Acties:
  • +8 Henk 'm!
stormfly schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 10:28:
[...]

Heeft iemand een idee wat een monteur van Gideon verdiend? Het lijkt een ZZP verzamelclub te zijn waar je jezelf kunt aanmelden? https://www.guidion.com/monteur-worden hoe worden ze beloond, per gesloten ticket of per tevreden klant?
Per aangesloten klant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoN7ghW_5TRG_Z0hXvMcBzTlWyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQijF24kBq7VVoX7aFvVTKer.jpg?f=fotoalbum_large
Ze hebben zelfs al iemand werken in de toekomst.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
jongetje schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:29:
[...]

Per aangesloten klant.

[Afbeelding]
Met zoveel ziekmeldingen is dat helemaal geen gekke bedrijfsvoering 😝

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FRANQ schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:45:
[...]

Omdat rens-br dat typte.

[...]
@FRANQ Dat ging specifiek over de Asus waar geen SFP in kan.
Als je een router hebt waar een SFP in kan en je de VLAN aan de WAN kant kan instellen, dan kan je je eigen router gebruiken.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
stormfly schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 11:26:
[...]
Ik ben nu vooral benieuwd of het niveau van de consumenten klantenservice gelijkwaardig is als die van de zakelijke Odido klantenservice. Keep us posted!
Odido zakelijk staat hier nu ook op de lijst. Die klantenservice klinkt goed. Hardware die gigabit over PPPoE kan heb ik al – had ik dat niet dan zijn die zelfbouw routers ook interessant.

Ik zit hier in een gebied waar Odido gigabit levert via ODF (eigen switches). Zakelijke variant maximaal 500 mbit. Dit product is écht anders lijkt het.

[ Voor 14% gewijzigd door ANdrode op 16-09-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:55
Ik ben serieus aan het overwegen om over te stappen van Kabel naar Glasvezel. Dit omdat Ziggo prijzen wel erg hoog aan het worden zijn. Verder ben ik wel tevreden met ziggo.

Bij zo'n beetje elke Postcode check komt Odido naar boven als de goedkoopste (en scheelt ook nog best wel veel) Dus ik ben genegen naar hun over te stappen. Nu zie ik dat er een optie is om het zonder ontvanger te doen en dat lijkt mij wel handig. Ik heb een LG tv met webOS 3.9.2 maar ik kan de odido app niet vinden helaas. Gaat het dan gewoonweg niet werken? Ik lees op de site dat het vanaf 3.0 zou moeten kunnen (met 3.5 uitgezonderd)

En nog een vraag vwb de cloud opnemen dienst van 5 euro. Heb ik deze nodig om uberhaubt op te kunnen nemen of heb ik dat met een ontvanger weer niet nodig? Of is er een basis opnemen iets (wellicht minder uur dan of iets dergelijks)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:20

knakworst

Get more sats!

Tribunus schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:27:
Ik ben serieus aan het overwegen om over te stappen van Kabel naar Glasvezel. Dit omdat Ziggo prijzen wel erg hoog aan het worden zijn. Verder ben ik wel tevreden met ziggo.

Bij zo'n beetje elke Postcode check komt Odido naar boven als de goedkoopste (en scheelt ook nog best wel veel) Dus ik ben genegen naar hun over te stappen. Nu zie ik dat er een optie is om het zonder ontvanger te doen en dat lijkt mij wel handig. Ik heb een LG tv met webOS 3.9.2 maar ik kan de odido app niet vinden helaas. Gaat het dan gewoonweg niet werken? Ik lees op de site dat het vanaf 3.0 zou moeten kunnen (met 3.5 uitgezonderd)

En nog een vraag vwb de cloud opnemen dienst van 5 euro. Heb ik deze nodig om uberhaubt op te kunnen nemen of heb ik dat met een ontvanger weer niet nodig? Of is er een basis opnemen iets (wellicht minder uur dan of iets dergelijks)
Zoek eens op t-mobile ipv odido.

https://community.odido.n...-lg-tv-beta-versie-345155

En qua opties bij opnemen, niet dat ik weet. Maar je hebt sowieso bij heel veel zenders dat je tot 7 dagen terug kan kijken. Misschien heb je daar genoeg aan.

Met TK = terugkijken en wolkje = cloud opnemen zie je hier welke zenders: https://www.odido.nl/serv...tv/kijken/zenderoverzicht

[ Voor 11% gewijzigd door knakworst op 17-09-2023 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Tribunus Als je wilt opnemen heb je het opname pakket nodig, anders kun je niet opnemen... Ingewikkelder is het niet 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 14:06
Sinds de laatste update in juni volgens mij, doet mijn tv-box helemaal geen drol. Hij/zij blijft hangen op: Starting network.
Ik heb de milight router van de usb gehaald (dat was volgens de tv ontvanger), een bootdevice. De Entone doet dus compleet helemaal, niets meer. Het is nu echt dus de voeding voor mijn milight hub. Iemand anders dit met de Entone meegemaakt?
De tv en kodi app werkt gewoon, maar de 510 is stuq.....

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
En het is niet de netwerkkabel die stuk is? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:29:
[...]

Per aangesloten klant.

[Afbeelding]
Ik ga in 2024 ook voor ze werken. Fix vervolgens de eigen aansluiting, misschien nog die van de buren, en dan nemen we weer afscheid van elkaar. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-08 09:57
Beste Tweakers,
Binnenkort gaan wij verhuizen. Graag wilde ik dan ook eens beginnen aan een high speed glasvezel internet abonnement. Nu zag ik een mooie aanbieding bij KPN waarbij je 2 wifi punten gratis in eigendom erbij kreeg, echter zag ik dat KPN glasvezel nog niet op het betreffende adres kan leveren.

Echter op de site van Odido staat dat zij wel glasvezel aldaar leveren.
Kan het zo zijn dat Odido wel al glasvezel aldaar levert maar KPN niet??
Is de glasvezel checker van Odido betrouwbaar?

C9 55 - Playstation 5 Pro - i7 13700K RTX5080 PC - LG C4 42 as monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frez schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:19:
Beste Tweakers,
Binnenkort gaan wij verhuizen. Graag wilde ik dan ook eens beginnen aan een high speed glasvezel internet abonnement. Nu zag ik een mooie aanbieding bij KPN waarbij je 2 wifi punten gratis in eigendom erbij kreeg, echter zag ik dat KPN glasvezel nog niet op het betreffende adres kan leveren.

Echter op de site van Odido staat dat zij wel glasvezel aldaar leveren.
Kan het zo zijn dat Odido wel al glasvezel aldaar levert maar KPN niet??
Is de glasvezel checker van Odido betrouwbaar?
Odido levert via alle grote glasvezelnet-netbeheerders die we kennen (Delta, E-Fiber, Open Dutch Fiber, Glaspoort en KPN Netwerk).

KPN levert alleen via KPN Netwerk en Glaspoort (en een paar lokale netwerken).

Dus in jouw geval denk ik dat er glasvezel van Open Dutch Fiber/Delta/E-Fiber ligt en dan kan KPN dus niet leveren en Odido wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:33
DaRk PoIsOn schreef op maandag 18 september 2023 @ 02:20:
Sinds de laatste update in juni volgens mij, doet mijn tv-box helemaal geen drol. Hij/zij blijft hangen op: Starting network.
Ik heb de milight router van de usb gehaald (dat was volgens de tv ontvanger), een bootdevice. De Entone doet dus compleet helemaal, niets meer. Het is nu echt dus de voeding voor mijn milight hub. Iemand anders dit met de Entone meegemaakt?
De tv en kodi app werkt gewoon, maar de 510 is stuq.....
Gebruik je het modem van Odido? Bij mijn moeder werkte de TV box erg slecht en uiteindelijk bleek dat de TV box geen updates meer ontvangt omdat ik een eigen TP-link deco gebruik. Nadat ik de Zyxel router had aangesloten kreeg de TV box een update en werkte alles weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leandera
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 09:59
Rant incoming...

Ben recentelijk overgestapt van Tweak naar T-Mobile/Odido.

Bij de overstap kreeg je gratis de monteur erbij. Aangezien ik zelf vrij handig ben met netwerkapparatuur en van mening ben dat ik drie kabels in een router prikken prima zelf kan, heb ik de monteur geannuleerd.
Ik kreeg verder geen terugkoppeling van Odido en de bestelling bleef op 'in behandeling' staan. Navraag bij de klantenservice levert op dat de monteur verplicht langs moet komen en dat daarom mijn bestelling op pauze stond. Dit werd verder nergens gecommuniceerd.
Afspraak met de monteur gemaakt. Die wordt twee dagen van te voren zonder overleg verzet naar een moment dat mij minder goed uitkomt. De lijn wordt wel een dag voor de originele afspraak gemigreerd (wederom zonder overleg of bericht). Zelf mijn eigen Edgerouter maar geconfigureerd en werkend gekregen. Geprobeerd Guidion of Odido te bereiken maar dat heb ik vanwege de lange wachttijden opgegeven.
Monteur was verder wel relaxt. Heeft het een en ander gecontroleerd en even staan kletsen. Die was wel blij met een simpele klus ;)

De lijn werkt verder prima en is stabiel (voorzover ik het kan bepalen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyraxz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 15:35
Leandera schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:07:
Rant incoming...

Ben recentelijk overgestapt van Tweak naar T-Mobile/Odido.

Bij de overstap kreeg je gratis de monteur erbij. Aangezien ik zelf vrij handig ben met netwerkapparatuur en van mening ben dat ik drie kabels in een router prikken prima zelf kan, heb ik de monteur geannuleerd.
Ik kreeg verder geen terugkoppeling van Odido en de bestelling bleef op 'in behandeling' staan. Navraag bij de klantenservice levert op dat de monteur verplicht langs moet komen en dat daarom mijn bestelling op pauze stond. Dit werd verder nergens gecommuniceerd.
Afspraak met de monteur gemaakt. Die wordt twee dagen van te voren zonder overleg verzet naar een moment dat mij minder goed uitkomt. De lijn wordt wel een dag voor de originele afspraak gemigreerd (wederom zonder overleg of bericht). Zelf mijn eigen Edgerouter maar geconfigureerd en werkend gekregen. Geprobeerd Guidion of Odido te bereiken maar dat heb ik vanwege de lange wachttijden opgegeven.
Monteur was verder wel relaxt. Heeft het een en ander gecontroleerd en even staan kletsen. Die was wel blij met een simpele klus ;)

De lijn werkt verder prima en is stabiel (voorzover ik het kan bepalen).
Ik snap je frustratie echter is niet iedereen een Tweaker. Op de website staat ook vermeld dat Glasvezel altijd wordt aangesloten door een monteur. Vaak genoeg dat de vezel beschadigd raakt of in de verkeerde poort wordt gestoken met alle gevolgen van dien. Gelukkig werkt alles nu naar behoren _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:44
En vaak moeten ze in de pop je vezel om prikken. wat je zelf niet kan

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnDutch
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-07 10:19
Hi,

vandaag Odido gekregen. Internet en TV werken prima met eigen router (USG), alleen telefonie (via N300A-IP) krijg ik niet aan de gang. Wireshark laat een unauthorised zien.

Ik heb SIP uitgezet in de firewall van de USG (aan uiteraard ook geprobeerd), 5060 udp geforward.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRUct1L6k5BQ78DfipONmJw7Wr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cCguyuuCMb073KR3bsOjfz8W.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uq-0MQoaKAlA-t4v-eKTMzxjgo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tNvgLsq8MQ1CGYowUlAmp91i.png?f=user_large

Waar gaat dit mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:29
@MartijnDutch

Er zijn nog steeds problemen bij Odido.
Het wachtwoord wordt anders in het systeem gezet dan wat je gemaakt hebt.
Dat is wel te achterhalen via een omweg.
Deze uitleg staat op het Odido forum.

https://community.odido.n...ostid=1718271#post1718271

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnDutch
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-07 10:19
@peterbier Dank voor je link. Helaas is het script daar niet meer beschikbaar :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 14:06
ikbenjoeri schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:16:
[...]

Gebruik je het modem van Odido? Bij mijn moeder werkte de TV box erg slecht en uiteindelijk bleek dat de TV box geen updates meer ontvangt omdat ik een eigen TP-link deco gebruik. Nadat ik de Zyxel router had aangesloten kreeg de TV box een update en werkte alles weer.
Idd modem van (toen nog) Vodafone (Draytek).
Ik kijk nu via de android app op tv en de plugin op KODI, dus het tv kastje is alleen nog maar een oplader voor mijn koptelefoon....

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:33
DaRk PoIsOn schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:18:
[...]

Idd modem van (toen nog) Vodafone (Draytek).
Ik kijk nu via de android app op tv en de plugin op KODI, dus het tv kastje is alleen nog maar een oplader voor mijn koptelefoon....
Bel de klantenservice en ze sturen je een nieuwe modem op, geef aan dat je TV kastjes niet werken en dat je nog een oude router hebt van de Vodafone tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
MartijnDutch schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:49:
@peterbier Dank voor je link. Helaas is het script daar niet meer beschikbaar :(
Lees dit topic even door is 3 jaar oud.
Dan moet het lukken.

https://community.odido.n...halen-met-de-zyxel-323022

Ze zijn er al maanden mee bezig om het goed te krijgen.
Ik had toen juli vorig jaar (toen ik klant ben geworden) het voip veranderd en ingeklopt in mijn Fritzbox.
Dat werkte toen prima.
Nu zit er dus een fout in hun systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
@MartijnDutch

Deze link.
Dan kom je direct terecht hoe het moet.

https://community.odido.n...ostid=1587259#post1587259

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huiser
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-08 10:47
Odido Glasvezel gaat altijd via PPPoE?

-Huiser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:57
huiser schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:02:
Odido Glasvezel gaat altijd via PPPoE?
Alleen zakelijk. In dit topic wordt voornamelijk niet-zakelijk besproken en dat gaat via DHCP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mzmo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:37
Krijg je een vast IP bij Odido glasvezel of is deze dynamisch? Ivm het aansluiten van een NAS deze vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 22:26

djiwie

Wie?

Dynamisch, maar verandert vrijwel niet. Tenzij je een andere router aansluit (je krijgt een DHCP lease op basis van het MAC-adres van je router).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 19:31
Een jaar nadat ODF begon te graven in de buurt is dan vandaag de verbinding opgeleverd. Net even de meterkast wat opgeschoond (kabelmodem + Fritzbox eruit). Ik had die Zyxel al een tijdje geleden geconfigureerd (statische IP adressen, wifi) dus het was makkelijk wisselen. Ik wacht nog even met de oude ISP opzeggen, hopelijk werkt het stabiel.

- Aangevraagd op 10 maart 2023
- Schouw dinsdag 16 mei
- Aanleg buiten 7 juni
- Aanleg binnen 22 juni
- Installatie 18 september

[ Voor 5% gewijzigd door Kalentum op 18-09-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbvdb
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 14:00
Toeval of geen toeval? het betreft Odido Glasvezel ( voorheen T-mobile)

Net na de overgang van T-mobile naar Odido, was vanmorgen heel vroeg een reboot nodig van de router om weer een internet verbinding te hebben.

Ik was zelf niet thuis, maar mijn vriendin die afhankelijk is van het internet meldde het mij.

Zelf ontdekte ik opeens een 'glitch' nu net omdat ik een Google-agenda afspraak wilde openen en dat lukte niet. Een moment later wel na de pagina te refreshen.

Een eenvoudige speedtest liet minder stabiele latency en jitter zien dan voorheen.

Ook het ene moment via Odido Arnhem en 5 minuten later via Amsterdam.

Anderen met gelijksoortige ervaringen onlangs?

Wordt dit een 'we veranderen niets behalve de naam - marketing'- terwijl er achter de schermen het nodige toch anders gerouterd gaat worden?

Update: PingPlotter eens geïnstalleerd net en er blijkt als ik een ping laat lopen op google.com dat er op 10.10.12.61 een continue packet-loss is van rond de 20%. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x__QuxUY4-Gr792BU174KEdiJgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKX4eo0MnE3vRPP0EhuUXCPu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door robbvdb op 18-09-2023 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Yes, mijn verbinding is op het moment bedroevend. Hele hoge latency en ook packet loss. En de wifi van mn router wordt enorm geknepen. Ik heb er naast nog een Unifi netwerk en daar haal ik nagenoeg de max snelheid van mn netwerk. Via de wifi van de router max 80mbps.

Normaliter haal ik via de wifi van de router 990+ mbps

[ Voor 59% gewijzigd door Seth_Chaos op 18-09-2023 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Dit klinkt bedroevend

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@robbvdb alleen packet loss voor de laatste hop is relevant en dat is 0. Waarschijnlijk is de tussen hop wat drukker en reageert dan niet op onbelangrijk verkeer zoals “Ping”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiben
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 18:07
Hier werkt het gewoon goed.
Heb het op 30-8 aangevraagd.
Kreeg pakket binnen ergens 10 september.
Alles was hier al geïnstalleerd van open dutch Fiber 19 eind augustus in de meter kast.
Dus pakket uit gepakt en zelf voorzichtig aan gesloten... glasvezel kabeltje van de huawei en zyxel aan gesloten met de patch kabel.
Alles opgestart en alles werkte direct.
Moet nog wel wachten op de monteur van Guidion op 26-9.
Voor activatie enzovoort.
Werkt gewoon perfect.
Heb dan alleen internet.
Vandaag maar eens de Fritzbox aan gesloten voor mijn telefoon.
Nog geen tegenslag tegen gekomen.
Nu de monteur nog afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandera
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 09:59
Phyraxz schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:42:
[...]

Ik snap je frustratie echter is niet iedereen een Tweaker. Op de website staat ook vermeld dat Glasvezel altijd wordt aangesloten door een monteur. Vaak genoeg dat de vezel beschadigd raakt of in de verkeerde poort wordt gestoken met alle gevolgen van dien. Gelukkig werkt alles nu naar behoren _/-\o_
Ik snap dat niet iedereen een tweaker is en ik vind het ook goed dat de optie er is om een monteur te krijgen, maar het had ze gesierd als ze wat duidelijker communiceren. Als niet tweaker had ik dan in deze situatie een weekend zonder internet gezeten. Maar goed, het werkt inderdaad naar behoren. Misschien leest iemand van Odido mee en doen ze er iets mee...

edit: ter verduidelijking: De mediaconverter was al aangesloten door KPN. In mijn situatie was het letterlijk drie kabels in de Zyxel prikken. Anders had ik de monteur graag de zaak laten aansluiten. Kunnen ze tenslotte beter dan ik :)

[ Voor 13% gewijzigd door Leandera op 18-09-2023 21:18 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

cue schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:04:
[...]

860 mbit down
580 mbit up

Nog niet helemaal wat ik verwacht had :).
[...]
Opvallend, ik heb nu al ruim 5 jaar glasvezel 1gbit symmetrisch, maar sinds de overgang rebranding naar Odido merk ik dat up tussen de 300 en 400 mbit blijft steken, terwijl ik daarvoor toch minstens 800mbit up haalde. Down geen issues met consistent >960 mbit.

Wel nog de stokoude Draytek Vigor 2132FVn. Alles een reset gegeven maar geen verschil met vorige week, het tijdstip lijkt ook niet uit te maken.

Er zitten nog een switch en een TP-Link tussen die als switch+AP functioneert. Ik ga nog even testen "direct" op de Draytek en anders ook maar eens bellen. }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 08:00

cue

Vyo schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:20:
[...]

Opvallend, ik heb nu al ruim 5 jaar glasvezel 1gbit symmetrisch, maar sinds de overgang rebranding naar Odido merk ik dat up tussen de 300 en 400 mbit blijft steken, terwijl ik daarvoor toch minstens 800mbit up haalde. Down geen issues met consistent >960 mbit.

Wel nog de stokoude Draytek Vigor 2132FVn. Alles een reset gegeven maar geen verschil met vorige week, het tijdstip lijkt ook niet uit te maken.

Er zitten nog een switch en een TP-Link tussen die als switch+AP functioneert. Ik ga nog even testen "direct" op de Draytek en anders ook maar eens bellen. }:O
Ik gok dat het probleem bij mij vooral te maken heeft met de PPPOE variant van T-Mobile Zakelijk. Als het goed is wordt volgende week woensdag Odido Thuis geactiveerd. Ik kan dan met dezelfde apparatuur (Unifi UDM Pro) kijken wat het verschil in snelheid (en load van m'n router) is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-09 16:13
Hi, tijdje terug de overstap rondgemaakt van Ziggo naar Odido. Ik heb een Fritzbox 7590 en tevens mijn thuisnetwerk met Fritzbox repeaters ingeregeld. De huidige Ziggo modem staat in Bridge en mijn wens is om straks rechtstreeks vanaf glasvezel in de meterkast op de Fritzbox in te prikken en dan Odido te selecteren als internetprovider. De Zyxel wil ik dus niet gaan gebruiken. Nu heb ik dit in het verleden met KPN ook gedaan en dat ging prima. Echter, nu krijg ik een bericht dat er een lijn gaat worden opgeleverd en ik heb een mysterieus Huawei kastje geleverd gekregen. Los van mijn standaard argwaan :X voor Chinese apparatuur in mijn netwerk ben ik even benieuwd of dit wel goed gaat zo. Ik heb redelijk wat IT kennis maar ik weet even niet of hetgeen ik voor ogen heb nu wel mogelijk is. Guidion heeft me inmiddels benaderd voor een afspraak alleen daar wacht ik nog even op de terugkoppeling. Moet ik me zorgen maken of komt dit straks allemaal gewoon goed? :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Muis666
INsaiGN schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 08:53:
Hi, tijdje terug de overstap rondgemaakt van Ziggo naar Odido. Ik heb een Fritzbox 7590 en tevens mijn thuisnetwerk met Fritzbox repeaters ingeregeld. De huidige Ziggo modem staat in Bridge en mijn wens is om straks rechtstreeks vanaf glasvezel in de meterkast op de Fritzbox in te prikken en dan Odido te selecteren als internetprovider. De Zyxel wil ik dus niet gaan gebruiken. Nu heb ik dit in het verleden met KPN ook gedaan en dat ging prima. Echter, nu krijg ik een bericht dat er een lijn gaat worden opgeleverd en ik heb een mysterieus Huawei kastje geleverd gekregen. Los van mijn standaard argwaan :X voor Chinese apparatuur in mijn netwerk ben ik even benieuwd of dit wel goed gaat zo. Ik heb redelijk wat IT kennis maar ik weet even niet of hetgeen ik voor ogen heb nu wel mogelijk is. Guidion heeft me inmiddels benaderd voor een afspraak alleen daar wacht ik nog even op de terugkoppeling. Moet ik me zorgen maken of komt dit straks allemaal gewoon goed? :)
Lees het kopje eigen hardware gebruiken in de openingspost. Het Huawei kastje converteert glasvezel naar ethernet. Het verschil met KPN is dat KPN die converters op de FTU (aansluitpunt glasvezel) klikt en Odido ze er vaak naast plaatst. Jouw Fritzbox heeft geen glasvezelingang dus je moet de converter wel gebruiken. Het Huawei kastje zit voor je WAN ingang en maakt daarmee dus geen deel uit van je interne netwerk. Je hoeft je geen zorgen te maken, er zijn meer mensen die jouw wensen delen en geimplementeerd hebben,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-09 16:13
Muis666 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:09:
[...]

Lees het kopje eigen hardware gebruiken in de openingspost. Het Huawei kastje converteert glasvezel naar ethernet. Het verschil met KPN is dat KPN die converters op de FTU (aansluitpunt glasvezel) klikt en Odido ze er vaak naast plaatst. Jouw Fritzbox heeft geen glasvezelingang dus je moet de converter wel gebruiken. Het Huawei kastje zit voor je WAN ingang en maakt daarmee dus geen deel uit van je interne netwerk. Je hoeft je geen zorgen te maken, er zijn meer mensen die jouw wensen delen en geimplementeerd hebben,
Dat is fijn om te lezen. Hartelijk dank voor de snelle reactie Muis666! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbvdb
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 14:00
robbvdb schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:16:
Toeval of geen toeval? het betreft Odido Glasvezel ( voorheen T-mobile)

Net na de overgang van T-mobile naar Odido, was vanmorgen heel vroeg een reboot nodig van de router om weer een internet verbinding te hebben.

Ik was zelf niet thuis, maar mijn vriendin die afhankelijk is van het internet meldde het mij.

Zelf ontdekte ik opeens een 'glitch' nu net omdat ik een Google-agenda afspraak wilde openen en dat lukte niet. Een moment later wel na de pagina te refreshen.
Als vervolg op wat ik eerder meldde mocht ik nu van een huisgenoot hier- die graag veel mag gamen- dat eenvoudige games die zelfs op een slechte KPN-verbinding in een Centerparcs-huisje wél goed werkte, nu regelmatig terug gaat naar het login-scherm wegens een instabiele connectie.

Mijn google agenda kan opeens afspraken soms even niet meer openen in de browser en zo nog wel wat meer glitches.

Ik blijf benieuwd of wij hier toevallig de enige zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:21
Ik heb even een test gedraaid om te checken hoe het er hier voor staat. Ik zit volgens mij welk AON, dus dat zel misschien een boel helpen, maar dit is een serieuze ping test naar google.nl (en via WIFI!):

Ping statistics for 142.251.36.35:
Packets: Sent = 5513, Received = 5510, Lost = 3 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 7ms, Maximum = 63ms, Average = 8ms

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth-Kova
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:16
Muis666 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:09:
[...]

Ik heb dan een Fritzbox 5530 met eigen fiber aansluiting, zou ik deze dan wel kunnen aansluiten zonder die Huawei ertussen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-Remco
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 14:01
Darth-Kova schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:08:
[...]
Ik heb dan een Fritzbox 5530 met eigen fiber aansluiting, zou ik deze dan wel kunnen aansluiten zonder die Huawei ertussen?
Ja, maar:
- heb je de correcte glasvezelmodule erbij? AON of GPON of..??
- Ik heb 5530 met GPON, maar dan loopt het niet helemaal zoals de instruktie op de website van AVM.DE staat. Ik heb bijvoorbeeld niks hoeven registreren bij Odilo, maar het huawei nummer op de fritzbox kunnen invoeren. Het werkt echter wel. (Eventueel even een DM als je er niet uitkomt).

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-Remco op 19-09-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darth-Kova
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:16
Jan-Remco schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:35:
[...]

Ja, maar:
- heb je de correcte glasvezelmodule erbij? AON of GPON of..??
- Ik heb 5530 met GPON, maar dan loopt het niet helemaal zoals de instruktie op de website van AVM.DE staat. Ik heb bijvoorbeeld niks hoeven registreren bij Odilo, maar het huawei nummer op de fritzbox kunnen invoeren. Het werkt echter wel. (Eventueel even een DM als je er niet uitkomt).
Ik heb 2 losse modules in de doos zitten. welke precies moet ik even nakijken.

Ik heb op moment nog glasvezel van tweak. maar vanaf oktober ga ik over naar Odido, en zal dan pas even alles omzetten. Maar denk dat ik er wel mee uitkom.

[ Voor 12% gewijzigd door Darth-Kova op 19-09-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Allen,

Bij ons in Leiden is het vanaf februari mogelijk om glasvezel te nemen via Odido, aanbod ziet er goed uit in vergelijking tot Ziggo (scheelt bij onder de streep grofweg 35 / 40 euro per maand). De aansluiting zou dan alleen een internet aansluiting zijn, telefonie hoef ik niet en TV kijken we niet.

Bij ziggo had ik de modem in Bridge mode staan ivm een Unify Dream Machine Pro ( uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro ) en dat werkte prima.

Nu begrijp ik dat dit afhankelijk is van je type verbinding (GPON, XGSPON, AON) maar is het een beetje te voorspellen wat voor verbinding je krijgt? Alles moet nog aangelegd worden naar de huizen.

Is er ook 1 standaard modem wat ze erbij leveren (Zyxel VMG8825-T56) en dan afhankelijk van je verbinding een NT of ONT (wat is eigenlijk het verschil?)

Ik begrijp in sommige gevallen moet je de media connector er tussen houden en in andere gevallen kan je de aansluiting rechtstreeks in de SFP aansluiting van de Dream Machine Pro steken, moet je dit eigenlijk nog met een speciale stekker doen en welke is dan een aanrader?

En ik begrijp dat ik op de WAN1 (default WAN) de VLAN instellen op 300, dient er nog meer ingesteld te worden?

Wat overige vragen:

Is de dream machine pro als router in alle gevallen te installeren alleen de oplossing is elke keer anders?

Zijn er mensen die het werkend hebben en kunnen uitleggen welke stappen ze gedaan hebben? zou misschien ook mooi zijn voor de openingspost.

[ Voor 4% gewijzigd door ronaldmathies op 19-09-2023 14:21 ]

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@ronaldmathies Het is best simpel.

Je sluit het kastje met de glasvezel verbinding aan op de FTU (doet de monteur).
Dan steek je de UTP in de router van T-Mobile

Met eigen apparatuur steek je de UTP niet in de router van T-Mobile maar in je eigen router. VLAN 300 instellen op de WAN en klaar. Veel ingewikkelder is het niet.

Persoonlijk zou ik niet met (GPON/XSGPON) SPF's aan de slag gaan. Maakt je het veel complexer mee, en met problemen ook ingewikkelder trouble shooten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:27:
@ronaldmathies Het is best simpel.

Je sluit het kastje met de glasvezel verbinding aan op de FTU (doet de monteur).
Dan steek je de UTP in de router van T-Mobile

Met eigen apparatuur steek je de UTP niet in de router van T-Mobile maar in je eigen router. VLAN 300 instellen op de WAN en klaar. Veel ingewikkelder is het niet.

Persoonlijk zou ik niet met (GPON/XSGPON) SPF's aan de slag gaan. Maakt je het veel complexer mee, en met problemen ook ingewikkelder trouble shooten.
Oke, dus de SPF is niet noodzakelijk, dat is fijn.

Moest even wat termen opzoeken: FTU = Fiber Termination Unit, dit is dus waar de kabel vanuit de grond in gaat. Dan gaat er normaal gesproken een UTP kabel vanuit de FTU naar de router van T-Mobile / Odido. Alleen nu doe ik dat niet en doe ik de betreffende UTP kabel naar de Dream Machine Pro. En vervolgens nog even de VLAN = 300 invullen in mijn huidige WAN netwerk en klaar is ronaldmathies..

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muis666
ronaldmathies schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:36:
[...]

Oke, dus de SPF is niet noodzakelijk, dat is fijn.

Moest even wat termen opzoeken: FTU = Fiber Termination Unit, dit is dus waar de kabel vanuit de grond in gaat. Dan gaat er normaal gesproken een UTP kabel vanuit de FTU naar de router van T-Mobile / Odido. Alleen nu doe ik dat niet en doe ik de betreffende UTP kabel naar de Dream Machine Pro. En vervolgens nog even de VLAN = 300 invullen in mijn huidige WAN netwerk en klaar is ronaldmathies..
Nee, Uit de FTU komt geen UTP kabel. De FTU is een passief ding. Tussen FTU en router zit vaak een actieve XGSPON/GPON NT of mediaconverter die het glasvezel signaal converteert naar ethernet. Sommige mensen willen wel rechtstreeks glasvezel in hun machine stoppen, dan moet je de correcte SFP(+) converter aanschaffen die het XGSPON/GPON/AON signaal correct converteert. Die converters zijn echter bij XGSPON/GPON niet goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Muis666 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:58:
[...]

Nee, Uit de FTU komt geen UTP kabel. De FTU is een passief ding. Tussen FTU en router zit vaak een actieve XGSPON/GPON NT of mediaconverter die het glasvezel signaal converteert naar ethernet. Sommige mensen willen wel rechtstreeks glasvezel in hun machine stoppen, dan moet je de correcte SFP(+) converter aanschaffen die het XGSPON/GPON/AON signaal correct converteert. Die converters zijn echter bij XGSPON/GPON niet goedkoop.
Ah, dus simpele manier is, Kabel grond -> FTU -> Media Converter -> UTP -> Dream machine pro, uitdagende oplossing is:

Kabel grond -> FTU -> SFP(+) -> Dream machine pro.

Is er bekend welke converters bij verschillende soorten netwerken goed functioneren ivm Dream Machine Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 14-09 17:44

nelizmastr

Goed wies kapot

cue schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:17:
[...]

Ik gok dat het probleem bij mij vooral te maken heeft met de PPPOE variant van T-Mobile Zakelijk. Als het goed is wordt volgende week woensdag Odido Thuis geactiveerd. Ik kan dan met dezelfde apparatuur (Unifi UDM Pro) kijken wat het verschil in snelheid (en load van m'n router) is
PPPoE zou voor een UDM Pro geen snelheidsverschil mogen geven, want die heeft rekenkracht zat.
De gewone UDM haalt de gigabit misschien niet als je ook IPS aanzet, maar dat zal niet super veel uit moeten maken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:58

JRR

Hier een overstapper van Tweak glasvezel (tegenwoordig ook Odido) naar de eigen glasvezel van Odido. Helaas met een zeer teleurstellend resultaat tot nu toe.

Eind juli de overstap aangevraagd, gelijk binnen een week de magenta gekleurde doos met T-mobile apparatuur binnengekregen en ergens rond 20 augustus zou Guidion komen om de boel te installeren. Op het blok van de afspraak is er niemand komen opdagen. Klantenservice van Odido gebeld en volgens de monteur zou ik niet thuis geweest zijn wat onzin is. Afspraak laat op de dag dus de monteur zal er wel geen zin meer in hebben gehad. Doorverbonden naar Guidion om een nieuwe afspraak in te plannen en door Guidion weer doorverbonden met Odidio omdat ik geen klant van Guidion ben en alleen Odido een afspraak kan inplannen. Telefonisch kon dit echter niet, waardoor ik weer zo'n online formuliertje moest invullen en pas 2,5 week later aan de beurt was. Gelukkig bleef de lijn van Tweak nog wel werken.

Uiteindelijk is afgelopen woensdag de monteur langs geweest voor de installatie. Hij constateerde dat het oude signaal nog steeds op de lijn zat en het Odido signaal kwam niet binnen. In de wijkcentrale van KPN moest er wat omgezet worden maar dat mag alleen KPN doen. Hij heeft een ticket aangemaakt en een opmerking gemaakt op het opleveringsformulier en binnen een dag zou het moeten gaan werken. Helaas na een dag nog steeds geen groen 'speed' lampje op de converter en een rood internet lampje op de T56.

Klantenservice donderdag maar weer eens gebeld en daar bleek dat mijn hele overstap nooit is verwerkt, Tweak nog gewoon doodleuk op de lijn zit en er kennelijk nooit iets bij Odido is aangevraagd. Toch apart als je de apparatuur hebt en de monteur langs is geweest. Ook is het aangemaakte ticket nooit aangekomen om in de wijkcentrale iets om te zetten.

Nu 6 dagen verder en nog steeds geen verbinding. Het is dat ik in de tussentijd een code heb gekregen voor onbeperkt mobiel internet maar hier word je niet vrolijk van. Van glasvezel wat onder Odido valt naar de eigen glasvezel van Odido zou toch geen rocket science moeten zijn...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05:05
Zelf voor monteur spelen. De groene kant is in de groene aansluiting op de Huawei mediaconverter geplaatst: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQH7CQHghZAAiU1PRCey6az3hR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hgzYHe9OIbgsUOWKibBZJY4.jpg?f=fotoalbum_large

Dat lijkt me goed en klikt er prima in, maar nu de blauwe kant op het aansluitpunt in de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xq5HkAo4t5U_jDNY551OjSn7fX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLzzsDAWlfMddwSEPMSZ7gjz.jpg?f=fotoalbum_large

Beide hebben een punt. Dat past toch niet! Er zat ook nog vreemd dingetje in aansluitpunt, moet ik daar dan iets mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXKc90Ce8qPXZJTvenfFcDOhf9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4qSIwseux0ylX8ON8n2mSko.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1GFM-h2bqDCVWsAfp2GN3lVB30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQ7NadgpC1Lg45MYRoxqoLtH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan er werkelijk niets over vinden. Vreemd/oud aansluitpunt? Iemand tips van hoe verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulfric92
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-08 15:51
Mijn jaarcontract is afgelopen bij t-mobile/odido. Bij t-mobile was het geen probleem om korting te krijgen bij een nieuw jaarcontract als vaste klant. Iemand al ervaring bij odido? Zijn ze nog steeds zo makkelijk daarin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
hansie18 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:37:
Zelf voor monteur spelen. De groene kant is in de groene aansluiting op de Huawei mediaconverter geplaatst: [Afbeelding]

Dat lijkt me goed en klikt er prima in, maar nu de blauwe kant op het aansluitpunt in de meterkast.

[Afbeelding]

Beide hebben een punt. Dat past toch niet! Er zat ook nog vreemd dingetje in aansluitpunt, moet ik daar dan iets mee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kan er werkelijk niets over vinden. Vreemd/oud aansluitpunt? Iemand tips van hoe verder?
Je mist een blauw koppelblokje om die twee "punten" te verbinden.

Of beter nog, koop deze set: https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 19-09-2023 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
hansie18 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:37:
Zelf voor monteur spelen. De groene kant is in de groene aansluiting op de Huawei mediaconverter geplaatst: [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Normaal gesproken moet je dit aan de monteur over laten.
Je hebt een juiste patchcover nodig.
Of het blauwe koppelblokje in de dummy.
En een zogeheten one click cleaner.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Rl6mDI1mLv_hIIsY-nuGSW8j5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbM2ZTQ6JA5Pgq1agrAVOszv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 18:14
Een tie-rip om de vezel vast te zetten in de afwerkdoos, lijkt me erg gevoelig op breuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Samplex schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:04:
Een tie-rip om de vezel vast te zetten in de afwerkdoos, lijkt me erg gevoelig op breuken.
Dat zit ook in de orginele patchcover zo.
Omdat ik een andere patchkabel gebruik voor mijn Fritzbox 5590 heb ik dat op dezelfde manier gedaan.
Alleen zwart i.p.v. wit.
En dat is prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cue

cue

nelizmastr schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:45:
[...]

PPPoE zou voor een UDM Pro geen snelheidsverschil mogen geven, want die heeft rekenkracht zat.
De gewone UDM haalt de gigabit misschien niet als je ook IPS aanzet, maar dat zal niet super veel uit moeten maken.
Dat had ik ook verwacht maar zag met de PPPOE verbinding toch de load van mijn UDM Pro naar 80% schieten bij een speedtest.

Volgende week kan ik het verschil laten weten t.o.v. DHCP met Odido thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cue

cue

ronaldmathies schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:08:
[...]

Ah, dus simpele manier is, Kabel grond -> FTU -> Media Converter -> UTP -> Dream machine pro, uitdagende oplossing is:

Kabel grond -> FTU -> SFP(+) -> Dream machine pro.

Is er bekend welke converters bij verschillende soorten netwerken goed functioneren ivm Dream Machine Pro?
Ik zou inderdaad lekker de mediaconverter van Odido gebruiken (of eigenlijk van de beheerder van het netwerk die je geleverd krijgt via Odido ;)).

Enige voordeel wat het op zou leveren is een stopcontact minder en iets lager verbruik omdat je dan rechtstreeks gebruik maakt van glas in je SFP port. Echter als je in XGSPON gebied zit gaat het sowieso niet werken.

Verder heb je qua latency en snelheid er geen enkel voordeel bij. Hooguit dat je zelf aan het kutten blijft met SFP modules als ze later op het netwerk iets veranderen.

[ Voor 9% gewijzigd door cue op 19-09-2023 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:21
cue schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:10:
[...]

Ik zou inderdaad lekker de mediaconverter van Odido gebruiken (of eigenlijk van de beheerder van het netwerk die je geleverd krijgt via Odido ;)).

Enige voordeel wat het op zou leveren is een stopcontact minder en iets lager verbruik omdat je dan rechtstreeks gebruik maakt van glas in je SFP port. Echter als je in XGSPON gebied zit gaat het sowieso niet werken.

Verder heb je qua latency en snelheid er geen enkel voordeel bij. Hooguit dat je zelf aan het kutten blijft met SFP modules als ze later op het netwerk iets veranderen.
Ik heb op AON inderdaad voor een SFP module gekozen om wat minder stroomverbruik en een stopcontact minder nodig te hebben, maar dat is ook de enige reden.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
Luuk1983 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:13:
[...]

Ik heb op AON inderdaad voor een SFP module gekozen om wat minder stroomverbruik en een stopcontact minder nodig te hebben, maar dat is ook de enige reden.
Ja bij AON is het alleen een omzetter van glas naar ethernet.
Bij PON komt er meer bij kijken.
In mijn geval GPON Huawei ONT.
In dat ding kun je dus inloggen en de provider kan daar instellingen in veranderen.
Daarom gebruik ik een eigen GPON SFP module in mijn Fritzbox.
Mijn doel zonder provider spullen.
Ik weet dat het via een OLT van Huawei binnen komt.
De provider kan i.i.g. geen aanpassingen doen hier vlan 100 dacht ik bij T-Mobile (Odido).

• hansie18
peterbier schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:50:
[...]

Normaal gesproken moet je dit aan de monteur over laten.
Je hebt een juiste patchcover nodig.
Of het blauwe koppelblokje in de dummy.
En een zogeheten one click cleaner.
[Afbeelding]
Bedankt! :) Waar heb je dat koppelblokje gekocht? Ik kan het nergens zo snel vinden. Wat is een "one click cleaner" en waarom nodig?

[ Voor 5% gewijzigd door hansie18 op 20-09-2023 05:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
hansie18 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 05:03:
[...]

Bedankt! :) Waar heb je dat koppelblokje gekocht? Ik kan het nergens zo snel vinden. Wat is een "one click cleaner" en waarom nodig?
YouTube: How to use a One-Click® Cleaner, SC, ST, FC

De naam Clearer dekt de lading over het doel van het apparaat.

[ Voor 8% gewijzigd door stormfly op 20-09-2023 07:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

In mijn post, een stukje omhoog, van 17:51 uur stond een link naar een webwinkel om zo'n blokje te kopen.

FS.com heeft ook alles wat je wil.

Maar in alle eerlijkheid: uit je vragen merk ik op dat je hier nog niet veel verstand van hebt, Dat is uiteraard prima, maar dan zou ik hier nu nog niet meteen zo mee aan de gang gaan.

Of in ieder geval eerst even goed inlezen in de verschillen tussen SC en LC, en tussen PC/UPC(blauw) en APC (groen).
Als je dit niet goed doet is er een kans dat je de vezel/connector in de FTU beschadigt. En dan ben je een paar honderd euro verder voor de monteur van KPN Netwerk om het te herstellen.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Iemand enig idee of die Amino Aria 7X RF remote heeft? Hebben nu een kpn kastje en het fijne daarvan is dat ik deze gewoon weggewerkt heb achter de AVR. Omdat ik dus niet hoef te richten met de afstandsbediening.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Laatst online: 14-09 14:25
Ik heb nu, na problemen met mijn oorspronkelijke Zyxel T50, een vervangende modem type Zyxel T56 gekregen, en heb daarbij ook een andere wifi versterker ontvangen (had al een andere). In hele kleine lettertjes staat daar op WX5600TG, (en Zyxel_2899)

Nu overweeg ik zelf een versterker aan te schaffen, ipv deze die gehuurd is voor €2,50/maand.

Echter dit type kan ik op het internet nergens vinden.
Vraag; wat is een goede, onbedrade wifi versterker voor mijn Modem T56? Op de bijgeleerde documentatie staat geen nummer, alleen "WiFi Plus”.
Reden is dat bijna alles at je huurt op den duur veel te duur is, en kopen gunstiger uit komt.
De enige die er qua spec's (voor zover ik dat kan beoordelen) in de buurt komt is de WX3100, die hier op Tweakers ook genoemd wordt (als de SKU) AX1800 zo ronde de €83 wat misschien te prijzig is? Lijkt veel voor te komen in Italië? op het internet.(Amazon)

Dank voor je aanbeveling.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 14:24
Naalroc schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:10:
Ik heb nu, na problemen met mijn oorspronkelijke Zyxel T50, een vervangende modem type Zyxel T56 gekregen, en heb daarbij ook een andere wifi versterker ontvangen (had al een andere). In hele kleine lettertjes staat daar op WX5600TG, (en Zyxel_2899)

Nu overweeg ik zelf een versterker aan te schaffen, ipv deze die gehuurd is voor €2,50/maand.

Echter dit type kan ik op het internet nergens vinden.
Vraag; wat is een goede, onbedrade wifi versterker voor mijn Modem T56? Op de bijgeleerde documentatie staat geen nummer, alleen "WiFi Plus”.
Reden is dat bijna alles at je huurt op den duur veel te duur is, en kopen gunstiger uit komt.
De enige die er qua spec's (voor zover ik dat kan beoordelen) in de buurt komt is de WX3100, die hier op Tweakers ook genoemd wordt (als de SKU) AX1800 zo ronde de €83 wat misschien te prijzig is? Lijkt veel voor te komen in Italië? op het internet.(Amazon)

Dank voor je aanbeveling.
Als je wat terugleest in dit topic staat er dat de door Odido verhuurde sets niet los te koop zijn. Wel is er een vergelijkbare Zyxel set die je kan aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
[...]

Nogmaals moet je dit aan de monteur over laten.
Je gaat het waarschijnlijk ook niet werkend krijgen omdat de monteur het moet aanmelden in het systeem.
Als je toch zo,n koppelblokje wil.
Google koppelbus SC/PC. (blauw)

• peterbier
NeFoRcE schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:43:
Iemand enig idee of die Amino Aria 7X RF remote heeft? Hebben nu een kpn kastje en het fijne daarvan is dat ik deze gewoon weggewerkt heb achter de AVR. Omdat ik dus niet hoef te richten met de afstandsbediening.
Nee die werkt met infrarood.
Als je een recente Smart TV hebt kun je het via de tv app van Odido doen.
Het heeft dezelfde functies als de tv ontvanger.
Enige wat de app niet kan is erotische zenders.
Een Chromecast Google TV kan ook.

• NeFoRcE
  • Nu online

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

peterbier schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:51:
[...]

Nee die werkt met infrarood.
Als je een recente Smart TV hebt kun je het via de tv app van Odido doen.
Het heeft dezelfde functies als de tv ontvanger.
Enige wat de app niet kan is erotische zenders.
Een Chromecast Google TV kan ook.
Ah, dank. Hmm. maar heb je dan niet dat TV gewoon over je internetlijn gaat ipv er langs? Ik vond de kpn glaszenders bijv haarscherp t.o.v. bijv. streaming tv.

• peterbier
NeFoRcE schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:05:
[...]

Ah, dank. Hmm. maar heb je dan niet dat TV gewoon over je internetlijn gaat ipv er langs? Ik vond de kpn glaszenders bijv haarscherp t.o.v. bijv. streaming tv.
Bij Odido gaat alls via vlan 300.
Internet, tv en vaste telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

NeFoRcE schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:05:
[...]

Alle IPTV gaat over je internetlijn. Vroeger was er een tweede vezel actief voor TV/Radio maar dat is al jaren niet meer. Je TV kost dus altijd bandbreedte.

Beeldkwaliteit is overigens daar niet zozeer van afhankelijk, maar van de bitrate en resolutie van de stream. Die is bij KPN hoger dan Odido.

• NeFoRcE
  • Nu online

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

nelizmastr schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:08:
[...]

Alle IPTV gaat over je internetlijn. Vroeger was er een tweede vezel actief voor TV/Radio maar dat is al jaren niet meer. Je TV kost dus altijd bandbreedte.

Beeldkwaliteit is overigens daar niet zozeer van afhankelijk, maar van de bitrate en resolutie van de stream. Die is bij KPN hoger dan Odido.
Ah, crap. Dat is dan goed balen. Vond die kpn glaszenders echt super. Naja. Deze overstap scheelde me ruim 430 euro voor precies hetzelfde (behalve de bitrate dan), dat neem ik dan maar voor lief.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

NeFoRcE schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:09:
[...]

Ah, crap. Dat is dan goed balen. Vond die kpn glaszenders echt super. Naja. Deze overstap scheelde me ruim 430 euro voor precies hetzelfde (behalve de bitrate dan), dat neem ik dan maar voor lief.
Het is net waar je naar op zoek bent. Er zijn nog maar weinig mensen die uren achtereen lineaire TV kijken (veelal een bepaalde generatie, zullen we maar zeggen) en 4K bieden ze simpelweg niet aan, ook niet voor de NPO zenders, dus de meeste mensen zullen het goed genoeg vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
loeberce schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:13:
[...]Als je wat terugleest in dit topic staat er dat de door Odido verhuurde sets niet los te koop zijn. Wel is er een vergelijkbare Zyxel set die je kan aanschaffen.
ja, dat hij niet te koop is weet ik, anders had ik hier mijn vraag niet gesteld voor een alternatief.
En je geeft in de rest van je bijdrage daarop dan ook géén antwoord.
Iemand anders hopelijk wel?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
Naalroc schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:14:
[...]

ja, dat hij niet te koop is weet ik, anders had ik hier mijn vraag niet gesteld voor een alternatief.
En je geeft in de rest van je bijdrage daarop dan ook géén antwoord.
Iemand anders hopelijk wel?
UIt het vorige T-Mobile topic:

Zyxel Dual-Band Wireless AX1800 Gigabit Access Point/Extender (WX3100-T0) https://amzn.eu/d/hmCXK9i

Maar dat had je dus ook best zelf even kunnen terugzoeken......

• Naalroc
loeberce schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:20:
[...]

UIt het vorige T-Mobile topic:

Zyxel Dual-Band Wireless AX1800 Gigabit Access Point/Extender (WX3100-T0) https://amzn.eu/d/hmCXK9i

Maar dat had je dus ook best zelf even kunnen terugzoeken......
Dat hoefde ik niet terug te zoeken, want dat ding had ik zelf al genoemd in mijn oorspronkelijke vraag

Maar dat is dus geen bevestiging dat dit inderdaad de enige, en/of juiste oplossing is; ik kan dit onvoldoende beoordelen, vandaar de vraag.
En die amazon link had ik ook al gezien, en had dan ook naar Amazon gerefereerd, waar hij momenteel niet op de gebruikelijke manier te koop is.

[ Voor 14% gewijzigd door Naalroc op 20-09-2023 13:52 ]

• loeberce
Naalroc schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:47:
[...]

Dat hoefde ik niet terug te zoeken, want dat ding had ik zelf al genoemd in mijn oorspronkelijke vraag

De enige die er qua spec's (voor zover ik dat kan beoordelen) in de buurt komt is de WX3100, die hier op Tweakers ook genoemd wordt (als de SKU) AX1800
Maar dat is dus geen bevestiging dat dit inderdaad de enige, en/of juiste oplossing is; ik kan dit onvoldoende beoordelen, vandaar de vraag.
Ik realiseer me dat lezen niet mijn sterkste punt is vandaag, waarvoor mijn excuses. Ik heb eerder ook Deco setjes voorbij zien komen die goed werken, maar dan is het slim om de Wifi op de router uit te schakelen. En dan heb je uiteraard nog het hele spectrum van access points zoals Ubiquiti Unifi, waarover veel te vinden is op Tweakers.

• Naalroc
OK, maar ik kan helaas de wifi niet uitschakelen omdat ik dan bedraad moet gaan, en daarvoor is in mijn huis geen gelegenheid: geen kruipruimte, betonnen vloer en geen plinten (ja, tegelplinten, maar daar kan je niks mee. Dus ik moet draadloos naar het wifi punt .
Maar als er geen andere types zijn die bij mijn T56 'passen', dan weet ik genoeg, want ik zie die WX3100 dan als bevestiging. Ik ga op de uitkijk.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:23
Ik heb in december 2022 T-Mobile vast internet + televisie thuis genomen (glas) maar eigen bevalt het niet heel goed. De router is niet slecht maar ik heb sinds de switch onverklaarbare problemen met mijn IoT apparaten die ik daarvoor (KPN/Fritz!Box) niet had. Het televisiekastje biedt geen Netflix/Youtube. Eigenlijk wil ik gewoon terug naar KPN.

Nu Is T-Mobile overgegaan in Odido. Is dat reden genoeg om eerder op te mogen zeggen, of moet ik het uitzitten t/m december dit jaar?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sagitherus
  • Laatst online: 20-08 00:21
@JeroenH, helaas geldt het voor de hele contract jaar. Een naamswijziging verandert de contractvoorwaarde helaas niet. Het is nog steeds dezelfde entiteit waar je je internet van afneemt

Uit hoog vermoede denk ik dat je je onder het contract uit kunt komen, maar verwacht dat ik het hier fout heb. Maar er zit er het voorwaarde aanvast dat je je resterende periode uit kunt kopen. Het is verstandiger om het nog voor de komende 2 a 3 maanden uit te zitten.

Als je echt bedenkingen had, heb je de eerste 14 dagen de kans om het alsnog te ontbinden. Sinds je het al vanaf december hebt, is die kans helaas voorbij.

[ Voor 11% gewijzigd door Sagitherus op 20-09-2023 15:21 ]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:23
Sagitherus schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:19:
@JeroenH, helaas geldt het voor de hele contract jaar.

Uit hoog vermoede denk ik dat je je onder het contract uit kunt komen, maar verwacht dat ik het hier fout heb. Maar er zit er het voorwaarde aanvast dat je je resterende periode uit kunt kopen. Het is verstandiger om het nog voor de komende 2 a 3 maanden uit te zitten.

Als je echt bedenkingen had, heb je de eerste 14 dagen de kans om het alsnog te ontbinden. Sinds je het al vanaf december hebt, is die kans helaas voorbij.
Dank, ik had al gedacht dat ik het moest uitzitten. En dat is ook niet erg, het is niet dat het slecht is, maar het is gewoon minder goed dan wat ik had bij KPN - maar het kost dan ook minder. En de ergernis(sen) over de werking kwam(en) pas na verloop van tijd. In zekere zin een luxe-probleem, dus ik zeg het eind december wel op.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
Naalroc schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:28:
OK, maar ik kan helaas de wifi niet uitschakelen omdat ik dan bedraad moet gaan, en daarvoor is in mijn huis geen gelegenheid: geen kruipruimte, betonnen vloer en geen plinten (ja, tegelplinten, maar daar kan je niks mee. Dus ik moet draadloos naar het wifi punt .
Maar als er geen andere types zijn die bij mijn T56 'passen', dan weet ik genoeg, want ik zie die WX3100 dan als bevestiging. Ik ga op de uitkijk.
Is er een reden dat je aan de T56 wilt vasthouden? Want er zijn dus ook setjes waarbij je de eerste bedraad aansluit (mogelijk in plaats van de router) en de rest draadloos.

• hansie18
Barre73 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:20:
[...]

In mijn post, een stukje omhoog, van 17:51 uur stond een link naar een webwinkel om zo'n blokje te kopen.

FS.com heeft ook alles wat je wil.

Maar in alle eerlijkheid: uit je vragen merk ik op dat je hier nog niet veel verstand van hebt, Dat is uiteraard prima, maar dan zou ik hier nu nog niet meteen zo mee aan de gang gaan.

Of in ieder geval eerst even goed inlezen in de verschillen tussen SC en LC, en tussen PC/UPC(blauw) en APC (groen).
Als je dit niet goed doet is er een kans dat je de vezel/connector in de FTU beschadigt. En dan ben je een paar honderd euro verder voor de monteur van KPN Netwerk om het te herstellen.
Met snelle hulp via email (met foto's) bleek het deze koppeling te zijn:

https://www.serverkast.co...-sc-sc-simplex-blauw.html

Ik ga het, wanneer koppeldingetje binnen is, toch maar eens proberen als glasvezel-amateur, zodat ik het 18 oktober heb lopen (wanneer Ziggo stopt) waarna de monteur op 25 oktober kan checken of ik het goed gedaan heb. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
hansie18 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:33:
[...]

Ik ga het, wanneer koppeldingetje binnen is, toch maar eens proberen als glasvezel-amateur, zodat ik het 18 oktober heb lopen (wanneer Ziggo stopt) waarna de monteur op 25 oktober kan checken of ik het goed gedaan heb. ;)
Kijk wel uit dat je het goed doet.
Let op het nokje dat deze aan de juiste kant zit.
Zie foto door mij geplaatst eerder in dit topic.
Als je dit verkeert doet druk je de pigtail kapot.
Dan moet Kpn-netwerk het gaan herstellen.
En de kosten zijn voor je eigen rekening.
En dan doet de oplevering van Odido nog langer.
Mijn advies aan de monteur over laten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P84qHNGO05-KRgqw-EWWPNW8yBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fcQ6iY8stbnKx9p77oKb9i1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door peterbier op 20-09-2023 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hansie18 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:33:
[...]

Volgens mij heb ik bij iedereen hier, die dat probeerde, gelezen dat de monteur nog een laatste activatie moet doen. Dus dan werkt het niet.
Om nog te zwijgen van de patch in de wijkcentrale die meestal door diezelfde monteur wordt gedaan....

• Zomaar
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Wat vragen hier over televisie van Odido.
1. Is dit van Canal Digital of een andere aanbieder?
2. Hoe is de kwaliteit? Ik kan alleen terugvinden op hun webpagina zenderoverzicht dat het meeste "HD" is. Maar is dat 720p of 1080p?
3. Voor degenen die televisie van Odido hebben. Hoe bevalt het?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Zomaar schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:54:
Wat vragen hier over televisie van Odido.
1. Is dit van Canal Digital of een andere aanbieder?
2. Hoe is de kwaliteit? Ik kan alleen terugvinden op hun webpagina zenderoverzicht dat het meeste "HD" is. Maar is dat 720p of 1080p?
1. Odido heeft een eigen TV platform, is niet van canal digitaal.
2. Kwaliteit is “normaal”, niet het beste op de markt maar gewoon OK. HD is 1080p.
3. Bevalt mij prima, via AppleTV, maar ben geen groot TV kijker, daarvoor is er te veel rotzooi en reclame tegenwoordig. Maar voor nieuws kijken, NPO en af en toe commercieel gewoon prima.

• Zomaar
  • Niet online
nelizmastr schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:25:
[...]

1. Odido heeft een eigen TV platform, is niet van canal digitaal.
2. Kwaliteit is “normaal”, niet het beste op de markt maar gewoon OK. HD is 1080p.
3. Bevalt mij prima, via AppleTV, maar ben geen groot TV kijker, daarvoor is er te veel rotzooi en reclame tegenwoordig. Maar voor nieuws kijken, NPO en af en toe commercieel gewoon prima.
En hoe zit dat met de TV Box van Odido? Ik neem aan dat dit via internet gaat? Kan dat zowel bekabeld, draadloos of beide?

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Zomaar schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:36:
[...]

En hoe zit dat met de TV Box van Odido? Ik neem aan dat dit via internet gaat? Kan dat zowel bekabeld, draadloos of beide?
Alle TV boxen gaan via internet tegenwoordig ja. Dat is geen apart kanaal.
De box moeten aan een ethernet kabel, ook dat is standaard.

• Marcello010
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-11-2024
nelizmastr schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:40:
[...]

Alle TV boxen gaan via internet tegenwoordig ja. Dat is geen apart kanaal.
De box moeten aan een ethernet kabel, ook dat is standaard.
Deze week een Nokia Streamer 8000 gekocht, een prima Android tv box. Signaal kan via utp maar ook heel goed via wifi. Tv app van T-Mobile/ Odido zit er standaard op. En je hoeft niet maandelijks voor het kastje te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Marcello010 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:42:
[...]

Deze week een Nokia Streamer 8000 gekocht, een prima Android tv box. Signaal kan via utp maar ook heel goed via wifi. Tv app van T-Mobile/ Odido zit er standaard op. En je hoeft niet maandelijks voor het kastje te betalen.
Dat klopt prima box.
Alleen werkt de gids knop niet.
Ik gebruik naast mijn Android TV toestellen ook de Chromecast Google TV en de Nvidia Shield tv pro.
De Chromecast Google TV werkt ook mooi met de Kpn afstandsbediening.
Zie mijn topic.

https://community.odido.n...-afstandsbediening-352758

• Zomaar
  • Niet online
Marcello010 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:42:
[...]

Ik heb hier een 8010 en ik merk dat in de instellingen de video output vaak willekeurig(?) vanuit zichzelf veranderd. Standaard staat het op 1080p 59,9 Hz maar dan schokt het beeld met NLZiet. De 8000 had hier ook al last van. Verder geeft die ook wel eens wat problemen met de audio wat bij het opstarten al niet goed gaat of wanneer je NLZiet de laatste keer hebt gebruikt, dan op de powerknop hebt gedrukt en dan later in Ziggogo dan geeft het 2x audio (1x van NLZiet dus). Verder zou de 8010 sneller moeten zijn maar ik merk hier eigenlijk niets van.
Verder jammer van al die tracking. Eerst verplicht een google account moeten toevoegen en die later pas weer kunnen verwijderen. Geen idee of het daarmee ook permanent is verwijderd. Google moest blijkbaar toch even weten wie het apparaat gebruikt. Locatie logging en andere tracking staat standaard aan in de box wat ook nergens op slaat. En dan die reclames die je niet allemaal kunt verwijderen op het startscherm.
Sowieso vind ik die interface van NLZiet erg onpraktisch en het beeld blijft achter in vergelijking met Ziggogo. Het zou mooi zijn als Ziggogo gewoon los verkocht zou worden tegen een redelijke prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Zomaar op 21-09-2023 03:47 ]

• hansie18
peterbier schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:25:
[...]

Kijk wel uit dat je het goed doet.
Let op het nokje dat deze aan de juiste kant zit.
Zie foto door mij geplaatst eerder in dit topic.
Als je dit verkeert doet druk je de pigtail kapot.
Dan moet Kpn-netwerk het gaan herstellen.
En de kosten zijn voor je eigen rekening.
En dan doet de oplevering van Odido nog langer.
Mijn advies aan de monteur over laten.

[Afbeelding]
Bedankt voor de tip! Ik ga het proberen vandaag, als de koppeling binnen is.

• hansie18
Barre73 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:04:
[...]

Volgens mij heb ik bij iedereen hier, die dat probeerde, gelezen dat de monteur nog een laatste activatie moet doen. Dus dan werkt het niet.
Om nog te zwijgen van de patch in de wijkcentrale die meestal door diezelfde monteur wordt gedaan....
Dat is dan een week zonder internet/bellen/tv, als dat klopt. Ziggo stopt op de 17e oktober, Odido gaat in per de 18e (maar is beetje onduidelijk) en de monteur kan pas de 25e oktober. Ik kloot nu alvast wat om het op eigen manier alles al klaar te hebben op de 18e en probeer het gewoon. Voor de zekerheid bel ik Odido nog wel hoe het precies zit.

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 13:50
Zomaar schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:54:
Ik gebruik het via de app op Apple TV en ik vind de bediening verschrikkelijk - ik heb ooit een lijst met programma's kunnen zien (niet de TV gids), maar geen idee hoe ik die weer te voorschijn krijg.

• cue

cue

cue schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:07:
[...]

Dat had ik ook verwacht maar zag met de PPPOE verbinding toch de load van mijn UDM Pro naar 80% schieten bij een speedtest.

Volgende week kan ik het verschil laten weten t.o.v. DHCP met Odido thuis.
Gisteren om 0:00 weer internet via Odido thuis.

Snelheid via DHCP lijkt exact hetzelfde als via PPPOE via UDM Pro. Load blijft wel wat lager. Ben daarom nog niet erg tevreden met een upload van 500 mbit (down is 900)

• stormfly
  • Nu online
cue schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:52:
[...]

Gisteren om 0:00 weer internet via Odido thuis.

Snelheid via DHCP lijkt exact hetzelfde als via PPPOE via UDM Pro. Load blijft wel wat lager. Ben daarom nog niet erg tevreden met een upload van 500 mbit (down is 900)
En met je PC direct in het modem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjoll
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:13
tjoll schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:03:
Zojuist het Odido welkomstpakket ontvangen. Hierin werd een Zyxel T-56 geleverd, een Huawei OptiXstar HN8010Ts voor XGS-PON en Amino Aria 7X. Volgende week komt Guidion langs voor het aansluiten. Ik ben benieuwd wat de kwaliteit van de lijn zal zijn. Hier en daar heb ik al mensen gesproken die veel last hadden van packet loss en latency en daardoor binnen 14 dagen weer hebben opgezegd. ;(

Ik ben benieuwd. Wordt vervolgd... :/
Gisteren is de Guidion monteur bij ons langs geweest om de glasvezelverbinding aan te sluiten. Een klusje van 5 minuten wat ik uiteindelijk ook zelf had kunnen doen. Het eerste wat mij opviel was dat er best wel wat warmte van het Huawei XGSPON ONT af komt. Ik was eindelijk blij om mijn Ziggo radiatorbox uit te gaan zetten, maar blijkbaar heb ik er een goede runner-up voor in de plaats gekregen. :+ |:( Is meer mensen dit opgevallen?

Eerst even wat testen gedaan met de Zyxel; Met wifi6 trek ik de volledige 1000Mbps up and down op speedtest.net, erg netjes! Wat opvalt is op het moment ik dezelfde laptop aansluit met de kabel direct aan de Zyxel, de verbinding blijft steken op 850Mbps down en 980Mbps up. Geen idee waarom dit zo is, maar dat moet ik nog verder uitzoeken. Daarnaast voelt de verbinding erg snel, alle websites laden heel 'snappy' en de lagere latency is duidelijk merkbaar. :*)

Daarna heb ik de Zyxel verwijderd en het ONT direct aangesloten op mijn Check Point firewall. Dus vanaf het LAN gezien, veranderd er vrij weinig. In Smokeping zie ik wel duidelijke verschillen in de latency. Maar wat ook opvalt is dat de verbinding meer fluctueert. Waar de latency en packet loss van de Ziggo lijn redelijk stabiel was, zie ik op de Odido lijn grotere verschillen. :?

Facebook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6F1Db1scb5ZEUsjFgfDBTTobX_8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/keE9WzOFHPkVpWhKRYqEzbAP.png?f=user_large

Hier boven zijn de verschillen te zien in de Ziggo lijn (bovenste grafiek) en Odido (onderste grafiek). Hetzelfde geldt voor overige diensten zoals:

Tweakers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLUrwr1qi-zbzx66BSs-ysrJgwk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DOwcq7p3UMBsImfnCoHM7Qdz.png?f=user_large

Google:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cL123ElI5KjAtUachKY53PpUixg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KJwXLvVo8BhzSvmyITOqJqTo.png?f=user_large

Amsix:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDTZh4qPIbC2trLGkflhNfvktVY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NrED9cYud5mE585DyKN3nNiR.png?f=user_large

Dit is ook duidelijk zichtbaar als je een ping heb lopen vanaf je PC:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qz7KzqjpBNTMdUaLkmaGFe7vnaU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N2xPeG5EmLRwZMSV5dW4yqOt.png?f=user_large

Tot nu toe moet ik zeggen dat ik nog geen 'last' heb van de packet loss en latency. Maar ik heb dan ook maar twee VoIP calls gehad. Ik ben benieuwd de komende weken... :9 Hopelijk verbeterd de lijn nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 17:17

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik ga 16 Oktober over van KPN (Telfort) glas over naar Odido, van 50/5 naar 1Gb/1Gb.
Voor ~ 5 euro meer, (hopelijk) veel meer snelheid. Ben al jaren klant bij KPN, helaas moest ik daar 65 euro gaan betalen voor 1Gb up/down. Mijn voorstel om het voor 55 euro te doen werd niet geaccepteerd.
Dan maar overstappen.

Als ik zo door dit topic lees (had ik eerder moeten doen, weet ik) weet ik nog niet of ik er heel vrolijk van ga worden. Nu zo bij de KPN werkt alles prima, TV via app op LG tv gaat goed, verbinding is niet snel maar voor m'n gevoel wel stabiel. Geen echt gekke dingen gemerkt.

Hier lees ik toch vaker over latency en packet loss issues.

Ik zit nog in m'n bedenk tijd, ik kan het nog stoppen....

Als de lijn eenmaal is opgeleverd klopt het dat je dan binnen 2 weken, als het niet goed werkt, ook nog weg kan gaan? Ik zag zoiets genoemd worden.
Pagina: 1 2 ... 127 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen