Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-06 21:15
Ik ben aan het twijfelen om over te stappen, Odido is het eerste jaar zo'm 240 euro goedkoper.
Belletje met de KPN helpdesk leverde mij niet veel op, een schamele korting van 77,40.
Ja wij van KPN investeren heel erg veel in service en willen geen budgetprovider zijn etc.

Wat veranderd er precies als ik van KPN (TV + Internet) naar Odido overstap?
- Ander IP adres
- Geen TV App voor op Chromecast?

Ik heb wat VPN tunnels liggen tussen mijn huis en een datacenter, kan ik dat daarna ook blijven gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ike.
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
webgangster schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:39:
Ik ben aan het twijfelen om over te stappen, Odido is het eerste jaar zo'm 240 euro goedkoper.
Belletje met de KPN helpdesk leverde mij niet veel op, een schamele korting van 77,40.
Ja wij van KPN investeren heel erg veel in service en willen geen budgetprovider zijn etc.

- Ander IP adres

Ik heb wat VPN tunnels liggen tussen mijn huis en een datacenter, kan ik dat daarna ook blijven gebruiken?
Odido heeft ook een TV app, je kan dus een abbo nemen met internet + TV, waarvan TV alleen via een app werkt. dit is voordeliger dan wanneer je een TV box in huis neemt.

[ Voor 10% gewijzigd door Ike. op 06-10-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:27

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
webgangster schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:39:

- Ander IP adres

Ik zie niet in waarom je VPN verbinding niet meer zou werken. Verder is het ook gewoon een TV app: https://www.odido.nl/serv...pp/android-tv-installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-06 21:15
Bedankt, ik zie nu inderdaad dat er een Google TV App is :)
Voor de vraag m.b.t. VPN gaat over Site to Site VPN tunnels, dat is soms een dingetje afhankelijk van de provider.

Overstappen dan maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:43
Ik heb vandaag een verbinding besteld en maak gebruik van de opzegservice.

Dan krijg je direct na het bestellen de melding dat je zsm gegevens via mijn odido moet toevoegen, maar ik heb nog geen odido account (ook geen mail om deze te activeren)

Duurt dit een dag of zou ik direct een mijn odido account moeten maken. Of moet ik hier nog verder achteraan. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:24
Ik lees dat je bij ODF alleen Odido kan kiezen het eerste jaar en dat je daarna vrije keuze hebt. Nu heb ik even gezocht welke aanbieders er dan mogelijk zijn, maar ik kan hier bar weinig over vinden. Heb wel een artikel gevonden dat Freedom bezig is om het mogelijk te maken, maar het is nog niet zover. Andere providers kon ik niet vinden. Dus ik begrijp hier uit dat je op dit moment nog geen vrije keuze hebt via ODF, of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

tiguan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:55:
Ik lees dat je bij ODF alleen Odido kan kiezen het eerste jaar en dat je daarna vrije keuze hebt. Nu heb ik even gezocht welke aanbieders er dan mogelijk zijn, maar ik kan hier bar weinig over vinden. Heb wel een artikel gevonden dat Freedom bezig is om het mogelijk te maken, maar het is nog niet zover. Andere providers kon ik niet vinden. Dus ik begrijp hier uit dat je op dit moment nog geen vrije keuze hebt via ODF, of mis ik iets?
Je kan in ieder geval op projecten kijken op de website, klik nu random op Deurne en kom hier uit.
Als je wat naar beneden scrolt zie je wat aanbieders.

https://www.e-fiber.nl/project/deurne/

Maar ben benieuwd waar we over een jaar uit kunnen kiezen in Hoorn.
(en is dat een jaar nadat je abo ingaat of een jaar nadat de laatste aansluiting in de gemeente klaar is? Ik woon in wijk 2 van de 6 wijken ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:40
hjs schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:40:
[...]
(en is dat een jaar nadat je abo ingaat of een jaar nadat de laatste aansluiting in de gemeente klaar is? Ik woon in wijk 2 van de 6 wijken ;) )
Een jaar na de eerste aansluiting op de POP.
Alleen is ODF niet heel erg open in (zeg maar niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Tribunus schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:50:
Ik heb vandaag een verbinding besteld en maak gebruik van de opzegservice.

Dan krijg je direct na het bestellen de melding dat je zsm gegevens via mijn odido moet toevoegen, maar ik heb nog geen odido account (ook geen mail om deze te activeren)

Duurt dit een dag of zou ik direct een mijn odido account moeten maken. Of moet ik hier nog verder achteraan. Iemand een idee?
Ik kreeg zelf ook geen mail hierover, na 2 dagen gebeld en toen zeiden ze dat ik gewoon een Mijn Odido account moest aanmaken en de adresgegevens moest invullen. Daarna kon ik direct de gegevens invoeren bij de overstapservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
hjs schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:40:
[...]

Je kan in ieder geval op projecten kijken op de website, klik nu random op Deurne en kom hier uit.
Als je wat naar beneden scrolt zie je wat aanbieders.
Als ik daar kijk (https://opendutchfiber.nl/projecten) kom ik niet veel meer te weten specifiek voor mijn woonplaats. Er staan geen providers bij die je kan kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 14:53
tiguan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:19:
[...]

Als ik daar kijk (https://opendutchfiber.nl/projecten) kom ik niet veel meer te weten specifiek voor mijn woonplaats. Er staan geen providers bij die je kan kiezen.
ODF heeft E-fiber over genomen en bij die netwerken staan wel meerdere providers. Maar bv in mijn woonplaats ook niet. Ik zag wel bv Geffen 5386 AA huisnummer 1, daar is ook Freedom beschikbaar, naast Odido. Maar het houdt niet over. Misschien komt het nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tiguan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 19:19:
[...]

Het varieert per plaats, afhankelijk van de berekening van wanneer dat jaar dan afgelopen is. Uiteraard ook of de betreffende providers zelf wel willen maar in het algemeen staan hier alle namen die erbij komen:

https://opendutchfiber.nl...st-van-3-nieuwe-operators

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanchaz12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-06 07:37
Vandaag het installatiepakket ontvangen met een Zyxel T-56 en enigszins verrassend een Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PON ONT (1e foto).
Een familielid die een wijk verderop woont en iets van 10 maanden geleden nog via T-Mobile besteld heeft, kreeg en gebruikt een Huawei OptiXstar HG8010Hv6-10 GPON ONT (2e foto).

Ik kan me drie scenario's bedenken waarom dit kan zijn;
1. Er wordt inderdaad XGS-PON gebruikt in de wijk waar ik woon, en GPON in de wijk van mijn familielid.
2. Er wordt GPON gebruikt, en deze XGS-PON ONT is backwards compatible met GPON (geen definitieve bevestiging van kunnen vinden).
3. Ik heb een verkeerd ONT ontvangen en deze werkt niet met GPON (indien punt 2 niet kan).

Aangezien de glasvezelaanleg in dezelfde periode en door dezelfde partij (ODF) is gedaan in beide wijken, vraag ik me toch af of er inderdaad bij mij ook XGS-PON in gebruik is.

Er ligt overigens in heel de stad ook geen ander glasvezelnetwerk van KPN of Delta, enkel van ODF.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IMU3iZjrCr05i6eD7r3dLP1J-qk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgaDUHHHUE4cJ4RmJZxfijkl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSdI2MpHzqRwOJRsA7ujYy-KO1w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8Tqtk2ngJLMqRF6jVrtumf0.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Sanchaz12 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:22:
Vandaag het installatiepakket ontvangen met een Zyxel T-56 en enigszins verrassend een Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PON ONT (1e foto).
Een familielid die een wijk verderop woont en iets van 10 maanden geleden nog via T-Mobile besteld heeft, kreeg en gebruikt een Huawei OptiXstar HG8010Hv6-10 GPON ONT (2e foto).

Ik kan me drie scenario's bedenken waarom dit kan zijn;
1. Er wordt inderdaad XGS-PON gebruikt in de wijk waar ik woon, en GPON in de wijk van mijn familielid.
2. Er wordt GPON gebruikt, en deze XGS-PON ONT is backwards compatible met GPON (geen definitieve bevestiging van kunnen vinden).
3. Ik heb een verkeerd ONT ontvangen en deze werkt niet met GPON (indien punt 2 niet kan).

Aangezien de glasvezelaanleg in dezelfde periode en door dezelfde partij (ODF) is gedaan in beide wijken, vraag ik me toch af of er inderdaad bij mij ook XGS-PON in gebruik is.

Er ligt overigens in heel de stad ook geen ander glasvezelnetwerk van KPN of Delta, enkel van ODF.

[Afbeelding][Afbeelding]
Toen KPN begon met PON waren dat meteen switches in de PoP die zowel GPON als XGS-PON aan konden. De eerste kwartalen was het alleen GPON en toen men eenmaal een leverancier had die de ONT's kon maken die passen op de FTU werd snel overgeschakeld op XGS-PON (voor nieuwe klanten), zowel voor KPN als alle WBA providers.

Even een achtergrond verhaal om maar aan te geven dat de kans vrij groot is dat ook Odido/Glasoperator het laatste jaar of al wat langer apparatuur in de PoP plaatst die beide PON varianten kan bedienen.

ODF heeft hier overigens niks mee te maken. Het gaat om de partij die de actieve apparatuur plaatst, de operator. In dit geval dus Glasoperator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanchaz12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-06 07:37
Barre73 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:38:
[...]

Toen KPN begon met PON waren dat meteen switches in de PoP die zowel GPON als XGS-PON aan konden. De eerste kwartalen was het alleen GPON en toen men eenmaal een leverancier had die de ONT's kon maken die passen op de FTU werd snel overgeschakeld op XGS-PON (voor nieuwe klanten), zowel voor KPN als alle WBA providers.

Even een achtergrond verhaal om maar aan te geven dat de kans vrij groot is dat ook Odido/Glasoperator het laatste jaar of al wat langer apparatuur in de PoP plaatst die beide PON varianten kan bedienen.

ODF heeft hier overigens niks mee te maken. Het gaat om de partij die de actieve apparatuur plaatst, de operator. In dit geval dus Glasoperator.
Duidelijk, bedankt!
Dan ga ik er van uit dat het allemaal in orde komt met de installatie door Guidion a.s. woensdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 10:55

spanx

_Sp[A]nX_

Ik ga binnenkort misschien overstappen op odido. Ik heb nu een glasvezel lijn liggen van KPN uit 2019. Hoe kan ik achterhalen wat er allemaal voor mij gaat veranderen? Ik heb een kastje hangen die glas naar utp omzet (ZTE ZXHN F3100)

Ik gebruik een asus router (x56) op dit moment zonder tv.

Gaat die ZTE vervangen worden door iets anders en moet ik ander apparatuur kopen?

Damn it's good 2b a Tweaker!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
spanx schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:25:
Ik ga binnenkort misschien overstappen op odido. Ik heb nu een glasvezel lijn liggen van KPN uit 2019. Hoe kan ik achterhalen wat er allemaal voor mij gaat veranderen? Ik heb een kastje hangen die glas naar utp omzet (ZTE ZXHN F3100)

Ik gebruik een asus router (x56) op dit moment zonder tv.

Gaat die ZTE vervangen worden door iets anders en moet ik ander apparatuur kopen?
De Odido monteur schuift de ZTE van de onderliggende grondplaat af en vervangt deze voor een constructie waarbij een glasvezelkabeltje direct op de connector in de grondplaat wordt geklikt.
Dat kabeltje loopt naar een mediaconverter (een ONT) en vanaf daar naar de router. Die router mag ook jouw Asus zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:07

DON PAPA

Tweaker-fan

Vraagje, ik woon in Heerhugowaard en volgens de gene die hier de schouw kwam doen, zouden we XGS-PON krijgen, maar ik heb nu de spullen binnen gekregen, maar in de doos zit een Huawei OptiXstar HG8010Hv6-10 GPON ONT. Nu vraag ik mij af, heeft odido de verkeerde ONT gestuurd of heeft de gene die de schouw kwam doen zich vergist, en wordt het GPON in Heerhugowaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 11:40
Ik heb nu glasvezel van KPN en gebruik daarvoor de Fritzbox 7590. Komende vrijdag ga ik over naar Odido. Denk ik te simpel als ik zeg dat als het signaal om wordt gezet van KPN naar Odido dat ik in mijn Fritzbox de provider kan wijzigen in Odido (of T-Mobile thuis) zoals het er staat? Hetgeen dan inhoudt dat ik mijn huidige configuraties kan behouden. Ok, ik krijg een ander ip-adres waardoor ik voor de zaken waarvoor ik van buitenaf inlog elders mijn dns moet om zetten.

Er komt een monteur langs maar wat die moet doen is mij eigenlijk een raadsel? Of deze moet de Zyxelmodem die ik heb ontvangen aan gaan sluiten, maar ik behoud uiteraard liever mijn huidige Frtizbox.

aka pluim003

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DON PAPA schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:49:
Vraagje, ik woon in Heerhugowaard en volgens de gene die hier de schouw kwam doen, zouden we XGS-PON krijgen, maar ik heb nu de spullen binnen gekregen, maar in de doos zit een Huawei OptiXstar HG8010Hv6-10 GPON ONT. Nu vraag ik mij af, heeft odido de verkeerde ONT gestuurd of heeft de gene die de schouw kwam doen zich vergist, en wordt het GPON in Heerhugowaard?
Open Dutch Fiber heeft gewoon jouw kabel aangelegd (of gaat nog aanleggen ) tot in de PoP. Waarschijnlijk heeft Odido daar nu nog GPON apparatuur staan maar dat kan snel aangepast worden naar XGS-PON zoals we het en der al lezen in dit topic.
Er hoeft in de grond niks aangepast te worden qua graven of zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DikkieDick schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:50:
Ik heb nu glasvezel van KPN en gebruik daarvoor de Fritzbox 7590. Komende vrijdag ga ik over naar Odido. Denk ik te simpel als ik zeg dat als het signaal om wordt gezet van KPN naar Odido dat ik in mijn Fritzbox de provider kan wijzigen in Odido (of T-Mobile thuis) zoals het er staat? Hetgeen dan inhoudt dat ik mijn huidige configuraties kan behouden. Ok, ik krijg een ander ip-adres waardoor ik voor de zaken waarvoor ik van buitenaf inlog elders mijn dns moet om zetten.

Er komt een monteur langs maar wat die moet doen is mij eigenlijk een raadsel? Of deze moet de Zyxelmodem die ik heb ontvangen aan gaan sluiten, maar ik behoud uiteraard liever mijn huidige Frtizbox.
Zie mijn andere reactie een paar topics omhoog. Vervangen van de KPN NT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Barre73 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:54:
[...]

Zie mijn andere reactie een paar topics omhoog. Vervangen van de KPN NT.
Die had ik dan gemist. Thanx. Zal ik de doos ff openen. :-)

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:09

page404

Website says no

page404 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 07:27:
[...]

Nog steeds geen internet. Er stond ‘s avonds als een monteur op de stoep en die constateerde wat we allemaal al wisten: het lag niet aan de meterkast. Nu wachten op een monteur die in de wijkkast gaat kijken. Erg irritant.
Update: gisteren pas een berichtje gekregen dat er iets ingepland gaat worden. Kan nog wel een week duren. Begint nu echt wel irritant te worden.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overcoat
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-06 21:40
Ike. schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:41:
[...]

Odido heeft ook een TV app, je kan dus een abbo nemen met internet + TV, waarvan TV alleen via een app werkt. dit is voordeliger dan wanneer je een TV box in huis neemt.
Bij gebruik van de KPN TV app op mijn LG tv vind ik de HD(beeld)kwaliteit echt een stuk minder dan wanneer ik via de TV box kijk, ook de reactiesnelheid tijdens het zappen is veel trager.

Is dat iets waar je gewoon aan moet wennen, of is dat bij Odido anders.

Ik denk ook aan overstappen ivm prijsverschil, maar als de app daar ook traag is heb ik er liever een kastje bij voor een paar euro extra per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0ekoe
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-01 10:00
Barre73 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:21:
[...]

Dat is niet helemaal te zeggen. Je hebt dus nu een KPN XGS-PON "kastje" (de ONT). Je weet wel zeker dat dit XGS-PON is? Dat staat er ook op dus?
Zo ja, dan zijn er twee mogelijkheden:
1) Het netwerk is in de grond gelegd als point to point, zoals al jaren gebeurt. Dan heeft Odido vrijwel zeker eigen apparatuur in de PoP gezet en dan is die huidige KPN ONT niet te gebruiken.
2) Het netwerk is recent aangelegd en is als point-to-multipoint aangelegd met maar 1 PoP waar alles uit komt. In dat geval kan Odido alleen maar via dezelfde apparatuur en dezelfde ONT leveren en ja, dan heb je geen monteur nodig voor het omprikken.

Wat die monteur wel of niet moet doen met activatie van de lijn via zijn laptop weet ik niet zeker dus dat blijft de vraag.

Kan je aangeven welke woonplaats het betreft?
Ja ik heb nu de KPN XGS-PON kastje dat staat er inderdaad op.
Ik ben heel benieuwd...
Kreeg net een bericht van Odido dat ze binnenkort glasvezel gaan aanleggen in mijn buurt en me dan verder op de hoogte stellen maar ik heb geen zin in een tweede kabel naar de woning...

Maar even kijken hoe dit verloopt maar anders zeg ik alsnog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noedelsoep
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-03 17:40
Noedelsoep schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:45:
Even mijn onvrede uiten:

Eind maart heb ik een overeenkomst getekend met T-Mobile voor glasvezel internet + TV. Ook overgestapt naar T-Mobile mobiele telefonie (mijn vriendin 2 jaar, ik 1 jaar voor als het totale product tegenvalt) voor de extra korting. Dit allemaal om de idioot hoge tarieven van Ziggo achter me te laten.

Op 5 juni werd de kabel door ODF naar binnengeleid en kastje bevestigd. Tijdens het meten bleek er geen signaal te zijn en dit had te maken met één of ander distributiepunt (ben niet zo technisch aangelegd). Meneer van ODF vertelde dat ze hiervoor nog terugkwamen om dit in orde te maken en ze nog contact met me zouden opnemen. Ze hadden trouwens alle zooi (zand etc) in de tuin laten liggen en kon ik zelf opruimen.

Dagen later krijg ik een mail van T-Mobile dat ze 12 juni zouden langskomen, zonder overleg vooraf. Ik was op vakantie, dus heb gebeld of ze 19 juni konden langskomen. Door T-Mobile naar ODF (ontzettend slecht bereikbaar trouwens) doorverwezen en daar telefonisch de afspraak gemaakt voor 19 juni. Op 16 juni krijg ik vervolgens een mail dat de aansluitdatum op 29 juni is gezet, wederom zonder overleg.

Op 19 juni gebeld met ODF dat ze die dag zouden langskomen, maar de dame kon niets vinden in de planning. Aangezien ik 29 juni in eerste instantie verhinderd was, nieuwe datum uitgezocht en ze hadden nog een gaatje op 22 juni. Ze waren namelijk die dag toevallig in onze straat bezig. Uiteindelijk op 22 juni niet gekomen op afgesproken tijd en vriendin (die hiervoor thuis was gebleven) talloze keren gebeld en uiteindelijk via T-Mobile gehoord dat de monteur iets later zou zijn en vertraagd was. ODF was wederom totaal niet te bereiken. Maar die dag zijn ze dus uiteindelijk helemaal niet gekomen.

Volgende dag ODF geprobeerd te bellen, wederom niet te bereiken. Daarna T-Mobile gebeld en zwaar geïrriteerd geklaagd over de gebrekkige communicatie en dat afspraken niet worden nagekomen. Ook aangegeven te overwegen om de overeenkomst te beëindigen en dit niet professioneel vindt. Uiteindelijk nog een laatste kans gegeven, maar wel een harde datum geëist dat ze de aansluiting afronden, zodat het product geïnstalleerd kan worden. Uiteindelijk ging ik een rondje lopen en zag ik toevallig dezelfde monteurs van ODF van 5 juni in de straat bezig en gevraagd of ze even langs konden komen later op de dag en dat ging ook wel lukken. Mooi is hoe T-Mobile en ODF vingertje wijzen naar elkaar m.b.t. communicatie. Monteurs waren dus later langsgekomen en die vertelden aan mijn vriendin dat de eerdere monteurs "het zelf niet goed gelast hadden". Vreemd, maar dat waren ze zelf.

Ik was er he-le-maal klaar mee. Uiteindelijk belde afgelopen maandag ODF mij zelf voor een nieuwe afspraak (het is een wonder). Afgesproken dat ze vandaag (toch de oorspronkelijke datum van 29 juni) zouden langskomen tussen 11.00 en 13.00 uur. We zijn nu 45 minuten verder en nog geen ODF gezien, laat staan communicatie dat ze later zijn.

Komen ze vandaag niet, dan ga ik deze overeenkomst beëindigen. Dan maar even verder met Ziggo, totdat volgend jaar KPN hier ook met glasvezel komt. Ik heb nog nooit in mijn leven zoveel amateurisme meegemaakt als bij T-Mobile/ODF.
Bovenstaande post is van eind juni. We zijn nu ruim drie maanden verder en nog steeds geen verbinding.

Er bleek dus een breuk te zijn in de glasvezelkabel en het probleem ligt aan iets in de wijk (mijn vriendin was thuis, wist niet precies wat monteur bedoelde), maar zou snel opgelost worden en we hoeven er niet thuis voor te blijven.

Een hele tijd later mail van Guidion, dat ze een installatiedatum willen afspreken. Hè hè, dacht ik. Eenmaal aangekomen concludeerde de monteur dat er geen signaal binnenkwam en er een breukje is. Maar dat was toch al opgelost??

Afgelopen maandag kwam ODF weer (moesten weer nabellen, want wederom niet op het afgesproken tijdstip) en die kerel concludeerde dat het probleem in de wijk lag en we niet thuis hoeven te zijn bij een volgende afspraak. NO SHIT Sherlock. Eergisteren gebeld met ODF (ze hadden mij geprobeerd te bereiken) en kreeg ik een aardige vrouw aan de telefoon. Ze wist niet waarom ze contact met mij hadden gezocht, want iedereen was al naar huis. Ze zag ook dat ze afgelopen maandag bij ons thuis waren, maar er is he-le-maal niets genoteerd in het systeem hierover. Ja, dan snap ik dat ze elke keer om hetzelfde langskomen…

In maart overeenkomst gesloten en sinds juni worden er rondjes gelopen om schijnbaar hetzelfde probleem. Ik ben er zó klaar mee. In 2024 komt KPN ook met glasvezel hier in de wijk. Als het zo doorgaat, komt het vanzelf wel tot dat moment zonder een minuut de dienstverlening van Odido te hebben afgenomen. Nooit zulke slechte communicatie meegemaakt en dan ben ik ook nog huiverig of de kwaliteit van de dienst nog wel voldoende zal zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Laatst online: 06:56
Wij zitten momenteel bij ziggo en hebben de overstap naar odido aangevraagd. Glasvezel kabeltje ligt nu voor de deur, en zal binnenkort naar binnen worden gebracht en aangesloten worden.
Nu staat de ziggo modem in bridge modus, en daarachter zit een tp-link deco systeem (deco's zijn bedraad aangesloten) waarvan de hoofd deco in router mode staat.
Weet iemand of dit straks gewoon gaat werken met odido als ik alle deco's in ap mode zet? (Ik begreep dat de odido modem niet in bridge kan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13:28
bleekie schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:25:
Wij zitten momenteel bij ziggo en hebben de overstap naar odido aangevraagd. Glasvezel kabeltje ligt nu voor de deur, en zal binnenkort naar binnen worden gebracht en aangesloten worden.
Nu staat de ziggo modem in bridge modus, en daarachter zit een tp-link deco systeem (deco's zijn bedraad aangesloten) waarvan de hoofd deco in router mode staat.
Weet iemand of dit straks gewoon gaat werken met odido als ik alle deco's in ap mode zet? (Ik begreep dat de odido modem niet in bridge kan)
Je kan als je dat wil je deco gewoon rechtstreeks op de mediaconverter aansluiten, het modem van Odido hoeft er bij glas niet tussen. De Zyxel modem en Deco's schijnen nog al eens gedoe op te leveren als je een bedrade backbone hebt. Dat zou dan weer te fixen zijn met en switch tussen de Deco's en de Zyxel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
wvanommen schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:30:
[...]

Je kan als je dat wil je deco gewoon rechtstreeks op de mediaconverter aansluiten, het modem van Odido hoeft er bij glas niet tussen. De Zyxel modem en Deco's schijnen nog al eens gedoe op te leveren als je een bedrade backbone hebt. Dat zou dan weer te fixen zijn met en switch tussen de Deco's en de Zyxel.
Bedankt voor het antwoord!

Ik ben hier niet echt in thuis, maar de mediaconverter zet de glaskabel om naar ethernet? En dan daar dus direct de deco in router mode op?

(Er zijn switches aanwezig in de meterkast, dus daar zou ik ook nog mee kunnen spelen. Aansluiting is nu: modem ziggo (in bridge)-> hoofd deco -> switches -> bedraad netwerk en andere deco's)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:50
bleekie schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:42:
[...]

Bedankt voor het antwoord!

Ik ben hier niet echt in thuis, maar de mediaconverter zet de glaskabel om naar ethernet? En dan daar dus direct de deco in router mode op?

(Er zijn switches aanwezig in de meterkast, dus daar zou ik ook nog mee kunnen spelen. Aansluiting is nu: modem ziggo (in bridge)-> hoofd deco -> switches -> bedraad netwerk en andere deco's)
Ik heb nu: modem zyxel --> switch -> bedraad netwerk en alle deco's in AP mode
Dat werkt goed, mijn zolder deco zit zelfs achter 2 switches. Zorg alleen dat de ethernet backhaul tussen de deco's niet via de zyxel loopt, want dan gaat het mis.

Je kunt ipv de zyxel ook je hoofddeco als router gebruiken, dan moet je vlan 300 instellen, maar ik heb dat nog nooit uitgeprobeerd dus weet niet in detail hoe dat moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
wlmpie schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:08:
[...]

Ik heb nu: modem zyxel --> switch -> bedraad netwerk en alle deco's in AP mode
Dat werkt goed, mijn zolder deco zit zelfs achter 2 switches. Zorg alleen dat de ethernet backhaul tussen de deco's niet via de zyxel loopt, want dan gaat het mis.

Je kunt ipv de zyxel ook je hoofddeco als router gebruiken, dan moet je vlan 300 instellen, maar ik heb dat nog nooit uitgeprobeerd dus weet niet in detail hoe dat moet
Top zo ga ik hem proberen dan. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 10:49

Louw Post

Cerenas

Zag zojuist het bericht dat KPN 4Gbit aan gaat bieden.
nieuws: KPN begint over twee weken met 4Gbit/s-abonnement voor vast internet
Ik ben benieuwd of Odido snel gaat volgen.

Ben ook benieuwd wat er uiteindelijk met AON verbindingen gedaan gaat worden. Van wat ik ervan begrijp heb je bij AON een dedicated glasvezel richting je huis, zal dit alsnog vervangen worden door XGS-PON in de toekomst? Wat volgens mij voor gedeelde vezels is?

(Heb momenteel dus AON thuis op het eigen Odido netwerk en ben bang dat ik daardoor een tijdje buiten de boot zal vallen voor sneller internet.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 18:48

djiwie

Wie?

Zolang Odido op de meeste plekken nog GPON heeft ipv XGS-PON zullen ze niet kunnen volgen naar 4 Gbit/s. Max snelheid van GPON is 2.488 up en 1.244 down. Alleen in de nieuw aangelegde WBA gebieden (sinds '21?) kunnen ze over KPN netwerk dan 4 Gbit gaan leveren, en in een enkele POP met eigen apparatuur waar ze nu XGS-PON gebruiken. Lijkt me commercieel niet zo interessant voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 13:10

timovd

Voorsprong door techniek

Sinds vrijdag hebben we geen verbinding meer. PON knippert, Guidion is vanochtend langsgeweest en aangegeven dat er een kapotte patch zit in de kast. Nog minimaal één andere aansluiting in mijn buurt heeft het zelfde probleem. Niemand bij ons thuis heeft een mobiel netwerk van Odido, dus aan vouchers hebben we niets. Onze databundels gaan hard nu. Odido wil 10,- crediteren, maar dat dekt de kosten niet. Iemand enig idee wat mijn rechten zijn? er is nog geen zicht op wanneer dit opgelost kan worden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:52
Louw Post schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:45:

Ben ook benieuwd wat er uiteindelijk met AON verbindingen gedaan gaat worden. Van wat ik ervan begrijp heb je bij AON een dedicated glasvezel richting je huis, zal dit alsnog vervangen worden door XGS-PON in de toekomst? Wat volgens mij voor gedeelde vezels is?
XGSPON kan over een point to multipoint topologie maar ook over een point to point topologie. Dus als je nu al een rechtstreekse vezel naar de PoP hebt zie ik weinig redenen om die te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-06 18:27
DikkieDick schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:50:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RP5a_uSRTj3z9j4PsFiqpc9qsTQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AchFcQBmXVjP7sdV12xgwtG6.png?f=fotoalbum_large

Als het omgezet is kun je in de Fritz!Box de toegangsgegevens op T-Mobile zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:54
Louw Post schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:45:

(Heb momenteel dus AON thuis op het eigen Odido netwerk en ben bang dat ik daardoor een tijdje buiten de boot zal vallen voor sneller internet.)
Bij consumer internet deel je altijd de vezel, bij XGS-PON point to multipoint al in je eigen straat. Jij met AON deelt pas vanaf de CityPOP waar je de uplink van de switch deelt naar de core router. Als we niet zouden delen, zouden we het niet kunnen betalen. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
timovd schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:28:
Niemand bij ons thuis heeft een mobiel netwerk van Odido, dus aan vouchers hebben we niets.
Niemand met dual-sim? Want dan kun je even een prepaidkaartje ophalen bij een winkel in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

hcQd schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:03:
[...]

Niemand met dual-sim? Want dan kun je even een prepaidkaartje ophalen bij een winkel in de buurt.
Mijn Galaxy heeft SIM en eSim. Ik had gehoopt op iets van een tijdelijke mobiele router/modem.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

Muis666 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:38:
[...]

XGSPON kan over een point to multipoint topologie maar ook over een point to point topologie. Dus als je nu al een rechtstreekse vezel naar de PoP hebt zie ik weinig redenen om die te vervangen.
Ah, oké! Dat was ook een beetje mijn vraag, omdat AON een max van 1Gbit kent volgens mij (tenminste op mijn Fritz!box 5530) en je voor G-PON de opvolger XGS-PON hebt met 10Gbit. Ik kon niet echt vinden of er een opvolger is voor AON, of komt die limiet meer door de apparatuur dan de techniek erachter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:59
Louw Post schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:08:
[...]

Ah, oké! Dat was ook een beetje mijn vraag, omdat AON een max van 1Gbit kent volgens mij (tenminste op mijn Fritz!box 5530) en je voor G-PON de opvolger XGS-PON hebt met 10Gbit. Ik kon niet echt vinden of er een opvolger is voor AON, of komt die limiet meer door de apparatuur dan de techniek erachter?
Voor AON lijkt mij dat wel. Die fiber van de wijkkast naar je huis is helemaal voor jezelf en die doet denk ik wel 100Gbit/s als de provider die apparatuur in de wijkkast knalt. Moet je alleen thuis ook even de NTU aanpassen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Louw Post schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:08:
[...]

Er zijn 10Gbit/s optics voor BiDi (RX & TX over een vezel, wat in NL gebruikt wordt op zo goed als alle aansluitingen) maar de investering om de hele AON omgeving te vervangen voor 10Gbit/s optics is hoger dan XGSPON neerzetten, dus eigenlijk alle telco's gaan voor XGSPON, zelfs op aansluitingen die voorheen AON waren.

Mijn moeder stapt volgende week over van KPN die over AON leveren bij haar naar Odido, die een XGSPON ONT geleverd hebben, ik denk niet dat er een ISP in NL daadwerkelijk de overstap gaat maken naar 10Gbit/s ethernet over AON. Tweak/Cambrium heeft het voor de overname geprobeerd maar volgens mij was daar de business case ook al lastig rond te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:00
timovd schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:05:
[...]

Mijn Galaxy heeft SIM en eSim. Ik had gehoopt op iets van een tijdelijke mobiele router/modem.
Oude telefoon in een lade die je als hotspot inzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

ThinkPad schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:14:
[...]

Oude telefoon in een lade die je als hotspot inzet?
Oude telefoons gaan snel op Marktplaats.
Daarnaast heb ik e.e.a. draaien qua domotica. Sommige dingen zijn alleen middels een API naar buiten ( |:( ) te bedienen. Het hoeft allemaal niet snel te zijn, als er maar iets is.
En EUR 10,- compensatie die Odido wil geven is natuurlijk helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:27
timovd schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:17:
[...]

Oude telefoons gaan snel op Marktplaats.
Daarnaast heb ik e.e.a. draaien qua domotica. Sommige dingen zijn alleen middels een API naar buiten ( |:( ) te bedienen. Het hoeft allemaal niet snel te zijn, als er maar iets is.
En EUR 10,- compensatie die Odido wil geven is natuurlijk helemaal niets.
Voor de vergoeding houden ze de standaard aan, dus 1/31 van je maandbedrag per dag. Dat weegt vaak niet op tegen de overlast helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
4G Router van Marktplaats / V&A halen en deze na gebruik weer doorverkopen evt.

Heb zelf als backup nog een oude OpenWRT-router liggen die ik als wifi-client heb ingesteld op Ziggo WifiSpots (credentials via familielid), die kan ik dan via RJ45 aan de WAN van m'n eigen router hangen. Laatst nog getest, m'n buren hebben blijkbaar Ziggo want ik had een best acceptabele verbinding met goede RSSI nog (~15Mbit ofzo in Speedtest).

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 09-10-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
vj_slof schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:42:
[...]

[Afbeelding]

Als het omgezet is kun je in de Fritz!Box de toegangsgegevens op T-Mobile zetten.
Thanx. Ik had dit gevonden, maar er blijkt dus eerst nog een NT-kastje vervangen te worden. Nou, dan verwacht/vermouth ik dat het vrijdag van een redelijk leien dakje moet gaan.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samueldw
  • Laatst online: 16-06 19:02

Samueldw

ISO 516

Ik heb sinds kort ook Odido internet en tv via glasvezel. Ik moet de monteur nog even afbellen want ik heb het toch allemaal maar zelf aangesloten.

Ik heb de router vervangen door pfSense. Alles werkt, alleen lijkt de set-top box toch echt een IP te willen in de 192.168.1.1/24 range. Beetje vreemd, maar ja.

Vind het ideaal dat er geen static routes, dhcp options, wan interfaces etc meer nodig zijn voor IPTV. Maakt het allemaal een stuk makkelijker om een eigen router aan te sluiten!

Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:55
Samueldw schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:27:
Ik heb sinds kort ook Odido internet en tv via glasvezel. Ik moet de monteur nog even afbellen want ik heb het toch allemaal maar zelf aangesloten.

Ik heb de router vervangen door pfSense. Alles werkt, alleen lijkt de set-top box toch echt een IP te willen in de 192.168.1.1/24 range. Beetje vreemd, maar ja.

Vind het ideaal dat er geen static routes, dhcp options, wan interfaces etc meer nodig zijn voor IPTV. Maakt het allemaal een stuk makkelijker om een eigen router aan te sluiten!
En je kan set top boxes gewoon op elke netwerkaansluiting aansluiten :)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Laatst online: 14:33

pinda powerrr

Slow down...

Ik gebruik hier thuis ook een hele andere range en nooit over nagedacht. IPTV werkt gewoon, letterlijk alleen maar VLAN 300 ingesteld.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samueldw

Samueldw

ISO 516

pinda powerrr schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:33:
[...]

Ik gebruik hier thuis ook een hele andere range en nooit over nagedacht. IPTV werkt gewoon, letterlijk alleen maar VLAN 300 ingesteld.
Oh, bij mij werkt de tv set top box niet als ik hem in de range 10.0.30.0/24 hang. Had het voor de zekerheid al een keer dubbel gecheckt.

Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Gewoon laten komen. Anders wordt je order niet actief in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samueldw

Samueldw

ISO 516

jongetje schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:50:
[...]

Gewoon laten komen. Anders wordt je order niet actief in het systeem.
Oh, is dat zo. Hmmm... jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:10
Samueldw schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:37:
[...]

Oh, bij mij werkt de tv set top box niet als ik hem in de range 10.0.30.0/24 hang. Had het voor de zekerheid al een keer dubbel gecheckt.
Heb je de TV box nog een herstart gegeven door de stekker er even uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:23
Ik zit met vraagtekens.... Ik merkte gisteren (zondag) dat ik een enorme vertraging heb met browsen. Pagina's die normaal in een seconde geladen zijn doen er nu soms eindeloos over. Ik heb laadtijden gezien van 80 seconde.

Mijn hele interne netwerk uitgeplozen, niks gevonden en vandaag is alles weer rap.

Iemand anders met ongeveer dezelfde ervaringen?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samueldw

Samueldw

ISO 516

peterbier schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:25:
[...]

Heb je de TV box nog een herstart gegeven door de stekker er even uit te halen.
Je hebt gelijk, daarmee is het opgelost 8)7
Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeisterQ
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15-06 16:36
Vraagje..

Heb nu nog Tweak en ben er dik tevreden mee.
Zie geen reden om over te stappen en heb daarom het aanbod vanuit T-Mobile (Odido) afgewezen, maar is dit verstandig of niet?

Wat zijn jullie redenen om wel de overstap te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06 14:56
Is het iemand al gelukt om een mobiel abbonement te koppelen met een internet thuis abbonement voor klantvoordeel?

Het hele community forum van odido staat vol met vragen van mensen met hetzelfde probleem. Schijnbaar krijgt Odido het niet voor elkaar. Best bizar eigenlijk https://community.odido.nl/mijn-odido-565

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:26
MeisterQ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:07:
Vraagje..

Zie geen reden om over te stappen en heb daarom het aanbod vanuit T-Mobile (Odido) afgewezen, maar is dit verstandig of niet?

Omdat ze de goedkoopste waren.
maxoss schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:08:
Is het iemand al gelukt om een mobiel abbonement te koppelen met een internet thuis abbonement voor klantvoordeel?

Het hele community forum van odido staat vol met vragen van mensen met hetzelfde probleem. Schijnbaar krijgt Odido het niet voor elkaar. Best bizar eigenlijk https://community.odido.nl/mijn-odido-565
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awhGCZ80ATpnREuGGtJngg7JkxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BT4JzEslnvnOnJtE3euasD67.png?f=fotoalbum_large

Maar ik denk dat je bedoelt het koppelen nadat TMobile Odido is gaan heten :+
(er staat aanvraag in behandeling omdat ik vaak wissel tussen snelheden. Als ik even een paar dagen veel gaan downloaden zet ik even 400Mbit aan)

[ Voor 5% gewijzigd door Kodess op 09-10-2023 20:55 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
MeisterQ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:07:
Vraagje..

In jouw situatie had ik zonder twijfel Tweak genomen, ook al was het wat duurder. Jaren Tweak gehad en het was destijds een prima provider a la xs4all. Ze hebben hun eigen spul in de centrales. Niet hier dus ik kan het niet krijgen.

Dus als ze nog steeds zo goed zijn al 10 jaar geleden, lekker blijven :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeisterQ
asing schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:32:
[...]

In jouw situatie had ik zonder twijfel Tweak genomen, ook al was het wat duurder. Jaren Tweak gehad en het was destijds een prima provider a la xs4all. Ze hebben hun eigen spul in de centrales. Niet hier dus ik kan het niet krijgen.

Dus als ze nog steeds zo goed zijn al 10 jaar geleden, lekker blijven :)
Probleem is dus, dat T-Mobile (en nu dus Odido) Tweak heeft overgenomen..
Weet niet waar ik aan toe ben, hoelang Tweak nog blijft bestaan en wat mijn rechten zijn.

Zowel Tweak als Odido geven geen duidelijkheid.
Ik vind het prima zoals ik het nu heb, maar voor hoelang dat nog mag duren.. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
asing schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:48:
Ik zit met vraagtekens.... Ik merkte gisteren (zondag) dat ik een enorme vertraging heb met browsen. Pagina's die normaal in een seconde geladen zijn doen er nu soms eindeloos over. Ik heb laadtijden gezien van 80 seconde.

Mijn hele interne netwerk uitgeplozen, niks gevonden en vandaag is alles weer rap.

Iemand anders met ongeveer dezelfde ervaringen?
Mogelijk dns issues, anders de Google dns instellen op de modem, 1.1.1.1 en 8.8.8.8 dacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djiwie

djiwie

Wie?

1.1.1.1 is Cloudflare. Google is 8.8.8.8 en 8.8.4.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Viper® schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:53:
[...]

Mogelijk dns issues, anders de Google dns instellen op de modem, 1.1.1.1 en 8.8.8.8 dacht ik.
Daar had ik ook aan gedacht. Pi-Hole gecontroleerd en die was niet traag. Het lijkt niet intern te zitten. Deze pagina laadde in 0.23 sec dus vandaag is er niets aan de hand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7AfE3vWHlXmIXwhoNlS1zEwO_c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OjtKX5RXMOVtwalMGoCrgl1l.png?f=user_large

Speedtest van nu net. Je ziet de magenta?? lijn als een gek omhoog gaan wat je ook verwacht met glas. Gisteren kon je gewoon meetellen... 25 50 100 125 150 200 300 etc. Net alsof je een berg retransmits hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 14:14
Nu een Tweak gebruiker, maar naar het laatste nieuws zal dit toch gaan stoppen.
Op prijs komt Odido er het beste uit, maar ik vroeg mij af of het volgende klopt:

1. Geen ipv6 ondersteuning
2. Geen vast IP adres (Hoe statisch zijn de adressen?)
3. Poort 25 geblokkeerd (in en uitgaand)

Mis ik verder nog belangrijke verschillen?
Technisch is het dus een flinke stap terug. Maar eens goed over gaan nadenken.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
offtopic:
@trinite_t Misschien is dit nog wat, die aanbieding komt ook elk jaar terug lijkt het: [t/m 31-10]KPN 1Gbit glasvezel + TV - 12 maanden voor €35/pm Mits er KPN op jouw glasvezel mogelijk is natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiwie

djiwie

Wie?

trinite_t schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:17:
Zolang je DHCP lease actief blijft veranderen ze vrijwel niet. Nieuwe router met ander MAC-adres -> nieuw ip-adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:57
Op prijs komt Odido er het beste uit, maar ik vroeg mij af of het volgende klopt:

Geen nieuwsgroepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00n
  • Laatst online: 16-06 15:53
Begin dit jaar zijn ze begonnen met Capelle a/d IJssel te voorzien van glasvezel.

Na op 27 maart een abonnement te hebben afgesloten staat er voor volgende week woensdag een afspraak ingepland voor het naar binnen trekken van de glasvezel en afmonteren in de meterkast.

Voor mensen met ervaring; hoelang duurt het dan tussen het gereedmelden en de afspraak met Guidion voor het maken van de afspraak voor de laatste stap?

SteamID: m00n22NL | GT: m00n22 | My Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannYzeE
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-06 15:04

Zo zit ik ook inderdaad, ik kan wel naar Freedom maar ook dan is de vraag voor "hoe lang" en betaal je wel de volle met voor aansluitkosten etc. etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
m00n schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:31:
Begin dit jaar zijn ze begonnen met Capelle a/d IJssel te voorzien van glasvezel.

Na op 27 maart een abonnement te hebben afgesloten staat er voor volgende week woensdag een afspraak ingepland voor het naar binnen trekken van de glasvezel en afmonteren in de meterkast.

Voor mensen met ervaring; hoelang duurt het dan tussen het gereedmelden en de afspraak met Guidion voor het maken van de afspraak voor de laatste stap?
Bij mij kwamen ze vorige week dinsdag afmonteren en ik had een afspraak voor morgen voor de oplevering. Had idd, omdat ik 'm verzet heb. Maar volgens mij kon ik ook eerdere momenten kiezen in eerste instantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 14:53

Bij mij van 22 juni (glasvezel naar binnen) tot 18 september (werkende verbinding).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Ze hebben het hier een uur geleden afgemonteerd in de meterkast en kreeg 10 minuten geleden al een mail van Guidion om een afspraak te maken, en deze staat nu voor morgenochtend tussen 8 en 12 uur op de agenda, dus het kan heel snel gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing

Op dit moment is er geen IPv6 ondersteuning. Dat kunnen ze niet eindeloos volhouden want de IPv4 adressen raken een keer op. Dat roept iedereen nu maar er wordt gehandeld in blokken. Zolang ze IPv4 kunnen kopen zullen ze dat doen.

Mijn IP adres is al een jaar ongewijzigd, dus daar zou ik me geen zorgen om maken.

Poort 25 UITGAAND is geblokkeerd. Inkomend niet. Dat wil zeggen dat je mailserver wel kan ontvangen maar niet kan versturen. Om dat werkend te krijgen gebruik ik een GMail account. De ontvanger ziet mijn eigen domein als afzender, en DKIM en SPF kloppen gewoon. Alleen in de header van de mail vind je mijn gmail adres terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:57

Videopac

Rommelt wat aan.

MeisterQ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:41:
[...]

Probleem is dus, dat T-Mobile (en nu dus Odido) Tweak heeft overgenomen..
Weet niet waar ik aan toe ben, hoelang Tweak nog blijft bestaan en wat mijn rechten zijn.

Zowel Tweak als Odido geven geen duidelijkheid.
Ik vind het prima zoals ik het nu heb, maar voor hoelang dat nog mag duren.. :-(
nieuws: Odido stopt begin 2024 met Tweak

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00n
Bedankt voor de reacties, dat kan dus inderdaad snel gaan.

Additionele vraag met betrekking tot het installatie pakket. Odido zegt dat ze dit 2 weken voor installatie datum versturen, is deze installatie datum dan de afspraak voor het glasvezel naar binnen trekken, of de datum van Guidion.

Als ik dadelijk 18de een glasvezel binnen heb, en Guidion de 20ste bijvoorbeeld langs kan komen, is die installatie pakket natuurlijk nooit op tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:19

ricjuh

Make each day your masterpiece

Bij mij ligt de kabel al sinds 2 Juni binnen in de meterkast, nu nog steeds niet actief en geen installatie indicatie van Guidion |:(

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00n
ricjuh schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:07:
[...]

Bij mij ligt de kabel al sinds 2 Juni binnen in de meterkast, nu nog steeds niet actief en geen installatie indicatie van Guidion |:(
Oef... dan hoop ik toch eerder op 1 van de andere bovenstaande scenario's :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

m00n schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:32:
Bedankt voor de reacties, dat kan dus inderdaad snel gaan.

Additionele vraag met betrekking tot het installatie pakket. Odido zegt dat ze dit 2 weken voor installatie datum versturen, is deze installatie datum dan de afspraak voor het glasvezel naar binnen trekken, of de datum van Guidion.

Als ik dadelijk 18de een glasvezel binnen heb, en Guidion de 20ste bijvoorbeeld langs kan komen, is die installatie pakket natuurlijk nooit op tijd.
Glasvezel binnen trekken.
ricjuh schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:07:
[...]

Hoezo niet actief? Bij mij is Guidion niet eens langsgeweest namelijk. Heb je al geprobeerd om de boel zelf aan te sluiten?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:19

ricjuh

Make each day your masterpiece

Hooglander1 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:25:
Hoezo niet actief? Bij mij is Guidion niet eens langsgeweest namelijk. Heb je al geprobeerd om de boel zelf aan te sluiten?
Natuurlijk al geprobeerd met de converter, maar 0 signaal. Blijkbaar zat ik in de beginfase van de aanleg en moet ik wachten tot de wijkcentrale klaar is ;(

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

ricjuh schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:31:
[...]

Natuurlijk al geprobeerd met de converter, maar 0 signaal. Blijkbaar zat ik in de beginfase van de aanleg en moet ik wachten tot de wijkcentrale klaar is ;(
Ah, dat is wel heel spijtig. Ben je ook mooi klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:49

WheeleE

Dinges

Odido is niet erg consequent met het verplichten van een Guidion-afspraak. Alhoewel het aansluiten door veel mensen best zelf te doen is werd het mij wel min of meer verplicht om Guidion langs te laten komen. Die hebben even gekeken en een vinkje in de administratie gezet.
Volgens Odido was dat zodat ze bij toekomstige storingen in ieder geval zekerheid hadden dat het goed was aangesloten.

Al die mensen die Guidion niet langs hebben gehad lopen dus theoretisch het risico dat Odido bij een storing zegt 'Tja, maar u heeft het zelf aangesloten, u komt achteraan in de rij.'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

WheeleE schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:40:
Odido is niet erg consequent met het verplichten van een Guidion-afspraak. Alhoewel het aansluiten door veel mensen best zelf te doen is werd het mij wel min of meer verplicht om Guidion langs te laten komen. Die hebben even gekeken en een vinkje in de administratie gezet.
Volgens Odido was dat zodat ze bij toekomstige storingen in ieder geval zekerheid hadden dat het goed was aangesloten.

Al die mensen die Guidion niet langs hebben gehad lopen dus theoretisch het risico dat Odido bij een storing zegt 'Tja, maar u heeft het zelf aangesloten, u komt achteraan in de rij.'
Dat is mij nooit medegedeeld. Ik heb simpelweg de afspraak nooit gemaakt. Dan bellen ze je na een lange tijd om te vragen wat er aan de hand is, of dat ze de order moeten annuleren. Dan meld je: alles werkt al, dus ik vond het zonde van mijn tijd dat ik thuis moest blijven, alles werkt al meerdere weken.

"Ow okay, dan regel ik dat administratief, dankjewel" En klaar is Hooglander1. Die glaskabeltjes kunnen wat finnicky zijn, daarom verplichten ze het, maar als alles al goed werkt, doen ze er echt niet moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 14:14
asing schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:00:
[...]

Op dit moment is er geen IPv6 ondersteuning. Dat kunnen ze niet eindeloos volhouden want de IPv4 adressen raken een keer op. Dat roept iedereen nu maar er wordt gehandeld in blokken. Zolang ze IPv4 kunnen kopen zullen ze dat doen.

Mijn IP adres is al een jaar ongewijzigd, dus daar zou ik me geen zorgen om maken.

Poort 25 UITGAAND is geblokkeerd. Inkomend niet. Dat wil zeggen dat je mailserver wel kan ontvangen maar niet kan versturen. Om dat werkend te krijgen gebruik ik een GMail account. De ontvanger ziet mijn eigen domein als afzender, en DKIM en SPF kloppen gewoon. Alleen in de header van de mail vind je mijn gmail adres terug.
Thanks dit is goede info. inkomende mail server en IP adres is het belangrijkst. Zijn er geen andere poorten geblokkeerd (in/uitgaand?)

En ik neem aan dat je bij Odido je eigen router kunt blijven gebruiken met wat gekunstel?

Ipv6 blijf ik bijzonder vinden dat dat nog steeds niet overal werkt, in 2003 was het al een hot topic dat de IP adressen opraken. Gevaar is wel (zoals bij Delta) dat ze opeens bedenken dat CGNAT ook wel kan...

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m00n
Nu zowel KPN (4Gbit/s) als Delta (5Gbit/s) nieuwe snellere abonnementen aan hebben gekondigd, is de vraag zal/wanneer komt Odido met een aankondiging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
m00n schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:24:
wanneer komt Odido met een aankondiging?
Waarom zouden ze dat doen? Odido is wat dat toch een prijsvechter er apparatuur voor 5Gbit is gewoon duurder.

(En wat mij betreft is er geen consument die baadt heeft bij meer dan 1Gbit (wat al enorm snel is)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
trinite_t schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:02:
[...]

Thanks dit is goede info. inkomende mail server en IP adres is het belangrijkst. Zijn er geen andere poorten geblokkeerd (in/uitgaand?)

En ik neem aan dat je bij Odido je eigen router kunt blijven gebruiken met wat gekunstel?

Ipv6 blijf ik bijzonder vinden dat dat nog steeds niet overal werkt, in 2003 was het al een hot topic dat de IP adressen opraken. Gevaar is wel (zoals bij Delta) dat ze opeens bedenken dat CGNAT ook wel kan...
Ik weet van geen andere geblokte poorten. 25 uitgaand staat dicht wegens de hoeveelheid spam die dat veroorzaakt.

Je mag je eigen router inzetten. Er komt een glasvezel je woonkamer in (of de meterkast). Daarop gaat een mediaconverter (kastje wat glas omzet naar UTP). Waar je die kabel in doet moet je helemaal zelf weten. Wél is het in mijn geval zo dat ik VLAN ID 300 moet aanzetten anders doet het ding het niet. Ik heb er een ESXi server achter met Sophos UTM9 als virtual appliance. Alles gaat werken, ook PFSense etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

jongetje schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:48:
[...]

Waarom zouden ze dat doen? Odido is wat dat toch een prijsvechter er apparatuur voor 5Gbit is gewoon duurder.

(En wat mij betreft is er geen consument die baadt heeft bij meer dan 1Gbit (wat al enorm snel is)).
Op sommige punten hebben ze best vooruit gelopen volgens mij. Ze boden als eerste 1Gbit internet aan van de grote 3 destijds. Ze zijn ook erg lang het snelste geweest met hun mobiele netwerk. (Waren ze ook niet de eerste die 5G aanboden?)

Kan best natuurlijk dat ze nu als Odido anders in de markt willen zitten.

Ik zou persoonlijk best wel wat meer voor 2Gbit willen betalen (zolang het niet teveel meer is).

[ Voor 7% gewijzigd door Louw Post op 10-10-2023 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeisterQ
Jep.. hoe toevallig. :+

Overstap naar KPN is al in gang gezet, 10’tje meer per maand. Maar Odido wordt hem niet voor mij.

Toevallig vanochtend rond 10’en nog met Tweak gebeld: Nee meneer, u hoeft zich geen zorgen te maken!

15 min. later bericht op Tweakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Ik heb nog een vraagje, morgen komt Guidion de glasvezel installeren. Maar als dat klaar is, wil ik graag mijn eigen Orbi 960 router gaan gebruiken. Nu heb ik begrepen dat ik dan op de WAN poort VLAN 300 moet instellen op de Orbi router, dat moet wel lukken. Maar ik heb nu één utp kabel vanaf de router naar de tv kast lopen waar een TP-Link TL-SG108E switch op aangesloten zit. En vandaar uit is mijn TV, AppleTV, GoogleTV, en Ziggo Nextbox aangesloten. Kan ik nu straks gewoon de Nextbox omruilen voor de Odido TV box, of werkt deze niet via de switch en moet ik nog een extra utp kabel aanleggen voor de TV box?

[ Voor 9% gewijzigd door DON PAPA op 10-10-2023 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
DON PAPA schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:53:
Ik heb nog een vraagje, morgen komt Guidion de glasvezel installeren. Maar als dat klaar is, wil ik graag mijn eigen Orbi 960 router gaan gebruiken. Nu heb ik begrepen dat ik dan op de WAN poort VLAN 300 moet instellen op de Orbi router, dat moet wel lukken. Maar nu heb ik maar één utp kabel vanaf de router naar de tv kast lopen waar een TP-Link TL-SG108E switch op aangesloten zit. En vandaar uit zijn mijn TV, AppleTV, GoogleTV, en Ziggo Nextbox aangesloten. Kan ik de Nextbox straks gewoon omruilen voor de Odido TV box, of werkt deze niet via deze switch en moet ik nog een extra utp kabel aanleggen voor de TV box?
Dat werkt gewoon.
Maar dan de vraag waarom een TV box.
Je kunt gewoon de TV app van Odido gebruiken op de Google TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Oke, bedankt... :)
peterbier schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:14:
[...]
Maar dan de vraag waarom een TV box.
Je kunt gewoon de TV app van Odido gebruiken op de Google TV.
Omdat de TV box toch de eerst 10 maanden gratis is, en ik graag wil kijken hoe die bevalt (beeldkwaliteit, audio, gebruikersgemak), ten opzichten van de TV app. Zodat ik na die gratis periode kan kiezen waar mijn voorkeur naar uitgaat...

En misschien zet ik zelfs heel de tv dienst van Odido wel weer uit en ga geheel over naar NLZiet die ik ook nog heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
DON PAPA schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:28:
[...]

Oke, bedankt... :)

[...]

Omdat de TV box toch de eerst 10 maanden gratis is, en ik graag wil kijken hoe die bevalt (beeldkwaliteit, audio, gebruikersgemak), ten opzichten van de TV app. Zodat ik na die gratis periode kan kiezen waar mijn voorkeur naar uitgaat...

En misschien zet ik zelfs heel de tv dienst van Odido wel weer uit en ga geheel over naar NLZiet die ik ook nog heb
NL ziet vindt ik een bagger ding maar dat is een persoonlijke keuze.
Odido TV app werkt hetzelfde als de tv box.
Alleen kun je via de app geen erotische zenders kijken.
Als je een Google TV hebt gewoon de app gebruiken.
Kun je alles met 1 afstandsbediening.
Scheelt je (dacht ik) 2,50 per maand zonder tv box.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toet3r
  • Niet online

Toet3r

¿?

Verbinding vliegt er steeds uit.
Mijn router geeft aan dat vlan 300 geen ip adres heeft.

zijn zo te zien meer mensen met problemen aldus allestoringen.

[ Voor 27% gewijzigd door Toet3r op 11-10-2023 04:53 ]

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henk1957
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-06 19:09
Sinds 2 weken (28-9-2023) nu aangesloten op "Odido". Ik heb mij laten verleiden door de aanbieding in combinatie met dat ik KPN veel te duur vind. Even snel geld verdienen en een hogere internetsnelheid door te switchen van provider is niet voor iedereen weggelegd omdat er toch e.e.a. bij komt kijken. Zo dient te overgang van de ene provider naar de andere geruisloos te gaan zodat je niet zonder internet/TV/telefoon komt te zitten.
Ik gebruik een eigen Fritz!Box en heb nogal wat smart apparatuur(verlichting, rolluiken, airco's enz) daaraan vastgekoppeld. Ik ging er vanuit dat als het door Odido geleverde Zyxel modem was aangesloten en functioneerde, ik deze kon verwisselen met mijn eigen Fritz!Box zodat alle smart apparatuur weer werkte.
De praktijk:
Aanmelding bij Odido verliep vlekkeloos en ook de naadloze overgang met KPN. Opzegging bij KPN werd door Odido geregeld. KPN bevestigde de opzegging binnen 2 dagen.
De apparatuur van Odido werd snel geleverd. Monteur kwam op afgesproken tijdsvenster.
Ik vroeg aan de monteur of hij ook mijn Fritz!Box wilde aansluiten. Dat deed hij niet. Ergens wel begrijpelijk maar niet volgens afspraak omdat bij de aanmelding was afgesproken dat ik het maar met de monteur moest regelen.
Na aansluiting glasvezelkastje en Zyxel modem had ik direct weer internet
en ook de TV deed het weer zowel de TV box als via de app.
Toen de monteur weg was heb ik gelijk het Zyxel modem verwisseld voor mijn eigen Fritz!Box. In de Fritz!Box de provider aangepast (Van KPN naar T-mobile). Al mijn smartapparatuur werkte !! Een grote zorg minder. Alleen de VOIP telefoon configuratie moest ik iets aanpassen.
De internetsnelheid is conform contract (400 mb). 395 download en 398 upload.
Maar dan de TV.... Alles werkt naar behoren maar de kwaliteit is niet die van KPN of Ziggo. Duidelijk minder goed beeld op mijn peperdure OLED tv. Hopelijk dat Odido daar nog verbetering aan gaat brengen. Ik ben niet de enigste die klaagt over de beeldkwaliteit. Voor mij vind ik het wel prima.

Conclusie: Ik ben eigenkijk best wel tevreden over Odido ook al is het TV beeld minder goed als die van KPN/Ziggo op de TV box. TV kwaliteit via de app is redelijk. Heb geen enkel probleem gehad met de aansluiting/overgang van KPN naar Odido.
Mijn geluk is dat ik een eigen Fritz!box heb die ik moeiteloos kon switchen met dat Zyxel modem zodat alle smart apparatuur weer werkte.
Dat zou heel anders zijn geweest als ik de smart apparatuur opnieuw moest configureren voor het Zyxel modem. Dat zou mij heel veel tijd (en ergernis) hebben gekost. Dus mijn advies is dan ook: Wil je switchen van provider om daar enkele honderden euro's per jaar mee te verdienen en heb je veel smart apparatuur in huis, neem dan een eigen modem. Een eenmalige investering die zich dubbel en dwars terugverdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
henk1957 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 06:47:

Dat zou heel anders zijn geweest als ik de smart apparatuur opnieuw moest configureren voor het Zyxel modem. Dat zou mij heel veel tijd (en ergernis) hebben gekost. Dus mijn advies is dan ook: Wil je switchen van provider om daar enkele honderden euro's per jaar mee te verdienen en heb je veel smart apparatuur in huis, neem dan een eigen modem. Een eenmalige investering die zich dubbel en dwars terugverdiend.
Wat is er dan zo bijzonder aan je smart apparaten dat het zoveel tijd moet kosten? WiFi zelfde instellen, eventueel zelfde ipadres range en eventueel port forwarding? Is toch niet meer dan tussen 3 en 10 minuten werk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk1957
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-06 19:09
Als het alleen Wifi voor je telefoon en wat computers is dan is het een kwestie van een paar minuten. Maar heb je smart apparatuur zoals airco's, rolluiken, verlichting enz enz.. Dan moet je die 1 voor 1 weer op het modem aanmelden. Dat doe je niet in 10 minuten. Ook de daaraan verbonden apps moet je weer opnieuw connecten met het modem. Het heeft ook gevolgen voor apps als Google home waar ik nogal wat routines in heb zitten.
Vrijgave van sommige poorten is ook zo'n ding. Sommige apparatuur vereist dat.
Voor de leken, dat zijn de meesten, is dat bijna geen doen.

[ Voor 5% gewijzigd door henk1957 op 11-10-2023 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:55
peterbier schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:46:
[...]

NL ziet vindt ik een bagger ding maar dat is een persoonlijke keuze.
Odido TV app werkt hetzelfde als de tv box.
Alleen kun je via de app geen erotische zenders kijken.
Als je een Google TV hebt gewoon de app gebruiken.
Kun je alles met 1 afstandsbediening.
Scheelt je (dacht ik) 2,50 per maand zonder tv box.
Uit interesse; wat vind je er bagger aan? Ik vind het zelf prima werken. Ik merk overigens wel dat NLZiet casten naar een Chromecast (ultra) aanzienlijk minder soepel en scherp beeld geeft dat de NLZiet app op mijn LG TV. Geen idee waar dat aan ligt...

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:43
Vraagje. Enige tijd geleden heeft e-fiber hier glas in de straat getrokken en nu is odido een van de providers waarmee je internet kan krijgen.
Ik zit momenteel bij Ziggo en gebruik voor de tv's kodi i.c.m. een softcam met 2 hd homerun tv tuners om het signaal in huis via een server te verspreiden naar 2 kodi media centers. De andere tv's gebruiken het ongecodeerde analoge signaal via coax.

Is het mogelijk om bij odido, zonder tussenkomst van een tuner per tv iets soortgelijks over coax voor elkaar te krijgen?
Wellicht dat er hier tweakers zijn met ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
henk1957 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:13:
Als het alleen Wifi voor je telefoon en wat computers is dan is het een kwestie van een paar minuten. Maar heb je smart apparatuur zoals airco's, rolluiken, verlichting enz enz.. Dan moet je die 1 voor 1 weer op het modem aanmelden. Dat doe je niet in 10 minuten.
Nee dat was drie minuten of zo, WiFi zelfde instellen en klaar.
Ook de daaraan verbonden apps moet je weer opnieuw connecten met het modem. Het heeft ook gevolgen voor apps als Google home waar ik nogal wat routines in heb zitten.
Vrijgave van sommige poorten is ook zo'n ding. Sommige apparatuur vereist dat.
Voor de leken, dat zijn de meesten, is dat bijna geen doen.
Het is ook voor weinig apparatuur nodig. Je zet het immers open naar het internet, dat wil je ook niet voor alle apparatuur. Maar als het één keer gelukt is zal een tweede keer ook wel lukken is niet bepaald lastig.
Pagina: 1 ... 5 ... 117 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen