stormfly schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:46:
[...]
Met hoger bedoelt hij de downloadsnelheid, de vraagsteller is denk ik niet bekend met RTT etc. Ziggo heeft jarenlang iedereen naar het 300+ abonnement gepushed vanuit een commercieel oogpunt. Nu voor het eerst zijn ze enkele weken geleden gestart met betaalbare lagere abonnementen omdat ze te veel klanten kwijtraken.
En daar bovenop kwam het zeer matige modem (de connectbox). Uiteindelijk was 4G snappier dan Ziggo. Alleen downloads gingen sneller met ziggo.
Het SagemCom modem lijkt trouwens geen grote problemen te hebben.
@
tiguan: Round Trip Time. Effectief de wachttijd tot je een reactie kan hebben van de server.
Om een site met veel elementen (neem nu.nl) te laden moet een browser:
- 10+ DNS verzoeken doen om namen om te zetten naar adressen
- Met 10+ servers verbinden. Bij elke verbinding moet er meestal een paar keer een pakket heen en weer voordat de data komt.
- Wachten tot alles helemaal binnen is.
Alleen die laatste stap gaat parallel. De eerste stappen hangen vooral af van de wachttijd.
edit:
Als de wachttijd niet consistent is door een probleem zoals de eerste connectbox had dan krijg je dit effect:
- Gooi 10x (elke keer rollen is een request van de browser) met een dobbelsteen met 100 kanten, één van de zijden is 100x langer wachten
- Je gooit met geluk geen 100, maar elke paar pagina's wel
Wanneer je zo'n "outlier" te pakken hebt voelt de site stoperig aan. Een pakket verliezen gebeurt vaak op het internet en heeft amper impact. Bij infrastructuur zonder bugs is de wachttijd namelijk niet hoog.
Op 4/5G merk je wel dat je soms het eerste pakket verliest. Dat is de enige waar een computer langer wacht voordat het een nieuw pakket stuurt. Maar dat is zeldzaam (en vaak snap je waarom).
De connectbox had een bug waardoor het écht 100x langer duurde
zonder het pakket te verliezen en dat dit vaak gebeurde. Daardoor was de ervaring "erg matig".
Ik ben recent gewisseld naar Ziggo toe. Dat veranderde de performance (en stabiliteit op detailniveau, maar op zo'n niveau dat je het niet merkt) van mijn internet:
Maar omdat het pakketverlies er niet is heb ik geen performance problemen
[
Voor 23% gewijzigd door
ANdrode op 13-10-2023 08:17
]