Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

sahinasappelsap schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:22:

Is het mogelijk om bij odido, zonder tussenkomst van een tuner per tv iets soortgelijks over coax voor elkaar te krijgen?
Wellicht dat er hier tweakers zijn met ervaring?
Nee, tv over coax is zo ongeveer einde verhaal, behalve als je bij Ziggo blijft. Er zijn wat uitzonderingen, maar bijna alle glasvezel boeren gaan of zijn over naar iptv.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:22
sahinasappelsap schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:22:
Is het mogelijk om bij odido, zonder tussenkomst van een tuner per tv iets soortgelijks over coax voor elkaar te krijgen?
Wellicht dat er hier tweakers zijn met ervaring?
Er is een kans dat TriNed op ODF beschikbaar komt, die biedt DVB-C aan.
Maar waarom zou je dit nog willen in 2023 met alle apps die er tegenwoordig zijn? Met bijv. een GoogleTV maak je je tv al "smart" en werkt via Wi-Fi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:36
henk1957 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:13:
Als het alleen Wifi voor je telefoon en wat computers is dan is het een kwestie van een paar minuten. Maar heb je smart apparatuur zoals airco's, rolluiken, verlichting enz enz.. Dan moet je die 1 voor 1 weer op het modem aanmelden. Dat doe je niet in 10 minuten. Ook de daaraan verbonden apps moet je weer opnieuw connecten met het modem. Het heeft ook gevolgen voor apps als Google home waar ik nogal wat routines in heb zitten.
Vrijgave van sommige poorten is ook zo'n ding. Sommige apparatuur vereist dat.
Voor de leken, dat zijn de meesten, is dat bijna geen doen.
:?

Als zowel het nieuwe modem als het oude modem 'henkswifi' heten met password 12345678 dan hoef je al die ellendige setups van airco's niet opnieuw te doorlopen. Ze merken niets van dat nieuwe modem. Enige wat je nog handmatig zal moeten doen is de IP-reserveringen in de dchp-pool opnieuw invoeren zodat de airco ook bij het nieuwe modem weer 192.168.1.177 krijgt.

Wel met je eens dat eigen, provider-onafhankelijk hardware, nog makkelijker is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 00:29
Toet3r schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 02:55:
Verbinding vliegt er steeds uit.
...
zijn zo te zien meer mensen met problemen aldus allestoringen.
Ja hier in AMF om 01:04 tot 01:09 en van 02:41 tot 02:50.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
Toet3r schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 02:55:
Verbinding vliegt er steeds uit.
Mijn router geeft aan dat vlan 300 geen ip adres heeft.

zijn zo te zien meer mensen met problemen aldus allestoringen.
Niet toevallig onderhoud? Ik kreeg afgelopen vrijdag een mail dat ze bij mij deze week met onderhoud bezig kunnen zijn, tussen 1:00 en 6:00 met maximaal 15 min. onderbreking. Nog niks van gezien in m'n SmokePing logging overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:18
ThinkPad schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:16:
[...]

Niet toevallig onderhoud? Ik kreeg afgelopen vrijdag een mail dat ze bij mij deze week met onderhoud bezig kunnen zijn, tussen 1:00 en 6:00 met maximaal 15 min. onderbreking. Nog niks van gezien in m'n SmokePing logging overigens.
Bij mij was gisteren ook een korte onderbreking van 3 minuten 's nachts. Zelf niets van gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:53
Hooglander1 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:33:
[...]

Nee, tv over coax is zo ongeveer einde verhaal, behalve als je bij Ziggo blijft. Er zijn wat uitzonderingen, maar bijna alle glasvezel boeren gaan of zijn over naar iptv.
ik heb niet zo veel zin in alle coax moeten vervangen met utp, voor 5-6 tv's in huis aparte kastjes bij te moeten kopen, en weet niet zo goed hoe je in kodi iptv aan de praat krijgt mocht ik naar odido over willen stappen. heb een mediacenter pc met kodi erop en die nu voor de andere raspberry kodi het signaal decodeerd en over het netwerk verstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
jongetje schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:39:
[...]

Er is een kans dat TriNed op ODF beschikbaar komt, die biedt DVB-C aan.
Maar waarom zou je dit nog willen in 2023 met alle apps die er tegenwoordig zijn? Met bijv. een GoogleTV maak je je tv al "smart" en werkt via Wi-Fi.
Maar moet je dan niet op elke tv apart google tv installeren / kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:54
Luuk1983 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:21:
[...]

Uit interesse; wat vind je er bagger aan? Ik vind het zelf prima werken. Ik merk overigens wel dat NLZiet casten naar een Chromecast (ultra) aanzienlijk minder soepel en scherp beeld geeft dat de NLZiet app op mijn LG TV. Geen idee waar dat aan ligt...
ik heb de Tmobile (Beta) app op mijn LG C1, maar dat ding hangt zo verschrikkelijk vaak, is traag etc - en daarom gebruik ik dus de tvbox maar. ik weet niet of ik iets verkeerd doe, mn TV zit via Wifi aangesloten, mn TV box bedraad (ik las hier ergens dat de TV direct op het netwerk prikken niet zo goed werkt?)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

sahinasappelsap schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:12:
[...]

ik heb niet zo veel zin in alle coax moeten vervangen met utp, voor 5-6 tv's in huis aparte kastjes bij te moeten kopen, en weet niet zo goed hoe je in kodi iptv aan de praat krijgt mocht ik naar odido over willen stappen. heb een mediacenter pc met kodi erop en die nu voor de andere raspberry kodi het signaal decodeerd en over het netwerk verstuurt.
Dat snap ik, maar dan is de kans groot dat je bij Ziggo moet blijven de komende jaren.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00n
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 15:53
Dit was correct, nadat ik gisteren was gebeld door Volker Wessels om de afspraak te bevestigen (had al een mail gehad en dacht dat dat dus ook de bevestiging was), kreeg ik vanochtend een email namens Odido dat het installatie pakket onderweg is.

Ik heb al begin dit jaar besteld, maar in de tussentijd is de Zyxel T-56 uitgekomen, in mijn bestel overzicht staat nog de T-54, wat is de kans dat ik daadwerkelijk de T-54 krijg ip T-56. Niet dat het enorm uitmaakt want ik wil de glasvezel direct op de UDM SE aansluiten.

SteamID: m00n22NL | GT: m00n22 | My Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Hooglander1 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:24:
[...]

Dat snap ik, maar dan is de kans groot dat je bij Ziggo moet blijven de komende jaren.
Lastig, voor nu is het dan goed met het ziggo abonnement. Enig idee of odido zelf iptv aanbiedt? En ik lees toch wel veel in dit topic over de beeldkwaliteit. En wat zijn er ervaringen omtrent iptv op glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
sahinasappelsap schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:17:
[...]

Lastig, voor nu is het dan goed met het ziggo abonnement. Enig idee of odido zelf iptv aanbiedt? En ik lees toch wel veel in dit topic over de beeldkwaliteit. En wat zijn er ervaringen omtrent iptv op glas?
Odido heeft een eigen tv platform en de kwaliteit is overal gelijk (glas, dsl, googletv, odido decoder, tv app. etc.). Je kunt de tv app op maximaal 4 apparaten zetten. De mobiele app op meerdere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

ThinkPad schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:16:
[...]

Zou kunnen, opzich wel logisch om dat in de nacht te doen.
Wel interessant is, kan me niet herinneren hier bericht over gehad te hebben.

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
henk1957 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 06:47:
Ik gebruik een eigen Fritz!Box en heb nogal wat smart apparatuur(verlichting, rolluiken, airco's enz) daaraan vastgekoppeld. Ik ging er vanuit dat als het door Odido geleverde Zyxel modem was aangesloten en functioneerde, ik deze kon verwisselen met mijn eigen Fritz!Box zodat alle smart apparatuur weer werkte.
De praktijk:
En als je nou op het nieuwe modem hetzelfde SSID + wachtwoord instelt? Dat is voor mij de oplossing als ik van provider wissel. Het is idd onbegonnen werk om al die smart-troep om te zetten naar een andere wifi netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 00:36
sahinasappelsap schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:13:
[...]

Maar moet je dan niet op elke tv apart google tv installeren / kopen?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:18
Luuk1983 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:21:
[...]

Uit interesse; wat vind je er bagger aan? Ik vind het zelf prima werken. Ik merk overigens wel dat NLZiet casten naar een Chromecast (ultra) aanzienlijk minder soepel en scherp beeld geeft dat de NLZiet app op mijn LG TV. Geen idee waar dat aan ligt...
Opdat ik dat met die tegels niet prettig vindt werken.
De Odido TV app werkt net als de TV box.
Gelijk op een zender en zappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:37

FaceDown

Storende factor.

Hier zojuist Odido glasvezel 1gbit opgeleverd! Installatie was vlot, 10 minuten voordat de monteur kwam viel de oude verbinding uit. Toen heb ik zelf de Zyxel aangesloten. De monteur heeft de glasvezel converter aangesloten en binnen 5 minuten was het gepiept. Bevindingen tot nu toe:

- Prima internet snelheid. Rond de 940mbit up en down.
- Tv kwaliteit (via de app) is VEEL beter dan Canal Digitaal, beter beeld, zappen gaat veel sneller, en app is overzichtelijker.

Dus heel tevreden tot nu toe!

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:56
FaceDown schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:54:
Hier zojuist Odido glasvezel 1gbit opgeleverd! Installatie was vlot, 10 minuten voordat de monteur kwam viel de oude verbinding uit. Toen heb ik zelf de Zyxel aangesloten. De monteur heeft de glasvezel converter aangesloten en binnen 5 minuten was het gepiept. Bevindingen tot nu toe:

- Prima internet snelheid. Rond de 940mbit up en down.
- Tv kwaliteit (via de app) is VEEL beter dan Canal Digitaal, beter beeld, zappen gaat veel sneller, en app is overzichtelijker.

Dus heel tevreden tot nu toe!
Is het beeld van de app ook beter dan de ontvanger van CD? Heb je ook een ontvanger van Odido en hoe is de kwaliteit daarvan?

Wat voor glasverbinding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Laatst online: 00:37

FaceDown

Storende factor.

Edje040 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:15:
[...]

Is het beeld van de app ook beter dan de ontvanger van CD? Heb je ook een ontvanger van Odido en hoe is de kwaliteit daarvan?

Wat voor glasverbinding heb je?
Ik gebruik de ontvanger van CD al een tijdje niet meer, dus is lastig te zeggen, maar ik denk dat Odido iets beter is. Zapsnelheid zal hetzelfde zijn. Ik heb geen ontvanger van Odido, maar ik begrijp van mensen hier dat de kwaliteit hetzelfde is vergeleken met de app.
Mijn verbinding is 1000mbit.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:56
FaceDown schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:19:
[...]

Ik gebruik de ontvanger van CD al een tijdje niet meer, dus is lastig te zeggen, maar ik denk dat Odido iets beter is. Zapsnelheid zal hetzelfde zijn. Ik heb geen ontvanger van Odido, maar ik begrijp van mensen hier dat de kwaliteit hetzelfde is vergeleken met de app.
Mijn verbinding is 1000mbit.
Dank je. Ik heb nu ook CD. De eerste 8 zenders zijn goed maar bijvoorbeeld ESPN is gewoon echt niet goed.

Heb je GPON (op een voorheen AON lijn) of heb je recent glasvezel gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gover
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-06 13:57

Gover

Seti@home Classic: Wiep

Mijn oude Zyxel ADSL modem van Tweak (15 jaar geleden) was erg betrouwbaar, maar de Zyxel managed switches die ik heb en had zijn duidelijk minder stabiel gebleken. Zijn er mitsen en maren m.b.t. tot de Zyxel glasvezel modems?
Ik heb nu Tweak Fiber met een Fritzbox 5490 middels AON, dit modem bevalt me prima, verbinding ligt er nooit uit en modem loopt nooit vast. Ik maak geen gebruik van de Wifi/VoIP/TV in de Fritzbox.
De FAQ van Odido geeft aan dat ik mijn Fritz 5490 gewoon mag blijven gebruiken, enkel geen borg terug. Moet er dan een nieuwe SFP module in, of kan de huidige AON gewoon blijven zitten? Een losse media convertor met weer een el cheapo schakelende voeding extra stoot mijn adagium 'minder e-waste' tegen de borst.

Ervaring varieert lineair met de hoeveelheid geruïneerde apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk1957
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-06 19:09
Voor de techneuten gesneden koek om de range aan te passen, wifi naam enz. Maar voor de meesten gaat dat te ver.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Gover schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:48:
Mijn oude Zyxel ADSL modem van Tweak (15 jaar geleden) was erg betrouwbaar, maar de Zyxel managed switches die ik heb en had zijn duidelijk minder stabiel gebleken. Zijn er mitsen en maren m.b.t. tot de Zyxel glasvezel modems?
Ik heb nu Tweak Fiber met een Fritzbox 5490 middels AON, dit modem bevalt me prima, verbinding ligt er nooit uit en modem loopt nooit vast. Ik maak geen gebruik van de Wifi/VoIP/TV in de Fritzbox.
De FAQ van Odido geeft aan dat ik mijn Fritz 5490 gewoon mag blijven gebruiken, enkel geen borg terug. Moet er dan een nieuwe SFP module in, of kan de huidige AON gewoon blijven zitten? Een losse media convertor met weer een el cheapo schakelende voeding extra stoot mijn adagium 'minder e-waste' tegen de borst.
Heb voor mijn moeder de overstap naar Odido geregeld vanuit Tweak en die kreeg een XGSPON mediaconverter, terwijl Tweak over AON leverde. Ik gok dat je dus overmoet naar de XGSPON converter of een Fritzbox die XGSPON kan doen als je geen mediaconverter wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:23
loeberce schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:24:
[...]

Bij mij was gisteren ook een korte onderbreking van 3 minuten 's nachts. Zelf niets van gemerkt.
Ja er is netwerkonderhoud deze maand, verbinding kan dan 1a2 keer onderuit gaan in de nacht na 1.00.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gover
  • Laatst online: 14-06 13:57

Gover

Seti@home Classic: Wiep

Plofkotje schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:59:
[...]

Heb voor mijn moeder de overstap naar Odido geregeld vanuit Tweak en die kreeg een XGSPON mediaconverter, terwijl Tweak over AON leverde. Ik gok dat je dus overmoet naar de XGSPON converter of een Fritzbox die XGSPON kan doen als je geen mediaconverter wilt.
Dank je wel. Hardware die niet vervangen hoeft te worden heeft de pré,maar de 5490 ondersteunt helaas alleen AON, dat is dan helder.
Weet je of in de Zyxel die je gekregen had een SFP module past, er zijn als ik zoek modellen met en zonder SFP slot horizontaal op de achterzijde.

Ervaring varieert lineair met de hoeveelheid geruïneerde apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
henk1957 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:59:
Voor de techneuten gesneden koek om de range aan te passen, wifi naam enz. Maar voor de meesten gaat dat te ver.
Als je een eigen router kunt instellen lijkt me dit geen probleem...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plofkotje
Gover schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:51:
[...]

Dank je wel. Hardware die niet vervangen hoeft te worden heeft de pré,maar de 5490 ondersteunt helaas alleen AON, dat is dan helder.
Weet je of in de Zyxel die je gekregen had een SFP module past, er zijn als ik zoek modellen met en zonder SFP slot horizontaal op de achterzijde.
Nee, die hangt met een UTP kabel aan de Huawei XGSPON converter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-06 15:26
Gover schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:51:
[...]

Je kunt op de Fritzbox 5490 LAN1 instellen als WAN en deze verbinden met de GPON ONT. De AON poort moet zelfs in te stellen zijn als LAN poort voor je lokale netwerk dus op zich hoeft het ding nog niet meteen weg :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:32

DON PAPA

Tweaker-fan

Sinds vandaag werkt de glasvezel bij mij ook, de installatie was eigenlijk zo gedaan. We hebben niet eens het Zyxel modem hoeven aansluiten. Gewoon meteen de Orbi router aan de Huawei ONT en Vlan 300 op de Orbi in gesteld en het werkte meteen.

[ Voor 41% gewijzigd door DON PAPA op 18-10-2023 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
DON PAPA schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:20:
Sinds vandaag werkt de glasvezel bij mij ook, de installatie was eigenlijk zo gedaan. We hebben niet eens het Zyxel modem hoeven aansluiten. Gewoon meteen de Orbi router aan de Huawei ONT en Vlan 300 op de Orbi in gesteld en het werkte meteen. Ik vind alleen de beeldkwaliteit van de tv-box heel erg tegenvallen, maar daar in tegen is de beeldkwaliteit van de tv-app op de AppleTV wel prima. De tv-box gaat dus weer de doos in en terug naar Odido. Wat ik mij nog wel afvroeg, als ik de tv-box toch niet ga gebruiken, is dan Vlan 300 even goed nodig, of kan dat dan ook weer uitgezet worden?
VLAN300 is nodig voor werkende internetverbinding. Odido doet niets met VLAN voor IPTV, tenzij je een hele oude T-Mobile aansluiting hebt én niet over bent naar het nieuwe tv-platform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Ik merk net dat ik toch nog tegen een probleem aan loop. Alles werkt perfect via de router, alleen via de Orbi satelliet die boven staat, merk ik net dat mijn telefoon geen internetverbinding krijgt, terwijl andere apparatuur (zoals een Nest camera en Sony Android TV) wel gewoon goed werken via de satelliet. Conect mijn telefoon weer met de router beneden dan heb ik wel meteen weer internet op de telefoon. Ik heb de satelliet al een keer een reset gegeven, maar ook dat heeft niet geholpen. Iemand hier een idee waar dit door kan komen?

[ Voor 33% gewijzigd door DON PAPA op 17-12-2023 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:14
DON PAPA schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:28:
Ik merk net dat ik toch nog tegen een probleem aan loop. Ik heb op de Orbi router dit aanstaan voor Vlan 300

[Afbeelding]

En alles werkt perfect via de router, alleen via de Orbi satelliet merk ik net dat mijn telefoon geen internetverbinding krijgt, terwijl andere apparatuur (zoals een Nest camera en Sony Android TV). Conect mijn telefoon weer met de router dan heb ik wel meteen weer internet. Ik heb de satelliet al een keer een reset gegeven, maar ook dat heeft niet geholpen. Iemand hier een idee waar dit door kan komen?
VLAN 300 heb je alleen aan de WAN kant nodig, binnen de rest van het netwerk heb je geen VLANs nodig.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Luuk1983 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:29:
[...]
VLAN 300 heb je alleen aan de WAN kant nodig, binnen de rest van het netwerk heb je geen VLANs nodig.
Die optie zie ik helaas niet, ik heb maar twee opties die ik kan kiezen bij "Vlan / Birdge settings", optie1 Vlan tag group maken (zoals het nu staat) of optie2 Bridge group, maar daar kan ik alleen de 4 LAN poorten kiezen.

Wat ik gewoon niet begrijp is dat de andere apparatuur wel werkt op de satelliet en alleen mijn telefoon niet, terwijl de telefoon wel goed werkt via de router.

[ Voor 72% gewijzigd door DON PAPA op 17-12-2023 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Nut
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-04 03:32
Sinds vandaag overgestapt van KPN glasvezel naar Odido glasvezel.

Helaas had ik met PUBG gruwelijk veel packetloss om de minuut.... daar had ik tot gisteren met KPN geen last van.....

Zowel direct met de kabel aan de modem als router had ik packetloss.

Vervolgens zette ik mijn router uit en vervolgens alleen direct bekabeld met de modem. Sinds dat lijkt het te zijn verholpen.

Is het gewoon stom toeval, of kan de router wel degelijk problemen geven met de verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 21:40
Ik ging er gemakshalve vanuit dat ik binnenkort op Odido ook gewoon mijn eigen routers kon blijven gebruiken, niet voor niets 800 euro in gestoken...

Echter lees ik nu dat het T-56 modem niet in bridge modus kan... mijn router rechtstreeks aansluiten op de media converter is ook geen optie want dan heb ik geen telefoon meer.

Help.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DON PAPA schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:28:
Ik merk net dat ik toch nog tegen een probleem aan loop. Ik heb op de Orbi router dit aanstaan voor Vlan 300

[Afbeelding]

En alles werkt perfect via de router, alleen via de Orbi satelliet die boven staat, merk ik net dat mijn telefoon geen internetverbinding krijgt, terwijl andere apparatuur (zoals een Nest camera en Sony Android TV) wel gewoon goed werken via de satelliet. Conect mijn telefoon weer met de router beneden dan heb ik wel meteen weer internet op de telefoon. Ik heb de satelliet al een keer een reset gegeven, maar ook dat heeft niet geholpen. Iemand hier een idee waar dit door kan komen?
Crap. Ik heb ook een Orbi systeem met satellieten.

Vandaag maar eens bellen of ik nog kan annuleren bij Odido.

Op je telefoon je wifi verbinding al eens verwijderd en opnieuw ingesteld? Geen fixed DNS servers ingesteld op je telefoon of andere vaste afwijkende instellingen?

[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 12-10-2023 07:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
Phusebox schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 06:38:
Ik ging er gemakshalve vanuit dat ik binnenkort op Odido ook gewoon mijn eigen routers kon blijven gebruiken, niet voor niets 800 euro in gestoken...

Echter lees ik nu dat het T-56 modem niet in bridge modus kan... mijn router rechtstreeks aansluiten op de media converter is ook geen optie want dan heb ik geen telefoon meer.

Help.
Losse ATA of VoIP telefoon kopen en SIP instellingen daar op gebruiken. Als je toch met eigen apparatuur werkt kun je eventueel iets als Cheapconnect overwegen, doorgaans is een losse VoIP provider stukken goedkoper dan telefonie bij je internetprovider :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Andros schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 07:30:
[...]

Losse ATA of VoIP telefoon kopen en SIP instellingen daar op gebruiken. Als je toch met eigen apparatuur werkt kun je eventueel iets als Cheapconnect overwegen, doorgaans is een losse VoIP provider stukken goedkoper dan telefonie bij je internetprovider :) .
Allemaal geen verstand van. En dan moet ik alle telefoons in huis ook gaan vervangen en extra apparatuur aanschaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andros
Phusebox schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 07:32:
[...]

Allemaal geen verstand van. En dan moet ik alle telefoons in huis ook gaan vervangen en extra apparatuur aanschaffen.
Dan doe je het niet en blijf je met het probleem zitten. Er is een wettelijke vrije modemkeuze ingevoerd om juist dit soort zaken te kunnen regelen, de wet schrijft niet voor dat een bridge modus verplicht is. We proberen hier alleen maar te helpen en een SIP acountje is nog wel het simpelste om in te stellen in dit soort situaties. Maar het blijft een eigen keuze, geen probleem :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenpet
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-06 07:21
17-5-23 glasvezel aangevraagd bij Odido , tot mijn verbazing gisteren een mail dat er een pakket onderwerg is naar mij van Odido. Nu staat mijn bestelling nog steeds in behandeling ipv onderwerg en installeren. Glas vezel inclusief montage kastje was in mei al opgeleverd. Zou het dan kunnen betekenen dat mijn status niet klopt en dat ik wellicht vandaag al online kan zijn met het nieuwe abonement ?

Iemand eerdere ervaring gehad dat status niet klopt ?

STEAM : http://steamcommunity.com/profiles/76561197992252776/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Andros schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 07:37:
[...]

Dan doe je het niet en blijf je met het probleem zitten. Er is een wettelijke vrije modemkeuze ingevoerd om juist dit soort zaken te kunnen regelen, de wet schrijft niet voor dat een bridge modus verplicht is. We proberen hier alleen maar te helpen en een SIP acountje is nog wel het simpelste om in te stellen in dit soort situaties. Maar het blijft een eigen keuze, geen probleem :) .
Het account instellen zal misschien nog wel lukken, maar ik zit nu een jaar vast aan telefoonkosten bij Odido die ik niet kan gebruiken en moet 3 nieuwe telefoons kopen.

Die kosten had ik niet voorzien en zou gewoon niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andros
Phusebox schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 07:57:
[...]

Het account instellen zal misschien nog wel lukken, maar ik zit nu een jaar vast aan telefoonkosten bij Odido die ik niet kan gebruiken en moet 3 nieuwe telefoons kopen.

Die kosten had ik niet voorzien en zou gewoon niet nodig moeten zijn.
Dat hoeft ook niet. Als je mijn post goed leest zie je dat ik drie opties biedt :)

* losse ATA kopen, een tweedehands Cisco SPA122 vind je al ergens voor 20-30 euro en je kunt je bestaande telefoon gebruiken
* VoIP toestel kopen, dat wil je dus niet
* VoIP provider regelen wat je aan abonnement al 20 euro per jaar bespaart, los van de lagere kosten per minuut waardoor je die ATA of VoIP telefoon zo terug verdiend hebt

En om het nog simpeler te maken:

uitvoering: Grandstream Networks HandyTone HT801

Hang die aan je router, SIP van provider instellen en telefoon aansluiten. Probleem opgelost met lage kosten zonder het vervangen van je bestaande toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andros schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:12:
[...]

Dat hoeft ook niet. Als je mijn post goed leest zie je dat ik drie opties biedt :)

* losse ATA kopen, een tweedehands Cisco SPA122 vind je al ergens voor 20-30 euro en je kunt je bestaande telefoon gebruiken
* VoIP toestel kopen, dat wil je dus niet
* VoIP provider regelen wat je aan abonnement al 20 euro per jaar bespaart, los van de lagere kosten per minuut waardoor je die ATA of VoIP telefoon zo terug verdiend hebt

En om het nog simpeler te maken:

uitvoering: Grandstream Networks HandyTone HT801

Hang die aan je router, SIP van provider instellen en telefoon aansluiten. Probleem opgelost met lage kosten zonder het vervangen van je bestaande toestellen.
@Andros
Bijna iedereen die ik ken met meerdere telefoons hebben dat op een manier dat er 1 telefoon is aangesloten op de hoofdingang (bijvoorbeeld de Experiabox van KPN) en de andere telefoons zijn daarop doorgelust.

Stel dat dit zo is, kan je dan de ATA aansluiten op die hoofduitgang van de router (in dit geval de Zyxel) voorzien van de Odido SIP gegevens en dan vanaf de ATA alle drie de telefoons laten werken?
Dat zou dan optie 4 zijn.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Barre73 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:19:
[...]

@Andros
Bijna iedereen die ik ken met meerdere telefoons hebben dat op een manier dat er 1 telefoon is aangesloten op de hoofdingang (bijvoorbeeld de Experiabox van KPN) en de andere telefoons zijn daarop doorgelust.

Stel dat dit zo is, kan je dan de ATA aansluiten op die hoofduitgang van de router (in dit geval de Zyxel) voorzien van de Odido SIP gegevens en dan vanaf de ATA alle drie de telefoons laten werken?
De bedoeling is juist de router van Oidodo weg te laten. Je kunt toch al gewoon een telefoon aansluiten op de Zyxel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Barre73 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:19:
[...]

@Andros

Die ATA kun je gewoon aan je netwerk hangen als een client (PC, laptop etc). Sluit die gewoon aan op je eigen router/switch en stel de SIP gegevens van je provider in. Je klassieke telefoon sluit je dan aan op de RJ11 poort van de ATA en klaar. Niets anders dan het aansluiten van je bestaande telefoons op de provider modem, het is een goedkope oplossing om de bestaande analoge telefoons te gebruiken zonder dat je VoIP telefoons moet kopen. Daar staat ATA dan ook voor, Analogue Telephone Adapter :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 08:49

ricjuh

Make each day your masterpiece

Aangezien Odido na de naamswijziging een betere welkomsdeal had dan t-mobile. (10 maanden ipv 8 maanden voor 30,-) Had ik mijn oude aanvraag via de klantenservice geannuleerd en meteen een nieuwe bestelling gedaan.

Dat laatste had ik beter zelf kunnen doen, nu 2 weken verder nog geen informatie over de nieuwe bestelling behalve de standaard welkom mail. Oude installatie pakket is al terug gestuurd, maar in mijn account staat nog steeds het abonnement van december vorig jaar.

Op verzoek van de medewerker een nieuw account gemaakt op een ander mail adres, maar ook daar geen bestel status te zien :o

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Phusebox schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 06:42:
[...]
Crap. Ik heb ook een Orbi systeem met satellieten.
Ik heb het inmiddels opgelost, zie mijn vorige posting, ik heb die posting aangepast met de uitleg hoe ik het heb opgelost....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DON PAPA schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:40:
[...]

Ik heb het inmiddels opgelost, zie mijn vorige posting, ik heb die posting aangepast met de uitleg hoe ik het heb opgelost....
Mijn satelliet is niet bekabeld verbonden, helaas. Maar bedankt voor het posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andros schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:25:
[...]

Die ATA kun je gewoon aan je netwerk hangen als een client (PC, laptop etc). Sluit die gewoon aan op je eigen router/switch en stel de SIP gegevens van je provider in. Je klassieke telefoon sluit je dan aan op de RJ11 poort van de ATA en klaar. Niets anders dan het aansluiten van je bestaande telefoons op de provider modem, het is een goedkope oplossing om de bestaande analoge telefoons te gebruiken zonder dat je VoIP telefoons moet kopen. Daar staat ATA dan ook voor, Analogue Telephone Adapter :) .
Dat weet ik uiteraard allemaal wel (ik heb er zelf nog eentje liggen trouwens), maar gaat dat ook werken als je niet de analoge telefoon zelf als eerste aansluit maar een simpele analoge splitter? Zie schets hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTuts_d7BSfr2FbDihUqSYMZfFw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1KHDOvOc8kx1E14tagTULV87.jpg?f=user_large

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Phusebox schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:44:
[...]

Mijn satelliet is niet bekabeld verbonden
Waarschijnlijk werkt het dan meteen al goed als je alleen de Vlan 300 tag group aanmaakt, zoals ik het in eerste instantie had ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Barre73 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:53:
[...]

Dat weet ik uiteraard allemaal wel (ik heb er zelf nog eentje liggen trouwens), maar gaat dat ook werken als je niet de analoge telefoon zelf als eerste aansluit maar een simpele analoge splitter? Zie schets hieronder.

[Afbeelding]
Heb ik zelf nog niet getest maar ik zou niet weten waarom niet. Een ATA verschilt op zich niet van de RJ11 aansluiting op een provider modem lijkt me, ze doen beide hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Nou, de klantenservice van Odido is niet echt fijn. Eerst mag je minutenlang met een robot praten, om vervolgens *precies* dezelfde gegevens door een callcentermedewerker gevraagd te worden.

Die vervolgens je gaat vertellen dat het probleem dat ik ervaar bij Odido "niet kan".. (ik heb een 400 Mbps abbonnement, maar elke speedtest die ik de afgelopen dagen heb gedaan geeft me 100 Mbps).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mexflex1980
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:54
Keypunchie schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:06:
Nou, de klantenservice van Odido is niet echt fijn. Eerst mag je minutenlang met een robot praten, om vervolgens *precies* dezelfde gegevens door een callcentermedewerker gevraagd te worden.

Die vervolgens je gaat vertellen dat het probleem dat ik ervaar bij Odido "niet kan".. (ik heb een 400 Mbps abbonnement, maar elke speedtest die ik de afgelopen dagen heb gedaan geeft me 100 Mbps).
Hoe heb je de speedtest gedaan? 100 Mbps kan ook komen door een defecte UTP/patchkabel waardoor de snelheid nog maximaal 100 Mbps is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Van 100 verschillende devices op 100 verschillende manieren en op 100 verschillende tijdstippen (niet letterlijk, uiteraard). Ik snap best dat er mensen zijn die meteen de klantenservice bellen bij de eerste scheet.

Maar goed, dat snap ik, en ik vind het ook best dat ik wat huiswerk moet doen, maar ik wil wel serieus genomen worden door een servicedesk en niet meteen "het zal wel aan Keypunchie liggen" en dan ook niet op zo'n toon.

En, mensen niet laten uitpraten ben ik ook allergisch voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Keypunchie schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:59:
Van 100 verschillende devices op 100 verschillende manieren en op 100 verschillende tijdstippen (niet letterlijk, uiteraard). Ik snap best dat er mensen zijn die meteen de klantenservice bellen bij de eerste scheet.

Maar goed, dat snap ik, en ik vind het ook best dat ik wat huiswerk moet doen, maar ik wil wel serieus genomen worden door een servicedesk en niet meteen "het zal wel aan Keypunchie liggen" en dan ook niet op zo'n toon.

En, mensen niet laten uitpraten ben ik ook allergisch voor.
Heb er ook wel een hekel aan als de andere kant meent wat voor een vraag ik ga stellen en zonder mij uit te laten praten

Maar goed los van dat. Je hebt al meerdere testen gedaan.
Zou zomaar kunnen dat je profiel naar 100/100 is gegaan. Test eens rechtstreeks van Obido router aangesloten op je pc zonder er wat tussen. Is het dan nog steeds rondom die 100/100 zou het spanningsloos maken van de router wellicht het probleem kunnen oplossen. Is dat niet het geval dan zit er toch niets anders op om even door te bijten bij de klantenservice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-06 16:44
Phusebox schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 06:38:

Help.
Als je verder had gelezen dan wist je dat het al opgelost is en dat je gewoon de Orbi syteem kan blijven gebruiken. Je hebt echter wel een kale vertaler van glas naar ethernet nodig, zeg maar de ONT dus. Je kan het niet rechtsreeks aan glas hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
RCBL schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:13:
[...]

Heb er ook wel een hekel aan als de andere kant meent wat voor een vraag ik ga stellen en zonder mij uit te laten praten

Maar goed los van dat. Je hebt al meerdere testen gedaan.
Zou zomaar kunnen dat je profiel naar 100/100 is gegaan. Test eens rechtstreeks van Obido router aangesloten op je pc zonder er wat tussen. Is het dan nog steeds rondom die 100/100 zou het spanningsloos maken van de router wellicht het probleem kunnen oplossen. Is dat niet het geval dan zit er toch niets anders op om even door te bijten bij de klantenservice
Ook de media convertor opnieuw opstarten kan nog wel eens helpen. Heeft het wel op de geadverteerde snelheid gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-06 16:44
Phusebox schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:44:
[...]

Mijn satelliet is niet bekabeld verbonden, helaas. Maar bedankt voor het posten.
Gaat ook niet om de satellieten. Je moet de Orbi router gewoon bekabeld aan de ONT hangen en verder ff lezen hoe het dan is opgelost qua instellingen voor doorgeven van TV en telefoon diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
zuma schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:40:
[...]

Als je verder had gelezen dan wist je dat het al opgelost is en dat je gewoon de Orbi syteem kan blijven gebruiken. Je hebt echter wel een kale vertaler van glas naar ethernet nodig, zeg maar de ONT dus. Je kan het niet rechtsreeks aan glas hangen.
De ONT heb ik, maar mijn Orbi systeem doet geen telefoon. Dat was/is het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plofkotje
Phusebox schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:57:
[...]

De ONT heb ik, maar mijn Orbi systeem doet geen telefoon. Dat was/is het probleem.
Dit is overigens bij elke glasvezelprovider die ik ken zo. Alleen bij Ziggo blijft telefonie actief op het kabelmodem omdat dat een andere sessie is met het Ziggo netwerk over de kabel. Als je je eigen router direct aan de verbinding wilt hebben bij vrijwel elke glasvezel provider zal je zelf de VoIP moeten regelen met zo’n ATA als een andere Tweaker al eerder linkte :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

De zoveelste "eigen hardware"-post, maar ik kom er niet uit. Ik zit al zeven jaar op het netwerk van Wisper Vodafone T-Mobile Odido met:
  • Een Genexis GN02 (FXP-100) zonder hardware - de glasvezel gaat erin en komt er weer uit. Dit is sinds de laatste modemwissel (2020?), waarbij ik gigabit kreeg en een mediaconverter:
  • De CTS CVT-3002W2A(SM-10)-PLUS-DR mediaconverter, met daarin een D3155-9SCWD1M Dual Rate, Single-mode 10km, TX/RX: 1310/1550 transceiver (geen module).
  • Een Zyxel VMG8825-T50 waarvan de WiFi uit staat en de vier LAN-poorten in gebruik zijn.
  • Geen tv, geen telefonie, enkel internet.
Dit setje hardware verstookt continu 2W (mediaconverter) + 10W (router), wat tegenwoordig al gauw € 40 per jaar aan stroom is, en neemt onnodig veel (wandcontactdoos)plaats in in de meterkast.

Ik wil converter en router het liefst vervangen door één kleiner, zuiniger apparaat. Ik neig naar de Ubiquiti EdgeRouter X SFP.

Ik heb gelezen:Mijn vragen
Ik kom er niet uit qua WBA/GPON/XGS-PON. Wat heb ik, en wat voor gevolgen heeft dat voor de module die ik moet kopen en de acties die ik moet uitvoeren om die te configureren?

Als ik de specs bekijk van wat ik heb, zou ik iets à la Cisco GLC-BX-10U Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 10km DOM Simplex LC SMF Transceiver Module nodig hebben. Klopt dat? Werkt dat? Hebben de buren dan nog internet? Is elke SFP-module compatibel met elke router, of zijn die dingen nog kieskeurig?

En hoe toekomstbestendig is dit? Als Odido 10 Gbit (XGS-PON) gaat uitrollen, hoef ik dat niet direct te hebben (ik zit nu ook op 400 Mbit vanwege de kosten), maar zo wel, dan moet ik dus een nieuwe SFP kopen?

Of moet ik gewoon de Zyxel vervangen door een WiFi-loze router (zoals de Ubiquiti EdgeRouter X) en die lekker aan de mediaconverter hangen? But where's the fun in that?

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 12-10-2023 13:14 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andros
Besef wel even dat de Edgerouter X (al dan niet met SFP) al enkele jaren oud is en de ondersteuning vanuit Ubiquiti geen prioriteit meer heeft. Edgerouters zijn mooie toestellen maar het is wel een eindig verhaal intussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Andros schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:11:
Besef wel even dat de Edgerouter X (al dan niet met SFP) al enkele jaren oud is en de ondersteuning vanuit Ubiquiti geen prioriteit meer heeft. Edgerouters zijn mooie toestellen maar het is wel een eindig verhaal intussen.
Bedankt, dat wist ik niet!

Ik verwacht ook niet bijster veel updates aan een router. Hij moet gewoon verkeer routeren (extern) en switchen (intern), aan NAT doen met een port forward of twee, DHCP met MAC-adres-reservering en misschien inkomende VPN.

Waar zou jij bang voor zijn qua ondersteuning bij zo'n apparaat? Security-gaten die niet meer gepatcht worden of zo?

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 12-10-2023 13:21 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-06 18:01
Phusebox schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:57:
[...]

En de vraag was alleen maar over de niet aanwezige Bridge modus?

De DMZ instellen op de Zyxel router naar je Orbi en klaar en bellen maar (via de Zyxel)

De opstelling Zyxel (DMZ) -> pFsense (eigen router) draait hier al meer dan 3 jaar zonder problemen.

Alleen i.v.m. de belkosten wat dieper in de Voip materie gedoken en in mijn geval een Gigaset N300A-IP aangesloten, CheapConnect abo ingesteld en bellen maar. (niet vergeten 1 x per jaar te verlengen om een "dode" lijn te voorkomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
yalerta schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:22:
[...]

En de vraag was alleen maar over de niet aanwezige Bridge modus?

De DMZ instellen op de Zyxel router naar je Orbi en klaar en bellen maar (via de Zyxel)

De opstelling Zyxel (DMZ) -> pFsense (eigen router) draait hier al meer dan 3 jaar zonder problemen.

Alleen i.v.m. de belkosten wat dieper in de Voip materie gedoken en in mijn geval een Gigaset N300A-IP aangesloten, CheapConnect abo ingesteld en bellen maar. (niet vergeten 1 x per jaar te verlengen om een "dode" lijn te voorkomen)
Maar dan hou je het probleem van een dubbele NAT en het feit dat de IP range van de Zyxel gelijk is aan die van de router?

Misschien over een jaar maar kijken naar VoIP dan want ik zit er nu een jaar aan vast.

[ Voor 5% gewijzigd door Phusebox op 12-10-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
Phusebox schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:33:
[...]

Maar dan hou je het probleem van een dubbele NAT en het feit dat de IP range van de Zyxel gelijk is aan die van de router?

Misschien over een jaar maar kijken naar VoIP dan want ik zit er nu een jaar aan vast.
Geen problemen ervaren met dubbele NAT, heb nog nergens een goede uitleg gevonden waarom dit slecht zou zijn. Dubbel stroomverbruik is tegenwoordig een veel grotere uitdaging ... >:)

De Zyxel staat ingesteld op het "oude Ziggo" IP gebied 192.168.178.x waarachter mijn pfSense diverse IP ranges opgebouwd heeft voor gastnetwerk e.d. 192.168.111.x / 192.168.123.x enzovoort.
In de "eigen router" vooral geen 192.168.0.x of 192.168.1.x of 192.168.2.x omdat dit gebieden zijn die vaak standaard in (provider) modem/routers zitten en als er dan later van aanbieder wordt gewisseld begint het ged.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjooKoel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:10
Ik zie het probleem met dubbele NAT ook niet, gebruik het al jaren. Groot voordeel is dat je je IOT zooi in de buitenring kan houden, die kan je wel benaderen vanuit de binnenring maar niet omgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
yalerta schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:42:
[...]

Geen problemen ervaren met dubbele NAT, heb nog nergens een goede uitleg gevonden waarom dit slecht zou zijn. Dubbel stroomverbruik is tegenwoordig een veel grotere uitdaging ... >:)

De Zyxel staat ingesteld op het "oude Ziggo" IP gebied 192.168.178.x waarachter mijn pfSense diverse IP ranges opgebouwd heeft voor gastnetwerk e.d. 192.168.111.x / 192.168.123.x enzovoort.
In de "eigen router" vooral geen 192.168.0.x of 192.168.1.x of 192.168.2.x omdat dit gebieden zijn die vaak standaard in (provider) modem/routers zitten en als er dan later van aanbieder wordt gewisseld begint het ged.....
Helaas te laat, alles is ingericht op 192.168.1.x en 192.168.2.x. Dat allemaal wijzigen gaat me echt veel te veel tijd kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DjooKoel schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:46:
Ik zie het probleem met dubbele NAT ook niet, gebruik het al jaren. Groot voordeel is dat je je IOT zooi in de buitenring kan houden, die kan je wel benaderen vanuit de binnenring maar niet omgekeerd.
Als ik wist hoe ik dat zou moeten doen, kan ik beter niet aan beginnen denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
Andros schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:11:
Came here to say this. Hij is niet officieel EOL (in maart 2022 hebben ze dit statement uitgebracht), maar afgezien van om de zoveel maanden een security hotfix gebeurt er nog maar weinig met dat platform. OpenWRT kan er ook op, dus als je van tweaken houdt en tweedehands voor een leuk prijsje eraan kan komen dan zou dat ook kunnen. Ik heb de ERX SFP een aantal jaren gehad en was een prima stabiel ding, maar ik was er een beetje op uitgekeken (omdat het gewoon werkte :D ) en werd mij ook wat te traag qua rebooten/GUI (niet qua internetsnelheid) omdat ik er vrij veel firewall rules in had zitten.

Ik vermoed overigens, gezien het type mediaconverter, dat @CodeCaster op AON zit. Dat is volgens mij sowieso eindig op termijn.

Ik zou eens gaan neuzen in Zelfbouw project: Firewall / Router / AP mogelijk dat een NanoPi met OpenWRT/OPNsense wat voor je is @CodeCaster. Iets bouwen op x64 kan ook, maar zo'n NanoPi zou nu mijn keuze zijn, veel efficiënter qua stroomgebruik. Denk dat ik de mediaconverter gewoon in place zou laten, dat maakt de zoektocht wat makkelijker. Zoek je een minder knutsel oplossing maar wel semi-prof net zoals Ubiquiti, dan kun je ook nog bij [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie kijken. Die zijn er evt. wel met SFP-slot, maar de SFP-oplossing is niet gezegd dat het toekomstbestendig is (je zult tegen die tijd dan een SFP moeten hebben die met GPON/XGS-PON overweg kan, zijn ook al gauw 50-60 euro van wat ik in het Delta topic zo zie).

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 12-10-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

ThinkPad schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:14:
[...]

Came here to say this. Hij is niet officieel EOL (in maart 2022 hebben ze dit statement uitgebracht), maar afgezien van om de zoveel maanden een security hotfix gebeurt er nog maar weinig met dat platform. OpenWRT kan er ook op, dus als je van tweaken houdt en tweedehands voor een leuk prijsje eraan kan komen dan zou dat ook kunnen. Ik heb de ERX SFP een aantal jaren gehad en was een prima stabiel ding, maar ik was er een beetje op uitgekeken (omdat het gewoon werkte :D ) en werd mij ook wat te traag qua rebooten/GUI (niet qua internetsnelheid) omdat ik er vrij veel firewall rules in had zitten.

Ik vermoed overigens, gezien het type mediaconverter, dat @CodeCaster op AON zit. Dat is volgens mij sowieso eindig op termijn.

Ik zou eens gaan neuzen in Zelfbouw project: Firewall / Router / AP mogelijk dat een NanoPi met OpenWRT/OPNsense wat voor je is @CodeCaster. Iets bouwen op x64 kan ook, maar zo'n NanoPi zou nu mijn keuze zijn, veel efficiënter qua stroomgebruik. Denk dat ik de mediaconverter gewoon in place zou laten, dat maakt de zoektocht wat makkelijker. Zoek je een minder knutsel oplossing maar wel semi-prof net zoals Ubiquiti, dan kun je ook nog bij [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie kijken. Die zijn er evt. wel met SFP-slot.
Ik ben (maar misschien post ik dat dan ook op de verkeerde site :+ ) expliciet niet op zoek naar iets om te tweaken: het moet goedkoop en zuinig zijn en gewoon werken.

Als ik zo'n NanoPi neem, heb ik alsnog drie stopcontacten en extra hardware nodig: mediaconverter, NanoPi, vijf-poorts-switch. Dan koop ik liever een vijf-poorts-router, als het SFP-verhaal een doodlopende weg inslaan is.

Maar is dat het wel? Wat als Odido mijn (vermoedelijke) AON wil omschakelen naar een GPON/XGS-PON-aansluiting? Dan moeten zij toch de wijkkast updaten en mij op tijd berichten dat er een nieuwe converter aan komt? Dan kan ik ook de configuratie van de SFP aanpassen (MAC en/of serienummer klonen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
CodeCaster schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:28:
[...]
Dan kan ik ook de configuratie van de SFP aanpassen (MAC en/of serienummer klonen)?
Zie laatste regel van m'n vorige bericht, heb het net nog bewerkt. Zo simpel is het namelijk niet, je moet dan een volledig ander type SFP hebben (als dat al werkt, want bij Delta was dat ook niet eenvoudig). Ze hebben daar een SFP gebruikt die €60 kost, dat vind ik al best prijzig als de kosten van router e.d. er nog bij komen.

V.w.b. stopcontacten/poorten: tsja ik ben al gewend dat ik het allemaal gescheiden heb: router, managed switch (i.v.m. VLANs voor IOT/gast) en meerdere accespoints. Een router is bij mij een doos met een WAN en een LAN interface :P

Denk dat Mikrotik (al dan niet met een SFP-slot) dan de beste keuze voor je is. Leercurve kan wel wat steil zijn van wat ik zo lees. En vergeet niet dat een apparaat wat 1Gbit/s WAN>LAN moet kunnen routeren nog best prijzig kan zijn.

Edgerouter was ook prima geweest, maar als je geen zin hebt in tweaken (met een 3rd party firmware zoals OpenWRT) dan vind ik het zonde van het geld om daar nog al te veel geld in te steken gezien de afwachtende houding vanuit Ubiquiti. Als je er tweedehands voordelig aan kunt komen kan het leuk zijn om nog een poosje mee te spelen, hij werkte verder prima.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 12-10-2023 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Ik zou niet zoveel moeite doen om een apparaat van 2watt te vervangen voor iets waarmee je die 2 watt bespaard. Dan moet de router met de spf minimaal 2 watt zuiniger zijn dan de zyxel/eigen router met mediaconverter.

Zijn veel betere manieren om energie te besparen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

jongetje schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:47:
Ik zou niet zoveel moeite doen om een apparaat van 2watt te vervangen voor iets waarmee je die 2 watt bespaard. Dan moet de router met de spf minimaal 2 watt zuiniger zijn dan de zyxel/eigen router met mediaconverter.

Zijn veel betere manieren om energie te besparen...
Het gaat me om de combinatie van alles hè. Als router+SFP in één apparaat kán, is dat mooi meegenomen, is de meterkast netter en scheelt het een stopcontact. Volgens een benchmark op YouTube kan die EdgeRouter X SFP op gigabit praten en routeren terwijl 'ie 2,5 Watt verstookt, in plaats van de 12 die de huidige combinatie verbruikt. Ik vond dat een mooi streven.

Als het combineren onhandig is om de door @Andros en @ThinkPad genoemde redenen ([quasi-]EOL respectievelijk AON) en omdat dat het aanbod beperkt (er zijn nou eenmaal meer routers zonder SFP-poort dan met), en ik beter gewoon een prosumer-router van MicroTik of Ubiquiti aan de mediaconverter kan hangen, dan is dat ook prima.

Ik wil vooral van dat Zyxel-ding af, al het andere is mooi meegenomen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door CodeCaster op 12-10-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcello010
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-11-2024
Waarom wil je eigenlijk van die Zyxel af, dat is toch een prima router?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Marcello010 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:54:
Waarom wil je eigenlijk van die Zyxel af, dat is toch een prima router?
Dat zeg ik in de eerste post:
Dit setje hardware verstookt continu 2W (mediaconverter) + 10W (router), wat tegenwoordig al gauw € 40 per jaar aan stroom is, en neemt onnodig veel (wandcontactdoos)plaats in in de meterkast.
Dus: omdat die 24/7 10 Watt verbruikt en ik de WiFi ervan niet gebruik (en ja, die staat uit). Daarnaast is het een lomp groot apparaat en vind ik de webinterface ruk.

M'n huis zit idle op zo'n 50W waarvan dus 20% voor die router. Dat kan zuiniger. Dat is de primaire drijfveer om hem te vervangen. De rest (mogelijk te combineren met nog een apparaat, minder ruimte in de meterkast innemen, een stopcontact vrijmaken, uitgebreidere webinterface, niet afhankelijk zijn van updates van provider) is bijzaak.

Edit: het is de MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX geworden.

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 12-10-2023 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@Mexflex1980

Voel me een beetje dom, want zelf niet geprobeerd, maar dit had ook de eerste vraag van de klantenservice moeten zijn "have you tried turning it off and on again".

Geen idee wat de oorzaak is, maar spanning d'raf en d'rop en nu heb ik weer mijn 400. Eerlijk gezegd vermoed ik dan nog steeds iets aan de kant van Odido, want het is wel een beetje gek natuurlijk... (aan mijn netwerk is niks veranderd, immers...)

[ Voor 5% gewijzigd door Keypunchie op 12-10-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 13:54

Dr.Roelski

Walk on ....

yalerta schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:42:
[...]

Oei, serieus? Wilde mijn eigen ASUS router blijven gebruiken en heb hier alles in 192.168.2.x zitten.
Dit kan dus niet met deze ip reeks? Is er lijst met welke private ip reeksen er niet in eigen lan gebruikt kunnen worden bij odido?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiben
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 21:35
Ik heb gewoon een Fritz 4060 aan die Huawei hangen.
Dit omdat de 5590 XGS PON niet rechtreeks werkte.
Moet een update komen zoals odido zij.
Maar wou toch me avm Fritz dect telefoons met vaste nr houden ,..dus VoIP ingesteld en draaien maar .
Gisteren toch ook de tv app odido geïnstalleerd..op een nvdia en Nokia 8010.
Werkt toch super snel goed beeld met vergeleken canal digital en kijk enzovoort .
Stabiel , het is nog geen schotel kwaliteit (net niet ) misschien nog na beetje instellen .
Alles bevat prima hier met odido ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 23:05
Dr.Roelski schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:54:
[...]

Oei, serieus? Wilde mijn eigen ASUS router blijven gebruiken en heb hier alles in 192.168.2.x zitten.
Dit kan dus niet met deze ip reeks? Is er lijst met welke private ip reeksen er niet in eigen lan gebruikt kunnen worden bij odido?
Als je dubbele NAT wil (dus die Asus op de Zyxel) dan zorg je gewoon dat die Zyxel toch niet op 192.168.2.x zit? Voor zover ik weet is die voorgeconfigureerd op 192.168.1.X dus dat zou goed moeten gaan en anders kun je dat aanpassen.

Als die ASUS vlan ondersteund op de internetpoort dan kun je 'm ook rechtstreeks op de mediaconverter aansluiten. Nog makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0ekoe
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-01 10:00
Ik heb inmiddels mijn pakket binnen gekregen met het modem en TV box.
Inhakend op mijn eerdere vraag of ik mijn huidige KPN XGS Pon gewoon kan gebruiken; nu er verder niets in de doos zit is dan de conclusie dat die zou moeten kunnen?

Of neemt de Odido monteur dit mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ike.
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
D0ekoe schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:16:
Ik heb inmiddels mijn pakket binnen gekregen met het modem en TV box.
Inhakend op mijn eerdere vraag of ik mijn huidige KPN XGS Pon gewoon kan gebruiken; nu er verder niets in de doos zit is dan de conclusie dat die zou moeten kunnen?

Of neemt de Odido monteur dit mee?
https://www.odido.nl/inte...zel/wat-zit-er-in-de-doos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
Phusebox schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:09:
[...]

Helaas te laat, alles is ingericht op 192.168.1.x en 192.168.2.x. Dat allemaal wijzigen gaat me echt veel te veel tijd kosten.
Daarom is het het makkelijkste om de Zyxel modem eerst op een ander IP gebied in te stellen. 192.168.100.x of 192.168.200.x zijn makkelijk te onthouden getallen.
Dus eerst verbinding via UTP of draadloos met de Zyxel zonder verbinding met eigen netwerk.

Klein beetje meer moeite om te beginnen maar geeft later voordeel omdat er geen DHCP servers aan of uit gezet moeten worden na een reset van het een of ander.
Daarna pas het eigen netwerk op de Zyxel aansluiten en als de router van het eigen netwerk, de Orbi?, een IP adres van de Zyxel heeft gekregen deze aanmerken als een DMZ verbinding.

Over een jaar een andere provider met een NoBridge router en nog steeds geen Voip via een externe aanbieder? Zelfde configuratie en gaan met die .... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexflex1980
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:54
Keypunchie schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:49:
@Mexflex1980

Voel me een beetje dom, want zelf niet geprobeerd, maar dit had ook de eerste vraag van de klantenservice moeten zijn "have you tried turning it off and on again".

Geen idee wat de oorzaak is, maar spanning d'raf en d'rop en nu heb ik weer mijn 400. Eerlijk gezegd vermoed ik dan nog steeds iets aan de kant van Odido, want het is wel een beetje gek natuurlijk... (aan mijn netwerk is niks veranderd, immers...)
Misschien een interface die niet op de juiste snelheid stond (100/1000) wat die reboot gefixt heeft? Het werkt in ieder geval weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
Dr.Roelski schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:54:
[...]

Ik zeg nergens dat iets niet kan!

Het is mijn gedachte en ervaring van laaang en veeel rommelen, ondersteunen bij en voor kennissen en familie dat dergelijke IP bereik instellingen mijn EIGEN voorkeur zijn. Als er weer iemand kwam binnen huppelen met iets wat niet goed werkte in hun ogen/gedachte zat ik niet te klooien met DHCP servers die aan of uit gezet moesten worden of tijdens gebruiken of testen met elkaar de oorlog aangingen >:)

Gebruik dus gewoon je Asus met de 192.168.2.x instellingen, Dat zal geen probleem leveren. En bij glasvezel stel je ergens in de Asus bij TV instellingen de VLAN300 in en sluit je hem rechtstreeks aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 13:54

Dr.Roelski

Walk on ....

yalerta schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:41:
[...]

Ik zeg nergens dat iets niet kan!

Het is mijn gedachte en ervaring van laaang en veeel rommelen, ondersteunen bij en voor kennissen en familie dat dergelijke IP bereik instellingen mijn EIGEN voorkeur zijn. Als er weer iemand kwam binnen huppelen met iets wat niet goed werkte in hun ogen/gedachte zat ik niet te klooien met DHCP servers die aan of uit gezet moesten worden of tijdens gebruiken of testen met elkaar de oorlog aangingen >:)

Gebruik dus gewoon je Asus met de 192.168.2.x instellingen, Dat zal geen probleem leveren. En bij glasvezel stel je ergens id de Asus bij TV instellingen de VLAN300 in en sluit je hem rechtstreeks aan. ;)
Ja, zo wilde ik het ook doen. Ik neem toch geen telefoon of tv meer af, dus heb geen reden de zyxel te gaan gebruiken. Top. Heb ook site-site vpn die ook paar reeksen gebruikt, dus goed om te weten dat ik alles zo kan laten. Geen zin mn hele netwerk met vm's en dockers om te moeten bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:12
Ik zit tijdelijk in een woning waar glasvezel van Odido is. De 100/100 lijn.

Bij Ziggo had ik veel hoger. Toch voelt surfen veel sneller. Is dat omdat Odido dat zo goed heeft geregeld, of is dat een kenmerk van glasvezel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 19:18
meermarco schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:34:

Bij Ziggo had ik veel hoger. Toch voelt surfen veel sneller. Is dat omdat Odido dat zo goed heeft geregeld, of is dat een kenmerk van glasvezel?
Kenmerk van glasvezel. Je DNS requests worden veel sneller verwerkt. Zo snel als de snelheid van licht 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
meermarco schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:34:

Dat kan kloppen als Ziggo veel hoger had. Ik neem aan dat je met "veel hoger" een hogere ping bedoelt? Voor surfen maakt downloadsnelheid niet gek veel uit namelijk, alles boven de 30-50Mbit/s is niet merkbaar sneller om een website van een paar MB te laden. Glasvezel heeft doorgaans lagere ping en hogere upload, die zijn veel interessanter dan die hoge downloadsnelheid waar providers zo mee schreeuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje79
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-06 02:02
LOB-lampje knippert rood, is er een storing gaande? (Sinds deze maand glasvezel van Odido dus nog niet helemaal bekend ermee)

Kan/moet ik dit zelf fixen? (Ik gebruik eigen UDM op vlan 300, maar dat werkt al een maand probleemloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 19:18
Andros schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:05:
[...]

Dat kan kloppen als Ziggo veel hoger had. Ik neem aan dat je met "veel hoger" een hogere ping bedoelt? Voor surfen maakt downloadsnelheid niet gek veel uit namelijk, alles boven de 30-50Mbit/s is niet merkbaar sneller om een website van een paar MB te laden. Glasvezel heeft doorgaans lagere ping en hogere upload, die zijn veel interessanter dan die hoge downloadsnelheid waar providers zo mee schreeuwen.
Met hoger bedoelt hij de downloadsnelheid, de vraagsteller is denk ik niet bekend met RTT etc. Ziggo heeft jarenlang iedereen naar het 300+ abonnement gepushed vanuit een commercieel oogpunt. Nu voor het eerst zijn ze enkele weken geleden gestart met betaalbare lagere abonnementen omdat ze te veel klanten kwijtraken.

Mijn VDSL van 100/30 was een fijnere lijn voor browsen met 5-6ms dan een Ziggo aansluiting van 300/30 met 15ms. Een hogere upload dan 1:10 maakt geen verschil in je browse ervaring, het is echt alleen de kortere RTT waardoor connectieverzoeken & DNS sneller op je device verwerkt zijn. Een website opvragen is een paar KB, daar heb je geen upload voor nodig, daar klopt het marketing verhaal van Ziggo.

Dat je als Tweaker misschien wel graag geniet van een hogere upload ivm werk/hobby grote files dan helpt glasvezel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
RTT? Real Time Text of Rapid Transformational Therapy?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:56
tiguan schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:03:
RTT? Real Time Text of Rapid Transformational Therapy?
Round-trip time.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
stormfly schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:46:
[...]
Met hoger bedoelt hij de downloadsnelheid, de vraagsteller is denk ik niet bekend met RTT etc. Ziggo heeft jarenlang iedereen naar het 300+ abonnement gepushed vanuit een commercieel oogpunt. Nu voor het eerst zijn ze enkele weken geleden gestart met betaalbare lagere abonnementen omdat ze te veel klanten kwijtraken.
En daar bovenop kwam het zeer matige modem (de connectbox). Uiteindelijk was 4G snappier dan Ziggo. Alleen downloads gingen sneller met ziggo.

Het SagemCom modem lijkt trouwens geen grote problemen te hebben.

@tiguan: Round Trip Time. Effectief de wachttijd tot je een reactie kan hebben van de server.

Om een site met veel elementen (neem nu.nl) te laden moet een browser:
  • 10+ DNS verzoeken doen om namen om te zetten naar adressen
  • Met 10+ servers verbinden. Bij elke verbinding moet er meestal een paar keer een pakket heen en weer voordat de data komt.
  • Wachten tot alles helemaal binnen is.
Alleen die laatste stap gaat parallel. De eerste stappen hangen vooral af van de wachttijd.

edit:
Als de wachttijd niet consistent is door een probleem zoals de eerste connectbox had dan krijg je dit effect:
  • Gooi 10x (elke keer rollen is een request van de browser) met een dobbelsteen met 100 kanten, één van de zijden is 100x langer wachten
  • Je gooit met geluk geen 100, maar elke paar pagina's wel
Wanneer je zo'n "outlier" te pakken hebt voelt de site stoperig aan. Een pakket verliezen gebeurt vaak op het internet en heeft amper impact. Bij infrastructuur zonder bugs is de wachttijd namelijk niet hoog.

Op 4/5G merk je wel dat je soms het eerste pakket verliest. Dat is de enige waar een computer langer wacht voordat het een nieuw pakket stuurt. Maar dat is zeldzaam (en vaak snap je waarom).

De connectbox had een bug waardoor het écht 100x langer duurde zonder het pakket te verliezen en dat dit vaak gebeurde. Daardoor was de ervaring "erg matig".

Ik ben recent gewisseld naar Ziggo toe. Dat veranderde de performance (en stabiliteit op detailniveau, maar op zo'n niveau dat je het niet merkt) van mijn internet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGnhEnC9LY7U_wsXUQYm9KskaO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sI7AY8nevRDwKWzD9guTrySm.png?f=fotoalbum_large

Maar omdat het pakketverlies er niet is heb ik geen performance problemen :o

[ Voor 23% gewijzigd door ANdrode op 13-10-2023 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-06 14:55

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

(jarig!)
boefje79 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:13:
LOB-lampje knippert rood, is er een storing gaande? (Sinds deze maand glasvezel van Odido dus nog niet helemaal bekend ermee)

Kan/moet ik dit zelf fixen? (Ik gebruik eigen UDM op vlan 300, maar dat werkt al een maand probleemloos)
Bij mij, in Barneveld, ligt het internet er ook uit.
Odido gebeld (gewoon netjes binnen 3 min iemand aan de lijn).
Na check blijkt verbinding naar de wijkcentrale OK, maar van wijkcentrale naar mij toe niet OK.
Monteur is onderweg.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00n
  • Laatst online: 16-06 15:53
m00n schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:44:
[...]
Ik heb al begin dit jaar besteld, maar in de tussentijd is de Zyxel T-56 uitgekomen, in mijn bestel overzicht staat nog de T-54, wat is de kans dat ik daadwerkelijk de T-54 krijg ip T-56. Niet dat het enorm uitmaakt want ik wil de glasvezel direct op de UDM SE aansluiten.
Om hier even op terug te komen, ik heb inderdaad een T-54 gekregen ipv de nieuwere T-56.

SteamID: m00n22NL | GT: m00n22 | My Game PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plofkotje
m00n schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:42:
[...]

Om hier even op terug te komen, ik heb inderdaad een T-54 gekregen ipv de nieuwere T-56.
Grappig, mijn moeder heeft maandag de T-56 van ze gekregen in de plaats van de T-54. Staat ook de T-54 in het besteloverzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 11:40
Dat ging heel voorspoedig. Vanochtend rond 10:40 uur viel mijn KPN-glasvezelverbinding weg. Toch alvast ff proberen of er niet gewoon met het aanwezige kastje via Odido (T-Mobile op de Fritzbox) geconnect kan worden. Nee dus. Komt de monteur rond kwart voor 3. En als ik zie wat ie doet dacht ik: dat had ik zelf kunnen doen. Was in de veronderstelling dat het hele NT-kastje van KPN er af moest en de kabel moest worden omgezet, maar het Odido-NT-kastje komt ernaast met een groen kabeltje. Dat had ik idd zelf kunnen doen en dan had ik een uur of 4 geleden weer internet thuis gehad. :-)
Monteur moest wel even de Zyxel aansluiten zodat Odido ziet dat er verbinding mee is geweest. Toen via de Fritzbox en werkend.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:42
ANdrode schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:08:
[...]

En daar bovenop kwam het zeer matige modem (de connectbox). Uiteindelijk was 4G snappier dan Ziggo. Alleen downloads gingen sneller met ziggo.

Het SagemCom modem lijkt trouwens geen grote problemen te hebben.

@tiguan: Round Trip Time. Effectief de wachttijd tot je een reactie kan hebben van de server.

Om een site met veel elementen (neem nu.nl) te laden moet een browser:
  • 10+ DNS verzoeken doen om namen om te zetten naar adressen
  • Met 10+ servers verbinden. Bij elke verbinding moet er meestal een paar keer een pakket heen en weer voordat de data komt.
  • Wachten tot alles helemaal binnen is.
Alleen die laatste stap gaat parallel. De eerste stappen hangen vooral af van de wachttijd.

edit:
Als de wachttijd niet consistent is door een probleem zoals de eerste connectbox had dan krijg je dit effect:
  • Gooi 10x (elke keer rollen is een request van de browser) met een dobbelsteen met 100 kanten, één van de zijden is 100x langer wachten
  • Je gooit met geluk geen 100, maar elke paar pagina's wel
Wanneer je zo'n "outlier" te pakken hebt voelt de site stoperig aan. Een pakket verliezen gebeurt vaak op het internet en heeft amper impact. Bij infrastructuur zonder bugs is de wachttijd namelijk niet hoog.

Op 4/5G merk je wel dat je soms het eerste pakket verliest. Dat is de enige waar een computer langer wacht voordat het een nieuw pakket stuurt. Maar dat is zeldzaam (en vaak snap je waarom).

De connectbox had een bug waardoor het écht 100x langer duurde zonder het pakket te verliezen en dat dit vaak gebeurde. Daardoor was de ervaring "erg matig".

Ik ben recent gewisseld naar Ziggo toe. Dat veranderde de performance (en stabiliteit op detailniveau, maar op zo'n niveau dat je het niet merkt) van mijn internet:
[Afbeelding]

Maar omdat het pakketverlies er niet is heb ik geen performance problemen :o
Ik had jarenlang een Cisco modem van Ziggo. Het was zo oud dat ik het naar de milieustraat mocht brengen :o . Wel een fijn modem.

Het probleem van trage sites (of een trage verbinding) heb ik ook ervaren met Odido. Deels ligt dat aan Odido, net weet een hikje gehad. Het andere deel is de overvloed aan scripts die iedere site probeert te laden. Die scripts zijn vaak extern, niet noodzakelijk voor de site en vreten tijd. Zolang dat script aan het jodelen is zit je te wachten op je pagina.

Een deel is op te lossen met een pi-hole. Dat scheelt DNS servers op het internet bevragen. Een andere tool die ik gebruik is Ghostery. Autoblog.nl blijkt zo vol te zitten met scripts. Met Ghostery ziet dat er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-hIxdE-NXJWD_ZWmjhC3_1S79c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G4F9D25K1QcgCMxPsTmqy47C.png?f=user_large

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Pagina: 1 ... 6 ... 116 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen