Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-05 00:17

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

CodeCaster schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:48:
De zoveelste "eigen hardware"-post, maar ik kom er niet uit. Ik zit al zeven jaar op het netwerk van Wisper Vodafone T-Mobile Odido met:
  • Een Genexis GN02 (FXP-100) zonder hardware - de glasvezel gaat erin en komt er weer uit. Dit is sinds de laatste modemwissel (2020?), waarbij ik gigabit kreeg en een mediaconverter:
  • De CTS CVT-3002W2A(SM-10)-PLUS-DR mediaconverter, met daarin een D3155-9SCWD1M Dual Rate, Single-mode 10km, TX/RX: 1310/1550 transceiver (geen module).
  • Een Zyxel VMG8825-T50 waarvan de WiFi uit staat en de vier LAN-poorten in gebruik zijn.
  • Geen tv, geen telefonie, enkel internet.
Dit setje hardware verstookt continu 2W (mediaconverter) + 10W (router), wat tegenwoordig al gauw € 40 per jaar aan stroom is, en neemt onnodig veel (wandcontactdoos)plaats in in de meterkast.

Ik wil converter en router het liefst vervangen door één kleiner, zuiniger apparaat. Ik neig naar de Ubiquiti EdgeRouter X SFP.

Ik heb gelezen:Mijn vragen
Ik kom er niet uit qua WBA/GPON/XGS-PON. Wat heb ik, en wat voor gevolgen heeft dat voor de module die ik moet kopen en de acties die ik moet uitvoeren om die te configureren?

Als ik de specs bekijk van wat ik heb, zou ik iets à la Cisco GLC-BX-10U Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 10km DOM Simplex LC SMF Transceiver Module nodig hebben. Klopt dat? Werkt dat? Hebben de buren dan nog internet? Is elke SFP-module compatibel met elke router, of zijn die dingen nog kieskeurig?

En hoe toekomstbestendig is dit? Als Odido 10 Gbit (XGS-PON) gaat uitrollen, hoef ik dat niet direct te hebben (ik zit nu ook op 400 Mbit vanwege de kosten), maar zo wel, dan moet ik dus een nieuwe SFP kopen?

Of moet ik gewoon de Zyxel vervangen door een WiFi-loze router (zoals de Ubiquiti EdgeRouter X) en die lekker aan de mediaconverter hangen? But where's the fun in that?
En, weet je al of de 1000BASE-BX BiDi sfp 1310nm-TX/1550nm-RX 10km Simplex LC SMF transceiver de juiste is om te gebruiken?

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CodeCaster schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:28:
[...]

Ik ben (maar misschien post ik dat dan ook op de verkeerde site :+ ) expliciet niet op zoek naar iets om te tweaken: het moet goedkoop en zuinig zijn en gewoon werken.

Als ik zo'n NanoPi neem, heb ik alsnog drie stopcontacten en extra hardware nodig: mediaconverter, NanoPi, vijf-poorts-switch. Dan koop ik liever een vijf-poorts-router, als het SFP-verhaal een doodlopende weg inslaan is.

Maar is dat het wel? Wat als Odido mijn (vermoedelijke) AON wil omschakelen naar een GPON/XGS-PON-aansluiting? Dan moeten zij toch de wijkkast updaten en mij op tijd berichten dat er een nieuwe converter aan komt? Dan kan ik ook de configuratie van de SFP aanpassen (MAC en/of serienummer klonen)?
@CodeCaster
Voor nu heb jij als alles-in-1 apparaat alleen een router nodig met een SFP module voor AON.

Simpel snel en zuinig? Neem gewoon een Fritzbox 5530 AON met een AON SFP module. Hoef jij verder niks voor aan te melden of zo want je hebt geen PON. Inprikken, wizard voor T-Mobile draaien en klaar.

Mochten ze je ooit op PON willen zetten dan heb je een andere router nodig. Of je schakelt weer terug naar de (dan PON) mediaconverter en gebruikt de UTP WAN poort van die Fritzbox.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

HellStorm666 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:02:
[...]

En, weet je al of de 1000BASE-BX BiDi sfp 1310nm-TX/1550nm-RX 10km Simplex LC SMF transceiver de juiste is om te gebruiken?
Barre73 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:34:
[...]

@CodeCaster
Voor nu heb jij als alles-in-1 apparaat alleen een router nodig met een SFP module voor AON.

Simpel snel en zuinig? Neem gewoon een Fritzbox 5530 AON met een AON SFP module. Hoef jij verder niks voor aan te melden of zo want je hebt geen PON. Inprikken, wizard voor T-Mobile draaien en klaar.

Mochten ze je ooit op PON willen zetten dan heb je een andere router nodig. Of je schakelt weer terug naar de (dan PON) mediaconverter en gebruikt de UTP WAN poort van die Fritzbox.
Te laat, de MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX hangt en werkt al. Gebruikt 2 Watt. Grote blij.

Maar hoe weet je nou dat ik AON heb?

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 13-10-2023 20:19 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CodeCaster schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:46:
[...]

[...]

Te laat, de MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX hangt en werkt al. Gebruikt 2 Watt. Grote blij.

Maar hoe weet je nou dat ik PON heb?
Je bedoelt hoe ik weet dat je AON hebt...?
Doordat je aangaf welke apparatuur je had. Die CTS CVT-3002W2A(SM-10)-PLUS-DR mediaconverter is voor AON. Als je PON had gehad, dan zou het een Huawei zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 13-10-2023 20:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-06 19:27
Ik vraag mij eigenlijk af of er ook Odido netwerkengineers meelezen in dit topic. Zoja, dan ben ik oprecht benieuwd waarom het maar niet wil vlotten met de introductie van IPv6 op het netwerk. Houdt het management het tegen? Zijn er bepaalde technische uitdagingen?

Zeker nu Tweak overgenomen is, kan ik mij zomaar voorstellen dat er mensen binnen Odido zijn die zich er ook mateloos aan ergeren dat het nog niet is uitgerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalculon
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-08-2024
foetsie

[ Voor 97% gewijzigd door Kalculon op 13-10-2023 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:18
Joseph schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:25:
Ik vraag mij eigenlijk af of er ook Odido netwerkengineers meelezen in dit topic. Zoja, dan ben ik oprecht benieuwd waarom het maar niet wil vlotten met de introductie van IPv6 op het netwerk. Houdt het management het tegen? Zijn er bepaalde technische uitdagingen?
Volgens dit draadje zijn er technische problemen met de ipv6-implementatie van de Draytec. Welke wordt niet genoemd, maar een zoektocht leert dat verscheidene modellen geen acceleratie voor ipv6 ondersteunen waardoor de snelheid beperkt wordt tot zo'n 200Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:52
CodeCaster schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:46:
[...]

[...]

Maar hoe weet je nou dat ik AON heb?
Nice!

Gezien het al een wat ouder apparaatje is: kun je je gigabit internetlijn er mee dichttrekken? (Speedtest.net). En hoe doet ie het qua bufferbloat? https://www.waveform.com/tools/bufferbloat

En wat voor hardware gebruik je nu voor wifi?

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 14-10-2023 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 21:06
Andros schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:05:
[...]

Dat kan kloppen als Ziggo veel hoger had. Ik neem aan dat je met "veel hoger" een hogere ping bedoelt? Voor surfen maakt downloadsnelheid niet gek veel uit namelijk, alles boven de 30-50Mbit/s is niet merkbaar sneller om een website van een paar MB te laden. Glasvezel heeft doorgaans lagere ping en hogere upload, die zijn veel interessanter dan die hoge downloadsnelheid waar providers zo mee schreeuwen.
Sorry. Ik bedoel de download snelheid was veel hoger. Maar toch voor surfen, teams etc voelt de (tragere download) glasvezel veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjooKoel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 08:21
hcQd schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:02:
[...]

Volgens dit draadje zijn er technische problemen met de ipv6-implementatie van de Draytec. Welke wordt niet genoemd, maar een zoektocht leert dat verscheidene modellen geen acceleratie voor ipv6 ondersteunen waardoor de snelheid beperkt wordt tot zo'n 200Mbps.
Maar Odido levert toch Zyxel, al jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]

De Draytek is toch al enige tijd End of Life?

Maar een provider kan altijd dezelfde migratie strategie gebruiken als KPN: Het netwerk IPv6 geschikt maken terwijl bepaaldere oudere routers het niet default aan hebben staan (Xperiabox v8) of nieuwe routers het niet ondersteunen (Xperiabox 10a).

Zolang wij Tweakers het zelf in kunnen stellen zijn we tevreden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tick
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-12-2024

Tick

Im that jerk,who wants to know

Even mijn ervaringen tot dusver, Odido glas aangevraagd 3 oktober. Komende van XS4all (AON), voorheen Reggefiber.

5 oktober bericht van Guidion, voor een afspraak met de monteur te plannen. Pas 9 november is de eerste mogelijkheid! Waar de lijn al 25 oktober vrij komt, dat vond ik al vrij lange periode.... Maar goed, toch maar vast gezet.

Aangegeven bij Odido of aansluiten niet eerder mogelijk is? Ook voorgesteld dat ik het aansluiten in huis zelf kan verzorgen, desnoods dat ze het later komen controleren. (i.v.m. garanties?).

In het pakket is geleverd, een Huawei GPON media convertor.
Dus zeg maar dit verhaal, ombouw AON (Genexis) -> G-PON. (Huawei):
https://community.freedom...-ntu-door-sfp-module/2630

Ik heb alleen maar één extra koppelblokje nodig (deze zit niet in het installatie pakket). Maarja voor een paar euro heb je er al 1.

Dit contact met Odido loopt trouwens allemaal wel soepel en snel in het algemeen. Ze willen met je meedenken.

Maar daar komt het, van de week weer een SMS van guidion.....? Om een afspraak te maken. Ik had de hoop dat deze dan eerder mogelijk zou zijn... Maar de eerste keer inloggen via de telefoon gaf deze op zijn vroegst 17 november aan, dus maar even gelaten, later toen ik thuis wilde proberen. Is er helemaal geen afspraak moment meer beschikbaar?

Maar mijn originele afspraak voor 9 november is helemaal verdwenen.?!?!

Odido gebeld, ja die kunnen dit allemaal bevestigen. Zelf aansluiten zou niet tot de mogelijkheden behoren, hebben ze te horen gekregen van Guidion!

Maar ik moet dit zelf even met guidion regelen. Nou daar begint alle ellende....
Denk je dat er daar iemand telefonische bereikbaar is?!? Wachttijden van 45 minuten. Ik krijg niemand aan de lijn. Verschrikkelijk!
Nu maar een mail gestuurd, maar het vertrouwen dat we nog aangesloten worden binnen nu en een maand heb ik al niet meer.

Odido, toffe partij waar jullie mee samenwerken, die Guidion......

We wachten af, anders maandag maar weer bellen met Odido...

Of gaat het hier al helemaal mis, dat ik sowieso al de verkeerde media convertor ontvangen heb?!? Of doen ze dit wel vaker, AON omzetten naar G-PON? Ik heb namelijk een Huawei ontvangen.....

[ Voor 4% gewijzigd door Tick op 14-10-2023 13:05 ]

There are many mysteries in this universe, including me!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:56
@Tick Ik heb Guidion via whatsapp benadert en de afspraak op die manier gewijzigd. Via de website lukt het idd niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Tick schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:59:
Of gaat het hier al helemaal mis, dat ik sowieso al de verkeerde media convertor ontvangen heb?!? Of doen ze dit wel vaker, AON omzetten naar G-PON? Ik heb namelijk een Huawei ontvangen.....
Dit is de standaard in gebieden met eigen hardware. (XGS)-PON

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:31
Hopelijk heeft iemand ervaring met onderstaande:
Ik heb al jaren een abonnement voor internet en TV via T-Mobile. Dit abonnement is nu 1 op 1 overgezet naar Odido. Ik betaal €44,99 per maand voor 1000/1000 Mbit/s en een normaal TV pakket (zonder extra programma's) inclusief 1 TV box. Deze €44,99 is inclusief €5 klantvoordeel korting.

Nu kijken wij eigenlijk zelden TV. Als wij de TV aan hebben kijken we Netflix, Videoland of voetbal via de ESPN app. Hierom wil ik eigenlijk mijn TV abonnement opzeggen en desnoods een abonnement nemen op NLZiet.

Als ik via mijn huidige abonnement aangeef dat ik TV wil opzeggen, scheelt dat volgens de website €16,87 per maand. Hierna zou ik dus €28,12 per maand gaan betalen. Een nieuw abonnement afsluiten op de website van Odido kost echter (voor alleen internet) €40 per maand (waarbij je wel de eerste 8 maanden €25 betaald).

Zie ik iets over het hoofd of zit er daadwerkelijk zo'n groot prijsverschil tussen een oud abonnement aanpassen en de nieuwe abonnementen afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tick
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-12-2024

Tick

Im that jerk,who wants to know

ANdrode schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:26:
[...]

Dit is de standaard in gebieden met eigen hardware. (XGS)-PON
Pfiew, thx dan gaat dit nog wel goed.

There are many mysteries in this universe, including me!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
AlxRoelofs schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:35:
Zie ik iets over het hoofd of zit er daadwerkelijk zo'n groot prijsverschil tussen een oud abonnement aanpassen en de nieuwe abonnementen afsluiten?
Oud abonnement in combinatie met klant korting is inderdaad goedkoper dan wat ze nu aanbieden. Het is dat ik mobiel naar KPN ging (ivm korting op telefoon) anders had ik dit nooit opgezegd :)
Tick schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:39:
[...]
Pfiew, thx dan gaat dit nog wel goed.
Waarschijnlijk wel. Er worden drie generaties hardware uitgeleverd op dit moment. Ik hoop voor jou dat je XGS-PON krijgt - de modernste en heeft de nadelen van GPON die soms genoemd worden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-06 19:27
[...]

Dat draadje is inmiddels oud genoeg om naar school te moeten. :+

Maar het zal inderdaad kloppen dat er nog een boel van die Zyxel's in het netwerk van Odido staan. En ik heb zomaar de indruk dat die voorlopig nog niet weg zijn (voorlopig kan in deze zomaar vijf tot tien jaar zijn vanaf nu). Dat lijkt me geen goede reden reden om het dan maar keer op keer uit te stellen.

Bovendien: die Zyxels worden op afstand geconfigureerd. Je hoeft IPv6 niet in te schakelen op die CPE's als dat niet lekker werkt. Dan stuur je gewoon een mail rond dat klanten die IPv6 willen, het modem kunnen omruilen. Dat doen zoveel providers.

Blijft mijn staan: waarom duurt het zo lang? Als iemand een antwoord kan geven dat bij voorkeur niet van de IPv6 bingo kaart komt, dan hoor ik het graag! :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

ThinkPad schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:10:
[...]

Nice!

Gezien het al een wat ouder apparaatje is: kun je je gigabit internetlijn er mee dichttrekken? (Speedtest.net). En hoe doet ie het qua bufferbloat? https://www.waveform.com/tools/bufferbloat

En wat voor hardware gebruik je nu voor wifi?
Herhaalde rant: ik heb onlangs de vergissing gemaakt om mijn Unlimited+Gbit te wijzigen, waardoor het merendeel van mijn riante klantvoordeel verviel. Bij het aanpassen van m'n mobiele abonnement kreeg ik geen waarschuwing.

Dus ik ging van € 28 voor mobiel unlimited + € 28 voor Gbit-glas (€ 56/mnd) naar € 18 voor 12 GB en onbeperkt bellen + € 40 voor Gbit (€ 58/mnd). Oftewel meer betalen voor minder. Toen heb ik mijn gigabit laten omzetten naar een nieuw abo van 400 Mbit met 6 maanden korting.

tl;dr: op die 400 Mbit krijg ik 420 Mbit ( :7 ) erin en eruit volgens Speedtest met een ping van 3 ms.

Bufferbloat zegt bedraad 4 ms zonder belasting, 31 ms @ 390 Mbps down en 11 ms @ 390 Mbps up met.

De WiFi wordt verzorgd door een Unifi UAP AC Pro, die op de middelste verdieping hangt en door het hele huis prima bereik geeft (in tegenstelling tot de Zyxel die in de meterkast hing).

Via WiFi is de latency 11 ms onbelast, 33 ms @ 250 down en 53 ms @ 310 up. Dat is als ik naast het AP sta.

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 14-10-2023 15:06 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:20
CodeCaster schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:04:
[...]

Herhaalde rant: ik heb onlangs de vergissing gemaakt om mijn Unlimited+Gbit te wijzigen, waardoor het merendeel van mijn riante klantvoordeel verviel. Bij het aanpassen van m'n mobiele abonnement kreeg ik geen waarschuwing.
Tja, als je de unlimited + unlimited actie met 25 + 25 euro had en je veranderd de unlimited mobiel in een bundel dan stopt dat voordeel... Dan had je je unlimited mobiel moeten laten doorlopen of verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

jongetje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:49:
[...]

Tja, als je de unlimited + unlimited actie met 25 + 25 euro had en je veranderd de unlimited mobiel in een bundel dan stopt dat voordeel... Dan had je je unlimited mobiel moeten laten doorlopen of verlengen.
Bedankt, Captain Hindsight :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Kun je ranten op Odido maar ik snap je rant niet zo goed. Met oude acties altijd even opletten (ik heb zelf ook die 25 - 25 actie, inmiddels ook al duurder door de "inflatie" op telecom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

jongetje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:14:
[...]

Kun je ranten op Odido maar ik snap je rant niet zo goed. Met oude acties altijd even opletten (ik heb zelf ook die 25 - 25 actie, inmiddels ook al duurder door de "inflatie" op telecom).
Natuurlijk is het m'n eigen schuld en heb ik het zelf gedaan en had ik het niet moeten doen als ik de korting had willen behouden.

Ik was er niet helemaal bij. Ik wist wel dat ik niets moest veranderen om die korting te behouden, maar even niet bij stilgestaan; kostbare vergissing. Ik wilde alleen maar proberen om minder te betalen.

Punt van mijn rant is dat T-Mobile Mobiel geen waarschuwing gaf. Toen ik later m'n internet aanpaste, stond daar wel expliciet genoemd dat het aanpassen van m'n abonnement ook een herberekening van het klantvoordeel tot gevolg zou hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:20
CodeCaster schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:21:
[...]

Natuurlijk is het m'n eigen schuld en heb ik het zelf gedaan en had ik het niet moeten doen als ik de korting had willen behouden.

Ik was er niet helemaal bij. Ik wist wel dat ik niets moest veranderen om die korting te behouden, maar even niet bij stilgestaan; kostbare vergissing. Ik wilde alleen maar proberen om minder te betalen.

Punt van mijn rant is dat T-Mobile Mobiel geen waarschuwing gaf. Toen ik later m'n internet aanpaste, stond daar wel expliciet genoemd dat het aanpassen van m'n abonnement ook een herberekening van het klantvoordeel tot gevolg zou hebben.
Tja, dan heb je ook geen reden om te miepen. Je hebt als het goed is ook nog een bedenktermijn.

Ik ben juist blij met ze. Ik begon met een mobiel abonnement. Ik zat bij Ziggo, en had om die reden Voodoofone. Om tot de ontdekking te komen dat ik geen bereik had op plekken die voor mij belangrijk waren. Dus naar T-Mobile gegaan.

Toen belden ze met een verhaal over klantvoordeel als ik ook T-Mobile Thuis zou nemen. "Als jullie gaan graven, graag!" was mijn antwoord. Ik heb maanden klantvoordeel gehad en toen gingen ze graven. Ik heb daarop woord gehouden en T-Mobile Thuis genomen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:04

nelizmastr

Goed wies kapot

DjooKoel schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:00:
[...]

Maar Odido levert toch Zyxel, al jaren?
Die Drayteks zijn ook van origine Vodafone apparaten van voor de overname van de thuis tak van Vodafone (die ze moesten afstoten voor de fusie met Ziggo).

Mijn moeder had tot net voor de zomer ook nog de Draytek (2132fvn) op haar oude AON verbinding met een directe SFP module in de modem. Ding zou zomaar bijna 10 jaar oud kunnen zijn geweest.

Nu hangt er wat anders, nog niet kunnen bekijken, zal een mediaconverter met een Zyxel T54 zijn.

Eigenlijk moet Odido net als KPN klanten benaderen met deze oude zooi en proactief modems wisselen. Maar daar zal Guidion geen capaciteit voor hebben voor al die mediaconverter wissels.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
nelizmastr schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:59:
[...]

Eigenlijk moet Odido net als KPN klanten benaderen met deze oude zooi en proactief modems wisselen. Maar daar zal Guidion geen capaciteit voor hebben voor al die mediaconverter wissels.
Ik heb ook zo'n ouwe 2132 hangen, werkt nog altijd prima. We hebben al genoeg afgedankte elektronica op de wereld, dus ze mogen 'm lekker laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:19
@Wortelsoep dat die niet wordt ingenomen betekent niet dat die niet as-is kan worden verkocht aan een ander land of mogelijk gerecycled kan worden.
Ze zouden daarnaast ook actief kunnen vervangen bij mensen die klachten hebben. Dus bijv. vragen of er problemen zijn of het detecteren. Niet iedereen met een instabiel internetverbinding belt de helpdesk namelijk. Alleen kost dat allemaal geld en je krijgt er afgezien van een betere reputatie niets voor terug. De business case is dus lastig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empirical2159
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-06 15:53
Een tijdje terug heeft Odido glasvezel geïnstalleerd in onze buurt. In november is Guidion gepland om de aansluitingen te voltooien. Gezien mijn home automation systemen, wil ik graag mijn huidige router, een Asus rt-ax86s, blijven gebruiken. De modem die hiervoor staat. staat momenteel in bridgemodus. Echter, met termen als GPON en AON die voorbij komen, samen met andere verhalen die ik lees weet ik niet of dit mogelijk gaat zijn. Heeft iemand enig idee? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:09
Empirical2159 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:05:
Een tijdje terug heeft Odido glasvezel geïnstalleerd in onze buurt. In november is Guidion gepland om de aansluitingen te voltooien. Gezien mijn home automation systemen, wil ik graag mijn huidige router, een Asus rt-ax86s, blijven gebruiken. De modem die hiervoor staat. staat momenteel in bridgemodus. Echter, met termen als GPON en AON die voorbij komen, samen met andere verhalen die ik lees weet ik niet of dit mogelijk gaat zijn. Heeft iemand enig idee? :)
Je hebt de media converter die alleen glas omzet naar ethernet. Daar achter kan je elke modem hangen zolang die maar VLANs ondersteund

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Scharen wij de TV dienst ook onder de glasvezel diensten?

Odido heeft op 13-10 het oude T-mobile tv abonnement opgezegd en direct op dezelfde dag het TV abonnement van Odido besteld.

Fast forward naar vandaag - geen TV kastjes gehad en op de TV een grote melding dat als je deze niet hebt gehad je even moet bellen.

Bedenk nu dat dit is bij iemand van bijna 70.

Ik vindt het van de zotte dat de Tv dienst er gewoon maar binnen 3!!! Dagen uitgetrokken wordt.

Ze maakten vroeger de verwachtingen in ieder geval wel waar, goedkoop is duurkoop, maar met ondertussen €48 per maand voor internet en TV scharen ze zich bij de gemiddelde en verwacht ik in ieder geval meer.

Toevallig meer getroffenen in dit topic?

Uiteindelijk heeft ze gebeld en zijn ze het aan het onderzoeken, maar daar brabbelden ze wat met pincode tv (die uiteraard niet te krijgen is op de site, want TV abonnement is nog niet actief) en dat zorgde weer voor nog meer stress.

Fijne maandagmorgen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

HellStorm666 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:02:
[...]

Even een update,
Zaterdag bij FS een Generic Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 10km DOM Simplex LC SMF Transceiver Module besteld.
Voor die $25,17 incl. transport wel de moeite waard.
Zodra ie binnen is zal ik 'm in m'n Intel I210 drukken om te zien of ie t dan wel doet.
De transceiver die ik nu had krijgt geen IP. (had ook andere nm's)

Scientia Potentia Est

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
@HellStorm666 Ik heb even teruggezocht in dit topic en het vorige deel, maar kan niet goed vinden wat voor verbinding je hebt. Is dat wel AON? Als het GPON of XGS-PON is dan moet je absoluut niet met een niet-GPON/XGS-PON SFP-module gaan klooien. Het werkt bij jou thuis niet, maar je gooit ook voor anderen in je wijk de verbinding plat! :o

Voor GPON/XGS-PON heb je een vrij specialistische SFP-module nodig, die je niet voor $25 hebt. Kost eerder €60-70. Zie ook GPON en SFP: Rekel_ in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Wat voor mediaconverter heb je van Odido gekregen bij je abonnement?

@rens-br Hier mag w.m.b. echt wat duidelijker in de topicstart voor gewaarschuwd worden. Tegenwoordig is GPON de standaard lijkt het, terwijl de topicstart nog uit gaat van AON. Dat iemand het niet werkend krijgt is één, maar de ellende is dat je voor anderen in je wijk de verbinding ook lamlegt.

[ Voor 66% gewijzigd door ThinkPad op 16-10-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
ThinkPad schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:06:
@HellStorm666 Ik heb even teruggezocht in dit topic en het vorige deel, maar kan niet goed vinden wat voor verbinding je hebt. Is dat wel AON? Als het GPON of XGS-PON is dan moet je absoluut niet met een niet-GPON/XGS-PON SFP-module gaan klooien. Het werkt bij jou thuis niet, maar je gooit ook voor anderen in je wijk de verbinding plat! :o

Voor GPON/XGS-PON heb je een vrij specialistische SFP-module nodig, die je niet voor $25 hebt. Kost eerder €60-70. Zie ook GPON en SFP: Rekel_ in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

@rens-br Hier mag w.m.b. echt wat duidelijker in de topicstart voor gewaarschuwd worden. Tegenwoordig is GPON de standaard lijkt het, terwijl de topicstart nog uit gaat van AON. Dat iemand het niet werkend krijgt is één, maar de ellende is dat je voor anderen in je wijk de verbinding ook lamlegt.
Ja. Dat staat al een tijdje op het lijstje.

Maar ik zit er niet meer zo in. Dus als jij of iemand anders een voorzetje wilt doen, pas ik het aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Tegenwoordig is GPON de standaard lijkt het, terwijl de topicstart nog uit gaat van AON. Dat iemand het niet werkend krijgt is één, maar de ellende is dat je voor anderen in je wijk de verbinding ook lamlegt.
Ergens wel bizar dat dit spul niet gelijk hufterproof is ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
rens-br schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:29:
[...]

Ja. Dat staat al een tijdje op het lijstje.

Maar ik zit er niet meer zo in. Dus als jij of iemand anders een voorzetje wilt doen, pas ik het aan.
offtopic:
Wellicht is er in dit topic een kandidaat te vinden voor mede-auteurschap van het topic? Ik heb daar zelf niet de tijd voor :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

De verbinding ligt er bij mij al sinds 2015.
Ik heb zo'n CTS CVT-3002W2A(SM-10)-PLUS-DR mediaconverter.
En toen ik Odido aan de lijn had, heb ik ook gevraagd, wat voor aansluiting heb ik, GPON of XGS-PON?
En toen kreeg ik terug, nee, jij hebt mazzel, je heb nog een AON. Dus een eigen vezel naar de wijkkast en daar een eigen port. Wordt dus niet gedeeld met anderen in de wijk.

In theorie is de internetsnelheid van mij dus alleen maar beperkt door de switch-poort waar ik in de wijkcentrale op zit, m'n eigen apparatuur en een instelling bij Odido :)

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:25

Zenix

BOE!

Hebben mensen hier al eens de Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PON aan gesloten op een snellere interface dan 1Gbps, om te zien of je daar over heen gaat? Ben wel benieuwd naar een speedtest, dan zou je strak 1000/1000 moeten kunnen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:04
Empirical2159 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:05:
Jazeker lukt dat, in de zin dat je de Asus direct aan de mediaconverter kunt hangen. De poster voor mij geeft al aan dat de mediaconverter alleen maar het signaal omzet naar iets IP. Daarna kun je direct een router (desgewenst: naar keuze) aansluiten. Ik heb zelf een Asus RT-AX68U en die werkt heel fijn op Odido glasvezel. Je moet inderdaad nog wel een VLAN (300) instellen, maar dat kan op deze routers. Bij mij staan de volgende instellingen bij Geavanceerde instellingen > LAN > IPTV > LAN-poort:
ISP-profiel selecteren: Handmatige instelling
Internet: VID 300, Prio: 0
(rest van de instellingen leeg laten of laten zoals ze zijn)

N.B. Ik draai wel de Merlin-firmware op mijn Asus.
Vervolgens kun je de meegeleverde Zyxel ergens op zolder bewaren, voor het geval dat er een storing is en de klantenservice per se wil dat je de Zyxel aansluit.

[ Voor 9% gewijzigd door rclahsen op 16-10-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:29
Bij ons is recent in de straat glasvezel aangelegd, (als in bij elke voordeur steken de kabels uit de grond). Maar behalve bij mijn huis en de buren, nu geeft het bedrijf welke de kabels heeft aangelegd aan dat deze bij de buren gewoon onder de tegels zit. Dit lijkt mij eer onwaarschijnlijk?

Maar in welke situatie kom ik straks als ik toch gelijk blijk te hebben als Odido langskomt om het glasvezel in de woning aan te sluiten? Moet ik nu nogmaals aangeven dat ik twijfels heb?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
HellStorm666 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:10:
[...]

De verbinding ligt er bij mij al sinds 2015.
Ik heb zo'n CTS CVT-3002W2A(SM-10)-PLUS-DR mediaconverter.
En toen ik Odido aan de lijn had, heb ik ook gevraagd, wat voor aansluiting heb ik, GPON of XGS-PON?
En toen kreeg ik terug, nee, jij hebt mazzel, je heb nog een AON. Dus een eigen vezel naar de wijkkast en daar een eigen port. Wordt dus niet gedeeld met anderen in de wijk.

In theorie is de internetsnelheid van mij dus alleen maar beperkt door de switch-poort waar ik in de wijkcentrale op zit, m'n eigen apparatuur en een instelling bij Odido :)
Vreemde redenering. In PON komen er 32 aansluitingen samen op 1 poort van 2,5 Gbit, en daar weer een aantal van in de doorvoerpoort naar de backbone.

Bij jou komen er een paar honderd actieve aansluitingen tegelijk samen bij 1 doorvoerpoort naar de backbone.

Zie jij het verschil? Nee natuurlijk. In beide gevallen wordt er vanaf de PoP massaal overboekt. Dus daar is jouw snelheid het meest door beperkt. Ook in jouw AON geval.
Als iedereen nou eens stopte met het marketingverhaal te geloven dat alleen bij AON je een eigen vezel naar de PoP hebt en daardoor nooit meer last drukte in je straat zou hebben. Het was toen al onzin, het is nog steeds onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
AMARONE schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:44:
Bij ons is recent in de straat glasvezel aangelegd, (als in bij elke voordeur steken de kabels uit de grond). Maar behalve bij mijn huis en de buren, nu geeft het bedrijf welke de kabels heeft aangelegd aan dat deze bij de buren gewoon onder de tegels zit. Dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk?

Maar in welke situatie kom ik straks als ik toch gelijk blijk te hebben als Odido langskomt om het glasvezel in de woning aan te sluiten? Moet ik nu nogmaals aangeven dat ik twijfels heb?
Odido komt niet lang om de glasvezel in huis te brengen. Dat wordt diezelfde (onder) aannemer. En pas daarna komt Odido/Guidion je aansluiting activeren.

Dus gewoon bestellen en als jij gelijk hebt ligt het probleem bij het bedrijf dat de kabels heeft aangelegd maar die komen daar dan ook op dat moment achter. Die zal dan alsnog moeten graven. Uiteraard gaat dat wel allemaal vertraging opleveren.
Maar als jij in een normale woning woont met een vrij gebruikelijk (officieel) adres, dan ben ik wel geneigd om te denken dat de kabels inderdaad al onder de stoep zitten. Wel apart als de rest van de straat boeven de stoep uitsteekt maar niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Laatst online: 22:27
Vanochtend na een jaar wachten mijn aanvraag voor Odido Thuis geannuleerd. De kabels steken hier nog steeds uit de stoep en niemand van Odido kan vertellen wanneer het dan eindelijk aangesloten wordt.

Steeds krijg ik te horen dat men gaat uitzoeken hoe het nou echt zit en dat ze er op terugkomen. Nou, Odido komt er dus nooit op terug. Dat stoort me denk ik nog het meest. Je zou maar 0,0 verstand hebben van dit hele gebeuren en dan als consument gewoon niets horen.. :F

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Gr4mpyC3t Ik zou de netwerkbeheerder (ODF, Delta, NetwerkNL, efiber, etc.) bellen. Die zijn ook gebaat bij actieve aansluitingen (om het netwerk terug te verdienen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-Remco
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:12
AMARONE schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:44:
Bij ons is recent in de straat glasvezel aangelegd, (als in bij elke voordeur steken de kabels uit de grond). Maar behalve bij mijn huis en de buren, nu geeft het bedrijf welke de kabels heeft aangelegd aan dat deze bij de buren gewoon onder de tegels zit. Dit lijkt mij eer onwaarschijnlijk?

Bij mij was dat de situatie in 2018 ofzo. KPN Netwerk had inderdaad bij mij en 5 buren het netwerk niet doorgetrokken naar de voordeur.
Je kunt er niks aan doen (als het kpn netwerk is) behalve gewoon een aansluiting aanvragen en zien waar het schip strandt. Bij mij is het pas dit jaar verholpen, na aanvraag van odido aansluiting.
Als je geen aansluiting wilt, is er ook geen probleem lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Laatst online: 22:27
jongetje schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:00:
@Gr4mpyC3t Ik zou de netwerkbeheerder (ODF, Delta, NetwerkNL, efiber, etc.) bellen. Die zijn ook gebaat bij actieve aansluitingen (om het netwerk terug te verdienen).
Dank voor de tip! Maar ik denk dat ik het even laat voor wat het is. Heb eigenlijk geen zin om het werk voor die partijen te doen. Glasvezel zou mooi zijn, maar hoeft niet.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:19
En dat is juist de reden waarom ik twijfel om van KPN (AON) over te stappen naar Odido, wat waarschijnlijk dus GPON wordt. Odido heeft hier eigen apparatuur in de Pop. De KPN-lijn (nu via Online.nl) is gewoon retestabiel. En daar ligt dus mijn twijfel bij Odido en het ompluggen in de Pop..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oehTie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-04 10:37
Vorkie schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:21:
Scharen wij de TV dienst ook onder de glasvezel diensten?

Odido heeft op 13-10 het oude T-mobile tv abonnement opgezegd en direct op dezelfde dag het TV abonnement van Odido besteld.

Fast forward naar vandaag - geen TV kastjes gehad en op de TV een grote melding dat als je deze niet hebt gehad je even moet bellen.

Bedenk nu dat dit is bij iemand van bijna 70.

Ik vindt het van de zotte dat de Tv dienst er gewoon maar binnen 3!!! Dagen uitgetrokken wordt.

Ze maakten vroeger de verwachtingen in ieder geval wel waar, goedkoop is duurkoop, maar met ondertussen €48 per maand voor internet en TV scharen ze zich bij de gemiddelde en verwacht ik in ieder geval meer.

Toevallig meer getroffenen in dit topic?

Uiteindelijk heeft ze gebeld en zijn ze het aan het onderzoeken, maar daar brabbelden ze wat met pincode tv (die uiteraard niet te krijgen is op de site, want TV abonnement is nog niet actief) en dat zorgde weer voor nog meer stress.

Fijne maandagmorgen…
Bij jou hebben ze het abbo nog opgezegd en iets gestuurd zo te horen. Ik zet net mijn tv aan, zelfde melding…. Klantenservice gebeld en guess what Ze me vertelden….:(

Odido heeft het oude platform uitgezet wetende dat er nog meer dan 200 klanten gebruik van maken. Deze hebben nog geen nieuwe tv boxen ontvangen, maar ze bellen vanzelf wel was het idee…. Met wat geluk heb ik ze woensdag avond. Komende 2 dagen, ja sorry we kunnen niets voor je doen.

Daarnaast internet haal ik eigenlijk nooit meer dan 250-300 mbit terwijl ik gigabit zou moeten hebben. Overboeking ok maar dit gaat zo ver, dat is niet meer ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
oehTie schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:59:
[...]

Bij jou hebben ze het abbo nog opgezegd en iets gestuurd zo te horen. Ik zet net mijn tv aan, zelfde melding…. Klantenservice gebeld en guess what Ze me vertelden….:(

Odido heeft het oude platform uitgezet wetende dat er nog meer dan 200 klanten gebruik van maken. Deze hebben nog geen nieuwe tv boxen ontvangen, maar ze bellen vanzelf wel was het idee…. Met wat geluk heb ik ze woensdag avond. Komende 2 dagen, ja sorry we kunnen niets voor je doen.

Daarnaast internet haal ik eigenlijk nooit meer dan 250-300 mbit terwijl ik gigabit zou moeten hebben. Overboeking ok maar dit gaat zo ver, dat is niet meer ok.
Mijn moeder is wel teruggebeld - met allerlei smoesjes en "nep" excuses komen de kastjes nu woensdag. Inderdaad geen tussentijdse oplossing.

Aangezien jij ook woensdag roept ... klinkt het als een algemeen gebedje wat ze moeten zeggen.

Het is dat ze combinatie-abonnement heeft met haar mobiele telefoon - maar anders had ik haar naar KPN gezet - ook niet zaligmakend, maar de naamswijziging + deze actie krijg ik het gevoel dat ze weinig grip hebben op de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-06 19:00
Een paar vragen, wachtende op de glasvezel aansluiting in de straat (vandaag een mail ontvangen dat het gepland staat voor Feb-Maart). We maken gebruik van de Odido overstap service, maar weten jullie of je dan nog zonder internet komt te zitten als de afspraken niet helemaal goed verlopen? Dat zou natuurlijk vervelend zijn.

De Fritzbox die hier genoemd wordt in de thread is een eigen aankoop, de Huawei zelf wordt geleverd door Odido? Als ik een Fritzbox als modem zou willen gebruiken vervalt de Huawei dus? Zou de monteur van Odido ook een Fritzbox aan sluiten of moet ik dit zelf doen? (Geen idee hoe dit werkt, of kan ik dit beter afwachten tot alles draait)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17:50
stfnz schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:43:
Een paar vragen, wachtende op de glasvezel aansluiting in de straat (vandaag een mail ontvangen dat het gepland staat voor Feb-Maart). We maken gebruik van de Odido overstap service, maar weten jullie of je dan nog zonder internet komt te zitten als de afspraken niet helemaal goed verlopen? Dat zou natuurlijk vervelend zijn.

De Fritzbox die hier genoemd wordt in de thread is een eigen aankoop, de Huawei zelf wordt geleverd door Odido? Als ik een Fritzbox als modem zou willen gebruiken vervalt de Huawei dus? Zou de monteur van Odido ook een Fritzbox aan sluiten of moet ik dit zelf doen? (Geen idee hoe dit werkt, of kan ik dit beter afwachten tot alles draait)
Normaal gesproken levert Odido een Zyxel modem (T5x) en een Huawei ONT, de ONT zet glas via (XS)GPON om naar ethernet. Ik heb begrepen dat AVM een SFP levert die wellicht werkt als je GPON (dus niet XSGPON) krijgt. Je kan elke ethernet router die je wilt op de ONT aansluiten. Ik zou persoonlijk dus niet voor de SFP optie gaan, alleen maar kans op gedoe. De Zyxel vervangen zou ik persoonlijk wel doen, maar om dat dan door een AVM te doen begrijp ik persoonlijk niet. Ik vind dat echt van die consumenten routers, dat is de Zyxel ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:58

WheeleE

Dinges

[..]
Ga je van kabel naar glas? Dan zou ik de overstapservice annuleren enzelf pas opzeggen als je òdido-verbinding helemaal werkt. Je hebt dan wel een maandje overlap maar wel de zekerheid van een ononderbroken verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

wvanommen schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:53:
[...]

De Zyxel vervangen zou ik persoonlijk wel doen, maar om dat dan door een AVM te doen begrijp ik persoonlijk niet. Ik vind dat echt van die consumenten routers, dat is de Zyxel ook.
Wat zou je dan voor router adviseren?
Ik heb zelf op mijn lijstje de ASUS RT-AX58U of de Fritz!box 4060, routers met een goed wifi bereik, redelijk in te stellen en weinig stroom verbruik als vervanger van de Zyxel (omdat die als ik het goed begrijp aardig zit dichtgetimmerd door Odido).

(verwacht glas in november in de wijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-06 19:00
WheeleE schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:58:
[...]

Ga je van kabel naar glas? Dan zou ik de overstapservice annuleren enzelf pas opzeggen als je òdido-verbinding helemaal werkt. Je hebt dan wel een maandje overlap maar wel de zekerheid van een ononderbroken verbinding.
Goed idee. Ja ik denk dat we dat maar moeten gaan doen. Kabel naar glas idd.

Bedankt voor de reacties, ik snap alle termen niet echt maar ik ga ze even bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRG-81
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:11
Ik zit momenteel bij Caiway, tevreden over de stabiliteit en betrouwbaarheid van hun glasvezelverbinding (via CIF). Zijn er mensen die van Caiway overgestapt zijn naar Odido en iets kunnen vertellen over hun ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:29
Jan-Remco schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:08:
[...]

Bij mij was dat de situatie in 2018 ofzo. KPN Netwerk had inderdaad bij mij en 5 buren het netwerk niet doorgetrokken naar de voordeur.
Je kunt er niks aan doen (als het kpn netwerk is) behalve gewoon een aansluiting aanvragen en zien waar het schip strand. Bij mij is het pas dit jaar verholpen, na aanvraag van odido aansluiting.
Als je geen aansluiting wilt, is er ook geen probleem lijkt me.
Maar ik zit te smachten om glasvezel, ben het brakke Ziggo zat. Dus ik zit een beetje van moet ik afwachten of juist nu al vol aan de bel trekken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:31
WheeleE schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:58:
[...]

De overstap service zegt je huidige provider pas op als de monteur is geweest en aan Odido doorgeeft dat de internetverbinding werkend is opgeleverd. Dan gaat je maand opzegtermijn bij de oude provider in en een maand later kun je pas online met Odido.

Ik heb dit uitvoerig besproken en drie keer nagevraagd bij de klantenservice.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Phusebox schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:10:
[...]

De overstap service zegt je huidige provider pas op als de monteur is geweest en aan Odido doorgeeft dat de internetverbinding werkend is opgeleverd. Dan gaat je maand opzegtermijn bij de oude provider in en een maand later kun je pas online met Odido.

Ik heb dit uitvoerig besproken en drie keer nagevraagd bij de klantenservice.
Zo werkt dat niet. Odido gaat in als het geïnstalleerd is, niet een maand later. Lijkt mij ook knap lastig voor de monteur alles werkend installeren maar tegelijkertijd heeft die niks gedaan en is het magisch een maand later alsnog aangesloten door de monteur die een maand eerder is geweest. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
bjusterbaarlik schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:15:
[...]

Zo werkt dat niet. Odido gaat in als het geïnstalleerd is, niet een maand later. Lijkt mij ook knap lastig voor de monteur alles werkend installeren maar tegelijkertijd heeft die niks gedaan en is het magisch een maand later alsnog aangesloten door de monteur die een maand eerder is geweest. :+
Toch is het mij zo telefonisch en schriftelijk bevestigd. Odido deactiveert je verbinding waarschijnlijk gewoon als ze zien dat je overstapservice hebt.

Ik ga alleszins niet een maand dubbel betalen. Dan komen ze de zooi maar weer halen. Sowieso al spijt van door de hele "we ondersteunen geen bridge mode" ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17:50
hjs schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:12:
[...]

Wat zou je dan voor router adviseren?
Ik heb zelf op mijn lijstje de ASUS RT-AX58U of de Fritz!box 4060, routers met een goed wifi bereik, redelijk in te stellen en weinig stroom verbruik als vervanger van de Zyxel (omdat die als ik het goed begrijp aardig zit dichtgetimmerd door Odido).

(verwacht glas in november in de wijk)
Mijn grootste issue met AVM is dat je (tenminste vroeger) geen uitgaande firewall regels kunt maken, als je dat ook niet wil is dat natuurlijk geen probleem. Als ik nu iets nieuws zou moeten kopen zou ik voor een zelfbouw PF-Sense gaan (daar is ook een topic van) met losse Accespoints (die ik nu ook al heb), mede omdat 1 accesspoint in de meterkast het hier gewoon niet gaat redden. Als dat voor jou niet geldt is een all in one apparaat natuurlijk een prima oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Ik heb geen overstapservice gebruikt (maandje ziggo en odido tegelijk). Wat ik verder heb gedaan is Odido zijn ding laten doen. Dus ONT (Huawei ding) laten plaatsen, Zyxel installeren en testen of het werkt. Vervolgens een paar dagen die Zyxel een kans gegeven maar uiteindelijk mijn Fritzbox 4040 terug gehangen.

Ik zou eerst maar even kijken wat je van een router verwacht. En of die Zyxel voldoet. Je kan altijd nog wat anders kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Phusebox schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:18:
[...]

Toch is het mij zo telefonisch en schriftelijk bevestigd. Odido deactiveert je verbinding waarschijnlijk gewoon als ze zien dat je overstapservice hebt.
Geen idee wat ze jouw gestuurd hebben. Maar overstapservice zorgt er voor dat de huidige provider stopt op het moment dat de nieuwe provider start. Dus als je morgen Odido krijgt geïnstalleerd en je stapt over van Ziggo, dan stopt Ziggo morgen ook, doordat Odido doorgeeft dat hun actief zijn.
Ik ga alleszins niet een maand dubbel betalen. Dan komen ze de zooi maar weer halen. Sowieso al spijt van door de hele "we ondersteunen geen bridge mode" ellende.
Ze leveren gewoon een ONT waar je je eigen router op kunt aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
[...]

Bij Odido is geen bridge modus omdat je dat niet nodig hebt. Je sluit je router aan op je ONT en dan hangt je router gewoon aan internet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

De overstapservice werkt zo: nieuwe provider zegt meteen na jouw aanmelding voor jou op met een maand opzegtermijn bij de oude provider. Providers binnen de overstapservice-samenwerking hebben met elkaar afgesproken dat diensten pas stoppen als de nieuwe provider dat definitief doorgeeft. Maar dan niet met nog een maand termijn maar hooguit binnen enkele dagen.

Dus Odido zegt voor je op bij Ziggo met een voorlopige einddatum (dat mogen ze onderling volgens afspraak doen) en als jij bent aangesloten en geactiveerd, dan stuurt Odido de def opzegging door naar Ziggo en Ziggo stopt binnen een paar dagen of nog wat sneller soms.

Dat is de manier waarop de overstapservice werkt (als alles goed loopt). Wat jij drie keer van de klantenservice te horen hebt gekregen is echt totale onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFUmOcgAXZyoytPiYrEXZPD_RbY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TVz5eo6xWkTdt5JBZwELmRvv.jpg?f=user_large

Dit soort mails zijn dan verwarrend. Overstapservice ingesteld. Ziggo geeft aan te stoppen per 17 oktober (vandaag dus), terwijl de monteur van Odido pas 25 oktober komt. Ik heb naar beide gebeld en kreeg niet heel duidelijk antwoord. Hopelijk zit ik vanaf vandaag niet een week zonder internet. Het doet het nu nog, gelukkig.

[ Voor 4% gewijzigd door hansie18 op 17-10-2023 04:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hier komt de monteur maandag. En ik heb nog niks gehoord van Ziggo dat ik wegga. Dus het lijkt me sterk dat Ziggo binnen nu en 10 dagen stop gezet wordt.

Odido zegt ook dat de overstap "on hold" staat tot de lijn werkt. En in mijn Odido staat ook alleen een datum voor tv en telefoon. Niet voor internet.

Tevens staat er in Mijn Ziggo geen einddatum.

[ Voor 40% gewijzigd door Phusebox op 17-10-2023 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-Remco
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:12
AMARONE schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:56:
[...]
Maar ik zit te smachten om glasvezel, ben het brakke Ziggo zat. Dus ik zit een beetje van moet ik afwachten of juist nu al vol aan de bel trekken?
Als je wilt overstappen, dan gewoon bij odido of kpn of wie dan ook checken of ze jouw adres wel hebben aangemeld als aangesloten op glas, en een abonnement afsluiten.
Zij komen dan langs, constateren dat er niks ligt, en zetten hopelijk alsnog het aansluitproces bij kpn netwerk in de gang. Duurde bij mij slechts 4 jaar, maar misschien krijg je het sneller voor elkaar. Ik zou Ziggo nog niet opzeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:13
Barre73 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:35:
[...]

De overstapservice werkt zo: nieuwe provider zegt meteen na jouw aanmelding voor jou op met een maand opzegtermijn bij de oude provider. Providers binnen de overstapservice-samenwerking hebben met elkaar afgesproken dat diensten pas stoppen als de nieuwe provider dat definitief doorgeeft. Maar dan niet met nog een maand termijn maar hooguit binnen enkele dagen.
Waarschijnlijk maakt Phusebox gebruik van een nieuwe vezel waarbij de eerste paar weken gratis zijn als proefperiode. Pas wanneer je de proefperiode door komt wordt de oude provider opgezegd. In theorie dan.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanchaz12
  • Laatst online: 18:37
Phusebox schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 06:25:
Hier komt de monteur maandag. En ik heb nog niks gehoord van Ziggo dat ik wegga. Dus het lijkt me sterk dat Ziggo binnen nu en 10 dagen stop gezet wordt.

Odido zegt ook dat de overstap "on hold" staat tot de lijn werkt. En in mijn Odido staat ook alleen een datum voor tv en telefoon. Niet voor internet.

Tevens staat er in Mijn Ziggo geen einddatum.
Bij de bestelling had ik in eerste instantie gekozen voor 16 augustus als leverdatum met overstapservice, van Budget Thuis (VDSL) naar Odido (glas). Door tekort aan personeel heeft het een stuk langer geduurd voor de aansluiting in huis opgeleverd was, uiteindelijk pas 11 oktober een afspraak met Guidion kunnen maken. Pas nadat de aansluiting werkte is alles voor de afsluiting van Budget in gang gezet. In de tussentijd is alles vanuit Budget gewoon door blijven lopen, dat zal bij Ziggo niet veel anders gaan.

Leuk detail, de verbinding vanuit Budget was binnen 20 minuten, nadat de monteur in zijn app aangegeven had dat alles geïnstalleerd is en werkt, al afgesloten. Bij iedere webpagina kreeg ik een melding dat de lijn niet actief is en na herstart van de experiabox bleef het 'services' lampje oranje zonder internet. Had niet verwacht dat het zó snel zou gaan eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Heb nu 1,5 maand odido en merk dat de wifi toch regelmatig wegvalt.
Iemand nog tips om de modem van Odido te tweaken?
Gaat echt om een afstand van 4 meter, maar moet wel door de gang heen.

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sanchaz12
wetsteyn schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:06:
Heb nu 1,5 maand odido en merk dat de wifi toch regelmatig wegvalt.
Iemand nog tips om de modem van Odido te tweaken?
Gaat echt om een afstand van 4 meter, maar moet wel door de gang heen.
Heb je het dan over de verbinding met 2.4 GHz of 5GHz? Of allebei?
Ik zie dat het Zyxel modem standaard met 5GHz op 20/40/80/160 MHz wifi bandbreedte ingesteld staat, en dat bijna alle TMNL netwerken hier in de buurt ook 160 MHz en op dezelfde frequentie ingesteld staan, wat dus op elkaar kan storen. 160 MHz neemt zo veel kanalen in beslag dat het bijna onmogelijk is om op een rustig of vrij kanaal te zitten als er meerdere netwerken gebruik van maken. Zie hieronder een voorbeeld van de bandbreedte/kanalen bij mij in de buurt, de bredere lijnen zijn 160 MHz, de smallere 80 MHz:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/249fc6EC3IDR1-bPouhCQ3a-frY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MvZd1IuJoQVKrIOzrsunneM2.jpg?f=user_large

Wat voor mij enorm geholpen heeft is het aanpassen van de bandbreedte een stapje lager naar 20/40/80 MHz op 5GHz en dan krijg je ook de mogelijkheid om de kanalen boven de 100 te gebruiken. Of je hier iets van gaat merken in snelheid is nog maar de vraag, omdat maar weinig apparaten überhaupt 160 MHz ondersteunen. De kans is groot dat bij een lagere bandbreedte en een ander kanaal de storing zo veel minder is dat de snelheid en betrouwbaarheid er zelfs op vooruit gaan t.o.v. de hogere bandbreedte.

Blijkt dat bij mij in de buurt niemand anders dit zo ingesteld heeft en zit alleen mijn netwerk nu op de kanalen vanaf 100. De Zyxel staat nu op kanaal 104 en ik gebruik een extra accesspoint voor de bovenverdieping op kanaal 120, beide op 80 MHz en compleet vrije kanalen zonder ruis :)

[ Voor 20% gewijzigd door Sanchaz12 op 17-10-2023 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 21:38

page404

Website says no

Ik ben zo ontzettend klaar met Odido. We zijn bij mijn tante nu al sinds februari bezig en de administratieve puinhoop wordt alleen maar groter. Nu willen ze weer een tvbox teruggestuurd hebben die er helemaal niet is, en ondanks meerdere telefoontjes is het niet opgelost. Nu moeten we ook nog de aansluiting verhuizen en dat kan dus niet vanwege die tv-box. Als je ze belt is het kan niks weet niks kan niks doen.
Ik ben ze zo zat dat ik ook mijn eigen abonnement op ga zeggen zodra Freedom hier beschikbaar is.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Laatst online: 21-03 10:11
Sanchaz12 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:22:
[...]

Heb je het dan over de verbinding met 2.4 GHz of 5GHz? Of allebei?
Ik zie dat het Zyxel modem standaard met 5GHz op 20/40/80/160 MHz wifi bandbreedte ingesteld staat, en dat bijna alle TMNL netwerken hier in de buurt ook 160 MHz en op dezelfde frequentie ingesteld staan, wat dus op elkaar kan storen. 160 MHz neemt zo veel kanalen in beslag dat het bijna onmogelijk is om op een rustig of vrij kanaal te zitten als er meerdere netwerken gebruik van maken. Zie hieronder een voorbeeld van de bandbreedte/kanalen bij mij in de buurt, de bredere lijnen zijn 160 MHz, de smallere 80 MHz:

[Afbeelding]

Wat voor mij enorm geholpen heeft is het aanpassen van de bandbreedte een stapje lager naar 20/40/80 MHz op 5GHz en dan krijg je ook de mogelijkheid om de kanalen boven de 100 te gebruiken. Of je hier iets van gaat merken in snelheid is nog maar de vraag, omdat maar weinig apparaten überhaupt 160 MHz ondersteunen. De kans is groot dat bij een lagere bandbreedte en een ander kanaal de storing zo veel minder is dat de snelheid en betrouwbaarheid er zelfs op vooruit gaan t.o.v. de hogere bandbreedte.

Blijkt dat bij mij in de buurt niemand anders dit zo ingesteld heeft en zit alleen mijn netwerk nu op de kanalen vanaf 100. De Zyxel staat nu op kanaal 104 en ik gebruik een extra accesspoint voor de bovenverdieping op kanaal 120, beide op 80 MHz en compleet vrije kanalen zonder ruis :)
Thanks, was al even aan stoeien, maar de extra accespoint wil niet echt meewerken :). moet toch maar eens kijken voor een kabel vanuit de meter kast naar boven.
voorheen met KPN was het makkelijker in de woonkamer, nu weer opnieuw tobben.

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:06
Kan iemand bij vertellen of Odido CGNAT toepast of dat je een regulier dynamisch IP adres hebt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

lexuzu schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:02:
Kan iemand bij vertellen of Odido CGNAT toepast of dat je een regulier dynamisch IP adres hebt?
Dynamisch IP. CGNAT is alleen bij Delta (in sommige gevallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:50
Kan iemand mij vertellen hoe het zit met interactieve TV van Odido?

Ik heb nu glasvezel van Caiway en TV gaat nog via Coax. Op zich tevreden mee want ik kan nu zelf opnames maken en doorspoelen. Bij Interactieve TV van Caiway kon ik opnames niet doorspoelen. Iig de reclame blokken niet.

Kan dit bij Odido wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Opnames wel.
Terugkijken alleen bij NPO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nitrorcr
  • Laatst online: 22:28
Hier nog een vraag.

Afgelopen week is mijn abbo bij Odido ingegaan. Ik gebruik een eigen router en eigenlijk was het dankzij jullie hulp enorm snel ingesteld. Tijdig de Guidion monteur kunnen afzeggen omdat deze niet nodig was.

Nu werd ik vandaag gebeld door een medewerker van Odido, die zich afvroeg waarom ik de monteur had geannuleerd. Dus hem uitgelegd. Daarop kreeg ik de vraag of ik alsnog een monteur wilde laten langskomen om de boel te laten checken. Zou hooguit 5-10 minuten kosten, maar ik zou dan wel 'garantie' hebben op t moment dat het internet het niet doet in de toekomst (maw dan zal er een tzt kosteloze monteur langskomen). De medewerker begreep dat ik niet de geleverde Odido router gebruik, maar toch stelde hij voor dat 't goed was als de monteur even een kijkje zou nemen.

Ik vond het maar een beetje een raar verhaal, en kreeg het gevoel dat ze simpelweg graag in mijn meterkast willen kijken. Nu heb ik dus de keuze om een monteur in plannen voor de check of niet. Hebben jullie ervaring hiermee? Wat zouden jullie in deze situatie doen?

Alvast dank voor het meedenken!

[ Voor 7% gewijzigd door Nitrorcr op 17-10-2023 23:30 . Reden: Kleine toevoeging. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yer00n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 23:43
Nitrorcr schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:28:
Hier nog een vraag.

{deletia}

Ik vond het maar een beetje een raar verhaal, en kreeg het gevoel dat ze simpelweg graag in mijn meterkast willen kijken. Nu heb ik dus de keuze om een monteur in plannen voor de check of niet. Hebben jullie ervaring hiermee? Wat zouden jullie in deze situatie doen?

Alvast dank voor het meedenken!
Wat ik eerder in dit topic heb gelezen is, dat T-Mobile/Odido pas garantie geeft op een goed werkende verbinding zodra de monteur van Guidon langs is geweest en dat heeft geregeld en bevestigd. In jouw geval hoeft er dus niets meer geregeld te worden, maar wel bevestigd.

Blijkbaar is dat zo met Guidon (van de monteurs) afgesproken. Het is een soort onderhoudscontract wat ze (jij dus) betalen en wat pas geldig wordt als Guidon heeft bevestigd dat het goed is. Zo niet, dan doet Guidon niets als het foutgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 16:13
Ze komen gewoon even checken en de glasvezelaansluiting schoonmaken.

PVO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:42
Er zijn nog een aantal andere redenen. Afhankelijk van het netwerk dat er in jouw omgeving is aangelegd is het ook mogelijk om PON of AON op dezelfde vezel te leveren. Mocht het netwerk een gedeeld netwerk zijn en ga je een AON modem aansluiten op een PON netwerk met splitter dan kun je andere klanten in je buurt storen die dan weer de provider gaan bellen met alle gevolgen van dien. Tevens is een glasvezelaansluiting vrij fragiel, je sluit de modem aan op het aansluitpunt in je woning dat gemaakt is voor deze handeling, toch presteren sommigen om dat te slopen en de dunne vezel in het aansluitpunt te beschadigen met dure reparaties tot gevolg.

Tot slot kan het ook nodig zijn dat de monteur de glasvezelkabel naar jouw huis in een POP moet aansluiten. Dit gedeelte zie jij niet, de monteur komt dan bij jou binnen, controleert of het signaal in orde is en sluit de modem aan. Jij ziet enkel een monteur die bij jou de glasvezel schoon maakt en een kabeltje in steekt, de rest zie je niet maar is ook nodig. Laat die mensen gewoon hun werk doen en laat de provider het gewoon opleveren met hun modem. Alles wat je daarna gaat rommelen met eigen spullen is je eigen verantwoordelijkheid maar dan kan de provider sowieso zeggen en bewijzen dat de aansluiting aan hun kant in orde is. Het voorkomt sowieso veel discussie later :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier ongeveer 1,5 week geleden m'n glas snelheid laten aanpassen van 300Mbit naar 1Gbit, abo was heel snel aangepast, maar ik heb nog steeds 300Mbit. Ik heb de glas converter al een paar keer van spanning gehaald en m'n Unifi Dream Machine Pro al een paar keer gereboot. Iemand enig idee of je nog meer zou moeten doen om die nieuwe snelheid te krijgen?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanchaz12
DennusB schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:00:
Hier ongeveer 1,5 week geleden m'n glas snelheid laten aanpassen van 300Mbit naar 1Gbit, abo was heel snel aangepast, maar ik heb nog steeds 300Mbit. Ik heb de glas converter al een paar keer van spanning gehaald en m'n Unifi Dream Machine Pro al een paar keer gereboot. Iemand enig idee of je nog meer zou moeten doen om die nieuwe snelheid te krijgen?
Gebruik je de standaard media converter van Huawei (GPON of XGS-PON)? Als dat zo is zou je even in de Odido community onder de categorie 'bekabeld internet' kunnen zoeken naar posts over de (niet behaalde) internetsnelheid.
Het schijnt dat er bij de initiële aanmelding van de media converter soms iets niet helemaal lekker gaat, waardoor voornamelijk de uploadsnelheid achter blijft. De oplossing lijkt om het serienummer van de media converter opnieuw te laten registreren bij Odido, dat kun je in een van die topics vragen (bijvoorbeeld https://community.odido.n...adsnelheid-980mbit-354166). Dan kijken ze ook vaak gelijk of er geen hoge demping op het signaal zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Sanchaz12 op 18-10-2023 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Sanchaz12 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:07:
[...]

Gebruik je de standaard media converter van Huawei (GPON of XGS-PON)? Als dat zo is zou je even in de Odido community onder de categorie 'bekabeld internet' kunnen zoeken naar posts over de (niet behaalde) internetsnelheid.
Het schijnt dat er bij de initiële aanmelding van de media converter soms iets niet helemaal lekker gaat, waardoor voornamelijk de uploadsnelheid achter blijft. De oplossing lijkt om het serienummer van de media converter opnieuw te laten registreren bij Odido, dat kun je in een van die topics vragen. Dan kijken ze ook vaak gelijk of er geen hoge demping op het signaal zit.
Haha ik heb ze net gebeld, en omdat ik het T-Mobile modem er niet achter heb hangen zegt ze : "Ja meneer, dan gaat het niet werken. Alleen onze modems kunnen onze snelheid aan, en uw eigen modem/router kan dan helemaal niet van snelheid veranderen" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanchaz12
DennusB schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:19:
[...]

Haha ik heb ze net gebeld, en omdat ik het T-Mobile modem er niet achter heb hangen zegt ze : "Ja meneer, dan gaat het niet werken. Alleen onze modems kunnen onze snelheid aan, en uw eigen modem/router kan dan helemaal niet van snelheid veranderen" :+
Als je wel gewoon de meegeleverde media converter gebruikt zou ik het via de Odido community vragen, dan kom je wel in contact met iemand die dit soort dingen kan/wil afhandelen. Als je telefonisch met technische vragen komt hebben ze vaak geen idee wat er nou eigenlijk aan de hand is en krijg je van die standaard 'maar u gebruikt ons modem niet' antwoorden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Sanchaz12 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:29:
[...]

Als je wel gewoon de meegeleverde media converter gebruikt zou ik het via de Odido community vragen, dan kom je wel in contact met iemand die dit soort dingen kan/wil afhandelen. Als je telefonisch met technische vragen komt hebben ze vaak geen idee wat er nou eigenlijk aan de hand is en krijg je van die standaard 'maar u gebruikt ons modem niet' antwoorden :)
Ja gebruik idd de meegeleverde converter, heb gelijk even een topic aangemaakt op de Community. Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Flappie schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:07:
Kan iemand mij vertellen hoe het zit met interactieve TV van Odido?

Ik heb nu glasvezel van Caiway en TV gaat nog via Coax. Op zich tevreden mee want ik kan nu zelf opnames maken en doorspoelen. Bij Interactieve TV van Caiway kon ik opnames niet doorspoelen. Iig de reclame blokken niet.

Kan dit bij Odido wel?
Nee dat kan bij Odido ook niet. Dat ligt ook niet aan de provider waar je bij zit, dat is bepaald door de zenderbazen. De commerciële omroepen hebben dit geblokkeerd en geldt voor alle Nederlandse providers.
Dit kan alleen bij de publieke omroep v.z.i.w.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:09
nelizmastr schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:04:
[...]

Nee dat kan bij Odido ook niet. Dat ligt ook niet aan de provider waar je bij zit, dat is bepaald door de zenderbazen. De commerciële omroepen hebben dit geblokkeerd en geldt voor alle Nederlandse providers.
Bij NLZiet zie ik (behalve bij live televisie) überhaupt heel erg weinig reclame, volgens mij worden die eruit geknipt als je terug kijkt. Best deal ever.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:56
Luuk1983 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:06:
[...]

Bij NLZiet zie ik (behalve bij live televisie) überhaupt heel erg weinig reclame, volgens mij worden die eruit geknipt als je terug kijkt. Best deal ever.
Inderdaad, heb al jaren geen tv abonnement bij de provider.
Bij overstappen ook makkelijk, geen gedoe met andere kastjes en wennen aan userinterface.

Kijk ook alleen favorieten in mijn series, dus altijd zonder reclame.
Heerlijk zonder reclame.
Alleen een aantal veelal Amerikaanse series kun je niet zonder reclame kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Luuk1983 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:06:
[...]

Helaas kijken wij een aantal zenders die NLZiet niet biedt, dus dan zit je vast aan een "normaal" tv abo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digiben
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 21:19
DennusB schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:19:
[...]

Ik vind die service ook een lachertje😅 hoor via de telefoon.
Weten niks en zonde van je tijd.

Echt slecht, had het ook met mobiel abo... Dan maar bij belsimpel direct toestel gekocht.

Maar bellen doe ik er niet meer heen, kijk meestal op het odido community, en of vraag het daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiben
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 21:19
S0epkip schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 07:05:
Ze komen gewoon even checken en de glasvezelaansluiting schoonmaken.
Even kijken en praatje, luisteren ze naar je uitleg....
en handtekening dat je alles goed aan hebt gesloten, daarna weer weg.
Dat glasvezel connector reinigen , is voor je eigen 🔆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmik
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:17
Weet iemand hoe ik er achter kom van wie het glasvezel is dat er bij mij in de wijk ligt? En wat voor soort netwerk het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Hemmik schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:02:
Weet iemand hoe ik er achter kom van wie het glasvezel is dat er bij mij in de wijk ligt? En wat voor soort netwerk het is?
Op het afgemonteerde punt zit meestal een naam... zoals ditAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNgWwQNhCvUdS0uHmgjfHkKgQYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1cUwYDSI19cHexTuj3yKQlu.jpg?f=fotoalbum_large

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Iemand ervaring met verlengen? Ze kunnen bestaande klanten maar 6 maanden korting geven ipv 8, maar je kan wel je abo opzeggen en op dezelfde dag een nieuwe abo aanvragen en vervolgens de oude apparatuur terug sturen en de nieuwe (identieke apparatuur) aansluiten voor 8 maanden korting 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:25
nelizmastr schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:04:
[...]
Standaard kan dit i.d.d. niet bij Odido, maar als je er cloud opnemen bijneemt, kan je gewoon doorspoelen door reclames. Dat was voor mij ook de voornaamste reden om cloud opnemen er bij te nemen voor die 5 Euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
  • Laatst online: 04:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsY_2_N7mSZ49j4gQCvZEGLkeTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qwX5OFWLWYI7W5wLvme48Czt.jpg?f=fotoalbum_large

Communicatie is zowel bij Ziggo als Odido niet geweldig. Internet zou gisteren stoppen volgens Ziggo (terwijl monteur Odido 25 oktober komt) en volgens Odido moet de glasvezel aansluiting nog aangelegd worden (terwijl er aansluiting in de meterkast is al x jaren). Ik ben benieuwd of we tot 25 oktober Ziggo hebben en vanaf 25 oktober verder kunnen met Odido. Een cursus communiceren met klanten is aangeraden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouTer14
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:58
hansie18 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:54:
[Afbeelding]

Communicatie is zowel bij Ziggo als Odido niet geweldig. Internet zou gisteren stoppen volgens Ziggo (terwijl monteur Odido 25 oktober komt) en volgens Odido moet de glasvezel aansluiting nog aangelegd worden (terwijl er aansluiting in de meterkast is al x jaren). Ik ben benieuwd of we tot 25 oktober Ziggo hebben en vanaf 25 oktober verder kunnen met Odido. Een cursus communiceren met klanten is aangeraden!
Zelfde mail gehad afgelopen week. Aansluiting wordt 11 NOV gerealiseerd. Men kon niet uitleggen waarom ik hetzelfde bericht kreeg als jou.

Glas ligt er al ruim een jaar, nu KPN. In de systemen van Odido staat alles op groen. En men verzekerde mij dat 11 NOV eea gewoon opgeleverd gaat worden.

Dus bij twijfel, even verifiëren bij de KS. Ze konden mij precies vertellen dat alle taken ingepland staan. Waaronder ompatchen in de POP en afspraak monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Laatst online: 00:52

FaceDown

Storende factor.

Edit: Lijkt toch een lokaal probleempje te zijn

[ Voor 91% gewijzigd door FaceDown op 18-10-2023 20:59 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supersymmetry
  • Laatst online: 06-06 16:07
Lijkt een storing te zijn in 058 (Leeuwarden)? Internet en tv ligt er hier uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darklance
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-12-2024
Supersymmetry schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:13:
Lijkt een storing te zijn in 058 (Leeuwarden)? Internet en tv ligt er hier uit.
Lijkt er wel op idd ik lig er hier ook uit in Lwd. 8)7
Pagina: 1 ... 7 ... 114 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen