Hallo tweakers,
Recent ben ik overgestapt van KPN naar T-Mobile/Odido. In dit topic leg ik uit hoe ik de Huawei GPON vervangen heb door de Ubiquiti UFiber Loco, en daarmee dus 0 apparatuur van T-Mobile in mijn netwerk hoef te draaien.
Waarom/wat jouw mening daarover is gaat het hier even niet om. Als je dit wilt doen, leg ik hier uit hoe, meer niet
Het gaat hier om de Huawei OptiXstar HG8010Hv6 ONT/GPON.
In deze tutorial gebruik ik het volgende apparaat: pricewatch: Ubiquiti UFiber Loco
Mogelijk werken andere GPON apparaten ook, maar daar heb ik niet mee getest.
DISCLAIMER, LEES DEZE VOLLEDIG:
Ik ben geen expert als het komt tot netwerken/glasvezel/ONT/GPON, etc. Ik heb dit uit eigen interesse uitgevogeld en gedaan. Alles wat je hierna doet is op eigen risico en verantwoordelijkheid.
Als je problemen hebt met je Internet en je wilt T-Mobile bellen voor een oplossing zul je hun Huawei ONT en Zyxel router/AP weer moeten aansluiten, anders kunnen ze je niet helpen.
Bellen naar T-Mobile terwijl je de UFiber nog hebt aangesloten is zinloos.
STEEK DE BINNENKOMENDE GLASVEZEL VERBINDING NIET IN APPARATEN DIE NIET SPECIFIEK ONTWORPEN ZIJN VOOR EEN GPON VERBINDING. Dit kan niet alleen jouw apparaat beschadigen, maar ook dat van de netwerkbeheerder, en het kan je buren hun verbinding verstoren of platleggen.
Hier is enige informatie van T-Mobile over het ONT:
https://community.t-mobil...-zijn-de-vereisten-339306
Eerst moet je het serienummer van je Huawei ONT opschrijven. Deze kon ik hier op mijn apparaat vinden:
/f/image/XMc60RAdKNUWxiztcrOqjvRb.png?f=fotoalbum_large)
We gaan het serienummer van de Huawei ONT tijdelijk op de UFiber zetten, om te kijken of we zo internet krijgen. De volgende stappen worden ongedaan gemaakt wanneer je de UFiber reboot.
Hiervoor had ik graag de Dockerfile willen gebruiken in de originele hack: https://github.com/v-a-c-u-u-m/ufiber_nano_serial_hack, maar deze kon ik op mijn systeem niet builden. Mocht je het op deze manier willen doen, ik heb die repo ge forked, en de dockerfile aangepast zodat deze wel werkt: https://github.com/Rene-Sackers/ufiber_nano_serial_hack
Ik ga er even van uit dat je het via de Docker methode doet. Wil je native Python op je machine draaien, be my guest. Ook Docker ga ik niet in detail uitleggen hier.
Recent ben ik overgestapt van KPN naar T-Mobile/Odido. In dit topic leg ik uit hoe ik de Huawei GPON vervangen heb door de Ubiquiti UFiber Loco, en daarmee dus 0 apparatuur van T-Mobile in mijn netwerk hoef te draaien.
Waarom/wat jouw mening daarover is gaat het hier even niet om. Als je dit wilt doen, leg ik hier uit hoe, meer niet
Het gaat hier om de Huawei OptiXstar HG8010Hv6 ONT/GPON.
In deze tutorial gebruik ik het volgende apparaat: pricewatch: Ubiquiti UFiber Loco
Mogelijk werken andere GPON apparaten ook, maar daar heb ik niet mee getest.
DISCLAIMER, LEES DEZE VOLLEDIG:
Ik ben geen expert als het komt tot netwerken/glasvezel/ONT/GPON, etc. Ik heb dit uit eigen interesse uitgevogeld en gedaan. Alles wat je hierna doet is op eigen risico en verantwoordelijkheid.
Als je problemen hebt met je Internet en je wilt T-Mobile bellen voor een oplossing zul je hun Huawei ONT en Zyxel router/AP weer moeten aansluiten, anders kunnen ze je niet helpen.
Bellen naar T-Mobile terwijl je de UFiber nog hebt aangesloten is zinloos.
STEEK DE BINNENKOMENDE GLASVEZEL VERBINDING NIET IN APPARATEN DIE NIET SPECIFIEK ONTWORPEN ZIJN VOOR EEN GPON VERBINDING. Dit kan niet alleen jouw apparaat beschadigen, maar ook dat van de netwerkbeheerder, en het kan je buren hun verbinding verstoren of platleggen.
Hier is enige informatie van T-Mobile over het ONT:
https://community.t-mobil...-zijn-de-vereisten-339306
Eerst moet je het serienummer van je Huawei ONT opschrijven. Deze kon ik hier op mijn apparaat vinden:
/f/image/XMc60RAdKNUWxiztcrOqjvRb.png?f=fotoalbum_large)
We gaan het serienummer van de Huawei ONT tijdelijk op de UFiber zetten, om te kijken of we zo internet krijgen. De volgende stappen worden ongedaan gemaakt wanneer je de UFiber reboot.
- Download de laatste firmware voor de Loco vanaf https://www.ui.com/download/ufiber/
- Geef de Loco stroom, en steek de LAN kabel direct in je PC of laptop
- Zet een statisch IP op je machine
- Ga naar http://192.168.1.1/ (LET OP: HTTP, NIET HTTPS)
- Login met ubnt/ubnt
- Update de firmware in de "System" tab, indien nodig
- Ga naar het "GPON" tabblad, en zet het profiel op 2. Als hij er niet al op staat. Dit is het "Huawei compatible" profiel. Zodra je dit doet, moet het apparaat opnieuw opstarten, wacht hier op.
- Zet het apparaat in "Bridge" mode (ik heb zelf een Ubiquiti USG er achter hangen die als router gaat fungeren, heb je dat niet, dan kan het zijn dat je hem in router mode moet hebben. Je zult de VLAN dan in moeten stellen op 300)
- Nu moeten we het apparaat in SSH-en. Dit ga ik niet in detail uitleggen. Als je niet weet wat SSH is, dan denk ik dat deze hele ingreep te hoog gegrepen is (no offense).
- SSH naar 192.168.1.1, zelfde gebruikersnaam/ww als voorheen (ubnt/ubnt)
- Voer de volgende commands uit:
code:1 2 3 4 5 6 7
cd bin gponctl getSnPwd <-- Schrijf de waarden achter "Serial Number" op, dit komt later in het topic van pas --> gponctl stop gponctl setSnPwd --sn xx-xx-xx-xx-xx-xx-xx-xx <- dit is het serienummer op je Huawei, met een - na elke 2 karakters gponctl init gponctl start
- Als je nu je glasvezel kabel in de nieuwe ONT steekt, zou hij binnen enkele momenten moeten werken (ca. 20 - 30 seconden). Op de Loco zou je dan 2 witte streepjes moeten krijgen. Wisselt hij tussen oranje, wit, oranje en 2 witte streepjes, dan gaat er iets niet goed, of is hij nog bezig met authentication op het netwerk. Duurt dit langer dan 2 - 3 minuten? Dan werkt het waarschijnlijk niet.
Authenticatie faalt/bezig:
Signaal goed (authorized, indien deze blijven branden, en niet wisselt tussen bovenstaande en dit):
- In je router, stel het WAN netwerk in op VLAN 300. Op de USG (via oude UniFi controller interface) kan dit onder Settings -> Networks -> WAN -> Edit -> Common Settings -> Use VLAN ID
- T-Mobile bellen om te vragen of ze het serienummer aanpassen aan hun kant naar het eerder opgeschreven serienummer van jouw Loco. Dit houd in, en ik ben dood serieus, dat jouw internet er in de komende dagen er OPEENS uit vliegt, je dan je Loco moet koppelen aan het glas, en dan hopen dat hij het doet. Doet hij het niet? Hebben ze bij T-Mobile 1 letter of nummer verkeerd opgeschreven? Mag je weer bellen en heb je kans dat je weer 3 - 4 dagen zonder internet zit. Non-option voor mij dus.
- Tijdens de installatie van de monteur bij jou thuis, vragen aan de monteur om het serienummer om te zetten naar jouw UFiber. Sommige monteurs zullen dit uberhaupt niet doen, en dat is hun recht. Doet een monteur dit wel voor je, dan kun je later voor een probleem komen. Werkt jouw internet op een later moment niet, dan kun je het ook niet testen met het originele Huawei ONT, en kan T-Mobile je niet helpen. Ik raad deze optie sterk af.
- Hopen dat je stroom online blijft, en iedere keer als het apparaat reset, alle voorgaande stappen opnieuw doen.
- Een ONT/GPON kopen die wel toestaat om een ander serienummer te clonen (als jullie er een weten, graag in de comments zetten, voeg ik ze hier toe.),
- Het serienummer via een hack overschrijven in de NVRAM van de Loco. Dit is verreweg de beste optie, maar is niet risicoloos. Het is een hack van de UFiber, en als deze fout gaat, kun je je apparaat bricken/vernietigen.
Hiervoor had ik graag de Dockerfile willen gebruiken in de originele hack: https://github.com/v-a-c-u-u-m/ufiber_nano_serial_hack, maar deze kon ik op mijn systeem niet builden. Mocht je het op deze manier willen doen, ik heb die repo ge forked, en de dockerfile aangepast zodat deze wel werkt: https://github.com/Rene-Sackers/ufiber_nano_serial_hack
Ik ga er even van uit dat je het via de Docker methode doet. Wil je native Python op je machine draaien, be my guest. Ook Docker ga ik niet in detail uitleggen hier.
- Verbind weer met de Loco, zoals eerder aangegeven (statisch IP, directe LAN verbinding, etc.
- Build de docker image (zie GitHub repo voor instructires)
- Draai het script in --readonly mode, om te checken of alles werkt en hij correct kan lezen:
code:1
docker run -it --rm ubihack -r 192.168.1.1 -p 22 --readonly
Bij prompt voor password, gebruik weer `ubnt` - Je zou dit soort output moeten zien:
- Update het serienummer van de Loco met het volgende command. Let er op dat je hier dus het serienummer van de Huawei adapter weer moet invullen:
docker run -it --rm ubihack -r 192.168.1.1 -p 22 --serial 48-57-XX-XX-XX-XX-XX-XX --insecure
- Wacht voor het proces om te completen
- Verifieer dat de nieuwe serial is gezet door weer de --readonly command uit te voeren
docker run -it --rm ubihack -r 192.168.1.1 -p 22 --readonly
- Hurray! Als je het apparaat nu uittrekt en weer insteekt zou hij weer het nieuwe serienummer moeten hebben en (na enkele seconden, ongeveer 30/40 bij mij) automatisch moeten autoriseren bij T-Mobile
[ Voor 241% gewijzigd door Rene-Sackers op 30-09-2023 00:24 . Reden: Her-structurering, makkelijker te lezen. ]