Ja dan ligt het iig niet aan de loco. Ik heb er een Ubiquiti USG achter zitten, en die heeft toch echt wel een mindere processor dan de Dream Machine. Denk dat het echt instellingen zijn. Uberhaupt moet je wel echt iets heel geks doen wil je niet 1gbit netwerk kunnen verwerken op een apparaat.Fiekert schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:12:
[...]
op de loco komt de snelheid dan wel rond de 800-850mbit per seconde. ik heb voor nu besloten dat ik de Dream Router uit de vergelijking haal, heb de ax88u van Asus weer uit de mottenballen gehaald. op een later punt (dit jaar, dan wel volgend jaar) ga ik weer kijken of ik een Ubiquiti investering ga doen. Het ecosysteem en de mogelijkheden zijn me goed bevallen, alleen vind ik de hoge snelheden toch net belangrijker dan de software ervaring op dit moment.
Op een rij gezet heb ik: de loco meerdere malen gereset en gepatcht (draai de standaard bridge configuratie op profiel 2, wat gelijk staat aan het huawei profiel), met de ubuntu tooling die in de OP staat, en met de ufiber configurator die is genoemd. het serienummer van de huawei heb ik hiervoor gebruikt die ik via ssh heb uitgelezen, tevens mac-adres als optie toegevoegd (de ene keer wel, de andere keer niet). beide keren gaf het vergelijkbare snelheden. en het gaat in deze om een Dream Router, met een dual core 1,35ghz cpu, deze is toch een stukje minder krachtig dan een Dream Machine (1.7ghz quad core). dus ik weet niet of dat zo'n groot verschil maakt. ik heb ook in verschillende combinaties de Huawei en de Zyxel geprobeerd om te zien hoe het daarmee ging. zowel bij de Huawei en bij de Loco bleef de snelheid van downloaden voornamelijk achter, de uploadsnelheid trok altijd wel redelijk bij (800-850 mbit). beide combinaties heb ik een dag laten speedtesten, daarbij bleven de snelheden met de huawei toch hoger. Als ik dan ook nog de Zyxel aansloot was het de "full fat" ervaring met 900+ mbit beide kanten op. De Dream Router zelf heb ik 2 keer een factory reset gegeven, en ook alle resource vreters zoals IDS/IPS & DPI gerelateerde opties uitgeschakeld. dit maakte voor de snelheid helaas niks uit.Rene-Sackers schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:25:
[...]
Ja dan ligt het iig niet aan de loco. Ik heb er een Ubiquiti USG achter zitten, en die heeft toch echt wel een mindere processor dan de Dream Machine. Denk dat het echt instellingen zijn. Uberhaupt moet je wel echt iets heel geks doen wil je niet 1gbit netwerk kunnen verwerken op een apparaat.
iemand die mij kan helpen met de FS GPON SFP+ module.
Die heb ik nu na lang wachten binnen maar kom even niet meer uit de gegevens bij hoe deze via ssh aan te passen in een Ubiquiti switch ?
Die heb ik nu na lang wachten binnen maar kom even niet meer uit de gegevens bij hoe deze via ssh aan te passen in een Ubiquiti switch ?
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
Ik lees hier even mee, omdat ik tzt naar glas moet, en ik 'vrees' ook dezelfde Huawei ONT te krijgen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/P3pK74VihAGofz9BxKZZ9RCP.png?f=user_large)
Volgens deze specs is de Maximum Power Consumption 2,4W*, waarbij het sterretje niet toegelicht wordt.
Hiermee in tegenspraak is de benodigde voeding: 12V 1A, oftewel liefst 12Watt! (Dan moet ik deze niet hebben...)
Kan iemand over het stroomverbruik duidelijkheid over verschaffen, er eens Watt aan meten?
:fill(white):strip_exif()/f/image/P3pK74VihAGofz9BxKZZ9RCP.png?f=user_large)
Volgens deze specs is de Maximum Power Consumption 2,4W*, waarbij het sterretje niet toegelicht wordt.
Hiermee in tegenspraak is de benodigde voeding: 12V 1A, oftewel liefst 12Watt! (Dan moet ik deze niet hebben...)
Kan iemand over het stroomverbruik duidelijkheid over verschaffen, er eens Watt aan meten?
No way in hell dat dat ding 12w trekt. Die spec op het apparaat zegt ook alleen maar wat voor PSU hij verwacht. Een 1a 12v PSU kan ook gewoon 2watt leveren. Voor energiebesparing hoef je deze swap trouwens niet uit te voeren. Zijn zo'n laag stroom verbruikende apparaten dat je wel andere dingen hebt om je zorgen ovder te maken.Bruin Poeper schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:58:
Ik lees hier even mee, omdat ik tzt naar glas moet, en ik 'vrees' ook dezelfde Huawei ONT te krijgen:
Het is dan heel raar om een 12W voeding te vereisen. Het probleem wordt dan wat die voeding vraagt, misschien kan je dat toch even meten?Rene-Sackers schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:03:
[...]
No way in hell dat dat ding 12w trekt. Die spec op het apparaat zegt ook alleen maar wat voor PSU hij verwacht. Een 1a 12v PSU kan ook gewoon 2watt leveren. Voor energiebesparing hoef je deze swap trouwens niet uit te voeren. Zijn zo'n laag stroom verbruikende apparaten dat je wel andere dingen hebt om je zorgen ovder te maken.
Dat die voeding ook geen/weinig stroom kan leveren geloof ik best, maar hij vraagt wel stroom.
Jouw vervangende eigen apparaat kan toe met een 5W voeding.
Het verschil is 12W-5W= 7W. Dat bespaart je met de huidige prijsplafondprijs €0,40/kWh x 61kWh/j = €25/jaar. Of ik mij daar zorgen over moet maken bepaal ik graag zelf. Jouw apparaatje betaalt zich wél in 2 jaar terug...
Je gaat het verschil echt niet zien op je energierekening, maar goed. Ik kan je zonder te meten vertellen dat ze vrijwel gegarandeerd hetzelfde gaan gebruiken. Ze doen immers hetzelfde. Maar pak er een energiemeter bij als je hem binnen krijgt en check het zelf zou ik zeggen.
Joh, jij hebt beide apparaten, en ik geen van beide. Ik reageerde juist om te vragen of iemand het kan (wil) meten. Beetje vreemd om dan met allerlei beweringen te komen ipv Meten is Weten.
Maar misschien komt er uitsluitsel van een andere vriendelijke Tweaker die er ook wel nieuwsgierig naar is.
Maar misschien komt er uitsluitsel van een andere vriendelijke Tweaker die er ook wel nieuwsgierig naar is.
Heb geen zin om mijn internet er uit te mieteren om dit te meten, maar mss wil iemand anders het wel doen ja
Daarnaast is het ook even de vraag of Bruin Poeper in KPN gebied zit of in Tmobile gebied.
Als het een KPN (XGS)Pon gebied is, dan verwacht ik zelfs dat Tmobile hun eigen Huawei ONT’s niet eens gaat leveren. Die zijn, met de oude Nokia GPON ONT’s alsnog het zuinigste qua verbruik.
Als het een KPN (XGS)Pon gebied is, dan verwacht ik zelfs dat Tmobile hun eigen Huawei ONT’s niet eens gaat leveren. Die zijn, met de oude Nokia GPON ONT’s alsnog het zuinigste qua verbruik.
Nou, omdat:Bruin Poeper schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:43:
Joh, jij hebt beide apparaten, en ik geen van beide. Ik reageerde juist om te vragen of iemand het kan (wil) meten. Beetje vreemd om dan met allerlei beweringen te komen ipv Meten is Weten.
- Je eigenlijk wel gelijk hebt, meten is weten
- Ik toevallig nét ben verhuisd en de procedure toch moest herhalen en het internet er uit ging
- Ik toevallig een energiemeter in de hand heb
- Ik stiekem ook mijn gelijk wil halen
Gloeilamp alleen: 35.1w
Gloeilamp + Huawei tijdens speedtest: 36.1w (+1w)
Gloeilamp + Ufiber tijdens speedtest: 36.3w (+1.2w)
Ik heb geverifieerd dat als ik de GPONs uittrek dat hij terug ging naar 35.1w (omdat een gloeilamp na verloop van tijd meer of minder energie zou kunnen gaan gebruiken door warmte opbouw).
Dus, €3.85 aan elektriciteitskosten per jaar aangenomen €0.40/kWh, en beide apparaten gebruiken nagenoeg identiek veel stroom. Aldus mijn conclusie, en zoals eerder geschat, je gaat het niet zien op je energierekening.
De Huawei komt idd met een overkill 12w adapter. Maar dit is niet persé slecht. Je ziet dit ook in PC PSUs. Als je een 1200w PSU hebt, kan die vaker efficiënter 100w leveren dan een 200w PSU.
[ Voor 6% gewijzigd door Rene-Sackers op 10-10-2022 16:28 ]
Nee, deze spec gaat om de max stroom (of vermogen).Bruin Poeper schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:24:
Het verschil is 12W-5W= 7W. Dat bespaart je met de huidige prijsplafondprijs €0,40/kWh x 61kWh/j = €25/jaar.
Dat betekent zeker niet dat er continue meer dan 2W wordt verstookt, ook niet door de voeding (die is meer dan 80% efficient meestal, dus trekt dan < 2.8W).
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Welbedankt voor de moeite!Rene-Sackers schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:26:
[...]
Nou, omdat:heb ik het voor je gemeten. De meter die ik gebruik (ELRO M12) heeft een minimum meting van 15w, dus ik heb er een gloeilamp bij moeten steken om een meting te krijgen. Zonder gloeilamp meten ze beiden namelijk 0w.
- Je eigenlijk wel gelijk hebt, meten is weten
- Ik toevallig nét ben verhuisd en de procedure toch moest herhalen en het internet er uit ging
- Ik toevallig een energiemeter in de hand heb
- Ik stiekem ook mijn gelijk wil halen
Gloeilamp alleen: 35.1w
Gloeilamp + Huawei tijdens speedtest: 36.1w (+1w)
Gloeilamp + Ufiber tijdens speedtest: 36.3w (+1.2w)
Ik heb geverifieerd dat als ik de GPONs uittrek dat hij terug ging naar 35.1w (omdat een gloeilamp na verloop van tijd meer of minder energie zou kunnen gaan gebruiken door warmte opbouw).
Dus, €3.85 aan elektriciteitskosten per jaar aangenomen €0.40/kWh, en beide apparaten gebruiken nagenoeg identiek veel stroom. Aldus mijn conclusie, en zoals eerder geschat, je gaat het niet zien op je energierekening.
De Huawei komt idd met een overkill 12w adapter. Maar dit is niet persé slecht. Je ziet dit ook in PC PSUs. Als je een 1200w PSU hebt, kan die vaker efficiënter 100w leveren dan een 200w PSU.
Het verbruik valt me (oppervlakkig gezien, niet al te nauwkeurige meet methode) reuze mee. Het is een indicatie.
Ik vraag me af of de GPON misschien in een standby toestand opereerde, geen data verwerkte?
Er moeten toch omstandigheden zijn die full power vereisen.
@krakendmodem
Ik zit inderdaad in gebied waar KPNnetwerk nog bezig is koper door glasvezel te vervangen. Het kastje wat ik verwachtte is deze van Nokia. Maar ik communiceer met T-mobile, dus misschien bepalen zij dat het een Huawei moet zijn?
Toegift (afkomstig van https://electronics.stack...lly-wasted-by-a-wall-wart)
/f/image/e8XBW29JgRyR9yQ3kY1bEzKE.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Bruin Poeper op 10-10-2022 23:28 ]
Nee, zo'n spec van 2.5w is een ballpark absolute max/gaat hij zeker nooit behalen nummer. En zoals ik aangaf, de metingen zijn gedaan tijdens een speedtest. Zwaarder dan dat kan ik mij niet bedenken. Die waarde moeten ze geven zodat je in mission-critical systemen het budget kunt inschatten van totaal verbruik. Je kunt verwachten dat hij nooit die nummers zal raken, zeker niet onder normale omstandigheden.Bruin Poeper schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:02:
[...]
Welbedankt voor de moeite!
Het verbruik valt me (oppervlakkig gezien, niet al te nauwkeurige meet methode) reuze mee. Het is een indicatie.
Ik vraag me af of de GPON misschien in een standby toestand opereerde, geen data verwerkte?
Er moeten toch omstandigheden die full power vereisen.
Zo'n nummer maken ze meestal op basis van elk onderdeel wat er in zit zijn absolute maximum verbruik (LEDs, CPU, etc, etc.) en dan nog 10% er boven op of zo.
En T-Mobile kiest niet voor de grap bij de ene een Nokia en bij de ander een Huawei. Dat ligt aan wat er bij jou in de buurt in de centrale staat.
[ Voor 12% gewijzigd door Rene-Sackers op 11-10-2022 00:05 ]
Ik heb nog wat onderzoek gedaan naar voedingsadapters...
Die moeten tegenwoordig aan hoge eisen voldoen
Hopelijk worden we niet gefopt.
Als voorbeeld https://slpower.com/product-detail?IdProduct=378
De regels zijn https://slpower.com/products/level6:
:strip_exif()/f/image/dW4P3R6w44MNveMd1XsiNpFk.jpg?f=fotoalbum_large)
1) Basic Voltage: nameplate voltage ≥ 6V.
Voor een 12V 1A voeding is de formule:
(Ben ik gewaar geworden uit de chat met SL Power support medewerker Jamie Zhang)
"Yes, it is natural logaritm. 0.071xln(12)-0.0014x12+0.67=0.827"
Een 12V 1A voeding is 12Watt Nameplate Output Power (Pno).
Minimaal rendement 0,827, en mag dus een verlies hebben van 2,05 Watt.
Een 5V 1A voeding is 5 Watt Nameplate Output Power (Pno).
De Low Voltage formule levert dan: 0.08341xln(5)-0.0014x5+0.609=0,736 minimaal rendement en mag dus een verlies hebben van (1-0.736)x5W = 1,3 Watt.
Een te dikke voeding zoals bij Huawei kost je dan 0,75Watt...
Die moeten tegenwoordig aan hoge eisen voldoen
Als voorbeeld https://slpower.com/product-detail?IdProduct=378
De regels zijn https://slpower.com/products/level6:
:strip_exif()/f/image/dW4P3R6w44MNveMd1XsiNpFk.jpg?f=fotoalbum_large)
1) Basic Voltage: nameplate voltage ≥ 6V.
2) Low Voltage: nameplate output voltage < 6V and nameplate output current ≥550mA.
Voor een 12V 1A voeding is de formule:(Ben ik gewaar geworden uit de chat met SL Power support medewerker Jamie Zhang)
"Yes, it is natural logaritm. 0.071xln(12)-0.0014x12+0.67=0.827"
Een 12V 1A voeding is 12Watt Nameplate Output Power (Pno).
Minimaal rendement 0,827, en mag dus een verlies hebben van 2,05 Watt.
Een 5V 1A voeding is 5 Watt Nameplate Output Power (Pno).
De Low Voltage formule levert dan: 0.08341xln(5)-0.0014x5+0.609=0,736 minimaal rendement en mag dus een verlies hebben van (1-0.736)x5W = 1,3 Watt.
Een te dikke voeding zoals bij Huawei kost je dan 0,75Watt...
[ Voor 23% gewijzigd door Bruin Poeper op 11-10-2022 11:33 ]
Bij GPON stuurt T-mobile “gewoon” de Huawei in KPN gebied. Bij XGS mogelijk idd niet.krakendmodem schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 08:00:
Daarnaast is het ook even de vraag of Bruin Poeper in KPN gebied zit of in Tmobile gebied.
I reject your reality and substitute my own
Maar ik vind het echt moeilijk om je zorgen te gaan maken over €4 stroomgebruik per jaar als je van plan bent om een gratis werkend kastje te vervangen voor eentje van €53. Zelfs als het €25/jaar aan stroom was, is dat 2 jaar aan stroom dan.
ik heb via die webwinkel met een A een nieuwe Loco besteld, wil een poging doen het met een andere Loco te testen. mocht dit niet gaan stuur ik hem terug. wat ik me nog bedacht, zijn die profielen van de loco in elke firmware hetzelfde?
Kan ik niet garanderen, maar lijkt mij zeer sterk dat ze die omgooien. Volgens de documentatie is profiel 2 iig voor Huawei, en die heb je nodig als je de Huawei vervangt.Fiekert schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:03:
ik heb via die webwinkel met een A een nieuwe Loco besteld, wil een poging doen het met een andere Loco te testen. mocht dit niet gaan stuur ik hem terug. wat ik me nog bedacht, zijn die profielen van de loco in elke firmware hetzelfde?
Zie https://help.ui.com/hc/en...upported-Third-Party-OLTs "Compatible Third Party OLTs"
oke, waarom ik het vroeg was dat ik in de reviews van de loco wat tegenstrijdige informatie van de profielen tegenkwam. waarin verschillende mensen de profielen dan verkeerd benoemden. zo gauw dat ie binnen is ga ik hem even testen en laat ik het hier weten.
Nieuwe ONT is binnen, erg tevreden erover. werkte allemaal in 1 keer.
In zeer oude firmware die nog wel eens out of de box komt heb je de benamingen nog wel eens anders, maar blijft profiel 2 wel gewoon Huawei leert mijn ervaring.
het ont wat ik kreeg had een productie datum van 5 oktober dit jaar, met de originele firmware 3.1.4 erop. na het updaten heb ik pas de instellingen aangepast. weet niet of het uitmaakt voor anderen, maar mijn vorige ONT kwam uit china, deze kwam uit vietnam.Frankyy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:56:
In zeer oude firmware die nog wel eens out of de box komt heb je de benamingen nog wel eens anders, maar blijft profiel 2 wel gewoon Huawei leert mijn ervaring.
Vandaar dat de instructies ook aangeven even de firmware te updaten 🙂
@Fiekert gaat mij vooral om waar de firmware en software vandaan komt. De hardware komt gewoon bijna altijd uit China, maar ben niet zo'n fan van Chinese software.
@Fiekert gaat mij vooral om waar de firmware en software vandaan komt. De hardware komt gewoon bijna altijd uit China, maar ben niet zo'n fan van Chinese software.
Joh, jij hebt iets van hem nodig, hij heeft daar geen zin in. Terecht, imho, want hij maakt zich geen zorgen over de stroomkosten, en deze hele exercitie betekent op z'n minst dat hij die ONT 2x van de stroom moet halen met alle kansen op issues die daar bij horen. Kan je heel bijdehand gaan doen, maar normaliter vang je meer vliegen met stroop dan azijn...Bruin Poeper schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:43:
't is al goed & geregeld, laten we het vriendelijk houden 😉The_Admin schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 12:06:
[...]
Joh, jij hebt iets van hem nodig, hij heeft daar geen zin in. Terecht, imho, want hij maakt zich geen zorgen over de stroomkosten, en deze hele exercitie betekent op z'n minst dat hij die ONT 2x van de stroom moet halen met alle kansen op issues die daar bij horen. Kan je heel bijdehand gaan doen, maar normaliter vang je meer vliegen met stroop dan azijn...
Ik zag het, excuus! Mooi topic met goede instructies, ga ze tzt ook gebruiken als hier glasvezel ligt
Erg bedankt voor deze post Rene!
Ben afgelopen dinsdag overgestapt naar T-Mobile en gebruik al de hele week met succes de Loco. Voor de installatie had ik de Loco al ingesteld met de configurator dus het was gewoon plug & play. Heel tevreden mee icm de UDM Pro. Ik merk wel dat de downloadsnelheid vaak rond de 800-850 piekt terwijl dit op de Huawei 950 was, maar ik vind het prima. Misschien dat ik later nog eens ga proberen er meer uit te halen.
Het instellen van de Loco verliep niet geheel vlekkeloos. Ik maakte de fout het IP adres te veranderen in de gui waardoor de Loco onbereikbaar werd. Een reboot en reset hielpen niet. Na lang zoeken kwam ik op het Ubiquiti forum een jaren oude comment tegen dat je de reset knop ingedrukt moet houden terwijl je de stroom weer aansluit. Hierdoor kwam ik in een recovery interface terecht waarna een simpele reboot voldoende was om er gewoon weer in te komen. Wellicht helpt het iemand in de toekomst
Ben afgelopen dinsdag overgestapt naar T-Mobile en gebruik al de hele week met succes de Loco. Voor de installatie had ik de Loco al ingesteld met de configurator dus het was gewoon plug & play. Heel tevreden mee icm de UDM Pro. Ik merk wel dat de downloadsnelheid vaak rond de 800-850 piekt terwijl dit op de Huawei 950 was, maar ik vind het prima. Misschien dat ik later nog eens ga proberen er meer uit te halen.
Het instellen van de Loco verliep niet geheel vlekkeloos. Ik maakte de fout het IP adres te veranderen in de gui waardoor de Loco onbereikbaar werd. Een reboot en reset hielpen niet. Na lang zoeken kwam ik op het Ubiquiti forum een jaren oude comment tegen dat je de reset knop ingedrukt moet houden terwijl je de stroom weer aansluit. Hierdoor kwam ik in een recovery interface terecht waarna een simpele reboot voldoende was om er gewoon weer in te komen. Wellicht helpt het iemand in de toekomst
Fijn dat het is gelukt! Moet zeggen dat ik ook wel een drop van 50-100mbit merk met een speedtest. Mogelijk iets van inefficiëntie in de communicatie met het Huawei netwerk via een UFiber apparaat. Maar goed, heb het er geheel voor over en zo lang mijn game downloads gewoon 100MB/s aantikken, waar hebben we het dan nog over.Frank schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:59:
Erg bedankt voor deze post Rene!
Ik heb even een vraagje ! Als newbie
Zou onderstaande ook gewoon werken ?
Ubiquiti Networks UFiber Wi-Fi6 GPON CPE Optical network unit
Deze schijnt ook via een browser te gebruiken zijn zonder controller.
Thanks in Advance
Thanks in Advance
Ik ben bang van niet want zodra je de ONT van de aanbieder wil overslaan en dus een ONT/router combi rechtsreeks wil aansluiten zal de aansluiting omgezet worden naar XGS-PON. En daar is dit model niet voor geschikt.Elfstone schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:08:
Ik heb even een vraagje ! Als newbie
Thanks in Advance
Ik wil dit bericht starten door (nogmaals) te zeggen dat ik weinig van GPON/XGS-PON begrijp/weet, maar ik snap niet helemaal hoe wat je bedoelt met jouw reactie.zuma schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:49:
[...]
Ik ben bang van niet want zodra je de ONT van de aanbieder wil overslaan en dus een ONT/router combi rechtsreeks wil aansluiten zal de aansluiting omgezet worden naar XGS-PON. En daar is dit model niet voor geschikt.
Waarom zou de aansluiting omgezet worden naar een XGS-PON als je dit apparaat er op aan zou sluiten? Zo ver ik kan zien, is het apparaat waar Elfstone het over heeft functioneel identiek aan de UFiber loco, behalve dat deze ook een ingebouwde switch, router en access point heeft.
Edit: Wel zie ik dat https://help.ui.com/hc/en...upported-Third-Party-OLTs waarin gesproken word over het Huawei profiel, alleen van toepassing is op de "UF-Nano (UFiber Nano G) and UF-LOCO (UFiber Loco) ONU models".
Echter zou het ook kunnen dat ze die pagina niet hebben geupdated.
[ Voor 17% gewijzigd door Rene-Sackers op 08-11-2022 16:08 ]
Vraagje !
Ik heb een Ubiquiti UFiber Loco ter vervanging van de ( Huawei ONT ) opgezet en ik zie dat hij verbonden is.
Ik heb hem aangesloten op een Sophos Pfsense firewall met Vlan 300 op de wan poort ( met de Huawei is dit goed ) maar met de Ubiquiti UFiber Loco krijgt de Pfsense server geen lease van T-mobile
Vergeet ik iets ?
Thanks in advance
Ik heb een Ubiquiti UFiber Loco ter vervanging van de ( Huawei ONT ) opgezet en ik zie dat hij verbonden is.
Ik heb hem aangesloten op een Sophos Pfsense firewall met Vlan 300 op de wan poort ( met de Huawei is dit goed ) maar met de Ubiquiti UFiber Loco krijgt de Pfsense server geen lease van T-mobile
Vergeet ik iets ?
Thanks in advance
[ Voor 21% gewijzigd door Elfstone op 03-12-2022 08:41 ]
Hey all,
Newbie hier. Momenteel heb ik Ziggo en hun router in bridge met daarachter een dreammachine en ap’s.
Tmobile legt nu glas aan en dus ga ik switchen. Wat is volgens jullie de meerwaarde van deze constructie tov de Tmobile zyxel ook weer alleen maar in bridge zetten met unifi-netwerk er achter?
Newbie hier. Momenteel heb ik Ziggo en hun router in bridge met daarachter een dreammachine en ap’s.
Tmobile legt nu glas aan en dus ga ik switchen. Wat is volgens jullie de meerwaarde van deze constructie tov de Tmobile zyxel ook weer alleen maar in bridge zetten met unifi-netwerk er achter?
De meerwaarde is te discussiëren. Minder apparaten is meestal beter. Minder punten van falen. Qua snelheid zul je er waarschijnlijk niet veel uit halen.boefje79 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:14:
Wat is volgens jullie de meerwaarde van deze constructie tov de Tmobile zyxel ook weer alleen maar in bridge zetten met unifi-netwerk er achter?
Providers kunnen vaker ook meer zien en doen op jouw prive netwerk dan je lief is via hun aangeboden apparaten. Ook worden er zo nu en dan backdoors en andere lekken of veiligheidsrisicos gevonden in die apparaten. Uiteraard zitten die ook in Ubiquiti apparatuur, maar persoonlijk heb ik daar meer vertrouwen in.
Dus uiteindelijk is het aan je zelf.
[ Voor 15% gewijzigd door Rene-Sackers op 22-01-2023 10:22 ]
Ik zou met jouw setup de zyxel er uit laten en de dreammachine rechtstreeks op de ONT aansluiten en op VLAN300 zetten. Die zyxel voegt alleen maar extra euro’s aan je stroom rekening toe.boefje79 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:14:
Hey all,
Nou ja die €5 per jaar aan stroom wat zo iets gebruikt is nou niet hetgeen wat voor mij zou bepalen of ik hem er wel of niet aan zou hangen.
Het is toch weer een biertje extra wat je kan drinken. Vroeger zelfs twee biertjes, maar die tijden zijn voorbij
Maar meer serieus, het voegt een apparaat en functie toe in de netwerksetup die je met de dreammachine al hebt. En het is een router die deels beheerd wordt door de leverancier, dus als je meer geavanceerde dingen wilt doen wordt je gelukkiger van de dreammachine dan van de zyxel.
Maar meer serieus, het voegt een apparaat en functie toe in de netwerksetup die je met de dreammachine al hebt. En het is een router die deels beheerd wordt door de leverancier, dus als je meer geavanceerde dingen wilt doen wordt je gelukkiger van de dreammachine dan van de zyxel.
Begrijp ik goed, dat de ONT apart is van de zyxel router?
Die ONT is dan zeg maar de afmontage waar het glas het huis binnenkomt en die heeft ethernet uitgang die dan naar de dreammachine gaat die weer op vlan300 moet en c’est ca?
Die ONT is dan zeg maar de afmontage waar het glas het huis binnenkomt en die heeft ethernet uitgang die dan naar de dreammachine gaat die weer op vlan300 moet en c’est ca?
Correct. Glas -> Huawei ONT -> RJ45 -> Zyxel -> LAN/WLANboefje79 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:05:
Begrijp ik goed, dat de ONT apart is van de zyxel router?
Klinkt als een plan, thanks!
En laatste checkvraag, dat kan idd met de dreammachine (ik heb dus niet de dream router)
En laatste checkvraag, dat kan idd met de dreammachine (ik heb dus niet de dream router)
Dat weet ik niet zeker, maar kan het mij haast niet voorstellen dat dat niet werkt. Ik heb een oude USG, en daar gaat het al mee. Gewoon Huawei ONT op je dreammachine aansluiten en WAN op VLAN 300. Zou genoeg moeten zijn.boefje79 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:16:
Als ik het goed begrijp is serienummer van ont bij tmobile bekend en krijg je thuis van hen een ip via de ont obv van dat nr.
Dan is geen echte router-functie nodig en zou de dreammachine idd moeten volstaan, maar zou fijn zijn als iemand dat kan bevestigen 😇
Dan is geen echte router-functie nodig en zou de dreammachine idd moeten volstaan, maar zou fijn zijn als iemand dat kan bevestigen 😇
Ja zo iets lijkt het te zijn. En in mijn 1e post clone ik dus dat serienummer over op de UFiber Loco, en dan gebeurt hetzelfde. Als je dus het Huawei ONT behoud, blijft dat gewoon werken. Welke router je er achter zet is volledig aan jou. Alleen als je een probleem hebt, moet je echt de Zyxel weer aansluiten voordat je T-Mobile belt.boefje79 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:28:
Als ik het goed begrijp is serienummer van ont bij tmobile bekend en krijg je thuis van hen een ip via de ont obv van dat nr.
Dream machine lijkt volgens de pricewatch een router te zijn met wan poort. Maar je zegt dat je ziggo hebt met de modem in bridge modus, dus effectief gebruik je nu de dream machine ook al als router. Het enige wat je nu even moet uitzoeken is of je VLAN 300 kan instellen op WAN poort van de dream machine, want dat is noodzakelijk.boefje79 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:16:
T-mobile werkt prima met de Huawei ONT en daarachter de Dream machine (Pro). Wan interface op vlan 300 instellen en op Dhcp laten staan en werkt prima. Hier aantal maanden geleden overgestapt van KPN glasvezel naar T-mobile, en heb de Zyxel niet eens uit de doos gehaald
.
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Tijdje geleden dat ik een update over de combinatie van Ufiber Loco met een Open Dutch Fiber line in het KPN gebied heb geplaatst. maanden lang werkte het zonder problemen, nadat het eenmaal goed is ingesteld. sindskort bij grote transfers helaas regelmatig dat ik gedurende de download constant packetloss ervaar. jammer genoeg is dit te vaak het geval, en heb ik besloten om terug te gaan naar KPN.
Ik heb zelf ook de dream machine pro, maar wil graag de fibre rechtstreeks in poort 10 (SFP wan poort) steken.
Ik kom er alleen niet echt uit.
https://www.routershop.nl...-1310-rx-1550nm/pid=76558
Deze had ik gevonden, maar hij lijkt niet te werken. Ik kan echter nergens vinden hoe ik hem wel aan de praat krijg. Heeft iemand hier ervaring mee? of is er een andere threat waar dit in beschreven wordt? Ik heb nu verbinding met poort 9 (ethernet wan poort)
Ik ben vrij nieuw, wat betreft fibre verbindingen en ben een beetje in de war door alle kleurtjes, denk ik. Je hebt groen, blauw, geel (sfp connectors) en ook groen en blauw wat betreft de connectors zoals deze in de ONT gaat. heeft iemand hier een simpele uitleg voor? (link evt?)
Ik kom er alleen niet echt uit.
https://www.routershop.nl...-1310-rx-1550nm/pid=76558
Deze had ik gevonden, maar hij lijkt niet te werken. Ik kan echter nergens vinden hoe ik hem wel aan de praat krijg. Heeft iemand hier ervaring mee? of is er een andere threat waar dit in beschreven wordt? Ik heb nu verbinding met poort 9 (ethernet wan poort)
Ik ben vrij nieuw, wat betreft fibre verbindingen en ben een beetje in de war door alle kleurtjes, denk ik. Je hebt groen, blauw, geel (sfp connectors) en ook groen en blauw wat betreft de connectors zoals deze in de ONT gaat. heeft iemand hier een simpele uitleg voor? (link evt?)
Ik denk dat de beste persoon geen los ONT wilt gebruiken maar direct de glas in zijn Dream Machine wil prikken. Hier weet ik helaas weinig van, en heb het nog niemand successvol zien doen met T-Mobile.Mr. Jinx schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:48:
Welke ONT heb je?
Ik vraag dit met een reden. T-Mobile maakt namelijk gebruik van GPON en AON (p2p).
Ik wil even zeker weten dat @markoverklift niet op GPON zit, want dan zou dat de boel aardig verstoren in zijn wijk.
Ik wil even zeker weten dat @markoverklift niet op GPON zit, want dan zou dat de boel aardig verstoren in zijn wijk.
Ben er bang voor. Deze guide is ook specifiek over het gebruik van de Ufiber GPON. Ga idd aub niet de glas verbinding in random niet GPON apparaten steken. De glasvezel verbinding wordt gesplit, als een endpoint rare dingen terug gaat sturen kun je 4 of meer andere huishoudens van het netwerk af trappen.
Exact, dat is echt niet fijn. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar ga a.u.b. niet zomaar met SFP's aan de slag zonder je even goed in te lezen.
Maar voor iedereen die op GPON zit, hier staan een aantal opties die prima werken:
https://providerforum.nl/...mobile-huawei-gpon.95394/
Maar voor iedereen die op GPON zit, hier staan een aantal opties die prima werken:
https://providerforum.nl/...mobile-huawei-gpon.95394/
32 zitten er bij t-mobile op een 1 splitterRene-Sackers schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:57:
Ben er bang voor. Deze guide is ook specifiek over het gebruik van de Ufiber GPON. Ga idd aub niet de glas verbinding in random niet GPON apparaten steken. De glasvezel verbinding wordt gesplit, als een endpoint rare dingen terug gaat sturen kun je 4 of meer andere huishoudens van het netwerk af trappen.
Following the instruction I am able to configure my UFiber NanoG serial number to Huawei's but it is not exactly same.
From Huawei's ONT it is: 48-57-54-43-xx-xx-xx-AC
And in NanoG the serial number is like 'HWTCxxxxxxAC' where xxxxxx is same as above.
My problem is when I connect UFiber NanoG I still do not get transmission signal and TMobile customer service says I am offline. I wonder if it is because Ufiber's serial number has 'prefix'
From Huawei's ONT it is: 48-57-54-43-xx-xx-xx-AC
And in NanoG the serial number is like 'HWTCxxxxxxAC' where xxxxxx is same as above.
My problem is when I connect UFiber NanoG I still do not get transmission signal and TMobile customer service says I am offline. I wonder if it is because Ufiber's serial number has 'prefix'
Where are you seeing the HWTVxxx part? Can you copy-paste the output ofCurtis Yu schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:22:
Following the instruction I am able to configure my UFiber NanoG serial number to Huawei's but it is not exactly same.
From Huawei's ONT it is: 48-57-54-xx-xx-xx-xx-AC
And in NanoG the serial number is like 'HWTVxxxxxxAC' where xxxxxx is same as above.
code:
here? (bare in mind to obfuscate the MAC addresses)1
| gponctl getSnPwd |
Maybe you need to set the MAC address on the NanoG as well (eg. --mac 48-xx-xx-xx-xx-xx-xx)
Also, as noted in the original post, please don't bother T-Mobile customer service with troubleshooting this. It either works or it doesn't, they can't help you and will only cause issues if you call them about this. Best case you waste their time, worst case they crack down and block everyone from doing this. Neither one of these is good.
I see the SN from UFiber interfaceRene-Sackers schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:50:
[...]
Where are you seeing the HWTVxxx part? Can you copy-paste the output ofcode:here? (bare in mind to obfuscate the MAC addresses)
1 gponctl getSnPwd
Maybe you need to set the MAC address on the NanoG as well (eg. --mac 48-xx-xx-xx-xx-xx-xx)
Also, as noted in the original post, please don't bother T-Mobile customer service with troubleshooting this. It either works or it doesn't, they can't help you and will only cause issues if you call them about this. Best case you waste their time, worst case they crack down and block everyone from doing this. Neither one of these is good.
/f/image/uSknE6VjUubWhXkb64UFNcPh.png?f=fotoalbum_large)
I admit I was using UFiber.Configurator so I do not have 'gponctl getSNPwd' output
UFiber.Configurator outputs this:
/f/image/SzwF5SfHEW0aOeW7zUK05Vsz.png?f=fotoalbum_large)
I also tried to change MAC address with configurator but not successful
Curtis Yu schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:22:
Following the instruction
So, what you are saying is, you DID NOT follow the instructions, and it doesn't work. Please let me know when you did follow them, and you're still having issues.Curtis Yu schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:29:
I admit I was using UFiber.Configurator so I do not have 'gponctl getSNPwd' output
It's clear in your screenshot that the GPON MAC was not actually changed. Serial number/MAC are used in confusing, wrong and interchangeable ways it seems. I'd like to blame Huawei for this, but I can't be sure about that.
If you want proper help, please be open and up-front on the information. Now you've wasted T-Mobile, mine and your own time.
[ Voor 14% gewijzigd door Rene-Sackers op 17-08-2023 12:45 ]
Thanks for your time.Rene-Sackers schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:44:
So, what you are saying is, you DID NOT follow the instructions, and it doesn't work. Please let me know when you did follow them, and you're still having issues.
I did not know how to do SSH connection before so I go for another method with UFiber.Configurator.
Now after some help from my friend I am able to get what you asked for
:fill(white):strip_exif()/f/image/RSxjPt5cB3XKUXl8kl0mWQjR.png?f=user_large)
And it shows the same serial number as Huawei's device. For some reason it is in 16-digit Hex in SSH client here but from UFiber interface it shows VendorId as prefix. And I am not sure what is the password here... anyway, I think my serial number is correctly set.
Sorry I still do not understand why Mac address did not change.It's clear in your screenshot that the GPON MAC was not actually changed. Serial number/MAC are used in confusing, wrong and interchangeable ways it seems. I'd like to blame Huawei for this, but I can't be sure about that.
If you want proper help, please be open and up-front on the information. Now you've wasted T-Mobile, mine and your own time.
Ok, I have no experience with UFiber.Configurator, what command did you use to run it exactly?
I see it has arguments for --vendor --serial --mac. And it combines the vendor with the serial for a GPON ID. I have no clue if that's any different from the hack that I use.
I see it has arguments for --vendor --serial --mac. And it combines the vendor with the serial for a GPON ID. I have no clue if that's any different from the hack that I use.
Use the following:
./UFiber.Configurator --serial 00-00-00-00-00-00-00-00 --mac 000000000000 --vendor HWTC
(change serial and mac with your own from the huawei)
./UFiber.Configurator --serial 00-00-00-00-00-00-00-00 --mac 000000000000 --vendor HWTC
(change serial and mac with your own from the huawei)
[ Voor 21% gewijzigd door Frankyy op 21-08-2023 10:21 ]
@Curtis Yu any update? Would like to know if the UFiber Configurator worked with Frankyy's command.
Thanks for your help Frankyy and Rene-Sackers.
I also found a video on YouTube: YouTube: Replace ISP ONT/ONU - Ubiquiti UFiber LOCO - Overview & Configuration
The command line from Frankyy was used. Though in SN part I did not use '48575443' prefix. The configuration was successfully adopted and persisted after reboot, but in the end my Ufiber still cannot connect to T-Mobile.
There are still something I suspect:
• Compared my MVRAM information with others' and noticed my Board Id is "UBNT_SFU" while others are like "UBNT_SFU_1234". There are 4 digit numbers in Id. Do you affect the result?
• In UFiber web interface, under UPON setting we can set LOID and PLOAM Authentication. Do I need to configure them?
LOGICAL ID: I changed it to HWTC serial number.
LOGICAL password: default is ubntubnt, what do I need to change here?
PLOAM password: default is 10-space characters, which is why you see 20-20-20-20-20-20-20-20-20-20 in SSH. What do I need to change here?
• I start to think if I need to try UFiber LOCO but not UFiber NanoG, but it is another investment
I also found a video on YouTube: YouTube: Replace ISP ONT/ONU - Ubiquiti UFiber LOCO - Overview & Configuration
The command line from Frankyy was used. Though in SN part I did not use '48575443' prefix. The configuration was successfully adopted and persisted after reboot, but in the end my Ufiber still cannot connect to T-Mobile.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| C:\Life\UFiber.Configurator-Windows\win-x64>UFiber.Configurator.exe --vendor HWTC --serial xxxxxxAC --mac xxxxxxxxxxxx ### Original Image ### --- NVRAM Information -- - mtdblock3 hash: 98db250bc173d9f23747e56cda83cbfc27ad60baa7faa1bc6d5a19e7a458ea25 - NVRAM Version: 6 - Boot parameters: e=192.168.1.1:ffffff00 h=192.168.1.254 g= r=f f=vmlinux i=bcm963xx_fs_kernel d=1 p=0 c= a= - Board Id: UBNT_SFU - PSI size: 24 - Total MAC addresses: 5 - GPON MAC address: 18:E8:xx:xx:xx:xx - GPON Vendor Id: UBNT - GPON Serial Number: xxxxxx - GPON SLID (password): - Checksum: 2988098523 ### Patching fw-22082023-095828.bin... ### Patched fw-22082023-095828.bin! --- NVRAM Information -- - mtdblock3 hash: 0d804cf380670d631b85a18c161280cc87c81709ff0292fd30a086867f4d36bc - NVRAM Version: 6 - Boot parameters: e=192.168.1.1:ffffff00 h=192.168.1.254 g= r=f f=vmlinux i=bcm963xx_fs_kernel d=1 p=0 c= a= - Board Id: UBNT_SFU - PSI size: 24 - Total MAC addresses: 5 - GPON MAC address: F0:25:xx:xx:xx:xx - GPON Vendor Id: HWTC - GPON Serial Number: xxxxxxAC - GPON SLID (password): - Checksum: 4103225583 |
There are still something I suspect:
• Compared my MVRAM information with others' and noticed my Board Id is "UBNT_SFU" while others are like "UBNT_SFU_1234". There are 4 digit numbers in Id. Do you affect the result?
• In UFiber web interface, under UPON setting we can set LOID and PLOAM Authentication. Do I need to configure them?
LOGICAL ID: I changed it to HWTC serial number.
LOGICAL password: default is ubntubnt, what do I need to change here?
PLOAM password: default is 10-space characters, which is why you see 20-20-20-20-20-20-20-20-20-20 in SSH. What do I need to change here?
• I start to think if I need to try UFiber LOCO but not UFiber NanoG, but it is another investment

I suggest you try my original instructions using docker/ufiber hack. Is there any step in it that you're unable to follow that makes you resort to UFiber configurator?
I find it odd that your GPON MAC address isn't 48:xx:xx... Where does F0:25:xxx even come from? It changed from 18:E8, so something was modified.
I find it odd that your GPON MAC address isn't 48:xx:xx... Where does F0:25:xxx even come from? It changed from 18:E8, so something was modified.
Goedenavond.Rene-Sackers schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:43:
Hallo tweakers,
Recent ben ik overgestapt van KPN naar T-Mobile. In dit topic leg ik uit hoe ik de Huawei GPON vervangen heb door de Ubiquiti UFiber Loco, en daarmee dus 0 apparatuur van T-Mobile in mijn netwerk hoef te draaien.
Waarom/wat jouw mening daarover is gaat het hier even niet om. Als je dit wilt doen, leg ik hier uit hoe, meer niet
...
Ik zou graag hetzelfde willen doen en ik heb de Ubiquiti UFiber Loco al in huis, alleen gaat deze guide net een beetje boven mijn pet qua IT-kennis. Zou u deze hack voor mij kunnen toepassen op mijn Ubiquiti-kastje? Ik ben bereid om ervoor te betalen.
Als dit boven je pet is zou ik eerlijk gezegd de ONT van de provider houden. Je hebt namelijk als het mis gaat ook geen recht op support van Odido als je de ONT zelf verwisselt en dan problemen krijgt.JohnDeereDriver schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:43:
[...]
Goedenavond.
Ik zou graag hetzelfde willen doen en ik heb de Ubiquiti UFiber Loco al in huis, alleen gaat deze guide net een beetje boven mijn pet qua IT-kennis. Zou u deze hack voor mij kunnen toepassen op mijn Ubiquiti-kastje? Ik ben bereid om ervoor te betalen.
Dit is meer iets voor de netwerktechneuten die echt alles zelf willen en kunnen doen.
Dit bedoel ik overigens niet vervelend, soms is het beter jezelf te beschermen. Er is een reden dat er voor de “gewone mens” kant en klare apparatuur wordt geleverd door je provider. Dat je een recht hebt eigen spullen te gebruiken is iets anders dan dat het voor iedereen verstandig is.
Offtopic:
Als het is omdat het Huawei is, lekker een KPN abo nemen, dan krijg je doorgaans Nokia.
[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 29-09-2023 21:35 ]
Hi. Dank voor de reactie. De reden is inderdaad dat ik geen huawei in mijn huis wil hebben.nelizmastr schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:35:
[...]
Als dit boven je pet is zou ik eerlijk gezegd de ONT van de provider houden. Je hebt namelijk als het mis gaat ook geen recht op support van Odido als je de ONT zelf verwisselt en dan problemen krijgt.
Dit is meer iets voor de netwerktechneuten die echt alles zelf willen en kunnen doen.
Dit bedoel ik overigens niet vervelend, soms is het beter jezelf te beschermen. Er is een reden dat er voor de “gewone mens” kant en klare apparatuur wordt geleverd door je provider. Dat je een recht hebt eigen spullen te gebruiken is iets anders dan dat het voor iedereen verstandig is.
Offtopic:
Als het is omdat het Huawei is, lekker een KPN abo nemen, dan krijg je doorgaans Nokia.
Ik moet sowieso alle spullen van Odido bewaren, dus mocht de boel er ineens uitknallen kan ik altijd dat kastje weer terughangen.
Mijn vrouw en ik hebben ook mobiele abonnementen van Odido/Tele2 met de financiële voordelen van dien, dus we zijn helaas een beetje met ze getrouwd op het moment. Overigens ben ik ook tevreden over ze qua service, dus overstappen zie ik niet zo zitten.
Ik had zo’n vermoeden.JohnDeereDriver schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:59:
[...]
Hi. Dank voor de reactie. De reden is inderdaad dat ik geen huawei in mijn huis wil hebben.
Zou je kunnen onderbouwen waarom een Huawei ONT minder te vertrouwen is dan een Amerikaanse Ubiquiti of een of andere off-brand Chinese SFP module?
Specifiek een technische onderbouwing.
Uiteindelijk doet zo’n ding namelijk niks anders dan de glas -> koper mediaconversie en verder niks met je interne netwerk.
Ik wil deze discussie achterwegen laten in dit topic. Iedereen heeft hier een mening over, het is een never ending topic. Dit topic is hoe je hem vervangt, zoals vermeld, niks anders.nelizmastr schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:36:
[...]
Ik had zo’n vermoeden.
Zou je kunnen onderbouwen waarom een Huawei ONT minder te vertrouwen is dan een Amerikaanse Ubiquiti of een of andere off-brand Chinese SFP module?
Specifiek een technische onderbouwing.
Uiteindelijk doet zo’n ding namelijk niks anders dan de glas -> koper mediaconversie en verder niks met je interne netwerk.
HahahaRene-Sackers schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:50:
[...]
Ik denk dat de beste persoon geen los ONT wilt gebruiken maar direct de glas in zijn Dream Machine wil prikken. Hier weet ik helaas weinig van, en heb het nog niemand successvol zien doen met T-Mobile.
Ik heb sinds 5 jaar T-mobile Gb internet, had het voor 4 ½ jaar lopen, rechtstreeks in de UniFi USW-8-150 SFP poort, totdat de monteur kwam (het glasvezelkastje en kabel was kapot gegaan met werkzaamheden), die heeft een Zyxel media converter gemonteerd met daarbij een Zyxel modem, nu krijg ik het niet meer aan de gang.
Heb nu dus een kpn glasvezel kastje met daarna de zyxel Media converter, dan de USG en vervolgens de USW-8-150.
Ik zou eigenlijk graag terug willen naar een ONT en dan de rest, of dat ik het weer rechtstreeks werkend te krijgen zonder extra apparatuur.
Dat lijkt me bijzonder, je zit niet op dezelfde glas kabel als je buurman hoor. Dit werkt niet hetzelfde als kabel internet.Devian schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:35:
Als je het ONT vervangt voor een device wat niet compatibel is met GPON dan loop je kans dat het voor jou werkt, maar dat je het voor de rest bij je in de straat aan het verpesten bent.
Bij een GPON point-to-multipoint netwerk deel je wel die glasvezel naar de centrale. Bij GPON point-to-point netwerk wordt je in de centrale alsnog op 1 laser gezet met buurtgenoten.Leon Straathof schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:50:
[...]
Dat lijkt me bijzonder, je zit niet op dezelfde glas kabel als je buurman hoor. Dit werkt niet hetzelfde als kabel internet.
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Dat begrijp ik Kanarie, dank voor het aangeven. Maar dan heb ik toch een vervolg vraag. Bij koper (coax) is het natuurlijk zo dat zonder actieve componenten alle eindpunten op de coax elkaars signalen zullen zien (electriciteit heeft geen richting in de kabel). Maar bij glas en licht gaan de signalen maar 1 kant uit. Dus een passive splitter zal ook maar 1 richting op werken. Dus de OLT laser kan worden gezien door alle ONT ontvangers, maar wat een ONT terug stuurt kan alleen maar worden gezien door de OLT ontvanger en niet door de ONT's van je zo als ik het nu begrijp maximaal 64 "buren". Iemand die iets meer weet over hoe dit precies werkt? Overigens nog een vraagje als ze glas aanleggen prikken ze dan elk potentieel adres op die passive splitter? Ik vraag me dat af omdat ik weet dat in mijn straat van 48 huizen totaal er naast mij maar 1 ander adres glas heeft afgenomen. De overige glas kabels steken voor alle voordeuren nog tussen de stoep tegels uit. Al zijn ze nu na bijna 1 jaar bijna overal afgesleten tot stoeptegel hoogte. Betekent dit dat ik dus met potentieel weinig mensen de snelheid deel? Ik haal bij korte of lange snelheids testen eigenlijk ook altijd de volle snelheid (930 tot 950 mbit up en down).Kanarie schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:55:
[...]
Bij een GPON point-to-multipoint netwerk deel je wel die glasvezel naar de centrale. Bij GPON point-to-point netwerk wordt je in de centrale alsnog op 1 laser gezet met buurtgenoten.
[ Voor 23% gewijzigd door Leon Straathof op 12-10-2023 13:30 ]
Has anyone tried a generic SFP+ module from fs.com, like https://www.fs.com/de-en/products/185594.html this allows you to change the serial and MAC, this should if I am not mistaken (feel free to correct me on the ONU registration process with the OLT) mean 0 down time, you can just plug your fibre cable into this once you have disguised it?
Really depends on if the adapter can be set to the Huawei profile/protocol. I don't know that much about this whole part of networking, so I honestly don't know what a "profile" entails. If it's just some variables for frequencies/power levels, or actually a communication protocol. Either way, if it doesn't specifically say it can be set to the Huawei profile, I doubt it'd work.ChaosYoda schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:15:
Has anyone tried a generic SFP+ module from fs.com, like https://www.fs.com/de-en/products/185594.html this allows you to change the serial and MAC, this should if I am not mistaken (feel free to correct me on the ONU registration process with the OLT) mean 0 down time, you can just plug your fibre cable into this once you have disguised it?
What do you mean profile? GPON uses the MAC or S/N and MAC on the OLT from what I understood. So as long as the GPON device is the same spec, in my case XGS-PON, which my Huawei is as well. It should work, the only thing in question is the registration.Rene-Sackers schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:42:
[...]
Really depends on if the adapter can be set to the Huawei profile/protocol. I don't know that much about this whole part of networking, so I honestly don't know what a "profile" entails. If it's just some variables for frequencies/power levels, or actually a communication protocol. Either way, if it doesn't specifically say it can be set to the Huawei profile, I doubt it'd work.
Unfortunately it's not that simple. OLT communication can use all kind of brand-specific protocol to establish a connection, or optimize it in specific ways.ChaosYoda schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:42:
[...]
What do you mean profile? GPON uses the MAC or S/N and MAC on the OLT from what I understood. So as long as the GPON device is the same spec, in my case XGS-PON, which my Huawei is as well. It should work, the only thing in question is the registration.
Tesla Model Y RWD (2024)
Yeah that's kind of what I was thinking. But as I said, I know too little about this. But they can always try. Best case it works, worst case you knock everyone in your neighborhood offline and/or damage ISP equipment. I just know that the loco does Huawei specifically.--MeAngry-- schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:35:
[...]
Unfortunately it's not that simple. OLT communication can use all kind of brand-specific protocol to establish a connection, or optimize it in specific ways.
If that is the case, won't it go against them allowing you to use your own ONT? Well not that the Huawei is particularly locked down either.--MeAngry-- schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:35:
[...]
Unfortunately it's not that simple. OLT communication can use all kind of brand-specific protocol to establish a connection, or optimize it in specific ways.
Fair question, but hard to argue. At some point you have to concede. At least they have a separate modem and router, that's already s huge win. But I can see how you can't just let anyone use whatever fiber endpoint they want. Networking at that level isn't that simple.ChaosYoda schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:07:
[...]
If that is the case, won't it go against them allowing you to use your own ONT? Well not that the Huawei is particularly locked down either.
I agree, I mean you can damage the fibre optic receiver easily, but Delta fibre published their full specification if you want to use your own ONT, but then again they give you an all in one, with no other option.Rene-Sackers schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:13:
[...]
Fair question, but hard to argue. At some point you have to concede. At least they have a separate modem and router, that's already s huge win. But I can see how you can't just let anyone use whatever fiber endpoint they want. Networking at that level isn't that simple.
I really want to use my own ONT as well.
But it is a win to have separate devices, means I can have stable internet, because their new Zyxel router, just dies the moment a bot pings or scans it.
Ik heb een vraagje over de firmware versie, is deze na de hack upgradebaar? (De laatste versie is 4.4.6 van februari 2023)
En wat is de beste firmware versie om de hack op uit te voeren?
Op het moment dat de tutorial geschreven is, was de laatste firmware versie 4.3.1.
Bij "v-a-c-u-u-m/ufiber_nano_serial_hack" staat getest met 4.2.1.
Bij "Rene-Sackers/ufiber_nano_serial_hack" staat getest met 4.2.1
Bij "Unifi-Tools/UFiber.Configurator" staat getest met 4.3.1. (maar dat is een andere tool)
Op het moment dat de tutorial geschreven is, was de laatste firmware versie 4.3.1.
Bij "Unifi-Tools/UFiber.Configurator" staat getest met 4.3.1. (maar dat is een andere tool)
Ik kan alleen zeggen dat de firmware op tijd van schrijven prima werkt. Draait nu al bijna een jaar bij mij. Andere versies kan ik niet garanderen, en ik heb nog geen reden gehad om die van mij te updaten.Johnny English schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:37:
Ik heb een vraagje over de firmware versie, is deze na de hack upgradebaar? (De laatste versie is 4.4.6 van februari 2023)
Die hack overschrijft echt een stukje geheugen, en die kan wijzigen bij firmware upgrades, maar er zitten wel sanity checks in de code, dus wss werkt het ook prima met nieuwere versies.
Dus voor de meeste zekerheid, pak maar 4.3.1
Dankjewel voor je snelle reactie!Rene-Sackers schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:50:
[...]
Ik kan alleen zeggen dat de firmware op tijd van schrijven prima werkt. Draait nu al bijna een jaar bij mij. Andere versies kan ik niet garanderen, en ik heb nog geen reden gehad om die van mij te updaten.
Die hack overschrijft echt een stukje geheugen, en die kan wijzigen bij firmware upgrades, maar er zitten wel sanity checks in de code, dus wss werkt het ook prima met nieuwere versies.
Dus voor de meeste zekerheid, pak maar 4.3.1
Dan zal ik 4.3.1 gebruiken, voorzover ik zie zijn het geen hele belangrijke veranderingen daarna, zoals CVE's of iets dergelijks. Ik zie vooral veel veranderingen voor andere apparaten.
https://dl.ui.com/firmwares/ufiber/v4.4.8-changelog
UFiber OLT 4.4.6
UF-Nanog/Loco/Instant/WiFi/WiFi6: Add hw revision to support file
UFiber OLT 4.4.4
UF-Nanog/UF-Loco: Fix a potential boot failure
UFiber OLT 4.4.1
- UF-Nanog/loco: Added Port Forwarding rules were not saved to standalone ONU
UFiber OLT 4.3.3
- ONU name is initialized with MAC address instead of serial number
- ONU connected devices - added port number
De Loco is een beetje een oud apparaat. Ik denk dat degene die we in de winkel zien nog old stock zijn. Is ook een heel niche apparaat die bijna niemand nodig heeft. Dus denk ook niet dat er serieuze firmware updates nog van toepassing zijn op dit ding.
Draait ook nog op de oude 24V passive PoE standaard. Als je deze stroom wilt geven met een nieuwere switch van Ubiquiti moet je er een adapter tussen zetten, etc. Gelukkig heb ik nog een oude switch waar je 24v handmatig kunt kiezen.
Draait ook nog op de oude 24V passive PoE standaard. Als je deze stroom wilt geven met een nieuwere switch van Ubiquiti moet je er een adapter tussen zetten, etc. Gelukkig heb ik nog een oude switch waar je 24v handmatig kunt kiezen.
Dank je Rene-Sackers voor de beschrijving
Het is me gelukt met de nano g en ik heb het ook kunnen updaten naar de laaste firmware.
Het uit lezen ging nog steeds goed.
Dus 4.1.0 gebruikt om de serial changes te doen en dan geüpdatet naar de laatste versie 4.4.6
Het is me gelukt met de nano g en ik heb het ook kunnen updaten naar de laaste firmware.
Het uit lezen ging nog steeds goed.
Dus 4.1.0 gebruikt om de serial changes te doen en dan geüpdatet naar de laatste versie 4.4.6
Iemand enig idee of dit ook met kpn werkt
Ik ben ook bij T-Mobile/Odido, maar dan met een DrayTek Vigor 2132FVn. Heeft iemand hier ervaring mee?
Dit is de foto van de GPON SFP-module die in mijn DrayTek zit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EtNvygmEKoN7GWIFREyy5P7S.jpg?f=user_large)
Het serienummer is in de vorm 01234567890 (dus 11-cijfers).
Het serienummer op de router heeft 12 cijfers (in de vorm 123456789012) maar zoals je op de onderstaande foto kan zien, zit er ook een sticker met een ander nummer met cijfers en letters, lijkt een beetje op hexadecimale cijfers (in de vorm 1234567890ABCDE - 15 tekens).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gAOsnD9MRvTv101QuMFyfcNW.jpg?f=user_large)
Alvast bedankt voor jouw hulp!
Dit is de foto van de GPON SFP-module die in mijn DrayTek zit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EtNvygmEKoN7GWIFREyy5P7S.jpg?f=user_large)
Het serienummer is in de vorm 01234567890 (dus 11-cijfers).
Het serienummer op de router heeft 12 cijfers (in de vorm 123456789012) maar zoals je op de onderstaande foto kan zien, zit er ook een sticker met een ander nummer met cijfers en letters, lijkt een beetje op hexadecimale cijfers (in de vorm 1234567890ABCDE - 15 tekens).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gAOsnD9MRvTv101QuMFyfcNW.jpg?f=user_large)
Alvast bedankt voor jouw hulp!
[ Voor 6% gewijzigd door mczenko op 11-06-2024 17:01 ]
@Rene-Sackers Heb je enig idee of dit gaat werken met andere varianten van de loco? Volgens mij zijn er inmiddels 2.5g en 10g varianten en heeft Odido natuurlijk gigabit+ opties.
Maar zit nu vast op 1gbit door deze oplossing. Ben benieuwd of je hier al naar gekeken hebt.
Maar zit nu vast op 1gbit door deze oplossing. Ben benieuwd of je hier al naar gekeken hebt.
Het is even geleden maar ik meen mijn te herinneren dat die geen Huawei profielen hebben, dus ik ben er bang voor. Anders zul je even Ubiquiti moeten vragen, of er een bestellen en proberen.Kasper1985 schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:09:
@Rene-Sackers Heb je enig idee of dit gaat werken met andere varianten van de loco? Volgens mij zijn er inmiddels 2.5g en 10g varianten en heeft Odido natuurlijk gigabit+ opties.
Ik heb ook geprobeerd om mijn Huawei ONT te vervangen voor een Ufiber Loco. SN aangepast zoals in de topic omschreven maar kom niet online. Voor de zekerheid ook nog het MAC adres aangepast hoewel dit niet stond beschreven maar helaas nog steeds niet online.... Iemand nog tips??
Wat geeft hij aan? 2 knipperende oranje streepjes, of 3 dan 3 wit?Ettepet85 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:06:
Ik heb ook geprobeerd om mijn Huawei ONT te vervangen voor een Ufiber Loco. SN aangepast zoals in de topic omschreven maar kom niet online. Voor de zekerheid ook nog het MAC adres aangepast hoewel dit niet stond beschreven maar helaas nog steeds niet online.... Iemand nog tips??
2 knipperende oranje afgewisseld met wit…Rene-Sackers schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:05:
[...]
Wat geeft hij aan? 2 knipperende oranje streepjes, of 3 dan 3 wit?
:strip_exif()/f/image/EajBhcVPzWyuYUD1U8CPUaNp.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoi allen, even een vraag want via het odido forum en ook hier vind ik antwoord het niet concreet terug.
Ik heb nu glasvezel via KPN, via de servicetool zie ik dat hier een GoF aansluiting zit. Ik heb nu een genexis met vandaar uit direct glas naar een sfp module in een udm pro en dat werkt top.
Een paar dagen geleden een abonnement aangevraagd bij Odido en gister de apparatuur ontvangen. Daarin zit een huawei 8010, glas kabeltje en een zyxel t56. Op de 8010 zie ik xgspon...
Begin februari staat een afspraak met een monteur gepland, ik vraag mij nu af ... is de huawei 8010 nu wel of niet vereist of is het
kwestie van vlan300 invullen en klaar?
Waar ik bang voor ben is dat de monteur iets gaat aanpassen naar xgspon en dat ik dan aan extra apparatuur vast zit. Als dit laatste het geval is annuleer ik liever en blijf ik liever bij KPN.
Ik heb nu glasvezel via KPN, via de servicetool zie ik dat hier een GoF aansluiting zit. Ik heb nu een genexis met vandaar uit direct glas naar een sfp module in een udm pro en dat werkt top.
Een paar dagen geleden een abonnement aangevraagd bij Odido en gister de apparatuur ontvangen. Daarin zit een huawei 8010, glas kabeltje en een zyxel t56. Op de 8010 zie ik xgspon...
Begin februari staat een afspraak met een monteur gepland, ik vraag mij nu af ... is de huawei 8010 nu wel of niet vereist of is het
Waar ik bang voor ben is dat de monteur iets gaat aanpassen naar xgspon en dat ik dan aan extra apparatuur vast zit. Als dit laatste het geval is annuleer ik liever en blijf ik liever bij KPN.
Die Huawei is gewoon een xgspon ont, dus inderdaad xgspon. Je zult dus een andere sfp dienen aan te schaffen voor die UDM mocht je toch besluiten met Odido in zee te gaanjgsr schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:41:
Hoi allen, even een vraag want via het odido forum en ook hier vind ik antwoord het niet concreet terug.
[ Voor 5% gewijzigd door mad-dog op 09-01-2025 09:55 ]
A: Je moet een Huawei compatible GPON apparaat hebben, anders kom je niet verjgsr schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:41:
... is de huawei 8010 nu wel of niet vereist of is het
B: Zoals je in de originele post ziet, het is niet gewoon ff VLAN300 invullen op een router en klaar nee
Ik heb nog niemand gezien die een SFP module heeft die dit doet, als die überhaupt bestaan.
Kan er helaas niks anders van maken. Misschien hebben ze bij jou in de buurt ander apparatuur. Zo lang als je hetzelfde Huawei GPON vervangt als wat ik had en de stappen goed hebt gevolgd zou het moeten werken, maar er zijn veel variabelen.Ettepet85 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:36:
[...]
2 knipperende oranje afgewisseld met wit…
[Afbeelding]
Ahh helder, dus die genexis (kpn) laten hangen is per definitie niet mogelijk... dus de keuze wordt dan of de 8010 in gebruik nemen met een utp kabel naar de udm pro... of het abonnement annuleren en bij kpn blijven (huidige situatie)mad-dog schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:53:
[...]
Die Huawei is gewoon een xgspon ont, dus inderdaad xgspon. Je zult dus een andere sfp dienen aan te schaffen voor die UDM mocht je toch besluiten met Odido in zee te gaan
Of een xgspon sfp module aanschaffen van bv Zaram. @wbschenk kan je vast vertellen of deze werkt bij Odido.jgsr schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:47:
[...]
Ahh helder, dus die genexis (kpn) laten hangen is per definitie niet mogelijk... dus de keuze wordt dan of de 8010 in gebruik nemen met een utp kabel naar de udm pro... of het abonnement annuleren en bij kpn blijven (huidige situatie)
Persoonlijk zou ik het lekker bij GoF houden, aangezien al dit spul gewoon plug en play is, itt tot xgspon
Dat is ook mijn gedachten.... dan ga ik de boel annuleren.mad-dog schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:51:
[...]
Of een xgspon sfp module aanschaffen van bv Zaram. @wbschenk kan je vast vertellen of deze werkt bij Odido.
Persoonlijk zou ik het lekker bij GoF houden, aangezien al dit spul gewoon plug en play is, itt tot xgspon