Same, Lekker man, Tweak overgenomen door Odido, nog nooit zoveel storingen gehad... zuchtSupersymmetry schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:13:
Lijkt een storing te zijn in 058 (Leeuwarden)? Internet en tv ligt er hier uit.
Yep. Zelfde hier (058) alles ligt er uit al vanaf 20.45... en nergens op de site van odido iets te vinden over überhaupt storingen.
Storingen vind je bij Odido alleen in het community forum.martijn_89 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:26:
Yep. Zelfde hier (058) alles ligt er uit al vanaf 20.45... en nergens op de site van odido iets te vinden over überhaupt storingen.
https://community.odido.nl/
Hier staan al meer klachten. Bijzonder dat mensen ook denken dat een internetprovider dag en nacht bereikbaar is voor een comsumentenlijntje zonder SLA

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492
I reject your reality and substitute my own
A oke is dat ook weer veranderd. Ik las wel op hun support pagina dat je voor lokale storingen hun app (Mijn odido) moet raadplegen. Nou dat hoef je ook niet te doen want daar is ook niks over storingen te vinden. Ik kan mij wel heugen dat je in het verleden je postcode kon invullen om te zien of er storing was in de regio of ik ben in de war met kpn dat kan ook nognelizmastr schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:32:
[...]
Storingen vind je bij Odido alleen in het community forum.
https://community.odido.
Nee T-mobile was altijd al wazig en storingen werden toen al vermeld op het forum.martijn_89 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:39:
[...]
A oke is dat ook weer veranderd. Ik las wel op hun support pagina dat je voor lokale storingen hun app (Mijn odido) moet raadplegen. Nou dat hoef je ook niet te doen want daar is ook niks over storingen te vinden. Ik kan mij wel heugen dat je in het verleden je postcode kon invullen om te zien of er storing was in de regio of ik ben in de war met kpn dat kan ook nog
De app kon het vroeger niet (die was er niet eens voor de thuis dienst vziw) dus dat is al een verbetering
I reject your reality and substitute my own
Ik zou best 5 euro extra willen betalen voor een vaste fallback naar 4g.nelizmastr schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:32:
[...]
Storingen vind je bij Odido alleen in het community forum.
https://community.odido.nl/
Hier staan al meer klachten. Bijzonder dat mensen ook denken dat een internetprovider dag en nacht bereikbaar is voor een comsumentenlijntje zonder SLA![]()
https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492
@Kalentum odido zakelijk krijg je gratis 4 g backup
Volgende maand komt Odido glasvezel 1GB aansluiten. E fiber heeft inmiddels gebeld. Er is nog geen glasvezelpunt in mijn woning. Er moet dus vanuit de straat een kabel doorgeschoten worden naar mijn woning....
Hoe werkt zoiets nou? Ik vrees voor mijn voortuin en dat ze die helemaal open willen gaan graven? Heeft iemand hier ervaring mee?
En heb je vrijheid om te kiezen waar de aansluiting komt? Het liefst namelijk in de meterkast en niet lelijk ergens zo'n kastje in de woonkamer.
Wellicht maak ik het allemaal groter dan het is...
Hoe werkt zoiets nou? Ik vrees voor mijn voortuin en dat ze die helemaal open willen gaan graven? Heeft iemand hier ervaring mee?
En heb je vrijheid om te kiezen waar de aansluiting komt? Het liefst namelijk in de meterkast en niet lelijk ergens zo'n kastje in de woonkamer.
C9 55 - Playstation 5 Pro - i7 13700K RTX5080 PC - LG C4 42 as monitor
YouTube: E-Fiber - Huisinstallatie glasvezelFrez schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:14:
Volgende maand komt Odido glasvezel 1GB aansluiten. E fiber heeft inmiddels gebeld. Er is nog geen glasvezelpunt in mijn woning. Er moet dus vanuit de straat een kabel doorgeschoten worden naar mijn woning....
Daar bestaan allemaal leuke technieken voor. Zoek eens wat een "tuinraket" is, je gaat je verbazen wat ze allemaal kunnen tegenwoordig
Ze trekken de straat open en zoeken de kabel op.Frez schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:14:
Bij mij stukje oprit eruit omdat daar een mantelbuis lag naar de meterkast.
Daarna schieten ze hem van de straat naar de oprit.
![]() | ![]() |
Ongelooflijk ja, de tuinraket.... Bruut apparaat; hopelijk gaat het allemaal soepel zonder gaslekkages! Vind het spannend. Maar wel tof om straks een gigabit glasvezel aansluiting te hebben thuis.Andros schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:17:
[...]
YouTube: E-Fiber - Huisinstallatie glasvezel
Daar bestaan allemaal leuke technieken voor. Zoek eens wat een "tuinraket" is, je gaat je verbazen wat ze allemaal kunnen tegenwoordig.
C9 55 - Playstation 5 Pro - i7 13700K RTX5080 PC - LG C4 42 as monitor
ik had dezelfde zorgen (was ODF hier, niet E-Fiber). Maar alles ging in overleg. Er kwam iemand langs om te schouwen en die stelde zelf de meterkast voor, ook al was dat verder van de straat.Frez schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:14:
Er kwamen trouwens twee ploegen: 1 om de kabel naar de gevel te brengen (alleen bij de gevel hebben ze moeten graven). En later een andere ploeg om het naar binnen te brengen en de ONT aan te sluiten
Misschien dat E-Fiber dat anders doet.
Hou er wel rekening mee dat hij ook wel eens halverwege je tuin omhoog kan komen.Frez schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:27:
[...]
Ongelooflijk ja, de tuinraket.... Bruut apparaat; hopelijk gaat het allemaal soepel zonder gaslekkages! Vind het spannend. Maar wel tof om straks een gigabit glasvezel aansluiting te hebben thuis.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Heyo, toekomstige Odido klant hier.
Zijn er techneuten aanwezig van Odido die evt bereikbaar zijn? Mag ook privé om een stroom aan PM's te voorkomen.
In verschillende telefoontjes met de 'servicedesk' blijkt dat echt niemand technische netwerkkennis heeft om mijn vragen te beantwoorden.
Mijn aansluiting (nu KPN, p2p/AON) wordt in de 2e week van Nov geactiveerd. Niemand van Odido die me precies kan vertellen hoe dit technisch gaat. Blijf ik aangesloten op de switch van KPN? of doen ze de vezel daadwerkelijk in een switch van Odido steken?
Welke techniek wordt hierbij gebruikt? etc etc.
Zijn er techneuten aanwezig van Odido die evt bereikbaar zijn? Mag ook privé om een stroom aan PM's te voorkomen.
In verschillende telefoontjes met de 'servicedesk' blijkt dat echt niemand technische netwerkkennis heeft om mijn vragen te beantwoorden.
Mijn aansluiting (nu KPN, p2p/AON) wordt in de 2e week van Nov geactiveerd. Niemand van Odido die me precies kan vertellen hoe dit technisch gaat. Blijf ik aangesloten op de switch van KPN? of doen ze de vezel daadwerkelijk in een switch van Odido steken?
It's always DNS...
Gisteren geprobeerd om het abonnement van mijn tante dan maar op te zeggen aangezien verhuizen een probleem is. Zelfs dat lukt niet. Zit nog een paar maand in contract dus we krijgen een “boete”. Hoe hoog die is weten ze ook niet. We gaan nu KPN aanvragen en we betalen die dubbele rekening wel voor haar.
Zelf ga ik ook zsm weg bij Odildo. Binnenkort komt Freedom hier beschikbaar en dan stap ik over. Ook met mijn mobiele abo, nog even een alternatief zoeken. Ik heb altijd gedacht dat het niet erger kon dan ziggo maar ik had buiten Odido gerekend.
Zelf ga ik ook zsm weg bij Odildo. Binnenkort komt Freedom hier beschikbaar en dan stap ik over. Ook met mijn mobiele abo, nog even een alternatief zoeken. Ik heb altijd gedacht dat het niet erger kon dan ziggo maar ik had buiten Odido gerekend.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Stuur maar een DM met je adres.ShadyNetworker schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:37:
Heyo, toekomstige Odido klant hier.
Het kan namelijk verschillen, afhankelijk van wat ODF wel of niet in de PoP van KPN Netwerk heeft staan.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
@Barre73 dat zou ik in mijn geval ook wel willen weten. DM sturen?Barre73 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:48:
[...]
Stuur maar een DM met je adres.
Het kan namelijk verschillen, afhankelijk van wat ODF wel of niet in de PoP van KPN Netwerk heeft staan.
Kom maar door.Edje040 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:53:
[...]
@Barre73 dat zou ik in mijn geval ook wel willen weten. DM sturen?
Ik heb ook zo'n mooie ervaring gehad.
1,5 week geleden. Mailtje+SMS van Guidion om een afspraak te bevestigen want ik krijg een nieuw modem/router (Draytek uit de tijd van VF 2015 wordt vervangen door een Zyxel)
Gisteren monteur op de stoep.
Nieuwe media converter er tussen helaas weer een extra trafo) oude Draytek er uit Zyxel er in.
Maar mooi geen verbinding. Zyxel media-converter geeft geen speed aan.
Dus Draytek weer terug en werkt weer. Opmerking van de monteur. "Ja dan hebben ze hem nog niet omgezet" Maar op mijn vraag. Wat dan omgezet? Die kon hij niet beantwoorden.
Weet iemand hier 'wat' er omgezet moet worden?
1,5 week geleden. Mailtje+SMS van Guidion om een afspraak te bevestigen want ik krijg een nieuw modem/router (Draytek uit de tijd van VF 2015 wordt vervangen door een Zyxel)
Nieuwe media converter er tussen helaas weer een extra trafo) oude Draytek er uit Zyxel er in.
Dus Draytek weer terug en werkt weer. Opmerking van de monteur. "Ja dan hebben ze hem nog niet omgezet" Maar op mijn vraag. Wat dan omgezet? Die kon hij niet beantwoorden.
Van wat ik heb begrepen moet de ONT geregistreerd worden om te kunnen werken. Waarschijnlijk dat het zoiets betreft?Thyzz schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:42:
Je geeft aan "zyxel mediaconverter". Die bestaat niet. Het is een witte Huawei mediaconverter of een zwarte CVT... nog iets.Thyzz schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:42:
Welke was het (de nieuwe mediaconverter dus)?
My bad... ik zie net dat er dus wel een Zyxel NT bestaat bij Odido
[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 19-10-2023 16:27 ]
Als je de Zyxel FMG3005-R20A (glasvezel kastje) hebt zit je gewoon op AON en zal niks omgezet moeten worden.Thyzz schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:42:
Welke type Zyxel glasvezel kastje heb je.?
Het kan zijn dat je op XGS-PON komt.
Dan moet je wel omgezet worden.
[ Voor 3% gewijzigd door peterbier op 19-10-2023 16:23 ]
Ik heb inderdaad een nieuwe Zyxel FMG3005-R20A. Hangen.peterbier schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:22:
[...]
Als je de Zyxel FMG3005-R20A (glasvezel kastje) hebt zit je gewoon op AON en zal niks omgezet moeten worden.
Welke type Zyxel glasvezel kastje heb je.?
Het kan zijn dat je op XGS-PON komt.
Dan moet je wel omgezet worden.
Maar zodra de monteur de glaskabel er in prikte ging er geen 'speed' lampje branden. Hij heeft trouwens nog een 2de geprobeerd, maar daar werkte het ook niet.
Zodra hij terug in de Draytek werd gestopt was er binnen 15seconden weer link.
[ Voor 6% gewijzigd door Thyzz op 19-10-2023 17:32 ]
Dat speed uit is kan normaal zijn.Thyzz schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:31:
[...]
Ik heb inderdaad een nieuwe Zyxel FMG3005-R20A. Hangen.
Maar zodra de monteur de glaskabel er in prikte ging er geen 'speed' lampje branden. Hij heeft trouwens nog een 2de geprobeerd, maar daar werkte het ook niet.
Zodra hij terug in de Draytek werd gestopt was er binnen 15seconden weer link.
Je zit dan op een 100mbit verbinding i.p.v. 1gbit.
Waarschijnlijk werkt je glasvezel kastje normaal.
Controleer ook de netwerkkabel van het glasvezel kastje naar de router of deze goed is. (Ff andere proberen.)
Zyxel FMG3005-R20 led lampjes.
:strip_exif()/f/image/1kmN9ROq16wVwn7CsmJlryby.jpg?f=fotoalbum_large)
peterbier schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:54:
[...]
Dat speed uit is kan normaal zijn.
Je zit dan op een 100mbit verbinding i.p.v. 1gbit.
Waarschijnlijk werkt je glasvezel kastje normaal.
Controleer ook de netwerkkabel van het glasvezel kastje naar de router of deze goed is. (Ff andere proberen.)
Zyxel FMG3005-R20 led lampjes.
[Afbeelding]

Dit zou wel de grap van de eeuw zijn. Want dan heb je een monteur die op bezoek is en er van overtuigd dat het niet werkt...... Nu even geen tijd om het te testen, maar dat ga ik wel nog doen...
En dat hier geen gigabit aansluiting is. Dat zou kunnen, want tot nu toe heb ik altijd max 100mbit gehad. Al is er volgens de postcode checks wel 1gbit beschikbaar...
Dat 1gbit leverbaar is normaal.Thyzz schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:00:
[...]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dit zou wel de grap van de eeuw zijn. Want dan heb je een monteur die op bezoek is en er van overtuigd dat het niet werkt...... Nu even geen tijd om het te testen, maar dat ga ik wel nog doen...
En dat hier geen gigabit aansluiting is. Dat zou kunnen, want tot nu toe heb ik altijd max 100mbit gehad. Al is er volgens de postcode checks wel 1gbit beschikbaar...
Je moet dan omgezet worden in de POP (wijkkast) op een 1gbit SFP module.
Als je aan 100mbit genoeg hebt kun je het zo laten.
I.i.g. moet jou Zyxel FMG3005-R20 gewoon werken.
Kijk in de tabel die ik hier geplaatst heb op de juiste led lampjes.
Voor wie het wil weten: Gisteren de Zyxel eruit gegooid en de glasconverter aangesloten op mijn Huawei AX3 pro router (staat met 4 broertjes in een mesh netwerk). Vlan 300 ingesteld en werkte meteen. Ping is meteen veel beter. Tussen 7 en 11ms. Speedtest 940mbit up en down. Dik tevreden.
Groetjes, FaceDown.
Is er al iemand die heeft geprobeerd om de media converter via poe te voeden (met een poe converter)?
Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8
Hoi Barre,
Kan ik jou ook DM'en om hier naar te kijken? Odido levert hier sinds kort 1Gb voor 40 euro, maar ik vraag me af of dit dan over eigen apparatuur gaat.
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Misschien goed om dan even de staffels te noteren in de OP?Jassy schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:42:
[...]
Hoi Barre,
Kan ik jou ook DM'en om hier naar te kijken? Odido levert hier sinds kort 1Gb voor 40 euro, maar ik vraag me af of dit dan over eigen apparatuur gaat.
-Ik zit op p2mp WBA en zou bij 1G Odido 55 euro betalen.
-En de tussenvariant een gehuurde (WBA) fiber die p2p is aangelegd. Dat heeft mijn broertje denk ik, en dan kom je op 50euro uit.
-Dan heb je nog een eigen ODF fiber, goedkoop -> 40 euro?
Ja dat is een goed plan!stormfly schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:14:
[...]
Misschien goed om dan even de staffels te noteren in de OP?
-Ik zit op p2mp WBA en zou bij 1G Odido 55 euro betalen.
-En de tussenvariant een gehuurde (WBA) fiber die p2p is aangelegd. Dat heeft mijn broertje denk ik, en dan kom je op 50euro uit.
-Dan heb je nog een eigen ODF fiber, goedkoop -> 40 euro?
Ik kan nu 1Gb krijgen voor 45 euro (40 is met klantvoordeel) dus dat suggereert dat er nu ODF beschikbaar is. Wordt hier alleen Odido over geleverd of ook andere providers? Ben hier helemaal niet in thuis... En is dit XGS-PON of GPON?
Dat eerst kan je met postcode check steekproeven bij andere aanbieders zelf vaststellen.Jassy schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:26:
[...]
Ja dat is een goed plan!
Ik kan nu 1Gb krijgen voor 45 euro dus dat suggereert dat er nu ODF beschikbaar is. Wordt hier alleen Odido over geleverd of ook andere providers? Ben hier helemaal niet in thuis... En is dit XGS-PON of GPON?
Dat laatste hangt af van wat Odido in de cityPOP heeft hangen qua hardware. Ze rollen ook XGSPON ONTs uit.
Ja/neeSamueldw schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:38:
Is er al iemand die heeft geprobeerd om de media converter via poe te voeden (met een poe converter)?
Ik had tmobile toen ze nog geen media converter hadden (draytek router waar sfp in kon)
Heb toen zelf een media converter gekocht en mijn unifi usg aangesloten.
De media converter is identiek aan die die tmobile/odido gebruikt maar dan met het TPlink logo erop.
Die heb ik met POE gevoed met zo'n RJ45 naar barreljack+RJ45.
Die heb ik uiteindelijk vervangen voor een Unifi Media converter die gewoon rechtstreeks via de WAN poort POE kan krijgen.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Maar wie zijn aanbieders die via ODF leveren? Freedom levert bijvoorbeeld op mijn adres nog via KPN.stormfly schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:28:
[...]
Dat eerst kan je met postcode check steekproeven bij andere aanbieders zelf vaststellen.
Dat laatste hangt af van wat Odido in de cityPOP heeft hangen qua hardware. Ze rollen ook XGSPON ONTs uit.
Als ik bij ODF de postcodecheck doe zegt men ook dat ODF hier niet beschikbaar is. Ik vraag me daarom sterk af of Odido daadwerkelijk over ODF levert of toch iets anders doet?
[ Voor 17% gewijzigd door Jassy op 20-10-2023 10:45 ]
Misschien een domme vraag maar jij hebt dus twee aansluitingen in je woning? Eentje van KPN (Netwerk)/Reggefiber en eentje van Open Dutch Fiber?Jassy schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:44:
[...]
Maar wie zijn aanbieders die via ODF leveren? Freedom levert bijvoorbeeld op mijn adres nog via KPN.
Als ik bij ODF de postcodecheck doe zegt men ook dat ODF hier niet beschikbaar is. Ik vraag me daarom sterk af of Odido daadwerkelijk over ODF levert of toch iets anders doet?
Nee, alleen Reggefiber....Barre73 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:19:
[...]
Misschien een domme vraag maar jij hebt dus twee aansluitingen in je woning? Eentje van KPN (Netwerk)/Reggefiber en eentje van Open Dutch Fiber?
Als er geen ODF ligt, dan levert Odido toch over Reggefiber?
Ik krijg dezelfde prijzen bij Odido op ODF adressen als dat ik krijg op wat ooit Reggefiber adressen waren. Lijkt mij dan gewoon dat Odido belichtingsapparatuur in de PoP's heeft staan daar.
Ja maar dan had ik daar een ander tarief van 55 euro verwacht. De vraag is dus, is de prijs over KPN WBA nu gelijk getrokken met ODF, heb ik hier dan toch ODF, of doen ze een ander trucje?loeberce schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:16:
[...]
Als er geen ODF ligt, dan levert Odido toch over Reggefiber?
Nee dan zou je denk ik op dat bedrag van 50euro uitkomen een p2p fiber van Reggefiber (KPN). Maar nu begrijp ik je vraag, je hebt een KPN/Regge Fiber en je wilt weten waarom je dan toch zo laag uitkomt qua prijs?Jassy schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:12:
[...]
Ja maar dan had ik daar een ander tarief van 55 euro verwacht. De vraag is dus, is de prijs over KPN WBA nu gelijk getrokken met ODF, heb ik hier dan toch ODF, of doen ze een ander trucje?
Zijn dat dan geen WBA prijzen @Barre73 zoals onderstaand.
Plofkotje schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:17:
Ik krijg dezelfde prijzen bij Odido op ODF adressen als dat ik krijg op wat ooit Reggefiber adressen waren. Lijkt mij dan gewoon dat Odido belichtingsapparatuur in de PoP's heeft staan daar.
[ Voor 26% gewijzigd door stormfly op 20-10-2023 13:38 ]
Een vervolg update.HellStorm666 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:59:
[...]
Even een update,
Zaterdag bij FS een Generic Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 10km DOM Simplex LC SMF Transceiver Module besteld.
Voor die $25,17 incl. transport wel de moeite waard.
Zodra ie binnen is zal ik 'm in m'n Intel I210 drukken om te zien of ie t dan wel doet.
De transceiver die ik nu had krijgt geen IP. (had ook andere nm's)
Ook met de 1301TX/1550RX 10km transceiver krijg ik geen IP adres.
Er gaat een DHCP request uit en er komt geen antwoord.
En gezien Odido wél wist wel SN m'n kastje had, vermoed ik dat ze filteren op serienummer. En als het serienummer niet op de allow-list staat, krijg je geen IP.
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
Eiiindelijk, na eeuwen wachten, is de glasvezel aansluiting gelegd. Nu nog uitzoeken of naar KPN of Odido te gaan. In beide threads lees je positieve en horror verhalen. Zit nu bij Ziggo en daar is het niet anders uiteraard.
Het modem wat je krijgt van Odido, is dat echt een "meteen vervangen" apparaat, zoals ik hier heb gelezen?
Ben alleen, game nooit, en heb reeds okay wifi via Asus en TP-Link apparaten dus gaat alleen maar om de internet zelf. Dan zal het standaard apparaat wel okay zijn toch?
Het modem wat je krijgt van Odido, is dat echt een "meteen vervangen" apparaat, zoals ik hier heb gelezen?
Ben alleen, game nooit, en heb reeds okay wifi via Asus en TP-Link apparaten dus gaat alleen maar om de internet zelf. Dan zal het standaard apparaat wel okay zijn toch?
Nickname does not reflect reality
Volgens mij is het gewoon een prima router, zeker als je geen specifieke wensen of eisen hebt.Brad Pitt schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:54:
Eiiindelijk, na eeuwen wachten, is de glasvezel aansluiting gelegd. Nu nog uitzoeken of naar KPN of Odido te gaan. In beide threads lees je positieve en horror verhalen. Zit nu bij Ziggo en daar is het niet anders uiteraard.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Dan wil ik eigenlijk nu gaan bellen voor een leuke internet/mobiel combi maar ga het proberen uit te houden tot Black FridayLuuk1983 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:56:
[...]
Volgens mij is het gewoon een prima router, zeker als je geen specifieke wensen of eisen hebt.

Nickname does not reflect reality
VLAN instellen is alleen nodig als je ook IPTV afneemt bij Odido? Ik bedoel, als je alleen internet afneemt (en dus geen TV of telefoonlijn) is die VLAN instelling dan ook nodig of is het dan alleen Asus koppelen aan de mediaconverter?rclahsen schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:42:
[...]
Jazeker lukt dat, in de zin dat je de Asus direct aan de mediaconverter kunt hangen. De poster voor mij geeft al aan dat de mediaconverter alleen maar het signaal omzet naar iets IP. Daarna kun je direct een router (desgewenst: naar keuze) aansluiten. Ik heb zelf een Asus RT-AX68U en die werkt heel fijn op Odido glasvezel. Je moet inderdaad nog wel een VLAN (300) instellen, maar dat kan op deze routers. Bij mij staan de volgende instellingen bij Geavanceerde instellingen > LAN > IPTV > LAN-poort:
Fünf auf der nach oben offenen Richterskala
Nee dat moet altijd.ma9ma schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:23:
[...]
VLAN instellen is alleen nodig als je ook IPTV afneemt bij Odido? Ik bedoel, als je alleen internet afneemt (en dus geen TV of telefoonlijn) is die VLAN instelling dan ook nodig of is het dan alleen Asus koppelen aan de mediaconverter?
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Ik ben net over naar Odido glasvezel, en kreeg er gratis een TV-abonnement bij. Je mag een gegeven paard niet in de bek kijken, maar mijn hemel wat is de beeldkwaliteit van het IPTV platform bedroevend. Ik heb nog geen idee hoe ze hun transcoders ingesteld hebben staan, maar de stream is duidelijk constant bitstarved.
Ik zal binnenkort even wat metingen verrichten.
Ik zal binnenkort even wat metingen verrichten.
Is het mogelijk om bij odido gebruikt te blijven maken van de tweak media converter?
Ik heb hierachter mijn eigen Firewall zitten die als router dient. Ik wil geen energieslupende modem van odidio.
Ik heb hierachter mijn eigen Firewall zitten die als router dient. Ik wil geen energieslupende modem van odidio.
Nee, maar je krijgt van odido ook een mediaconverter dus er verandert weinig...Tmaster schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:47:
Is het mogelijk om bij odido gebruikt te blijven maken van de tweak media converter?
Ok als het een andere mediaconverter betret vind ik dat geen probleem. maar als ik die zyxel modem dus gewoon weiger dan kan ik kiezen voor een mediaconverter?jongetje schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:57:
[...]
Nee, maar je krijgt van odido ook een mediaconverter dus er verandert weinig...
Je krijgt een mediaconverter en een router. Je kunt prima je eigen routerend apparaat gebruiken zolang je deze kunt instellen op vlan300 (daar gaat alle data inclusief tv overheen). Die router van Odido laat je gewoon in de doos, of sluit je 1 keer even aan om de lijn te testen.Tmaster schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:58:
[...]
Ok als het een andere mediaconverter betret vind ik dat geen probleem. maar als ik die zyxel modem dus gewoon weiger dan kan ik kiezen voor een mediaconverter?
[ Voor 9% gewijzigd door jongetje op 20-10-2023 17:03 ]
Ik ben ook zwaar in de war!!stormfly schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:37:
[...]
Nee dan zou je denk ik op dat bedrag van 50euro uitkomen een p2p fiber van Reggefiber (KPN). Maar nu begrijp ik je vraag, je hebt een KPN/Regge Fiber en je wilt weten waarom je dan toch zo laag uitkomt qua prijs?
Zijn dat dan geen WBA prijzen @Barre73 zoals onderstaand.
[...]
Ik zocht voor een mede Tweaker deze week even uit of er eigen apparatuur in een PoP stond en dat was niet het geval. Alleen KPN WBA.
Maar toch bleek Odido daar 45 euro per maand te rekenen voor 1 Gbit...
Dus ik weet het momenteel ook even niet

Twee welen geleden overgestapt van tweak naar Odido. Wat een verschrikkelijke wanprestatie is dat zeg.
Initieel werkte alles binnen 10 minuten. 8 uur later lag de verbinding eruit. PON knipperde op de OTN. Monteur langsgekomen en de OTN was niet goed geregistreerd .
2 uur later weer de verbinding eruit. Na een reset werkte het weer en volgens de helpdesk kwam dit door te veel apparaten op mijn LAN. 5 apparaten is ook wel veel natuurlijk.
Na een poosje weer een knipperende PON. Uitendelijk reggefiber aangestuurd en die heeft me op een andere ader gezet want de verbinding had te hoge demping. Dat die fiber 4 jaar prima werkte met tweak laat ik maar in het midden.
12 uur later weer verbinding weg met een knipperende PON. Weer een afspraak gemaakt voor een monteur. Ondertussen werkt internet spontaan weer. Dit is nu 36 uur stabiel. Ik bel dus met Odido met de vraag is er wat gebeurt of wat? De helpdesk had geen idee natuurlijk. Gevraagd om die monteur af te zeggen want het werkt nu allemaal. Dit zouden ze doen. Wie staat er over 15 minuten op de stoep. Inderdaad de monteur want zr zijn volkomen incompetent daar.
Echt grootste fout ever om over te stappen naar ze.
Initieel werkte alles binnen 10 minuten. 8 uur later lag de verbinding eruit. PON knipperde op de OTN. Monteur langsgekomen en de OTN was niet goed geregistreerd .
2 uur later weer de verbinding eruit. Na een reset werkte het weer en volgens de helpdesk kwam dit door te veel apparaten op mijn LAN. 5 apparaten is ook wel veel natuurlijk.
Na een poosje weer een knipperende PON. Uitendelijk reggefiber aangestuurd en die heeft me op een andere ader gezet want de verbinding had te hoge demping. Dat die fiber 4 jaar prima werkte met tweak laat ik maar in het midden.
12 uur later weer verbinding weg met een knipperende PON. Weer een afspraak gemaakt voor een monteur. Ondertussen werkt internet spontaan weer. Dit is nu 36 uur stabiel. Ik bel dus met Odido met de vraag is er wat gebeurt of wat? De helpdesk had geen idee natuurlijk. Gevraagd om die monteur af te zeggen want het werkt nu allemaal. Dit zouden ze doen. Wie staat er over 15 minuten op de stoep. Inderdaad de monteur want zr zijn volkomen incompetent daar.
Echt grootste fout ever om over te stappen naar ze.
Bij AON doet een transceiver / ONT niets meer dan converteren tussen glasvezel en ethernet. Het is dus een pure mediaconverter en een serial nummer is niet van toepassing.HellStorm666 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:46:
[...]
Een vervolg update.
Ook met de 1301TX/1550RX 10km transceiver krijg ik geen IP adres.
Er gaat een DHCP request uit en er komt geen antwoord.
En gezien Odido wél wist wel SN m'n kastje had, vermoed ik dat ze filteren op serienummer. En als het serienummer niet op de allow-list staat, krijg je geen IP.
Bij GPON/XGSPON moet de ONT wel geregistreerd worden omdat die actief communiceert met de OLT van de provider. Daar is het serial nummer dus wel van belang.
Kun je posten welk typenummer ONT Odido je heeft geleverd? Jij gaat uit van AON maar wellicht klopt dat niet...
Heeft jouw moeder ze inmiddels gehad? Bij mij staat de bestelling op ontvangen, maar niet in behandeling… ook nog geen nieuw spul ontvangen hier thuis…… tot O ver woensdag, naar mijn idee had ik al weekend…Vorkie schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:03:
[...]
Mijn moeder is wel teruggebeld - met allerlei smoesjes en "nep" excuses komen de kastjes nu woensdag. Inderdaad geen tussentijdse oplossing.
Aangezien jij ook woensdag roept ... klinkt het als een algemeen gebedje wat ze moeten zeggen.
Het is dat ze combinatie-abonnement heeft met haar mobiele telefoon - maar anders had ik haar naar KPN gezet - ook niet zaligmakend, maar de naamswijziging + deze actie krijg ik het gevoel dat ze weinig grip hebben op de planning.
Hier het zelfde, maar ik neig er naar die 5 euro korting op mn mob abbonement op te geven voor beter internet, tv en een partij die ten minste niet dit soort debiele acties uithaalt. Bewust klanten zonder tv zetten...
Ja! Donderdag ipv woensdag… met een hoop hulp van een buurman die net zo a-technisch is en op die leeftijd is het ze toch gelijk aan te sluiten.oehTie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:49:
[...]
Heeft jouw moeder ze inmiddels gehad? Bij mij staat de bestelling op ontvangen, maar niet in behandeling… ook nog geen nieuw spul ontvangen hier thuis…… tot O ver woensdag, naar mijn idee had ik al weekend…
Hier het zelfde, maar ik neig er naar die 5 euro korting op mn mob abbonement op te geven voor beter internet, tv en een partij die ten minste niet dit soort debiele acties uithaalt. Bewust klanten zonder tv zetten...
Maar idd belachelijk dat je nog niets hebt

Ook ik zit er aan te denken om na jaren KPN over te stappen op Odido en Ben SimOnly.
Mijn huidige setup is een KPN glasvezel abbo 50/50mbit met wit NT kastje en Experiabox v8.
Prijs: €55 p/m (Oud Telfort)
Wat ik fijn vind is het vast IP dat ik altijd heb gehad.
Ook heb ik achter de Experiabox nog een pfsense NUC hangen met een compleet ingericht vlan netwerk etc.
TV van KPN had ik rechtstreeks op de Experiabox aangesloten zodat ik op de WAN interface van de pfsense geen ingewikkelde dingen hoefde te doen.
Overstappen is wellicht interessant:
abonnement
Maandelijks:
€ 70,00 voor € 25,00
Kostenspecificatie:
Looptijd 1 jaar
Na 8 maanden € 65,00
Glasvezel Internet
1 Gbit/s € 55,00
Eerste 8 maanden korting:
€- 25,00
Elke maand klantvoordeel
€ - 5,00
TV kijken:
Odido TV pakket
€ 12,50
€- 12,50
1 TV box(en) €2,50
€ - 2,50
Na 8 maanden €65 p/m.
KPN thuis+mobiel 1 jaar totaal: €658,68+180= €838,65
Odido+Ben 1 jaar totaal: €200+260+120= €580
Verschil: €258
Mijn vraag:
- hoe vaak wisselt het IP adres van Odido?
- kan ik straks zonder modem/router van Odidio, maar met mediaconverter rechtstreeks naar mijn pfsense?
Mijn huidige setup is een KPN glasvezel abbo 50/50mbit met wit NT kastje en Experiabox v8.
Ook heb ik achter de Experiabox nog een pfsense NUC hangen met een compleet ingericht vlan netwerk etc.
TV van KPN had ik rechtstreeks op de Experiabox aangesloten zodat ik op de WAN interface van de pfsense geen ingewikkelde dingen hoefde te doen.
abonnement
Maandelijks:
€ 70,00 voor € 25,00
Kostenspecificatie:
Looptijd 1 jaar
Na 8 maanden € 65,00
Glasvezel Internet
1 Gbit/s € 55,00
€- 25,00
Elke maand klantvoordeel
€ - 5,00
TV kijken:
Odido TV pakket
€ 12,50
€- 12,50
1 TV box(en) €2,50
€ - 2,50
Na 8 maanden €65 p/m.
Mijn vraag:
- kan ik straks zonder modem/router van Odidio, maar met mediaconverter rechtstreeks naar mijn pfsense?
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
De verbinding heeft welgeteld één week en één dag na de installatie gewerkt, nu 24 uur helemaal geen internet meer. 'LOS' (loss of signal) op de Huawei media converter blijft rood knipperen, er komt geen signaal binnen. Uiteraard diverse keren herstart maar helpt niet. De klantenservice zou binnen drie werkdagen (komt lekker uit op vrijdag) met een reactie komen. Gelukkig wel een voucher ontvangen voor een unlimited internet bundel en geactiveerd op een prepaid kaartje. Hangt nu met een backup telefoon via USB tethering aan eigen router als WAN verbinding. Snelheid is bagger maar in ieder geval wel internet op lokaal netwerk.
Voor de storing waren de waarden uit de mediaconverter heel netjes, niet dat ze eerder al sterk gedempt waren of iets. Er zit een reset knopje aan de zijkant maar ik durf 'm niet zomaar te resetten omdat er daarmee misschien iets verloren gaat van vereiste instellingen.
Ben benieuwd wat er aan de hand is, voor zover geen overige storingen gemeld in de buurt.
Voor de storing waren de waarden uit de mediaconverter heel netjes, niet dat ze eerder al sterk gedempt waren of iets. Er zit een reset knopje aan de zijkant maar ik durf 'm niet zomaar te resetten omdat er daarmee misschien iets verloren gaat van vereiste instellingen.
Ben benieuwd wat er aan de hand is, voor zover geen overige storingen gemeld in de buurt.
Die vraag heb ik letterlijk 6 posts boven je beantwoord....CPM schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:39:
(en komt ook elke week een aantal keer voorbij, @rens-br zou je die in de TS kunnen zetten?).
Al vaak voorbij gekomen, dus je zou het met zoeken ook gewoon moeten hebben kunnen vinden, maar goed:CPM schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:39:
Ook ik zit er aan te denken om na jaren KPN over te stappen op Odido en Ben SimOnly.
abonnement
Maandelijks:
€ 70,00 voor € 25,00
Kostenspecificatie:
Looptijd 1 jaar
Na 8 maanden € 65,00
Glasvezel Internet
1 Gbit/s € 55,00
€- 25,00
Elke maand klantvoordeel
€ - 5,00
TV kijken:
Odido TV pakket
€ 12,50
€- 12,50
1 TV box(en) €2,50
€ - 2,50
Na 8 maanden €65 p/m.
Mijn vraag:
Alleen als je een ander Mac adres aansluit of je modem langdurig uitzet (meerdere dagen) krijg je een ander IP.
ja, dat kan, gewoon VLAN300 aanmaken op je WAN poort en instellen als je WAN.
Vraag 1 laat ik aan anderen over maar bij KPN had je formeel gezien ook geen vast IP. Het wisselde alleen nooit blijkbaar.CPM schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:39:
abonnement
Maandelijks:
€ 70,00 voor € 25,00
Kostenspecificatie:
Looptijd 1 jaar
Na 8 maanden € 65,00
Glasvezel Internet
1 Gbit/s € 55,00
€- 25,00
Elke maand klantvoordeel
€ - 5,00
TV kijken:
Odido TV pakket
€ 12,50
€- 12,50
1 TV box(en) €2,50
€ - 2,50
Na 8 maanden €65 p/m.
Mijn vraag:
Vraag 2: ja, mits je op de PF sense op de inkomende kant Vlan 300 kan instellen /filteren.
Begint goed, ik wil overstappen van PLINQ naar Odido omdat Odido een concurrerend aanbod kan bieden.
Overstapservice aangevinkt, krijg ik een SMS en een mail om gegevens in te vullen is die link stuk:
https://www.odido.nl/my/thuis/overstappen-afronden/$ID ($ID is een ingevulde code).
/f/image/DGOL36EBwvYtS3FINVYbLhyk.png?f=fotoalbum_large)
Iemand dit of iets vergelijkbaars al een keer gehad? Ik kan er niets van terugvinden in dit topic als ik zoek op 'overstap' of 'overstap link'.
Of die pagina is nog niet gegenereerd (niet heel onwaarschijnlijk) of er gaat iets anders fout. In beide gevallen niet vlekkeloos.
Overstapservice aangevinkt, krijg ik een SMS en een mail om gegevens in te vullen is die link stuk:
https://www.odido.nl/my/thuis/overstappen-afronden/$ID ($ID is een ingevulde code).
/f/image/DGOL36EBwvYtS3FINVYbLhyk.png?f=fotoalbum_large)
Iemand dit of iets vergelijkbaars al een keer gehad? Ik kan er niets van terugvinden in dit topic als ik zoek op 'overstap' of 'overstap link'.
Of die pagina is nog niet gegenereerd (niet heel onwaarschijnlijk) of er gaat iets anders fout. In beide gevallen niet vlekkeloos.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
@True Ik ben bang dat dit naweeën zijn van de naamswijziging. Als ik mijn rekening download van thuis staat in het bestand nog t-mobile en bij mobiel Odido.
De chatbot verwees mij ook naar de community omdat er niemand per chat aanwezig is (of de telefonische helpdesk) en de community is super zinvol als het eerste bericht wat ik lees over overstapservice 6 jaar oud is en gaat over iemand die van KPN naar T-Mobile wil overstappen.jongetje schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:04:
@True Ik ben bang dat dit naweeën zijn van de naamswijziging. Als ik mijn rekening download van thuis staat in het bestand nog t-mobile en bij mobiel Odido.

@True De telefonische helpdesk is vandaag open tot 17:30, dus je kunt ze bellen.
Nu nog bij Tweak, volgende maand bij Odido. De apparatuur heb ik reeds ontvangen. De media converter (ONT terminal) heb ik opgehangen. Graag blijf ik de FRITZ!Box 5490 gebruiken.
Volgens mij:
1) glas uit de FRITZ!Box
2) Fritz!Box configureren voor WAN op LAN1 met VLAN 300
3) mediaconverter op LAN1 aansluiten
4) glas in de Huawei XGS-PON converter (door de monteur)
En gaan?
Volgens mij:
1) glas uit de FRITZ!Box
En gaan?
:strip_exif()/f/image/tX69WRQmRMlMPlCpEJumzWEC.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is mij gelukt na het nieuwe abonnement te koppelen in 'my Odido' aan mijn (al bestaande en oud mobiel) Tele2 account. Daarna kreeg ik in het overzicht de optie om de overstapgegevens in te vullen.jongetje schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:09:
@True De telefonische helpdesk is vandaag open tot 17:30, dus je kunt ze bellen.
Alsof je nog poort 25 wilt gebruiken tegenwoordigasing schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:00:
[...]
Op dit moment is er geen IPv6 ondersteuning. Dat kunnen ze niet eindeloos volhouden want de IPv4 adressen raken een keer op. Dat roept iedereen nu maar er wordt gehandeld in blokken. Zolang ze IPv4 kunnen kopen zullen ze dat doen.
Mijn IP adres is al een jaar ongewijzigd, dus daar zou ik me geen zorgen om maken.
Poort 25 UITGAAND is geblokkeerd. Inkomend niet. Dat wil zeggen dat je mailserver wel kan ontvangen maar niet kan versturen. Om dat werkend te krijgen gebruik ik een GMail account. De ontvanger ziet mijn eigen domein als afzender, en DKIM en SPF kloppen gewoon. Alleen in de header van de mail vind je mijn gmail adres terug.
Ik heb nu KPN met superwifi.
Ik wil wel overstappen naar Odido 1Gbit vanwege een enorm verschil in tarief. De overstap aanbieding van Odido is enorm aantrekkelijk tov wat KPN mij nu telefonisch heeft aangeboden.
Maar mijn zorg zit hem met name in het Wifi bereik in het huis. Ik ben erg blij met de super wifi punten van KPN die een mesh netwerk verzorgen.
KAn ik die punten ook aansluiten op de modem van Odido? Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik wil wel overstappen naar Odido 1Gbit vanwege een enorm verschil in tarief. De overstap aanbieding van Odido is enorm aantrekkelijk tov wat KPN mij nu telefonisch heeft aangeboden.
Maar mijn zorg zit hem met name in het Wifi bereik in het huis. Ik ben erg blij met de super wifi punten van KPN die een mesh netwerk verzorgen.
KAn ik die punten ook aansluiten op de modem van Odido? Heeft iemand daar ervaring mee?
Als je die wifi punten huurt van KPN, dan is het misschien een idee om zelf een mesh netwerk te kopen? Dan word je onafhankelijk van je leverancier, je kunt zelf bepalken welk product je gebruikt en je hoeft in de komend 5-10 jaar geen huur voor "superwifi" te betalen.DeBers schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:44:
...
587 is open. Om mijn Sendmail mailserver naar buiten te laten praten heb ik een relay aangemaakt op gmail. De ervaring leert dat als je vanaf een consumentenlijn wil mailen, je die relay nodig hebt. Voorheen deed ik dat met de relay van Ziggo.lunnie schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:19:
[...]
Alsof je nog poort 25 wilt gebruiken tegenwoordigOf is poort 587 ook dicht?
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Nee. De wifi punten zijn mijn eigendom. Mijn vraag is of het technisch mogelijk is en of iemand dit eerder al gedaan heeft voor mij?Yer00n schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:55:
[...]
Als je die wifi punten huurt van KPN, dan is het misschien een idee om zelf een mesh netwerk te kopen? Dan word je onafhankelijk van je leverancier, je kunt zelf bepalken welk product je gebruikt en je hoeft in de komend 5-10 jaar geen huur voor "superwifi" te betalen.
SuperWifi is niets anders dan een mesh Wifi netwerk. Niets houdt je tegen om je eigen mesh routers te kopen. Delta doet dat met de Deco setjes. Ik ga niet teveel zeggen maar ik zit dicht op het vuur en die Deco setjes doen het prima bij de klanten.DeBers schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:44:
Ik heb nu KPN met superwifi.
Superwifi ziet er overigens uit als de Ubiqiti access points. Die dingen heb ik thuis liggen en dat doet het ook prima.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik lees al een poosje mee in dit topic, en overweeg zelf ook een overstap van KPN naar Odido, vanwege het enorme prijsverschil. Ik twijfel vanwege het aantal mensen dat hier spijt heeft van de overstap. Dat gezegd hebbende, heb ik niet het KPN forum gelezen, en weet dus niet hoe zich dat verhoud.
Ik zou voor het 400/400 (nu 200/200) abonnement gaan. Ik game zo nu en dan, download soms grote bestanden, en neem geen TV af. Ik heb geen eigen hardware, maar zou wel twee mesh APs willen. Met name de klachten over latency baren me zorgen i.v.m. het gamen.
Zijn er ook mensen die eenzelfde overstap hebben gemaakt en wel tevreden zijn met de kwaliteit?
Ik zou voor het 400/400 (nu 200/200) abonnement gaan. Ik game zo nu en dan, download soms grote bestanden, en neem geen TV af. Ik heb geen eigen hardware, maar zou wel twee mesh APs willen. Met name de klachten over latency baren me zorgen i.v.m. het gamen.
Zijn er ook mensen die eenzelfde overstap hebben gemaakt en wel tevreden zijn met de kwaliteit?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb wel gewoon een kabel naar mijn pc. Wat is de kwaliteit van het lan netwerk? Naast de WiFi.Zbx schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:36:
Ik lees al een poosje mee in dit topic, en overweeg zelf ook een overstap van KPN naar Odido, vanwege het enorme prijsverschil. Ik twijfel vanwege het aantal mensen dat hier spijt heeft van de overstap. Dat gezegd hebbende, heb ik niet het KPN forum gelezen, en weet dus niet hoe zich dat verhoud.
@Zbx @DeBers Mensen zijn nu eenmaal eerder geneigd te klagen dan elke maand een positief bericht over hun provider te posten. Als jij een provider vind waar geen klachten/problemen over te vinden zijn dan zou ik dat knap vinden. Als iedereen problemen had dan hadden ze echt geen klanten meer en had dit topic er ook niet voornamelijk bestaan uit de vraag of je een eigen router kunt gebruiken
.
Ik lees verhalen dat het aansluiten lastig gaat, bij mijn buurman zijn ze al 3 maanden bezig om het werkend te krijgen. Bij mij was het in 5 minuten aangesloten en werkte alles prima. Ik ken meer mensen waar het zonder gedoe ging dan die paar uitzonderingen. Probleem is dat je die sneller onthoud...
Probeer het gewoon een jaar en als het echt niet werkt (wat ik me niet kan voorstellen) zeg je de boel op.
Ik lees verhalen dat het aansluiten lastig gaat, bij mijn buurman zijn ze al 3 maanden bezig om het werkend te krijgen. Bij mij was het in 5 minuten aangesloten en werkte alles prima. Ik ken meer mensen waar het zonder gedoe ging dan die paar uitzonderingen. Probleem is dat je die sneller onthoud...
Probeer het gewoon een jaar en als het echt niet werkt (wat ik me niet kan voorstellen) zeg je de boel op.
Hoi Allen,
Ook ik ben onlangs overgestapt naar Odido en dat verliep als volgt:
1) In mei jl. bij T-Mobile glasvezel besteld voor 28 sept jl.(ivm opzegtermijn)
2) Aanvragen, bevestigen en account aanmaken ging goed.
3) Tussen mei en begin september geregeld mailtjes dat ze mij niet vergeten waren en de stand van zaken aangaande mijn "bestelling".
4) 14 september (2 weken voor de overstap) bericht dat het installatiepakket verzonden was incl. track & trace.
5) installatiepakket op 15 september bezorgd en bevestiging per mail.
6) 15 september ook een mail en sms om een afspraak met de Gideon monteur in te plannen => 28 september tussen 11.00 en 13.00 uur.
7) 28 september zit ik te wachten. Oud signaal al opgeheven en toen ging het "mis". SMS dat de monteur was uitgevallen.
8 = 28 sept. om 12.15 uur belt Gideon. Excuus voor het ongemak. De monteur komt morgen tussen 13.00 en 15.00 uur.
9) 29 september.............om 12.50 uur gaat de telefoon.............GIDEON. Het is de monteur die meldt dat hij over 10 minuten bij mij is.
10) Installatie duurde een kwartier en de TV heb ik zelf gedaan.
11) Sindsdien geen enkele storing gehad.
Kortom.tevreden en dat 10 maanden van 30 pleuro ipv 61,50
3) Tussen mei en begin september geregeld mailtjes dat ze mij niet vergeten waren en de stand van zaken aangaande mijn "bestelling".
4) 14 september (2 weken voor de overstap) bericht dat het installatiepakket verzonden was incl. track & trace.
6) 15 september ook een mail en sms om een afspraak met de Gideon monteur in te plannen => 28 september tussen 11.00 en 13.00 uur.
7) 28 september zit ik te wachten. Oud signaal al opgeheven en toen ging het "mis". SMS dat de monteur was uitgevallen.
8 = 28 sept. om 12.15 uur belt Gideon. Excuus voor het ongemak. De monteur komt morgen tussen 13.00 en 15.00 uur.
9) 29 september.............om 12.50 uur gaat de telefoon.............GIDEON. Het is de monteur die meldt dat hij over 10 minuten bij mij is.
11) Sindsdien geen enkele storing gehad.

Kortom.tevreden en dat 10 maanden van 30 pleuro ipv 61,50
Yes. In het kader van points of failures uitsluiten zou ik wel de monteur laten testen of internet werkt met de Zyxel die je van Odido hebt gekregen. Werkt internet op de Zyxel, dan kan de monteur lekker naar de volgende afspraak/huis en sluit je lekker je eigen apparatuur aan.lexuzu schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:37:
Nu nog bij Tweak, volgende maand bij Odido. De apparatuur heb ik reeds ontvangen. De media converter (ONT terminal) heb ik opgehangen. Graag blijf ik de FRITZ!Box 5490 gebruiken.
Volgens mij:
1) glas uit de FRITZ!Box
En gaan?
[Afbeelding]
Je kan het volgens mij zelfs tot 14 dagen na aansluiting nog zonder reden opzeggen.jongetje schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:28:
Maar ik sluit mij bij de vorige posters aan, ook ik heb nog geen moment spijt gehad van de overstap naar Odido (tot nu toe). Ik betaal nu de eerst 10 maanden €25 voor 1000/1000, en daarna ga ik €40 per maand betalen, terwijl 1000/100 bij Ziggo mij vorige maand nog €63 per maand kosten.
[ Voor 4% gewijzigd door DON PAPA op 23-10-2023 00:17 ]
Vanaf welke provider ben je overgestapt?Askjeeves schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:33:
Hoi Allen,
4) 14 september (2 weken voor de overstap) bericht dat het installatiepakket verzonden was incl. track % trace.
7) 28 september zit ik te wachten. Oud signaal al opgeheven en toen ging het "mis". SMS dat de monteur was uitgevallen.![]()
![]()
![]()
8 = 28 sept. om 12.15 uur belt Gideon. Excuus voor het ongemak. De monteur komt morgen tussen 13.00 en 15.00 uur.![]()
11) Sindsdien geen enkele storing gehad.![]()
Kortom.tevreden en dat 10 maanden van 30 pleuro ipv 61,50![]()
![]()
Daarna moet je ze opbellen en vragen naar verlengaanbod… ik heb opnieuw weer een mooie korting gekregenDON PAPA schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:10:
[...]
Je kan het volgens mij zelfs tot 14 dagen na aansluiting nog zonder reden opzeggen.
Maar ik sluit mij bij de vorige posters aan, ook ik heb nog geen moment spijt gehad van de overstap naar Odido (tot nu toe). Ik betaal nu de eerst 10 maanden €25 voor 1000/1000, en daarna ga ik €40 per maand betalen, terwijl 1000/100 bij Ziggo mij vorige maand nog ruim €20 meer kosten per maand.
Mag ik vragen hoeveel de nieuw korting was die je weer hebt gekregen?PeaceNlove schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:17:
[...]
Daarna moet je ze opbellen en vragen naar verlengaanbod… ik heb opnieuw weer een mooie korting gekregen
6 maanden 10 euro korting op internet en 4 maanden 10 euro korting op tv
Ik zit te twijfelen om over te stappen van KPN (ex-XS4ALL) naar Odido. Ik hoor niet de beste verhalen over de KPN TV+ box, maar die ga ik sowieso krijgen als ik mijn huidige abonnement ga wijzigen. Ik heb sinds kort (eindelijk) glasvezel en wil toch meer halen dan 100 Mbit/s halen
Ik heb hiervoor T-Mobile gehad met DSL en dat werkte altijd gewoon goed. Het enige wat verandert lijkt te zijn bij Odido is dat ze geen eigen monteurs hebben, maar werken met Guidion.
Ik heb hiervoor T-Mobile gehad met DSL en dat werkte altijd gewoon goed. Het enige wat verandert lijkt te zijn bij Odido is dat ze geen eigen monteurs hebben, maar werken met Guidion.
T-Mobile werkte ook al met GuidionJotyjo schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:24:
Ah, dan had ik het toch verkeerd onthouden. Dan lijkt er naast de naamswijziging niks veranderd te zijn
Ik ben een tijdlang de superwifi punten blijven gebruiken na mijn overstap van Kpn naar T-Mobile destijds. Paar instellingen aanpassen in het hoofd-wifipunt, en het draait.DeBers schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:11:
[...]
Nee. De wifi punten zijn mijn eigendom. Mijn vraag is of het technisch mogelijk is en of iemand dit eerder al gedaan heeft voor mij?
Maar, ik merkte wel veel hickups. Chromecasts die ik meerdere keren per week moest resetten omdat ze geen wifi connectie kregen, "slimme" apparaten die hun connectie regelmatig kwijt raakte, en ik haalde via de superwifi punten bij lange na geen 1000/1000 wat mijn internetabbo heeft.
Ik ben overgestapt naar een eigen mesh setje (deco X50) en sindsdien zijn al dat soort problemen weg bij mij. Apparaten werken stabiel, snelheid via wifi is enorm verbeterd. En ik heb ook direct afscheid genomen van het Zyxel modem van T-mobile.
Kortom: het werkt, maar ik zou persoonlijk een provider onafhankelijke oplossing gaan zoeken.
Ik merk overigens geen hickups bij gebruik van die dingen. Wel heb ik wifi op de Zyxel router zelf uitgezet en kosste het de Zyxel router initieel meer dan 10 minuten om een network map te maken.
Omdat Tweak volgend jaar de stekker eruit trekt
, ga ik vermoedelijk over naar Odido.
Ik zou graag mijn bestaande Fritzbox 5530 willen (blijven) gebruiken voor de Odido aansluiting.
Heeft iemand hier al een handleiding voor gemaakt?
De glasvezel kabel zit nu rechtstreeks op de modem (AON), deze zou dan in de media converter moeten en vandaar uit naar een LAN poort ?
Het ip adres is niet vast maar wisselt enkel bij verandering van router hardware, daar kan ik wel mee leven.
Hoe bevalt de Odido TV ten op zichten van Canal digitaal, lijkt mij een verbetering.
Ik kan nog steeds niet wennen aan Canal digitaal lay-out, de beeld kwaliteit is wel in orde.
Ik zou graag mijn bestaande Fritzbox 5530 willen (blijven) gebruiken voor de Odido aansluiting.
Heeft iemand hier al een handleiding voor gemaakt?
De glasvezel kabel zit nu rechtstreeks op de modem (AON), deze zou dan in de media converter moeten en vandaar uit naar een LAN poort ?
Het ip adres is niet vast maar wisselt enkel bij verandering van router hardware, daar kan ik wel mee leven.
Hoe bevalt de Odido TV ten op zichten van Canal digitaal, lijkt mij een verbetering.
Ik kan nog steeds niet wennen aan Canal digitaal lay-out, de beeld kwaliteit is wel in orde.
Klopt, wel VLAN300 instellen, Odido doet ook DHCP net zoals Tweak.Tumb schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:35:
Omdat Tweak volgend jaar de stekker eruit trekt, ga ik vermoedelijk over naar Odido.
Heeft iemand hier al een handleiding voor gemaakt?![]()
TV is beter inderdaad. Er zijn diverse services die ervoor zorgen dat je domein automatisch aangepast gaat worden wanneer je IP adres wijzigt, dat kan handig zijn (dynamic DNS,dynDNS)
En als je een eigen domeinnaam hebt kan je vaak ook bij je aanbieder de DNS records aanpassen via een script. Dat is ook wat ik doe met transip.
Er is begin dit jaar glasvezel aangelegd in mijn dorp en mijn Ziggo-contract loopt per november af, dus ik ben mijn opties aan het afwegen. 12 maanden Odido (kortingen verrekend) 1000/1000 met tv kost me 415 euro, 12 maanden Ziggo (zonder op te bellen om korting te vragen) 400/40 met tv kost me 786 euro. Dat is 371 euro verschil, echt een enorm bedrag voor een langzamer product. Ik ga zeker nog even bellen, maar ze zullen me vast geen 371+ euro cadeau willen doen. Dank voor alle ervaringen in dit topic, helpt me met een gerust hart de overstap te maken!
Update: Ziggo kon maximaal 6 maanden x 20 euro korting bieden, dus dat is bij lange na niet genoeg.
Update: Ziggo kon maximaal 6 maanden x 20 euro korting bieden, dus dat is bij lange na niet genoeg.
[ Voor 11% gewijzigd door xtehpuma op 23-10-2023 17:38 . Reden: Ziggo gebeld ]
Het instellen van Vlan300 gaat via de " Wizard Internettoegang instellenZenix schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:39:
[...]
Klopt, wel VLAN300 instellen, Odido doet ook DHCP net zoals Tweak.
TV is beter inderdaad. Er zijn diverse services die ervoor zorgen dat je domein automatisch aangepast gaat worden wanneer je IP adres wijzigt, dat kan handig zijn (dynamic DNS,dynDNS)
Deze wizard helpt u bij het instellen, bewerken en controleren van uw internettoegang." ?
De internet lijn zal toch opnieuw geconfigureerd moeten worden.
DDNS zou altijd nog kunnen.
Eerst nog maar eens wachten op een Odido aanbod, voorlopig is er enkel ADSL beschikbaar op mijn adres, volgens de odido website.
Ik gebruikte een Fritzbox 5590 bij Kpn AON direct op glasvezel.Tumb schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:35:
Omdat Tweak volgend jaar de stekker eruit trekt, ga ik vermoedelijk over naar Odido.
Heeft iemand hier al een handleiding voor gemaakt?![]()
Deze Fritzbox gebruik ik nu bij T-Mobile (Odido) op GPON met GPON SFP module.
Ff serienummer van de Huawei GPON ONT klonen en klaar.
T-Mobile profile er in zetten en gaan.
Maar uiteraard kan je ook van het glasvezel kastje met een netwerk kabel en dan naar de ingestelde rj45 wan poort.
Monteur is geweest, verbinding werkt.
Heb de Zyxel T56 op 192.168.172.1 gezet en mijn Orbi (https://www.netgear.com/nl/home/wifi/mesh/rbs850/) van het Ziggo modem op de Odido router geprikt.
Wat moet ik nu nog instellen, want de snelheid is slechter dan bij Ziggo en de ping is ook niet super. Rechtstreeks op de Zyxel is het sneller, maar heel slecht bereik verder dan 4 meter van de router.
Heb de Zyxel T56 op 192.168.172.1 gezet en mijn Orbi (https://www.netgear.com/nl/home/wifi/mesh/rbs850/) van het Ziggo modem op de Odido router geprikt.
Wat moet ik nu nog instellen, want de snelheid is slechter dan bij Ziggo en de ping is ook niet super. Rechtstreeks op de Zyxel is het sneller, maar heel slecht bereik verder dan 4 meter van de router.
/f/image/IyXYTL5cQ6ZeH0qOMIfO4Jq5.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Phusebox op 23-10-2023 15:00 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Snelheid bedraad of via wifi? Hoe heb je eea ingesteld? 1 Gbps abbonnement? Halve upload probleem is hier eerder voorbijgekomen. Kan aan de ONT liggen geloof ik.Phusebox schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:42:
Monteur is geweest, verbinding werkt.
[Afbeelding]
Via Wifi. Maar rechtstreeks op de Zyxel haalde ik 1.1 Gbps en Upload richting de 800 Mbps.loeberce schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:03:
[...]
Snelheid bedraad of via wifi? Hoe heb je eea ingesteld? 1 Gbps abbonnement? Halve upload probleem is hier eerder voorbijgekomen. Kan aan de ONT liggen geloof ik.
En de Orbi kan dus wel sneller want dat haalde ik met Ziggo ook, 800-900 max.
Ping is ook niet echt super te noemen.
[ Voor 13% gewijzigd door Phusebox op 23-10-2023 15:11 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
9 oktober ook Odido aangevraagd in mn woning en nog geen aansluiting voor glasvezel, dus daarvoor moet iemand langskomen. Iemand een idee hoe lang dit ongeveer duurt en of ze een afspraak maken of gewoon langskomen? Vind het jammer dat dit zo lang moet duren...
Als het regent in mei, dan is april voorbij
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen