Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:54
Phusebox schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:10:
[...]

Via Wifi. Maar rechtstreeks op de Zyxel haalde ik 1.1 Gbps en Upload richting de 800 Mbps.

En de Orbi kan dus wel sneller want dat haalde ik met Ziggo ook, 800-900 max.

Ping is ook niet echt super te noemen.
Ik heb nu denk ik een maandje glas van Odido (voorheen ziggo)
Op zich niets te klagen, ondanks dat ik niet sneller dan 890 mbit down haal (Ik zit met een Unify Dream machine ertussen, wellicht is dat de reden) Ping eigenlijk constant goed en upload ook wel.

Heb wel wat wifi issues in huis, maar dat ligt volgens mij volledig aan mn eigen setup. (access point ligt direct achter de TV, deze moet ik echt even verplaatsen

Speedtest op UDM
889 Mbps
926 Mbps
Ping: 8 ms
ISP Speed Potential: 91%

Ik heb ooit ergens in dit topic gelezen dat het niet verstandig is je TV direct op je netwerk te hangen (bedraad) ik heb een LG C1. Ik heb echter geen idee waarom niet. Ik merk dat mn tv soms traag verbind met het wifi netwerk (wellicht wat brakke verbinding daar) en daardoor loggen apps zoals HBO etc traag in en geven netwerk verbinding issues. Ik moet dat de TV even uit en aan zetten en dan werkt het weer.

Iemand suggesties ? Tips welkom :)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:40
4v4t4r schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:28:
[...]

Ik heb nu denk ik een maandje glas van Odido (voorheen ziggo)
Op zich niets te klagen, ondanks dat ik niet sneller dan 890 mbit down haal (Ik zit met een Unify Dream machine ertussen, wellicht is dat de reden) Ping eigenlijk constant goed en upload ook wel.

Heb wel wat wifi issues in huis, maar dat ligt volgens mij volledig aan mn eigen setup. (access point ligt direct achter de TV, deze moet ik echt even verplaatsen

Speedtest op UDM
889 Mbps
926 Mbps
Ping: 8 ms
ISP Speed Potential: 91%

Ik heb ooit ergens in dit topic gelezen dat het niet verstandig is je TV direct op je netwerk te hangen (bedraad) ik heb een LG C1. Ik heb echter geen idee waarom niet. Ik merk dat mn tv soms traag verbind met het wifi netwerk (wellicht wat brakke verbinding daar) en daardoor loggen apps zoals HBO etc traag in en geven netwerk verbinding issues. Ik moet dat de TV even uit en aan zetten en dan werkt het weer.

Mijn ping en downloadsnelheid zijn/waren op Ziggo 1Gbit beter. Dus dat valt wel tegen.

Is ook enorm wisselvallig de glasvezel snelheid... tussen 500 en 700. Niet echt constant.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05:43

PeaceNlove

Deugleuter

Phusebox schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:10:
[...]

Via Wifi. Maar rechtstreeks op de Zyxel haalde ik 1.1 Gbps en Upload richting de 800 Mbps.

En de Orbi kan dus wel sneller want dat haalde ik met Ziggo ook, 800-900 max.

Ping is ook niet echt super te noemen.
Is die Orbi een router? of alleen een AP?
Als het een Router is kan je de Zyxel er ook tussenuithalen en configureren op VLAN300 op de WAN poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
PeaceNlove schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:44:
[...]

Is die Orbi een router? of alleen een AP?
Als het een Router is kan je de Zyxel er ook tussenuithalen en configureren op VLAN300 op de WAN poort.
Dat laatste heb ik gedaan. Is nog trager.

En Odido heeft ook niet Ziggo opgezegd... zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aDutchCow schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:19:
9 oktober ook Odido aangevraagd in mn woning en nog geen aansluiting voor glasvezel, dus daarvoor moet iemand langskomen. Iemand een idee hoe lang dit ongeveer duurt en of ze een afspraak maken of gewoon langskomen? Vind het jammer dat dit zo lang moet duren...
Op afspraak sowieso. Maar het hangt wel af van wie de aanleggende partij is. Enig idee of je in een gebied van Open Dutch Fiber, KPN Netwerk, E-Fiber of Delta Fiber zit?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:36
Phusebox schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:56:
[...]

En Odido heeft ook niet Ziggo opgezegd... zucht.
Dat doen ze pas nadat je door de twee/vier weken bedenktijd door gekomen bent.

[ Voor 7% gewijzigd door jadjong op 23-10-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
jadjong schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:18:
[...]

Dat doen ze pas nadat je door de twee/vier weken bedenktijd door gekomen bent.
Ze zeggen net bij de klantenservice dat er overstapservice aan staat maar dat deze een fout geeft. Nu gaat het niet meer en ik moet het zelf maar regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:20

WheeleE

Dinges

aDutchCow schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:19:
9 oktober ook Odido aangevraagd in mn woning en nog geen aansluiting voor glasvezel, dus daarvoor moet iemand langskomen. Iemand een idee hoe lang dit ongeveer duurt en of ze een afspraak maken of gewoon langskomen? Vind het jammer dat dit zo lang moet duren...
Bij mij duurde het ongeveer een jaar, bij anderen gaat het in weken. Geen peil op te trekken, je merkt het vanzelf. Ze komen eerst langs voor een schouw om te kijken hoe/waar de kabel moet gaan lopen. Gaat via een afspraak, zeker de uiteindelijke montage.
Bellen met Odido voor een update kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Wat een crap bedrijf zeg. Mijn vaste nummer ben ik dus kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04:03
Ik ben ook al zo'n 7 maanden aan het wachten op de afmontage naar mijn woning(open dutch fiber). Iedere maand weer een update mailtje van Odido waarin staat dat het (weer) is uitgesteld. Aangezien mijn KPN VDSL abonnement afloopt deze maand ben ik maar overgestapt naar Ziggo. Een Elite Gigabit abonnement met ESPN, Ziggo Sport en een WiFi 6 SmartWiFi voor totaal voor 39,- euro per maand. Een hele nette prijs, vind ik. Volgend jaar zien we dan wel weer verder, ik laat de afmontage wel plaatsvinden en zeg direct daarna Odido op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtehpuma
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 10:35
Pierre_nr1 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:56:
Ik ben ook al zo'n 7 maanden aan het wachten op de afmontage naar mijn woning(open dutch fiber). Iedere maand weer een update mailtje van Odido waarin staat dat het (weer) is uitgesteld. Aangezien mijn KPN VDSL abonnement afloopt deze maand ben ik maar overgestapt naar Ziggo. Een Elite Gigabit abonnement met ESPN, Ziggo Sport en een WiFi 6 SmartWiFi voor totaal voor 39,- euro per maand. Een hele nette prijs, vind ik. Volgend jaar zien we dan wel weer verder, ik laat de afmontage wel plaatsvinden en zeg direct daarna Odido op.
Dat lijkt me de actieprijs van 6 maanden, toch? Niet 12 maanden lang 39 p/m?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04:03
xtehpuma schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:42:
[...]

Dat lijkt me de actieprijs van 6 maanden, toch? Niet 12 maanden lang 39 p/m?
Jawel, 12 maanden voor 39,- p/m. Ziggo voelt de hete adem van glazvezel in zijn/haar nek. Met een beetje onderhandelen kan je een heel eind komen, heb ik gemerkt.

[ Voor 31% gewijzigd door Pierre_nr1 op 23-10-2023 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Phusebox schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:45:
Wat een crap bedrijf zeg. Mijn vaste nummer ben ik dus kwijt.
Heb je geprobeerd om het nummer alsnog mee te nemen? Kan volgens mij tot 14 dagen.

https://www.odido.nl/serv.../nummerbehoud-vast-bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aDutchCow
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 11:28
Barre73 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:16:
[...]

Op afspraak sowieso. Maar het hangt wel af van wie de aanleggende partij is. Enig idee of je in een gebied van Open Dutch Fiber, KPN Netwerk, E-Fiber of Delta Fiber zit?
Omgeving Breda, dus volgens mij is dat KPN

Als het regent in mei, dan is april voorbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:52

Thyzz

-=leeg=-

peterbier schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:05:
[...]

Dat 1gbit leverbaar is normaal.
Je moet dan omgezet worden in de POP (wijkkast) op een 1gbit SFP module.
Als je aan 100mbit genoeg hebt kun je het zo laten.
I.i.g. moet jou Zyxel FMG3005-R20 gewoon werken.
Kijk in de tabel die ik hier geplaatst heb op de juiste led lampjes.
Nou helemaal gelijk hoor.
Omprikken en gaan!
Benieuwd of ik nog wat van Odido ga horen...

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:18
Thyzz schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 00:41:
[...]

Nou helemaal gelijk hoor.
Omprikken en gaan!
Benieuwd of ik nog wat van Odido ga horen...
Niks waarschijnlijk.
Je had een oude router (direct op glasvezel) die is vervangen door een waar je een los glasvezel kastje nodig hebt.
Je hebt geen snelheid verhoging gedaan toch.?
Dan blijf je wat je nu hebt dat speed lampje uit en je hebt een 100mbit verbinding tussen pop en huis.
Je zat op AON en blijft op AON met je nieuwe glasvezel kastje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:15

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
jongetje schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:02:
[...]

Die vraag heb ik letterlijk 6 posts boven je beantwoord....
(en komt ook elke week een aantal keer voorbij, @rens-br zou je die in de TS kunnen zetten?).
Ik heb het stukje eigen hardware een nodige opfrissing gegeven en iets vermeld over vaste IP's in de OP. Hopelijk verminderd dat de vragen, zo niet, kunnen we gewoon naar de OP verwijzen naar het hoofdstuk eigen hardware.

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 24-10-2023 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kishore
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:20
Binnenkort gaan we over op glasvezel van Odido. Volgens een medewerker van Guidion volstaat een Cat5e kabel maar daar heb ik mijn twijfels over. Welke netwerkkabel (kwaliteitstandaard ) met het oog op de toekomst gebruiken jullie? Is dat Cat 6 en hoger ? En waar kan ik deze bestellen? En kan een netwerkkabel bv van Temu wel vertrouwen?

[ Voor 1% gewijzigd door kishore op 24-10-2023 09:34 . Reden: fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aDutchCow schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:28:
[...]

Omgeving Breda, dus volgens mij is dat KPN
Als de kabels oranje waren toen ze de grond in gingen, dan inderdaad KPN/Glaspoort. Dan durf ik er eigenlijk niet veel van te zeggen.... Het kan een paar weken zijn, het kan een paar maanden duren. Hangt helemaal af van de huidige aannemer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:10
kishore schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:33:
Binnenkort gaan we over op glasvezel van Odido. Volgens een medewerker van Guidion volstaat een Cat5e kabel maar daar heb ik mijn twijfels over. Welke netwerkkabel (kwaliteitstandaard ) met het oog op de toekomst gebruiken jullie? Is dat Cat 6 en hoger ? En waar kan ik deze bestellen? En kan een netwerkkabel bv van Temu wel vertrouwen?
Leesvoer: https://www.blackbox.nl/n...opper-cable/Category-5e-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Cat5e werkt prima tot 1Gbit/s, dus is in principe voldoende. Cat6 is met 10Gbit/s op 55 meter een stuk toekomstvaster, dus als je nog kabels moet trekken, dan zou ik zeker kiezen voor Cat6.

Chinese kabeltjes van Temu zou ik in ieder geval niet vertouwen.

Maar wat voor iets moet je hebben? Een patchkabel van 2 meter of wil je 100 meter CAT6 kabels door je hele huis trekken? Dat is nogal een verschil.

In het laaste geval, de Belden Cat.6 grijs 7965E komt nogal vaak voorbij.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 24-10-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kishore
Dank voor snelle reacties. Ik heb circa 20 meter kabel nodig. Wat is uw oordeel mbt tot deze netwerkkabel: Netwerkkabel 20 meter Amazon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaitje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-06 20:03
Cat5E hier waarmee ik 980Mbps haal, dat is natuurlijk afhankelijk van de afstand (lengte van je kabel) en hoeveel interferentie er is.

Ik had zelf een keer bij de bouwmarkt Cat6 kabel gehaald, maar daar haalde ik niet eens de 100Mbps mee, dus mijn advies is investeer in een kwalitatief goede kabel. Daar kan je nog lang plezier van hebben.
Belden is idd een betrouwbaar merk zoals al genoemd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ligt heel erg aan de kwaliteit van de CAT5e kabel. Tegenwoordig is er heel veel rommel te koop dat niet voldoet aan de CAT5e standaard maar wel verkocht wordt als CAT5e.

CAT5e is tegenwoordig geschikt voor 2.5Gbps tot 100 meter en 5Gbps tot 55m moet ook gaan. Waarschijnlijk kom je tot 20m ook wel tot 10Gbps bij goede montage.

Met CAT6 kun je tot 5Gbps over 100m en 10Gbps tot zo'n 55m moet goed te doen zijn. Zolang je maar goed afmonteert met keystones en koperen massieve UTP kabels gebruikt van minimaal 24AWG en 23AWG is nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
kishore schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:21:
Dank voor snelle reacties. Ik heb circa 20 meter kabel nodig. Wat is uw oordeel mbt tot deze netwerkkabel: Netwerkkabel 20 meter Amazon
Plat -> no go. Maar je hebt eigenlijk gewoon een patchkabel nodig van 20 meter? Wat moet je precies overbruggen?

Maar 20 meter u/utp kabel met 100% koper is dit een prima kabel: https://www.netwerkkabel....-utp-kabel-100-koper.html of deze: https://www.kabelshop.nl/...0WT200-i16352-t25054.html

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 24-10-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00n
  • Laatst online: 16-06 15:53
Sinds afgelopen donderdag Glasvezel van Odido, nadat de monteur het afgewerkt in de kast niet gewacht op Guidion maar zelf aangesloten. Alles werkte direct en super snel.

Gisteren toch gebeld door Odido, waarom er nog een afspraak was gemaakt. Verteld dat ik het zelf had gedaan en het al werkte (dit was kennelijk niet de bedoeling (dat het al werkte)), tevens had ik nu geen "aansluit garantie", dus als er ooit storing is zou dat niet gedekt zijn. Nu komt er vandaag een monteur om het na te gaan.

Tevens heb ik de Zyxel niet aangesloten maar hangt hij aan een UDM SE.

Toeval of niet, maar tot gisteren het belletje geen enkel probleem gehad of uitval, sinds het belletje problemen en nu zelfs al 18 mins uit de lucht. Toeval?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IR8_rL56UN7z2bV4upWAsQXtvw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BNDUwmKumXm9Erw7EHPxv5dK.png?f=fotoalbum_large

SteamID: m00n22NL | GT: m00n22 | My Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RabbitKnee
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23-04 20:14
m00n schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:16:
Sinds afgelopen donderdag Glasvezel van Odido, nadat de monteur het afgewerkt in de kast niet gewacht op Guidion maar zelf aangesloten. Alles werkte direct en super snel.

Gisteren toegebeld door Odido, waarom er nog een afspraak was gemaakt. Verteld dat ik het zelf had gedaan en het al werkte (dit was kennelijk niet de bedoeling (dat het al werkte)), tevens had ik nu geen "aansluit garantie", dus als er ooit storing is zou dat niet gedekt zijn. Nu komt er vandaag een monteur om het na te gaan.

Tevens heb ik de Zyxel niet aangesloten maar hangt hij aan een UDM SE.

Toeval of niet, maar tot gisteren het belletje geen enkel probleem gehad of uitval, sinds het belletje problemen en nu zelfs al 18 mins uit de lucht. Toeval?

[Afbeelding]
Kan je wellicht vertellen hoe je de Zyxel niet hebt aangesloten? Morgen komt bij mij de monteur langs die de aansluiting gaat verzorgen. Ik verwacht dat het een XGS-PON aansluiting is (aansluiting is van KPN in een nieuwbouwwoning, net opgeleverd). Maar wil deze eigenlijk ook graag SPF direct op de UDM. Zou je wat meer kunnen vertellen? Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00n
RabbitKnee schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:22:
[...]

Kan je wellicht vertellen hoe je de Zyxel niet hebt aangesloten? Morgen komt bij mij de monteur langs die de aansluiting gaat verzorgen. Ik verwacht dat het een XGS-PON aansluiting is (aansluiting is van KPN in een nieuwbouwwoning, net opgeleverd). Maar wil deze eigenlijk ook graag SPF direct op de UDM. Zou je wat meer kunnen vertellen? Thanks
Ik heb nog wel de Huawei ONT in gebruik, dus van ODF kast -> Huawei ONT -> UTP naar UDM-SE.

Om de ONT over te slaan en als SPF direct in de UDM SE te doen zal je deze stappen moeten doorlopen:
https://providerforum.nl/...95394/page-3#post-1348257

Ik heb de XPON module al in huis maar nog niet ingesteld en geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kishore
rens-br schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:16:
[...]

Plat -> no go. Maar je hebt eigenlijk gewoon een patchkabel nodig van 20 meter? Wat moet je precies overbruggen?

Maar 20 meter u/utp kabel met 100% koper is dit een prima kabel: https://www.netwerkkabel....-utp-kabel-100-koper.html of deze: https://www.kabelshop.nl/...0WT200-i16352-t25054.html
Mijn huidige netwerkkabel Cat5E is meer dan 10 jaar oud maar functioneert naar tevredenheid. Ik ben klant bij Ziggo en mijn speedtestresultaten zijn vrijwel altijd hoger dan het maximum (400/40).
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/d/d6c59ffb-bcf3-4f38-8a28-ecd7fc448bc4.png

Na oplevering door Oidido beslis ik over het vervangen van de netwerkkabel.

[ Voor 4% gewijzigd door kishore op 24-10-2023 11:33 . Reden: afbeelding wijzigen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RabbitKnee
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23-04 20:14
m00n schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:24:
[...]

Ik heb nog wel de Huawei ONT in gebruik, dus van ODF kast -> Huawei ONT -> UTP naar UDM-SE.

Om de ONT over te slaan en als SPF direct in de UDM SE te doen zal je deze stappen moeten doorlopen:

Dank! Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 15:43
Dat is toch ook wat.... Vorige maand mobiel abo verlengd, wordt ook de combivoordeel van internet thuis aangepast van 16,89 naar 5 euro per maand.
Daar staat niets over in de documenten die ik gekregen heb.

Klantenservice gebeld... Onbereikbaar.
Later nog een keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:18
m00n schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:24:
[...]

Die link gaat over GPON.
XGS-PON is weer een andere techniek.
Na mijn weten werkt dit nog niet met een eigen XGS-PON SFP module bij Odido.

Bij GPON werkt dat wel door simpel het serienummer van het Huawei GPON ONT te klonen.
Dat heb ik ook bij mijn Fritzbox 5590 gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:42

pinda powerrr

Slow down...

kishore schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:21:
Heb afgelopen week het netwerk klaargezet in het nieuwe huis van mijn ouders, met gemak over de 100 meter in een appartement getrokken 8)7 (wel elk aansluitpunt dubbel uitgevoerd).

Heb de paarse Digitus CAT6 kabel gebruikt AWG 23 en via Amazon maar €62 per rol van 100m ;)

Als je dan toch bezig gaat met kabels trekken...

Mijn pa kreeg complimenten over mijn aansluiting van de Guidion monteur die kwam aansluiten, zo ziet hij ze niet vaak, hoefde letterlijk alleen koppelblokje tussen glasvezel te zetten :+

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miggeltje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:18
Fonta schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:09:
Dat is toch ook wat.... Vorige maand mobiel abo verlengd, wordt ook de combivoordeel van internet thuis aangepast van 16,89 naar 5 euro per maand.
Daar staat niets over in de documenten die ik gekregen heb.

Klantenservice gebeld... Onbereikbaar.
Later nog een keer proberen.
Oef. Ik overwoog ook te verlengen, maar dan laat ik het wel schieten. Bedankt voor de headsup. Benieuwd wat de reactie vanuit Odido is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:22
miggeltje schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:08:
[...]
Benieuwd wat de reactie vanuit Odido is
Dat weet ik wel, nieuw abonnement, nieuwe voorwaarden. De oude unlimited abonnementen bestaan niet meer dus kun je het voordeel waarschijnlijk daardoor niet behouden.

[ Voor 20% gewijzigd door jongetje op 24-10-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zbx
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 31-03 10:03

Zbx

Weet iemand of het mogelijk is de KPN SuperWifi punten te gebruiken bij de Zyxel router die Odido levert? Ik heb die in eigen beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zbx schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:19:
Weet iemand of het mogelijk is de KPN SuperWifi punten te gebruiken bij de Zyxel router die Odido levert? Ik heb die in eigen beheer.
Theoretisch zou dat misschien wel moeten kunnen als op die superwifi punten het subnet te configureren is, zodat dit hetzelfde is als het LAN subnet van je Zyxel.

Maar ik denk wel dat je dan de WIFI van je zyxel zelf uit zal moeten zetten. Want een naadloze 'mesh' vormen zullen ze alleen kunnen met elkaar.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:20
Wat @eymey zegt. Ik heb overigens niets hoeven te veranderen op die superwifi punten na de overstap van kpn naar odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00n
m00n schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:16:
Gisteren toch gebeld door Odido, waarom er nog een afspraak was gemaakt. Verteld dat ik het zelf had gedaan en het al werkte (dit was kennelijk niet de bedoeling (dat het al werkte)), tevens had ik nu geen "aansluit garantie", dus als er ooit storing is zou dat niet gedekt zijn. Nu komt er vandaag een monteur om het na te gaan.

Bij mij heeft die vent die belde gisteren gewoon het signaal eraf gehaald en vandaar dus nu geen internet. Guidion monteur kon niks betekenen behalve zelf de modem (Zyxel) neer zetten en inderdaad zien dat er geen data kwam....

Nu zit ik dus zonder internet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Caelorum schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:46:
Wat @eymey zegt. Ik heb overigens niets hoeven te veranderen op die superwifi punten na de overstap van kpn naar odido.
Ik stap ook volgende maand over van KPN naar Odido en heb nu twee van die superwifi punten met goed wifi bereik door het hele huis. Beide zijn bedraad aangesloten. Maar jij hebt dus niets veranderd?

De Wifi op de Odido router nog uitgezet? OF de SSID naam en ww hetzelfde gemaakt?

Ik kwam dit nog wel tegen, maar daar moet je toch wel wat zaken aanpassen: https://forum.kpn.com/wif...provider-gebruiken-582786

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:20
Ik heb inderdaad de wifi op de zyxel uitgezet. De superwifi 1 punten zijn bij mij deels bedraad, deels niet. Dat werkt gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Caelorum schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:04:
Ik heb inderdaad de wifi op de zyxel uitgezet. De superwifi 1 punten zijn bij mij deels bedraad, deels niet. Dat werkt gewoon prima.
Ok, helder, Ik heb Superwifi 2 punten en beide bedraad en ze hangen opzich goed verdeeld door het huis heen, dus ik ga het wel testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeadly
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-06 22:13
Eindelijk een afspraak voor de aanleg van het glasvezel, 3 november komen ze om het naar binnen te brengen! :) . Hoe lang zit er over het algemeen tussen de plaatsing en het aansluiten?

Beginnend BBQer, kan nooit kiezen, PC gamer voor het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:36
Adeadly schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:38:
Eindelijk een afspraak voor de aanleg van het glasvezel, 3 november komen ze om het naar binnen te brengen! :) . Hoe lang zit er over het algemeen tussen de plaatsing en het aansluiten?
1) Draad in stoep leggen.
2) Draad naar binnen brengen.
3) Draad binnen monteren.
4) Apparatuur van provider monteren.

1,2 en 3 kan op dezelfde dag gebeuren als deze drie verschillende poppetjes in dezelfde wijk bezig zijn. Er kan ook tussen elke actie drie maanden pauze zitten. :P Of een jaar. :X
4 komt pas als de lijn opgeleverd is door 3. Als je geen zin hebt om te wachten op 4 en de apparatuur al binnen is kan je het ook zelf aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jadjong schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:02:
[...]

1,2 en 3 kan op dezelfde dag gebeuren als deze drie verschillende poppetjes in dezelfde wijk bezig zijn. Er kan ook tussen elke actie drie maanden pauze zitten. :P Of een jaar. :X
4 komt pas als de lijn opgeleverd is door 3. Als je geen zin hebt om te wachten op 4 en de apparatuur al binnen is kan je het ook zelf aansluiten.
1 kan nooit tegelijk met 2 en 3. Omdat je na dat ingraven in de stoep ook nog alle voedingskabels moet inblazen richting de ondergrondse verdeelpunten en daar de voeding op die kabeltjes moet lassen die daarvoor in de stoep zijn gelegd. En pas dan ben je klaar voor 2 en 3. Daar zit normaliter makkelijk een maand tussen. Vaak meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:32

DON PAPA

Tweaker-fan

Adeadly schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:38:
Hoe lang zit er over het algemeen tussen de plaatsing en het aansluiten?
Bij mij werd op 10 oktober de kabel binnen gebracht in huis, en een uur later kreeg ik al een bericht om een afspraak te maken met een Guidion monteur. Toen ik op de link klikte om een afspraak te maken, kreeg ik eerst een aantal keer dat er geen tijdvakken beschikbaar waren, en kon ik alleen drie voorkeur tijdvakken aanwijzen. Ik heb in plaats van dat te doen, gewoon verschillende keren opnieuw op de link geklikt, en na een aantal keer, kreeg ik de optie om wel een afspraak te maken voor 11 oktober. Er heeft bij mij dus maar 1 dag tussen gezeten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DON PAPA op 24-10-2023 21:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jongetje
jadjong schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:02:
[...]

Het is geen draad maar een kabel.

1. Kabels en buizen worden per DP (DistributiePunt) in de straat gegraven. Dit gaat per ongeveer 44 aansluitingen per keer (afhankelijk van de afstand lukt dit vaak in een dag).

Per tube zitten 2 of max. 4 DPs in cascade. Elke dag als een team een DP graaft worden de buizen dan weer aangekoppeld aan de aangrenzende DP. Een buis heeft 7 tubes (6 voor gebruik, 1 als reserve voor mogelijke toekomstige uitbreiding van het netwerk).

2. Als het sluitend is van de straat DP tot aan de POP (Point Of Presence, de wijkcentrale zegmaar) en de cascade's zijn ook civiel gereed EN de POP is gereed dan kan er geblazen worden. Daarom zie je soms meerdere gaten tegelijk open omdat ze dan doorblazen tot aan de laatste in de cascade.

Bij 2 in cascade met 96 vezelige kabel en met 4 in cascade met 192 vezelige kabel. Een DP bestaat uit ongeveer 44 aansluitingen en dan zijn er 4 vezels reserve.

3. Als de kabels erin zijn geblazen kan er worden gelast. In de DP worden dan de DAC kabels gelast op de voedingskabel (die 96 of 192 vezelige glasvezelkabel). Ook worden dan de lades gelast in de POP. Vervolgens vindt dan een crosscheck plaats om end to end licht te controleren en of de aansluitingen op de juiste positie zijn gelast.
Handig dat de sprietjes dan nog voor de deuren uitsteken 😉

4. Nu pas is het werk civiel gereed en kan de aansluiting worden binnengebracht in de woningen.

5. Als de operator dan zijn apparatuur in de POP heeft geplaatst en ook zijn backbone heeft binnen gebracht kan er daadwerkelijk geleverd worden. En kan er een patch gemaakt worden in de POP op de huisaansluiting naar de apparatuur van de provider. Bij Odido is dit vaak GPON apparatuur.

6. Nu kun je je mediaconverter aansluiten!

Dit is in het geval van een point to point netwerk zoals voorheen reggefiber en ODF nu. Bij de xgpon netwerken die KPN en delta nu aanleggen worden er minder vezels naar de straatkasten geblazen omdat de passieve xgpon switches daar staan en niet in de POP.

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 24-10-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:13:
[...]
3. Als de kabels erin zijn geblazen kan er worden gelast. In de DP worden dan de DAC kabels gelast op de voedingskabel. Ook worden dan de lades gelast in de POP. Vervolgens vind dan een crosscheck plaats om end to end licht te controleren en of de aansluitingen op de juiste positie zijn gelast.
Handig dat de sprietjes dan nog voor de deuren uitsteken 😉
En om leesfouten te voorkomen: De voedingskabel is een glasvezelkabel - geen elektra.
offtopic:
Wat denk je dat ik de eerste keer dacht? "huh waarvoor is er elektra nodig dit kan allemaal passief met glasvezel" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matti44
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-06 17:12
Ik zit toch ook eens te kijken om over te stappen van Ziggo (600/60) naar Odido (1gb). De aansluiting heeft T-mobile een tijdje geleden al aangelegd met kastje aan de muur.

Ziggo nu incl Viaplay 114,75 per maand en als ik zou overstappen met ongeveer gelijkwaardige zenders ga ik naar 78,75 bij Odido incl een jaar gratis Viaplay (en extra espn compleet). Gratis Film1 bij Ziggo raak ik dan kwijt maar Film1 is/wordt ook steeds minder. En moet t.z.t. even kijken voor mobiel want Vodafone en verdubbeling van data.

Dan de vraag. Hoe is tv kijken met Odido? Wat ik heb gelezen is Ziggo toch wel een van de betere voor wat betreft tv. We kijken wel steeds minder maar ik vind het toch wel belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jongetje schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:13:
[...]

H

Dit is in het geval van een point to point netwerk zoals voorheen reggefiber en ODF nu. Bij de xgpon netwerken die KPN en delta nu aanleggen worden er minder vezels naar de straatkasten geblazen omdat de passieve xgpon switches daar staan en niet in de POP.
Mooi uitgebreid verhaal. Maar het zijn geen passieve switches, het zijn splitters ;-)
Maar eigenlijk zijn die straatkasten een soort kleine PoP-jes want vanaf daar worden er wel weer 8 DP's gevoed (96 aansluitingen per DP). Dus nog steeds best veel blaaswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Barre73 bedankt voor de kpn aanvulling. Ik heb alleen ervaring met ODF dus wilde er al niet teveel over uitweiden.

Zo zie je maar dat kpn wat dat betreft al wat complexer is door een straatkast te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Matti44 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:01:
Ik zit toch ook eens te kijken om over te stappen van Ziggo (600/60) naar Odido (1gb). De aansluiting heeft T-mobile een tijdje geleden al aangelegd met kastje aan de muur.

Ziggo nu incl Viaplay 114,75 per maand en als ik zou overstappen met ongeveer gelijkwaardige zenders ga ik naar 78,75 bij Odido incl een jaar gratis Viaplay (en extra espn compleet). Gratis Film1 bij Ziggo raak ik dan kwijt maar Film1 is/wordt ook steeds minder. En moet t.z.t. even kijken voor mobiel want Vodafone en verdubbeling van data.

Dan de vraag. Hoe is tv kijken met Odido? Wat ik heb gelezen is Ziggo toch wel een van de betere voor wat betreft tv. We kijken wel steeds minder maar ik vind het toch wel belangrijk
Ik kwam van Ziggo en was een beetje huiverig qua beeldkwaliteit van tv bij Odido. Echter dit is gewoon zeer goed. De tv app van Odido vind ik zelf qua navigatie wel een stuk minder fijn dan die van Ziggo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llagendijk
  • Laatst online: 24-05 01:46
Samueldw schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:38:
Is er al iemand die heeft geprobeerd om de media converter via poe te voeden (met een poe converter)?
Ja, ik heb mijn ONT gevoed met een POE splitter (van Aliexpress) vanaf mijn Zyzel POE switch. Werkt al een jaar zonder problemen. Bij een broer heb ik een TPlink injector / splitter combo geinstalleerd. Werkt ook naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1nzent-
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-06 21:48
Ik ben onlangs overgestapt en vraag mij af of het mogelijk is met de Zyxel WX5600 om -net als de Deco M4- per verbonden apparaat (oa) tijden in te stellen qua wifi gebruik (iets met kids enzo 😬).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:05

Pazo

Mroaw?

oehTie schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:59:
[...]

Bij jou hebben ze het abbo nog opgezegd en iets gestuurd zo te horen. Ik zet net mijn tv aan, zelfde melding…. Klantenservice gebeld en guess what Ze me vertelden….:(

Odido heeft het oude platform uitgezet wetende dat er nog meer dan 200 klanten gebruik van maken. Deze hebben nog geen nieuwe tv boxen ontvangen, maar ze bellen vanzelf wel was het idee…. Met wat geluk heb ik ze woensdag avond. Komende 2 dagen, ja sorry we kunnen niets voor je doen.

Daarnaast internet haal ik eigenlijk nooit meer dan 250-300 mbit terwijl ik gigabit zou moeten hebben. Overboeking ok maar dit gaat zo ver, dat is niet meer ok.
Ik denk dat ik hetzelfde heb.
Al enkele jaren T-mobile, met eigen Draytek Vigo glasvezel router ertussen. Geen NT kastje. Werkte altijd prima. Laatst dus 'omgezet' naar Odido, maar verder hier niets verandert.

Zondag 13 okt gewoon TV kunnen kijken. Maandag 14 okt geen TV meer, maar melding in beeld:
Sluit je nieuwe TV box aan
Het lijkt erop dat je je nieuwe TV box nog niet hebt aangesloten. Als het goed is, heb je die van ons gekregen. Sluit 'm aan en je kan weer tv-kijken. Wel zo fijn.

Toch geen nieuwe TV box gekregen?
Even bellen met onze Service: 0800-0092. Zo geregeld.
Zelf eerst alles gereset, fabrieksinstellingen TV box terug gezet, router opnieuw gestart, maar werkte allemaal niet. Dus maar naar Odido bellen. Helaas iemand aan de lijn die een scriptje volgt en zodra je daar ook maar een regel vanaf wijkt het niet meer snapt. En de melding was niet bekend, had ze nog nooit van gehoord. Uiteraard samen dezelfde riedeltjes mbt resetten / restarten gedaan, als was het maar om haar scriptje af te kunnen werken.

Afijn, uiteindelijk 6 dagen later melding gekregen dat ik een nieuwe TV box zou krijgen. Deze vandaag gekregen, op aangesloten maar helaas, dezelfde melding... -O-

Nu las ik hier dat er rond 13/14-okt iets met het 'oude' tv abo is uitgezet? Ligt het nu aan het feit dat ik een eigen router gebruik, geen NT kastje?
Belangrijker: wat is de oplossing / workaround? Wil wel weer met Odido gaan bellen, maar heb zo'n vermoeden dat ik mijn antwoord hier eerder vind :D

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@PazoIk heb het gevoel dat je bent overgezet op het nieuwe tv platform.
Maar dan zul je je hele interne netwerk op vlan 300 moeten zetten inclusief de aansluitingen van je televisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Pazo schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:28:
[...]

Ik denk dat ik hetzelfde heb.
Al enkele jaren T-mobile, met eigen Draytek Vigo glasvezel router ertussen. Geen NT kastje. Werkte altijd prima. Laatst dus 'omgezet' naar Odido, maar verder hier niets verandert.

Zondag 13 okt gewoon TV kunnen kijken. Maandag 14 okt geen TV meer, maar melding in beeld:

[...]

Zelf eerst alles gereset, fabrieksinstellingen TV box terug gezet, router opnieuw gestart, maar werkte allemaal niet. Dus maar naar Odido bellen. Helaas iemand aan de lijn die een scriptje volgt en zodra je daar ook maar een regel vanaf wijkt het niet meer snapt. En de melding was niet bekend, had ze nog nooit van gehoord. Uiteraard samen dezelfde riedeltjes mbt resetten / restarten gedaan, als was het maar om haar scriptje af te kunnen werken.

Afijn, uiteindelijk 6 dagen later melding gekregen dat ik een nieuwe TV box zou krijgen. Deze vandaag gekregen, op aangesloten maar helaas, dezelfde melding... -O-

Nu las ik hier dat er rond 13/14-okt iets met het 'oude' tv abo is uitgezet? Ligt het nu aan het feit dat ik een eigen router gebruik, geen NT kastje?
Belangrijker: wat is de oplossing / workaround? Wil wel weer met Odido gaan bellen, maar heb zo'n vermoeden dat ik mijn antwoord hier eerder vind :D
Heb je al getest of de Odido TV app op tablet of smartphone bij jou werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

meesje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:32:
[...]

Heb je al getest of de Odido TV app op tablet of smartphone bij jou werkt?
App heb ik niet, maar TV Anywere via de browser werkt gewoon.
jongetje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:31:
@PazoIk heb het gevoel dat je bent overgezet op het nieuwe tv platform.
Maar dan zul je je hele interne netwerk op vlan 300 moeten zetten inclusief de aansluitingen van je televisie.
Daar zou ik eens in moeten duiken. Internet zit nu op VLAN 300, TV op VLAN640.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiGei7cvRacaLPw2cYasTby18kQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VfzUce15KNFuyaIN88e7E9sN.png?f=user_large

Wat een geneuzel weer... en ook gewoon onaangekondigd lijkt?

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Laatst online: 22:14
Pazo schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:36:
Maar wel fijn, alles is dan gewoon VLAN 300, dus dan maakt het ook niet uit op welke aansluiting je in huis TV of internet wilt gebruiken.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Luuk1983 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:42:
[...]

Maar wel fijn, alles is dan gewoon VLAN 300, dus dan maakt het ook niet uit op welke aansluiting je in huis TV of internet wilt gebruiken.
Ja dat hoop ik. Zou dus gewoon vlan640 kunnen uitzetten, dan zou het wellicht gelijk moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Pazo schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:36:
[...]

App heb ik niet, maar TV Anywere via de browser werkt gewoon.

[...]

Daar zou ik eens in moeten duiken. Internet zit nu op VLAN 300, TV op VLAN640.

[Afbeelding]

Ik gebruik gewoon het modem van Odido. Maar wat ik gelezen heb, is dat alles gewoon op vlan 300 hoort te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
meesje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:46:
[...]

Ik gebruik gewoon het modem van Odido. Maar wat ik gelezen heb, is dat alles gewoon op vlan 300 hoort te zitten?
Tegenwoordig wel, het oude tv platform had een aparte VLAN (640)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Pazo schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:45:
[...]

Ja dat hoop ik. Zou dus gewoon vlan640 kunnen uitzetten, dan zou het wellicht gelijk moeten werken?
Ja alles op 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ga het vanavond eens proberen. Vrouwlief zit nu remote te werken dus de routers rebooten zal ze nu niet zo op prijs stellen :o

Alvast bedankt, ik laat het nog wel even weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanchaz12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-06 07:37
v1nzent- schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:39:
Ik ben onlangs overgestapt en vraag mij af of het mogelijk is met de Zyxel WX5600 om -net als de Deco M4- per verbonden apparaat (oa) tijden in te stellen qua wifi gebruik (iets met kids enzo 😬).
Als de WX5600 als standaard mesh punt gebruikt wordt i.c.m. het Zyxel modem zal die de instellingen automatisch overnemen, als het goed is ook de ingestelde beperkingen van het modem onder 'Beveiliging' -> 'Ouderlijk toezicht'. Ik gebruik zelf geen mesh punten dus kan het niet met zekerheid zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sanchaz12 op 25-10-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
4v4t4r schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:28:
[...]

iemand hier nog een antwoord op ? Thanks !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
4v4t4r schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:23:
[...]

Maakt beveiligingstechnisch niet uit. Gewoon bedraad doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-06 17:18
[...]

Bij ons ook gewoon bedraad aangesloten. Zou echt niet weten waarom dit geen goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:35
@4v4t4r Ik had mijn (smart) tv altijd via ethernet aangesloten. Laatste paar jaar kijk ik via een AppleTV, dus gaat daar de ethernetkabel nu in, maar dat is dus puur omdat daar de internetverbinding nodig is. Ik zou niet weten waarom het onverstandig zou zijn om bedraad te verbinden.

Enige wat ik kan bedenken is blikseminslag. Maar als dat dichtbij is, kunnen zelfs apparaten die nergens op aangesloten zijn kapot gaan, vanwege de magnetische flux. Dat vind ik niet genoeg reden om dan maar alles op wifi te zetten want de meeste apparaten zijn sowieso ook op het lichtnet aangesloten.

Bedraad heeft bij mij de voorkeur omdat de starttijd net wat lager is bij video on demand, aangezien bufferen sneller gaat. Loopt het eenmaal en heb je verder en stabiele verbinding, dan maakt het niet meer uit.

Ik kwam eigenlijk hier kijken omdat ik € 180 kan besparen door van Delta Fiber (€ 45/maand, alleen internet, 150 Mbps) over te stappen op Odido Glasvezel (100 Mbps). 8 maanden x € 15 korting ten opzichte van € 45 normale prijs en daarnaast permanent € 5 korting vanwege mijn BEN sim-only abonnementje.

Alleen zijn de recensies en reacties op Facebook wel heul dramatisch slecht :+

Vandaar dat ik twijfel… Zijn er hier ook mensen met goede ervaringen met Odido Glasvezel? Want die hoor je meestal niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@laptopleon zoek eens op "ervaringen" in dit topic....

Acties:
  • +4 Henk 'm!
jongetje schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:42:
@laptopleon zoek eens op "ervaringen" in dit topic....
Gevonden...staat in de titel van het topic :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-04-2024
Beste tweakers, Sinds vorige week zijn wij aangesloten op het glas door een monteur . Echter na dat de monteur weg is gegaan eigenlijk geen internet / telefonie meer gehad. Wanneer wij de modem opnieuw opstarten volgens de klantenservice regels blijft hij mischien een half uurtje online voordat hij weer offline gaat.

Na heel veel met de klanten serivce gebeld te hebben en nog geen stap verder te zijn wil ik eigenlijk het abbonoment weer opzeggen en terug naar ziggo. (Dit is een jaar contract) Weten jullie welke rechten ik hier in heb aangezien ze eigenlijk nog niet hebben kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samueldw
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:02

Samueldw

ISO 516

[...]

Volgens mij werd laatst in de Tweakers podcast aangehaald dat zo'n beetje alle tv's een 100mbit bedrade aansluiting hebben. De wifi kaartjes in de tv zijn dan wel veel sneller dan 100mbit, dus dat zou een reden kunnen zijn om de tv draadloos aan te sluiten.
Maar als het draadloos niet goed werkt en bedraad wel, zou ik zeker voor bedraad gaan.

Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
thanks allemaal :) Ik heb er een kabel in gedaan, ik ga het eens testen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanchaz12
Nder schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:48:
Beste tweakers, Sinds vorige week zijn wij aangesloten op het glas door een monteur . Echter na dat de monteur weg is gegaan eigenlijk geen internet / telefonie meer gehad. Wanneer wij de modem opnieuw opstarten volgens de klantenservice regels blijft hij mischien een half uurtje online voordat hij weer offline gaat.

Na heel veel met de klanten serivce gebeld te hebben en nog geen stap verder te zijn wil ik eigenlijk het abbonoment weer opzeggen en terug naar ziggo. (Dit is een jaar contract) Weten jullie welke rechten ik hier in heb aangezien ze eigenlijk nog niet hebben kunnen leveren.
Heb je het dan specifiek over het modem, of ook het glasvezel kastje? Als de lampjes op het glasvezel kastje wel gewoon groen zijn maar op het modem niet lijkt het me met een nieuw modem wel opgelost. Als er rode lampjes (gaan) knipperen op het glasvezel kastje is er meer aan de hand, dan zou er iets met de kabel tussen jou en het distributiepunt mis kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Samueldw schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:52:
[...]
Volgens mij werd laatst in de Tweakers podcast aangehaald dat zo'n beetje alle tv's een 100mbit bedrade aansluiting hebben. De wifi kaartjes in de tv zijn dan wel veel sneller dan 100mbit, dus dat zou een reden kunnen zijn om de tv draadloos aan te sluiten.
Maar als het draadloos niet goed werkt en bedraad wel, zou ik zeker voor bedraad gaan.
Die heb ik gehoord. Alleen als je de gangbare streaming diensten gebruikt is 100mbit ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Barre73 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:44:
[...]

Gevonden...staat in de titel van het topic :-)
Top, 36 pagina's vol met ervaringen 😉
En maximaal anderhalve maand oud.

[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 25-10-2023 17:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Gelukt. Vlan640 uitgezet. Routers reboot. TV box reboot. Ging gelijk allemaal updates installeren en hoppa, het werkt weer.

Beetje jammer dat ze dat niet bij Odido konden vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
  • Laatst online: 04:26
Zonet Odido geinstalleerd door monteur (internet, tv, telefoon, 1000 Mb). ASUS router (AC66U B1) en Ziggo Accesspoint eruit moeten gooien, zodat ik op PC uiteindelijk dik boven de 900 zit met down en upload. Werkt een gewone switch wel ertussen (zodat ik alarm en hue lampen ook aan internet kan hangen). Misschien domme vraag, maar ik stel hem toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 05:41

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Na bijna 2 weken gerotzooi na de installatie lijkt nu alles stabiel met mijn nieuwe odido verbinding. Het lijkt er op dat het veroorzaakt werd door een aantal beroerde patches in de centrale. Ik heb geen verstand van GPON netwerken dus kan niet echt verklaren waarom het dit gedrag vertoonde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-06 17:18
hansie18 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:21:
Zonet Odido geinstalleerd door monteur (internet, tv, telefoon, 1000 Mb). ASUS router (AC66U B1) en Ziggo Accesspoint eruit moeten gooien, zodat ik op PC uiteindelijk dik boven de 900 zit met down en upload. Werkt een gewone switch wel ertussen (zodat ik alarm en hue lampen ook aan internet kan hangen). Misschien domme vraag, maar ik stel hem toch.
Waar tussen ga je de switch hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

Ja hoor, dat kan gewoon. Ik heb een switch bij mijn bureau liggen waar een aantal apparaten op is aangesloten. Van de switch loopt een kabel naar m'n router.
Zelfde bij m'n tvmmeubel voor mijn tv, mediaspeler en Sonos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:55
Is er er een reden waarom je je Asus niet hebt laten hangen met VLAN300? Dat is namelijk het idee dat ik heb voor eind november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
loeberce schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:13:
[...]

Waar tussen ga je de switch hangen?
Tussen de kabel die van het modem van Odido komt en die nu alleen naar mijn PC gaat. Switch ertussen en vervolgens kabels vanuit switch naar PC, alarm en Hue lampen. Gaat dat niet? Zoals gezegd, mijn ASUS router en Ziggo Accespoint gaven problemen er tussen in. Een switch gaat makkelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
WheeleE schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:21:
[...]

Ja hoor, dat kan gewoon. Ik heb een switch bij mijn bureau liggen waar een aantal apparaten op is aangesloten. Van de switch loopt een kabel naar m'n router.
Zelfde bij m'n tvmmeubel voor mijn tv, mediaspeler en Sonos.
"Van de switch loopt een kabel naar mijn router": dat gaat bij mij niet meer gebeuren, want dat werkte dus niet lekker; dat zei monteur ook na het wel geprobeerd te hebben. Ik heb switch besteld. We zullen het zien vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
Tommiiee schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:50:
[...]

Is er er een reden waarom je je Asus niet hebt laten hangen met VLAN300? Dat is namelijk het idee dat ik heb voor eind november.
Dat VLAN 300 waar ik verder ook geen verstand van heb, maar van te voren wel veel over gelezen had in dit forum, is geen optie op mijn ASUS router (AC66U B1), tenminste als ik goed gekeken heb. Misschien dat dat wel oplossing was geweest, zodat alles had kunnen blijven hangen/staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
Ervaringen tot nu toe: prima. Internetspeed boven de 900 (down en up), maar ligt erg aan test die je gebruikt. Vast bellen, gelijk goed. TV misschien iets minder strak beeld dan Ziggo? Verder prima, ook werken met terugkijken, opnemen e.d. Alleen geen Videoland/Netflix optie meer, maar dat keken we toch nauwelijks eigenlijk (gaan we opzeggen). Op een jaar tijd, ook nog eens meer dan 300 euro voordeel!

Straks switch ertussen zodat ik alarm en Hue ook weer in het netwerk kan hangen, bedraad.

Welke test gebruiken jullie om speed te testen? Hebben jullie ook ervaring dat de uitkomst erg verschilt tussen tests of server die je in Ookla kiest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:26

FreakNL

Well do ya punk?

Geen idee waarom Videoland en Netflix ineens geen optie meer zijn _O-

Ik hoop dat je vooral goedkoper uit bent dan bij Ziggo want je klinkt als iemand die overstapt om het overstappen.

Speedtest gewoon Speedtest.net toch? Maar verder geen idee, ik doe niet aan snelheidstesten.

[ Voor 60% gewijzigd door FreakNL op 26-10-2023 06:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sanchaz12
hansie18 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 04:08:
Welke test gebruiken jullie om speed te testen? Hebben jullie ook ervaring dat de uitkomst erg verschilt tussen tests of server die je in Ookla kiest?
De command line tool iPerf3 (https://iperf.fr/) geeft bij mij de meest stabiele en hoogste resultaten, met tests naar de server van Serverius (https://speedtest.serverius.net/). Op die website staan ook de commando's die je nodig hebt, onder het kopje iPerf3 is de eerste de upload, en het commando met -R erachter is voor download. Met het 1000Mbit abbo kom ik niet verder dan 949Mbit up/down vanwege de gigabit netwerkkaart/switch (overhead), op Wifi met 1733Mbit verbinding is het hoogste rond de 990Mbit wat ik gezien heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:55
hansie18 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 03:56:
[...]

Dat VLAN 300 waar ik verder ook geen verstand van heb, maar van te voren wel veel over gelezen had in dit forum, is geen optie op mijn ASUS router (AC66U B1), tenminste als ik goed gekeken heb. Misschien dat dat wel oplossing was geweest, zodat alles had kunnen blijven hangen/staan.
Ik heb dezelfde router, maar ik gebruik wel Merlin firmware en volgens mij zit de optie daar onder het IPTV tabblad. Althans dat staat volgens mij ergens eerder in dit topic beschreven (of in het oude T-Mobile topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ook ik ga volgende maand het Odido avontuur aan. Beetje angstig uiteraard na jaren Ziggo maar de prijzen bleven maar stijgen. Daarom nu eens jaartje glasvezel aankijken.
Op dit moment heb ik al mijn devices (smart tv, camera's, verlichting) rechtstreeks aan de 2 poorten het Ziggo modem hangen (uiteraard met enkele switches). Het modem van Ziggo geeft een gedeeld 2,4/5 GHz signaal en de camera's en verlichting hebben 2,4 nodig.

Het idee was dat het aanpassen van het SSID/wachtwoord in het Odido modem voldoende is voor alle draadloze devices. Camera's opnieuw instellen is een beetje onhandig gezien de locatie waar ze hangen. Heeft een Odido modem ook die mogelijkheid tot gedeeld signaal en klopt mijn idee dat aanpassen van SSID/wachtwoord voldoende is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WheeleE

WheeleE

Dinges

hansie18 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 03:54:
[...]

"Van de switch loopt een kabel naar mijn router": dat gaat bij mij niet meer gebeuren, want dat werkte dus niet lekker; dat zei monteur ook na het wel geprobeerd te hebben. Ik heb switch besteld. We zullen het zien vanavond.
Ik denk dat er ergens spraakverwarring zit (bij de monteur, bij jou, of bij mij).
Als je een switch hebt besteld, hoe ga je die dan verbinden met je Zyxel-router van Odido?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dakracs
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 16-06 17:11
Matti44 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:01:

Wij zijn ook overgegaan van Ziggo naar Odido en beeldkwaliteit is prima voor ons maar de interface is echt veel beter bij Ziggo, verder heeft Ziggo ook betere bewaartijd voor opnames.

Om voorbeeld te geven wat wij minder vinden qua interface:
Bij opnames kan je niet de volledige info lezen van het programma/film. Ook kan je dit niet tijdens het afspelen van de opnames, kan enkel als je live kijkt.

De gids is ook minder, geen aanduiding film/serie en geen vermelding van acteurs etc.

Jammer want over internet zijn we echt tevreden maar mogelijk kan de tv ervaring toch roet in het eten gooien qua aanhouden abonnement na onze jaarperiode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:56
[...]

Dat zit er wel in, maar staat op een wat ongebruikelijke plaats, onder LAN>IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Na heel veel testen en uitproberen blijft de snelheid matig hier. Bekabeld haal ik soms 900 down, meestal tussen de 700 en 800. Upload heb ik nog niet hoger gezien dan 580 Mbps.

Volgend jaar maar terug naar Ziggo. TV is acceptabel maar frustrerend. Internet levert niet wat ze beloven bij ons.

[ Voor 25% gewijzigd door Phusebox op 26-10-2023 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4v4t4r
Phusebox schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:23:
Na heel veel testen en uitproberen blijft de snelheid matig hier. Bekabeld haal ik soms 900 down, meestal tussen de 700 en 800. Upload heb ik nog niet hoger gezien dan 580 Mbps.

Volgend jaar maar terug naar Ziggo. TV is acceptabel maar frustrerend. Internet levert niet wat ze beloven bij ons.
Er was toch iets met die upload ? Moet je even zoeken in het forum, had met registratie van iets te maken bij Odidio.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Laatst online: 00:32

DON PAPA

Tweaker-fan

[...]
Ik heb zelf geen AC66U B1, maar als ik het zo lees is het gewoon mogelijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oqDLgeRhZR-w0kruqq1fUGQB0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfC6XXpQcZ4SkTvaQjqysy4T.jpg?f=fotoalbum_large

ISP op handmatig zetten en bij internet > VID 300 invullen, dan zou het gewoon moeten werken, en kan het Odido modem omgeruild worden voor de Asus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 08:49

ricjuh

Make each day your masterpiece

Deze week het nieuwe installatie pakket van Odido ontvangen met de T-56. Helaas blijkt de wijkcentrale na 5 maanden nog steeds niet gereed om de lijn te activeren. Dus maar weer afwachten wanneer ik iets hoor van Guidion

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
4v4t4r schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:24:
[...]

Er was toch iets met die upload ? Moet je even zoeken in het forum, had met registratie van iets te maken bij Odidio.
Als de upload op 500Mbps blijft steken en de download wel tegen de 1Gbps aan zit dan moet de ONT idd opnieuw geregistreerd worden en dan zou het opgelost moeten zijn.
Phusebox schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:23:

In de meeste gevallen zit het probleem in het thuisnetwerk, een enkele keer bij de provider. Maar altijd is het probleem wel oplosbaar. Dus hoe zeker weet je het probleem bij de provider ligt en welke stappen zijn er ondernomen om het op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
bjusterbaarlik schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:34:
[...]

Als de upload op 500Mbps blijft steken en de download wel tegen de 1Gbps aan zit dan moet de ONT idd opnieuw geregistreerd worden en dan zou het opgelost moeten zijn.

[...]

In de meeste gevallen zit het probleem in het thuisnetwerk, een enkele keer bij de provider. Maar altijd is het probleem wel oplosbaar. Dus hoe zeker weet je het probleem bij de provider ligt en welke stappen zijn er ondernomen om het op te lossen?
Het rare is dat Ziggo 1 Gbps sneller was qua download. Dus dan verwacht ik dat in ieder geval dat niet aan het thuisnetwerk kan liggen want er is niets aan veranderd. Buiten dan de VLAN 300 instelling om het te laten werken zonder de Zyxel van Odido.

Pagina: 1 ... 9 ... 116 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen