Dag allen,
Zoals velen maak ik momenteel de afweging tussen verscheidene (bedrade) domoticasystemen voor mijn nieuwbouw (nog te bouwen) woning. Na ontzettend veel topics te lezen op Tweakers (en wat andere fora) ben ik tot een shortlist gekomen van Niko Home Control versus Loxone.
Aangezien andere topics* met nuttige info nogal gedateerd zijn, leek het mij handig een nieuw topic voor deze vergelijking te starten. Ik begrijp dat er weinig mensen zijn met een uitgebreide ervaring van beide systemen, maar ik vermoed dat er wel een pak mensen zijn die dezelfde zoektocht zijn gestart (en mogelijks tot een succesvol einde hebben gebracht).
Ik zou dit topic willen beperken tot de vergelijking tussen NHC en Loxone. Ik ben er reeds uit dat andere bedrade systemen voor mij minder geschikt zijn (bv. KNX moeilijkere programmatie + duur via installateur, Qbus minder gekend qua community, ...). Ik begrijp dat ik met beide keuzes een vendor lock-in bekom, maar de eenvoud en ondersteuning die daarbij komt kijken zie ik dan weer als een pluspunt.
Hopelijk kan mijn vergelijking anderen op weg helpen, en kunnen anderen mij verder op weg helpen door hun eigen bevindingen aan te vullen.
Indien jijzelf ook de vergelijking aan het maken bent of reeds gemaakt hebt, dan kijk ik met veel plezier uit naar jouw (al dan niet aanvullende) bevindingen. Ook ben ik benieuwd naar wat jullie zouden kiezen.
Zoals velen maak ik momenteel de afweging tussen verscheidene (bedrade) domoticasystemen voor mijn nieuwbouw (nog te bouwen) woning. Na ontzettend veel topics te lezen op Tweakers (en wat andere fora) ben ik tot een shortlist gekomen van Niko Home Control versus Loxone.
Aangezien andere topics* met nuttige info nogal gedateerd zijn, leek het mij handig een nieuw topic voor deze vergelijking te starten. Ik begrijp dat er weinig mensen zijn met een uitgebreide ervaring van beide systemen, maar ik vermoed dat er wel een pak mensen zijn die dezelfde zoektocht zijn gestart (en mogelijks tot een succesvol einde hebben gebracht).
Ik zou dit topic willen beperken tot de vergelijking tussen NHC en Loxone. Ik ben er reeds uit dat andere bedrade systemen voor mij minder geschikt zijn (bv. KNX moeilijkere programmatie + duur via installateur, Qbus minder gekend qua community, ...). Ik begrijp dat ik met beide keuzes een vendor lock-in bekom, maar de eenvoud en ondersteuning die daarbij komt kijken zie ik dan weer als een pluspunt.
Hopelijk kan mijn vergelijking anderen op weg helpen, en kunnen anderen mij verder op weg helpen door hun eigen bevindingen aan te vullen.
Indien jijzelf ook de vergelijking aan het maken bent of reeds gemaakt hebt, dan kijk ik met veel plezier uit naar jouw (al dan niet aanvullende) bevindingen. Ook ben ik benieuwd naar wat jullie zouden kiezen.
Bedrijfsstabiliteit
- NHC: Opgericht in 1919. Reeds 2x veranderd van technologie (Nikobus, NHC1, NHC2) maar bedrijf zelf is stabiel.
- Loxone: Jonge speler, opgericht in 2009. Grotere kans op overname of andere wijziging in de toekomst.
- NHC: Hobby API laat verbinding via IFTTT toe, wat zowat elk apparaat ter beschikking stelt
- Loxone: API laat slechts verbinding met enkele ondersteunde protocollen toe. Loxberry biedt uitbreidingen aan, maar is community-based.
- NHC: "Standaard", gekend door buitenstaanders
- Loxone: "Specialer", temperatuur- en vochtsensor geïntegreerd
- NHC: Alleen via geschakelde stopcontacten...
- Loxone: Aansturen laadpaal. Aansturen "Home Connect" huishoudtoestellen.
- NHC: Text-to-speech zonder audioserver (via IFTTT)
- Loxone:
- Codeklavier mét NFC
- (Niet-gecertificeerd) alarmsysteem opzetten
- NHC: Verouderde app interface...
- Loxone: /
- NHC: Geen wiki, geen forum. Groot thread op bouwinfo + grote facebook groep
- Loxone: Community wiki en forum. Groot thread op tweakers
- NHC: Gekend door vele electriciens "om de hoek"
- Loxone: Gekend door enkele specifieke partners
- TBD na aanvragen van offertes...
*Lijst met topics die ik reeds heb doorgenomen en anderen misschien ook van info kunnen dienen:
• Loxone versus Niko Home Control
• Keuze domotica systeem nieuwbouw: Loxone, Niko, QBus?
• KNX of Niko Home Control
• Domotica: klassieke systemen t.o.v. moderne
• Avies Domotica nieuwbouw woning
• Nieuwbouw - domotica systeem
• Domotica systeem nieuwbouw woning
• Aftoetsen domotica setup
• Domotica. Ervaringen en vragen.
• Bouw nieuwe woning - Elektriciteit, verlichting, domotica
• Beginnen met domotica