Grote vergelijking: Loxone versus Niko Home Control (NHC)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-09 17:34
Dag allen,

Zoals velen maak ik momenteel de afweging tussen verscheidene (bedrade) domoticasystemen voor mijn nieuwbouw (nog te bouwen) woning. Na ontzettend veel topics te lezen op Tweakers (en wat andere fora) ben ik tot een shortlist gekomen van Niko Home Control versus Loxone.

Aangezien andere topics* met nuttige info nogal gedateerd zijn, leek het mij handig een nieuw topic voor deze vergelijking te starten. Ik begrijp dat er weinig mensen zijn met een uitgebreide ervaring van beide systemen, maar ik vermoed dat er wel een pak mensen zijn die dezelfde zoektocht zijn gestart (en mogelijks tot een succesvol einde hebben gebracht).

Ik zou dit topic willen beperken tot de vergelijking tussen NHC en Loxone. Ik ben er reeds uit dat andere bedrade systemen voor mij minder geschikt zijn (bv. KNX moeilijkere programmatie + duur via installateur, Qbus minder gekend qua community, ...). Ik begrijp dat ik met beide keuzes een vendor lock-in bekom, maar de eenvoud en ondersteuning die daarbij komt kijken zie ik dan weer als een pluspunt.

Hopelijk kan mijn vergelijking anderen op weg helpen, en kunnen anderen mij verder op weg helpen door hun eigen bevindingen aan te vullen.

Indien jijzelf ook de vergelijking aan het maken bent of reeds gemaakt hebt, dan kijk ik met veel plezier uit naar jouw (al dan niet aanvullende) bevindingen. Ook ben ik benieuwd naar wat jullie zouden kiezen.

Bedrijfsstabiliteit
  • NHC: Opgericht in 1919. Reeds 2x veranderd van technologie (Nikobus, NHC1, NHC2) maar bedrijf zelf is stabiel.
  • Loxone: Jonge speler, opgericht in 2009. Grotere kans op overname of andere wijziging in de toekomst.
Openheid t.o.v. andere apparaten/protocollen
  • NHC: Hobby API laat verbinding via IFTTT toe, wat zowat elk apparaat ter beschikking stelt
  • Loxone: API laat slechts verbinding met enkele ondersteunde protocollen toe. Loxberry biedt uitbreidingen aan, maar is community-based.
Schakelpunten
  • NHC: "Standaard", gekend door buitenstaanders
  • Loxone: "Specialer", temperatuur- en vochtsensor geïntegreerd
Energiemgmt
  • NHC: Alleen via geschakelde stopcontacten...
  • Loxone: Aansturen laadpaal. Aansturen "Home Connect" huishoudtoestellen.
Extra functionaliteit tgo concurrent
  • NHC: Text-to-speech zonder audioserver (via IFTTT)
  • Loxone:
    • Codeklavier mét NFC
    • (Niet-gecertificeerd) alarmsysteem opzetten
Software
  • NHC: Verouderde app interface...
  • Loxone: /
Community info/hulp
  • NHC: Geen wiki, geen forum. Groot thread op bouwinfo + grote facebook groep
  • Loxone: Community wiki en forum. Groot thread op tweakers
Aanbod (in België)
  • NHC: Gekend door vele electriciens "om de hoek"
  • Loxone: Gekend door enkele specifieke partners
Prijs
  • TBD na aanvragen van offertes...

*Lijst met topics die ik reeds heb doorgenomen en anderen misschien ook van info kunnen dienen:
Loxone versus Niko Home Control
Keuze domotica systeem nieuwbouw: Loxone, Niko, QBus?
KNX of Niko Home Control
Domotica: klassieke systemen t.o.v. moderne
Avies Domotica nieuwbouw woning
Nieuwbouw - domotica systeem
Domotica systeem nieuwbouw woning
Aftoetsen domotica setup
Domotica. Ervaringen en vragen.
Bouw nieuwe woning - Elektriciteit, verlichting, domotica
Beginnen met domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
Ik ben dezelfde vergelijking aan het maken, maar heb daar ook het Belgische Velbus aan toegevoegd. Die hebben sinds kort ook een (beta?) integratie met Home Assistent wat natuurlijk veel extra mogelijkheden zal bieden.

Maar het merk is wel weinig bekend en het is ook minder gebruiksvriendelijk heb ik de indruk. Maar misschien meer voor de echte tweaker? Omwille van de open source, heb je wel veel minder beperkingen van schakelaars en verlichting.

KNX ben ik ook aan het bekijken, maar dat zal afvallen vermoed ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwhier
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-04-2024
Ik begin rond te kijken voor een nieuw te bouwen woning en zie de eenvoud en openheid van Home Assistant maar wil toch graag zoveel mogelijk kwaliteit bekabeld aanleggen aangevuld met wellicht 'air' apparaten.

Ik ben heel benieuwd wat jullie keuze geworden is uiteindelijk en waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AdFundum14
nieuwhier schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:55:
Ik ben heel benieuwd wat jullie keuze geworden is uiteindelijk en waarom.
Wij hebben uiteindelijk gekozen voor Niko Home Control (NHC).

De grootste doorslaggevende factor was de software. Ik heb zowel die van NHC als Loxone gedownload en enkele scenario's die ik in gedachten had, heb ik proberen te configureren in de software. Die van NHC was voor mij veel intuïtiever dan die van Loxone. Die van NHC lijkt dichter aan te sluiten bij "programmeren" (met variabelen en condities) terwijl die van Loxone dichter lijkt aan te sluiten bij "elektrische schakelingen" (bepaalde inputs en outputs combineren met AND/OR/XOR/...). Vanuit mijn IT achtergrond ben ik meer vertrouwd met dat eerste en vond ik daar sneller mijn weg in, wat later ook zal resulteren in sneller eens iets te wijzigen waar nodig.

Na een grote vergelijking zag ik volgende voordelen voor Loxone, maar die kon ik grotendeels ook via NHC verwezenlijken:
  • Meer "in-house" hardware (bv. toegangscontrole met NFC tags, sensor voor regenwaterput...): Valt ook met externe oplossingen te verwezenlijken (bv. Unifi voor toegangscontrole, 0-10V sensor voor regenwaterput...)
  • Schakelknoppen met ingebouwde temp/vochtsensor: Ve zullen aparte thermostaten voorzien waar nodig.
  • Screens open/dicht op basis van zonnestand: kan ook via eigen programmatie in NHC in combinatie met online weerbericht (via IFTTT)
  • Alarmsysteem met buitensirene: we zouden uiteindelijk voor een apart alarmsysteem kiezen met back-up stroomvoorziening en internetverbinding.
  • Energiemgmt: NHC kan inmiddels ook bepaalde laadpalen aansturen, en kan ook via IFTTT overweg met Home Connect toestellen.
Verder zag ik volgende voordelen bij NHC:
  • Integratie met IFTTT, waardoor zeer eenvoudige koppeling met zowat alle standalone 'smart' oplossingen mogelijk is zonder direct een Home Assitant oplossing op te moeten zetten.
  • Text-to-speech notificaties mogelijk (bij Loxone alleen mogelijk via hun eigen speakers)
  • Inbouw aanwezigheidsmelder van NHC is subtieler dan die van Loxone
  • Schakelknoppen: de meervoudige knoppen van NHC (één knop per sfeer) zijn voor ons en ons bezoek intuïtiever dan het "bladeren door sferen" zoals de schakelknop van Loxone dat voorziet.
  • Vetrouwde waarde hier in België, zowel qua bedrijfsstabiliteit als aantal elektriciens die hiermee overweg kunnen.
Tot slot geef ik nog mee dat wij ook voor volgende keuze stonden: Nieuwbouw domotica: draadloos, of toch maar bedraad?

Uiteindelijk kozen we ervoor om toch zoveel mogelijk bedraad te voorzien. Verlichting, screens en dergelijke zijn zaken waarvan we willen dat ze betrouwbaar werken en we hebben het geluk het budget te hebben om voor de duurdere bekabelde optie te gaan. Minder belangrijke automatiseringen (bv. koppeling met muziek) kunnen vervolgens gerust draadloos aangestuurd worden via IFTTT.

Succes met je keuze! :)

[ Voor 3% gewijzigd door AdFundum14 op 03-04-2024 14:51 ]

• wdvill
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-08 15:39
@AdFundum14 Wat is de ervaring na een halfjaar gebruik (?). Ik ben ook erg benieuwd naar de uiteindelijke kostprijs van je installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AdFundum14
wdvill schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:16:
@AdFundum14 Wat is de ervaring na een halfjaar gebruik (?). Ik ben ook erg benieuwd naar de uiteindelijke kostprijs van je installatie.
Helaas heel wat vertraging in de bouw, waardoor onze gebruikservaring nog een tijdje op zich zal laten wachten vrees ik.

Verder weet ik niet of de totaalprijs veelzeggend is, gezien dit heel ontwerp afhankelijk zowel qua grootte van het huis alsook qua keuzes daarin. Denk bv. aan het al dan niet automatiseren van screens, elektrische gordijnen, aantal digital blacks, bewegingsmelders, sturing van verwarming en ventilatie, aansluiting laadpunt, camera's, videofoon... Wij zijn redelijk uitgebreid gegaan in onze keuzes en komen met onze offerte momenteel op 31K excl. BTW (in België).

• AdFundum14
Verder kan ik ook nog meegeven dat Niko zeker niet stil zit en ondertussen eerder genoemde verschillen weggewerkt zijn:
  • Niko biedt nu ook schakelknoppen aan met geïntegreerde temperatuur- en vochtsensoren
  • Niko heeft nu ook zijn energiebeheer uitgebreid en kan o.a. overweg met dynamische tarieven
  • Niko biedt nu ook integratie aan met een aantal slimme laadpalen voor het slim aansturen i.c.m. zonne-energie en dynamische tarieven
Ik heb echter de vernieuwingen binnen Loxone niet meer opgevolgd sinds onze keuze gemaakt werd, dus mogelijks zijn daar ook weer nieuwigheden verschenen. :)

[ Voor 15% gewijzigd door AdFundum14 op 21-11-2024 09:19 ]

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik heb nu Loxone en ga dat in m’n nieuwe huis niet meer installeren. Belangrijkste reden is de wisselende kwaliteit van de hardware en de lock-in / beperkte integraties met andere systemen. Je hebt al snel een paar systemen ernaast nodig om simpele dingen mogelijk te maken. Integratie met Nodered gebruik ik het meest.

Ook zie je dat ze weg bewegen van home automation en meer andere sectoren opzoeken. Daarnaast heb je juist een installateur nodig want Loxone levert niet meer aan consumenten of webshops. Het is nog wel te vinden maar neemt steeds verder af.

Voor m’n nieuwe huis ga ik voor KNX. De nadelen die je noemt herken ik niet zo. De software kost ongeveer 300 euro en dat is een drempel maar de hardware is veel goedkoper dan Loxone. Installateur heb je niet nodig. En je hebt geen lock-in en veel breder assortiment hardware.

[ Voor 30% gewijzigd door Sethro op 21-11-2024 10:43 ]

Pagina: 1