Domotica: klassieke systemen t.o.v. moderne

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skalders
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-05 00:26
Voor onze nieuwbouw willen we wel wat meegaan met de tijden en inzetten op Smart home.

Nu ben ik nog volop in de beginfase van mij hierover te informeren, maar ik had graag eens gevraagd aan mijn mede tweakers als er een ietwat consensus is.

De elektriciens die ik over de vloer hebben gehad hangen allemaal vast aan één merk. De ene komt met Loxone af, de andere Dobiss, de andere Niko,...

Ten eerste: hoe verhouden dit soort systemen zich t.o.v. elkaar?

en ten tweede en mijn grootste zorg: is het anno 2023 nog slim om te beginnen met een relatief 'lokale' speler zoals Loxone of Dobiss (zeker Dobiss & Niko lijkt me heel lokaal)?

Dit vooral omdat je nu zoveel andere dingen ziet, grote bedrijven zoals Google enz die via Matter aan een nieuwe smarthome standaard timmeren, of wat modernee bedrijfjes zoals Athom Homey, Homewizard, home assistant,...

Ik heb dan het idee dat de lokalere spelers dan wel eens kunnen ophouden met bestaan in X aantal jaren, of op zijn minst veel minder installateurs/techniekers die zich met deze systemen bezig houden.

Graag jullie inzichten! Ik snap dat het een brede en vage vraag is, moesten er bronnen zijn die jullie aanraden waar ik mij wat kan inlezen zou dit ook welkom zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:23

de Peer

under peer review

Ben je zelf handig?
Leuk en goedkoop kan zijn om bijvoorbeeld met Home assistant aan de gang te gaan in combinatie met Zigbee sensoren en wifi schakelaars.
Maar dat kost ook tijd en soms wat frustratie.

Je kunt dat allemaal uit handen geven een een profesioneel systeem laten installeren. dat kost je veel geld. dan heb je vermoedlelijk een goede basis, maar ik zou me dan weer afvragen of je dat (zelf?) kunt blijven uitbreiden en of je niet tegen beperkingen aan loopt.

Zelf zou ik er voor kiezen om alles zo aan te leggen dat het ook nog handmatig te bedienen is. Dan wordt je extra 'smart' laag dus aanvullend.

Of je kiest er voor om bepaalde zaken (rolluiken, verwarming, koeling) met een professioneel systeem te bedienen, en zelf aanvullend klooien met minder kritieke zaken als verlichting, deurbellen en andere gadgets.

Ik vind niet dat smart home een vereiste is vandaag de dag. je kunt prima zonder. Het is allemaal nog volop in ontwikkeling en er is gigantisch veel keuze.

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 04-08-2023 17:11 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skalders
de Peer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:08:
Ben je zelf handig?
Leuk en goedkoop kan zijn om bijvoorbeeld met Home assistant aan de gang te gaan in combinatie met Zigbee sensoren en wifi schakelaars.
Maar dat kost ook tijd en soms wat frustratie.

Je kunt dat allemaal uit handen geven een een profesioneel systeem laten installeren. dat kost je veel geld. dan heb je vermoedlelijk een goede basis, maar ik zou me dan weer afvragen of je dat (zelf?) kunt blijven uitbreiden en of je niet tegen beperkingen aan loopt.

Zelf zou ik er voor kiezen om alles zo aan te leggen dat het ook nog handmatig te bedienen is. Dan wordt je extra 'smart' laag dus aanvullend.

Of je kiest er voor om bepaalde zaken (rolluiken, verwarming, koeling) met een professioneel systeem te bedienen, en zelf aanvullend klooien met minder kritieke zaken als verlichting, deurbellen en andere gadgets.

Ik vind niet dat smart home een vereiste is vandaag de dag. je kunt prima zonder. Het is allemaal nog volop in ontwikkeling en er is gigantisch veel keuze.
Op softwaregebied ben ik wel handig, op hardware gebied (meer bepaald elektriciteitswerken) heb ik nog wat te leren maar dat zou wel moeten lukken.

Een combinatie lijkt me wel interessant. Alleen blijf ik de twijfel hebben als het wel slim is om met een lokale speler zoals Niko of Dobiss in zee te gaan. De meeste lokale installateurs werken hier allemaal mee, maar bestaan die achter 5 jaar nog? Of achter 10?

Dan zit ik met heel wat apparatuur waar mogelijks geen techniekers meer voor te vinden zijn of waar het domotica bedrijf misschien zelfs niet meer van bestaat en dat uitbreiding niet meer echt mogelijk is zonder met een heel nieuw systeem te starten.

Zoals je zegt staat alles nog volop in ontwikkeling dus mijn zorg is dat een oplossing gelijk Dobiss achter X aantal jaren volledig is achterhaald. Maar misschien maak ik me druk om niets. Er komt alleszins heel wat geld bij te kijken dus ik maak uiteraard wel graag een toekomstgerichte keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoblinGamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-05 16:25
Als je de mogelijkheid hebt zou je kunnen overwegen om naar elk WCD, elke schakelaar en elke lamp een 19mm buis te leggen en die te laten uitkomen in een centrale ruimte. Dan kan je daar de verschillende schakelmodules plaatsen.

Dat zijn erg veel buizen en bekabeling, maar ben je wel erg flexibel.

Dan kan je dit realiseren met Loxone, Teletask, KNX of Niko. En als dat oud/overbodig is kan je alles eenvoudig vervangen door hetgeen over 10 jaar courant is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WoKvK98kAre0fUkocfn9zI9XVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3c341UwD4ZwZh4EPLYSlo17W.jpg?f=fotoalbum_large

#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je kunt kiezen om alles naar een centraal punt te leggen en daar een professioneel systeem neer te zetten.
(Of een middenweg, een 'meterkastje' per verdieping; met buizen tussen deze kasten voor een verbindende buskabel)

Echter, kun je je afvragen of het nut heeft om elk stopcontact en elke lamp smart te maken.

Persoonlijk zou ik kiezen om het huis op een gangbare manier te bekabelen (maar met diepe inbouwdoos) en dan achter een 'normale schakelaar' (maar dan een push/momentary versie) een schakelmodule te plaatsen welke ook via iets als Zigbee (of WiFi) aangestuurd kan worden.

Het schakelen vanaf de muur gaat dan betrouwbaar via de push-knop die direct je relaismodule in gaat en de keren dat je het extern aanstuurt; kun je via Zigbee/WiFi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik heb een deel Loxone en een deel Zigbee.

Loxone systeem is makkelijk te configureren, de app is uitstekend en het werkt snel en betrouwbaar.

Het zigbee deel is fink goedkoper, werkt meestal en is wat minder responsief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skalders
GoblinGamer schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:37:
Als je de mogelijkheid hebt zou je kunnen overwegen om naar elk WCD, elke schakelaar en elke lamp een 19mm buis te leggen en die te laten uitkomen in een centrale ruimte. Dan kan je daar de verschillende schakelmodules plaatsen.

Dat zijn erg veel buizen en bekabeling, maar ben je wel erg flexibel.

Dan kan je dit realiseren met Loxone, Teletask, KNX of Niko. En als dat oud/overbodig is kan je alles eenvoudig vervangen door hetgeen over 10 jaar courant is.

[Afbeelding]
Dit is wel de ultieme oplossing! Heb je dat zelf ook gedaan?

Zoals @Accretion aangeeft is dit misschien wel iets te verregaand qua kosten t.o.v. diepe inbouwdozen met schakelmodules.

Wel een afweging waar ik mij zeker wat verder in ga verdiepen, bedankt!

Heeft er iemand toevallig ervaring of inzicht betreffend Niko/Dobiss/... (vooral in de context van 'lokaal' merk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Skalders schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:13:
[...]

Dit is wel de ultieme oplossing! Heb je dat zelf ook gedaan?

Zoals @Accretion aangeeft is dit misschien wel iets te verregaand qua kosten t.o.v. diepe inbouwdozen met schakelmodules.

Wel een afweging waar ik mij zeker wat verder in ga verdiepen, bedankt!

Heeft er iemand toevallig ervaring of inzicht betreffend Niko/Dobiss/... (vooral in de context van 'lokaal' merk).
Dit is overigens ook hoe ik het heb. Vanaf iedere lamp of WCD een buis naar de technische ruimte. En dan een UTP naar iedere schakelaar, bewegingsensor, deursensor, radiator / verwarmingsverdeler, CV ketel Etc.

Netjes afgemonteerd op rijgklemmen. En dan aangesloten op het Loxone systeem. Mocht Loxone er ooit mee ophouden kan ik eenvoudig over op een ander systeem. Zou zelfs stap voor stap kunnen.

En dan hier en daar een Hue lamp of (buiten) sensor via Zigbee.

Ben erg blij met Loxone en werkt super. Toch twijfel ik of ik weer zou kiezen voor Loxone. De componenten waren al vrij duur maar zijn de afgelopen 2-3 jaar weer fors in prijs gestegen.

Met de komst van goedkopere ethernet modules en software kun je een voordeliger bedraad systeem in elkaar zetten. Die route zou ik zeker verkennen.

Het trekken van alle draden kost veel tijd maar valt qua materiaalkosten best mee. Als je dat laat doen kost het wel flink.

Verder zijn de (Loxone) componenten vrij prijzig. Miniserver met paar extensies ben je zo 3000 euro verder. En als je dan ook schakelaars van Loxone neemt ben je zo weer 20x 100 euro verder. Bewegingsensoren idem.

[ Voor 34% gewijzigd door Sethro op 04-08-2023 19:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23:16
Volgens mij moet je de vraag omdraaien (net zoals in de IT). Welke functionaliteit zoek je en hoeveel denk je te groeien in de toekomst. Op basis van je requirements het juiste systeem te selecteren.

Ik ben van mening dat voor normale woningen, zeg tot 2 onder 1 kap / kleine villa's, je geen echte grote systemen nodig hebt (al is het natuurlijk wel leuk als hobby maar dat terzijde). De tip is hier al gegeven, normaal laten aanleggen en dan vervolgens smart maken. Zodat iedereen je huis kan gebruiken, dat zou voor mij altijd de voorkeur hebben, ook voor verkoop waarde in plaats van een Willy Wortel huis, waar jij de enige bent die het snapt.

In China (als je je data wil weggeven) kan je alle schakelaars (Tuya) voor een habbekrats laten komen. Zo doe ik het nu, kost bijna niets en werkt prima/stabiel, nooit storing i.c.m. Google Home (kan ook Apple als je dat prettiger vindt). Lampen, rolluiken/zonnedaken, schakelaars, sensoren, rolgordijen kan je met wifi of zigbee doen. Ook airco's, temperatuur. Dan heb je de meest gangbare smartapparaten & huisapparaten wel te pakken.

Als je wat meer Westers wil kan je ook de Hue's, TRÅDFRI, Klik-aan-Klik uit of andere systemen. Mijn buurman heeft Klik-aan-Klik-uit en dat werkt maar matig met zijn bridge. Philips Hue schijnt lekker te werken maar vind ik persoonlijk erg duur.

Ga je naar een grote villa dan kan ik mij wel voorstellen dat je een centrale kamer zoals hier boven hebt met alle punten en een centraal bedieningssysteem omdat je veel meer functionaliteit, kamers etc. heb en dan gaat het echt toegevoegde waarde opleveren.

Ik heb zelf een elektronica proffesionele cursus gevolgd van een aantal maanden (omdat ik er niets van begreep en alle electriciens net doen als ze wonderen verrichten als je de offertes ziet), puur uit interesse maar over het algemeen in het huis, als alles al is aangelegd, dan kan je stiekem ook veel zelf als je maar de veiligheids regels in acht neemt. Je hebt een meterkast, die is opgedeeld in groepen naar een centraal punt. Vanuit dat punt wordt het weer onder verdeeld in de kamer/omgeving vanuit het centraal punt. De draden die je tegenkomt is bruin (fase draad, staat de stroom op), blauwe draad (0 draad), groene draad (aarde) en zwart (schakeldraad). Voor draaiende delen, zitten er een paar draadjes extra bij om linksom en rechtsom te draaien. Als je met 12v gaat werken (lagere wattages), dan zit er een transformator tussen en heb je zwarte en rode draadjes zonder aarde (vanwege de lage wattages). In de electra wereld is dat echt redelijk simpel en non-complex. Het gaat pas fout als je onder stroom aan (groep niet uitgeschakeld) elektra gaat kloten en daarom zijn elektriciens vaak peperduur omdat mensen zelf niet aan electra durven te zitten vanwege de horror verhalen (ook vanwege verzekering).

[ Voor 26% gewijzigd door wm1234 op 04-08-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skalders
wm1234 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:40:
Volgens mij moet je de vraag omdraaien (net zoals in de IT). Welke functionaliteit zoek je en hoeveel denk je te groeien in de toekomst. Op basis van je requirements het juiste systeem te selecteren.

Ik ben van mening dat voor normale woningen, zeg tot 2 onder 1 kap / kleine villa's, je geen echte grote systemen nodig hebt (al is het natuurlijk wel leuk als hobby maar dat terzijde). De tip is hier al gegeven, normaal laten aanleggen en dan vervolgens smart maken. Zodat iedereen je huis kan gebruiken, dat zou voor mij altijd de voorkeur hebben, ook voor verkoop waarde in plaats van een Willy Wortel huis, waar jij de enige bent die het snapt.

In China (als je je data wil weggeven) kan je alle schakelaars (Tuya) voor een habbekrats laten komen. Zo doe ik het nu, kost bijna niets en werkt prima/stabiel, nooit storing i.c.m. Google Home (kan ook Apple als je dat prettiger vindt). Lampen, rolluiken/zonnedaken, schakelaars, sensoren, rolgordijen kan je met wifi of zigbee doen. Ook airco's, temperatuur. Dan heb je de meest gangbare smartapparaten & huisapparaten wel te pakken.

Als je wat meer Westers wil kan je ook de Hue's, TRÅDFRI, Klik-aan-Klik uit of andere systemen. Mijn buurman heeft Klik-aan-Klik-uit en dat werkt maar matig met zijn bridge. Philips Hue schijnt lekker te werken maar vind ik persoonlijk erg duur.

Ga je naar een grote villa dan kan ik mij wel voorstellen dat je een centrale kamer zoals hier boven hebt met alle punten en een centraal bedieningssysteem omdat je veel meer functionaliteit, kamers etc. heb en dan gaat het echt toegevoegde waarde opleveren.

Ik heb zelf een elektronica proffesionele cursus gevolgd van een aantal maanden (omdat ik er niets van begreep en alle electriciens net doen als ze wonderen verrichten als je de offertes ziet), puur uit interesse maar over het algemeen in het huis, als alles al is aangelegd, dan kan je stiekem ook veel zelf als je maar de veiligheids regels in acht neemt. Je hebt een meterkast, die is opgedeeld in groepen naar een centraal punt. Vanuit dat punt wordt het weer onder verdeeld in de kamer/omgeving vanuit het centraal punt. De draden die je tegenkomt is bruin (fase draad, staat de stroom op), blauwe draad (0 draad), groene draad (aarde) en zwart (schakeldraad). Voor draaiende delen, zitten er een paar draadjes extra bij om linksom en rechtsom te draaien. Als je met 12v gaat werken (lagere wattages), dan zit er een transformator tussen en heb je zwarte en rode draadjes zonder aarde (vanwege de lage wattages). In de electra wereld is dat echt redelijk simpel en non-complex. Het gaat pas fout als je onder stroom aan (groep niet uitgeschakeld) elektra gaat kloten en daarom zijn elektriciens vaak peperduur omdat mensen zelf niet aan electra durven te zitten vanwege de horror verhalen (ook vanwege verzekering).
Bedankt voor de inzichten! Kan je mij misschien wat meer info geven over hoe je het hebt gedaan met Tuya? Hun website is nogal onoverzichtelijk. Welke apparatuur heb je daarvoor voornamelijk gebruikt voor de aansturing van je lampen, rolluiken, schakelaars, sensoren, enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 15:16
Het is persoonlijk en hangt af van je budget. Ik zou voor nieuwbouw altijd alles naar een centraal punt aanleggen zoals @GoblinGamer voorstelt. Dan kun je een systeem aanleggen dat standaard is, zoals KNX of een PLC-systeem. Het is duurder maar als alles nog open ligt dan valt het mee.

Doe je dat niet en leg je alles op de "ouderwetse" manier aan dan moet je zoals sommige anderen hier zeggen aan de gang met Zigbee/Matter, Z-Wave, Shelly/WiFi etc. Werkt ook prima, al is het wat minder betrouwbaar dan bedraad. Het is wel een hoop gepruts in je inbouwdozen. Echt iets voor de consument, wat je er waarschijnlijk dan ook weer uit moet halen als je je huis verkoopt.
wm1234 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:40:
Ik ben van mening dat voor normale woningen, zeg tot 2 onder 1 kap / kleine villa's, je geen echte grote systemen nodig hebt (al is het natuurlijk wel leuk als hobby maar dat terzijde).

[...]

Die mening deel ik niet. Ik zie niet in waarom functionaliteit mee zou schalen met de grootte van een gebouw. Je hebt meer kamers, niet ingewikkeldere kamers. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door TimoDimo op 12-08-2023 00:23 ]

Pagina: 1