Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Beginnen met domotica

Pagina: 1
Acties:

• teunis1991
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 29-08-2020
Goedenavond,

Al een hele tijd wil ik beginnen met domotica in mijn huis. Ik was begonnen met mijn vorige huis die ik totaal gerenoveerd heb. Met 0,0 verstand van domotica en slecht uitzoeken wat er allemaal moet aan bekabeling had ik met mijn domme hoofd bedacht om dan maar gewoon iedere centraaldoos, iedere inbouwdoos, ieder zonwerings punt en alle radiatoren middels een 3/4 loze leiding naar 1 centraal punt te maken in een huis van beton. 8)7 Zodat ik later alles er in zou kunnen trekken wat ik wil. 2 jaar verbouwt, 2 jaar gewoont en nu verhuist. |:( Heb een nieuw huis gekocht van 5 jaar oud.

Ik dacht domotica kan ik wel uit mijn hoofd zetten. Maar het blijft mij toch trekken. Een beetje op de elektra tekeningen kijken en allerlei omwegen verzinnen om toch overal met schakeldraden en data kabels te kunnen komen. Ik moet nog kijken wat er allemaal mogelijk is. Ik heb altijd al een goed gevoel gehad bij Loxone omdat dit stukken goedkoper is dan KNX, je kan je normale schakelaars behouden en het kost niet zoveel als KNX. Toen zag ik op youtube een filmpje van Femme, ik zag hij dat met PLC's van WAGO doet en las daar een artikel over hier op het forum en las ook dat dat ook weer een stuk goedkoper is en wellicht ook wel leuker om mee te rommelen. Ik ben zelf elektricien alleen 0,0 ervaring met domotica.

Ik hoop eigenlijk dat iemand mij een beetje opweg kan helpen hier in het grote doolhof van domotica. Wat ik eigenlijk wil is dus via Ebay een PLC op de kop tikken met wat modules en daar wat mee maken.

- Verlichting schakelen/dimmen
- Zonwering op/neer
- Ruimteafhankelijke temperatuurbediening(Stelventielen op de radiatoren en dan de ketel aansturen)
- Deurbel openemen in het systeem
- Rookmelders opnemen in het systeem
- Buiten wind/temperatuur voeler
- Inbraak
- Ventilatie Laag/midden/hoog
- Vermogens schakelen tot 16A
- Slimme meters uitlezen
- Audio installatie integreren

Dit zijn zomaar dingen die ik zou willen, weet niet of het allemaal mogelijk is en of ik het uberhaupt allemaal toe ga passen of eventueel steeds een beetje uitbreiden. Ik zou graag een beetje op weg geholpen worden.

MVG,
Teunis

• Rgerr
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 11:27
Gezien je geïnspireerd bent geraakt door @Femme z’n filmpje, check het Domotica met plc's topic eens. Daar vind je veel meer informatie.

• Ballenbakz
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 22-06 10:53
Je wilt best wel veel in 1x. Wat de meesten doen is gewoon beginnen met iets zinvols en vanaf daar uitbreiden. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Achteraf in een betonnen huis bedrade domotica aanleggen is een onmogelijke, of in ieder geval hele lastige en ingrijpende, klus. Gelukkig kun je tegenwoordig steeds beter combineren. Met protocollen als MQTT kun je eigenlijk alles met alles verbinden.

Kijk eens kritisch wat er bedraad mogelijk is in je nieuwe huis. Bij wat niet lukt, weet dan dat je ook draadloos hebt en het samen kunt voegen. Dat maakt het waarschijnlijk een stuk meer overzichtelijk.

Het systeem van Femme is oprecht heel erg mooi, maar de techniek kent zijn oorsprong een flink aantal jaren geleden toen de rest van de wereld nog helemaal niet zo ver was. Het is vooral erg duur en lastig om later aan te leggen als je leidingen al in het beton zitten. En, eigenlijk nu ook niet meer nodig.

• teunis1991
Het gaat er ook niet perse om dat ik alles in 1x wil. Maar ik wil voor niet al teveel geld beginnen met het opbouwen van Domotica in huis, maar wil er ook zeker van zijn dat je er eigenlijk vrijwel alles mee kunt. Als ik het zo lees kan je met een PLC dus heel veel. Ik begin denk gewoon met lampen een paar lampen schakelen. Wat ik in ieder geval in de toekomst wil is die ruimteafhankelijke bediening van je verwarming.Maar ik heb gewoon geen idee wat ik moet nemen of waar te beginnen. Heb al op Ebay zitten kijken, daar zie je allerlei WAGO producten maar welke moet je dan nemen? Ik kom veel 750-3..... tegen, is dat dan een verouderde versie ten opzichte van de 750-881?

• Rgerr

• wolly_a
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Wat @Rgerr zegt... Dergelijke topics bieden een goed begin. HomeAssistent schijnt ook goed te werken. Mooie van deze oplossingen is dat je niet meteen je hele elektrische installatie overhoop moet halen. Zelf heb ik een Homey en stuur alles draadloos aan via Zigbee, TCP en een beetje 433Mhz.

Nikon D7000 / D7100 | Nikon 35mm 1.8 | 50mm 1.8 | 17-55 2.8 | 70-200 2.8 | 80-400 4.5-5.6 | Tamrom 17-50 2.8 | Tokina 11-16 2.8 | Nikon SB-800 / SB-900

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:39

vso

raap voor zijn recht

tja met domotica kan veel zoals je zelf al inziet ..

stap 1) zoek uit welk pakket / methode je alles wilt gaan "verbinden"
stap 2 ) zoek uit welke opties je hebt voor bediening binnen het pakket
stap 3 ) zoek uit wat compatibel is met jou wensen / eisen (bv dimmer / gordijnen aansturing enzv)

Bedraad/draadloos is relevant met kabellengte, stroom voorziening en andere meuk.

1 van de dingen die ik bv belangrijk vind is dat wat ik aanstuur ook een signaal stuurt " ik ben aan/uit" oftewel "ik heb je gehoord & uitgevoerd" zodat als bv een lamp stuk is, ik niet zou hoeven zoeken of het nu aan de domotica pakket ligt of het lichtbolletje vervangen moet worden. (wat bv wel het geval is met klikaan/klik uit als het net op de grens van het bereik ligt.)

zelf zou ik meer richting sonoff kijken enorm goedkoop en met een beetje soldeer werk enorm uitbreidbaar. en men maakt er ook custom firmware voor die met domotica pakketen werkt.

Gevonden gramatica fouten, mag je houden

• franssnarf
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 18-06 14:47
Check eens http://onesmartcontrol.com kan in elk huis toegepast worden zonder veel aanpassingen.
Makkelijk te bedienen via de telefoon en veel opties die hij graag wil.

• teunis1991
Alleen is draadloos niet storingsgevoelig, en is het niet beter om zoveel mogelijk bedraad te doen?

• Rgerr
teunis1991 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 22:01:
Alleen is draadloos niet storingsgevoelig, en is het niet beter om zoveel mogelijk bedraad te doen?
Dat is al (lang) achterhaald, draadloos werkt vaak net zo stabiel als bedraad. Protocollen als z-wave en Zigbee versterken zichzelf wanneer je er meer van in huis haalt. Zo krijg je een mesh netwerk, waarbij alle op het net aangesloten apparaten als accesspoint werken. Laat staan als je eens een kabelbreukje hebt, je je een ons zoekt terwijl je bij draadloos simpel het betreffende apparaat even reset of van de stroom af haalt en weer in plugt.

Zo heb ik hier de verlichting op Philips Hue (Zigbee, van de begane grond tot op de tweede verdieping) en diverse schakelaars en rolluiken op z-wave. Ik heb een nieuwbouw woning met vrij veel ‘interferentie’ door bijvoorbeeld dikke muren, isolatie, vloeren etc. Maar bij geen van de protocollen ondervind ik storing. Dat is dus het mooie van zo’n mesh netwerk.

Dit zijn twee voorbeelden van protocollen, en vallen dus goed te combineren. Wat je dus kunt doen is gaan kijken welke protocollen jouw gewenste apparatuur ondersteunt, en daar op een controller kopen/maken.

Zoals aangegeven zijn er kant en klare controllers (zoals Homey en Fibaro home center) welke diverse protocollen ondersteunen. Daarbij ben je wel gebonden aan hun mogelijkheden. Daarnaast kun je ook je eigen weg kiezen door bijvoorbeeld aan de slag te gaan met een Raspberry pi met daarop Domoticz geïnstalleerd. Waar je voor Homey of Fibaro in de drie dubbele cijfers gaat, zit je met een Raspberry pi met Domoticz (freeware) en een z-wave USB stick op pak en beet 50 euro. Dan heb je dus een controller, welke je ook kiest.

Nu vraag je je vast af welke het meest geschikt is voor jouw wensen, alleen is het antwoord daar op niet zo makkelijk. Begin eens met lezen van de diverse aangegeven topics en kijk eens naar de plus en min punten. Aan de hand daarvan kun je voor jezelf een keuze maken. De wereld van domotica is groter dan je denkt.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Ik sluit me aan bij @Rgerr
Een eigen raspberry pi (of nog beter een odroid C2 met Emmc geheugen) en je maakt je eigen verzinsels.

De Pi maakt (standaard) gebruik van een microSD kaartje, wat meteen het zwakke punt is. Die kan crashen.
De Odroid heeft daar geen last van met een Emmc kaartje.
En er is ook een UPS batterij voor te krijgen via die website. Zodat die bij een stroomstoring verder gaat. (niet dat je daar wat aan hebt, alle randapparatuur heeft ook stroom nodig)

Hier ook
-Zwave (op gewone schakelaars en via Pilot app) voor de lampen.
-Zwave tussenstekkers met energiemeting.
-Energiemetingen met m-bus Finder. Kamstrup warmtemeter met m-bus
-Waterverbruik
-Zonnepanelen en eigen verbruik
-Temperatuur, RV, Co2 via netatmo weerstation + uitbreidingmodules
-In de toekomst nog wat POE/WIFI camera's en zwave deur/raamcontacten misschien.

Vooralsnog gebruik ik de Odroid hoofdzakelijk voor energiemetingen en wat domotica.
Ook visualisering van meetwaardes is mogelijk dmv domoticz, influxdb en grafana.

Er is erg veel documentatie en gebruikerservaringen over te vinden. (mits je goed zoekt)
Een beetje kennis van Linux is wel een pre (leer je vanzelf aldoende)

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• teaser
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 22-06 11:39
had ik met mijn domme hoofd bedacht om dan maar gewoon iedere centraaldoos, iedere inbouwdoos, ieder zonwerings punt en alle radiatoren middels een 3/4 loze leiding naar 1 centraal punt te maken in een huis van beton. 8)7 Zodat ik later alles er in zou kunnen trekken wat ik wil.
Als ik dit goed begrijp kun je alles in ster bekabelen. Wat is dan het probleem? Hiermee is in theorie zowat elk bedraad systeem mogelijk.

Wat je je heel goed moet realiseren voordat je begint is dat je je verlichting, verwarming en andere essentiële aspecten 99% betrouwbaar wilt hebben. Vertrouw voor deze zaken dus niet op goedkope hardware (of godbetert zelfbouw-hardware), open-source pakketten of een bijeenraapsel van allerlei systemen en protocollen. Laat draadloze protocollen ook links liggen waar mogelijk - elektromagnetische straling en beton gaan niet zo goed samen dus als je kabels kunt gebruiken: doe het dan ook.

Je noemt zelf al 2 systemen die uitermate geschikt zijn: KNX en Loxone. Deze zijn ontworpen voor building automation, zijn uitgebreid getest en kom je (in Europa dan toch) in the field vaak tegen. Het zijn wel 2 zeer verschillende systemen, elk met hun voor- en nadelen. Als je wilt doe ik die wel eens uit de doeken.
Je zegt dat je met Loxone gewoon je huidige schakelaars kan hergebruiken, maar klopt dat wel? Als je klassieke wipschakelaars bedoelt, dan zul je deze sowieso moeten vervangen. Voor domotica wil je tenminste pulsdrukkers hebben. Dus als blijkt dat je al je schakelaars moet vervangen kan het nuttig zijn het totale kostenplaatje eens te herbekijken: voor elke pulsdrukker (of elke toets op een meervoudige) heb je 1 ingang nodig op je Loxone module. De kans is dan groot dat je modules moet gaan bijkopen en dan loopt het prijskaartje snel op. Mogelijk wordt KNX dan toch goedkoper, zeker als je ook nog eens veel schakeluitgangen nodig hebt.

Wat betreft PLC's: bedenk dat deze niet zijn ontworpen voor home automation, en dus moeilijker te programmeren zijn en koppelingen met andere systemen uitdagender kan zijn. Wat dat laatste betreft zit je trouwens wel goed bij Loxone en KNX, deze zijn op allerlei manieren te koppelen met allerlei andere systemen. Op die manier kun je niet-kritische zaken zonder beperkingen goedkoper implementeren.

Ik weet het dit is tweakers, wij rommelen graag, maar soms moet je ook weten wanneer je net niet moet beginnen rommelen :) Als je na een lange werkdag 's avonds thuiskomt en de verlichting blijkt het niet te doen en je huis is ijskoud omdat je goedkope eBay PLC het heeft begeven - dan vloek je.

Ter info: KNX sturing hier, uitgebreid met OpenHab op een RPi voor uitgebreidere logica en visualisatie.

• teunis1991
Dat alles in ster bekabelen was dus in mijn oude huis en heb ik eigenlijk voor niks gedaan |:( Ja voor de nieuwe bewoners evt maar die hebben waarschijnlijk geen idee en zien alleen maar een berg kabel in een kabelgoot in de garage bij elkaar komen :P

Ik ben er in ieder geval over uit dat ik draadloos zoveel mogelijk links laat liggen. Ik moet alleen kijken wat er allemaal bekabeld mogelijk is. Wat voor bekabeling ik nodig heb. En hoe er te komen. Via je meterkast kun je natuurlijk maar een paar schakeldraden bij trekken. Maar je kan natuurlijk ook via de kruipruimte> WCD onder keuken plint > centraaldoos zodat je via een andere leiding weer wat bij kunt trekken. Ook ga ik eind dit jaar/ begin volgend jaar een aanbouw plaatsen. Dan word de leiding van mijn lichtpunt bereikbaar en heb je weer een mogelijkheid om via een andere kant het centraaldoos stelsel in te komen. Nieuw aangebrachte installatie kan ik zowiezo al in ster maken. Ik kan de radiatoren 1e verd. bereiken door achter de plint naar de spouw te boren en die later met de aanbouw verder aan te helen. Ik heb een loze leiding naar zolder voor een extra droger groep die ik niet nodig heb doordat ik een warmtepompdroger heb die bij de wasmachine op dezelfde groep kan. Heeft iemand ervaring hoe een leiding schacht in de nieuwbouw in elkaar steekt? kan je hier niet iets doorheen zien te maken?
Je zegt dat je met Loxone gewoon je huidige schakelaars kan hergebruiken, maar klopt dat wel? Als je klassieke wipschakelaars bedoelt, dan zul je deze sowieso moeten vervangen. Voor domotica wil je tenminste pulsdrukkers hebben. Dus als blijkt dat je al je schakelaars moet vervangen kan het nuttig zijn het totale kostenplaatje eens te herbekijken: voor elke pulsdrukker (of elke toets op een meervoudige) heb je 1 ingang nodig op je Loxone module. De kans is dan groot dat je modules moet gaan bijkopen en dan loopt het prijskaartje snel op.
Dat je pulsdrukkers nodig had dacht ik al maar dat is goedkoper dan de speciale KNX schakelaars. Wat betreft voor elke pulsdrukker en toets een aparte ingang dacht ik aan de "Tree extension". Of ik moet het principe hiervan verkeerd begrijpen. Ik had het idee dat je dat allemaal aan elkaar kon knopen op 1 ingang.

De betrouwbaarheid van PLC weet ik niet helemaal of dat zo slecht is, het is iets wat uit de industrie veel toegepast word waar betrouwbaarheid zeker gewenst is. Ik dacht dat Loxone ook eigenlijk een PLC was. Wat mij verder nog een beetje dwars zit en waar ik ook meerdere mensen over hoor op het forum is. Wat nou als je Miniserver of PLC uitvalt? Kan je dit overbruggen? Misschien middels een soort hoofdschakelaar met stand 1/0/2 dat je via stand 2 een installatie opbouwt die om je Miniserver/PLC heen werkt?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan een PLC prima "redundant" maken met programmeren.
Echter 2x PLC is iets duurder dan 2x raspberry pi.

Als je een nieuw huis bouwt is alles bedraden te doen.
Niet bij een bestaand huis....en draadloos is allang niet meer "onbetrouwbaar"...

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Rgerr
Helemaal mee eens, draadloos is al lang niet meer onbetrouwbaar. Ja, WiFi is onbetrouwbaar, maar zigbee en z-wave niet. Je opent zo ontzettend veel deuren als je bekabelde domotica los laat in bestaande bouw.

Je maakt je druk over of draadloos dan wel betrouwbaar is, laat dat eens los. Wat als je plc het begeeft? Of je bliksem inslag hebt in je plc? Je hele installatie is dan onbruikbaar en kunt alle kabels opnieuw trekken. Een Raspberry pi is her en der vandaag besteld, morgen in huis. Back up terug zetten en je bent weer up-and-running. Bekijk eerst eens alle opties (en feiten) voordat je vastklemt aan bedrade domotica.

[Voor 50% gewijzigd door Rgerr op 18-11-2018 13:24]

• teaser
Als je bedraad kunt werken, niet over nadenken en gewoon doen. Is goedkoper en zuiniger.
teunis1991 schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:03:
Dat je pulsdrukkers nodig had dacht ik al maar dat is goedkoper dan de speciale KNX schakelaars. Wat betreft voor elke pulsdrukker en toets een aparte ingang dacht ik aan de "Tree extension". Of ik moet het principe hiervan verkeerd begrijpen. Ik had het idee dat je dat allemaal aan elkaar kon knopen op 1 ingang.
Tree is het proprietaire busprotocol van Loxone. Dan moet je ook de Tree knoppen gebruiken die duurder zijn. Nog nadelen: je zit vast aan het gesloten protocol, en geen tot weinig keuze qua design.
De betrouwbaarheid van PLC weet ik niet helemaal of dat zo slecht is, het is iets wat uit de industrie veel toegepast word waar betrouwbaarheid zeker gewenst is. Ik dacht dat Loxone ook eigenlijk een PLC was. Wat mij verder nog een beetje dwars zit en waar ik ook meerdere mensen over hoor op het forum is. Wat nou als je Miniserver of PLC uitvalt? Kan je dit overbruggen? Misschien middels een soort hoofdschakelaar met stand 1/0/2 dat je via stand 2 een installatie opbouwt die om je Miniserver/PLC heen werkt?
Een plc is inderdaad wel vrij betrouwbaar, maar dan hebben we het over industriële PLC's die heel wat meer kosten dan een wago of een loxone. Qua programmatie valt dat echter tegen, terwijl je met Loxone gewoon software erbij krijgt om met point&click de boel in te stellen.
KNX heeft geen centrale controller en dus geen spof. Buiten de voeding dan, maar die is niet complex, snel en makkelijk te vervangen en goedkoop redundant uit te voeren.

• teunis1991
@teaser Wat voor bedrade systeem(en) zou jij aanraden dan? Waar je eigenlijk veel mee kan en ook betrouwbaar.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• teaser
Ik zou KNX aanraden, ik ben er zelf al een aantal jaar mee bezig en het was een zeer bewuste keuze om hiervoor te gaan. De grote voordelen:
  • Betrouwbaar: heeft een lange voorgeschiedenis, ontworpen voor automatisatie van commerciële gebouwen en hotels en dergelijke, producten die het KNX logo willen dragen moeten een strenge testprocedure doorlopen e.d.
  • Open: het protocol is open en de beschrijving gratis verkrijgbaar. Er zijn hopen DHZ/opensource projecten te vinden om KNX met allerlei systemen te koppelen of eigen KNX devices te maken
  • Fabrikantonafhankelijk: geen enkele fabrikant is 'de baas' van het systeem, in de KNX organisatie zetelen meerdere grote fabrikanten. 1 speler kan dus niet beslissen dat het systeem ineens obsolete wordt. Er zijn tientallen, zoniet honderden fabrikanten die KNX producten maken. Ik acht de kans zeer groot dat je over tientallen jaren nog KNX producten kunt kopen.
Vaak wordt KNX als 'duur' afgedaan (cfr jouw startpost) maar dat hoeft helemaal niet waar te zijn. Het klopt dat veel KNX devices vrij duur zijn, maar wat betreft de meest essentiële toestellen (voeding, actoren, IP interface) zijn er al jarenlang vrij goedkope alternatieven op de markt. Dit maakt KNX zelfs goedkoper dan vele andere systemen als je veel schakeluitgangen (lichtkringen, stopcontacten, ...) nodig hebt.
Ook wat betreft drukknoppen of tastsensoren zijn er goedkope alternatieven, maar hier speelt design ook een belangrijke rol. Sommige designmerken zoals Basalte zijn extreem duur, tot wel 1000 euro voor een tastsensor (met display weliswaar).
Alleen is het zo dat als je alles in 'native' KNX wil gaan doen je er veel geld tegenaan kunt smijten. Voor een visualisatiemodule mag je bv al een 1000 euro rekenen. Voor een simpele lichtsensor betaal je al iets van een 100-150 euro. Interfaces naar andere protocollen zoals Dali gaan voor een 300-500 euro. Een degelijk weerstation is minstens 500 euro. En ga zo maar door. Maar die dingen moet je niet (allemaal) in KNX doen, voor zover het niet behoort tot de kritische werking van je systeem. Je hebt een koppeling met IP, en van daaruit kun je koppelen wat je wil. Bekende open source domoticapakketten zoals OpenHab en Home Assistant ondersteunen KNX en laten dus koppelingen toe met alle andere systemen die door deze pakketten ondersteund worden.

Een nadeel van KNX is dat je door het grote aanbod van producten als beginner moeilijk je weg vindt. Het kost je als beginner dus heel wat tijd om in deze wereld thuis te geraken, al helpt het KNX topic je wel hierbij :)
Hierbij komt ook nog dat, gezien het decentrale aspect van KNX, de functionaliteit in de componenten zelf zit en die verschilt per fabrikant/productlijn. Je moet dus goed weten wat je nodig hebt qua functionaliteit alvorens je je zoektocht naar effectieve componenten start. Het zou wel heel vervelend zijn als je bv 20 drukknopmodules aankoopt en blijkt dat deze een long press niet ondersteunen, terwijl je hierop wel gerekend had. Dus op voorhand de productbeschrijving downloaden of zelfs de applicatiesoftware importeren in ETS (de ontwikkeltool van KNX) om uit te proberen wat het toestel dat je op het oog hebt allemaal kan.

Hierdoor is in mijn ogen KNX ook minder geschikt om complexere logica te implementeren. In de KNX wereld wordt bijna standaard de Home Server van Gira gebruikt om de zaken te doen die je verwacht bij echte home automation. Je kunt niet zonder een extra systeem als je meer wilt doen dan vrij basaal licht schakelen, scenes of wat simpele zonweringssturing. Maar ook hier heb je dus de keuze: of je gaat voor de dure Gira HS, iets minder dure 'native' KNX toestellen van andere fabrikanten, of gratis open source systemen. Het is maar wat je eraan wilt uitgeven, of hoeveel je zelf wilt doen. Het regeltje 'snel, goedkoop, kwalitatief - kies er 2' gaat ook hier op.

Op dat vlak is Loxone heel wat beter voor de domotica-zelfbouwer. De instapdrempel is stukken lager, en het grafisch programmeersysteem zorgt ervoor dat je in no-time je huis automatiseert. Althans, dat is wat ik hoor van anderen want zelf heb ik er geen praktische ervaring mee. Maar het succes van Loxone bewijst ook dat het wat waard is.
Alleen zijn uitbreidingsmodules relatief prijzig, als je dus veel in- en uitgangen nodig hebt kan het kostenplaatje snel oplopen. Het belangrijkste nadeel vond ik persoonlijk echter dat Loxone een product is van 1 fabrikant, en als die beslist het systeem niet meer te ondersteunen - of erger, failliet gaat - zit je daar met je domoticasysteem waar je ooit nog wel vervangcomponenten gaat nodig hebben. Daarnaast zie je nu al dat Loxone een veel geslotener systeem aan het worden is: met Air en Tree betreden ze respectievelijk de draadloze en de bus-markt, maar met hun eigen proprietair protocol.

Er zijn nog dergelijke fabrikantafhankelijke systemen, bv Niko Home Control en Qbus zijn populair in België, fabrikanten als Somfy, Renson zijn jaren geleden al op de home automation boot gesprongen. Maar stuk voor stuk zijn dit gesloten en systemen die je moeilijker tot soms helemaal niet met andere systemen kunt koppelen.

• teunis1991
Mijn collega gaf als tip de Siemens Logo. Dat lijkt mij wel wat, alleen de vraag kan ik zoneregeling toepassen hiermee en hoe zou ik dat moeten doen?

Wat ik dus wil is het volgende:

Elke radiator voorzien van een thermische motor met ingebouwde thermostaat. ( Het eniste wat ik tot nu toe kon vinden is de Honeywell Evohome maar die is draadloos).
Via de app de temperatuur instellen per ruimte en dat mijn cv ketel dus ook aangestuurd word als ik bv op mijn slaapkamer of op zolder de temperatuur omhoog gooi zonder hem omhoog te gooien in de woonkamer. Ik heb en Intergas combi HREco 36. Zover als ik kon vinden kan ik dus aan/uit en Opentherm regelen.

Iemand ervaring hiermee?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zomaar wat linkjes

https://www.domoticz.com/wiki/Main_Page (kijk even wat er allemaal ondersteund wordt)
https://www.odroid.co.uk/odroid-c2-cat
https://www.robbshop.nl/d...wave-opentherm-koppeling#
https://www.tado.com/nl/producten/slimme-radiatorknop
https://www.netatmo.com/nl-nl/weather/weatherstation

En jij wil dat allemaal met een siemens LOGO! laten communiceren?
(geloof mij, dat lukt je niet 1-2-3....ik heb reeds ervaring met alle PLC's van Siemens)

Odroid - domoticz/node-red/HomeAssistant - en de randapparatuur
Klaar....

Een voorbeeldje van mijn eigen warmtepomp monitoring:
https://snapshot.raintank...RJJ5NErRtMiPICckUQdQnrJTw

Draait allemaal op die Odroid...Alles komt tezamen. M-bus / kWh meters met s0 en m-bus / Mitsubishi Melcloud / SMA omvormers / Netatmo weatherstation met CO2, geluid, RV en Temperatuur / Slimme meter P1 poort/ water meter / zwave tussenstekkers met energiemeting / zwave dimmers / schakelaars met energiemeting / enz.
Maar ik geef het op...Succes met de verdere zoektocht. (en de verouderde techniek die het niet kan bijbenen)
In plaats van "je eigen fantasie is de limit". ga je kiezen voor "het gesloten protocol van die ene fabrikant is de limit"

[Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-11-2018 23:23]

• Rgerr
Bedraad is leuk wanneer je nieuwbouw hebt en overal nog leidingen kunt (laten) aanleggen.

Maar omdat je bestaande woning hebt, is dat lastig. Nogmaals: Draadloos is allang niet meer onbetrouwbaar en je mogelijkheden zijn eindeloos ten opzichte van PLC’s.

Je staart je werkelijk helemaal blind op kabels trekken, want ‘dat is betrouwbaar’. Je hebt zeker geen WiFi in huis? Of gebruikt geen GPRS/3G/4G? Is draadloos, dus onbetrouwbaar? Zouden al die providers dan gek zijn?

Neem eens wat advies aan en verken je draadloze mogelijkheden. Niet voor niks zijn de topics met o.a. Domoticz, Home Assistant, Philips Hue en Xiaomi ontzettend populair onder heel veel tweakers, zeker ten opzichte van bedrade mogelijkheden.

[Voor 18% gewijzigd door Rgerr op 26-11-2018 03:11]

• teunis1991
Als ik zo is naar die Odroid kijk is de prijs ook wel leuk waardoor je er best eentje kan aanschaffen om een beetje te beginnen met rommelen. Maar goed stel ik neem een Odroid wat dan verder? Hoe kan ik daarmee dan mn verlichting aansturen/koppelen met Z-wave en andere protocollen en mijn verwarming aansturen? Het belangrijkste vind ik gewoon met het oog op de toekomst dat ik eigelijk alles er aan kan hangen en uitbreiden en dat ik ook alles qua bediening in 1 app kan krijgen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je koopt de odroid c2 met XX gb Emmc kaartje, voeding, behuizing (en de emmc schrijver)
https://www.odroid.co.uk/odroid-c2-cat?product_id=843

Daar zet, in plaats van de standaard linux, debian stretch op
https://forum.odroid.com/viewtopic.php?t=27449
YouTube: Odroid C2 - Review + Best All-Round OS + Gaming

Via ssh log je in met putty en winscp en voer je nog wat extra commandos uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
root
odroid

apt-get update && apt-get upgrade && apt-get dist-upgrade

setup-odroid

timedatectl set-timezone Europe/Amsterdam

apt-get install curl

apt-get install bash

apt-get install lsb-release

apt-get install sudo

-create user "pi" by:
setup-odroid

usermod -aG sudo pi

login als pi:
su pi

sudo apt-get install libusb-dev
sudo apt-get install libusb-0.1-4

sudo apt-get install make

sudo apt-get install g++

-Domoticz installeren:
code:
1
curl -L install.domoticz.com | sudo bash

En de rest vind je hier
https://www.domoticz.com/wiki/Main_Page

Ik maak voor mezelf altijd een tekstdocumentje, mocht het een keertje fout gaan, is het maar tikken.
Tekst kopieren uit mijn tekstdocumentje, kan je in putty weer plakken met rechtermuistoets, zodat je niet alles over hoeft te tikken.
Ik heb de odroid nog niet zo lang, dus er zullen vast meerdere wegen naar rome zijn.

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-11-2018 18:48]

• Rgerr
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 18:20:
Je koopt de odroid c2 met XX gb Emmc kaartje, voeding, behuizing (en de emmc schrijver)
https://www.odroid.co.uk/odroid-c2-cat?product_id=843

Daar zet, in plaats van de standaard linux, debian stretch op
https://forum.odroid.com/viewtopic.php?t=27449
YouTube: Odroid C2 - Review + Best All-Round OS + Gaming

Via ssh log je in met putty en winscp en voer je nog wat extra commandos uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
root
odroid

apt-get update && apt-get upgrade && apt-get dist-upgrade

setup-odroid

timedatectl set-timezone Europe/Amsterdam

apt-get install curl

apt-get install bash

apt-get install lsb-release

apt-get install sudo

-create user "pi" by:
setup-odroid

usermod -aG sudo pi

login als pi:
su pi

sudo apt-get install libusb-dev
sudo apt-get install libusb-0.1-4

sudo apt-get install make

sudo apt-get install g++

-Domoticz installeren:
code:
1
curl -L install.domoticz.com | sudo bash

En de rest vind je hier
https://www.domoticz.com/wiki/Main_Page

Ik maak voor mezelf altijd een tekstdocumentje, mocht het een keertje fout gaan, is het maar tikken.
Tekst kopieren uit mijn tekstdocumentje, kan je in putty weer plakken met rechtermuistoets, zodat je niet alles over hoeft te tikken.
Ik heb de odroid nog niet zo lang, dus er zullen vast meerdere wegen naar rome zijn.
Zo, als dat geen flinke leer curve is... :P
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True