Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonymoose
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-06 07:59
Wij plannen momenteel de elektriciteit in voor ons nieuwbouw huis. Hierbij hadden wij graag domotica laten installeren om de elektronica aan te sturen.

Ik heb hier al heel wat over zitten lezen en ik had graag feedback van mensen met ervaring over de uiteindelijke setup die ik in gedachte heb.

Mijn oog is gevallen op KNX omdat dit een open standaard is. Er zijn echter ook wat componenten in het huis die rechtstreeks op het netwerk gaan.

KNX Bus
  • Verlichting
  • Schakelaars en bewegingssensoren
  • Relay voor de zonnewering
  • Relay voor de gashaard
TCP/IP
  • KNX Bus
  • Bewakingscameras
  • Deurbel
  • Thermostaat
  • Airco
  • Spraak assistenten
Ik zit hier rond met enkele vragen.
(1) Vooraleerst had ik graag bovenstaande setup gevalideerd of het steek houdt.

(2) Is het zinvol om verlichting op bewegingssensor ook op KNX te plaatsen? Aangezien deze reeds automatisch en autonoom verloopt. Dit zou gebruikt worden in plaatsen waar je niet lag verblijft zoals de garage, hal en WC en hoeft verder niet met andere componenten in het huis te spreken.

(3) De logica laag. Aangezien niet alles op de KNX bus zit lijkt de beste optie me om home assistant op te zetten op een homeserver. In KNX kan er ook logica worden geprogrammeerd maar deze zou ik dan zeer basic houden. (Licht aan / Licht uit bij bepaalde schakelaar).
Op die manier dient het KNX systeem ook als back-up wanneer de homeserver eruit zou liggen.
Alle sferen en logica tussen meerdere componenten zou dan op de home assistant laag komen. De feitelijke meerwaarde van de domotica dus.
Houdt deze setup steek of doet het de meerwaarde van KNX teniet en zijn er dan betere alternatieven?

(4) De schakelaars: Moet alles een KNX schakelaar zijn? Ik zie dat deze redelijk prijzig zijn tegenover gewone schakelaars. In de living zal hier nood zijn aan een complexer model die meerdere sferen kan regelen. Voor de kinderslaapkamers echter volstaat een klassieke aan/uit knop.

Alvast bedankt voor jullie feedback.Ik ken zelf niets van elektriciteit maar wel wat van programmeren dus het is is nog wat zoeken in deze voor mij nieuwe wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-06 11:32
(1) Ja dit houdt zeker steek.

(2) Ben je zeker dat deze verlichting 'volledig autonoom' is? Functionaliteit zoals 'alles uit' werkt alleen als je het mee op KNX zet. Ook als je wil visualiseren zul je het mee op KNX moeten zetten. De informatie van bewegingssensoren is ook nuttig om zaken als 'aanwezigheid' te bepalen. Voor dit doel kan het ook handig zijn om in andere ruimtes bewegingssensoren te voorzien, ook al gebruik je ze niet (altijd) rechtstreeks om de verlichting mee te schakelen.

(3) Je moet een beetje de afweging maken tussen waar je precies de scheiding legt. Zaken als scenes zitten standaard in KNX ingebakken en kun je dus evengoed daar doen. Maar het wordt inderdaad al snel moeilijk om wat meer ingewikkelde logica gedaan te krijgen in KNX alleen.
Wat bedoel je met 'homeserver'? Home Assistant installeer je op een RPI/NAS/etc. Homeserver is een product van Gira waarmee je je logica in de KNX laag houdt, maar daar betaal je stevig voor.

(4) Het moet niet. Vaak is het bv wel handig om op zijn minst een terugkoppelingsled te hebben. Uiteindelijk moet je voor gewone drukknoppen (traditionele tuimelschakelaars zijn wat onhandiger, maar het kan) ook ingangsmodules voorzien. Het verschil in prijs van inputmodules+drukknop tegenover de goedkoopste KNX tasters zal uiteindelijk niet veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonymoose
@teaser , Hartelijk dank voor je reactie!

De scenes en logica zou ik vooral in homeassistant doen omdat dit mogelijks logica van IP apparaten zal combineren met die van KNX componenten. En dit is niet mogelijk op de KNX bus.
Van de elektricien had ik vernomen dat programmatie in KNX niet zo simpel is en moeilijk bij te houden. Dat hij dit al lang deed en al veel mensen heeft zien falen, ook mensen in de software wereld.
Daar stel ik me wat vragen bij maar goed. Heb geen ervaring met KNX om dit te weerleggen.

Met home server bedoel ik een lokale computer die linux draait. Zal onder andere home assistant draaien en Plex Media Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 16:14
Ik begrijp soms niet waarom mensen voor een huis voor Knx kiezen. Als je een homeserver zal gebruiken voor al je logica kan je dan even goed kijken voor een ander domotica systeem. Je zal er goedkoper vanaf zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
anonymoose schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:33:
De scenes en logica zou ik vooral in homeassistant doen omdat dit mogelijks logica van IP apparaten zal combineren met die van KNX componenten. En dit is niet mogelijk op de KNX bus.
Je kunt je scenes toch evengoed in HA binnenkrijgen. Dat neem ik tenminste aan, want ik heb geen praktische ervaring met HA. Met OpenHab kan dit in ieder geval en dat gebruik ik bv om de ventilatie hoger te zetten als de douchescene geactiveerd wordt.
Van de elektricien had ik vernomen dat programmatie in KNX niet zo simpel is en moeilijk bij te houden. Dat hij dit al lang deed en al veel mensen heeft zien falen, ook mensen in de software wereld.
Daar stel ik me wat vragen bij maar goed. Heb geen ervaring met KNX om dit te weerleggen.
Het is geen programmeren, maar configureren. Dus programmeerervaring geeft je geen voordeel. Je moet gewoon het principe van KNX snappen, eens je dat door hebt is er niets aan.
Stijnb_ schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 07:13:
Ik begrijp soms niet waarom mensen voor een huis voor Knx kiezen. Als je een homeserver zal gebruiken voor al je logica kan je dan even goed kijken voor een ander domotica systeem. Je zal er goedkoper vanaf zijn.
Betrouwbaarheid is een belangrijke overweging. Natuurlijk kan het goedkoper, maar dan maak je het vaak onbetrouwbaarder. KNX materiaal is doorgaans hoge kwaliteit. Daarnaast is het ook decentraal waardoor er geen single point of failure is (op de voeding na uiteraard, maar dat is goedkoop om spare te hebben liggen of gewoon te ontdubbelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
teaser schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:12:

Betrouwbaarheid is een belangrijke overweging. Natuurlijk kan het goedkoper, maar dan maak je het vaak onbetrouwbaarder. KNX materiaal is doorgaans hoge kwaliteit. Daarnaast is het ook decentraal waardoor er geen single point of failure is (op de voeding na uiteraard, maar dat is goedkoop om spare te hebben liggen of gewoon te ontdubbelen).
Oké KNX is hoge kwaliteit, maar een systeem zoals Qbus, Loxone, Niko of Bticino is ook zeer degelijke kwaliteit. Voor een huis installatie vind ik KNX veel te hoog gegrepen.

Als je knx kiest voor het decentrale systeem en je gebruikt dan een server om al je logica te sturen. Ben je bijna even ver als een centraal systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
Stijnb_ schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 11:58:
[...]

Oké KNX is hoge kwaliteit, maar een systeem zoals Qbus, Loxone, Niko of Bticino is ook zeer degelijke kwaliteit. Voor een huis installatie vind ik KNX veel te hoog gegrepen.
En denk je dat je met deze systemen zoveel goedkoper uitkomt? Loxone daargelaten, maar daar zit je weer met een centrale miniserver als spof.
Als je knx kiest voor het decentrale systeem en je gebruikt dan een server om al je logica te sturen. Ben je bijna even ver als een centraal systeem.
Dat je logica wegvalt kan vervelend zijn, maar je krijgt tenminste nog het licht aan, kunt je zonwering nog manueel besturen etc.

Heb je eigenlijk wel enige kennis van KNX? Ik heb de indruk dat je het systeem blijkbaar totaal niet kent.

[ Voor 6% gewijzigd door teaser op 28-10-2019 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
teaser schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 12:52:
[...]

En denk je dat je met deze systemen zoveel goedkoper uitkomt? Loxone daargelaten, maar daar zit je weer met een centrale miniserver als spof.

[...]

Dat je logica wegvalt kan vervelend zijn, maar je krijgt tenminste nog het licht aan, kunt je zonwering nog manueel besturen etc.

Heb je eigenlijk wel enige kennis van KNX? Ik heb de indruk dat je het systeem blijkbaar totaal niet kent.
Ik ken KNX vrij goed. Alleen is het punt dat ik wil maken dan knx niet echt een meerwaarde heeft in een huis. Zo zijn andere systemen even goed alleen werken deze centraal. En ik heb nog maar weinig meegemaakt dat de centrale unit stopt met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonymoose
@Stijnb_ , bedankt voor je feedback. Wat ik vooral belangrijk vind in een domotica systeem is merk onafhankelijk te zijn.

Misschien is het inderdaad zinvol om wel sferen aan te maken in KNX zoals @teaser aangaf. Zolang de sferen kunnen geactiveerd worden vanuit HA en dit lijkt wel het geval. En bijkomende logica voor netwerk apparaten bovenop de sferen kunnen dan via HA. Zoals het voorbeeld met de ventialitie die je aanhaalt.
Pagina: 1