Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 20:52
Hallo Tweakers,

Mijn vriendin en ik zijn volop in de ontwerpfase van onze nieuwbouwwoning.
Nu zijn we voor enkele dingen opzoek naar informatie/advies waaronder ook Domotica.

Nu na een tijdje inlezen, opzoeken etc blijft het toch tamelijk onduidelijk wat nu hét beste systeem is (voor ons?).

Wat de vereisten zijn:
- Alles aan te sturen via afstandsbediening (/smartphone) alsook via drukknoppen in de kamers zelf.
- Moet ook dimmen ondersteunen op bepaalde punten
- Kunnen aansturen van screens en/of rolluiken ( hier kunnen we eentueel zelf buismotoren monteren als bepaalde merken niet ondersteunt zijn)
- Systeem moet betrouwbaar genoeg zijn voor dagelijks gebruik
- Een belangrijk punt voor mij persoonlijk is dat het systeem ook op zichzelf werken zonder afhankelijk te zijn van een derde partij (dat je systeem niet meer werkt als het bedrijf besluit om er mee te stoppen of offline gaat)

De 2 technieken die mij vooral interessant lijken zijn Z-wave en KNX.

Z-wave lijkt me zeer goed ondersteunt, interessant in prijs en 'instapvriendelijk';
Klopt het dat je bij dit systeem een klassieke elektriciteitsinstallatie moet hebben met in de inbouwdozen een extra z-wave schakelaar?
KNX lijkt me meer betrouwbaar maar is wat duurder en lijkt me niet de mogelijkheid te hebben om draadloze toestellen toe te voegen?

Nu is mijn vraag vooral wat voor ons de meest interessante techniek is van deze 2 of zijn er ondertussen betere systemen?
Ik ga zelf ook eens met de persoon overleggen die de elektriciteit gaat leggen of hij ergens ervaring mee heeft maar ik vrees dat dit meestal niet zo tweakbare systemen zijn die ook nog eens afhankelijk zijn van 1 merk. :9

Alvast bedankt!

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tamunave
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-07 12:06
We hebben net gebouwd en Loxone geïnstalleerd.

Voor mij was er twijfel tussen Niko en Loxone, KNX en PLC waren boven budget.
Ik ben tevreden van Loxone (voor zo ver dat kan want we wonen er nog niet), is redelijk open en praat met een paar andere protocollen (modbus enzo, zelfs KNX).

Als je graag een tweak factor hebt, ze hebben een mooie API, kunnen UDP requests aan en in node-red was ik binnen 5min aan het tweaken.

Z-Wave valt volgens mij in de categorie "after market" domotica, als je dingen bedraad kan doen, doe je jet niet draadloos ivm stabiliteit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 20:52
Ik was Loxone ook al tegengekomen bij een installateur in de buurt maar het was me niet direct duidelijk of dit afhang van een derde partij (software en hardware).
Kan je ook met eigen software alles bedienen of enkel van de fabrikant bv?
Ik zal mezelf me hierin eens verdiepen.

Klopt, ik ben zelf ook meer voorstander van kabel boven draadloos maar z-wave lijkt me heel flexibel en heel goed ondersteunt.

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat heb je qua functionaliteit dat Loxone goedkoper is? Voor mij is KNX fors goedkoper... scheelt wat dat ik niet enkel ales van 1 A-merk in NL koop, dan is het inderdaad niet te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tamunave
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-07 12:06
bbbrumbrum schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:29:
Wat heb je qua functionaliteit dat Loxone goedkoper is? Voor mij is KNX fors goedkoper... scheelt wat dat ik niet enkel ales van 1 A-merk in NL koop, dan is het inderdaad niet te betalen.
Goh ja, ik heb tijdens de offerte ronde Belgische prijzen vergeleken. Don't get me wrong, ik gebruik graag Aliexpress spullen maar echt vertrouwen doe ik 220V zonder CE keurmerk niet. Of bedoel KNX spullen van ergens anders?
vanpeers schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:23:
Ik was Loxone ook al tegengekomen bij een installateur in de buurt maar het was me niet direct duidelijk of dit afhang van een derde partij (software en hardware).
Kan je ook met eigen software alles bedienen of enkel van de fabrikant bv?
Ik zal mezelf me hierin eens verdiepen.

Klopt, ik ben zelf ook meer voorstander van kabel boven draadloos maar z-wave lijkt me heel flexibel en heel goed ondersteunt.
Loxone heeft z'n eigen soft- en hardware maar kan dus met andere componenten praten. Zoals ik al aanhaalde, is er een mooie API en ruimte om via UDP virtuele ingangen aan te sturen. Met node-red kan je meteen aan de slag als je lekker wil tweaken (zoals bij mij het geval is).

Z-wave... In ons huidig huis heb ik een mix van knutsel domotica (ESP) en z-wave.
Met een Z-wave stick en bv. node-red kan je leuke dingen doen.
Zelf heb ik amper 3 componenten:
  • Bewegingsmelder
  • Stroommeter
  • Dimmer
Klagen kan ik echt niet van Z-wave, alleen het pairen is soms wat lastig. Als uitbreiding van de nieuwe Loxone installatie ben ik toch naar Zigbee componenten van Xiaomi aan het kijken, die zijn qua prijs toch iets beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 10:56
Ik zit in precies hetzelfde schuitje en ben er zelf ook nog niet helemaal uit. In eerste instantie wilde ik voor loxone gaan maar na een gesprek met een partner heb ik toch mijn twijfels gekregen over de openheid van het systeem. Nu is het systeem nog behoorlijk open maar dat is geen garantie daarnaast ontwikkelen ze zichzelf steeds verder op hun eigen bus/tree product.

Hoeft geen probleem te zijn natuurlijk als je daar gewoon in mee wil. Voordeel is wel dat het een redelijk eenvoudig systeem is wat betreft software en betrouwbaar/stabiel. Prijzen zijn wel hard omhoog gegaan tov paar jaar geleden.

Persoonlijk ben ik er dus nog niet helemaal uit. Ik ben op zoek naar een bedraad systeem voor schakelaars/sensoren voor lichtsturing, rolluiken en het schakelen van wat relais. Maar ben er nog niet helemaal uit!

Ik hoop dat er in dit topic iets naar voren komt dat ik nog niet heb gezien.
Pagina: 1