KNX of Niko Home Control

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hdhont
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-08 15:23
Dag iedereen

Voor onze nieuwbouwwoning zijn we nog aan het twijfelen tussen 2 domoticasystemen:

KNX of Niko Home Control (NHC)

Momenteel zijn we nog niet op zoek naar een uitgebreide bediening maar we willen vooral toekomstgericht dit er al in steken.

Wat willen we nu doen: lichten aan/uit, screens met somfy IO motor aansturen

Toekomst: verbinden met warmtepomp, temperatuur, deurbel, audio,...

NHC schijnt zeer gebruiksvriendelijk te zijn maar doordat dit een meer gesloten systeem is hebben we wat schrik dat dit minder toekomstgericht is. KNX is zeer open maar dan weer minder gebruiksvriendelijk naar programmeren toe.

Kan er iemand helpen/ervaringen uitwisselen, of me verbeteren als ik ergens fout ben in mijn bedenkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:16

bomberboy

BOEM!

Ik heb zelf een knx installatie en heb dus zowiezo een bias. Niko is zeker degelijk materiaal, echter met hun domotica platformen hebben ze een minder goed track record qua compatibiliteit. (nikobus, niko home control 1, niko home control 2). De open vraag is dus hoe lang de huidige versie zal blijven bestaan (30 jaar, of toch eindig?)

Dat is dan ook onmiddellijk de belangrijkste reden waarom ikzelf voor een knx installatie gekozen heb. Eigenlijk is de kern hier een bus-protocol dat door meerdere fabrikanten gebruikt en ondersteund wordt. Je zit dus zowiezo niet vast aan één enkele vendor. De garantie dat dezelfde schakelaar er binnen 10 jaar nog is heb je nooit, maar je weet wel dat er een andere zal zijn die zal werken. Bovendien bestaat het al 28 jaar en is het nog steeds heel erg levend. Het wordt ook in "industriële" (lees grote gebouwen, kantoren, ziekenhuizen enz) gebruikt wat typisch ook een langere termijn ondersteuning garandeert.
(om diezelfde reden heb ik ook loxone, qbus, teletask enz niet overwogen voor mijn installatie)

Een tweede reden waarom ik er voor gekozen heb is omdat het een decentraal systeem is. Dit betekent dat een deel van de installatie kan uitvallen maar de rest blijft werken. Er is geen centrale unit die alles regelt. Dit maakt het programmeren een fractie moeilijker, maar eens je het door hebt is het eigenlijk helemaal niet zo'n probleem. En indien je het wil bestaan er ook voor knx "centrale units" waarin je toch alles centraal kan regelen, maar dat zou ik niet aanraden.

Er is ook een specifieke knx thread in het forum: [KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica
Indien je daar wat in zoekt vind je vast ook nog van andere personen hun motivatie waarom ze voor knx gekozen hebben ipv voor andere systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:58
Wanneer je perse een bedraad systeem wilt zou ik kijken naar Loxone, veel gebruiksvriendelijker dan KNX en kan even zoveel. Een voordeliger alternatief is digitalSTROM, verbindt alles met elkaar over het lichtnet en heeft vele IP koppelingen voor audio, video etc. Omdat je geen kabel infra hoeft te leggen ben je veel voordeliger uit en is het inregelen ook nog eens veel makkelijker dan Loxone of KNX.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:49
NHC is inderdaad zeer gebruiksvriendelijk (of toch als je enige interesse hebt) en gericht op particuliere markt. Niko is een grote speler met een lange track record en goed ondersteund door de lokale installateurs (toch in België) wat mee de doorslag heeft gegeven in ons geval. Er zou sinds september ook een API zijn voor NHC waardoor het systeem toch weer iets opener wordt:
https://www.niko.eu/nl-be...ko-home-control/hobby-api

KNX is echt een professioneel systeem, met uiteraard veel mogelijkheden, breed ondersteund, maar daardoor ook complexer (en duur). Loxone is hier een vaak gehoord alternatief, maar buiten de "kenners" niet zo gekend en evolueert ook steeds meer richting een geslotener systeem (met pro's en cons zoals NHC).

Ik vergelijk het vaak met een iPhone; Niko is inderdaad een meer gesloten ecosysteem, maar wel toegankelijk en gebruiksvriendelijk (je wil dat je ganse gezin / bezoekers er toch ook iets van snappen).

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-09 00:26
NHC wordt nu meer en meer open gesteld door niko. Zo kan je al sonos en bose systemen kopellen aan de NHC. Het voordeel van niko is dat ze alles leveren van schakelaars tot data outlets. Ook is handig dat de videofoon kan worden gekoppeld aan de NHC.

Zelf heb ik loxone zeer tevreden van maar het probleem is dat de geen niko schakelaars hebt die op de bus kunnen en persoonlijk vind ik de schakelaar van loxone niet zo mooi.

KNX is een vrij duur systeem en zou ik enkel gebruiken in grote gebouwen. Het KNX materiaal is dan ook nog een vrij prijzig voor wat je maar krijgt.

Misschien is een andere oplossing is Qbus? Hier heb je een ruime keuze in schakelaars en is een zeer professioneel systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ook hier weer de vraag: doe eens een vergelijk met feitelijke modules waaruit blijkt dat KNX duurder is? Ik ben er juist voorngegaan omdat het met afstand het goedkoopste is, je kunt er tenminste wat shoppen tussen verschillende merken, webshops, ebay etc, terwijl je bij andere systemen vaak aan 1 merk en leverancier gebonden bent....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:49
Een kleine update: inmiddels kan je Niko Home Control ook aansturen via Google Assistant of Alexa. Ik heb dit gekoppeld met de Google Assistant, en dit ging verrassend eenvoudig en werkt gewoon goed!

PVOutput

Pagina: 1