Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbynho
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-05 14:49
Graag jullie ervaring en kennis betreft de vele verschillende domotica systemen op de huidige markt.
Het is bijna niet meer mogelijk om als leek nog het bos door de bomen te zien...

Wat is jullie visie op de verschillende systemen? Welke springt er boven uit? Of zijn er sommige beter voor iets specifiek?
- Niko
- Homey
- Loxone
- KNX
- Carlo Gavazzi (tip van een elektricien?)

Laat maar horen! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:06
Wat wil je bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:22
En wat wil je uitgeven?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 29-05 14:52
En wat wil je er zelf aan kunnen instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbynho
Eventjes los van de prijs. Welke zijn gebruiksvriendelijk? Eventueel zelf programmeerbaar/aan te passen na wat studiewerk?

Wat te bereiken: verlichting (sferen), poort, alarmsysteem, klimaatregeling (vloerverwarming), opbrengst zonnepanelen (indien mogelijk)/verbruik... Nog mogelijkheden?

In detail:
- Alle lichten kunnen uitzetten met app (als dit mogelijk is)
- Elke ruimte een thermostaat voorzien (per kring vloerverwarming), met temperatuurregeling app
- Poort controleren met app
- Alarm (eventueel met camera)
- Iets van geluidsinstallatie integreren? Alhoewel dit misschien niet noodzakelijk is met de Sonossen op dit moment? Mening?

Te regelen met app op de smarpthone/tablet uiteraard...

[ Voor 49% gewijzigd door Robbynho op 20-10-2019 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 16:14
Persoonlijk zou ik voor een huis nooit Knx kiezen. Homey is alles draadloos zou ik ook niet doen in een nieuwe installatie. Als ik jou was zou ik eens kijken naar Qbus dit systeem gebruikt dezelfde bus kabel als Knx. Maar de schakelaars kosten een fractie van de prijs van deze van Knx en zijn veel mooier. Een koppeling met Alexa zit er normaal aan te komen begin 2020 dacht ik.

Niko is ook een mooi systeem. Zo zijn ze bezig met de integratie van Sonos en Bose. En komt er ook integratie met Google home en Alexa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbynho
Zijn de draadloze oplossingen niet heel dichtbij?
Ik twijfel om te investeren in bedrade domotica, toekomstgericht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:37
Stijnb_ schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 04:59:
Persoonlijk zou ik voor een huis nooit Knx kiezen. Homey is alles draadloos zou ik ook niet doen in een nieuwe installatie. Als ik jou was zou ik eens kijken naar Qbus dit systeem gebruikt dezelfde bus kabel als Knx. Maar de schakelaars kosten een fractie van de prijs van deze van Knx en zijn veel mooier. Een koppeling met Alexa zit er normaal aan te komen begin 2020 dacht ik.

Niko is ook een mooi systeem. Zo zijn ze bezig met de integratie van Sonos en Bose. En komt er ook integratie met Google home en Alexa.
Persoonlijk zou ik nooit voor iets anders dan KNX kiezen:
  • Geen vendor lock-in: Tientallen fabrikanten leveren compatibel componenten. Ook zijn ze universeel uitwisselbaar, dus geen probleem bij faillissement.
  • Door de open-standaard is er altijd wel een integratie beschikbaar (Open-Source of Commercieel)
  • Betrouwbaar door bekabeling ipv draadloos
Waar haal je vandaan dat het duur is? Ik zie prijzen voor Qbus dimmers en schakelaars die meer of evenveel kosten dan een KNX systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 16:14
0fbe schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 11:40:
[...]

Persoonlijk zou ik nooit voor iets anders dan KNX kiezen:
  • Geen vendor lock-in: Tientallen fabrikanten leveren compatibel componenten. Ook zijn ze universeel uitwisselbaar, dus geen probleem bij faillissement.
  • Door de open-standaard is er altijd wel een integratie beschikbaar (Open-Source of Commercieel)
  • Betrouwbaar door bekabeling ipv draadloos
Waar haal je vandaan dat het duur is? Ik zie prijzen voor Qbus dimmers en schakelaars die meer of evenveel kosten dan een KNX systeem.
- Ik zie fabrikanten zoals NIKO, Legrand, Qbus niet meteen failliet gaan.
- Qbus is ook bekabeld, niko ook.

Qbus is op veel gebieden goedkoper maar Qbus kan je niet zo snel online bestellen.
Ook heb je het voordeel dat de visualisatie inbegrepen is in de prijs en dat de programmeer software gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Stijnb_ schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 04:59:

Wat kost Qbus dan??

Ik kan online zo snel geen prijzen vinden.

Wat bedoel je met schakelaars? Tasters?
Denk dat er zo tientallen varianten voor KNX te krijgen zijn, daar moet altijd wel iets tussenzitten wat je aanstaat. En je kunt altijd nog terug naar pulsdrukkers van eender standaard schakelmateriaalfabrikant op een binaire ingang in MK....

ETS is wel een nadeel van KNX inderdaad.

[ Voor 21% gewijzigd door bbbrumbrum op 02-11-2019 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:39

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou hardware en software apart aanvliegen.

Zorg allereerst dat er een goed schakelsysteem ligt. Heb je aan PLC's gedacht? Onlangs zat ik zelf erg te denken aan die van Click. Er zijn ook hordes Tweakers die zweren bij Wago, maar die heeft een aanzienlijk hogere instapprijs. Wandschakelaars komen (bekabeld) binnen op digitale ingangen van de PLC, en schakelen digitale outputs die 230V-relais bekrachtigen voor (bijvoorbeeld) verlichting. Of in geval van een dimmer: je sluit een rotary encoder aan op de digitale ingangen van de PLC, en de PLC houdt een teller bij. Die teller stuurt een analoge uitgang aan van 0-10V naar een LED-driver.

Heb je het PLC-gedeelte goed liggen, dan kom je toe aan de software-laag. Integreer bijvoorbeeld de PLC via de modbus-integration in Home Assistant. Mocht je nog wat Hue of Tradfri lampjes hebben, dan kun je die ook op deze integreren in één en hetzelfde systeem. Scenes et cetera definieer je niet in de PLC, maar in Home Assistant (die dus via modbus de uitgangen van de PLC's goed instelt). Home Assistant werkt prima vanuit de mobiele browser (ik heb 'm "toegevoegd aan startscherm" voor de app-ervaring :) ), of een stapje luxer: hang een tablet aan de muur.

Het scheiden van hard- en software op deze manier heeft een aantal voordelen. Mocht je Pi (of andere server waarop Home Assistant draait) eruit liggen, of is je netwerk stuq, dan kun je nog altijd via de wandschakelaars het licht aan- of uitzetten. Alleen de externe aansturing voor bijvoorbeeld scenes ligt er dan uit. Verder ben je niet gebonden aan enig merk (of duur type) lamp: elke dimbare LED-lamp zal op een driver werken.

Dit alles gezegd hebbende: ik weet niet wat voor invloed het heeft op de verkoopwaarde van je huis als je geen reguliere bekabeling hebt liggen (dus: niet bruin-blauw-zwart via een inbouwdimmer naar een plafondlamp, maar UTP naar een rotary encoder die uitkomt @ PLC).

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Pagina: 1