Ik zou hardware en software apart aanvliegen.
Zorg allereerst dat er een goed schakelsysteem ligt. Heb je aan PLC's gedacht? Onlangs zat ik zelf erg te denken aan die van
Click. Er zijn ook hordes Tweakers die zweren bij Wago, maar die heeft een aanzienlijk hogere instapprijs. Wandschakelaars komen (bekabeld) binnen op digitale ingangen van de PLC, en schakelen digitale outputs die 230V-relais bekrachtigen voor (bijvoorbeeld) verlichting. Of in geval van een dimmer: je sluit een rotary encoder aan op de digitale ingangen van de PLC, en de PLC houdt een teller bij. Die teller stuurt een analoge uitgang aan van 0-10V naar een LED-driver.
Heb je het PLC-gedeelte goed liggen, dan kom je toe aan de software-laag. Integreer bijvoorbeeld de PLC via de
modbus-integration in Home Assistant. Mocht je nog wat Hue of Tradfri lampjes hebben, dan kun je die ook op deze integreren in één en hetzelfde systeem. Scenes et cetera definieer je niet in de PLC, maar in Home Assistant (die dus via modbus de uitgangen van de PLC's goed instelt). Home Assistant werkt prima vanuit de mobiele browser (ik heb 'm "toegevoegd aan startscherm" voor de app-ervaring

), of een stapje luxer: hang een tablet aan de muur.
Het scheiden van hard- en software op deze manier heeft een aantal voordelen. Mocht je Pi (of andere server waarop Home Assistant draait) eruit liggen, of is je netwerk stuq, dan kun je nog altijd via de wandschakelaars het licht aan- of uitzetten. Alleen de externe aansturing voor bijvoorbeeld scenes ligt er dan uit. Verder ben je niet gebonden aan enig merk (of duur type) lamp: elke dimbare LED-lamp zal op een driver werken.
Dit alles gezegd hebbende: ik weet niet wat voor invloed het heeft op de verkoopwaarde van je huis als je geen reguliere bekabeling hebt liggen (dus: niet bruin-blauw-zwart via een inbouwdimmer naar een plafondlamp, maar UTP naar een rotary encoder die uitkomt @ PLC).