Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PierreG
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-05 14:52
Allen,

Ik ben bezig met een nieuwbouw woning en België en raak er maar niet uit wat te doen met domotica. Ik heb al vele uren zitten googlen en forum topics zitten lezen en moet nu eens de knoop gaan doorhakken. Ik twijfel tussen Loxone en Niko Home Control (marktleider België). Bekabeling en configuratie van de software zou ik in beide gevallen zelf doen. Voor het uitwerken van een legplan en strategie en het aansluiten van de kast zou ik in beide gevallen samenwerken met een vakman. Ik heb van beide offertes en op vlak van prijs zijn ze concurrentieel al komt Loxone wel wat goedkoper uit doordat het dimmen van LED spots goedkoper kan gebeuren. Wat ik in de eerste fase wil gaan koppelen met zowel NHC of Loxone is de verlichting, verwarming, ventilatie, intercom/app, automatisch deurslot die remote te openen is op 2 deuren en verduistering.

Hieronder een paar pro's en con's voor beide systemen. Misschien dat jullie nog een andere visie hebben en het geen pro of con moet zijn.

- Ventilatie. Ik zou voor de Zehnder Q350 gaan. Via Loxone kan ik sturen maar krijg ik ook terugkoppeling (bv. filter vervangen) via de KNX module. Via NHC kan ik enkel 3 standen sturen via de analoge input en krijg ik geen terugkoppeling.

- verlichting. Via de RGBW 24V Dimmer Tree en de tree LED spot WW kan ik op een betaalbare manier 72 dimbare spots hebben. Bij NHC zijn die DIM modules peperduur en zou ik een beperkt aantal kringen dimmen. Grote nadeel die ik zit in de vendor lock-in. 24V LED spots zijn amper te vinden en je zit vast aan de tree. Is er een mogelijkheid om dit lock-in proof te maken door bv. een ander type kabel te gebruiken of zo? Of door een 2de kabel naast te leggen. Moest Loxone binnen 10j failliet zijn of overgenomen door een grotere groep wil ik wel nog alle kanten uit kunnen met mijn verlichting. Of is het bij NHC mogelijk om goedkoper te gaan dimmen? Door die dure dimmers komt Niko nu wel 2000 eur duurder uit.

- aanwezigheidsdetectors. De mini aanwezigheidsmelder voor inbouw van Niko vind ik mooier dat de opbouw aanwezigheidsmelders van Loxone. Al kan je bij Loxone dan wel weer gaan kiezen voor KNX aanwezigheidsmelders. Ik wil via aanwezigheidsmelders zorgen dat het huis ook wat slimmer wordt. bv. het toilet. Als iemand binnen komt schiet het licht aan en als iemand langer dan x aantal minuten aanwezig is, gaat de ventilatie een standje hoger. Dit kan zowel in Loxone en NHC.

- vendor lock-in. Ik besef dat ik in beide gevallen met een vendor lock-in zit en met een centrale single point of failure. Enkel met KNX heb je dit niet maar het prijskaartje doet KNX afvallen.

Wat mij aantrekt bij Loxone is het feit dat ze open staan voor communicatie via andere gestandaardiseerde protocollen. Ik ben netwerk en systeembeheerder en ik gruwel een beetje van vendor lock-ins door een aantal voorbeelden op m'n werk. De domotica markt is nog in volle beweging en er is nog geen uniforme standaard. Ook vrees ik dat Loxone wel eens overgekocht kan worden door een grote speler in traditionele elektro en zich zo kan inkopen in de domotica markt. Met 50 mlj euro omzet is Loxone nog betaalbaar voor die grote jongens.

Door bv. al een aantal KNX componenten te gebruiken en door CAT 7 kabel te gebruiken voor m'n bus kan ik binnen 20 jaar nog voor een andere (bus) techniek kiezen. De vele extensions kosten bij Loxone wel iets maar dat maakt het uitbreiden bv. via draadloze toestellen in de loop der jaren wel makkelijker. Ik ben er van overtuigd dat NHC een goed product is en doordat het enkel met Niko onderdelen werkt, zorgen ze ervoor dat het allemaal goed samenwerkt maar je bent wel heel erg afhankelijk van 1 producent. Voordeel is wel de eenvoud doordat het allemaal bij 1 fabrikant zit.

Toughts? Ik weet dat er nog andere systemen bestaan maar in heb ook een beetje gekeken hoeveel installateurs/partners er in de omgeving beschikbaar zijn voor die systemen. Vandaar dat ik bij Niko Home Control en Loxone uit kom.

Alvast bedankt voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:08
Ik heb NHC thuis en ben daar op zich tevreden van, werkt goed en stabiel. Lang getwijfeld tussen NHC en Loxone, maar uiteindelijk toch voor Niko gekozen omdat ik daar makkelijker een (betaalbare) installateur voor vond. Omdat het toch een basisvoorziening is, en ik geen expert in elektriciteit ben, kies ik liever voor zekerheid; ik ben immers niet de enige gebruiker thuis :)

Grootste nadeel lijkt me dat NHC redelijk gesloten is, en je bvb geen beroep kan doen op externe inputs (bvb het weerbericht via een online dienst), iets wat volgens mij wel kan via Loxone.

Ventilatie heb ik nog niet aan NHC gelinkt, maar ik heb een Vasco unit die normaalgezien gewoon via 0-10v traploos kan worden aangestuurd.

Ik werk heel vaak met bewegingsmelders en dimmers, maar wel met gewone dimbare ledlampen/spots op 220v. Ik weet zelfs niet of 24V RGB ledstrips al volledig ondersteund worden door NHC: goed een jaar geleden (de laatste keer dat ik het bekeek) was dit niet geintegreerd in NHC maar was dit via een aparte app (en dus aparte sturing). Het was strikt genomen wel mogelijk om dit te doen in NHC, maar wel mits heel veel getweak (ze bezorgden me hiervoor een programmatie handleiding van 44 pagina's... )

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
PierreG schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:57:
Allen,

Ik ben bezig met een nieuwbouw woning en België en raak er maar niet uit wat te doen met domotica. Ik heb al vele uren zitten googlen en forum topics zitten lezen en moet nu eens de knoop gaan doorhakken. Ik twijfel tussen Loxone en Niko Home Control (marktleider België). Bekabeling en configuratie van de software zou ik in beide gevallen zelf doen. Voor het uitwerken van een legplan en strategie en het aansluiten van de kast zou ik in beide gevallen samenwerken met een vakman. Ik heb van beide offertes en op vlak van prijs zijn ze concurrentieel al komt Loxone wel wat goedkoper uit doordat het dimmen van LED spots goedkoper kan gebeuren. Wat ik in de eerste fase wil gaan koppelen met zowel NHC of Loxone is de verlichting, verwarming, ventilatie, intercom/app, automatisch deurslot die remote te openen is op 2 deuren en verduistering.

Hieronder een paar pro's en con's voor beide systemen. Misschien dat jullie nog een andere visie hebben en het geen pro of con moet zijn.

- Ventilatie. Ik zou voor de Zehnder Q350 gaan. Via Loxone kan ik sturen maar krijg ik ook terugkoppeling (bv. filter vervangen) via de KNX module. Via NHC kan ik enkel 3 standen sturen via de analoge input en krijg ik geen terugkoppeling.

- verlichting. Via de RGBW 24V Dimmer Tree en de tree LED spot WW kan ik op een betaalbare manier 72 dimbare spots hebben. Bij NHC zijn die DIM modules peperduur en zou ik een beperkt aantal kringen dimmen. Grote nadeel die ik zit in de vendor lock-in. 24V LED spots zijn amper te vinden en je zit vast aan de tree. Is er een mogelijkheid om dit lock-in proof te maken door bv. een ander type kabel te gebruiken of zo? Of door een 2de kabel naast te leggen. Moest Loxone binnen 10j failliet zijn of overgenomen door een grotere groep wil ik wel nog alle kanten uit kunnen met mijn verlichting. Of is het bij NHC mogelijk om goedkoper te gaan dimmen? Door die dure dimmers komt Niko nu wel 2000 eur duurder uit.

- aanwezigheidsdetectors. De mini aanwezigheidsmelder voor inbouw van Niko vind ik mooier dat de opbouw aanwezigheidsmelders van Loxone. Al kan je bij Loxone dan wel weer gaan kiezen voor KNX aanwezigheidsmelders. Ik wil via aanwezigheidsmelders zorgen dat het huis ook wat slimmer wordt. bv. het toilet. Als iemand binnen komt schiet het licht aan en als iemand langer dan x aantal minuten aanwezig is, gaat de ventilatie een standje hoger. Dit kan zowel in Loxone en NHC.

- vendor lock-in. Ik besef dat ik in beide gevallen met een vendor lock-in zit en met een centrale single point of failure. Enkel met KNX heb je dit niet maar het prijskaartje doet KNX afvallen.

Wat mij aantrekt bij Loxone is het feit dat ze open staan voor communicatie via andere gestandaardiseerde protocollen. Ik ben netwerk en systeembeheerder en ik gruwel een beetje van vendor lock-ins door een aantal voorbeelden op m'n werk. De domotica markt is nog in volle beweging en er is nog geen uniforme standaard. Ook vrees ik dat Loxone wel eens overgekocht kan worden door een grote speler in traditionele elektro en zich zo kan inkopen in de domotica markt. Met 50 mlj euro omzet is Loxone nog betaalbaar voor die grote jongens.

Door bv. al een aantal KNX componenten te gebruiken en door CAT 7 kabel te gebruiken voor m'n bus kan ik binnen 20 jaar nog voor een andere (bus) techniek kiezen. De vele extensions kosten bij Loxone wel iets maar dat maakt het uitbreiden bv. via draadloze toestellen in de loop der jaren wel makkelijker. Ik ben er van overtuigd dat NHC een goed product is en doordat het enkel met Niko onderdelen werkt, zorgen ze ervoor dat het allemaal goed samenwerkt maar je bent wel heel erg afhankelijk van 1 producent. Voordeel is wel de eenvoud doordat het allemaal bij 1 fabrikant zit.

Toughts? Ik weet dat er nog andere systemen bestaan maar in heb ook een beetje gekeken hoeveel installateurs/partners er in de omgeving beschikbaar zijn voor die systemen. Vandaar dat ik bij Niko Home Control en Loxone uit kom.

Alvast bedankt voor de input.
toon volledige bericht
De standaard is er toch wel, dat is KNX.

Maar ben benieuwd waarom je denkt dat KNX duurder is dan Loxone, hoe heb je dit vergeleken?
Heb je een overzicht van de benodigde modules gemaakt, zowel bij KNX als Loxone?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:12
Ik stond in 2015 voor dezelfde keuze: NHC of Loxone. Electricien heeft het elektrisch legplan gemaakt, ik heb de kabels getrokken (en geslepen), electricien heeft de kast aangesloten en ik heb de domotica aangesloten en geprogrammeerd.

Keuze is voor NHC gegaan voornamelijk vanwege het volgende (in volgorde van belang):

1) Meer en mooier afdekplaten, we hebben de Pure White Steel. Die graad van afwerking vond ik niet elders. Je kan dan wel werken met drukknop interfaces etc. De videophone voor buiten is de mooiste in de markt (wel zeeer duur). De software GUI stond toen ook voor op Loxone, maar dat is wel verbeterd als ik zo zie. Ik heb veel domotica systemen gezien, maar straalden voor mij altijd "net niet" uit.

2) Bedrijfsstabiliteit, garanties, Belgische marktpenetratie (internationalisatie maakt niets uit, mijn huis staat in Belgie en ik heb lokale kennis nodig) en marktkennis (vakmannen)

3) Binnen IT heb je ook altijd 2 keuzes: A. loose-coupeling en fit for purpose maar ook zelf integreren of B. best of breed en gaan voor stack (aka verticale) integratie maar lock-in.

Robuustheid en duurzaamheid waren voor mij essentieel om 2 redenen: de vrouw moet er mee om kunnen en indien ik ooit het huis zou verkopen (you never know) wil ik een systeem dat niet enkel technici goed kennen, maar ook mijn tante kent bij naam.

Voor alle 3 heeft Niko het voordeel in mijn ogen. Verlichting, rolluiken/screens temperatuur zijn het belangrijkst. Next big thing is voice (zie ik wel meerwaarde in, maar zit nog met privacy aspecten, het nadeel van een techneut te zijn en er teveel over na te denken ;-)) Integraties vond ik ook belangrijk, en daar had ik de meeste twijfels over (ik zag wel signalen in de goede richting, zie verder). Uiteindelijk gegaan voor goed is goed genoeg. 90% dekt alle noden af en ik moet niet cutting edge zijn, al die extras voegen niet perse veel toe aan de ervaring van een "smart" home, integendeel.

Uiteraard is het altijd discutabel, maar tot op heden heb ik geen spijt. Ik heb ook met een geluk zonder veel meerkost de NHC 2 controller kunnen plaatsen, en daar komen meer en meer integraties zoals Sonos, Reynaers, Velux, Google Assistant binnenkort etc. Upgrades lopen altijd feilloos, nooit een probleem gehad afgelopen 3 jaar.

Ja het is allemaal niet zo vlot integreerbaar en flexibel dan een ander meer open systeem met een brede community ondersteuning, maar dat is niet wat ik zocht. Ik ben een technology liefhebber, maar ik wil thuis niet teveel gedoe en de medebewoners moeten er ook geen last van hebben.

Ventilatie: heb je meerdere mogelijkheden in, ik heb een Vasco die met een 0-10V kan gestuurd worden. Kan je perfect integreren (met 3 standen bvb) en kan je overal in het huis met knoppen sturen (met feedback in welke stand het zit, maar niet bvb een filter vervangen). Maar ze hebben sinds kort ook wat partnerships met ventilatieboxen (https://www.niko.eu/nlbe/campaign/partners/ventileren), misschien gaan die wat verder?

Verlichting: NHC dimmers zijn duur, weinig aan te doen. Die tree ken ik niet.

Aanwezigheidsdetectors: wat je wil bereiken kan je ook doen dat indien het licht aanblijft gedurende 8 (of langer) minuten, dat de ventilatie een standje hoger gaat. Je kan het licht ook gewoon automatisch uit laten springen na 15 minuten. Wat voegt het toe dat het KNX is? Is een redelijk domme component, veel value zit hier niet in. Het moet gewoon een goed product zijn.

Vendor lock-in: dat is een bewuste keuze. Veel engineers vinden dit een vies woord, ik niet. Zolang je de keuze maar bewust maakt. In NHC1 kon je wel moet 2 voedingen en een standby controller werken. In NHC2 (nog?) niet.

Jouw conclusie is spot on. Als ik die lees is mijn keuze gemaakt.

Gewoon CAT7 leggen (zoveel mogelijk) en je bent future proof. Rip & replace zie ik mij niet doen. Te duur voor de eventuele benefits. En momenteel brengt Niko echt mooie dingen uit (https://www.niko.eu/nlbe/nieuws/2019/batibouw-2019), het is een gezond bedrijf en ik zie ze niet verdwijnen. Interessant artikel (27 maart 2019) van de CEO op de de Tijd: https://www.tijd.be/onder...w-huis-zijn/10111148.html

Ze hebben wel een traditie om eens te switchen van technologie (Nikobus, eerste generatie, naar NHC maar dat is logisch) maar naar mijn gevoel is NHC nu veel modulairder ingericht en dus meer future proof. Zoveel innovaties zullen er niet meer bijkomen buiten integraties en voice control. Die piste zijn ze ingegaan al zou het hen wel charmeren als ze hun API zouden openstellen.

Nog een nadeel, Niko Home Control is een partner model. Geen B2C, je moet bvb een BTW-nummer hebben om aan de (gratis) curcussen deel te nemen of extra informatie te krijgen. Nu valt dat wel mee in de praktijk, maar het irriteer me wel. Oplossing is een goeie relatie opbouwen met je elektricien.

Als laatste wil ik je nog wijzen op OpenHab (https://www.openhab.org/a...niko-home-control-binding). Daar zijn een paar developers volop de integratie met NHC 2 aan het testen. Ik heb die draaien en werkt perfect (https://community.openhab.org/t/niko-home-control-ii/44586). Je kan OpenHab op een RPI installeren in de meterkast via POE. Kan je de thermostaten van HNC uitlezen om bvb een Airco op te laten springen.

PS: Netatmo is overgenomen door Legrand die ook een domotica systeem hebben. Geloof me, Loxone zal overgenomen worden in de toekomst, maar dat kan ook positief zijn.

PS2: Ik geloof niet in een automatisch deurslot (wel cool - en potentieel handig - daar niet van). Er is maar 1 beveiliging die onfeilbaar is en dat is mechanisch. Goede mechanisch sloten (SKG 3 sterrren bvb), 3-dubbelglas en rolluiken zijn 10x efficiënter dan eender welk alarmsysteem. Als inbrekers niet binnen kunnen binnen de 5 minuten zijn ze weg. Inbrekers zijn ook maximum 10 minuten in huis. Secure programmering is meestal niet de core-business van die deurenmakers (maar ik dwaal af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PierreG
Bedankt voor de tip @cwegh . Momenteel gaat m'n voorkeur naar Loxone maar morgenavond zit ik samen met een Gold Partner van Loxone om eens de strategie te bespreken en hun producten hands on te bekijken. Als ik er geen gevoel bij heb, is Niko Home Control m'n backup plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-Yen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-05 20:51
@PierreG Welke keuze heb je uiteindelijke gemaakt en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_master
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:06
Niko Home Control is tot nu toe een gesloten systeem, echter vanaf september 2019 wordt dit opengesteld voor de tweakers onder ons: http://guide.niko.eu/disp...51/API+connection+for+DIY
Het zal dus mogelijk worden om ook andere systemen hierop aan te sluiten.

Zoals hierboven reeds aangehaald kan dit momenteel ook (onofficieel) door een koppeling te maken via openHab. Zo bedien ik thuis o.a. Somfy RTS-motoren, Z-wave devices, enz met NHC drukknoppen, of kan ik toch meerdere functies achter een drukknop programmeren (lang drukken/kort drukken/dubbel-klikken).

[ Voor 6% gewijzigd door tweak_master op 23-07-2019 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PierreG
Die API is wel een gamechanger. Had ik dit geweten, dan had ik vermoedelijk toch voor Niko home control gegaan. Ondertussen ligt mijn bekabeling er en ga ik binnenkort alle Loxone hardware gaan plaatsen maar het is een close call geweest. Vooral het grote aanbod aan Niko partners in de buurt is toch wel een pluspunt tegenover Loxone hoewel het aantal partners in België nu toch ook geleidelijk aan het uitbreiden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horaasje
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09-2023
Ben ook wel benieuwd wat mogelijk zal zijn met de API die opengesteld zal worden.
Volg ook al eventjes het onofficieel project op openHAB (staat bij mij ook op RPI met POE) en heb me toch al goed kunnen amuseren :-)

Moet wel zeggen dat ik wat teleurgesteld ben over enkele zaken bij Niko, namelijk de videokwaliteit en geluids van de videofoon (met 1 drukknop), erg pover me dunkt voor dat geld. Het design daarentegen is erg strak en inderdaad mogelijks één van de mooiste.

Verder is de Android app wat sloom en hier komen niet al mijn inkomende deurbeloproepen op binnen.
Nu in contact met Niko support in de hoop dat zij me kunnen verder helpen met troubleshooten.

Binnenkort eens kijken om mijn horizontale jaloezieën te voorzien van een Somfy Tilt en dit vervolgens te bedienen met NHC2.

Voor de rest erg tevreden over NHC, heb Loxone wel nog niet aan het werk gezien of informatie over ingewonnen dus daar kan ik helaas geen mening over geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zon4net
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 31-03 20:34
Lixone moet je cursus volgen ( in België ) als partikuliers krijg je 80% leerstof en cursustijd

Als installateur dus 100%

Kosten waren + € 600,= toen ik het deed

Complexe installaties zoals warmtepomp aansturing e.d. levert nog steeds " hoofdpijn" op

Bestaande installaties ( renovatie ) zou ik voor Niko smart "ZIGBEE " systeem gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zon4net schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:47:
Lixone moet je cursus volgen ( in België ) als partikuliers krijg je 80% leerstof en cursustijd

Als installateur dus 100%

Kosten waren + € 600,= toen ik het deed
Heb je een linkje naar waar je als particulier in België zo'n cursus kan volgen? Zijn er installateurs die cursussen aanbieden bv.?

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 11-01-2023 23:15 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1