Dag allen,
Na veel opzoekwerk had ik graag wat meningen / ervaringen gevraagd m.b.t. de opzet van domotica in onze nieuwbouw (nog te bouwen) woning. We werken met eigen architect en gesplitste aannemers en hebben dus vrijspel, wat de keuze er echter niet makkelijker op maakt.
Qua domotica scenario's zien we het momenteel vrij beperkt tot volgende items, al willen we wel de mogelijkheden openhouden naar de toekomst toe (want eenmaal begonnen...):
Pro's draadloos:
Zouden jullie mij kunnen bijstaan met ervaringen in het denkproces en waarom we al dan niet toch voor bedrade domotica zouden kiezen? Ik begrijp dat er voorstanders zijn van beide werelden, maar mogelijks stoot ik toch op iets concreets wat mij kan helpen om de keuze in de ene of andere richting door te hakken.
Bedankt!
Na veel opzoekwerk had ik graag wat meningen / ervaringen gevraagd m.b.t. de opzet van domotica in onze nieuwbouw (nog te bouwen) woning. We werken met eigen architect en gesplitste aannemers en hebben dus vrijspel, wat de keuze er echter niet makkelijker op maakt.
Qua domotica scenario's zien we het momenteel vrij beperkt tot volgende items, al willen we wel de mogelijkheden openhouden naar de toekomst toe (want eenmaal begonnen...):
- Lichten automatisch aansturen op basis van bewegingssensor en/of tijdstip
- Automatisch openen/sluiten van rolluiken, zonnewering en gordijnen op tijdstip/temperatuur
Pro's draadloos:
- Ik hoef nu geen duurdere ster/busbekabeling aan te leggen
- Ik hoef nu geen dure domoticacomponenten aan te kopen en kan het huis op termijn uitbreiden zoals ik dat nodig zie
- Ik hoef mij niet te beperken tot één systeem/vendor maar kan werken met aparte componenten en slimme apparaten, die ik zelf via een centrale hub (bv. Homey?) aan elkaar kan lijmen. Zo kan ik mijn huidige componenten (Hue lampen en bewegingssensor, Nest deurbel, Sonos speakers...) hergebruiken.
- Connectie betrouwbaarder dan bij draadloos netwerk
Zouden jullie mij kunnen bijstaan met ervaringen in het denkproces en waarom we al dan niet toch voor bedrade domotica zouden kiezen? Ik begrijp dat er voorstanders zijn van beide werelden, maar mogelijks stoot ik toch op iets concreets wat mij kan helpen om de keuze in de ene of andere richting door te hakken.
Bedankt!