Nieuwbouw domotica: draadloos, of toch maar bedraad?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 14:40
Dag allen,

Na veel opzoekwerk had ik graag wat meningen / ervaringen gevraagd m.b.t. de opzet van domotica in onze nieuwbouw (nog te bouwen) woning. We werken met eigen architect en gesplitste aannemers en hebben dus vrijspel, wat de keuze er echter niet makkelijker op maakt.

Qua domotica scenario's zien we het momenteel vrij beperkt tot volgende items, al willen we wel de mogelijkheden openhouden naar de toekomst toe (want eenmaal begonnen...):
  • Lichten automatisch aansturen op basis van bewegingssensor en/of tijdstip
  • Automatisch openen/sluiten van rolluiken, zonnewering en gordijnen op tijdstip/temperatuur
De grootste tweestrijd waar ik mij in bevind, is of we voor een draadloos of bedraad systeem zouden gaan. Ik heb voor mijzelf alvast volgende vergelijking opgelijst:

Pro's draadloos:
  • Ik hoef nu geen duurdere ster/busbekabeling aan te leggen
  • Ik hoef nu geen dure domoticacomponenten aan te kopen en kan het huis op termijn uitbreiden zoals ik dat nodig zie
  • Ik hoef mij niet te beperken tot één systeem/vendor maar kan werken met aparte componenten en slimme apparaten, die ik zelf via een centrale hub (bv. Homey?) aan elkaar kan lijmen. Zo kan ik mijn huidige componenten (Hue lampen en bewegingssensor, Nest deurbel, Sonos speakers...) hergebruiken.
Pro's bedraad:
  • Connectie betrouwbaarder dan bij draadloos netwerk
Ik ben handig op IT vlak maar helemaal niet op hardware/elektronica vlak. Een bekabeld netwerk (in welke vorm dan ook) zal door een electricien moeten aangelegd worden en ook toekomstige aanpassingen zullen niet door mezelf kunnen gebeuren. Het configureren/programmeren van bepaalde flows zou wel moeten lukken.

Zouden jullie mij kunnen bijstaan met ervaringen in het denkproces en waarom we al dan niet toch voor bedrade domotica zouden kiezen? Ik begrijp dat er voorstanders zijn van beide werelden, maar mogelijks stoot ik toch op iets concreets wat mij kan helpen om de keuze in de ene of andere richting door te hakken.

Bedankt! _/-\o_

Beste antwoord (via AdFundum14 op 01-08-2023 23:22)

• hjuk
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Dag AdFundum14,

Ik zeg even dat ik in de volledige zelfde situatie zit als u. Had u dit topic niet gestart, ik had het waarschijnlijk zelf gedaan.
Ik ben toch al enkele dagen (peanuts in vergelijking met de experten hier) onderzoek aan het doen dus misschien kan mijn perspectief, aangezien het gelijkend is aan het uwe, wel helpen.

Zoals u aangaf is er de keuze bedraad-draadloos. Maar vergeet niet dat u best ook de combinatie kan maken.

Momenteel ben ik van plan:

De backbone van mijn huis wil ik graag bedraad uitvoeren. Hierin reken ik:
  • Hoofdverlichting
  • Verwarming/koeling met een thermostaat
  • Zonnewering/rolluiken
Het plan is om deze uit te voeren in KNX. Het decentrale van KNX spreekt me aan ten opzichte van bv. Loxone, waar eens de server uitvalt, je zonder iets van bovenstaande functies zit. Bovendien zijn servers nogal moeilijk te verkrijgen momenteel dus het kan even duren. Een extra server van x aantal euro in de kast liggen hebben vind ik ook zonde.
Ook het open karakter van KNX spreekt me aan. Er zijn honderden fabrikanten die onderdelen voor KNX maken wat ervoor zorgt dat er geen probleem is eens jouw fabrikant de reeks zou stopzetten. De andere kant is dan weer NHC (Niko Home control) wat gesloten is, onderdelen kan je enkel bij hen aankopen wat de keuze toch limiteert. Bovendien, wie garandeert dat Niko de reeks niet stop zet en deze binnen x jaar niet meer verkrijgbaar is, daar sta je dan met je kapotte schakelaar.
Het grootste probleem dat ik momenteel heb met KNX is enerzijds uiteraard de prijs om het te laten plaatsen. Anderzijds kan je dit natuurlijk gerust zelf doen, wat de prijs serieus drukt. Op zichzelf zijn KNX onderdelen niet zo duur. Maar dan is het kwestie van de knowhow te vergaren... Dit maakt wel dat ik nog een beetje twijfel, ik ben wel technisch onderlegt maar verre van een expert.

De randapparatuur wil ik draadloos uitvoeren. Hieronder reken ik:
  • Automatische gordijnen
  • Sfeerverlichting: ledstrips, staanlampen,...
  • Weerstation
  • Slimme deurbel
  • Bewegingssensoren buiten en binnen (bv automatisch licht in de gang)
  • Toestellen automatisch aansturen, denk aan vaatwas, wasmachine, tv,...
  • Deursensoren
  • Audio-installatie
  • Toekomstige perikelen die ik ongetwijfeld ga hebben
Voor mij zijn deze zaken niet noodzakelijk. Stel dat al deze zaken uitvallen, zit ik niet in een koud huis zonder licht. Deze zaken wil ik uitvoeren in het draadloze Zigbee, ook een open decentraal systeem dat heel betaalbare onderdelen heeft.

De samenvoeging van bedraad en draadloos wil ik doen in Home Assistent. Hierin kun je beide Zigbee en KNX inlezen en beide systemen op elkaar laten inspelen en je huis echt "slim" maken. Denk dan aan de zonwering (KNX) sluiten op het moment dat het weerstation (Zigbee) detecteert dat de zon invalt op dat specifieke raam maar de temperatuur binnen (KNX) aangeeft dat het binnen al meer dan warm genoeg is. Dit zie ik als een hele handige functionaliteit maar niet noodzakelijk moest het Zigbee systeem falen. Wat volgens ik hoor niet vaak gebeurt, maar je weet maar nooit. Volgens mij is het ook mogelijk om dan in HA scenes met de sfeerverlichting en audio aan te maken en deze vast te hangen aan de fysieke knoppen van de KNX-installatie (bijvoorbeeld onder lang drukken).
Op deze manier hou ik het KNX gegeven beperkt wat het betaalbaar zou moeten maken maar heb ik toch ruimte om uit te breiden via Zigbee.

Hopelijk helpt mijn denkproces het uwe. Zoals ik al aangaf, ik ben zeker geen expert dus sta zeker ook open voor verbetering/aanvulling, graag zelf. Ook heb ik nog geen offertes gevraagd voor het op deze manier uit te voeren, ik hoop dat dit beperkt blijft.
Ik volg het hier zeker ook verder op want mijn beslissing hierin staat zeker niet vast.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:04
Mesh netwerken zoals Zigbee of Zwave werken prima (beide draadloos).
Ik zou wel overwegen om lokale bediening op de modules aan te sluiten (meestal puls schakelaars).
Zo kan elke huisgenoot het bedienen zonder app en juist de app / domotica gaat voor de intelligentie zorgen.

Wat ik zelf nooit het uitgezocht is of er in stroomverbruik(standby) een meetbaar verschil is.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 17:18
Zelf heb ik hier alles draadloos en dat werkt vrij wel zonder storingen, eigenlijk nooit problemen. Alles werkt hier met Zigbee. Zelf zou ik er voor kiezen om alle schakelaar en dimmers te voorzien van een Zigbee versie, zo kan je de verlichting automtisch schakelen of op de traditionele manier via de muur. Een van de grote schakel materiaal boeren Niko heeft deze schakelaars en dimmers en worden allemaal ondersteund door Zigbee2mqtt. Kijk even op https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/ en filter op Niko.

Zorg er wel voor dat er een null draad getrokken is bij je schakelaar, dit is vaak standaard niet het geval.

Voor het aansturen zou ik een Raspberry pi gebruiken met een Zigbee adapter, geen SD maar een SSD voor de opslag. Wat betreft de software zou ik docker en docker compose installeren en minimaal de containers Zigbee2mqtt, mqtt broker en Node-Red draaien. In Node-red kan je helemaal los gaan wat betreft flows om al je verlichting aan te sturen en sensoren uit te lezen.

Voor de rolluiken zonewering en gordijnen zou ik de Wifi modules van shelly gebruiken, ook weer uit te lezen en aan te sturen via Node-Red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
Bedankt allebei om jullie ervaringen te delen! Met die info kan ik mij draadloos alvast weer wat verder verdiepen.

Hebben jullie bewust gekozen om draadloos te gaan i.p.v. bedraad, of omdat bedraad bij jullie geen optie was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
AdFundum14 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:17:
Bedankt allebei om jullie ervaringen te delen! Met die info kan ik mij draadloos alvast weer wat verder verdiepen.

Hebben jullie bewust gekozen om draadloos te gaan i.p.v. bedraad, of omdat bedraad bij jullie geen optie was?
Draadloos is een bewuste keuze geweest, je bent enorm flexibel en het kost maar een fractie van wat een bedraad systeem kost. Met een bedraad systeem zit je ook gelijk vast aan hun eco systeem, mocht je een keer willen overstappen dan is dit lastig.

Ooit begonnen met Klik aan klik uit aan te sturen via een Raspberry Pi, niet heel stabiel en daarom uiteindelijk overgestapt naar Zigbee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Laatst online: 11-05 19:07
Als je voor draadloos kiest hoef je ook geen rekening te houden met de mogelijkheid dat je schakelpunten wilt hebben op plekken die je in eerste instantie niet had voorzien.
Dat gaat gegarandeerd gebeuren, en is bij bv een Zigbee netwerk moeiteloos toe te voegen.

[ Voor 14% gewijzigd door JW te R op 31-03-2023 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-04 16:34
Leuk dat je nog alle kanten op kan, ik zal hieronder mijn ervaring en advies zetten.
Geen ervaring met bedraad, wel advies om naar zoveel mogelijk kamers een netwerk kabel te trekken.
Matter komt er aan, zal veel draadloze standaarden aan elkaar knopen.
I love my elektrische gordijnen!!! Voorzie 220v voor de motor, accu is niet te adviseren.
Met Zigbee en Google Home heb je in een half uur je huis connected, wel online. Onlangs een week zonder internet gezeten en het meeste bleef werken op basis van eerdere automations. Ik zou adviseren om voor HA te gaan.
Eerdere advies om toch ook te werken met fysieke schakelaars zoals hierboven ook aangegeven, Niko schakel spul, Shelly, Hue, puls schakelaars.
Ik heb van alles en nog wat gekocht, het meeste werkt wel met elkaar en de echte winst zit in je automations. Ook hebben wij een Google Nest hub max in de keuken, zeker een aanrader.
Met automations is het aantal keren dat wij Google aanspreken of naar een app gaan erg beperkt.
Ook erg blij met Ikea pir sensor en zigbee licht in WC en waskot.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik heb ons huis bedraad (Loxone) en de garage draadloos (Zigbee).

Betrouwbaarheid, kwaliteit van devices, nette inbouw/afwerking en reactietijd zouden voor mij de redenen zijn om in volgend huis weer voor bedraad te kiezen. Het gebruik van batterijen en het wisselen daarvan staat me ook tegen.

Het klopt dat bedrade devices duurder zijn en moeilijker aan te leggen maar deze devices zijn dan ook gemaakt om in meer veeleisende omgevingen (kantoor/hotels) jarenlang mee te gaan. En dat is wat anders dan de veelal Chinese kwaliteit van de draadloze devices. Dat is niet vergelijkbaar.

Bekabelen kun je gewoon zelf, trekken van UTP / buskabel die je hiervoor gebruikt stelt niets voor.

Als je niet afhankelijk wil zijn van 1 leverancier dan kies je voor KNX. En dat kun je ook stap voor stap uitbreiden als je nu de basis ervoor legt.

[ Voor 38% gewijzigd door Sethro op 01-04-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
flip75 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:03:
(..) advies om naar zoveel mogelijk kamers een netwerk kabel te trekken.
Eens. So wie so is bedraad netwerk voor computers altijd sneller en stabieler.
Met Zigbee en Google Home heb je in een half uur je huis connected, wel online.
Als je je een beetje verdiept in Zigbee2mqtt en eventueel Node-Red heb je helemaal geen cloud services nodig. Ik heb apparatuur via Wifi, bedraad ethernet en Zigbee (o.a. Shelly, Philips Hue en Ikea Tradfri) allemaal in 1 systeem draaien. Daar was ik wel iets langer dan een half uur mee bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljo13
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-04 17:04
Je kan ook gaan voor de draadloze versie van Niko Home Control. Die werkt met het Zigbee protocol. Op die manier kan je "klein" beginnen en enkel de schakelaars en stopcontacten in je domotica steken die je wil. Op de plaatsen waar het niet nodig is, kun je dan via de standaard schakelaars en stopcontacten werken. Wil je dan later een geconnecteerd stopcontact toevoegen, dan kan het altijd.

Bovendien kun je de kosten voor bekabeling drukken want die versie is speciaal ontwikkeld voor "traditionele bekabeling" zoals ze het bij Niko zelf noemen. Niet nodig om alles in ster te gaan leggen dus. :)

https://smarthome-fixer.be

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 03:55

WhiteDog

met zwarte hond

rorie schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:26:
[...]

Met een bedraad systeem zit je ook gelijk vast aan hun eco systeem, mocht je een keer willen overstappen dan is dit lastig.
Stuurdraad (8 of 16 draadjes voor 24V) kost niks en is met elk te verzinnen systeem te gebruiken achteraf. Hier gewoon een hoop Niko schakelaars die aan van alles en nog wat gekoppeld zijn... maar niets dat niet "open" is en al zeker geen peperduur extreem beperkt Niko systeem.
JW te R schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:30:
Als je voor draadloos kiest hoef je ook geen rekening te houden met de mogelijkheid dat je schakelpunten wilt hebben op plekken die je in eerste instantie niet had voorzien.
Schakelpunten weet je toch normaal wel waar ze gaan komen (nabij een deur). Leg daar gewoon stuurdraad aan, hoef je niet vooraf te beslissen wat het uiteindelijk gaat bedienen. Voor die vreemde schakelaar die er ooit nog bijkomt kan je alsnog draadloos gaan.

De regel die ik aanhoud is dat het allemaal logisch en te bedienen moet zijn voor iemand die deze eerste keer je huis binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
@WhiteDog Puur kijkend naar de kosten van een stuurkabel vallen de kosten misschien mee, maar voor zover ik weet moet er voor elke schakelpunt, lichtpunt enz. een aparte buis naar de meterkast. Dit is zowel voor een bestaande woning als een nieuwbouwwoning een behoorlijke kosten post. Deze kabel is uiteraard voor elk te verzinnen systeem te gebruiken, maar eenmaal een merk gekozen te hebben zit je hier aan vast en zal alles van dit zelfde merk gekocht moeten worden.

Het voorbeeld van het gebruik van Niko schakelaars en dimmers heb je denk ik niet helemaal goed begrepen. Wat ik hier bedoel is juist geen gebruik te maken van het gesloten home control van Niko maar alleen de schakelaars en dimmers welke met Zigbee werken en je kan koppelen met zigbee2mqqt. Hierdoor ben je in staat om bijna elk merk sensor of schakelaar wel te gebruiken, zo lang het maar zigbee is. Je zit dus niet vast aan een merk. Dit samen met Node-Red voor het maken van je flows zijn de mogelijkheden echt vrijwel onbeperkt. En dit tegen een fractie van de prijs van wat een bedraad systeem kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
WhiteDog schreef op maandag 3 april 2023 @ 07:53:
De regel die ik aanhoud is dat het allemaal logisch en te bedienen moet zijn voor iemand die deze eerste keer je huis binnenkomt.
Eens, maar dat heeft niets te maken met de vraag of je het al dan niet via een draadloos netwerk wilt aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:55
Mocht je voor draadloos gaan via zigbee/wifi/zwave zorg dan dat je inbouw dozen groot genoeg zijn om makkelijk een module + schakelaar te plaatsen. dat scheelt een hoop gepruts en gevloek.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• hjuk
  • Nu online
Dag AdFundum14,

Ik zeg even dat ik in de volledige zelfde situatie zit als u. Had u dit topic niet gestart, ik had het waarschijnlijk zelf gedaan.
Ik ben toch al enkele dagen (peanuts in vergelijking met de experten hier) onderzoek aan het doen dus misschien kan mijn perspectief, aangezien het gelijkend is aan het uwe, wel helpen.

Zoals u aangaf is er de keuze bedraad-draadloos. Maar vergeet niet dat u best ook de combinatie kan maken.

• Hoofdverlichting
  • Zonnewering/rolluiken
Het plan is om deze uit te voeren in KNX. Het decentrale van KNX spreekt me aan ten opzichte van bv. Loxone, waar eens de server uitvalt, je zonder iets van bovenstaande functies zit. Bovendien zijn servers nogal moeilijk te verkrijgen momenteel dus het kan even duren. Een extra server van x aantal euro in de kast liggen hebben vind ik ook zonde.
Ook het open karakter van KNX spreekt me aan. Er zijn honderden fabrikanten die onderdelen voor KNX maken wat ervoor zorgt dat er geen probleem is eens jouw fabrikant de reeks zou stopzetten. De andere kant is dan weer NHC (Niko Home control) wat gesloten is, onderdelen kan je enkel bij hen aankopen wat de keuze toch limiteert. Bovendien, wie garandeert dat Niko de reeks niet stop zet en deze binnen x jaar niet meer verkrijgbaar is, daar sta je dan met je kapotte schakelaar.
Het grootste probleem dat ik momenteel heb met KNX is enerzijds uiteraard de prijs om het te laten plaatsen. Anderzijds kan je dit natuurlijk gerust zelf doen, wat de prijs serieus drukt. Op zichzelf zijn KNX onderdelen niet zo duur. Maar dan is het kwestie van de knowhow te vergaren... Dit maakt wel dat ik nog een beetje twijfel, ik ben wel technisch onderlegt maar verre van een expert.

• Automatische gordijnen
  • Weerstation
  • Slimme deurbel
  • Deursensoren
  • Audio-installatie
Voor mij zijn deze zaken niet noodzakelijk. Stel dat al deze zaken uitvallen, zit ik niet in een koud huis zonder licht. Deze zaken wil ik uitvoeren in het draadloze Zigbee, ook een open decentraal systeem dat heel betaalbare onderdelen heeft.

De samenvoeging van bedraad en draadloos wil ik doen in Home Assistent. Hierin kun je beide Zigbee en KNX inlezen en beide systemen op elkaar laten inspelen en je huis echt "slim" maken. Denk dan aan de zonwering (KNX) sluiten op het moment dat het weerstation (Zigbee) detecteert dat de zon invalt op dat specifieke raam maar de temperatuur binnen (KNX) aangeeft dat het binnen al meer dan warm genoeg is. Dit zie ik als een hele handige functionaliteit maar niet noodzakelijk moest het Zigbee systeem falen. Wat volgens ik hoor niet vaak gebeurt, maar je weet maar nooit. Volgens mij is het ook mogelijk om dan in HA scenes met de sfeerverlichting en audio aan te maken en deze vast te hangen aan de fysieke knoppen van de KNX-installatie (bijvoorbeeld onder lang drukken).
Op deze manier hou ik het KNX gegeven beperkt wat het betaalbaar zou moeten maken maar heb ik toch ruimte om uit te breiden via Zigbee.

Hopelijk helpt mijn denkproces het uwe. Zoals ik al aangaf, ik ben zeker geen expert dus sta zeker ook open voor verbetering/aanvulling, graag zelf. Ook heb ik nog geen offertes gevraagd voor het op deze manier uit te voeren, ik hoop dat dit beperkt blijft.
Ik volg het hier zeker ook verder op want mijn beslissing hierin staat zeker niet vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ljo13
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-04 17:04
Persoonlijk vind ik de suggestie hierboven om alles bedraad via KNX te doen en dan voor de "minder belangrijke automatiseringen" toch draadloos te werken wel zeer goed.

KNX bestaat al jaren en er zijn enorm veel fabrikanten die daar hardware voor maken. Er valt dus zeker iets voor te zeggen. Met geen enkel gesloten systeem heb je de garantie dat alles nog steeds verkrijgbaar is na 10 jaar maar met KNX is de kans iets kleiner.

Met behulp van een KNX IP Interface kun je die dan inderdaad koppelen aan pakweg Home Assistant of zelfs Homey.

Dat gezegd zijnde: ik zie geen enkel probleem in een volledig draadloze setup met Zigbee of Z-wave hardware. Als je voor de kwalitatieve merken gaat, dan draaien die dingen als een zonnetje. Het enige nadeel hier blijft natuurlijk altijd de hub die je gebruikt. Een Homey of Raspberry Pi kan altijd stuk gaan en daar sta je dan natuurlijk...

https://smarthome-fixer.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
hjuk schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:16:
Dag AdFundum14,

• Hoofdverlichting
  • Zonnewering/rolluiken

• Automatische gordijnen
  • Weerstation
  • Slimme deurbel
  • Deursensoren
  • Audio-installatie

toon volledige bericht
Zou je een grove schatting kunnen doen van de kosten van een KNX systeem met de functionaliteit zoals je die hierboven beschrijft? Mijn idee is dus dat deze ver boven een draadloze oplossing zit, maar misschien zit ik er naast.

In mijn reactie noem heb ik het over Niko Home control, hiermee bedoel ik niet gebruik te maken van het complete eco systeem van Niko maar alleen het schakel en dim schakelmateriaal. Deze werken met Zigbee welke je kan verbinden met zigbee2mqqt, een opensource oplossing waarbij je dus aan geen enkel eco systeem vast zit. Mocht er in de verre toekomst een schakelaar stuk gaan en deze niet meer leverbaar zijn dan kan deze gewoon worden vervangen door een andere zigbee schakelaar.

Ook al heb ik geen ervaring met KNX, dat de support beter geregeld is dan een draadloze oplossing geloof ik graag. Maar of de kosten hier tegen opwegen dat betwijfel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjuk
  • Nu online
rorie schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:54:
[...]

Zou je een grove schatting kunnen doen van de kosten van een KNX systeem met de functionaliteit zoals je die hierboven beschrijft? Mijn idee is dus dat deze ver boven een draadloze oplossing zit, maar misschien zit ik er naast.

In mijn reactie noem heb ik het over Niko Home control, hiermee bedoel ik niet gebruik te maken van het complete eco systeem van Niko maar alleen het schakel en dim schakelmateriaal. Deze werken met Zigbee welke je kan verbinden met zigbee2mqqt, een opensource oplossing waarbij je dus aan geen enkel eco systeem vast zit. Mocht er in de verre toekomst een schakelaar stuk gaan en deze niet meer leverbaar zijn dan kan deze gewoon worden vervangen door een andere zigbee schakelaar.

Ook al heb ik geen ervaring met KNX, dat de support beter geregeld is dan een draadloze oplossing geloof ik graag. Maar of de kosten hier tegen opwegen dat betwijfel ik.
Ik durf niet zeggen waar de kosten voor het beschreven systeem precies uitkomen. Ik heb bij een leverancier van KNX eens nagevraagd maar momenteel nog geen antwoord gekregen. Zal uiteraard te zien zijn welke methode van installatie je kiest: volledig zelf aankopen en installeren - zelfbouwpakket - laten installeren. Maar ik denk dat je inderdaad hoger uitkomt dan volledig draadloos. Is maar kwestie wat die standvastigheid je waard is, ik ga nog moeten bekijken of ik het er voor over heb.
Een simulatie van het KNX-gedeelte via https://knx-homecontrol.be/ geeft me €6851, stuk duurder dan dezelfde zaken draadloos uit te voeren, maar vind het best te overzien. Dit is uiteraard een indicatie, geen detailofferte.

Op vlak van NHC reageerde ik zeker niet op jouw reactie. Ik betrek NHC erbij omdat ik merk dat dit een vaak aangeboden pakket is bij zelfbouwpakketten als Easykit en Sack (België) en daarom ook wat ik ook overwogen had.
De Niko die jij aanhaalt is gewoon Zigbee inderdaad. Andere kant van de keuze draad-draadloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Er is nog een punt wat ik hier nergens tegen kom. Een goed uitgevoerd domotica systeem is waardevermeerderend voor de woning. Een slecht uitgevoerd domotica systeem is waardeverminderend voor de woning.
Er zijn mijn inziens dus 2 opties:
1. Neem een bedraad systeem van een gerenommeerd merk (KNX, Loxone). Dat kan later ook prima onderhouden worden door de elektricien op de hoek.
2. Neem een doe-het-zelf systeem, en zorg dat het gemakkelijk terug te brengen is naar een traditioneel centraaldozen systeem.
Een huis dat volledig afhankelijk is van een aantal aan elkaar geknoopte hubs, of software pakketten is redelijk onverkoopbaar.

Aangezien optie 1 waarde vermeerderend werkt zou ik indien mogelijk (praktisch en financieel) altijd voor deze optie kiezen. Dat verdient zichzelf terug in gebruiksgemak en woningwaarde.

Heb ervaring met beide opties. Ben in mij eerste woning voor optie 2 gegaan, en ben er erg blij dat ik voor mijn 2e woning voor optie 1 gegaan ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:30
Is de domotica makkelijk vervangbaar of uitbreidbaar, ook over een jaar of 10 als merken van nu of hardware van nu niet meer bestaat? Idem trouwens met de software op je mobiel?

Ik merkte bijvoorbeeld dat alleen een Ziggo modem vervangen al ervoor zorgt dat je veel draadloze apparaten opnieuw moet gaan instellen/verbinden... En laatst was er hier nog iemand die voor een ton alles moest vervangen, omdat een bepaald onderdeel in de meterkast kapot was gegaan en deze niet meer verkrijgbaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
  • Nu online
President schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:07:
Is de domotica makkelijk vervangbaar of uitbreidbaar, ook over een jaar of 10 als merken van nu of hardware van nu niet meer bestaat? Idem trouwens met de software op je mobiel?

Ik merkte bijvoorbeeld dat alleen een Ziggo modem vervangen al ervoor zorgt dat je veel draadloze apparaten opnieuw moet gaan instellen/verbinden... En laatst was er hier nog iemand die voor een ton alles moest vervangen, omdat een bepaald onderdeel in de meterkast kapot was gegaan en deze niet meer verkrijgbaar is...
Dat is het punt van een open vs. gesloten ecosysteem.
Kies je voor Niko Home Control dan ben je afhankelijk van Niko. Eens Niko de reeks stop zet en geen onderdelen meer verkoopt, heb je problemen.
Ga je voor een open systeem zoals KNX ben je vrij onderdelen te kiezen van 400+ producenten. Wat de kans dat er geen vervangonderdelen beschikbaar zijn toch wel reduceert naar bijna 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-05 22:16
Johnnygo schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:56:
Er is nog een punt wat ik hier nergens tegen kom. Een goed uitgevoerd domotica systeem is waardevermeerderend voor de woning. Een slecht uitgevoerd domotica systeem is waardeverminderend voor de woning.
Er zijn mijn inziens dus 2 opties:
1. Neem een bedraad systeem van een gerenommeerd merk (KNX, Loxone). Dat kan later ook prima onderhouden worden door de elektricien op de hoek.
2. Neem een doe-het-zelf systeem, en zorg dat het gemakkelijk terug te brengen is naar een traditioneel centraaldozen systeem.
Een huis dat volledig afhankelijk is van een aantal aan elkaar geknoopte hubs, of software pakketten is redelijk onverkoopbaar.

Aangezien optie 1 waarde vermeerderend werkt zou ik indien mogelijk (praktisch en financieel) altijd voor deze optie kiezen. Dat verdient zichzelf terug in gebruiksgemak en woningwaarde.

Heb ervaring met beide opties. Ben in mij eerste woning voor optie 2 gegaan, en ben er erg blij dat ik voor mijn 2e woning voor optie 1 gegaan ben.
Een kleine bump in dit topic

Ik ben nu druk bezig met het ontwerp van onze nieuwbouw woning en sta nu ook voor deze beslissing.

Het punt van de waardevermeerdering vind ik wel een goede waar ik nog niet over na had gedacht. Door de komst van matter is dit mogelijk wel minder problematisch dan een aantal jaar geleden. Zijn er nog specifieke redenen waarom je blij bent met optie 1.

In mijn huidige woning heb ik veel op zigbee draaien. Zowel slimme (hue) lampen als 'domme' lampen ontsloten via een zigbee dimmer of zigbee aan/uit switch. Ik heb op een paar plekken een shelly achter een schakelaar gebouwd. Op deze plekken zit nog het originele schakelmateriaal op alle andere plekken is het schakelmateriaal vervangen door zigbee schakelaars. Persoonlijk vindt ik het wel fijn om nog fysieke programmeerbare schakelaars te hebben (zeker de nieuwe Hue dial switches zijn erg fijn) en voor mijn vrouw is het noodzakelijk.

Voor mijn nieuwe huis vraag ik mij echter wel af of ik nog wel bekabeling voor de verlichting aan wil leggen. In de 2 jaar dat ik alles heb draaien heb ik eigenlijk nog nooit problemen gehad met zigbee. Ik stuur alles aan via een Hue bridge (gecombineerd met HomeAssistant voor de nodige automatisering) en dit werkt altijd. Een huebridge of toekomstige matter bridges zijn natuurlijk altijd makkelijk over te dragen aan een nieuwe eigenaar.

De beveiligingcamera's (waarschijnlijk Ubiquity), slimme deur en slimme deurbel (waarschijnlijk ook Ubiquity) ga ik wel kabels laten trekken (deel PoE overigens). Voor de screens heb ik me nog niet voldoende verdiept in de oplossingen.

@AdFundum14 en @hjuk Hoe hebben jullie uiteindelijk een en ander gerealiseerd?

Ik zit mezelf nu vooral af te vragen of ik de bekabeling naar schakelaars aan wil leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjuk
  • Nu online
Dag jswinkels,

Ik ben nog niet begonnen met de uitvoering maar blijf wel bij mijn eerder bericht.
De belangrijke dingen via KNX om bedrijfszekerheid te verhogen en latency zo laag mogelijk te houden.
Uitbreidingen via Zigbee en HA.

Ik besef wel dat ik hiermee niet de makkelijkste oplossing neem (door te "mengen") wat misschien ook zijn invloed heeft op waardevermeerdering.
Uiteindelijk zal ieder systeem zijn voor- en nadelen hebben, dus is het kwestie van waar je je goed bij voelt. Als dat voor jou volledig Zigbee is, zal dat voor 99.9% van de tijd even goed zijn als volledig bekabeld. Maar dan zitten er wel al een stuk meer "potentiële probleempunten" waar je je later kan aan ergeren. Connectie van smartswitch verloren, connectie Hue lamp gaat even traag, Hub heeft slechte update = geen verlichting in huis. Zoals ik zeg zal dit misschien maar 0.1% van de tijd zijn, maar ik wil (zo veel mogelijk) vermijden dat mijn gezin in het donker zit door mijn 'Tweaker'-minded aanpak.

Als je kiest voor alles Zigbee te leggen, zou ik wel volgens het principe van "niet-domotica"-bekabeling werken, maw niet alle lichten simpelweg doorverbinden en deze aansturen met smart switches. Dan limiteer je volgende bewoners gigantisch naar mijn mening. Ook al zal dat met Matter stukken vlotter gaan in de toekomst, als iemand gewoon de "basis" wil in de toekomst, is dat al niet meer mogelijk als je alles gewoon doorverbind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:09
Mijn vuistregel:

Alles wat met licht te maken heeft, moet direct bedraad zijn d.m.v. een shelly met een lokale schakelaar aan de muur. Of direct gekoppelde zigbee schakelaars met zigbee lampen. Zowel als de wifi uitvalt of als de Home assistant / Zigbee server crashed, werkt alles nog, en dat moet ook. De keus draadloos of bedraad doet dus eigenlijk qua betrouwbaarheid weinig voor elkaar onder.

Gaat de batterij leeg van de draadloze zigbee schakelaar, dan heb je als het goed is nog Home assistant (anders is het "double jeapordy, best een pechvolgel ben je als precies je batterij leeg is en je server crashed).

Alle slimmigheid zit verder in Home assistant, maar dat is puur slimmigheid en geen bittere noodzaak.

Maar als ik een nieuw huis zou bouwen, zou ik toch kijken of niet alles in ster is uit te voeren, hebben we het dan over 10.000 euro extra of meer ? Het lijkt me dan meer een financiele kwestie worden of je het "waard" vind. Ik zou voor onder de 10.000 euro alles in ster doen, puur omdat het gewoon sexy en overzichtelijk is. En ik heb ook echt een schurft hekel om die shellys in een te kleine elektra doos te proppen waar al een spaggeti aan koper in zit gepropt. Als je de luxe heb om het echt goed te doen... waarom niet ? Je bent toch al een paar ton over de balk aan het smijten.

[ Voor 14% gewijzigd door Lollercopter op 08-08-2023 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdFundum14
Ook hier zijn we nog niet begonnen aan de uitvoering, maar hebben we onze zinnen gezet op:
  1. Hoofdfunctionaliteit bekabeld. Ik versta hier meer onder dan wat er eerder in het topic werd aangehaald: lichten en screens, maar ook aanwezigheidsmelders, gordijnen en een aantal geschakelde stopcontacten. Niet via KNX (meer toekomstbestendig vanwege een open, gestandariseerd systeem maar ook veel duurder als je het niet zelf doet) maar Niko Home Control (het meest gekende onder de electriciens in België, dus in die zin ook best toekomstgericht voor ons).
  2. Nice-to-haves draadloos: speakers, apparaten die op zichzelf slim zijn, en retrofitting van zaken waar ik nu nog niet aan gedacht heb (bv. ergens een extra bewegingssensor)
Mezelf kennende zou ik me te hard storen als een draadloze oplossing op een bepaald moment eens (of meerdere keren) niet zou werken en we dan geen bekabelde domotica meer kunnen leggen. Daarbij hebben we het geluk dat ons budget een domoticaoplossing toelaat. Dan klaag ik liever eens over mijn dure domoticaoplossing die niet doet wat het moet. 8)7

Daarnaast heeft ook de waardevermeerdering van hierboven meegespeeld: bijna elke electricien hier kent Niko Home Control, dus mocht het huis ooit verkocht moeten worden of moeten er ooit zaken vervangen worden dan kan gerust, ook als om één of andere reden "mijn kennis" op dat moment niet ter beschikking staat.

[ Voor 12% gewijzigd door AdFundum14 op 08-08-2023 09:39 ]

Pagina: 1