Bouw nieuwe woning - Elektriciteit, verlichting, domotica

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:26
Sinds een tijdje zijn wij bezig met de bouw van onze (Belgische) nieuwbouw-woning.

Op dit moment zitten we in de fase dat we stilletjes aan plannen mogen maken voor de aanleg van elektriciteit.

Ik stel me nu heel wat vragen over wat te doen met de elektriciteit. Gaan we voor domotica? Zo ja, welke functionele voordelen halen we daaruit afgezet tegen de prijs. Wat zou ik nemen om later makkelijk over te kunnen stappen naar een intelligentere woning. Wat kan ik dan intelligenter maken in mijn woning?

Ik heb voorlopig een aantal vragen voor mezelf beantwoord en wou die hier eens aftoetsen. Ik vind het domotica verhaal op dit moment nog veel te ongestructureerd om nu al een beslissing te nemen en me "in te locken". KNX leek me wel wat, maar voor consumenten vaak te complex voor wat het is...

Ik heb op dit moment nog geen nood aan predefined sfeertjes (zoals "koken" "tv kijken" etc). Ik heb wel een hele set Hue lampen van mijn oude woning die ik wel van plan ben om te hergebruiken in de nieuwe woning, maar dan niet als plafondverlichting, eerder als staanlampen en dergelijke omdat Hue redelijk onpraktisch is om als basis-verlichting te gebruiken imho.

Onze woning wordt verwarmd met vloerverwarming, constante temperatuur dus. De ketel zal op gas werken.

Door een gunstige maatregel MOET ik geen hernieuwbare energie maatregel (zonneboiler, PV panelen of warmtepomp) treffen.

1*
Biedt een intelligente controller/domotica meerwaarde met vloerverwarming? Mij lijkt het van niet, aangezien de vloerverwarming zelf al intelligent en constant in verwarming staat en evt. anticipeert op kouder wordende dagen via een kalender en de buitentemp. sensor.

2*
Ik dacht nu om het hele huis met impuls-schakelaars uit te rusten en alle schakelaars in een ster-vorm naar de kast te leggen. Als ik dan later naar een intelligentere sturing ga, kan ik iedere schakelaar individueel op de inputs van de controllers hangen of de de teleruptoren/relais' (zie *3) op de controller rechtstreeks in een eerste stap (zodat bv. de controller ook eerst als "schakelaar" gaat dienen en ik hier intelligentie in kan steken en in een latere fase dan de schakelaars in de muren kan overzetten naar deze controller en de controller aanstuurbaar wordt ipv beslissend op zichzelf)

3*
Aangezien ik voor impuls-schakelaars ga ben ik toch "verplicht" om voor teleruptoren of een intelligent relais in de kast te gaan(?). Welke teleruptoren/relais neem je hier dan best? Ik dacht hier zelf om voor een teleruptor met een terugkoppeling van zijn status te nemen zodat later de domotica controller logisch op de hoogte is van de staat van de schakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornax445
  • Laatst online: 13-06 10:22
HyperBart schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 14:13:
...MOET ik geen hernieuwbare energie maatregel treffen.
Betekent dat in dit geval "hoef niet" of "mag niet"?

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Hoeft niet, ik mag wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-07 11:19
Nieuwbouw en dan geen PV, zonneboiler en warmtepomp? Die snap ik even niet... Of komt dat er wel in, maar geen verplichting?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
In Belgie heb je een E-peil waar je aan moet voldoen, dat wordt per jaar strenger. De laatste verstrenging was het E-peil naar 60 brengen EN je MOET een vorm van hernieuwbare energie toepassen op je huis.

Maar als je 10% onder dat E-peil zit (check!) vervalt die eis van hernieuwbare energie. Dus neen, ik wil geen PV, WP of ZB. We hebben het er met verscheidene partijen over gehad maar het is een broekzak vestzak operatie hier in België geworden.

Dus we moeten het niet en neen ik wil het niet :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Waar ik me nu plots ook vragen bij stel na het meermaals lezen van de achtergrond artikels van Tweakers.net en Femme: wat voor bekabeling moet ik eigenlijk allemaal trekken om later makkelijk verlichting en sensoren te kunnen uitlezen?

Met mijn beperkte wetenschap en klassieke manier van denken dacht ik om de schakelaars in het hele huis nu met een soortement "general purpose" kabel te voorzien en met nu in eerste instantie gewone drukknopschakelaars. Maar als ik bv. Femme bezig zie heb ik het idee dat die ook in de verlichtingspunten signaliseringskabels heeft liggen om bepaalde lichtpunten apart aan en uit te doen? Waar ligt de scheiding tussen gewone 230V leggen tot een verlichtingspunt en datakabels om dat lichtpunt speciaal te bedienen? Of sla ik dingen door elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-07 13:44
Volgens mij is het erg handig om elke lamp en elke schakelaar direct naar de meterkast te leiden. Verder is het slim om overal pulsschakelaars te installeren. Dan ben je het meest flexibel achteraf. Een vriend van me is architect en die geeft aan dat de kosten van deze voorbereiding 1000-1500 euro zijn. In je meterkast kun je alles alsnog "dom" maken door kabel direct aan elkaar te knopen. Maar je kunt er ook een HA systeem tussen knopen. Elk systeem is naar mijn weten geschikt om hiermee om te gaan.

Datakabels zijn dan dus niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door arjandijk162 op 11-10-2015 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-07 16:20
en ook niet vergeten je meterkast ruim op te zetten, vooral als je meterkast het verzamelpunt is voor al je bekabeling kan dat weleens wat krapper worden dan jezelf denkt.

Niet vergeten voldoende pvc pijpjes te laten plaatsen in alle muren...

En zou je me uit kunnen leggen waarom het juist NIET verstandig is om PV neer te leggen? en een wtw pomp oid aan te schaffen? je bespaart een hoop geld hiermee

(ik zou juist de gas aansluiting wegdoen en volledig op pv willen draaien)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-07 12:33
shure-fan schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 23:44:

En zou je me uit kunnen leggen waarom het juist NIET verstandig is om PV neer te leggen? en een wtw pomp oid aan te schaffen? je bespaart een hoop geld hiermee
Zal het even verduidelijken. Ook in België aan het bouwen.

Je hebt het E-peil (energiescore) dat nu verplicht 60 is, K-peil (isolatie-schil) staat op 40.
Als je een beetje deftig bouwt en voldoende isoleert (want dat wil je wel) dan is een E-peil van 40 niet uitzonderlijk. Pas je geen vernieuwbare energie toe, dan is je 'boete' 10% E-peil punten en kom je op 44 uit wat voldoende is.

Zonnepanelen wordt tegenwoordig zo hard belast dat de terugverdientijd gelijk ligt met de verwachte levensduur, je kan op dit moment niets winnen ermee. Dat valt dus al af. Een warmtepomp icm zonnepanelen (want daar zit de besparing) is gigantisch duur en je zonnepanelen blijven belast. Tov gas is de terugverdientijd gigantisch lang.
Dan schiet nog een zonneboiler over, maarja dan heb je een boiler nodig en wordt je warmwaterleiding lang, scheelt ook in de E-punten (negatief).

Dat de overheid vernieuwbare energie niet meer subsidieert vind ik niet erg, maar in België wordt je gewoon gestraft om nog hernieuwbare energie toe te passen. Je kan dat geld beter steken in isolatie dan in hernieuwbare energie. Netto brengt dat evenveel op want je moet minder verwarmen.

BEHALVE @ HyperBart, als je E-peil score onder de 30 duikt krijg je 2300€ subsidie van je netbeheerder EN 5 jaar 100% vrijstelling van KI (wat voor simpele nieuwbouw al gauw 1000€/jaar is). Als je onder de E-30 duikt met minimale investering is het toch de moeite om een kleine PV-installatie te leggen. Je verdient niets op de PV installatie maar wel via de subsidies.

Ik heb begin dit jaar (toen er nog niets belast werd) voor 4000Wp gekozen, maar dat zou ik nietmeer aanraden of je moet een boomknuffelaar zijn.
Heb nu een 'designfoutje' gevonden denk ik. Volgens het EPB tellen het aantal Wp van de zonnepanelen mee in je E-peil score, naar de omvormer wordt niet gekeken.
Voor de 'belasting' wordt echter naar de omvormer gekeken en niet naar de gehele installatie. Ik denk eraan om een kleinere omvormer te steken (3000W oid) zodat ik maximaal profiteer van de subsidie en minimaal belast wordt. Dump ik ook geen gratis 1000kWh energie en kunnen ze ze zelf opwekken :+ .

-----------
Wat betreft teleruptoren.
Ik heb een paar kringen gemaakt met SVV kabel, dus niet volledig ster. Een SVV kabel heeft 16 aders en kan je dus meerdere schakelaars ophangen.
Ik heb teleruptoren met terugkoppeling maar doe daar niets mee, ik heb gekozen voor Eltako teleruptopren, goedkoop te vinden in Duitsland.

Dus volledig ster zou ik niet doen, krijg je massa's stuurkabels, gewoon een paar kringen definiëren. Meerdere knoppen die 1 functie moeten doen krijg je dan ook maar als 1 ader binnen in je schakeling.

Verder inderdaad elk lichtpunt naar de kast, wil je een terugkoppeling voorzien neem dan gewoon 5G1.5 kabel ipv 3G1.5. De meerkost is verwaarloosbaar op de hele installatie.

[ Voor 12% gewijzigd door Engineer Stewie op 12-10-2015 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 09:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

HyperBart schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 14:13:
Sinds een tijdje zijn wij bezig met de bouw van onze (Belgische) nieuwbouw-woning.

Op dit moment zitten we in de fase dat we stilletjes aan plannen mogen maken voor de aanleg van elektriciteit.

Ik stel me nu heel wat vragen over wat te doen met de elektriciteit. Gaan we voor domotica? Zo ja, welke functionele voordelen halen we daaruit afgezet tegen de prijs. Wat zou ik nemen om later makkelijk over te kunnen stappen naar een intelligentere woning. Wat kan ik dan intelligenter maken in mijn woning?
De voordelen die je hebt van een domoticasysteem hangen wel samen met de omvang van je huis en de systemen/functies die er gemanaged moeten worden. Voor mij persoonlijk is het ook hobby, ik vind het leuk om dingen te automatiseren en efficiënter te maken.

Voorbeelden van de mogelijkheden:
- Mogelijkheid om willekeurige functies aan wandschakelaars te kunnen koppelen (ze zijn niet hardwired zoals in conventionele elektrische installaties).
- Aansturing verlichting (lichtscènes, dynamische effecten, automatisch inschakelen van verlichting)
- Automatische zonwering
- Aansturing van verwarming per ruimte
- Inbraakdetectie
- Vraaggestuurde ventilatie op basis van luchtvochtigheid, luchtkwaliteit en aanwezigheid.
- 'Alles uit-knop' om energie te besparen
- Monitoring van energieverbruik
- Automatische en op afstand bestuurbare tuinberegening
- Notificaties via verschillende kanalen als de deurbel wordt ingedrukt
- Aanwezigheidssimulatie

Aan jouw de keuze of dat de investering waard is :) .
Ik heb voorlopig een aantal vragen voor mezelf beantwoord en wou die hier eens aftoetsen. Ik vind het domotica verhaal op dit moment nog veel te ongestructureerd om nu al een beslissing te nemen en me "in te locken". KNX leek me wel wat, maar voor consumenten vaak te complex voor wat het is...
Gelukkig zijn er ook volop oplossingen die de mogelijkheid bieden om bijna de hele wereld aan domoticastandaarden aan te sturen. Als je het slim aanpakt is vendor lock-in geen issue. Begin dan inderdaad wel met een elektrische installatie die flexibel is opgezet door alle leidingen naar één of meerdere regelkasten te leggen. Het conventionele centraaldozensysteem met hardwired schakelaars die vaste lichtpunten schakelen is echt niet meer van deze tijd.
Ik heb op dit moment nog geen nood aan predefined sfeertjes (zoals "koken" "tv kijken" etc). Ik heb wel een hele set Hue lampen van mijn oude woning die ik wel van plan ben om te hergebruiken in de nieuwe woning, maar dan niet als plafondverlichting, eerder als staanlampen en dergelijke omdat Hue redelijk onpraktisch is om als basis-verlichting te gebruiken imho.
Ik heb geen ervaring met Philips Hue maar er zijn domoticacontrollers en softwarepakketten die kunnen interface met Philips Hue. Aannemende dat het betrouwbaar werkt zou je dan prima Philips Hue als basisverlichting moeten kunnen gebruiken. Via een druk op een toets aan de wand of input van een bewegingsmelder kun je dan bijvoorbeeld een lichtscène aanzetten.
Biedt een intelligente controller/domotica meerwaarde met vloerverwarming? Mij lijkt het van niet, aangezien de vloerverwarming zelf al intelligent en constant in verwarming staat en evt. anticipeert op kouder wordende dagen via een kalender en de buitentemp. sensor.
Als je nauwkeurig op kamerniveau de temperatuur wil kunnen regelen zul je de ventielen van de vloerverwarming los willen regelen en per kamer temperatuur willen meten. Dat kan wel met een los apparaat maar mooier is om dat te integreren in een domoticasysteem. De aansturing van een verwarmingsketel kan vast ook wel wat intelligenter en efficiëntr als dat systeem weet waar de bewoners zich bevinden (ver van huis of thuis) en wat de weersvoorspellingen zijn. Er zijn wel voordelen te halen.
Ik dacht nu om het hele huis met impuls-schakelaars uit te rusten en alle schakelaars in een ster-vorm naar de kast te leggen. Als ik dan later naar een intelligentere sturing ga, kan ik iedere schakelaar individueel op de inputs van de controllers hangen of de de teleruptoren/relais' (zie *3) op de controller rechtstreeks in een eerste stap (zodat bv. de controller ook eerst als "schakelaar" gaat dienen en ik hier intelligentie in kan steken en in een latere fase dan de schakelaars in de muren kan overzetten naar deze controller en de controller aanstuurbaar wordt ipv beslissend op zichzelf)
Dat is prima tussenoplossing. Zorg wel voor genoeg ruimte in de kast waar de leidingen bij elkaar komen zodat je daar later plaats hebt voor de hardware (kabelgoten, voedingen, relais, led-drivers, interfaces etc.) die je nodig hebt voor je domoticasysteem.
Aangezien ik voor impuls-schakelaars ga ben ik toch "verplicht" om voor teleruptoren of een intelligent relais in de kast te gaan(?). Welke teleruptoren/relais neem je hier dan best? Ik dacht hier zelf om voor een teleruptor met een terugkoppeling van zijn status te nemen zodat later de domotica controller logisch op de hoogte is van de staat van de schakeling.
Ik heb geen ervaring met teleruptoren maar aangezien ze bistabiel zijn lijkt het me inderdaad wel essentieel om te weten in welke stand ze staan. Alles later vervangen door monostabiele relais kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Femme schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:15:

De voordelen die je hebt van een domoticasysteem hangen wel samen met de omvang van je huis en de systemen/functies die er gemanaged moeten worden. Voor mij persoonlijk is het ook hobby, ik vind het leuk om dingen te automatiseren en efficiënter te maken.
Veel van die dingen kun je natuurlijk ondervangen met teleruptoren, eventueel icm een extra sensor.
Maar domotica is natuurlijk veel flexibeler en als hobby boeiend.

Ik wou gewoon geen klassieke schakelaars, door de vele lichtgroepen zou ik veel schakelaars moeten hebben en dan nog zou ik niet alles kunnen bedienen vanop de plek dat ik wou. Daarom dat ik overgeschakeld ben op teleruptoren en drukknoppen. Zo kan ik makkelijk meerdere functies vanop 1 schakelplaats bedienen en later eventueel naar domotica gaan (ben dat niet van plan).

Wil je echt domotica voorzie dan een aparte schakelkast hiervoor en doe dat nu al tijdens de bouw (ook als je teleruptoren plaatst). Laat alles netjes toekomen op rijgklemmen en dan kan je achteraf gewoon alles achter de rijgklemmen aanpassen. Dat zal het simpelste zijn naar de toekomst toe omdat je je knoppen/lampgroepen kan combineren op de rijgklemmen zonder één kabel los te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Femme schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:15:
[...]

Ik ook, maar ik durf nog niet altijd, omdat het nu om mijn huis en leven gaat, en ik daar niet alleen in woon ;)
Voorbeelden van de mogelijkheden:
- Mogelijkheid om willekeurige functies aan wandschakelaars te kunnen koppelen (ze zijn niet hardwired zoals in conventionele elektrische installaties).
Ok, dat is een pre
- Aansturing verlichting (lichtscènes, dynamische effecten, automatisch inschakelen van verlichting)
Ook een pre, vooral automatisch inschakelen. Ik wil bv. de ganglichtjes in de muur aan de trap laten aangaan als het buiten te donker is. Maar dat is geen complexe schakeling lijkt me... Dat is gewoon een buitenlicht sensor opkoppelen op de teleruptor/relais, niet?
- Automatische zonwering
Ook een pre
- Aansturing van verwarming per ruimte
Mja, ik ben nu zo geindoctrineerd dat vloerverwarming redelijk statisch is
- Inbraakdetectie
- Vraaggestuurde ventilatie op basis van luchtvochtigheid, luchtkwaliteit en aanwezigheid.
Is toch ook een zelfstandig systeem?
- 'Alles uit-knop' om energie te besparen
Kan ook met teleruptoren/relais voorlopig, toch?
- Monitoring van energieverbruik
Nice to have, maar nog niet nodig, maar ik zie de meerwaarde wel
- Automatische en op afstand bestuurbare tuinberegening
Bwoah, dat gras groeit de eerste jaren wel op zichzelf.
- Notificaties via verschillende kanalen als de deurbel wordt ingedrukt
- Aanwezigheidssimulatie

Aan jouw de keuze of dat de investering waard is :) .

[...]

Gelukkig zijn er ook volop oplossingen die de mogelijkheid bieden om bijna de hele wereld aan domoticastandaarden aan te sturen. Als je het slim aanpakt is vendor lock-in geen issue. Begin dan inderdaad wel met een elektrische installatie die flexibel is opgezet door alle leidingen naar één of meerdere regelkasten te leggen. Het conventionele centraaldozensysteem met hardwired schakelaars die vaste lichtpunten schakelen is echt niet meer van deze tijd.
Dat was mijn plan, en dan bv overal ook van die signalisatiekabels op "goede" plekken te leggen, dus bv. waar ik buitensensors oid wil gaan hangen.

Plan was ook om iedere kamer van een extra signalisatiekabel te voorzien (voor bv temperatuur en bewegingsensor, ik veronderstel dat dat over één kabel kan?)
Als je nauwkeurig op kamerniveau de temperatuur wil kunnen regelen zul je de ventielen van de vloerverwarming los willen regelen en per kamer temperatuur willen meten. Dat kan wel met een los apparaat maar mooier is om dat te integreren in een domoticasysteem. De aansturing van een verwarmingsketel kan vast ook wel wat intelligenter en efficiëntr als dat systeem weet waar de bewoners zich bevinden (ver van huis of thuis) en wat de weersvoorspellingen zijn. Er zijn wel voordelen te halen.
Per kamer temperatuur lijkt mij wel de meest handige, maar ook daar denk ik vaak KISS, een keer dat dat ingeregeld is, is het gedaan?
[...]

Dat is prima tussenoplossing. Zorg wel voor genoeg ruimte in de kast waar de leidingen bij elkaar komen zodat je daar later plaats hebt voor de hardware (kabelgoten, voedingen, relais, led-drivers, interfaces etc.) die je nodig hebt voor je domoticasysteem.

[...]

Ik heb geen ervaring met teleruptoren maar aangezien ze bistabiel zijn lijkt het me inderdaad wel essentieel om te weten in welke stand ze staan. Alles later vervangen door monostabiele relais kan natuurlijk ook.
Oh juist, maar een monostabiel relais wil dan wel zeggen dat de schakelaar continu het relais moet aantrekken ipv dat het relais vast zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

HyperBart schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:30:
Waar ik me nu plots ook vragen bij stel na het meermaals lezen van de achtergrond artikels van Tweakers.net en Femme: wat voor bekabeling moet ik eigenlijk allemaal trekken om later makkelijk verlichting en sensoren te kunnen uitlezen?

Met mijn beperkte wetenschap en klassieke manier van denken dacht ik om de schakelaars in het hele huis nu met een soortement "general purpose" kabel te voorzien en met nu in eerste instantie gewone drukknopschakelaars. Maar als ik bv. Femme bezig zie heb ik het idee dat die ook in de verlichtingspunten signaliseringskabels heeft liggen om bepaalde lichtpunten apart aan en uit te doen? Waar ligt de scheiding tussen gewone 230V leggen tot een verlichtingspunt en datakabels om dat lichtpunt speciaal te bedienen? Of sla ik dingen door elkaar?
Ik gebruik veel rgb led-verlichting. UTP is hiervoor een populair kabeltje geworden omdat het makkelijk overal beschikbaar is en je vier aderparen hebt dus perfect om rood, groen, blauw en wit te voeden. Uiteraard moet je er geen al te hoge stromen doorheen drukken of de kabels te lang maken anders worden de verliezen te groot, maar dat is vaak niet zo'n issue omdat de vermogens bij led toch laag zijn. De aansturing van de verlichting doe ik centraal (in mijn geval via dmx-gestuurde led-drivers) en vanuit de led-driver gaat de voeding naar de leds die zich max. 25 meter verderop in huis bevinden.

UTP gebruik ik ook voor allerlei andere zaken zoals signaalkabels naar de druktoetsen (loopt een 24V stroompje over als ze toets contact maakt), voeding en bussignaal van 1-wire temperatuursensoren en voeding/uitgangsspanning van PIR-sensoren.

Als alternatief kun je svv-kabel gebruiken dat nog wat dikker is dan utp (0,5mm^2 vs ~0,28mm^2). Teleruptoren worden vaak ook met svv-kabels aangesloten. Deze kabels kun je later hergebruiken om druktoetsen aan de muur te verbinden met de input van een plc, Loxone-miniserver of een digitale ingang voor gebruik in een knx-systeem. Bij een bussysteem zoals knx kun je ook buskabels naar de druktoetsen aanleggen voor meer gecombineerde functies zoals een druktoets met ingebouwde temperatuursensor. Je standaard utp- of svv-kabel is dan mogelijk niet geschikt als knx-buskabel (dat de specs van het kabeltje anders zijn wil niet zeggen dat het niet gaat werken in de praktijk ;) ).

Als je de signaalkabels in de regelkast laat binnenkomen op rijgklemmen kun je van daaruit erg makkelijk de kabel doorpatchen naar de gewenste input of teleruptor. Het efficiënt en logisch indelen van zo'n regelkast is een kunst op zich. Ik ben thuis aan versie twee toe van mijn installatie (en er zit inmiddels zoveel werk in dat ik het de komende tien jaar niet meer wil veranderen) maar met de kennis en ervaring die ik nu heb zou ik dingen nog flexibeler en beter georganiseerd hebben aangepakt. Het is niet onverstandig om je door een professional te laten adviseren.
HyperBart schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:33:

Mja, ik ben nu zo geindoctrineerd dat vloerverwarming redelijk statisch is.
Helemaal statisch is het niet. Als je in de woonkamer bijvoorbeeld een houtkachel hebt of ramen of in bepaalde ruimtes ramen op het zuiden terwijl andere kamers alleen ramen op het noorden hebben dan zullen die ruimtes anders opwarmen naar gelang de weersomstandigheden.
Oh juist, maar een monostabiel relais wil dan wel zeggen dat de schakelaar continu het relais moet aantrekken ipv dat het relais vast zet?
Ja dat klopt. Een teleruptor is efficiënter omdat het relais niet de hele tijd bekrachtigd hoeft te worden omdat anders in de ruststand terugvalt. Betekent wel dat je altijd weet in welke stand ze staan als de spanning eraf is geweest.

[ Voor 12% gewijzigd door Femme op 12-10-2015 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Femme schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:24:
Ja dat klopt. Een teleruptor is efficiënter omdat het relais niet de hele tijd bekrachtigd hoeft te worden omdat anders in de ruststand terugvalt. Betekent wel dat je altijd weet in welke stand ze staan als de spanning eraf is geweest.
Voor signaalkabel ALTIJD minstens SVV trekken, UTP moet je zeker in een nieuwbouw vermijden (behalve voor UTP dan). SVV kabel kost geen drol en is toch wat dikker/steviger om mee te werken.

Wat betreft ruststand van een teleruptor. Ik heb de Eltako ESR12DDX-UC impulsrelais en deze hebben een functie die de laatst ingeschakelde stand onthoudt als de spanning eraf is geweest. Dit kunnen ze zo een 7 dagen vooraleer ze alles kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ok, maar dan moet die de stand ook wel kunnen terugkoppelen aan iets, niet?

Wordt het dan soms niet een kostelijke zaak om al die teleruptoren als "input" te laten terugkoppelen op een PLC of bv. Loxone?

[ Voor 46% gewijzigd door HyperBart op 12-10-2015 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
De eltako relais waarover ik spreek heeft 2 contacten waarbij je het 2de contact als terugkoppeling kunt gebruiken. Je hebt dus voor schakeling EN melding maar 1 draad in je SVV nodig, de terugkoppeling gebeurd puur op de teleruptor in de schakelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
1 draad? Twee draadjes toch? Of je bedoelt een neutraal draadje en 1 voor de sturing zoals je bv in een kabel met 8 aders 1 neutraal draadje hebt en 7 sturingsdraden?

Ik begin steeds meer en meer vat te krijgen op hoe ik *denk* het systeem te willen in eerste instantie.

Femme, ik heb specifiek nog wat vragen voor jou.
Femme schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:24:
[...]

Ik gebruik veel rgb led-verlichting. UTP is hiervoor een populair kabeltje geworden omdat het makkelijk overal beschikbaar is en je vier aderparen hebt dus perfect om rood, groen, blauw en wit te voeden. Uiteraard moet je er geen al te hoge stromen doorheen drukken of de kabels te lang maken anders worden de verliezen te groot, maar dat is vaak niet zo'n issue omdat de vermogens bij led toch laag zijn. De aansturing van de verlichting doe ik centraal (in mijn geval via dmx-gestuurde led-drivers) en vanuit de led-driver gaat de voeding naar de leds die zich max. 25 meter verderop in huis bevinden.
Even resumeren: je LED-strips zelf worden gevoed met kabeltjes waar 24V door loopt komende uit een voeding die in je kast zit? Je DMX sturing zit dus IN de kast centraal en je legt dus geen 230V tot aan je LED strips en plaatst geen AC-DC voeding op locatie, correct?
UTP gebruik ik ook voor allerlei andere zaken zoals signaalkabels naar de druktoetsen (loopt een 24V stroompje over als ze toets contact maakt), voeding en bussignaal van 1-wire temperatuursensoren en voeding/uitgangsspanning van PIR-sensoren.
Ik steek dan liever SVV kabel omdat ik het idee krijg dat die daar "meer voor bedoeld is" dan general purpose UTP kabel.
Als alternatief kun je svv-kabel gebruiken dat nog wat dikker is dan utp (0,5mm^2 vs ~0,28mm^2).
Zie hierboven ;)
Teleruptoren worden vaak ook met svv-kabels aangesloten. Deze kabels kun je later hergebruiken om druktoetsen aan de muur te verbinden met de input van een plc, Loxone-miniserver of een digitale ingang voor gebruik in een knx-systeem. Bij een bussysteem zoals knx kun je ook buskabels naar de druktoetsen aanleggen voor meer gecombineerde functies zoals een druktoets met ingebouwde temperatuursensor. Je standaard utp- of svv-kabel is dan mogelijk niet geschikt als knx-buskabel (dat de specs van het kabeltje anders zijn wil niet zeggen dat het niet gaat werken in de praktijk ;) ).
Ik belde naar een professional waar ik wat goeds over had gelezen en die vertelde me idd hetzelfde: steek maar SVV kabel, het MOET niet EIB zijn maar het kan in randgevallen issues opleveren als je met KNX gaat werken.
Als je de signaalkabels in de regelkast laat binnenkomen op rijgklemmen kun je van daaruit erg makkelijk de kabel doorpatchen naar de gewenste input of teleruptor. Het efficiënt en logisch indelen van zo'n regelkast is een kunst op zich. Ik ben thuis aan versie twee toe van mijn installatie (en er zit inmiddels zoveel werk in dat ik het de komende tien jaar niet meer wil veranderen) maar met de kennis en ervaring die ik nu heb zou ik dingen nog flexibeler en beter georganiseerd hebben aangepakt. Het is niet onverstandig om je door een professional te laten adviseren.
Heb je wat tips of kan je wat vertellen waar je op moet letten?

Verder: Ik heb me er ondertussen al overgezet dat ik een hele wand in de bureau ruimte ga moeten voorzien voor elektriciteit OF dat ik mijn hele kast naar de zolder ga verplaatsen...
[...]

Helemaal statisch is het niet. Als je in de woonkamer bijvoorbeeld een houtkachel hebt of ramen of in bepaalde ruimtes ramen op het zuiden terwijl andere kamers alleen ramen op het noorden hebben dan zullen die ruimtes anders opwarmen naar gelang de weersomstandigheden.
Aha, dat is een goede tip. Ik heb bv. al gemerkt/het idee dat 1-wire sensors prima en goedkoop zijn om verschillende kamers qua temperatuur of bv. licht intensiteit in de gaten te houden. Maar hoe werk je dat netjes weg in je huis? Ook al zijn die sensortjes heel klein (ik zie ze vaak langs de Eur munten/USD's liggen), maar je moet het wel nog weggewerkt krijgen?

Ik zie bv. wel heil om dan in iedere kamer een ader/kabel te voorzien om deze 1-wire sensors uit te lezen. Maar hoe ziet dit er dan afgewerkt uit? Moet ik dan op de plek waar schakelaars zitten de kabel in een potje in de muur laten zitten en er een afdekplaatje op zetten? Of bv. bij de schakelaars aan de deur dan een blanco plaatje voorzien waar ik later dan een bewegingsensor en/of temp sensor kan plaatsen?
[...]

Duidelijk

Ik begin steeds meer in te zien wat het kan opleveren en dat ik het ook stelselmatig kan gaan doen:

Eerst het huis uitrusten met simpele drukknop verlichting, misschien een dimmer voor de verlichting in de living.
Temperatuursensoren plaatsen op verschillende plekken
Dit een tijdje in een "observing" mode laten draaien, geen acties laten ondernemen
Actuatoren voor de vloerverwarmingsventieltjes aanschaffen
Stelselmatig kamers individueel aanstuurbaar verwarmen (slaapkamers paar graden kouder, badkamer warmer) want de kamers reageren niet allemaal gelijkmatig op koude of warme periodes
Screens laten installeren op de alu-profielen (voorzien we nu al ruimte voor) zodat bij zomer we de warmte op tijd kunnen buitenhouden (hoe ik dat logische moet programmeren is een andere vraag, want eens de warmte binnen is, is het te laat en je wil natuurlijk ook niet dat bij een gewone temperatuurstijging de screens vanzelf dicht gaan als je het in de winter bv eens wat warmer aan het maken bent...)

Zo stijgt de WAF ook een beetje, want de vrouw gelooft op dit moment eigenlijk niet in al dit soort dingen... Ze denkt dat dit "nooit" goed kan werken, met mijn tendency om projecten af en toe onafgewerkt te laten liggen vind ik een systeem met heel veel flexibiliteit naar later toe wel heel handig.

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 12-10-2015 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

HyperBart schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 22:46:

Even resumeren: je LED-strips zelf worden gevoed met kabeltjes waar 24V door loopt komende uit een voeding die in je kast zit? Je DMX sturing zit dus IN de kast centraal en je legt dus geen 230V tot aan je LED strips en plaatst geen AC-DC voeding op locatie, correct?
Ja, klopt. Ik heb een centrale ruimte waar de led-voedingen bevinden. Deze schakel ik overigens met solid state relais zodat ik de voedingen helemaal kan uitzetten (SSR's omdat die bestand zijn tegen de hoge inschakelstromen van de voedingen). De voedingen leveren 24V aan de led-drivers die tevens in de centrale ruimte zijn gemonteerd. Deze zitten in groepen van 3-5 aan een voeding zoveel mogelijk gegroepeerd per ruimte zodat ik niet heel veel relais en voedingen nodig heb. De aansturing van de drivers gaat via dmx. Ik heb een vijfkanaals dmx-splitter zodat elke groep van dmx-drivers een eigen signaal heeft en het uitzetten van een groep (door de bijbehorende voeding uit te schakelen) geen effect heeft op het signaal dat naar andere groepen van dmx-drivers gaat. Met de dmx-aansturing kan ik licht dimmen en kleuren mengen. Met het schakelen van de relais voorkom ik onnodig energieverbruik van voedingen en dimmers die niets doen als de leds zijn gedimd.

Ik heb een zelf een lighting controller geschreven die het bovenstaande allemaal handig regelt en voedingen uit- en aanzet als er led-driver licht moet gaan geven.

Omdat de voedingen en drivers centraal zijn gemonteerd heb ik weinig inbouwruimte nodig voor de leds. Het enige nadeel is dat je meer spanningsverlies hebt als je zwakstroom gebruikt. Kies daarom ook voor 24V led-strips ipv 12V als je met led-strips aan de slag wil gaan.
Heb je wat tips of kan je wat vertellen waar je op moet letten?
Het is in ieder geval belangrijk om goed te inventariseren wat je wil gebruiken en wat je nodig hebt aan voedingen, drivers, controllers etc. Teken dat uit en hou rekening met onvoorziene uitbreidingen in de toekomst. Stel systeem x komt op de markt en je wil ongebruikte aders in je svv-kabel gebruiken om sensoren aan te sluiten die op een apparaat in je kast aangesloten moeten worden, dan is het handig om daar plek voor te hebben.

Alle kabels laten binnenkomen op rijgklemmen is een goede tip, dat zorgt voor overzicht en flexibiliteit. Er zijn allerlei handige klemmen verkrijgbaar, bijvoorbeeld klemmen met meerdere etages (en potentialen) om bijvoorbeeld aarde, nul en fase aan te sluiten of het bussignaal en voeding voor 1-wire-sensoren door te verbinden.

Kies kabelgoten een maatje groter dan je denkt nodig te hebben. Zorg voor een scheiding tussen 230VAC netspanning, zwakstroom en signaalkabels. Ze mogen wel beide naast elkaar liggen in een goot als de afscherming van elke kabel voldoende is om de hoogste spanning aan te kunnen maar het is netter en minder storingsgevoelig om ze gescheiden te houden. Links van de rail maak je bijvoorbeeld een kabelgoot voor zwakstroom en rechts een goot voor netspanning. Boven en onder elke rail heb je dan een horizontale kabelgoot. Kleurcodering gebruik voor bepaalde type kabels maakt het ook overzichtelijker.

Zorg voor een goede documentatie en nummering van kabels zodat duidelijk is wat waar heen gaat.

Ga eens zoeken in google naar foto's van domoticasystemen. Hier is een mooie:

Afbeeldingslocatie: http://smarthome360.at/wp-content/uploads/2011/12/Verteiler2-772x1030.jpg

Als je de middelen hebt om ook de elektra naar de wcd's stervormig aan te leggen zou ik dat ook doen. Een centraaldozensysteem is enorm inflexibel. Met een stervormig systeem heb je alle mogelijkheden en kun je later eventueel wcd's schakelen. Relais zijn niet zo duur en uitgangen om ze aan te sturen hoeven dat ook niet te zijn (ik gebruik hier Wago-plc's waarvoor ik viervoudige digitale uitgangen van eBay haal voor prijzen van € 7,50 per stuk, 16A relais van Finder haal ik van eBay voor € 6,50 per stuk).
Aha, dat is een goede tip. Ik heb bv. al gemerkt/het idee dat 1-wire sensors prima en goedkoop zijn om verschillende kamers qua temperatuur of bv. licht intensiteit in de gaten te houden. Maar hoe werk je dat netjes weg in je huis? Ook al zijn die sensortjes heel klein (ik zie ze vaak langs de Eur munten/USD's liggen), maar je moet het wel nog weggewerkt krijgen?

Ik zie bv. wel heil om dan in iedere kamer een ader/kabel te voorzien om deze 1-wire sensors uit te lezen. Maar hoe ziet dit er dan afgewerkt uit? Moet ik dan op de plek waar schakelaars zitten de kabel in een potje in de muur laten zitten en er een afdekplaatje op zetten? Of bv. bij de schakelaars aan de deur dan een blanco plaatje voorzien waar ik later dan een bewegingsensor en/of temp sensor kan plaatsen?
Ik heb thuis ook van die sensoren liggen maar moet nog aan de slag om ze te monteren. Ik wil ze in de wandschakelaars wegwerken (gaatje boren aan de onderkant van het frame of gewoon achter de toets plaatsen. Voor een tweaker is het best een leuk project om te doen maar hou er wel rekening mee dat het veel werk is om aan te sluiten. Je moet er tijd voor hebben en het leuk vinden.

Voor 1-wire heb je vier aders nodig als je sensoren niet in parasitaire modus gebruikt maar met losse aders voor voeding (is betrouwbaarder). Naast + en - heb je een aanvoer en retour voor het signaal (de retour verbindt je in je regelkast op een rijgklem door met de aanvoer naar de volgende sensor).
Zo stijgt de WAF ook een beetje, want de vrouw gelooft op dit moment eigenlijk niet in al dit soort dingen... Ze denkt dat dit "nooit" goed kan werken, met mijn tendency om projecten af en toe onafgewerkt te laten liggen vind ik een systeem met heel veel flexibiliteit naar later toe wel heel handig.
Een domoticasysteem kan prima een work in progress zijn als je de deelproject maar goed (en snel) oplevert en alles in huis normaal blijft functioneren (geautomatiseerd dan wel handmatig). Verlichting moet gewoon meteen goed werken, automatische zonwerking en naregeling van de vloerverwarming op kamerniveau kunnen later wel. Als je het goed doet gaat het écht werken. Je krijgt er dan wellicht alleen niet de waardering voor die je verdiend omdat een goed werkend en onzichtbaar systeem snel als vanzelfsprekend ervaren zal worden ;) .

Betrouwbaarheid is wel belangrijk. Als je aan de slag wil gaan met een domoticaserver waar software zoals OpenHab of Symcon op (in plaats van een kant en klare controller zoals een Loxone Miniserver) draait adviseer ik om zoveel mogelijk ethernet interfaces te gebruiken voor de communicatie met bijvoorbeeld een plc, ArtNet of 1-wire-controller. Dat werkt in mijn beleving betrouwbaarder dan usb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Wat denk je eigenlijk over KNX? Het verbaast me eigenlijk dat iemand zoals jij (kan niet echt een rationele reden aangeven) niet voor KNX heeft gekozen. Het open karakter zonder lock in leek me net iets voor de uhr-Tweaker ;) ? Of vond je het net uitdagender/fijner om al die systemen à la DMX en 1wire aan mekaar te koppelen en zelf die PLC's aan mekaar te breien?
Omdat de voedingen en drivers centraal zijn gemonteerd heb ik weinig inbouwruimte nodig voor de leds. Het enige nadeel is dat je meer spanningsverlies hebt als je zwakstroom gebruikt. Kies daarom ook voor 24V led-strips ipv 12V als je met led-strips aan de slag wil gaan.
Dat onthou ik alvast, 24V all the way.
[...]

Het is in ieder geval belangrijk om goed te inventariseren wat je wil gebruiken
Dat ben ik nu aan het doen, maar ik betrap me er op dat ik al vaak functionele use cases zit uit te tekenen terwijl ik eerst in de basis zou moeten werken. Ik ben nu bv. al an het denken: "ok ik wil als ik binnenkom dat ik op een knop kan duwen en lampen X aanschakelen", maar dan merk ik dat ik al vaak in botsing kom met andere usecases waar ik dan nog niet uit kom hoe de lichten moeten schakelen en dat het schakelen van de ene de andere use case niet in de weg zit.

Bij dit soort oefeningen valt dan al heel snel weer op dat je wel heel veel usecase (programmeur alike) moet afvangen en moet zorgen dat er geen onlogische/niet intuitieve acties gebeuren.
en wat je nodig hebt aan voedingen, drivers, controllers etc.
LED verlichting of strips willen we alvast nog niet onmiddellijk (met kleuren laten schakelen), we laten ook een licht-studie uitvoeren waar we nog even op wachten
Teken dat uit en hou rekening met onvoorziene uitbreidingen in de toekomst. Stel systeem x komt op de markt en je wil ongebruikte aders in je svv-kabel gebruiken om sensoren aan te sluiten die op een apparaat in je kast aangesloten moeten worden, dan is het handig om daar plek voor te hebben.
Zie KNX vraag vanboven
Alle kabels laten binnenkomen op rijgklemmen is een goede tip, dat zorgt voor overzicht en flexibiliteit. Er zijn allerlei handige klemmen verkrijgbaar, bijvoorbeeld klemmen met meerdere etages (en potentialen) om bijvoorbeeld aarde, nul en fase aan te sluiten of het bussignaal en voeding voor 1-wire-sensoren door te verbinden.
Ik heb eens samengezeten met onze elektriciteitsman en die gaf al aan dat indien we voor domotica gaan hij al vaak opteert om de 230V en de intelligente sturing in twee kasten onder te verdelen (uiteraard wel de "afmonteerrijgklemmen" in de sturingskast zodat je daar netjes individuele lichtpunten of stopcontacten kan opkoppelen op de relais'.
Kies kabelgoten een maatje groter dan je denkt nodig te hebben.
Will do
Zorg voor een scheiding tussen 230VAC netspanning, zwakstroom en signaalkabels.
Aha, de elektriciteitsman denkt dus al hetzelfde zie hierboven ;)
Ze mogen wel beide naast elkaar liggen in een goot als de afscherming van elke kabel voldoende is om de hoogste spanning aan te kunnen maar het is netter en minder storingsgevoelig om ze gescheiden te houden. Links van de rail maak je bijvoorbeeld een kabelgoot voor zwakstroom en rechts een goot voor netspanning. Boven en onder elke rail heb je dan een horizontale kabelgoot. Kleurcodering gebruik voor bepaalde type kabels maakt het ook overzichtelijker.
Check
Als je de middelen hebt om ook de elektra naar de wcd's stervormig aan te leggen zou ik dat ook doen. Een centraaldozensysteem is enorm inflexibel. Met een stervormig systeem heb je alle mogelijkheden en kun je later eventueel wcd's schakelen. Relais zijn niet zo duur en uitgangen om ze aan te sturen hoeven dat ook niet te zijn (ik gebruik hier Wago-plc's waarvoor ik viervoudige digitale uitgangen van eBay haal voor prijzen van € 7,50 per stuk, 16A relais van Finder haal ik van eBay voor € 6,50 per stuk).
Bedoeling was sowieso om ieder lichtpunt en zoveel mogelijk de stopcontacten individueel naar de kast te laten gaan, zo weinig mogelijk "doorverbinden".
[...]

Ik heb thuis ook van die sensoren liggen maar moet nog aan de slag om ze te monteren. Ik wil ze in de wandschakelaars wegwerken (gaatje boren aan de onderkant van het frame of gewoon achter de toets plaatsen. Voor een tweaker is het best een leuk project om te doen maar hou er wel rekening mee dat het veel werk is om aan te sluiten. Je moet er tijd voor hebben en het leuk vinden.

Voor 1-wire heb je vier aders nodig als je sensoren niet in parasitaire modus gebruikt maar met losse aders voor voeding (is betrouwbaarder). Naast + en - heb je een aanvoer en retour voor het signaal (de retour verbindt je in je regelkast op een rijgklem door met de aanvoer naar de volgende sensor).
Duidelijk, dat trucje met boren in het kader en dan dat sensortje daar aan hangen had ik ook al gezien.
[...]

Een domoticasysteem kan prima een work in progress zijn als je de deelproject maar goed (en snel) oplevert en alles in huis normaal blijft functioneren (geautomatiseerd dan wel handmatig). Verlichting moet gewoon meteen goed werken, automatische zonwerking en naregeling van de vloerverwarming op kamerniveau kunnen later wel. Als je het goed doet gaat het écht werken. Je krijgt er dan wellicht alleen niet de waardering voor die je verdiend omdat een goed werkend en onzichtbaar systeem snel als vanzelfsprekend ervaren zal worden ;) .
Zie hierboven, in eerste instantie zou ik dan bv. met KNX alleen basisfuncties willen voorzien (klassieke verlichting aan/uit en een centrale aan/uit knop aan de deuren en de slaapkamer.

Na een jaartje evalueren dan eens kijken welke use cases we willen automatiseren en dat die niet beginnen te botsen ("TV kijken" en iemand die op "Koken" duwt bv dat diegene die TV kijkt geen last heeft van lichten die aangaan door het koken oid). Zeker als je naar use cases gaat die over verdiepen spannen gaat het snel met die kans op botsen...
Betrouwbaarheid is wel belangrijk. Als je aan de slag wil gaan met een domoticaserver waar software zoals OpenHab of Symcon op (in plaats van een kant en klare controller zoals een Loxone Miniserver) draait adviseer ik om zoveel mogelijk ethernet interfaces te gebruiken voor de communicatie met bijvoorbeeld een plc, ArtNet of 1-wire-controller. Dat werkt in mijn beleving betrouwbaarder dan usb.
Ik heb nog geen ambitie om er x86 alike software mee te laten communiceren, maar dat kan ooit nog komen. Je opmerking in acht houdend denk ik dan ook weer dat KNX mij een betrouwbaarder systeem lijkt, omdat ik daar slechts één Ethernetmodule moet bij aanschaffen en het daarna verder via de KNX-bus gaat.

Ik neig de laatste dagen/week meer naar het KNX systeem. Ik kan de software aan 0-prijs gebruiken via een kennis die zelf zijn woning heeft ingericht met KNX en de kosten voor het materiaal lijken me ook wel mee te vallen.

Ik kijk ook wel uit naar het systeem step-by-step uit te kunnen breiden. Ik zou bv. in eerste instantie ook nog geen logische modules hangen tot ik eigenlijk weet hoe ik leef in mijn woning.Uiteraard wel al heel wat bekabeling voorzien op triviale plekken zoals inkomplaatsen en vertrekplaatsen of leefruimtes. Daarna kan ik tijdschakelingen of IF-statements gaan inbouwen in de woning. De non-vendor lockin vind ik heel fijn bij KNX.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 17-10-2015 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

HyperBart schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 22:10:
[...]

Wat denk je eigenlijk over KNX? Het verbaast me eigenlijk dat iemand zoals jij (kan niet echt een rationele reden aangeven) niet voor KNX heeft gekozen. Het open karakter zonder lock in leek me net iets voor de uhr-Tweaker ;) ? Of vond je het net uitdagender/fijner om al die systemen à la DMX en 1wire aan mekaar te koppelen en zelf die PLC's aan mekaar te breien?
Ik heb overwogen om KNX te gebruiken en heb ook wat KNX-hardware gekocht totdat ik besloot om een plc te gebruiken voor het schakelen van relais en verwerken van input van o.a. druktoetsen en bewegingsmelders. De reden is dat ik KNX nodeloos complex en duur vond en de indruk kreeg een Boeing te gaan vliegen waar ik een quadcopter nodig had. Ik had al besloten dat ik mijn domoticasysteem zou bouwen op basis van een server waar IP Symcon op draait. Symcon biedt me de mogelijkheid om veel verschillende interfaces aan te sturen en gebruikt php als scripttaal. Zo ik in een voor mij bekende programmeertalen tegen mijn apparaten kan praten en heb ik de vrijheid om complexe (herbruikbare) functionaliteit te schrijven. Wat ik nodig had is een eenvoudige, betrouwbare en schaalbare manier om vanuit Symcon relais te schakelen en input te krijgen van de druktoetsen.

KNX is een decentraal systeem dat de mogelijkheid biedt om logica direct in apparaten te stoppen zodat een sensor bij bepaalde input een bepaalde actor aanstuurt. Programmeren moet via ETS (een softwarepakket van 1000 euro voor een installatie van meer dan 20 apparaten). Ik heb dat allemaal niet nodig omdat mijn logica in Symcon zit.

De kosten van KNX zijn ook hoog. Ik heb vorig jaar een 8-voudige KNX-schakelactor van eBay gehaald voor 230 euro. Voor mijn Wago-plc haal ik viervoudige digitale uitgangen voor prijzen vanaf acht euro van eBay en 16A mechanische relais kosten maar € 6,50 per stuk. Dat prijsverschil is dus aanzienlijk.
Ik heb nog geen ambitie om er x86 alike software mee te laten communiceren, maar dat kan ooit nog komen. Je opmerking in acht houdend denk ik dan ook weer dat KNX mij een betrouwbaarder systeem lijkt, omdat ik daar slechts één Ethernetmodule moet bij aanschaffen en het daarna verder via de KNX-bus gaat.
Ethernet wordt op veel plekken voor mission critical toepassingen gebruikt, bijvoorbeeld in datacenters. Er is niets mis mee. Als het gebruikt voor een domoticasysteem kun je wel overwegen om een gescheiden netwerk voor domotica aan te leggen en betere kwaliteit netwerkhardware te gebruiken dan de eerste de beste Trust-switch uit de lokale computerwinkel.

Voor de visualisatie van een knx-systeem en de bediening via smartphones en tablets zou je eventueel wel een x86-systeem of Rasberry Pi met een domoticasoftwarepakket kunnen gebruiken. Als je er niet veel werk aan wil hebben kan de Loxone Miniserver een oplossing zijn, dan heb je meteen software voor de bediening en er zit een KNX-interface in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Femme schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 09:41:
[...]

Ik heb overwogen om KNX te gebruiken en heb ook wat KNX-hardware gekocht totdat ik besloot om een plc te gebruiken voor het schakelen van relais en verwerken van input van o.a. druktoetsen en bewegingsmelders. De reden is dat ik KNX nodeloos complex en duur vond en de indruk kreeg een Boeing te gaan vliegen waar ik een quadcopter nodig had.
Mja, het klopt wel, uiteindelijk komt KNX ook uit de professionele markt en gebruiken, aan de andere kant komen PLC's daar ook voor het merendeel vandaan dus dat heft mekaar wat op.
Ik had al besloten dat ik mijn domoticasysteem zou bouwen op basis van een server waar IP Symcon op draait. Symcon biedt me de mogelijkheid om veel verschillende interfaces aan te sturen en gebruikt php als scripttaal. Zo ik in een voor mij bekende programmeertalen tegen mijn apparaten kan praten en heb ik de vrijheid om complexe (herbruikbare) functionaliteit te schrijven. Wat ik nodig had is een eenvoudige, betrouwbare en schaalbare manier om vanuit Symcon relais te schakelen en input te krijgen van de druktoetsen.
Dan lijken PLC's mij idd ook the way to go voor jou. Ik hecht er niet zo veel belang aan om alles met scripts en PHP alike dingen aan te sturen, maar ik begrijp je wel.
KNX is een decentraal systeem dat de mogelijkheid biedt om logica direct in apparaten te stoppen zodat een sensor bij bepaalde input een bepaalde actor aanstuurt. Programmeren moet via ETS (een softwarepakket van 1000 euro voor een installatie van meer dan 20 apparaten). Ik heb dat allemaal niet nodig omdat mijn logica in Symcon zit.
Ik kan aan ETS 4 geraken voor 0 EUR door het te lenen bij een kennis, dat ik dan zelf later een probleem ga hebben als ik iets wil wijzigen en ik niet meer kan rekenen op het lenen van die software is ook weer een feit, maar met een samen kopen actie op de DE KNX fora geraak je ook wel goedkoper aan die software, niettemin is het relatief duur.
De kosten van KNX zijn ook hoog. Ik heb vorig jaar een 8-voudige KNX-schakelactor van eBay gehaald voor 230 euro. Voor mijn Wago-plc haal ik viervoudige digitale uitgangen voor prijzen vanaf acht euro van eBay en 16A mechanische relais kosten maar € 6,50 per stuk. Dat prijsverschil is dus aanzienlijk.
Daar sta ik ook wel even van te kijken, jij breidt uit met tientjes, ik met 100 à 200 EUR voor eender welke module bijna. Time-awareness in je KNX-bus? 150 EUR. Dimmen 4 voudig? 150 EUR etc etc.
[...]

Ethernet wordt op veel plekken voor mission critical toepassingen gebruikt, bijvoorbeeld in datacenters. Er is niets mis mee. Als het gebruikt voor een domoticasysteem kun je wel overwegen om een gescheiden netwerk voor domotica aan te leggen en betere kwaliteit netwerkhardware te gebruiken dan de eerste de beste Trust-switch uit de lokale computerwinkel.
Nou ik deed Ethernet niet af als onbetrouwbaar, maar ik vertrouw iets basaals als licht aan licht uit liever niet toe aan IP-based dingen of mijn thuis-netwerk, een gescheiden netwerk is dan wel weer een oplossing maar dan heb ik zoiets van "tja, je doet het al over ethernet en nu dan nog eens gescheiden".
Voor de visualisatie van een knx-systeem en de bediening via smartphones en tablets zou je eventueel wel een x86-systeem of Rasberry Pi met een domoticasoftwarepakket kunnen gebruiken. Als je er niet veel werk aan wil hebben kan de Loxone Miniserver een oplossing zijn, dan heb je meteen software voor de bediening en er zit een KNX-interface in.
Idd, de betreffende vriend met ETS 4 heeft ook een Loxone hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Pas op met Loxone en KNX. Loxone heeft KNX uit marketing overwegingen opgenomen, maar ontwikkelt hier niet aan door. De huidige status (al twee jaar) is dat ze wel KNX berichten kunnen ontvangen, maar dat er aan veel functies geen terugkoppeling kan worden gegeven. Hierdoor gaat de Loxone uit de pas lopen, als je meerdere bedienpunten gebruikt voor één functie.

KNX voordelen
Ik heb bij mijn nieuwbouw wel voor KNX gekozen, en heb daar vooralsnog geen spijt van. De voordelen van KNX die ik zie:
  • Decentrale layout, waarbij de componenten met elkaar communiceren, niet via een centrale server
  • Redelijk kosteneffectieve oplossingen mogelijk als je het groot aan pakt
  • Geen vendor lock-in
  • Lage bitrate, waardoor uitermate betrouwbaar, ook over langere afstanden
  • Zeker niet complex als je eenmaal snapt hoe het werkt.
  • Dacht in eerste instantie dat ik scenes niet echt zwaar zou gaan gebruiken, maar het is een verademing. Bij het verlaten van het huis geef ik met een knop aan dat we weg zijn. KNX slaat dan de huidige situatie op (verlichting, muziek, bewaking). Bij terugkomst verwelkomt het huis je weer met de instellingen zodat het net lijkt alsof je nooit weg bent geweest. Daarnaast maakt vooral m'n vriendin handig gebruik van handmatige scenes. Overal in huis heb je de mogelijkheid de huidige instelling van de ruimte op te slaan onder 1 van de 4 beschikbare scenes voor die ruimte. Lang drukken slaat de huidige instelling op, kort drukken roept die situatie weer terug op. Dat is inclusief bijvoorbeeld in de slaapkamer de stand van verlichting, TV aan/uit, zender, films/muziek uit plex mediacenter unit etc
  • Besturing van de WTW installatie is een verademing. Op basis van aanwezigheid en co2 waarde wordt automatisch en traploos de luchtverversing geregeld. Geen 1-2-3 schakelaars meer die altijd vergeten worden...
KNX nadelen
Er zijn natuurlijk ook wel wat nadelen te benoemen:
  • ETS lenen van een vriend gaat niet fijn voor je werken. Je hebt altijd nog zaken die je mooier of beter wilt maken. Een optie is de ETS5 cursus doen, waarna je voor onder de 200,- zo uit mijn hoofd een licentie voor 20 KNX componenten projecten kan verkrijgen. Dat lijkt weinig, maar kan voor een huisinstallatie prima.
  • Sommige componenten zijn peperduur, en je voelt je dan aardig bekocht. Visualisatie is een goed voorbeeld. Rustig 2000,- tot 4000,- voor een nep ipad met wat software.
  • Hoeveelheid buis en kabel. Vergis je niet wat een stertopologie met zich meebrengt. Ik heb dagen en dagen voor elektricien gespeeld en buizen met de hand lopen buigen. Dat was een hels karwei, maar uitbesteden is vanwege de kosten vaak geen optie. Ook een elektricien vind het een hels karwei, en rekent je dan ook rustig 40.000,- voor de aanleg. Niet KNX specifiek natuurlijk. Dit is een nadeel wat je bij alle domotica eigenlijk wel hebt.
Visualisatie
Als het gaat om visualisatie, ben ik dan wellicht wel een echte nep tweaker, en heb ik deze gewoon zelf gebouwd :) Bestaat uit een aantal componenten en is nog groeiende:
  • Centrale KNX logger, die al het verkeer wegschijft naar een Microsoft SQL database
  • Analyse omgeving met SSAS cube en Excel draaitabel frontend
  • Logic module welke geavanceerde functies kan uitvoeren
  • Webserver / webinterface voor Tablet/Telefoon/PC met live koppeling, ingebouwd als module op de logger
  • Aanwezigheidssimulatie op basis van gemiddelde profielen voor dag in de week en tijd van het jaar
  • Todo: webinterface voor programmeren logic module, en samenstellen schermen van gebruikersinterface
Door het verzamelen van alle KNX data (database slaat per jaar zo'n 2 miljoen datapunten op), kan ik gemakkelijk analyses loslaten op gegevens. Ik was origineel van plan om de vloerverwarming tot in de puntjes te regelen maar uit de gegevens blijkt dat er maar marginaal bijgeregeld hoeft te worden. We hebben een volledig betonnen woonvloer gestort van 15 cm dik, en dit werkt zoals in veel gebouwen als een enorme opslag voor energie. Het beton houdt de ruimte goed op temperatuur en wijkt amper af van temperatuur onder weersinvloeden. Misschien dat ik ooit nog eens een poging ga wagen om er wat in bij te sturen, maar de gegevens nu geven zulke kleine marges dat ik het de moeite niet waard vind. Wel heb ik met de data prima de verschillende doorlaatkleppen voor de vloerverwarming circuits kunnen afstellen, zodat er een behaaglijke temperatuur heerst in ieder vertrek.

Ik moet nog steeds een KNX info topic starten, maar een nieuwe (en verdomd drukke baan) naast het nog steeds afbouwen van het huis (ook meubels/vaste inrichting/verlichting etc maken we zelf) voorkomt dat. Tot die tijd info op aanvraag denk ik? :)

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
tss68nl schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:06:
Pas op met Loxone en KNX. Loxone heeft KNX uit marketing overwegingen opgenomen, maar ontwikkelt hier niet aan door. De huidige status (al twee jaar) is dat ze wel KNX berichten kunnen ontvangen, maar dat er aan veel functies geen terugkoppeling kan worden gegeven. Hierdoor gaat de Loxone uit de pas lopen, als je meerdere bedienpunten gebruikt voor één functie.
Klopt, de kennis in kwestie was niet zo wild van Loxone, maar voor visualisatie en smartphone bediening deed het zijn werk. Quote "ge maakt uw KNX er wel een pak lomper op".
KNX voordelen
Ik heb bij mijn nieuwbouw wel voor KNX gekozen, en heb daar vooralsnog geen spijt van. De voordelen van KNX die ik zie:
[list]
• Decentrale layout, waarbij de componenten met elkaar communiceren, niet via een centrale server
Vond ik ook een huge pre
• Redelijk kosteneffectieve oplossingen mogelijk als je het groot aan pakt
De basis leggen (voeding en ethernetmodule) kost idd veel, maar daarna vind ik de kost wel "meevallen". Al ben ik wel wat jaloers op Femme met PLC's...
• Geen vendor lock-in
+1
• Lage bitrate, waardoor uitermate betrouwbaar, ook over langere afstanden
Verwacht hier geen problemen mee, maar als er ooit in het tuinhuisje iets moet komen is het wel fijn, ik vind het dan wel wat "riskant" want je hele bus ligt dan bwv spreken "open" tot in het huis. Maar binnenshuis is het wel leuk dat je heel ver kan gaan.
• Zeker niet complex als je eenmaal snapt hoe het werkt.
Ben met de cursus eens gestart en simpele schakelingen moeten al wel te doen zijn.
• Dacht in eerste instantie dat ik scenes niet echt zwaar zou gaan gebruiken, maar het is een verademing. Bij het verlaten van het huis geef ik met een knop aan dat we weg zijn. KNX slaat dan de huidige situatie op (verlichting, muziek, bewaking). Bij terugkomst verwelkomt het huis je weer met de instellingen zodat het net lijkt alsof je nooit weg bent geweest. Daarnaast maakt vooral m'n vriendin handig gebruik van handmatige scenes. Overal in huis heb je de mogelijkheid de huidige instelling van de ruimte op te slaan onder 1 van de 4 beschikbare scenes voor die ruimte. Lang drukken slaat de huidige instelling op, kort drukken roept die situatie weer terug op.
Zo, dat is wel interessant! Daar wil ik wel eens wat informatie over. Want heb je naast de 4 scenes dan ook nog manuele schakelaars zodat je de lichten individueel traditioneel kan bedienen? Is veel schakelaars ook niet heel verwarrend in huis?
Dat is inclusief bijvoorbeeld in de slaapkamer de stand van verlichting, TV aan/uit, zender, films/muziek uit plex mediacenter unit etc[/li]
Hoe heb je dat geregeld met TV aan uit? Ik heb nu bv. een Harmony en ik zou het net omgekeerd doen: je ploft in de zetel, neem de Harmony erbij, die stuurt wat IR signalen naar de KNX ook en KNX zet zich automatisch in de scene "TV kijken" oid.
• Besturing van de WTW installatie is een verademing. Op basis van aanwezigheid en co2 waarde wordt automatisch en traploos de luchtverversing geregeld. Geen 1-2-3 schakelaars meer die altijd vergeten worden...
[/list]
Geen WTW hier, maar wel ventilatiesysteem, bedoel je dat? Want dat is idd standje 1-2-3 maar ik vrees dan dat automatisatie ook weer gaat wringen: wat als je thuis zit en je hebt een check op CO2 staan en het systeem begint vol te blazen, overrule je dan manueel? Hoe lang is die overrule dan? Hoe ga je daar mee om?

KNX nadelen
Er zijn natuurlijk ook wel wat nadelen te benoemen:
[list]
• ETS lenen van een vriend gaat niet fijn voor je werken. Je hebt altijd nog zaken die je mooier of beter wilt maken. Een optie is de ETS5 cursus doen, waarna je voor onder de 200,- zo uit mijn hoofd een licentie voor 20 KNX componenten projecten kan verkrijgen. Dat lijkt weinig, maar kan voor een huisinstallatie prima.
Ik ben aan het denken om het via een samenkopen actie te doen op de DE fora. De betreffende vriend woont niet meer in het KNX-huis dus heeft ook geen nood meer aan de software, ik kan het eerste jaar verder en kan daarna zelf even uitkijken voor de ETS5 of misschien zelfs al 6 tegen dan?
• Sommige componenten zijn peperduur, en je voelt je dan aardig bekocht. Visualisatie is een goed voorbeeld. Rustig 2000,- tot 4000,- voor een nep ipad met wat software.
Verre toekomstmuziek hier.
• Hoeveelheid buis en kabel. Vergis je niet wat een stertopologie met zich meebrengt. Ik heb dagen en dagen voor elektricien gespeeld en buizen met de hand lopen buigen. Dat was een hels karwei, maar uitbesteden is vanwege de kosten vaak geen optie.
Gebruik je geen flex-buis dan? Wordt hier in Belgie veel gedaan de laatste tijd.
Ook een elektricien vind het een hels karwei, en rekent je dan ook rustig 40.000,- voor de aanleg. Niet KNX specifiek natuurlijk. Dit is een nadeel wat je bij alle domotica eigenlijk wel hebt.[/li]
[/list]
Bijkomend punt: ik ben aan het denken om ook een bus te leggen langs al mijn stopcontacten, zodat ik later met een inbouw actor makkelijk kan kiezen welk stopcontact ik wil schakelen zonder dat ik met ieder stopcontact naar de kast moet(?)

Visualisatie
Als het gaat om visualisatie, ben ik dan wellicht wel een echte nep tweaker, en heb ik deze gewoon zelf gebouwd :) Bestaat uit een aantal componenten en is nog groeiende:
[list]
• Centrale KNX logger, die al het verkeer wegschijft naar een Microsoft SQL database
Dat lijkt me interessant, just to have en voor troubleshooting.
• Analyse omgeving met SSAS cube en Excel draaitabel frontend
Geen idee wat dit is (SSAS) en wat je voor thuis er mee qua meerwaarde kan realiseren
• Logic module welke geavanceerde functies kan uitvoeren
Is dat die module die beslissingen kan nemen op basis van tijd of licht? If this then that achtige toestanden?
• Webserver / webinterface voor Tablet/Telefoon/PC met live koppeling, ingebouwd als module op de logger
• Aanwezigheidssimulatie op basis van gemiddelde profielen voor dag in de week en tijd van het jaar
• Todo: webinterface voor programmeren logic module, en samenstellen schermen van gebruikersinterface
Die profielen heb je ook "gemined" op basis van je specifieke gebruik in het huis?
[/list]

Door het verzamelen van alle KNX data (database slaat per jaar zo'n 2 miljoen datapunten op), kan ik gemakkelijk analyses loslaten op gegevens. Ik was origineel van plan om de vloerverwarming tot in de puntjes te regelen maar uit de gegevens blijkt dat er maar marginaal bijgeregeld hoeft te worden. We hebben een volledig betonnen woonvloer gestort van 15 cm dik, en dit werkt zoals in veel gebouwen als een enorme opslag voor energie. Het beton houdt de ruimte goed op temperatuur en wijkt amper af van temperatuur onder weersinvloeden. Misschien dat ik ooit nog eens een poging ga wagen om er wat in bij te sturen, maar de gegevens nu geven zulke kleine marges dat ik het de moeite niet waard vind. Wel heb ik met de data prima de verschillende doorlaatkleppen voor de vloerverwarming circuits kunnen afstellen, zodat er een behaaglijke temperatuur heerst in ieder vertrek.
Vloerverwarming wordt vaak in Belgie gezegd om die statisch te houden en niet bij te regelen met domotica, ik ga wel de voorzieningen treffen (EIB kabel tot bij de collector waar de ventieltjes op staan).
Ik moet nog steeds een KNX info topic starten, maar een nieuwe (en verdomd drukke baan) naast het nog steeds afbouwen van het huis (ook meubels/vaste inrichting/verlichting etc maken we zelf) voorkomt dat. Tot die tijd info op aanvraag denk ik? :)
Graag, dat is hier nog niet op GoT en het zou heel wat info en de instap met ETS volgens mij ook veel kleiner maken voor beginnelingen of mensen die over KNX twijfelen. Ook design keuzes eens laten aftoetsen zou daar heel fijn zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
Aanvulling op mijn vorige post:

Wat kost dat dan?
Ligt natuurlijk een beetje aan je eisen en wensen, maar er zijn wel wat producten waar je eens naar kan kijken die voor KNX een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben:
http://www.voltus.de/haus...t/schaltaktoren/standard/
De AKU 1616 heeft 16x 16Amp 230V schakelingen voor gemiddeld 17,30 euro per schakeling.
De AKS 2016 heeft 20x 16Amp 230V, met als groot voordeel een dedicated button per relais, voor gemiddeld 19,- per schakeling.
http://www.voltus.de/haus...aktoren/mit-strommessung/
Een AMI-1216 van dezelfde fabrikant, en heeft stroommeting op ieder afzonderlijk kanaal. Wel 27,- per kanaal, maar 20A rated, en doet hier dienst direct achter alle afzonderlijke groepen als centrale stroommeting per groep.
http://www.voltus.de/haus...hersteller/mdt/eingaenge/
BE 16000.01 - Ingang voor deurcontacten, of drukknoppen: 15 euro per contact.

Pulsdrukkers vs. KNX units
Het lijkt een stuk goedkoper om pulsdrukkers te gebruiken ipv volledige KNX units, maar ik ben er achter gekomen dat het voor mij alleen maar lucratief is als ik maar één enkel item (bijvoorbeeld licht) wil bedienen in een ruimte. Veel ruimtes in mijn geval maken gebruik van een aantal te schakelen onderdelen (hoofdlicht, staande lamp, dimmen op/neer, TV, versterker), aangevuld met meestal 4 posities voor scenes, en wellicht nog bediening voor jalouzieen. Voor iedere button zou ik dan een ingang op de BE 16000 moeten gebruiken van 15,- per stuk, naast de kosten van ongeveer 20 euro voor de drukker zelf.
Dan is een KNX unit met 8 schakelpunten in KNX uitvoering tóch goedkoper, en heeft vaak ook LED terugmelding :)

Ik gebruik units van Ekinex, die met een beetje onderhandelen voor 130,- per stuk te kopen waren. Daarbij krijg je in iedere unit een licht en temperatuur sensor, en goede led-feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
KNX bus tot buiten leggen is niet zo'n heel strak plan. Als je tuinhuisje goed afgesloten kan worden, en je hebt een bewegingssensor erin zitten, dan kan je het overwegen, maar zou ik de kabel wel diep ingraven. Minimaal 70cm in NL sowieso :) Voor buitensensors kan je simpele 230V, 24V sensoren gebruiken, of de iHF sensors van steinel die tot op zekere hoogte door glas heen gaan. Kan je de sensors binnen plaatsen, direct achter het glas :)

De bovenste 2 knoppen (4 schakelingen) zijn meestal de directe bediening van lampen etc in de ruimte en aangrenzende ruimten. De onderste knoppen bedienen de scenes 1 t/m 4.
Sowieso moet je wel een systeem bedenken in de bediening. Bij mij is het: knop linksboven bedient altijd het belangrijkste licht in de ruimte waar hij hangt, meestal dus aan het plafond. Zo kan iedereen in huis overweg met iig basis lamp bediening. De rest wordt ingedeeld op positie t.o.v. de knop....iets rechts en laag bij de grond zit op de rechterknop onder...etc.

TV schakel ik gewoon de 230V. De tv heeft maar één kanaal: namelijk de reciever.
De reciever schakel ik ook met 230V, en daarnaast gebruik ik IP-control. Veel recievers kunnen tegenwoordig commando's ontvangen over de UTP aansluiting. Hiermee schakel ik de kanalen etc. Mijn zelfgebouwde KNX logger koppelt KNX commandos aan HTTP commandos naar de reciever.

Goed geregeld met de ETS4 software. Ondanks dat ETS5 er wat mooier uit ziet, blijft het een beetje pruts-software :)

Ik gebruik amper flex-buis. Wordt in NL ook veel gebruikt, maar vaak al voorbedraad. Daar is een reden voor:
  • Flex buis mag minder draad bevatten bij dezelfde 16mm 1/2" 19mm 3/4" diameter. Een dubbele kookgroep mag iig in NL niet door een flex buis.
  • Door flexbuis kan je amper achteraf nog draad trekken. De weerstand van alle ribbels is zó hoog, dat je het kan vergeten over langere afstanden, te krappe bochten, of meer dan 3 draden. En geloof me, je maakt snel te krappe of teveel bochten zonder dat je het door hebt.
Ik heb flex op een aantal plekken gebruikt in huis. De vuistregel daarbij: "als het echt niet anders kan, flex het dan" :)

SSAS is een business intelligence tool, waarmee je grote hoeveelheden data kan analyseren. Ik gebruik het om de mogelijkheid te hebben allerlei grafieken samen te stellen. Gemiddelden over periodes, periode vergelijk, ontwikkeling van temperatuur over tijd, standaard deviatie, etc etc.
Het is een beetje een beroepsdeformatie, in het dagelijks leven doe ik grotere BI projecten voor klanten als KLM en Albert Heijn. SSAS is voor dit een beetje als met een kanon op een mug schieten. Wel effectief :)

Logic module is door mijzelf gebouwd. Geen commerciële module. Die bestaan wel, en is een overweging of je dat de prijs waard vind. Ik heb de gebruiksprofielen inderdaad zelf gemined, sterker nog, ze worden automatisch bijgesteld naarmate er meer data wordt verzameld.

Dus ja, veel hobby project tijd omdat ik het gewoon leuk vind om zelf de touwtjes in handen te hebben. Geeft je ook beter inzicht in het KNX systeem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
tss68nl schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 11:56:
Aanvulling op mijn vorige post:

Wat kost dat dan?
Ligt natuurlijk een beetje aan je eisen en wensen, maar er zijn wel wat producten waar je eens naar kan kijken die voor KNX een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben:
http://www.voltus.de/haus...t/schaltaktoren/standard/
De AKU 1616 heeft 16x 16Amp 230V schakelingen voor gemiddeld 17,30 euro per schakeling.
De AKS 2016 heeft 20x 16Amp 230V, met als groot voordeel een dedicated button per relais, voor gemiddeld 19,- per schakeling.
Die MDT's neigde ik idd ook al naar toe.
http://www.voltus.de/haus...aktoren/mit-strommessung/
Een AMI-1216 van dezelfde fabrikant, en heeft stroommeting op ieder afzonderlijk kanaal. Wel 27,- per kanaal, maar 20A rated, en doet hier dienst direct achter alle afzonderlijke groepen als centrale stroommeting per groep.
Wait wut :o ? Die module steek jij nog eens na je groepen om iedere groep te kunnen meten? Dus als je X aantal kringen wilt schakelen die op een groep hangen moet je meerdere uitgangen aanspreken of één uitgang van die strommessung niet actief maken en alleen als monitoring poort gebruiken om door te lussen naar je kring-actor?
http://www.voltus.de/haus...hersteller/mdt/eingaenge/
BE 16000.01 - Ingang voor deurcontacten, of drukknoppen: 15 euro per contact.

Pulsdrukkers vs. KNX units
Het lijkt een stuk goedkoper om pulsdrukkers te gebruiken ipv volledige KNX units, maar ik ben er achter gekomen dat het voor mij alleen maar lucratief is als ik maar één enkel item (bijvoorbeeld licht) wil bedienen in een ruimte. Veel ruimtes in mijn geval maken gebruik van een aantal te schakelen onderdelen (hoofdlicht, staande lamp, dimmen op/neer, TV, versterker), aangevuld met meestal 4 posities voor scenes, en wellicht nog bediening voor jalouzieen. Voor iedere button zou ik dan een ingang op de BE 16000 moeten gebruiken van 15,- per stuk, naast de kosten van ongeveer 20 euro voor de drukker zelf.
Idd, voor één knopje is dat nog wel te doen, maar vanaf het moment dat je met twee knopjes of functies wilt gaat het snel richting voordeel van een KNX knop uit.
Dan is een KNX unit met 8 schakelpunten in KNX uitvoering tóch goedkoper, en heeft vaak ook LED terugmelding :)

Ik gebruik units van Ekinex, die met een beetje onderhandelen voor 130,- per stuk te kopen waren. Daarbij krijg je in iedere unit een licht en temperatuur sensor, en goede led-feedback.
Dat zijn echt mooie units :o . Ik vond ze wel niet op Voltus want een van jouw afbeeldingen is op het achtergrond artikel van Tweakers gebruikt, niet? :) . Ik heb me toen suf gezocht.

Wat me wel nog niet duidelijk is als je bv. dit soort schakelaars bekijkt:

http://www.voltus.de/scha...-reinweiss-glaenzend.html

Klopt het dan dat dit een schakelaar is met 4 zogenaamde "kanalen" waarbij ieder kanaal 2 drukknoppen heeft?

Is iedere drukknop dan een volwaardige drukknop? Want waarom zou je in één kanaal splitsen naar twee knoppen buiten bv. voor up and down. Je kan toch een knop inrichten als aan/uit knop?

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 21-10-2015 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
HyperBart schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 15:10:
Wait wut :o ? Die module steek jij nog eens na je groepen om iedere groep te kunnen meten? Dus als je X aantal kringen wilt schakelen die op een groep hangen moet je meerdere uitgangen aanspreken of één uitgang van die strommessung niet actief maken en alleen als monitoring poort gebruiken om door te lussen naar je kring-actor?
Ja, één van de 12x stroommeting units hangt recht achter 12 hoofdgroepen. Deze groepen bedienen voornamelijk grootverbruikers zoals ovens, wasmachine/droger, kookunits, boiler (2 fasen), én de groepen die naar de verdere KNX units worden gevoerd. De KNX voeding zelf zit op een aparte groep overigens.
Hiermee heb ik dus de mogelijkheid om
* Stroomverbruik te meten over al deze groepen,
* Aan/uit momenten te zien van bijvoorbeeld de wasmachine (je laat de unit automatisch een berichtje sturen als het stroomverbruik wijzigt)
* Oven uit te zetten als hij langer dan een bepaalde tijd aan staat
* Boiler vermogen te bepalen, op basis van tijd/aanwezigheid: 3600W (1 groep) / 7200W (2 groepen) / Helemaal uit
* Een heel gedeelte van het huis spanningsloos te maken, door een groep naar KNX spanningsvrij te maken

In praktijk staan de groepen voor KNX en grote apparatuur eigenlijk altijd aan, en wordt voornamelijk de boilergroep actief geschakeld.

Schakelen van individuele kringen gebeurt eigenlijk altijd via de 20x unit die in de KNX meterkast hangt. Deze krijgt zijn voeding van 1 van de groepen uit de 12x stroommeting unit, en zorgt dat er 20 individuele verbruikers op geschakeld kunnen worden.
Dat zijn echt mooie units :o . Ik vond ze wel niet op Voltus want een van jouw afbeeldingen is op het achtergrond artikel van Tweakers gebruikt, niet? :) . Ik heb me toen suf gezocht.
Haha, dat klopt. Ik heb het stuk over KNX bijgedragen aan het artikel van Femme :)
Wat me wel nog niet duidelijk is als je bv. dit soort schakelaars bekijkt:

http://www.voltus.de/scha...-reinweiss-glaenzend.html

Klopt het dan dat dit een schakelaar is met 4 zogenaamde "kanalen" waarbij ieder kanaal 2 drukknoppen heeft?

Is iedere drukknop dan een volwaardige drukknop? Want waarom zou je in één kanaal splitsen naar twee knoppen buiten bv. voor up and down. Je kan toch een knop inrichten als aan/uit knop?
Die schakelaar lijkt me heel erg oud.(software ook voor ETS3 nog, das prehistorisch bijna) Let op dat je dus een apart 'busaankoppelaar' nodig hebt, waarop de unit met de knoppen wordt geklikt. Dit is inmiddels aardig achterhaald, de meeste units hebben tegenwoordig een geïntegreerde bus-koppeling.

Het ligt heel erg aan het model en de fabrikant wat je met de knoppen kan doen. De software die is geschreven bepaalt of je een knop in gekoppelde (aan + uit) of afzonderlijke (toggle) modus kan gebruiken. Veel oudere units kunnen dit niet. Een goede manier om te achterhalen wat je met een unit kan is ETS installeren, en de ETS software voor de betreffende unit ophalen. Je kan dan een virtuele unit aanmaken(dus zonder dat je er fysiek een hebt), en in de settings in ETS kijken wat je er mee kan. Meestal wordt dan al heel snel duidelijk welke modi een unit kan ondersteunen.

Overigens nieuwsgierig: heb je een ventilatie of WTW (warmte terug win) unit nodig voor je nieuwbouw woning? Ik weet dat die units ontzettend hoog belast worden in België. De WTW units van Stork worden daar verkocht onder het label Stork ComfoD. Diezelfde units worden echter in Nederland geleverd als WHR units, vaak meer dan 500,- goedkoper (op WTW. Ventilatie units kosten sowieso niet de wereld). Ik ken een leverancier in Tilburg die bereid is aan België de Nederlandse units te leveren :+ :)
Mooie is ook dat er voor de Stork units een KNX/IP module wordt geleverd, die tevens dienst kan doen als KNX/IP Router. Ik kwam daar te laat achter, en had al een KNX Router, maar na aanschaf van de ComfoWay module heb ik nu dus twee KNX routers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
tss68nl schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 17:18:
[...]

Ja, één van de 12x stroommeting units hangt recht achter 12 hoofdgroepen. Deze groepen bedienen voornamelijk grootverbruikers zoals ovens, wasmachine/droger, kookunits, boiler (2 fasen), én de groepen die naar de verdere KNX units worden gevoerd. De KNX voeding zelf zit op een aparte groep overigens.
Hiermee heb ik dus de mogelijkheid om
* Stroomverbruik te meten over al deze groepen,
* Aan/uit momenten te zien van bijvoorbeeld de wasmachine (je laat de unit automatisch een berichtje sturen als het stroomverbruik wijzigt)
* Oven uit te zetten als hij langer dan een bepaalde tijd aan staat
* Boiler vermogen te bepalen, op basis van tijd/aanwezigheid: 3600W (1 groep) / 7200W (2 groepen) / Helemaal uit
* Een heel gedeelte van het huis spanningsloos te maken, door een groep naar KNX spanningsvrij te maken

In praktijk staan de groepen voor KNX en grote apparatuur eigenlijk altijd aan, en wordt voornamelijk de boilergroep actief geschakeld.
Mja dat dacht ik dus al, dan vind ik het nog niet direct de kost waard om eigenlijk "dubbel KNX" te schakelen, daarvoor kan ik dan evt nog altijd een aparte set van meting-KNXactoren leggen, maar ik vind je idee wel leuk, maar voor mij niet praktisch.
Schakelen van individuele kringen gebeurt eigenlijk altijd via de 20x unit die in de KNX meterkast hangt. Deze krijgt zijn voeding van 1 van de groepen uit de 12x stroommeting unit, en zorgt dat er 20 individuele verbruikers op geschakeld kunnen worden.

[...]

Haha, dat klopt. Ik heb het stuk over KNX bijgedragen aan het artikel van Femme :)
Dacht het al, ik sta er wel van verbaasd dat er weinig KNX-afficionado's zijn hier...
[...]

Die schakelaar lijkt me heel erg oud.(software ook voor ETS3 nog, das prehistorisch bijna) Let op dat je dus een apart 'busaankoppelaar' nodig hebt, waarop de unit met de knoppen wordt geklikt. Dit is inmiddels aardig achterhaald, de meeste units hebben tegenwoordig een geïntegreerde bus-koppeling.
Dat dacht ik al van die buskoppeling ja viel me al op dat er neen bij buskoppeling stond, duurde even voor het kwartje viel.
Het ligt heel erg aan het model en de fabrikant wat je met de knoppen kan doen. De software die is geschreven bepaalt of je een knop in gekoppelde (aan + uit) of afzonderlijke (toggle) modus kan gebruiken. Veel oudere units kunnen dit niet. Een goede manier om te achterhalen wat je met een unit kan is ETS installeren, en de ETS software voor de betreffende unit ophalen. Je kan dan een virtuele unit aanmaken(dus zonder dat je er fysiek een hebt), en in de settings in ETS kijken wat je er mee kan. Meestal wordt dan al heel snel duidelijk welke modi een unit kan ondersteunen.
Goed plan!
Overigens nieuwsgierig: heb je een ventilatie of WTW (warmte terug win) unit nodig voor je nieuwbouw woning? Ik weet dat die units ontzettend hoog belast worden in België. De WTW units van Stork worden daar verkocht onder het label Stork ComfoD. Diezelfde units worden echter in Nederland geleverd als WHR units, vaak meer dan 500,- goedkoper (op WTW. Ventilatie units kosten sowieso niet de wereld). Ik ken een leverancier in Tilburg die bereid is aan België de Nederlandse units te leveren :+ :)
Mooie is ook dat er voor de Stork units een KNX/IP module wordt geleverd, die tevens dienst kan doen als KNX/IP Router. Ik kwam daar te laat achter, en had al een KNX Router, maar na aanschaf van de ComfoWay module heb ik nu dus twee KNX routers ;)
Dus jij kan op basis van twee IP-adressen je KNX installatie uitlezen of laten loggen? Dat had dan ook je interface kunnen zijn waar je ETS mee had kunnen laten praten om je installatie de programmeren?

Wbh verhaal van de balansventilatie moet ik een systeem nemen wat aan een bepaalde eis voldoet, die eis is dat er in dit bestand van de Vlaamse overheid bij de kolom "Automatische regeling" JA moet staan. Alle andere systemen vallen per definitie af. Bij Stork of Zehnder zoals ze bij ons verkocht worden valt daar alleen de ComfoAir XL 3300 en hoger onder... Wil gerust de prijs daar eens voor opvragen hier bij een aantal verdelers :+ . Als dat maar 100 EUR meer is dan de Vasco module die we nu hebben dan is dat een cheap maniertje om aan een KNX router te komen.

Hmmm, ik moet maar eens een goede vriend in de BI ook mijn data laten minen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Ik heb nog geen goedkopere True RMS stroom meters kunnen vinden eigenlijk :) Vaak wel om 3 fasen te meten, maar direct flink aan de prijs. En dit ding meet 12 kanalen apart van elkaar, continue. Ben er wel content mee, zoals een belg zou zeggen :)

Ja, dat zou in principe kunnen, maar is niet nodig, dus ik heb op de tweede de functie uit gezet. Het klopt dat je hem ook als programmeer interface kan gebruiken. Let wel op dat je dan dus én KNX én UTP nodig hebt bij je WTW.

Haha, lekkere unit die XL 3300. In ieder geval genoeg frisse lucht in huis denk ik! :) Als je je aan de door de Belgische overheid verstrekte lijst moet houden dan gaat de vlieger sowieso niet op. Je zit dan vast aan de hogere prijzen omdat de overheid juist alleen de belgische benamingen op de lijst zet om de markt te beschermen. De NL versies hebben andere namen op dezelfde machines, en vallen dus af. Helaas :+

Qua bediening
  • Als je van mooie bediening houdt, en geld teveel hebt: kijk eens naar Basalte. Belgisch bedrijf volgens mij, en weten wel wat design is :)
  • Verder is het wellicht waard om te kijken naar de Berker B.IQ serie. Strak en niet zo heel duur.
  • Berker TS en Tense KNX zijn vergelijkbaar. Tense kan ik geen prijzen vinden, Berker redelijk betaalbaar.
Ekinex is voor mij mooi genoeg eigenlijk. Ze hebben een hoop verschillende soorten knoppen (ook alu, brons etc), en veel modellen kan je laten laser-graveren met logo's. Maar keus genoeg ook bij andere fabrikanten. Als je serieus geïntresseerd bent in Ekinex dan kan ik daar wel een balletje opgooien om te kijken welke prijs ze je willen bieden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
tss68nl schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 21:49:
Qua bediening
[list]
• Als je van mooie bediening houdt, en geld teveel hebt: kijk eens naar Basalte. Belgisch bedrijf volgens mij, en weten wel wat design is :)
Dat is dus niet het geval, die Basalte schakelaars hebben we ook in een demo-appartement gezien. Aan 500 EUR/st vind ik die ook wel echt belachelijk duur :') . Zeker als je ziet dat er dan ook nog nergens iets van display/terugkoppeling in verwerkt zit buiten dat LED-kruis. Mooie schakelaars hoor, dat wel maar als je dan ziet wat Ekinex heeft voor die prijs is de keus rap gemaakt.
• Verder is het wellicht waard om te kijken naar de Berker B.IQ serie. Strak en niet zo heel duur.
• Berker TS en Tense KNX zijn vergelijkbaar. Tense kan ik geen prijzen vinden, Berker redelijk betaalbaar.
[/list]
Ekinex is voor mij mooi genoeg eigenlijk. Ze hebben een hoop verschillende soorten knoppen (ook alu, brons etc), en veel modellen kan je laten laser-graveren met logo's. Maar keus genoeg ook bij andere fabrikanten. Als je serieus geïntresseerd bent in Ekinex dan kan ik daar wel een balletje opgooien om te kijken welke prijs ze je willen bieden :)
Ik ben wel heel veel interesse in die Ekinex schakelaars. Ik had naar een Belgische winkel gebeld die samenwerkte met Ekinex en die wist me te vertellen dat een Ekinex volgende prijs had:

Ekinex
Binnenwerk 160
32 EUR voor vier vlakken
18.2 EUR voor raampje

Ik vond dat persoonlijk best veel als ik jouw prijs had gezien. Dus je mag er zeker eens achter horen!

LINEA 71 4-FOLD PUSHBUTTON WITH SQUARE ROCKERS NO FRAME VERSION
COD.GBR - Nickel Finishing (het kader rond de knoppen)
COD.GAE - Intense Black - Standard Finishing (de knoppenafwerking)

Jij hebt frameless en randloze schakelaars, klopt dat? Want een van de verdelers in België die raadde echt wel een kadertje errond aan owv het feit dat ze zonder kadertje heel hard "plooien" of vervormen omdat de hoeken meer bewegingsruimte hebben dan de hoek aan het kruis tussen de knoppen.

[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 06-12-2015 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Haha, ja dat vond ik toch ook wel echt verschrikkelijk duur :) Het zijn wel echte touch schakelaars die je alleen maar aan hoeft te raken. Maar voor 300,- verschil druk ik wel iets harder :)

Prima, ik gooi even een balletje op bij Ekinex, kijken hoe ze er tegenover staan :) Hoeveel units had je ook alweer nodig? Drie? Of heb ik dat verkeerd onthouden?

Ik heb nog geen problemen gezien met units die niet vlak tegen de muur aan zitten, en dus plooien of krom trekken. Wel heb ik een unit gehad die juist in het midden niet goed te bedienen was en een beetje bol stond, maar dat was omdat de plastic delen niet correct geassembleerd waren.

De unit die in het artikel op de foto staat, vangt in de zomer 2 uur lang volle zon... en is nog net zo vlak als de muur is. Ik deel die ervaring dus helemaal niet? Wil niet zeggen natuurlijk dat het niet voorkomt, maar ik heb er iig geen last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Persoonlijk zou ik niet teveel geld uitgeven aan dure druktoetsen. Een druktoets gebruik ik alleen maar om licht aan/uit te schakelen, te dimmen of van scene te wisselen. Dat lukt allemaal met één paar conventionele druktoetsen. Als de functionaliteit echt ingewikkeld is doe je bediening beter met een smartphone/tablet of kun je het beter geheel automatiseren. In een huis dat volledig voorzien is van domotica zou je minder schakelaars of druktoetsen aan de muur moeten hebben dan in een conventioneel huis.

Ik heb thuis in het gastenverblijf Niko Pure (aluminium frames, erg mooi afgewerkt maar belachelijk duur) en in ons eigen woongedeelte Merten Artec aluminium (minder mooi design en afwerking maar stuk beter betaalbaar).

Temperatuurmeting in de druktoets vind ik dan wel een handige mogelijkheid van knx, dat bespaard een hoop werk vergeleken met aparte sensoren installeren per ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Dat klopt, die Basalte units zijn echt alleen voor mensen die niet meer weten wat ze met hun geld moeten :)

Ik gebruik de lichtsensors in de druktoetsen eigenlijk ook best veel, voor het schakelen van verlichting. Zo kan je een lichtsensor in huis gebruiken, om te bepalen wanneer de buitenverlichting aan gaat, als deze achter een raam zit waar nooit blindering voor hangt. Maar ook voor de ruimte zelf natuurlijk. Je kan bepalen op basis van lichtintensiteit, hoe fel en of verlichting moet branden. Vaak gekoppeld met een bewegingssensor.

Dat vind ik het enige jammere....dat er geen IR sensor kan worden ingebouwd in de muurunits van Ekinex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
tss68nl schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 13:13:
Ik gebruik de lichtsensors in de druktoetsen eigenlijk ook best veel, voor het schakelen van verlichting. Zo kan je een lichtsensor in huis gebruiken, om te bepalen wanneer de buitenverlichting aan gaat, als deze achter een raam zit waar nooit blindering voor hangt. Maar ook voor de ruimte zelf natuurlijk. Je kan bepalen op basis van lichtintensiteit, hoe fel en of verlichting moet branden. Vaak gekoppeld met een bewegingssensor.
Ik wist zelfs niet dat de Ekinex units ook lichtsensoren bevatten :o

Ik ben er heel hard over aan het twijfelen door wat Femme net zei over niet te groot geld naar knoppen te gooien.

Ik vind persoonlijk die Niko series een prima stukje techniek en ze zijn ook fijntjes. In combinatie met de stopcontacten die we eigenlijk sowieso al van Niko gingen nemen past dat wel mooi bij elkaar.
Ik had gisteren met mijn vrouw het plan eens overlopen en ik kwam uit op 20 schakelpunten. De totale prijs van een Ekinex schakelpunt is 130 EUR, toch tss68nl? Of was het 200? Dat tikt dan aardig door...

Voor Niko zou dat het volgende zijn:

41,88 EUR Niko Sokkel 4 voudige drukknop
18,00 EUR Niko frame rond schakelaar
8,60 EUR Drukknopafwerking

SUBTOTAAL : 68,48 EUR

46,93 EUR MDT KNX 4 voudige module

TOTAAL NIKO + KNX module : 115,41 EUR

Als Ekinex maar 130 EUR is dan kies ik liever voor directe KNX ipv met Niko te werken, de return op value die ik terugkrijg in de vorm van temperatuurmeting en lichtmeting is mij die 15 EUR extra wel waard.

Ik ben nu weer aan het denken om de "semi publieke" ruimtes zoals hall, living, keuken te voorzien van Ekinex en al de andere kamers van Niko. Maar op de badkamer en de slaapkamers komen radiatoren en daardoor zou het handig zijn als daar individuele temperatuursensoren hangen, waardoor ik weer neig richting Ekinex voor die kamers er bij...

Aan de andere kant denk ik ook: zorg dat het nu even werk en evalueer binnen een jaar/maanden waar je eigenlijk meer functies wilt door de Ekinex units te plaatsen. De eerste jaren gaan die slaapkamers toch nog geen verwarming op hebben staan omdat het echt slaapslaapslaapkamers zijn en geen kamers van kinderen om te studeren bv.

Vraag eens aan Ekinex of je kanalen wat een stuk of 20 schakelaars zou moeten kosten?

[ Voor 24% gewijzigd door HyperBart op 08-12-2015 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Yep, ik heb ook hard getwijfeld over Niko, en heb twee scenario's overwogen:
  • Niko met een MDT of andere fabrikant KNX unit er direct achter. De reden waarom ik dat heb laten varen is omdat ik de led's op de knoppen ook aangestuurd wilde hebben, en die KNX units met 8 i/o zijn weer duurder, waardoor het geen geld meer scheelde t.o.v. Ekinex.
  • SVV kabel leggen naar ieder schakelpunt, en dan afmonteren in de meterkast op een MDT 16000.01: http://www.voltus.de/haus...gaenge-potentialfrei.html. Leuk, maar zou per contactpunt toch 15 euro kosten aan KNX materiaal. Dat is net zo duur als die losse units direct achter het contact.
Dat laatste heeft alleen zin in ruimtes waar je ooit echt maar 1 schakelobject hoeft te besturen (bijv lamp aan het plafond -> dus geen tweede lamp, apparaat, jalouzien etc). Je koopt dan normale pulsdrukkers van bijvoorbeeld jung, legt een 2x2x0.8(of 0.6) SVV kabel en monteert zo een aantal punten af in huis. Pulsdrukker: €50,-
Ingang op MDT: € 15,-
Kabel: €2,- (voor 10 meter ofzo gemiddeld)

Nadeel is dat je geen bus-topologie kan hanteren, maar het allemaal in ster naar de centrale kast gelegd moet worden.

Ik wil je niet ontmoedigen, het is juist goed om alle opties tegen elkaar af te wegen. Ik heb ook alles tot mijn eigen verveling toe afgewogen tegen elkaar, en uit het niets de knoop doorgehakt hoe ik het ging doen :)

Ik schrik wel van het aantal schakelpunten dat je wilt gaan aanleggen eerlijk gezegd. Ik heb 11 schakelpunten op 225 m2 woonhuis, en de helft gebruikt voornamelijk IR sensors en lichtsensors, waardoor de schakelpunten er alleen zijn om handmatig een override te kunnen doen. Open woonkamer, werkhoek en keuken gebruiken alleen aan de uiteinden 1 Ekinex unit, de rest van de muren is volledig vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
tss68nl schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 20:34:
Yep, ik heb ook hard getwijfeld over Niko, en heb twee scenario's overwogen:
  • Niko met een MDT of andere fabrikant KNX unit er direct achter. De reden waarom ik dat heb laten varen is omdat ik de led's op de knoppen ook aangestuurd wilde hebben, en die KNX units met 8 i/o zijn weer duurder, waardoor het geen geld meer scheelde t.o.v. Ekinex.
  • SVV kabel leggen naar ieder schakelpunt, en dan afmonteren in de meterkast op een MDT 16000.01: http://www.voltus.de/haus...gaenge-potentialfrei.html. Leuk, maar zou per contactpunt toch 15 euro kosten aan KNX materiaal. Dat is net zo duur als die losse units direct achter het contact.
Mja, dan ben je echt het slechte van twee werelden aan het combineren imho, je hebt dan al een bus kabel en dan ga je in de kast terug aan de slag met individuele contactjes morsen, dan kan je even goed all the way met individuele knoppen aan de slag gaan denk ik dan. Ik volg je denkwijze. Ben ook te weten gekomen dat die LED terugkoppeling ook niet evident is met die MDT tastermodules omdat die een aparte voeding oid nodig hebben, dan haakte ik helemaal af.
Ik wil je niet ontmoedigen, het is juist goed om alle opties tegen elkaar af te wegen. Ik heb ook alles tot mijn eigen verveling toe afgewogen tegen elkaar, en uit het niets de knoop doorgehakt hoe ik het ging doen :)
Op die fase zit ik nu ;)
Ik schrik wel van het aantal schakelpunten dat je wilt gaan aanleggen eerlijk gezegd. Ik heb 11 schakelpunten op 225 m2 woonhuis, en de helft gebruikt voornamelijk IR sensors en lichtsensors, waardoor de schakelpunten er alleen zijn om handmatig een override te kunnen doen. Open woonkamer, werkhoek en keuken gebruiken alleen aan de uiteinden 1 Ekinex unit, de rest van de muren is volledig vlak.
Ik wil je anders het plan even doorsturen via DM, ben benieuwd naar je ideeën. IR sensors? Bedoel je bewegingsensors?

Woonkamer, keuken en de splitsmuur tussen woonkamer en living = 3 schakelpunten
Wasplaats = 1
Hall = 1
Bureau = 1
WC = 0 (bewegingsmelder)

Overloop boven = 1
Slaapkamer 1 = 2 à 3 (eentje aan de deur, één of 2 aan het bed)
Badkamer = 1
Slaapkamer 3 = 2 à 3 (eentje aan de deur, één of 2 aan het bed)
Dressing = 0 bewegingsmelder
Slaapkamer 2 = 2 à 3 (eentje aan de deur, één of 2 aan het bed)

Die slaapkamers is nog twijfelachtig ja. Als ik die laat vallen heb ik ongeveer hetzelfde als jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Ik heb navraag gedaan bij Ekinex en ga dat via de mail even de details naar je opsturen :) Heb nog wel een paar vragen :)

Wat betreft de bewegingsmelders: heb je ook overwogen om deurcontacten te gebruiken wellicht? Ik heb in het kozijn simpele reed-contactjes verwerkt, en iedere keer als de deur open wordt getrokken, dan wordt het licht voor een bepaalde looptijd aan gedaan. Verloopt die periode zonder een nieuwe puls, dan gaat het licht uit.

Diezelfde contactjes zitten overigens in iedere binnendeur, en worden gebruikt voor het alarm. Als er wordt ingebroken via bijvoorbeeld een slaapkamer, dan gaat het alarm af zodra de deur open getrokken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-03 14:42
Ik zit met dezelfde vragen, maar ik ga het zo oplossen.
Wij hebben 2 verdiepen + alles onderkeldert

Gelijkvloers: Ekinex FF 'NF (hopelijk goede prijs te pakken krijgen rond de 170euro)
Verdiep/kelder: MDT Glass Buttons of Standaard knopjes met MDT KNX input modules erachter (70-80 euro)

Ik heb echt geen zin om naast KNX dan nog eens voor de knopjes een gedeeltelijke ster topologie aan te nemen. Dus op deze manier kan ik mij voor de knopjes, bewegingssensoren beperken tot een KNX kabel.

Als bewegingssensor neem ik waarschijnlijk deze:

http://www.voltus.de/haus...t-knx-praesenzmelder.html

FYI, Ik heb Voltus gecontacteerd en ze kunnen ook Ekinex modules leveren, maar wel project per project. Dus je moet een overzicht doorsturen naar hun en dan maken ze een offerte. Ik heb hier wel nog geen prijs van, maar hou je op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
Bart,

kheb je een berichtje gestuurd met antwoord van Voltus.

Ik heb besloten om overal in het huis de Ekinex FF 'NF modules te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
carlw schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 10:51:
Bart,

kheb je een berichtje gestuurd met antwoord van Voltus.

Ik heb besloten om overal in het huis de Ekinex FF 'NF modules te hangen.
Bart, Carl.... als jullie nadenken over Ekinex, zou ik heel even wachten:

Ik heb vandaag bericht gehad van Ekinex dat ze een DHL pakket hebben gestuurd met hetgeen ze 13 tm 17 Maart gaan introduceren op Light+Building 2016 in Frankfurt. Ze gunnen een select aantal verdelers in ieder land de premiere van hun nieuwe producten zoals ze zelf aangeven.

Ik weet zelf nog niet wat het is, maar ze doen er zelf erg gewichtig over. (En laten ook niets los :+ ). Ik ben dan ook erg benieuwd!

Nu maar hopen dat het niet tegen valt :) En dat het überhaupt bruikbaar is voor een thuisinstallatie :)

Sssspannend

[ Voor 15% gewijzigd door tss68nl op 23-02-2016 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlw
tss68nl schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 15:44:
[...]

Bart, Carl.... als jullie nadenken over Ekinex, zou ik heel even wachten:

Ik heb vandaag bericht gehad van Ekinex dat ze een DHL pakket hebben gestuurd met hetgeen ze 13 tm 17 Maart gaan introduceren op Light+Building 2016 in Frankfurt. Ze gunnen een select aantal verdelers in ieder land de premiere van hun nieuwe producten zoals ze zelf aangeven.

Ik weet zelf nog niet wat het is, maar ze doen er zelf erg gewichtig over. (En laten ook niets los :+ ). Ik ben dan ook erg benieuwd!

Nu maar hopen dat het niet tegen valt :) En dat het überhaupt bruikbaar is voor een thuisinstallatie :)

[afbeelding]
Hehe, schitterend !! Ben benieuwd.
Ik ga zoiezo nog enkele maanden wachten doordat we nu nog maar aan de start van de werken zijn, dus eer dat de ruwbouw klaar is ...

Kben wel blij dat ik de beslissing genomen heb.
- MDT modules
- Overal Ekinex voor switches
- KNX bewegingssensoren
- Loxone miniserver (eerste testen bij een kennis zijn zeer goed verlopen, maar ik ga nog wat "specialere" zaken bij hem uittesten)

De enige vraag is nog wat ik met LED verlichting doe die ik wil dimmen.
Ook de DMX of DALI toer opgaan, of toch 230V dimbare leds pakken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimvanhoof
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-10-2019
ik probeer met een ESR12DDX-UC in 2XR mode "tweevoudig schakelrelays met telkens 1 NO contact en stuuringangen A1 en A3"

productiedatum is 51/11.

Ik sluit enkel +B1 en -A2 aan op 12V DC.

Daarna met een draadje van A3 naar de +12V en het relay werkt.

Hetzelfde nu met A1 naar +12V en er gebeurt niets. Ik heb er zo twee en beiden reageren identiek.

Zit er dan een fout in de software in deze configuratie?
Pagina: 1