Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
KNX lijkt de eerste kandidaat (alhoewel duur en wellicht wat gedateerd?). Loxone lijkt een goede tweede, maar ik kan maar weinig ervaringen met dit systeem terugvinden. Tot slot natuurlijk PLCs, maar heb niet de tijd om met een eigen php framework aan de gang te gaan zoals Femme dat kennelijk doet (al zou ik het wel kunnen met mijn achtergrond).
Wat ik wil regelen is licht (verlichting, rolgordijnen, zonwering), temperatuur (radiatoren, vloerverwarming, zonwering) en ventilatie (mechanisch). Daarnaast staan beveiliging en elektrische toegang hoog op het lijstje ivm een kantoor aan huis.
Mijn vraag: is KNX in dit geval the-way-to-go of moet ik toch beter kijken naar de alternatieven?
Nu wil ik de pomp (uiteraard) automatisch laten schakelen, maar alleen als het nodig is.
Is er toevallig een al een service die op basis van je locatie kan aangeven of sproeien een goed idee is?
Dat de grond droog is kan wel met vochtigheidssensor worden gemeten, maar dat er een halfuur later een dikke bui aan komt lijkt me lastiger.
Verwijderd
Technieken o.b.v. het Z-wave protocol werken o.b.v. MESH technologie, dus een wireless systeem zou je tegenwoordig prima kunnen passen. Denk hierbij aan systemen van Fibaro en/ of de schakelaar/ dimmers van Qubino. Wanneer je je toch beter voelt bij een bedraad systeem, dan is digitalSTROM een prima alternatief.mbhoek schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 23:58:
Hoi, ik lurk nu al een tijdje mee omdat ik op zoek ben naar m'n volgende domotica systeem. Momenteel heb ik Jung RF (toegevoegd aan bestaande woning), maar voor ons nog te bouwen huis ben ik vrijwel zeker dat ik een bedraad systeem wil (al was het alleen maar vanwege de response tijd).
KNX lijkt de eerste kandidaat (alhoewel duur en wellicht wat gedateerd?). Loxone lijkt een goede tweede, maar ik kan maar weinig ervaringen met dit systeem terugvinden. Tot slot natuurlijk PLCs, maar heb niet de tijd om met een eigen php framework aan de gang te gaan zoals Femme dat kennelijk doet (al zou ik het wel kunnen met mijn achtergrond).
Wat ik wil regelen is licht (verlichting, rolgordijnen, zonwering), temperatuur (radiatoren, vloerverwarming, zonwering) en ventilatie (mechanisch). Daarnaast staan beveiliging en elektrische toegang hoog op het lijstje ivm een kantoor aan huis.
Mijn vraag: is KNX in dit geval the-way-to-go of moet ik toch beter kijken naar de alternatieven?
Op het Domoticz forum is er ook iemand hier mee bezig: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=38&t=6904CyBeRSPiN schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 09:00:
Ben bezig met het aanleggen van een beregeningssysteem voor mn tuin (Gardena Micro Drip), het water pomp ik achter uit de vaart.
Nu wil ik de pomp (uiteraard) automatisch laten schakelen, maar alleen als het nodig is.
Is er toevallig een al een service die op basis van je locatie kan aangeven of sproeien een goed idee is?
Dat de grond droog is kan wel met vochtigheidssensor worden gemeten, maar dat er een halfuur later een dikke bui aan komt lijkt me lastiger.
Heb ook dingen voorbij zien komen van vochtigheidssensor, Buienradar etc. Daar kun je vast wel wat dingen van gebruiken.
Verwijderd
Kijk eens naar de regensensor van Netatmo, die is te integreren in o.a. de Vera controller als de controllers van Fibaro (HC2 en HCL). Mogelijk dat je acties kunt plannen n.a.v. de hoeveelheid regen die er de afgelopen dagen wel/ juist niet is gevallen.CyBeRSPiN schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 09:00:
Ben bezig met het aanleggen van een beregeningssysteem voor mn tuin (Gardena Micro Drip), het water pomp ik achter uit de vaart.
Thanks! Dat is precies wat ik zocht.ThinkPadd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 09:31:
[...]
Op het Domoticz forum is er ook iemand hier mee bezig: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=38&t=6904
Heb ook dingen voorbij zien komen van vochtigheidssensor, Buienradar etc. Daar kun je vast wel wat dingen van gebruiken.
Ok, maar regen in het verleden geeft geen garantie voor de toekomstVerwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 09:43:
[...]
Kijk eens naar de regensensor van Netatmo, die is te integreren in o.a. de Vera controller als de controllers van Fibaro (HC2 en HCL). Mogelijk dat je acties kunt plannen n.a.v. de hoeveelheid regen die er de afgelopen dagen wel/ juist niet is gevallen.
[ Voor 36% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-07-2015 10:29 ]
Bij nieuwbouw zou ik inderdaad een bedraad systeem aanleggen.mbhoek schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 23:58:
Hoi, ik lurk nu al een tijdje mee omdat ik op zoek ben naar m'n volgende domotica systeem. Momenteel heb ik Jung RF (toegevoegd aan bestaande woning), maar voor ons nog te bouwen huis ben ik vrijwel zeker dat ik een bedraad systeem wil (al was het alleen maar vanwege de response tijd).
Voor domotica vind ik Loxone een veel makkelijkere en goedkopere oplossing dan een volledig knx-systeem. Een nadeel van knx is dat je alle onderdelen van het systeem zelf moet samenstellen. Je hebt een interface nodig om de apparaten aan de bus te programmeren, een apparaat dat een klok verzorgd als je op tijd wil schakelen, een apparaat dat de visualisatie doet als je je domoticasysteem via een smartphone, tablet of smartwatch wil kunnen bedienen, een licentie voor ETS om het systeem te kunnen programmeren. De losse onderdelen zijn ook nog eens erg prijzig en je moet je eerst goed verdiepen in de werking van knx en ETS.
Met een Loxone Miniserver haal je voor 500 euro een apparaat in huis waarmee je je domoticasysteem op een gebruiksvriendelijke manier kunt programmeren, dat de visualisatie doet én voorzien is van acht 230V relais, acht digitale ingangen en vier analoge in- en uitgangen. De Miniserver heeft zelfs een knx-interface. Een losse knx-ethernet interface is nieuw al even duur als een Loxone Miniserver. Voor de prijs is de Miniserver echt een enorm goede deal. Als je de functionaliteit van de Miniserver met losse knx-componenten bij elkaar moet rapen zit je al zo op een investering van duizenden euro's.
De plc-route is leuk als je wat meer wil zelfbouwen en eventueel zelf de software wil schrijven. Het aansturen en uitlezen van een plc hoeft niet ingewikkeld te zijn als dit via modbus/tcp doet en een domoticasoftwarepakket dat hiervoor ondersteuning heeft (bijv. OpenHab en IP Symcon). Je kunt het systeem dan nog meer naar je hand zetten maar zult wel meer tijd moeten investeren. Ook heb je met zo'n systeem gebaseerd op een domoticaserver met een domoticasoftwarepakket nog wat meer mogelijkheden om allerlei interfaces met je systeem te verbinden. Loxone is op dat gebied echter ook wel behoorlijk flexibel (maar mist bijvoorbeeld wel ondersteuning voor z-wave).
Een systeem gebaseerd op een plc kan uiteindelijk goedkoper zijn als veel in- en uitgangen nodig hebt en tweedehands modules gebruikt (die goed verkrijgbaar zijn). Ik heb laatst twintig viervoudige digitale in- en uitgangen voor 6 euro per stuk (dus € 1,50 per ingang) van eBay gehaald. De opstartkosten van Loxone zijn eigenlijk unbeatable. Het systeem lijkt me qua aansluiting ook tijdsbesparend ten opzichte van knx en een plc vanwege de hogere mate van integratie.
Ik weet niet of er standaardoplossingen zijn. Ik heb de api van Weather Underground geïntegreerd in mijn domoticasysteem zodat ik nu voor de komende dagen per uur de weersvoorspelling heb. Ik wil ooit nog een mooie controller schrijven voor de aansturing van de beregening.CyBeRSPiN schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 09:00:
Ik heb slechte ervaringen met X10 en alhoewel ze claimen dat digitalSTROM beter werkt, heb ik zo m'n twijfels. Zo vraag ik me af of ze het latency probleem kunnen oplossen.Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 09:27:
Wanneer je je toch beter voelt bij een bedraad systeem, dan is digitalSTROM een prima alternatief.
Dank voor het uitgebreide antwoord. Ik zag in je domotica artikel wel Loxone kort genoemd, maar er was geen aparte pagina aan gewijd. Is dat omdat het erg lijkt op PLC techniek?Femme schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 10:52:
Bij nieuwbouw zou ik inderdaad een bedraad systeem aanleggen.
Ondanks dat KNX erg duur is, vind ik wel dat ze één ding goed voor elkaar hebben: visualisatie. Zelfs feedback dmv bijv een status ledje op een schakelaar lijkt me al lastig(er) te doen met PLC/Loxone.
Nog voldoende om over na te denken dus (zal ik jullie hier ook nog vast wel eens mee lastig vallen
Dat artikel doelt had al doel om de verschillende domoticastandaarden en -technieken te bespreken. Loxone is geen standaard/techniek maar meer een controller die verschillende standaarden aan elkaar knoopt en zelf in bepaalde functionaliteit voorziet.mbhoek schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 14:20:
[...]
Dank voor het uitgebreide antwoord. Ik zag in je domotica artikel wel Loxone kort genoemd, maar er was geen aparte pagina aan gewijd. Is dat omdat het erg lijkt op PLC techniek?
In een andere artikel over domoticacontrollers is Loxone wel aan bod gekomen (inclusief een uitgebreide gebruikservaring van Archeon).
Je kunt zoiets wel voor elkaar bakken met een plc maar het is inderdaad wat meer werk.Ondanks dat KNX erg duur is, vind ik wel dat ze één ding goed voor elkaar hebben: visualisatie. Zelfs feedback dmv bijv een status ledje op een schakelaar lijkt me al lastig(er) te doen met PLC/Loxone.
De simpelste oplossing lijkt me een toets of schakelaar kiezen waar een ledje in zit dat op 24VDC werkt. De toets is verbonden met een ingang op de plc waar een potentiaal van 24V op staat. Wordt de toets ingedrukt dan gaat er een stroompje lopen waarmee je de led kunt laten branden.
Moet de led branden bij bepaalde feedback dan zou je 'm moeten aansluiten op de 24VDC digitale uitgang van een plc en de plc zo moeten programmeren dat de betreffende uitgang hoog geschakeld wordt als het ledje moet branden.
Niko heeft schakelmateriaal waarbij de drukknop en leds onafhankelijk van elkaar van bedrading voorzien kunnen worden, bijv. http://www.niko.eu/nlnl/niko/artikel/170-47101 .
Ok, helder. Dat tweede artikel had ik nog niet gevonden, erg interessant. Je hebt me al behoorlijk enthousiast gemaakt over Loxone, ze lijken een sweet-spot te raken tussen degelijke gebouw automatisering en DIY. Grote pluspunten tov KNX lijken de kosten, de gratis configurator én de vrij open API.Femme schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 14:43:
Dat artikel doelt had al doel om de verschillende domoticastandaarden en -technieken te bespreken. Loxone is geen standaard/techniek maar meer een controller die verschillende standaarden aan elkaar knoopt en zelf in bepaalde functionaliteit voorziet. In een andere artikel over domoticacontrollers is Loxone wel aan bod gekomen (inclusief een uitgebreide gebruikservaring van Archeon).
Ja, meer werk maar idd niet onoverkomelijk. Mooi spul op die NIKO site trouwens. Mijn insteek is dat ik niet enorme schermen op wil hangen met "kijk mij nou eens domotica hebben", maar het liefst zo transparant cq "non intrusive" als mogelijk wil zijn. Ik vind bijv het schakelmateriaal van Basalte.be (KNX) erg mooi.Je kunt zoiets wel voor elkaar bakken met een plc maar het is inderdaad wat meer werk.
Hmm, nu moet ik dus eigenlijk alleen de aannemer zo gek krijgen dat 'ie het gebouw oplevert met de extra leidingen en eventueel bekabeling (zag dat Loxone CAT7 adviseert maar er zal ook wel wat SVV in gaan), zonder de Loxone (want dat ga ik dan zelf doen) maar mét garantie.
Die mannen zijn een beetje specificatie geil denk ik
Tenzij de kabels 'vast' zitten in de muur zou ik gewoon standaard kabel erin rammen. Alles sneller dan Gbit in een gewoon huis is al bijna onzinnig en mocht je toch richting 10Gbit gaan, dan wil je misschien overstappen op glasvezel.
Ook 'moet' je alles dan afmonteren met cat7 contactdozen, want anders heb je er nog niks aan. En daarnaast heb ik hier al een keer alle contactdozen moeten vervangen. De spiksplinternieuwe cat6 contactblokjes werkten niet, terwijl de cat5e contactblokjes van een ander merk perfect op Gbit snelheid werkten.
Waarschijnlijk door de elektricien niet helemaal goed gemonteerd, maar los daarvan moest toch alles aangepast worden, aangezien hij weinig kaas had gegeten van netwerken. Leuk als je dan een vermogen aan niet werkend cat7 spul hebt.
Investeer dan liever die euro's in extra elektriciteitsbuis (25mm, niet 18mm) en een trekveer, dan weet je zeker dat je toekomstbestendig bent....
Ik heb qua datanetwerk gekozen voor S/Ftp cat6a en ftp cat5e deze passen samen nog door 19mm en afmonteren kan ook normaal. Voor cat7 is een 50mm diepe inbouwdoos niet diep genoeg om zonder knik af te monteren, je krijgt dan van de lelijke uitstekende data raampjes.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Loxone adviseert cat7 vanwege de superieure afscherming. Bij een cat7-kabel is elk aderpaar voorzien van afscherming. Voor de snelheid is cat7 in een domoticasysteem niet interessant. Loxone gebruikt cat7-kabel om bijvoorbeeld een druktoets te verbinden met een digitale ingang en om 1-wire temperatuursensoren aan te sluiten. In het eerste geval moet de kabel er gewoon voor zorgen dat er via de druktoets een 24VDC stroompje gaat lopen tussen de plus en min van de digitale ingang en 1-wire is een bus met een super lage communicatiesnelheid.TheGhostInc schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 00:53:
[...]
Die mannen zijn een beetje specificatie geil denk ik
Tenzij de kabels 'vast' zitten in de muur zou ik gewoon standaard kabel erin rammen. Alles sneller dan Gbit in een gewoon huis is al bijna onzinnig en mocht je toch richting 10Gbit gaan, dan wil je misschien overstappen op glasvezel.
Ook 'moet' je alles dan afmonteren met cat7 contactdozen, want anders heb je er nog niks aan. En daarnaast heb ik hier al een keer alle contactdozen moeten vervangen. De spiksplinternieuwe cat6 contactblokjes werkten niet, terwijl de cat5e contactblokjes van een ander merk perfect op Gbit snelheid werkten.
Waarschijnlijk door de elektricien niet helemaal goed gemonteerd, maar los daarvan moest toch alles aangepast worden, aangezien hij weinig kaas had gegeten van netwerken. Leuk als je dan een vermogen aan niet werkend cat7 spul hebt.
In de praktijk lijkt me de afscherming pas een issue als je heel veel kabels parallel aan 230VAC kabels trekt, maar dat wil je in principe toch zoveel mogelijk vermijden. Ook in de regelkast moet je ze proberen te scheiden in aparte kabelgoten, bijvoorbeeld zwakstroom en signaalkabels aan de linkerkant van je rails en 230VAC aan de andere kant. Cat6 zal in de praktijk een goed werken en heeft al een betere afscherming dan cat5. Het is ook een stuk makkelijker te hanteren (het stukje cat7 dat ik in huis heb is vanwege de afscherming erg stug).
In de praktijk zie je problemen vooral in scenario's waarbij je veel TL verlichting of andere 'spaarlampen' hebt en die kabels liggen in dezelfde kabelgoot als veel netwerkkabels. Industriële installaties zijn altijd een goede kandidaat voor extreme situaties.Femme schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 08:55:
[...]
In de praktijk lijkt me de afscherming pas een issue als je heel veel kabels parallel aan 230VAC kabels trekt, maar dat wil je in principe toch zoveel mogelijk vermijden. Ook in de regelkast moet je ze proberen te scheiden in aparte kabelgoten, bijvoorbeeld zwakstroom en signaalkabels aan de linkerkant van je rails en 230VAC aan de andere kant. Cat6 zal in de praktijk een goed werken en heeft al een betere afscherming dan cat5. Het is ook een stuk makkelijker te hanteren (het stukje cat7 dat ik in huis heb is vanwege de afscherming erg stug).
Ergens vind ik het jammer dat ze dus cat 7 aanraden, want dat betekent dat ze zelf weinig vertrouwen hebben in hun eigen robuustheid en dat ze dus alle problemen kunnen wegwuiven met 'O, je hebt geen cat 7, tja vervang alles maar eerst door cat 7, want het kan niet aan ons product liggen'.
Daarnaast is cat 7 vooral ontwikkelt voor netwerk (600Mhz+) toepassingen, vooral ook de 'twist' en de kern zijn nog strikter gespecificeerd, naast de afscherming. En dan ga je daar een 24V schakelstroom of 1-wire kHz signaal over sturen.... je installateur adviseert toch ook niet 6mm2 voor het hele huis 'voor het geval je toch die hydraulische hefbrug in je wc wil'.
Het is inderdaad gewoon een gevalletje van we adviseren de klant maar altijd de meest overengineered oplossing zodat storing per definitie uitgesloten is. Een simpele afgeschermde communicatiekabel of cat 6 zal in de praktijk ook prima werken.TheGhostInc schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:06:
[...]
Daarnaast is cat 7 vooral ontwikkelt voor netwerk (600Mhz+) toepassingen, vooral ook de 'twist' en de kern zijn nog strikter gespecificeerd, naast de afscherming. En dan ga je daar een 24V schakelstroom of 1-wire kHz signaal over sturen.... je installateur adviseert toch ook niet 6mm2 voor het hele huis 'voor het geval je toch die hydraulische hefbrug in je wc wil'.
Nogal overdreven. Je kunt gewoon cat5, telefoonkabel of gitaarsnaren proberen of whatever elektronen geleid als je daar zin in hebt. Zeker bij een digitale ingang zal bijna al het spul dat stroom geleid wel werken. In een knx-systeem wordt je geadviseerd goed afgeschermde knx/eib buskabel te gebruiken terwijl een minderwaardig kabeltje in veel gevallen ook wel zal werken.sunnybird schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 19:26:
Voor mij is dit een reden om zeker geen Loxone te nemen. Een echt zwakte bod en voor mijn gevoel geen goed uitontwikkeld product.
[ Voor 3% gewijzigd door Femme op 02-07-2015 19:47 ]
Waar zou jij dan voor kiezen?sunnybird schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 19:26:
Voor mij is dit een reden om zeker geen Loxone te nemen.
Hmm, ik was van plan om de signaaldraden mee te laten trekken met de AC kabels en dan vanuit de centraal doos door naar de schakelaars. Begrijp ik je goed dat jij een aparte buis rechtstreeks naar de schakelaars zou aanleggen met alleen de schakeldraad?Femme schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 08:55:
In de praktijk lijkt me de afscherming pas een issue als je heel veel kabels parallel aan 230VAC kabels trekt, maar dat wil je in principe toch zoveel mogelijk vermijden. Ook in de regelkast moet je ze proberen te scheiden in aparte kabelgoten, bijvoorbeeld zwakstroom en signaalkabels aan de linkerkant van je rails en 230VAC aan de andere kant.
Ik ga zodra het systeem beschikbaar komt Homey uitproberen is ook draadloos en heeft diverse communicatie modules aan boord.
De technieken gaan erg snel en de bedrade systemen waren in mijn ogen bedoeld voor grote en kleine bedrijven, maar de huidige draadloze verbindingen zijn ook betrouwbaar te noemen.
Officieel mag je geen 230V~ en datakabel in een buis trekken en dan vind ik sowieso het systeem voor huis en tuin gebruik niet meer aantrekkelijk.
Veel succes met je keuzes. En onthou elk voordeel heeft zijn nadeel.
Nu wel goed werkende melders
Dat laatste is wel de makkelijkste manier van werken (maar dan moet je wel extra buizen aanleggen).mbhoek schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 10:22:
[...]
Hmm, ik was van plan om de signaaldraden mee te laten trekken met de AC kabels en dan vanuit de centraal doos door naar de schakelaars. Begrijp ik je goed dat jij een aparte buis rechtstreeks naar de schakelaars zou aanleggen met alleen de schakeldraad?
Zwakstroom en sterkstroom door dezelfde mantelbuis mag wel als de isolatie van de laagste spanning de hoogst aanwezige spanning kan weerstaan en de maximale vulling van de buis (70 procent) niet wordt overschreden. In de centraaldoos moet de zwakstroomketen dubbel geïsoleerd blijven ten opzichte van de sterkstroomketen.
Aangezien ik zowel mijn IP camera opname en Domotica/beveiliging af wil laten handelen door mijn Raspberry Pi 2B met Zwave.me module wil ik deze achter slot en grendel weghangen in een loze ruimte boven mijn meterkast (ook mooie centrale plek in het huis).
Het installatiekastje wat ik heb weten te bemachtigen is van metaal maar bied wel ruimte om ook nog een kleine UPS en ev. wat netwerk apparatuur in te bouwen.
Ik zat er over te denken om aan de bovenzijde van het kastje een aantal sleuven te maken met een stof filter, zodat hier toch eventueel Wifi en Zwave signalen makkelijker weg kunnen.
Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!
daar gaan die sleuven geen oplossing voor bieden hoor...
Je zult de antennes buiten de metalen behuizing moeten plaatsen. Bij wifi zou dat niet zo'n probleem moeten zijn. Veel wifi routers/AP's hebben een antenne aangesloten via een pigtail die je eenvoudig kunt vervangen. Bij de z-wave module zal het wellicht lastiger zijn om (alleen) de module of de antenne op de module buiten de behuizing te plaatsen.Da_maniaC schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:10:
Iemand hier ervaringen met het inbouwen van een zwave controller in een behuizing etc?
Aangezien ik zowel mijn IP camera opname en Domotica/beveiliging af wil laten handelen door mijn Raspberry Pi 2B met Zwave.me module wil ik deze achter slot en grendel weghangen in een loze ruimte boven mijn meterkast (ook mooie centrale plek in het huis).
Het installatiekastje wat ik heb weten te bemachtigen is van metaal maar bied wel ruimte om ook nog een kleine UPS en ev. wat netwerk apparatuur in te bouwen.
Ik zat er over te denken om aan de bovenzijde van het kastje een aantal sleuven te maken met een stof filter, zodat hier toch eventueel Wifi en Zwave signalen makkelijker weg kunnen.
Dank voor de info.
Maar jullie verwachten dat zelfs wanneer ik sleuven van ong. 10mm x 150mm maak en de Zwave module hier zo'n 40 mm vanaf hangt er nog steeds te veel signaal verloren zal gaan?
Als mijn idee niet werkt, zou het andere alternatief zijn om met een GPIO extension cable de Zwave.me module te verplaatsen naar de rand van de behuizing. Gezien de locatie zou deze dan nog steeds niet in het zicht hangen van eventuele saboteurs...dus dat zou opzich nog kunnen werken...Femme schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 12:54:
[...]
Je zult de antennes buiten de metalen behuizing moeten plaatsen. Bij wifi zou dat niet zo'n probleem moeten zijn. Veel wifi routers/AP's hebben een antenne aangesloten via een pigtail die je eenvoudig kunt vervangen. Bij de z-wave module zal het wellicht lastiger zijn om (alleen) de module of de antenne op de module buiten de behuizing te plaatsen.
[Edit]
Hmmm, dit zou ik nog kunnen proberen:
http://blog.ecufix.com/20...istance-for-razberry.html
[ Voor 70% gewijzigd door Da_maniaC op 07-07-2015 13:17 ]
Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!
Ik denk echt, mede gezien het standard bereik van de module al niet super is, je echt een bijzonder slechte situatie creeert door hem met metaal te omsluiten...
Wat je met de metalen behuizing bereikt heet een "Kooi van Faraday".Da_maniaC schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 13:12:
..............
Maar jullie verwachten dat zelfs wanneer ik sleuven van ong. 10mm x 150mm maak en de Zwave module hier zo'n 40 mm vanaf hangt er nog steeds te veel signaal verloren zal gaan?
Ik ben prima bekend met het effect van de Kooi van Faraday, echter wil het vaak nog gewoon werken indien de zender/ontvanger zich langs een opening bevind.C4Vette schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 14:32:
[...]
Wat je met de metalen behuizing bereikt heet een "Kooi van Faraday".
Ik zal gaan proberen om via de antenne uit de door mijn gelinkte blog de 'tip' buiten de behuizing te brengen om te kijken of ik dan goed bereik blijf houden, zo nee dan zal ik mijn Zwave module moeten verplaatsen (of een USB stick aanschaffen, maarja dat kost weer wat meer geld...).Een dichte auto werkt als kooi van Faraday, maar vanwege de grote ramen is ontvangst van hoge frequenties zoals voor GSM (golflengte 33 cm) in de auto nog wel mogelijk.
Inderdaad, ik heb echter de mazzel gehad dat een collega op mijn werk een prachtig mooi installatiekastje incl. slot voor me kon regelen van metaal.
Als ik een kunstof installatiekastje van vergelijkbare grootte met slot zou kopen ben je zo 100 EUR. lichter.
Visualisatie (weergeven op b.v. een touchscreen) is in de KNX wereld juist niet heel geweldig geregeld. Standaard wordt bij KNX aangenomen dat de 'intelligentie' in de sensoren en actoren zit. Dus een schakelaar bij de WC deur en het lichtpunt in de WC weten dat ze naar elkaar moeten luisteren. Hierdoor is het systeem erg robuust want er is (behalve de bus kabel) geen single point of failure. Maar dat maakt het wel lastiger om 'externe' logica en visualisaties aan de installatie toe te voegen. Het kan zeker wel, maar de KNX systemen die deze centrale rol kunnen spelen zijn best aan de prijs. Tot zover wat ik tot nu toe heb opgepikt over KNX, ik wordt graag gecorrigeerd op dat vlakmbhoek schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 14:20:
Ondanks dat KNX erg duur is, vind ik wel dat ze één ding goed voor elkaar hebben: visualisatie. Zelfs feedback dmv bijv een status ledje op een schakelaar lijkt me al lastig(er) te doen met PLC/Loxone.
Maar ben het erg met je eigen analyse en met Femme eens. Als je nu de mogelijkheid hebt om een bedrade installatie op te zetten; zeker doen. Bedrijfzekerder, toekomstbestendiger, flexibeler en snellere responsetijd. Zit zelf met een vergelijkbaar vraagstuk en mijn voorkeur gaat op het moment sterk uit naar Loxone.
Het fraaie van Loxone is dat je ook heel prima een aantal KNX schakelaars kan plaatsen met LED feedback. Zelfs een redelijke kans dat dat goedkoper of niet heel veel duurder uitvalt dan de Niko oplossing omdat je geen inputs/outputs kwijt bent voor het bedraden van de schakelaars en LEDs. Op die manier heb je best of both worlds. Voor een simpele licht actor (aan/uit) of drukschakelaar hoef je geen 80 euro uit te geven en als je ergens wel een geavanceerde KNX sensor (of actor) wil gebruiken dan is dat gewoon mogelijk.
Inderdaad, of een sensor op de meterkastdeur, dat er een alarm afgaat als ie op gaat en jij bent niet thuis ofzo.Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 16:16:
Is het geen mogelijkheid om de gehele meterkast beter af te sluiten?
De goedkoopste manier om visualisatie te regelen van een knx-systeem is via een domoticasoftwarepakket dat knx ondersteund, bijvoorbeeld OpenHab, Domotiga en IP Symcon. Als je een Raspberry Pi als hardware kunt gebruiken en een open source pakket neemt dan kan het goedkoop. Je zou zelfs een Loxone Miniserver voor visualisatie van een knx-systeem kunnen gebruiken (er zit immers een knx-interface op). Qua kosten is verschilt dat niet eens zoveel met een commercieel softwarepakket op een zwaarder x64-machientje zoals een Intel NUC.bartvb schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 16:20:
[...]
Visualisatie (weergeven op b.v. een touchscreen) is in de KNX wereld juist niet heel geweldig geregeld. Standaard wordt bij KNX aangenomen dat de 'intelligentie' in de sensoren en actoren zit. Dus een schakelaar bij de WC deur en het lichtpunt in de WC weten dat ze naar elkaar moeten luisteren. Hierdoor is het systeem erg robuust want er is (behalve de bus kabel) geen single point of failure. Maar dat maakt het wel lastiger om 'externe' logica en visualisaties aan de installatie toe te voegen. Het kan zeker wel, maar de KNX systemen die deze centrale rol kunnen spelen zijn best aan de prijs. Tot zover wat ik tot nu toe heb opgepikt over KNX, ik wordt graag gecorrigeerd op dat vlakNog steeds aan het puzzelen in hoeverre ik iets met KNX zou kunnen doen.
Het even een nieuwe dubbele pulsdrukker op mijn dubbele fibaro module aangesloten maar hij wil maar niet werken.
Ik heb de inputs aangesloten op de power en als ik de schakelaar indruk meet ik ook een spanning op de ingang van de module maar de lamp doet niets.
Via de interface (vera) kan ik de lamp WEL schakelen en ook parameter 14 heb ik op 0 gezet.
Het lijkt net of er intern geen link is tussen de input en de output maar dit heb ik nog nooit gehad…
Iemand enig idee welk verschrikkelijk simpel dingetje ik over het hoofd zie?
Fase (L) op de L en i van de fgs daarnaast ook op de input zijde van jr pulsdrukker. De neutraal ( N ) op de N van je fgs.
Vanaf je pulsdrukker ga je naar S1 en S2 . simpel gezegd verbindt je de fase door naar je input. Dit zou je bijhorende output moeten schakelen. Weet niet precies of 14 de juiste parameter is maar het klopt wel dat je standaard er wel eentje moet aanpassen om met pulsdrukkers te werken.
13 is inderdaad de status change bij een bi-stable schakelaar maar gezien ik 14 op monostable heb staan (pulsdrukker) zou 13 al niet meer uit moeten maken.
heb ze nu in ieder geval beide op 0 en alle aansluitingen nagelopen maar ook als ik een klein draadje pak en de fase met de schakelingang verbind gebeurt er niets met de relais..
Als je nu de pulsdrukker continu indrukt gaat de lamp dan wel aan? Ja dan is het een parameter probleem, nee dan is het of bekabeling of fgs zelf
Ook de instellingen staan op 1 byte hex...
Ik ga nog even een andere FGS proberen die ik nog heb maar ik denk dat hij retour kan
Situatie:
Ik heb nu vijf (3 losstaande, 1 tuinverlichting en 1 lamp bij de poort) lampen die met een KaKu timer-afstandbediening worden geschakeld, dat werkt eigenlijk vaker niet dan wel.
Verder heb ik drie plafond-lichtpunten die gewoon met een normale muurschakelaar of dimmer geschakeld worden. Daarvan is er één dimmer die in serie staat met een gewone schakelaar. Die dimmers (gamma
Ik wil er bij 2 van die 3 plafond-lichtpunten dan gelijk ledlampen mee gaan dimmen. Ik wil deze lichtpunten altijd met een muurschakelaar of -dimmer kunnen bedienen, zodat anderen ook normaal het licht aan en uit kunnen doen. Rondlopen met een appje op telefoon of tablet is niet echt gewenst. De vijf lichtpunten die nu op KaKu zitten zouden ook met een ander systeem middels een afstandbediening geschakeld kunnen worden.
Gezien de betrouwbaarheid van het schakelen kwam ik al snel uit op Zwave of Zigbee. Momenteel neig ik naar Zwave omdat er naar mijn idee meer voor te krijgen is.
De controllers vind ik echter vrij duur, daarom zat ik aan een raspberry pi 2 te denken met iets zoals Domoticz en een Zwave usb stick. Ik ben er nog niet uit of dat een betrouwbare en (op lange termijn) stabiele oplossing is. De gebruiksvriendelijkheid t.o.v. kant en klare controllers heb ik nog niet kunnen vergelijken.
Qua dimmers las ik pas iets over Qubino, welke een dimmer inbouwunit heeft die je direct met een pulsdrukker kunt bedienen. Dat scheelt weer een dure Zwave schakelaar. Als ik het goed gelezen heb, kan ik een tweede pulsdrukker aansluiten op zo'n Qubino dimmer en daar bijvoorbeeld de 5 losse lampen mee schakelen?
Alleen zou ik één gedimd plafondlichtpunt ook vanaf een tweede schakelaar bij de achterdeur willen kunnen bedienen (serieschakeling zoals ik die nu ook heb). Deze schakelaar wordt echter gedeeld (dubbele schakelaar in één inbouwdoos) met de buitenlamp naast de achterdeur, waar een gewone aan-uit schakelaar op zit (vanwege bewegingsmelder die op die lamp zit).
Energie meten vind ik op de meeste plaatsen niet interessant, dus in de meeste gevallen is een simpele "schakelaar"-unit voldoende.
Ik hoop dat ik de situatie duidelijk geschetst heb. Ik heb sinds ik de info las over de Qubino dimmers het idee dat ik hier wel wat mee kan. De vraag aan de ervaringsdeskundigen is wat ik over het hoofd zie en waar ik op moet letten en of er oplossingen zijn voor de kleine "probleempjes" die ik nu tegenkom. Welke producten worden aangeraden in dit geval?
Oh, en ik wil niet gelijk *overal* Zwave in zetten, dan wordt het een erg duur grapje.
Domoticz met Z-Wave is mogelijk en hoewel dat goed werkt zal je het nooit helemaal rocksolid krijgen denk ik. Volgens mij heeft iedereen die Z-Wave via Domoticz gebruik wel eens wat rare dingetjes gehad waardoor je de Pi moest rebooten bijvoorbeeld. Uiteindelijk blijft het opensource spul en dan kom je helaas toch wel wat gekkigheid tegen soms. Als je een beetje een knutselaar bent dan valt dit reuze mee, maar voor een beginner met weinig technische kennis kan dit vervelend zijn.BounceMeister schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 11:11:
Ik ben me al een tijd aan het oriënteren in domotica, omdat ik in huis een en ander wil vervangen. Ik heb nu (eindelijk) het idee dat er iets te maken is wat aan mijn wensen voldoet. Nu aan de mensen met ervaring de vraag of ik in de goede richting zit.
[...]
Als je niet echt een knutselaar bent dan is een Zipabox wellicht nog een idee? Die zijn opzich ook nog te betalen (in tegenstelling tot een Fibaro HC2 bijv.

Zoals je zelf ook al zegt moet je de schakelaars vervangen door pulsdrukkers, je kunt ook acties instellen dacht ik, 1x drukken = aan/uit, 2x snel drukken is dimmen etc. Voor pulsdrukkers zou je eens bij Hornbach kunnen kijken (als je die in de buurt hebt), die zijn vrij goedkoop qua schakelmateriaal.
Handige van een aantal van die modules is dat er vaak ook een DS18B20 (temperatuursensor, kosten geen drol) op kan worden aangesloten. Op die manier kun je ook gelijk de ruimtetemperatuur meten wat je later evt. weer kan gebruiken in een rule. Ook de stroommeting functionaliteit van de meeste modules is dan opzich nog wel handig, volgens mij hebben ze dat ook standaard allemaal dacht ik.
Als je de modules gaat bestellen zou ik alles in één keer doen, dan kun je bij ROBBshop o.i.d. vast wel wat korting bedingen. ROBBshop heeft overigens ook een kortingshoek: http://www.robbshop.nl/z-wave-aanbiedingen wellicht zit daar nog wat bij? (Zie ook een Zipabox staan).
P.S. Voor een beginner is http://www.domotica-blog.nl/ wel leuk om eens door te struinen, staan handige reviews e.d. op. Is van Tweaker 'HeroS'.
Die uitspraak is bij deze opgeslagen voor laterOh, en ik wil niet gelijk *overal* Zwave in zetten, dan wordt het een erg duur grapje.
[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 08-07-2015 11:46 ]
Stroommeting doen de modules van Fibaro niet!
Niet helemaal mee eens. De nieuwe versie van de shuttermodule bv meet ook het stroomgebruik. Zie er geen toegevoegde waarde in, maar dat is een ander verhaal......SiErRa schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 11:47:
Check wel even hoe diep de inbouwdozen achter de schakelaars zijn, het is nogal een gepruts om die modules erachter te krijgen, en 4cm diepe dozen is bijna niet te doen.
Stroommeting doen de modules van Fibaro niet!
Overigens, indien je leds wil dimmen geef ik je meer kans met de Qubino module. Iha is het best problematisch om leds te dimmen zonder dat je last krijgt van flikkerende leds omdat het stroomverbruik laag is. Is al vaak hier ter spake gekomen
Helaas kan ik geen Nul naar mijn schakelaars trekken aangezien alle plafondozen onder een dik stucwerk zitten van aantal centimeter (Huis van rond 1960)
Nu zit ik te kijken naar een twee draads systeem alleen hoe werkt dit samen met Philips Hue? Ik wil namelijk geen batterij gevoede schakelaars gebruiken. Dus eigenlijk wil bijv de Fibaro Dimmer module gebruiken en dan het relais gedeelte op altijd bekrachtigd laten staan.
Is dit mogelijk?
Bij mij werkt z-wave niet helemaal rock solid. Ik gebeurt wel eens dat de z-wave usb stick opeens niet meer functioneert en dat er een reboot nodig is of er een andere com-poort ingesteld moet worden. Ik vind het gedoe met virtuele com-poorten in Windows eigenlijk niets en zit te wachten op de ethernet z-wave interface die IP Symcon in juli op de markt brengt (Homeseer heeft geloof ik al zoiets). Hopelijk is dat wel betrouwbaar.BounceMeister schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 11:11:
Gezien de betrouwbaarheid van het schakelen kwam ik al snel uit op Zwave of Zigbee. Momenteel neig ik naar Zwave omdat er naar mijn idee meer voor te krijgen is.
De controllers vind ik echter vrij duur, daarom zat ik aan een raspberry pi 2 te denken met iets zoals Domoticz en een Zwave usb stick. Ik ben er nog niet uit of dat een betrouwbare en (op lange termijn) stabiele oplossing is. De gebruiksvriendelijkheid t.o.v. kant en klare controllers heb ik nog niet kunnen vergelijken.
ik heb een andere dubbele module nu aangesloten met precies hetzelfde resultaat.
nu ook de schakelaar verwisseld en precies hetzelfde.
maar nu komt het.
als ik mijn arm op de verwarming leg en ik druk met een spanningzoeker tegen de S1 of S2 schakelt hij WEL.
het is net of er continue een spanning op staat dus en de puls die de schakelaar geeft niet genoeg is omdat er een soort reststroom over de schakelaar blijft staan… tenzij ik deze dus "onderbreek".
ik heb deze maar ben er vrijwel zeker van dat ik die ergens anders ook gebruik...http://www.elektrobode.nl/abb-busch-jaeger-pulsdrukker-2-x-maak-2-x-wip-1-x-in-inb-1413-0-0491.html
iemand enig flauw idee?
[ Voor 0% gewijzigd door DRuw op 08-07-2015 13:18 . Reden: grammarnazi kickte in ]
Voor de knutselaars onder ons, staan wel wat leuke projecten op
Heb je hem wel goed aangesloten? Wel de Fase (blauwe bruine) als input voor S1/2 en niet de Nul?DRuw schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 13:15:
Okee, weird shit alarm…
ik heb een andere dubbele module nu aangesloten met precies hetzelfde resultaat.
nu ook de schakelaar verwisseld en precies hetzelfde.
maar nu komt het.
als ik mijn arm op de verwarming leg en ik druk met een spanningzoeker tegen de S1 of S2 schakelt hij WEL.
het is net of er continue een spanning op staat dus en de puls die de schakelaar geeft niet genoeg is omdat er een soort reststroom over de schakelaar blijft staan… tenzij ik deze dus "onderbreek".
ik heb deze maar ben er vrijwel zeker van dat ik die ergens anders ook gebruik...http://www.elektrobode.nl/abb-busch-jaeger-pulsdrukker-2-x-maak-2-x-wip-1-x-in-inb-1413-0-0491.html
iemand enig flauw idee?
Gooi je nu zelf niet wat kleuren door elkaar heen?
[ Voor 7% gewijzigd door gertjuhh op 08-07-2015 15:18 . Reden: typo ]
Als ik dit artikel goed begrijp dan is de Loxone/KNX integratie nog best omslachtig en heb je alsnog ETS nodig. Daarnaast ben ik er nog niet comfortabel mee dat Loxone een SPOF is. Dat ze een goede API hebben waar je zelf mee aan de slag kunt (veel makkelijker dan met KNX afaik) is dan weer een groot voordeel. Kortom, ik zit nog steeds in een spagaat.bartvb schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 16:20:
Het fraaie van Loxone is dat je ook heel prima een aantal KNX schakelaars kan plaatsen met LED feedback. Zelfs een redelijke kans dat dat goedkoper of niet heel veel duurder uitvalt dan de Niko oplossing omdat je geen inputs/outputs kwijt bent voor het bedraden van de schakelaars en LEDs. Op die manier heb je best of both worlds. Voor een simpele licht actor (aan/uit) of drukschakelaar hoef je geen 80 euro uit te geven en als je ergens wel een geavanceerde KNX sensor (of actor) wil gebruiken dan is dat gewoon mogelijk.

Je hebt helemaal gelijk wat betreft de SPOF. Hoe groot dat probleem is hangt sterk af het risico = kans * gevolg. Ik ben tot nu toe weinig (geen) klachten van mensen tegengekomen over de betrouwbaarheid. Behalve dan problemen door slechte bedrading (vooral van de bus) of incidentele problemen met inputs/outputs, maar dat vooral bij oudere firmware versies. Het gevolg hangt sterk af van je woning en mate van automatisering. In het scenario dat ik voor me zie zitten we vooral met weinig/geen licht als de Loxone offline gaat. En licht is ook wel tijdelijk aan te krijgen door in de meterkast wat zaken rechtstreeks aan te sluiten. Binnen een dag heb je een nieuwe Miniserver, config uploaden en klaar.
KNX heeft dat probleem minder, maar daar betaal je een behoorlijk forse prijs voor en de SPOF die KNX wel heeft is de buskabel. Als daar 'ergens' iets mis gaat dan heb je ook een probleem. Als je de plaats van het probleem snel gevonden krijgt dan is dit wel eenvoudiger/sneller op te lossen over het algemeen.
Er zijn maar weinig domoticasystemen die geen SPOF hebben. Knx is een voorbeeld van een gedecentraliseerd systeem dat de mogelijkheden heeft om grotendeels te blijven functioneren als een deel van de hardware down is. Alle Fibaro Homecenter en Zipabox-achtige domoticacontrollers en installaties met een domoticasoftwarepakket op een domoticaserver zijn gecentraliseerd en hebben een SPOF. Z-wave kun je wel decentraal laten werken met associaties maar in de praktijk zal de aansturing bij complexere scenario's gecentraliseerd zijn. Een plc is gecentraliseerd. Idem voor 1-wire (één busmaster) en dmx.mbhoek schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 16:17:
[...]
Als ik dit artikel goed begrijp dan is de Loxone/KNX integratie nog best omslachtig en heb je alsnog ETS nodig. Daarnaast ben ik er nog niet comfortabel mee dat Loxone een SPOF is. Dat ze een goede API hebben waar je zelf mee aan de slag kunt (veel makkelijker dan met KNX afaik) is dan weer een groot voordeel. Kortom, ik zit nog steeds in een spagaat.
Wil je geen SPOF kom je uit bij dure oplossingen zoals knx en DigitalStrom.
Als die zipabox (in de toekomst) een abonnementsvorm krijgt, valt die gelijk af, dat vind ik zo'n geldklopperij.
Initieel wat tweaken met een Raspberry Pi is geen probleem, als het dan maar bruikbaar is voor de andere huisgenoten. Ik zal dan wat onderzoek moeten doen naar hoe stabiel bijvoorbeeld Domoticz is.
Over die Qubino Flush dimmer. Ik heb de handleiding eens bekeken en heb het idee dat ik met die tweede ingang wel iets kan maken voor de serieschakeling van een dimmer en een gewone schakelaar.
Momenteel zit er in de woonkamer een dimmer voor een plafondlichtpunt. Deze staat in serie (hotelschakeling) met een gewone schakelaar naast de achterdeur, zodat je daar het licht aan kan doen. (Je kan daar dus de lamp in de woonkamer aanzetten, maar het dimniveau niet regelen.) Die schakelaar is een dubbele in één wand-inbouwdoos, omdat ook de buitenlamp daar geschakeld wordt.
Wanneer ik een Qubino Flush dimmer gebruik, zou ik twee (wissel-)pulsdrukkers in serie kunnen zetten, maar dat geeft een probleem voor de buitenlamp, die heeft een gewone schakelaar nodig (in dezelfde wand-inbouwdoos). Een combi van puls en gewone schakelaar heb ik niet kunnen vinden.
Daar komt de tweede ingang van de Qubino kijken. Daar kan je (als ik de handleiding correct lees) een gewone schakelaar op aansluiten óf een pulsdrukker.
Zou ik daar dan een gewone schakelaar op kunnen aansluiten die ervoor zorgt dat de betreffende lamp aan gaat? Zo ja, kan ik de lamp dan aan de dimmer-kant (of door het systeem) weer uitzetten en hoe functioneert die schakelaar dan de volgende keer, aangezien deze niet naar de voorgaande stand terug is gezet?
Ja maar nu de vraag of het bij jouw wel goed is aangesloten, misschien dat er ooit ergens eens in een centraaldoos is geknutselt.gertjuhh schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 14:46:
Fase is normaal gesproken bruin en blauw juist de nul.
Gooi je nu zelf niet wat kleuren door elkaar heen?
Mocht je een duspol hebben of kunnen lenen dan kan je daarmee achterhalen wat je fase is door deze via de duspol te laten verbinden met de aarde (je ziet dan op je duspol 230v branden)
Daarnaast zou ik eens een foto nemen waarop de bedrading van je puls drukker en fibaro in 1 oog op slag zichtbaar is en deze even posten zodat het hier beoordeeld kan worden. Soms word je namelijk blind voor de simpelste foutjes
geen idee wat het precies is geweest maar er zat ergens een plusje en minnetje omgedraaid waarschijnlijk (en de stoppen zijn wonderbaarlijk heel gebleven..)
Ik was net van plan een foto te posten toen ik de boel compleet uit elkaar heb gehaald om het een beetje netjes op een foto te krijgen en toen werkte hij:)
Nu een volgend vraagje: Ik heb een dubbele module in mijn huis waarvoor ik er 1 gebruik voor de buitenlamp.
nu heb ik een 2e dubbele module in de garage voor de buitenlamp aan die kant.
Nu wil ik beiden aan laten gaan als ik een van beiden aan doe.
Met associations lijkt het niet te werken (waarschijnlijk omdat ik de een naar de ander en weer terug link gok ik) maar om hier nu 4 scènes van te maken (if 1 aan dan 2 aan, if 1 uit dan 2 uit en andersom) lijkt we niet een normale manier toch?
Iemand een idee?
Ik denk dat je via association het misschien wel kun doen maar dan gaan ze altijd gelijk op. Want dan gaat deze op z-wave niveau schakelen en dan gaat het aansturen van 1 lamp ook altijd nummer 2 mee (ook vanuit de controller). Dus technisch gezien kunnen ze net zo goed op 1 output
Wil je er meer controle hebben, dat bijvoorbeeld lamp 2 alleen automatisch mee gaat wanneer het donker is dan moet je het wel via scenes gaan doen.
Ik weet niet welke controller je hebt maar je zou ook via een Or If kunnen werken, dat halveert het aantal scenes
Anders als tussen weg een virtuele schakelaar gebruiken maar dan wordt het aantal scenes alleen maar groter.
[ Voor 27% gewijzigd door The-Source op 08-07-2015 22:21 ]
Bij de 'goedkope' system is dit ook geen issue, neem bijvoorbeeld een Zwave of eNet systeem, hier bijven alle lampen en geprogrammeerde schakelingen / afstandsbedieningen werken als de controller defect raakt, gezien deze afzonderlijk geprogrammeerd zijn.Femme schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 17:08:
[...]
Wil je geen SPOF kom je uit bij dure oplossingen zoals knx en DigitalStrom.
Je raakt alleen je tijd aansturing en sommige scenes kwijt bij het defect raken van de controller, en natuurlijk de mogelijkheid om je systeem aan te passen.
Als je een Synology NAS hebt kun je daar ook Domoticz op draaien (mits er een package is voor jouw CPU-architectuur). Ik had Domoticz toen ik ermee begon op een Raspberry draaien, maar ben daarna overgestapt naar een package voor de Synology. Daar draait het een stuk stabieler op is mijn idee. NAS is ook een stukje sneller qua hardware dan een Pi heb ik het idee.BounceMeister schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 21:07:
Bedankt voor de reacties zover.
Als die zipabox (in de toekomst) een abonnementsvorm krijgt, valt die gelijk af, dat vind ik zo'n geldklopperij.
Initieel wat tweaken met een Raspberry Pi is geen probleem, als het dan maar bruikbaar is voor de andere huisgenoten. Ik zal dan wat onderzoek moeten doen naar hoe stabiel bijvoorbeeld Domoticz is.
[...]
Kun je het pakket an sich gelijk proberen zonder eerst kosten te hoeven maken voor bijv. aanschaf van een Raspberry of een transceiver.
Maar die discussie past beter in het eigen Domoticz topic, gaat hier nogal offtopic
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 09-07-2015 09:46 ]
http://www.fibaro.com/files/presentation_dimmer2.pdf
Ziet er goed uit...als die er echt is komt er een review.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Deze Dimmer2 zou zelf de soort verlichting herkennen, dus waarom dan toch die bypass?
Edit,
En waarom heeft een Qubino dimmer dat niet nodig?
[ Voor 12% gewijzigd door BounceMeister op 22-07-2015 08:32 ]
Ik vermoed ivm de minimale belasting icm leds anders heb je vaak knipperende leds. Bij de Qubino is de minimale belasting waarbij je kan dimmen een stuk lager. Daarom is ie meestal niet nodig. Ik geloof dat het iets van 4 Watt is bij de Qubino.BounceMeister schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 08:28:
Ik zie in die folder een Bypass2 staan. Bij de "v1" bypass informatie staat dat dat voor ledverlichting is.
Deze Dimmer2 zou zelf de soort verlichting herkennen, dus waarom dan toch die bypass?
Edit,
En waarom heeft een Qubino dimmer dat niet nodig?
Ik zie bij mijn Qubino ook veel lagere waardes dan 4 Watt. Heb er een Ikea LED lamp op in een lage stand (7%) en om de zoveel minuten zie je de lamp een paar seconden een beetje flikkeren om daarna weer mooi egaal licht te geven. Alsof er soms wat interferentie is tussen de elektronica van de lamp en de Qubino.kasteleman schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 08:57:
[...]
Ik vermoed ivm de minimale belasting icm leds anders heb je vaak knipperende leds. Bij de Qubino is de minimale belasting waarbij je kan dimmen een stuk lager. Daarom is ie meestal niet nodig. Ik geloof dat het iets van 4 Watt is bij de Qubino.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Het hangt heel erg sterk af van de led en het wattage. Raar genoeg speelt ook nog mee of je 1 of meerdere leds hebt op dezelfde module. Had 1 losse Led van 9 Watt (ja ik weet is best veelBounceMeister schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:41:
Zou je over het algemeen de Qubino wel aanvevelen? Flikkerende lampen zijn erg irritant (vind ik).
Kortom, sterk afhankelijk van je eigen situatie. Op dit moment zou ik zekers even de nieuwe Fibaro afwachten en de dan pas de keuze maken. Keuzes, keuzes......
-RGBW ledstrip rond mn tuinhuisje (Zigbee controller van Dresden Elektronik, via Hue Bridge)
Spark Core (soort Arduino met Wifi, Particle Photon is er voor in de plaats inmiddels), met Relay Shield, waarmee ik schakel:
-tuinverlichting
-beregeningspomp
-fontein
-nog een relay over, moet ik nog wat voor verzinnen

Todo: bodemvochtigheid meten en/of webservice gebruiken om te bepalen of er gesproeid moet worden.
Thinkpad gaf me hiervoor al een mooie tip, maar moet eerst de aansturing van die Spark Core nog goed regelen via OpenHAB.
Er is een simpele REST service waarmee je functies kunt aanroepen, maar krijg die niet aan de praat via OpenHAB. Zou ook MQTT op die Spark Core kunnen zetten als alternatief.
Verwijderd
Top, echt letterlijk mijn hele huis voorzien van de v1HeroS schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 22:19:
Fibaro heeft een nieuwe dimmer gelanceerd. Dimmer 2
http://www.fibaro.com/files/presentation_dimmer2.pdf
Ziet er goed uit...als die er echt is komt er een review.
Zien of het ding de hooggespannen verwachtingen waarmaakt,

Overige 2 schermen komen nog maar eerst deze fine tunen..
Standaard laad snoertje was natuurlijk weer zwart dus die mogen overspuiten
[ Voor 102% gewijzigd door The-Source op 26-07-2015 13:32 ]
Cool, ik heb ook een Core in gebruik samen met OpenHAB.CyBeRSPiN schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 10:21:
Todo: bodemvochtigheid meten en/of webservice gebruiken om te bepalen of er gesproeid moet worden.
Thinkpad gaf me hiervoor al een mooie tip, maar moet eerst de aansturing van die Spark Core nog goed regelen via OpenHAB.
Er is een simpele REST service waarmee je functies kunt aanroepen, maar krijg die niet aan de praat via OpenHAB. Zou ook MQTT op die Spark Core kunnen zetten als alternatief.
Deze zit met een sound detector sensor in de gong van de deurbel en stuurt via MQTT een berichtje naar OpenHAB als de bel gaat.
Hierbij de code, misschien heb je er nog wat aan voor het gebruik van MQTT.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| // This #include statement was automatically added by the Spark IDE. #include "MQTT/MQTT.h" //register callback void callback(char* topic, byte* payload, unsigned int length); // variable to store the result of sound detected bool sound = false; // connectionstring for mqtt byte server[] = { 192,168,1,9 }; MQTT client(server, 1883, callback); void setup() { //the module is connected to A0 pinMode(A0, INPUT); // connect to the mqtt server client.connect("sparkclient"); } void loop() { int reading = analogRead(A0); if (client.isConnected()) { client.loop(); } else { client.connect("sparkclient"); } if(reading < 4000) { if (client.isConnected()) { //mqtt publish client.publish("/home/doorbell","ON"); } } delay(100); } // recieve message but do nothing, we only use publish, not subscribe void callback(char* topic, byte* payload, unsigned int length) { } |
Mooi gedaan!The-Source schreef op zondag 26 juli 2015 @ 13:08:
Gisteren weer even creatief geweest:
[afbeelding]
Overige 2 schermen komen nog maar eerst deze fine tunen..
Standaard laad snoertje was natuurlijk weer zwart dus die mogen overspuiten
Die sliders zijn je lampen in de kamer waar het panel hangt gok ik?
Welke interface is dat trouwens?
edit:
Ik heb hier ook motion detector (betaalde app) op draaien welke vervolgens een melding kan geven naar tasker (dat gedeelte werkt al
[ Voor 31% gewijzigd door The-Source op 26-07-2015 17:37 ]
Ook heb ik voor het complete huis nieuw schakelmateriaal gekocht van Busch Jaeger. Via dit topic kwam ik erachter dat je voor domotica het beste een pulsdrukschakelaar kan gebruiken omdat deze schakelaar bij het indrukken dan niet van richting veranderd. Daarom heb ik er meerdere van deze gekocht:
Busch Jaeger 2020 US-206 (enkele wip) - wip-impulsdrukkersokkel 1-polig, wissel:
http://www.busch-jaeger-c.../1413-0-0517,artikel.html

en de
Busch Jaeger 2020 US-205-101 (dubbele wip) - wip-impulsdrukkersokkel 2 x 1-polig, 2 maakcontact (NO):
http://www.busch-jaeger-c.../1413-0-0509,artikel.html

Nou heb ik gisteren de pulsdrukschakelaar met enkele wip geplaatst en aangesloten met een bruine en zwarte draad maar helaas werkt het niet zoals ik verwacht had. Het is namelijk zo dat als ik de schakelaar indruk (en ingedrukt hou), dat de lamp gaat branden maar als ik de schakelaar loslaat de lamp weer uit gaat.
Ik was in de veronderstelling dat pulsdrukschakelaars die als "beldrukkers" zouden werken bovenstaand probleem zouden hebben maar dat bij "normale" pulsdrukschakelaars 1x drukken zou betekenen dat de lamp zou gaan branden (en zou blijven branden) totdat er nogmaals op de schakelaar gedrukt wordt en de lamp weer uit zou gaan.
Kan iemand mij vertellen waarom het niet werkt. Heb ik nou de verkeerde schakelaars gekocht? Of heb ik wel de goede schakelaars maar werkt een pulsdrukschakelaar alleen als er een domotica module op aangesloten is?
Het laatste, als in, er moet iets zijn dat de pulsschakelaar als input heeft en die dan vervolgens het licht schakelt. Of dat een domotica-module is of een dimmermodule of iets anders maakt daarin niet uit.n1ck schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:35:
Kan iemand mij vertellen waarom het niet werkt. Heb ik nou de verkeerde schakelaars gekocht? Of heb ik wel de goede schakelaars maar werkt een pulsdrukschakelaar alleen als er een domotica module op aangesloten is?
Nu is het wel zo, dat het 2e maakcontact niet werkt helaas. Geen idee hoe ik die door moet sluizen. 1 maak werkt wel! (hoewel dimmen met het welbekende rondje toch wat makkelijker is
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Oke, dus ik had eigenlijk, omdat ik pas in de toekomst domotica wil gaan nemen, "normale" schakelaars (die van richting veranderen) moeten kopen?Loekie schreef op maandag 27 juli 2015 @ 11:49:
[...]
Het laatste, als in, er moet iets zijn dat de pulsschakelaar als input heeft en die dan vervolgens het licht schakelt. Of dat een domotica-module is of een dimmermodule of iets anders maakt daarin niet uit.

kasteleman schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 10:18:
[...]
Het hangt heel erg sterk af van de led en het wattage. Raar genoeg speelt ook nog mee of je 1 of meerdere leds hebt op dezelfde module. Had 1 losse Led van 9 Watt (ja ik weet is best veel) en dat ging goed met dimmen. Echter 3 stuks gaat fout en geeft bij 20% of lager weer knipperende leds. Dan zie je ook duidelijk dat het wattage ruim onder de 4 Watt duikt. Dus daar had ik geen verschil. Zowel de "oude" Fibaro als ook de Qubino hetzelfde resultaat. De Fibaro heeft meer mogelijkheden mbt parameters. Zo kan je beide types schakelaars gebruiken. Dit kan weer niet bij de Qubino. Die accepteert niet de standaard lichtschakelaar. Echter de Qubino kan weer een scene goed schakelen en een tempsensor aangesloten worden.
Kortom, sterk afhankelijk van je eigen situatie. Op dit moment zou ik zekers even de nieuwe Fibaro afwachten en de dan pas de keuze maken. Keuzes, keuzes......
Dit gebruik ik om het flikkeren tegen te gaan als het voorkomt.BounceMeister schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:41:
Zou je over het algemeen de Qubino wel aanvevelen? Flikkerende lampen zijn erg irritant (vind ik).
Tip: koop er minimaal 3 of meer. Dan worden ze stukken goedkoper.
http://www.aliexpress.com...ls/500715_1630968581.html
Maar wat zit der nu eigenlijk in dat kleine boxje? Fibaro heeft ook zo'n bypass, maar dat werkte in mijn geval ook niet. Dus ben dan wel nieuwsgierig naar het verschil.....renedis schreef op maandag 27 juli 2015 @ 15:31:
[...]
[...]
Dit gebruik ik om het flikkeren tegen te gaan als het voorkomt.
Tip: koop er minimaal 3 of meer. Dan worden ze stukken goedkoper.
http://www.aliexpress.com...ls/500715_1630968581.html
Ik zal (vanavond) eens kijken of ik er 1 open kan maken voor je.kasteleman schreef op maandag 27 juli 2015 @ 15:42:
[...]
Maar wat zit der nu eigenlijk in dat kleine boxje? Fibaro heeft ook zo'n bypass, maar dat werkte in mijn geval ook niet. Dus ben dan wel nieuwsgierig naar het verschil.....
Waar kan ik (een) betrouw voeding kopen die +- 5 ampere geeft zonder dat ik 40 euro hoef te betalen? Of kan ik beter Raspberry + 1.25M op 1 adapter doen en de overige 1.25 op een aparte adapter? Of wellicht verstandiger om een oude computer PSU te gebruiken? Leds staan toch niet 24/7 aan en kan sowieso wel een "lab voeding" gebruiken op die kamer.
[ Voor 13% gewijzigd door t1mmy op 27-07-2015 15:50 ]
Kijk ook eens voor bijv. een MeanWell voeding (goed spul!) bij Baco Army Goods: http://www.baco-army-good...t-voedingen-adapters.html
Of EEO, heeft ook wel wat betaalbare voedingen: http://www.eoo-bv.nl/inde...=viewCat&catId=537&page=0
http://www.baco-army-good...7v-20amp-5-6-9v.html]Deze geeft eigenlijk een net te hoge spanning (5,7V) anders was dat een mooie optie geweest. Tenzij iemand hier nog een goed idee heeft. Misschien dat de LED-strip dat nog wel lust, de Pi zou ik denk ik gewoon met een 5V 2A USB-lader voeden (Nillkin van Banggood bijv, die is prima).
40 euro is overigens een normale prijs voor een degelijke voeding die ook nog wat amperes kan leveren, verkijk je daar niet op.
[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 27-07-2015 16:20 ]
Ben benieuwd......renedis schreef op maandag 27 juli 2015 @ 15:44:
[...]
Ik zal (vanavond) eens kijken of ik er 1 open kan maken voor je.
Ben ook aan het kijken of ik via andere methodes de LEDs aan kan sturen, om het ook wat goedkoper te maken. Bijv iets als een arduino met een wifi shield (Alleen dan wel verder uitgewerkt naar losse chips enzo) zodat ik ze met wifi kan verbinden en over HTTP kan aansturen. Maar dat is nog een hoop uitzoekwerk als je niet weet waar je moet beginnen, maar daar komen we wel. Kan ik ze makkelijker door het huis hangen. Had verder geen USB poorten in gebruik btwtozzke schreef op maandag 27 juli 2015 @ 16:18:
Mij lijkt het voor de raspberry pi niet zo fijn eerlijk gezegd. Vaak wordt juist een 2A voeding alleen voor de raspi geadviseerd (zeker als je wat USB-poorten in gebruik hebt).
Thanks voor de tips! Heb idd 5V nodig. Het nadeel van die open stijl voeding die je linkte is dat ik zelf de stekker er aan moet gaan hangen en die connectors open blijven. Maar misschien helpt een stukje elektriciteitstape mij wel van die angst afThinkPadd schreef op maandag 27 juli 2015 @ 16:18:
5A en hoeveel volt? 12V? Dan zou je een voeding van een oud TFT-scherm kunnen halen bij de kringloop. Zo ben ik een aantal keer voor een spotprijsje (€2,50 p/stk) aan een 12V 5A voeding gekomen voor LED-strip projectjes.
Kijk ook eens voor bijv. een MeanWell voeding (goed spul!) bij Baco Army Goods: http://www.baco-army-good...t-voedingen-adapters.html
Of EEO, heeft ook wel wat betaalbare voedingen: http://www.eoo-bv.nl/inde...=viewCat&catId=537&page=0
http://www.baco-army-good...7v-20amp-5-6-9v.html]Deze geeft eigenlijk een net te hoge spanning (5,7V) anders was dat een mooie optie geweest. Tenzij iemand hier nog een goed idee heeft. Misschien dat de LED-strip dat nog wel lust, de Pi zou ik denk ik gewoon met een 5V 2A USB-lader voeden (Nillkin van Banggood bijv, die is prima).
40 euro is overigens een normale prijs voor een degelijke voeding die ook nog wat amperes kan leveren, verkijk je daar niet op.
Zal me er een beetje bij neerleggen dat het aansturen van lange strips dan duurder is, hehe. Had mij al wel voor onder mijn bureau bedacht dat ik ze met 2 adapters kan voeden, zit een split in het midden om de hoek om te gaan. Had nog gekeken naar PSU break out boards, maar die kunnen vaak maar 2A aan ofzo.
[ Voor 4% gewijzigd door t1mmy op 27-07-2015 21:38 ]
Dan maar mijn eigen software bouwen. Ik kom er nu even niet aan toe om een complete uitleg te schrijven maar het komt erop neer dat ik in een visuele omgeving zaken kan linken. Een zeer veredelde vorm van een kruising tussen IFTTT en het vroegere Yahoo Pipes, zeg maar. De blocks op de screenshot hieronder worden in losse XML files gedefinieerd, met daarin een header voor de in- en outputs, een body die wordt weergegeven en een instructie voor de uit te voeren actie. Die instructie loopt via abstracting interfaces dus dat kan pure code zijn in bijvoorbeeld Javascript. Python, C, wat mijn part nog Q-Basic, of een instructie over hoe om te gaan met bepaalde commandline tools of web APIs.
Deze blokken kunnen geinstantieerd worden in de 'World' en worden gelinkt met pipes, die zowel dienst doen als data-transport, alsmede als triggers: blocks kunnen immers ook (domotica) acties uitvoeren. Onderaan deze 'chains' van blocks hangen event triggers. Die zijn nu nog niet geïmplementeerd dus dat gaat nog ff met de hand via de console. Maar dan moet je denken aan comingHome, leavingHome, wakingUp, sunRise, sunSet, tvOn, tvOff, etc. Die events 'klimmen' dan naar boven via hun gelinkte blocks. Die blocks die kunnen static zijn en een waarde leveren, of bijvoorbeeld optellen, een if statement uitvoeren, of (aan de hand van de blocks erboven) een bepaalde domotica actie uitvoeren.
Goed, de link met Domotica is er nog niet echt, maar de link met Python is er wel en vanuit Python kan ik de moodlights in bijvoorbeeld de slaapkamer aanpassen. It's a start

Onderste bolletje komt nu dus 21 uit. Eigenlijk vooral voor het testen van het mechanisme: nu is het tijd om meer data-providers, een if statement, en natuurlijk controllers voor de domotica te gaan implementeren.
[ Voor 13% gewijzigd door doltishDuke op 28-07-2015 02:30 ]
Vanaf beide kanten voeden kan ook. Ik heb een LED-strip achter m'n TV hangen (gewoon vaste kleur ingesteld, geen fake-Ambilight gebeurenThe-Source schreef op maandag 27 juli 2015 @ 21:42:
Voor aansturen lange strips moet je eigenlijk ook een dikkere voedingskabel voor je +5 v langs je strip leggen zodat je halverwege hiervan kunt voeden en niet je volledige voeding door je strip heen gaat met alle weerstand van dien.
type: P4NK6OZFP of P4NK60ZFP. Dat kan ik helaas niet goed zien.

Dat zal de laatste dan zijn (met een nul ipv een O). Bij die eerste vind je niet zoveel resultaten, bij de tweede wel, o.a. deze datasheet. Het is dus een N-channel MOSFET van fabrikant 'ST'.renedis schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:39:
[...]
[afbeelding]
Kun je ook zien hoe het ding is aangesloten? (Welke pinnen aan welke draad, pinnen doorverbonden etc?)En zitten er verder nog onderdeeltjes op? Ben wel benieuwd hoe dit werkt, ik had verwacht dat er een weerstand of een elco ofzo in zou zitten.
Kost bij Farnell overigens €1,56.
[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 28-07-2015 10:49 ]
Zal vanavond wel weer worden. Zit nu @ work. Maar ik ga kijken.ThinkPadd schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:45:
[...]
Dat zal de laatste dan zijn (met een nul ipv een O). Bij die eerste vind je niet zoveel resultaten, bij de tweede wel, o.a. deze datasheet. Het is dus een N-channel MOSFET van fabrikant 'ST'.
Kun je ook zien hoe het ding is aangesloten? (Welke pinnen aan welke draad, pinnen doorverbonden etc?)En zitten er verder nog onderdeeltjes op? Ben wel benieuwd hoe dit werkt, ik had verwacht dat er een weerstand of een elco ofzo in zou zitten.
Kost bij Farnell overigens €1,56.
Nette prijs van Livolo (@AliExpress) dan. Bij 3 stuks of meer kosten ze bij hun compleet incl verzendkosten €1,50.
THX, jammer dat zo'n Fibaro niet ff makkelijk open te trekken is om te vergelijken...Ga het denk ik toch eens proberen (dwz bestellen)renedis schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:39:
[...]
[afbeelding]
ThinkPadd schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 11:00:
Bij Farnell heb je wel een echte van ST, dat is bij spul uit China altijd maar de vraagEn Livolo koopt ze met duizenden tegelijk in, als je dat zelf zou doen bij Farnell dan is het ook flink goedkoper dan dat je één enkele MOSFET koopt natuurlijk.
Vrouwlief even aangekeken om een foto te maken.kasteleman schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 11:01:
[...]
THX, jammer dat zo'n Fibaro niet ff makkelijk open te trekken is om te vergelijken...Ga het denk ik toch eens proberen (dwz bestellen)

n1ck schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:07:
[...]
Oke, dus ik had eigenlijk, omdat ik pas in de toekomst domotica wil gaan nemen, "normale" schakelaars (die van richting veranderen) moeten kopen?
Oke balenDRuw schreef op maandag 27 juli 2015 @ 15:14:
Kort gezegd: ja...