Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 48 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovink538
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 16:14
Oke bedankt voor de tip.
Ik heb een Homey besteld maar die is nog niet leverbaar, dus als tussen oplossing is het wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:54
Femme schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 16:49:
[...]
Ik heb mezelf wel eens dezelfde vraag gesteld. Ik ben niet op de hoogte van de norm (NEN1010 of zoiets) maar ik heb begrepen dat het volgens die norm (die geloof ik ook weer niet bindend is) niet is toegestaan om draden voor zwakstroom (of datakabel) en 230V wisselpanning door dezelfde buis te trekken. Als ik het goed heb begrepen geldt dat echter alleen als er losse draden door een buis worden getrokken. Kabels voor verschillende spanning (dus aders met een gezamenlijke mantel eromheen voor extra bescherming) mogen wel door dezelfde buis.
[...]
Niet helemaal, de bescherming van alle kabels (en losse draden) in de buis moet geschikt zijn voor de hoogst mogelijke spanning in de buis.
Die specificatie kan je gewoon opvragen bij de leverancier, maar staat meestal ook op de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
The-Source schreef op maandag 11 mei 2015 @ 22:39:
[...]

Bij een bewegingsmelder moet je altijd changes and becomes gebruiken want ander zal deze nooit een trigger geven.
Je zet deze dan dus ook als 1e voorwaarde in je event. Voordeel hiervan is dat je bij tijd gerelateerde IF's je meer keuze mogelijkheden krijgt.
Je eerste event zou wel moeten kunnen werken op de manier zoals deze is aangemaakt.
Thanks voor je antwoord.

Is het mogelijk in Homeseer een virtuele impuls schakelaar te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 16:42
Dus een virtuele schakelaar die altijd weer in 'off' positie komt? Iets soortgelijks heb ik kort geleden gepost maar dan ipv waarde 0 zet ik de schakelaar naar waarde 50%. De reden is dat ik dan altijd kan monitoren of de schakelaar puls omhoog of omlaag krijgt (is goedkoper kaku wandzender, deze zend signaal wel elke keer opnieuw maar rfxcom plugin geeft geen nieuwe trigger als 2x off achter elkaar komen ook al zitten er meerdere dagen tussen)

zie hier: The-Source in "Domotica. Ervaringen en vragen."

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Laatst online: 06-09 09:06
The-Source schreef op maandag 18 mei 2015 @ 20:33:
Dus een virtuele schakelaar die altijd weer in 'off' positie komt? Iets soortgelijks heb ik kort geleden gepost maar dan ipv waarde 0 zet ik de schakelaar naar waarde 50%. De reden is dat ik dan altijd kan monitoren of de schakelaar puls omhoog of omlaag krijgt (is goedkoper kaku wandzender, deze zend signaal wel elke keer opnieuw maar rfxcom plugin geeft geen nieuwe trigger als 2x off achter elkaar komen ook al zitten er meerdere dagen tussen)

zie hier: The-Source in "Domotica. Ervaringen en vragen."
Ik probeer nu in mijn vrije tijd, events te creëren en te testen zodat ik het relatief snel in huis kan implementeren zonder de ergernissen van mijn vriendin wanneer het niet werkt.

Op het moment dat ik bijv. een Fibaro of relay switch gebruik zonder belasting maar op de inputs een impuls schakelaar plaats, is hier ook een event op te creëren begin bij bijv. bij laatste waarde 20% en verhoog in stapjes van 10% bij het inhouden van Knop S1. Knop S2 vasthouden is dimmen in stapjes van 10% naar beneden en bij eenmaal indrukken van S2 verlichting uit. Op deze manier zou ik perfect mijn Hue verlichting kunnen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:05
Archie_T schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 15:42:
Mijn Fibaro werkt nu. Ik heb Hue toe kunnen voegen en wat Z-Wave sensors. Nu ben ik bezig met de Fibaro link vanuit Domoticz om 433Mhz te kunnen gebruiken. Deze zet een Variable (WK14) op On of Off. Ik wil nu dat de Fibaro wat gaat doen met deze variabele. Ik heb dus de volgende scene gemaakt in Lua:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
--[[
%% properties
%% globals
WK14
--]]
local pressed = fibaro:getGlobalValue('WK14')
if (pressed == "On") then
  fibaro:call(23, "turnOn")
else
  fibaro:call(23, "turnOff")
end

Om even uit te leggen wat het doet. Ik druk op een KaKu knop. Deze stuurt in Domoticz de status (On/ Off) naar een variabele in Fibaro (WK14). Ik zie in het events panel dat dit netjes gebeurt.
Daarna zal dit script dus moeten reageren omdat ik WK14 onder %%globals heb staan.
Het script leest dan de waarde uit en aan de hand van de waarde zal het de Hue lamp (ID 23) aan of uit zetten.

Als ik deze code handmatig run werkt het prima, het reageert alleen niet op de change van de variabele. Ik ben vast iets vergeten maar weet niet wat. Weet iemand wat ik nog vergeten ben of waar ik het antwoord kan vinden?

<edit>
Na lang zoeken kwam ik erachter dat variable changes vanuit API niet ondersteund worden. Zucht!
</edit>
Om mijzelf maar eens te quoten. Ik heb nog even wat zitten spelen en zag dat de Fibaro Link in Domoticz prima scenes kan starten. Ik heb nu dus voor elk KaKu event in domoticz een scene waarmee ik dus met mijn 433 Mhz spul Fibaro kan sturen. Omgekeerd kan je de Domoticz api gebruiken om vanuit Virtual devices Domoticz (en dus 433 Mhz) aan te sturen.

Daarnaast de Hue plugin geinstalleerd. Deze beviel niet helemaal dus ook deze (https://github.com/Tieske/fibaroHue) scripts gebruikt met wat tweaken. Hiermee heb ik mooie virtual devices kunnen maken en acties kunnen creeren.

Moet eerlijk zeggen dat Lua best ok werkt en dat ik erg blij ben met de overstap naar Fibaro Homecenter2 vanuit Domoticz. Nu zo snel mogelijk 433 Mhz uitfaseren en native Z-Wave gaan gebruiken. Zucht, zo'n hobby kost geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Imperial Guard schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 08:29:
[...]

Ik probeer nu in mijn vrije tijd, events te creëren en te testen zodat ik het relatief snel in huis kan implementeren zonder de ergernissen van mijn vriendin wanneer het niet werkt.

Op het moment dat ik bijv. een Fibaro of relay switch gebruik zonder belasting maar op de inputs een impuls schakelaar plaats, is hier ook een event op te creëren begin bij bijv. bij laatste waarde 20% en verhoog in stapjes van 10% bij het inhouden van Knop S1. Knop S2 vasthouden is dimmen in stapjes van 10% naar beneden en bij eenmaal indrukken van S2 verlichting uit. Op deze manier zou ik perfect mijn Hue verlichting kunnen aansturen.
Dus fibaro relay switch meld zelf niet door hoelang de toets word ingedrukt. En dat is ook logisch omdat het een schakelaar is en geen dimmer.
Je zou met een wandschakelaar (zoals eerder vermeld) wel pulsjes kunnen geven welke een event triggert. En daarmee zijn de stapjes van 10% te regelen maar dat zal je niet gaan lukken op de omschreven manier.
Je zou via event S1 en dan status becomes on & becomes off je omhoog trigger kunnen doen. En dan via de S2 elke keer een scene op triggeren maar heb zelf nog nooit wat op s2 aangesloten gehad dus hoe je die laat triggeren weet ik zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:43
Ik wil mijn z-wave netwerk weer wat uitbreiden, namelijk met een multi-sensor in de garage.
Dat is handig want dan kan ik het licht aan laten gaan als je de garage binnenkomt. En de overige meetwaardes zijn mooi meegenomen.

Maar nu zit ik in twijfel tussen een Fibaro multi-sensor of Aeon Gen5 multi-sensor.
Maar beide hebben nadelen: van de Aeon lees ik veel problemen met uitlezen van waarden, maar deze kan wel extern gevoed worden en bij die van Fibaro kan dat volgens mij niet (of wel?),

Iemand nog pro's en con's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

SiErRa schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:57:
Ik wil mijn z-wave netwerk weer wat uitbreiden, namelijk met een multi-sensor in de garage.
Dat is handig want dan kan ik het licht aan laten gaan als je de garage binnenkomt. En de overige meetwaardes zijn mooi meegenomen.

Maar nu zit ik in twijfel tussen een Fibaro multi-sensor of Aeon Gen5 multi-sensor.
Maar beide hebben nadelen: van de Aeon lees ik veel problemen met uitlezen van waarden, maar deze kan wel extern gevoed worden en bij die van Fibaro kan dat volgens mij niet (of wel?)
De oude Aeon Multisensors werken inmiddels betrouwbaar bij mij, maar wel op vaste voeding. Ik denk dat goede ondersteuning in je domoticasysteem wel belangrijk is voor een betrouwbare werking. De mogelijkheid om vaste voeding te kunnen gebruiken vind ik zelf wel erg belangrijk. De Multisensor gaat dan als routing node fungeren. In mijn huis zijn het voornamelijk de multisensoren die voor een goede dekking zorgen van het z-wave meshnetwerk (maar ik heb zelf relatief weinig andere z-wave devices vanwege het feit dat ik de meeste apparatuur bedraad aanstuur via een plc en dmx). Als de dekking van je meshnetwerk nog beperkt is zou dat een argument kunnen zijn om de Aeon Multisensor te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafeX
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-08 13:58

TrafeX

Tuned for life!

Maar beide hebben nadelen: van de Aeon lees ik veel problemen met uitlezen van waarden, maar deze kan wel extern gevoed worden en bij die van Fibaro kan dat volgens mij niet (of wel?),

Iemand nog pro's en con's?
De gevoeligheid van de Aeon multisensor voor beweging moet je instellen met een draaiknop op de sensor. Bij de Fibaro kan dat middels een instelling.
De Fibaro is een slag kleiner dan de Aeon multisensor.

De Aeon multisensor werkt goed met de Vera Edge bij mij. Zowel bedraad als op batterijen (3x AAA).
Enige nadeel vind ik de accuraatheid van de temperatuur en de vochtigheid, deze zitten beide te laag. Qua temperatuur scheelt het ongeveer 1,5 graad, qua vochtigheid zo'n 10-15%.
In de Vera kan je geen correctie toepassen (met UI7), mogelijk wel met een andere controller.

Overigens kan elk moment de nieuwe multisensor van Aeon beschikbaar komen:
http://www.robbshop.nl/aeotech-multisensor-6

Daar wacht ik persoonlijk op vanwege het kleinere formaat, geen handmatige gevoeligheid, meer sensoren en (hopelijk) accuratere metingen.

TrafeX.nl - Clipboard.ninja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Ik gebruik OpenHAB, en daarin worden ze allebei ondersteund.

9 van de 10 z-wave nodes die ik heb, zitten aan vaste voeding en zijn routing nodes, dus daarvoor hoeft het niet perse. Maar ik heb vooral geen zin batterijen vervangen :)

Maar ik wil wel voor de Gen5 sensor gaan, iemand daar al ervaringen mee?

Ik lees nu de reactie pas, die is dus nog niet uit, dan zullen er ook wel geen ervaringen mee zijn :)

[ Voor 14% gewijzigd door SiErRa op 20-05-2015 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 13:40
Het is een beetje knutselen, maar dan heb je ook de Fibaro motion sensor op voeding.

[DIY] USB stroom op de Fibaro Motion Sensor (fgms-001)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Goeie tip, maar ik wacht denk ik toch de nieuwe Aeon multi-sensor af, dat solderen lukt me wel, maar ik heb al zo weinig tijd en zoveel domotica dingen die ik nog wil doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog veel dank Femme, super antwoord. Nu de bouwers gaan overtuigen :). Ik zal hier wel terugkomen als het allemaal gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafeX

TrafeX

Tuned for life!

SiErRa schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 16:54:
Maar ik wil wel voor de Gen5 sensor gaan, iemand daar al ervaringen mee?

Ik lees nu de reactie pas, die is dus nog niet uit, dan zullen er ook wel geen ervaringen mee zijn :)
De Gen5 (z-wave plus) is al een tijdje te koop: pricewatch: Aeon Labs Multisensor 4in1 met z-wave plus
Dat is de Aeon 4in1 multisensor die ik nu heb en waar m'n eerdere reactie op gebaseerd was :)

De nieuwe die nog niet leverbaar is is de Multisensor 6: http://aeotec.com/z-wave-sensor
Heeft ook een Gen5 chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 15:00
Ik ben ook al een tijdje aan het kijken voor een multisensor. Denk toch dat ik ook ga voor de 6 versie. Heeft nl ook een uv sensor en die lijkt me wel ook mooi om mijn rolluik te sturen zodra het zonlicht in de kamer te fel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slarioux schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 17:20:
Ik ga misschien verhuizen naar een woning die inbraakgevoeliger is dan waar ik nu woon. Einde van de wijk, begane grond, stille achtertuin.

Ik zou graag een x aantal camera's + sensoren op willen hangen, met eventueel van die raamdetectoren en andere sensoren.

Wat kan ik daar het beste voor gebruiken? Ik zit nu eens te neuzen naar een Synology + IP camera's (met een UPC voor de powerfailures), maar ik weet niet of er dan voor sensoren wat anders moet komen.

De reviews die Tweakers heeft geschreven gaan niet echt in op de details, alleen "dat het kan". Maar aan wat voor een systeem moet ik denken als ik bijvoorbeeld raamsensoren aan de camera's wil knopen?
Dag Salarioux,

Ervan uitgaande dat je naar een bestaande woning verhuist, is Z-wave de beste oplossing. Dit komt doordat Z-wave bi-directioneel (tweeweg verkeer) is. Als ik het goed begrijp, ben je op zoek naar twee toepassingen.

Op de eerste plaats zoek je een camera-systeem voor het opnemen van de beelden om deze vervolgens op te slaan. Begrijp dat er simpelweg (nog) geen Z-wave camera's bestaan. Hiervoor kun je inderdaad beter voor een IP camera gaan. Onze ervaring is dat een Synology inderdaad geschikt is om de beelden 24/7 op te kunnen slaan.

Het tweede punt is dat je sensoren wilt om alarm te kunnen registreren. Er zijn veel mogelijkheden met Z-wave (denk aan: deur-/raamsensoren, bewegingsmelders, sirenes). Daarnaast is het grote voordeel dat je bij een alarmdetectie van alles naar eigen wens kunt instellen. Leuk is natuurlijk ook dat Z-wave altijd uit te breiden is.

Ondanks dat je nu twee verschillende technieken (lees: IP en Z-wave) gebruikt, kun je dat gewoon samenvoegen. Een voorbeeld hiervan is het systeem wat wij aanbieden: e-Domotica. Een andere optie is het zelf programmeren van de sensoren i.c.m. de camera's. Hiervoor is wel wat extra kennis nodig (of heel veel vrije tijd ;) ).

Hopelijk hebben we wat meer opheldering kunnen bieden. *knip*, spammen van je eigen website hoeft niet
Veel succes!

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 21-05-2015 15:26 . Reden: Reclame naar webshop weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Vandaag weer eens wat moeite genomen om toch my Wifi Led controller aan de praat te krijgen met HomeSeer. Jon00 heeft daar ook een soort van plugin voor gemaakt (naast vele andere handige tools) Daarvoor moet je maar eens kijken op zijn site: http://www.jon00.me.uk/hs.html
Maar na het goed volgen van de mee geleverde handleiding werkt het nu goed. Toen ik nog HomeSeer newbie was heb ik het ook geprobeerd maar toen snapte ik nog niet goed hoe alles werkte en weet nu ook al wel waarom het toen niet lukte.
Verder komt er 1 deze dagen ook nog weer een extra wandzendertje bij om de audio in de keuken te regelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Laatst online: 15-09 12:28
Iemand bekend met deze:

http://www.nl.winflip.eu/winflip-faq.html

Wil nachts kamer ventileren 'à morgens automatisch dicht want veel druk verkeer.

Niet met z-wave /klikaan maar wel nachtmodus en op batterij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou zo te zien voldoet dat apparaat dan aan je wens. Zou werk voor de digitale versie gaan, deze is namelijk tot openingstijd van 10 uur in te stellen ipv 5 . vraag mij alleen af hoor deze met zomer/ winter tijd omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
The-Source schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 06:11:
Nou zo te zien voldoet dat apparaat dan aan je wens. Zou werk voor de digitale versie gaan, deze is namelijk tot openingstijd van 10 uur in te stellen ipv 5 . vraag mij alleen af hoor deze met zomer/ winter tijd omgaat.
Toch niet helemaal wat ik wil, je moet dus zelf de raam open maken en doet alleen sluiten na x tijd.

Maarja een volledig automatisch kiep raam op batterijen is er niet denk ik..

EDIT voor slaapkamer toch redelijk ideaal. 's avonds aan het koordje de raam open maken en dan gaat die dicht 's morgens voor de herrie.

[ Voor 11% gewijzigd door trekker22 op 27-05-2015 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Vandaag mijn extra KaKu wandzender binnen gekregen, gelijk in mijn RFXcom gezegd dat ik die wil toekennen. Even gespiekt bij de instellingen voor de zender die ik al in de badkamer had voor audio bediening en 5 minuutjes later. Kan ik de keuken zone van mijn versterker aan/uit zetten en volume regeling doen en dat voor nog net geen 19 euro inclusief verzending :*)

edit:
En er gaan nog 3 rookmelders bij komen welke vandaag bij Ibood in de aanbieding zijn.
Daarnaast is er een 'proef' low-cost tablet onderweg om als touchscreen bediening te gaan dienen. En als dat naar wens werkt komen er daar dan ook nog 2 bij. Daarna moet het wel weer even klaar zijn ;)

[ Voor 29% gewijzigd door The-Source op 27-05-2015 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubentje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-05 16:01
Nu Zipato een verdienmodel heeft toegepast waarbij je moet betalen voor add-ons welke bij andere producten al standaard ingebouwd zijn, valt dit product voor mij af.

De enige vooral Gebruiksvriendelijke domotica op basis van in ieder geval z-wave lijkt mij op dit moment Homey(binnenkort), BeNext en Smartthings(Amerika).

Aangezien Smartthings in amerika nog steeds te koop is voor 100$ en compitabel is met ifttt.com en Sonos, philips etc. en mij zeer gebruiksvriendelijk lijkt ben ik hier wel erg benieuwd naar. Iemand die mij hier al meer over kan vertellen? Denken jullie dat dit binnenkort naar Nederland(Europa) komt?

Mis ik nu nog een andere grote speler aan de hand van mijn eisen voor gebruiksvriendelijkheid en kostprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafeX

TrafeX

Tuned for life!

@Rubentje De Vera Edge kan qua kostprijs ook in dat rijtje. E160,-, geen abonnement of andere extra kosten en genoeg add-ons beschikbaar vanuit de community.
Ook qua gebruiksvriendelijkheid moet je hiermee uit de voeten kunnen. Er zijn zeker nog wel wat verbeteringen mogelijk in de software, maar dat speelt bij elk systeem wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
is er iemand hier hier die een Fibaro binaire sensor gebruikt en hier of via PM met me wil discussiëren hoe ik dat ding werkend krijg in een projectje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
trekker22 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 18:05:
is er iemand hier hier die een Fibaro binaire sensor gebruikt en hier of via PM met me wil discussiëren hoe ik dat ding werkend krijg in een projectje?
Ipv DM, wat heb je zelf al geprobeerd? En wat wil je er mee doen? Zoals de naam al zegt is het een sensor en geen actor. Dus de 2 kleine relais zijn puur door geef luik voor status van de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
The-Source schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 22:47:
:'(
[...]

Ipv DM, wat heb je zelf al geprobeerd? En wat wil je er mee doen? Zoals de naam al zegt is het een sensor en geen actor. Dus de 2 kleine relais zijn puur door geef luik voor status van de input.
ik heb een testprojectje op een breadboard gemaakt.
- sensor vaste voeding via USB adapter
- breadbord project met 9v batterij en dan van de plus naar de min deze opstelling:

+ batterij naar een 330ohm weerstand naar de IN1 van sensor en van de GRND sensor naar de plus kant van een LEDJE. Min kant van LEDJE weer terug naar Min van de batterij.

Als ik dit circuit sluit, dan gaat het Ledje branden zoals gewenst. Alleen had ik dan gehoopt dat de sensor op zou pikken dat er spanning op het circuit kwam/ledje ging branden. En dat ik hier een event aan kon koppelen. Brutuss heeft me al wat tips gegeven, die ik nog heel goed moet doorlezen aangezien mijn kennis over relais / schakelcircuits ontzettend laag is. (ondanks al heel wat uren lezen in Elektronica voor Dummies).

Als ik bv dit lees "Dus de 2 kleine relais zijn puur door geef luik voor status van de input."
dan dringt niet echt door wat je er 100% mee wil zeggen.
2 kleine relais zijn IN1 en OUT1 neem ik aan?
"status van de input" dacht ik dat dit al een spanning op een circuit was. 0V circuit uit en status input 0.
5V (led aan) en status input 1.
Maar volgens mij is het iets ingewikkelder dan dat.

Uiteindelijk doel: mijn deurbel gong heeft een ledje dat aangaat op moment van aanbellen. Ik wil de hier een sensor tussen knopen zodat ik vanuit Domoticz bv onze Sonos een extra deurbel geluid kan laten afspelen. (want ik keuken hoor je de bel nauwelijks). Voor ik mijn deurgong ga slopen wilde ik het eerst nabouwen op een breadbord.

[ Voor 9% gewijzigd door trekker22 op 29-05-2015 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat de relais alleen doorgeefluik zijn bedoelt The-Source mee dat de module alleen als een zender richting je domoticacontroller kan werken. Je kunt niet vanuit je domotica een commando sturen om met de FGBS iets aan te zetten.

Had je deze al gezien: http://www.robbshop.nl/ov...-projecten/z-wave-deurbel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
ThinkPadd schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 08:34:
Dat de relais alleen doorgeefluik zijn bedoelt The-Source mee dat de module alleen als een zender richting je domoticacontroller kan werken. Je kunt niet vanuit je domotica een commando sturen om met de FGBS iets aan te zetten.

Had je deze al gezien: http://www.robbshop.nl/ov...-projecten/z-wave-deurbel ?
die deurbel had ik al gezien maar heb je niks aan; kan maar 1 hoofdcontroller hebben (de gong of domoticz) niet allebei.

nee ik wil ook niks aanzetten middels de FGBS en snap dat het een doorgeefluik is.. Ik wil het zo hebben dat als het lichtje gaat branden dit opgemerkt wordt door de sensor. Daar is een sensor toch voor? Als ik een temperatuursensor heb kan die toch ook iets triggeren in bv domoticz.
Hoe werkt dan het triggeren van die FGBS?

EDIT brutuss had het tegen mij over gebruik van een relais (in parallel?) en kennelijk begrijp ik dat principe niet van relais. Ik dacht dat spanning er op zetten (aan/uit in serie) zelfde is als relais, maar is dus niet?

[ Voor 11% gewijzigd door trekker22 op 29-05-2015 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
trekker22 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 09:14:
[...]

die deurbel had ik al gezien maar heb je niks aan; kan maar 1 hoofdcontroller hebben (de gong of domoticz) niet allebei.
Nou je hebt je bel drukker (2 draadjes) deze gaan rechtstreeks naar je fgbs. Als deze op in1 zitten dan sluit je de 2 oude draadjes van je bel drukker op out1 aan aan dan ben je al zo goed als klaar mits je fgbs wel zijn juiste werk spanning heeft, heb hem zelf op 12vdc aangesloten namelijk maar weet niet het toegestaande bereik van die spanning uit mijn hoofd.
Nu werkt je bel drukker weer zoals het was maar heb je wel een trigger voor je domotica systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
The-Source schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:20:
[...]

Nou je hebt je bel drukker (2 draadjes) deze gaan rechtstreeks naar je fgbs. Als deze op in1 zitten dan sluit je de 2 oude draadjes van je bel drukker op out1 aan aan dan ben je al zo goed als klaar mits je fgbs wel zijn juiste werk spanning heeft, heb hem zelf op 12vdc aangesloten namelijk maar weet niet het toegestaande bereik van die spanning uit mijn hoofd.
Nu werkt je bel drukker weer zoals het was maar heb je wel een trigger voor je domotica systeem.
nou ik heb een draadloze beldrukker en daarom wilde ik juist een trigger krijgen als het ledje in de deurbel gong gaat branden.

maar ik ga op mijn test systeem eens proberen wat te meten met de multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nu begint er bij mij een idee te spelen naar aanleiding van een script voorbeeld wat ik heb gezien. Maar omdat ik graag iets in 1 keer goed vroeg ik mij af of iemand weet of je de status van je chromecast kunt uitlezen (ip-adres is bekend). Dus hij bezig met photo-cast of netflix, youtube etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
The-Source schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 22:47:
:'(
[...]

Brutuss heeft me wat goede feedback gegeven.

Uiteindelijk om je binaire sensor te testen hoef je kennelijk dus alleen ff IN1 en GND te kortsluiten (kabeltjes tegen elkaar) en kreeg een melding hiervan in Domoticz. Dit is voor mij alweer een stapje vooruit.

Brutuss kwam met idee in dat LED project met een relais te gaan werken, maar dit gaat niet werken omdat een relais pas bij 4v begint en een led maar ongeveer 2V is.

Ik denk dat ik dus dat in mijn LED project (en uiteindelijk deurbel) moet gaan werken met een transistor. Daar moet ik me even op gaan inlezen.

Voor wat meer achtergrond: http://forum.fibaro.com/i...344-binary-sensor-wiring/ hier had ik ook al wat rond gevraagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi, ik ben bezig met eenzelfde soort project. Zodra ik tijd heb ga ik deze setup in mijn deurbel plaatsen (zonder arduino). Hier mijn test setup: YouTube: Fibaro universal sensor, arduino and breadbord test setup with a Zipabox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 18:11:
Hi, ik ben bezig met eenzelfde soort project. Zodra ik tijd heb ga ik deze setup in mijn deurbel plaatsen (zonder arduino). Hier mijn test setup: YouTube: Fibaro universal sensor, arduino and breadbord test setup with a Zipabox
ga jij de sensor ook tussen een led bij de gong plaatsen? Hoe is je schema nu precies qua aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemiddag allen,

Ik overweeg om een KlikaanKluituit systeem in mijn nieuwe woning te gaan gebruiken. Nu is het zo dat ik de verlichting in de achtertuin aan wil laten gaan met een bewegingssensor (tegen ongewenste bezoekers). Ik wil alleen voorkomen dat wanneer wij zelf lekker in de achtertuin zitten de verlichting steeds aan en uit springt. Ik wil de verlichting dan gewoon continue aan hebben staan.

Wie ow wie heeft een goed idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2015 @ 12:34:
Goedemiddag allen,

Ik overweeg om een KlikaanKluituit systeem in mijn nieuwe woning te gaan gebruiken. Nu is het zo dat ik de verlichting in de achtertuin aan wil laten gaan met een bewegingssensor (tegen ongewenste bezoekers). Ik wil alleen voorkomen dat wanneer wij zelf lekker in de achtertuin zitten de verlichting steeds aan en uit springt. Ik wil de verlichting dan gewoon continue aan hebben staan.

Je hebt op z'n minst een losse bewegingsmelder en een kaku actor nodig. Hou er wel rekening mee dat als je een grote tuin hebt dat je voldoende bereik hebt om de actor draadloos te schakelen.
Wat je uit eindelijk gaat doen is als volgt.
Je hebt je lamp(en) hangen op de plek waar je dat wilt.
Aan deze lamp(en) zit op z'n minst een blauwe en zwarte draad (en eventueel ook aarde als het een metalen behuizing betreft), deze bedrading komt samen in een lasdoos.
Naar je bewegingsmelder zal een voeding gaan en een schakeldraad terug, de schakeldraad moet ook in dezelfde lasdoos komen.
Je kaku actor zal afhankelijk van het type welke je kiest ook in de lasdoos passen. Alle blauwe draden (N) mogen aan elkaar. Schakeldraad van je sensor en van je actor mogen allebei aan de schakeldraad van je lamp(en). En als je dus de voeding van je kaku en sensor goed hebt aangesloten kan het prima werken.
Als je namelijk via de kaku al de lampen aan hebt gezet zorgt de sensor er alleen maar voor dat deze eventueel via 2e circuit gevoed word. Is de kaku uit dan is de sensor het enige circuit voor voeding van de lamp(en) dus gaan ze op beweging aan.

Let wel op dat de kaku en de sensor op dezelfde eindgroep zijn aangesloten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2015 @ 12:34:
Goedemiddag allen,

Met Steinel serie 860 buitenverlichting kun je je wensen vervullen. Heb er hier 1 bij de voordeur maar kan ook in de tuin. Heeft schemer aan/uit schakeling. Instelbaar procentueel dimmen bij nacht (staat b.v. op 20% en als iemand voorbij de sensor loopt gaat de lamp naar 100%.
Bewegingssensor met kapje die je op maat kunt maken zodat je een gebied scant welke jij wilt.

Wil je continue de verlichting aan dan doe je de aan/uit schakelaar aan/uit/aan//uit/aan en brandt het constant.

http://www.idealo.de/prei...860-s-642112-steinel.html

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk wilde ik deze sensor gebruiken: https://www.gamma.nl/asso...id%3db_product_b021464947

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou dit stuurt altijd ook een UIT signaal dus ook al stuur je aan met een losse zender dan gaat deze na een beweging weer uit op de sensor. Dat gaat dus nooit goed werken ;)
Je zou dan zelfde truukje parallel moeten doet maar dan met 2 ontvangers maar je moet dan weer goed oppassen dat de fase en nul niet gekruist gaan worden.
Als je bijvoorbeeld wanneer je zelf in de tuin zit het niet erg vind om dan handmatig (losse schakelaar) de verlichting aan te zetten dan kan je het wel af met de aangegeven sensor en een kaku actor alleen moet je de bedrading wel goed verbinden ;) maar idee daarvan staat al in eerdere post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga mij er even in verdiepen, wat bedoel je eigenlijk met een kaku actor. Als ik dat google kom ik op één of andere pop idol uit

https://www.google.nl/sea...biw=1344&bih=791&dpr=1.25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2015 @ 14:14:
Ga mij er even in verdiepen, wat bedoel je eigenlijk met een kaku actor. Als ik dat google kom ik op één of andere pop idol uit
Nou een actor in de domotica wereld is een apparaat wat schakelt ;)
Hier onder met paint skills even visueel gemaakt hoe het straks ongeveer eruit komt te zien.
kakuschema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The-Source schreef op zondag 31 mei 2015 @ 14:39:
[...]

Nou een actor in de domotica wereld is een apparaat wat schakelt ;)
Hier onder met paint skills even visueel gemaakt hoe het straks ongeveer eruit komt te zien.
[afbeelding]
Helemaal duidelijk, moet lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Vandaag de rookmelders binnen gekregen en gelijk was wezen spelen (met de test knop ;) )
Ik heb ze eerst in een groepje gezet maar dat moet nog even goed getest worden omdat het nu lijkt als of ze niet in alle situaties ook allemaal tegelijk af gaan.
Via mij RFXcom krijg ik een security device binnen homeseer.
De sensor spring in paniek wanneer brand alarm af gaat. Met als gevolg herrie. Maar nu ook gelijk een push bericht welke op emergency staat ingesteld en dus het profiel stil negeert en toch geluid maakt.
En als ik deze emergency bevestig word de melder als status weer op normaal gezet. (RFXcom reset deze in ieder geval niet wanneer ik de test knop gebruik)

ToDo: het zelf aansturen van de rookmelders, als dat lukt dan kan ik ze ook uit de groep instelling halen zodat het voor mij beter na te gaan is waar een melder is afgegaan.
Daarnaast kan ik dus ook eventueel mijn ouders met push bericht informeren bij brand alarm van de melder op het overloop en dus niet op die van de keuken. En dan ook weer alleen 's nachts of overdag wanneer ik niet thuis ben. (zoveel mogelijkheden te bedenken :) )

Tablets zijn helaas nog niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubentje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-05 16:01
Mischien is dit wat om in de gaten te houden:
http://en.cozify.fi/colle...ducts/products/cozify-hub

Zij leggen de focus op de betere hardware (Sonos, Phillips, Belkin etc.) Maar hebben ook al hardware ingebouwd voor z-wave, zigbee en 433.
Daarnaast een simpele app en makkelijk regels aanmaken. Ik denk zeker de moeite voor mensen die al van dat soort materiaal hebben, maar er iets meer mee willen doen zonder al te veel moeite.

Ziet er in iedergeval veelbelovend uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Delivery time 1 tot 2 weken, valt ook nog mee :) Ziet er idd leuk uit!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

Ik speel al een tijdje met het idee om mijn espresso apparaat (een francis!francis X5) aan te gaan sturen met z-wave.

Afbeeldingslocatie: http://i123.photobucket.com/albums/o304/Erik_Lemcke/2015-06-09%2021.22.24_zps3qud4r8j.jpg

één van de redenen om dit te willen doen is dat ik nogal eens vergeet het apparaat uit te zetten als ik de deur uit gaat, wat dan dus een hoop stroom kost en daarnaast brandgevaarlijk is. Verder is het natuurlijk gewoon uber gaaf projectje en doet het er niet toe hoe nuttig het is :p .

Het apparaat heet 3 knoppen die ik wil kunnen bedienen:
- aan / uit
- stoomstand aan/uit
- koffie aan/uit

Ik wil het zo gaan doen dat de machine zowel met de fysieke knoppen als via z-wave kan bedienen (dus bijvoorbeeld ook aan met de fysieke knop en uit met via z-wave.

Hiervoor kan ik volgens mij gebruik maken van Fibaro relay switches, waarvan ik er dan 2 nodig zal hebben (een enkele en een dubbele). Als ik mij niet vergis kan je die ook op een losse schakelaar aansluiten zodat bedienen via z-wave en via de fysieke knop mogelijk wordt.

De knoppen moeten dus van een type zijn dat altijd in een neutrale stand staat (hoe noem je dat? puls schakelaar? )

De huidige knoppen zijn hele simpele schakelaars met een aan en een uit stand, elke knop zit op 2 draden aangesloten. Een paart foto's ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: http://i123.photobucket.com/albums/o304/Erik_Lemcke/2015-06-09%2020.39.42_zpsywbp8gge.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i123.photobucket.com/albums/o304/Erik_Lemcke/2015-06-09%2020.40.29_zpsyq1odclw.jpg

Ik heb nu wat moeite met het vinden van de juiste schakelaars, wellicht is er hier iemand met wat meer verstand van elektra die het wel snapt.

Bij conrad vindt ik deze knoppen, die er heel mooi uit zien en de juiste diameter hebben (16mm): https://www.conrad.nl/nl/...elend-1-stuks-701857.html
Maar deze lijken 8 aansluitpunten te hebben, ik heb er maar 2 nodig, gaat dat werken? heeft de schakelaar misschien extra voeding nodig vanwege de verlicht ring?

Voor de aan/uit schakelaar aan de achterkant heb ik een rechthoekige knop nodig zoals deze https://www.conrad.nl/nl/...elend-1-stuks-703065.html (alleen dan in de afmeting 21mmx25mm, maar ook daar zie ik weer meer aansluitingen dan ik nodig heb.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Onderste foto is simpele maak schakelaar en deze is ook makkelijk te gebruiken, maar aangezien dit geen puls is ben je gelijk 1 Fibaro hier aan kwijt, misschien ook wel beste want weet niet hoeveel vermogen je apparaat trekt.
De foto van je druk toets lijkt 2 dingen te schakelen en zonder je andere schakelaar te zien en zonder meet gegevens is daar geen zinnig antwoord op te geven de huidige schakelaar heeft app een puls verwacht ik, of blijft deze half ingedrukt en bij 2e keer drukken komt hij terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willboirdt
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:39
De aan en uit schakelaar is dubbel polig dus vandaar 4 aansluitingen. Je kan er gewoon 2 gebruiken

En de andere heeft er 5, 2 voor de verlichte ring. En 3 voor de wisselschakelaar kan je er ook gewoon 2 van gebruiken
denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

The-Source schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:48:
Onderste foto is simpele maak schakelaar en deze is ook makkelijk te gebruiken, maar aangezien dit geen puls is ben je gelijk 1 Fibaro hier aan kwijt, misschien ook wel beste want weet niet hoeveel vermogen je apparaat trekt.
De foto van je druk toets lijkt 2 dingen te schakelen en zonder je andere schakelaar te zien en zonder meet gegevens is daar geen zinnig antwoord op te geven de huidige schakelaar heeft app een puls verwacht ik, of blijft deze half ingedrukt en bij 2e keer drukken komt hij terug?
de ronde schakelaars hebben ook 2 standen, aan of uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeetn
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-10-2024
Hallo,

Ik ben bezig met verbouwingen en de fase om alles van elektriciteit enz. te leggen begint dichterbij te komen.. Daarom ben ik nu al tijdje op zoek naar welk domotica systeem ik zou gebruiken..

Ik heb de review al gelezen, maar om eerlijk te zijn ben ik er niet veel wijzer uit geworden..

Het is niet echt de bedoeling dat ik er op dit moment zelf veel aan ga tweaken ofzo, maar ik zou wel graag hebben dat het systeem dat ik kies lange tijd zal ondersteund worden (KNX, Z-wave?).. En ook dat ik na verloop van tijd wel modules kan gaan toevoegen en eventueel zelf enkele dingen programmeren.

Hebben jullie een idee wat voor systeem het best zou zijn om als basis de standaard zaken te kunnen doen: lichten, rolluiken beheren via iphone / ipad, centrale module in huis.
Om dan later te gaan werken met eventueel camera's, vloerverwarming, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:16
Als je voor draadloos kiest hoef je nu nog geen verdere keuze te maken.
De techniek gaat momenteel heel hard, over een jaar zijn er weer allerlei extra producten op de markt die weer meer mogelijk maken of gebruiksvriendeljiker zijn.

KNX (bedraad) is robuuster dan Zwave, maar daarvoor mag je diep in de buidel tasten. Los van de kosten voor allerlei extra (elektra)leidingen in je huis en een grotere meterkast zijn alle KNX modules ook nog eens flink aan de prijs. Deze zitten niet in het consumentensegment en zijn meer bedoeld voor bedrijven.

Dus als je (heel) veel geld over hebt voor een 100% robuust domoticasysteem dan is het nu wel tijd om KNX bekijken. Als je het anderzijds meer leuk vindt om mee te hobbyen dan kun je met draadloze systemen altijd later nog aan de slag. Wat daarbij wel praktisch is om nu rekening te houden om je inbouwdozen (in de muren achter je schakelaars/stopcontacten) voldoende diep te maken (50mm) zodat je daar de draadloze modules in kwijt kunt.

Er is heel veel mogelijk en niets sluit elkaar uit, zeker als je voor open source oplossingen kiest (zoals in dat artikel genoemd). Ik schakel zelf mijn verlichting in de woonkamer bijv. via een zwave schakelaar en die stuurt dan weer OpenHAB aan die 2x een Zwave dimmer schakelt, en 3x een Hue lamp (peertje, bloom en lightstrip).
Met KNX kun je niet out-of-the-box Hue lampen schakelen, mocht je dat later willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

jeetn schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:56:
Hallo,

Ik ben bezig met verbouwingen en de fase om alles van elektriciteit enz. te leggen begint dichterbij te komen.. Daarom ben ik nu al tijdje op zoek naar welk domotica systeem ik zou gebruiken..

Ik heb de review al gelezen, maar om eerlijk te zijn ben ik er niet veel wijzer uit geworden..

Het is niet echt de bedoeling dat ik er op dit moment zelf veel aan ga tweaken ofzo, maar ik zou wel graag hebben dat het systeem dat ik kies lange tijd zal ondersteund worden (KNX, Z-wave?).. En ook dat ik na verloop van tijd wel modules kan gaan toevoegen en eventueel zelf enkele dingen programmeren.
Je bent dus niet van plan om het systeem zelf aan te leggen? Er gaat best veel werk zitten in de aanleg van een bedraad systeem waar je zelf tijd voor moet hebben of dat duizenden euro's aan arbeid kost om uit te besteden. Een draadloos systeem kost minder werk en kun je makkelijker zelf doen.

Vanwege de toekomstbestendigheid en het uitsluiten van vendor lock-in zou ik een systeem kiezen dat gestandaardiseerd is en waarvoor meerdere fabrikanten producten leveren. Ik geloof niet dat knx of z-wave anytime soon gaan verdwijnen.

Bij een stervormig bedraad domoticasystemen kun je de centrale controller vaak betrekkelijk eenvoudig door iets anders vervangen. Zo'n apparaat schakelt lasten via relais of schakelactoren en heeft digital inputs die je aansluit op potentiaalvrije contacten van bijvoorbeeld een wandschakelaar of een bewegingsmelder. Voor analoge inputs en outputs werken via simpele transmissiestandaarden zoals 0-10V en 4-20mA. Stel dat je een Loxone Miniserver met een paar extensies koopt en de toko gaat op de fles dan kun je altijd nog overstappen op een ander bedraad systeem dat 230VAC kan schakelen (dat kan elk domoticasysteem), kan herkennen of een potentiaalvrij contact is kortgesloten (hele basale functionaliteit) of 0-10V in- en uitgangen heeft (dat zie ik ook niet snel verdwijnen). Je vervangt dan de besturingshardware in de centrale ruimte en alle sensoren er omheen in huis kunnen blijven zitten.

Bij een bussysteem dat door het hele huis loopt, bijvoorbeeld naar elke wandschakelaar en bewegingsmelder, moet je veel meer vervangen als je moet overstappen op een ander systeem dat een ander communicatieprotocol gebruikt.
Hebben jullie een idee wat voor systeem het best zou zijn om als basis de standaard zaken te kunnen doen: lichten, rolluiken beheren via iphone / ipad, centrale module in huis.
Om dan later te gaan werken met eventueel camera's, vloerverwarming, enz.
In principe moet elk serieus domoticasysteem dat wel kunnen. Ik ben niet zo thuis in de voor- en nadelen van de verschillende z-wave basisstations. Ik werk zelf met software die op een pc draait en waarin ik functionaliteit zelf programmeer (vind ik een leuke hobby). Voor een bedraad systeem vind ik Loxone wel een goede prijs/prestatie-verhouding hebben. Het is een propriëtair systeem dat echter wel open standaarden gebruikt voor communicatie en alles wat je erop aansluit. Voor een draadloos systeem is z-wave mijn inziens de meest voor de hand liggende keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeetn
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-10-2024
Bedankt voor jullie antwoorden..

Ik ga van draden enz. alles zelf leggen samen met mijn broer die elektricient is.

Mijn eerste plan was om overal SSV kabels te leggen en dan met teleruptoren en drukknoppen werken.

Ik heb dan eens aan een neef van mij gevraagd die domotica legt wat het verschil in prijs zou zijn indien ik een domotica systeem met PLC sturing zou installeren. Heb daarvan een offerte gehad en dat verschil is eigenlijk zo groot niet. Gewoon de centrale sturing (PLC module) op zich die erbij komt als extra kost.

Nu ben ik dus nog eens verder aan het kijken om te zien of zo'n systeem via PLC sturing wel een goede optie is voor hetgeen ik wil. Ik vermoed van wel. En dat PLC systeem is dan ook denk ik zo'n stervormig bedraad systeem waar jij (Femme) het over hebt.

Mijn neef zei me toch dat als ik wil veranderen van plc module (of iets totaal anders??) dan kan ik gewoon die module in mijn kast veranderen. Alle aansluitingen die op de PLC module zaten op het nieuwe systeem toepassen en 'klaar is kees'.

Klopt dit verhaal een beetje?

En als ik overal SSV kabels trek, dan kan ik met het Loxone systeem aan de slag? De keuze van schakelaars, sensoren, enz. blijft daarbij gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

jeetn schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:04:
Bedankt voor jullie antwoorden..

Ik ga van draden enz. alles zelf leggen samen met mijn broer die elektricient is.

Mijn eerste plan was om overal SSV kabels te leggen en dan met teleruptoren en drukknoppen werken.

Ik heb dan eens aan een neef van mij gevraagd die domotica legt wat het verschil in prijs zou zijn indien ik een domotica systeem met PLC sturing zou installeren. Heb daarvan een offerte gehad en dat verschil is eigenlijk zo groot niet. Gewoon de centrale sturing (PLC module) op zich die erbij komt als extra kost.

Nu ben ik dus nog eens verder aan het kijken om te zien of zo'n systeem via PLC sturing wel een goede optie is voor hetgeen ik wil. Ik vermoed van wel. En dat PLC systeem is dan ook denk ik zo'n stervormig bedraad systeem waar jij (Femme) het over hebt.

Mijn neef zei me toch dat als ik wil veranderen van plc module (of iets totaal anders??) dan kan ik gewoon die module in mijn kast veranderen. Alle aansluitingen die op de PLC module zaten op het nieuwe systeem toepassen en 'klaar is kees'.

Klopt dit verhaal een beetje?
Dat klopt inderdaad. De dingen die je direct op een plc aansluit (relais, potentiaalvrije contacten etc.) zijn zo generiek dat ze ook met andere systemen werken. Je zit hooguit met een verschil in layout omdat de modules andere afmetingen hebben waardoor je kabels moet verleggen of verlengen.

Jouw broer kan je waarschijnlijk ook wel helpen bij goed kabelmanagement en weet welke spullen (zoals kabelgoten, doorgangklemmen e.d.) er verkrijgbaar zijn om een overzichtelijke, efficiënte en veilige installatie te maken.
En als ik overal SSV kabels trek, dan kan ik met het Loxone systeem aan de slag? De keuze van schakelaars, sensoren, enz. blijft daarbij gelijk?
SSV-kabels om bijvoorbeeld druktoetsen op aan te sluiten zullen ook prima met Loxone werken. Zo te zien ben je wel bereid om veel zelf te doen. Een plc bevat geen voorgekookte functionaliteit en is voor een tweaker wellicht leuker, uitdagender en makkelijker naar je eigen hand te zetten. Als je de logica in je domoticasysteem native op de plc wil draaien zul je je wel moeten verdiepen in plc-programmeertalen. De makkelijke weg is om in- en uitgangen via bijvoorbeeld modbus/tcp uit te lezen en aan te sturen vanuit een domoticasoftwarepakket dat door ondersteuning voor heeft zoals OpenHab of IP Symcon. Ik weet niet hoe gebruiksvriendelijk OpenHab is. In IP Symcon moet je al snel scripten in php om iets voor elkaar te krijgen (erg krachtig maar moet je wel de kennis voor hebben).

In Loxone ben je een stuk sneller op weg en kan met behulp van extensies kun je het systeem makkelijk uitbreiden met extra relais en interfaces voor o.a. dmx, 1-wire, infrarood en modbus. Veel van die interfaces kun je ook wel aan een plc koppelen maar dan heb je specialistische kennis nodig. De makkelijker weg is ook hier om de interfaces via bijvoorbeeld ethernet te laten communiceren met een domoticaserver waar een domoticasoftwarepakket op draait. Je hebt dan wel meer points of failure in je systeem. De plc gebruik je voor het aansturen van relais en verwerken van input van druktoetsen aan de wanden, de dmx-interface gebruik je voor aansturing van rgb-verlichting, 1-wire voor temperatuurmeting, een infraroodinterface om audio/video-apparatuur te bedienen, etc.

Ik gebruik zelf een Wago System 750-plc en ben daar erg tevreden over. De prijzen van de modules zijn laag en er is veel gebruikt aanbod voor. Ik heb me een tijdje verdiept in knx maar vond het nodeloos gecompliceerd en duur.

[ Voor 3% gewijzigd door Femme op 10-06-2015 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:07

HeroS

SmartHome Nerd

Heb vorige week de nieuwe Fibaro Rookmelder binnen gekregen (FGSD-002). Dus tijd voor een vergelijking met de oude versie.

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/FILES%2F2015%2F06%2Ffibaro-FGSD-002-versus-FGSD-001.png.axdx

Conclusie:

Goede update van deze rookmelder. Het is nog steeds een van de mooiste en kleinste rookmelders op de markt. De temperatuurmeting is een mooie bonus en vrij nauwkeurig.
Door de toevoeging van z-wave plus is hij ook meer toekomst bestendiger geworden. Het alarm zou wat luider moeten zijn, maar mijn metingen tonen dit niet aan.

Ga je een nieuwe rookmelder aanschaffen? Ga dan meteen voor deze nieuwe versie.

Lees verder en bekijk video's:
http://www.domotica-blog....-FGSS-001-Versus-FGBD-002

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hesmink
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-09-2023
dataSlut schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 15:50:
Heeft iemand hier ervaring met het aansturen van Peha WiHome RF (868,3 MHz) ontvangers?
Alle verlichting in mijn nieuwbouw huis wordt geschakeld d.m.v. deze zenders/ontvangers, en zou dit ook graag willen bedienen via smartphone/internet.

Ik kan er bar weinig over vinden op internet, en weet dus ook niet welke software/transceiver hiervoor geschikt is.

Wie heeft de oplossing(en), of wie geeft me een richting waar ik naar moet zoeken?
Is het nog gelukt hier iets voor te vinden? Ik heb er ook 1 voor de WTW installatie.

[ Voor 77% gewijzigd door Hesmink op 10-06-2015 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Er is weer een 'nieuwe' z-wave stick op de markt. Ondersteund z-wave plus en niet duur :)
http://store.homeseer.com...Wave-Interface-P2021.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:57
HeroS schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 19:49:
Heb vorige week de nieuwe Fibaro Rookmelder binnen gekregen (FGSD-002). Dus tijd voor een vergelijking met de oude versie.

[afbeelding]

Conclusie:

Goede update van deze rookmelder. Het is nog steeds een van de mooiste en kleinste rookmelders op de markt. De temperatuurmeting is een mooie bonus en vrij nauwkeurig.
Door de toevoeging van z-wave plus is hij ook meer toekomst bestendiger geworden. Het alarm zou wat luider moeten zijn, maar mijn metingen tonen dit niet aan.

Ga je een nieuwe rookmelder aanschaffen? Ga dan meteen voor deze nieuwe versie.

Lees verder en bekijk video's:
http://www.domotica-blog....-FGSS-001-Versus-FGBD-002
Hele ding valt voor mij af omdat er geen 230V aansluiting meer op zit, dat zat op de oude versie wel ;)

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Laatst online: 15:50
ik piste net langs de pot met de v1.
Had op de plek waar ik m wilde, een draad te weinig...

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

The-Source schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 22:40:
Er is weer een 'nieuwe' z-wave stick op de markt. Ondersteund z-wave plus en niet duur :)
http://store.homeseer.com...Wave-Interface-P2021.aspx
Die is er al even hoor :)
Volgens mij zijn de sticks van Aeon Labs, Vision en deze dus van ZME allen nu plus.

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

HeroS schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 19:49:

[afbeelding]

Conclusie:

Ga je een nieuwe rookmelder aanschaffen? Ga dan meteen voor deze nieuwe versie.]
Biedt dit ding nou wel of niet de mogelijkheid voor externe voeding op een spanning van 12-24VDC? Volgens de specs van Domotica-shop en sommige andere shops kan dat namelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Nee dat kan die niet... heb er zelf twee gehad (omdat ik dacht dat het wel kon), maar 12/24vdc zit gewoon niks voor in meer in V2, alleen puur voor batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Femme schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 09:51:
[...]

Biedt dit ding nou wel of niet de mogelijkheid voor externe voeding op een spanning van 12-24VDC? Volgens de specs van Domotica-shop en sommige andere shops kan dat namelijk wel.
Nope, niet. Staat wel in de tekst hoor ;) Maar zal het ook ff bij de conclusie zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Zodra ze er eentje weer hebben met 24v/230v aansluiting koop ik ze :)
Wat dat betreft zijn die van NEST met 230v optie ideaal.

[ Voor 29% gewijzigd door tcviper op 11-06-2015 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

tcviper schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 12:37:
Zodra ze er eentje weer hebben met 24v/230v aansluiting koop ik ze :)
Wat dat betreft zijn die van NEST met 230v optie ideaal.
Ik vind het een onbegrijpelijke keuze van Fibaro. Hoe moeilijk kan het nou zijn om een aansluiting te maken om het ding permanent van voeding te voorzien (waarbij het apparaat tegelijkertijd dient als routing slave). Juist met de toevoeging van een temperatuursensor was het handig geweest om de sensor regelmatig updates te laten sturen (wat extra energieverbruik oplevert).

De Nest Protect vind ik met een prijs van 110 euro wel erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Femme schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 13:39:
[...]
Ik vind het een onbegrijpelijke keuze van Fibaro.
Wat ik begrepen heb is dat met de netvoeding niet aan de eisen voor de certificering kon worden voldaan. Ze moest dan het ontwerp/technische specificaties gaan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Gira Dual/VdS vind ik ook wel een mooie:

Afbeeldingslocatie: http://ratgeberbauen24.de/wp-content/uploads/2014/01/00014958.jpg

Kost ongeveer evenveel als de Fibaro-rookmelder inclusief relaismodule om de Dual/VdS op de digitale inputs van bijvoorbeeld een plc aan te kunnen sluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 11-06-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
ze lijken behoorlijk op elkaar.
Zelfs de renders zijn nagenoeg gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafeX

TrafeX

Tuned for life!

Heeft iemand de Aeotech Multisensor 6 al gespot in een Nederlandse webshop?
Robbshop geeft nog steeds medio mei aan, maar heeft nog geen voorraad: http://www.robbshop.nl/aeotech-multisensor-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Die Multisensor6 ziet er prima uit!

Nu de vraag tussen welke ik zou moeten kiezen?
De multisensor 6 of de Fibaro Motion sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

TrafeX schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:59:
Heeft iemand de Aeotech Multisensor 6 al gespot in een Nederlandse webshop?
Robbshop geeft nog steeds medio mei aan, maar heeft nog geen voorraad: http://www.robbshop.nl/aeotech-multisensor-6
Volgens mij is die nog niet leverbaar maar hij komt er aan (30-06-2015).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
is dat het wachten waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Ik denk van wel...maar hou er rekening mee dat in het begin het geheel niet goed zal werken met de verschillende controllers. Dus kan zomaar 2/3 maanden duren voordat het 100% goed ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
ok. Vraag me wel af wat de meerwaarde van deze is tov de fibaro. behalve de moisturesensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Die UV sensor lijkt me ook nutteloos.
Maar een van de pluspunten tov Fibaro is dat deze ook van een vaste voeding voorzien kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
dat kan de fibaro ook. Weliswaar getweaked en niet plug n play.

Het grootste voordeel blijft dan dat de fibaro net wat kleiner is dan de MS6.
De houder is compacter en de sensor kan je daarin makkelijk richten.
De MS6 heeft daar een hele standaard voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Zie in dat topic dat diegene de Fibaro Motion sensor buiten heeft geplaatst, lijkt me tricky. Die Aeon claimt wel geschikt te zijn voor outdoor (bewegingsmelder uitgezonderd, zal wel vanwege falase positive zijn?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
IP20 biedt geen bescherming tegen vocht.
Concreet gezien zijn ze dus gelijk.
De Fibaro kan er eigenlijk ook niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Hier hangt ook een Fibaro buiten. Weliswaar onder een balk maar die kan slagregen krijgen theoretisch. Gaan het zien. False positives is een feit. Vorige week vrijdag een hele batterij gehad toen het warm en winderig was (maar vandaag nog wonderwel niets) en 's nachts soms een spin die er een web voor meent te moeten spannen. Speel met de gedachte een tweede op de oprit te hangen en middels scripts te regelen dat ze beiden detectie moeten hebben om een alert te versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
The-Source schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 18:49:
ToDo: het zelf aansturen van de rookmelders, als dat lukt dan kan ik ze ook uit de groep instelling halen zodat het voor mij beter na te gaan is waar een melder is afgegaan.
Daarnaast kan ik dus ook eventueel mijn ouders met push bericht informeren bij brand alarm van de melder op het overloop en dus niet op die van de keuken. En dan ook weer alleen 's nachts of overdag wanneer ik niet thuis ben. (zoveel mogelijkheden te bedenken :) )
Om toch even mijzelf te quoten, het was even stoeien maar dat kwam vooral omdat er 1 rookmelder op RF gebied niet bleek te werken.
De FA20rf valt qua rfxcom protocol onder x10. Verder word hij als kd101 melder herkend.
Via rfxmng tool kan je zelf de meldcode instellen en dat is vooral interessant als je dus elke melder afzonderlijk wilt aansturen/ laten melden. Melder op andere code instellen gaat vrij simpel, zorg eerst dat deze gereset. Daarna 1x op learn toets drukken (led brand dan rood) in rfxmng panic alarm sturen op de gewenste code die je in de melder wilt hebben. Bij juist ontvangst gaat deze heel even in alarm en rode led gaat uit. Daarna nog even kort op test knop drukken ter bevestiging. (de rode led gaat ook automatisch uit na 20 seconden maar dan staat er dus niets in ;) )
Als je nu op de test knop drukt zul je in rfxmng de ingestelde code voorbij zien komen met melding panic alarm van een kd-101.

In geval van HomeSeer kun je de melder dan als volgt inleren. Eerst rfxmng afsluiten en plugin weer starten. (rfxmng en plugin kunnen niet tegelijk actief zijn) Breng de melder in alarm, en voeg deze toe als security device. Je zal de ingestelde code ook hierbij zien. Bij status graphics zou ik zelf gelijk waarde 0 en 8 op both zetten ipv alleen status. En als extra tip noem de melder .... status want dat maakt het wat overzichtelijker.
Nu ga je naar de rfxcom plugin en output devices > als output device kies je 'kd101' en je kunt deze dan ... aansturing noemen. In tabblad rfxcom stel je dan ook de code in die je bij de status voorbij heb zien komen. En let dan gelijk op of transmitter wel ingevuld staat.

Nu kun je de melder aansturen maar ook omdat je de status op both hebt gezet de melder virtueel van status veranderen. Voordeel hiervan is dat je wanneer je extra melders in alarm stuurt deze ook weer stil kunt zetten.
Om extra melders in alarm te laten moet je de status panic binnen 10seconden opnieuw hebben gestuurd, ik zou zelf voor 8 seconden kiezen want dan mag het ook wat vertraagd binnen komen ;)

Naast de brandmelders heb ik ook weer een nieuwe toevoeging aan het systeem, namelijk aansturing van mijn telefoon vanuit HomeSeer. Los van de push notificatie welke ik al kreeg kan ik nu ook rechtstreeks naar tasker babbelen en zo eigenlijk alles bedienen, van een facebook status update naar sms versturen of tekst laten voorlezen. Als je het kunt bedenken kan het eigenlijk :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
mmmm zijn er nieuwe versies uitgebracht van de Fibaro Motion Sensor?
Ik heb er 3 besteld. twee van de levering hebben versie 2.7 en 1 heeft versie 2.6
Zijn er verschillen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

maomanna schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 22:15:
mmmm zijn er nieuwe versies uitgebracht van de Fibaro Motion Sensor?
Ik heb er 3 besteld. twee van de levering hebben versie 2.7 en 1 heeft versie 2.6
Zijn er verschillen??
Geen nieuwe versie misschien wat kleine verschillen. Tussen 2.4 en 2.5 t/m 2.8 zijn er wel wat grotere verschillen. Maar welke weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek.NET
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:48
Mijn vader wil graag een draadloze schakelaar op zijn fiets en op die van mijn moeder zodat ze draadloos de garagedeur kunnen openen. Hij heeft zelf al een motor op de deur met een aantal parallel aangesloten relais (hij heeft tot een aantal jaar geleden les gegeven in elektrotechniek dus is niet vies van wat knutselen). Ze hebben verder geen domotica systeem en willen er zo min mogelijk aan uit geven. Weet een van jullie misschien een oplossing die relatief veilig is? Een simpele klik-aan klik-uit is natuurlijk veel te makkelijker te kopieeren maar een volledige garagedeur opener systeem is weer veels te veelomvattend (lees: duur).

TLDR: Weet iemand een draadloos systeem voor een knutselaar die relatief veilig is die te bedienen is met meerdere afstandbedieningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Wat heb ik nu nodig om hier te gaan werken met eNet van Gira?

Al het schakelmateriaal is Gira system 2000 met een stuk of 10 funk opzet stukken voor bediening van de lampen en rolluiken middels een Gira afstandbediening. Ook een aantal rookmelders sturen bij brand de rolluiken en lampen aan.

Nu wil ik deze lampen en rolluiken met mijn iPhone/iPad kunnen bedienen. Ook wanneer ik niet thuis ben.

In de meterkast heb geen aanpassingen moeten doen tot nu toe.

Om met Gira eNet te kunnen werken, heb ik dan zo'n Gira server voor in de meterkast nodig? Kan je die zelf installeren?

Of is zo'n Mobile Gateway voldoende?

De eNet opzet stukken kan ik zo te zien gebruiken op het huidige system 2000 schakelmateriaal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Afhankelijk van de grootte van je woning zou ik nog wel een keer extra nadenken voordat je eNet gaat nemen. Bereik is namelijk klein te noemen en er word geen mesh netwerk gecreëerd met de modules.
Laatst vanuit de zaak is er een eNet installatie opgeleverd en de fabrikant, Jung in dit geval, zegt zelf dat het niet geschikt is voor een grote woning, en dat vanuit funk gezien het al een hele vooruitgang is dat je nu 16 scènes hebt ipv de 5 bij funk.
Mijn oordeel is dat het product nog niet af is maar vraag mij tegelijk af of het protocol wel geschikt is voor de functionaliteiten die je kent vanuit z-wave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

The-Source schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 23:25:
Afhankelijk van de grootte van je woning zou ik nog wel een keer extra nadenken voordat je eNet gaat nemen. Bereik is namelijk klein te noemen en er word geen mesh netwerk gecreëerd met de modules.
eNet is gebruikt de knx-rf-stack voor draadloze communicatie. Knx-rf ondersteunt geen routing maar kan het bereik van het draadloze netwerk wel met twee hops vergroten door het signaal te repeaten. Helemaal dramatisch zou het bereik dus niet moeten zijn. Het z-wave-protocol is wel geavanceerder.

Persoonlijk zou ik me niet afhankelijk willen maken van één leverancier maar ik kan me wel voorstellen dat het materiaal van Gira/Jung van goede kwaliteit is. Het is immers gericht op installateurs en die kunnen geen systeem bij de klant wegzetten als het niet betrouwbaar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Laatst online: 08-09 11:01
Ik heb sinds vorige week mijn complete woning (3 verdiepingen) voorzien van het eNet systeem. Hiervoor had ik eerst een systeem draaien op alleen 1 verdieping.
Ik heb in de tussenverdieping een repeater moeten plaatsen om het geheel wat betrouwbaarder te maken.

Tot nu toe werkt het systeem stabieler en beter dan het zwave systeem wat ik eerst had. Zowel soft- als hardware matig.

Draadloos blijft alleen zijn beperkingen hebben, in mijn nieuwbouwwoning komt ook geen enkele draadloze router op de bovenste verdieping door de dikke betonnen vloeren met vloerverwarming. Dus repeaters zijn een verplichte kost, en let op je kan er maar 2 als echte repeater in je systeem hebben. Je kan er wel meerdere toevoegen, maar deze moet je dan koppelen tussen 2 devices, in plaats van een universele repeater. Maar een bedrijfspand of extreem grote woning zou ik niet voorzien van eNet, maar dan heb je waarschijnlijk ook geld genoeg voor een echt KNX systeem.

Als je van buitenaf zaken wilt aansturen / tijdssturingen wilt gebruiken is de eNet server gewoon verplichte kost. De mobile gate moet je zien als een hulpmiddel om van je tablet/phone een afstandsbediening te maken. Daarnaast kan de Gira server overal in huis geplaatst worden zolang je maar stroom hebt, in de meterkast inbouwen kan, maar niet noodzakelijk. En meestal niet handig gezien een centrale plek in de woning meestal beter is. Eventuele DIN modules in de meterkast kan je dan voorzien van hun eigen DIN ontvanger.

Daarnaast is het systeem nog jong en niet perfect. Maar sinds release is al een 1.1 en 1.2 update geweest, die erg veel nuttige toevoegingen bied, en het systeem veel stabieler maakt. Dit gaat in vergelijking met de HC2 echt in grotere stappen. Daarnaast worden alle vragen perfect beantwoord door mijn contactpersoon bij Gira.

Mocht iemand nog vragen hebben over het eNet systeem, stuur me gerust een pm. ;)
readytoflow schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:57:
Om met Gira eNet te kunnen werken, heb ik dan zo'n Gira server voor in de meterkast nodig? Kan je die zelf installeren?
Wanneer je alleen met systeem 2000 opzetstukken werkt is de installatie van de Gira server gemakkelijk. Stekker er in en de opzetstukken vervangen, en klaar ben je.

De software is ook zeker gebruiksvriendelijk.
Of is zo'n Mobile Gateway voldoende?
Niet wat je wil horen, maar de server is voor installatie en tijdssturing onmisbaar. Hier zit ook een http interface op, maar dat is gewoon niet praktisch. Dus eigenlijk heb je zowel de mobile gate als server nodig.

Voor remove toegang bied de laatste update een connectie naar de website http://homeserver.gira.de/en/index.html
Deze heb ik nog niet geconfigureerd omdat ik naar thuis gebruik maak van een OpenVpn connectie.
De eNet opzet stukken kan ik zo te zien gebruiken op het huidige system 2000 schakelmateriaal toch?
Dat moet gewoon passen, tenzij je de modules al heel lang hebt, ik dacht dat ze vanaf een bepaalde versie geschikt waren.

[ Voor 26% gewijzigd door Cobaltjeh op 24-06-2015 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Het is vooral gericht op gemak inderdaad. Ik hoef weinig aanpassingen te doener het integreerde gewoon mooi in de bestaande situatie.

Maar kan iemand mij dus vertellen wat mijn basiscomponenten moeten worden wanneer ik Gira/eNet wil gaan gebruiken met bediening via de iPhone/iPad?

Ik zie hierboven plaatjes van een Gira server in de meterkast, maar ik zie ook een veel goedkopere Gira Mobile gateway?

Edit:
Thx Cobaltjeh!

Gira server dus nodig.
Die kan dan mooi op de overloop. Beetje centraal in het midden van de woning.
Alles is bij mij bedraad verder. Daar staat ook een AirPort Extreme waar de server, en zo te lezen, ook de mobile gateway mooi geplaatst kunnen worden.

Het is geen groot huis qua verdiepingen. Wel redelijk diep van voor tot achter. 100 jaar oud dus geen beton. Wel goed geïsoleerd tijdens onze verbouwing. Die isolatie icm met twee reeds aanwezige stalen balken zorgt voor een soort van 'kooi van Faraday' in de middelste woonkamer.

Wat ik nog niet heel goed begrijp: waar heb je die din modules nou voor nodig? Wat kan je ermee? De meterkast was destijds (en nu nog) in orde met 10 groepen. Het was te kostbaar om te gaan werken met KNX. Dat is niet aanwezig dus.

Het zou leuk zijn om alles in 1 app te kunnen bedienen. Maar dat is vooralsnog geen must. Zo vaak zit ik niet aan de thermostaat bijvoorbeeld. Die kan ik nu ook al bedienen via een separate app van Essent.

Gaat mij meer om de lampen, rolluiken en wat losse schakelaars.

[ Voor 57% gewijzigd door readytoflow op 24-06-2015 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
readytoflow schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 10:09:

Wat ik nog niet heel goed begrijp: waar heb je die din modules nou voor nodig? Wat kan je ermee? De meterkast was destijds (en nu nog) in orde met 10 groepen. Het was te kostbaar om te gaan werken met KNX. Dat is niet aanwezig dus.
De DIN modules zijn geschikt als je het huis voorziet van een ster bedrading. (Dus alles naar de meterkast bedraden.) Dan kan je met bedrade modules werken, en een stuk goedkoper en betrouwbaarder werken.

Je gaat dan alleen met draadloze knoppen en afstandsbedieningen werken. Maar als je toch een ster bedrading hebt zou ik altijd voor KNX kiezen gezien deze meer opties heeft.

En let op dat het eNet systeem gemaakt is voor verlichting en raamactoren. Er zit geen mogelijkheid in om een thermostaat te besturen. Ook zullen koppelingen naar andere systeemen (sonos, hue, etc...) waarschijnlijk niet komen.
Gezien dit het 'simpele domotica' sytseem is van Gira/Jung, wil je uitgebreider en meer zal je naar het uitgebreide KNX systeem moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Ok, het is echt bedoeld voor lichten en rolluiken dus dat is geen probleem. Voor de overige zaken heb ik andere apps. Uiteindelijk blijft het gewoon bedienbaar vanaf af 1 afstandsbediening (iPhone).

Het zou wel mooi zijn wanneer eNet geschikt is voor Homekit van Apple? Dan kan je toch wat zaken combineren begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

readytoflow schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 10:09:

Gira eNet heeft zo te zien een ontvangermodule voor op een din-rail waar je een aantal andere din-rail actoren op aan kunt sluiten om te schakelen, dimmen en jaloeziën mee aan te sturen. Dat kan bruikbaar zijn als je bijvoorbeeld verlichting en jaloeziën centraal kunt schakelen (voeding komt uit in een centrale ruimte zoals de meterkast). Als je een conventionele elektrische installatie hebt zal dit niet bruikbaar zijn tenzij je de bedrading vanuit de meterkast vervangt.

Qua installatiegemak is een behuizing die op een din-rail geklikt kan worden wat makkelijker en een stuk overzichtelijker dan draadloze actoren die je her in der in huis in inbouwdozen moet zien te plaatsen (is altijd krap en 2,5mm^2 koperdraad is ook niet erg flexibel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Zo had ik het ook in gedachten...
Daar is hier geen sprake van. Dat ging teveel van mijn verbouwingsbudget opslokken en nu al helemaal.

Ik denk dat ik met een kleine €2K wel een hoop kan bereiken.
Alle vaste verlichting en rolluiken> eNet
Losse lampen Badkamer spotjes> Philips Hue
Thermostaat> Essent/ICY
Beveiligings-&babycamara's>divers/Synology
AV apparatuur>Harmony control (wel alleen binnen intern WiFi bereik)

Allemaal èn programmeerbaar èn te bedienen met de iPhone.

Wellicht bij een goede oplossing nog eens een 'slim' slot op de voordeur zetten (erbij zodat ik ook nog een conventioneel slot heb).

Meer kan ik zo snel niet bedenken.
Er is altijd wel iets wat beter werkt. Goed is goed hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
readytoflow schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 13:48:
Ik denk dat ik met een kleine €2K wel een hoop kan bereiken.
Alle vaste verlichting en rolluiken> eNet
Ik ben tot nu toe grofweg 4K kwijt aan het complete systeem. Hier komt nog ongeveer 1k bij als het Gira G1 wandpaneel leverbaar is.

Dit zijn dan:

1 Gira eNet server + DIN voeding.
1 Gira eNet mobile gate.
7 rolluiken met Systeem 2000 + eNet afdekking.
3 lampen met Systeem 2000 relais + eNet afdekking.
6 lampen met Systeem 2000 dimmer + eNet afdekking.
1 eNet dubbel relais inbouwmodule voor 2 stopcontacten.
2 eNet 1-10v inbouwmodule voor leddimmers.
2 eNet afstandsbedieningen en 1 drievoudige wandzender.

Daarnaast heb ik gekozen om de verlichting in de wc / hal / voorraadkast / mechanische ruimte te voorzien van opzet bewegingssensoren op een systeem 2000 dimmer module. Op deze manier gaat het licht gedimd aan wanneer je een ruime binnen loopt, gaat deze dimmend uit gedurende 30 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
De basis is bij mij 2 rolluiken en 6 dimbare lampen.
vijf lampen zijn kroonluchters. Dat gaat 'm niet worden met LED...
Wellicht dat ik later wel nog wat andere lampen ga omzetten naar dimbare LED lampen maar dat is voor latere zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Cool..er kan nu ook een http request naar ifttt.com gestuurt worden via de Maker channel.

Doe je voordeel ermee :)

https://ifttt.com/maker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thnx voor de tip HeroS! Wellicht leuk om wat cases van elkaar te delen rondom home automation en IFTT? Op dit moment heb ik er geen.. :) Vandaar de nieuwsgierigheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Semi cross-post uit het Domoticz topic, ik zoek een keypad liefst met druppels ook, die er een beetje gelikt uit ziet. Wil met Domoticz een fatsoenlijk bedienbaar alarm bouwen. Dat BeNext panel is een gedrocht. Eigenlijk zie ik alleen maar gedrochten :P
Tablet aan de muur komt later nog wel, maar ik wil toch wel graag iets fysieks wat gewoon puur via zwave werkt. Iemand met de verlossende tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
readytoflow schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 17:31:
[...]
vijf lampen zijn kroonluchters. Dat gaat 'm niet worden met LED...
[...]
Why not? Omdat LED-lampen niet mooi zijn om naar te kijken?
Dan moet je eens naar 'filament' LED-lampen kijken. Zijn lampen die heel erg lijken op ouderwetse gloeilampen met gloeidraad, maar de gloeidraad is dan een heel dun LED-staafje. Goedkoop uit China te importeren (Banggood bijv.) maar een Kwantum verkoopt ze ook wel (merk 'Calex' dacht ik).

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 30-06-2015 09:56 ]

Pagina: 1 ... 48 ... 76 Laatste