Ik heb sinds vorige week mijn complete woning (3 verdiepingen) voorzien van het eNet systeem. Hiervoor had ik eerst een systeem draaien op alleen 1 verdieping.
Ik heb in de tussenverdieping een repeater moeten plaatsen om het geheel wat betrouwbaarder te maken.
Tot nu toe werkt het systeem stabieler en beter dan het zwave systeem wat ik eerst had. Zowel soft- als hardware matig.
Draadloos blijft alleen zijn beperkingen hebben, in mijn nieuwbouwwoning komt ook geen enkele draadloze router op de bovenste verdieping door de dikke betonnen vloeren met vloerverwarming. Dus repeaters zijn een verplichte kost, en let op je kan er maar 2 als echte repeater in je systeem hebben. Je kan er wel meerdere toevoegen, maar deze moet je dan koppelen tussen 2 devices, in plaats van een universele repeater. Maar een bedrijfspand of extreem grote woning zou ik niet voorzien van eNet, maar dan heb je waarschijnlijk ook geld genoeg voor een echt KNX systeem.
Als je van buitenaf zaken wilt aansturen / tijdssturingen wilt gebruiken is de eNet server gewoon verplichte kost. De mobile gate moet je zien als een hulpmiddel om van je tablet/phone een afstandsbediening te maken. Daarnaast kan de Gira server overal in huis geplaatst worden zolang je maar stroom hebt, in de meterkast inbouwen kan, maar niet noodzakelijk. En meestal niet handig gezien een centrale plek in de woning meestal beter is. Eventuele DIN modules in de meterkast kan je dan voorzien van hun eigen DIN ontvanger.
Daarnaast is het systeem nog jong en niet perfect. Maar sinds release is al een 1.1 en 1.2 update geweest, die erg veel nuttige toevoegingen bied, en het systeem veel stabieler maakt. Dit gaat in vergelijking met de HC2 echt in grotere stappen. Daarnaast worden alle vragen perfect beantwoord door mijn contactpersoon bij Gira.
Mocht iemand nog vragen hebben over het eNet systeem, stuur me gerust een pm.

Wanneer je alleen met systeem 2000 opzetstukken werkt is de installatie van de Gira server gemakkelijk. Stekker er in en de opzetstukken vervangen, en klaar ben je.
De software is ook zeker gebruiksvriendelijk.
Niet wat je wil horen, maar de server is voor installatie en tijdssturing onmisbaar. Hier zit ook een http interface op, maar dat is gewoon niet praktisch. Dus eigenlijk heb je zowel de mobile gate als server nodig.
Voor remove toegang bied de laatste update een connectie naar de website
http://homeserver.gira.de/en/index.html
Deze heb ik nog niet geconfigureerd omdat ik naar thuis gebruik maak van een OpenVpn connectie.
Dat moet gewoon passen, tenzij je de modules al heel lang hebt, ik dacht dat ze vanaf een bepaalde versie geschikt waren.
[
Voor 26% gewijzigd door
Cobaltjeh op 24-06-2015 10:15
]