Thanks voor je update. Ik heb hier en daar toch erg veel wisselende recensiesgelezen mbt Aeon multi sensor. Moet je voor de fibaro relais potentiaal vrij schakelen?Femme schreef op zondag 03 mei 2015 @ 22:10:
[...]
De Aeon multisensor kan gevoed worden op 5VDC via de usb-poort. Een 5V voeding kun je in compact formaat krijgen (maatje iPhone-lader) en kan makkelijk ergens ingebouwd worden. De oplossing met het Fibaro-relais moet ook kunnen werken als je een bewegingsmelders gebruikt met een potentiaalvrij contact als uitgang.
Ik vind het een takke ding maar er zijn wel mensen die wel tevreden zijn.Imperial Guard schreef op zondag 03 mei 2015 @ 22:58:
[...]
Thanks voor je update. Ik heb hier en daar toch erg veel wisselende recensiesgelezen mbt Aeon multi sensor.
Ik zou persoonlijk even wachten op deze:
http://aeotec.com/z-wave-sensor
(komt in mei uit)
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Raar ding is het inderdaad. De ene zweert erbij en de ander heeft hem nooit goed weekend gekregen (ik bijvoorbeeld).
Ik verwacht weken dat de nieuwe hetzelfde gaat zijn want alleen een andere chip verandert niets aan de rest van de hardware (die volgens mij hetzelfde is, zou raar zijn als het ding niet het zelfde interne spul heeft right?)
Ik verwacht weken dat de nieuwe hetzelfde gaat zijn want alleen een andere chip verandert niets aan de rest van de hardware (die volgens mij hetzelfde is, zou raar zijn als het ding niet het zelfde interne spul heeft right?)
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Volgens mij is die wel opnieuw opgebouwd maar inderdaad in het begin zal die vast niet goed werken met de diversen controllers.DRuw schreef op maandag 04 mei 2015 @ 08:22:
Waarom niet eigenlijk? Volgens de fabrikant moet je 1-2 jaar met de batterij kunnen doen, tenzij je natuurlijk de polling van andere beschikbare sensors (temperatuur, licht bijv bij die multisensor) aanpast of hij met hele hoge regelmaat getriggered gaat worden.Imperial Guard schreef op zondag 03 mei 2015 @ 18:42:
O.a. wil ik mijn verlichting in de keuken Philips Hue GU10 spotjes schakelen doormiddel van een impuls schakelaar of een bewegingsmelder (PIR) aangezien de meeste Z-wave bewegingsmelders op accu zijn is dat voor mij een non go.
Puur uit interesse, want ik wil in mijn nieuwe huis wel een aantal sensoren op gaan hangen.
Om nu overal kabels naar toe te moeten trekken, hoe klein die 5V laders ook zijn is het wel iets wat een maximale kabel lengte kent en volledig uit het zicht weggewerkt moet kunnen worden.
Sinds de Aeon Multisensor native wordt ondersteund in IP Symcon werken ze betrouwbaar bij mij. Daarvoor moest ik een php-scriptje draaien om de waardes uit te lezen en stopte de sensor regelmatig met updaten. Ik moest er een scriptje naast draaien om regelmatig de status van de sensor op te vragen. De werking op batterij heb ik niet recent getest maar was bij mij twee jaar geleden volkomen onbetrouwbaar. Wellicht dat dit nu ook beter is, maar dat kan dus ook afhangen van de software waarmee je de sensor gebruikt.
Bijkomend voordeel van een vaste voeding is overigens wel dat de sensor als routing node gaat dienen. In een moeilijker huis kun je dat goed gebruiken om een mesh netwerk met goede dekking en meerdere routes tussen de verschillende nodes te creëren.
Aangezien binnenkort de nieuwe, minder lelijke, versie op de markt komt zou je daar ook op kunnen wachten.
Bijkomend voordeel van een vaste voeding is overigens wel dat de sensor als routing node gaat dienen. In een moeilijker huis kun je dat goed gebruiken om een mesh netwerk met goede dekking en meerdere routes tussen de verschillende nodes te creëren.
Aangezien binnenkort de nieuwe, minder lelijke, versie op de markt komt zou je daar ook op kunnen wachten.
Nou sinds in mijn 4in1 via associatie heb gekoppeld aan een Fibaro relais module gaan niet alleen de batterijen veel langer mee maar schakelt het ook stukken sneller:)
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Heeft iemand een oplossing bedacht om je elektrische vloerverwarming van de badkamer goed te regelen via een (simpele) domotica oplossing? Het gaat me met name voor het volledig uitschakelen tijdens bv vakantie
Een optie waar ik aan dacht is een fibaro schakelaar te zetten tussen de weerstand draad. Als daar geen stroom doorheen gaat verbruik je immer ook niets. Ik heb echter geen idee of de thermostaat daar gek van gaat doen.
Ik heb een zo'n magnum vloerverwarming met de bijhorende thermostaat.
Een optie waar ik aan dacht is een fibaro schakelaar te zetten tussen de weerstand draad. Als daar geen stroom doorheen gaat verbruik je immer ook niets. Ik heb echter geen idee of de thermostaat daar gek van gaat doen.
Duidelijk, wat brengt dit met extra voordeel (op temperatuur, etc. na) met zich mee ten opzichte van een domme PIR die ik op het tweede contact van de fibaro aansluit.HeroS schreef op maandag 04 mei 2015 @ 08:10:
[...]
Ik vind het een takke ding maar er zijn wel mensen die wel tevreden zijn.
Ik zou persoonlijk even wachten op deze:
http://aeotec.com/z-wave-sensor
(komt in mei uit)
Mocht ik voor de Multisensor gaan wat is wijsheid voor het schakelen van de verlichting, er komt geen belasting achter de schakelaars aangezien we praktisch overal Philips Hue in huis hebben.
Dit is interesant aangezien ik ook zo'n Magnum heb in de badkamertyfoon_2 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 13:02:
Heeft iemand een oplossing bedacht om je elektrische vloerverwarming van de badkamer goed te regelen via een (simpele) domotica oplossing? Het gaat me met name voor het volledig uitschakelen tijdens bv vakantie
Er bestaan al wel wat mogelijkheden om dit via z-wave te doen:
http://www.domadoo.fr/fr/...-blanc-7071236011934.html
en
http://www.thermo-floor.no/artikkel/les/42/44_Multireg+LCD2/
en
In je controller ga je dan met scènes werken.Imperial Guard schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:21:
[...]
Duidelijk, wat brengt dit met extra voordeel (op temperatuur, etc. na) met zich mee ten opzichte van een domme PIR die ik op het tweede contact van de fibaro aansluit.
Mocht ik voor de Multisensor gaan wat is wijsheid voor het schakelen van de verlichting, er komt geen belasting achter de schakelaars aangezien we praktisch overal Philips Hue in huis hebben.
In motion doe ... lamp aan. En als de controller een plugin heeft voor de hue dan gaat dat vrij makkelijk. Maar schakelen op basis van Events is nooit sneller dan associatie maar dat gaat nooit werken want hue is zigbee protocol.
Bij schakelen op event basis zou ik zeker voor vaste voeding kiezen.
Het zou mooi zijn als dit ook werkt op zwave!
http://www.edisio.be/nl/switch/14-products/40-efp-efc
Mooi alternatief voor de dure Virtum schakelaren.
Ze zijn net zo duur, al niet goedkoper dan de Zwave wandplakschakelaren.
[ Voor 19% gewijzigd door maomanna op 05-05-2015 09:10 ]
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Goed gevonden! Weet je toevallig of die franse versie op de Vera werkt? Ik zie wel een vraag staan mbt de Fibaro en daar werkt hij blijkbaar (nog) niet op.C4Vette schreef op maandag 04 mei 2015 @ 21:01:
Er bestaan al wel wat mogelijkheden om dit via z-wave te doen:
en
Mbt die Noorse; Mijn Noors is niet al te best maar ik kan niets vinden mbt Zwave. Waar heb je dat gezien?
Goeiemorgen,
ik zie het bos niet meer door de bomen... Wij gaan bouwen en ben al een tijdje aan het denken over een simpel domotica systeem. Heb de artikels hier op tweakers gelezen, maar vind het precies allemaal overkill voor wat ik wil.
Eisen:
- bedraad
- vanop afstand bereikbaar via PC/android/website/oid
- liefst iets dat ik over 10 jaar nog terugvind om mogelijke defecte onderdelen te vervangen
- schakelaars die ik kan instellen voor eender welke lamp in huis
- een alles-aan/alles-uit knop (buiten diepvries en ijskast bv)
- een soort van stroommeters in de zekering/meterkast (ik wil mijn stroomverbruik per kamer en liefst zelfs per contact willen meten)
Kan iemand me adviseren hoe ik dit zo goedkoop mogelijk kan regelen? Dit huis kost me al een been, zou niet graag nog een arm kwijtspelen...
Bedankt!
ik zie het bos niet meer door de bomen... Wij gaan bouwen en ben al een tijdje aan het denken over een simpel domotica systeem. Heb de artikels hier op tweakers gelezen, maar vind het precies allemaal overkill voor wat ik wil.
Eisen:
- bedraad
- liefst iets dat ik over 10 jaar nog terugvind om mogelijke defecte onderdelen te vervangen
- een soort van stroommeters in de zekering/meterkast (ik wil mijn stroomverbruik per kamer en liefst zelfs per contact willen meten)
Kan iemand me adviseren hoe ik dit zo goedkoop mogelijk kan regelen? Dit huis kost me al een been, zou niet graag nog een arm kwijtspelen...
Bedankt!
Die 2 eisen zijn al aardig wild.Reucht schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 11:25:
Eisen:
- bedraad
Bedankt!
De techniek gaat hard, heel hard. Of je over 10 jaar nog steeds dezelfde producten kunt vinden is vrijwel niet te voorspellen.
Ook wil je bedraad. Ik vrees dat dat toch een heel stuk 'arm' gaat kosten.
Hehe, de reden dat ik bedraad wil is net om te zorgen dat ik over 10 jaar nog meekan.
Kabels moet ik sowiso leggen, dus dan kan ik maar beter zorgen dat ik er over 10 jaar nog iets mee ben.
Kabels moet ik sowiso leggen, dus dan kan ik maar beter zorgen dat ik er over 10 jaar nog iets mee ben.
Heb jij ervaring met Philips Hue in combinatie met een controller?The-Source schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 07:24:
[...]
In je controller ga je dan met scènes werken.
In motion doe ... lamp aan. En als de controller een plugin heeft voor de hue dan gaat dat vrij makkelijk. Maar schakelen op basis van Events is nooit sneller dan associatie maar dat gaat nooit werken want hue is zigbee protocol.
Bij schakelen op event basis zou ik zeker voor vaste voeding kiezen.
Nou heb de lampen zelf niet, maar voor HomeSeer zijn er 2 plugins beschikbaar. Maar verwacht dat er voor andere ook wel plugins beschikbaar zijn.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Zijn inderdaad qua prijs een stuk acceptabeler dan de Virtum of de MCO Home.maomanna schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 09:09:
Het zou mooi zijn als dit ook werkt op zwave!
[ Voor 12% gewijzigd door SkorpionNL op 05-05-2015 16:46 ]
Is HomeSeer ook te draaien als het idee van Domoticz?The-Source schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 15:15:
Nou heb de lampen zelf niet, maar voor HomeSeer zijn er 2 plugins beschikbaar. Maar verwacht dat er voor andere ook wel plugins beschikbaar zijn.
De functionaliteit om een eigen scada per device te ontwikkelen met HomeSeer lijkt me echt super.
HomeSeer is een betaald pakket en nu nog korte tijd met 50% korting aan te schaffen maar door het jaar heen komen er ook andere percentages voorbij maar de 50% is vaak alleen nu.
Even quote uit de JowiHue plugin
Dus dmv IFTTT koppeling? nou bij HomeSeer kan het op meerdere manier, dus vanuit HomeSeer zelf(scene aansturing via plugin)/ email trigger naar HS(ook weer plugin aansturing, dmv IFTTT plugin of juist via het HomeSeer IFTTT kanaal dus keuze genoeg lijkt mij.
En de andere Hue pluginDescription:
JowiHue provides a real-time, interactive interface between your Philips Hue controlled devices and HomeSeer. It works with Windows and Linus installations.
With JowiHue, you are provided with a set of tools to create, maintain and trigger devices, scenes and animations. You can control your lights from anywhere, without the real need to open your lights to the Internet of Things or the rest of the world, as long you have access to your Homeseer environment. This plugin can coexist with all Internet of Things touching your Philips Hue, the plugin will not get in the way, but will take care of your daily settings from inside your house.
Are you depending on that nifty trick from IFTTT to get a warning that you have mail from your loved ones by blinking your Hue lights? Why not use Homeseers mail functions to trigger your lights? No one else needs to know you've got mail!
Anticipating for the blue lights because it rains outside? If you have a weather station, connect it to Homeseer and you can set your own triggers to set the lights accordingly. Then it is no longer based on predictions, it is real time!
You will find lots more while playing with this plugin. Have fun!
Features:
Supporting multiple Philips Hue bridges
Runs on Windows and Linux HS3 installations
Direct control of Philips Hue bridge connected devices based on Hue, Saturation and Brightness
Connect to any Philips light that can be controlled through the bridge (including Hue, Hue Beyond, Lux, Living Colors, Living Whites, Lightstrips, etc.)
Control button configuration of Philips Hue Tap devices with single and multi on/off action and selective configuration based on day and night time
Trigger HomeSeer events based on button presses in the Philips Hue Tap
Create and control Groups for better simultaneous effects
Create local Scenes
Combine Scenes to Animations that - if needed - can be stretched to run over variable periods
Update firmware of Philips Hue bridge and lights
Keep track of Lifetime Status/Usage of every light, based on expected lifetime defined by Philips
Control of lights, Scenes and Animation possible through Conditions, Actions and script command interface
Requirements:
HomeSeer HS3 or HSPRO 3 (tested on 3.0.0.96 and higher)
JowiHue Plug-in For HS3
Windows system or Linux system
Philips Hue Bridge available on the same network as the plugin
Als ik het goed begrijp bedoel je met je vraag het proces wat hier omschreven staat? http://www.domoticz.com/wiki/Philips_Hue_LightsDescription:
The HUE Plug-in for HomeSeer enabled users to integrate philips hue WiFi led lights into homeseer. Each hue light enables users to adjust the colour, brightness, saturation, alert state, colour loop and transition speed. This plugin requires Homeseer Version 3 or later. (Windows)
Features:
Bulk or Individual light settings. Bulk Enables users to make adjustments to many properites of the led light before sending the command.
Simply make all the adjustments you require and then turn on the transmit device. This will trigger the plugin to transmit the settings to the led light
and reset the transmit device to off when the transmission is completed.
Automatic detection of Hue Gateway / Access point.
Hue Lamp monitor, updates the status in realtime of your hue lamp in Homeseer.
Hue Lamp monitor adjustable interval via manual device update or events.
Grouping Lights to control a group of lights all at once. Standard grouping only enables users to set the same settings for a group of lights.
Scenes. Scenes enables users to record a current scene across all lamp or selected lamp and play back that scene at any time. Unlike the grouping
feature which only allows a single colour (hue) brightness and saturation over a single group Scene allows you to record the individual colours brightness and saturation of
all lights included in the group and played back at any time using events with a specific transition time.
Scenes unlike Grouping is not limited by the bridge memory, so you can store as many scenes as you want.
Individual Control over HUE (Colour) for each lamp using colour picker
Individual Control over SAT (Saturation) for each lamp
Individual Control over BRI (Brightness) for each lamp
Switch to next scene via events. Allows user to cycle through all scenes stored with a custom defind transition time (0 to 260 seconds)
Override scene transition time from 0 seconds to 260 seconds (fade from one scene to another)
Automatic detection of Hue Gateway / Access point on device unreachable or via manual config button
Event Controls for automatically changing interval polling times / enable / disable
Unlimited Scenes!
Scene independence from bridge.
Lamps automatically update on HS3. Control your lights via a phone app? No problem, SmarterControl Hue automatically detects the current state of the lamp and reports it directly from with HS3. This mean you can trigger events based on changes to your HUE lamps even if the change is not make within homeseer
Dus dmv IFTTT koppeling? nou bij HomeSeer kan het op meerdere manier, dus vanuit HomeSeer zelf(scene aansturing via plugin)/ email trigger naar HS(ook weer plugin aansturing, dmv IFTTT plugin of juist via het HomeSeer IFTTT kanaal dus keuze genoeg lijkt mij.
Hopelijk kan je me verder op weg helpenThe-Source schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 18:51:
HomeSeer is een betaald pakket en nu nog korte tijd met 50% korting aan te schaffen maar door het jaar heen komen er ook andere percentages voorbij maar de 50% is vaak alleen nu.
[...]
En de andere Hue plugin
[...]
Als ik het goed begrijp bedoel je met je vraag het proces wat hier omschreven staat? http://www.domoticz.com/wiki/Philips_Hue_Lights
Keuze voor een controller - Laptop of een Domotica Controller, wat zijn de voordelen en nadelen.
Hoe zijn de programmeer functies in Homeseer, script, if then else?
Nou HomeSeer bouwt zelf controllers maar software draait dus ook op Windows/ Linux en zelf op een rPi
Een laptop kan prima als basis voor HomeSeer dienen, je kunt later ook de hardware vervangen (andere laptop op pc) als je meer performance of andere dingen wilt.
Ik ben zelf van een Vera2 (dus al wat ouder beestje) overgestapt naar HomeSeer omdat er bij de Pro versie ook gelijk HStouch Designer bij zat zodat ik daarin makkelijk een eigen interface voor tablet/ telefoon kon maken.
Qua programmeren, tja daar kan je ook je lol wel mee op. VB.net word ondersteund en daarnaast heb je uitgebreide scene creator. Hier heb ik in het verleden wel een aantal screenshot van verstuurd.
In de tijd dat ik HomeSeer nog niet kende en domotics overigens nog niet bestond koos ik zelf voor de Vera omdat deze toen een goede prijs/kwaliteit en tweakbaarheid had. De Vera controller heeft dan nog steeds maar ik liep destijds tegen de hardware beperkingen aan (plugins en scripts werden te zwaar. de vera3 (niet de lite) heeft overigens 2x de hoeveelheid RAM en 2x meer cpu snelheid dus daar is echt wel wat in verbeterd maar ze hebben de PRO versie nooit uitgebracht.
Ik ben daarom zelf voorstander van een software pakket waarbij je zelf keuze kunt maken van de hardware.
Mijn setup is opgebouwd rond de Intel J1900 en de reden hiervoor is ook dat dit bord weinig stroom verbruik heeft wat weer belangrijk is omdat hij 24/7 draait.
Verder staat er in de domotica blog hier op tweakers ook een stukje over HomeSeer en andere controllers vermeld, tekst over HomeSeer komt grotendeels van mij af.
Een laptop kan prima als basis voor HomeSeer dienen, je kunt later ook de hardware vervangen (andere laptop op pc) als je meer performance of andere dingen wilt.
Ik ben zelf van een Vera2 (dus al wat ouder beestje) overgestapt naar HomeSeer omdat er bij de Pro versie ook gelijk HStouch Designer bij zat zodat ik daarin makkelijk een eigen interface voor tablet/ telefoon kon maken.
Qua programmeren, tja daar kan je ook je lol wel mee op. VB.net word ondersteund en daarnaast heb je uitgebreide scene creator. Hier heb ik in het verleden wel een aantal screenshot van verstuurd.
In de tijd dat ik HomeSeer nog niet kende en domotics overigens nog niet bestond koos ik zelf voor de Vera omdat deze toen een goede prijs/kwaliteit en tweakbaarheid had. De Vera controller heeft dan nog steeds maar ik liep destijds tegen de hardware beperkingen aan (plugins en scripts werden te zwaar. de vera3 (niet de lite) heeft overigens 2x de hoeveelheid RAM en 2x meer cpu snelheid dus daar is echt wel wat in verbeterd maar ze hebben de PRO versie nooit uitgebracht.
Ik ben daarom zelf voorstander van een software pakket waarbij je zelf keuze kunt maken van de hardware.
Mijn setup is opgebouwd rond de Intel J1900 en de reden hiervoor is ook dat dit bord weinig stroom verbruik heeft wat weer belangrijk is omdat hij 24/7 draait.
Verder staat er in de domotica blog hier op tweakers ook een stukje over HomeSeer en andere controllers vermeld, tekst over HomeSeer komt grotendeels van mij af.
Een weekje verder en ik heb de 'oplossing';Kraz schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 11:50:
Heeft iemand ervaring met het dimmen van LEDlampen icm een Fibaro dimmer?
Ik heb deze sinds afgelopen weekend geinstalleerd en alles werkt perfect, maar; Er is een flinke brom hoorbaar.
Het zijn LED lampen van IKEA. Zou het daarmee te maken hebben?
Ik heb nog een dimmer in gebruik en die is aangesloten op een halogeen lamp in de slaapkamer (staat maar een aantal min per week aan) en daar is geen enkele brom hoorbaar.
Iemand ervaring hiermee?
Ik heb eerst de 'filter' van Fibaro zelf geprobeerd, maar dat hielp ook niets. Het komt puur doordat de LED lampen te weinig vermogen hebben voor de module.
Zojuist getest met 3x 55 watt halogeen lampen en er is niets meer aan de hand.
Verbruikt helaas wel een stuk meer dan de LEDs , maar die irritante brom tijdens het eten is erger.
Zo vaak gaan ze gelukkig toch niet aan en helemaal de komende maanden niet.
Mocht er iemand dus ook aan denken; Fibaro Dimmer + LED lampen = No Go.

Daar heb je ook de qubino modules voor;) naast de energiemeting zijn deze veel beter voor leds!
Tnx voor je heldere uitleg!The-Source schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 19:11:
Nou HomeSeer bouwt zelf controllers maar software draait dus ook op Windows/ Linux en zelf op een rPi
Nu zit ik nog met een x aantal vragen:
- Zou een Dell Latitude 830 volstaan als domotica controller?
- Draait tegelijkertijd ook HS3Touch Designer?
- Welke USB Z-wave stick? Aeon Labs Aeotec?
Vooral de HS3 Touch Designer spreekt me erg aan zodat ik ook een interface kan maken die ook WAF geschikt is.
@Kariem112 Bij mijn HC2 geef ik het IR commando van de itach via LUA. Dit ziet er zo uit:
fibaro:log("Connecting...");
fibaro:debug("Connecting...");
local selfId = fibaro:getSelfId();
local ip = fibaro:get(selfId, 'IPAddress');
local port = fibaro:get(selfId, 'TCPPort');
tcpSocket = Net.FTcpSocket(ip, port);
tcpSocket:setReadTimeout(1000);
-- POWER --
tcpSocket:write("sendir,1:2,1,37010,1,1,128,63,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,48,16,48,16,48,16,48,16,16,16,16,16,16,16,48,16,48,16,48,16,48,16,48,16,16,16,48,16,2712,128,63,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,48,16,48,16,48,16,48,16,16,16,16,16,16,16,48,16,48,16,48,16,48,16,48,16,16,16,48,16,2712,128,63,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,48,16,48,16,48,16,48,16,16,16,16,16,16,16,48,16,48,16,48,16,48,16,48,16,16,16,48,16,2712,128,63,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,48,16,48,16,48,16,48,16,16,16,16,16,16,16,48,16,48,16,48,16,48,16,48,16,16,16,48,16,2712\r");
fibaro:sleep(2000);
result, err = tcpSocket:read();
tcpSocket:write("END");
if (err == 0) then
fibaro:log("transfer OK");
fibaro:debug("transfer OK");
if (fibaro:getGlobalValue("TV") == "0") then
fibaro:setGlobal("TV", "1");
else
fibaro:setGlobal("TV", "0");
end
else
fibaro:log("transfer failed");
fibaro:debug("transfer failed");
end
Enkel Sendir wijzigt per commando. deze code komt van het Fibaro forum. Als ik het goed heb van een gebruiker Lambik maar dit ben ik niet zeker. Mooie aan de code is dat ze dus ook kan gekoppeld worden aan een global variable. Ik had ook problemen bij het gewoon doorsturen van commando's via toets zonder gebruik van LUA.
fibaro:log("Connecting...");
fibaro:debug("Connecting...");
local selfId = fibaro:getSelfId();
local ip = fibaro:get(selfId, 'IPAddress');
local port = fibaro:get(selfId, 'TCPPort');
tcpSocket = Net.FTcpSocket(ip, port);
tcpSocket:setReadTimeout(1000);
-- POWER --
tcpSocket:write("sendir,1:2,1,37010,1,1,128,63,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,48,16,48,16,48,16,48,16,16,16,16,16,16,16,48,16,48,16,48,16,48,16,48,16,16,16,48,16,2712,128,63,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,48,16,48,16,48,16,48,16,16,16,16,16,16,16,48,16,48,16,48,16,48,16,48,16,16,16,48,16,2712,128,63,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,48,16,48,16,48,16,48,16,16,16,16,16,16,16,48,16,48,16,48,16,48,16,48,16,16,16,48,16,2712,128,63,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,16,48,16,48,16,48,16,48,16,48,16,16,16,16,16,16,16,48,16,48,16,48,16,48,16,48,16,16,16,48,16,2712\r");
fibaro:sleep(2000);
result, err = tcpSocket:read();
tcpSocket:write("END");
if (err == 0) then
fibaro:log("transfer OK");
fibaro:debug("transfer OK");
if (fibaro:getGlobalValue("TV") == "0") then
fibaro:setGlobal("TV", "1");
else
fibaro:setGlobal("TV", "0");
end
else
fibaro:log("transfer failed");
fibaro:debug("transfer failed");
end
Enkel Sendir wijzigt per commando. deze code komt van het Fibaro forum. Als ik het goed heb van een gebruiker Lambik maar dit ben ik niet zeker. Mooie aan de code is dat ze dus ook kan gekoppeld worden aan een global variable. Ik had ook problemen bij het gewoon doorsturen van commando's via toets zonder gebruik van LUA.
HStouch Designer installeer je op de pc waarmee je wil gaan ontwerpen, deze verbind naar je HomeSeer toe. Het kan op dezelfde pc maar hoeft dus niet.Imperial Guard schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 20:17:
[...]
Tnx voor je heldere uitleg!
Nu zit ik nog met een x aantal vragen:
- Zou een Dell Latitude 830 volstaan als domotica controller?
- Draait tegelijkertijd ook HS3Touch Designer?
- Welke USB Z-wave stick? Aeon Labs Aeotec?
Vooral de HS3 Touch Designer spreekt me erg aan zodat ik ook een interface kan maken die ook WAF geschikt is.
Of syteem snel genoeg is... gewoon testen met de trial zou ik zeggen. De standaard 2GB ram is i.c.m Windows 7 niet heel erg ruim maar wel te doen denk ik, anders gewoon upgraden naar 4GB. Ik heb zelf de AeON v2 stick maar ik heb de Gen5 versie al op ebay voorbij zien komen. Of je daar op wilt wachten is een eigen keuze.
Wat brengt de Gen5 meer ten opzichte van de v2?The-Source schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 22:20:
[...]
HStouch Designer installeer je op de pc waarmee je wil gaan ontwerpen, deze verbind naar je HomeSeer toe. Het kan op dezelfde pc maar hoeft dus niet.
Of syteem snel genoeg is... gewoon testen met de trial zou ik zeggen. De standaard 2GB ram is i.c.m Windows 7 niet heel erg ruim maar wel te doen denk ik, anders gewoon upgraden naar 4GB. Ik heb zelf de AeON v2 stick maar ik heb de Gen5 versie al op ebay voorbij zien komen. Of je daar op wilt wachten is een eigen keuze.
Vandaag elro deurbel voor extra weinig op http://www.checkdiedeal.nl/deurbel-met-lichtflits.html doe er uw voordeel mee!
Bij gebruik van gen5 actoren dan heb je beter bereik en encryptie mogelijkheden. En batterij apparaten gaan langer mee.Imperial Guard schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 01:11:
[...]
Wat brengt de Gen5 meer ten opzichte van de v2?
Ah dat had ik dus ook al aardig op internet gevonden.The-Source schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 19:01:
[...]
Bij gebruik van gen5 actoren dan heb je beter bereik en encryptie mogelijkheden. En batterij apparaten gaan langer mee.
Ik zit nu ook op het Homeseer forum door te spitten, aankomend weekend ben ik weer thuis. Zit momenteel in het buitenland voor het werk. Dan ga ik mijn oude laptop maar eens inrichten met de trial versie van Homeseer en tevens vandaag of morgen een Aeon V2 USB stick bestellen en inmiddels besteld. Als het goed is zaterdag geleverd
Aangezien ik al 1 Fibaro Wallplug heb.
Ik neem aan dat ik ook de mogelijkheid heb met Homeseer om een soort Geofencing te maken?
[ Voor 5% gewijzigd door Imperial Guard op 06-05-2015 22:08 ]
Ik zou eerst eens deze artikelen lezen als je dat nog niet had gedaan:Reucht schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 11:25:
Goeiemorgen,
Eisen:
- bedraad
reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken
reviews: Dirigenten voor het domotica-orkest
De door jouw gewenste functionaliteit kun je met elk domoticasysteem wel realiseren.
De meest viable opties voor jou zijn mijn inziens Loxono of een zelfbouw domoticasysteem op basis van een plc als je het knutselen aan een domoticasysteem leuk vindt (maar ik weet niet of dat past in jouw beeld van een ‘simpel domoticasysteem’ ). Knx en DigitalStrom zijn erg duur en Arduino's en Raspberry Pi's nogal gericht op de hobby (je moet meer zelfbouwen om iets van de grond te krijgen en de schaalbaarheid is in beginsel beperkt). Verder zijn er nog propriëtaire systemen zoals Insteon en Niko Home Control waarvan me de usp's niet helemaal duidelijk zijn.
Met Loxone kun je relatief eenvoudig een domoticasysteem bouwen. De prijzen zijn voor een bedraad systeem aantrekkelijk. Evenals bij een domoticasysteem op basis van een plc leg je je domoticasysteem in stervorm aan. De Loxone Miniserver met extensies of de plc komen in een centrale ruimte. Van daaruit trek je kabels naar de lichtpunten, drukknoppen, bewegingsmelders, deur/raamcontacten, jaloezieën en andere sensoren en actoren.
Voor beide (plc's en Loxone) geldt dat de controller propriëtair is voor de fabrikant, maar de sensoren die je erop aansluit werken via generieke potentiaalvrije contacten of gestandaardiseerde analoge transmissiestandaarden. Voor bewegingsmelders gebruik je apparaten die een potentiaalvrije uitgang schakelen. Die uitgang sluit je aan op een digitale ingang en het 24VDC potentiaal van de Loxone Miniserver of de plc. Als de uitgang van de bewegingsmelder sluit gaat er een stroompje lopen waardoor de ingang weet dat de bewegingsmelder beweging heeft gedetecteerd. Wandschakelaars en drukknoppen (die laatste zijn beter voor domoticadoeleinden) werken volgens hetzelfde principe. Zelfs als Loxone over tien jaar niet meer bestaat en je plc niet nieuw meer wordt gemaakt zal het spul dat je erop aangesloten hebt makkelijk naar een ander systeem overgezet kunnen worden. Als je een plc neemt die grootschalig in de industrie wordt toegepast hoef je mijn inziens niet bang te zijn dat er over tien jaar niets meer voor te krijgen is. Alleen al uit ontmantelde machines zouden genoeg onderdelen vrij moeten komen om je domoticasysteem te kunnen onderhouden.
Neem je Loxone dan krijg je een apparaat dat standaard voorzien is van mooie software en beschikt over analoge in- en uitgangen en interfaces voor 1-wire en knx. 1-Wire is een mooie oplossing voor temperatuurmeting vanwege de lage kosten van de sensoren. Via extensies kun je ook interfaces naar andere standaarden zoals dmx en EnOcean toevoegen. Z-wave ontbreekt helaas. Bij een plc zou je zelf software moeten schrijven die je op de plc laadt of je sluit ‘m via modbus aan op een domoticaserver waar bijvoorbeeld OpenHab of IP Symcon op draait om de in- en uitgangen van de plc uit te lezen en aan te sturen. Je hebt dan nog meer vrijheid om andere interfaces op de domoticaserver aan te sluiten.
Stroom meten kun je doen met current transformers waarvan je het analoge signaal via de 0-10V ingangen uitleest op de Loxone Miniserver of (beter) via 4-20mA analoge ingangen op een plc. 0-10V heeft als nadeel dat de meting niet betrouwbaar is bij lange kabellengtes door spanningsverlies. 4-20mA heeft dat probleem niet. Analoge ingangen voor een plc zijn helaas prijzig en ook slecht gebruikt verkrijgbaar. Ik heb er zelf naar zitten kijken en kwam op zo'n 80 euro voor een gebruikte vierkanaals 4-20mA input voor een Wago-plc en 35 euro voor een industriële CT die 4-20mA output heeft. Als je veel groepen wil meten zou je kunnen kijken naar een oplossing die daar specifiek voor bedoeld is zoals de Brultech GreenEye Monitor. Je bent dan wellicht wel wat meer tijd kwijt om de metingen te integreren in je domoticasysteem via de api van de GreenEye Monitor.
Om de kosten laag te houden zou ik in eerste instantie alleen het minimum implementeren dat nodig is voor een ‘viable product’, dus een oplossing waarmee je huis leefbaar is en je eventuele vrouwelijke wederhelft tevreden is. Energiemonitoring is daarvoor waarschijnlijk niet nodig en zou je achterwege kunnen laten. Als je vloerverwarming hebt kun je ook wel even zonder thermoelektrische actuatoren op de verdelers om de temperatuur per vertrek te kunnen naregelen (dat kan in eerste instantie ook met de hand). Zonder automatische zonwerking overleef je ook wel even en dimbare verlichting zou je ook in eerste instantie achterwege kunnen laten. Wel moet je oppassen dat je domoticasysteem blijvend ‘half af’ is, dat kan funest zijn voor de WAF-factor.
Wat je in ieder geval meteen moet doen is loze leidingen aanleggen van de centrale ruimte waar het domoticasysteem geplaatst worden naar alle (toekomstige) lichtpunten, sensoren en actoren. Zorg er ook voor dat de ruimte waarin je het domoticasysteem wil installeren (meterkast of bijv. een regelkast in de gang of kelder) voldoende ruim is opgezet. Zie deze blogs van Loxone voor tips:
http://blog.loxone.com/en...-home-distribution-board/
http://blog.loxone.com/enuk/smart-wiring/
Verder kun je kosten besparen door voor elk probleem de oplossing te kiezen die daarvoor het meest kosteneffectief is. 1-Wire leent zich uitstekend voor temperatuurmeting en dmx is goed geschikt voor lichtsturing. Ik heb hier nu een paar Chinese dmx drieknaals dimmers draaien voor gewone 230V gloeilampen en halogeenverlichting en die doen het tot nu toe prima terwijl ze me maar 35 dollar per stuk gekost hebben. De bouwkwaliteit is niet helemaal top maar dat mag ook wel voor die prijs. Een vierkanaals knx-dimmer kost je zo 280 euro.
Enorm bedankt! De twee artikels had ik al gelezen, maar ik ken er zelf (nog) niet genoeg van om het helemaal te snappen, net zoals jouw post trouwens. Maar nu heb ik een leidraad om verder te zoeken.Femme schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 09:01:
[...]
Ik zou eerst eens deze artikelen lezen als je dat nog niet had gedaan:
reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken
reviews: Dirigenten voor het domotica-orkest
[...]
Nogmaals enorm bedankt!
Ik heb gisteren de Fibaro Roller shutter aangesloten.
Is het normaal dat die een zoemend lawaai maakt als het rolluik omhoog/omlaag gaat?
Is het normaal dat die een zoemend lawaai maakt als het rolluik omhoog/omlaag gaat?
Ik moet zeggen dat ik hem niet hoor maar bij mij zit er een muur tussen en ook nog eens in een lasdoos.
Geldt ook voor mij. Ik heb er drie en als ze al geluid maken, dan wordt dat overstemd door de zonwering zelf.
Maar als je zegt 'lawaai', dan lijkt dat wellicht toch niet helemaal kosjer.
Maar als je zegt 'lawaai', dan lijkt dat wellicht toch niet helemaal kosjer.
Lawaai is niet het juiste woord
Gewoon een zoemend geluid eigenlijk, niet heel hard hoor. Hij hangt nu nog los om te testen, als hij achter de schakelaar gaat zitten hoor ik het niet meer waarschijnlijk.
Maar vond het wel raar, ik had iets electronisch nog nooit zo 'hard' horen zoemen.
Maar vond het wel raar, ik had iets electronisch nog nooit zo 'hard' horen zoemen.
Kijk ook even naar de vera van mixasaverde. Om een of andere reden os die vergeten in de artikelen...Reucht schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 10:04:
[...]
Enorm bedankt! De twee artikels had ik al gelezen, maar ik ken er zelf (nog) niet genoeg van om het helemaal te snappen, net zoals jouw post trouwens. Maar nu heb ik een leidraad om verder te zoeken.
Nogmaals enorm bedankt!
De Vera had inderdaad eigenlijk behandeld moeten worden in het tweede artikel (iets met redactionele deadlines en een redacteur die een beperkte hoeveelheid tijd beschikbaar heeft).DRuw schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 18:55:
[...]
Kijk ook even naar de vera van mixasaverde. Om een of andere reden os die vergeten in de artikelen...
Voor een bedraad domoticasysteem heb je denk ik niet zoveel aan een Vera
Volop in de verbouwing van mijn nieuwe huis probeer ik ook een hoop rekening te houden met mijn domotica uiteraard. Vandaag helaas wat tegenslagen gehad (loze buizen vanuit de meterkast die circa 20 centimeter boven het plafond gewoon eindigen....
) en een denkfoutje gemaakt.
Nu vraag ik mij af, zou ik met behulp van een UTP kabel (heb nog 6 aders over) een verlengd iPad (30 pins) laadsnoer kunnen maken van zo'n 5 meter? Of zou er dan teveel verlies zijn? Iemand hier ervaring mee?

Nu vraag ik mij af, zou ik met behulp van een UTP kabel (heb nog 6 aders over) een verlengd iPad (30 pins) laadsnoer kunnen maken van zo'n 5 meter? Of zou er dan teveel verlies zijn? Iemand hier ervaring mee?
Moet wel gaan werken maar dan laadt ie hoogstwaarschijnlijk niet zo snel op als met de originele lader en heb je zelfs kans dat ie langzaam leegloopt als je hem continu intensief gebruikt.
Ik zou er zelf niet aan beginnen. 30pins is nu al gedateerd.
Ik zou het anders aanpakken. 12V erop zetten (oude router adapter bijv.) en dan vlakbij de iPad weer terug transformeren naar 5V wat de iPad nodig heeft.
Dat kan bijv. met een USB-sigarettenlader voor iPad. Die moet je wel kwijt kunnen in een muurdoos lijkt mij?
De kabel verlengen met een stuk UTP gaat teveel verlies opleveren.
Dat kan bijv. met een USB-sigarettenlader voor iPad. Die moet je wel kwijt kunnen in een muurdoos lijkt mij?
De kabel verlengen met een stuk UTP gaat teveel verlies opleveren.
[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 08-05-2015 10:28 . Reden: opgeven > opleveren ]
Bij de Fibaro Roller shutter kan je met de B-knop een aantal dingen regelen.
Aangezien mijn Almond+ (geen aanrader
) het aanpassen van parameters nog niet ondersteund vroeg ik me af of ik met die B-knop ook het switch-type zou kunnen aanpassen?
Zit al een uur te googlen, maar kan er niks over vinden.
Iemand ervaring mee?
Volgende keer beter eerst in de manual kijken ipv direct naar Google te grijpen.
Het kan dus niet...
Aangezien mijn Almond+ (geen aanrader
Zit al een uur te googlen, maar kan er niks over vinden.
Iemand ervaring mee?
Volgende keer beter eerst in de manual kijken ipv direct naar Google te grijpen.
Het kan dus niet...
[ Voor 14% gewijzigd door Fire69 op 07-05-2015 23:28 ]
Ah, goed idee. Die omvormer kan ik wel weer kwijt in de buurt van de iPad inderdaad.ThinkPadd schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 23:11:
Ik zou het anders aanpakken. 12V erop zetten (oude router adapter bijv.) en dan vlakbij de iPad weer terug transformeren naar 5V wat de iPad nodig heeft.
De kabel verlengen met een stuk UTP gaat teveel verlies opgeven.
30pins is gedateerd, maar Lightning of (micro) USB gaat op zich om dezelfde voeding. Was meer als voorbeeld.CyBeRSPiN schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 23:02:
Moet wel gaan werken maar dan laadt ie hoogstwaarschijnlijk niet zo snel op als met de originele lader en heb je zelfs kans dat ie langzaam leegloopt als je hem continu intensief gebruikt.
Ik weet niet precies wat je van plan bent, maar is zoiets geen oplossing:Beekforel schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 21:53:
https://www.busch-jaeger....ontactdoos-met-randaarde/
Ik denk dat je best wel kans hebt dat het gaat werken. Met zes aders heb je 3x 0,12mm^2 tot 3x 0,2mm^2 (afhankelijk van het type utp-kabel) voor aarde en +5V tot je beschikking.Beekforel schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 21:53:
Volop in de verbouwing van mijn nieuwe huis probeer ik ook een hoop rekening te houden met mijn domotica uiteraard. Vandaag helaas wat tegenslagen gehad (loze buizen vanuit de meterkast die circa 20 centimeter boven het plafond gewoon eindigen....) en een denkfoutje gemaakt.
Is een kabel erbij trekken door de bestaande buis geen optie? Door een 3/4" buis kun je wel drie of vier utp-kabels trekken als het nodig is. Een luidsprekersnoer of tweelingsnoer van 2x 0,75mm^2 zou je er makkelijk bij moeten kunnen trekken.
Anoniem: 15888
Heeft iemand een praktisch stappenplan van hoe bij nieuwbouw voor een bedraad domoticasysteem de leidingen en meterkast aan te pakken? Ik ben erg overtuigd geraakt van het Loxone systeem (dank aan Femme), alleen nu moet ik (Poolse) bouwers gaan vertellen wat ik wil precies, maar ik weet zelf nog niet exact wat er moet gebeuren. Ik raak op domoticagebied wel steeds meer ingewerkt, maar helaas ben ik nog geen electra-expert.
Paar vragen:
- Stervormige opzet kabelsysteem: geldt dit alleen voor je UTP-kabels of eveneens voor de standaard-electriciteitskabels? Moet ik het standaard electriciteitsplan wat ze reeds bedacht hebben voor mijn appartement compleet overhoop gooien?
- Moet ik alleen wandschakelaars/sensors/apparaten aansluiten met UTP, of ook "gewone" stopcontacten?
- Hoe zien bijv. de aansluitingen van een enkel/dubbel stopcontact eruit in dat geval?
- Wat is het precieze verschil tussen "drukschakelaars" en "normale" wandschakelaars?
- Klopt het dat ik 1 UTP kabel voor 4 knoppen kan gebruiken in principe (ivm met 4 paar kabels?)
- Kan een electriciteitskabel samen met een UTP in een ¾ PVC leiding of moet dat apart?
- Moet ik nu al rekening houden met de impact 24 V en 230 V aansluitingen op bekabeling?
- Nog speciale eisen aan de leidingen?
- Nog eisen aan de kwaliteit van de UTP kabels?
- Wat voor effect heeft een bedraad domoticasysteem (zoals Loxone/PLC) op de "groepen" en aardlekschakelaar etc in de meterkast? Ziet dit er anders uit?
- Is dit voorbereidende werk bij de bouw te doen door standaard electriciens, met een set simpele instructies?
- Andere praktische tips van ervaringsdeskundigen?
Veel dank alvast als iemand wat kan helpen (ik moet deze maand input geven op het huisontwerp namelijk
).
Paar vragen:
- Stervormige opzet kabelsysteem: geldt dit alleen voor je UTP-kabels of eveneens voor de standaard-electriciteitskabels? Moet ik het standaard electriciteitsplan wat ze reeds bedacht hebben voor mijn appartement compleet overhoop gooien?
- Moet ik alleen wandschakelaars/sensors/apparaten aansluiten met UTP, of ook "gewone" stopcontacten?
- Hoe zien bijv. de aansluitingen van een enkel/dubbel stopcontact eruit in dat geval?
- Wat is het precieze verschil tussen "drukschakelaars" en "normale" wandschakelaars?
- Klopt het dat ik 1 UTP kabel voor 4 knoppen kan gebruiken in principe (ivm met 4 paar kabels?)
- Kan een electriciteitskabel samen met een UTP in een ¾ PVC leiding of moet dat apart?
- Moet ik nu al rekening houden met de impact 24 V en 230 V aansluitingen op bekabeling?
- Nog speciale eisen aan de leidingen?
- Nog eisen aan de kwaliteit van de UTP kabels?
- Wat voor effect heeft een bedraad domoticasysteem (zoals Loxone/PLC) op de "groepen" en aardlekschakelaar etc in de meterkast? Ziet dit er anders uit?
- Is dit voorbereidende werk bij de bouw te doen door standaard electriciens, met een set simpele instructies?
- Andere praktische tips van ervaringsdeskundigen?
Veel dank alvast als iemand wat kan helpen (ik moet deze maand input geven op het huisontwerp namelijk
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 15888 op 08-05-2015 16:20 . Reden: 24V/230 toevoeging, wanddrukschakelaar ]
Wie kan het verlossende woord geven, ik lees verschillende reacties dat de Fibaro FGBS-001 wel en niet werkt met Homeseer 3.
Graag zou ik een Z-wave wekker willen maken en dat gebruiken in Homeseer.
http://www.robbshop.nl/ov...jecten/z-wave-wekkerradio
Z-wave wekker staat bij mij ook al een tijdje op het verlanglijstje, FGBS-001 ligt al een tijdje op de plank hier.
De wekker in kwestie schijnt echter nogal onstabiel / onbetrouwbaar te zijn.
Zie http://www.philips.nl/c-p...tale-tuner/reviewenawards
Ik heb zelf geen Homseer dus kan je vraag helaas niet beantwoorden.
De wekker in kwestie schijnt echter nogal onstabiel / onbetrouwbaar te zijn.
Zie http://www.philips.nl/c-p...tale-tuner/reviewenawards
Ik heb zelf geen Homseer dus kan je vraag helaas niet beantwoorden.
Ik heb een wekker gemaakt met een tablet en tasker.
Werkt prima en volledig in te richten naar je eigen wensen.
Incl. Wake up light, soft alarm en hij gaat automatisch uit als ik vrij ben/weekend is.
Werkt prima en volledig in te richten naar je eigen wensen.
Incl. Wake up light, soft alarm en hij gaat automatisch uit als ik vrij ben/weekend is.
[ Voor 28% gewijzigd door HeroS op 08-05-2015 17:48 ]
@cheese in een buis mag je nooit middenspanning (230V~) en laagspanning (UTP) leggen. Als er ooit brand ontstaat, sta je altijd met lege handen want het is niet toegestaan. De rest van je vragen weet ik zo geen antwoord op.
Ik heb zelf 2 oude generatie FGBS-001 en die werken wel. Gebruik er 1 met temperatuur sensor erbij en de andere puur voor alarm status.Imperial Guard schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 16:59:
Wie kan het verlossende woord geven, ik lees verschillende reacties dat de Fibaro FGBS-001 wel en niet werkt met Homeseer 3.
Met oude generatie bedoel ik dus met firmware welke niet via z-wave valt te updaten.
Kan iemand me zeggen welke schakelaar ik nodig heb voor die Fibaro Roller shutter?
http://www.niko.eu/nlbe/n...akelaars-en--drukknoppen/
Ik had tot nu de 4de op die pagina, maar da's nog een 'manuele', die werkt wel maar de logica van de knoppen is niet te snappen.
Waarschijnlijk is dat omdat de Fibaro staat ingesteld op het verkeerde type (en dat kan ik dus niet aanpassen).
Heb ik nu de eerste of de tweede nodig? Electronisch veronderstel ik?
http://www.niko.eu/nlbe/n...akelaars-en--drukknoppen/
Ik had tot nu de 4de op die pagina, maar da's nog een 'manuele', die werkt wel maar de logica van de knoppen is niet te snappen.
Waarschijnlijk is dat omdat de Fibaro staat ingesteld op het verkeerde type (en dat kan ik dus niet aanpassen).
Heb ik nu de eerste of de tweede nodig? Electronisch veronderstel ik?
De buis bestond nog niet, inmiddels wel.Femme schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 10:25:
[...]
Ik denk dat je best wel kans hebt dat het gaat werken. Met zes aders heb je 3x 0,12mm^2 tot 3x 0,2mm^2 (afhankelijk van het type utp-kabel) voor aarde en +5V tot je beschikking.
Is een kabel erbij trekken door de bestaande buis geen optie? Door een 3/4" buis kun je wel drie of vier utp-kabels trekken als het nodig is. Een luidsprekersnoer of tweelingsnoer van 2x 0,75mm^2 zou je er makkelijk bij moeten kunnen trekken.
Nu nog op zoek naar een goede diy 30 pins connector.
Dan zou ik een female USB stekker nemen en daarop een standaard Apple kabel op aansluiten, dan zit je voorlopig goed.
Ik zit met het volgende "probleem". Heb het gisteren in het Domoticz gepost, maar was niet helemaal het juiste topic.
Ik heb een dubbele wanddoos:
De linker knop is voor de gang verlichting, de rechter voor de buitenlamp.
Nu wil ik door middel van sensoren en sunset in Domoticz de verlichting gaan aansturen. De lampen zelf zijn niet zo spannend. Die heb ik van KaKu ontvangers voorzien. Echter nu nog de wanddoos. Die ziet er aan de binnenkant als volgt uit:

Ik kreeg als advies in het Domoticz topic om de wandschakelaar niet meer te gebruiken en een KiKU AWST-8802 (draadloze schakelaar) te plaatsen.
Maar dat is voor mij niet echt een oplossing. Ik wil graag de bestaande wandschakelaar gebruiken. Onder andere om het een beetje WAF te houden
Nu vond ik in de Gamma de AWMT-230
Een zender die je achter een bestaande dubbele wanddoos kan zetten.
Alleen als ik naar de bestaande schakelaar kijk zie ik in totaal 7 kabels (waarvan 1 zwart-wit is
)
De AWMT-230 heeft 4 aansluitingen en de handleiding lijkt niet overeen te komen:

Ik zie namelijk 2 schakeldraden en 1 fasedraad naar de wanddoos gaan. En er ook weer uitgaan.
Maar ik heb 4 fasedraden (nummer 3,4,5 en 6 op foto) en 2 schakeldraden (nummer 1 en 2 op de foto). De zwart-wit draad heb ik geen idee van...
Hoe zou ik dit moeten gaan aansluiten om de AWMT-230? Of kan het gewoon niet en moet ik naar iets anders op zoek?
Ik ben vast niet de eerste die een dubbele wanddoos heeft en die wil behouden...
Ik heb een dubbele wanddoos:

De linker knop is voor de gang verlichting, de rechter voor de buitenlamp.
Nu wil ik door middel van sensoren en sunset in Domoticz de verlichting gaan aansturen. De lampen zelf zijn niet zo spannend. Die heb ik van KaKu ontvangers voorzien. Echter nu nog de wanddoos. Die ziet er aan de binnenkant als volgt uit:

Ik kreeg als advies in het Domoticz topic om de wandschakelaar niet meer te gebruiken en een KiKU AWST-8802 (draadloze schakelaar) te plaatsen.
Maar dat is voor mij niet echt een oplossing. Ik wil graag de bestaande wandschakelaar gebruiken. Onder andere om het een beetje WAF te houden
Nu vond ik in de Gamma de AWMT-230
Een zender die je achter een bestaande dubbele wanddoos kan zetten.
Alleen als ik naar de bestaande schakelaar kijk zie ik in totaal 7 kabels (waarvan 1 zwart-wit is
De AWMT-230 heeft 4 aansluitingen en de handleiding lijkt niet overeen te komen:

Ik zie namelijk 2 schakeldraden en 1 fasedraad naar de wanddoos gaan. En er ook weer uitgaan.
Maar ik heb 4 fasedraden (nummer 3,4,5 en 6 op foto) en 2 schakeldraden (nummer 1 en 2 op de foto). De zwart-wit draad heb ik geen idee van...
Hoe zou ik dit moeten gaan aansluiten om de AWMT-230? Of kan het gewoon niet en moet ik naar iets anders op zoek?
Ik ben vast niet de eerste die een dubbele wanddoos heeft en die wil behouden...
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
First of all: Dat zijn allemaal dubbele contacten op je schakelaar die intern gewoon aan elkaar zitten. Wat jij 3 en 4 hebt genoemd is in principe 1 contact, wat jij 5 en 6 hebt genoemd is 1 contact.
Verder zie ik volgens mij een bruggetje van 3 naar 6 gaan?
Je hebt maar 1 fasedraad uit de muur komen. Deze zit op "contact 4". Via dat bruggetje van 3 naar 6 wordt deze fase dus ook aangeboden op "contact 6". De draad die op "contact 5" zit gaat waarschijnlijk door naar de WCD ernaast.
Je hebt dus eigenlijk maar één fasedraad. Alles wat bruin is zit gewoon aan elkaar doorgekoppeld.
Dan heb je nog 3 schakeldraden, twee zwarte en één zwart/witte. Die twee zwarte op 1 en 2 zijn van een lamp die nog op een andere plek geschakeld kan worden middels een wisselschakelaar, die zwart/witte op contact 7 is voor de andere lamp.
Om even een schematje van een soortgelijke schakelaar erbij te pakken:

Zo zit het bij jou nu aangesloten
Die klikaanklikuit zender werkt niet met een wisselschakeling (er zit ergens anders een schakelaar die ook één van de twee lampen kan schakelen), die functionaliteit zou je moeten laten vervallen. Verder kun je deze klikaanklikuit zender (de AWMT-230) alleen gebruiken als er ook nog een lamp fysiek achter de schakelaar zit en je deze lamp dus niet draadloos wilt schakelen! Is dat wel het geval, aangezien je blijkbaar al ontvangers bij de lampen hebt ingebouwd?
Als je de functionaliteit van de bestaande schakelaar wilt laten vervallen en er echt alleen een draadloze zender van wilt maken, zodat je gelijke functionaliteit krijgt als met de AWST-8802 wandzender, dan heb je de AWMT-003 nodig.
Deze mag je absoluut niet aansluiten op de bestaande bedrading! Om de AWMT-003 in te bouwen zet je eerst de desbetreffende groep uit
, verbind je de twee bruine draden op 4 en 5 met elkaar door doormiddel van een lasklem, en dop je de 3 zwarte draden af (deze schakeldraden heb je immers niet meer nodig als je draadloos schakelt). Vervolgens heb je alleen nog maar een paar korte stukjes draad nodig vanaf contact 1 en 5 naar S1 op de kaku module, en vanaf contact 4 en 7 naar S2 op de kaku module.
Het gaat wel een krappe bedoeling worden achter die schakelaar als je er lasklemmen en een kaku module kwijt moet. Misschien kun je die lasklemmen links achter de WCD kwijt. En dan nog hoop ik dat je een 50mm diepe inbouwdoos hebt want die schakelaar ziet er vrij lomp uit...
Verder zie ik volgens mij een bruggetje van 3 naar 6 gaan?
Je hebt maar 1 fasedraad uit de muur komen. Deze zit op "contact 4". Via dat bruggetje van 3 naar 6 wordt deze fase dus ook aangeboden op "contact 6". De draad die op "contact 5" zit gaat waarschijnlijk door naar de WCD ernaast.
Je hebt dus eigenlijk maar één fasedraad. Alles wat bruin is zit gewoon aan elkaar doorgekoppeld.
Dan heb je nog 3 schakeldraden, twee zwarte en één zwart/witte. Die twee zwarte op 1 en 2 zijn van een lamp die nog op een andere plek geschakeld kan worden middels een wisselschakelaar, die zwart/witte op contact 7 is voor de andere lamp.
Om even een schematje van een soortgelijke schakelaar erbij te pakken:

Zo zit het bij jou nu aangesloten
Die klikaanklikuit zender werkt niet met een wisselschakeling (er zit ergens anders een schakelaar die ook één van de twee lampen kan schakelen), die functionaliteit zou je moeten laten vervallen. Verder kun je deze klikaanklikuit zender (de AWMT-230) alleen gebruiken als er ook nog een lamp fysiek achter de schakelaar zit en je deze lamp dus niet draadloos wilt schakelen! Is dat wel het geval, aangezien je blijkbaar al ontvangers bij de lampen hebt ingebouwd?
Als je de functionaliteit van de bestaande schakelaar wilt laten vervallen en er echt alleen een draadloze zender van wilt maken, zodat je gelijke functionaliteit krijgt als met de AWST-8802 wandzender, dan heb je de AWMT-003 nodig.
Deze mag je absoluut niet aansluiten op de bestaande bedrading! Om de AWMT-003 in te bouwen zet je eerst de desbetreffende groep uit
Het gaat wel een krappe bedoeling worden achter die schakelaar als je er lasklemmen en een kaku module kwijt moet. Misschien kun je die lasklemmen links achter de WCD kwijt. En dan nog hoop ik dat je een 50mm diepe inbouwdoos hebt want die schakelaar ziet er vrij lomp uit...
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Onwijs bedankt voor je antwoord!
Conclusie is dat ik electra zwaar onderschat hebt...
Ik heb de schakelaar opnieuw open gemaakt om te checken hoe alles zit.
1 (schakeldraad)= Gaat naar plafond lamp
2 (schakeldraad)= Schakelaar aan de andere kant van de gang.
3 (fasedraad)= brug naar 6
4 (fasedraad)= komt uit muur\stoppenkast
5 (fasedraad)= wantcontactdoos ernaast
6 (fasedraad)= brug naar 3
7 (schakeldraad)= buitenlamp
Kortom, je zat helemaal goed
Ik heb in de plafonlamp nog geen ontvangers ingebouwd (lasdoos zit helemaal vol met draad en een lasdop). Maar begrijp ik het goed, dat ik niet de functionaliteit kan handhaven die er nu is? Dus een dubbel schakelaar en een aparte schakelaar verderop?
Het probleem is, de kinderen en de vrouw moeten gewoon de schakelaars kunnen blijven gebruiken om licht te krijgen in de gang\buiten...
Edit: Na het uittekenen
is het wat duidelijker...
Er komt dus geen stroom binnen op de schakelaar. De fasekabel uit de stoppenkast wordt nu verbonden met de fasekabel naar de wandcontactdoos.
Om de andere schakelaar in de gang weer werkend te krijgen. Zou ik daar dan ook een AWMT-003 voor moeten inbouwen?
Edit2: Ik zat te denken, de lasdoos in het plafon is erg vol. Een ACM1000 inbouwdoos gaat nooit passen. Zou het mogelijk zijn om een Phillips Hue Lux te plaatsen. Zou die door middel van Domoticz kunnen worden aangestuurd? Zou dan helemaal ideaal zijn. Als iemand de gang inkomt de verlichting op 100%. Iemand voor de deur, verlichting op 40%.
Conclusie is dat ik electra zwaar onderschat hebt...
Ik heb de schakelaar opnieuw open gemaakt om te checken hoe alles zit.
1 (schakeldraad)= Gaat naar plafond lamp
2 (schakeldraad)= Schakelaar aan de andere kant van de gang.
3 (fasedraad)= brug naar 6
4 (fasedraad)= komt uit muur\stoppenkast
5 (fasedraad)= wantcontactdoos ernaast
6 (fasedraad)= brug naar 3
7 (schakeldraad)= buitenlamp
Kortom, je zat helemaal goed
Ik heb in de plafonlamp nog geen ontvangers ingebouwd (lasdoos zit helemaal vol met draad en een lasdop). Maar begrijp ik het goed, dat ik niet de functionaliteit kan handhaven die er nu is? Dus een dubbel schakelaar en een aparte schakelaar verderop?
Het probleem is, de kinderen en de vrouw moeten gewoon de schakelaars kunnen blijven gebruiken om licht te krijgen in de gang\buiten...
Edit: Na het uittekenen

Er komt dus geen stroom binnen op de schakelaar. De fasekabel uit de stoppenkast wordt nu verbonden met de fasekabel naar de wandcontactdoos.
Om de andere schakelaar in de gang weer werkend te krijgen. Zou ik daar dan ook een AWMT-003 voor moeten inbouwen?
Edit2: Ik zat te denken, de lasdoos in het plafon is erg vol. Een ACM1000 inbouwdoos gaat nooit passen. Zou het mogelijk zijn om een Phillips Hue Lux te plaatsen. Zou die door middel van Domoticz kunnen worden aangestuurd? Zou dan helemaal ideaal zijn. Als iemand de gang inkomt de verlichting op 100%. Iemand voor de deur, verlichting op 40%.
[ Voor 27% gewijzigd door kw_nl op 09-05-2015 22:57 ]
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Ik begreep via Domotica Shop dat Magnum ook met een eigen zwave thermostaat komt. Als je hier kijkt: http://www.cf-floorheating.com/ (moeder van Magnum) dan zie je idd ook al een vermelding van Zwave (bij thermostats) als je echter verder zoekt is er nog niets te vinden. Echter de afbeelding lijkt identiek aan de Heat It thermostaat!tyfoon_2 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 11:14:
[...]
Goed gevonden! Weet je toevallig of die franse versie op de Vera werkt? Ik zie wel een vraag staan mbt de Fibaro en daar werkt hij blijkbaar (nog) niet op.
Mbt die Noorse; Mijn Noors is niet al te best maar ik kan niets vinden mbt Zwave. Waar heb je dat gezien?
Ja, dat kan. Daarnaast is het ook met de Philips Hue lampen mogelijk om deze met een gekoppelde module te schakelen via een wandknop.kw_nl schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 15:53:
[ Voor 0% gewijzigd door SkorpionNL op 10-05-2015 11:48 . Reden: typo ]
Momenteel bezig met de trail versie van Homeseer en ik moet zeggen het werkt aardig straight forward.
Nu loop ik tegen het volgende aan, wanneer ik bij X aantal events een zelfde voorwaarde wil toevoegen moet ik dit met een virtuele switch doen of kan dit ook met een variabele?
Persoonlijk ben ik meer voorstander van een variabele aangezien je die meer statussen kan meegeven dan 0 of 1.
Nu loop ik tegen het volgende aan, wanneer ik bij X aantal events een zelfde voorwaarde wil toevoegen moet ik dit met een virtuele switch doen of kan dit ook met een variabele?
Persoonlijk ben ik meer voorstander van een variabele aangezien je die meer statussen kan meegeven dan 0 of 1.
Virtuele schakelaar kun je ook waarde 0 tm 100 geven, en dan changes and becomes value als trigger of changes and becomes greater/less then voorwaarde.
Zou heb ik vanuit RFXcom een ook voor een wandzender een on/off schakelaar gekregen maar deze zet ik aan het einde als op 50% dim niveau zodat hij altijd een puls van deze knop uitvoert. Want als een wandzender (RFXcom) al op 0 staat en je geeft opnieuw opdracht voor 0 dan word dit niet als wijziging gezien
Via tools menu kun je ook global variabelen aanmaken.
edit: foto toegevoegd:
Zou heb ik vanuit RFXcom een ook voor een wandzender een on/off schakelaar gekregen maar deze zet ik aan het einde als op 50% dim niveau zodat hij altijd een puls van deze knop uitvoert. Want als een wandzender (RFXcom) al op 0 staat en je geeft opnieuw opdracht voor 0 dan word dit niet als wijziging gezien

[ Voor 22% gewijzigd door The-Source op 10-05-2015 14:49 ]
Ik hoop dat ik hier goed zit, heb wat domotica vragen.
Ben ooit begonnen met een Hue setje. Daar wilde ik weer leuke dingen mee dus heb ik mijn raspberry voorzien van Domoticz. Vervolgens nog RFXTRX erbij en wat KaKu spullen. Via Python kan ik mijn verwarming (Honeywell) besturen. Kortom, het lijkt allemaal te werken.
Nu was ik vandaag bij iemand die wat Fibaro spullen overhad. Dus nu heb ik hier een HC2 staan, wat bewegingsdetectie, een paar deur schakelaars, alarm, Green Wave stekkerblok enz..
Het eerste probleem is dat de adapter nergens te vinden was. Weet iemand wat voor adapter ik moet gebruiken?
Het tweede probleem is dat ik nu overal KaKu heb, dat zou ik ongetwijfeld weer moeten vervangen door Z-Wave? Of kan ik de RFXTRX gebruiken op de HC2?
Als laatste is mijn vraag of mijn Hue lampen kunnen communiceren met Fibaro?
Ik wil er graag mee aan de gang en wil zeker wel investeren maar het zou mooi zijn als ik bovenstaande vragen eerst beantwoord heb. Dank!
edit:
Hue support moet volgens mij wel lukken als ik zo wat forum posts zie, is wat commando's sturen maar dat gaat me zeker wel lukken.
Ben ooit begonnen met een Hue setje. Daar wilde ik weer leuke dingen mee dus heb ik mijn raspberry voorzien van Domoticz. Vervolgens nog RFXTRX erbij en wat KaKu spullen. Via Python kan ik mijn verwarming (Honeywell) besturen. Kortom, het lijkt allemaal te werken.
Nu was ik vandaag bij iemand die wat Fibaro spullen overhad. Dus nu heb ik hier een HC2 staan, wat bewegingsdetectie, een paar deur schakelaars, alarm, Green Wave stekkerblok enz..
Het eerste probleem is dat de adapter nergens te vinden was. Weet iemand wat voor adapter ik moet gebruiken?
Het tweede probleem is dat ik nu overal KaKu heb, dat zou ik ongetwijfeld weer moeten vervangen door Z-Wave? Of kan ik de RFXTRX gebruiken op de HC2?
Als laatste is mijn vraag of mijn Hue lampen kunnen communiceren met Fibaro?
Ik wil er graag mee aan de gang en wil zeker wel investeren maar het zou mooi zijn als ik bovenstaande vragen eerst beantwoord heb. Dank!
edit:
Hue support moet volgens mij wel lukken als ik zo wat forum posts zie, is wat commando's sturen maar dat gaat me zeker wel lukken.
[ Voor 10% gewijzigd door Archie_T op 10-05-2015 20:33 ]
Het zou ook een zwavel USB stick kunnen kopen zodat je niks hoeft te vervangen.
Je kan simpelweg uitbreiden met zwavel.
Je hebt dan de controller (hc2) niet nodig.
Iemand die een HC2 "over" heeft? Dan ga ik daar ook even langs, zo'n HC2 kost nieuw 500+ euro

Voor Z-Wave kun je gewoon een Z-Wave stick kopen idd, ik gebruik de Aeon Labs S2 stick met Domoticz en dat werkt prima.

Voor Z-Wave kun je gewoon een Z-Wave stick kopen idd, ik gebruik de Aeon Labs S2 stick met Domoticz en dat werkt prima.
tlpeter schreef op zondag 10 mei 2015 @ 20:51:
Het zou ook een zwavel USB stick kunnen kopen zodat je niks hoeft te vervangen.
Dank beiden voor het antwoord. Het leek me juist leuk om met die HC2 te spelen. Maar die USB stick is ook een mooi idee.ThinkPadd schreef op zondag 10 mei 2015 @ 20:53:
Iemand die een HC2 "over" heeft? Dan ga ik daar ook even langs, zo'n HC2 kost nieuw 500+ euro![]()
Nieuw kantoor, nieuwe domotica, dus HC2 over. Dus het kwam mij mooi uit. Ik ben er in ieder geval blij mee, tenminste als ik hem aan de praat krijg
Ik wil niet zeggen dat de HC2 slecht is maar gezien de berichten die ik wel eens opvang klinkt het aannemelijker dat de persoon in kwestie is overgestapt op andere controller ivm software/update problemen of beperkte ondersteuning
Oh nee hoor, ik weet dat hij nog een HC2 thuis heeft, zoals gezegd, die van kantoor was over.The-Source schreef op zondag 10 mei 2015 @ 22:26:
Ik wil niet zeggen dat de HC2 slecht is maar gezien de berichten die ik wel eens opvang klinkt het aannemelijker dat de persoon in kwestie is overgestapt op andere controller ivm software/update problemen of beperkte ondersteuning
Die van thuis zat goed ingebouwd en we hadden geen tijd om zijn adapter te "vinden"
Heb ondertussen een Zwave stick besteld, ga wel even kijken wat ik met domoticz kan doen. Als iemand nog weet wat voor adapter ik nodig heb voor de HC2 zou ik erg blij zijn.
Ah volgens mij kan ik dan beter virtuele schakelaars aanmaken en die onder verdelen in Floor Virtueel.The-Source schreef op zondag 10 mei 2015 @ 14:39:
Virtuele schakelaar kun je ook waarde 0 tm 100 geven, en dan changes and becomes value als trigger of changes and becomes greater/less then voorwaarde.
[afbeelding]
Hopelijk kan jij me verder op weg helpen voor mijn events. Ik heb 3 scenario's voor in de keuken.
1 - Overdag Scene - Verlichting aan Hue 100% en uitzetten via impuls schakelaar of bij x aantal geen beweging.
2 - Avond Scene - Tot 23:59 en na zonsondergang verlichting aan Hue 100% via schakelaar of bewegingsmelder en na x tijd geen beweging Hue 25% en bij bedienen schakelaar uit.
3 - Nacht Scene - Kopie Scene 1 dan andere Hue waardes.
Laat eerst maar eens zien wat je zelf hebt gemaakt ( screenshots van je Events) dan kan ik je met vertellen wat je moet er zelf ook wat van leren.Imperial Guard schreef op zondag 10 mei 2015 @ 23:07:
[...]
Ah volgens mij kan ik dan beter virtuele schakelaars aanmaken en die onder verdelen in Floor Virtueel.
Hopelijk kan jij me verder op weg helpen voor mijn events. Ik heb 3 scenario's voor in de keuken.
1 - Overdag Scene - Verlichting aan Hue 100% en uitzetten via impuls schakelaar of bij x aantal geen beweging.
2 - Avond Scene - Tot 23:59 en na zonsondergang verlichting aan Hue 100% via schakelaar of bewegingsmelder en na x tijd geen beweging Hue 25% en bij bedienen schakelaar uit.
3 - Nacht Scene - Kopie Scene 1 dan andere Hue waardes.
Deze heb ik nu gemaakt voor Scenario Overdag (Tijdelijk heb ik een paar virtuele schakelaars / bewingsmelders gemaakt zodat ik dit makkelijk kan testen):The-Source schreef op maandag 11 mei 2015 @ 09:49:
[...]
Laat eerst maar eens zien wat je zelf hebt gemaakt ( screenshots van je Events) dan kan ik je met vertellen wat je moet er zelf ook wat van leren.

[ Voor 11% gewijzigd door Imperial Guard op 11-05-2015 18:34 ]
Waar heb je dat gehoord?sunnybird schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 19:51:
@cheese in een buis mag je nooit middenspanning (230V~) en laagspanning (UTP) leggen. Als er ooit brand ontstaat, sta je altijd met lege handen want het is niet toegestaan. De rest van je vragen weet ik zo geen antwoord op.
Utp en 230v mogen wel samen hoor.
Bron? Zover ik weet heeft sunnybird gelijk en mag het idd niet.
Hier zat ik ook aan te denken om te doen. Welke Fibaro-module zou je hiervoor dan nodig hebben?SkorpionNL schreef op zondag 10 mei 2015 @ 11:46:
[...]
Ja, dat kan. Daarnaast is het ook met de Philips Hue lampen mogelijk om deze met een gekoppelde module te schakelen via een wandknop.
Want je hebt geen module nodig waar je de Hue op aansluit, enkel de schakelaar.
Bij een bewegingsmelder moet je altijd changes and becomes gebruiken want ander zal deze nooit een trigger geven.Imperial Guard schreef op maandag 11 mei 2015 @ 18:33:
[...]
Deze heb ik nu gemaakt voor Scenario Overdag (Tijdelijk heb ik een paar virtuele schakelaars / bewingsmelders gemaakt zodat ik dit makkelijk kan testen):
[afbeelding]
[afbeelding]
Je zet deze dan dus ook als 1e voorwaarde in je event. Voordeel hiervan is dat je bij tijd gerelateerde IF's je meer keuze mogelijkheden krijgt.
Je eerste event zou wel moeten kunnen werken op de manier zoals deze is aangemaakt.
Anoniem: 282855
Op aanraden hier mijn meterkast eens te posten :-)
Het is een Niko Home Control unit van dit jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 282855 op 12-05-2015 03:59 ]
Ik ook en ik kan me niet herinneren dat dit ooit gewijzigd is.sunnybird schreef op maandag 11 mei 2015 @ 22:21:
Jeetje dat is lang geleden maar zo heb ik het geleerd.
Je kan hier een wandzender voor gebruiken. (Schakelaar met ingebouwde module) Bijvoorbeeld de Z-wave.me wandzender, maar je zou volgens mij ook gewoon een fibaro relais achter je huidige wandschakelaar kunnen zetten. Hier kan je evt. ook nog andere dingen mee aansturen. Voor het schakelen van je Hue's heb je namelijk alleen een status nodig, in dit geval knop aan of uit, waar je dan weer een scene of actie aan kunt koppelen.Fire69 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 20:59:
[...]
Hier zat ik ook aan te denken om te doen. Welke Fibaro-module zou je hiervoor dan nodig hebben?
Want je hebt geen module nodig waar je de Hue op aansluit, enkel de schakelaar.
Mocht je niks anders willen schakelen met het relais, dan is de wandzender wel de makkelijkste en goedkopere oplossing.
Het probleem met al die wandzenders is dat ze niet passen bij het design van de huidige schakelaarsSkorpionNL schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 07:48:
[...]
Je kan hier een wandzender voor gebruiken. (Schakelaar met ingebouwde module) Bijvoorbeeld de Z-wave.me wandzender, maar je zou volgens mij ook gewoon een fibaro relais achter je huidige wandschakelaar kunnen zetten. Hier kan je evt. ook nog andere dingen mee aansturen. Voor het schakelen van je Hue's heb je namelijk alleen een status nodig, in dit geval knop aan of uit, waar je dan weer een scene of actie aan kunt koppelen.
Mocht je niks anders willen schakelen met het relais, dan is de wandzender wel de makkelijkste en goedkopere oplossing.
Dus als ik een bestaande (puls)schakelaar wil behouden, hang ik er een Fibaro relais achter?
Zou het daarmee ook lukken om te dimmen door de knop ingedrukt te houden? Of stuurt dat relais maar 1 kort signaal (aan/uit)?
Volgens mij zou dat wel moeten werken. Ik heb dit zelf nog niet, dus ik zou wel extra navraag doen bij de shop voordat je tot een eventuele aankoop overgaat.Fire69 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 13:09:
[...]
Het probleem met al die wandzenders is dat ze niet passen bij het design van de huidige schakelaars
Dus als ik een bestaande (puls)schakelaar wil behouden, hang ik er een Fibaro relais achter?
Zou het daarmee ook lukken om te dimmen door de knop ingedrukt te houden? Of stuurt dat relais maar 1 kort signaal (aan/uit)?
Het langer ingedrukt houden van de knop heeft bij het Fibaro relais zover ik weet geen extra mogelijkheden en volgens mij moet je hier de Fibaro dimmer module voor hebben. Deze heeft de mogelijkheid om te dimmen of het starten van scenes door de knop langer ingedrukt te houden of deze meerdere keren kort achter elkaar in te drukken. Uiteraard moet je de Hue's dan niet werkelijk aan de dimmer zelf koppelen, aangezien deze niet door een dimmer gedimd mogen worden zoals dit wel zou werken met een normale lamp die je wilt dimmen. Je koppelt enkel een actie (in dit geval de Hue's) aan de status van je schakelaar in je systeem. Dit zou volgens mij dan gewoon moeten werken.
Bedankt, ik zal het eens navragen bij de shop.
Momenteel kan ik zo'n 'geavanceerde' functies toch nog niet gebruiken, daarvoor ik mijn Almond te gebrekkig...
Hopelijk binnenkort beterschap met de Homey!
Momenteel kan ik zo'n 'geavanceerde' functies toch nog niet gebruiken, daarvoor ik mijn Almond te gebrekkig...
Hopelijk binnenkort beterschap met de Homey!
Ziet er goed uit.Anoniem: 282855 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 03:58:
Op aanraden hier mijn meterkast eens te posten :-)
[afbeelding]
Alles bedraad?
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Ik ben zelf geen een expert op het gebied van professionele installaties maar ben bij het bouwen van mijn eigen domoticasysteem gaande weg wel wijzer geworden. Wellicht is het zinvol om samen met een andere tweakers die zelf een bedraad systeem hebben gebouwd een topic te openen specifiek over bedrade domotica en inrichting van de meterkast/regelkast. De best practices voor knx, plc, Loxone of andere bedrade domoticasystemen zijn denk ik grotendeels gelijk.Anoniem: 15888 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 16:00:
Heeft iemand een praktisch stappenplan van hoe bij nieuwbouw voor een bedraad domoticasysteem de leidingen en meterkast aan te pakken? Ik ben erg overtuigd geraakt van het Loxone systeem (dank aan Femme), alleen nu moet ik (Poolse) bouwers gaan vertellen wat ik wil precies, maar ik weet zelf nog niet exact wat er moet gebeuren. Ik raak op domoticagebied wel steeds meer ingewerkt, maar helaas ben ik nog geen electra-expert.
De elektra naar de wandcontactdozen kan gewoon op de normale manier aangelegd worden, tenzij je de wens hebt om elk stopcontact te kunnen in/uitschakelen met je domoticasysteem of energieverbruik wil meten op stopcontactniveau. Dat is echter nogal duur en hooguit leuk voor de hobby als je een statistiekenfetisj hebt of een totale controlfreak bentPaar vragen:
Lichtpunten zou ik wel in stervorm aanleggen zodat je flexibel bent in het soort verlichting dat je wil gebruiken. Je kunt dan altijd achteraf de voeding aanpassen (bijv. 230V voor halogeen, 350/700ma constant current voor leds of constante spanning voor led-strips) en de wijze waarop je de verlichting aanstuurt (gewoon schakelen, dimmen via 0-10V of dali, rgb-sturing via dmx). Zorgt wel voor voldoende inbouwruimte in de centrale ruimte. Een normale meterkast met de groepenkast op ooghoogte en de hoofdzekering+verbruiksmeter eronder zal al snel te weinig ruimte overlaten voor domotica.
Utp is een handige kabel voor zwakstroomtoepassingen vanwege het feit dat je acht aders beschikbaar hebt in een compact kabeltje dat overal verkrijgbaar is. Je kunt er rgb-leds en apparaten die weinig energie gebruiken zoals access points, bewegingsmelders en relais mee voeden of het gebruiken als signaalkabel tussen de digitale ingang van een plc of de Loxone Miniserver en drukknoppen aan de muur. Je kunt het ook gebruiken als buskabel voor bijvoorbeeld dmx en 1-wire. Bij deze toepassingen loopt er maar een zwak stroompje door de aders van de utp-kabel.- Moet ik alleen wandschakelaars/sensors/apparaten aansluiten met UTP, of ook "gewone" stopcontacten?
Je moet utp beslist niet gebruiken voor gewone 230V wisselspanning, dat doe je met normale 2,5mm^2 installatiedraad. Het is ook niet geschikt voor gelijkstroom met hoge vermogens.
Neem bij voorkeur utp-kabel met dikkere 0,2mm^2 aders. Gebruik je utp als buskabel dan zou je kunnen overwegen om cat7 te gebruiken vanwege de extra shielding en lagere storingsgevoeligheid.
Dat kan gewoon op de normale manier (vanuit de zekering in de meterkast naar een centraaldoos in een bepaalde ruimte van daaruit naar de wcd's).- Hoe zien bijv. de aansluitingen van een enkel/dubbel stopcontact eruit in dat geval?
Een drukknop schakelt alleen 'aan' op het moment dat je 'm indrukt en is 'uit' als je de drukknop loslaat. Een normale wisselschakelaar staat in de 'uit'-stand of de 'aan'-stand. Een drukknop is wat handiger voor domoticadoeleinden omdat je er verschillende acties aan kunt koppelen, bijvoorbeeld de knop kortstondig indrukken is licht aan of uit en langdurig indrukken is dimmen tot de knop wordt losgelaten. Aan twee keer kortstondig achter elkaar klikken zou je weer een andere actie kunnen koppelen. Ik weet overigens niet of Loxone hiervoor mogelijkheden heeft.- Wat is het precieze verschil tussen "drukschakelaars" en "normale" wandschakelaars?
Ja, je zou er zelfs zeven knoppen aan kunnen hangen als de aarde gedeeld wordt tussen de knoppen.- Klopt het dat ik 1 UTP kabel voor 4 knoppen kan gebruiken in principe (ivm met 4 paar kabels?)
Ik heb mezelf wel eens dezelfde vraag gesteld. Ik ben niet op de hoogte van de norm (NEN1010 of zoiets) maar ik heb begrepen dat het volgens die norm (die geloof ik ook weer niet bindend is) niet is toegestaan om draden voor zwakstroom (of datakabel) en 230V wisselpanning door dezelfde buis te trekken. Als ik het goed heb begrepen geldt dat echter alleen als er losse draden door een buis worden getrokken. Kabels voor verschillende spanning (dus aders met een gezamenlijke mantel eromheen voor extra bescherming) mogen wel door dezelfde buis.- Kan een electriciteitskabel samen met een UTP in een ¾ PVC leiding of moet dat apart?
Voor 24V signaalkabels of voeding van relais (als die niet ook in de meterkast zitten) heb je geen dikke aders nodig dus dat mag utp of een ander geschikt kabeltje zijn.- Moet ik nu al rekening houden met de impact 24 V en 230 V aansluitingen op bekabeling?
Als je je installatie nog niet tot in detail hebt gepland zou ik 3/4" leggen ipv 5/8" zodat je wat meer ruimte hebt om meerdere kabels door dezelfde buis te trekken als dat een keer nodig is. Het heeft mij vaak genoeg gered.- Nog speciale eisen aan de leidingen?
Neem zogezegd kabel met de wat dikkere ader (0,2mm^2 ipv 0,12). Goedkope CCA-meuk (copper clad aluminium) zal als voedings- of signaalkabel wel werken maar ik heb er slechte ervaring mee als je inzet als netwerkkabel, dus haal gewoon kabel met degelijke koperen aders. Cat 7 zou je kunnen overwegen als je veel buskabels naast elkaar gaat leggen, maar dat is volgens mij alleen interessant als je bijv. 1-wire gaat gebruiken voor temperatuurmeting.- Nog eisen aan de kwaliteit van de UTP kabels?
Bij mij zit alle centraal gevoede verlichting en domotica op dezelfde groep. Qua vermogen val het wel mee (is vooral led). Wellicht is het netter om in het in groepen op te delen maar dat zou je moet navragen bij iemand die er meer verstand van heeft.- Wat voor effect heeft een bedraad domoticasysteem (zoals Loxone/PLC) op de "groepen" en aardlekschakelaar etc in de meterkast? Ziet dit er anders uit?
Ja, dat lijkt me prima mogelijk. De installateur moet gewoon leidingen leggen, de standaard elektra voor de wcd's aanleggen en de groepenkast inrichten.- Is dit voorbereidende werk bij de bouw te doen door standaard electriciens, met een set simpele instructies?
Teken je installatie in de centrale regelkast eerst uit zodat je goed kunt nadenken over hoe die opgebouwd moet worden. Zorgt voor een goede documentatie van je systeem (welk kabeltje doet wat) zodat je er zelf of eventueel iemand anders later ook nog mee uit de voeten kunnen.- Andere praktische tips van ervaringsdeskundigen?
Anoniem: 282855
Uiteraard, er gaan ongeveer 7 biljoen draden door de muren en vloeren heen.
Bediening kan wel wireless via de niko tablet, maar daar maak ik geen gebruik van.
Anoniem: 250059
Weet iemand of de dlink DSP-W215 ook gebruikt kan worden om vermogen te meten wat zonnepanelen opleveren?
Vond dit wel een cheap apparaatje om online te checken, weet alleen niet of deze 2 kanten kan lezen. (opnemen & terug leveren)
Vond dit wel een cheap apparaatje om online te checken, weet alleen niet of deze 2 kanten kan lezen. (opnemen & terug leveren)
Gebruik je wel de app op je telefoon? Je hebt zo te zien een IP interface zitten dus dat zou dan zo moeten kunnen.Anoniem: 282855 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 11:08:
[...]
Uiteraard, er gaan ongeveer 7 biljoen draden door de muren en vloeren heen.
Bediening kan wel wireless via de niko tablet, maar daar maak ik geen gebruik van.
Zat dit standaard in je woning of heb je het zelf (laten) installeren? Heb je het zelf geprogrammeerd?
Heb wel eens met dat Niko Home Control spul zitten werken en het is, ook voor de installateur, een heel vriendelijk systeem, je hebt het allemaal zo door.
De functionaliteit en mogelijkheden vielen me wel wat tegen, met veel van de hier besproken open source alternatieven kun je veel meer. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat het systeem van Niko zeer betrouwbaar is en gewoon simpelweg altijd werkt. Dat is ook wel wat waard.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Mijn Fibaro werkt nu. Ik heb Hue toe kunnen voegen en wat Z-Wave sensors. Nu ben ik bezig met de Fibaro link vanuit Domoticz om 433Mhz te kunnen gebruiken. Deze zet een Variable (WK14) op On of Off. Ik wil nu dat de Fibaro wat gaat doen met deze variabele. Ik heb dus de volgende scene gemaakt in Lua:
Om even uit te leggen wat het doet. Ik druk op een KaKu knop. Deze stuurt in Domoticz de status (On/ Off) naar een variabele in Fibaro (WK14). Ik zie in het events panel dat dit netjes gebeurt.
Daarna zal dit script dus moeten reageren omdat ik WK14 onder %%globals heb staan.
Het script leest dan de waarde uit en aan de hand van de waarde zal het de Hue lamp (ID 23) aan of uit zetten.
Als ik deze code handmatig run werkt het prima, het reageert alleen niet op de change van de variabele. Ik ben vast iets vergeten maar weet niet wat. Weet iemand wat ik nog vergeten ben of waar ik het antwoord kan vinden?
<edit>
Na lang zoeken kwam ik erachter dat variable changes vanuit API niet ondersteund worden. Zucht!
</edit>
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| --[[ %% properties %% globals WK14 --]] local pressed = fibaro:getGlobalValue('WK14') if (pressed == "On") then fibaro:call(23, "turnOn") else fibaro:call(23, "turnOff") end |
Om even uit te leggen wat het doet. Ik druk op een KaKu knop. Deze stuurt in Domoticz de status (On/ Off) naar een variabele in Fibaro (WK14). Ik zie in het events panel dat dit netjes gebeurt.
Daarna zal dit script dus moeten reageren omdat ik WK14 onder %%globals heb staan.
Het script leest dan de waarde uit en aan de hand van de waarde zal het de Hue lamp (ID 23) aan of uit zetten.
Als ik deze code handmatig run werkt het prima, het reageert alleen niet op de change van de variabele. Ik ben vast iets vergeten maar weet niet wat. Weet iemand wat ik nog vergeten ben of waar ik het antwoord kan vinden?
<edit>
Na lang zoeken kwam ik erachter dat variable changes vanuit API niet ondersteund worden. Zucht!
</edit>
[ Voor 4% gewijzigd door Archie_T op 15-05-2015 17:17 ]
Voor de mensen met een Fibaro HC2/lite >>
https://imperihome.zendesk.com/hc/en-us/articles/203063998
ImperiHome zoekt beta testers.
[ Voor 4% gewijzigd door HeroS op 16-05-2015 13:26 ]
Nu alleen nog een IOS en Mac AppHeroS schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 13:24:
Voor de mensen met een Fibaro HC2/lite >>
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
-
[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:57 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]
De vraag als eerste is of de wijk een PKVW wijk is (politie keurmerk veilige wijk)
Dit is voornamelijk te zien of er met de auto maar 1 of max 2 inritten zijn voor de wijk en vaak met water is omgeven. Beste beveiliging is nog altijd goed hang en sluitwerk, minimaal SKG**® <- dus met die ® erbij. Dan bij de ® variant zijn er uitgebreidere testen gebruikt
Elke gevelopening ramen groter dan 20cm * 30cm en deuren geld dus dat deze minimaal van 2x 1* of anders 2* beslag dienen te zijn voorzien.
Daarnaast houden inbrekers ook niet van verlichting en helemaal niet van verlichting welke bij beweging aanspringt (dat trekt namelijk aandacht). Owja controleer ook gelijk je cilinders of deze zijn voorzien van kerntrek beveiliging (laatste hype bij het inbrekersgilde)
Als je al die punten op orde hebt dan zou ik pas naar aanvullende maatregelen kijken. Dus afhankelijk van je budget zou ik eerst naar andere zaken dan elektronica kijken. snap zelf ook wel dat het andere leuker is om mee bezig te zijn
Dit is voornamelijk te zien of er met de auto maar 1 of max 2 inritten zijn voor de wijk en vaak met water is omgeven. Beste beveiliging is nog altijd goed hang en sluitwerk, minimaal SKG**® <- dus met die ® erbij. Dan bij de ® variant zijn er uitgebreidere testen gebruikt
Daarnaast houden inbrekers ook niet van verlichting en helemaal niet van verlichting welke bij beweging aanspringt (dat trekt namelijk aandacht). Owja controleer ook gelijk je cilinders of deze zijn voorzien van kerntrek beveiliging (laatste hype bij het inbrekersgilde)
Als je al die punten op orde hebt dan zou ik pas naar aanvullende maatregelen kijken. Dus afhankelijk van je budget zou ik eerst naar andere zaken dan elektronica kijken. snap zelf ook wel dat het andere leuker is om mee bezig te zijn
[ Voor 6% gewijzigd door The-Source op 16-05-2015 17:38 ]
Een vraagje, wat zijn de ervaringen met fibaro?
Ik heb uiteenlopende ervaringen gelezen. De een zegt het is de Mercedes van de domotica de ander zegt dat er van alles aan mankeert. Wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb uiteenlopende ervaringen gelezen. De een zegt het is de Mercedes van de domotica de ander zegt dat er van alles aan mankeert. Wat zijn jullie ervaringen?
-
[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:57 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]
Nee maar soms kijken mensen niet naar primaire zakenSlarioux schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 17:59:
[...]
Dat had ik allemaal allang geregeld. Waarom denk je dat ik naar domotica vraag. Stel ik nou zo'n newbievraag?
Houd er rekening mee dat je camera's en Nas en router en ontvanger voor de signalen van je contacten allemaal op de UPS moeten komen. Ik zou daarom aanbevelen om POE camera's te nemen. Als je voor alarm wilt gebruiken raad ik contacten aan die dus ook aan terugkoppeling doen. Dus simpele kaku contacten doen dat niet en is dan ook nooit zeker dat signaal is aangekomen. Bekabeld of z-wave zijn dan betere opties.
Voor een draadloos systeem werken de sensoren/actoren prima, hier en daar wel defecten maar garantie is goed. Hun marketing is 'Apple'-achtig, maar kwaliteit zit niet op dat niveau. Is ook lastig als je supercompacte modules maakt die achter een schakelaar on de muur kunnen worden weggewerkt. Voor dimmers schijnt Qubino beter te zijn bij gebruik van led verlichting.Jovink538 schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 17:57:
Een vraagje, wat zijn de ervaringen met fibaro?
De Home Center (de controller) krijgt wel veel kritiek, o.a. software updates die niet soepel gaan en ook de stevige prijs. Als je een beetje handig bent met computers dan zou ik voor Domoticz of OpenHAB gaan (of ander open source systeem) met een zwave usb stick. Dan ben je veel goedkoper uit en je kunt er daarnaast alle kanten mee op (bijv uitbreiden met kaku, Hue, eigen sensoren), maar het zit wel meer in de hobby hoek dan je wellicht zou wensen.
Bedankt voor je reactie en je tips.CyBeRSPiN schreef op zondag 17 mei 2015 @ 00:04:
[...]
Voor een draadloos systeem werken de sensoren/actoren prima, hier en daar wel defecten maar garantie is goed. Hun marketing is 'Apple'-achtig, maar kwaliteit zit niet op dat niveau. Is ook lastig als je supercompacte modules maakt die achter een schakelaar on de muur kunnen worden weggewerkt. Voor dimmers schijnt Qubino beter te zijn bij gebruik van led verlichting.
De Home Center (de controller) krijgt wel veel kritiek, o.a. software updates die niet soepel gaan en ook de stevige prijs. Als je een beetje handig bent met computers dan zou ik voor Domoticz of OpenHAB gaan (of ander open source systeem) met een zwave usb stick. Dan ben je veel goedkoper uit en je kunt er daarnaast alle kanten mee op (bijv uitbreiden met kaku, Hue, eigen sensoren), maar het zit wel meer in de hobby hoek dan je wellicht zou wensen.
Ik heb nu al aardig wat kaku schakelaars dus is dat wel handiger om te gaan voor een open systeem.
Met de tijd wil ik kaku vervangen voor zwave omdat dat meer zekerheid bied.
En met een rfxcom bij bijvoorbeeld domoticz kun je de huidige Kaku ook blijven gebruiken tot zo lang je wilt