Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:54:
[...]
Dank, weer een stapje wijzer! Loxone ziet idd. er goed uit, maar weer niet (direct) compatible met Z-Wave lijkt het (?). Wel een serieuze kandidaat voor mijn toekomstige huis.
Dit lijstje beantwoord trouwens ook wel mijn opmerkingen over wijzigingen aan het huis ter voorbereiding voor domotica:
http://www.automality.eu/...ellen-omwille-van-budget/
Komt er dus waarschijnlijk op neer blauwe draad in hele stroomvoorziening, en alle lichtpunten/schakelaars een utp cat 5/6/6a kabel dan wel een loze buis alvast. Stervormige opzet met daadwerkelijk gewoon alles naar de meterkast laten lopen en belangrijke niet-standaard punten (raam/deur sensors etc.) reeds loos aanleggen met pvc 3/4 19mm.
Dat zou inderdaad een goed plan zijn.
Als je nog de mogelijkheden hebt om een bedraad systeem aan te leggen zou ik dat serieus overwegen. Een installatie met conventionele verlichting die alleen aan- of uitgeschakeld kan worden (geen fancy dimming of rgb-verlichting) hoeft niet enorm duur te zijn.
Gebruik je plc's, dan ben je voor een Wago 750-881 550 euro kwijt voor de basishardware die je daarna voor 15 euro per schakelactor kunt uitbreiden (viervoudige digital uitgang kost 30 euro, een 230V 16A relais kost 7,50 euro). Een input (voor een wandschakelaar) kost 30 euro per vier. Bij elkaar (als je voor elke schakelactor een wandschakelaar nodig zou hebben) 37,50 euro. Het kan nog goedkoper door gebruikte modules van eBay te halen. Ik heb laatst tien viervoudige digitale ingangmodules voor 60 euro van eBay gehaald. Om er makkelijk mee te werken heb je dan nog een domoticaserver nodig met een softwarepakket dat modbus/tcp ondersteund, zoals OpenHab (gratis) of IP Symcon (kost geld en leent zich beter voor mensen met kennis van php). Voordeel van zo'n server is wel dat je makkelijk draadloze interfaces voor bijvoorbeeld z-wave kunt toevoegen.
Neem je Loxone dan ben je 550 euro kwijt voor de Miniserver met voeding en kun je meteen acht relais schakelen en acht digitale inputs aansluiten. Ook krijg je er knx- en 1-wire-interfaces en vier analoge in- en uitgangen bij. Een extensie met nog eens 8 relais en 12 digitale ingangen kost 400 euro, omgerekend bijna 50 euro per input/output. Je krijgt de analoge inputs en outputs er dan wel gratis.
Knx is het andere professionele alternatief, maar dat is meteen veel duurder.
Verder ben je in beide gevallen nog een paar honderd euro kwijt aan materiaal voor een nette installatie, kabelgoten, kabelnummers, aansluitklemmen, din-rails etc. Kabels en installatiedraad zullen ook een forse kostenpost zijn, maar die kosten heb je ook deels al bij een conventionele installatie.
Later kun je dan altijd nog uitbreiden met dimmers, rgb-verlichting en allerlei sensoren.