Dit is een hele uitgebreide maar ik weet niet of je hem kan gebruiken als alarm al wordt het wel genoemd:
http://www.robbshop.nl/fibaro-smokesensor-235
http://www.robbshop.nl/fibaro-smokesensor-235
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Ik denk dat je dan eerder een z-wave sirene kan gebruiken.Poseidon_aqua schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 18:05:
[...]
Excuus, mijn vraag was niet duidelijk genoeg. Ik ben op zoek naar een rookmelder die ik vanuit mijn domoticz kan aansturen. Bijvoorbeeld 's nachts gaat een raam open, wat gedetecteerd wordt door een sensor op het raam. Deze sensor stuurt een signaal naar domoticz, waarna domoticz een panic command stuurt naar de rookmelder, die dus af gaat. En dat via het Z-wave protocol.
Die ziet er heel leuk uit!HeroS schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 21:05:
Aeon Labs heeft de "nieuwe" smart Switch 6 uitgebracht.
[afbeelding]
http://aeotec.com/z-wave-plug-in-switch
Gaaf ding! Zal kijken of ik er eentje kan regelen
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Ik heb zelf maar matige ervaringen met batterijgevoede z-wave apparaten. De apparaten die vaste voeding hebben werken bij mij een stuk makkelijker (beter bereik, routen mee in het netwerk, reageren altijd als je een parameter wil wijzigen of de status wil opvragen). Zelfs als je draadloos communiceert is het dus wel handig om voeding naar een bewegingsmelder te kunnen leggen. Omdat die dingen niet altijd op 230VAC werken is het wel zo handig om het in stervorm te doen zodat je bijv. een centrale 5V-voeding kunt maken voor bewegingsmelder.frankwopereis schreef op zondag 22 maart 2015 @ 10:27:
Beste mensen,
Ik ben bezig met een nieuwbouw woning en wil op den duur inbouw rolluiken, deur/raam-sensoren, lampen, rookmelders, garagedeur, bel, etc via Dominica laten verlopen.
Ik denk aan zwave. Waar miet ik met de bouw al rekening mee houden? Ik heb loze leidingen bij de rolluiken, en verder nog niets bedacht. Het meeste is volgens mij draadloos, maar zie ook 12 volt etc voorbij komen. Alles in "ster" laten aanleggen wordt ook genoemd, maar denk dat dit niet geheel haalbaar is. Of gaat het enkel om de schakelaars en niet alle stopcontacten?
[ Voor 6% gewijzigd door gertjuhh op 25-03-2015 13:12 ]
Ik gebruik ook OpenHAB met een Aeon Z-Stick, maar ik heb wel een Z-Way controller, maar daar ben ik juist vanaf gestapt omdat de Pi te langzaam was voor OpenHab.gertjuhh schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 13:10:
Met Z-Way heb ik het bijvoorbeeld ooit eens gedaan, maar ben inmiddels overgestapt naar OpenHAB (incl. nieuwe USB controller) en hierbinnen is nog geen mogelijkheid om dit in te regelen.
Ja dat doe ik nu, maar ik heb nog een ander issue, dat de relay switch geen updates richting de controller stuurt. Dus in software werkt de switch, maar de fysieke schakelaar doet niets.Als je controller een rules systeem heeft zou je het ook daar mee af kunnen vangen.
Mits het budget het toelaat (het is niet goedkoop) zou ik voor een bekabelde professionele oplossing gaan. Z-wave is leuk maar het is vaak wel een kwestie van aankloten met dingen die (net) niet compatible zijn. Het heeft nog steeds een heel hoog hobby gehalte.frankwopereis schreef op zondag 22 maart 2015 @ 10:27:
Beste mensen,
Ik ben bezig met een nieuwbouw woning en wil op den duur inbouw rolluiken, deur/raam-sensoren, lampen, rookmelders, garagedeur, bel, etc via Dominica laten verlopen.
Ik denk aan zwave. Waar miet ik met de bouw al rekening mee houden? Ik heb loze leidingen bij de rolluiken, en verder nog niets bedacht. Het meeste is volgens mij draadloos, maar zie ook 12 volt etc voorbij komen. Alles in "ster" laten aanleggen wordt ook genoemd, maar denk dat dit niet geheel haalbaar is. Of gaat het enkel om de schakelaars en niet alle stopcontacten?
Alle tips zijn welkom!
Alvast bedankt.
Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117
Bedanktjanser01 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 18:55:
[...]
Mits het budget het toelaat (het is niet goedkoop) zou ik voor een bekabelde professionele oplossing gaan. Z-wave is leuk maar het is vaak wel een kwestie van aankloten met dingen die (net) niet compatible zijn. Het heeft nog steeds een heel hoog hobby gehalte.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
Dus je moet group2 van je fgs koppelen aan groep 1?? Van je stekkerdoos. Groep 2 en 1 kunnen ook andere nummers hebben maar dat staat in je documentatieSiErRa schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 11:56:
Weten jullie of het bij Z-Wave mogelijk is een association te maken met 1 instance van een multi instance device?
Ik heb namelijk de volgende situatie:
1 fibaro 2x1.5KW relay switch, met daaraan 1 lamp en een dubbele schakelaar.
1 6-poorts greenwave stekkerdoos met in 1 poort een lamp
Ik wil dus met de "virtuele" schakelaar deze lamp schakelen. Nu zou dit met een association gaan, maar ik kan nergens vinden of en hoe dit moet met 1 instance van een device.
Het issue is dat je in HABmin wel associaties van een groep naar een device kan maken, maar niet naar een groep "in" een device.The-Source schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 13:04:
[...]
Dus je moet group2 van je fgs koppelen aan groep 1?? Van je stekkerdoos. Groep 2 en 1 kunnen ook andere nummers hebben maar dat staat in je documentatie
Het issue is dat je in HABmin wel associaties van een groep naar een device kan maken, maar niet naar een groep "in" een device.The-Source schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 13:04:
[...]
Dus je moet group2 van je fgs koppelen aan groep 1?? Van je stekkerdoos. Groep 2 en 1 kunnen ook andere nummers hebben maar dat staat in je documentatie
weet bijna zeker dat je fgs groep 1 s1 is groep 2 s2 en groep 3 apparaat zelf, deze is meestal alleen aan je stick gekoppeld.SiErRa schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 13:47:
[...]
Het issue is dat je in HABmin wel associaties van een groep naar een device kan maken, maar niet naar een groep "in" een device.
Ik vroeg me af of dit een beperking in z-wave dan wel de aeon z-stick was of dat die feature toevallig niet in HABmin zit.
Maar als ik het zo hoor is het laatste het geval, en moet ik eens kijken met openzwave-control-panel ofzo.
Own your data:
Videos and identification data stay entirely private thanks to Welcome’s local SD card storage. A screenshot of each event is stored for free in the cloud.
Helaas, 868Mhz: http://www.systecdesigns.nl/en/products/category/2-rfzstijnovic schreef op maandag 30 maart 2015 @ 19:26:
Hoi, ik heb zojuist Domoticz aan de praat gekregen op mijn RPi. Hij kan nu met m'n thermostaat communiceren en heeft een 433MHz RF-transmitter waarmee ik m'n KAKU-schakelaars aan en uit kan zetten.
Nu wil ik m'n keuken/badkamer-afzuiging ook automatiseren. Op zolder hangt een R-Vent WVXeR ventilator die ik draadloos kan bedienen met dit kastje:
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Weet iemand watvoor frequentie/protocol deze gebruikt? Misschien dat ik met m'n huidige hardware al genoeg heb om m'n ventilator te bedienen?
[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 31-03-2015 10:39 ]
[ Voor 37% gewijzigd door UltraSub op 01-04-2015 12:20 ]
[ Voor 98% gewijzigd door UltraSub op 01-04-2015 12:21 . Reden: eerdere post ge-edit ]
[ Voor 8% gewijzigd door HeroS op 01-04-2015 18:11 ]
Whahaa, op me mobiel welThe-Source schreef op woensdag 01 april 2015 @ 18:16:
@HeroS over z'n post doe je toch geen 4 minuten
Zoals ik hierboven al zei gaat deze niet over 433Mhz. Wat je nog wel zou kunnen doen is dit: http://domoticz.com/forum...pic.php?f=4&t=5969#p38731stijnovic schreef op maandag 30 maart 2015 @ 19:26:
Hoi, ik heb zojuist Domoticz aan de praat gekregen op mijn RPi. Hij kan nu met m'n thermostaat communiceren en heeft een 433MHz RF-transmitter waarmee ik m'n KAKU-schakelaars aan en uit kan zetten.
Nu wil ik m'n keuken/badkamer-afzuiging ook automatiseren. Op zolder hangt een R-Vent WVXeR ventilator die ik draadloos kan bedienen met dit kastje:
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Weet iemand watvoor frequentie/protocol deze gebruikt? Misschien dat ik met m'n huidige hardware al genoeg heb om m'n ventilator te bedienen?
April/Mei krijg ik ze waarschijnlijk binnen. Productie is nog niet volledig gestartHeroS schreef op woensdag 01 april 2015 @ 18:02:
Very nice! zal proberen om er eentje te pakken te krijgen.
Doe ik ook met een Velux daklichtkoepel en een (Somfy) zonnescherm. Werkt prima met een Arduino die draadloos communiceert met mijn VeraLite. Zie hiervoor Mysensors.org. De remotes hebben een 3volt batterijtje dat kan vervallen door de 3.3 v van de Arduino te gebruiken. Als je een 3v Arduino gebruikt kan je de I/O-pinnen direct koppelen. Ik gebruik een 5v versie en heb er een diode tussen gezet om de 5v te blokkeren richting de remote en dan de I/O standaard 'high' houden en 1/10 seconde 'low' maken alsof er op het knopje wordt gedrukt.ThinkPadd schreef op donderdag 02 april 2015 @ 00:57:
[...]
Zoals ik hierboven al zei gaat deze niet over 433Mhz. Wat je nog wel zou kunnen doen is dit: http://domoticz.com/forum...pic.php?f=4&t=5969#p38731
Op die manier breek je gewoon in op de bestaande remote zonder dat je moeilijk hoeft te doen met het protocol ontcijferen enzo. Mooiste is dan natuurlijk als je een tweede remote koopt (Marktplaats?) waar je dit mee doet, dan kun je de bestaande remote ook nog blijven gebruiken.
ThinkPadd schreef op donderdag 02 april 2015 @ 00:57:Zoals ik hierboven al zei gaat deze niet over 433Mhz. Wat je nog wel zou kunnen doen is dit: http://domoticz.com/forum...pic.php?f=4&t=5969#p38731
Zoiets had ik ook al bedacht ja, maar ik ben niet zo'n soldeer-held en maak liever niet de bestaande afstandbediening stuk. Maar als het niet zo'n grote ingreep is, durf ik het misschien wel aan. Zou natuurlijk het mooist zijn als de knoppen zelf ook gewoon gebruikt kunnen blijven worden. De LED-jes gaan even branden als de ventilator het commando heeft ontvangen, dus wellicht kun je dit als feedback gebruiken. Of in principe zou je denk ik dezelfde GPIO's kunnen gebruiken en de rest van de tijd het voltage meten om te weten wanneer iemand handmatig de knop indrukt.C4Vette schreef op donderdag 02 april 2015 @ 08:44: Doe ik ook met een Velux daklichtkoepel en een (Somfy) zonnescherm. Werkt prima met een Arduino die draadloos communiceert met mijn VeraLite. Zie hiervoor Mysensors.org. De remotes hebben een 3volt batterijtje dat kan vervallen door de 3.3 v van de Arduino te gebruiken. Als je een 3v Arduino gebruikt kan je de I/O-pinnen direct koppelen. Ik gebruik een 5v versie en heb er een diode tussen gezet om de 5v te blokkeren richting de remote en dan de I/O standaard 'high' houden en 1/10 seconde 'low' maken alsof er op het knopje wordt gedrukt.
arjandijk162 in "Domoticz - Open source domotica systeem"HeroS schreef op woensdag 01 april 2015 @ 18:02:
Hell yeah...
[afbeelding]
@the source...hehe je was net ff voor
[ Voor 10% gewijzigd door DARKLORD op 03-04-2015 16:52 ]
[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 03-04-2015 19:38 ]
Kom dr maar in Dylan;)ThinkPadd schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 19:35:
heb nog nooit iemand over performance klachten gehoord met de oude Pi
¯\_(ツ)_/¯
Indigo heeft volgens het forum nog geen support voor Qubino modules. Ze hebben het nu even druk met de vernieuwde app, maar daarna zullen ze het wel oppakken.cyrax schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 17:01:
Ik heb een setup met Indigo, Z-Wave Vision USB Dongle (Z-Wave Plus) en een Qubino flush dimmer (en een CM15 pro X10 controller, maar daar gaat het nu niet om).
Indigo ziet en installeert de controller zonder problemen maar ik krijg de Qubino Flush Dimmer niet in het Z-wave netwerk opgenomen. Heeft iemand hie ervaring mee? Autodetection werkt niet, ook niet 3x schakelen of >2s de dipswitch op de module indrukken. Indigo ziet de dimmer niet verschijnen. M'n proefsetup werkt wel, lampje gaat netjes aan/uit en dimmen met een schakelaar
Let je er wel op dat je (lees: je vrouw) er geen stofzuiger in doet?
Goedemorgen, met de stichting open deur... Wat voor poort is het? Op welke frequentie?IceBlue schreef op zondag 05 april 2015 @ 22:10:
Ik heb een poort aan mijn huis staan die ik graag zou willen kunnen bedienen via mijn Iphone. Bestaat er ergens een module die hetzelfde signaal uitstuurt dan de afstandbediening van de poort. Maar dan te bedienen via een app?
[ Voor 20% gewijzigd door DRuw op 06-04-2015 08:24 ]
Het is een Sommer twist 200E. Ik heb gevonden dat deze op een 868.8 frequentie werkt. Op dit moment vind ik de zipabox er het meest interessant uitzien voor het aansturen van mijn toekomstig domotica systeem. Zou mij poort hiermee aan te sturen zijn? Ik kan er maar weinig over terug vinden.DRuw schreef op maandag 06 april 2015 @ 08:20:
[...]
Goedemorgen, met de stichting open deur... Wat voor poort is het? Op welke frequentie?
Is in principe altijd wel mogelijk, al zou je bijvoorbeeld een extra ab kunnen openmaken en de knoppen kunnen bypasses met een module...
ik was er opzich al bang voor...DRuw schreef op maandag 06 april 2015 @ 08:20:
[...]
Goedemorgen, met de stichting open deur... Wat voor poort is het? Op welke frequentie?
Is in principe altijd wel mogelijk, al zou je bijvoorbeeld een extra ab kunnen openmaken en de knoppen kunnen bypasses met een module...
@trekker22: dat word echt lastig gezien de kracht die ervoor nodig is.
Er zijn raambedieningen van Fakro maar ik ken niemand die dat heeft geprobeerd (waarschijnlijk omdat ze 255 euro per stuk kosten)
Dat rolgordijn is overigens wel eenvoudig te automatiseren (mits hij elektrisch is)..
4aa batterijen lijkt me niet echt sterk genoeg... ??The-Source schreef op maandag 06 april 2015 @ 09:13:
Over dat raam, je zou die axa wel kunnen gebruiken maar dan moet je hem eigenlijk zo installeren dat voor de axa open jouw raam gesloten is en andersom. Als ik het goed zag op de foto zit je plafond ongeveer even hoog als je raam. Anders moet je dat iets opvullen. Zal niet de mooiste oplossing zijn maar kan wel werken.
[ Voor 11% gewijzigd door trekker22 op 06-04-2015 09:34 ]
Heb 2 ramen. Eentje gebruiken voor automatisch luchten.The-Source schreef op maandag 06 april 2015 @ 10:41:
Let wel op dat je de eventuele draai mogelijkheid daarna niet meer hebt
[ Voor 8% gewijzigd door trekker22 op 06-04-2015 13:07 ]
Thanks op welke zoektermen kwam he hier op uit? Zelf veel zitten googelen op automatische kiepraam maar kwam niet bij Conrad uitThe-Source schreef op maandag 06 april 2015 @ 13:34:
Nou ipv knutselen kun je ook een directe oplossing nemen:
https://www.conrad.nl/nl/...Category%20Product%20List
Alleen als ik vluchtig in de handleiding kijk moet je die bekabelt aansluiten en dan dat zou ik weer onlogisch vinden als je hem juist ook op je raam kunt monteren
[ Voor 17% gewijzigd door trekker22 op 06-04-2015 15:33 ]
ai ai, heb weinig kaas gegeten van electronica verder; dus geen kant en klare oplossing, in stopcontact etcThe-Source schreef op maandag 06 april 2015 @ 15:41:
elektrische raamuitzetter is de term die je zou moeten gebruiken
De eerder aangegeven variant werkt doormiddel van spanning geven op de bedrading. Je hebt 1 common 2 schakeldraden. Ik verwacht uit een snelle blik uit het schema dat dit 230V is en je de fase op je schakeldraden zet.
De uitzetter kun je zelf in stappen inregelen zodat het apparaat weet wat max open en dicht is.
Je zou dus een 'universele' jalouzie/ zonwering' schakelaar kunnen gebruiken voor aansturen. Of als je voor bijvoorbeeld zwave gaat: fibaro Rollershutter2
Hierop kun je dan ook weer lokale bediening op aansluiten zodat je beide als keuze hebt.
[ Voor 7% gewijzigd door trekker22 op 06-04-2015 16:20 ]
Klink ingewikkeldDRuw schreef op maandag 06 april 2015 @ 10:56:
@iceblue: de frequentie is gelijk aan zwave maar ik wed dat het niet gaat werken... Frequentie is iets anders dan de "taal" helaas. En module om je ab te bypassen lijkt de beste optie imho.
[ Voor 8% gewijzigd door The-Source op 06-04-2015 17:00 ]
[ Voor 48% gewijzigd door trekker22 op 06-04-2015 17:09 ]
Dat is net het probleemThe-Source schreef op maandag 06 april 2015 @ 16:59:
Als je weet wat je aan het doen bent is dit er in een half uurtje netjes ingebouwd.
hele grote kans dat er in de kast waar de voeding e.d. in zit voor die poort ook wel e.e.a. aan contactjes zit waar je externe schakelaars op aan kunt brengenIceBlue schreef op maandag 06 april 2015 @ 17:05:
[...]
Dat is net het probleem. Ik denk ook niet dat het zomaar een puls is open - toe. Het word door de afstandsbediening verstuurd en geeft elke keer een puls met een code door. De keer erna verandert de code volgens mij.
Hou het ontopic s.v.p.trekker22 schreef op maandag 06 april 2015 @ 17:03:
iemand nog een link naar een begin cursus electronica in bv pdf?
[...]
Ja op pagina 15 staat het zelfs in de tekst omschreven, schroefje 13 en 14 zorgt er voor bij puls het hele hek open gaat.
DavidZH schreef op maandag 06 april 2015 @ 18:52:
Volgens mij gaat met contact 13/14 één hek open als "doorloop" voor voetgangers of fietsers.
Nee dus... dan moet je 15+16 gebruiken, duidelijker kan toch haast nietEen taster met 2 contacten is alleen nodig bij een deur met 2 vleugels, bij
het gebruik van de loopdeurfunctie.
Bij een deurinstallatie met 1 vleugel hebben de impuls- en loopdeurtaster
dezelfde functie.
Aansluiting taster 1-contact:
Deurinstallatie met 1 vleugel taster op klemmen 13 + 14 of 15 + 16
Deurinstallatie met 2 vleugels taster op klemmen 13 + 14
Aansluiting taster 2-contact
Loopdeur klem 15 + 16
Beide deurvleugels 13 + 14
===================DRuw schreef op maandag 06 april 2015 @ 08:20:
[...]
@trekker22: dat word echt lastig gezien de kracht die ervoor nodig is.
Er zijn raambedieningen van Fakro maar ik ken niemand die dat heeft geprobeerd (waarschijnlijk omdat ze 255 euro per stuk kosten)
Dat rolgordijn is overigens wel eenvoudig te automatiseren (mits hij elektrisch is)..
[ Voor 19% gewijzigd door tlpeter op 07-04-2015 10:14 ]
Maar een computer verbruikt altijd meer dan een een kastje (computertje) dat speciaal gemaakt is voor Domotica uiteraard en produceert veel minder warmte.....tlpeter schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 10:21:
Dat kastje wat je anders nodig hebt is ook een computer
Ikzelf draai Domoticz op een windows machine.
Hoe dan ook heb je er iets voor nodig.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq