Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 44 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 20:17
Len schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:34:
pricewatch: Home Easy Draadloze wandschakelaar Opbouw 1-kanaals HE842

5 euro voor een Home Easy schakelaar. Is dat wat met een RFXCOM? IK meen gelezen te hebben dat ze een lange burst hebben als je het gebruikt. 5 seconden oid?
Net 2 gehaald, hij zend ongeveer 1 seconde. In pimatic moet ik er een delay van 2 seconden achter zetten om andere lampen aan te laten gaan. Direct wil niet door de traffic die die schakelaar genereert. De schakelaars van KAKU zijn veel beter iig.

[ Voor 17% gewijzigd door sweebee op 18-02-2015 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maclover111
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:18
Hoi,

Ik ben nieuw in de wereld van domatica. momenteel ben ik vooral aan het oriënteren op de diverse systemen. En hoor dan ook graag de ervaringen van mede Tweakers.

Ik zou graag enkele apparaten (TV, Xbox etc..) en diverse lampen willen kunnen schakelen. Dit alles zou gecoördineerd moeten worden door een raspberry pi welke een webinterface aanbied voor mijn telefoon.

Door de diversiteit van systemen zie ik door de bomen het bos niet meer. En heb daarom enkele vragen:

hoe zit het met de beveiliging van het kaku protocol? Is deze zo lek als een mandje zoals vele beweren?

Zijn er mede Tweakers welke een dergelijke setup hebben, en zoja welk systeem wordt er gebruikt?

Alvast bedankt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:50

HeroS

SmartHome Nerd

Ja, niet zo goed beveiligd maar dit hoeft natuurlijk niet een probleem te zijn.

Kijk eens hier:
Domoticz - Open source domotica systeem

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Even een kort verhaaltje over mijn ervaring met Qubino. Best een bijzonder verhaal vind ik zelf, dus ik deel hem graag.

Al heel lang geleden ben ik begonnen met het maken van een dimbare set ledlampen. Het vinden van een geschikte dimmer bleek tricky, maar uiteindelijk en na uitgebreide hulp van Domotica-shop.nl geëindigd bij een héél compact dimmertje van Qubino. Voldeed perfect aan de eisen: het dimbare wattage is enorm laag en de Qubino kon het hebben. Klasse!

De dimmer heb ik als cadeautje van mijn vriendin gekregen. Aangesloten, lamp verder in elkaar geschroefd en getest. *POEF*; weg licht. Wat bleek; ik had bij het indraaien van één van de lampen de kabels losgetrokken en die maakten sluiting. Fuuuuck! Dimmer gesloopt, en nog eens een cadeautje ook. Eigen schuld natuurlijk, maar misschien was hij te maken. Dus ik leg die vraag voor bij Qubino; "boys, kan ik dat dimmertje nog maken denken jullie?". Daar wisten ze wel raad mee:
we will arrange a new dimmer for you free as our Christmass present, please send me your address and we will try to manage somehow.
Hoe fantastisch is dat?!

Maar toen kwam het; PostNL stuurde het pakketje per ongeluk retour afzender na één keer niet thuis geweest te zijn. Damn! Krijg je zoiets tofs gratis, flikkert PostNL roet in het eten. Ze konden ook niks voor me betekenen, ze moesten maar opnieuw sturen. Dat is géén leuke mail die je dan moet sturen naar Qubino; je krijgt iets gratis en vervolgens moet je gaan bedelen of ze het nog eens willen sturen. Maar opnieuw een topreactie:
Hi, don't warry, after we receive it back we will find solution to deliver to you
Ondertussen leefden we half januari. De posterijen hebben er even over gedaan, maar wat kregen we (nota bene op valentijnsdag) bezorgd?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/U4uezQ0.jpg

Hoe mooi is dat?! Qubino heeft de dimmer aan Domotica-shop.nl gegeven, die de tweede verzending heeft verzorgd. Nu heb ik dus dit;

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RjBoCme.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/56nsgB6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/I99FBba.jpg

Supervet beestje! Onwijs klein en sexy voor het oog (al verdwijnt hij straks wel uit het zicht). Even wachten op een bevriende elektricien die hem gaat inbouwen voor me zodat dit niet een nog grotere clusterfuck mijnerzijds gaat worden.

Long story short; Qubino heeft diepe indruk op me achtergelaten met hun service. Echt hele leuke jongens die direct klaar stonden om me méér te helpen dan waar ik om vroeg. Een simpel "Helaas, stuk is stuk" had ook gekund. Wat dat betreft verdient ook Domotica-shop.nl een dikke pluim; zij hebben me uitgebreid geholpen in mijn oriëntatie én later kosteloos de tweede verzending op zich genomen. Beide dikke aanraders dus.

TL;DR:
Ik verneuk een dimmer door mijn eigen domheid, Qubino herstelt samen met Domotica-shop mijn blunder kosteloos en op hele leuke spontane manier. Toppertjes dus!

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Een positieve reactie op een forum is ze ook wat waard.. ;)
Is dit je eerste zwave dimmer of heb je die van Fibaro al geprobeerd?
Benieuwd hoe die bevalt, qua formaat en prijs vrijwel gelijk aan de Fibaro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 23:53:
Een positieve reactie op een forum is ze ook wat waard.. ;)
Is dit je eerste zwave dimmer of heb je die van Fibaro al geprobeerd?
Benieuwd hoe die bevalt, qua formaat en prijs vrijwel gelijk aan de Fibaro..
Het is mijn eerste; ik heb ook (nog) geen zwave server. Het ging in eerste instantie écht om de mogelijkheid laag wattage te dimmen maar nu ik er wat meer mee bezig ben acht ik de kans behoorlijk groot dat er een servertje komt.

Voor wat de positieve forumreactie betreft; dat zal vast een rol hebben gespeeld, maar er is met geen woord over gerept. Juist het feit dat het geen "quid pro quo" dealtje was is deel van wat ik zo leuk vind :).

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Een voordeel van de Qubino dimmer t.o.v. Fibaro dimmer zijn in mijn geval tweeledig.
1. ik kan met de extra twee ingangen I2 en I3 scenes creëren.
2. je hebt geen bypass nodig en dan is de Qubino toch goedkoper.

Nadeel is dat altijd een "Nul" (blauwe draad) bij de hand moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolliebolsta
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-01-2024
Ben redelijk nieuw in de wereld van domotica, maar heb vandaag de Fibaro dimmer icm vision zwave (ZP3102) bewegingsmelder geinstalleerd op de toilet. Opzich werkt alles prima, alleen heeft de bewegingssensor een behoorlijke lange tijd nodig voordat hij weer beweging detecteer.

Op dit moment heb ik ingesteld dat het licht na 3 min uit gaat via domoticz, als er iemand langer dan 3 minuten in de ruimte zit dan reageert de sensor niet opnieuw... maar duurt het wel een minuut of 10 voordat de sensor weer beweging registreert.

Is dit iets dat je kan instellen, dus dat de sensor na x minuten weer nieuwe beweging op pikt.. neem aan dat dit moet kunnen, maar loop nu al weer een paar uur naar de instelling te zoekn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:12
Ik zou als ik jouw was een association doen tussen de dimmer en sensor.
A reageert het veel sneller en je kunt dan in de parameter van je sensor zeggen hoelang de de afval tijd is na beweging. Dit kan ieder geval wel met de AeOn 4in1 en zit ik hem gekoppeld heb en dus zijn wake up time drastisch heb kunnen verhogen van de batterijen ook veel langer mee en systeem werkt uit bij uitval van de controller ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mai Pensato
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-07-2024
bolliebolsta schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 23:09:
Ben redelijk nieuw in de wereld van domotica, maar heb vandaag de Fibaro dimmer icm vision zwave (ZP3102) bewegingsmelder geinstalleerd op de toilet. Opzich werkt alles prima, alleen heeft de bewegingssensor een behoorlijke lange tijd nodig voordat hij weer beweging detecteer.

Op dit moment heb ik ingesteld dat het licht na 3 min uit gaat via domoticz, als er iemand langer dan 3 minuten in de ruimte zit dan reageert de sensor niet opnieuw... maar duurt het wel een minuut of 10 voordat de sensor weer beweging registreert.

Is dit iets dat je kan instellen, dus dat de sensor na x minuten weer nieuwe beweging op pikt.. neem aan dat dit moet kunnen, maar loop nu al weer een paar uur naar de instelling te zoekn
Ik heb de Vison sensor niet, wel 3 andere types. Heb het even opgezocht: dit kun je instellen/wijzigen via parameter 1 (Time after PIR send OFF). En cijfer invoeren tussen 1 en 255 minuten. Vreemd is wel dat de default waarde 3 minuten is en dat hij bij jou pas na 10 minuten weer beweging registreert ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie kan mij helpen om mijn Visonic deurcontacten te includen aan mijn Zipatobox. Ik heb als deur contact de Vsionic MCT 302 en de Zipato uitgebreid met de 433 module. Ik kan nergens vinden hoe ik de deur contact in inclusion mode krijg. Is iemand dit al eens gelukt? Ik kan het in het menu wel kiezen maar dan staat hij een minuut te zoeken maar vindt niets. Ook niet als ik de deur contact naast de box houdt. Ik heb al de dipswitsches al geprobeerd maar ook dat hielp niet. Wat doe ik fout?

Dezelfde vraag overigens voor de PIR van Visonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:33

Len

Leeg

Ik heb ook al jaren de MCT-302 in mijn huis hangen, maar dan aan een alarm-installatie. Volgens mij werken die op de 868.95MHz. Weet je zeker dat je deze niet hebt?

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, ik heb ze ook van mijn Alarm Powermax. IN de omschrijving staat 433 of 866, Europees zal dat wel 433 zijn. Ik weet niet beter dan dat ze 433 zijn. Maar volgens Zipato zouden die moeten werken. Ze staan op de lijst met ondersteunde devices. Alleen is de vraag hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolliebolsta
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik gebruik een raspberry met domoticz, vraag me af hoe ik parameter 1 kan wijzigen.. Onder de zwave module kan ik voor de sensor alleen de wake up time installen.. En dat is volgens mij niet hetzelfde als de tijd dat hij weer beweging moet ontdekken.

Kan ik de parameters op een andere manier aanpassen.. Het boekje rept er in ieder geval niet over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Over een aantal maanden gaan we verhuizen. De pc komt dan boven te staan (nu nog appartementje.)

Wat ik zou willen doen is de PC aanzetten vanaf afstand. Wake on LAN krijg ik niet aan de praat. werkt soms en soms niet. Ik dacht er dus aan het stopcontact te gaan schakelen met iets van klikaanklikuit of een vergelijkbaar systeem. (Ik wil het sowieso toepassen voor de verlichting in huis.) Dan kan ik vanaf de bank de PC, die tevens dienst doet als NAS, aanzetten.

Zou het werken door in de BIOS van de PC in te stellen dat de PC moet starten na power off / on ? Ook als de PC dan normaal afgesloten wordt, zou deze na een poweronderbreking toch gewoon moeten starten? Ziet iemand hier een probleem mee? (Dan zou ik namelijk even de power uitschakelen en even later weer inschakelen om de PC om te laten starten. Wake on LAN zou gewoon moeten werken, maar hangt toch van teveel af.

Of is dit een slecht idee?

[ Voor 4% gewijzigd door Hann1BaL op 23-02-2015 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou meestal werkt WOL niet nadat je de spanning volledig van de pc hebt afgehaald. Dat is mijn ervaring met WOL. Ik verwacht dat wanneer je een gewone power down doet de pc niet zelf weer opstart bij power toggle van de 230v. Zou dan zelf naar een op afstand schakelbaar relais contact gebruiken welke een pulsje op de draadjes van je powerknop doet.
Maar WOL moet gewoon werken als de instellingen goed staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

The-Source schreef op maandag 23 februari 2015 @ 18:23:
Nou meestal werkt WOL niet nadat je de spanning volledig van de pc hebt afgehaald. Dat is mijn ervaring met WOL. Ik verwacht dat wanneer je een gewone power down doet de pc niet zelf weer opstart bij power toggle van de 230v. Zou dan zelf naar een op afstand schakelbaar relais contact gebruiken welke een pulsje op de draadjes van je powerknop doet.
Maar WOL moet gewoon werken als de instellingen goed staan.
WOL moet zeker werken, en dat doet het soms ook, maar na een tijdje niet meer. Ineens zien de pakketjes er niet uit als WOL maar anders, aldus wireshark. allemaal niet erg stabiel. Dus wilde ik denken aan een andere oplossing. Het moet natuurlijk wel, altijd werken.

De instellingen staan wel goed, op de PC werkt het soms, dat geeft aan dat ik daar weinig meer kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2015 @ 22:54:
Klopt, ik heb ze ook van mijn Alarm Powermax. IN de omschrijving staat 433 of 866, Europees zal dat wel 433 zijn. Ik weet niet beter dan dat ze 433 zijn. Maar volgens Zipato zouden die moeten werken. Ze staan op de lijst met ondersteunde devices. Alleen is de vraag hoe?
Juist dan vrees is dat ze 868.95MHz zijn. Die band is speciaal voor inbraak wireless.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik kan anders ook niet verklaren dat ze niet includen. Vraag is alleen hoe ik dat zeker weet. In de handleiding staat dat ze zowel 433 ls 868 kunnen zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Len, nog eens gekeken maar er zijn veel meer sensoren die op 868Mhz werken en toch ondersteund worden door de Zipabox (oa Fibaro) . Dus volgens mij moet dat niet het issue zijn. Of is dat het andere Zwave protocol? Als waar is wat je zegt is het sowieso niet duidelijk aangegeven door Zipato.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2015 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:26
@CHSKees: 433/868MHz is een frequentie en geen protocol, dit zijn vrije banden waarop apparatuur zonder strenge keuring op toegelaten is zoals alarmen, babymonitoren, weerstations etc.
Als je een sensor openmaakt staat op de radio-module(ding met een uitstekende stevige draad) de frequentie geprint.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobswa
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-02-2022
Heb inmiddels serie pulsschakelaars gemonteerd. Om te testen heb ik even rechtstreeks de lampen er achter gehangen.
Wat blijkt, na 1 keer drukken gaan de lampen aan, veert de schakelaar weer terug, maar de lampen blijven branden... Nog een keer drukken zorgt dat ze weer uit gaan.
Ik was in de veronderstelling dat indrukken zorgt dat ze aan gaan en dat zodra ik los zou laten de lampen weer uit gaan.

Heb ik nu wel de juiste schakelaar om zo te verbinden met de Qubino dimmer? Ik lijk nu een wisselcontact te hebben in plaats van een pulsdrukker.

Arguing on the internet is like running the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

nee hoor… ik ga er vanuit dat het hetzelfde werkt als de fibaro die ik heb maar lang indrukken is dimmen op en neer.
de qubino reageert gewoon op een puls:)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Bobswa schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:22:
Heb inmiddels serie pulsschakelaars gemonteerd. Om te testen heb ik even rechtstreeks de lampen er achter gehangen.
Wat blijkt, na 1 keer drukken gaan de lampen aan, veert de schakelaar weer terug, maar de lampen blijven branden... Nog een keer drukken zorgt dat ze weer uit gaan.
inderdaad 1x drukken is aan en nog 1x keer is weer uit. En andersom natuurlijk.

Lang ingedrukt houden is dimmen omhoog en nog een keer lang indrukken is omlaag dimmen.

Zie ook het filmpje op mij website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobswa
HeroS schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:34:
[...]

inderdaad 1x drukken is aan en nog 1x keer is weer uit. En andersom natuurlijk.

Lang ingedrukt houden is dimmen omhoog en nog een keer lang indrukken is omlaag dimmen.

Zie ook het filmpje op mij website.
Ja maar dit is nog zonder de domotica module ertussen. Dus gewoon de Fase (bruin) en schakeldraad (zwart) rechtstreeks op de schakelaar aangesloten. Blijft je reactie dan nog steeds staan, anders ben ik denk ik even het draadje kwijt. :9

Arguing on the internet is like running the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

dat klopt dus niet inderdaad….
hij geeft dan geen puls.
geen idee welke je hebt maar wellicht een andere aansluitpositie (lijkt me niet maar anders heb je de verkeerde vrees ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@Bobswa
Denk dat het daarom ook officieel geen puls drukker maar een maakschakelaar heet. Dit bij indrukken het contact maakt en daarna weer verbreekt. Type hoe je het omschrijft heb ik in werkelijkheid nog nooit in mijn handen gehad. Wel als toets welke dan half terug veert bij contact en volledig wanneer contact is verbroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Ik denk dat je nu de verkeerde hebt.. Weet niet hoe die heet, maar het is niet de pulsdrukker zoals jij beschrijft..
Heb ook een keer de verkeerde gehad, werkt als een balpen: indrukken en blijft aan, nog een keer drukken en hij gaat uit..
Daar heb je helaas niets aan icm je module.

Nog even opgezocht: ik had toen abusievelijk een 'tipschakelaar' ipv een impulsdrukker besteld..

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-02-2015 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobswa
CyBeRSPiN schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 08:03:
Ik denk dat je nu de verkeerde hebt.. Weet niet hoe die heet, maar het is niet de pulsdrukker zoals jij beschrijft..
Heb ook een keer de verkeerde gehad, werkt als een balpen: indrukken en blijft aan, nog een keer drukken en hij gaat uit..
Daar heb je helaas niets aan icm je module.

Nog even opgezocht: ik had toen abusievelijk een 'tipschakelaar' ipv een impulsdrukker besteld..
Zojuist even me bestelbon erbij gezocht, ik heb inderdaad de "Jung serietipschakelaar 505etu - 505ETU" besteld.
Dit zou dus de deze moeten worden, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Klopt, dat is de goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:49

TF

bla bla

Hoe lossen jullie het probleem op met de fibaro dat je in een gewone schakelaar geen fasedraad hebt lopen? Erbij trekken? Lijkt soms onmogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:29
Als de buis naar een centraaldoos gaat, moet dat helemaal niet zoveel werk zijn. Trekveer erin, hupsa kabel eraan en klaar.

Als hij ergens wordt doorgelust kan het nog lastig worden.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
TF schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 13:34:
Hoe lossen jullie het probleem op met de fibaro dat je in een gewone schakelaar geen fasedraad hebt lopen? Erbij trekken? Lijkt soms onmogelijk
Ik neem aan dat je neutraal bedoelt?
Bij een normale schakelaar komt namelijk een fase draad in en gaat er een schakeldraad uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

gertjuhh schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 13:53:
[...]

Ik neem aan dat je neutraal bedoelt?
Bij een normale schakelaar komt namelijk een fase draad in en gaat er een schakeldraad uit.
Ik weet niet precies wat je met de neutraal bedoeld maar het gaat om de kabel met de daadwerkelijke spanning. Mijn inziens is dat de fase. Fase, Nul en schakeldraad

In mijn (nieuwbouw) huis is er alleen fase in de centraaldoos of op de plek waar een lamp zit. In de schakelaar heb ik dus enkel schakeldraad en een nul (denk ik)

Dus trekken dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
Met neutraal bedoel ik de neutraal- / nulldraad.
Aangezien je een nieuwbouw huis hebt zal de actuele kleurcodering gebruikt zijn:
Bruin: fase
Blauw: nul / neutraal
Geel/Groen: aarde
Zwart: schakeldraad

Achter een normale schakelaar heb je standaard een inkomende fasedraad (bruin) en 1 of meerdere uitgaande schakeldraden.
In dat geval gewoon een nuldraad bijtrekken vanuit de centraaldoos, afhankelijk van hoe vol de centraaldoos zit, is dit niet veel werk. (heb dit zelf ook gedaan bij al mijn schakelaars, huis uit 2012)

[ Voor 23% gewijzigd door gertjuhh op 25-02-2015 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

gertjuhh schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 14:26:
Met neutraal bedoel ik de neutraal- / nulldraad.
Aangezien je een nieuwbouw huis hebt zal de actuele kleurcodering gebruikt zijn:
Bruin: fase
Blauw: nul / neutraal
Geel/Groen: aarde
Zwart: schakeldraad

Achter een normale schakelaar heb je standaard een inkomende fasedraad (bruin) en 1 of meerdere uitgaande schakeldraden.
In dat geval gewoon een nuldraad bijtrekken vanuit de centraaldoos, afhankelijk van hoe vol de centraaldoos zit, is dit niet veel werk. (heb dit zelf ook gedaan bij al mijn schakelaars, huis uit 2012)
Dank. Ik ga het op termijn allemaal doen bij de schakelaars die ik wil schakelen.

• xylonite
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-12-2024

xylonite

Certified Prutser

Ik heb op één plek de unit niet achter de schakelaar gemaakt maar in de centraaldoos waar de lamp hangt, dan hoef je ook geen nul draad te trekken want bij je lamp zelf zit deze al.

MCSE, MCSA | http://www.linkedin.com/in/jeroens

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik ben op dit moment bezig met een artikel over de verschillende domoticasystemen en ik zoek feedback van experts op dit gebied. Het artikel kun je vinden via dit topic: Femme in "Input gevraagd voor doe-het-zelf domotica artikel!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

maomanna schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 13:51:
Als de buis naar een centraaldoos gaat, moet dat helemaal niet zoveel werk zijn. Trekveer erin, hupsa kabel eraan en klaar.

Als hij ergens wordt doorgelust kan het nog lastig worden.
gebruik voor dat bijtrekken wel een gladde trekveer, zo'n nylon geval, anders heb je dikke kans dat je van de bestaande bedrading de isolatie stuk trekt zonder het te zien.
beter is nog, met 1 draad die er in zit een gladde trekveer er in trekken en dan de extra draad erbij knopen en dan de boel er weer in.

Let ook ven op dat je maximaal 5 draden door de buis heen mag trekken, 3x 2,5 mm2 (blauw groen&geel en bruin) en 2 1,5 mm2 (zwart) een 2,5mm2 inruilen voor een 1,5mm2 mag natuurlijk.

In de centraal doos achter de lamp zal je alle kleuren vinden, en bij de schakelaar doorgaans alleen bruin (fase) en zwart (schakel), alleen waar een WCD (stopcontact) zit / zat zal je ook nul (blauw) en eventueel aarde (groen&geel) aantreffen.

Tip van de dag:
Als je veel in een lasdoos / centraal doos moet proppen is het misschien verstandig om wat van de nieuwe serie van wago aan te schaffen, die zijn aanmerkelijk kleiner dan die oude grijze gevallen.
Kan net dat beetje ruimte schelen.
http://www.elektroshop.nl...ago-lasklemmen-nieuw.html

[ Voor 43% gewijzigd door Andre1973 op 27-02-2015 01:11 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Dat zal wel een hoop ruimte schelen in je centraaldoos.

[ Voor 9% gewijzigd door maomanna op 27-02-2015 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Er zijn nu ook tweevoudige wago's die kende ik nog niet. Heb tijdje geleden een hele kist gekocht, met alles soorten erin, en waar het past gebruik ik de oude grijze op, maar hier en daar is het toch wel fijn dat ze een stuk kleiner zijn.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobswa
Domotica is echt in ene populair (ben er zelf onderdeel van), wilde vandaag me modules gaan bestellen maar de Qubino dimmer is veelal uitverkocht. Alsmede de Aeon Labs Z-Stick.
Over deze laatste, lees onder andere hier dat 'versie 2' van deze stick Z-wave Plus zou ondersteunen. Iemand die weet waar ik dit bevestigt terug kan vinden?

Verder was ik benieuwd of iemand de Qubino modules volledig werkend op DomoticZ heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Voor wie nog een mooie deur sensor zoekt:

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/FILES%2F2015%2F02%2Frecessed-door-sensor-hd.jpg.axdx

Zeer mooie sensor welke lekker uit het zicht blijft. Had ik veel eerder moeten kopen ipv al die lelijk opbouw dingen.

Conclusie:

+
Grootte
Inbouw mogelijkheid
Z-wave +
Prijs

-
Batterij kan snel los laten (goed opletten bij de installatie)

Lees alles op:
http://www.domotica-blog....d-door-sensor-gen5-review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ik weet het nog niet zo over de zwave plus hoor.
Ik hoor een hoop gedoe met compatiibilty issues van de aeon labs switch en ook de deursensor schijnt niet goed door openzwave begrepen te worden.
Ik begrijp dat hij bij jou op de zipadoos wel werkt dus gelukkig maar ik zie momenteel nog geen aantoonbare voordelen van zwave plus of ligt het aan mij?

wat mij nog even zorgen baart in jouw review trouwens HeroS (mooie review weer trouwens!) is dat je de sensor zelf in de deur hebt en de magneet in het kozijn?
bij eventueel vocht gaat dit naar beneden en komt in je batterij/unit… moet je die niet andersom doen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Thanks!

Als het een buitendeur is wel ja. Bij mij is het een "binnendeur".

Andersom kan niet omdat het kozijn niet dik genoeg is.

Je zou hem aan de zijkant kunnen monteren. Desnoods aan de scharnier kant.

Maar vind het een goed opmerkingen ga het even toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
ik ben aan het zoeken naar een goedkope oplossing om ledlampen te dimmen, maar tegelijker tijd ook domotica te gebruiken.

Een random dimmer met 1 uitgang kost ook snel tegen de 60 ~ 80,-.

Momenteel heb ik een serieschakelaar, waarbij een voor de buitenlamp is en een voor de keukenlamp.
Nu wil ik de keukenlamp (dimbare LED) kunnen dimmen en de buitenlamp gewoon aan/uit.

Is een Qubino Flush dimmer en een pulsdrukker met 2 polen hier een goede oplossing voor?
Zoiets?

Of zou een TKB Home dubbele wand dimmer ook kunnen? Of moet ik dan nog dingen erbij hebben?

[ Voor 9% gewijzigd door maomanna op 03-03-2015 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wars
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:58
Ik ben op zoek naar een IP deurbel. Er is blijkbaar al redelijk wat keuze op de markt. Maar ik zou er graag een vinden die ik ook kan aansturen op mijn Synology (Surveillance Station).

Bij de meeste lees ik namelijk dat de beelden op een server worden opgeslagen. Ik heb natuurlijk liever dat alles binnenshuis blijft.

Heeft hier iemand al ervaring mee? Of een goed alternatief als Synology integratie niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:19
wars schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 15:13:
Ik ben op zoek naar een IP deurbel.
Mobotix T25
Of, als je dat net zoals ik iets te prijzig vindt, wachten op een ouder (T24) model op de bekende 2e hands sites. Vergeet daarbij Ebay Duitsland niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Over mobotix intercom:
Als je 2e hands koopt verzeker je ervan dat je het admin wachtwoord hebt, anders kost je dat weer 150 euro en als hij dan gestolen blijkt te zijn gaat deze rechtstreeks terug naar oorspronkelijke eigenaar. Verder wel een leuk product welke ik voor mijn werk regelmatig in mijn handen heb

[ Voor 6% gewijzigd door The-Source op 05-03-2015 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Sinds kort is er voor HomeSeer een nieuwe ethernet aangestuurde z-wave 'stick' ben er zelf wel benieuwd naar maart ziet er op het plaatje wel goed uit voor de grote netwerken.
Afbeeldingslocatie: https://gallery.mailchimp.com/81fb27cc7f76eb3d3966ee0f7/images/b48bdbbd-6eca-444d-a3f7-5f73b887653a.png
Supports the Latest Z-Wave Plus (and older) Products
Ethernet (and optional WiFi) Connections Allow for Optimal Positioning
Supports Network Wide Inclusion (NWI) for Easy Product "Inclusion"
May be Used with Other Z-NETs in Larger Homes or for Secondary Residences or Outbuildings
Includes Highly Optimized Antenna for Superior Range and Performance
Includes Easy to Use Web-Based Management Features
Case Includes Keyhole slots for wall mounting (with your hardware)
Optional USB > WiFi adapter is Available

[ Voor 47% gewijzigd door The-Source op 06-03-2015 06:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
de naam HomeTroller...

Dat klinkt niet al te belovend.

Afbeeldingslocatie: http://static1.squarespace.com/static/507dba43c4aabcfd2216a447/t/5244609de4b0d08691bdc2ee/1380212895097/Troll+Face.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Afbeeldingslocatie: http://www.domadoo.fr/3956-thickbox_default_ev/fibaro-detecteur-de-fumee-z-wave-plus-fgsd-002.jpg

Zie dat Fibaro met een update komt van de hun Smoke Detector:

http://www.domadoo.fr/fr/...r.com&utm_campaign=buffer

Verschillen:
- Z-wave plus support
- CE-EN 14604 gecertificeerd
- ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Er is nu ook een nieuwe Fibaro schakelmodule: de 1x2,5kw die de 1x3kw gaat vervangen.
Ik vind alleen nergens een manual want ik heb het idee dat ze nog niet op zwave plus zitten en er ook geen energiemeting in zit (en wel in een rolluik module?????).

en die certificering komt door de shit die ze over zich heen hebben gekregen in het buitenland omdat ze niet gebruikt mochten worden ivm verzekering...

[ Voor 23% gewijzigd door DRuw op 06-03-2015 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

DRuw schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 13:13:
Er is nu ook een nieuwe Fibaro schakelmodule: de 1x2,5kw die de 1x3kw gaat vervangen.

en die certificering komt door de shit die ze over zich heen hebben gekregen in het buitenland omdat ze niet gebruikt mochten worden ivm verzekering...
Klopt inderdaad.

Over de 1x2,5kw nog weinig bekend. Maar volgens mij geen zwave plus en geen energie meting. Snap deze update niet zo. Waarschijnlijk omdat ze gezeik hadden in Zweden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
wel jammer dat ze omlaag gaan in vermogen.

Had liever iets gezien dat 3,5kw kan schakelen. zeg gewoon max 1 groep.

Of 2 groepen, zoals een kookgroep (al kan die AEON wel 40A schakelen, maar op max 1 fase.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Als je dat soort vermogens wil schakelen zou in zelf niet op klein moduletje van een z-wave fabrikant zitten te wachten. Maar die module gewoon een hulp relais laten schakelen welke gemaakt is voor dat werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Ja die zijn er idd. Kan je schakelen met een fibaro binary sensor.

Paar paginas terug hebben we t er al over gehad. Een degelijke kant en klare oplossing zou natuurlijk ook kunnen. Zie aeontec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Met de FGBS-001 kun je niet zelf schakelen! hij schakelt alleen mee met de input die hij krijgt. Het zelf aansturen gaat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
je kon er toch een relais/magneetschakelaar mee schakelen?

sorry, dat was een FGS-221
The-Source in "Domotica. Ervaringen en vragen."

[ Voor 49% gewijzigd door maomanna op 06-03-2015 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Tegenwoordig hebben ze ook elektrische vloerverwarming.

Is er een manier hoe je dit kan regelen met domotica en dan als voorkeur Z-wave?

De beschikbare thermostaten zijn CV.
Een simpele relay gaat niet werken, daar die alleen aan/uit is.
Dimmer heeft te weinig vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

maomanna schreef op zondag 08 maart 2015 @ 22:15:
Tegenwoordig hebben ze ook elektrische vloerverwarming.

Is er een manier hoe je dit kan regelen met domotica en dan als voorkeur Z-wave?

De beschikbare thermostaten zijn CV.
Een simpele relay gaat niet werken, daar die alleen aan/uit is.
Dimmer heeft te weinig vermogen.
Volgens mij moet je gewoon het principe van pulse width modulation kunnen gebruiken om ervoor te zorgen dat de vloerverwarming een bepaalde duty cycle heeft. Idealiter doe je dit met halfgeleiderrelais, die schakelen geruisloos, kunnen snel schakelen en slijten niet. De frequentie waarmee geschakeld wordt hoeft niet hoog te zijn. Je zou bijvoorbeeld per minuut de vloerverwarming 30 seconden kunnen aanzetten en 30 seconden uit om een duty cycle van 50 procent te krijgen.

Het lijkt me niet handig om mechanische z-wave relais te gebruiken ivm geluid en slijtage van het relais. Je hebt een digitale uitgang nodig die een stuurspanning levert waarmee je een relais kunt activeren. Met de digitale uitgang van een plc is het eenvoudig te realiseren maar wat is handig om dit te doen via z-wave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
naja, het is voor mn vader van 61 jaar.
Hij moet het op een of andere manier toch zelf gaan doen/onderhouden.

Als hij t op afstand kan bedienen, issie al happy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Er is op de ISE 2015 precies dit aangekondigd:
http://z-wavealliance.org...t-electric-floor-heating/

"The thermostat can handle loads up to 16A/3600W at 230V. If the load is greater than this, the thermostat needs to be connected to a contactor. "

Website: http://www.heatit.com/

Helaas geen prijs of verdere info over beschikbaarheid of hoe dat dat werkt met een 'contactor'.

[ Voor 55% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-03-2015 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Weet iemand toevallig al een rook/co melder via z-wave/wifi die op 230v kan (plafond doos)? Alleen Nest protect schijnt dat te hebben, vind nergens een alternatief.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frakke0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:54
Hi All,

Ik ben van plan om binnenkort een basis set aan te kopen voor Domotica. Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar Fibaro.
Nu heb ik nog 1 belangrijke vraag waar ik dus niet meteen een antwoord op kan vinden:
Ik heb een iPhone en zou graag tegen Siri kunnen vertellen dat ze juist moet doen. Bijvoorbeeld om alle lichten uit te doen.
Dit zal dus moeten samen werken met de Apple HomeKit veronderstel ik?
Heeft iemand enig idee hoe dit juist in elkaar zit?

Thanks voor jullie antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
De vraag is heel simpel, reageert die homekit op siri commando's?
Kan de homekit bij commando een URL openen?
Reageert de Fibaro op URL commando's?
Alle 3 ja dan kan het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Je kunt denk ik beter op zoek naar een widget waarmee je meteen een "uit" knop hebt, dan heb je ipv Siri te activeren en gedoe met niet verstaan meteen bereikt wat je wil ;)
Weet alleen niet of er al generieke Widget apps zijn, voor Hue is er al wel iets: http://the-gadgeteer.com/...os-8-notification-center/

Voor Android is er veel meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Android met vera en HAL app is helemaal top kan ik uit ervaring zeggen. Nu met HomeSeer heeft dat wat meer voet in de aarde maar kan in het Engels zelf scènes ( 1malig of herhalende) aanmaken met spraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

Kreeg van de week op de iPhone te zien dat de Fibaro app een update kreeg. Versie 2.3.4 staat er nu op, op de bugfix list stond erbij dat de push meldingen het weer zou doen. Gelijktijdig heb ik de firmware van de HC2 een update gegeven, hij zit nu op versie 4.035.

Maar helaas, ook hier geen push meldingen op te vinden... iemand met dezelfde ervaringen? Ik word schijtziek van dat hele Fibaro gebeuren. Wat eerst goed werkte, werkt nu weer niet. Zo gaat het op en af qua frustraties.

Daarnaast zie ik nu ineens een hoop unassigned devices na de update van de firmware. En zie ik in het dashboard ineens een groot uitroep teken, als ik daarop klik zie ik het volgende:

Some of devices in your Z-Wave network do not have Z-Wave templates.
They may work properly, however we recomend to generate template data and send it to support@fibaro.com
It will allow us to prepare the appropriate Z-Wave device templates.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05-2024
Ron_Tweaker schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 08:23:
Ik word schijtziek van dat hele Fibaro gebeuren. Wat eerst goed werkte, werkt nu weer niet. Zo gaat het op en af qua frustraties.
Ik heb een paar weken geleden mijn HC2 verkocht en ben overgestapt op een Raspberry Pi met een Aeon Labs Z-Wave stick en Domoticz. Op het scherm ziet het er wellicht iets minder gelikt uit maar ik kan niet zeggen dat ik iets mis. >:)

De fibaro software ziet er wel leuk uit maar de implementatie is rampzalig door de vele bugs ende niet of niet goed werkende opties. Het Fibaro forum zelf staat stijf van de klagende gebruikers. Op een gegeven moment was ik er ook klaar mee. Welk serieus bedrijf brengt er een Zwave speaker uit als ze de basis nog niet eens onder de knie hebben?

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

janser01 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 09:52:
[...]

Ik heb een paar weken geleden mijn HC2 verkocht en ben overgestapt op een Raspberry Pi met een Aeon Labs Z-Wave stick en Domoticz. Op het scherm ziet het er wellicht iets minder gelikt uit maar ik kan niet zeggen dat ik iets mis. >:)

De fibaro software ziet er wel leuk uit maar de implementatie is rampzalig door de vele bugs ende niet of niet goed werkende opties. Het Fibaro forum zelf staat stijf van de klagende gebruikers. Op een gegeven moment was ik er ook klaar mee. Welk serieus bedrijf brengt er een Zwave speaker uit als ze de basis nog niet eens onder de knie hebben?
Ik zou zeggen: schrijf een review over dat apparaat om andere tweakers te behoeden van een aanschaf. Tot nu toe hebben we geen reviews over de Home Center in de Pricewatch terwijl er steen en been wordt geklaagd over de stabiliteit van dat ding.

Ik gebruik een Mac Mini (die was compact en zuinig toen Intel NUC's nog niet bestonden) waarvan ik de fan stuk gemaakt hebt (is nu ongewenst fanless maar wel stabiel ;) ) met Windows 8.1 en twee Z-wave.me UZB1-interfaces en dat werkt gewoon stabiel. Wat ik fijn vindt aan een softwareoplossing is dat je grotendeels onafhankelijk bent van de hardware. Ik kan allerlei interfaces toevoegen en van hardware of zelfs besturingssysteem switchen (ik draai nu Windows maar dat hekel ik eigenlijk en wacht met smart op de release van IP Symcon voor Linux en OS X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Femme schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 12:06:
[...]

Ik zou zeggen: schrijf een review over dat apparaat om andere tweakers te behoeden van een aanschaf. Tot nu toe hebben we geen reviews over de Home Center in de Pricewatch terwijl er steen en been wordt geklaagd over de stabiliteit van dat ding.

Ik gebruik een Mac Mini (die was compact en zuinig toen Intel NUC's nog niet bestonden) waarvan ik de fan stuk gemaakt hebt (is nu ongewenst fanless maar wel stabiel ;) ) met Windows 8.1 en twee Z-wave.me UZB1-interfaces en dat werkt gewoon stabiel. Wat ik fijn vindt aan een softwareoplossing is dat je grotendeels onafhankelijk bent van de hardware. Ik kan allerlei interfaces toevoegen en van hardware of zelfs besturingssysteem switchen (ik draai nu Windows maar dat hekel ik eigenlijk en wacht met smart op de release van IP Symcon voor Linux en OS X).
Hey Femme, 2 vragen :
Waarom 2 zwave interfaces en niet 1 en wat draai je eigenlijk voor software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rido
  • Laatst online: 09-09 13:54
Momenteel ben ik bezig met een CPO nieuwbouwproject en ik zou graag dit huis willen voorzien van domotica.
Omdat ik niet al te veel geld wil uitgeven heb ik even wat rondgekeken en toen kwam ik qua prijs/kwaliteit uit bij het Z-wave protocol. Dit alles wil ik straks gaan aansturen met een Homey die ik op Kickstarter heb gepreordered.

Aangezien een goede voorbereiding het halve werk is ben ik momenteel alles al aan het inventariseren. Waaronder ook dus de indeling van de elektra. Hier in het topic lees ik veel dat de standaard wandschakelaars niet zijn voorzien van een Nuldraad. Nu heb ik zelf een schematische tekening gemaakt van een schakeling zoals ik denk dat het zou moeten, klopt het op deze manier?

Afbeeldingslocatie: http://d.pr/i/1gFoN/5jMVgW0x+

Als het klopt wil ik met de aannemer gaan kijken of ze standaard alle wandschakelaars en lichtpunten op deze manier kunnen voorzien van de bekabeling :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Het is ook een beetje afhankelijk welk device je gebruikt. Fibaro gebruikt meer de L (life) en Qubino de N (neutral). Maar om het overzichtelijk te houden, zorg dat je in een wandcontactdoos waar je schakelaar in gemonteerd wordt, een L, een N en een schakeldraad hebt zitten. Dan lukt het zeker om alles voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Let vooral op de nul (blauw) die slaan ze tegenwoordig vaak over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-09 12:10
En zorg voor diepe inbouwdozen (minimaal 50 mm) Als je er twee naast elkaar zet zijn de duo dozen beter. Hier heb je veel meer ruimte in als 2 enkele dozen
Bijvoorbeeld:
http://www.elektrototaalm...VCb_Q4fCaTc0MtRoCYufw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rido
  • Laatst online: 09-09 13:54
Bedankt voor de tips! _/-\o_
sunnybird schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 13:49:
Het is ook een beetje afhankelijk welk device je gebruikt. Fibaro gebruikt meer de L (life) en Qubino de N (neutral). Maar om het overzichtelijk te houden, zorg dat je in een wandcontactdoos waar je schakelaar in gemonteerd wordt, een L, een N en een schakeldraad hebt zitten. Dan lukt het zeker om alles voor elkaar te krijgen.
Momenteel neig ik naar Qubino vanwege de ingebouwde stroommeter en ik heb gelezen dat de dimmer beste functioneert dan die van Fibaro. Volgens mij zijn de Qubino modules ook wat dunner.
In dat geval heb ik de nuldraad nodig in mijn wandschakelaar ;) (in mijn tekening ben ik ook van Qubino uitgegaan).
DRuw schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 18:03:
Let vooral op de nul (blauw) die slaan ze tegenwoordig vaak over...
Dat had ik inderdaad ook op internet gelezen dus vandaar ook mijn vraag hier. Ik wil voorkomen dat ik straks zelf nog kabels moet gaan trekken :P
Anjos schreef op zondag 15 maart 2015 @ 08:41:
En zorg voor diepe inbouwdozen (minimaal 50 mm) Als je er twee naast elkaar zet zijn de duo dozen beter. Hier heb je veel meer ruimte in als 2 enkele dozen
Bijvoorbeeld:
http://www.elektrototaalm...VCb_Q4fCaTc0MtRoCYufw_wcB
Bedankt voor de tip! Ik houd domotica-blog.nl een beetje in de gaten en daar zag ik al dat 50mm wel echt vereist is als je een Fibaro of Qubino module er nog bij wilt bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Oja, denk ook aan puksdrukkers voor je dimmers... Anders kun je lokaal niet dimmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-10-2021
Qubino komt medio April met een PWM regeling voor de vloerverwarming.
Femme schreef op maandag 09 maart 2015 @ 16:01:
[...]

Volgens mij moet je gewoon het principe van pulse width modulation kunnen gebruiken om ervoor te zorgen dat de vloerverwarming een bepaalde duty cycle heeft. Idealiter doe je dit met halfgeleiderrelais, die schakelen geruisloos, kunnen snel schakelen en slijten niet. De frequentie waarmee geschakeld wordt hoeft niet hoog te zijn. Je zou bijvoorbeeld per minuut de vloerverwarming 30 seconden kunnen aanzetten en 30 seconden uit om een duty cycle van 50 procent te krijgen.

Het lijkt me niet handig om mechanische z-wave relais te gebruiken ivm geluid en slijtage van het relais. Je hebt een digitale uitgang nodig die een stuurspanning levert waarmee je een relais kunt activeren. Met de digitale uitgang van een plc is het eenvoudig te realiseren maar wat is handig om dit te doen via z-wave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

DRuw schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 17:46:
[...]

Hey Femme, 2 vragen :
Waarom 2 zwave interfaces en niet 1 en wat draai je eigenlijk voor software?
Ik heb een moeilijk doordringbare scheidingsmuur in mijn huis waar het z-wave-signaal niet helemaal betrouwbaar doorheen kwam. Gelukkig staat mijn domoticaserver wel zo'n beetje tegen die muur en kon ik er een usb-kabel doorheen trekken om aan de andere kant een extra z-wave-interface op te hangen. Dit werkt beter dan vertrouwen op routing. Ik krijg het signaal nu makkelijker op de plek waar ik moet hebben en met minder hops dus sneller.

Ik heb destijds voor IP Symcon gekozen omdat het veel domoticastandaarden ondersteund en php als scripttaal gebruikt. Naast het bij elkaar klikken van triggers en acties in de gui kan ik ook in php tegen mijn apparaten aan praten, zodat ik complexe functionaliteit kan bouwen die niet mogelijk is met simpele rules en ik ging tijd hoef te besteden aan het leren van een nieuwe scripttaal. Ik ben nog bezig met het schrijven vanobjectgeoriënteerd models en controllers voor de functionaliteit in mijn domoticasysteem. Ik ben bijv. bezig met het maken van en lighting controller die licht schakelt en lichtscenes instelt op basis van inputs en automatisch verlichting dimt of uitschakelt bij afwezigheid. De software is niet open source maar wel betrouwbaar. De webinterface en de apps zijn niet super spannend vormgegeven maar zijn wel functioneel. Nadeeltje is dat de documentatie in het Duits is (de UI kan wel in het Engels). Ik gebruik het nu in combinatie met z-wave, dmx en een Wago plc en ik moet nog een 1-wire-interface aansluiten voor temperatuurmeting en een IR Trans-interface voor infraroodsturing van av-apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 08:57
http://elektrisch-gordijn...ximale-lengte-614-cm.html

ik wil graag mijn gordijnen elecrtrisch openen en sluiten. Dat graag aansturen met kaku.

Gaat dat werken met bovenstaande product icm asun? Of zie ik iets over het hoofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:01

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

wienesroa schreef op maandag 16 maart 2015 @ 17:03:

ik wil graag mijn gordijnen elecrtrisch openen en sluiten. Dat graag aansturen met kaku.

Gaat dat werken met bovenstaande product icm asun? Of zie ik iets over het hoofd
Niet helemaal, zie ook http://www.robbshop.nl/z-...steem-kallox-1-14-6-14mtr. De schakelpuls moet 12 Volt zijn, dat kan die Asun niet volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
wienesroa schreef op maandag 16 maart 2015 @ 17:03:

Deze wel: http://www.autogordijn.nl/timer.htm#_draadloos

Werkt met Asun-650 van kaku, hier al enkele jaren goede ervaringen mee. :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Let wel dat die kallox en aardig geluid maken. Ik heb ze ook een ik hoor het een verdieping hoger nog.
Op zich niet erg gezien de geringe activiteit maar even dat je het weet van tevoren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:59

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik sta op het punt de elektrische installatie in mijn hnieuwbouwhuis te laten installeren. Is het nog handig om alle schakelaars door te trekken naar de meterkast om vanuit daar evt alles te kunnen schakelen? Misschien via een Raspberry Pi?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou als je die keuze nu nog moet maken terwijl de leidingen al gelegd zijn dan wens ik je veel succes... Je moet daar met de bouw al gelijk rekening mee houden want anders heb je zeer grote kans dat je leiding niet groot genoeg is etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

zonoskar schreef op maandag 16 maart 2015 @ 21:44:
Ik sta op het punt de elektrische installatie in mijn hnieuwbouwhuis te laten installeren. Is het nog handig om alle schakelaars door te trekken naar de meterkast om vanuit daar evt alles te kunnen schakelen? Misschien via een Raspberry Pi?
Als je de kans en de middelen hebt om het te doen zou ik alles in stervorm aanleggen, naast schakelaars het liefst ook de lichtpunten, netwerk en eventuele aansluitpunten voor bewegingsmelders naar een centrale ruimte. Je gaat daar veel plezier bij hebben bij het aanleggen van een domoticasysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poseidon_aqua
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-09 13:50
Vraagje, ik ben nieuw met domotica en heb om te beginnen een RaZberry gekocht voor mijn pi.
Nu wil ik rookmelders aanschaffen die ik ook een signaal kan laten geven als bijvoorbeeld 's nachts een raam open gaat. Ik heb gekeken naar de rookmelders van fibaro, maar ondanks dat ze er mooi uitzien, lees ik er niet veel goeds over. Heeft iemand tips over rookmelders die aan mijn wensen voldoen?
alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
BenEco schreef op maandag 16 maart 2015 @ 20:07:
[...]

Deze wel: http://www.autogordijn.nl/timer.htm#_draadloos

Werkt met Asun-650 van kaku, hier al enkele jaren goede ervaringen mee. :)
Super. Bedankt voor jullie snelle reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:59

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

The-Source schreef op maandag 16 maart 2015 @ 22:13:
Nou als je die keuze nu nog moet maken terwijl de leidingen al gelegd zijn dan wens ik je veel succes...
Het is een houten huis (hoef geen sleuven te frezen en alle vloeren liggen er nog niet in), dus alles is nog mogelijk.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Toch nog even een n00b vraagje dan maar, omdat ik bang ben de verkeerde te bestellen.
Ik heb een rail van ongeveer 550cm nodig, dus een van de artikelen 2 of 2b (denk ik), maar welke is dan de juiste om te verbinden met een ASUN? (Zie onderstaande link)

http://www.autogordijn.nl/bestellijst.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:28
Femme schreef op maandag 16 maart 2015 @ 22:28:
[...]

Als je de kans en de middelen hebt om het te doen zou ik alles in stervorm aanleggen, naast schakelaars het liefst ook de lichtpunten, netwerk en eventuele aansluitpunten voor bewegingsmelders naar een centrale ruimte. Je gaat daar veel plezier bij hebben bij het aanleggen van een domoticasysteem.
Wat houd dat in "in een stervorm"? Zou je dat preferen boven zwave/kaku schakelaars in de diverse contactdozen en deze centraal aansturen?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
wienesroa schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:40:
Toch nog even een n00b vraagje dan maar, omdat ik bang ben de verkeerde te bestellen.
Ik heb een rail van ongeveer 550cm nodig, dus een van de artikelen 2 of 2b (denk ik), maar welke is dan de juiste om te verbinden met een ASUN? (Zie onderstaande link)

http://www.autogordijn.nl/bestellijst.php
Artikel 2 kan/moet je uitbreiden met artikel 15 (RF ontvanger, in witte kastje zit de asun-650 ingebouwd)
Zie voor info hier http://www.autogordijn.nl/timer.htm#_basis_timer

Heb je nog geen KaKu RF afstandsbediening (of zoals hier JB Media) dan is artikel 14 ook nodig.
Standaard zit er al een IR afstandsbediening bij maar die moet je rechtstreeks kunnen richten op je rails anders komt het signaal niet aan (nadeel van IR)

Artikel 2B is incl. basis timer, hiermee kun je 1 gordijn met ingebouwde timer voor een hele week programmeren, ook elke dag afzonderlijk

Qua prijs maakt het niet veel uit, het is je eigen voorkeur hoe en wat je wilt bedienen. :)
Inkorten lengte is geen probleem, zijn lengtes van om en nabij een meter die je aan elkaar klikt.
DRuw schreef op maandag 16 maart 2015 @ 21:43:
Let wel dat die kallox en aardig geluid maken. Ik heb ze ook een ik hoor het een verdieping hoger nog.
Op zich niet erg gezien de geringe activiteit maar even dat je het weet van tevoren ;)
Ook de rails van deze aanbieder maken wel wat lawaai met openen en sluiten van de gordijnen.

[ Voor 26% gewijzigd door BenEco op 17-03-2015 15:46 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

krizzziz schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:54:
[...]

Wat houd dat in "in een stervorm"?
Dat de leidingen worden aangelegd van het eindpunt waar bijv. een lichtpunt of wandschakelaar wordt aangesloten naar een centrale ruimte zoals de meterkast waar de aansturing plaatsvindt. Op die manier kun je makkelijk aanpassingen maken en heb je een goed centraal overzicht van je installatie (en een uitdaging om het kabelmananagement goed te doen ;) ).
Zou je dat preferen boven zwave/kaku schakelaars in de diverse contactdozen en deze centraal aansturen?
Bedraad is in principe betrouwbaarder maar het is wel duurder. In ieder geval zijn de opstartkosten hoger. Bij bedraad schakelen kom je snel uit bij knx, plc's of Loxone. Ik ben zelf wel gecharmeerd van plc's zoals de Wago 750-serie vanwege de betaalbare digitale in- en uitgangen. Een starterkit met plc en software kost 550 euro en voor 30 euro heb je viervoudige digitale ingangen waar je bijvoorbeeld wandschakelaars op aansluit en viervoudige digitale uitgangen waarmee je bijvoorbeeld relais aanstuurt. De plc is het makkelijkst aan te sturen via modbus/tcp vanuit een domoticapakket dat ondersteuning heeft voor modbus (bijv. OpenHab of IP Symcon).

Vind je dit teveel tweaken dan heeft Loxone ook een super mooi systeem dat begint met een miniserver die o.a. twaalf digitale ingangen en acht 5A relais heeft en via extensies uitgebreid kan worden met meer relais en interfaces naar o.a. dmx voor lichtsturing, 1-wire voor temperatuurmeting, infrarood en EnOcean of Loxone Air voor draadloze sturing.

Je budget moet dat echter wel toelaten. Z-wave is goedkoper en kaku is helemaal dirt cheap. Qua kwaliteit laat kaku zich dan ook totaal niet vergelijken met professioneel spul. Ik vind z-wave wel ok werken voor apparaten met een vaste voeding. Mijn ervaring met apparaten die op batterijvoeding werken is minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adelbert
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01-2021
Heeft er hier ook iemand de autogordijn rails gekoppeld aan een KNX systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Artikel 2 kan/moet je uitbreiden met artikel 15 (RF ontvanger, in witte kastje zit de asun-650 ingebouwd)
Zie voor info hier http://www.autogordijn.nl/timer.htm#_basis_timer

Heb je nog geen KaKu RF afstandsbediening (of zoals hier JB Media) dan is artikel 14 ook nodig.
Standaard zit er al een IR afstandsbediening bij maar die moet je rechtstreeks kunnen richten op je rails anders komt het signaal niet aan (nadeel van IR)

Artikel 2B is incl. basis timer, hiermee kun je 1 gordijn met ingebouwde timer voor een hele week programmeren, ook elke dag afzonderlijk

Qua prijs maakt het niet veel uit, het is je eigen voorkeur hoe en wat je wilt bedienen. :)
Inkorten lengte is geen probleem, zijn lengtes van om en nabij een meter die je aan elkaar klikt.

Ik heb een ICS-1000, die ik met mijn mobieltje bedien.
Dus als ik het goed begrijp, heb ik dan voldoende aan de artikel 2 en artikel 15, of zit artikel 15 bij de 2b inbegrepen?

Of heb ik perse ook nog een RF afstandbediening nodig (uiteraard kan ik zonder die RF afstandsbediening en met een lege telefoon de gordijnen niet openen.. :+ )

edit: ik heb per ongeluk quote eruit gegooid....

[ Voor 2% gewijzigd door wienesroa op 17-03-2015 17:01 . Reden: quote per ongeluk verwijdert. streep toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
@wienesroa,

voldoende aan artikel 2 en artikel 15. Aansturen met je ICS-1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

Poseidon_aqua schreef op maandag 16 maart 2015 @ 23:11:
Vraagje, ik ben nieuw met domotica en heb om te beginnen een RaZberry gekocht voor mijn pi.
Nu wil ik rookmelders aanschaffen die ik ook een signaal kan laten geven als bijvoorbeeld 's nachts een raam open gaat. Ik heb gekeken naar de rookmelders van fibaro, maar ondanks dat ze er mooi uitzien, lees ik er niet veel goeds over. Heeft iemand tips over rookmelders die aan mijn wensen voldoen?
alvast dank!
Ik denk niet dat die rookmelders bestaan. Hoe moet een rookmelder zien dat er een raam open staat? Een rookmelder plaatsen op een raam is niet echt funcioneel (en een slechte plek om rook te detecteren)

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
BenEco schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 18:16:
@wienesroa,

voldoende aan artikel 2 en artikel 15. Aansturen met je ICS-1000
En wederom bedankt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poseidon_aqua
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-09 13:50
Len schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 07:53:
[...]

Ik denk niet dat die rookmelders bestaan. Hoe moet een rookmelder zien dat er een raam open staat? Een rookmelder plaatsen op een raam is niet echt funcioneel (en een slechte plek om rook te detecteren)
Excuus, mijn vraag was niet duidelijk genoeg. Ik ben op zoek naar een rookmelder die ik vanuit mijn domoticz kan aansturen. Bijvoorbeeld 's nachts gaat een raam open, wat gedetecteerd wordt door een sensor op het raam. Deze sensor stuurt een signaal naar domoticz, waarna domoticz een panic command stuurt naar de rookmelder, die dus af gaat. En dat via het Z-wave protocol.
Pagina: 1 ... 44 ... 76 Laatste