Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Ik ben redelijk nieuw hier en zou graag advies willen voor het aanschaffen van domotica.
Ik ben van plan om de nieuwe raspberry pi te bestellen, met de gedachten om deze als domotica gateway te gaan gebruiken. Deze wil ik dan combineren met een z-wave usb stick.
Op de raspberry komt dan domoticz te draaien.
Ik ben nog niet in bezit van schakelaars en andere sensoren.
De bedoeling is om hier en daar een lampje te gaan schakelen en een paar sensoren te gaan gebruiken (temparatuur).
Mijn voorkeur gaat uit naar een 2-weg systeem.
Is dit een leuk starters systeem ?
Alvast bedankt.
Het hangt natuurlijk af van je persoonlijke wensen en financiën, maar ik zou je toch wel adviseren om te gaan voor een oplossing waarmee je het systeem uitbreidbaar maakt. Zo'n Cube en Netatmo is leuk, maar zijn wel op zichzelf staande 'eilandjes' die lastig samenwerken met andere systemen. Sowieso een probleem in de domotica-markt, al die losse producten met eigen standaarden.Len schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 21:02:
Ik zou graag van mijn huis het climaat in de gaten willen houden. Temperatuur en luchtvochtigheid zou leuk zijn en CO2 zou een leuke bonus zijn.
Deze vind ik alleen net wat te duur. En in de toekomst zou ik bijvoorbeeld ook de thermostaatkranen willen aansturen (Z-wave?).
Z-Wave is wel een redelijk geaccepteerde standaard, is betaalbaar, en er zijn veel mooie producten voor de te koop. Is wel een blijvertje.
Voor temperatuur en luchtvochtigheid kun je bijvoorbeeld denken aan de:
Aeon Labs multisensor, maar sluit 'm wel via een voeding aan op netstroom, want op batterijen is deze vrij snel leeg. Fijn is wel dat deze ook buiten te gebruiken is. Het is tevens een bewegingsmelder, dus je kunt er bijvoorbeeld bij beweging ook verlichting mee schakelen.
In de Fibaro Deur- en Raamsensor kun je ook een temperatuursensor plaatsen (de FIB_DS-001, inbouwen is heel gemakkelijk), zie je meteen of een deur of raam open of dicht is

CO detectie is -helaas- nog steeds best prijzig, zeker als je het vergelijkt met 'normale' rookmelders. Vision heeft de eerste CO-detector die een beetje betaalbaar is.
CO2 daarentegen ben ik nog niet tegengekomen met Z-Wave. Dan zul je zelf iets moeten knutselen, in combinatie met bijvoorbeeld een Fibaro Universele Sensor.
Bottomline: kies een platform en een standaard. Want ik geef je op een briefje dat als je eenmaal met domotica aan het spelen bent dat je meer wilt, zo ging het bij mij namelijk ook
Dan de discussie Vera versus Fibaro HomeCenter of een oplossing met een Raspberry Pi. Ik heb het zelf eerst met een Pi geprobeerd, maar ik werd er gek van. Teveel bugs in de open source Z-Wave stack, teveel problemen. HC2 van Fibaro vond ik simpelweg te duur (maar heb het bij anderen gezien en, toegegeven, het is wel een mooi systeem). Ik ben voor de Vera gegaan. Het heeft zeker z'n limitaties maar al met al is het zeer bruikbaar, zeker als je zelf in staat bent om een beetje te scripten / programmeren.
Succes!
[ Voor 6% gewijzigd door zaphod_b op 05-02-2015 12:50 ]
Wat bedoel je met een 2-weg systeem? Voor we spraakverwarringen krijgenremondoo schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 00:09:
Ik welzaphod_b schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 00:29:
[...]
CO2 daarentegen ben ik nog niet tegengekomen met Z-Wave.
Maar dan heb je het pas echt over prijzige sensors...
Z-wave is voor zelfbouwers een voor de hand liggende keuze. Er is veel hardware en software voor beschikbaar en het is relatief betaalbaar. Z-wave doet ook bidirectionele communicatie en routing wat voorwaarden zijn om een betrouwbaar systeem te krijgen. Bidirectionele communicatie is niet alleen nuttig om de status van een apparaat op verzoek uit te lezen (dit kan overigens wel lastig zijn bij slapende batterijgevoede apparaten) maar is ook noodzakelijk om een bevestiging te kunnen sturen dat een bericht is aangekomen. Zonder bevestiging weet de controller niet of een opdracht is aangekomen.remondoo schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 00:09:
hallo allen,
Ik ben redelijk nieuw hier en zou graag advies willen voor het aanschaffen van domotica.
Ik ben van plan om de nieuwe raspberry pi te bestellen, met de gedachten om deze als domotica gateway te gaan gebruiken. Deze wil ik dan combineren met een z-wave usb stick.
Op de raspberry komt dan domoticz te draaien.
Ik ben nog niet in bezit van schakelaars en andere sensoren.
De bedoeling is om hier en daar een lampje te gaan schakelen en een paar sensoren te gaan gebruiken (temparatuur).
even los dat je bijzonder je webshop aan het pluggen bent maar zou je nu echt de vera op dit moment aanraden aan een nieuwe gebruiker?
Op dit moment is de VeraEdge de enige die leverbaar is (op oude voorraad na dan) en die heeft enorme zooi met zijn software momenteel.
ze krijgen het niet eens voor elkaar om hun drivers op orde te brengen zodat de RFXCOM en slimme meter werkt.
Ikzelf heb de Vera 3 maar ik ga momenteel echt de vera niet aanraden hoor.
De Hc2 is te duur en de HClite loop je snel tegen limitaties aan.
Zipato zit na 1,5 jaar nog steeds met Beta software waarvan niemand weet wat de daadwerkelijke functies gaan kosten (jawel een deel word betaald) en dan hou je mijns inziens Domoticz over.
Ja het is open source maar het draait behoorlijk stabiel (bij jou niet, geen idee waarom maar de mensen die het gebruiken zijn bijzonder positief dus wellicht heb je een beta gedraaid?)
Ik zou op dit moment absoluut voor domoticz gaan.... maargoed, dat is mijn mening:)
Gebruik je het zelf?
Waarom is hier eigenlijk (net als domoticz) geen apart topic van?
Op zich zou dat kunnen. Maar ik heb alleen een win7 machine aan staan. Dus DomotiGa en Domoticz gaan niet lukken.
Bij Vera Edge had ik al een hoop negatieve reacties gelezen op het web, die valt dus af.
Lastig hoor.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
[ Voor 14% gewijzigd door kasteleman op 04-02-2015 20:40 ]
Een Vera Lite zou ik zo nemen als hij nog te koop was;)
Homeseer schrikt toch velen af omdat het echt wel programmeren is met een zeer lage WAF factor volgens mij.
Domoticz en Domotiga draai je toch gewoon op een pi?
@ Kastelenman: de 2 versie werkt domoticz nog neit op volgens mij maar geef het nog een dag:)
[ Voor 11% gewijzigd door DRuw op 04-02-2015 20:39 ]
[ Voor 27% gewijzigd door kasteleman op 04-02-2015 20:50 ]
met directe ondersteuning in domoticz;)
Het is natuurlijk fantastisch dat ze zo veel protocollen ondersteunen maar het moet niet "van alles net niets" worden natuurlijk.
We gaan het zien, hoop potentie!
Ben heel benieuwd.
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Klopt.zaphod_b schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 00:29:
[...]
CO detectie is -helaas- nog steeds best prijzig, zeker als je het vergelijkt met 'normale' rookmelders.
Mijn 'oplossing' hiervoor is de Nest rook/CO2-detector. Geen Z-Wave maar WiFi (of eventueel bekabeld). Er is een prima plugin voor Vera.
Edit 09-Feb-15:
De Nest heeft een CO detector en dus niet CO2.
[ Voor 12% gewijzigd door C4Vette op 09-02-2015 13:19 ]
Ik draai IP Symcon onder Windows. Het is niet gratis maar ik vind het wel stabiel en het ondersteunt veel verschillende protocollen waaronder Z-wave, EnOcean, KNX, DMX/ArtNet, DigitalStrom, Modbus, 1-Wire en XComfort. Voor webdevelopers is het erg leuk dat php als scripttaal wordt gebruikt.Len schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 20:33:
Dus als ik heb begrijp zijn alle stand-alone apparaten niet echt goed. Maar moet je het met software doen op een PC met een dongle?
Op zich zou dat kunnen. Maar ik heb alleen een win7 machine aan staan. Dus DomotiGa en Domoticz gaan niet lukken.
Bij Vera Edge had ik al een hoop negatieve reacties gelezen op het web, die valt dus af.
Lastig hoor.
De aanschaf kost respectievelijk 100, 250 of 500 euro voor de basic, professional en unlimited edities waarmee je 250, 1000 of een onbeperkt aantal variabelen kunt benutten (zie overzicht voor andere verschillen). Na een jaar (bij de basic-versie na een maand) betaal je 40 euro per jaar voor updates.
OpenHAB is wellicht ook een alternatief en is open source. Ik weet niet hoe stabiel dat is. Het ondersteunt wel veel hardware, nog meer dan IP Symcon.
Inderdaad heel veel mogelijk (veel "bindings"), maar learning curve is wel steil. Documentatie laat te wensen over.
Ze zijn bezig met OpenHAB 2 die een betere user experience moet geven (alles web based kunnen configureren), niet duidelijk wanneer deze uitkomt.
OpenHAB is iig ook op Windows te draaien (want Java based).
Verder is OpenHAB wel een olifant wat betreft resources. Het vreet behoorlijk wat geheugen (ik heb hem nu max op 500MB, maar blijft vaak rond de 300MB). maar desondanks wel stabiel. Enkel de my.openhab.org service (om van buiten je huis je systeem te benaderen zonder poorten open te zetten) had een bug die het instabiel maakte. Maar die service optioneel en zou sinds maandag gefixt moeten zijn.
[ Voor 41% gewijzigd door GENETX op 05-02-2015 12:03 ]
Als je nu een stick koopt zou ik er een nemen met Z-Wave Plus, bijvoorbeeld de Z-wave.me UZB. Ik moest mijn Windows 7-systeem wel upgraden naar Windows 8/8.1 omdat de driver niet werkte onder Windows 7 (het apparaat emuleert een seriële poort). In IP Symcon gaf het geen problemen, de seriële interface is blijkbaar gewoon hetzelfde als bij oudere z-wave sticks.DRuw schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 21:36:
http://www.wirelesswonen.nl/AEO_USB
met directe ondersteuning in domoticz;)
Z-Wave Plus apparaten gebruiken de nieuwste generatie 500 series chips die een beter bereik hebben, meer draadloze kanalen, een lager energieverbruik, ondersteuning voor over-the-air firmware updates en ondersteuning voor network wide inclusion (om een device te includen hoeft ie dan niet meer direct bereik te hebben op de primary controller maar mag het ook indirect via tussenliggende Z-Wave Plus devices die aan routing doen).
Sja, het website pluggen was wellicht minder netjesDRuw schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 18:24:
even los dat je bijzonder je webshop aan het pluggen bent maar zou je nu echt de vera op dit moment aanraden aan een nieuwe gebruiker?
Dan inhoudelijk. Jij vindt de Vera niet om aan te raden? Ik dus duidelijk wel, ook al heeft het systeem duidelijk z'n nadelen. Net zoals de HC2 nadelen heeft (met name de prijs, maar kijk eens op de Fibaro forums naar de ervaringen met nieuwe software...).
Mijn ervaring met Open Source oplossingen (die ik zeker prefereer) zijn van anderhalf a twee jaar geleden. Het kan natuurlijk zo zijn dat het ondertussen beter is. Mijn ervaringen kun je ongeveer opsommen als:
- de open source z-wave driver (op google code) is bagger. Veel bugs, trage support. Devices die spontaan verdwijnen etc. Paar weken mee gewerkt, maar nadat ik wel 10x m'n hele netwerk opnieuw moest definiëren was ik dat zat.
- domotiga is een cool stukje software, maar helaas ouderwets met een GUI ipv webbased. Vind ik echt een minpunt. Verder wel heel krachtig en prima support. Werkt helaas alleen met bovengenoemde OSS driver.
- domoticz heb ik inderdaad alleen geprobeerd in een vroeger stadium. Wellicht dat dit ondertussen verbeterd is. Vond het toen nog erg ruw, en je moet erg veel zelf instellen.
De Vera is voor mij de minst beroerde oplossing. Duidelijk is dat er in deze markt nog veel te verbeteren is. Voordelen van de Vera:
- redelijk goed werkende GUI (met name UI5, ik ben minder te spreken over UI7 die wat mij betreft echt nog beta is)
- veeeeeel gratis plugins. Enorm voordeel.
- werkt wel degelijk met de Slimme Meter via de P1-poort en de hiervoor gemaakte plugin.
- redelijk snel, redelijk stabiel
- je kunt veel zelf instellen
- je kunt zelf, als je een beetje handig bent, heel veel scripten met Luap Code.
- een geweldig forum van gebruikers waar je echt snel en veel hulp krijgt
Nadelen:
- support soms erg traag van het bedrijf zelf
- UI7 tot nu toe voor mij niet bruikbaar en met nog teveel bugs
Waarin je zeker gelijk hebt is dat dus UI7 nog niet goed genoeg is. De VeraEdge is dus op dit moment geen aanrader voor mensen die echt geavanceerde dingen willen doen. Voor wat simpeler werk met standaard Z-Wave componenten is het echt prima.
Wil je meer fancy stuff, dan is een 'oude' Vera3 nog steeds prima. Koop er 1 nu het nog kan zou ik adviseren. Je kunt er nog jaren mee vooruit (tenzij ze UI5 echt om zeep helpen).
De Fibaro HC2 vind ik voor mij persoonlijk te prijzig, maar ik heb het bij mensen werkend gezien en ik moet bekennen dat het wel een heel mooi systeem is met een superieure interface.
Overigens, zowel de Vera3 als de VeraEdge zijn bij mij gewoon op voorraad hoor...
Let dan wel op dat je je z-wave netwerk op plus houdt. Heb je nl non z-wave plus er tussen zitten en maken deze deel uit van de routing van je z-wave plus device, gaat die vlieger met pluspunten zo niet meer op. Weet niet meer precies hoe dat zit, maar lees je ff goed in betreffende z-wave plus.Femme schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:54:
[...]
Als je nu een stick koopt zou ik er een nemen met Z-Wave Plus, bijvoorbeeld de Z-wave.me UZB. Ik moest mijn Windows 7-systeem wel upgraden naar Windows 8/8.1 omdat de driver niet werkte onder Windows 7 (het apparaat emuleert een seriële poort). In IP Symcon gaf het geen problemen, de seriële interface is blijkbaar gewoon hetzelfde als bij oudere z-wave sticks.
Z-Wave Plus apparaten gebruiken de nieuwste generatie 500 series chips die een beter bereik hebben, meer draadloze kanalen, een lager energieverbruik, ondersteuning voor over-the-air firmware updates en ondersteuning voor network wide inclusion (om een device te includen hoeft ie dan niet meer direct bereik te hebben op de primary controller maar mag het ook indirect via tussenliggende Z-Wave Plus devices die aan routing doen).
open z-wave is ondertussen stukken stabiler geworden. Op wat kleine dingen na met bepaalde devices, maar dat heb je bv ook met Fibaro zodra je geen Fibaro z-wave device inzet.......zaphod_b schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 13:01:
[...]
Sja, het website pluggen was wellicht minder netjes. Ik vond het persoonlijk wel kunnen omdat anderen ook links direct naar shops plaatsen. En het is nou niet dat ik geen advies erbij geef. Als ik alleen maar zou spammen zou het anders zijn. Maar, de regels zijn de regels en het mag niet, werd ik op gewezen. OEPS! Post dus netjes aangepast.
Dan inhoudelijk. Jij vindt de Vera niet om aan te raden? Ik dus duidelijk wel, ook al heeft het systeem duidelijk z'n nadelen. Net zoals de HC2 nadelen heeft (met name de prijs, maar kijk eens op de Fibaro forums naar de ervaringen met nieuwe software...).
Mijn ervaring met Open Source oplossingen (die ik zeker prefereer) zijn van anderhalf a twee jaar geleden. Het kan natuurlijk zo zijn dat het ondertussen beter is. Mijn ervaringen kun je ongeveer opsommen als:
- de open source z-wave driver (op google code) is bagger. Veel bugs, trage support. Devices die spontaan verdwijnen etc. Paar weken mee gewerkt, maar nadat ik wel 10x m'n hele netwerk opnieuw moest definiëren was ik dat zat.
- domotiga is een cool stukje software, maar helaas ouderwets met een GUI ipv webbased. Vind ik echt een minpunt. Verder wel heel krachtig en prima support. Werkt helaas alleen met bovengenoemde OSS driver.
- domoticz heb ik inderdaad alleen geprobeerd in een vroeger stadium. Wellicht dat dit ondertussen verbeterd is. Vond het toen nog erg ruw, en je moet erg veel zelf instellen.
De Vera is voor mij de minst beroerde oplossing. Duidelijk is dat er in deze markt nog veel te verbeteren is. Voordelen van de Vera:
- redelijk goed werkende GUI (met name UI5, ik ben minder te spreken over UI7 die wat mij betreft echt nog beta is)
- veeeeeel gratis plugins. Enorm voordeel.
- werkt wel degelijk met de Slimme Meter via de P1-poort en de hiervoor gemaakte plugin.
- redelijk snel, redelijk stabiel
- je kunt veel zelf instellen
- je kunt zelf, als je een beetje handig bent, heel veel scripten met Luap Code.
- een geweldig forum van gebruikers waar je echt snel en veel hulp krijgt
Nadelen:
- support soms erg traag van het bedrijf zelf
- UI7 tot nu toe voor mij niet bruikbaar en met nog teveel bugs
Waarin je zeker gelijk hebt is dat dus UI7 nog niet goed genoeg is. De VeraEdge is dus op dit moment geen aanrader voor mensen die echt geavanceerde dingen willen doen. Voor wat simpeler werk met standaard Z-Wave componenten is het echt prima.
Wil je meer fancy stuff, dan is een 'oude' Vera3 nog steeds prima. Koop er 1 nu het nog kan zou ik adviseren. Je kunt er nog jaren mee vooruit (tenzij ze UI5 echt om zeep helpen).
De Fibaro HC2 vind ik voor mij persoonlijk te prijzig, maar ik heb het bij mensen werkend gezien en ik moet bekennen dat het wel een heel mooi systeem is met een superieure interface.
Overigens, zowel de Vera3 als de VeraEdge zijn bij mij gewoon op voorraad hoor...
Domotiga gaat heel hard ondertussen. Default is wel een Gui, maar een groot deel is nu ook ontsloten middels webinterface en "work in progress....."
Moet dat toch ff vermelden. Daarnaast blijft het allemaal erg persoonlijk. Ik kan me goed vinden in het Linux domotica verhaal en heb daar veel plezier in. Dat is deel van de hobby. Voor de ander is het gewoon geen haalbare zaak en echt te moeilijk....maar ja, je bent een tweaker of niet.....
Dat klopt uiteraard maar als je toch de keuze hebt zou ik voor hetzelfde geld een Z-Wave Plus controller kopen.kasteleman schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:03:
[...]
Let dan wel op dat je je z-wave netwerk op plus houdt. Heb je nl non z-wave plus er tussen zitten en maken deze deel uit van de routing van je z-wave plus device, gaat die vlieger met pluspunten zo niet meer op. Weet niet meer precies hoe dat zit, maar lees je ff goed in betreffende z-wave plus.
De schakelaar is een z-wave slave en heeft een z-wave netwerk nodig om te functioneren. Betekend dit dat ik nog bijv. een z-wave USB stick controller nodig heb of is de Qubino genoeg?
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-02-2015 17:00 ]
Aeon labs heeft volgens mij de nieuwe rev van de stick ook plus gemaakt.Femme schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 12:54:
[...]
Als je nu een stick koopt zou ik er een nemen met Z-Wave Plus, bijvoorbeeld de Z-wave.me UZB. Ik moest mijn Windows 7-systeem wel upgraden naar Windows 8/8.1 omdat de driver niet werkte onder Windows 7 (het apparaat emuleert een seriële poort). In IP Symcon gaf het geen problemen, de seriële interface is blijkbaar gewoon hetzelfde als bij oudere z-wave sticks.
Ik hoor wel een aantal compatibility issues met de nieuwe plus modules… de controllers schijnen zo nog niet allemaal te snappen
En ja, aan de ene kant kun je nu net zo goed een zwave controller kopen maar dat is dus alleen de Vera Edge en daar moeten ze aan de software sleutelen.
Een oude vera3 of lite zou ik in eerste instantie doen maar das weer geen plus.
Ik weet het nog niet hoor met die plus: inderdaad moet je alles plus hebben om er ook functioneel mee om te kunnen gaan en ik zie niemand zijn systeem omgooien.
Daarnaast heeft aeon labs nu de boel omgezet (leveren al 2 maanden niet meer uit volgens mij) maar de rest volgt niet direct. Ook fibaro laat het (weer) momenteel afweten en op zich ook niet erg gezien die grotere problemen heeft met de software maar ik had inmiddels wel een nieuwere revisie verwacht van hun spul (alleen een rolluik schakelaar v2 noemen en electrisiteitsmeting invoeren (voor een rolluik schakelaar??) vind ik wat mager na zoveel tijd).
[ Voor 27% gewijzigd door DRuw op 05-02-2015 18:46 ]
Stick: AEON LABS USB adapter op batterijen
Hier kies ik voor een merk, ik wil zo min mogelijk compatibiliteits problemen hebben.
De temperatuur ga ik meten met een: AEON LABS multisensor 4in1
Eigenlijk vind ik dit best duur... Je zit voor een temperatuur meter al snel op de 40 euro. Toch ga ik voor deze om met de rest van de functies te kunnen spelen.
2x inbouwschakelaar van: QUBINO
Ik koop een enkele en een dubbele. Deze komen achter schakelaar van verlichting te zitten.
1x een tussenstekker van: POPP
Om het TV-meubel spanningsloos te zetten.
En dan nog 1: FIBARO Z-Wave universele binaire sensor.
Deze komt bij mijn inbraakalarm te zitten en laat ik melden als het systeem is ingeschakeld (Dan wil ik verlichting aan als het donker is en het TV gedeelte uit)
Kan je met deze sensor ook juist aansturen? dus dat je een relais aanstuurt op dit printje? Dan kan ik op afstand mijn alarm inschakelen.
Is dit een leuk beginners-setje? Het Z-Wave spul is helaas niet echt goedkoop dus ik hoop niets over het hoofd te zien
Klein beetje off-topic, heb je deze aan het plafond gehangen? Ik blijf het een lastig vinden:C4Vette schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 09:21:
[...]
Klopt.
Mijn 'oplossing' hiervoor is de Nest rook/CO2-detector. Geen Z-Wave maar WiFi (of eventueel bekabeld). Er is een prima plugin voor Vera.
Rookmelder, bij voorkeur aan het plafond
CO melder, bij voorkeur op 1,5 meter
Volgens mij ook de reden dat je dergelijke combi devices niet vaak ziet buiten de NEST Protect om.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
En een CO2 meter is voor de luchtkwaliteit.
Daarom zeker niet hoger hangen dan 1,5 meter.
Je zal niet de eerste zijn die in bed of op de bank gevonden wordt.
Zucht.. Grappig dat zo'n "feit" zo hardnekkig is. CO en lucht mengen zich snel. En dat mensen doodgaan door CO komt niet omdat ze laag bij de grond liggen. Gewoon die melder dicht bij de bron hangen en het komt wel goed.
CO2 daarin tegen is wel een stuk zwaarder.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Als ik de domoticz sdcard download dan krijg ik een vierkant scherm met regenboog kleuren.
OpenElec werkt bijvoorbeeld wel.
EDIT: de download staat er nu wel bij voor de raspberry pi 2.
[ Voor 14% gewijzigd door remondoo op 07-02-2015 12:52 ]
Ik ben het werkend met een cubiebord install maar sommige hebben de sd in een b+ geupdate en dan lijkt hij ook te werken
Ik wil een stuk domotica in mijn huis hebben. Veiligheid, monitoring, temperatuur, etc. Zo wil ik in verschillende (kinder)kamers meten wat de temperatuur is, en per kamer de temperatuur gaan regelen. Verder camera's in huis / tuin, bewegingsmelders, rookmelders (ook co2, heb houtkachel). Verlichting vind ik minder boeiend, dat is nu al redelijk complex, daar wil ik me niet in gaan mengen eerst.
Ik heb geen zin / tijd om me er in te verdiepen, ik wil een eenvoudig systeem, wat mijn huisinstallateur kan installeren (zonder al teveel kennis), en ik zelf kan 'leren' wat er wanneer moet gebeuren.
Waar moet ik beginnen? Of is er 1 merk / systeem wat er in gebruikersgemak uitspringt?
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Ok, goeie suggestie! Ga ik eens naar kijken...C4Vette schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 09:21:
[...]
Klopt.
Wat je beschrijft is zeker mogelijk met Z-Wave. Er zijn verschillende temperatuursensoren, die je ook kunt combineren met draadloos bestuurbare thermostaatkranen etc. Bewegingsmelders zijn er ook, en als je die van Fibaro neemt ziet 'ie er nog cute uit ook. Bovendien heeft die een ingebouwde temperatuursensor en sla je dus twee vliegen in een klap.SunshineCompany schreef op zondag 08 februari 2015 @ 22:20:
Hoi,
Ik wil een stuk domotica in mijn huis hebben. Veiligheid, monitoring, temperatuur, etc. Zo wil ik in verschillende (kinder)kamers meten wat de temperatuur is, en per kamer de temperatuur gaan regelen. Verder camera's in huis / tuin, bewegingsmelders, rookmelders (ook co2, heb houtkachel). Verlichting vind ik minder boeiend, dat is nu al redelijk complex, daar wil ik me niet in gaan mengen eerst.
Ik heb geen zin / tijd om me er in te verdiepen, ik wil een eenvoudig systeem, wat mijn huisinstallateur kan installeren (zonder al teveel kennis), en ik zelf kan 'leren' wat er wanneer moet gebeuren.
Waar moet ik beginnen? Of is er 1 merk / systeem wat er in gebruikersgemak uitspringt?
Ik ben zelf zeer te spreken over de Fibaro producten, al moet ik de HC2 (Controler Center van Fibaro) zelf nog eens testen. Ik heb er wel eens bij een ander mee gespeeld en het is prima spul.
Ik lees ook dat je eigenlijk niet teveel zelf wilt 'tweaken' maar het gewoon geïnstalleerd wilt zien. Kies dan voor een shop waar je ook advies kunt krijgen en waar je installateur op terug kunt vallen.
Ja, aan het plafond op drie etages; garage, woon- en slaapetage.Appie Heijn schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:35:
[...]
Klein beetje off-topic, heb je deze aan het plafond gehangen? Ik blijf het een lastig vinden:
Rookmelder, bij voorkeur aan het plafond
CO melder, bij voorkeur op 1,5 meter
Volgens mij ook de reden dat je dergelijke combi devices niet vaak ziet buiten de NEST Protect om.
Overigens heb ik een fout gemaakt: het is CO en niet CO2 wat de Nest meet.
Bedankt voor je reactie! Z-Wave is een 'product', of een protocol? Volgens mij het laatste. Betekent dat ik nog een product erbij moet hebben. Ik lees dat ik ook gewoon een PC kan pakken met USB stick, ipv. een 'controller'. Ligt even aan het stroomverbruik van 't een of 't ander.zaphod_b schreef op maandag 09 februari 2015 @ 07:05:
[...]
Wat je beschrijft is zeker mogelijk met Z-Wave. Er zijn verschillende temperatuursensoren, die je ook kunt combineren met draadloos bestuurbare thermostaatkranen etc. Bewegingsmelders zijn er ook, en als je die van Fibaro neemt ziet 'ie er nog cute uit ook. Bovendien heeft die een ingebouwde temperatuursensor en sla je dus twee vliegen in een klap.
Ik ben zelf zeer te spreken over de Fibaro producten, al moet ik de HC2 (Controler Center van Fibaro) zelf nog eens testen. Ik heb er wel eens bij een ander mee gespeeld en het is prima spul.
Ik lees ook dat je eigenlijk niet teveel zelf wilt 'tweaken' maar het gewoon geïnstalleerd wilt zien. Kies dan voor een shop waar je ook advies kunt krijgen en waar je installateur op terug kunt vallen.
Je hebt - als ik het goed heb - een basis nodig, met daarbij een stuk software, en daarbij producten.
Welke basissoftware / unit werkt het makkelijkste? Ik heb een tablet. En hoeveel Watt doet een basisunit?
Als ik zo'n USB stick koop, zoiets, zit daar dan software bij, die verbinding maakt met alle dingen die je installeert?
[ Voor 10% gewijzigd door SunshineCompany op 09-02-2015 14:24 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Z-wave is een communicatieprotocol. Voor een systeem waarmee je intelligente dingen kunt doen heb je minimaal nodig een z-wave controller, domoticasoftware om input te verwerken en output aan te sturen en een servertje om die software op te draaien. Er zijn appliances die dat allemaal integreren of je kunt zelf iets bouwen met een z-wave-controller in de vorm van een usb-stick en een softwarepakket voor Windows, Linux of OS X.SunshineCompany schreef op maandag 09 februari 2015 @ 13:20:
[...]
Bedankt voor je reactie! Z-Wave is een 'product', of een protocol? Volgens mij het laatste. Betekent dat ik nog een product erbij moet hebben. Ik lees dat ik ook gewoon een PC kan pakken met USB stick, ipv. een 'controller'. Ligt even aan het stroomverbruik van 't een of 't ander.
Je hebt - als ik het goed heb - een basis nodig, met daarbij een stuk software, en daarbij producten.
Welke basissoftware / unit werkt het makkelijkste? Ik heb een tablet. En hoeveel Watt doet een basisunit?
Als ik zo'n USB stick koop, zoiets, zit daar dan software bij, die verbinding maakt met alle dingen die je installeert?
Aangezien je eerder hebt aangegeven dat je niet teveel tijd wil investeren in de configuratie van je domoticasysteem denk ik dat een kant en klaar apparaatje van Fibaro, Zipato of Mios beter geschikt is voor jou. Als je het helemaal door je huisinstallateur wil laten installeren zou ik eens informeren waar hij ervaring mee heeft. Ik denk dat je dan eerder iets van Gira, Jung, Siemens of Eaton mag verwachten.
Ik zou SunshineCompany zeker niet adviseren om zelf iets te knutselen, aangezien je aangeeft dit niet te willen. De Fibaro HC2 is prijzig, maar het makkelijkste in gebruik. Een goede tweede is de VeraEdge.
Het fijne van Z-Wave (idd een protocol) is dat er veel fabrikanten uitstekende en betaalbare producten maken.
Tot slot: mocht je professioneel advies zoeken SunshineCompany, neem dan even via een PB of mijn site contact op.
Maar de Vera Edge zou ik momenteel niemand adviseren. De nieuwe UI heeft behoorlijk wat problemen daarnaast vind ik het systeem ook niet zeer gebruiksvriendelijk. Zeker als je aangeeft zelf niet te veel willen pielen zou ik niet voor een Vera gaan.
Kijk eens naar Zipato...yup, heeft ook wel problemen
Deze producten zijn te moeilijk / kosten teveel werk om in te bouwen. Daarnaast wil je ook geen systeem leveren waar continu firmware updates voor komen en het een en ander niet stabiel werkt.
Dit is voor een tweaker die het zelf doet prima, en budget technisch beter.
Een echte installateur zal eerder werken met producten van Gira, Jung, Berker, Hager etc...
Voor simpele installaties (verlichting / zonwering) kom je dan uit bij Enet.
Voor complexe zaken (verwarming / alarm) kom je altijd uit bij KNX.
En het mag duidelijk zijn dat je voor beide systemen flink in de buidel mag tasten, en al helmaal als je het laat aanleggen. Dan kom je toch echt op bedragen tussen 5000 en 20.000 euro.
Vera Edge raad ik niet aan, zie reactie hieronder...zaphod_b schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:37:
Helemaal eens met Femme. Mios = Vera trouwens.
Ik zou SunshineCompany zeker niet adviseren om zelf iets te knutselen, aangezien je aangeeft dit niet te willen. De Fibaro HC2 is prijzig, maar het makkelijkste in gebruik. Een goede tweede is de VeraEdge.
Dat de UI van de Vera Edge bagger is kan ik bevestigen. Mijn vader heeft er 1 gekocht om 3 Z-Wave water sensors op aan te sluiten. Heb ze dit weekend aangesloten maar man, wat een crappy UI. Niet alleen onlogisch, maar veel dingen werkte gewoon niet. Het voelde als een alpha versie ofzo, iets wat nog helemaal niet op de markt had mogen zijn. Gelukkig wordt hij daar eigenlijk alleen voor notificaties van de water sensors gebruikt, dat lijkt nu prima te werken.HeroS schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 11:47:
Maar de Vera Edge zou ik momenteel niemand adviseren. De nieuwe UI heeft behoorlijk wat problemen daarnaast vind ik het systeem ook niet zeer gebruiksvriendelijk. Zeker als je aangeeft zelf niet te veel willen pielen zou ik niet voor een Vera gaan.
[ Voor 23% gewijzigd door Criminelis op 10-02-2015 13:00 ]
En de UI7 blinkt nog niet uit door een mooie overzicht van je aangesloten devices. Maar ik denk wat je ook bedenkt er zijn altijd wel opmerkingen te maken.
Ben in de loop van het jaar ook erg benieuwd wat Homey er van maakt. Maar voorlopig gewoon verder met Vera.
Ik denk dat juist hiervoor Gira en Jung komen met het eNet systeem, configuratie is kinderspel.Femme schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 12:46:
Sowieso vraag ik me af hoe bedreven een gemiddelde installateur (een klein bedrijf dat vooral werkzaamheden verricht voor particulieren en het MKB) is in het aanleggen van draadloze systemen. Ik denk dat de meeste installateurs nog vooral rechttoe rechtaan aansluitwerk doen: leidingen monteren, kabels trekken, meterkast inrichten en dat soort werk. Dat heeft weinig raakvlakken met het configureren van een domoticasysteem. Het is hoe dan ook specialistisch werk.
En de installatie is gelijk aan normale elektroapparatuur.
Met de online cursus die beschikbaar is moet iedere installateur dit kunnen aanleggen.
Daarnaast zijn er ook diverse cursussen gratis te volgen voor een installateur.
KNX is een ander verhaal, hier kom je echt bij de gespecialiseerde installateurs uit. Deze hebben meestal een eigen programmeur in dienst voor de configuratie van het systeem.
Ik heb zelf aardige ervaring al opgedaan met de Vera en nu dan ook HomeSeer en ondanks dat ik in het begin toch wel wat negatieve ervaringen had met HomeSeer draait het nu toch echt wel goed. En ik zou wanneer ik de stap zet ook wel professioneel durven in te zetten. De vera overigens ook wel maar heeft eerlijk gezegd minder toegevoegde waarde. HomeSeer zelf heeft overigens ook niet direct veel toegevoegde waarde tov de Vera.Femme schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 12:46:
Sowieso vraag ik me af hoe bedreven een gemiddelde installateur (een klein bedrijf dat vooral werkzaamheden verricht voor particulieren en het MKB) is in het aanleggen van draadloze systemen. Ik denk dat de meeste installateurs nog vooral rechttoe rechtaan aansluitwerk doen: leidingen monteren, kabels trekken, meterkast inrichten en dat soort werk. Dat heeft weinig raakvlakken met het configureren van een domoticasysteem. Het is hoe dan ook specialistisch werk.
Maar door gebruik van HsTouch (inclusief designer) kun je dus wel echt maatwerk aanbieden wat precies aan de klant wens voldoet. En de plugins, welke meestal betaald zijn, hebben daarom ook nog een actieve ontwikkelaar en een bug melden betekend ook dat deze word opgelost
Voor simpele installatie zou ik gewoon een Vera adviseren (daarvan weet ik wat het kan, betekend niet dat een HomeCenter of Zipabox slechter is) Maar voor grotere installaties waarvan je verwacht dat ze later nog groter kunnen worden ben ik toch voorstander van een wat meer modulair opgezet systeem. Zo is de z-wave ondersteuning binnen homeseer eigenlijk ook een plugin en zo ook de HStouch server met als voordeel dat bijna alles los van elkaar is te updaten.
Ik heb dus overigens wel de ervaring met aanleg elektra en beveiliging systemen.
tot zover mijn promotie praatje
Het verhaal dat Fibaro flink investeert in sales/marketing en niet in het oplossen van een hoop problemen is voor mij hierdoor bevestigd.
Maar je conclusie "verkoper weet niet van (geheime) roadmap" DUS "geen investering in oplossingen" is wat vreemd..
Nog leuke "consumer" domotica dingen gezien op de ISE trouwens? Zelf geen tijd om te gaan.
Heb weinig nieuws gezien, maar ik heb voor domotica dan ook alleen het z-wave gedeelte bekeken.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 17:32:
Verkoper != Product Manager.. Zelfs kans dat diegene niet eens zelf bij Fibaro werkt, zo gaat dat volgens mij wel vaker..
Maar je conclusie "verkoper weet niet van (geheime) roadmap" DUS "geen investering in oplossingen" is wat vreemd..
Nog leuke "consumer" domotica dingen gezien op de ISE trouwens? Zelf geen tijd om te gaan.
De nieuwe Fibaro producten die nog niet uit zijn maar wel op andere beurzen zijn getoond heb ik hier helaas niet gezien.
Ik werk als installateur bij een bedrijf.Femme schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 12:46:
Er worden nooit gehele installaties draadloos opgesteld.
Hier en daar worden er soms wel achteraf draadloze schakelaars bij gezet.
Deze werken dan naar gelang het systeem via het systeem van niko, enocean of een ander merk naar gelang de klant zijn installatie.
Bij wat goedkopere instalaties word de logo van siemens gebruikt.
Dan heb je nog niko homecontrol, myhome van bticino en dan ook nog eens knx.
Anders wordt er niet veel andere systemen gebruikt bij ons.
Ik ben ook voor de ratten gegaan.Marcva schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:41:
[...]
Dank. Heb deze besteld, maar weet niet of ik daar goed aan gedaan heb: NEEO - The Thinking Remote Kan nog terug ......
Voor KaKu zou er alweer een aparte bridge bij moeten, omdat ze dat niet out of the box ondersteunen. Als domotica newby heb ik dat nog niet, dus nog geen last van. Wel voordelig systeem begrijp ik her en der...
Is Homey een aantrekkelijker alternatief? Vind van NEEO de remote wel fraai.
IR, Wifi, Bluetooth, Zigbee, Z-Wave EN custom HTTP calls in zo'n gelikte verpakking. Het is (bijna) te mooi om waar te zijn! Ik heb sinds een paar maanden een Harmony ultimate remote maar als dit werkt kan hij weer de deur uit wellicht zelfs wel samen met mijn fibaro HC2 controller.
https://www.kickstarter.com/projects/1227115988/neeo-the-thinking-remote
Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117
Voor een ventilator sturing zoek ik een oplossing met 2 fysieke inputs en een draadloze input (z-wave bijv. of 433 MHz) waarbij verschillend gereageerd wordt op de fysieke inputs, bijv. met verschillende in- en uitschakelvertragingen of alleen uitschakelvertraging (in de orde van grootte van minuten).
Hun hebben Fibaro, Qubino en Aeon Labs allemaal een micro schakelaar met twee extra ingangen maar geen van alleen zijn ze op zichzelf voldoende. De Qubino heeft instelling met voldoende uitschakelvertraging maar geen inschakelvertraging, de Fibaro heeft ook geen inschakelvertraging en is de uitschalvertraging hooguit slechts enkele seconden. Enz.
Nu vroeg ik mij of of het niet gewoon mogelijk was dat de schakelmodules alleen veranderingen aan hun ingangen rapporteren naar de controller en dat die op basis van regels (en andere sensoren) de last in-/uitschakelt?
De summiere online handleidingen zijn daar voor mij niet duidelijk genoeg in. Bijv. Robbshop geeft bij de technische specificaties van de Qubino schakelaar:
Wil dat zeggen dat de statusveranderingen op de ingangen S1 en S2 niet gerapporteerd worden naar de controller?en scene triggering werkt niet op de overige inputs.
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
Met de zipabox en qubino kan ik wel een scène/regel starten via een schakelaar.
Zwave.me USB stick met Raspberry Pi 2 (moet allemaal nog arriveren). Qua software moet ik nog een keus maken (Domoticz, Domotiga, OpenHAB, pimatic etc., te veel opties).HeroS schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 21:55:
Wat voor een controller heb je?
Met de zipabox en qubino kan ik wel een scène/regel starten via een schakelaar.
Maar het is goed om te horen dat de ingangen van de schakelaar wel degelijk gecommuniceerd worden. Dat scheelt namelijk geklooi met koppelrelais, timerrelais, kabelbomen en doosjes met DIN-rails etc.
Edit:
Maar het is me nog niet helemaal duidelijk of die inputs zodanig bruikbaar zijn dat ze alleen een signaal afgeven en niet direct de uitgang aansturen?
[ Voor 20% gewijzigd door styno op 10-02-2015 22:16 ]
Wat ik zou doen is gewoon willekeurig schakel actor. En daarnaast een z-wave wandzender. Deze zender kun je namelijk of via associatie direct koppelen of juist als scene controller gebruiken. Dit laatste zou ik dan doen en zo kun je met 1 wandzender vaak 12 scenes bedienen. Nou is 4 praktisch te gebruiken want de overige worden lastig te onthouden

De makkelijkste zijn dan: 1x kort omhoog / omlaag of 1x lang omhoog / omlaag. Zover ik mij herinner gaat dit door tot max 3x kort of lang. Keuze genoeg
Duidelijk, bedankt. Dat wil ik inderdaad niet.The-Source schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 22:15:
Ja de status van omschakeling komt binnen MAAR ook schakel het contact gelijk mee. Maar ik begrijp dat je dmv je inschakel vertraging juist niet wil.
Ja, maar ik zit hier met een bestaande installatie waarbij een wandschakelaar ook direct andere dingen aan zet. Die wil ik niet vervangen door z-wave (wordt steeds duurder als er ook nog 2 of 3 extra wandschakelaars erbij moeten).Wat ik zou doen is gewoon willekeurig schakel actor. En daarnaast een z-wave wandzender. Deze zender kun je namelijk of via associatie direct koppelen of juist als scene controller gebruiken. Dit laatste zou ik dan doen en zo kun je met 1 wandzender vaak 12 scenes bedienen. Nou is 4 praktisch te gebruiken want de overige worden lastig te onthouden
Misschien moet ik gewoon een aparte 230V input module gebruiken. Of Qubino een feature requiest mailen, aangezien het best kans heeft dat het met puur software (firmware) op te lossen is.
[ Voor 6% gewijzigd door styno op 10-02-2015 22:27 ]
Mijn huisinstallateur is inderdaad geschikt om de hardware te installeren. Ik kan zelf een controller (basisunit?) neerzetten, en simpele zaken instellen (bij brand mij bellen, bij beweging mij een foto sturen, etc.), maar meer ook niet.
Ik neem dat verbinding maken met de verschillende hardware niet ingewikkeld is. Het ingewikkelde zit 'm vast in het programmeren van de 'activiteiten' die de software voor je moet doen..?
Fibaro HC2 ziet er goed uit. Alleen nu kost dat ding 600 EUR. Is dat nodig? Ik heb een media PC, die kan ik gewoon aan laten staan. Maargoed.
Die HC2 is dus een goed uitgangspunt. Die werkt dus samen met alles waar Z-Wave opstaat? Het ingewikkelde zit 'm in het slim programmeren van alle 'scenes'.
Dus ik moet een flink pakket hardware kopen, met alle sensors, camera's, meters, knopjes, schakelaars, etc. die ik nodig heb, die laten installeren door mijn installateur, vervolgens een diehard Tweakert hebben die 't zooitje slim aan elkaar knoopt voor me.
[ Voor 39% gewijzigd door SunshineCompany op 10-02-2015 23:01 ]
Dus hoe daar rekening mee. En daarnaast is het ook de vraag of alle controllers/ software pakketten wel kunnen bellen.
Als je al een pc hebt, Z-wave stickie erop en dan Domoticz of zoiets erop zetten en eerst maar eens een beetje spelen is mijn advies.
Modules van qubino kun je bepaalde instellingen niet in doen omdat het de concurrent van fibaro is en ze die gewoon minder mogelijkheden geven.
Ik snap niet dat ze daar bij de zwave Alliance niets aan doen want dit is in principe tegen hun regels van universele ondersteuning en compatibiliteit.
Ik blijf een zwave stick met een pi een prachtoplossing vinden:)
in het 'main' tabblad van RFXmngr is alles standaard uitgevinkt (waaronder transceiver type) en vrijwel alle opties zijn grijs (niet selecteerbaar).
Zelfs als ik 'undec on' selecteer (set mode) dan gebeurt er ook na lange tijd niks. Get status geeft ook niks terug (m'n RFXtrx is wel connected). Na de firmware update naar de laatste versie RFXtrx433_Type1_83 is er niks veranderd.
RFXcom: FRXtrx433E batch 0215
Is dit normaal?
Edit: Opgelost!
De connectie in RFXmngr gesloten, de USB stekker losgetrokken, circa 10 seconden gewacht, USB stekker er weer in, RFXmngr gestart, connectie geopend en..... tadaaaa! Nu zijn wel een boel opties kiesbaar en geeft 'get status' reactie.
[ Voor 20% gewijzigd door styno op 11-02-2015 20:05 ]
De RFXtrx433E kan je het beste met de Ext firmware (versie 236 of hoger) flashen tenzij je een protocol nodig hebt dat alleen in Type1 of Type2 zit.
Zie hfdstk 2 in de RFXtrx User Guide voor de lijst van protocollen in elk type firmware (Type1, Type2 en Ext)
Heb deze Kickstarter gebacked: NEEO - The Thinking Remote
Daarnaast een Z-Wave.Me UZB stick besteld en denk dat ik een raspberry pi 2 ga kopen, tenzij iemand dat afraadt (b.v. niet compatible met de stick etc.)?
Is die van jou compatible met openzwave?
Domoticz doet het prima op de (oude en) nieuwe pi
Ik ben afgegaan op eerdere postings in dit topic dat die stick Z-Wave Plus ondersteunt en de stick die jij linkt niet zeker. Tenminste, dat las ik in een posting van jou in dit topic.DRuw schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 22:05:
Waarom die stick en niet deze?: http://www.wirelesswonen.nl/AEO_USB
Geen idee om eerlijk te zijn.Is die van jou compatible met openzwave?
Mooi, dan ga ik daar sowieso mee aan de slag.Domoticz doet het prima op de (oude en) nieuwe pi
In theorie wel ja... Maar dat hebben alle modules in theorie.remondoo schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 22:13:
Ik ben ook aan het kijken voor zo'n usb stick, maar klopt het dat die aeon USB een bereik heeft van 30 meter ?
Is in open veld he...
Elke zwave module is zelf ook weer een "router" (mesh network) dus mocht die het bereik te weinig zijn, dan kun je ook een module ergens achter duwen om je bereik weer te vergrootten.remondoo schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 22:13:
Ik ben ook aan het kijken voor zo'n usb stick, maar klopt het dat die aeon USB een bereik heeft van 30 meter ?
"Wat gebeurt er als ik ook dit knopje dr...."
Zijn vaak de andere devices die problemen hebben met bereik en niet zo zeer de usbstick.DRuw schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 06:22:
[...]
In theorie wel ja... Maar dat hebben alle modules in theorie.
Is in open veld he...
Ik heb zo'n AEON USB stick. Op dezelfde verdieping een Fibaro dimmer en een Danfoss thermostaat.
Alleen de Fibaro actief op die verdieping. Geen probleem. Alleen de Danfoss actief op die verdieping: wel problemen met de Danfoss. Heel onbetrouwbaar. Beide actief: nog niet helemaal goed met de Danfoss. Terwijl je dat wel ivm routing zou verwachten. AEON repeater ertussen op dezelfde verdieping. Alle issues weg. In theorie zou dat niet kloppen ivm routing, maar helaas ziet de praktijk er toch wat anders uit.
Mbt de AEON stick: mooi omdat je hem offline kan gebruiken om een nieuw device in je netwerk op te nemen. Je trekt hem uit je pc en loopt naar je device toe om te includen. Helaas heeft mijn stick last van een bekende bug. Een beetje te veel pollen en hij loopt naar verloop van tijd vast. Op dit moment zou ik persoonlijk dus een andere nemen, of nog heel even wachten op de nieuwe welke op stapel staat....
Jips, V2 en laatste firmware er op. Zijn meerdere mensen met dit probleem. Genoeg terug te vinden op diverse Fora. Al persoonlijk gemeld bij AEON, maar nog geen oplossing voor.The-Source schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 10:31:
Maar heb je de v2 of de eerdere versie? Tevens bij de v2 wel de nieuwste firmware erop? Die overigens al best oud is 1.17 uit mijn hoofd.
Op basis van die lijst had ik voor Type1 gekozen omdat daar meer protocollen in zitten maar het maakt eigenlijk niet uit. Zijn er andere redenen om voor de Ext firmware te kiezen?b_weijenberg schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 21:39:
styno:
De RFXtrx433E kan je het beste met de Ext firmware (versie 236 of hoger) flashen tenzij je een protocol nodig hebt dat alleen in Type1 of Type2 zit.
Zie hfdstk 2 in de RFXtrx User Guide voor de lijst van protocollen in elk type firmware (Type1, Type2 en Ext)
Heb trouwens nog een goedkoop weerstation met outdoor temp/RH sensor (Duits fabrikaat, ben merk ff kwijt) die helaas niet opgemerkt werd door RFXtrx.
Edit: Globaltronics GmbH GT-WS-07s
Ik heb twee kleine projecten die ik graag wil beginnen; het eerste project is het automatiseren van de gang bij de voordeur. Hierbij wil ik twee deur/raam sensoren plaatsen op beide deuren die de gang rijk is. De sensoren moeten er voor zorgen dat het licht automatisch aan gaat wanneer er een bepaalde conditie/status bereikt is en weer uit gaan als deze verbroken word.
voorbeeld waarbij x een waarde zal zijn in lux.
1
2
| if (voordeur == "Open" or gangdeur == "Open") and lichtsensorVD <= x: lichtgang = "Aan" |
Wanneer deze dus niet klopt zal de lamp uit gaan of uit blijven.
Ik wil mijn Raspberry Pi gebruiken met een RaZberry Z-Wave gateway/addon board waarop ik Domoticz wil zetten. Voor de deursensors denk ik aan de Philio Z-Wave Plus 4-in-1 Raam- en deursensor (beweging, temperatuur, licht) en zijn kleine broer Philio Z-Wave Plus 3-in-1 Raam- en deursensor (temperatuur, licht). De 4-in-1 kies ik omdat ik er later een camera op aan wil sluiten en de temperatuursensor om een beter beeld te krijgen van de temperatuur in het huis en later om ook te gebruiken om de verwarming te bedienen. De schakelaar moet zowel via de code als via een knop stuurbaar zijn maar ben er nog niet over uit welke dit moet worden, deze zal echter de huidige knop moeten vervangen.
Nu vroeg ik me af of dit een setup is die werkt of dat ik in de verkeerde richting aan het denken ben. Wat ik zo lees lijkt de software hier geschikt voor maar ben bang dat als ik eenmaal het geld geïnvesteerd heb dat het niet goed werkt of dat ik het beter had kunnen aanpakken.
Het tweede project staat nog even in de ijskast tot ik wat meer weet over de temperatuursensoren.
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Je wilt bijv. dat het lichtniveau minimaal 5 minuten lager dan X lux is en dat de conditie daarna geldig is.
Zelfs kant-en-klare KlikAanKlikUit modules doen dit niet, Tweaker 'nickyb2' heeft voor de ABST-604 schemersensor i.c.m. Domoticz een hysterese-oplossing geschreven: http://tweaken.blogspot.n...ng-schakelen-met-een.html
Maar valt vast ook aan te passen naar een andere sensor
Nu was ik zelf thuis los daarvan al wat aan het klooien met KAKU, maar ze wil ook o.a. graag de gordijnen open en dicht doen daarmee, en het een en ander aan licht aan als ze s 'nachts naar het toilet moet etc..
Ik begrijp dat ik via Homewizard http://www.homewizard.nl/productinformatie/homewizard.html/ o.a ook spullen van Somfy (o.a. de gordijnen dus) kan aansluiten, maar ook KAKU.
Wie heeft daar wat ervaring mee, en kan me en beetje op weg helpen, ik wil graag dat het out-of-the-box werkt, en niet zelf heel erg gaan lopen knutselen. het moet ook door een ander t.z.t. vervangen of aangepast kunnen worden.
Graag zou ik in het zelfde systeem ook een deur opener hebben.
Graag een reactie of er een deur opener is te bedienen met de home wizard, en ervaring of het allemaal zo simpel aan elkaar te knopen is als het lijkt. Het is een 1/2 uurtje rijden bij mij vandaan, t zou prettig zijn als het redelijk simpel en betrouwbaar werken gaat.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Het is goed ingeleerd in Domoticz en het werkt ook als ik de ingangen van de sensor aanstuur door middel van een schakelaar (dan gaat de bijbehorende uitgang ook aan). Maar als ik in domoticz direct de ingang aanstuur dan stuurt hij de uitgang niet aan. Volgens mij moet dit ook kunnen? Het maakt toch niet voor niets een switch aan in domoticz?
De uitgangen lopen een op een met de fysieke input.
Dat domoticz er een switch van maakt is mooi om makkelijk te programmeren op basis van de input van de sensor, wekt wel ten onrechte de indruk dat het de andere kant ook op werkt..
Maak er eens een 'contact' van? Dan kun je de ingang niet meer aansturen maar dat lijkt me sowieso een realistischere werking van een fysiek contact, wat CyBeRSPiN ook lijkt te zeggen.Len schreef op zondag 15 februari 2015 @ 20:11:
Ik heb nu een probleem met de FIBARO System FGBS001 Universal Binary Sensor. Deze wil ik gebruiken om op afstand mijn alarm in en uit te schakelen.
Het is goed ingeleerd in Domoticz en het werkt ook als ik de ingangen van de sensor aanstuur door middel van een schakelaar (dan gaat de bijbehorende uitgang ook aan). Maar als ik in domoticz direct de ingang aanstuur dan stuurt hij de uitgang niet aan. Volgens mij moet dit ook kunnen? Het maakt toch niet voor niets een switch aan in domoticz?
[ Voor 18% gewijzigd door styno op 15-02-2015 21:53 ]
Ik vrees dat CyBeRSPiN gelijk heeft. De voorbeelden in de handleiding zijn ook dat de sensor meer een doorgeefluik is van de status.
Geen voorlichting gehad/gevraagd bij de shop? Misschien dat je nog kunt ruilen?
Een deuropener aansturen via Kaku lijkt me niet zo verstandig. Het protocol kent geen beveiliging en heeft maar 256 unieke adressen waar apparaten op reageren. Met een Rfxcom en een scriptje om alle adressen af te lopen zou iemand de deur kunnen openen.Andre1973 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 00:30:
Ik ben gevraagd door iemand die sinds kort (1/2 december '14) helaas halfzijdig verlamd is om het huis waar ze alleen en zelfstandig in woonde en weer in wil gaan wonen (1//2 maart '15) aan te passen met wat domotica. Het is gelijkvloers in een appartement (wel wat beton dus) voor iemand die nu in een rolstoel zit en ook een klein stukje met een 4-poot stok kan lopen.
Nu was ik zelf thuis los daarvan al wat aan het klooien met KAKU, maar ze wil ook o.a. graag de gordijnen open en dicht doen daarmee, en het een en ander aan licht aan als ze s 'nachts naar het toilet moet etc..
Ik begrijp dat ik via Homewizard http://www.homewizard.nl/productinformatie/homewizard.html/ o.a ook spullen van Somfy (o.a. de gordijnen dus) kan aansluiten, maar ook KAKU.
Wie heeft daar wat ervaring mee, en kan me en beetje op weg helpen, ik wil graag dat het out-of-the-box werkt, en niet zelf heel erg gaan lopen knutselen. het moet ook door een ander t.z.t. vervangen of aangepast kunnen worden.
Graag zou ik in het zelfde systeem ook een deur opener hebben.
Graag een reactie of er een deur opener is te bedienen met de home wizard, en ervaring of het allemaal zo simpel aan elkaar te knopen is als het lijkt. Het is een 1/2 uurtje rijden bij mij vandaan, t zou prettig zijn als het redelijk simpel en betrouwbaar werken gaat.
Z-wave is beter qua beveiliging. Mijn ervaring is dat je (zeker als beginner) wel wat moet prutsen om spullen aan de praat te krijgen. Wellicht gaat het makkelijker met de kant en klare gateways van Fibaro, Miscaverde of Zipato.
http://www.invitedsmartlock.com/
Heb hem vandaag binnen gekregen dus kan nog niet zeggen hoe en of het goed werkt.
Heb vandaag ook met homewizard gebeld met de vraag over toegangsdeuren, en daarmee kwam ik ook bij invitedsmartlock uit, ze houden me op de hoogte van ontwikkelingen in combinatie met homewizard.HeroS schreef op maandag 16 februari 2015 @ 13:32:
Homewizard heeft een koppeling met deze fabrikant:
http://www.invitedsmartlock.com/
Heb hem vandaag binnen gekregen dus kan nog niet zeggen hoe en of het goed werkt.
en dit geven ze aan op de site wat veiligheid betreft:
De Invited Smart Lock is door SKG gekeurd en veilig bevonden. Invited wordt geleverd met een 2-sterren SKG cilinder.
De signalen worden gecodeerd verstuurd, waarbij gebruik gemaakt wordt van de modernste AES 128 bits encryptie. Elke keer dat er een signaal verstuurd wordt, is deze random vernieuwd. Hierdoor is het afluisteren van signalen zinloos.
[ Voor 30% gewijzigd door Andre1973 op 16-02-2015 14:06 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ik heb gewoon bij een shop wat online besteld. Die sensor ga ik gewoon gebruiken, maar dan alleen de inputs.CyBeRSPiN schreef op zondag 15 februari 2015 @ 22:16:
Je zult dus een Relay switch moeten hebben, of zelf wat anders knutselen met bijv. arduino/Pi achtige modules.
Geen voorlichting gehad/gevraagd bij de shop? Misschien dat je nog kunt ruilen?
Nu kan ik in ieder geval zien in Domoticz dat mijn alarm is ingeschakeld. Dan wil ik een lamp gaan aansturen tussen sunset en 23:30 aan gaat (en nog wat meer sturingen)...
5 euro voor een Home Easy schakelaar. Is dat wat met een RFXCOM? IK meen gelezen te hebben dat ze een lange burst hebben als je het gebruikt. 5 seconden oid?
Bedankt voor de tip, zal er morgen eens een paar ophalen aangezien ik er toch altijd langs kom. Kan ik dat ook even testen.Len schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:34:
pricewatch: Home Easy Draadloze wandschakelaar Opbouw 1-kanaals HE842
5 euro voor een Home Easy schakelaar. Is dat wat met een RFXCOM? IK meen gelezen te hebben dat ze een lange burst hebben als je het gebruikt. 5 seconden oid?
[ Voor 65% gewijzigd door sweebee op 17-02-2015 21:36 ]
Dit is inderdaad een goed idee. Had er niet aan gedacht dat het licht zou kunnen gaan flikkeren. Heb het script nu aangepast zodat dit niet meer gebeurd. Wanneer ik de deur naar de hal open maak checkt hij om de minuut of het donder genoeg is om de lamp aan te doen, met uitgaan staat de frequentie nu om de 5 minuten. Dat moet toch wel genoeg zijn om een gast zijn/haar jas uit te laten doen en door te lopen naar de woonkamer. Wanneer ik de beide deuren dicht heb gaat de lamp na 1 minuut vanzelf uit.ThinkPadd schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 23:59:
Wat je sowieso nodig gaat hebben in dat voorbeeld is een hysterese. Anders gaat je licht aan/uit/aan/uit doen als er een wolkje over drijft.
Je wilt bijv. dat het lichtniveau minimaal 5 minuten lager dan X lux is en dat de conditie daarna geldig is.
Zelfs kant-en-klare KlikAanKlikUit modules doen dit niet, Tweaker 'nickyb2' heeft voor de ABST-604 schemersensor i.c.m. Domoticz een hysterese-oplossing geschreven: http://tweaken.blogspot.n...ng-schakelen-met-een.html
Maar valt vast ook aan te passen naar een andere sensor
Ik ben zelf echter niet zo goed met stroomdingen. Waar moet ik opletten als ik de lichtknop die in de muur zit wil vervangen door een Z wave systeem die zowel een knop heeft die werkt en aangestuurd word door via een draadloos signaal. Waar moet ik op letten bij het plaatsen en heeft iemand ervaring met een bepaald model?
[ Voor 11% gewijzigd door jdh009 op 18-02-2015 09:05 ]
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999