Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 42 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 15:32
Nu we onze nieuwe woning stilaan een beetje gewend raken begin ik erover te denken om wat extra comfort toe te voegen.

Het eerste wat ik graag zou doen is ervoor zorgen dat ik alle verlichting van buitenshuis zou kunnen bedienen. Enerzijds om onnodig energieverbruik te vermijden als er weer eens een lamp blijft branden, en anderzijds als bijkomend afschrikmiddel om inbraak tegen te gaan.

Ik wil eigenlijk niet al te veel uitgeven of verbouwen, dus was ik op zoek naar een wandschakelaar met ingebouwde wifi of RF (+hub) die gewoon m'n bestaande schakelaars zou kunnen vervangen.

Daarbij kwam ik dan op 2 mogelijke kandidaten uit:
Broadlink TC1: http://www.broadlink.com.cn/tc/
Wlansmart schakelaars: http://www.aliexpress.com...nal/337490_258877461.html

Spijtig genoeg vind ik alleen enkelpolige schakelaars, terwijl de meeste lichtpunten in de woning vanop 2 plaatsen aan te sturen zijn waardoor ik dus dubbelpolige schakelaars nodig heb.

Kent er iemand dergelijke schakelaars, of een ander systeem waarbij ik alleen de huidige schakelaars dien te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 11:01
FORZAM schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:33:

Kent er iemand dergelijke schakelaars, of een ander systeem waarbij ik alleen de huidige schakelaars dien te vervangen?
Niet via WIFI, maar de (meeste) systeem 2000 Modules van Gira hebben een nevenaansluiting waardoor je een 2e pulsschakelaar of bewegingsmelder/tijdklok kunt plaatsen op de plek van de 2e schakelaar.
Met een eNet opzetstuk is de schakelaar dan ook draadloos te schakelen.

Dit is ook hoe ik mijn huidige trapschakelaars wil vervangen. Aanpassing in de draden is dan niet nodig. Je laat gewoon een van de huidige schakeldraden weg, en je gebruikt de bruine en zwarte draad die over blijft voor het puls signaal naar de hoofdmodule.

Je zal dan echter wel het complete domotica systeem moeten installeren als je er optimaal gebruik van wil maken. Dus server, mobile gate, etc....

[ Voor 16% gewijzigd door Cobaltjeh op 08-01-2015 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
Cobaltjeh schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:40:
[...]

Niet via WIFI, maar de (meeste) systeem 2000 Modules van Gira hebben een nevenaansluiting waardoor je een 2e pulsschakelaar of bewegingsmelder/tijdklok kunt plaatsen op de plek van de 2e schakelaar.
Met een eNet opzetstuk is de schakelaar dan ook draadloos te schakelen.

Dit is ook hoe ik mijn huidige trapschakelaars wil vervangen. Aanpassing in de draden is dan niet nodig. Je laat gewoon een van de huidige schakeldraden weg, en je gebruikt de bruine en zwarte draad die over blijft voor het puls signaal naar de hoofdmodule.

Je zal dan echter wel het complete domotica systeem moeten installeren als je er optimaal gebruik van wil maken. Dus server, mobile gate, etc....
Bedankt, maar ik wil dus net vermijden om het hele systeem te moeten plaatsen.
Ventilatie hebben we niet, verwarming zal met een slimme thermostaat werken en een alarmsysteem met bewegingsmelders en deurcontacten is reeds aanwezig.

Het gaat me dus puur om de verlichting en eventueel ooit een push-melding als de deurbel gaat, dus om daar zo'n heel systeem voor te installeren gaat me te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KlikAanKlikUit schakelaars en ontvangers, en dan een Raspberry Pi met Domoticz en een RFXCOM transceiver?

Of diezelfde KlikAanKlikUit-modules en pilight op een Raspberry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
ThinkPadd schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:56:
KlikAanKlikUit schakelaars en ontvangers, en dan een Raspberry Pi met Domoticz en een RFXCOM transceiver?

Of diezelfde KlikAanKlikUit-modules en pilight op een Raspberry.
Dat kan inderdaad, maar dan moet ik dus investeren in de ontvangers + extra draadloze schakelaars op de muur plaatsen die dan ook nog eens op batterijen werken. Dat lijkt me een beetje dubbelop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 21:42:

Nu ben ik al een tijdje opzoek naar een draadloos domotica systeem waarbij feedback essentieel is.
Eaton heeft met XComfort ook al jaren een systeem met bidirectionele communicatie en routing dat geschikt is voor de installateur. Helaas is de website nogal archaïsch vergeleken met die van Gira.
Cobaltjeh schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:25:
[...]

Daarnaast heb ik de logs van de eNet server doorgespit en deze bevat logregels als 'KNX-RF Stack initialized'. Dus of een programmeur van Gira heeft een grote fout gemaakt, of het eNet systeem is al onderdeel van KNX-RF, waardoor een koppeling overbodig is omdat het al onderdeel is van KNX.

Antwoord op deze vragen krijgen we denk ik pas in de loop van 2015, wanneer gira hun nieuwe draadloze KNX systeem gaat aankondigen.
Het is goed mogelijk dat Gira de KNX-RF stack heeft gebruikt als communicatietechnologie voor eNet. De meerwaarde zit 'm in de intuïtieve user interface en visualisatie waarmee de eindgebruiker zelf het systeem kan configureren. KNX gebruikt daar ETS voor wat niet bepaald gebruiksvriendelijk is en vanwege de hoge kosten alleen interessant is voor installateurs. Met ETS kun je elk KNX-apparaat configureren (mits de fabrikant er een profiel voor levert dat je kunt importeren in ETS). eNet kan alleen overweg met apparatuur waar Gira ondersteuning voor heeft ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Femme schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 11:00:

[...]

Het is goed mogelijk dat Gira de KNX-RF stack heeft gebruikt als communicatietechnologie voor eNet.
Klopt maar Hager / Berker werkt ook met een vergelijkbaar KNX-RF systeem. (Quicklink KNX-RF) Hierbij zijn er 3 manieren van configuren:

1 Simpel op de modules zelf, door het indrukken van setup knoppen.
2 Geavanceerd met draadloze configuratie handzender.
3 Complex door het plaatsen van een omzetter van KNX-RF naar KNX-TP (bedraad), op deze manier kan je ETS gebruiken.

Als Gira een soortgelijke module als (3) maakt zou dit het systeem naar een veel hoger niveau brengen voor de mensen die een veel geavanceerder systeem willen, maar niet in de mogelijkheid zijn om het renovatie proces in the gaan wat voor KNX nodig is.

Raar dat ze echt duidelijk aangeven dit niet te gaan doen, terwijl ze voor het oude busssyteem wel een KNX module hebben: http://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=452636

[ Voor 10% gewijzigd door Cobaltjeh op 08-01-2015 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Laatst online: 19-09 20:29

HeroS

SmartHome Nerd

Het is weer oorlog op het Fibaro forum. Mijn hemel.

Zijn er wel mensen met een goed werkende HC2 > 4.0 versie?

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:49
Ja hoor, heb gisteren 4.0 erop gezet en werkt als een zonnetje :)

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

HeroS schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 13:56:

Hou jij tegenwoordig alle fora bij ;)
Het blijft wel een gedoe he bij Fibaro.... 8)7

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 16:10
Op de zaak hebben we een bel/intercom systeem (Tegui T-71E handset) welke we op afstand willen kunnen bedienen.

De behuizing al even los gehad en ziet er simpel genoeg uit vermoedelijk genoeg ruimte om daar een Fibaro UBS in te bouwen.

Qua power krijgt de handset helaas 12v AC ipv 12v DC wat de UBS nodig heeft dus daar moet een adapter bij. Geen probleem, zit een stopcontact vlakbij.

Qua aansluitingen heeft deze het volgende:
1E Call (Electronic) (Klem electronisch belsignaal)
2 Common (Massa spraak, bel en opener)
3 Lock (Klem schakelt deuropener)
4 Speech Out (Klem spraak telefoon naar buiten)
5 Speech In (Klem spraak buiten naar telefoon)
P Aux Button (Klem pot. vrije drukker)
P Aux Button (Klem pot. vrije drukker)

De input van de UBS kan aan 1E (belsignaal ontvangen) en de output aan 3 (deur openen).
Is het zo simpel of kan dat niet zomaar? Ben meer van de software dan hardware zeg maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@Druw
Niet perse hoor maar wat daar allemaal gepost wordt is soms wel eens hilarisch om te lezen. Het is natuurlijk wel zeer lullig/vervelend voor de mensen welke zo'n systeem hebben.

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/FILES%2F2015%2F01%2Fzipato-micromodule-switch-review-hd.jpg.axdx

Review van Zipato MM switch double is ook klaar:
http://www.domotica-blog....micromodule-switch-double

Best aardige module als je iets meer ruimte hebt om hem in de bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
Mooie review kan je op deze modules ook led lampen aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Is geen dimmer...Dus moet geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-10-2021

Er zijn nog wat kleine zaken die niet goed werken maar het systeem lijkt stabiel.
Zelf kom ik vanaf een beta versie en ben benieuwd naar ervaringen met een update vanaf een andere stabiele versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Iemand al eens iets gedaan met Insteon? Begreep dat dat zowel draadloos als via powerlines communiceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24

Ik ga het niet meer proberen; eerst maar eens zien dat het forum positief reageert op een nieuwe versie voordat ik er ook maar over ga denken om over te gaan. Echt een ongelofelijk stelletje prutsers daar bij Fibaro hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Ja hebt gelijk alleen is het nog steeds wel een van de mooier uitziende, goed werkende systemen en de 4.0 release werkt prima bij mij (inmiddels 3 dagen draaiend zonder problemen). In combinatie met Domoticz werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Dat is dan wel goed om te horen, blij dat het bij jou goed werkt. Aangezien bij mij ook verwarming erop zit en ik echt geen tijd over heb voor geknutsel durf ik het momenteel echt niet aan. Maart/april ga ik het wel eens een keer proberen, stuur m'n vrouw wel een week op vakantie ofzo... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Hahaha, das ook een optie, wij hebben Nest eraan gekoppeld hier en dat werkt tot nu toe nog altijd prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:12
tcviper schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 15:22:
Ja hebt gelijk alleen is het nog steeds wel een van de mooier uitziende, goed werkende systemen en de 4.0 release werkt prima bij mij (inmiddels 3 dagen draaiend zonder problemen). In combinatie met Domoticz werkt het prima.
Voor het geld van een HomeCenter2 kun je ook HomeSeer3 pro aanschaffen (dat is inclusief designer) en je kunt dan helemaal je eigen interface maken. Scripts maken... je kunt het zo gek niet verzinnen of het is er. Wel veel betaalde plugins, maar die werken dan ook goed.

Er is met regelmaat een actie dat er 30 tot 50% van de software prijs af gaat

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 13:29
Luxaflex automatisering.
In de afgelopen maanden heb ik heel wat uren gestoken in het inbouwen van een tiltmotor in de Luxaflex in de woonkamer (balkmaat 50x55). Voor onze luxaflex was geen standaard motor leverbaar. Na eerst alle motorleveranciers bekeken te hebben kwam ik tot de conclusie dat er geen was die ik kon gebruiken. Ze liepen allemaal te snel naar mijn zin(23 omwentelingen per minuut) of waren qua maat niet te gebruiken.
Goed alternatief was nog de draadloze somfymotor wirefree RTS tiltmotor. https://www.youtube.com/watch?v=B5C53EU2TDo Deze kan helaas zijn positie niet terugmelden aan de domoticacontroller (zipato).
Uiteindelijk heb ik besloten het dan maar zelf te maken.
Om mensen te helpen die dit ook van plan zijn en hun de zoektocht te besparen geef ik mijn materiaallijst. Het meeste is bij Conrad vandaan. Ik heb de bestelnummers er achter gezet.

Motor 12 volt - 9 rpm bestelnummer 221936
Toerenregelaar 222347
2 eindschakelaars 704224
2 stelringen om eindschakelaars te bedienen 225550
2 relais 503329 om de draairichting te bepalen
Diversen: 4 dioden 1A, 12 volt stekkervoeding, Sok rioolbuis 40 mm (gamma),Rubber inzetstuk riool 40 mm (gamma)
Koppeling motor naar as luxaflex.Dit is het lastigste Ik heb daar, naar lang zoeken een koppeling voor gevonden maar die is helaas niet zomaar te bestellen. Middels een toerenregelaar kan ik zelf precies bepalen hoe snel de motor gaat.
In de luxaflex heb ik eindschakelaars gemaakt die de stroom onderbreken als de motor te ver door draait. Bij het testen is me dat een keer gebeurd en de gehele bovenbalk werd getordeerd. Dus qua kracht is de motor zeker goed, maar de schakelaars zijn dus ook echt nodig.
Ik heb zelf twee luxaflexen op deze manier aangesloten op één regelkast. De toerenregelaar kun je gemeenschappelijk gebruiken.
De besturing via Z-wave loopt via een Duwi shutter controller. (let op scheiding 220v voeding Duwi en zwakstroom van dit) De kosten zijn ca 75 euro voor één luxaflex en 50 voor elke volgende. Dit is exclusief de Duwi.

Het geheel draait nu ca 2 maanden naar tevredenheid. Voordat de lichten automatisch aangaan bij afwezigheid gaan eerst de luxaflex dicht.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/12663424/luxaflex%20sturing.JPG
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/12663424/luxaflexdeel.JPG
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/12663424/luxaflex%208.JPG
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/12663424/luxaflex%209.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door Anjos op 10-01-2015 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leuk gemaakt :) Al zou ik er niets aan hebben, ik heb van die smalle luxaflex en daar past amper een motortje in volgens mij.

Waarmee heb je het schema trouwens getekend?

[ Voor 54% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2015 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Mooi gedaan Anjos en top dat dit soort info gedeeld wordt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
ThinkPadd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 11:43:
Leuk gemaakt :) Al zou ik er niets aan hebben, ik heb van die smalle luxaflex en daar past amper een motortje in volgens mij.

Waarmee heb je het schema trouwens getekend?
In mijn 25 mm luxaflex had ik eerder al een motor gemaakt.
Daar had ik deze gebruikt: https://www.conrad.nl/nl/...9067.html?sc.ref=Homepage.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/12663424/IMG_0724.JPG
Bij een 2 meter brede luxaflex ging dit goed.

Let op: dit motortje is 3-6 volt en kan dus niet zomaar aangesloten worden op de schakeling boven!
Uiteraard is het principe wel te gebruiken. Dan zou je een andere toerenregelaar moeten zoeken die 6 volt geeft.

Schema heb ik gemaakt met: http://www.digikey.com/schemeit

[ Voor 20% gewijzigd door Anjos op 10-01-2015 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:14
Heeft iemand hier ervaring met elektrisch bedienbare verticale lamellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
Ik heb geen ervaring, maar kijkend naar mijn vertikale lamellen van 1 meter breed valt op dat er ook een as doorheen loopt die alles aandrijft. De kracht die nodig is is heel laag. De balk is wel kort omdat de laatste lamel vlak bij het uiteinde zit.
Wat je zou kunnen doen is aan de lamelbalk een flexibele as zetten bijvoorbeeld: https://www.conrad.nl/nl/...-mbs-02-donau-826515.html.

Hiermee kun je de motor wat verder weg zetten van van de balk.
Een beetje geknutsel maar het zou moeten werken.

Als je iets meer ruimte hebt zou het bovenstaande minimotortje ook moeten werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Anjos op 11-01-2015 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb dit weekend eindelijk kans gezien om verder te komen met de Wago-plc's. Uiteindelijk heb ik maar een Wago 750-881 starterkit aangeschaft om aan de Wago-versie van Codesys te komen. De starterkit bestaat uit een plankje met een din-rail waarop een 24V-voeding, de veldbuscontroller, twee uitbreidingsklemmen met digitale in- en uitgangen en een tweevoudige schakelaar zijn gemonteerd om wat te kunnen spelen met de plc. Ook wordt er een usb-kabel meegeleverd om o.a. de ethernet settings van de controller te configureren voor als het niet lukt om verbinding te maken met het ding via ethernet (bijv. omdat het ip onbekend is). Helaas werkt die kabel niet op de 750-841 die ik al had liggen.

Na wat prutsen is het gelukt om de status van de digitale in- en uitgangen uit te lezen en om de digitale uitgangen aan te sturen via een modbus/tcp-verbinding tussen de Wago en de domoticaserver waar IP Symcon op draait. Het uitlezen van de status doet IP Symcon door met een bepaalde interval de Wago-controller uit te lezen. Heel efficiënt is dit niet (bij een verandering van de status van een ingang zou het slimmer zijn om de plc een berichtje te laten sturen naar IP Symcon) maar het werkt wel goed. Bij een interval van 200ms komen veranderingen van een 'wipptaster' (geen idee hoe je dat in het Nederlands noemet, ik bedoel een schakelaar die alleen contact maakt zolang je de schakelaar indrukt) altijd wel door.

Met Codesys doe ik vooralsnog niets behalve de juiste configuratie van de uitbreidingsklemmen invoeren. Codesys biedt de keuze uit diverse vage programmeertalen die zijn gedefinieerd in de IEC 61131-3-standaard. Vooralsnog heb ik geen zin om me daar in te verdiepen. Vanuit IP Symcon kan ik de logica eenvoudiger instellen of programmeren via sleur&pleur en php-scripts. Een nadeel hiervan is wel een groter aantal single point of failures. Voor het aansturen van de verlichting heb ik IP Symcon nodig op een Windows-server, de Wago-plc om voedingen te schakelen en Enttec ODE Artnet-interface om de led-drivers aan te sturen via dmx. Als je alles in de plc doet en een dmx-interface direct aan de plc hangt is IP Symcon geen spof meer (maar wel een point of failure wat betreft bediening van de verlichting vanuit de iPhone-app of webinterface van IP Symcon).

Nu dat het werkt ben ik begonnen met het afbreken van mijn bestaande installatie die bestond uit een multiplex plank waarop inbouwdozen met Fibaro double relay schakelactoren waren geplaatst die één of meerdere opbouw-wcd's van spanning voorzagen. Op de opbouw-wcd's waren de voedingen aangesloten. Er werd een allegaartje van voedingen en led-drivers gebruikt die ik het verzameld toen ik aan het experimenten was met rgb-leds.

Schakelbord

Inmiddels weet ik beter wat ik nodig heb en heb ik alle led-drivers vervangen door EldoLED's PowerDrive of Ecodrive voor constant current leds en EldoLED's LinearDrive voor constant voltage leds. De voedingen zijn 24V Mean Well passief gekoelde exemplaren met een vermogen van 240 of 320W. Er zit ook nog een 12V voeding tussen omdat ik ergens een 12V ledstrip heb ingebouwd. De voedingen voor de led-verlichting worden geschakeld via relais zodat de drivers geen energie verbruiken als de verlichting uit is (dwz volledig gedimd). De relais, schroefklemmen voor de stroomverdeling, Wago-plc, 1-Wire controller en hub en de kleinere 5V en 24V voedingen voor permanente voeding van o.a. de plc en bewegingsmelders worden op din-rails gemonteerd en de bekabeling wordt netjes weggewerkt in kabelgoten. Dit gaat overigens nog wel een uitdaging worden.

Het begin is inmiddels gemaakt:

Schakelplank v2 work in progress

Schakelplank v2 work in progress

Op de onderste rij de 230V stroomverdeling, relais voor o.a. het schakelen van de led-voedingen, 5V/12V/24VDC voedingen, 5V en 24V stroomverdeling, Wago plc en 1-Wire controller+hub en schroefklemmen voor de 1-Wire stroomverdeling en databus. Op de tweede rij de 24VDC voedingen voor de led-verlichting. Daarboven moet nog een rail en kabelgoot komen waar schroefklemmen voor de stroomverdeling naar de led-drivers op komen. Daarboven komt over de hele breedte een rij met de led-drivers. Het vermogen van de voedingen is 20 tot 50 procent ondergedimensioneerd ten opzichte van het maximum vermogen van de leds dat op de voeding is aangesloten. Het werkelijk verbruik van de leds is veel lager dan het maximum vermogen omdat de drie kleuren van de rgb-leds nooit allemaal tegelijkertijd volop meedraaien en omdat sommige powerleds op een lagere stroomsterkte worden aangestuurd dan waarop ze hun maximum vermogen leveren. Zo heb ik minder voedingen nodig en krijgen de voedingen voldoende belasting om efficiënt te presteren.

Mijn inner-Steve vond het nodig om de plank zwart te verven voor een esthetischer resultaat ;) . Hij glanst nog een beetje omdat de verf niet helemaal droog was maar ik verder wilde :) .

De schroefklemmen voor op din-rails kosten een godsvermogen (€ 1,20 per stuk ofzo) maar zijn wel ideaal om voedingskabels aan te sluiten en kabels voor de 1-Wire bus te daisychainen.

Als ik klaar ben met het bovenstaande projectje (gaat nog wel minimaal twee weekenden duren schat ik) ga i verder met het bouwen van schakeldoosjes voor het aansturen van de vloerverwarmingsventielen. Ik heb vijf vloerverwarmingsverdelers in huis met in totaal 52 groepen verdeeld over 19 vertrekken. Bij Conrad heb ik een mooi doosje gevonden waarin een din-rail van 20cm ingebouwd kan worden en die genoeg hoogte biedt voor een Finder-relais. Op de din-rails komt voor elke ruimte op de vloerwarmingsverdeler een relais en een groepje schroefklemmen waarop de thermoelektrische actuatoren worden aangesloten die de ventielen van de vloerverwarming openen en sluiten. Aavankelijk was ik van plan om te schakelen met Fibaro double relay schakelactoren. De kosten hiervan zijn zo'n 30 euro per relais. Een Wago 750-504 viervoudige digitale uitgang haal ik voor 20 euro op eBay en een relais kost een tientje. Totale kosten per te schakelen last 15 euro (weliswaar exclusief bekabeling maar een utp-kabel of 10-20 meter kost ook niet veel). Als je de controller eenmaal hebt is het Wago 750-systeem voor schakelen erg betaalbaar. Voorwaarde is natuurlijk wel dat bedrade aansturing mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 14:17
wow! erg indrukwekkend!
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubentje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-09 19:10
Ik kwam dit tegen, denk dat sommige dit ook wel interessant vinden:
http://www.codeproject.co...crosoft-Kinect-Point-Clou

Deze man heeft een z-wave domotica controller gemaakt op basis van een kinect(v1 en v2) en een Netduino.
Al zijn code is open source, vraag mij af waarom hij nog geen Homey achtig product op de markt heeft gebracht.

:9 Mischien dat we over 10 jaar in elk huis een combinatie van spraak en gestures gebruiken voor het aansturen van alle huishoudelijke apparaten. Als je het filmpje van hem bekijkt is het in ieder geval niet zo ver gezocht meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:55
Wat een gaaf idee! Dat je gewoon naar iets in je kamer wijst en het dan aan of uit gaat.

Maar.. ik betwijfel of het praktisch is.. Net als spraakbesturing.. Moet nog zien hoe dat Homey gaat werken, idee is leuk.
Als het een keer fout gaat dan begint de ergernis. Gaat het nog een paar keer fout dan wordt het niet meer geaccepteerd..
Op mn tv zit ook spraakherkenning en soort van gesture herkenning.. No way dat ik dat gebruik.. Ziet er idioot uit en afstandsbediening is 100x makkelijker en sowieso betrouwbaarder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Laatst online: 18-09 16:10
CyBeRSPiN schreef op maandag 12 januari 2015 @ 16:23:
Ziet er idioot uit en afstandsbediening is 100x makkelijker en sowieso betrouwbaarder :)
En sneller. "TV aan" of even op een knopje drukken. Tsja :)
Als het net zo als de spraakbesturing van de Tomtom gaat:

> "Navigeer naar Adres"
< "Spreek het adres"
> "blablablal straat 12345, plaats"
< "Zeg het nummer van de lijst"
> "Nummer 1" (ja, want "een" is niet voldoende)
< "Navigeren naar, Nummer 1, blablablal straat 12345, plaats?
> "Ja"
< "Route wordt berekend"

Omslachtig gebeuren daar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Iemand op de forums hier die met het Insteon systeem al es gewerkt heeft? Is dat wat? Begrijp dat het zowel over elektriceitsnet als Draadloos functioneert. Ziet er interessant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik heb kinect ook gehad op mijn homeseer installatie en heb het ook al lang weer de deur uit gedaan. Vind het gewoon niet praktisch. Want sommige gestures zijn ook normale handelingen. Natuurlijk kun je zelf kiezen welke maar de keizers zijn te beperkt EN je hebt vrij veel licht nodig voor goede herkenning. Dus echt sfeer verlichting is er niet meer bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verkeerde topic.

[ Voor 81% gewijzigd door DennusB op 14-01-2015 11:31 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 17:13
Weet iemand een betaalbare luchtvochtigheid + temperatuur sensor die je kan wegwerken in bv een inbouwdoos in de muur/plafond met zwave? Zou dit ook te realiseren zijn met een Fibaro Universele Binaire Sensor?
Wat ik niet zoek is een pukkel aan de muur zoals die van everspring... De bedoeling is om in elke ruimte dit soort sensoren onzichtbaar te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

een TX320 openklussen? is wel op RF maar werken prima en kosten bijna niets bij de kijkshop :+ .

[ Voor 28% gewijzigd door DRuw op 14-01-2015 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 14:58
Sinds vandaag kan ik mijn LIFX lampen (http://lifx.co/) koppelen aan IFTTT. Nu zou ik graag bij binnenkomst van mijn woning de lampen automatisch laten aanspringen.
Zijn er motion sensors op de markt die verbonden kunnen worden met IFTTT?

Ik heb het volgende al gevonden, maar ik verwacht dat de delay gigantisch is omdat er wordt gewerkt met een email trigger.
http://www.instructables....m-Arduino-using-Lithouse/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Waarom IFTTT? Waarom niet iets maken wat rechtstreeks de LIFX api aanroept?
Met een Spark Photon icm een PIR-sensor bijv.. (supercompact wifi-enabled en Arduino achtig device, via internet te programmeren en je kan vrij simpel iets aanroepen binnen je lokale wifi netwerk, of alsnog IFTT..)

Mijn ervaring met IFTTT is dat het allesbehalve realtime is.. En voor dit soort dingen is dat echt een showstopper lijkt me..

21-1-2014:

Kreeg net een uitnodiging van Qubino om gratis naar de Integrated Systems Europe (ISE) in de Amsterdam RAI te gaan van 10-12 februari.
Ik ga niet, maar er zijn wel heel veel bedrijven aanwezig.
Ook op gebied van domotica (o.a. Fibaro, Qubino, KNX, Gira), en veel voor mij onbekende namen met wellicht wel interessante oplossingen:
http://www.iseurope.org/h...ation&gname=Exhibitorlist

Zijn er tweakers die wel gaan? Weet niet of mijn uitnodiging overdraagbaar is.

[ Voor 38% gewijzigd door CyBeRSPiN op 21-01-2015 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:26
Ik ben van plan om mijn gordijnen automatisch aan te gaan sturen d.m.v. het Kallox systeem. Ik heb onder andere de berichten in dit topic hierover al meerdere keren gelezen, maar toch heb ik nog een aantal vragen hierover en ik hoop dat iemand mij hier bij kan helpen.

1. Zijn de gordijnen ook tussentijds te stoppen op een bepaalde stand wanneer er gebruik wordt gemaakt van aansturing via de RFXcom of via de 2x 1,5kW fibaro module?
2. Als de tussen positie mogelijk is, kan dit dan alleen door zelf op het juiste moment op een knop te drukken, of kan dit bijvoorbeeld ook via scenes/LUA?
3. Is er een voordeel, en zo ja welke, om de fibaro module te gebruiken t.o.v. de RFXcom, aangezien dit gordijn toch geen positie melding geeft?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomBoBo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-09-2021
SkorpionNL schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 21:33:
1. Zijn de gordijnen ook tussentijds te stoppen op een bepaalde stand wanneer er gebruik wordt gemaakt van aansturing via de RFXcom of via de 2x 1,5kW fibaro module?
2. Als de tussen positie mogelijk is, kan dit dan alleen door zelf op het juiste moment op een knop te drukken, of kan dit bijvoorbeeld ook via scenes/LUA?
3. Is er een voordeel, en zo ja welke, om de fibaro module te gebruiken t.o.v. de RFXcom, aangezien dit gordijn toch geen positie melding geeft?
3. Het maakt niet uit welke schakeltechniek je gebruikt, zolang het maar 'pulsed', en je drie standen kan schakelen: open, dicht en stop. Ga voor wat je zelf het meeste hebt danwel vertrouwd mee bent.. Ik heb geen RFXcom, maar wel 6 Kallox rails. Fibaro vraagt dan dus 9 modules. Iets te gortig (€€€) als je het mij vraagt. Ik overweeg Raspberry Pi's in te zetten, omdat ik a. een LAN aansluiting en 220V in de buurt heb en b. de Pi ook nog beweging, temperatuur en vochtigheid kan laten meten. Voeg er nog een PiCam aan toe en het plaatje is compleet (vol). Het is er nog niet, dus kijk ik ondertussen ook nog even naar Arduino ;)
2. Positie bepalen kan m.i. door de tijd naar volledig open/dicht te meten en dat te vertalen naar een slider schaal. Vandaar dat je dus ook de stop moet kunnen schakelen.
1. Als het goed is, stopt de motor van zelf. Als de spanning van de transportdraad echter niet goed is (ik praat uit ervaring), dan blijft deze lopen, dus dan is een stop-modus sowieso handig en is een 2x 1,5KW niet genoeg.

Hier http://www.openremote.org...-+Somfy+with+Raspberry+Pi staat een schema voor het schakelen met een Pi/Arduino en een paar weerstanden en optocouplers. Als ik besluit om een Arduino te nemen zal ik hier wel iets posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik heb zelf een eth008 module welke gewoon een IP relais bord is. Maar deze kun je dmv IP commando's ook aansturen voor x ms in stappen van 10ms tot max 25sec. Wil je langer dan 25sec dan moet je gewoon aan en daarna uit sturen.
Dit bord is er ook met 20 relais. Voor dit soort toepassingen is dat perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 12:16
Op dit moment gebruik ik mijn HC2 oa als alarmsysteem. Ik twijfel om een extern alarmsysteem te nemen en die te koppelen aan de Fibaro. Dat maakt het geheel hopelijk robuuster en veiliger.

Wensen:
- Notificatie op telefoon (via HC2 lijkt me het makkelijkst, maar via alarmsysteem is ook goed).
- sensoren in het alarmsysteem moeten gebruikt kunnen worden in de z-wave centrale.
- Alarm is draadloos.

Nu zie ik verschillende combinaties hiervoor, de meest gebruikte lijken Vera+DSC en Fibaro HC2+Satel InteGra.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is er misschien een andere/betere combinatie mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
SavageNL schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 22:11:
Nu zie ik verschillende combinaties hiervoor, de meest gebruikte lijken Vera+DSC en Fibaro HC2+Satel InteGra.
Het satel alarmsysteem zal mooi aan je wensen voldoen, maar reken dan wel aan ongeveer 2000 euro voor de alarminstallatie. De IP-module die je nodig hebt is alleen al iets van 400 euro dacht ik.

Daarnaast lees ik veel problemen tijdens het koppelen aan de Fibaro, dus best wel een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
The-Source schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 22:08:
Ik heb zelf een eth008 module welke gewoon een IP relais bord is. Maar deze kun je dmv IP commando's ook aansturen voor x ms in stappen van 10ms tot max 25sec. Wil je langer dan 25sec dan moet je gewoon aan en daarna uit sturen.
Dit bord is er ook met 20 relais. Voor dit soort toepassingen is dat perfect.
het bord met 20 relais heb ik. de ETH8020. voor beiden is ook een plug-in voor op de vera. niet in de market alleen...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
DomBoBo schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 21:51:
[...]

3. Het maakt niet uit welke schakeltechniek je gebruikt, zolang het maar 'pulsed', en je drie standen kan schakelen: open, dicht en stop. Ga voor wat je zelf het meeste hebt danwel vertrouwd mee bent.. Ik heb geen RFXcom, maar wel 6 Kallox rails. Fibaro vraagt dan dus 9 modules. Iets te gortig (€€€) als je het mij vraagt. Ik overweeg Raspberry Pi's in te zetten, omdat ik a. een LAN aansluiting en 220V in de buurt heb en b. de Pi ook nog beweging, temperatuur en vochtigheid kan laten meten. Voeg er nog een PiCam aan toe en het plaatje is compleet (vol). Het is er nog niet, dus kijk ik ondertussen ook nog even naar Arduino ;)
2. Positie bepalen kan m.i. door de tijd naar volledig open/dicht te meten en dat te vertalen naar een slider schaal. Vandaar dat je dus ook de stop moet kunnen schakelen.
1. Als het goed is, stopt de motor van zelf. Als de spanning van de transportdraad echter niet goed is (ik praat uit ervaring), dan blijft deze lopen, dus dan is een stop-modus sowieso handig en is een 2x 1,5KW niet genoeg.

Hier http://www.openremote.org...-+Somfy+with+Raspberry+Pi staat een schema voor het schakelen met een Pi/Arduino en een paar weerstanden en optocouplers. Als ik besluit om een Arduino te nemen zal ik hier wel iets posten :)
Duidelijk! Ik was dus al bang dat ik dan 2 aparte fibaro modules zou moeten hebben om de 3 standen te schakelen. Eerder in dit topic gebruiken sommige maar 1 module, maar die kunnen als ik het goed begrijp dus geen stop schakelen. In dat geval neig ik om een RFXcom te gebruiken i.c.m. mijn RPI waar ik Domoticz op draai.

Wat betreft het op tijd schakelen is het zover ik weet dan wel voorwaarde dat het gordijn in de positie hangt zoals deze gestuurd is toch? Met andere woorden dat de positie niet veranderd is door bijvoorbeeld bediening via een wandknop of met de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
fabstar81 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:08:
[...]

het bord met 20 relais heb ik. de ETH8020. voor beiden is ook een plug-in voor op de vera. niet in de market alleen...
Je weet dat je met de laatste firmware versie je hem veel makkelijker via http kunt aansturen??
In de oude versie (die je waarschijnlijk hebt want je kocht hem rond de tijd dat ik mijn eth008 kocht) kon je alleen togglen via http, nu kun je specifiek aan of uit sturen al dan niet met een timer voor het automatisch terug vallen naar oude status.
ASCII text commands DOA and DOI (V4+ firmware needed)
Following customer request we have added a feature that allows the outputs to be switched using an ASCII string, devices like a Mobotix camera can now switch relays with simple strings.
The string for activating output1 for 5 seconds is formatted using comma seperated variables with the following syntax:
":DOA,1,50,password"
To break this down ":" (hex 3A) at the start of the string indicates that there is an ASCII message to follow, "DOA" is digital output active, "1" is the output number, then "50" for 5 seconds (50x100ms) and finally the TCP password (if applicable).
If I wanted to make output 2 inactive for 3 seconds I would use:
":DOI,2,30,password"
To break this down ":" (hex 3A) at the start of the string indicates that there is an ASCII message to follow, "DOI" is digital output inactive, "2" is the output number, then "30" for 3 seconds (30x100ms) and finally the TCP password (if applicable).
Assuming no password is used the previous command would simply be:
":DOI,2,30 "

TCP/IP Legacy Commands
The ETH008 supports the full legacy ETH-RLY16 command set.

HTML commands DOAx and DOIx (V4+ firmware needed)
Another customer requested feature, allowing the digital outputs to be switched by the http get function such as used in some voice over ip phones (VOIP). You can use the http get function to write to the io.cgi file with the following syntax:
192.168.0.200/io.cgi?DOA2=10
This would use the default address (192.168.0.200) and make output 2 active for 1 second.
Another example would be to set output 1 inactive for 10 seconds:
192.168.0.200/io.cgi?DOI1=10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageNL
  • Laatst online: 19-09 12:16
Cobaltjeh schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 08:50:
[...]
Het satel alarmsysteem zal mooi aan je wensen voldoen, maar reken dan wel aan ongeveer 2000 euro voor de alarminstallatie.
Dat is idd echt iets teveel van het goede. Heeft iemand ervaring met Vera icm DSC of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomBoBo
SkorpionNL schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:11:
[...]
Duidelijk! Ik was dus al bang dat ik dan 2 aparte fibaro modules zou moeten hebben om de 3 standen te schakelen. Eerder in dit topic gebruiken sommige maar 1 module, maar die kunnen als ik het goed begrijp dus geen stop schakelen. In dat geval neig ik om een RFXcom te gebruiken i.c.m. mijn RPI waar ik Domoticz op draai.
Klopt. Dat scenario gaat ervan uit dat de Kallox automatisch stopt en je alleen volledig open/dicht wilt.
SkorpionNL schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:11:
[...]
Wat betreft het op tijd schakelen is het zover ik weet dan wel voorwaarde dat het gordijn in de positie hangt zoals deze gestuurd is toch? Met andere woorden dat de positie niet veranderd is door bijvoorbeeld bediening via een wandknop of met de hand.
Doordat je geen terugkoppeling krijgt van de motor/schakelaar is dat wel een randvoorwaarde. Als het gordijn met IR of de handbediening dicht of open doet, dan is je telling van slag. Maar dat is met een schaar wel op te lossen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
The-Source schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 20:05:
[...]

Je weet dat je met de laatste firmware versie je hem veel makkelijker via http kunt aansturen??
In de oude versie (die je waarschijnlijk hebt want je kocht hem rond de tijd dat ik mijn eth008 kocht) kon je alleen togglen via http, nu kun je specifiek aan of uit sturen al dan niet met een timer voor het automatisch terug vallen naar oude status.

[...]
de firmware is paar keer geupdate. de laatste was volgens mij in juli die ik heb geupdate, Ethernet module update_1_0_0_14

nu is ie helaas kapot en wordt momenteel vervangen. daarna ga ik hem weer updaten. de plugin doet overigens het meeste werk. ook die stuurt echt aan of uit, leest zelfs de status per periode uit. dus klopt altijd. bijna zwave style :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/FILES%2F2015%2F01%2Faeonlabs-siren-zwave-hd.jpg.axdx

Review van de Aeon Labs - Siren (Gen5) is ook klaar:

http://www.domotica-blog....n-labs-sirene-gen5-review

Conclusie:

Prima sirene waar goed over gedacht is en welke een behoorlijke bak herrie kan geven. Mag eigenlijk bij geen enkel alarmsysteem ontbreken. Jammer dat je de config van de tonen niet kunt regelen vanuit de rule creator. Anders had je hem ook voor andere doeleinden kunnen gebruiken.

+
Formaat
Backup batterij
In elk stopcontact in te pluggen
Geluidsvolume

-
Tonen niet te regelen vanuit de rule creator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Vlakbij een centraaldoos wil ik twee dimbare LED lampen ophangen (2 highbay armaturen met 11 W dimbare LEDS). Deze centraaldoos heeft echter geen schakeldraad (zwart) maar alleen fase (bruin), nul (blauw) en aarde (groen/geel). Er is geen schakeldoos vlakbij.

Om nu toch de lampen te kunnen bedienen ben ik op zoek gegaan naar een draadloze oplossing, bijvoorbeeld Philips Hue. Maar omdat ik van opensource gecharmeerd ben, al een RaspberryPi heb voor de monitoring van m'n zonnepanelen (PVOutput) en het me leuk om t.z.t. meer sensoren en actuatoren aan te sluiten (o.a. energiemonitoring. temp/luchtvochtigheid/CO2 om daar de afzuiging mee aan te sturen) lijkt me Philips Hue te beperkt.

In m'n zoektocht naar een alternatief ben ik als dimmer voor de lampen uitgekomen op de Qubino (daar hoort een pulsdrukker bij), Domoticz of Domotiga voor de domotica software, de RaZberry voor de Z-wave verbinding naar de Qubino.

Nu heb ik de volgende vragen voor de ervaringsdeskundigen:
- Is bovenstaande een goede keus voor deze toepassing en als startpunt voor meer later?
- Weet iemand een nette opbouw pulsdrukker op batterijen?
- Kan ik met een dubbele pulsdrukker met de ene schakelaar de dimmerstand regelen en de andere de aan/uit toestand van de dimmer schakelen?
- De Qubino dimmer heeft 3 extra ingangen, is het bijvoorbeeld mogelijk om deze ingangen te gebruiken met touch (capacitieve) toetsen om de dimmer te bedienen? Heeft iemand daar een voorbeeld/links/tips van?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou in plaats van de RaZberry zo'n Z-Wave USB-stick pakken. Dan ben je niet gebonden aan een platform als je het later ineens op een Intel NUC o.i.d. wilt draaien ipv op de Pi.

Verder zou je het nog goedkoper aan kunnen pakken door voor KlikAanKlikUit te gaan? Al heb je dan geen terugkoppeling van de status + je moet een RFXCOM 433Mhz transceiver kopen (die ook €109 is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

ThinkPadd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:09:
Ik zou in plaats van de RaZberry zo'n Z-Wave USB-stick pakken. Dan ben je niet gebonden aan een platform als je het later ineens op een Intel NUC o.i.d. wilt draaien ipv op de Pi.
Goed punt.
Verder zou je het nog goedkoper aan kunnen pakken door voor KlikAanKlikUit te gaan? Al heb je dan geen terugkoppeling van de status + je moet een RFXCOM 433Mhz transceiver kopen (die ook €109 is).
Dat ontloopt elkaar niet eens zoveel, die RFXCOM doet weer deels de besparing op de dimmer en afstandsbediening teniet. Plus inderdaad geen terugkoppeling en sensoren.

Puur voor de lampbediening (met schakelaar en/of smartphone):

Z-wave:
USB-stick: 55
Dimmer: 65
Afstandbediening: 50
Totaal: 170 Euro

KaKu:
RFXCOM: 109
Dimmer: 25
Afstandbediening: 25
Totaal: 160 Euro

Onthoudt de KaKu dimmer de laatste dimstand bij uitschakeling?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!
styno schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:49:
[...]
Onthoudt de KaKu dimmer de laatste dimstand bij uitschakeling?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robnieuw
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 12:25
Hallo,

Weet iemand hoe ik een automatische Hormann garage deur koppel aan een Homewizard?
Ik heb gelezen dat het iemand gelukt is, echter staat er niet hoe hij het gedaan heeft

Het is een Hormann met een afstand bediening met lichtblauwe knopjes. Volgens mij is dat dan de AB die op 868Mhz communiceert.

Wie kan mij helpen

BVD Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Heb mijn glazen bol verder niet bij de hand dus zie niet wat voor type motor sturing erbij zit. Zou mij niet verbazen als het schakel contact word aangestuurd ipv afstandsbediening signaal sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

"Alle" CES 2015 video's op een rijtje:
https://www.youtube.com/p...s38q5ny_I2nBtYQuyVgFco0H0

Leuk om te zien wat er is en wat er gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Wat doet Philio daar eigelijk?
die levert alleen maar TKB rebrands volgens mij....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
HeroS schreef op zondag 25 januari 2015 @ 20:27:
[afbeelding]

Review van de Aeon Labs - Siren (Gen5) is ook klaar:

http://www.domotica-blog....n-labs-sirene-gen5-review

Conclusie:

Prima sirene waar goed over gedacht is en welke een behoorlijke bak herrie kan geven. Mag eigenlijk bij geen enkel alarmsysteem ontbreken. Jammer dat je de config van de tonen niet kunt regelen vanuit de rule creator. Anders had je hem ook voor andere doeleinden kunnen gebruiken.

+
Formaat
Backup batterij
In elk stopcontact in te pluggen
Geluidsvolume

-
Tonen niet te regelen vanuit de rule creator
Ben toch wel benieuwd of dat min puntje niet zipabox beperkt is. Kan met homeseer namelijk heel erg veel instellen bij scène aanmaken en anders wel via script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Dat zou kunnen inderdaad. Heb de vraag ook bij Zipato uitstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

Ik heb inmiddels mijn Forest atlantis aan de praat in combinatire met Fibaro roller shutter v2.

Leuk speelgoed :) Enige probleem wat ik er nog mee heb is dat hij om de een of andere reden terug gaat naar 90% als je aan geeft dat hij 100% open moet zijn (zie je ook in het filmpje aan het einde)

De besturing doe ik trouwens via tasker en de autovera plugin, dat werk een stuk beter dan de officiële vera app (waar je het gordijn überhaupt n iet mee kan bedienen 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
FYI: plan: Tweakers geeft domotica eigen categorie in Pricewatch
Jammer dat je niet op protocol kunt filteren op alle producten, bijv. alle Z-Wave producten (schakelaars, sensoren, etc), maar goede zaak dat er een pricewatch categorie voor is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

tja, ik kan er niet veel mee.
Zwave wordt door meerdere shops verkocht maar de lijst van winkels is beperkt tot de shops die het er ineens bij verkopen (Conrad Maxict etc.)
Juist die shops hebben er volledig geen kennis van.
Maarja, wel het budget om op de pricewatch te komen (en dat betaal je uiteindelijk weer zelf)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Inderdaad en daarom staan waarschijnlijk shop als:
http://www.domotica-shop.nl
http://www.robbshop.nl/
http://www.wirelesswonen.nl/
er niet tussen. En dit zijn toch grote jongens op domotica gebied.

Maar goed toch is het fijn dat er nu ruimte voor is. Die shop komen vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

HeroS schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 08:30:
"Alle" CES 2015 video's op een rijtje:
https://www.youtube.com/p...s38q5ny_I2nBtYQuyVgFco0H0

Leuk om te zien wat er is en wat er gaat komen.
Ik zie niet heel veel nieuws trouwens toch?
Ik ben wel benieuwd naar de ISE trouwens, iets beter bereikbaar;)

Edit: @ hieronder: inderdaad maar ik vraag me af wat het kost om in de pricewatch te komen..
als je dat afzet op alleen zwave producten zul je dat neit snel halen. als je dat over het assortiment van een Conrad wegzet is dit geen concurrentie meer natuurlijk...

Het valt me overigens steeds vaker op dat je best nog ff kunt googlen ipv botweg op de pricewatch af te gaan.
Er zjin vaak meerdere verkopers...

[ Voor 35% gewijzigd door DRuw op 27-01-2015 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@DRuw: ik kan aan een vrijkaartje voor de ISE komen als je interesse hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

hebbikal:) nu de tijd nog:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robnieuw
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 12:25
The-Source schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:36:
Heb mijn glazen bol verder niet bij de hand dus zie niet wat voor type motor sturing erbij zit. Zou mij niet verbazen als het schakel contact word aangestuurd ipv afstandsbediening signaal sturen.
Ik hoop dat je het over mij hebt. Het is een Promatic motor die de garage aanstuurt.

Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Hoofdstuk 3.3.1 en 3.3.2 staat vermeld hoe je externe actor kunt gebruiken. Afstandbediening is op 868 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverApe
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-06-2016
Weet iemand of de ZME_UZB1 usb z-wave controller en de Zipato multisensor (ZIP_ph-psm02eu) ondersteund worden in domoticz?
ik zie de ZME_UZB1 usb z-wave controller wel in domoticz maar de zipato krijg ik er niet in. verder heb ik er nog niks aan gekoppeld.

Op het domoticz forum is het erg stil op mijn vraag :-)
Het is voor een simpele garage beveiliging (op accu) en heeft wel een klein beetje haast (zuur als er nu ingebroken wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomBoBo
DRuw schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 14:05:
[...]
Ik ben wel benieuwd naar de ISE trouwens, iets beter bereikbaar;)
[...]
Ik ben ook benieuwd. Mijn eerste keer :)

Nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xylonite
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-12-2024

xylonite

Certified Prutser

Ik ben 3 jaar geleden geweest de eerste keer toen Zipato er stond en net begon voordat het nog uit was. Het is vooral heel veel, 7 hallen vol met elektronisch speelgoed. vooral veel Chinese standjes. Toen was er iig 1 hal waar alle Domotica en gerelateerde spullen stonden dus dat is redelijk overzichtelijk. Er kan natuurlijk een hoop veranderd zijn in de paar jaar. Ik vond het leuk om een keer gezien te hebben maar niet om hier jaarlijks een dag voor vrij te willen nemen. Misschien ga ik volgend jaar weer eens een keertje.

[ Voor 5% gewijzigd door xylonite op 29-01-2015 10:33 ]

MCSE, MCSA | http://www.linkedin.com/in/jeroens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
De eerste 2 van jouw lijstje zijn inmiddels zichtbaar op Tweakers.
HeroS schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 14:03:
Inderdaad en daarom staan waarschijnlijk shop als:
http://www.domotica-shop.nl
http://www.robbshop.nl/
http://www.wirelesswonen.nl/
er niet tussen. En dit zijn toch grote jongens op domotica gebied.

Maar goed toch is het fijn dat er nu ruimte voor is. Die shop komen vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
Gisteren heb ik de bestelde Cresta TX320 thermo-hygro sensoren binnengekregen.
Om mijn ervaring te delen heb ik er een productreview gemaakt. Wellicht interessant voor potentiele kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Dshop schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 10:39:
De eerste 2 van jouw lijstje zijn inmiddels zichtbaar op Tweakers.
Mooi, feed moet zeker nog geupdate worden? Want zie jouw nog even nergens.

bv:
pricewatch: Fibaro Home Center 2
pricewatch: Zipato Zipabox Smart Home Controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Klopt, wordt aan gewerkt : )
HeroS schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 10:51:
[...]

Mooi, feed moet zeker nog geupdate worden? Want zie jouw nog even nergens.

bv:
pricewatch: Fibaro Home Center 2
pricewatch: Zipato Zipabox Smart Home Controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
AtlonXP1800 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:32:
Ik heb inmiddels mijn Forest atlantis aan de praat in combinatire met Fibaro roller shutter v2.

[video]

Leuk speelgoed :) Enige probleem wat ik er nog mee heb is dat hij om de een of andere reden terug gaat naar 90% als je aan geeft dat hij 100% open moet zijn (zie je ook in het filmpje aan het einde)

De besturing doe ik trouwens via tasker en de autovera plugin, dat werk een stuk beter dan de officiële vera app (waar je het gordijn überhaupt n iet mee kan bedienen 8)7 )
Ziet er goed uit! Vraagje, hoe heb je de stroomtoevoer weggewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 13:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

AtlonXP1800 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:32:

[video]

Nice, maar ik vind dat de motor wel veel lawaai maakt? Ik wil zoiets wel op de slaapkamer, maar dan wil ik wakker worden omdat de zon opkomt niet omdat m'n gordijn opengaat. 8)7

De Forest gordijnroedes worden mijn volgende project als ik ooit ga verhuizen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrytasker
  • Niet online
Sinds kort in het bezit van Ring (www.ring.com), was voorheen Doorbot, welke ik ook heb, maar dat is een draak van een apparaat (risico van een startup als je het mij vraagt, maar dat is inmiddel een gepasseerd station).
Het apparaat is te koop voor $199,- (excl. inklaringskosten van ongeveer 30 euro, wordt verzonden met DHL vanuit China, duurt een paar dagen!) heeft een HD camera (720p) met infrarood, er zit o.a. Bluetooth in, bewegingssensor, temperatuur meter, vochtigheidsmeter, accelerometer. De laatste paar moet je voor betalen en is nog niet geactiveerd, hoeveel is nog niet bekent.

Mijn ervaringen tot nu toe zijn erg goed, vooral als je het vergelijkt met zijn voorganger.
Beeld is uitstekend (wel een fish-eye lens, maar dan bestrijk je wel een groot gebied), notificatie komen altijd binnen, was nogal eens een probleem met de Doorbot. Sinds afgelopen week werkt ook de Cloud recording. Als je een belletje gemist heb, kan je zien wie er aan de deur is geweest. Is helaas ook een premium (6 maanden voor $18,- en een jaar voor $30,-). Ik hoop dat ze een API uitbrengen, is wel sprake van, maar verwacht ik niet snel.
Er zit ook een motion sensor in zodat je de beelden kan opnemen die getriggerd worden door mensen in de omgeving. Je kan hiervoor 5 zones instellen, zodat je niet onnodig opneemt. Deze functie is ook nog niet beschikbaar, maar komt binnenkort, zit al wel in de app.

Al met al een hele verbetering t.o.v. de Doorbot, ik kan wel zeggen een wereld van verschil, daarnaast is het design ook veel mooier geworden en kan je verschillende faceplates aanschaffen.
De hoofdfunctie het bekijken en tegelijkertijd praten met wie er aan de deur staat werkt voor mij perfect.
De andere functies zijn helaas nog niet allemaal beschikbaar, maar ik heb er een goed gevoel bij, Support is echt goed, vooral is je bekijkt waar ze van gekomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

SkorpionNL schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 22:52:
[...]
Ziet er goed uit! Vraagje, hoe heb je de stroomtoevoer weggewerkt?
Ik heb het (vrij dikke) snoer dat uit de forest komt in een kabel gootje over het kozijn lopen, niet super mooi, maar het valt bij mij deels weg achter een keuken kastje. De fibaro module ligt in een doosje achter de plint van de keukenkastjes, mooi uit het zicht dus.
Beekforel schreef op zondag 01 februari 2015 @ 11:28:
[...]

Nice, maar ik vind dat de motor wel veel lawaai maakt? Ik wil zoiets wel op de slaapkamer, maar dan wil ik wakker worden omdat de zon opkomt niet omdat m'n gordijn opengaat. 8)7

De Forest gordijnroedes worden mijn volgende project als ik ooit ga verhuizen. :)
Erg stil is hij inderdaad niet, ik gebruik hem in de keuken, dus het geluid is voor mij geen probleem, maar wil je deze op de slaapkamer gebruiken en vanzelf open laten gaan als het licht wordt dan denk ik dat de kans dat je wakker wordt van het motorgeluid vrij groot is.

Dit is overigens de calibratie run van de roller shutter:

[ Voor 5% gewijzigd door AtlonXP1800 op 01-02-2015 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ik heb die kallox dingen.. Die maken pas geluid.
Persoonlijk heb ik er niet veel last van gezien ik het maar 2x per dag gebruik maar als jij denk dat je er wakker van wordt in de slaapkamer: ik hoor hem in de slaapkamer en het ding hangt in de woonkamer. Oké dat is recht eronder maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
De Cresta TX320 thermo-hygro sensoren zijn weer leverbaar bij de Kijkshop!
Wees er snel bij als je interesse hebt, want meestal zijn ze in een mum van tijd weer uitverkocht.

[ Voor 14% gewijzigd door LeGato23 op 02-02-2015 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hoe goed is het bereik van die dingen? Er zit bij mij een HR++ ruit en een betonnen muur tussen buiten en de plek waar ik evt een RFXCOM voor ogen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CyBeRSPiN schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:52:
Hoe goed is het bereik van die dingen? Er zit bij mij een HR++ ruit en een betonnen muur tussen buiten en de plek waar ik evt een RFXCOM voor ogen heb.
Als je handig bent kun je er zelf nog een grotere antenne op solderen. Stuk massief koperdraad (één ader uit een netwerkkabel bijv.) van 17cm is dan voldoende. Dan moet HR++ ruit en een muur sowieso geen probleem meer zijn.

Standaard zijn ze niet heel goed:
Afgelopen week de gehele voorraad van kijkshop.nl opgekocht. http://www.kijkshop.nl/pr...hermo-hygro-sensor-tx320/

Ik dacht mijn hele huis even uit te gaan rusten met goedkope thermo en hygrometers. Nou dat valt tegen. De apparaatjes zenden zo'n zwak signaal uit, dat het niet eens door HR++ glas heen gaat. Laat staan de betonvloer.
Verwijderd in "Domoticz - Open source domotica systeem"

Maar door de antenne te modden:
Na het aanpassen van mijn thermometers komen deze zonder problemen door een betonnen vloer en HR++ glas. Dat was elke keer matig tot niet.
http://homewizard-users.proboards.com/post/400/thread

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2015 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:29
Sinds kort bezitter van een stel Hue lampen. Moet zeggen smaakt naar meer, domotica-technisch gesproken. Zit aan een thermostaat te denken. Bv Honeywell. Maar daar zit dan weer een bridge bij.
Als je meer domotica wilt, betekent dit dan dat je je meterkast met bridges behangt? Of is er een "universele bridge" die je softwarematig in kan regelen / updaten voor het product dat je koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Thinkpad: duidelijk! Thanks voor het verzamelen van de posts :)

@Marcva: daar komt het tegenwoordig wel op neer, zeker als je gebruik wilt blijven maken van alle apps die bij een afzonderlijk apparaat horen. De Hue app werkt bijv. alleen icm de Bridge.
Er komen wel producten die een aantal veelgebruikte systemen integreren. Homey is daar een voorbeeld van (o.a. Zigbee, KaKu en Z-Wave). Maar zodra er weer een nieuw product met weer een andere aansturing op de markt komt mag je weer een extra bridge installeren.. ;)
Met een Hue bridge en een Z-wave USB stick en/of een RFXCOM kom je trouwens al wel een heel eind hoor, "behangen" is wat overdreven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:29
CyBeRSPiN schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:14:
Er komen wel producten die een aantal veelgebruikte systemen integreren. Homey is daar een voorbeeld van (o.a. Zigbee, KaKu en Z-Wave).
Dank. Heb deze besteld, maar weet niet of ik daar goed aan gedaan heb: NEEO - The Thinking Remote Kan nog terug ......
Voor KaKu zou er alweer een aparte bridge bij moeten, omdat ze dat niet out of the box ondersteunen. Als domotica newby heb ik dat nog niet, dus nog geen last van. Wel voordelig systeem begrijp ik her en der...

Is Homey een aantrekkelijker alternatief? Vind van NEEO de remote wel fraai.

[ Voor 8% gewijzigd door Marcva op 02-02-2015 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:45
Ik ben ook nieuw in de wereld van Domotica, en ik heb sinds bijna 2 jaar een eigen appartement. Ik wil vooral de thermostaten regelen die werken via blokverwarming. Ik heb 3 radiatoren met elk een thermostaatknop, volgens mij zou ik deze redelijk eenvoudig moeten kunnen vervangen met zo´n radiatorknop: http://www.robbshop.nl/danfoss-thermostaat-kraan

Daarnaast wil ik uiteindelijk ook lampen en dergelijk kunnen bedienen, maar dat komt later.

Het mooiste zou zijn als ik schema's kan instellen die worden uitgevoerd als ik bijvoorbeeld in de auto stap om van werk naar huis te rijden, of als het weekend is, etc. Is dan zo'n Zipato box samen met die radiatorknoppen een goed idee? http://www.robbshop.nl/zipabox

Ik vraag mij wel af of het systeem door al m'n muren heen gaat, immers heb ik 2 accesspoints nodig om door de dikke betonnen muren van de flat heen te kunnen...

Is er ergens een mooie FAQ te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 15:58

Kraz

Saving the world

TheJVH schreef op maandag 02 februari 2015 @ 19:42:
Ik ben ook nieuw in de wereld van Domotica, en ik heb sinds bijna 2 jaar een eigen appartement. Ik wil vooral de thermostaten regelen die werken via blokverwarming. Ik heb 3 radiatoren met elk een thermostaatknop, volgens mij zou ik deze redelijk eenvoudig moeten kunnen vervangen met zo´n radiatorknop: http://www.robbshop.nl/danfoss-thermostaat-kraan

Daarnaast wil ik uiteindelijk ook lampen en dergelijk kunnen bedienen, maar dat komt later.

Het mooiste zou zijn als ik schema's kan instellen die worden uitgevoerd als ik bijvoorbeeld in de auto stap om van werk naar huis te rijden, of als het weekend is, etc. Is dan zo'n Zipato box samen met die radiatorknoppen een goed idee? http://www.robbshop.nl/zipabox

Ik vraag mij wel af of het systeem door al m'n muren heen gaat, immers heb ik 2 accesspoints nodig om door de dikke betonnen muren van de flat heen te kunnen...

Dat met die blokverwarming is de grote wens van veel mensen geloof ik. Voor mij iig wel.
Ik zou zelf smorgens in een heerlijke badkamer willen stappen terwijl (bijv) mijn woonkamer gewoon nog rond de 18-19 graden hangt. Die hoeft pas savonds verwarmt te worden.

Ik heb alleen nog geen goede verhalen gehoord over de Danfoss thermostaten. Schijnt niet lekker te werken.

Zelf maak ik gebruik van Z-Wave en het voordeel daarvan is dat het een mesh netwerk vormt;
Afbeeldingslocatie: http://www.domoticz.com/wiki/images/d/d0/ZWaveNetworkInfo.jpg

Als er dan een module tussenuit valt dan is niet direct de connectie verbroken, doordat andere modules dit overnemen.
Het lijkt me dat dit voor jou ook een goede optie zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4Vette
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-07-2021
TheJVH schreef op maandag 02 februari 2015 @ 19:42:
.........volgens mij zou ik deze redelijk eenvoudig moeten kunnen vervangen met zo´n radiatorknop: http://www.robbshop.nl/danfoss-thermostaat-kraan

Zelf heb ik zo'n Danfoss thermostaat in mijn badkamer. De keus voor dit model was gebaseerd op het willen hebben van z-wave en het model (WAF). De kraan werkt prima, is stil en de batterij gaat inmiddels een half jaar mee en staat op 80%.
De nadelen: ieder z-wave device op batterijen 'slaapt' de meeste tijd en reageert daardoor traag op wijzigingen via de controller. In principe heeft Danfoss dat opgelost door de mogelijkheid om een weekprogramma met diverse schakeltijden in te bouwen. Dus via een Z-Wave controller kan je zo'n schema beheren en dat komt dan bij de eerstvolgende wake-up in de thermostaat te staan. Echter kwam ik er (te laat) achter dat Vera dat niet ondersteunt. Het enige dat ik kan is het setpoint aanpassen.
Geen idee of Zipato dat wel kan.
Waar veel mensen ook over vallen bij dit model is dat deze thermostaat NIET de huidige temperatuur kan weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Naja, temperatuur meten direct naast de radiator is ook behoorlijk nutteloos. Geeft geen goed beeld van de ruimtetemperatuur, zeker niet als de radiator staat te loeien..

Maar als ik het goed begrijp kun je die Danfoss dus niet direct aansturen, eigenlijk alleen maar op afstand programmeren?
Dan is er m.i. nauwelijks meerwaarde tov goedkope programmeerbare kraan. Deze bijv., 10 euro bij Conrad: https://www.conrad.nl/nl/...-5-tot-295-c-1168832.html
Die je dan natuurlijk wel met de hand moet instellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Gratis naar de ISE in Amsterdam ?

Dat kan via deze link>
Tijdig registreren is 60 Euro besparen, aan de kassa entree 80,00 euro

Veel plezier 10-12 Februari in de RAI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 11:57:
Naja, temperatuur meten direct naast de radiator is ook behoorlijk nutteloos. Geeft geen goed beeld van de ruimtetemperatuur, zeker niet als de radiator staat te loeien..

Maar als ik het goed begrijp kun je die Danfoss dus niet direct aansturen, eigenlijk alleen maar op afstand programmeren?
Dan is er m.i. nauwelijks meerwaarde tov goedkope programmeerbare kraan. Deze bijv., 10 euro bij Conrad: https://www.conrad.nl/nl/...-5-tot-295-c-1168832.html
Die je dan natuurlijk wel met de hand moet instellen..
De Danfoss is op het product zelf in te stellen of remote via Z-Wave met een maximale vertraging (wake-up interval) van 15 min.
Let op er bestaat een connect living variant met en zonder Z-Wave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4Vette
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-07-2021
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 11:57:
Wel direct in te stellen, maar alleen voor het huidige setpoint. Als je het via Z-Wave doet wordt dat pas actief wanneer het device ontwaakt. Hoe korter je het interval instelt, hoe eerder de batterij leeg is.
Geen enkele controller kan een slapend device direct benaderen. De aanpassingen worden bewaard tot het device zich weer meldt. Voor Vera is er wel wat activiteit op het MCV-forum om thermostaten aan te sturen maar het blijft behelpen. MCV zelf levert geen support op de schedule die in de Z-Wave standaard aanwezig is helaas. Er is ooit een plugin voor geweest maar die is verwijderd op verzoek van de maker die zelf ook vertrokken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.koppelman
  • Laatst online: 08-05 21:34
Hallo allen,

Zijn er hier ook mensen met homeseer ervaring.
Ik heb zelf al lange tijd HS2 en zit tegen de HS3 update aan te hikken omdat het veel geld is en ze maar matig de interface op een smartphone ondersteunen. Zijn er vergelijkbare of zelfs betere systemen (Zipabox etc.)
Ik gebruik X10, RFXcom en z-wave.

Nieuw hier maar al 10 jaar met domotica in de weer (hobymatig). _/-\o_
PS zou het niet handiger zijn een apart forum te hebben.
Domotica zit onder beeld en geluid ?
Samen met Duurzame Energie?
Ik zit nu in een threat met >500 reacties

[ Voor 17% gewijzigd door r.koppelman op 03-02-2015 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Volgens mij is HS3 niet echt een hele grote verbetering.

Zat toevallig deze thread te lezen:
http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?p=58239#58239

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 14:11

Len

Leeg

Ik zou graag van mijn huis het climaat in de gaten willen houden. Temperatuur en luchtvochtigheid zou leuk zijn en CO2 zou een leuke bonus zijn.

Nu heb je verschillende pre-fab apparaten:

Cubesensors
Netatmo

Deze vind ik alleen net wat te duur. En in de toekomst zou ik bijvoorbeeld ook de thermostaatkranen willen aansturen (Z-wave?).

Iemand een idee? Ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer, ik nijg nu naar de Vera...

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbie1971
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-11-2020
r.koppelman schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 20:20:
Hallo allen,

Zijn er hier ook mensen met homeseer ervaring.
Ik heb zelf al lange tijd HS2 en zit tegen de HS3 update aan te hikken omdat het veel geld is en ze maar matig de interface op een smartphone ondersteunen. Zijn er vergelijkbare of zelfs betere systemen (Zipabox etc.)
Ik gebruik X10, RFXcom en z-wave.

Nieuw hier maar al 10 jaar met domotica in de weer (hobymatig). _/-\o_
PS zou het niet handiger zijn een apart forum te hebben.
Domotica zit onder beeld en geluid ?
Samen met Duurzame Energie?
Ik zit nu in een threat met >500 reacties
Misschien is HomeGenie iets voor je. Is gratis, werkt met x10, zwave, en heel veel andere protocollen. Heeft een prima smartphone interface. Ik ben er zelf al een tijdje mee aan het experimenteren met behulp van een RaspberryPi. Werkt zeer stabiel tot nu toe. http://Homegenie.it
Pagina: 1 ... 42 ... 76 Laatste