Wago heeft ook mooie relais die gegroepeerd zitten deze komen iets goedkoper uit dan losse relais. Codesys is gratis behalve de simulatie software.
Ik vroeg me af hoe jullie dit zouden oplossen..
Op de voordeur zit een sensor. Als de deur opengaat, schakelt de tuinverlichting in. Echter wil ook dat de verlichting binnen aan gaat als ik in de avond thuis kom. Dit kan ik allemaal schakelen.
Maar wat als ik weg ga, en iets vergeten ben? Ik kom snel binnen en pak de spullen. De verlichting gaat aan en niet meer uit.
Iemand een idee hoe Domoticz weet dat ik thuis ben en blijf zodat de verlichting aan blijft of weer uitgaat als ik weg ben?
Op de voordeur zit een sensor. Als de deur opengaat, schakelt de tuinverlichting in. Echter wil ook dat de verlichting binnen aan gaat als ik in de avond thuis kom. Dit kan ik allemaal schakelen.
Maar wat als ik weg ga, en iets vergeten ben? Ik kom snel binnen en pak de spullen. De verlichting gaat aan en niet meer uit.
Iemand een idee hoe Domoticz weet dat ik thuis ben en blijf zodat de verlichting aan blijft of weer uitgaat als ik weg ben?
Je telefoon pingen? Dit gebruik ik bij mijn Vera. Zal met domoticz ook vast kunnen?vanputten80 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 21:36:
Ik vroeg me af hoe jullie dit zouden oplossen..
Dat is idd een optie. Ik ben aan het zoeken naar een ping script en aan het zoeken hoe ik dat kan implementeren.
Die optie valt voor IOS devices afkipfel schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 21:48:
[...]
Je telefoon pingen? Dit gebruik ik bij mijn Vera. Zal met domoticz ook vast kunnen?
Uit ervaring kan ik zeggen dat het ook niet altijd goed gaat met Android, ging bij huidig toestel soms mis in de nacht (lange inactiviteit)
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Ik heb zelf enige tijd met Codesys gewerkt, ik meen te herinneren dat voor iets een licentie nodig was. Kan ook zijn dat dit voor de visualisatie software was. (Staat hier boven al aangegeven.)Femme schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 16:25:
[...]
Voor het programmeren heb je Codesys nodig, die software is gratis. Om apparaten te kunnen schakelen heb je losse relais nodig maar die zijn niet duur (ca. 10 euro per stuk). Alles kan gemonteerd worden op din-rails voor een nette installatie.
Erg mooie software, toont mooi realtime wat de in en uitgangen aan het doen zijn tijdens debuggen. Erg handig!
Ik werkte doen alleen met een wat duurdere plc met zware processor en losse linux kernel.
Veel gebruik gemaakt van Modbus toen, en een eigen library gemaakt in PHP die deze kon lezen / schrijven. Werkte erg goed toen, alleen ging het pas mis toen we een array gebruikte in meerdere processen in de plc. Dat vind de plc niet leuk en krijg je soms uit het niets een segfault.
Ik ben wel benieuwd welke din relais jij bedoeld voor 10 euro, ik ben hier nog naar op zoek om een aantal zaken te schakelen via mijn alarm / domotica systeem.
Zie bijvoorbeeld het assortiment van Reichelt (of Conrad en RS Online).Cobaltjeh schreef op woensdag 17 december 2014 @ 09:58:
[...]
Ik ben wel benieuwd welke din relais jij bedoeld voor 10 euro, ik ben hier nog naar op zoek om een aantal zaken te schakelen via mijn alarm / domotica systeem.
Dat zijn plc ingang relais. Deze kunnen echt niet worden gebruikt om een uitgang te schakelen. Met maar rond de 2A als stroom kan je niet veel schakelen. Normaal relais heb je toch max 10A als je alles volgens het boekje wil doen moeten ze 16a aankunnen. En dan kijk je bent naar schneider met hun itl gama.Femme schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:04:
[...]
Zie bijvoorbeeld het assortiment van Reichelt (of Conrad en RS Online).
Gaat bij mij nu perfect, wel wifi altijd aan laten staan bij inactiviteit natuurlijk.The-Source schreef op woensdag 17 december 2014 @ 06:06:
[...]
Die optie valt voor IOS devices af
Uit ervaring kan ik zeggen dat het ook niet altijd goed gaat met Android, ging bij huidig toestel soms mis in de nacht (lange inactiviteit)
Daarnaast heb ik er een timer tussen zitten, waardoor ik een aantal pings kan missen.
Er zitten ook relais tussen die 250 V AC kunnen schakelen tot een stroomsterkte van 16A met een spoel die werkt op 24V DC en een vermogen opneemt van 0,5W. Dat kan hopelijk aangestuurd worden met een 24V DC 0,5A uitgang van een Wago 750-504.Stijnb_ schreef op woensdag 17 december 2014 @ 18:37:
[...]
Dat zijn plc ingang relais. Deze kunnen echt niet worden gebruikt om een uitgang te schakelen. Met maar rond de 2A als stroom kan je niet veel schakelen. Normaal relais heb je toch max 10A als je alles volgens het boekje wil doen moeten ze 16a aankunnen. En dan kijk je bent naar schneider met hun itl gama.
Plop...de review van Fibaro door/window sensor ook online:

http://www.domotica-blog....fibaro-door-window-sensor
Volgende week review piper!

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Mooi verhaal HeroS!
je zou er nog aan kunnen toevoegen dat het wel bijzonder veel uitmaakt voor je batterij of je de tempsensor erop hebt of niet.
Ook kun je de tempsensor niet zomaar toevoegen als je unit al bekend is maar moet je hem eerst excluden, batterij eruit, sensor erop, batterij erin en includen.
Anders snapt je controller er geen hol van...
je zou er nog aan kunnen toevoegen dat het wel bijzonder veel uitmaakt voor je batterij of je de tempsensor erop hebt of niet.
Ook kun je de tempsensor niet zomaar toevoegen als je unit al bekend is maar moet je hem eerst excluden, batterij eruit, sensor erop, batterij erin en includen.
Anders snapt je controller er geen hol van...
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Site ligt eruit?HeroS schreef op donderdag 18 december 2014 @ 16:05:
Plop...de review van Fibaro door/window sensor ook online:
[afbeelding]
Ik kan m niet laden iig
had ik ook net ff.. beetje overbelast HeroS;)
Nee, switch is stuk 
Ben ermee bezig.
Ben ermee bezig.
Zwave vraagje:
Ik heb in mijn appartement een intercom hangen met daarop een knopje om de voordeur te ontgrendelen. Nu zat ik laatst te denken of het niet mogelijk zou zijn om dat ook met z-wave te gaan doen. Als ik de intercom open schroef zie ik dat het ontgrendel knopje een simpel schakelaartje is. Op het moment dat deze wordt ingedrukt wordt de deur ontgrendeld (dit moet dus maar even een paar seconden gebeuren, er mag geen constant contact blijven)
Om dit met z-wave te kunnen schakelen heb ik volgens mij iets van een relay nodig. De intercom zelf zal weinig stroom kunnen geven, maar hij hangt toch al in de meterkast, dus stroom voor een z-wave switch is wel te regelen. Zou wat ik wil mogelijk zijn met Fibaro FGS221 ?
Ik heb in mijn appartement een intercom hangen met daarop een knopje om de voordeur te ontgrendelen. Nu zat ik laatst te denken of het niet mogelijk zou zijn om dat ook met z-wave te gaan doen. Als ik de intercom open schroef zie ik dat het ontgrendel knopje een simpel schakelaartje is. Op het moment dat deze wordt ingedrukt wordt de deur ontgrendeld (dit moet dus maar even een paar seconden gebeuren, er mag geen constant contact blijven)
Om dit met z-wave te kunnen schakelen heb ik volgens mij iets van een relay nodig. De intercom zelf zal weinig stroom kunnen geven, maar hij hangt toch al in de meterkast, dus stroom voor een z-wave switch is wel te regelen. Zou wat ik wil mogelijk zijn met Fibaro FGS221 ?
Zonder dat ik uiteraard weet hoe jouw intercom eruit ziet, zou eerder kijken naar de Fibaro Binary Sensor.
Of met een Fibaro Door/Window sensor, deze heeft een binary input en werkt op batterijen.
MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
met welke 12/24dc voeden jullie de fibaro smoke sensor? of hoe zouden jullie dat doen?
ik zou een inbouwtransformator willen en geen adapter aan mn plafond
zoiets is wel handig:
http://www.ebay.com/itm/T...ain_0&hash=item43ab4af4ef (weliswaar 120v model, maar een dergelijk formaat op 230v zoek ik)
ik zou een inbouwtransformator willen en geen adapter aan mn plafond
zoiets is wel handig:
http://www.ebay.com/itm/T...ain_0&hash=item43ab4af4ef (weliswaar 120v model, maar een dergelijk formaat op 230v zoek ik)
[ Voor 8% gewijzigd door maomanna op 19-12-2014 22:08 ]
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Maar is die niet bedoeld om juist een waarde uit te lezen? Ik wil niet een z-wave trigger als er aangebeld wordt (al is dat ook leuk), maar ik wil zelf een contact kunnen schakelen om de deur te ontgrendelen.gertjuhh schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 09:43:
Zonder dat ik uiteraard weet hoe jouw intercom eruit ziet, zou eerder kijken naar de Fibaro Binary Sensor.
Dit is het contactje wat in de intercom zit:

Simpelweg en puls schakelaartje.
Zoals gertjuhh al zei lijkt mij ook de Fibaro Binary Sensor het meest geschikt. Dit is niet alleen een sensor (ingangen) maar heeft ook twee geschakelde (potentiaal vrije) uitgangen. Het dingetje is best klein en met een beetje geluk past 'ie in jouw intercom. De Fibaro kan gevoed worden met een voedingsspanning tot 30volt en zo op jouw foto te zien is er 24v aanwezig. Als tevens het belsignaal in jouw intercom aanwezig is zou je dat ook nog kunnen koppelen aan een ingang van de Fibaro zodat je via z-wave een melding kan krijgen als er op de bel wordt gedrukt.
ah, dan had ik het verkeerd begrepen, dan ga ik die binnenkort maar eens bestellen en er mee puzzelen. Zal de uitkomst hier wel posten.
Let op de uitgangen op de universele sensor kan je niet zelf schakelen. Wil je deze schakelen zal er altijd iets voor moeten zitten wat je kan schakelen. Dit is alleen een 'doorlusoptie'.
Dus op afstand de deur openen kan niet met de universele sensor, hier heb je bijvoorbeeld een fibaro relais module voor nodig.
Dus op afstand de deur openen kan niet met de universele sensor, hier heb je bijvoorbeeld een fibaro relais module voor nodig.
Hier een voorbeeld: http://www.domoticz.com/wiki/Presence_detectionvanputten80 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 22:36:
Dat is idd een optie. Ik ben aan het zoeken naar een ping script en aan het zoeken hoe ik dat kan implementeren.
Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)
Thanks. Had hem inmiddels ook gevonden. Ik gebruik Windows, daar lukt een zgn Ping commando niet op (niet makkelijk).keverjeroen schreef op maandag 22 december 2014 @ 15:01:
[...]
Hier een voorbeeld: http://www.domoticz.com/wiki/Presence_detection
Heb nu Ubunutu geinstalleerd en het nogmaals aan het proberen.
Ik doe dit met Tasker op mijn Android toestel. Dan weliswaar in combinatie met Homeseer, maar het principe moet op Domoticz ook te realiseren zijn lijkt mij.vanputten80 schreef op maandag 22 december 2014 @ 19:08:
[...]
Thanks. Had hem inmiddels ook gevonden. Ik gebruik Windows, daar lukt een zgn Ping commando niet op (niet makkelijk).
Heb nu Ubunutu geinstalleerd en het nogmaals aan het proberen.
Ik heb een virtual device wat "freakstar thuis" heeft, kan Ja of Nee zijn. Met Tasker doe ik een HTTP Get naar een URL die de waarde van dit virtuele device aanpast naar Ja op het moment dat ik verbinding maak met mijn wifi netwerk (op basis van SSID). Zodra deze verbinding verloren gaat heb ik een exit task welke het device op Nee zet.
Ik heb ditzelfde ook voor mijn vriendin ingeregeld en daarnaast ook nog een virtueel device Niemand thuis gemaakt. Op basis van de waardes van deze devices heb ik vervolgens weer diverse events die zaken uitvoeren op het moment dat mensen thuiskomen of weggaan.
Ik doe het zo met de Zipabox:
http://www.domotica-blog....ie-tracking-automateitapp
http://www.domotica-blog....ie-tracking-automateitapp
Vandaag mn Kankun wifi-plug binnen.
Voor 13,73 wilde ik dat wel eens proberen n.a.v. de tip van arjandijk162.
http://www.aliexpress.com...-Wireless/2048861228.html
Wat gekloot om aan de praat te krijgen, handleiding is voornamelijk Chinees
Maar gelukt om hem via een app op mn telefoon te laten koppelen aan mn wifi. Plug kun je dan middels de app sturen, maar dat is niet echt handig (en gaat traag).
Je kunt via ssh inloggen op dat ding om er vervolgens een scriptje op te installeren dat als een JSON-server fungeert, zodat je met http://<ip van plug>/cgi-bin/json.cgi?set=on de plug inschakelt
Heb de kerstboom nu "smart" gemaakt en in mn OpenHAB configuratie gehangen
Voor 13,73 wilde ik dat wel eens proberen n.a.v. de tip van arjandijk162.
http://www.aliexpress.com...-Wireless/2048861228.html
Wat gekloot om aan de praat te krijgen, handleiding is voornamelijk Chinees
Je kunt via ssh inloggen op dat ding om er vervolgens een scriptje op te installeren dat als een JSON-server fungeert, zodat je met http://<ip van plug>/cgi-bin/json.cgi?set=on de plug inschakelt
Heb de kerstboom nu "smart" gemaakt en in mn OpenHAB configuratie gehangen
code:
1
| Switch kerstboom "Kerstboom" { http=">[ON:POST:http://IP/cgi-bin/json.cgi?set=on] >[OFF:POST:http://IP/cgi-bin/json.cgi?set=off]" } |
Nieuw speelgoed is binnen, server en 2 modules zijn reeds ingebouwd.
Configuratie interface van de server werkt lekker soepel en goed. Dit is een fijne webapp, echter moet ik nog meer spelen met de visualisatie, deze heb ik nog niet lekker kunnen configureren.
Eerste reacties tot nu zijn positief, maar dat waren ze bij Fibaro ook. Nu kijken hoe dit zich ontwikkeld.
Een ding wat wel geweldig is zijn de systeem 2000 modules, het inbouwen van deze is zo veel fijner dan een Fibaro inbouwmodule.
Wat je tot nu toe ziet op de foto zijn:
Din server en voeding. (Een een losse stekker voeding mocht de server alleen gebruikt worden voor de installatie.)
3 systeem 2000 modules, rolluikmodule, relaismodule en een dimmermodule.
2 eNet drukknoppen voor op de systeem 2000 modules, helaas staat het rolluik opzetstuk in backorder.
Dan een 4 voudige astandsbediening, en een dubbel relais inbouwmodule. Deze laatste is een stuk groter als een Fibaro module, en past in een inbouwdoos als er verder niets meer in/op komt.

Configuratie interface van de server werkt lekker soepel en goed. Dit is een fijne webapp, echter moet ik nog meer spelen met de visualisatie, deze heb ik nog niet lekker kunnen configureren.
Eerste reacties tot nu zijn positief, maar dat waren ze bij Fibaro ook. Nu kijken hoe dit zich ontwikkeld.
Een ding wat wel geweldig is zijn de systeem 2000 modules, het inbouwen van deze is zo veel fijner dan een Fibaro inbouwmodule.
Wat je tot nu toe ziet op de foto zijn:
Din server en voeding. (Een een losse stekker voeding mocht de server alleen gebruikt worden voor de installatie.)
3 systeem 2000 modules, rolluikmodule, relaismodule en een dimmermodule.
2 eNet drukknoppen voor op de systeem 2000 modules, helaas staat het rolluik opzetstuk in backorder.
Dan een 4 voudige astandsbediening, en een dubbel relais inbouwmodule. Deze laatste is een stuk groter als een Fibaro module, en past in een inbouwdoos als er verder niets meer in/op komt.

De Duitse Degelijkheid straalt er vanaf 
Voordeel tov Fibaro is natuurlijk dat Gira ook leverancier is van schakelaars en frames, en ze dus de module meteen in een compatible jasje kunnen gieten.
Hoe ziet die interface eruit?
Voordeel tov Fibaro is natuurlijk dat Gira ook leverancier is van schakelaars en frames, en ze dus de module meteen in een compatible jasje kunnen gieten.
Wat heeft dat geintje wel niet gekost? Een beetje Z-wave spul is natuurlijk ook niet bepaald goedkoop (60euro voor een schakelaar of dimmer).
Het matchen met het schakelaar programma is echt een groot voordeel, zo zijn er voor de systeem 2000 units ook nevenaansturingen mogelijk zoals bijvoorbeeld een bewegingsmelder.CyBeRSPiN schreef op woensdag 24 december 2014 @ 09:38:
De Duitse Degelijkheid straalt er vanaf
Als ik vanavond wat tijd kan vinden, zal ik wat screenshots plaatsen van de interface.
Met Z-wave prijzen kan je het niet vergelijken, de server kost 700 euro en dan komt er nog een losse din rail voeding bij van 80 euro. Dit zijn Nederlandse prijzen, in het buitenland valt er nog flink wat te besparen.Sypher schreef op woensdag 24 december 2014 @ 12:54:
Wat heeft dat geintje wel niet gekost? Een beetje Z-wave spul is natuurlijk ook niet bepaald goedkoop (60euro voor een schakelaar of dimmer).
Wat de modules betreft kost een dimmer rond de 200 euro compleet. (Dus inbouwmodule en knop)
Een rolluik of schakelmodule is iets goedkoper, maar hier zit je ook nog zeker op de 150 euro per actor.
Voor het complete systeem heb ik maximaal een budget van 4000 tot 5000 euro. Dit is dan inclusief de Gira G1 tablet voor aan de muur. Een flink budget, maar bij Fibaro + losse tablet kom je ook al snel op de 2000 tot 2500 euro. Voor mij is de toegevoegde kwaliteit en betrouwbaarheid deze meerprijs waard. Maar iedereen moet deze keuze natuurlijk zelf maken. Afgelopen jaar heb ik ook rolluiken laten plaatsen, en dit heeft ook 3500 euro gekost en dan hebben we alleen rolluiken. Dit systeem kan een meerwaarde hebben bij de verkoop van de woning, en zoniet is het systeem altijd mee te nemen naar een volgende woning. Dit is weer iets wat bij een KNX systeem niet kan. Het blijft echter veel geld, gelukkig is het systeem stapje voor stapje uit te breiden, net als bij een z-wave systeem.
Aan de verpakking is al duidelijk te zien dat Gira zich niet richt op de consumentenmarkt, maar duidelijk op de installateurs.
Welke techniek zit er nu eigenlijk achter dat Systeem 2000? Draadloze KNX?
Systeem 2000 is een universeel basis element systeem dat Gira al jaren gebruik voor zijn bewegingsmelders, en het oude funkbus systeem, staat los van het domotica systeem. Dit is alleen de daadwerkelijke schakelaar of dimmer.Roekeloos schreef op woensdag 24 december 2014 @ 13:27:
Welke techniek zit er nu eigenlijk achter dat Systeem 2000? Draadloze KNX?
De knoppen die je er op zet maken gebruik van het eNet systeem, dit is een systeem van Insta wat door Gira en Jung nu geleverd wordt. Dit is de vervanger van het oude funkbus systeem, dit oude systeem werkt met 1weg communicate zonder terugkoppeling, het nieuwe eNet system werkt met 2weg communicatie en terugkoppeling. Ook is het mogelijk om de software draadloos te updaten. Al met al lijkt dit systeem erg op het z-wave protocol, echter is het dan een gesloten systeem.
Draadloze KNX-RF staat hier compleet los van, dit is een ander systeem waarvoor Gira als het goed is volgend jaar producten voor gaat aankondigen. Ik geloof dat Hager/Berker hier momenteel wel al producten voor heeft. Ook is hier een nieuwe versie van ETS nodig dacht ik.
Kort gezegd is het eNet systeem, een 'uitgekleed' domotica systeem beschikbaar voor achteraf plaatsen in bestaande bouw. En bied de mogelijkheid tot schakelen van apparaten, licht en besturing van rolluiken. Zaken zoals verwarming/alarm zijn momenteel niet mogelijk. Al kom je natuurlijk erg ver door zelf te klussen met diverse sensoren en actoren en scenes. Echter heb je geen regeling in de software beschikbaar voor dit. Ook is het zelf schrijven van code niet mogelijk. Of de API ooit wordt vrijgegeven is op dit moment nog niet duidelijk.
KNX(RF) is het volledige domotica system, wat alleen toe te passen is met renovatie of nieuwbouw. Dit systeem bied wel volledige domotica functionaliteit, maar is flink duurder en veel complexer om aan te leggen. Een server kost 2000 euro, en voor de installatie heb je een licentie nodig van 1000 euro.
[ Voor 7% gewijzigd door Cobaltjeh op 24-12-2014 13:57 ]
Iemand hier ervaring met het builden en draaien van Domoticz op FreeNAS(FreeBSD)?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Hier wat plaatjes van de Gira eNet interface, een scherm met instellingen van een unit, een timer configuratie. En een overzichtsscherm van het koppelen van modules.
Dit is de configuratie interface, de visualisatie is een ander gedeelte.

Dit is de configuratie interface, de visualisatie is een ander gedeelte.

[ Voor 9% gewijzigd door Cobaltjeh op 26-12-2014 13:58 ]
Mag ik vragen welke afwegingen je hebt gemaakt om voor eNet te kiezen en niet voor een onafhankelijk platform waarvoor meerdere fabrikanten producten ontwikkelen? Als ik het goed begrijp, ben je voor je touchscreen nu bijvoorbeeld afhankelijk van de (dure) producten van Gira en kun je niet een iPad van een paar 100 Euro gebruiken. Ik begrijp dat je niet kiest voor KNX omdat er dat busarchitectuur nodig is, maar er zijn nog heel veel andere alternatieven.
Absoluut geen aanval hoor, maar ik als ik de overwegingen van anderen ken kan ik deze gebruiken als ik zelf keuzes moet gaan maken :-)
Absoluut geen aanval hoor, maar ik als ik de overwegingen van anderen ken kan ik deze gebruiken als ik zelf keuzes moet gaan maken :-)
Natuurlijk mag dat, ik zal eens proberen om mijn keuze duidelijk te maken.Roekeloos schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 15:07:
Mag ik vragen welke afwegingen je hebt gemaakt om voor eNet te kiezen en niet voor een onafhankelijk platform waarvoor meerdere fabrikanten producten ontwikkelen?
Voor dit system heb ik 2,5 tot 3 jaar met een Fibaro systeem gewerkt, ik was als een van de eerdere al bezig met een HC2. Dit systeem heeft veel problemen gegeven de software is gewoon niet af.
Dit systeem was voor mij niet betrouwbaar:
-Vastlopen van HC2
-Commando's die af en toe niet overkomen, waardoor lamp niet schakelt.
-Al zeker 5 fibaro inbouwmodules zijn defect geraakt.
-Op het forum wordt gesproken van modules die in sommige landen uit de verkoop gehaald worden etc.
Daarnaast kan ik me niet vinden in de strategie van Fibaro, telkens in mijn zin overbodige functies toevoegen, terwijl sommige basis functionaliteit niet werkt. Zoals het gebruik van een afstandsbediening, of het starten van een scene via een knop. Ok met zelf scripten kom je ver, maar ik ben programmeur van beroep, en heb weinig zin om thuis daar mee verder te gaan. Zeker als de documentatie van alles zowat mist. Helemaal al niet te spreken over de plugins die ze gemaakt hebben in beta van 4. De community based plugins zijn nog beter.
Ook als ik kijk naar andere zwave oplossingen is dit vaak software die niet goed doordacht is of gewoon nog niet is waar deze moet zijn. Voor de tweaker leuke systemen maar ik sla ze graag over.
Jammer want de techniek van zwave zelf is gewoon goed.
Alle systemen zoals KAKU, x10 etc vallen in mijn ogen ver onder zwave dus hier heb ik al helemaal niet naar gekeken.
Toen was ik dus gevestigd op de domotica systemen van de duurdere merken, veel van deze vielen al snel af:
- Bush Jager Free@Home, busstructuur dus renovatie nodig.
- Hager KNX-RF, kosten voor knx server en licentie ETS vrij fors aan prijs. 2000 tot 3000 euro.
- KNX zelf (Loxone, Gira, Jung etx....), ook renovatie nodig + duur.
- Nog een berg onbekende merken, niet eens naar gekeken, want ik wil een degelijk bedrijf achter mijn domotica systeem hebben staan.
Dus mijn keuze is uiteindelijk gevallen op het eNet systeem van Gira, mocht ik ooit nog opnieuw het traject ingaan met een nieuwbouwhuis, dan zal ik waarschijnlijk voor KNX kiezen.
Daarnaast merk ik dat Gira gewoon een stuk verder is op het gebied van domotica, alles is gewoon goed uitgedacht. Neem bijvoorbeeld simulatie van bewoning, ieder domotica systeem adverteert hier mee maar als je het wil gebruiken moet je het maar zelf programmeren.
In het eNet systeem zit een optie die een 7 tal dagen (of meer) alle events opneemt, waarna je deze als je een week op vakantie gaat kunt laten afspelen. Dus met 2 drukken op de knop, record en play doe je aanwezigheidssimulatie. Echt goed over nagedacht vind ik zelf.
Ook afstandbedieningen en 3 voudige wandzenders zijn aanwezig, en eenvoudig te koppelen. En ze kunnen met 2 selectieknopje omgezet worden naar scene bedrijf. Niets geen script of iets nodig.
En wat het dure Gira G1 wandpaneel betreft, dit is een paneel wat ontwikkeld is voor aan de muur. Zo gaat deze automatisch aan als je er voor staat en is heel de interface ontworpen voor domotica.
Een ipad aan de muur is leuk maar in mijn ogen niet vergelijkbaar.
En tevens is er ook een mobile gate beschikbaar die bediening via app mogelijk maakt, hiervoor heb je echter wel een extra hardware uitbreiding nodig, aangezien de eNet server alleen een html5 interface ondersteund.
In de Duitse appstore is deze al beschikbaar, de Android app komt later dit jaar:
https://itunes.apple.com/...ile-gate/id946398436?mt=8
En dan heb je nog de inbouw, dit is bij Gira zoveel eenvoudiger omdat je gewoon het schakelmateriaal vervangt. In plaats van inbouwmodules plaatsen die net niet lekker passen, waardoor je kabels gekneld komen te zitten etc...
Mijn uiteindelijke keuze tussen Gira en Jung was eenvoudig, al het schakelmateriaal in het huis was al van Gira.
Overigens wil ik Fibaro en de andere merken niet teveel afkraken, ik heb waarschijnlijk erg veel pech gehad met deze systemen. Voor het geld is dat prima spul, al vind ik de HC2 wel veel te duur voor de gebrekkige software. Ik wou gewoon een degelijker en betrouwbaarder systeem wat af was. En dit systeem hoef alleen te doen waarvoor het gemaakt is zonder in mijn ogen overbodige features. eNet voldoet daaraan in mijn geval.
En daarnaast is het niet helemaal een gesloten systeem, eNet is een industrie standaard. Ontwikkeld door Insta, en wordt momenteel verkocht via Jung en Gira. Andere merken kunnen zich hier bij aansluiten net zoals voorgaande standaarden ook gebeurd is. Gira was namelijk ook een van de merken die ooit samen met wat andere merken gestart is met EIB, wat later KNX geworden is.
Ik heb ook al wat op de site van Insta zitten kijken, en het lijkt er op dat hun ook armaturen gaan leveren die eNet compatible zijn.
Overigens vind ik het ook erg interessant wat jouw (of van anderen) visie op dit geheel is. Je hebt het over genoeg alternatieven mis ik er nog enkele in mijn verhaaltje hier boven?
[ Voor 6% gewijzigd door Cobaltjeh op 26-12-2014 23:51 ]
Dank voor de screenshots, ziet er wel goed uit! En die record functie om aanwezigheid te simuleren is wel een goed voorbeeld van hoe serieus ze zijn.
Hoop voor je dat dit degelijker blijkt, maar het blijft draadloos natuurlijk..
Degelijker is het nu al, dat merk je al als je het in je handen hebt. En tja het blijft inderdaad draadloos, dus 100% betrouwbaar zal het nooit halen dan kan je alleen KNX kiezen. Maar dit is ook niet waar Zwave de mist in gaat, de draadloze techniek is gewoon goed, en werkt zeer betrouwbaar. Het zit hem echt in de software daar.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 23:51:
Dank voor de screenshots, ziet er wel goed uit! En die record functie om aanwezigheid te simuleren is wel een goed voorbeeld van hoe serieus ze zijn.
Een ding vind ik wel vreemd, ik heb vandaag de logs zitten bekijken van de eNet server. En deze staan vol met KNX-RF meldingen. Terwijl dat Gira me uitgelegd heeft dat er geen koppeling komt tussen eNet en KNX protocol, zie quote:
Dus uhm.....Er komt geen koppeling vanuit Enet naar KNX. Reden daarvan is dat er ook een KNX RF protocol is. Gira gaat hier volgend jaar producten voor leveren en dat maakt een koppeling overbodig.
[ Voor 25% gewijzigd door Cobaltjeh op 27-12-2014 00:01 ]
Ziet er allemaal erg goed uit Cobaltjeh, en verhoudingsgewijs vallen de prijzen die je noemt ook nog wel mee. Als het echt zo ver ontwikkelt is als jij aangeeft, dan is het goed spul en zeker z'n geld waard. Wat je al aangeeft met de HC2 ervaar ik ook. Als je dat kunt ondervangen door een x-percentage meer te betalen maar dan van het gedonder af te zijn, dan is dat mooi.
Have fun!
Have fun!
Thanks, Cobaltjeh. Duidelijke onderbouwing!
Mooi systeem hoor, dat zeker. Hou ons op de hoogte van je vorderingen!
Mooi systeem hoor, dat zeker. Hou ons op de hoogte van je vorderingen!
Was toch iets meer werk dan ik dacht...maar hij is af de review van de Piper.
Zeer mooie camera met leuke extra's maar geen volwaardige controller.

http://www.domotica-blog.nl/post/piper-review
Zeer mooie camera met leuke extra's maar geen volwaardige controller.

http://www.domotica-blog.nl/post/piper-review
Leuke review, wel jammer dat er geen nightvision op zit
Ik ben nog opzoek naar een z-wave touch keypad.
De polypad is wel de revue gepasseerd maar erg lastig te vinden.
Een keypad met een Fibaro Binary Sensor eraan heb ik al geprobeerd, maar dat is niks. Ook een keyfob zou een optie zijn, maar daar is de batterijduur zo minimaal dat het gewoon niks is. (1x cr2032 en dan issie 1 week online).
Weten jullie zoiets? of iets anders waarmee je op een handige manier je alarmscenes kan starten of afsluiten?
Een keypad met een Fibaro Binary Sensor eraan heb ik al geprobeerd, maar dat is niks. Ook een keyfob zou een optie zijn, maar daar is de batterijduur zo minimaal dat het gewoon niks is. (1x cr2032 en dan issie 1 week online).
Weten jullie zoiets? of iets anders waarmee je op een handige manier je alarmscenes kan starten of afsluiten?
Sleutelhanger maar een week op een batterij? Hoezo moet ie "online" zijn?
Heb je reviews gevonden waaruit die batterijtijd blijkt?
Heb je reviews gevonden waaruit die batterijtijd blijkt?
Met online bedoelde ik, dat ik hem dan zeg 1 a 2 weken kan gebruiken. Daarna is de batterij leeg en moet ik m vervangen.
Komt niet uit reviews maar eigen ervaring.
Komt niet uit reviews maar eigen ervaring.
Dan is er toch echt iets mis met het ding volgens mij tenzij je continu op het knopje drukt… echt continu.
Hoe vaak wordt het ding wakker? dat is namelijk volledig overbodig bij het ding en kun je op oneindig zetten bijvoorbeeld.
Als hij iedere 5 mins kijkt of hij een controller vinden kan gaat hij er rap doorheen ja.
Hoe vaak wordt het ding wakker? dat is namelijk volledig overbodig bij het ding en kun je op oneindig zetten bijvoorbeeld.
Als hij iedere 5 mins kijkt of hij een controller vinden kan gaat hij er rap doorheen ja.
Mmm dan zal het daar aan liggen. Ik heb hem gekoppeld en vervolgens scenes ervoor gemaakt.
Welke parameter moet ik dan gebruiken om hem op infinity te zetten? Dat kan ik niet in de handleiding vinden. Het is overigens de z wave.me keyfob.
Welke parameter moet ik dan gebruiken om hem op infinity te zetten? Dat kan ik niet in de handleiding vinden. Het is overigens de z wave.me keyfob.
Mijn Wago 750 plc is inmiddels gearriveerd. Het ding ziet er mooi compact uit. Op Marktplaats heb ik nog een tweede set voor weinig gekocht met een Wago 750-842 en vijf dubbele 4-20mA analoge ingangen, compleet met behuizing en din-rail. Bij een andere Marktplaats-aanbieder heb ik voor 30 euro een viervoudige 4-20mA analoge ingang gescoord die op eBay voor veel hogere bedragen wordt aangeboden. Met de analoge ingangen hoop ik onder andere stroom te gaan meten mbv current sensors die 4-20mA output leveren. De tweede plc is voor in de schuur waar ik er onder andere verlichting en ventielen van de tuinberegening mee wil gaan besturen. Er hangt nu nog een stand-alone regencomputer die niet op afstand bediend kan worden. Het is niet handig gebleken om de tuin op vaste tijdstippen (afhankelijk van regenval) te beregenen vanwege auto's die mogelijk op de oprit staan en besproeid worden met oer en andere troep uit het grondwater die je alleen van de lak af krijgt door de auto te laten polijsten. Als ik de tuinberegening integreer in het domoticasysteem kan ik het makkelijk vanaf een willekeurige plek handmatig bedienen.

Stroomsensor:

Voor het meten van temperatuur wil ik 1-wire gebruiken met DS18B20-temperatuursensoren die ik in de wandschakelaars wil verbouwen. De temperatuursensoren zijn spotgoedkoop (minder dan 2 euro per stuk). De Wago plc zou hiervoor veel duurder zijn vanwege de kosten van analoge klemmen die aanzienlijk duurder zijn dan de digitale in- en uitgangen. Een 1-Wire ethernet controller van E-Service Online kost 150 euro. Samen met de Aeon Multisensors krijg ik dan temperatuurmeting op alle gewenste plekken die als basis zal dienen voor naregeling van de temperatuur in de vertrekken met behulp van elektrothermische actuatoren op de vloerverwarmingsventielen.

Temperatuursensor:

Bij z-wave is het niet alleen de software waar het aan schort maar ook de hardware, zie bijvoorbeeld de Fibaro relais die steevast kapot gaan of Chinese meuk met vage instructies en procedures om apparaten te excluden of includen. Hier ligt ook een taak voor de Z-Wave Alliance om ervoor te zorgen dat apparaten op een consistente manier functioneren. Het protocol en de z-wave chips zelf zijn volgens mij wel betrouwbaar genoeg voor gebruik in niet-commerciële toepassingen.

Stroomsensor:

Voor het meten van temperatuur wil ik 1-wire gebruiken met DS18B20-temperatuursensoren die ik in de wandschakelaars wil verbouwen. De temperatuursensoren zijn spotgoedkoop (minder dan 2 euro per stuk). De Wago plc zou hiervoor veel duurder zijn vanwege de kosten van analoge klemmen die aanzienlijk duurder zijn dan de digitale in- en uitgangen. Een 1-Wire ethernet controller van E-Service Online kost 150 euro. Samen met de Aeon Multisensors krijg ik dan temperatuurmeting op alle gewenste plekken die als basis zal dienen voor naregeling van de temperatuur in de vertrekken met behulp van elektrothermische actuatoren op de vloerverwarmingsventielen.

Temperatuursensor:

Dat Gira spul ziet er mooi uit. Montage op din-rails oogt ook altijd professioneel en overzichtelijk uit.Cobaltjeh schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 23:41:
[...]
Dus mijn keuze is uiteindelijk gevallen op het eNet systeem van Gira, mocht ik ooit nog opnieuw het traject ingaan met een nieuwbouwhuis, dan zal ik waarschijnlijk voor KNX kiezen.
Bij z-wave is het niet alleen de software waar het aan schort maar ook de hardware, zie bijvoorbeeld de Fibaro relais die steevast kapot gaan of Chinese meuk met vage instructies en procedures om apparaten te excluden of includen. Hier ligt ook een taak voor de Z-Wave Alliance om ervoor te zorgen dat apparaten op een consistente manier functioneren. Het protocol en de z-wave chips zelf zijn volgens mij wel betrouwbaar genoeg voor gebruik in niet-commerciële toepassingen.
Veel opties zijn er volgens mij niet.maomanna schreef op maandag 29 december 2014 @ 00:05:
Ik ben nog opzoek naar een z-wave touch keypad.
Ik heb hier al flink naar gezocht voor de planning van de domotica opzet in mijn nieuwe huis.
Daar zijn vooralsnog drie opties uit gekomen:
* AD2000-M + Binary sensor is een optie. Heeft echter wel voeding (12v) nodig.
* BeNext Tag Reader ("simpele" 4 optie (1-4) pin) en "spreekt" Z-wave. 2x AA 1.5v erin en zou het "5 jaar" moeten uithouden. Nou, ook al zou het een jaar zijn dat is dan alsnog geen slechte eigenlijk. Ligt er natuurlijk volkomen aan hoe vaak je hem benaderd, armt/disarmt enz.
* (oude) telefoon of goedkope tablet aan de muur monteren
Eigenlijk zoek ik er eentje die een paar states aan kan:
* Disarm, Home
* Arm, Home
* Arm, Away
Arm Home zou een lichtere variant kunnen zijn. Geen motion sensor in de gang bijv.
Dat kunnen die eerste 2 opties niet. Het ombouwen van een bestaande keypad unit zou ook nog een optie zijn (wat feitelijk ook zo is gedaan met AD2000-M) maar ja.. zie maar eentje te vinden die goed gecombineerd kan worden met de Fibaro Binary switch.
Of je kijkt gewoon naar een complete alarmcentrale.
http://www.secustore.nl/abus-terxon-sx-az4000-alarmsysteem
http://www.secustore.nl/abus-az5502-proximity-chip-sticker
Deze heb ik zelf in gebruik, heeft ondersteuning voor 4 zones A,B,C,D Waarvan normaal A extern ingeschakeld is en de andere intern.
Geeft 11 (3 hoog vermogen) uitgangen om de status door te geven naar een universele sensor.
8 Zones om te bewaken, en een sabotage uitgang.
Let op je hebt ook een accu nodig voor de werking, maar deze is ook maar rond de 20 euro.
En zelfs ondersteuning voor rfid tags, en dat voor de prijs van 140 euro. Met een mooi en gebruiksvriendelijk display. En je kan hem altijd uitbreiden naar compleet alarmsysteem.
Respect daarvoor, ik ben erg blij met mijn in een paar tellen perfect werkend systeem van Gira.
Helaas zal alleen de Server op de DIN rails komen, als de verlichtingspunten naar de meterkast waren bedraad zou ik hier ook mooi alle actoren kunnen plaatsen. Helaas moet ik nu gebruik maken van losse inbouwmodules.
http://www.secustore.nl/abus-terxon-sx-az4000-alarmsysteem
http://www.secustore.nl/abus-az5502-proximity-chip-sticker
Deze heb ik zelf in gebruik, heeft ondersteuning voor 4 zones A,B,C,D Waarvan normaal A extern ingeschakeld is en de andere intern.
Geeft 11 (3 hoog vermogen) uitgangen om de status door te geven naar een universele sensor.
8 Zones om te bewaken, en een sabotage uitgang.
Let op je hebt ook een accu nodig voor de werking, maar deze is ook maar rond de 20 euro.
En zelfs ondersteuning voor rfid tags, en dat voor de prijs van 140 euro. Met een mooi en gebruiksvriendelijk display. En je kan hem altijd uitbreiden naar compleet alarmsysteem.
Kijk dat zijn ook mooie spullen, maar jij gaat je wel een flink klusje op de hals nemen.Femme schreef op maandag 29 december 2014 @ 17:50:
Mijn Wago 750 plc is inmiddels gearriveerd. Het ding ziet er mooi compact uit.
[...]
Dat Gira spul ziet er mooi uit. Montage op din-rails oogt ook altijd professioneel en overzichtelijk uit.
Respect daarvoor, ik ben erg blij met mijn in een paar tellen perfect werkend systeem van Gira.
Helaas zal alleen de Server op de DIN rails komen, als de verlichtingspunten naar de meterkast waren bedraad zou ik hier ook mooi alle actoren kunnen plaatsen. Helaas moet ik nu gebruik maken van losse inbouwmodules.
[ Voor 36% gewijzigd door Cobaltjeh op 29-12-2014 19:50 ]
Dan zit je dus feitelijk met twee verschillende systemen?
Eentje met Z-Wave voor domotica en een voor het alarm. Dus zit je uiteindelijk met meerdere sensoren of bepaalde sensoren alleen voor alarm en niet voor domotica, terwijl deze daar juist van kan profiteren (ik noem een bewegingssensor in de gang, magneetcontacten op deuren en ramen)
Eentje met Z-Wave voor domotica en een voor het alarm. Dus zit je uiteindelijk met meerdere sensoren of bepaalde sensoren alleen voor alarm en niet voor domotica, terwijl deze daar juist van kan profiteren (ik noem een bewegingssensor in de gang, magneetcontacten op deuren en ramen)
Klopt zelf zou ik nooit een alarm willen combineren met een domotica systeem. Geen enkele zwave controller kan in mijn ogen voldoen aan de functies die voor een alarm nodig zijn. Ik mis daar verschillende zones aanmaken, overbruggen van zones. Gedeeltelijk inschakelen etc.Sypher schreef op maandag 29 december 2014 @ 19:51:
Dan zit je dus feitelijk met twee verschillende systemen?
Mijn alarm is tot nu toe pas 1 keer in de mist gegaan, gezien de 120db sirende aan de buitengevel zou ik hier zeker geen storingsgevoelig systeem voor willen gebruiken.
Je krijgt wel wat dubbele zaken ja, ik heb 2 bewegingsmelders voor het alarm aan het plafond.
En ook nog in de hal/trappengat komt een losse bewegingssensor van Gira voor de verlichting. Gezien deze beide anders ingesteld worden, en een andere functie hebben heeft dit ook weer zijn voordelen.
Zelf heb ik die ad2000-m, maar dat is echt een belabberd ding. Accepteert codes niet, hanteert elke keer een andere snelheid van drukken. Echt een drama.Sypher schreef op maandag 29 december 2014 @ 19:36:
[...]
Veel opties zijn er volgens mij niet.
Ik heb hier al flink naar gezocht voor de planning van de domotica opzet in mijn nieuwe huis.
Daar zijn vooralsnog drie opties uit gekomen:
* AD2000-M + Binary sensor is een optie. Heeft echter wel voeding (12v) nodig.
* BeNext Tag Reader ("simpele" 4 optie (1-4) pin) en "spreekt" Z-wave. 2x AA 1.5v erin en zou het "5 jaar" moeten uithouden. Nou, ook al zou het een jaar zijn dat is dan alsnog geen slechte eigenlijk. Ligt er natuurlijk volkomen aan hoe vaak je hem benaderd, armt/disarmt enz.
* (oude) telefoon of goedkope tablet aan de muur monteren
Eigenlijk zoek ik er eentje die een paar states aan kan:
* Disarm, Home
* Arm, Home
* Arm, Away
Arm Home zou een lichtere variant kunnen zijn. Geen motion sensor in de gang bijv.
Dat kunnen die eerste 2 opties niet. Het ombouwen van een bestaande keypad unit zou ook nog een optie zijn (wat feitelijk ook zo is gedaan met AD2000-M) maar ja.. zie maar eentje te vinden die goed gecombineerd kan worden met de Fibaro Binary switch.
De chuang g5 lijkt me opzich wel een mooi ding, net als de polypad. De polypad is sowieso zwave, welke je ook met vera kan instellen.
Elke andere keypanel met meer outputs zoals bel, alarm etc kan een fibaro binary. Maar elk panel dat er een beetje fatsoenlijk uit ziet (werking weten we niet), zijn allemaal fors.
Een standalone alarmsysteem zie ikzelf ook niet zitten. Dat zou betekenen dat ik de z wave dingen voor niks heb gekocht.
Ik ben voornemens een eigen controller te fabriceren of een bestaande software oplossing te pakken. Dat biedt sowieso wat meer mogelijkheden dan, softwarematig is tenminste (zelf) aanpasbaar in tegenstelling tot standaard oplossingen zoals HC/HW/Vera enz.Cobaltjeh schreef op maandag 29 december 2014 @ 21:11:
[...]
Klopt zelf zou ik nooit een alarm willen combineren met een domotica systeem. Geen enkele zwave controller kan in mijn ogen voldoen aan de functies die voor een alarm nodig zijn.
Zit wat in. Beide heeft zo zijn voor en nadelen natuurlijkIk mis daar verschillende zones aanmaken, overbruggen van zones. Gedeeltelijk inschakelen etc.
Mijn alarm is tot nu toe pas 1 keer in de mist gegaan, gezien de 120db sirende aan de buitengevel zou ik hier zeker geen storingsgevoelig systeem voor willen gebruiken.
Je krijgt wel wat dubbele zaken ja, ik heb 2 bewegingsmelders voor het alarm aan het plafond.
En ook nog in de hal/trappengat komt een losse bewegingssensor van Gira voor de verlichting. Gezien deze beide anders ingesteld worden, en een andere functie hebben heeft dit ook weer zijn voordelen.
Goed om te weten, kan die van de lijst afmaomanna schreef op maandag 29 december 2014 @ 21:13:
[...]
Zelf heb ik die ad2000-m, maar dat is echt een belabberd ding. Accepteert codes niet, hanteert elke keer een andere snelheid van drukken. Echt een drama.
Hmm die G5 is toch wel een van de mooiere. Over polypad heb ik zo 123 nog niet veel kunnen vinden.De chuang g5 lijkt me opzich wel een mooi ding, net als de polypad. De polypad is sowieso zwave, welke je ook met vera kan instellen.
Elke andere keypanel met meer outputs zoals bel, alarm etc kan een fibaro binary. Maar elk panel dat er een beetje fatsoenlijk uit ziet (werking weten we niet), zijn allemaal fors.
Volgens mij mag je geen sirene meer buiten hangen, maar ik laat me graag overtuigen. Hier hangt de sirene gewoon binnen, schrikt voldoende af en aan de buitengevel hangt een flitslicht.Cobaltjeh schreef op maandag 29 december 2014 @ 21:11:
[...]
Je kan van dat abus systeem alleen kiezen om de centrale te gebruiken, dan heb je een mooi paneel met lcd. En genoeg opties om in de alarmkast zelf zwave modules in te bouwen.maomanna schreef op maandag 29 december 2014 @ 21:13:
[...]
Een standalone alarmsysteem zie ikzelf ook niet zitten. Dat zou betekenen dat ik de z wave dingen voor niks heb gekocht.
Het kost je alleen wel 160 euro dan. Maar dan heb je een iets moois en degelijks.
Volgensmij zijn de wetten in nederland wat simpel hierin, ik dacht dat er alleen een maximale duur van 3 minuten zonder herhaling was. Vorig jaar nog nagekeken dacht ik.sunnybird schreef op maandag 29 december 2014 @ 22:00:
Volgens mij mag je geen sirene meer buiten hangen, maar ik laat me graag overtuigen. Hier hangt de sirene gewoon binnen, schrikt voldoende af en aan de buitengevel hangt een flitslicht.
In Belgie mag je ze volgens mij niet zelf ophangen.
Zelfde geld voor de inbouw auto alarmpjes, maar eigenlijk heeft een sirene weinig nut. Niemand zal toch de moeite nemen om uit bed te komen ervoor.
Flitslamp heeft wel degelijk nut, tijdens het valse alarm, kreeg ik op vakantie een telefoontje van de politie dat ze geen braaksporen konden vinden en ze van een vals alarm uitgingen. En of ik iemand het alarm kon laten uitzetten.
[ Voor 47% gewijzigd door Cobaltjeh op 29-12-2014 22:25 ]
Beveiliging is mijn inziens juist voor de hand liggende functionaliteit om te integreren in een domoticasysteem (samen met o.a. het aansturen van verlichting en verwarming). Wat betreft functionaliteit stelt een alarmsysteem weinig voor. Je heb niet veel code nodig om zelf een eenvoudig alarmsysteem te scripten. Ik ken Gira niet maar je zou verwachten dat een geavanceerd domoticasysteem er wel functionaliteit voor heeft.Cobaltjeh schreef op maandag 29 december 2014 @ 21:11:
[...]
Klopt zelf zou ik nooit een alarm willen combineren met een domotica systeem. Geen enkele zwave controller kan in mijn ogen voldoen aan de functies die voor een alarm nodig zijn. Ik mis daar verschillende zones aanmaken, overbruggen van zones. Gedeeltelijk inschakelen etc.
PIR-sensoren kunnen wel eens de mist in gaan. Ik zit zelf te denken aan een zeer korte timeout van bijvoorbeeld 10 seconden op de bewegingsmelder icm met een langere timeout die ik in software laat draaien + loggen van de status van de bewegingsmelders zodat ik kan queryen hoe vaak er beweging werd gemeld in een bepaalde periode. Als hij in korte tijd twee keer aanslaat of als verschillende bewegingsmelders in korte tijd beweging melden terwijl het alarmsysteem is geactiveerd kun je een valse melding wel uitsluiten.
@Cobaltjeh,
Ik zit ook te kijken voor een dergelijk alarmsysteem van Abus. Mijn bedoeling is dan om het alarmsysteem via een fibaro binary sensor te koppelen aan de domotica. Ik zou hieraan denk ik ook de fibaro motion sensors etc willen koppelen in plaats van de Abus sensoren.
Zou jij mij een Terxon SX aanraden en hoe zit dit bijv. met het bedrade aspect van dit alarm? Zijn en er nog meer voor- en nadelen?
Zo is mijn oog ook gevallen op de Abus secvest.
http://www.secustore.nl/a...1-draadloze-alarmcentrale
Deze is bijv draadloos maar ook weer een tikkeltje duurder. Zou dit het prijsverschil (en gemak?) waard zijn denk je?
Alvast bedankt!
Ik zit ook te kijken voor een dergelijk alarmsysteem van Abus. Mijn bedoeling is dan om het alarmsysteem via een fibaro binary sensor te koppelen aan de domotica. Ik zou hieraan denk ik ook de fibaro motion sensors etc willen koppelen in plaats van de Abus sensoren.
Zou jij mij een Terxon SX aanraden en hoe zit dit bijv. met het bedrade aspect van dit alarm? Zijn en er nog meer voor- en nadelen?
Zo is mijn oog ook gevallen op de Abus secvest.
http://www.secustore.nl/a...1-draadloze-alarmcentrale
Deze is bijv draadloos maar ook weer een tikkeltje duurder. Zou dit het prijsverschil (en gemak?) waard zijn denk je?
Alvast bedankt!
Door middel van deze howto werkt deze hier nuUnneoetech schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 22:16:
[...]
Ik ben juist begonnen met mijn zwave setup en wil dit graag doen. Ik heb:
- Vera Edge
- Dubbele pulsdrukker
- Fibaro dimmer
- Fibaro wallplug
De dubbele pulsdrukker heb ik aangesloten op de dimmer. 1 knop doet t perfect, (aan uit dubbelklik 100%, op en afdimmen), maar hoe gebruik ik nu knop 2 voor een scene te triggeren? Bij dit device als trigger in de vera kan ik alleen aan/uit kiezen en wat energie gerelateerde zaken. Ik vermoed dat t iets met parameter 41 te doen heeft maar ik krijg bij de triggers niets anders...
http://forum.micasaverde.com/index.php?topic=27006.0
Ik ben het er niet mee eens dat een alarmsysteem onderdeel moet zijn dan je domotica systeem, dit zijn losse systemen. Wel vind ik dat je deze systemen moet koppelen aan elkaar. Als voorbeeld een alarmsysteem is altijd voorzien van een backup batterij en werkt gewoon door bij stroom uitval. Ik heb nog weinig domotica systemen gezien die door draaien bij stroomuitval. Wat ik niet echt nodig is aangezien er toch niets te doen valt.Femme schreef op maandag 29 december 2014 @ 23:47:
[...]
Beveiliging is mijn inziens juist voor de hand liggende functionaliteit om te integreren in een domoticasysteem (samen met o.a. het aansturen van verlichting en verwarming).
Zo moet je domotica systeem alleen weten wat de status van het alarm is: Ingeschakeld intern, ingeschakeld extern, uitgeschakeld, alarm intern en alarm extern.
Je domotica systeem zou ook een zone kunnen bewaken op het alarmsysteem, zodat deze ook een alarm kan genereren. Gewoon een NC relais, wat je kan schakelen met je domotica systeem.
Wat de PIR betreft de meeste alarm systemen werken gewoon met een NC naar O detectie. De PIR zelf heeft meestal een functie aan boord tegen vals alarm meldingen. Zo hebben de duurdere PIR's gewoon meerdere elementen, pas als ze op een meerderheid van de elementen iets zien zullen ze het relais naar de alarmcentrale open gooien. Goedkopere zullen pas een melding doen naar en 2 tot 3 meldingen achter elkaar. Meestal is dit ook nog instelbaar. Hier hoef je dus meestal geen rekening mee te houden in je alarm systeem.
De functionaliteit van een alarmsysteem zou ik zeker niet onderschatten, als ik zie wat mijn simpele alarm al aan functies heeft, pff dat is al een maand aan programmeerwerk of zelfs al meer. Zo heb je inschakelvertragingen, zones die van elkaar afhankelijk zijn. Zones die elkaar moeten volgen. Zones die wel niet ingeschakeld moeten worden bij manier van inschakelen. Als je een groot huis hebt kun je ook nog verschillende segmenten hebben. Bij een inbraak wordt het niet doordrongen segment weer actief. etc.....
De reden dat ik voor een bekabeld alarmsysteem gekozen heb was puur het kostenplaatje, en bedrade PIR kost je 20 tot 30 euro, en een magneetcontact 5 tot 10. Ga je dit draadloos doen, kan je bijna overal een 0 achter zetten. Mijn complete alarmsysteem heeft me 375 euro gekost, centrale inclusief 2 bedieningspanelen, 2x een PIR, 4x magneetcontact, binnensirene met flitslicht, en buitensirene met flitslicht en eigen accu.
Voor hetzelfde geld heb je ook al draadloze doe het zelf pakketjes, maar in mijn ogen zijn deze systemen flink minder betrouwbaar dan bedraad. Ja er zijn wel goede draadloze alarmsystemen, maar deze kosten ook flink duurder!
Verwarming schakelen tja normal zou ik dit zeker integreren in een domotica systeem, echter hoef ik nooit de verwarming regelen. Wegens warmtepomp en eigen bron, is het heel het jaar door 21,5 graden in huis. Soms een graadje meer of minder, verder is zit systeem slim genoeg met binnen en buiten sensoren om de temperatuur altijd stabiel te houden. Dus een domotica systeem zou hier geen verdere toegevoegde waarde hebben.
Even kort door de bocht mijn mening:SkorpionNL schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 02:27:
@Cobaltjeh,
Abus Terxon SX is het goedkope setje, niet uitbreidbaar met maximaal 8 zones. Maar erg interessant in prijs.
Abus Terxon MX heeft als toevoeging een busssyteem, kan uitgebreid worden met extra uitbreidingen. En heeft een Telefoonmelder aanwezig voor aansluiting op alarmcentrale. Niet om zelf een telefoontje te krijgen! Dit is ook een hybride alarm, maar voor iedere uitbreiding betaal je dik 200 euro. In mijn orgen kom je dan in een veel hogere categorie alarmsysteem en zijn er veel meer mooie merken. Siemens, Satel etc..
En eerlijk gezegd zou ik de secvest modules links laten liggen, te weinig aansluitmogelijkheden aan de achterkant. Dus integratie met je domotica systeem is lastig. En moet gebeuren om de plek waar het bedieningspaneel hangt, aangezien deze centrale en bediening is. Bij de Terxon kan je alles netjes wegwerken in de meterkast wat altijd mijn voorkeur heeft. En kan je een hybride systeem maken, dus waar je met draad kan komen bedraad, en waar je met draad niet kan komen met draadloze uitbreiding.
Wil je sensoren bewaken van je domotica systeem dan zou ik enkele zones voorzien van een NC relais, en deze schakelen met bijvoorbeeld een fibaro relaismodule.
Wil je de sensoren van je alarmsysteem gebruiken kan je de Fibaro UBS er tussen zetten deze is hier specifiek voor gemaakt. Echter zou ik dit niet aanraden, omdat de fibaro module bij defect storingen kan veroorzaken in je alarmsysteem.
Tevens is deze laatste optie erg interessant in prijs, je kan goedkope bedrade magneetsensoren gebruiken, deze eventueel in serie zetten. En met de relatief goedkope UBS kun je dan de status uitlezen van een of meerdere deuren/ramen. Voor relatief veel minder geld dan overal een fibaro sensor hangen van 50 euro.
Hoe je het ook uiteindelijk maakt, bedenk wel dat je het zo maakt dat bij stroomuitval of storing van je domotica systeem je alarmsysteem hier geen hinder van ondervind.
[ Voor 28% gewijzigd door Cobaltjeh op 30-12-2014 16:43 ]
Thanks for sharing!!Unneoetech schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 15:39:
[...]
Door middel van deze howto werkt deze hier nu
http://forum.micasaverde.com/index.php?topic=27006.0

Laat ik het zo stellen: idealiter zou je het alarmsysteem samen met noodstroomvoorziening en communicatie die blijft werken als de stroom is uitgevallen willen integreren in het domoticasysteem. De redenen om het niet te doen zijn kosten en installatiegemak. Een uitgebreid domoticasysteem dat het hele huis beslaat heeft de rekenkracht, bedieningselementen en sensoren om als alarmsysteem te kunnen fungeren. Doe er sirenes, flitslampen, een noodstroomvoorziening en de juiste software bij en het domoticasysteem kan goed functioneren als alarmsysteem.Cobaltjeh schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 16:26:
[...]
Ik ben het er niet mee eens dat een alarmsysteem onderdeel moet zijn dan je domotica systeem, dit zijn losse systemen. Wel vind ik dat je deze systemen moet koppelen aan elkaar. Als voorbeeld een alarmsysteem is altijd voorzien van een backup batterij en werkt gewoon door bij stroom uitval. Ik heb nog weinig domotica systemen gezien die door draaien bij stroomuitval. Wat ik niet echt nodig is aangezien er toch niets te doen valt.
Zo moet je domotica systeem alleen weten wat de status van het alarm is: Ingeschakeld intern, ingeschakeld extern, uitgeschakeld, alarm intern en alarm extern.
Ik heb ook een warmtepomp en die van mij meet de buitentemperatuur en de temperatuur op één of twee plekken in huis en bepaalt op basis daarvan hoe vaak de compressor moet draaien en tot welke aanvoertemperatuur het water opgewarmd moet worden. Als je een groter vrijstaand huis hebt (in mijn geval een T-boerderij van ruim 20 meter diep) is een enkele temperatuurmeting niet genoeg om rekening te houden met de verschillen in warmteverlies tussen vertrekken op het oosten, zuiden en noorden. Tevens heb ik houtkachels die op bepaalde momenten veel warmte veroorzaken waar dmv naregeling wat intelligenter mee omgegaan kan worden. Dat is prima taak voor het domoticasysteem aangezien ik daarmee al temperatuur meet op veel plekken in huis.Verwarming schakelen tja normal zou ik dit zeker integreren in een domotica systeem, echter hoef ik nooit de verwarming regelen. Wegens warmtepomp en eigen bron, is het heel het jaar door 21,5 graden in huis. Soms een graadje meer of minder, verder is zit systeem slim genoeg met binnen en buiten sensoren om de temperatuur altijd stabiel te houden. Dus een domotica systeem zou hier geen verdere toegevoegde waarde hebben.
Klopt ik denk dat we wel in 1 lijn zitten qua mening. Ik denk ook dat als je een uitgebreid KNX systeem hebt dit prima integreert met het alarmsysteem.Femme schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 17:00:
Laat ik het zo stellen: idealiter zou je het alarmsysteem samen met noodstroomvoorziening en communicatie die blijft werken als de stroom is uitgevallen willen integreren in het domoticasysteem.
[...]
Als je een groter vrijstaand huis hebt (in mijn geval een T-boerderij van ruim 20 meter diep) is een enkele temperatuurmeting niet genoeg om rekening te houden met de verschillen in warmteverlies tussen vertrekken op het oosten, zuiden en noorden.
Maar de 'goedkope' domotica setjes, zijn in mijn mening hier gewoon niet zo geschikt voor. Hoofdzakelijk de software is de boosdoener. En het ontbreken van goede bedieningspanelen. Dan ben je kosten technisch en betrouwbaarder uit met een los alarmsysteem. En dan zijn er genoeg opties om beide te koppelen.
Daarnaast kan je natuurlijk altijd kiezen voor 2 losse systemen (alarm en domotica) die je koppelt met elkaar. Ik gok dat als je echt professioneel bezig bent je gewoon een centrale hebt die knx praat en onderdeel is van je domotica systeem.
Wat mijn woning betreft is het een hoekhuis van normale grote. Hier zit alleen een sensor in de woonkamer. Vervolgens zijn alle ruimtes afgesteld op de woonkamer als referentie. Dit werkt prima gezien het geen grote woning is en perfect geïsoleerd is aangezien deze net 3 jaar staat. Losse kachels zijn niet nodig. Los regelen van ruimtes is me afgeraden door de installateur van de warmtepomp, dit heeft geen zin gezien de isolatiewaarde van de woning, de temperatuur zal zich toch altijd verspreiden door de woning. En aangezien alle 3 de verdiepingen compleet aangelegd zijn met vloerverwarming heeft het ook weinig nut gezien de traagheid van het systeem. Maar in jouw geval zie ik de meerwaarde er zeker van in.
Bedankt voor je reactie. Ik ben overtuigd.Cobaltjeh schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 16:26:
Even kort door de bocht mijn mening:
Abus Terxon SX is het goedkope setje, niet uitbreidbaar met maximaal 8 zones. Maar erg interessant in prijs.
Abus Terxon MX heeft als toevoeging een busssyteem, kan uitgebreid worden met extra uitbreidingen. En heeft een Telefoonmelder aanwezig voor aansluiting op alarmcentrale. Niet om zelf een telefoontje te krijgen! Dit is ook een hybride alarm, maar voor iedere uitbreiding betaal je dik 200 euro. In mijn orgen kom je dan in een veel hogere categorie alarmsysteem en zijn er veel meer mooie merken. Siemens, Satel etc..
En eerlijk gezegd zou ik de secvest modules links laten liggen, te weinig aansluitmogelijkheden aan de achterkant. Dus integratie met je domotica systeem is lastig. En moet gebeuren om de plek waar het bedieningspaneel hangt, aangezien deze centrale en bediening is. Bij de Terxon kan je alles netjes wegwerken in de meterkast wat altijd mijn voorkeur heeft. En kan je een hybride systeem maken, dus waar je met draad kan komen bedraad, en waar je met draad niet kan komen met draadloze uitbreiding.
Wil je sensoren bewaken van je domotica systeem dan zou ik enkele zones voorzien van een NC relais, en deze schakelen met bijvoorbeeld een fibaro relaismodule.
Wil je de sensoren van je alarmsysteem gebruiken kan je de Fibaro UBS er tussen zetten deze is hier specifiek voor gemaakt. Echter zou ik dit niet aanraden, omdat de fibaro module bij defect storingen kan veroorzaken in je alarmsysteem.
Tevens is deze laatste optie erg interessant in prijs, je kan goedkope bedrade magneetsensoren gebruiken, deze eventueel in serie zetten. En met de relatief goedkope UBS kun je dan de status uitlezen van een of meerdere deuren/ramen. Voor relatief veel minder geld dan overal een fibaro sensor hangen van 50 euro.
Waarschijnlijk een stomme vraag. Ik ga bezig Fibaro relais' en dimmers in te bouwen. Nu loopt er door nagenoeg alle inbouwdozen een blauwe draad maar deze loopt er letterlijk doorheen.
Knip ik de blauwe draad dan in de doos door, lasklem erop en aftakken naar de Fibaro?
Knip ik de blauwe draad dan in de doos door, lasklem erop en aftakken naar de Fibaro?
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.
dimmers hoeft niet en als je elektricien zich netjes aan de kleurcodering heeft gehouden kun je hem inderdaad doorknippen en een lasklem ertussen doen met een extra kabeltje.
Let wel dat je dan iets meer ruimte nodig hebt (doorknippen en ontbloten kost lengte!)
Let wel dat je dan iets meer ruimte nodig hebt (doorknippen en ontbloten kost lengte!)
De handleiding is erg duidelijk, ik zou deze eerst even downloaden en doorlezen. Van daaruit moet het wel duidelijk zijn of je dit wel of niet zelf kunt.SkorpionNL schreef op woensdag 31 december 2014 @ 01:11:
[...]
Bedankt voor je reactie. Ik ben overtuigd.Is de installatie van het systeem makkelijk zelf te doen? Ben dit wel van plan namelijk.
Echter wel goed nadenken waar en hoe je alle kabels wilt laten lopen. Goede voorbereiding is hier echt het halve werk.
Voor mij was de installatie relatief eenvoudig, maar ik heb ook redelijk wat technische achtergrond.
Heeft iemand hier een idee op welk systeem ik mijn thermostaat (protocol X2D, werkend op 868MHz) kan laten werken? Ik heb Domoticz en RFXtrx433E al een beetje draaien, omdat ik dacht dat de Somfy ondersteuning ook 868MHz was, maar tot nu toe werkt dat niet samen met de thermostaat.
Wel heb ik gevonden dat X2D ook XDD genoemd wordt, en dat ZodiaNet een ZiBASE maakt die het zou moeten kunnen (http://www.zodianet.com/la-toolbox/protocols-comparison.html). Maar ik kan maar weinig ervaringen vinden, en mijn Frans is niet zo denderend...
Wel heb ik gevonden dat X2D ook XDD genoemd wordt, en dat ZodiaNet een ZiBASE maakt die het zou moeten kunnen (http://www.zodianet.com/la-toolbox/protocols-comparison.html). Maar ik kan maar weinig ervaringen vinden, en mijn Frans is niet zo denderend...
Of zo'n lasklem van 3M gebruiken die de kabel doorprikt. Dan verlies je geen lengte.DRuw schreef op woensdag 31 december 2014 @ 10:45:

Oja! Tijd geleden dat ik die gezien heb maar inderdaad!
Dit klopt dus niet helemaal. Codesys kun je weliswaar gratis aan komen maar om een Wago plc te programmeren heb je de targets nodig om een Wago plc aan te kunnen spreken. Hiervoor moet je WAGO-I/O-PRO CAA aanschaffen( kost zo'n 500 euro) of je moet een starter kit kopen waar de software bij zit (kost zo'n 650 euro).Stijnb_ schreef op maandag 15 december 2014 @ 18:11:
[...]
De programmeer software voor wago(codesys) en beckhoff(twincat) is gratis.
Ik heb op mijn 750-841 en 750-842 wel een sticker met een Codesys serienummer, wat suggereert dat er een Codesys-licentie is gekoppeld aan de betreffende plc. Hopelijk kan ik hiermee alsnog de targets bemachtigen bij Wago zonder een starter kit te moeten kopen.
Die is voor soepele kabel, bijv. in de auto.SavageNL schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 08:19:
[...]
Of zo'n lasklem van 3M gebruiken die de kabel doorprikt. Dan verlies je geen lengte.
[afbeelding]
Een VD installatiedraad blijft niet zitten in zo'n klem.
En verder zijn die dingen (Scotch-lok) bagger, veroorzaken vaak storing in auto's bijv.
Gebruik gewoon een lasdop.
Ah daarom was ik die dus vergeten
Maar dan kun je dus beter en langere nemen zodat je de draden in de uiterste contacten kunt doen...
Maar dan kun je dus beter en langere nemen zodat je de draden in de uiterste contacten kunt doen...
Ik heb altijd geweten dat de wago plc software gratis is. Ben je zeker dat je niets verkeerd doet? Je moet de targets van je wago plc in codesys laden. Normaal vindt je deze targets op de wago website.Femme schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 01:21:
[...]
Dit klopt dus niet helemaal. Codesys kun je weliswaar gratis aan komen maar om een Wago plc te programmeren heb je de targets nodig om een Wago plc aan te kunnen spreken. Hiervoor moet je WAGO-I/O-PRO CAA aanschaffen( kost zo'n 500 euro) of je moet een starter kit kopen waar de software bij zit (kost zo'n 650 euro).
Ik heb op mijn 750-841 en 750-842 wel een sticker met een Codesys serienummer, wat suggereert dat er een Codesys-licentie is gekoppeld aan de betreffende plc. Hopelijk kan ik hiermee alsnog de targets bemachtigen bij Wago zonder een starter kit te moeten kopen.
[ Voor 6% gewijzigd door Stijnb_ op 02-01-2015 11:12 ]
Nog een vraagje...
Ik heb mijn mechanische ventilatie aangesloten op een fibaro 2x1.5KW. Deze module heb ik ingebouwd achter de 3-standen-schakelaar (1-2-3). Voorheen was het daarmee niet mogelijk om zowel de hoge als de lage stand ingeschakeld te hebben.
Nu ik de module erin heb kan ik zowel hoge als lage stand hebben ingeschakeld. Kan dit problemen geven, of is er een betere manier om de boel te schakelen?
Ik heb mijn mechanische ventilatie aangesloten op een fibaro 2x1.5KW. Deze module heb ik ingebouwd achter de 3-standen-schakelaar (1-2-3). Voorheen was het daarmee niet mogelijk om zowel de hoge als de lage stand ingeschakeld te hebben.
Nu ik de module erin heb kan ik zowel hoge als lage stand hebben ingeschakeld. Kan dit problemen geven, of is er een betere manier om de boel te schakelen?
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.
Linkje doet het niet goed, ik kom gewoon op de homepage uitHeroS schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 09:57:
Ik gebruik deze:
http://www.smoldersbv.nl/lasdop-5-aderig-doosje-100stuks.htm
Super klein.
Ligt eraan hoe de bedrading van de ventilator werkt. Heb je een merk en typenummer? Wellicht dat er in de documentatie iets staat over hoe je het moet aansluiten.mastair schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:48:
Nog een vraagje...
Kijk eens naar deze post: http://www.domoticz.com/f...?f=15&t=31&start=20#p1118
Die persoon bestuurt z'n ventilatie ook met domotica, maar dan met een KlikAanKlikUit module.
[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2015 11:57 ]
Het kan zijn dat de laagste stand niet te kiezen is. Ik heb een Ferroli WTW en die gaat automatisch in standje 1 als je 24 uur geen warm water hebt getapt. Ik had eerst ook zo'n dubbele Figaro erop zitten, maar dan kun je dus zowel stand 1 als stand 3 schakelen. Nooit geprobeerd, maar ik kan mij voorstellen dat er dan iets mis gaatmastair schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:48:
Ik schakel nu alleen dus aan (standje 3) en uit (standje 2). Ik heb mij laten vertellen dat het energieverbruik van standje 2 nauwelijks meer is dan standje 1. En dat ding moet nu eenmaal aan staan. Al is het maar omdat mijn ketel aan de WTW gekoppeld is en ik 's-morgens toch warme voeten wil krijgen in de badkamer
Ik ben druk aan het kijken of ik mijn gordijnen door elektrische rolgordijnen kan vervangen. Nu wil ik dit ook draadloos kunnen en ook bv voor de helft laten zakken ipv helemaal. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer en ik vroeg me af of er mensen tips hebben voor mij welke producten te gebruiken.
Van Somfy heb ik begrepen dat je alleen het commando up/down kan geven, dus er is geen status op welke hoogte hij hangt. Ik had Mottura gevonden, maar ik vond hun informatie vrij summier over hoe het aangestuurd wordt.
Ik heb voor de rest geen domotica behalve wat klikaanklikuit schakelaars. Een homey is in bestelling. Hebben jullie advies?
Van Somfy heb ik begrepen dat je alleen het commando up/down kan geven, dus er is geen status op welke hoogte hij hangt. Ik had Mottura gevonden, maar ik vond hun informatie vrij summier over hoe het aangestuurd wordt.
Ik heb voor de rest geen domotica behalve wat klikaanklikuit schakelaars. Een homey is in bestelling. Hebben jullie advies?
Op het bouwinfo forum had ik reeds ook volgende vraag, nu vroeg ik mij af of zo'n module bestaat en zo ja waar ik dit zou kunnen kopen? Ik zoek namelijk een hygrostaat module voor op din rail te monteren en die ik dan via sonde in badkamer zou kunnen aansturen.
Op Duitse forums lees ik dat Wago in het verleden wel coulant was met het beschikbaar stellen van de software. Ik heb een email naar support@wago.com gestuurd maar krijg als antwoord dat de benodigde software alleen beschikbaar wordt gesteld als je geregistreerd gebruiker bent van een starter kit of Wago IO Pro CAA (= Codesys met Wago-targets) of als je via een factuur kunt aantonen dat je er recht op hebt. Met de Codesys serienummers van de veldbuscontrollers kunnen ze blijkbaar niets.Stijnb_ schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 10:57:
[...]
Ik heb altijd geweten dat de wago plc software gratis is. Ben je zeker dat je niets verkeerd doet? Je moet de targets van je wago plc in codesys laden. Normaal vindt je deze targets op de wago website.
Wago IO Pro CAA voor 500 euro kopen is geld weggooien, dan kun je net zo goed een 750-881 starter kit bestellen die zijn prijs in componenten waard is. In het verleden was er een 750-841 starter kit voor ca. 400 euro die een stuk betaalbaarder was maar die vind ik niet meer. Tenzij je al in het bezit bent van Wago IO Pro CAA of er 'gratis' aan weet te komen heb je dus niet zoveel aan een losse veldbuscontroller van eBay.
Een ander probleem is dat mijn 750-841 waarschijnlijk een fixed ip heeft en niet naar een BootP-server luistert. Ik ben al een tijdje aan het scannen in private ip ranges maar vindt nog niets. Nu heb ik dus eerst een usb-kabel nodig om het ip-adres te configureren via de seriële poort. Irritant om niet verder te kunnen.
Met een Somfy RTS kun je ook nog een Stop-commando geven, maar een status heb je inderdaad niet. Ik gebruik zelf Domoticz i.c.m. een RFXCom, waarmee ik 3 rolluiken bv 5 seconden laat zakken. Dit werkt redelijk, maar echt precies even hoog hangen ze dan niet.Freezerator schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 13:04:
Ik ben druk aan het kijken of ik mijn gordijnen door elektrische rolgordijnen kan vervangen. Nu wil ik dit ook draadloos kunnen en ook bv voor de helft laten zakken ipv helemaal. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer en ik vroeg me af of er mensen tips hebben voor mij welke producten te gebruiken.
De meeste Somfy motoren hebben een instelbare tussenstand, ik denk dat je die met het Stop commando (is MY button) kunt oproepen.
Als je nieuw koopt zou ik in ieder geval een 220V motor nemen die met een drie standenschakelaar omhoog en omlaag kan. Op de plaats van die schakelaar kun je dan een besturing naar keuze zetten. De Homey kan met Zwave overweg dus dan zou een Duwi of Fibaro besturing een oplossing zijn. Hiermee kun je de stand van het rolgordijn aflezen en ook een opdracht geven als: ga naar 68%. Ik heb zelf de Duwi in gebruik voor besturing en dat werkt prima. Wel moet je deze vooraf afstellen op jouw situatie. De beschrijving hiervan zit erbij.Freezerator schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 13:04:
Ik heb ook de klik aan/uit motorsturing in gebruik. Werkt prima maar geeft geen stand door aan mijn controller. Alleen omhoog/omlaag.
De somfy besturingen zijn makkelijker te installeren (draadloos) maar deze geven ook geen terugmelding van de stand, wat ik persoonlijk een groot nadeel vind.
Ja ik wil sowieso iets op 220v nemen, geen zin in batterijen. Dit zou dan dan goed zijn:
http://www.domotica-shop....g-schakelaar-p-16577.html
Tussen de schakelaar hangen en instellen en gaan met de banaan (mits ik iets heb om de boel mee aan te sturen als een homey uiteraard).
http://www.domotica-shop....g-schakelaar-p-16577.html
Tussen de schakelaar hangen en instellen en gaan met de banaan (mits ik iets heb om de boel mee aan te sturen als een homey uiteraard).
Inderdaad. Bijkomend voordeel tov draadloos is dat je, als je controller eruit ligt, altijd het rolgordijn kan bedienen met de lokale knoppen (En dus ook zolang je geen Homey hebt)
[ Voor 12% gewijzigd door Anjos op 02-01-2015 21:36 ]
Ik vroeg me af of je in principe alle led strips op een fibaro RGBW module aan kan sluiten? Deze of deze bijvoorbeeld. Als ik de controller op de afbeeldingen zie, lijkt het me niet al te ingewikkeld om die op een Fibaro module aan te sluiten. Is dit ook zo? Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
[ Voor 16% gewijzigd door Criminelis op 04-01-2015 07:35 ]
op robbshop heb je een howto hoe een led-strip van ikea op de fibaro module aan te sluiten. neem dus aan dat dat met alle led-strips kan.
fibaro weet niet welk merk er is aangesloten.
fibaro weet niet welk merk er is aangesloten.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Wat plaatjes van de Gira installatie, tevens ook een plaatje van het bedienpaneel van het alarm systeem.
Binnenkort 2e bestelling plaatsen, waardoor alles op de begane grond ingericht kan worden.

De meest linkse knop is vervangen door een eNet exemplaar. De rest zijn nog normale drukknoppen.

Afstandsbediening.

Meterkast met eNet server en voeding. Links bovenin de alarmkast.

Close up van de eNet server en voeding.

Abus bedieningspaneel, met ernaast de bediening van de warmtepomp.
Binnenkort 2e bestelling plaatsen, waardoor alles op de begane grond ingericht kan worden.

De meest linkse knop is vervangen door een eNet exemplaar. De rest zijn nog normale drukknoppen.

Afstandsbediening.

Meterkast met eNet server en voeding. Links bovenin de alarmkast.

Close up van de eNet server en voeding.

Abus bedieningspaneel, met ernaast de bediening van de warmtepomp.
Dat eNet van Gira ziet me er toch even interessant uit zeg, ik zie dat bij ons in de buurt een leverancier/installateur zit van dat spul, toch es informeren hoe en wat. We gebruiken nu FIbaro/Z-wave maar het is het net niet helemaal en vraag me af wat we met dat Gira eNet kunnen.
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
...niemand?EgMaf schreef op woensdag 31 december 2014 @ 22:42:
Heeft iemand hier een idee op welk systeem ik mijn thermostaat (protocol X2D, werkend op 868MHz) kan laten werken? Ik heb Domoticz en RFXtrx433E al een beetje draaien, omdat ik dacht dat de Somfy ondersteuning ook 868MHz was, maar tot nu toe werkt dat niet samen met de thermostaat.
Verwijderd
Hallo,
ben nieuw met domotica. Ik heb sinskort een vera edge met een fibaro dimmer en twee muur dimmers.
Nu heb ik de everspring wandstekker en de vocht temp sensor van everspring gekocht. deze muurstekker wil ik aan de afzuiging van de badkamer zetten. met de afstand bediening werkt het goed(aan/uit)
Ik heb ze alle twee zichtbaar in de vera edge en heb (denk ik!!!) hem ook rechtstreeks naar elkaar gekoppelt. Ook heb ik vocht trigger op 60 en 80 gezet. als hij de twee triggers over schrijt gebeurt er niks.
Ook heb ik in de vera een scene aangemaakt dat de muurstekker aan moet bij 80 en bij 60 uit. ook hier gebeurt helemaal niks. als ik op de test knop van de scene druk gaat hij wel aan en uit.
Moet er ergens nog iets aan zetten?
hoop dat jullie mij kunnen helpen en begrijpen, weet echt niet hoe en waar ik het zoeken moet om dit op te lossen. alles is nieuw voor mij.
al vast bedankt.
mvg chris
ben nieuw met domotica. Ik heb sinskort een vera edge met een fibaro dimmer en twee muur dimmers.
Nu heb ik de everspring wandstekker en de vocht temp sensor van everspring gekocht. deze muurstekker wil ik aan de afzuiging van de badkamer zetten. met de afstand bediening werkt het goed(aan/uit)
Ik heb ze alle twee zichtbaar in de vera edge en heb (denk ik!!!) hem ook rechtstreeks naar elkaar gekoppelt. Ook heb ik vocht trigger op 60 en 80 gezet. als hij de twee triggers over schrijt gebeurt er niks.
Ook heb ik in de vera een scene aangemaakt dat de muurstekker aan moet bij 80 en bij 60 uit. ook hier gebeurt helemaal niks. als ik op de test knop van de scene druk gaat hij wel aan en uit.
hoop dat jullie mij kunnen helpen en begrijpen, weet echt niet hoe en waar ik het zoeken moet om dit op te lossen. alles is nieuw voor mij.
al vast bedankt.
mvg chris
Hier nog mensen met ervaring met Fibaro home center 2 en lua code?
Doe even een DM heb wat specifieke vragen over scenes in lua code etc.
Doe even een DM heb wat specifieke vragen over scenes in lua code etc.
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Als de scène het wel doet als je op de knop drukt is het waarschijnlijk je trigger... Post anders eens screenshots van wat je doet?Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:36:
Hallo,
al vast bedankt.
mvg chris
Verwijderd
Hi,
ik ben installateur van domotica systemen van klein tot groot gespecialiseerd in Duotecno en KNX.
Nu ben ik al een tijdje opzoek naar een draadloos domotica systeem waarbij feedback essentieel is.
Tijdens mijn carriere veel gewerkt met het sterke Funk systeem van Insta wat mij nog nooit in de steek heeft gelaten. Ik gebruik altijd het merk Gira. Feedback was helaas nooit mogelijk dus een app was uitgesloten.
Nu heeft Insta samen met Gira en Jung het waanzinnige ENet uitgebracht en ik las dat het in dit forum al positief besproken wordt. Ik heb nu 2 installatie's opgeleverd waarbij er in 1 woning meerdere screens gestuurd moesten worden d.m.v. astro tijden als de bewoner niet thuis was. In combinatie met de ENet server is dit prima gelukt en was het systeem verrassend makkelijk te configureren.
Ik heb de G1 nog niet kunnen bestellen maar de klant wil deze wel heel graag in zijn installatie.
Het systeem is sinds Light and Building 2014 op de markt, ik ga er van uit dat ENet nog veel uitgebreider gaat worden want nu vind ik het nog wat beperkt qua mogelijkheden maar Gira kennende komt dit wel goed.
Dat dit system niet gekoppeld wordt met KNX vind ik ronduit belachelijk want het beloofd een mooi pakket te worden zonder ernstig complexe software als ETS.
Vrijdag komt de vertegenwoordiger van Digitalstrom omdat ik ook graag een flexibel systeem in mijn pakket wil nemen waarbij het protocol open is. ENet zal altijd gesloten blijven en ik verwacht ook geen koppelingen naar HUE of Sonos, dit wordt door Digitalstrom wel aangestuurd. Ik ben benieuwd.:)
Ik ben benieuwd of er ook mensen op dit forum zijn die zich net als ik op professioneel vlak bezig houden met domotica het is voor mij namelijk een belangrijk deel geworden van mijn leven en pas dit overal toe.
ik ben installateur van domotica systemen van klein tot groot gespecialiseerd in Duotecno en KNX.
Nu ben ik al een tijdje opzoek naar een draadloos domotica systeem waarbij feedback essentieel is.
Tijdens mijn carriere veel gewerkt met het sterke Funk systeem van Insta wat mij nog nooit in de steek heeft gelaten. Ik gebruik altijd het merk Gira. Feedback was helaas nooit mogelijk dus een app was uitgesloten.
Nu heeft Insta samen met Gira en Jung het waanzinnige ENet uitgebracht en ik las dat het in dit forum al positief besproken wordt. Ik heb nu 2 installatie's opgeleverd waarbij er in 1 woning meerdere screens gestuurd moesten worden d.m.v. astro tijden als de bewoner niet thuis was. In combinatie met de ENet server is dit prima gelukt en was het systeem verrassend makkelijk te configureren.
Ik heb de G1 nog niet kunnen bestellen maar de klant wil deze wel heel graag in zijn installatie.
Het systeem is sinds Light and Building 2014 op de markt, ik ga er van uit dat ENet nog veel uitgebreider gaat worden want nu vind ik het nog wat beperkt qua mogelijkheden maar Gira kennende komt dit wel goed.
Dat dit system niet gekoppeld wordt met KNX vind ik ronduit belachelijk want het beloofd een mooi pakket te worden zonder ernstig complexe software als ETS.
Vrijdag komt de vertegenwoordiger van Digitalstrom omdat ik ook graag een flexibel systeem in mijn pakket wil nemen waarbij het protocol open is. ENet zal altijd gesloten blijven en ik verwacht ook geen koppelingen naar HUE of Sonos, dit wordt door Digitalstrom wel aangestuurd. Ik ben benieuwd.:)
Ik ben benieuwd of er ook mensen op dit forum zijn die zich net als ik op professioneel vlak bezig houden met domotica het is voor mij namelijk een belangrijk deel geworden van mijn leven en pas dit overal toe.
Verwijderd
Heb even gekeken welke knop het is. het is een run knop in de scene.
je kunt ook een assosiatie maken met de everspring temp sensor. dit schijnt beter te werken.
heb geen flauw idee hoe dit moet.
Ik zie bij device optie Associations staan maar wat moet ik daar invullen?
Is er een handleiding voor dit soort dingen. Ik lees en hoor dat het allemaal makkelijk gaat.
het aanmelden in de vera edge wel. maar dingen met elkaar koppelen is iets anders. al die invul velden zeggen mij niks.
wil wel screenshots maken, weet alleen niet hoe ik dit op het forum krijg?
mvg chris
je kunt ook een assosiatie maken met de everspring temp sensor. dit schijnt beter te werken.
heb geen flauw idee hoe dit moet.
Ik zie bij device optie Associations staan maar wat moet ik daar invullen?
Is er een handleiding voor dit soort dingen. Ik lees en hoor dat het allemaal makkelijk gaat.
het aanmelden in de vera edge wel. maar dingen met elkaar koppelen is iets anders. al die invul velden zeggen mij niks.
wil wel screenshots maken, weet alleen niet hoe ik dit op het forum krijg?
mvg chris
Ik heb zelf het eNet systeem net enkele weken draaien, werkt verdomd goed. En installatie is erg gemakkelijk.Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 21:42:
Ik ben zelf niet professioneel bezig met dit systeem, maar ben als particulier een domotica systeem aan het aanleggen.
Tijdens contact met Gira is mij toegezegd dat de G1 per juli 2015 beschikbaar zal zijn. Deze zal ook zeker een plekje krijgen in mijn installatie. De mobile gate en zonnesensor zijn in Duitsland al te bestellen. Echter is tot nu toe alleen de iphone app beschikbaar in de Duitse appstore.
De missende koppeling naar KNX en het dichte protocol is inderdaad een groot nadeel. Maar ik heb goede hoop dat hier nog verandering in komt. Als we naar funkbus kijken zijn hier ook al meerdere fabrikanten die producten en koppelingen gemaakt hebben. Laten we hopen dat ze dit ook gaan doen voor eNet.
Daarnaast heb ik de logs van de eNet server doorgespit en deze bevat logregels als 'KNX-RF Stack initialized'. Dus of een programmeur van Gira heeft een grote fout gemaakt, of het eNet systeem is al onderdeel van KNX-RF, waardoor een koppeling overbodig is omdat het al onderdeel is van KNX.
Antwoord op deze vragen krijgen we denk ik pas in de loop van 2015, wanneer gira hun nieuwe draadloze KNX systeem gaat aankondigen.