Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 40 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:12
Appie Heijn schreef op maandag 10 november 2014 @ 11:28:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
local pStart = "23:00"   -- Start of time period
local pEnd = "08:00"     -- End of time period
local allow = true       -- true runs scene during period, false blocks it
local hS, mS = string.match(pStart,"(%d+)%:(%d+)")
local mStart = (hS * 60) + mS
local hE, mE = string.match(pEnd,"(%d+)%:(%d+)")
local mEnd = (hE * 60) + mE
local tNow = os.date("*t")
local mNow = (tNow.hour * 60) + tNow.min
if mEnd >= mStart then
     return (((mNow >= mStart) and (mNow <= mEnd)) == allow)
else 
     return (((mNow >= mStart) or (mNow <= mEnd)) == allow)
end

Kan iemand mij op weg helpen met het aanpassen van deze LUA code welke ik heb lopen op een scene in mijn Vera?
Ik wil de status van mijn lichtsensor in de fibaro 3 in 1 opvragen en gebruiken als extra voorwaarde. Iets in de trend van:
IF lux waarde = <25 THEN end
IF lux waarde = >25 THEN execute

Huidige situatie is dat de lamp aangaat op beweging tussen 23.00 en 08.00 erg handig als je slaapdronken de fles van de kleine moet klaarmaken. Echter om 07.30 is het wel licht genoeg en gaat de lamp nog steeds aan wat logisch is met de geprogrammeerde tijden. Aangezien het licht/donker worden nogal verschilt per maand lijkt mij bovenstaande optie beter... Echter mijn LUA kennis laat zwaar te wensen over...
Ik denk niet alleen je LUA kennis maar ook het gebruik van de zoek knopjes. En helemaal op het mcv forum staat hier genoeg over. Je hebt niet eens de moeite genomen om de upnp string erbij te zoeken. Beetje eigen initiatief mag wel.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 14:17
HeroS schreef op maandag 10 november 2014 @ 11:40:
De sensor hangt aan de voordeur op de binnenkant van de deur. Het magneetje hangt aan het kozijn. De voordeur draait naar binnen.

Bij een naar buiten draaiende deur hangt de sensor aan het kozijn (bovenkant) en dan het magneetje aan de deur. Andersom kan ook maar dan als de deur open staat kan de sensor nat worden. Hij komt dan zeg maar op elkaar ipv naast elkaar.
ik heb zeg maar zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.ed-en-willem.nl/webwinkel/image/cache/data/01%20secu%20wit%20type%203-800x800.png
Hoe zet je daar dan op een handige manier een raam/deursensor...
of is de detectie aan alle kanten van een R/D sensor?

*edit*
Mijn binnenkant is waar "Kozijn" staat.

[ Voor 3% gewijzigd door maomanna op 10-11-2014 15:08 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 20:29

HeroS

SmartHome Nerd

Dan zou ik gewoon deze gebruiken:
http://www.domotica-shop....-deur-sensor-p-16603.html

Komt ook een review van aan :)

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:49
The-Source schreef op maandag 10 november 2014 @ 12:44:
[...]

Ik denk niet alleen je LUA kennis maar ook het gebruik van de zoek knopjes. En helemaal op het mcv forum staat hier genoeg over. Je hebt niet eens de moeite genomen om de upnp string erbij te zoeken. Beetje eigen initiatief mag wel.
Uiteraard heb ik wel gezocht, maar zoeken schijn ik met mijn ogen dicht te doen hoor ik wel eens uit betrouwbare bron...
local lightlevel = luup.variable_get("urn:schemas-micasaverde-com:device:LightSensor:1", ... snap ik wel een beetje maar dan.....

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ dat denk ik dan ook :P
eerst zoek opdracht op alleen het woordje lightsensor in het scene scripting gedeelte van het MCV forum geeft mij die al in de preview van de resultaten.
code:
1
variable_get("urn:micasaverde- com:serviceId:LightSensor1","CurrentLevel",dID)

waar dID het device nummer is wat jouw vera aan jouw licht sensor heeft gegeven.
Nu kun je met een if de variable lightlevel vergelijken of deze hoger of lager is als 25
Nog een tip je kunt de device strings ook heel makkelijk zelf achterhalen door in het advanced tabblad je muis een poosje stil te houden over de waarde die je wilt weten. Je zult zien als je dat bij currentlevel doet op dat tabblad dat je bovenstaande device string ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Review van de Aeon Labs - Smart Switch is ook klaar:

http://www.domotica-blog.nl/post/aeon-labs-smart-switch-gen5

Er waren wat problemen om deze werkend te krijgen in de Zipabox. Deze problemen kunnen zich ook voordoen in andere systemen. Informeer dus eerst hierover voordat je hem aanschaft,

Aeon Labs haar support is trouwens erg goed en reageert zeer snel. Zipato heeft dit ook snel aangepast/opgepakt dus support was er vrij snel.

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/FILES%2F2014%2F11%2Faeonlabs_smart_switch_hd.jpg.axdx

Come up next...Fibaro - Wall Plug

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Homewizard goes zwave, of zoiets.

http://us4.campaign-archi...d=c241693d6a&e=90528a8e71

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

in-house ontwikkelde... jammer weer...
laten we met zn alle nog een nieuwe "USB" variant ontwikkelen!

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Opzich is het idee erg achter natuurlijk goed omdat ze de pijn punten van 433MHZ hebben aangepakt.

Alleen nog een protocol erbij is voor de consument niet echt handig. Waarom niet gewoon Z-wave gebruiken?

Is de licentie van Z-wave erg duur?

• Dshop
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-10-2021
Neen de Z-Wave licentie valt wel mee.
Het is meer dat je compatible moet zijn met alle andere gecertificeerde producten dus ook de producten met een "oude" stack van een paar jaar geleden.
Dit is bijna niet te doen, beter een "eigen" protocol zonder pottekijkers.

Maar goed 868 is een open standaard, dus daar zal wel een slimme ontvanger voor komen :)
HeroS schreef op donderdag 20 november 2014 @ 16:32:
Opzich is het idee erg achter natuurlijk goed omdat ze de pijn punten van 433MHZ hebben aangepakt.

Alleen nog een protocol erbij is voor de consument niet echt handig. Waar niet gewoon Z-wave gebruiken?

Is de licentie van Z-wave erg duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

Iemand hier die een Fibaro HC2 heeft met de app op de iPhone en sinds iOS 8.1.1 geen push meldingen opvangt op de iPhone?

Sinds iOS 8.1.1. krijg ik geen push meldingen meer :( Alle instellingen op de HC2 en iPhone nagekeken, maar het zou dus moeten werken...

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Zou het kunnen dat je de app vandeweek hebt geupdate? Die zat vol bugs, waaronder volgens mij het niet werken van pushmeldingen. Gister is er een nieuwe gepubliceerd, die zou de meeste bugs moeten verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Ron_Tweaker schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 19:59:
Iemand hier die een Fibaro HC2 heeft met de app op de iPhone en sinds iOS 8.1.1 geen push meldingen opvangt op de iPhone?

Sinds iOS 8.1.1. krijg ik geen push meldingen meer :( Alle instellingen op de HC2 en iPhone nagekeken, maar het zou dus moeten werken...
Al een update gedaan van de app? en welke firmware draai je op de HC2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:49
Hij heeft gelijk, inderdaad zelfs met laatste IOS update van de app krijg je geen push meldingen. Hopelijk nog een update binnenkort.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• Dshop
FW 4.019 is nu beschikbaar, mijn tip ! wanneer je nu nog op een stabiele versie draait .
Niet upgraden naar deze beta.
Een hoop problemen zijn verhopen maar e.a. is nog verre van stabiel. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomBoBo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-09-2021
FW 4.020 is nu beschikbaar. Volgens het forum een stapje in de goede richting >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Heeft iemand ervaring met de UZB1 z-wave stick van Zwave.me? Ik heb er twee besteld bij domotica-shop.nl. Ze zouden Z-Wave Plus moeten ondersteunen. Als ik de sticks in mijn server stop (een Mac Mini 2012 met Windows 7) dan herkent Windows ze niet. Pogingen de driver te installeren stranden met een melding 'access is denied'?

UZB werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Even geprobeerd op kantoor waar de UZB1 ook niet werkt op een Windows 7-systeem. Onder Windows 8.1 werkt hij wel. Tijd dus om eens te upgraden naar Windows 8.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Femme schreef op maandag 01 december 2014 @ 15:21:
Even geprobeerd op kantoor waar de UZB1 ook niet werkt op een Windows 7-systeem. Onder Windows 8.1 werkt hij wel. Tijd dus om eens te upgraden naar Windows 8.1.
Hallo Femme, dank voor deze info, er waren eerder wel drivers voor 7 beschikbaar.
Draai je 8.1. met parallel op de MAC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
DomBoBo schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 18:00:
FW 4.020 is nu beschikbaar. Volgens het forum een stapje in de goede richting >:)
LET OP ! zie onderstaande !
  • Important! User Developed Plugins will be removed with this update. Please be sure you have your plugin source code.
  • Important! Remote access is NOT available for this version.
  • Devices Polling may not work properly - devices state in UI may be refreshed only after action taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dshop schreef op maandag 01 december 2014 @ 16:20:
[...]

Hallo Femme, dank voor deze info, er waren eerder wel drivers voor 7 beschikbaar.
Draai je 8.1. met parallel op de MAC?
Ik draai Windows 7 native op de Mac Mini, dus geen virtualisatie. Windows 8/8.1 had ik aan me voorbij laten gaan omdat ik het voor een domotica server niet zo boeiend vond. Op kantoor kreeg ik met een Windows 7 machine dezelfde foutmelding als thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Femme schreef op maandag 01 december 2014 @ 18:35:
[...]

Ik draai Windows 7 native op de Mac Mini, dus geen virtualisatie. Windows 8/8.1 had ik aan me voorbij laten gaan omdat ik het voor een domotica server niet zo boeiend vond. Op kantoor kreeg ik met een Windows 7 machine dezelfde foutmelding als thuis.
Hallo Femme,

Een helder antwoord dank je.
wil je dat ik voor je op zoek ga naar een oplossing voor W7 of loopt nu alles naar wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Vandaag deze binnen gekregen >> zwave/wifi cam.

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/Download/piper-main.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:03
De piper of niet? Via de indiegogo of via een of andere shop? Benieuwd naar je review!

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dshop schreef op woensdag 03 december 2014 @ 17:51:
[...]

Hallo Femme,

Een helder antwoord dank je.
wil je dat ik voor je op zoek ga naar een oplossing voor W7 of loopt nu alles naar wens.
Ik heb op de website van Zwave.me al melding gemaakt van het probleem. Ik ga er zelf niet op wachten en hoop het probleem op te kunnen lossen door te upgraden naar Windows 8.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Kuch dubbele post.

[ Voor 91% gewijzigd door HeroS op 04-12-2014 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Sinterklaas kwam vandaag dit brengen:

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/FILES%2F2014%2F12%2Fhomewizard-start-kit.jpg.axdx

Binnenkort een review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Laatst online: 08-09 11:01
Ok het Fibaro systeem is verkocht, en na veel uitzoekwerk uiteindelijk de knoop doorgehakt en een Gira eNet server besteld met wat modules.

Het enige wat me tegen hield is dat het systeem redelijk gesloten is, momenteel maar 2 merken Gira en Jung, en dit zouden er in de toekomst meer moeten worden. Ook is de API nog niet openbaar, de vraag is ook of deze openbaar gemaakt wordt.

Na een lang gesprek met een contactpersoon bij Gira toch besloten om dit 'risico' te nemen. Het is namelijk de bedoeling dat dit systeem een branche standaard wordt, met uiteindelijk meerdere merken die modules gaan maken. En mocht dit niet lukken, het aanbod van Gira en Jung is momenteel zelfs al voldoende voor alles wat ik er momenteel mee wil doen.

Het enige echte alternatief was KNX of KNX-RF echter kost me daar de server en licenties al evenveel als het complete eNet systeem plus modules voor in mijn huis. Dus dat was ook niet echt een optie.

Dus binnenkort hier meer.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

HeroS schreef op woensdag 03 december 2014 @ 21:16:
Vandaag deze binnen gekregen >> zwave/wifi cam.

[afbeelding]
Ik ben zeer benieuwd naar de review! ziet er uit als een mooi stukje hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@AtlonXP1800

Eerst indruk is erg goed. Ik kom zsm met een review maar er ligt hier nogal een stapel aan spullen welke ik nog moet oppakken :) en er komt nog meer aan. (zipaTV, diversen zipato Modules en Power Module).

[ Voor 13% gewijzigd door HeroS op 04-12-2014 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverApe
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-06-2016
Hoi HeroS,
ik zit ook met smart op je review te wachten :-)
Ik wil een kleine beveiliging in mijn garagebox zetten. Hij moet aangeven als er aan de deur gerommeld wordt en als er uiteindelijk iemand binnen komt. Er staat namelijk duur gereedschap in en die zou ik willen houden. In de buurt zijn er al meerdere geopend zonder braaksporen. Dikke sloten aan de buitenkant zou alleen maar aangeven dat er wat staat en binnen komen ze dan toch wel. Hij staat niet aan een huis vast maar in een rijtje met andere boxen. Helaas heb ik daar geen stoom en zal ik dus met een (boot) accu moeten werken. Wifi heb ik er wel (huis van mijn moeder staat dichtbij genoeg).
Hij moet dus zuinig zijn. Er moet een z-wave deur sensor bij komen. Hij moet een push melding geven als er wat gebeurd.
Had je hem snel in huis?

Thanks voor je moeite om een review te maken.
Aaron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Dat is allemaal zover ik nu kan zien mogelijk. Hij kan ook op batterijen werken maar weet niet voor hoelang.

Ik heb hem van Piper zelf gehad. Dus niet gekocht, maar heb een vraag uitstaan waar je hem het beste kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Hey silverape, waarom geen rpi met domoticz en een draad op de GPIO?
Ik heb het zelf niet maar zuiniger dan dat kan ik me niet voorstellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:49
Waarom niet een foscam. Stuurt je een plaatje bij beweging via wifi lukt dit ook. Geen idee wat zo'n camera verbruikt.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 07:40
Is die Piper camera in een EU versie? Op hun website zie ik staan dat hij werkt op de VS frequentie en ook alleen binnen de VS en Canada verstuurt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Volgens mij wel. Ik lees op de website.

How can I buy Piper internationally?

Stephanie MitchellJuly 03, 2014 19:15

Piper is currently available for United States, Canada, and EU countries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Laatst online: 11:49
Grote nadeel blijf ik vinden van dingen als Homewizard dat het maar 1 kant uit werkt, je zet iets aan of uit maar je krijgt nooit terug van het apparaat in kwestie wat de status is, zoals bij Z-Wave produkten. Verder schijnt het data verkeer unencrypted te zijn. Of is dit inmiddels verandert?

[ Voor 9% gewijzigd door tcviper op 07-12-2014 12:51 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverApe
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-06-2016
Hoi DRuw en Appie Heijn,
Dat was ook mijn idee en was al bezig met het opzetten van zo'n systeem maar dit zag er mooi uit als een compacte alles in een (en simpel).
Vervelende wat mij met domoticz nog niet gelukt is om mijn foscam er op te krijgen (geen beeld) en mijn rules werken nog niet, maar dat zal wel aan mij liggen ;-)

HeroS, volgens mij ging de accu maar een paar uur mee, dus echt als backup.

Raspberry pi en domoticz is wel de goedkoopste oplossing voor mij omdat ik het meeste al heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spectator
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:25
Hoi Allemaal, mogelijk stel ik hier een onozele vraag, maar aangezien ik midden in een verbouwing zit en alle wandcontactdozen open heb liggen ging het lampje branden over domotica.
Ik heb al heel wat gelezen en heb ontdekt dat dit draadloos kan. Ik zie werkelijk door de bomen het bos niet.
Maar om toch enige voorbereiding te hebben en later naar de verschillende systemen en modules te kijken, zoek ik antwoord op het volgende:

- is de diepte van de inbouwdoosjes van belang. Hoe diep moet dit bv zijn om de populaire modules in kwijt te kunnen.
- ik kan niet veel leidingen aanleggen, maar mocht er uit jullie ervaring 1 ding zijn wat je absoluut moet doen, dan hoor dat zeer graag.
B.v. een aansluiting voorbereiden aan de wand om een tablet aan te hangen. UTP bekabeling lijkt me hiervoor neit belangrijk, maar wel voeding.
- Zijn de kabeltjes voor je thermostaat nog belangrijk of kan dit met een draadloze thermostaat ook wel.

Ik lees veel over het protocol z-wave en dat hier veel ondersteuning voor is. Ik zie ook wel dat wanneer je eea wil aanpassen het een prijzig feestje kan worden.
Iemand tips hiervoor? Ik kwam b.v. Livolo tegen op AliExpress, maar vrees dat dit niet werkt met z-wave.

En de laatse vraag. Is er altijd een controleunit nodig om opensource oplossingen te gebruiken om z-wave modules te programmeren.
Neem aan dat de controleunits deze functionaliteit ook hebben en dat opensource oplossingen alleen als aanvulling dienen.
Als een controleunit niet nodig is en een RPi met een uibreiding ook volstaat dan heeft dit de voorkeur.

groet, spectator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
Beste Domoticakenners. Ik zet mijn eerste stapjes in het automatiseren van mijn huis en heb voor jullie een vraag en een tip:

Eerste maar de tip: De goedkoopste en eenvoudigste manier om vanaf je telefoon/tablet een apparaat aan te sturen. Je kunt je Kankun smart plug voor minder dan €15 op Aliexpress bestellen en je krijgt voor dat geld een via Wifi aanstuurbaar stopcontact dat met Iphone/Android App te bedienen is. Omdat er OpenWRT is ingebouwd, is het gemakkelijk op te nemen in je huidige systeem en aan te sturen met Ipcontrol en SSH via bijv een pc of eigen app. Er is een hoop over te vinden op deze Google+ pagina

Dan de vraag:
Doel: Als ik op mijn Denon versterker Zone2 inschakel moet losse versterker die via een lijningang is aangesloten op de Denon inschakelen, als Zone2 wordt uitgezet, moet de versterker uitschakelen.

Mijn systeem bestaat uit de volgende onderdelen:
-Denon X4000 versterker
-Kankun Smart Plug
-Losse (oude) versterker

Nu ondersteund de Denon Ipcommando's via de Iphone Handler, als ik bijv deze URL uitvoer gaat Zone2 aan:
http://192.168.1.22/goform/formiPhoneAppDirect.xml?Z2ON

De Kankun Switch heb ik voorzien van een webpage en die schakelt met
http://192.168.1.18/cgi-bin/relay.cgi?on

Op deze manier kan ik tegelijk Zone2 aanzetten en de versterker inschakel als ik deze in 1 script uitvoer.

Nu is het zo dat ik (of de vrouw) de versterker ook wel bedienen met de afstandsbediening. Ook dan moet de Kankon Switch schakelen.

Hoe kan ik die doen zonder elke seconde http://192.168.1.22/goform/formiPhoneAppDirect.xml?Z2? uit te voeren om de status op de vragen?

Kan ik de Denon versterker een signaal laten sturen als er iets met Zone2 gebeurt?

[ Voor 47% gewijzigd door arjandijk162 op 08-12-2014 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

@spectator

Ik zat een tijdje geleden met ongeveer de zelfde vragen. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om alles met z-wave te gaan doen, omdat je daarbij geen extra kabels hoeft te trekken en omdat er heel veel leveranciers van producten zijn (en er nog steeds meer bij komen).

Qua inbouwmodules is het wel fijn om zo diep mogelijke inbouwdozen te hebben, al zijn er ook behoorlijk kleine micro modules die je achter normale schakelaars kan hangen (zelf geen ervaring mee). Ik ben zelf voor duwi en vitrum schakelaars gegaan, die nemen wel wat extra ruimte in in de inbouwdozen (sterker nog, voor de vitrum had ik speciaal formaat inbouwdozen nodig), maar net is niet extreem veel meer dan een normale schakelaar.

Voor z-wave heb je wel een centrale controller nodig. Eventueel kan je dat met een raspberry pi + zwave module (60 euro) doen, maar ik ben daar zelf niet heel tevreden over. De software is vrij spartaans en je moet het echt leuk vinden om alles zelf te bouwen.

Prijzig kan het inderdaad wel worden, schakelaars beginnen rond de 40 á 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spectator
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:25
Hoi AthlonXP1800, dank voor je antwoord. Ik heb vandaag een aantal 50mm inbouwdozen gehaald en ga van het weekend alle lichtpunten wat uitdiepen. Laat overigens de wcd's zitten, aangezien hier geen modules voor schijnen te zijn die ingebouwd kunnen worden. Wel jammer.
Is jouw ervaring met rpi niet goed omdat je dan zelf zaken moet scripten? Qls je qua functionaliteit uiteindelijk op hetzelfde kan uitkomen door er wat meer tijd in te stoppen, dan vindt ik dit persoonlijk niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobswa
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-02-2022
Heren/dames, nog bedankt voor jullie reacties op mijn onderstaande post een tijdje terug.
Bobswa schreef op donderdag 11 september 2014 @ 15:43:
Ben al een tijdje een 'stille luisteraar' en vindt het te gek om...
Naar aanleiding hiervan heb ik er nu voor gekozen om, te beginnen, met een RPi met Zwave module.
Wat is jullie ervaring met deze combi? Kan ik het best een opsteekprint gebruiken of een USB stick van een bepaalde fabrikant?

Het is nu zo ver en ben bezig in mijn appartement. Overal pijpen en dozen (U50) maar zit nog een beetje met de schakelaars in me maag. Hoop dat jullie me hier verder mee kunnen helpen want de documentatie is me niet altijd helemaal duidelijk.

Een pulsschakelaar maakt gebruik van maakcontacten, heeft 1 enkelvoudige pulsschakelaar 2 maakcontacten? Dus de toets staat altijd vlak en kan zowel naar boven als naar onder geschakeld worden.
Of staat deze, bijvoorbeeld, altijd naar boven en is dan enkel naar beneden te schakelen waarna deze weer terugveerd naar boven?
Naar aanleiding van deze onwetendheid gelijk de volgende vraag:
Wanneer ik een lamp willen kunnen dimmen (op/neer) en aan/uit schakelen kan dit met 1 dim-module van bijvoorbeeld Fibaro (toch), zijn al deze functie met 1 pulsschakelaar te realiseren?
Heeft dit er mee te maken dat de Fibaro dimmer-module zowel met 2 als 3 draden is aan te sluiten?
Zie vaker de term 'Flush dimmer' voorbij komen, hoe is dit anders dan een standaard dimmer-module?

Kan ik een schakel functie van 'module 1' gebruiken voor het aansturen van de lamp achter 'module 2'?

Arguing on the internet is like running the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
@spectator
Zelf gebruik ik Domoticz op een pi en dat werkt prima. Niet spartaans te noemen. Er zijn echter meerdere domotica systemen die op een pi draaien. Die hebben niet allemaal een GUI en dan zal je via scripts en de cli aan de slag moeten.

Je kan een controller nemen van bijv. Fibaro en dan heb je een goed uitgewerkte en gelikte interface. Daar ben je dan €500,- voor kwijt. Je kan ook Domoticz op een pi zetten. Als je bij z-wave blijft ben je dan voor ongeveer €100,- klaar.
Daarmee ben je ook een stuk flexibeler omdat Domoticz met veel meer controllers is uit te breiden. Wil je de support en garantie van een fabrikant dan kom je bij Fibaro e.d. uit maar als je community support goed vindt dan is een pi een aanrader.

Ik heb zelf een Fibaro dimmer kunnen inbouwen in de standaard doos die bij mij in de muur zat en daar bovenop een puls schakelaar van Gira kunnen monteren. De Qubino's zijn nog wat dunner volgens mij.

Als je een tablet aan de muur wilt monteren dan zou ik zeker een leiding met electra doos aanleggen voor zo'n usb voeding WCD. Dan kan je daar de tablet voor ophangen en zit je later niet met het opladen te klooien.

Een utp aansluiting voor je controller is ook handig. Is even afhankelijk waar je die gaat plaatsen en of je daar al utp hebt, en elektra natuurlijk.
Bobswa schreef op woensdag 10 december 2014 @ 00:03:
Heren/dames, nog bedankt voor jullie reacties op mijn onderstaande post een tijdje terug.

[...]

Naar aanleiding hiervan heb ik er nu voor gekozen om, te beginnen, met een RPi met Zwave module.
Wat is jullie ervaring met deze combi? Kan ik het best een opsteekprint gebruiken of een USB stick van een bepaalde fabrikant?

Het is nu zo ver en ben bezig in mijn appartement. Overal pijpen en dozen (U50) maar zit nog een beetje met de schakelaars in me maag. Hoop dat jullie me hier verder mee kunnen helpen want de documentatie is me niet altijd helemaal duidelijk.

Een pulsschakelaar maakt gebruik van maakcontacten, heeft 1 enkelvoudige pulsschakelaar 2 maakcontacten? Dus de toets staat altijd vlak en kan zowel naar boven als naar onder geschakeld worden.
Of staat deze, bijvoorbeeld, altijd naar boven en is dan enkel naar beneden te schakelen waarna deze weer terugveerd naar boven?
Naar aanleiding van deze onwetendheid gelijk de volgende vraag:
Wanneer ik een lamp willen kunnen dimmen (op/neer) en aan/uit schakelen kan dit met 1 dim-module van bijvoorbeeld Fibaro (toch), zijn al deze functie met 1 pulsschakelaar te realiseren?
Heeft dit er mee te maken dat de Fibaro dimmer-module zowel met 2 als 3 draden is aan te sluiten?
Zie vaker de term 'Flush dimmer' voorbij komen, hoe is dit anders dan een standaard dimmer-module?

Kan ik een schakel functie van 'module 1' gebruiken voor het aansturen van de lamp achter 'module 2'?
Voor de z-wave controller zou ik een USB stick nemen. De z-stick van Aeon werkt goed in Domoticz. Zelf heb ik een Razberry en nu moet ik voor het includen altijd zorgen dat het device dat ik wil includen in het bereik is van de Pi. Dat is niet handig. Met de z-stick kan je de stick uit de Pi halen en er mee naar het device dat opgenomen moet worden in het z-wave netwerk lopen. Veel handiger in de praktijk.

In de keuken heb ik een dimmer van Fibaro op een puls schakelaar aangesloten. Door de schakelaar 1x kort in te drukken gaat de lamp aan of uit. Door 2x snel achterelkaar te drukken gaat de lamp aan op 100%. Door de schakelaar ingedrukt te houden gaat de lamp dimmen. Dit is een maak schakelaar dus indrukken is contact maken en loslaten is contact verbreken. Die schakelaars heb je met 1 maak contact of met 2 maak contacten. Als je maar 1 dimmer wilt aansturen heb je genoeg aan de 1 maak contact schakelaar.

Je kan schakelaars onderling koppelen, eventueel via events in je controller.

[ Voor 51% gewijzigd door s_schimmel op 10-12-2014 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomBoBo
s_schimmel schreef op woensdag 10 december 2014 @ 07:43:
[...]
Voor de z-wave controller zou ik een USB stick nemen. De z-stick van Aeon werkt goed in Domoticz. Zelf heb ik een Razberry en nu moet ik voor het includen altijd zorgen dat het device dat ik wil includen in het bereik is van de Pi. Dat is niet handig. Met de z-stick kan je de stick uit de Pi halen en er mee naar het device dat opgenomen moet worden in het z-wave netwerk lopen. Veel handiger in de praktijk.
[...]
+1 De Razberry is op zich een leuke oplossing. De software was echter een aantal maanden geleden nog niet 'up to scratch', waardoor je eigenlijk alles zelf moest programmeren. Voor een beetje bereik heb ik er destijds een langere antenne op moeten solderen. Met Domoticz heb ik geen ervaring, maar dat wordt breder gedragen. Datzelfde geldt voor de HC2 van Fibaro. Als je die overweegt, kan ik je, tegen een redelijke vergoeding, nog wel aan zo'n exemplaar helpen :)

Ik gebruik de Aeon stick in combinatie met Indigo. Levert ook weer allerlei mogelijkheden. Te veel voor de tijd die ik er voor wil nemen :)

[ Voor 3% gewijzigd door DomBoBo op 10-12-2014 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
DomBoBo schreef op woensdag 10 december 2014 @ 08:04:
[...]

+1 De Razberry is op zich een leuke oplossing. De software was echter een aantal maanden geleden nog niet 'up to scratch', waardoor je eigenlijk alles zelf moest programmeren.
De razberry software is nog steeds niet je van het maar het werkt prima in Domoticz met de openzwave ondersteuning. Voor polling zijn ook geen scripts meer nodig zoals met de razberry software het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Ik heb zelf een Fibaro dimmer kunnen inbouwen in de standaard doos die bij mij in de muur zat en daar bovenop een puls schakelaar van Gira kunnen monteren. De Qubino's zijn nog wat dunner volgens mij.
Hebben de Qubino's dezelfde werking als de fibaro's? Betrouwbaar? of moet dat nog blijken?
In de keuken heb ik een dimmer van Fibaro op een puls schakelaar aangesloten. Door de schakelaar 1x kort in te drukken gaat de lamp aan of uit. Door 2x snel achterelkaar te drukken gaat de lamp aan op 100%. Door de schakelaar ingedrukt te houden gaat de lamp dimmen. Dit is een maak schakelaar dus indrukken is contact maken en loslaten is contact verbreken. Die schakelaars heb je met 1 maak contact of met 2 maak contacten. Als je maar 1 dimmer wilt aansturen heb je genoeg aan de 1 maak contact schakelaar.
Dus eigenlijk dim je de lamp door hem ingedrukt te houden?

Met een 2x maakcontact zou je naar boven hetzelfde kunnen doen als met een 1maakcontact en dan gebruik je de 2e om alles aan of uit te zetten in de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

maomanna schreef op woensdag 10 december 2014 @ 08:33:
[...]

Hebben de Qubino's dezelfde werking als de fibaro's? Betrouwbaar? of moet dat nog blijken?

[...]

Dus eigenlijk dim je de lamp door hem ingedrukt te houden?

Met een 2x maakcontact zou je naar boven hetzelfde kunnen doen als met een 1maakcontact en dan gebruik je de 2e om alles aan of uit te zetten in de kamer.
Qubino is net op de markt maar zien er goed uit. Behalve dan de ondersteuning op de controller van fibaro (goh, waarom zou dat zijn?)
Je moet bij de dimmer gewoon op 1 puksdrukker aansluiten. De module kijkt gewoon naar de schakelingang en daarbij is 1x drukken aan dan lang indrukken idd dimmen omhoog, nogmaals lang indrukken is dimmen omlaag en weer kort indrukken is uit.
Vanuit uit 2x indrukken is 100% aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Kijk eens hier voor een review en werking:
http://www.domotica-blog.nl/post/qubino-flush-dimmer-review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
We zijn nu natuurlijk 2 maanden verder. Heb je in de loop der tijd nog bevindingen gehad?

Je geeft aan:
- Geeft soms signaal niet door (of dubbel)

Doet hij dat na verloop van tijd nog?

En als ik een puls binnenwerk koop, kan ik dan elk willekeurig frontje erop zetten? Om alle nieuwe schakelmateriaal te gaan vervangen is wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 12:55
arjandijk162 schreef op maandag 08 december 2014 @ 21:54:
Kan ik de Denon versterker een signaal laten sturen als er iets met Zone2 gebeurt?
Kun je niet de 'Trigger Out' gebruiken van je X4000? Dus een 12V signaal hoog zetten als Zone2 aan is, en daar dan met een relais je stopcontact mee schakelen.
Zie http://www.manualslib.com...n-Avr-X4000.html?page=195 hoe dat in te stellen is:
"When setting for zone (MAIN ZONE / ZONE2 / ZONE3)
Trigger out is activated through linkage to the power of the zone set
to "On""

Bedankt voor de tip mbt die wifi-stekker, ook maar een besteld..
Blijkt ook nog eens een wifi repeater te zijn zag ik..

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-12-2014 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vraagje aan mensen hier, die Fibaro Home Center Lite... beschikt die over dezelfde webinterface als de Home Center 2? En kan ik hier ook Philips Hue aan knopen? Ik kan dat soort details nergens vinden..

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomBoBo
DennusB schreef op woensdag 10 december 2014 @ 10:32:
Vraagje aan mensen hier, die Fibaro Home Center Lite... beschikt die over dezelfde webinterface als de Home Center 2? En kan ik hier ook Philips Hue aan knopen? Ik kan dat soort details nergens vinden..
Een HCL is volgens mij zonde van je geld. Tenzij je je uitbreidingslot in de hand van plugin ontwikkelaars wilt leggen. Of er een plugin voor Philips Hue bestaat weet ik niet. Er is in ieder geval wel een Virtual Device voor.
http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?t=3635&highlight=philips+hue
Maar dan zit je met LUA en dat is een NoGoArea bij de HCL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
DomBoBo schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:50:
[...]

Een HCL is volgens mij zonde van je geld. Tenzij je je uitbreidingslot in de hand van plugin ontwikkelaars wilt leggen. Of er een plugin voor Philips Hue bestaat weet ik niet. Er is in ieder geval wel een Virtual Device voor.
http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?t=3635&highlight=philips+hue
Maar dan zit je met LUA en dat is een NoGoArea bij de HCL.
Dat helpt al :) Dank voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Yup, hcl is zonde van je geld momenteel.

Kijk eens naar de zipabox van zipato. Goede prijs, veel mogelijkheden en je hebt geen gekloot om alles werkend te krijgen.

Zie mij website voor een review.

@maomama na de update van zipato geen problemen meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
weet je of er een groot verschil zit tussen de Vera lite en zipato box?
Na al je reviews ziet de zipato er goed uit, maar weet niet of een overgang van vera naar zipato iets is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:03

zaadstra

Überprutser

Ik heb deze combi ook en kan bevestigen dat het goed werkt. Het bereik van de Aeon stok is prima, ik heb van zolder tot beneden bereik (zonder actieve tussenstations).

Ik zat me alleen af te vragen, of ik die Zwave stick zo uit de Pi mag trekken, of nog iets moet regelen voor "uitwerpen".
En na inleren van het nieuwe device, pikt Domoticz 'm dan gelijk op? En moet de stok nog wakker geschud worden bij terugprikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
al een hele tijd aan het meelezen en ik wil langzaam de stap eens gaan maken maar mensen wat een warboel aan systemen en onderdelen. goedkoop, duur, zelfbouw complete systemen enz.
ik ben bekend met een pi dus daar zit geen probleem. ik heb hier thuis een remeha isense als thermostaat en op het dak een 6 tal panelen met een xs2000 omvormer van mastervolt. verder nog niks in huis.

mijn vraag is vooral waar te beginnen? makkelijkste lijkt mij om iets te nemen waar ik direct de isense op aan kan sluiten en de mastervolt. dit zijn 2 componenten die reeds aanwezig zijn.

wat geven jullie allemaal uit aan deze hobby/ uiteindelijke besparing? want een wcd voor 50 e gaat nogal in de kosten lopen als je je hele huis ervan voorziet.

ik denk dus aan een pi met domoticz en anders kan het ook eerst op mijn htpc. uiteindelijk wil ik het op een android tablet draaien, dat kan neem ik aan gewoon?

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

raydekok schreef op woensdag 10 december 2014 @ 14:46:ik denk dus aan een pi met domoticz en anders kan het ook eerst op mijn htpc. uiteindelijk wil ik het op een android tablet draaien, dat kan neem ik aan gewoon?
Grappig, iets andere insteek maar laatst trok ik een la open en zag dat ik nog een drietal goede maar gehavende (schermbreuk e.d.) android toestellen had liggen, zou leuk zijn om die een tweede leven te geven. Heb wel een tijdje gezocht of er iets te vinden is om android in te zetten als domotica 'server' maar ik kon zo snel niks vinden.
Eventueel via een tablet op termijn zou natuurlijk helemaal handig zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
De web interface van Domoticz werkt prima op een Android tablet. De Dromotica app werkt ook maar die moet ik nog een keer een tablet interface geven. Of wilde je de tablet als host gaan gebruiken? Denk niet dat dat gaat werken of je moet aan de slag gaan met de NDK voor Android.

Qubino heb ik zelf geen ervaringen mee maar ik lees er goede reviews over. Ik zie echter wel weinig verschil met de Fibaro modules behalve de extra ingangen voor sensoren. Als je die niet nodig hebt kan je volgens mij net zo goed voor de Fibaro's gaan en jezelf €5,- besparen.

@maomanna: het binnenwerk moet bij je frontje passen. Je zou kunnen kijken of er binnen de serie van het merk dat je nu hebt een puls schakelaar beschikbaar is. Alle grote merken hebben die wel in het assortiment zitten.

@raydekok: teveel ;-) Sommige dingen besparen geld en zouden zich dus terug moeten verdienen. Het kunnen bedienen van de rolluiken is puur gemak.
Met zwave kan het aardig geld gaan kosten inderdaad. Daarom gebruik ik er een RFXCom bij. De schakelaars die niet in het zicht zitten en waar ik geen status van op hoef te vragen krijgen een goedkopere schakelaar zoals die van klik aan klik uit.

Je kan op je HTPC beginnen maar die zal wellicht veel elektriciteit gebruiken waardoor een Pi al snel goedkoper is. De database van Domoticz is zo gekopieerd dus opnieuw instellen is niet veel werk. Als je de Aeon z-stick neemt kan je die ook overzetten. Zo kan je eerst proberen of het wat voor je is.

Voor je CV ketel zou je een Opentherm Gateway kunnen gebruiken mits je CV ketel dat ondersteund. Die kan met Domoticz aangestuurd worden. Zonnepanelen heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Verschil tussen de Fibaro dimmer en Qubino dimmer is dat de Qubino beter dimt met led verlichting.

Dat is de 5 euro verschil wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:03
De Qubino dimmer doet toch ook powermetering?

[ Voor 8% gewijzigd door Loekie op 10-12-2014 16:44 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Yup, dat is ook nog een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

s_schimmel schreef op woensdag 10 december 2014 @ 16:10:
Of wilde je de tablet als host gaan gebruiken? Denk niet dat dat gaat werken of je moet aan de slag gaan met de NDK voor Android.
Was even een wild idee. :P
Scheelt de aanschaf van een pi, je hebt meteen noodstroom achter de hand en je kunt via gsm/dataverbinding (in geval van telefoon of tablet met sim slot) een seintje eruit doen als er iets loos is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allemaal,

Geweldige community hier, na veel lezen toch ook wat vraagjes om mij op weg te helpen.
Ik ben nieuwbouw woning aan het plaatsen (BE) en binnenkort komt elektriciteitsplan ter sprake. Graag had ik hier dus (afhankelijk van prijs) domotica in voorzien. Als de prijs wat tegenvalt, wil ik toch een meerprijs betalen om alles future-proof te maken.

Achtergrond :
Ik wil
  • drukknoppen kunnen instellen om bepaalde lichtgroepen aan/uit te zetten.
  • drukknoppen kunnen instellen om om rolgordijnen / jaloezieën te bedienen
  • drukknoppen kunnen instellen om alle verlichting uit (enkel om alles uit te duwen, vervolgens kan elk lichtpunt terug bediend worden (hier zie je dat standaard schakelaar op complete verlichtingsleiding niet zal werken))
  • bedieningspaneel centraal in woonkamer, verschillende sferen creëren
  • gordijnen/jaloezieën dichtgaan wanneer het donker is
  • link met xbmc (jaloezieën dicht bij opstart film als er teveel licht is)
  • bewegings-/ aanwezigheidssensor voor nachtverlichting / beneden verdieping.
  • elektrische verwarming op badkamer, regeltjes om uit te zetten als raam (magneetcontacten) bv. opengaat --> verwarming uit
Mijn oog was gevallen om een knx-systeem te installeren (nieuwbouw + ik ben nog van het principe dat als het met draad kan, het betrouwbaarder is :D), maar ik zie niet overal het bos door de bomen meer.

Vooraleerst weet ik dus al wel om alle schakelaars te verbinden met bus, en dat de verlichting per groep, gordijnen, stroompunten waar ik intelligentie wil aan toevoegen via actoren geschakeld zal worden. Waarschijnlijk dus per verdieping een kast met actoren (en in die kasten moet ook mijn tweedraadsbus ook laten toekomen om signaal tot bij actoren te krijgen).

Tot zo ver snap ik het allemaal (ik denk dat toch alvast), maar nu.. Kloppen de volgende statements?
  • Ik lees veel over ETS software, zoals ik het dus nu interpreteer moet deze bij oplevering van de installatie gebruikt worden om alle sensoren / actoren een adres te geven, en aan te leren wat ze bij een signaal moeten doen?
  • Het is mogelijk om in ETS (na aankoop licentie) alle intelligentie te programmeren, maar meesten gebruiken hier visualisatie SW voor?
  • Voor de visualisatie kan ik bij de huidige commerciële pakketten aankloppen (bv. Gira homeserver / Loxone)
  • ..of kan ik een IP gateway bij in de kast hangen, dit aansluiten op mijn thuisnetwerk en vervolgens dus met gelijk wat mijn installatie benaderen vanop het thuisnetwerk? Hiervoor kan ik gebruik maken van reeds bestaande oplossingen als Raspberry+eidb+knxweb of hopen op bv. domoticz uitbreiding voor knx
  • (geen statement, eerder vraag), kan je een Loxone ook combineren met een IP gateway en een hobbyproject (ik zou denken dat wie er uiteindelijk op de bus spreekt geen verschil zou mogen uitmaken, zolang je in verschillende visualisaties maar geen conflicterende regeltjes maakt)
Alvast bedankt, hier is een actieve member bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Loekie schreef op woensdag 10 december 2014 @ 16:44:
De Qubino dimmer doet toch ook powermetering?
Ik vermoed dat de volgende generatie van de fibaro units dat ook gaat krijgen.
Vraag me niet om bewijs of een datum maar het feit dat ze het nu in de Roller Shutter hebben gezet vind ik volslagen idioot maar een voorteken voor de andere units.
Hiermee lopen ze ook achter mijns inziens want alles wat nu nieuw geïntroduceerd wordt heeft de powermetering ongeveer wel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/FILES%2F2014%2F11%2Faeonlabs_smart_switch_hd-20.jpg.axdx

Duurde even maar hij is eindelijk af...De review van de Fibaro Wall Plug:
http://www.domotica-blog.nl/post/review-fibaro-wall-plug

Coming up next:
- HomeWizard Review
- Piper review
- Fibaro Door/windows sensor

Hopelijk allemaal nog voor de kerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2014 @ 17:10:

Geweldige community hier, na veel lezen toch ook wat vraagjes om mij op weg te helpen.
Ik ben nieuwbouw woning aan het plaatsen (BE) en binnenkort komt elektriciteitsplan ter sprake. Graag had ik hier dus (afhankelijk van prijs) domotica in voorzien. Als de prijs wat tegenvalt, wil ik toch een meerprijs betalen om alles future-proof te maken.
Dit zijn vragen waar de meeste mensen hier niet kunnen helpen, aangezien dit te specialistisch is en voor de meeste mensen niet weggelegd wegens budget en verbouwing.

Ik zou gezien de kosten van een KNX systeem hier altijd een specialist inschakelen voor eventuele hulp en ondersteuning. Ik heb zelf goede ervaring met Entron in Dongen, deze zijn altijd bereid om te kijken wat ze voor iemand kunnen betekenen.

Enkele tips die ik je kan geven zijn:

Je wil alles bedraden naar 1 centraal punt, meerdere punten maken op de verdiepingen lijkt mij niet handig.

Zover ik weet gebruik je de ETS software inderdaad om alleen te initialiseren, hiervoor is een knx naar usb of ip adapter nodig. Als deze netwerk ondersteund zal deze ook gelijk verbinding kunnen maken met andere visualisaties en software op andere IP apparaten. Deze interface zelf kost ook rond 300/400 euro.

Let wel op dat de software van ETS niet goedkoop is tot 20 componenten 200 euro, daarboven 1000 euro.

Daarnaast heb je inderdaad een visualisatie server nodig, bij gira de homeserver a 2000+ euro. Bij hager de domovea a 1200+ euro.

Loxone is hierin wat goedkoper, maar of deze kwalitatief het red bij de andere merken weet ik niet.

Ik heb zelf ook flink hierin verdiept, maar KNX is geen optie omdat de woning al staat. Opnieuw leggen van de leidingen is gewoon geen optie. Vandaar dat ik kies voor het nieuw eNet systeem van gira.

Deze heeft ook actoren die op een din rail te plaatsen zijn, en je kunt de leidingen net zoals knx leggen, en zelfs op de normale manier, echter kan je dan de din modules niet gebruiken.

Voordelen van dit systeem zijn dat het goedkoper is, server kost 600 euro en doet zowel installatie als visualisatie. Er is dus geen dure licentie nodig. Ook is het systeem minder ingewikkeld. Gezien de drukknoppen wat simpeler zijn bespaar je hier ook wat. Als je de leidingen kan leggen ben je altijd goedkoper uit, een losse dimmer kost al snel 170 euro, en een 4 voudige kost je 500 euro. Dus tel uit je winst.

Nadeel is dat het een gesloten systeem is, de koppeling naar xbmc kan je gewoon vergeten. En ook zijn er minder producten beschikbaar, zo is verwarming niet mogelijk. En zijn alle drukknoppen en displays net wat minder luxe als bij KNX.En je zit voorlopig vast aan 2 merken, Gira en Jung.

Maar al met al is de bedrading het belangrijkste, deze moet goed aangelegd worden (alles naar de meterkast). Daarna kan je bijna bij alle fabrikanten terecht voor een oplossing. Enige nadeel is hiervan dat een normale aansturing bijna niet mogelijk is, en je haast wel meteen een domotica systeem moet aanschaffen om je huis bewoonbaar te maken.

Heb je conventionele bedrading in het huis, dan krimpen de opties enorm. En blijven maar een handjevol 'draadloze' oplossingen beschikbaar. eNet, KNX-RF, Zwave....

• Firetrooper
  • Laatst online: 08:47
HeroS schreef op woensdag 10 december 2014 @ 20:12:
[afbeelding]

Duurde even maar hij is eindelijk af...De review van de Fibaro Wall Plug:
http://www.domotica-blog.nl/post/review-fibaro-wall-plug

Coming up next:
- HomeWizard Review
- Piper review
- Fibaro Door/windows sensor

Hopelijk allemaal nog voor de kerst.
Mooi spul, welke domotica gateway gebruik je in je video ?

Wat ik eigenlijk mis op dit forum is een overzicht van alle domotica systemen met wat standaard informatie.

Protocol, schaalbaarheid, afhankelijk van cloud services etc.

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Nog meer spam van mij kant :)

Vandaag deze binnen gekregen:

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/FILES%2F2014%2F12%2FzipaTV.jpg.axdx

• maomanna
zipamini? De zipatv lijkt me ook nog wel grappig.
Notificaties in het scherm als je alarm af gaat als je tv kijkt ofzo :)

[ Voor 86% gewijzigd door maomanna op 11-12-2014 21:42 ]

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Dit is de ZipaTV ;) >> verpakking klopt niet.

Er komt ook nog een ZipaMini >> mini/goedkope versie van de Zipabox.

• maomanna
mmm zo een zweedse pagina, waarop staat dat de zipamini maar 5 sensoren kan aansluiten... wel erg weinig.

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 12:55
raydekok schreef op woensdag 10 december 2014 @ 14:46:
mijn vraag is vooral waar te beginnen? makkelijkste lijkt mij om iets te nemen waar ik direct de isense op aan kan sluiten en de mastervolt. dit zijn 2 componenten die reeds aanwezig zijn.

wat geven jullie allemaal uit aan deze hobby/ uiteindelijke besparing? want een wcd voor 50 e gaat nogal in de kosten lopen als je je hele huis ervan voorziet.

ik denk dus aan een pi met domoticz en anders kan het ook eerst op mijn htpc. uiteindelijk wil ik het op een android tablet draaien, dat kan neem ik aan gewoon?
Wat wil je bereiken? Waarom beginnen met je cv, wat wil je nog extra regelen/uitlezen wat je iSense niet kan?
En hele huis is nogal overdreven en een dure grap. Die lamp in de wc kun je heus zelf wel bedienen en ruimtes waar je weinig komt zijn niet interessant.
Voor mij is met name verlichting van benedenverdieping van toegevoegde waarde (3x Hue en 2x Fibaro dimmer): met een druk op de knop de woonkamer "aan" of "uit" doen is echt ideaal.. Maar het bespaart me niks tov handmatig schakelen..
Ook log ik de elektra- en gasmeterstanden via mn slimme meter.

Er is zeer veel mogelijk.. Als je al een pi hebt dan kun je bijv. voor Openhab of Domoticz gaan.. Gratis en snel up and running..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
Het besparen zal allemaal wel meevallen inderdaad
en het bedienen ook al is het gewoon leuk om dat vanaf je tablet ofzo te doen. Vooral een mooi overzicht van stroom en cv leek mij mooi. En hoe meer apparaten je bij elkaar kan voegen hoe beter. Alles los vind ik maar niks
CyBeRSPiN schreef op donderdag 11 december 2014 @ 23:40:
[...]

Wat wil je bereiken? Waarom beginnen met je cv, wat wil je nog extra regelen/uitlezen wat je iSense niet kan?
En hele huis is nogal overdreven en een dure grap. Die lamp in de wc kun je heus zelf wel bedienen en ruimtes waar je weinig komt zijn niet interessant.
Voor mij is met name verlichting van benedenverdieping van toegevoegde waarde (3x Hue en 2x Fibaro dimmer): met een druk op de knop de woonkamer "aan" of "uit" doen is echt ideaal.. Maar het bespaart me niks tov handmatig schakelen..
Ook log ik de elektra- en gasmeterstanden via mn slimme meter.

Er is zeer veel mogelijk.. Als je al een pi hebt dan kun je bijv. voor Openhab of Domoticz gaan.. Gratis en snel up and running..

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

HeroS schreef op donderdag 11 december 2014 @ 20:57:
Nog meer spam van mij kant :)

Vandaag deze binnen gekregen:

[afbeelding]
Zijn ze nou alles van everspring aan het rebranden? die modules zijn gewoon everspringetjes volgens mij.... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Viel me ook al op bij de PIR van Zipato, die is gewoon van Vision, zelfs nog met hetzelfde typenummer. Wat daar nou weer het nut van is? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Ze kopiëren alles naar mijn mening.
Ook hun 433 module is volgens mij een reverse engineering project van de rfxcom. Maar dan brak en zonder goede ondersteuning zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unneoetech
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 10:10
Ik ben juist begonnen met mijn zwave setup en wil dit graag doen. Ik heb:
- Vera Edge
- Dubbele pulsdrukker
- Fibaro dimmer
- Fibaro wallplug

De dubbele pulsdrukker heb ik aangesloten op de dimmer. 1 knop doet t perfect, (aan uit dubbelklik 100%, op en afdimmen), maar hoe gebruik ik nu knop 2 voor een scene te triggeren? Bij dit device als trigger in de vera kan ik alleen aan/uit kiezen en wat energie gerelateerde zaken. Ik vermoed dat t iets met parameter 41 te doen heeft maar ik krijg bij de triggers niets anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Gutgut

Vind het alleen maar goed dat er meer spul op de markt komt.

Maakt mij het uit dat er een ander merkje opzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

@hero: absoluut mee eens hoor maar ik zou graag hebben dat er nieuwe dingen kwamen ipv rebrands.
Neem nou die lamp bijvoorbeeld of laten ze eens een goede verwarmingsoplossing verzinnen ofzo. Dit is meer verbreden maar niet ontwikkelen imho.
Ook is er volgens mij nog geen outdoor sirene...
Dat bedoel ik dus meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 15:00
Heb sinds kort de volgende thermostaat

http://www.homewizard.nl/...adloze-radiatorkraan.html

In eerste instantie los gebruikt, maar sinds kort ook gekoppeld aan een RFXCOM RFXtrx433E.
Met de laatste firmware op de RFXtrx433E geflashed kan ik nu ook apart de temperatuur aanpassen.Ik kan dus kiezen voor de nacht, dag of een losse temperatuur.

Geweldig die RFXtrx433E.

Bert, THX, superb!!!!

:) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/FILES%2F2014%2F12%2Fhomewizard-start-kit-hd-review.jpg.axdx

Review van de HomeWizard staat ook online:
http://www.domotica-blog.nl/post/review-homewizard

Er volgen nog meer reviews van HomeWizard/ gerelateerde producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

kasteleman schreef op zondag 14 december 2014 @ 18:24:

In eerste instantie los gebruikt, maar sinds kort ook gekoppeld aan een RFXCOM RFXtrx433E.
Met de laatste firmware op de RFXtrx433E geflashed kan ik nu ook apart de temperatuur aanpassen.Ik kan dus kiezen voor de nacht, dag of een losse temperatuur.

Geweldig die RFXtrx433E.

Bert, THX, superb!!!!

Nice, mooi alternatief voor de danfoss dingen en een stuk goedkoper ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
kasteleman schreef op zondag 14 december 2014 @ 18:24:

Geweldig die RFXtrx433E.

Bert, THX, superb!!!!

Zou deze ook op de RFXtrx433 werken dus zonder E in type nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nope, helaas: http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=27&t=10148
The smartwares radiator valve can be controlled by the RFXtrx433E (not by the RFXtrx433) This function is implemented in the latest firrmware version 233.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik ben afgelopen weekend maar eens verder gegaan met knutselen aan mijn domoticasysteem dat nog steeds half afgebouwd in een soort proof of concept modus draait. Een paar weken geleden had ik bij Domotica Shop twee Zwave.me UZB Z-wave Plus usb controllers gekocht. Aangezien mijn systeem nog in de steigers staat vond ik het wel verstandig om meteen de stap te zetten naar Z-wave Plus in verband met voordelen zoals een beter bereik. Later de controller vervangen kost alleen maar meer tijd.

Vanwege een brandmuur in het huis die het draadloze bereik nogal beperkt gebruik ik twee controllers aan elke zijde van die muur. Na het upgraden van Windows 7 naar Windows 8 (en daarna 8.1) kon ik de Zwave.me ZME controllers in IP Symcon gebruiken (de driver werkt niet onder Windows 7). De controllers gedragen zich verder gewoon als standaard z-wave usb controllers.

Daarna alle Aeon multisensors geexclude op de Aeon Z-stick die ik al had en geinclude op de Zwave.me ZME stick. IP Symcon blijk native ondersteuning voor de Aeon multisensors gekregen te hebben. Deze werken nu out of de box en lijken ook betrouwbaarder. Tot nu geven ze braaf hun metingen elke minuut door.

Vervolgens een Aeon Heavy Duty Switch toegevoegd die gebruikt wordt om infraroodpanelen met een totaal vermogen van 1500 W te schakelen. Het schakelen werkt goed. Of de updates over het energieverbruik en de temperatuur goed doorkomen is me nog niet helemaal duidelijk. De meting van het verbruik was na verwachting (ca 1485 Watt). Het relais is tamelijk luidruchtig bij het schakelen maar geeft wel de indruk dat hij robuust is.

Een hele tijd terug had ik bij Domotica Shop een batterijgevoede deurbel gekocht. Het includen van de deurbelknop ging met enige moeite. Een enkel muurtje leek het bereik al terminaal te beperken. Ik kreeg het ook niet voor elkaar om een statusverandering uit de druk op de deurbelknop. Na een tijdje klooien heb ik dit product maar opgegegeven.

Vergelijkbare problemen had ik met een viervoudige binaire sensor van Merten. Het includen werkte nogal vaag. Drie keer contact maken in 1,5 seconde zou ‘m in includemodus moeten zetten, dat bleek echter minder eenvoudig dan het lijkt. Er zijn helaas veel Z-wave devices die nodeloos ingewikkelde include- en exclude procedures hebben. Het makkelijkste is een apparaat waar gewoon een knopje op zit dat je één keer moet indrukken om te includen of excluden. Na wat geklungel had ik de sensor aangemeld maar vervolgens bleek het nagenoeg onmogelijk om het ding in een wakkere modus te krijgen om associations in te stellen. Ik wilde de binaire sensors gebruiken in inbouwschakelaars achter wandschakelaars maar als het zoveel gedoe is om een apparaat aan de gang te krijgen heeft dat geen zin voor mij.

Gelukkig was mijn installateur voldoende wantrouwend over draadloze domotica om naar alle wandschakelaars een loze leiding aan te leggen. Ik ga nu maar KNX gebruiken. Dit hoeft ook niet duurder te zijn dan Z-wave als je de KNX-interface en software toch al hebt. Een MDT 16-voudige binaire sensor kost 240 euro. Acht stuks binaire sensors van Fibaro (niet-batterij gevoed) zijn bij elkaar 320 euro. Nu denk ik wel dat binaire sensors met een vaste stroomvoorziening betrouwbaar zullen werken maar als je toch zwakstroom moet aanleggen naar een wandschakelaar (de Fibaro sensor werkt geloof ik op 9V) kun je net zo goed het schakelen bedraad doen.

In het weekend heb ik ook nog even een ETS5 trainingscertificaatje (stelt weinig voor maar je leert meteen de KNX basics) gehaald voor een korting van 140 euro op de ETS5 Lite licentie. Hopelijk krijg ik binnenkort mijn dongle zodat ik in de kerstvakantie eindelijk eens met KNX aan de slag kan gaan. Ik schakel zo’n 90 procent van de verlichting in mijn huis vanuit een centrale ruimte en het idee is nu om het schakelen van voedingen met KNX schakelactoren te doen alsmede een deel van het dimmen van gloeilampen. De verlichting bestaat voornamelijk uit leds (led-strips en power-leds) waarvan de voeding via KNX wordt geschakeld en de kleur en helderheid via DMX. Daarnaast heb ik nog Z-wave voor onder andere sensoren (Aeon Multisensor) en schakelactoren of dimmers die noodzakelijkerwijs draadloos zijn omdat ik er geen schakeldraad naartoe kan leggen.

Als ik dat op de rit heb kan ik verder met het schrijven van de php-scripts om de verlichting en verwarming aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firetrooper
  • Laatst online: 08:47
Femme schreef op maandag 15 december 2014 @ 14:09:
Ik ben afgelopen weekend maar eens verder gegaan met knutselen aan mijn domoticasysteem dat nog steeds half afgebouwd in een soort proof of concept modus draait. Een paar weken geleden had ik bij Domotica Shop twee Zwave.me UZB Z-wave Plus usb controllers gekocht. Aangezien mijn systeem nog in de steigers staat vond ik het wel verstandig om meteen de stap te zetten naar Z-wave Plus in verband met voordelen zoals een beter bereik. Later de controller vervangen kost alleen maar meer tijd.
Ik ben op het moment ook aan het wachten op de Z-wave Plus producten, op het moment nog geen domotica in huis dus kan vanaf 0 beginnen.

Als ik je verhaal zo lees dan had je vooral problemen met niet-zwaveplus producten ?

Ik ben zelf op zoek naar z-wave plus oplossing met een gateway die niet afhankelijk is van een cloud oplossing van een leverancier. Een duidelijk "beste" product blijkt er nog niet echt te zijn.

Hopelijk dat er in 2015 een hoop mooie z-wave plus producten komen die goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Firetrooper schreef op maandag 15 december 2014 @ 14:28:
[...]

Ik ben op het moment ook aan het wachten op de Z-wave Plus producten, op het moment nog geen domotica in huis dus kan vanaf 0 beginnen.

Als ik je verhaal zo lees dan had je vooral problemen met niet-zwaveplus producten ?

Ik ben zelf op zoek naar z-wave plus oplossing met een gateway die niet afhankelijk is van een cloud oplossing van een leverancier. Een duidelijk "beste" product blijkt er nog niet echt te zijn.

Hopelijk dat er in 2015 een hoop mooie z-wave plus producten komen die goed werken.
Domoticz op een Raspberry PI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Firetrooper schreef op maandag 15 december 2014 @ 14:28:
[...]

De Aeon Heavy Duty Switch is momenteel het enige Z-wave Plus device dat ik gebruik (naast de controller). De problemen met het includen en configureren van devices komen door de implementatie van de fabrikant. Als fabrikanten nou eens altijd voor een simpele include/exclude knop zouden kiezen (die je maar één keer hoeft in te drukken) en een eenvoudige methode zouden bieden om batterijgevoede apparaten een tijdje wakker te houden zou het configureren van z-wave apparaten een stuk makkelijker zijn dan het nu vaak het geval is.
Ik gebruik zelf IP Symcon vanwege de brede ondersteuning voor de verschillende domoticasystemen en de mogelijkheid om in php tegen je apparaten te kletsen zodat je basicly alles kunt maken wat je wil in een eenvoudige scripttaal. IP Symcon is momenteel enkel voor Windows beschikbaar maar er wordt gewerkt aan een versie voor Linux en OS X die ook op een Raspberry Pi kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 08:36
Femme schreef op maandag 15 december 2014 @ 14:09:

Vanwege een brandmuur in het huis die het draadloze bereik nogal beperkt gebruik ik twee controllers aan elke zijde van die muur. Na het upgraden van Windows 7 naar Windows 8 (en daarna 8.1) kon ik de Zwave.me ZME controllers in IP Symcon gebruiken (de driver werkt niet onder Windows 7). De controllers gedragen zich verder gewoon als standaard z-wave usb controllers.

Daarna alle Aeon multisensors geexclude op de Aeon Z-stick die ik al had en geinclude op de Zwave.me ZME stick. IP Symcon blijk native ondersteuning voor de Aeon multisensors gekregen te hebben. Deze werken nu out of de box en lijken ook betrouwbaarder. Tot nu geven ze braaf hun metingen elke minuut door.

Vervolgens een Aeon Heavy Duty Switch toegevoegd die gebruikt wordt om infraroodpanelen met een totaal vermogen van 1500 W te schakelen. Het schakelen werkt goed. Of de updates over het energieverbruik en de temperatuur goed doorkomen is me nog niet helemaal duidelijk. De meting van het verbruik was na verwachting (ca 1485 Watt). Het relais is tamelijk luidruchtig bij het schakelen maar geeft wel de indruk dat hij robuust is.

Een hele tijd terug had ik bij Domotica Shop een batterijgevoede deurbel gekocht. Het includen van de deurbelknop ging met enige moeite. Een enkel muurtje leek het bereik al terminaal te beperken. Ik kreeg het ook niet voor elkaar om een statusverandering uit de druk op de deurbelknop. Na een tijdje klooien heb ik dit product maar opgegegeven.

Vergelijkbare problemen had ik met een viervoudige binaire sensor van Merten. Het includen werkte nogal vaag. Drie keer contact maken in 1,5 seconde zou ‘m in includemodus moeten zetten, dat bleek echter minder eenvoudig dan het lijkt. Er zijn helaas veel Z-wave devices die nodeloos ingewikkelde include- en exclude procedures hebben. Het makkelijkste is een apparaat waar gewoon een knopje op zit dat je één keer moet indrukken om te includen of excluden. Na wat geklungel had ik de sensor aangemeld maar vervolgens bleek het nagenoeg onmogelijk om het ding in een wakkere modus te krijgen om associations in te stellen. Ik wilde de binaire sensors gebruiken in inbouwschakelaars achter wandschakelaars maar als het zoveel gedoe is om een apparaat aan de gang te krijgen heeft dat geen zin voor mij.

Gelukkig was mijn installateur voldoende wantrouwend over draadloze domotica om naar alle wandschakelaars een loze leiding aan te leggen. Ik ga nu maar KNX gebruiken. Dit hoeft ook niet duurder te zijn dan Z-wave als je de KNX-interface en software toch al hebt. Een MDT 16-voudige binaire sensor kost 240 euro. Acht stuks binaire sensors van Fibaro (niet-batterij gevoed) zijn bij elkaar 320 euro. Nu denk ik wel dat binaire sensors met een vaste stroomvoorziening betrouwbaar zullen werken maar als je toch zwakstroom moet aanleggen naar een wandschakelaar (de Fibaro sensor werkt geloof ik op 9V) kun je net zo goed het schakelen bedraad doen.

In het weekend heb ik ook nog even een ETS5 trainingscertificaatje (stelt weinig voor maar je leert meteen de KNX basics) gehaald voor een korting van 140 euro op de ETS5 Lite licentie. Hopelijk krijg ik binnenkort mijn dongle zodat ik in de kerstvakantie eindelijk eens met KNX aan de slag kan gaan. Ik schakel zo’n 90 procent van de verlichting in mijn huis vanuit een centrale ruimte en het idee is nu om het schakelen van voedingen met KNX schakelactoren te doen alsmede een deel van het dimmen van gloeilampen. De verlichting bestaat voornamelijk uit leds (led-strips en power-leds) waarvan de voeding via KNX wordt geschakeld en de kleur en helderheid via DMX. Daarnaast heb ik nog Z-wave voor onder andere sensoren (Aeon Multisensor) en schakelactoren of dimmers die noodzakelijkerwijs draadloos zijn omdat ik er geen schakeldraad naartoe kan leggen.

Als ik dat op de rit heb kan ik verder met het schrijven van de php-scripts om de verlichting en verwarming aan te sturen.
Als je goedkoop knx wil en er goedkoop vanaf wil komen en
Binaire ingangen nodig hebt. Kan je ander een wago of beckhoff plc gebruiken. De controller zelf kost iets rond de 300 euro en een interface kaartje met 16 binaire ingangen kost 60 euro.

Bij wago heb je het voordeel dat de controller ook dient als ip interface en dus je gehele systeem kan programmeren met ets en de wago controller gebruiken als ip gateway.

De programmeer software voor wago(codesys) en beckhoff(twincat) is gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Stijnb_ schreef op maandag 15 december 2014 @ 18:11:
[...]

Als je goedkoop knx wil en er goedkoop vanaf wil komen en
Binaire ingangen nodig hebt. Kan je ander een wago of beckhoff plc gebruiken. De controller zelf kost iets rond de 300 euro en een interface kaartje met 16 binaire ingangen kost 60 euro.

Bij wago heb je het voordeel dat de controller ook dient als ip interface en dus je gehele systeem kan programmeren met ets en de wago controller gebruiken als ip gateway.

De programmeer software voor wago(codesys) en beckhoff(twincat) is gratis.
Thanks voor de tip! IP Symcon heeft direct ondersteuning voor plc's. In de handleiding hebben ze het over een Wago 750-841 als ip-interface. Op eBay zie ik ze vanaf 89 euro. Ik heb zo'n 30 binaire ingangen nodig. Op eBay zie ik al modules met 16 ingangen voor 30,50 euro. Als ik voor knx ga kost het me 480 euro voor 32 ingangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Die wago plc passen wel op een din rail maar niet in een huishoudelijke zekeringskast. En waarom kies je voor knx als je maar binaire ingangen nodig hebt? Waar zitten je uitgangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Stijnb_ schreef op maandag 15 december 2014 @ 23:12:
Die wago plc passen wel op een din rail maar niet in een huishoudelijke zekeringskast. En waarom kies je voor knx als je maar binaire ingangen nodig hebt? Waar zitten je uitgangen?
Het spul hoeft niet mijn meterkast, ik heb ruimte genoeg. De reden dat ik knx wilde gebruiken is dat ik betrouwbaar bedraad wilde schakelen omdat mijn z-wave dimmers niet altijd betrouwbaar zijn en mijn z-wave schakelactoren ronduit onbetrouwbaar zijn (dat lag meer aan het type relais dan het gebruik van draadloze techniek). Aangezien er verlichting geschakeld gaat worden voor een gastenverblijf dat commercieel verhuurd gaat worden is betrouwbaarheid wel essentieel.

In principe zou ik in plaats van knx ook wago plc's kunnen gebruiken voor alles en dat met losse relais en dimmers die via 0-10V aangestuurd worden. Ik heb mijn knx spul nog niet aan de praat maar ik vind het allemaal wel erg prijzig voor wat ik ermee wil doen.

Het hele ETS boeit me niets eigenlijk, ik moet gewoon schakelactoren kunnen aansturen en binaire ingangen kunnen uitlezen. Alle logica zit in IP Symcon. Ik heb hardware nodig om bedraad relais te kunnen schakelen en dimmers aan te kunnen sturen en de stand van wandschakelaars uit te kunnen lezen. Als het goedkoper en net zo betrouwbaar kan met plc's dan is dat ook perfect voor mij.

Beweging, temperatuur, luchtvochtigheid en lichtintensiteit doe ik al meten via z-wave devices dus ook daar heb ik geen knx voor nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 15-12-2014 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Als ik jou was zou ik gewoon voor een wago plc gaan. Is goedkoper of het knx stysteem. En het voordeel is aan de wago plc dat je er nog later bv. knx onderdelen kan aanhangen. Wat je dan ook kan doen is een codesys runtime op een raspberrypi instaleren. Je kan dan tussen een RPI en de wago plc communiceren. Op de RPI kan je dan gewone sensoren plaatsen op de i2c en spi bus en doorsturen naar de wago plc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Stijnb_ schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 06:20:
Als ik jou was zou ik gewoon voor een wago plc gaan. Is goedkoper of het knx stysteem. En het voordeel is aan de wago plc dat je er nog later bv. knx onderdelen kan aanhangen. Wat je dan ook kan doen is een codesys runtime op een raspberrypi instaleren. Je kan dan tussen een RPI en de wago plc communiceren. Op de RPI kan je dan gewone sensoren plaatsen op de i2c en spi bus en doorsturen naar de wago plc.
Ik heb op eBay een complete kit gekocht met een 750-841 plc, 5x 4-voudige digitale uitgangen, 14x 4-voudige digitale ingangen en een eindmodule.

Wat heb ik nog meer nodig om hier mee aan de slag te gaan bijv. een voeding en materiaal om kabels aan te sluiten?

Wago plc's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Een 24v voeding en je kan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Is de software voor dat model Wago gratis? Ik dacht dat je voor sommige ook een licentie nodig had.

Daarnaast de vraag wat de uitgangen kunnen schakelen, de vraag is of hier nog een extra relais tussen moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Cobaltjeh schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 16:14:
Is de software voor dat model Wago gratis? Ik dacht dat je voor sommige ook een licentie nodig had.

Daarnaast de vraag wat de uitgangen kunnen schakelen, de vraag is of hier nog een extra relais tussen moet?
Voor het programmeren heb je Codesys nodig, die software is gratis. Om apparaten te kunnen schakelen heb je losse relais nodig maar die zijn niet duur (ca. 10 euro per stuk). Alles kan gemonteerd worden op din-rails voor een nette installatie.
Pagina: 1 ... 40 ... 76 Laatste