Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 39 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 11:01
Gisteren een goed gesprek gehad bij Entron, waarschijnlijk ga ik overstappen naar het eNet systeem van Gira, maar aangezien dit redelijk in de kinderschoenen staat ga ik eerst afwachten wat er allemaal nog komt.

In combinatie met de Gira G1 kan dit een erg mooi systeem worden.
http://vimeo.com/95637202

In werking lijkt dit systeem erg op het zwave systeem, echter zien de modules er echt een stuk degelijker uit.
Je plaatst een universeel dimmer / schakel onderstuk uit de systeem 2000 serie.
Hierop plaats je dan een bovenstuk wat de eNet logica in zich heeft.

Geen geklooi meer met inbouwmodules achter de schakelaars, maar gewoon net zo aansluiten als een normale schakelaar. Nadeel is wel dat je 200+ euro verder bent voor een complete schakelaar.

Nog even alles op een rijtje zetten, maar waarschijnlijk gaat de HC2 met de 14 modules binnenkort in de verkoop.

Het blijft een flinke investering van rond de 4000 - 5000 euro voor het complete huis. (alleen verlichting en rolluiken) Het Fibaro systeem zit wat dat betreft dan ongeveer op de helft van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adelbert
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01-2021
Op een duits forum heb ik gelezen dat de G1 €830,- moet gaan kosten. Prijzige bediening, maar wel mooi :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:49
Poe.. Gira staat wel hoog aangeschreven, maar je gaat dan dus opnieuw als "early adopter" met een nieuw systeem aan de slag, dat ook nog eens 2x zo duur is (denk eerder dat het 3-4x duurder is, Fibaro dimmer kun je voor <50 euro scoren als je goed inkoopt), en waarschijnlijk niet zo snel een actieve community zal hebben als Fibaro.
Wel erg benieuwd hoe het allemaal bevalt en of het de investering waard gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Nee ik wil niet als early adopter beginnen, ik wacht tot mijn adviseur 'Entron' meer ervaring heeft met dit systeem. Ik heb ook duidelijk gezegd geen early adopter te willen zijn. Ik ga eerst de boel goed bestuderen, en ik heb me aangemeld voor de gratis 'online cursus' van Gira.

Daarnaast is er nog veel onduidelijkheid, over de toekomstvisie van het systeem.
De g1 gaat namelijk KNX en eNet zijn, zou dit dus een eventuele koppeling betekenen tussen de 2 systemen?

Een geluk Gira brengt pas echt iets uit als het goed is. Vandaar dat ze nu pas met dit systeem komen t.o.v. Zwave en Fibaro enkele jaren terug.

Mocht ik mijn huidige systeem verkopen, is de kans groot dat ik eerst test met een aantal losse modules.
En vandaar dan pas uitbreid naar de server / etc.

En inderdaad sommige componenten zijn 4x zo duur, maar andere dingen schillen weer niet al te veel.
Zo zijn afstandsbedieningen rond de 50/60 euro, dat zijn de zwave componenten ook.
Server is rond de 600 euro, en dat is ook de prijs van de HC2.

Het voordeel is dan wel, dat je met ledjes terugkoppeling krijg op je schakelaars, dus het is ook net wat uitgebreider dan een Zwave installatie.

En tja 830,- euro voor het bedieningspaneel is niet goedkoop, maar het is nog 'redelijk'. De huidige knx panelen kosten 2000 tot 3000 euro. ;) En ja hij is mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Tja, Gira zijn wel heel serieuze lui. Ik ken ze als bedrijf vanuit een zakelijke relatie in een informele setting. Maar ook daar zie je hoe ze het oppakken: met veel lol, maar wel serieus werken om te winnen. Als zij met een dergelijk systeem komen dan zal het waarschijnlijk niet alle toeters en bellen hebben die Fibaro biedt, maar dat wat het doet waarschijnlijk wel foutloos doen. Het is maar net waar je voor kiest. M'n vriendin is nog steeds blij met de toegevoegde waarde van de domotica, maar dat is omdat ik me niet laat verleiden om allerlei zaken te proberen die nog voor grote problemen kunnen zorgen als het niet werkt. Uiteindelijk ben je dan in de praktijk toch ook nog best beperkt met Fibaro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Klopt, neem nu een scene starten via een schakelaar, moet je eerst een stukje lua code programmeren, om vervolgens iets te kunnen starten. Op de HC lite kan je niet eens scene's starten met een afstandsbediening!

Met een omweg kom je er wel, en zo is het met veel zaken.

Wil je een scene starten via een knop/afstandbediening, dan is dit bij Gira zelfs via de wandknop/afstandbediening in te stellen (volgens manual).
Of je doet de instellingen via de eNet server.

Zie bijvoorbeeld onderstaande filmpje, dit is toch echt een stuk beter dan hoe je bij Fibaro verschillende modules koppelt. (Filmpje is van Jung, maar de hardware is gelijk zover ik kan zien. Jung en Gira werken ook samen aan het eNet systeem)

https://www.youtube.com/watch?v=v-7t6m8RAOM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
En dat blijft een beetje de spagaat; ik vind het ook wel top dat m'n garagedeuropener met een eigen afstandsbediening kan worden bediend die ook de alarmscene triggert en alle verlichting uit zet, dat ik XBMC m'n verlichting kan laten schakelen en dat ik Squeezebox ook op bepaalde scenes kan laten reageren. Het zijn gimmicks, maar maakt het voor mij wel net de toegevoegd waarde van domotica. Ik vermoed (maar heb eerlijk gezegd niet onderzocht of het zo is!) dat de mogelijkheden bij eNet op dat vlak veel beperkter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Als het eNet systeem al een open API heeft (wat ik betwijfel), dan heb je voor de leuke koppelingen (bijv. Hue lamp kunnen schakelen of scene veranderen met een eNet schakelaar, of temperatuur meten met goedkope RFX sensoren) waarschijnlijk alsnog weer een extra domotica server nodig waarbij de eNet server slechts een (dure) bridge is naar de eNet schakelaars en actoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Ik denk niet dat het een open systeem zal zijn, ik vermoed ook niet dat er een api is.
Of dit een gemis is weet ik niet, xbmc zou ik in mijn geval nooit willen aansluiten.

Wel is het systeem 'open' voor de branche: 'eNet is bewust ontworpen als branchestandaard, waarbij zich in de toekomst andere partners kunnen aansluiten. '

Aangezien mijn losse alarminstallatie gewoon schakel in/uitgangen heeft, kan ik deze altijd koppelen met diverse actoren / sensoren.

Hetzelfde geld voor de WTW installatie, deze wordt nu door een 3standen schakelaar gestuurd, en dit kan ook met een inbouwmodule.

Temperatuur meten hoeft niet in mijn geval, de verwarming / koeling gebeurt met een warmtepomp. In de afgelopen 2 jaar nog nooit de temperatuur hoeven aanpassen, deze is altijd constant het hele jaar door.

Dusja wat zijn uiteindelijk 'beperkingen'....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
Mijn ouders hebben een nieuwbouw appartement gekocht wat nog gebouwd moet worden en hebben hier nog behoorlijk de ruimte om bepaalde zaken te wijzigen op het gebied van elektra en extra aansluitingen.

Nu zullen ze niet direct een domotica systeem in hun huis willen hebben, maar gezien de razendsnelle ontwikkelingen op dit gebied zou het zomaar kunnen zijn dat ze dit over 5 jaar wel willen en dan is het maar wat fijn als er enigzins over nagedacht is.

Wat zouden jullie adviseren om naast de standaard elektra voorzieningen aan te leggen? Het is een appartement (100 m2), dus qua verlichting en schakelaars ook goed te behappen om alle verlichting en schakelaars uit te laten komen in de meterkast zonder ze in enorme kosten te jagen. Daarnaast denk ik dat het verstandig is om naar elke schakelaar in ieder geval ook de nul-draad te trekken.

Ideale situatie zou denk ik zijn om voorlopig elke schakelaar apart te voeden vanaf de meterkast (fase + nul), waarvan de schakeldraad vervolgens retour loopt. In totaal zijn er zo'n 9 a 10 schakelaars, dus dat valt nog mee.

Sowieso lijkt het me ook handig om naast elke TV aansluiting ook een netwerk aansluiting te realiseren, maar daarnaast ook op het punt waar de thermostaat komt een netwerkaansluiting te plaatsen + 230V aansluiting (voor een toekomstig domotica scherm wat aan de wand kan hangen). Daarbij ook een netwerkaansluiting bij de technische ruimte van CV-ketel + centrale afzuig motor.

Natuurlijk zou het zo kunnen zijn dat in de toekomst domotica systemen alleen op protocollen als x-wave werken, maar de oplossingen van bijvoorbeels Loxone zien er erg solide uit en dan zijn apart gevoede schakelaars en lampen wel echt een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Erg afhankelijk van wat je in de toekomst wil, KNX is nog steeds het best werkende en meest betrouwbare protocol. Dit protocol gaat al lang mee, en ik gok dat het ook nog een flinke tijd gebruikt zal worden.

Echter dit is niet echt later te installeren, de opbouw van het systeem, en het leggen van de leidingen is zo verschillend met een standaard installatie dat het simpel weg niet te combineren valt.
Je lampen lopen naar de meterkast, en bij je schakelaar loopt alleen een busdraad. Je kan nu schakeldraden trekken in plaats van de busdraad, maar dan krijg je een behoorlijk klusje met bedraden in de meterkast.

Achteraf een draadloos systeem plaatsen is wel mogelijk, maar houd er rekening mee dat een draadloos systeem over het algemeen duurder is dan een bedraad systeem. (ik praat dan over systemen van dezelfde kwaliteit.)

Het systeem van Loxone ziet er leuk uit, kende ik nog niet. Werkt zo te zien ook op KNX. Helaas zijn deze systemen voor mij geen optie wegens bestaand huis :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:52
Ik kan alleen maar zeggen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zH3Xhh69EcsUw11FDg07I76t/full.jpg

Serieus, die dingen kun je echt niet genoeg hebben. Zo handig als je later nog eens een extra netwerkverbinding ofzo wilt aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

LOL! en helemaal mee eens:)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:50
Als je verlichting punten EN schakelaars als leiding direct naar de meterkast lopen dan kan je wel vrij makkelijk later hier bus bekabeling in maken. Extra nul draad is dan ook niet nodig achter je schakelaar. Zo lang je deze nu niet verwacht te gebruiken dan is het alleen maar extra kosten. En daarna kan je ze later zo in je meterkast drukken omdat je bekabeling daar toch uit komt ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 10:30
De extra nul draad zou zijn voor een eventuele draadloze toepassing zoals x-wave. Zouden dan natuurlijk voldoende draden liggen om het anders op te lossen, maar lijkt me wel handig om de standaard kleuren aan te houden bij het aanpassen van het een of ander.

Ik ga het in ieder geval als advies meegeven. De vraag is of ze de meerprijs er voor over hebben om het zo uit te voeren, want alle schakelaars en lampen terugvoeren naar de meterkast is een behoorlijk ingrijpende oplossing natuurlijk.

Ik zal in ieder geval ook voldoende lege buizen meegeven als advies :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Grotere meterkast (ivm al het KNX-materiaal) is dan ook geen overbodige luxe, en ook dat gaat een leuke meerprijs geven (indien mogelijk in het plan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
CyBeRSPiN schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 14:06:
Grotere meterkast (ivm al het KNX-materiaal) is dan ook geen overbodige luxe, en ook dat gaat een leuke meerprijs geven (indien mogelijk in het plan).
Mwa de groepenkast behuizing is ook niet het duurste.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Meterkast bedoel ik, het hokje waar de groepenkast in wordt geplaatst. Met de nodige actoren en alle extra leidingen die daar dan op uit komen kom je al snel ruimte op de achterwand tekort om die extra KNX-groepenkasten op te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
CyBeRSPiN schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 14:19:
Meterkast bedoel ik, het hokje waar de groepenkast in wordt geplaatst. Met de nodige actoren en alle extra leidingen die daar dan op uit komen kom je al snel ruimte op de achterwand tekort om die extra KNX-groepenkasten op te monteren.
Daar heb je helemaal gelijk in, dat zal inderdaad een flinke meerprijs hebben.
Echter gok ik dat gezien het aantal lichtpunten in appartement, dit wel te doen is op een standaard achterwand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:29
Sinds deze week aan de philips HUE gegaan voor de woonkamer, maar dit smaakt naar beter en meer.
Mijn plan is nu een RPI in één van de inmiddels ongebruikte schakelaar gaten in de muur te knutselen met daaraan het volgende:

wifi + 220 naar 5v voeding
1 druknop met de functie licht uit
1 drukknop met de functie licht aan -> scene +
1 draaiknop (tbv dimmen hele scene)
temperatuur sensor (puur voor de fun en later voor de ketel)
lichtsensor (om automatisch licht aan te schakelen als het donker is)

toekomstig:
aanwezigheidssensor?
schakelen van de ketel (in plaats van de huidige thermostaat)

Ik heb al een server draaien waarop ik van plan ben http://thethingsystem.com te draaien als hart van het systeem.

Iemand nog leuke suggesties / ideeën voordat ik los ga op dit knutselproject?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Waarom iets indrukken :?

De reden dat ik dit zeg is dat je juist zoveel kunt automatiseren, neem bijvoorbeeld een telefoon die pingbaar word en dat gekoppeld aan een stukje tijdstip al dan niet de tijd dat deze niet pingbaar is geweest (stukje aanwezigheid van individuele persoon)
Hiermee oreer je gelijk een thuiskomst event die je aan de hand van zon status/ lichtsensor ook gelijk verlichting kan laten schakelen. En voor jouw dan in de toekomst ook thermostaat. En omdat je eigenlijk een stukje persoon identificatie hebt kun je dan ook je thermostaat op een gewenst niveau zetten (bij het vrouwtje waarschijnlijk wat hoger :P )

Hoe ik het thuis heb is zo dat nog voordat ik naar binnen ga de verlichting boven de entree deur aangaat (geen bewegingssensor overigens ;) ) en dan bij het echt binnen komen de overige verlichting aanzet. (maar dan moet het wel donker zijn buiten) Daarnaast word de radio aangezet, maar niet na 10 uur 's avonds of voor 8 uur 's morgens.

En 20 minuten voordat de wekker van mijn telefoon afgaat word mijn slaapkamer verlichting scene gestart welke deze in 20 minuten tijd van dim niveau 1% naar 60% brengt.
Dit zijn maar een paar voorbeeldjes van wat ik thuis zoal geprogrammeerd heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:38
Over automatiseren gesproken: ik heb de LED tuinverlichting aangesloten vandaag en vraag me nu af hoe ik met Domoticz de lampen bij zonsondergang (of een kwartier later) aan kan laten gaan en bij zonsopgang (of een kwartier eerder) weer uit kan laten gaan. Ik dacht het gevonden te hebben, maar helaas.... Als iemand me hiermee kan helpen :-) ?

Edit: ik heb nu een event aangemaakt:

If 'SUNSET' do set 'spots achtertuin' = on

en dan uiteraard ook nog voor als de zon weer opkomt. Is dit dan misschien hoe het zou moeten werken?

Edit 2: dat vind ik trouwens ook nog wel een leuke feature: dat als ik thuiskom, en het is donker buiten, dat dan de verlichting in de hal al aangaat. Heb ik hiervoor iets specifieks nodig met Domoticz?

Edit 3: ik heb van Elro nog wat magneetcontacten liggen (SA50M). Kunnen deze ook gebruikt worden door Domoticz? Moet dit dan via het X10 protocol? Hoe?

[ Voor 46% gewijzigd door M.v.Veelen op 30-10-2014 20:46 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
The-Source schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 18:39:
*knip*
En 20 minuten voordat de wekker van mijn telefoon afgaat word mijn slaapkamer verlichting scene gestart welke deze in 20 minuten tijd van dim niveau 1% naar 60% brengt.
hoe weet jouw script hoe laat jij de wekker zet? :o :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Tasker (android app) icm autoalarm plugin weet precies hoelaat de wekker gaat. En 1x raden hoe die scene word gestart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
M.v.Veelen schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 18:47:
Over automatiseren gesproken: ik heb de LED tuinverlichting aangesloten vandaag en vraag me nu af hoe ik met Domoticz de lampen bij zonsondergang (of een kwartier later) aan kan laten gaan en bij zonsopgang (of een kwartier eerder) weer uit kan laten gaan. Ik dacht het gevonden te hebben, maar helaas.... Als iemand me hiermee kan helpen :-) ?

Edit: ik heb nu een event aangemaakt:

If 'SUNSET' do set 'spots achtertuin' = on

en dan uiteraard ook nog voor als de zon weer opkomt. Is dit dan misschien hoe het zou moeten werken?

Edit 2: dat vind ik trouwens ook nog wel een leuke feature: dat als ik thuiskom, en het is donker buiten, dat dan de verlichting in de hal al aangaat. Heb ik hiervoor iets specifieks nodig met Domoticz?

Edit 3: ik heb van Elro nog wat magneetcontacten liggen (SA50M). Kunnen deze ook gebruikt worden door Domoticz? Moet dit dan via het X10 protocol? Hoe?
Stel die vraag even in Domoticz - Open source domotica systeem :)

En voor je event moet je nog de 'Time' variabele toevoegen. IF Time >= Sunset, DO

En bepaalde tijd voor of na zonsondergang kun je doen met een virtuele schakelaar, bij 'timers' kun je instellen wat hij moet doen, vervolgens baseer je je event op die virtuele schakelaar.

Maar zoals gezegd, bespreek dat even in het Domoticz topic, is hier niet echt de juiste plek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbitter
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-09 14:09
The-Source schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 18:39:
Waarom iets indrukken :?
...

Daarnaast word de radio aangezet, maar niet na 10 uur 's avonds of voor 8 uur 's morgens.

...
Mag ik vragen hoe jij je radio bestuurt?
Mijn TV is in theorie wel te bedienen vanuit een eigen script, maar m'n receiver ondersteunt alleen IR. En IR blasters voor de prijs van IR leds + soldeerwerk (dus: minder dan $15) heb ik met 'n paar Google-opdrachten nog niet kunnen vinden. Eerder $115 (en dan zit je aan de Logitech Harmony Hub, wat op zich prima is, maar die heeft geen publieke API en krijgt waarschijnlijk geen open SDK o.i.d).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Ik heb nog wat verder onderzoek gedaan in het eNet systeem van Gira.

Met de losse afstandsbedieningen zijn scene's te maken zonder dat je een server nodig hebt. De server is alleen noodzakelijk voor geavanceerde scene's en voor het instellen van uitgebreide parameters.

Het maken van een scene gaat als volgt:

1 Knop van de afstandsbediening instellen als scene.
2 Actoren in programmeer modus zetten en dan koppelen aan de scene knop.
3 Vervolgens de scene programmering actief zetten, nu kun je de rolluiken in de gewenste stand zetten, hetzelfde geld voor dimmers en schakelaars.
4 Daarna het opslaan van de scene, vervolgens kun je met die knop alle aangesloten actoren naar de opgeslagen stand in de scene zetten.

Voor de test van de betrouwbaarheid van het systeem ben ik van plan op de volgende onderdelen te bestellen:

- 8 knops afstandsbediening
- enet bedieningsdeel schakelaar/dimmer
- enet bedieningsdeel rolluik
- systeem 2000 schakelaar
- systeem 2000 rolluikelement.

Deze set is compleet te bestellen voor rond de 260 to 300 euro. Even afhankelijk van de gekozen systeem 2000 componenten.

Ook merk ik dat de prijzen in Duitsland beduidend lager liggen, terwijl de verzendkosten niet veel duurder zijn.
Zo heb ik al servers gevonden voor de prijs van rond de 521 euro, terwijl deze in de Nederlandse webshops al snel 700 euro kosten.

Dat maakt het geheel een stuk interessanter, 110 euro voor een rolluik of schakelaar compleet. Is een stuk vriendelijker dan 155 euro in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
mbitter schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 10:57:
[...]

Mag ik vragen hoe jij je radio bestuurt?
Mijn TV is in theorie wel te bedienen vanuit een eigen script, maar m'n receiver ondersteunt alleen IR. En IR blasters voor de prijs van IR leds + soldeerwerk (dus: minder dan $15) heb ik met 'n paar Google-opdrachten nog niet kunnen vinden. Eerder $115 (en dan zit je aan de Logitech Harmony Hub, wat op zich prima is, maar die heeft geen publieke API en krijgt waarschijnlijk geen open SDK o.i.d).
Mijne is ook over IP en serieel aan te sturen. En dat voor een versterker uit 2008 ;) maar daar was de prijs ook wel naar toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
dat is iets wat ik nog steeds niet voor elkaar heb gekregen. hoewel het met de mijne ook mogelijk is :(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Cobaltjeh schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 14:22:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in, dat zal inderdaad een flinke meerprijs hebben.
Echter gok ik dat gezien het aantal lichtpunten in appartement, dit wel te doen is op een standaard achterwand.
En vergeet de prijs die de aannemer ervoor rekent ook niet :P
Extra groep in mijn meterkast was iets van 160€, bedraden van de loze leiding+automaat erbij kwam op 275€ ofzo.

Als je zelf gaat (laten) bouwen dan kosten de extra leidingen waarschijnlijk een stuk minder. Dan zou ik ze per lamp/schakelaar combi lekker in de meterkast uit laten komen, zodat je de optie hebt om vanuit daar de boel te besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
savale schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 16:11:
Sinds deze week aan de philips HUE gegaan voor de woonkamer, maar dit smaakt naar beter en meer.
Mijn plan is nu een RPI in één van de inmiddels ongebruikte schakelaar gaten in de muur te knutselen met daaraan het volgende:

wifi + 220 naar 5v voeding
1 druknop met de functie licht uit
1 drukknop met de functie licht aan -> scene +
1 draaiknop (tbv dimmen hele scene)
temperatuur sensor (puur voor de fun en later voor de ketel)
lichtsensor (om automatisch licht aan te schakelen als het donker is)

toekomstig:
aanwezigheidssensor?
schakelen van de ketel (in plaats van de huidige thermostaat)

Ik heb al een server draaien waarop ik van plan ben http://thethingsystem.com te draaien als hart van het systeem.

Iemand nog leuke suggesties / ideeën voordat ik los ga op dit knutselproject?
Ik weet niet of je toevallig gira als schakelmateriaal hebt maar dan kan je een hue tap i.c.m. gira wipjes inbouwen. je kan dan ook dimmen met knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

savale schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 16:11:

The thing system ziet er wel leuk uit, ga ik binnenkort uitproberen. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneer C
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-05-2015
Weet iemand hoe je een seav txs4 afstandsbediening kan koppelen aan de Homewizard. Het is beide 433,92 Mhz dus zou in theorie volgens mij te koppelen moeten zijn, nou de praktijk oplossing nog. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:29
Verwijderd schreef op maandag 03 november 2014 @ 09:45:
[...]

The thing system ziet er wel leuk uit, ga ik binnenkort uitproberen. Bedankt voor de tip!
Yup, zit best mooi in elkaar. Ik heb het nu draaien. De d3 frontend is nog wel erg gelimiteerd, dus je zal daar zelf wat werk in moeten steken of je moet een eigen UI maken (wat overigens wel makkelijk te doen is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:56

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wat denken mensen hier over Nefit Nest versus ATAG One? Ik moet binnenkort een ketel plaatsen, dus ik heb nu nog de keuze. Beide zijn niet te bedienen met een Windows Phone telefoon, dus dat is bij beide een probleem.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ik zou, puur kijkend naar de domotica toepassing, voor een OpenTherm compatible ketel gaan. De Nefit is dat volgens mij niet en de ATAG volgens mij wel.
Er zijn hiervoor standaard koppelingen/gateways beschikbaar (bijv. Toon) waarmee je op afstand de ketel kunt bedienen en uitlezen. Met Nefit ben je aangwezen op een versimpelde "aan uit" aansturing (ipv modulatie) of zit je vast aan Nefit eigen spul of dure geknutselde Nefit <-> OpenTherm converters.

Je zit bij ATAG dus niet perse aan de ONE vast voor bediening via internet. Als je Toon zou hebben dan kun kun je hiermee ook de ATAG aansturen, bijv. middels deze app: http://www.windowsphone.c...c0-4ad5-a18e-a21cc942abb8

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-11-2014 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 15:32
Atag heeft zijn eigen opentherm achtige standaard voor zover ik weet.
Atag heeft wel voor de 5e keer op rij de prijs voor "beste" CV ketel gekregen van de consumentenbond(voor wat het waard is).

[ Voor 47% gewijzigd door Appie Heijn op 03-11-2014 15:20 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Appie Heijn schreef op maandag 03 november 2014 @ 15:11:
Atag heeft zijn eigen opentherm achtige standaard voor zover ik weet.
Atag heeft wel voor de 5e keer op rij de prijs voor "beste" CV ketel gekregen van de consumentenbond(voor wat het waard is).
Dat heb ik ooit eens nagevraagd voor mijn ketel. Dit was de reactie:
De verwarring is te verklaren doordat de beginserie van onze E-Serie ketels niet Opentherm zijn. Vanaf productieweek 02-2013 kan elke E-Serie ketel werken met Opentherm. U kunt controleren of de E325EC werkt met Opentherm via het productienummer van de ketel. Dit dient P1302xxxx en hoger te zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
mbitter schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 10:57:
[...]

Eerder $115 (en dan zit je aan de Logitech Harmony Hub, wat op zich prima is, maar die heeft geen publieke API en krijgt waarschijnlijk geen open SDK o.i.d).
Nou voor HomeSeer heeft er iemand wel een plugin ontwikkeld waarmee je dus je scenes kunt aansturen welke in je AB zitten. Individuele knoppen weet ik niet omdat ik mij daarin verder nog niet verdiept hebt. Staat namelijk wel op de nominatie voor bij mij thuis maar heb er nog niet genoeg toepassing voor kunnen bedenken. Over een paar maanden eerst de airco modules ontvangen om die te kunnen integreren (al dan niet via IFTTT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 21:16

LoneWolf

Just a Byte

CyBeRSPiN schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:15:
[...]

20 lux is wel HEEL gevoelig, dat ding loopt nu continu te spammen vermoed ik, kun je dat in de logs zien?

Je kunt je denk ik beter periodiek (bijv elk kwartier) de lux doorgeven en uitschakelen dat ie dat continu bij een verschil van slechts 20 lux doet..
Als ik hem op 15 min zet dan zit ik dus 15 min in het "te donker" voor het licht aan gaat.(ja...kan ook handmatig maar daar heb je geen domotica systeem voor :+ )

20 lux is bij mij niet echt gevoelig, en heb bv voor het aan en uitschakelen van lampen een verschil van 30 lux, onder 70 aan, vanaf 100 weer uit.

Alleen als het heel zonnig is gaat ie soms wat vaker melden, doordat ie dan hard oploopt, maar hij komt op een gewone niet zo zonnige dag zoals nu niet boven de 225 lux uit bij mij. In de volle zon wil hij dan wel naar de 1000, dan heb je wat meer meldingen idd. maar dat is vaak maar uurtje, dan blijft ie wel constant. (tot de zon weggaat. (Zal het eens beetje in de gaten houden op en een zonnige dag in t log)

lux wordt ook niet getriggerd in elk geval als ik er langs loop, pas als ik er echt voor stil ga staan in de breedte.

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 12:11
LoneWolf schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:46:
[...]

Als ik hem op 15 min zet dan zit ik dus 15 min in het "te donker" voor het licht aan gaat.(ja...kan ook handmatig maar daar heb je geen domotica systeem voor :+ )

20 lux is bij mij niet echt gevoelig, en heb bv voor het aan en uitschakelen van lampen een verschil van 30 lux, onder 70 aan, vanaf 100 weer uit.

Alleen als het heel zonnig is gaat ie soms wat vaker melden, doordat ie dan hard oploopt, maar hij komt op een gewone niet zo zonnige dag zoals nu niet boven de 225 lux uit bij mij. In de volle zon wil hij dan wel naar de 1000, dan heb je wat meer meldingen idd. maar dat is vaak maar uurtje, dan blijft ie wel constant. (tot de zon weggaat. (Zal het eens beetje in de gaten houden op en een zonnige dag in t log)

lux wordt ook niet getriggerd in elk geval als ik er langs loop, pas als ik er echt voor stil ga staan in de breedte.
Ja, precies, daarvoor heb je zo'n sensor in de hoek hangen. Op hoeveel heb jij hem staan? En hoe lang doe je dan met de batterijen? Is er helemaal geen manier om de sensor toch aan een voeding te hangen? Volgens mij kan dat bij de rookmelders van Fibaro wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Laatst online: 09:31

HeroS

SmartHome Nerd

Vandaag de nieuwe producten van Aeon labs (Gen5) binnen gekregen.

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/FILES%2F2014%2F11%2Faeonlabs-gen5.jpg.axdx

"binnenkort" reviews van deze producten. Gaat wel even wat tijd kosten >:)

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

het nieuwe doosjes:)
maarre alleen die sirene en de heavy duty switch zijn nieuw toch? de rest is er al een tijd.

Ik wacht nog steeds op die zwave folie die kan blenderen op signaal:):)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
DRuw schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 20:06:
het nieuwe doosjes:)
maarre alleen die sirene en de heavy duty switch zijn nieuw toch? de rest is er al een tijd.

Ik wacht nog steeds op die zwave folie die kan blenderen op signaal:):)
Nou juist zonder signaal is deze mat wit.
Je moet er continu spanning op zetten om helder te krijgen ;)

Verder voor de geïnteresseerden, homeseer heeft weer 50% korting actie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Keyfob/Door/Windows Sensor/Multisensor zijn 2de generatie en Smart switch is ook nieuw.

Nog geen idee wat er gewijzigd is behalve dat ze zwave plus zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ben wel benieuwd wat ze hebben aangepast bij die multisensor en of hij nu stabieler werkt. Kijk uit naar je review!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Die multisensor draait bij mij (op batterijen) gewoon stabiel. Wel heb ik ingesteld dat deze dmv association rechtstreeks bij beweging een ander device schakeld en bij het in rust komen ook weer afschakeld. Het apparaat welke deze schakelt is ene Fibaro FGS 221 (2x 1.5KW) en dan wel relais 1 om precies te zijn.
Naast dat het schakelen echt snel gaat scheelt dit ook aanzienlijk in de batterij verbruik merk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:07
HeroS schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 20:10:
Keyfob/Door/Windows Sensor/Multisensor zijn 2de generatie en Smart switch is ook nieuw.

Nog geen idee wat er gewijzigd is behalve dat ze zwave plus zijn.
Betekent dat nog iets, zwave plus?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
krizzziz schreef op woensdag 05 november 2014 @ 09:55:
[...]

Betekent dat nog iets, zwave plus?
Is Google kapot?
Bij mij niet iig ;) :
What is Z-Wave Plus?

Z-Wave Plus is a product certification program that assures consumers are getting the best performing Z-Wave products available today.

What is the difference between a Z-Wave and a Z-Wave Plus product?

Z-Wave Plus products make use of the latest advancements in Z-Wave technology. These advancements provide for longer battery life, faster operation, better RF coverage and easier installation. Classic Z-Wave products may take advantage of some of these newer advancements but are not required to use all of the latest technology. It is important to note that there over 20 million classic Z-Wave products in use every day and these products meet the needs of most applications satisfactorily.

Will Z-Wave Plus products work with classic Z-Wave products??

Yes, Z-Wave Plus products are fully backward compatible with classic Z-Wave products.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubentje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-09 19:10
http://z-wave.sigmadesigns.com/z-wave_plus
Some of the new features of Z-Wave Plus are:

Greater Minimum RF Range requirements for all products
Better defined expected behavior for more consistent user experience
Better defined technical capabilities enabling more reliable and easier to set up networks
Maintains backwards compatibility with previous generations of z-wave products

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubentje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16-09 19:10
Wat denken jullie trouwens?

Met het laatste nieuws van afgelopen jaar is er nogal wat veranderd op het gebied van domotica. Een aantal nieuwe grote spelers zijn in het spel gekomen.

Google NEST:
Heeft nu de nest thermostaat, nest protect en heeft Revolv overgenomen.
Revolv is een hub met app die communiceert over de meeste open protocollen: wi-fi, z-wave, zigbee, 433 mhz. zie hier

Samsung:
Heeft Smart Home app, wat communiceert met samsung wi-fi enabled devices demonstratie hier
En heeft onlangs Smartthings overgenomen, dit is een bedrijf wat ook een domotica hub($99) heeft ontwikkeld met app zoals de hierboven staande Revolv. Deze hub beschikt ook over communicatie via wi-fi, z-wave en zigbee. zie hier

Apple Homekit:
Apple TV met homekit, gaat chips leveren aan fabrikanten om te kunnen communiceren via dit (gesloten?) platform van Apple. Lees Hier en Hier

De vraag is wat Revolv gaat doen voor google, zal google open standaard zoals z-wave(en alle z-wave producten) gaan ondersteunen en is hiervoor dan nog een hub nodig.
Daarnaast zegt Smartthings van Samsung dat ze het bedrijf hetzelfde zullen blijven runnen. Dit zou betekenen dat naast dat ze alle z-wave producten en dergelijke ondersteunen, dat ze zorgen voor betere integratie met samsung tv's en andere samsung producten. En hopelijk snel wereldwijd gaan uitbrengen.
Dan is Apple bezig met een compleet afgesloten systeem waarvoor nieuwe producten nodig zijn(homekit chip nodig).

Ben ik nog grote partijen vergeten?

Wie gaat het meeste terrein winnen op gebied van domotica? Welke is het beste? Kunnen partijen zoals Fibaro Home controller, Mios Vera en Zipato hier tegenop of zullen deze langzaam uitsterven nadat bovenstaande op de markt komt?
Ik wacht het voorlopig nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
Ik gok dat het KNX systeem voorlopig nog marktleider blijft in het highend segment. Mocht een van de grote namen met een mooi syteem komen, dan weet je gewoon dat er een interface / koppeling komt met het KNX systeem.

Mijn idee is dat google / apple / samsung zich meer gaan richten op integratie van bestaande technieken. En de techniek gaan verbeteren richting de software etc.

Een bedrijf als Fibaro en vele andere alternatieven hebben geen bestaandsrecht meer als ze niet snel wat doen aan de kwaliteit van de software. Dan blijven ze over als module leverancier. Gezien fibaro meer focus lijkt te leggen op het produceren van modules, dan een goed werkende gateway opleveren is dit ook overduidelijk aanwezig. Het maken van een gateway kost veel geld, en zal minder opleveren dan de productie van modules.

Zwave als protocol zal beschikbaar blijven voor de consument als 'budget' oplossing.

Nieuwe systemen je nog vergeet:

Gira / Jung eNet systeem:
Draadloos systeem, vergelijkbaar met Zwave alleen een prijscategorie hoger.
Mogelijkheid bestaat dat ze dit systeem in de toekomst integreren met KNX (Gira G1), om zo ook draadloze actoren / sensoren te kunnen leveren.
Hier

ABB free@home:
Bussysteem met decentrale actoren, en meer flexibelere opzet dan KNX. Waardoor integratie in een bestaande woning eenvoudiger is, echter hak en breekwerk is nog steeds nodig. Zie: Hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomBoBo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-09-2021
Cobaltjeh schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:37:
Een bedrijf als Fibaro en vele andere alternatieven hebben geen bestaandsrecht meer als ze niet snel wat doen aan de kwaliteit van de software. Dan blijven ze over als module leverancier. Gezien fibaro meer focus lijkt te leggen op het produceren van modules, dan een goed werkende gateway opleveren is dit ook overduidelijk aanwezig. Het maken van een gateway kost veel geld, en zal minder opleveren dan de productie van modules.
Dan moeten die modules wel de toets der kwaliteitkritiek doorstaan. Die modules liggen onder vuur in Zweden. En in Engeland krijgt de powerplug de handen niet op elkaar. Tot op heden heb ik persoonlijk geen problemen met de modules.

Dit in tegenstelling tot de beta firmware. En je merkt aan alles dat ze bij Fibaro geen prioriteit geven aan de ontwikkeling van een stabiele 4.x versie. Of ze weten echt niet waar ze mee bezig zijn >:)

De basis werkt bij mij, maar ondertussen wel een Z-wave stick gekocht, dus komend weekend maar even een begin maken met Indigo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
DomBoBo schreef op woensdag 05 november 2014 @ 23:14:
[...]

Die modules liggen onder vuur in Zweden.

[...]
Dit in tegenstelling tot de beta firmware. En je merkt aan alles dat ze bij Fibaro geen prioriteit geven aan de ontwikkeling van een stabiele 4.x versie. Of ze weten echt niet waar ze mee bezig zijn >:)
Hier al 5 modules die er wegens onverklaarbare reden mee gestopt zijn. :(

Maar wat ligt er niet onder vuur, het hele fibaro forum staat vol met klachten.

Wel eens de moeite gedaan om hun bugtracker te gebruiken, maar daar kom je ook niet verder als ticket assigned to ...., en de boel lig al een jaar stil.

[ Voor 19% gewijzigd door Cobaltjeh op 06-11-2014 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 12:11
DomBoBo schreef op woensdag 05 november 2014 @ 23:14:
[...]

Dan moeten die modules wel de toets der kwaliteitkritiek doorstaan. Die modules liggen onder vuur in Zweden. En in Engeland krijgt de powerplug de handen niet op elkaar. Tot op heden heb ik persoonlijk geen problemen met de modules.

De basis werkt bij mij, maar ondertussen wel een Z-wave stick gekocht, dus komend weekend maar even een begin maken met Indigo :)
Ben heel benieuwd wat jij van Indigo vindt. Ik heb mijn trail periode er inmiddels op zitten. Wil er eigenlijk nog een keertje wat uitgebreider over posten, maar dat komt er telkens niet van. Al met al is het me eigenlijk heel goed bevallen. Toch ga ik mijn HC2 nog een kans geven. Heb hem gister helemaal gereset en draai nu 3.590 stable. Alle devices weer toegevoegd en begin gemaakt om nieuwe scenes te schrijven. Probeer dit tot het eind van het jaar, en dan besluit ik wat ik ga doen. HC2 verkopen en over op Indigo met Mac Mini of verder met de HC2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 14:17
Kan je met de Aeon Labs Heavy Duty Smart Switch Gen5 (40A) ook perilex schakelen?
Daar is nog steeds geen goede oplossing voor.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Kun je niet gewoon een extern relais aansturen? En dat relais schakelt dan je perilex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
De Aeon Labs Heavy Duty Smart Switch doet maar 1 fase schakelen, gokje dat jou perilex 2 of 3 fasen heeft?

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 06-11-2014 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@maomanna

Waar zou je hem dan voor willen gebruiken? Ik zie namelijk geen nuttige toepassingen voor dat ding (behalve om energie te meten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Zware lasten schakelen? (en het verbruik meten). De Aeon Labs Heavy Duty Smart Switch maakt op mij een robuustere indruk dan het 1x 3,0 kW relais van Fibaro met zijn priegeligere schroefcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Inderdaad zware lasten en ziet er ook degelijk en enorm uit :)

Maar wat voor een zware lasten zou je dan willen schakelen? Een vandiktebank? Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-10-2021
Femme schreef op donderdag 06 november 2014 @ 15:09:
Zware lasten schakelen? (en het verbruik meten). De Aeon Labs Heavy Duty Smart Switch maakt op mij een robuustere indruk dan het 1x 3,0 kW relais van Fibaro met zijn priegeligere schroefcontacten.
Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-shop.nl/files/images/Aeon%20Labs/GEN5/Thumb%20HD%20SWITCH.jpg

Is ook wel iets groter dan een doorsnee inbouwmodule :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

holy crap.... das geen inbouw, das inmetselen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ThinkPadd schreef op donderdag 06 november 2014 @ 14:38:
Kun je niet gewoon een extern relais aansturen? En dat relais schakelt dan je perilex?
ik heb hier een ETH8020 relais board liggen die mijn mechanische ventilatie moet gaan schakelen in vera middels een plugin. heb 2 standen, altijd aan laag, altijd aan hoog. wil daar met het relais board een 3e stand aan toevoegen, n.l.: UIT. :)

alleen, hoe sluit je zo een perilex aan op een aantal relais, met liefst nog de mogelijkheid tot behoud van handmatige schakelaar....

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
HeroS schreef op donderdag 06 november 2014 @ 14:52:
@maomanna

Waar zou je hem dan voor willen gebruiken? Ik zie namelijk geen nuttige toepassingen voor dat ding (behalve om energie te meten).
Wil inderdaad een zware last schakelen. De perilex is 2 fase en bedoeld voor mijn inductiekookplaat (aansluitwaarde van 7,4KW). Het meten van het verbruik is erg interessant, maar ook het "ontkoppelen" van de spanning bij aanzetten alarm.

Aangezien als het alarm aan staat, ben ik niet thuis en hoeft de kookplaat geen spanning te hebben. Wellicht voor te sudderen, maar ook daar valt wel iets op te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:03
Alles wat ik over dat ding terug kan vinden is dat dit ding 1-fase is, dan kom je met je kookplaat nog niet ver.
Wat ik begrepen heb van installateur bij huis ouders paar jaar terug is dat zo'n plaat intern gewoon met 230 werkt en dus via 2 groepen gevoed mag worden, maar dat een 2 fase te preferen is(zekering technisch).
Prefereren is het niet. ;)
Toch beetje onzinnig ding dan, 40A over '220V' zal in NL vziw niet vaak voorkomen.
Volgens AEOTEC doet het ding trouwens 30A?

V.w.b. je scenario: is dat vanwege veiligheid? Of meer: "Oh kak, kookplaat staat nog te pruttelen, kon ik deze maar uitzetten" ?

[ Voor 8% gewijzigd door Loekie op 07-11-2014 17:18 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
gewoon veiligheid. uiteindelijk wil ik, dat als het alarm aan gaat, alle andere dingen van t stroom af zijn. (voor wat handig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bozo29
  • Laatst online: 01-10-2018
Ik wil met z-wave beginnen, nu wil ik alvast wat dimmers vervangen i.v.m. defect huisige dimmer(s).
Heb gezocht op internet maar kan weinig vinden over "touch" dimmers, alleen voor de Amerikaanse markt.
Voor de Europeese markt kon ik weinig (naar tevredenheid) touch dimmers vinden.
Het probleem is dat er 2 naast elkaar moeten worden geplaats, dus een dubbele plate.
Wie-o-wie heeft hier ervaring of een antwoord op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Is allemaal mogelijk, gewoon met de dimmer die alle zwave winkels in NL verkopen en bij voorkeur een pulsdrukker van de schakelmateriaal fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Wat bedoel je precies met touch dimmers? Deze: http://www.domotica-shop....r-2-circuits-p-16591.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Laatst online: 18-09 17:32

Tim Schuhmacher

abasios

Ik heb een Nuon 6 stekkerblok (dus greenwave). Sinds vandaag schakelt hij zelf de lampen en zo onregelmatig aan en uit. Ook wanneer mijn Vera controller van het stroom haal. Dus er gaan geen berichten over het z-wave netwerk die de schakelaars activeren. Kan ik hem resetten en hoe? Of is hij gewoon stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:03
maomanna schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 23:50:
gewoon veiligheid. uiteindelijk wil ik, dat als het alarm aan gaat, alle andere dingen van t stroom af zijn. (voor wat handig is)
Mjah, ik sta daar een beetje dubbel in, het is een extra schakelend apparaat er tussen dat ook stuk kan gaan(hoe gaat het stuk, met een knal of stopt het schakelen gewoon?) aan de ene kant, aan de andere kant het apparaat erachter kan ook stuk gaan(met zelfde overweging als eerder).
Als verbruik meten niet je doel is, kun je overwegen een 'relais' te laten schakelen door een Z-wave module. Ik zou dit echter wel door elektricien laten installeren gezien verzekering en risico.

/OT: Je kunt hetzelfde natuurlijk beredeneren voor willekeurig andere modules...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Tim Schuhmacher schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 13:48:
Ik heb een Nuon 6 stekkerblok (dus greenwave). Sinds vandaag schakelt hij zelf de lampen en zo onregelmatig aan en uit. Ook wanneer mijn Vera controller van het stroom haal. Dus er gaan geen berichten over het z-wave netwerk die de schakelaars activeren. Kan ik hem resetten en hoe? Of is hij gewoon stuk?
Resetten kan in ieder geval op de volgende manier:
Network Exclusion Process
Note: If your PowerNode is new and has never been used before, then you should not need to perform the exclusion
process.
A PowerNode that has been previously used with a different Z-Wave network must have its association (homeID)
with the other network removed before you can connect it to your GreenWave Reality home network. This process
is called “exclusion” and requires two steps: one that must be performed with the Gateway and then one that is
performed with the PowerNode.
You can start the exclusion process through your Gateway user interface or by pressing and holding the Gateway
network button for five seconds until the “exclusion mode” pattern appears on the Gateway activity indicator. When
this is completed, the Gateway is ready to perform the exclusion of the PowerNode.

To complete the process you must perform the following steps:
1. Unplug the PowerNode from the wall socket.
2. Locate the network button on the PowerNode. It is a small round button on the side of the device,
marked with the sync symbol.
3. Press and hold the network button while plugging the PowerNode into a wall socket. Keep the button
pressed for five seconds until the activity indicator begins to flash rapidly, indicating that the exclusion
process has completed. Your PowerNode is now free of its former association, and you can perform an
inclusion process to include it in your GreenWave Reality home network (refer to the “Network Inclusion
Process” section above).
If the network indicator and power button symbol flash together slowly for five seconds, then the exclusion process
failed, and you must start over.
Info komt gewoon uit de handleiding ware het niet in werkelijkheid eens GreenWave Powernode 6 is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Loekie schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 14:06:
[...]

Mjah, ik sta daar een beetje dubbel in, het is een extra schakelend apparaat er tussen dat ook stuk kan gaan(hoe gaat het stuk, met een knal of stopt het schakelen gewoon?) aan de ene kant, aan de andere kant het apparaat erachter kan ook stuk gaan(met zelfde overweging als eerder).
Als verbruik meten niet je doel is, kun je overwegen een 'relais' te laten schakelen door een Z-wave module. Ik zou dit echter wel door elektricien laten installeren gezien verzekering en risico.

/OT: Je kunt hetzelfde natuurlijk beredeneren voor willekeurig andere modules...
Een relais op een fibaro binarysensor. 2 relais op de 2 poorten. Qua inbouwen maak ik mij niet druk. Vorige week de meterkast een forse upgrade gegeven. Vooraf informatie ingewonnen en wat zaken uitgezocht wat wel en niet kan. Moet zeggen dat het erg leuk, leerzaam en interessant is. Het ziet er beter uit en is veiliger dan daatvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Laatst online: 18-09 17:32

Tim Schuhmacher

abasios

Na excluden bleven de problemen bestaan. hopelijk valt hij nog onder garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomBoBo
  • Laatst online: 20-09-2021
Criminelis schreef op donderdag 06 november 2014 @ 14:21:
Ben heel benieuwd wat jij van Indigo vindt. Ik heb mijn trail periode er inmiddels op zitten. Wil er eigenlijk nog een keertje wat uitgebreider over posten, maar dat komt er telkens niet van. Al met al is het me eigenlijk heel goed bevallen. Toch ga ik mijn HC2 nog een kans geven. Heb hem gister helemaal gereset en draai nu 3.590 stable. Alle devices weer toegevoegd en begin gemaakt om nieuwe scenes te schrijven. Probeer dit tot het eind van het jaar, en dan besluit ik wat ik ga doen. HC2 verkopen en over op Indigo met Mac Mini of verder met de HC2...
Indigo bevalt tot nu toe heel goed. De AeonLabs Z-Stick is perfect. Voordeel van zo'n losse stick is dat de inclusion altijd wel lukt, omdat je in de buurt bent :)

Het excluden op de Figaro was een beetje een drama. Scherm bleef 'loop'-en, dus regelmatig een reset. Ook de Figaro Door Sensors (battery operated) excluden en toevoegen als device in Indigo duurde wat langer dan verwacht.

Nu mezelf verdiepen in scenes en virtual devices c.q. plugins. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Hoe kan je het beste op een naar buiten draaiende buitendeur een raam/deursensor plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Aan de binnenkant van het kozijn?
Of misschien beter nog: IN het kozijn http://www.wirelesswonen....deur-raam-sensor-(inbouw) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Ja die heb ik al. Het deel bij let op, is eigenlijk geen optie. Heb het vermoedde dat hij nu dood is, vanwege vocht. Heb boven de deur maar een kozijn van zeg 30mm. Dat past niet echt.

Het installeren van dat ding is ook niet handig. Bij de gangbare bouwmarkten hebben ze geen houtboren van 19mm. Tis 18 of 20.

De binnenkant van t kozijn is wel functioneel, maar niet mooi. Motion sensor wellicht een optie? Hoe zit het dan met beweging door t glas heen? Dat pakt ie natuurlijk ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Bewegingssensoren op basis van PIR werken in principe niet (betrouwbaar) door glas heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Pir werkt nooit door glas heen! Aangezien het passief IR is. Als het een raam betreft moet je wel rekening houden met invallend zonlicht of het weerkaatsen ervan op bijvoorbeeld een glazen tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Oh dat is wel fijn om te weten. Was er bang voor dat t wel gewoon zou werken. Beetje de theorie: ik zie t, dus de pir ook. Dan zou ik nog wel wat fibaro motion sensors willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bozo29
Inderdaad zo iets ja, alleen is die voor de Amerikaanse markt en past niet in de Nederlandse inbouwdozen.
Heb al gekeken en gezocht naar Adora Touch, Vitrum, Lenovo, Livolo en Adorne.
Allemaal heel mooi spul, alleen niet voor Europa en niet in dubbele uitvoering voor dubble plaats.
Ik kan me haast niet voorstellen dat er geen interesse hier voor is op de Nederlandse markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Die speciale inbouwdozen zijn denk hetzelfde als de Gira e22 inbouwdozen als je voor vlakke montage kiest.
Met veel geduld en invalzaag is het wel om te bouwen maar perfect netjes zal toch vaak wel inhouden dat je met stucwerk aan de gang moet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:38
Wat is nou de betaalbaarste manier om het verbruik van een apparaat te meten? Ik wil op een stopcontact meten (dus niet op een groep of complete huis) wat het apparaat verbruikt. Geen bizzarre hoeveelheden, gewoon max paar honderd watt. Hoeft ook niet supernauwkeurig.
Ik weet wel dat er de eMonTx is, maar die is toch wel vrij prijzig (80 euro) en dan moet ik ook nog een rf moduletje kopen.

Waar ik de stroom wil meten ga ik toch al een Raspberry Pi neerzetten. Dus weet iemand van een energiemeter welke ik kan uitlezen zonder rf en liefst betaalbaar?

Is er niet al iemand die eens een energiemeter van de bouwmarkt heeft open geschroefd en uitgelezen?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
En gewoon een verbruiksmeter die je in het stopcontact klikt is niet genoeg. Zo'n ding heb je voor ongeveer 20 euro. Ja dan moet je wel zelf op het schermpje kijken wat het verbruik is maar het is wel het simpelst en het goedkoopst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja die heb ik al liggen. Maar als ik wil weten wat zo'n apparaat de hele dag uitvreet, dan ga ik er niet de hele dag naast zitten. En nee, het opgetelde verbruik (kwh) is niet genoeg, het gaat om het gedrag monitoren.
Het is een cv ketel die ik liever rechtstreeks zou uitlezen, maar tot die tijd kan ik al een hoop info uit het verbruik halen (of hij aan het pompen is of niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Pak een DIN-rail kWh-meter met pulsled/S0-contact, stop die in een mooi doosje en log de pulsen met je Raspberry? Dan moet je al zo'n beetje het zelfde kunnen doen als zo'n Plugwise ding.

Kun je mooi een grafiek plotten van een hele dag bijv.

Ook niet eens heel duur, laat zo'n meter een keer 25 euro kosten?

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 09-11-2014 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Kijk, dat is mooi. Dan kan ik niet letterlijk actueel verbruik uitlezen, maar krijg ik voor iedere verstookte Wh een puls? Dus als hoe meer het apparaat verbruikt, hoe sneller je het kan traceren :+
(ik begrijp dat ze meer kunnen laten zien op een display, maar gaat me om dat wat je uit kan lezen met RPi/Arduino etc)

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 09-11-2014 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bozo29
Die had ik ook al gezien, heel mooi spul.
Alleen geen z-wave, werkt helaas met RfxCom (KNX) en dat wilde ik juist voorkomen.
De bedoeling is dat er gecommuniceerd wordt met de controller, als er handmatig de dimmer wordt aangezet dan is het de bedoeling dat de controller dat ook weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
!null schreef op zondag 09 november 2014 @ 22:35:
Kijk, dat is mooi. Dan kan ik niet letterlijk actueel verbruik uitlezen, maar krijg ik voor iedere verstookte Wh een puls? Dus als hoe meer het apparaat verbruikt, hoe sneller je het kan traceren :+
(ik begrijp dat ze meer kunnen laten zien op een display, maar gaat me om dat wat je uit kan lezen met RPi/Arduino etc)
Nee zo'n ding geeft meestal 1000-2000 pulsen per kWh (dus na zoveel pulsen heb je een kWh verbruikt). Door de tijd tussen de pulsen te meten kun je je huidige stroomverbruik meten. Je kunt dus nauwkeurig het stroomverbruik bijhouden. Zelfde als wanneer je de Raspberry de kWh-meter van je netbeheerder laat uitlezen, maar nu doe je het met een losse meter. Een YouLess werkt ook op die manier.

Ik kan zo even geen voorbeeld vinden, maar met zonnepanelen doen ze het vaak net zo. Een losse kWh-meter in de meterkast geplaatst, en die wordt dan bijgehouden door een Raspberry ofzo. Op die manier meten ze de bruto opwek (dus zonder eigen verbruik). Alleen jij meet er dus geen zonnepanelen mee, maar je ketel :)

Maar als je alleen wilt meten of de ketel aan het pompen is dan kun je misschien ook wel de spanning van de pomp aftappen? Of anders met een current clamp en een comparator werken? Vraag is dan alleen hoe je CV-gebruik en gebruik van tapwater uit elkaar gaat houden.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2014 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
ThinkPadd schreef op maandag 10 november 2014 @ 08:41:
[...]

Nee zo'n ding geeft meestal 1000-2000 pulsen per kWh (dus na zoveel pulsen heb je een kWh verbruikt). Door de tijd tussen de pulsen te meten kun je je huidige stroomverbruik meten. Je kunt dus nauwkeurig het stroomverbruik bijhouden. Zelfde als wanneer je de Raspberry de kWh-meter van je netbeheerder laat uitlezen, maar nu doe je het met een losse meter. Een YouLess werkt ook op die manier.
Ja dat bedoel, ik bij 1000 pulsen per kWh is een puls gelijk aan een Wh, dus dat geeft inderdaad wel wat te meten.
Ik kan zo even geen voorbeeld vinden, maar met zonnepanelen doen ze het vaak net zo. Een losse kWh-meter in de meterkast geplaatst, en die wordt dan bijgehouden door een Raspberry ofzo. Op die manier meten ze de bruto opwek (dus zonder eigen verbruik). Alleen jij meet er dus geen zonnepanelen mee, maar je ketel :)
Ja dat voorbeeld zag ik ook, makkelijke en betaalbare dingen. Als je van al je groepen stroom wil meten is het nog steeds betaalbaarder dan zo'n emonTx ding, gezien je er dan ook meerdere van moet hebben.
Maar als je alleen wilt meten of de ketel aan het pompen is dan kun je misschien ook wel de spanning van de pomp aftappen? Of anders met een current clamp en een comparator werken? Vraag is dan alleen hoe je CV-gebruik en gebruik van tapwater uit elkaar gaat houden.
Mja kan wel, maar dan moet ik mijn nieuwe cv ketel met garantie gaan open maken. En zo'n din rail ding is voor 22 euro ook niet erg duur. Het is wel het totale energieverbruik van de ketel, maar ik denk dat de pomp het enige is wat een constante hoeveelheid stroom trekt over tijd. Met andere woorden, als ik het stroomverbruik in een grafiekje plot, moet het wel duidelijk zijn wanneer hij pompt en wanneer niet.

Liever lees ik de Intergas ketel direct uit, maar daar heb ik nog weinig over gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/FILES%2F2014%2F11%2Faeonlabs-door-window-sensor.jpg.axdx

Review van de Aeon Labs door/window is klaar:
http://www.domotica-blog....window-sensor-2nd-edition

Andere producten laten nog even op zich wachten omdat ze nog niet samenwerken met de Zipabox :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
netjes!
ben benieuwd hoe hij op langere termijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Yup, ik ook. Daarom ga ik hem ook gebruiken/ga hem zelfs naast de Fibaro variant hangen om te kijken welke het beste werkt.

Ik denk dat de Aeonlabs langer mee gaat en net zo goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
local pStart = "23:00"   -- Start of time period
local pEnd = "08:00"     -- End of time period
local allow = true       -- true runs scene during period, false blocks it
local hS, mS = string.match(pStart,"(%d+)%:(%d+)")
local mStart = (hS * 60) + mS
local hE, mE = string.match(pEnd,"(%d+)%:(%d+)")
local mEnd = (hE * 60) + mE
local tNow = os.date("*t")
local mNow = (tNow.hour * 60) + tNow.min
if mEnd >= mStart then
     return (((mNow >= mStart) and (mNow <= mEnd)) == allow)
else 
     return (((mNow >= mStart) or (mNow <= mEnd)) == allow)
end

Kan iemand mij op weg helpen met het aanpassen van deze LUA code welke ik heb lopen op een scene in mijn Vera?
Ik wil de status van mijn lichtsensor in de fibaro 3 in 1 opvragen en gebruiken als extra voorwaarde. Iets in de trend van:
IF lux waarde = <25 THEN end
IF lux waarde = >25 THEN execute

Huidige situatie is dat de lamp aangaat op beweging tussen 23.00 en 08.00 erg handig als je slaapdronken de fles van de kleine moet klaarmaken. Echter om 07.30 is het wel licht genoeg en gaat de lamp nog steeds aan wat logisch is met de geprogrammeerde tijden. Aangezien het licht/donker worden nogal verschilt per maand lijkt mij bovenstaande optie beter... Echter mijn LUA kennis laat zwaar te wensen over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
HeroS schreef op maandag 10 november 2014 @ 11:23:
Yup, ik ook. Daarom ga ik hem ook gebruiken/ga hem zelfs naast de Fibaro variant hangen om te kijken welke het beste werkt.

Ik denk dat de Aeonlabs langer mee gaat en net zo goed werkt.
Hoe heb je hem gemonteerd? in de dag of op de dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

De sensor hangt aan de voordeur op de binnenkant van de deur. Het magneetje hangt aan het kozijn. De voordeur draait naar binnen.

Bij een naar buiten draaiende deur hangt de sensor aan het kozijn (bovenkant) en dan het magneetje aan de deur. Andersom kan ook maar dan als de deur open staat kan de sensor nat worden. Hij komt dan zeg maar op elkaar ipv naast elkaar.

Pagina: 1 ... 39 ... 76 Laatste