Met blocky in domoticz kan dit scenario (IF val.lux=<30 AND time=00.30-07.00 THEN licht=AAN) toch perfect?
ja in domoticz is dat geen probleem, maar de vrager heeft een vera
zelf heb ik zulk soort constructies gewoon in blockly gedaan. met heel wat and / or tijden waarop wel en niet geschakeld mag worden, en een dummy switch die na 10 min uitgaat om een timer te hebben op de "uit" scene.
Dit ivm de check of ik thuis ben of niet, zodat de lampen niet al weer aangaan als ik de deur uit loop en net de lampen "handmatig" uit heb gedaan.
(als ik de lampen "handmatig" uit doe, mogen ze dus gedurende de volgende 10 min niet meer automatisch aan gaan, ook al ben ik nog thuis volgens de check)
Heb nog niet voldoende van die kattenogen om t volautomatisch te doen helaas
(€€€ is wat dat betreft wel eens een issue helaas... )
zelf heb ik zulk soort constructies gewoon in blockly gedaan. met heel wat and / or tijden waarop wel en niet geschakeld mag worden, en een dummy switch die na 10 min uitgaat om een timer te hebben op de "uit" scene.
Dit ivm de check of ik thuis ben of niet, zodat de lampen niet al weer aangaan als ik de deur uit loop en net de lampen "handmatig" uit heb gedaan.
(als ik de lampen "handmatig" uit doe, mogen ze dus gedurende de volgende 10 min niet meer automatisch aan gaan, ook al ben ik nog thuis volgens de check)
Heb nog niet voldoende van die kattenogen om t volautomatisch te doen helaas
[ Voor 90% gewijzigd door LoneWolf op 03-10-2014 08:28 ]
Life is to short to mess with it... Mijn V&A
In vera doe je dat toch zo?

en dan

Dan een delay na hoeveel uur hij uit moet?

en dan

Dan een delay na hoeveel uur hij uit moet?
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Ik heb in het vera topic meer dan genoeg lua voorbeelden gepost waaronder dus iets uitvoeren tussen een tijdstip. In het script wat daar staat gaat de vergelijking tussen tijd en temperatuur van de ruimte om iets te schakelen.
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Hij laat de scene lopen, als de trigger < of > is met wat je hebt ingesteld.
Dus als de waarde hoger of lager is dan je instelling, gaat de lamp niet aan, toch? En dat alleen in de gezette tijden. Je kan eventueel een tweede scene maken die ervoor zorgt dat hij gedeactiveerd wordt bij tijd XX
Dus als de waarde hoger of lager is dan je instelling, gaat de lamp niet aan, toch? En dat alleen in de gezette tijden. Je kan eventueel een tweede scene maken die ervoor zorgt dat hij gedeactiveerd wordt bij tijd XX
Thanks! Deze heb ik er nu op 3 manieren ingezet. Volgens mij zou het vanavond goed moeten lukken op deze manier.kipfel schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 20:06:
Dit zou het moeten zijn:
code:
1 ....
Iets meer dan de if aanpassen dus wel. Alleen de tijden nog goed zetten.
Licht(WK) AAN Lux 08.00-23.00
IF Lux 3 in 1 = <25
THEN
Livingcolors = AAN
Schermlamp = AAN
**Deze dient alleen van 08.00-23.00 actief te zijn om lampen automatisch aan te doen bij te laag licht niveau**
code:
1
2
3
| local pStart = "08:00" -- Start of time period local pEnd = "23:00" -- End of time period BLAAT |
Licht(WK) UIT Lux 08.00-17.00
IF 3 in 1 LUX = >30
THEN
Livingcolors = UIT
Schermlamp = UIT
**Deze draait tussen overdag tussen 08.00-17.00 om te zorgen zodra LUX weer boven de 30 uit komt hij de lampen uit doet. Indien lamp door Licht(WK) AAN Lux 08.00-23.00 aangezet wordt na 17.00 dan mag hij AAN blijven tot handmatig uitzetten of om 00.30 automatisch uit of op beweging tussen 23.30 en 00.15**
code:
1
2
3
| local pStart = "08:00" -- Start of time period local pEnd = "17:00" -- End of time period BLAAT |
Licht(WK) AAN-UIT M 23:00-00.15
IF Motion 3 in 1 = YES(armed of disarmed maakt niet uit)
THEN
Livingcolours = AAN
Schermlamp = AAN
DELAY = 14 minuten
THEN
Livingcolours = UIT
Schermlamp = UIT
**Dit zou er voor moeten zorgen dat wanneer we tussen 23.00 en 00.00 op bed gaan en er beweging gedetecteerd wordt de lampen AAN gaan of AAN blijven. Bij 14 minuten lang geen beweging zouden de lampen uit moeten gaan.
Het klopt toch dat deze scene tussen 23.00 en 00.30 telkens opnieuw getriggerd wordt zolang er beweging wordt gedetecteerd? Oftwel de 14 minuten counter wordt bij elke beweging opnieuw op 0 gezet?
code:
1
2
3
| local pStart = "23:00" -- Start of time period local pEnd = "00:15" -- End of time period BLAAT |
Licht(Schemerlamp) AAN-UIT M 00.30-08.00
IF Motion 3 in 1 = YES(armed of disarmed maakt niet uit)
THEN
Schermlamp = AAN
DELAY = 8 minuten
THEN
Schemerlamp = UIT
**Deze dient alleen van 00.30-08.00 actief te zijn wanneer we bijvoorbeeld fles klaar moeten maken, lamp gaat na 8 minuten weer uit indien geen beweging meer gedetecteerd wordt.**
code:
1
2
3
| local pStart = "00:30" -- Start of time period local pEnd = "08:00" -- End of time period BLAAT |
Licht(Woonkamer) UIT 00.30
IF time=00.30
THEN
Livingcolors = UIT
Schemerlamp = UIT
**Om te zorgen dat lampen welke handmatig aan zijn gezet met AB automatisch uit gaan wanneer we dit vergeten zijn of wanneer wij niet aanwezig zijn(inbraakpreventie)**
Wat ik nog proefondervindelijk vast moet stellen is of de ingestelde lux waardes goed zijn om automatisch(maar ongewenst zijn) AAN/UIT zetten van lampen te voorkomen zodra deze bij het AAN gaan de gemeten lux waarde verhogen.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Nee, je scene word opnieuw gestart en elke nieuwe start heeft ook opnieuw een eindeAppie Heijn schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 10:44:
Het klopt toch dat deze scene tussen 23.00 en 00.30 telkens opnieuw getriggerd wordt zolang er beweging wordt gedetecteerd? Oftwel de 14 minuten counter wordt bij elke beweging opnieuw op 0 gezet?
Ik heb daar zelf de countdown plugin voor gebruikt. Elke keer dat de scene getriggert werd werd er op die countdown een restart uitgevoerd. En als trigger om de lampen uit te doen is dus countdown finished gebruikt. Die countdown kun je ook cancellen en daarmee ervoor zorgen dat de uit trigger niet word gestart.
Ik zou persoonlijk zo specifiek Vera iets ook juist in het vera topic zetten want die is al lang geen algemeen iets meer.
Qubino heeft nu ook een thermostaat:
http://qubino.com/products-2/flush-onoff-thermostat/
http://domotique-info.fr/...ave-fil-pilote-by-qubino/
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Goed nieuws!
Ik heb geregeld dat Aeon Labs mij ook producten gaat opsturen. Dus er komen ook reviews van hun aan. Zoals bv de nieuwe Sirene.
Ik heb geregeld dat Aeon Labs mij ook producten gaat opsturen. Dus er komen ook reviews van hun aan. Zoals bv de nieuwe Sirene.
Lekker bezig HeroS
MCSE, MCSA | http://www.linkedin.com/in/jeroens
Je weet het leuk te regelen zeg ik, en ook leuke reviews te maken. Daar vaart iedereen wel bij.
De, voor mij denk ik beste oplossing voor nu, Raspberry Pi + RFXtrx433e module.... Ik begrijp dat je van buitenaf de boel kunt inregelen / bedienen. Maar kan dit alleen via een browser of zijn er ook iPhone apps al voor geschreven icm Domoticz? Of is dit prima te doen via de Safari browser op het toestel?
Edit: inderdaad....nog niet aan toegekomen om de set te bestellen omdat er ook nog even een garagedeur moest worden vervangen. Voordeel is dan wel weer dat de motor ook bediend kan worden hiermee. Als ik me niet vergis
Edit: inderdaad....nog niet aan toegekomen om de set te bestellen omdat er ook nog even een garagedeur moest worden vervangen. Voordeel is dan wel weer dat de motor ook bediend kan worden hiermee. Als ik me niet vergis
[ Voor 26% gewijzigd door M.v.Veelen op 08-10-2014 10:29 ]
¯\_(ツ)_/¯
Ik houd dit topic al een aantal maanden in de gaten en het valt me op dat er veel verschillende software aan de orde komt, maar zeer weinig tot geen pakketten zoals ETS.
Zijn er hier wel leden die hierin ook programmeren?
Op dit moment ben ik mijn domotica installatie aan het aanleggen en ga hier namelijk wel gebruik van maken.
Op dit moment ben ik mijn domotica installatie aan het aanleggen en ga hier namelijk wel gebruik van maken.
Ik lees op tweakers weinig over z-wave plus. (http://www.z-wavealliance.org/z-wave-plus-certifications).
Op o.a. het fibaro forum zijn hier ook wat vragen over gesteld, bijvoorbeeld of fibaro zijn nieuwe producten maakt zodat ze hier ook aan voldoen.
Komt er bijvoorbeeld binnenkort een nieuwe controller die dit ondersteunt ? Op de site van de zwave alliance (http://www.z-wave.com/find_products/gateways) staan nu maar een klein aantal controllers die dit ondersteunen. Het voordeel van z-wave plus is als ik het zo lees dat deze gelijk ondersteuning hebben voor Z-Wave AES-128 Security
Voor iemand die binnenkort z-wave producten wilt aanschaffen lijkt het erop dat deze nog beter een x aantal maanden kan wachten tot er meer producten zijn die voldoen aan z-wave plus?
Op o.a. het fibaro forum zijn hier ook wat vragen over gesteld, bijvoorbeeld of fibaro zijn nieuwe producten maakt zodat ze hier ook aan voldoen.
Komt er bijvoorbeeld binnenkort een nieuwe controller die dit ondersteunt ? Op de site van de zwave alliance (http://www.z-wave.com/find_products/gateways) staan nu maar een klein aantal controllers die dit ondersteunen. Het voordeel van z-wave plus is als ik het zo lees dat deze gelijk ondersteuning hebben voor Z-Wave AES-128 Security
Voor iemand die binnenkort z-wave producten wilt aanschaffen lijkt het erop dat deze nog beter een x aantal maanden kan wachten tot er meer producten zijn die voldoen aan z-wave plus?
Dat betekend zo goed als automatisch dat je dus voor KNX gaatAdelbert schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:16:
Ik houd dit topic al een aantal maanden in de gaten en het valt me op dat er veel verschillende software aan de orde komt, maar zeer weinig tot geen pakketten zoals ETS.
Heb er zelf niet veel ervaring mee maar ik vang wel het 1 en ander op als ik weer eens met een koppeling bezig ben met een collega.
En ik dat je voor graphische weergave niet gebonden bent aan een Gira Home- Facilyserver (ICM quadclient) want daar is tegenwoordig ook een op LUA / HTML5 gebaseerde tegenhanger voor gekomen
Ik moet er ook mee aan de slag, heb er alleen nog geen tijd voor gehad. Ik had al wel een de demoversie geïnstalleerd en daar werd ik niet echt veel vrolijk van. Het ziet er niet uit als een tool waar je makkelijk wat in gaat bereiken. Ik vind er ook erg weinig tutorials over. Men ziet geloof ik liever dat je een professional inschakelt of zelf een cursus afneemt. De licentiekosten van ETS zijn ook belachelijk hoog (het enige dat ik ermee wil doen is een paar schakelaars en dimmers aan de gang krijgen zodat ik ze kan aansturen via IP Symcon).Adelbert schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:16:
Alles is compatible dus in feite hoef je niet te wachten. Daarnaast is het uiteraard leuk dat ze wat nieuws verzinnen maar je moet je afvragen wanneer het er echt komt en daarnaast wanneer het dan vervolgens ook echt in europa leverbaar is…. en wat is er dan eerst? ze gaan echt niet alle voorraad en productie omgooien gelijk.Firetrooper schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 18:20:
Ik lees op tweakers weinig over z-wave plus. (http://www.z-wavealliance.org/z-wave-plus-certifications).
Je kunt erop wachten natuurlijk maar je kunt aan het wachten blijven denk ik (net als het kopen van een nieuwe tv).
Zolang het backhands compatible is zou ik me niet al te druk maken:)
ps: hoeveel verschillende USB zijn er inmiddels
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Die nieuwe alarm module van Aeon Labs is Z-wave+DRuw schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 19:44:
[...]
Alles is compatible dus in feite hoef je niet te wachten. Daarnaast is het uiteraard leuk dat ze wat nieuws verzinnen maar je moet je afvragen wanneer het er echt komt en daarnaast wanneer het dan vervolgens ook echt in europa leverbaar is…. en wat is er dan eerst? ze gaan echt niet alle voorraad en productie omgooien gelijk.
Je kunt erop wachten natuurlijk maar je kunt aan het wachten blijven denk ik (net als het kopen van een nieuwe tv).
Ja, alles is compatible. Maar als je van bepaalde opties van z-wave plus gebruik wil maken dan denk ik dat de controller een belangrijk onderdeel is.DRuw schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 19:44:
[...]
Alles is compatible dus in feite hoef je niet te wachten. Daarnaast is het uiteraard leuk dat ze wat nieuws verzinnen maar je moet je afvragen wanneer het er echt komt en daarnaast wanneer het dan vervolgens ook echt in europa leverbaar is…. en wat is er dan eerst? ze gaan echt niet alle voorraad en productie omgooien gelijk.
http://aeotec.com/z-wave-500-series-module-chip
Als je bijvoorbeeld goed gebruik wil maken van AES-128 encryption dan zal tenminste je controller dit al moeten ondersteunen. Het is daarom voor mij denk ik wachten op een controller gemaakt met de 500 series chip.
Zoals Goof2000 al aangeeft komen er langzaam maar zeker meer producten op basis van de 500 series, Aeon Labs lijkt daar wel mee voorop te lopen.
Ik heb recentelijk een Fibaro FGMS 001 aangeschaft. Echter in mijn Vera geeft hij FGMS 101 aan, zou dit een typefout in de code kunnen zijn?
Mbt deze sensor wil ik graag de rapportage tijd op 5 minuten zetten voor de lichtsensor, dit is parameter 42, waar moet ik deze nou veranderen in de parent device(oftewel de motion sensor) of in de lichtsensor(child)?
Mbt deze sensor wil ik graag de rapportage tijd op 5 minuten zetten voor de lichtsensor, dit is parameter 42, waar moet ik deze nou veranderen in de parent device(oftewel de motion sensor) of in de lichtsensor(child)?
Aeon Labs is inderdaad goed aan het voorop lopen maar ik vraag me echt af wanneer het echt doorzet...
Getvera komt ook met een nieuwe controller uit binnenkort, geen idee of die ook met de nieuwe chips aan de gang gaan
Getvera komt ook met een nieuwe controller uit binnenkort, geen idee of die ook met de nieuwe chips aan de gang gaan
Thermostaat bevat de command classes thermostaat maar schakelt alleen 230V AC of 24V DC. Is voor de meeste ketelsturingen in NL niet van toepassing.
Wel interessant in eenzelfde module met Pilotsturing voor o.a. voerverwarming.
Wel interessant in eenzelfde module met Pilotsturing voor o.a. voerverwarming.
HeroS schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 08:14:
Qubino heeft nu ook een thermostaat:
@Lonewolf
Ja lees idd ook net dat dat efficiënter is, parameter 40 in dit geval, standaard 200lux, dat is wel erg veel. 20 dus maar voor eerst.
Maar moet ik nou de motion sensor gebruiken voor de parameters of moet ik echt specifiek instellen op de lichtsensor?
Ja lees idd ook net dat dat efficiënter is, parameter 40 in dit geval, standaard 200lux, dat is wel erg veel. 20 dus maar voor eerst.
Maar moet ik nou de motion sensor gebruiken voor de parameters of moet ik echt specifiek instellen op de lichtsensor?
Er is maar 1 module waarin je de parameters kan instellen, die heeft 4 sensoren.
Ik zit ook nog te rommelen met ideale settings voor dit ding.. Overweeg om rapporten bij verschil van licht helemaal uit te zetten, want rond schemertijd komt er een stortvloed aan updates binnen (o.a. door schaduw van personen op de sensor), ben dan alleen bang dat die "eens per halfuur" dan soms per toeval een verkeerde waarde doorgeeft.
Ik zit ook nog te rommelen met ideale settings voor dit ding.. Overweeg om rapporten bij verschil van licht helemaal uit te zetten, want rond schemertijd komt er een stortvloed aan updates binnen (o.a. door schaduw van personen op de sensor), ben dan alleen bang dat die "eens per halfuur" dan soms per toeval een verkeerde waarde doorgeeft.
Thanks! Even proberen.
Zal eens proefondervindelijk vaststellen of ik ook last van jouw "probleem" heb.
Zal eens proefondervindelijk vaststellen of ik ook last van jouw "probleem" heb.
http://www.knx.org/nl/software/ets/ETS5/over/index.php
Interessant dat ga ik zeker uitzoekenThe-Source schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 18:52:
[...]
Dat betekend zo goed als automatisch dat je dus voor KNX gaatik wil er zelf wel mee aan de slag maar mijn werkgever kan mij 'helaas' te goed op andere onderdelen gebruiken. En dat terwijl ik een programmeer achtergrond heb. Maar als je echt wil gaan uitleven dan zou ik ook je wat gaan verdiepen in Python want daarmee kun je eigen bouwstenen ontwikkelen als ik mij goed herinner.
Heb er zelf niet veel ervaring mee maar ik vang wel het 1 en ander op als ik weer eens met een koppeling bezig ben met een collega.
En ik dat je voor graphische weergave niet gebonden bent aan een Gira Home- Facilyserver (ICM quadclient) want daar is tegenwoordig ook een op LUA / HTML5 gebaseerde tegenhanger voor gekomen
Ik heb ETS4 al een tijdje draaien en ben er ook al mee aan de slag gegaan. Sinds enkele weken is echter ETS5 gelanceerd, Hierin hebben ze een hele makkelijke manier van configureren ontwikkeld. Via KNX kan je gratis een cursus volgen. Aan de hand van filmpjes worden dan de ETS beginselen uitgelegd.Femme schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 19:15:
[...]
Ik moet er ook mee aan de slag, heb er alleen nog geen tijd voor gehad. Ik had al wel een de demoversie geïnstalleerd en daar werd ik niet echt veel vrolijk van. Het ziet er niet uit als een tool waar je makkelijk wat in gaat bereiken. Ik vind er ook erg weinig tutorials over. Men ziet geloof ik liever dat je een professional inschakelt of zelf een cursus afneemt. De licentiekosten van ETS zijn ook belachelijk hoog (het enige dat ik ermee wil doen is een paar schakelaars en dimmers aan de gang krijgen zodat ik ze kan aansturen via IP Symcon).
Dit filmpje: YouTube: How to become an ETS App Developer is misschien wel interessant voor de KNX mensen onder ons. Is het een idee om een nieuw topic voor KNX/ETS domotica te openen?
Was iets meer werk dan ik had verwacht maar de review van de Qubino Dimmer is af:
http://www.domotica-blog.nl/post/qubino-flush-dimmer-review
Veel lees plezier en www.domotica-shop.nl bedankt voor het beschikbaar stellen van de module.
Veel lees plezier en www.domotica-shop.nl bedankt voor het beschikbaar stellen van de module.

[ Voor 17% gewijzigd door HeroS op 14-10-2014 13:02 ]
HeroS ondanks het feit dat in geen Zipato gebruik, het zijn mooie blogs en veelal zeer nuttig. Mijn dank daarvoor.
Mooie review, grote klasse !!

HeroS schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 13:01:
Was iets meer werk dan ik had verwacht maar de review van de Qubino Dimmer is af:
[afbeelding]
Thnx. HeroS. Heb er gelijk maar één besteld nav je review. Vandaag al binnen. Had al een tijdje last van een trilling op de bestaande dimmer. In het weekend even kijken of het hierdoor nu weg is.
Mooi, wel bij dshop neem ik aan 
Ik had ook last van flikkeringen. Nu niet meer zeer fijn en de fibaro dimmer zoemde ook behoorlijk...nu ook weg.
Ik had ook last van flikkeringen. Nu niet meer zeer fijn en de fibaro dimmer zoemde ook behoorlijk...nu ook weg.
In dit topic over domotica lees ik ook een-en-ander over CO2-meters/CO2-gestuurde ventilatie. Ik heb een topic aangemaakt (CO2-meters voor in huis) over CO2-meters en wil jullie uitnodigen om ervaringen, tips en andere zaken hierin te melden zodat we elkaar kunnen helpen om een juiste keuze te maken uit de vele CO2-meters die te koop zijn.
Misschien een hele domme vraag, maar ik ben nog heel erg nieuw hier in. Ik wil nu toch echt de eerste stapjes maken met Domoticz en Z-Wave, ik heb een oud PC'tje waar ik Domoticz wel op kan draaien en ben benieuwd welke USB Z-Wave Dongle nou goed word gesupport?
Iemand enig idee of er al Hue support is ook voor Domoticz?
Iemand enig idee of er al Hue support is ook voor Domoticz?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Er bestaan geen domme vragen maar zou ff hier posten als ik jouw was:
Domoticz - Open source domotica systeem
Domoticz - Open source domotica systeem
En om je vraag te beantwoorden: de Aeon Labs stick
Deze: http://www.wirelesswonen.nl/AEO_USB
Deze: http://www.wirelesswonen.nl/AEO_USB
Philips Hue kun je indirect aansturen via je bridge (dus: via de API), hier zijn al wat mensen mee bezig geweest (Link: http://www.domoticz.com/wiki/Philips_Hue_Lights ). De meesten gebruiken Lua-scripts, maar iig voor de korte termijn blijf ik bij wat PHP-scripts op een toch al draaiende webserver (Synology), zo doe ik dat (als Proof Of Concept) ook met m'n deurbel. In Lua-scripts heb ik me nog niet verdiept, maar denk dat PHP - met bestaande libraries - me behoorlijk wat tijd bespaart.
Ik gebruik momenteel een RFXCom adapter, welke ik op 'n Raspberry Pi wil gaan gebruiken (nu nog icm laptop als test). Ben uitermate tevreden over Domoticz en de manier waarop ik zonder al te veel moeite een rolluik, deurbel, thermometer, en weerstations van buren kan gebruiken. Op de Raspberry Pi wil ik uiteindelijk 'n Z-wave bordje (Razberry) installeren om ook wat bewegingssensoren en dergelijke te gebruiken.
Ik gebruik momenteel een RFXCom adapter, welke ik op 'n Raspberry Pi wil gaan gebruiken (nu nog icm laptop als test). Ben uitermate tevreden over Domoticz en de manier waarop ik zonder al te veel moeite een rolluik, deurbel, thermometer, en weerstations van buren kan gebruiken. Op de Raspberry Pi wil ik uiteindelijk 'n Z-wave bordje (Razberry) installeren om ook wat bewegingssensoren en dergelijke te gebruiken.
Als mensen nog een tablet zoeken voor aan de muur die draadloos opgeladen kan worden, check http://www.ibood.com/extra-nl/nl/
Wellicht een mooie optie (draadloos laden moet je nog erbij kopen)
Wellicht een mooie optie (draadloos laden moet je nog erbij kopen)
Ik ben begonnen met spelen met de Raspberry Pi icm de RFXCOM - RFXtrx433 USB 433.92MHz Transceiver. De meeste KAKU schakelaars in huis reageert hij op en heb ik kunnen koppelen (de 1e die ik ooit kocht is waarschijnlijk niet geschikt hiervoor?), maar nu probeer ik de modules die ik ooit bij Conrad kocht aan te melden, maar wat ik ook probeer: ze worden niet herkend.
Het zijn RS-200 schakelaars die ik in het stopcontact heb zitten en deze worden met een afstandsbediening aan/uitgeschakeld. Ik heb daar toentertijd een code op ingesteld (en die weet ik nog). Deze hardware werkt ook op de 433MHz, en zou met de Pi moeten werken (denk ik).
Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen om deze schakelaars aangemeld te krijgen?
Het zijn RS-200 schakelaars die ik in het stopcontact heb zitten en deze worden met een afstandsbediening aan/uitgeschakeld. Ik heb daar toentertijd een code op ingesteld (en die weet ik nog). Deze hardware werkt ook op de 433MHz, en zou met de Pi moeten werken (denk ik).
Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen om deze schakelaars aangemeld te krijgen?
¯\_(ツ)_/¯
De oudere KAKU modules werken met het ARC protocol en de nieuwe met het AC protocol.
RS200 staat niet in de lijst van ondersteunde modules. Zie hfdstk 2 in de RFXtrx User Guide
RS200 staat niet in de lijst van ondersteunde modules. Zie hfdstk 2 in de RFXtrx User Guide
De oudere KAKU (ARC) moet ik dan dus eigenlijk vervangen door een nieuwere? En, die RS-200.....dat wordt dan ook allemaal vervangen begrijp ik....?
¯\_(ツ)_/¯
Zijn er dingen waar ik op moet letten voor een nieuwbouw huis mbt domotica? Of gewoon naderhand erin maken met draadloze modules? Ik heb nl. nog geen idee wat ik allemaal wil besturen. Lampen vind ik iig al onzin, maar de thermostaat is misschien wel handig. En de afsluiters van de vloerverwarming ook. Misschien een electrische garagedeur, of luifel.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik zou vooral veel loze leidingen laten leggen voor netwerkkabels e.d.
Domotica kun je later zelf wel uitzoeken
Domotica kun je later zelf wel uitzoeken
Je moet met veel dingen rekening houden (nu het nog kan). Met een loze leiding extra kom je er niet als je een knx systeem in je huis wil. Denk er bijv. aan welke lampen / jaloezieën / wcds enz via domotica bestuurd moeten kunnen worden. Hier moeten allemaal "extra" kabels naar toe.
Nu je nog een keuze hebt zou ik altijd kiezen voor een kabel i.p.v. draadloos.
Nu je nog een keuze hebt zou ik altijd kiezen voor een kabel i.p.v. draadloos.
Oudere KAKU, met adres codewieltjes, kan je gewoon gebruiken en aansturen met het ARC protocol.
@Abelbert: Dus eigenlijk moet je naar elke lamp een extra loze leiding moeten doen? En naar elk raam?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Diepe inbouwdozen gebruiken van 5 cm en een nulkabel in alle dozen aanleggen (blauwe kabel).zonoskar schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 11:45:
Zijn er dingen waar ik op moet letten voor een nieuwbouw huis mbt domotica? Of gewoon naderhand erin maken met draadloze modules? Ik heb nl. nog geen idee wat ik allemaal wil besturen. Lampen vind ik iig al onzin, maar de thermostaat is misschien wel handig. En de afsluiters van de vloerverwarming ook. Misschien een electrische garagedeur, of luifel.
Bij alle onderdelen die je wilt laten aansturen (gordijnen, rolluiken, deurbel, thermostaat, CV-ketel, garagedeur) een loze leiding laten aanleggen naar een stopcontact op een onopvallende plek waar je later een Fibaro schakelaar kan monteren. Lampen en schakelaars zijn al verbonden met het elektriciteitsnet, hier hoeven geen loze leidingen naartoe.
[ Voor 7% gewijzigd door aard01 op 23-10-2014 12:57 ]
Ah, ik kan me herinneren dat daar idd zo'n code ingesteld was. Ga ik even bekijken. Heb de RS-200 schakelaars vervangen door 2 x een setje van 3 KAKU schakelaars (APA3-1500R) a 27,95 per set. Werkt feilloos!b_weijenberg schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 12:27:
Oudere KAKU, met adres codewieltjes, kan je gewoon gebruiken en aansturen met het ARC protocol.
¯\_(ツ)_/¯
Voor de badkamer ben ik op zoek naar een oplossing om vanuit 1 lichtpunt 2 verschillende dingen te schakelen. Hiervoor is er nu nog een trekschakelaar, maar deze zou ik willen vervangen door 2 schakelaars voor het schakelen van 1x lichtpunt en 1x IRverwarming (max 600W).
Op het moment zou ik iets willen zonder controller en zonder er veel bedrading bij te moeten leggen. Dus ik kwam uit op de xComfort serie van Eaton/Moeller. Dit is echter geen open standaard dus weet iemand een alternatief gebaseerd op het ZWave of een ander open protocol?
Alvast bedankt.
Op het moment zou ik iets willen zonder controller en zonder er veel bedrading bij te moeten leggen. Dus ik kwam uit op de xComfort serie van Eaton/Moeller. Dit is echter geen open standaard dus weet iemand een alternatief gebaseerd op het ZWave of een ander open protocol?
Alvast bedankt.
Ehm, een KaKu zender met een 2e ontvanger voor de verwaming? Lijkt mij afdoende.
OK dank.
Dus KaKu is wel 100% compattible met ZWave spul? Wil op een later moment eventueel monitoring toevoegen voor de verwarming om te kijken wat/of ik bespaar/verbruik.
Dus KaKu is wel 100% compattible met ZWave spul? Wil op een later moment eventueel monitoring toevoegen voor de verwarming om te kijken wat/of ik bespaar/verbruik.
@ udi...
Je zult iets als domoticz moeten hebben om zwave met kaku te kunnen schakelen
Je zult iets als domoticz moeten hebben om zwave met kaku te kunnen schakelen
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Vera kan ook. je bent dan een rfxcom nodig maar dat is bij domoticz niet anders. Z-Wave is niet compatible maar een "centrale" zoals de vera of domoticz kan wel een vertaalslag maken. Dus knopje kaku indrukken kan een z-wave apparaat iets laten doen.
Ik kan niet in je portemonnee kijken maar mocht je betrouwbaarheid hoog in het vaandel hebben staan dan is z-wave toch wel de techniek om voor te gaan t.o.v. kaku.
Ook de dimmers van Qubino en Fibaro zijn erg goed. Deze zijn zelfs een stuk goedkoper dan een niet op afstand aanstuurbare dimmer van goede kwaliteit.
Ik kan niet in je portemonnee kijken maar mocht je betrouwbaarheid hoog in het vaandel hebben staan dan is z-wave toch wel de techniek om voor te gaan t.o.v. kaku.
Ook de dimmers van Qubino en Fibaro zijn erg goed. Deze zijn zelfs een stuk goedkoper dan een niet op afstand aanstuurbare dimmer van goede kwaliteit.
Welke app gebruiken de Domotica-users eigenlijk hier op hun iPhone? Ik heb nu de app 'Pilot' geprobeerd en ook via de browser, maar denk dat het allemaal net iets gebruikersvriendelijker kan. Misschien heeft iemand een goede suggestie?
Edit:
Andere vraag:
Hoe stel ik in bij Domotica dat als het donker is (dus na zonsondergang) en ik kom thuis, dat dan de verlichting in de hal aan gaat en na 5 minuten weer uit? Of iets vergelijkbaars?
Edit:
Andere vraag:
Hoe stel ik in bij Domotica dat als het donker is (dus na zonsondergang) en ik kom thuis, dat dan de verlichting in de hal aan gaat en na 5 minuten weer uit? Of iets vergelijkbaars?
[ Voor 30% gewijzigd door M.v.Veelen op 23-10-2014 16:47 ]
¯\_(ツ)_/¯
Dat is afhankelijk van het systeem dat je wil gebruiken.zonoskar schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 12:29:
@Abelbert: Dus eigenlijk moet je naar elke lamp een extra loze leiding moeten doen? En naar elk raam?
KNX is tov draadloos veel betrouwbaarder systeem, maar is echt peperduur.. en eigenlijk niet voor consumenten bedoeld.. Naast vele extra leidingen heb je waarschijnlijk ook een grotere meterkast nodig (en zie dat meer in te passen in je nieuwbouw, tenzij je echt alles zelf kan ontwerpen..)
KNX kost je echt duizenden euro's aan meerwerk en schakelmateriaal..
Met draadloze domotica hoef je niet perse vooraf rekening te houden, inderdaad diepe inbouwdozen, maar dat is volgens mij al standaard tegenwoordig?
KNX kost je echt duizenden euro's aan meerwerk en schakelmateriaal..
Met draadloze domotica hoef je niet perse vooraf rekening te houden, inderdaad diepe inbouwdozen, maar dat is volgens mij al standaard tegenwoordig?
De vera heeft een "daylight switch" tussen de aps staan (night/day geloof ik dat hij heet).M.v.Veelen schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 16:44:
Zo doe ik mijn gordijnen dicht ongeveer 20 mins nadat de daylight uit is;)
Ja, dat is niet zo spannend, maar ik wil dat dit alleen gebeurt als ik thuis ben (of als mijn iPhone in (de buurt van) huis is). Kan da :-) ?DRuw schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 17:05:
[...]
De vera heeft een "daylight switch" tussen de aps staan (night/day geloof ik dat hij heet).
Zo doe ik mijn gordijnen dicht ongeveer 20 mins nadat de daylight uit is;)
¯\_(ツ)_/¯
Nou eigenlijk zou elk ding wat je wil kunnen aansturen in 1 centrale ruimte moeten uitkomen en alles wat er mee moet communiceren (bijvoorbeeld schakelaar of sensor etc) moet uit eindelijk aan elkaar vast komen met een bus kabel bij KNX.zonoskar schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 12:29:
Hier hang je dan je knx modules.
Dus het is niet een extra leiding alleen waar gaat je leiding naar toe
Juist door gebruik van knx kun je besparen op leiding werk en gebruik van vd-draad. Alleen moet je het wel vanuit de basis gelijk oppakken.
Het is eigenlijk niet zo dat je bijvoorbeeld nu voor conventioneel kiest en het daarna makkelijk om te zetten is naar knx. (maar niets is onmogelijk
Ga je voor een z-wave oplossing dan ben je flexibeler is het nu conventioneel en later domotica.
De daylight schakelaar met een pingsensor combineren?M.v.Veelen schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 18:38:
[...]
Ja, dat is niet zo spannend, maar ik wil dat dit alleen gebeurt als ik thuis ben (of als mijn iPhone in (de buurt van) huis is). Kan da :-) ?
iin Luup kan het ook maar daar ben ik niet in thuis;)
Wegens alle problemen met mijn Fibaro systeem, en de onbetrouwbaarheid van de modules.
(Al 5 stuks defect in 2 jaar.) Heb ik besloten om eerst naar alternatieven te kijken, alvorens nog een verdere aanschaf te doen in het huidige systeem.
Ik heb gisteren gesproken met een professioneel domotica bedrijf wat normaal met KNX achtige oplossingen werkt. De conclusie was al snel dat een bus systeem in de bestaande woning niet rendabel is wegens grote verbouwingskosten.
Echter was er wel een alternatief beschikbaar in de vorm van Gira eNet, weliswaar een flink duurder alternatief t.o.v. Zwave, maar uiteindelijk wil ik een goed werkend systeem.
Binnenkort maar eens op gesprek bij dit bedrijf voor een inventarisatie van de mogelijkheden.
De Fibaro box, lig er nu naar een beetje levenloos bij, we gaan van de ene beta naar de andere beta, telkens zijn er weer andere problemen, en na 3 jaar met beta's aan te klooien ben ik het gewoon zat.
(Al 5 stuks defect in 2 jaar.) Heb ik besloten om eerst naar alternatieven te kijken, alvorens nog een verdere aanschaf te doen in het huidige systeem.
Ik heb gisteren gesproken met een professioneel domotica bedrijf wat normaal met KNX achtige oplossingen werkt. De conclusie was al snel dat een bus systeem in de bestaande woning niet rendabel is wegens grote verbouwingskosten.
Echter was er wel een alternatief beschikbaar in de vorm van Gira eNet, weliswaar een flink duurder alternatief t.o.v. Zwave, maar uiteindelijk wil ik een goed werkend systeem.
Binnenkort maar eens op gesprek bij dit bedrijf voor een inventarisatie van de mogelijkheden.
De Fibaro box, lig er nu naar een beetje levenloos bij, we gaan van de ene beta naar de andere beta, telkens zijn er weer andere problemen, en na 3 jaar met beta's aan te klooien ben ik het gewoon zat.
Daar zal ook een aardig prijskaartje aan hangen om dat helemaal rond te krijgen gok ik.Cobaltjeh schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 09:09:
Wegens alle problemen met mijn Fibaro systeem, en de onbetrouwbaarheid van de modules.
Wellicht dat Domoticz een optie is voor je?
Als je het leuk vind om een beetje te experimenteren dan is dat alternatief een stuk goedkoper en kun je een aantal van je huidige apparaten wellicht hergebruiken.
Voor 100 euro heb je dan je Z-wave gateway.
Ben benieuwd naar dat eNet alternatief, ziet er flink duurder uit en vraag me af of het open is, oftewel: kun je er ook andere apparatuur mee schakelen/uitlezen (bijv. Hue, RFX) en of het systeem zich wel laat besturen door een ander systeem..
Hoop dat ik minder issues met Fibaro ga krijgen, heb enkel modules en niet de Home Center. Tot nu toe zonder probleem in gebruik. Mogelijk dat je te vroeg bent ingestapt en dat je "stank voor dank" hebt gekregen als early-adaptor..
Hoop dat ik minder issues met Fibaro ga krijgen, heb enkel modules en niet de Home Center. Tot nu toe zonder probleem in gebruik. Mogelijk dat je te vroeg bent ingestapt en dat je "stank voor dank" hebt gekregen als early-adaptor..
Zover ik het nu kan zien, zijn dit de kosten:
De server kost je ongeveer 700 euro, komt nog een voeding bij van 60 euro. (Iets duurder als de HC2)
Een inbouw schakelactor of sensor kost je ongeveer 100 euro per stuk.
En een 3voudige wand schakelaar kost je ook rond de 100 euro.
Dus voor 3 lampen ben je zo 400 euro verder.
Met het fibaro systeem kost het je voor 3 modules 240 euro, maar dan moet je schakelaars aanpassen naar druk varianten als je het echt lekker wil gebruiken (dimmer).
Zover ik kan zien kost een afstandsbediening 50 euro, dus die kosten zijn redelijk vergelijkbaar.
Extra systemen koppelen heb ik weinig interesse in, het domotica systeem moet de lampen en rolluiken besturen. De rest is in mijn ogen alleen maar features die je niet gebruikt.
In mijn geval draai ik met een bodem warmtepomp, hierbij hoef ik nooit de temperatuur te veranderen, aangezien het het hele jaar door 21.5 graden is in het huis.
Het lijkt een open systeem, te zijn in de zin dat andere fabrikanten ook modules kunnen maken, Jung heeft namelijk ook eNet modules. Daarnaast lijkt het compatible te zijn met het bus systeem van Gira, en de oude draadloze techniek van Gira.
In totaal was deze dimmer nog zeker geen 20 keer aan/uit gegaan.
Daarnaast ben ik niet op zoek om een systeem zelf te bouwen. Kan ik wel aangezien mijn job als software architect. Maar thuis moet alles gewoon simpel meteen werken.
Met een beetje geluk is het Fibaro systeem nog redelijk te verkopen, (lees helft).
Als eNet voor de investering een goed betrouwbaar systeem oplevert, dan is dit de investering wel waard denk ik.
De server kost je ongeveer 700 euro, komt nog een voeding bij van 60 euro. (Iets duurder als de HC2)
Een inbouw schakelactor of sensor kost je ongeveer 100 euro per stuk.
En een 3voudige wand schakelaar kost je ook rond de 100 euro.
Dus voor 3 lampen ben je zo 400 euro verder.
Met het fibaro systeem kost het je voor 3 modules 240 euro, maar dan moet je schakelaars aanpassen naar druk varianten als je het echt lekker wil gebruiken (dimmer).
Zover ik kan zien kost een afstandsbediening 50 euro, dus die kosten zijn redelijk vergelijkbaar.
Extra systemen koppelen heb ik weinig interesse in, het domotica systeem moet de lampen en rolluiken besturen. De rest is in mijn ogen alleen maar features die je niet gebruikt.
In mijn geval draai ik met een bodem warmtepomp, hierbij hoef ik nooit de temperatuur te veranderen, aangezien het het hele jaar door 21.5 graden is in het huis.
Het lijkt een open systeem, te zijn in de zin dat andere fabrikanten ook modules kunnen maken, Jung heeft namelijk ook eNet modules. Daarnaast lijkt het compatible te zijn met het bus systeem van Gira, en de oude draadloze techniek van Gira.
Het zijn zowel oude als nieuwe modules die wegens onverklaarbare reden in rook opgaan. Laatst is er zelfs nog een dimmer defect geraakt, terwijl de lamp al zeker 2 maanden niet gebruikt was.[b][message=43114247,noline]
Mogelijk dat je te vroeg bent ingestapt en dat je "stank voor dank" hebt gekregen als early-adaptor..
Het probleem is niet alleen de software, de modules die het begeven is een groter probleem.kraz247 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 09:24:
Wellicht dat Domoticz een optie is voor je?
Als je het leuk vind om een beetje te experimenteren dan is dat alternatief een stuk goedkoper en kun je een aantal van je huidige apparaten wellicht hergebruiken.
Voor 100 euro heb je dan je Z-wave gateway.
Daarnaast ben ik niet op zoek om een systeem zelf te bouwen. Kan ik wel aangezien mijn job als software architect. Maar thuis moet alles gewoon simpel meteen werken.
Met een beetje geluk is het Fibaro systeem nog redelijk te verkopen, (lees helft).
Als eNet voor de investering een goed betrouwbaar systeem oplevert, dan is dit de investering wel waard denk ik.
[ Voor 40% gewijzigd door Cobaltjeh op 24-10-2014 09:48 ]
Ik moest lachenCobaltjeh schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 09:40:
Zit ook in die sector, maar wil dan juist freubelen met dit spul om kennis en ervaring uit te bouwen ipv simpel consument te zijn. Maar snap je standpunt wel..
Punt m.i. is dat domotica voor "thuisgebruik" (jaja) nog in de kinderschoenen staat. Dus of goedkoop blijven experimenteren (en af en toe fouten/gedoe accepteren) of veel teveel geld spenderen aan bewezen industrieel spul.. (en dan wellicht achteraf weer balen dat je niet bij kunt blijven met koppelen van de nieuwste snufjes).
Klopt ik wil van mijn werk geen hobby maken, thuis wil ik lekker knutselen met de handen en de hersenen zo min mogelijk gebruiken. 
Ik ben al 3 jaar aan het aanklooien, en domotica voor alles is gewoon nog niet praktisch.
Wil je op het toilet het licht automatisch schakelen, ben je nog steeds beter af met een doodnormale bewegingssensor.
Hetzelfde voor de buitenverlichting, deze komt gewoon mooi op een schemerschakelaar, want in die 2 jaar kan ik op 1 hand tellen hoevaak ik de verlichting aangezet heb met mijn telefoon. Ik ben zelfs vaker naar de knop gelopen omdat dit sneller / makkelijker was dan eerst de app op de telefoon opstarten en dan naar de juiste ruimte gaan, en dan de juiste lamp aanzetten.
In het geval van de nieuwste snufjes, zullen er vast nog wel genoeg dingen verzonnen worden. Maar een lamp blijft een lamp, en over 10 jaar gebruik je hem nog steeds op dezelfde manier. (naar mijn idee dan)
In mijn huis heb ik de volgende dingen die ik met domotica wil regelen:
- schakelen van lampen, met uitzondering van kelderkast, toilet etc.
- bediening van rolluiken
- automatisch inschakelen van WTW bij hoge waarde CO, of hoge vochtigheid in badkamer.
- en het uitlezen van de status van het alarmsysteem.
Meer dan dit lijkt me niet praktisch / behulpzaam.
Ik ben al 3 jaar aan het aanklooien, en domotica voor alles is gewoon nog niet praktisch.
Wil je op het toilet het licht automatisch schakelen, ben je nog steeds beter af met een doodnormale bewegingssensor.
Hetzelfde voor de buitenverlichting, deze komt gewoon mooi op een schemerschakelaar, want in die 2 jaar kan ik op 1 hand tellen hoevaak ik de verlichting aangezet heb met mijn telefoon. Ik ben zelfs vaker naar de knop gelopen omdat dit sneller / makkelijker was dan eerst de app op de telefoon opstarten en dan naar de juiste ruimte gaan, en dan de juiste lamp aanzetten.
In het geval van de nieuwste snufjes, zullen er vast nog wel genoeg dingen verzonnen worden. Maar een lamp blijft een lamp, en over 10 jaar gebruik je hem nog steeds op dezelfde manier. (naar mijn idee dan)
In mijn huis heb ik de volgende dingen die ik met domotica wil regelen:
- schakelen van lampen, met uitzondering van kelderkast, toilet etc.
- bediening van rolluiken
- automatisch inschakelen van WTW bij hoge waarde CO, of hoge vochtigheid in badkamer.
- en het uitlezen van de status van het alarmsysteem.
Meer dan dit lijkt me niet praktisch / behulpzaam.
Heb je alleen problemen met domotica modules qua hardware defecten of sneuvelen er ook regelmatig andere electrische apparaten. Ik kan niet echt (overdreven) veel vinden over regelmatig sneuvelende fibaro modules. Dus wellicht is er iets met je stroomvoorziening of aangesloten apparaten? Of probeer je wellicht led verlichting te dimmen welke er eigenlijk niet geschikt voor zijn?Cobaltjeh schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 09:40:
Het zijn zowel oude als nieuwe modules die wegens onverklaarbare reden in rook opgaan. Laatst is er zelfs nog een dimmer defect geraakt, terwijl de lamp al zeker 2 maanden niet gebruikt was.
[...]
Het probleem is niet alleen de software, de modules die het begeven is een groter probleem.
1e Dimmer wegens halogeenspotje wat kapot ging, oorzaak is het spotje maar waardeloos dat de dimmer hier niet tegen beveiligd is.Appie Heijn schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 13:16:
[...]
Heb je alleen problemen met domotica modules qua hardware defecten of sneuvelen er ook regelmatig andere electrische apparaten. Ik kan niet echt (overdreven) veel vinden over regelmatig sneuvelende fibaro modules. Dus wellicht is er iets met je stroomvoorziening of aangesloten apparaten? Of probeer je wellicht led verlichting te dimmen welke er eigenlijk niet geschikt voor zijn?
2e Dimmer met alleen een halogeenspotje. 2x 35w (lamp stond niet eens aan)
Tot 2 keer toe een dubbel relais module met een led lamp 12 watt. Daarna opgegeven deze lamp te schakelen. (Let op schakelen niet dimmen.)
En een keer een dubbel relais module met aangesloten gloeilamp 50 watt, en tl-lamp 36 watt. Totaal uitgebrand, terwijl er geen problemen zijn via de normale schakelaar.
In alle gevallen, alles nagelopen en gezocht naar kortsluitingen of verkeerd aansluiten met leverancier, maar niets gevonden.
Overigens heb ik verder geen problemen in het huis, alle andere apparaten werken prima zonder probleem. Betreft een nieuwbouwwoning met nogal uitgebreide meterkast, wegens warmtepomp en krachtstroom.
Ook hebben enkele modules last van dit probleem:
http://forum.fibaro.com/v...=0&postorder=asc&start=30
Dit opgelost door het dim/effect uit te zetten, maar redelijk waardeloze oplossing. Gezien mijn modules nog geen firmware update ondersteunen.
[ Voor 11% gewijzigd door Cobaltjeh op 24-10-2014 14:03 ]
Apart, ik heb nergens last van qua uitvallende modules.
heb 1x een doa gehad maar verder niets tot op heden.....
Volgens de leverancier, heb ik blijkbaar gewoon veel pech. Bij andere klanten heeft hij wel eens een defect maar niets in de orde zoals ik het ondervind.DRuw schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 14:03:
Apart, ik heb nergens last van qua uitvallende modules.
Wel genoeg reden om in mijn ogen het vertrouwen te verliezen.
Wat de soft/hardware problemen betreft, het Fibaro forum is een bron van galspugers hedendaags. Veel mensen zijn het gewoon beu, geen goede ontwikkeling.
Ik heb de buitenverlichting juist zo geprogrammeerd dat deze een kwartier na zonsondergang aan gaat en een kwartier voor zonsopkomst weer uit. Werkt feilloos en zo is de buitenboel in ieder geval verlicht. Wel zo handig met een hoekwoning.Cobaltjeh schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:32:
Vraag: van KAKU zijn er van die magneetcontacten. Die zenden een signaal naar een KAKU ontvanger, maar dat kan ik zeker niet combineren met Domoticz? Dus: dat er bijvoorbeeld een berichtje / mailtje wordt gestuurd naar m'n iPhone als een bepaalde deur tussen 2 vastgesteld tijdstippen wordt geopend?
¯\_(ツ)_/¯
Hmz....Cobaltjeh schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 13:59:
[...]
1e Dimmer wegens halogeenspotje wat kapot ging, oorzaak is het spotje maar waardeloos dat de dimmer hier niet tegen beveiligd is.
2e Dimmer met alleen een halogeenspotje. 2x 35w (lamp stond niet eens aan)
Tot 2 keer toe een dubbel relais module met een led lamp 12 watt. Daarna opgegeven deze lamp te schakelen. (Let op schakelen niet dimmen.)
En een keer een dubbel relais module met aangesloten gloeilamp 50 watt, en tl-lamp 36 watt. Totaal uitgebrand, terwijl er geen problemen zijn via de normale schakelaar.
In alle gevallen, alles nagelopen en gezocht naar kortsluitingen of verkeerd aansluiten met leverancier, maar niets gevonden.
Overigens heb ik verder geen problemen in het huis, alle andere apparaten werken prima zonder probleem. Betreft een nieuwbouwwoning met nogal uitgebreide meterkast, wegens warmtepomp en krachtstroom.
Ook hebben enkele modules last van dit probleem:
http://forum.fibaro.com/v...=0&postorder=asc&start=30
Dit opgelost door het dim/effect uit te zetten, maar redelijk waardeloze oplossing. Gezien mijn modules nog geen firmware update ondersteunen.
Halogeen dimmen zou niet echt een uitdaging moeten zijn. Zker zouden ze niet kapot mogen gaan bij een sneuvelende lamp. Heb je de dimmers van Qubino al eens geprobeerd?
Schakelen van led zou ook geen probleem moeten zijn, enkel dimmen kan wel eens een uitdaging zijn.
Gaan de modules echt kapot terwijl je er actief mee bezig bent of gaan ze na verloop van tijd een keer kapot? Ik heb namelijk een klant in Duitsland welke een bio-gas installatie heeft en een aantal MW aan zonnepanelen. Steevast gingen de doorgaans erg betrouwbare fritz-box modems en ISDN centrales als warme broodjes er doorheen. Gemiddeld 3 per jaar schat ik zo. En dat 3-4 jaar achter elkaar.
Na het plaatsen van professionele netfilters en APC's was het opgelost. Enkele wanneer de bliksem inslaat op de telefoonlijn is het weer feest.
Jouw verhaal deed me een beetje aan bovenstaande situatie denken vandaar... Bij deze klant bleven andere apparaten wel gewoon werken enkel de fijn electronische zaken zoals adapters, modems, lampen en pc voedingen(duurdere bijna niet meer) sneuvelden regelmatig.
Begrijpelijk, maar om nou meteen over te stappen op een compleet ander systeem zou ik persoonlijk wel even mee wachten. Vera presteerd qua betrouwbaarheid volgens mij wel iets beter, echter ziet het er niet zo fancy uit maar qua functionaliteit ontbreekt mij in ieder geval niets. Daarbij heb je nagenoeg volledige vrijheid mbt keuze van de modules welke je er aan koppelt.Cobaltjeh schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 14:06:
[...]
Volgens de leverancier, heb ik blijkbaar gewoon veel pech. Bij andere klanten heeft hij wel eens een defect maar niets in de orde zoals ik het ondervind.
Wel genoeg reden om in mijn ogen het vertrouwen te verliezen.
Wat de soft/hardware problemen betreft, het Fibaro forum is een bron van galspugers hedendaags. Veel mensen zijn het gewoon beu, geen goede ontwikkeling.
[ Voor 15% gewijzigd door Appie Heijn op 24-10-2014 15:06 ]
Ik ga ook eerst even kijken wat de mogelijkheden zijn, ik wil me hierin zo breed mogelijk oriënteren. Vera heb ik wel eens gezien, maar dit heeft niet mijn voorkeur. En losse pc met software heeft ook niet de voorkeur.Appie Heijn schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 15:03:
Begrijpelijk, maar om nou meteen over te stappen op een compleet ander systeem zou ik persoonlijk wel even mee wachten.
Het systeem van jung/gira ziet er gewoon uit als een behoorlijke upgrade. Net een filmpje gekeken van de koppeling van de modules, en dit ziet er erg goed uit. Daarnaast kan alles mooi in de meterkast op de Dinrail, en is het meteen netjes weggewerkt.
Wie weet moet ik nog even doorzetten met het zwave gebeuren, maar momenteel ben ik het gewoon even beu.

In de woning is verder ook wel eens pc voeding kapot gegaan, maar die was ook al een aantal jaren oud.
Het kan natuurlijk zijn dat er een probleem is in de woning, maar dat moet er dan eentje zijn die niet zo voor de hand liggend is.
Overigens kan een dimmer wel kapot gaan, wanneer de lamp sneuvelt en kortsluiting maakt tijdens het kapot gaan. Dit is een bekend probleem bij dimmers, en valt meestal niet onder de garantie. Tenminste dit is mij verteld / dit las ik toen veel op internet.
Om mijn vraag over de deurcontacten nog even aan te vullen: kan ik beter een zwave module op m'n Raspberry Pi aansluiten (zo'n printplaatje) en dan een zwave deurcontact gebruiken icm een zwave sirene ? Dit werkt toch verder ook samen met de KAKU ?
¯\_(ツ)_/¯
Zwave is wat betrouwbaarder(als in, als je meer modules gebruikt en je netwerk uitgebreider is) dan KAKU(1 sensor zend signaal bijv 5-10 uit, een andere sensor kan op dat moment status niet doorgeven) KAKU is echter f*ing cheap en met beperkte hoeveelheid sensors zal dit effect meevallen.
Verder gaat je vraag over programmeren van een scene, weet niet hoe dat in domoticz gaat, maar lijkt me daar prima in mogelijk.
Verder gaat je vraag over programmeren van een scene, weet niet hoe dat in domoticz gaat, maar lijkt me daar prima in mogelijk.
Ja, daar kom ik wel uit. Maar je kunt dit toch gewoon door elkaar gebruiken bedoel ik? De zwave gaat 2 kanten op, dus de status van een schakelaar is bekend (en bij KAKU niet), dus als ik dan een zwave deur/raamcontact heb, dan zou ik daarmee een alarmsysteem kunnen bouwen als ik me niet vergis.
Tips zijn uiteraard welkom....
Tips zijn uiteraard welkom....
¯\_(ツ)_/¯
Je kunt het met de juiste hardware door elkaar gebruiken(voor als je langzaam de overstap naar Zwave wil maken).
Een alarm-systeem kun je bouwen, ga echter niet uit van betrouwbaarheid van een professioneel geïnstalleerd systeem. Maar dingen als foto sturen van degene die deur opent op bepaalde tijdstippen gaat je met het gemiddelde alarm weer niet lukken(zonder significante kosten voor een 1-supplier oplossing).
Een alarm-systeem kun je bouwen, ga echter niet uit van betrouwbaarheid van een professioneel geïnstalleerd systeem. Maar dingen als foto sturen van degene die deur opent op bepaalde tijdstippen gaat je met het gemiddelde alarm weer niet lukken(zonder significante kosten voor een 1-supplier oplossing).
Ja ja
Nest van Google neemt domoticabedrijf Revolv over http://nu.nl/gadgets/3911...moticabedrijf-revolv.html
Nest van Google neemt domoticabedrijf Revolv over http://nu.nl/gadgets/3911...moticabedrijf-revolv.html
Ik wil de volgende stap gaan maken en een klein alarmsysteem opzetten.
Ik wil 3 deuren op de benedenverdieping beveiligen. Hiervoor kan ik kiezen voor de Z wave Raam/deursensoren (opbouw of inbouw), maar ik kan ook kiezen voor 3 x een bewegingsmelder die het gebied bij de deur afdekt, maar ook de ruimte ernaast. Nadeel is alleen dat die sensoren nogal aanwezig zijn. Opbouwsensoren zijn ook niet oogstrelend, maar wel eenvoudig te plaatsen.
Daarnaast wil ik eigenlijk een gevelkast met flink kabaal + flitslicht, dat als het alarm afgaat, dat dan buiten ook te zien is waar het mis is. Ik heb nu zo'n gevelkast van Elro hangen die bij een setje hoorde dat ik jaren geleden heb opgehangen. Is die misschien te (her)gebruiken, of is er aan andere kast die ik kan gebruiken (welke, want ik zie alleen maar voor binnen...)?
Daarnaast wil ik een garagedeur sensor die 'ziet' of de garagedeur nog open staat (een druk op de knop is nu eenmaal zo gebeurt, zeker als je sleutelsetje in de verdrukking in de la ligt). Ik kom er niet goed achter hoe dit precies werkt eigenlijk. Hoe registreert deze sensor de stand van de deur...?
Verder wil ik dan voor de dakramen sensoren monteren, maar deze ramen wil ik ook op de tochtstand kunnen laten staan zonder dat het alarm af gaat. Pas als het raam verder wordt geopend wil ik dat dit geregisteerd wordt.
Hebben jullie tips? Aanvullingen? Zaken die ik echt NIET moet doen, of juist WEL ?
Ik wil 3 deuren op de benedenverdieping beveiligen. Hiervoor kan ik kiezen voor de Z wave Raam/deursensoren (opbouw of inbouw), maar ik kan ook kiezen voor 3 x een bewegingsmelder die het gebied bij de deur afdekt, maar ook de ruimte ernaast. Nadeel is alleen dat die sensoren nogal aanwezig zijn. Opbouwsensoren zijn ook niet oogstrelend, maar wel eenvoudig te plaatsen.
Daarnaast wil ik eigenlijk een gevelkast met flink kabaal + flitslicht, dat als het alarm afgaat, dat dan buiten ook te zien is waar het mis is. Ik heb nu zo'n gevelkast van Elro hangen die bij een setje hoorde dat ik jaren geleden heb opgehangen. Is die misschien te (her)gebruiken, of is er aan andere kast die ik kan gebruiken (welke, want ik zie alleen maar voor binnen...)?
Daarnaast wil ik een garagedeur sensor die 'ziet' of de garagedeur nog open staat (een druk op de knop is nu eenmaal zo gebeurt, zeker als je sleutelsetje in de verdrukking in de la ligt). Ik kom er niet goed achter hoe dit precies werkt eigenlijk. Hoe registreert deze sensor de stand van de deur...?
Verder wil ik dan voor de dakramen sensoren monteren, maar deze ramen wil ik ook op de tochtstand kunnen laten staan zonder dat het alarm af gaat. Pas als het raam verder wordt geopend wil ik dat dit geregisteerd wordt.
Hebben jullie tips? Aanvullingen? Zaken die ik echt NIET moet doen, of juist WEL ?
¯\_(ツ)_/¯
Met een magneetcontact, maar bedoel je eigenlijk niet de "stand van het slot"? Dat lijkt me wat ingewikkelder namelijk..Hoe registreert deze sensor de stand van de deur...?
Ik zou zelf niet zo snel iets gaan knutselen wat zo'n alarm gaat triggeren.. De hele buurt kan dan meegenieten van je false positives
@ M.v.Veelen
Is de Fibaro Multisensor niet wat voor je? Werkt op een batterij en je schijnt 1x in de 2 jaar deze te moeten vervangen(afhankelijk van gebruik+instellingen)

Hij is maar 4,5 cm in doorsnee en erg flexibel inzetbaar(lees te plaatsen) en daarbij ook "mooi" naar mijn mening en de mening van diverse gasten welke het lampje(overigens ook uit te zetten) zagen. Daarbij kun je ook met beweging detectie lampen aan of uit zetten voor een bepaalde tijd, ook op basis van LUX waarde.
Uiteraard is een raam/deursensor ook een mogelijkheid echter denk ik dat je dan met je tochtstand verhaal in de knoei komt. Die dingen geven open OF dicht door naar mijn weten.
Huidige Sirene + Licht is met een beetje elektro kennis wel te koppelen aan een standaard schakelmodule gok ik, deze zet spanning op de draden van de sirene en/of flitslamp wanneer een sensor wordt getriggerd wanneer alarm armed is.
Mbt je garagedeur vraag.
https://www.robbshop.nl/i...vis_zg8101_manual_eng.pdf
Deze monteer je aan de binnenkant van de deur. Verandering van hoek(soort waterpas) geeft open/dicht door aan je centrale. Kan ook in je alarm systeem opgenomen worden uiteraard.
"Pas als het raam verder wordt geopend wil ik dat dit geregisteerd wordt." dus eigenlijk als het raam verder open gaat komt het erop neer dat het ongewenst bezoek is, wederom zou ik voor bewegingssensor gaan denk ik zodat je het raam in elke gewenste stand kan zetten.
Is de Fibaro Multisensor niet wat voor je? Werkt op een batterij en je schijnt 1x in de 2 jaar deze te moeten vervangen(afhankelijk van gebruik+instellingen)

Hij is maar 4,5 cm in doorsnee en erg flexibel inzetbaar(lees te plaatsen) en daarbij ook "mooi" naar mijn mening en de mening van diverse gasten welke het lampje(overigens ook uit te zetten) zagen. Daarbij kun je ook met beweging detectie lampen aan of uit zetten voor een bepaalde tijd, ook op basis van LUX waarde.
Uiteraard is een raam/deursensor ook een mogelijkheid echter denk ik dat je dan met je tochtstand verhaal in de knoei komt. Die dingen geven open OF dicht door naar mijn weten.
Huidige Sirene + Licht is met een beetje elektro kennis wel te koppelen aan een standaard schakelmodule gok ik, deze zet spanning op de draden van de sirene en/of flitslamp wanneer een sensor wordt getriggerd wanneer alarm armed is.
Mbt je garagedeur vraag.
Deze monteer je aan de binnenkant van de deur. Verandering van hoek(soort waterpas) geeft open/dicht door aan je centrale. Kan ook in je alarm systeem opgenomen worden uiteraard.
"Pas als het raam verder wordt geopend wil ik dat dit geregisteerd wordt." dus eigenlijk als het raam verder open gaat komt het erop neer dat het ongewenst bezoek is, wederom zou ik voor bewegingssensor gaan denk ik zodat je het raam in elke gewenste stand kan zetten.
Batterij gaar niet zo lang mee hoor: heb de sensor nu maand of zo, en batterij is al low ?
Hij hangt bij mij in de woonkamer en daar is natuurlijk wel veel beweging.
Hij staat wel zo ingesteld dat ie bij 20 lux verschil meldt, ipv 200. dit om donker worden ook te herkennen op tijd. (bij 200 lux is dat niet gevoelig genoeg, dat gaat in stapjes van 20-30 lux rond schemer)
(Gebruik hem dus ook als schemer schakelaar.)
Hij hangt bij mij in de woonkamer en daar is natuurlijk wel veel beweging.
Hij staat wel zo ingesteld dat ie bij 20 lux verschil meldt, ipv 200. dit om donker worden ook te herkennen op tijd. (bij 200 lux is dat niet gevoelig genoeg, dat gaat in stapjes van 20-30 lux rond schemer)
(Gebruik hem dus ook als schemer schakelaar.)
[ Voor 6% gewijzigd door LoneWolf op 27-10-2014 12:57 ]
Life is to short to mess with it... Mijn V&A
wat je niet moet doen mijns inziens is een bewegingssensor op batterijen gebruiken...
De aeon labs unit (http://www.wirelesswonen.nl/AEO_MULTISENS) kun je ook via een "telefoonoplader" gebruiken en daar wordt hij een stuk betrouwbaarder van.
De multisensor van fibaro is op zich aardig maar ik zou een powered unit nemen of een melder die ook alleen een bewegingssensor is (bijv deze http://www.wirelesswonen.nl/EVR_SP103 die ook al jaren op de markt is)
Je kunt ook inderdaad de garagedeursensor nemen (http://www.wirelesswonen....on-Garagedeur-Sensor.html) voor die kantelramen of gewoon een deursensor waarbij je hem op een bepaalde plaats zet waarbij hij nog "dicht" aangeeft tot je hem verder open doet. Ze gaan vaak niet direct af als het magneetje een klein stukje van de hoofdunit af zit, pas na 2 cm bijvoorbeeld en bij een kantelraam moet je hem dan in de buurt van je scharnier zetten:)
De aeon labs unit (http://www.wirelesswonen.nl/AEO_MULTISENS) kun je ook via een "telefoonoplader" gebruiken en daar wordt hij een stuk betrouwbaarder van.
De multisensor van fibaro is op zich aardig maar ik zou een powered unit nemen of een melder die ook alleen een bewegingssensor is (bijv deze http://www.wirelesswonen.nl/EVR_SP103 die ook al jaren op de markt is)
Je kunt ook inderdaad de garagedeursensor nemen (http://www.wirelesswonen....on-Garagedeur-Sensor.html) voor die kantelramen of gewoon een deursensor waarbij je hem op een bepaalde plaats zet waarbij hij nog "dicht" aangeeft tot je hem verder open doet. Ze gaan vaak niet direct af als het magneetje een klein stukje van de hoofdunit af zit, pas na 2 cm bijvoorbeeld en bij een kantelraam moet je hem dan in de buurt van je scharnier zetten:)
@LoneWolf ik zou eens bij de instellingen kijken als ik jouw was. Mijn Fibaro Motion Sensor gaan zo'n 6 maanden mee (hangt in de gang/voordeur) en dat vind ik best netjes. De Philio doen het zelfs nog beter deze gaan al 8 maanden mee zonder batterij te vervangen.
Op zich hebben powered devices wel een betere betrouwbaarheid, das waar. Echter qua inzetmogelijkheden en design kies is zelf toch voor de Fibaro.
Mijn batterij geeft nog 100% aan na een maand, ook hier in de woonkamer.
Settings:
20(Tamper sensivity): 50
24(Tamper mode): 1
40(Illumination report treshold): 200 lux
42(Illumination report interval): 900sec = 15 minuten
Wellicht dat de laatste behoorlijk batterij bespaart? Of de vera geeft de batterij niet correct weer, zou ook nog kunnen.
@Druw, vrouwlief zet het raam wat verder open dan normaal geeft als resultaat RAAM=OPEN Alarm erop en je detecteerd geen ongewenste toetreding meer via dat raam. Daarom verkies/verkoos ik een bewegingsensor. Met huisdieren niet echt toepasbaar uiteraard.
Mijn batterij geeft nog 100% aan na een maand, ook hier in de woonkamer.
Settings:
20(Tamper sensivity): 50
24(Tamper mode): 1
40(Illumination report treshold): 200 lux
42(Illumination report interval): 900sec = 15 minuten
Wellicht dat de laatste behoorlijk batterij bespaart? Of de vera geeft de batterij niet correct weer, zou ook nog kunnen.
@Druw, vrouwlief zet het raam wat verder open dan normaal geeft als resultaat RAAM=OPEN Alarm erop en je detecteerd geen ongewenste toetreding meer via dat raam. Daarom verkies/verkoos ik een bewegingsensor. Met huisdieren niet echt toepasbaar uiteraard.
20 lux is wel HEEL gevoelig, dat ding loopt nu continu te spammen vermoed ik, kun je dat in de logs zien?LoneWolf schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 12:56:
Je kunt je denk ik beter periodiek (bijv elk kwartier) de lux doorgeven en uitschakelen dat ie dat continu bij een verschil van slechts 20 lux doet..
Testen kan ook zonder dat je meteen een sirene laat afgaan. Er zijn ook sirenes/flitslichten waarvan je de sirene kunt uitzetten, in dit geval handig om te testen.CyBeRSPiN schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 11:58:
[...]
Met een magneetcontact, maar bedoel je eigenlijk niet de "stand van het slot"? Dat lijkt me wat ingewikkelder namelijk..
Ik zou zelf niet zo snel iets gaan knutselen wat zo'n alarm gaat triggeren.. De hele buurt kan dan meegenieten van je false positives
Mijn inziens kun je voor een alarmsysteem veel beter bewegingsmelders gebruiken dan raam/deursensoren. Een inbreker hoeft maar een ruit in te tikken waar geen sensor op zit en je alarmsysteem zal niets detecteren. Ik zou wel goed testen of de bewegingsmelder geen false positives geeft.
Mijn
ik heb 3 fibaro sensoren hangen vooral voor de motion sensor. Maar ik vind de reactietijd (beweging detecteren) wat teleurstellend. Zijn er bepaalde instellingen die ik moet aanpassen?
Ik wil als de deur opengaat, dat de sensor dit registreert bijvoorbeeld. (dus bij elke mogelijk beweging, deur, kat, mens, ..)
Ik heb alreeds de sensitiviteit op 8 gezet . (ipv van 10 default). Zijn er nog instellingen die ik kan aanpassen om zo snel mogelijk respons te krijgen?
Ik wil als de deur opengaat, dat de sensor dit registreert bijvoorbeeld. (dus bij elke mogelijk beweging, deur, kat, mens, ..)
Ik heb alreeds de sensitiviteit op 8 gezet . (ipv van 10 default). Zijn er nog instellingen die ik kan aanpassen om zo snel mogelijk respons te krijgen?
Deur kan ie niet detecteren, en kat is te klein (tenzij je hem supergevoelig instelt). Het is eigenlijk geen "klassieke bewegingssensor" maar een infrarood (=warmte) detector. Hij triggert op wisseling in waargenomen warmtestraling. Dat heeft overigens als voordeel dat ie bijv niet triggert als er buiten een boomtak in het zicht heen en weer slingert in de wind.
Je moet de sensor dus zo plaatsen dat je meteen "in beeld" komt zodra je de ruimte binnenstapt.
Je moet de sensor dus zo plaatsen dat je meteen "in beeld" komt zodra je de ruimte binnenstapt.
Weet iemand of bovenstaande Fibaro Multisensor inmiddels 'volledig' werkt met Domoticz (en dus OpenZWave)? Dus incl. temperatuur en lichtintensiteit?Appie Heijn schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 12:35:
@ M.v.Veelen
[afbeelding]
...
Voor zover ik weet wel!mbitter schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 14:11:
[...]
Weet iemand of bovenstaande Fibaro Multisensor inmiddels 'volledig' werkt met Domoticz (en dus OpenZWave)? Dus incl. temperatuur en lichtintensiteit?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Als je een beetje goede beveiliging wilt moet je zowel deur/raam sensoren als beweging sensoren gebruiken.M.v.Veelen schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 09:43:
Ik heb gekozen voor een bedraad systeem van ABUS (Terxon SX).
De reden van deze keuze:
- sensoren zijn goedkoop en degelijk 20 euro voor beweging, en 8 euro voor deursensor. Uiteraard zijn er ook luxere modellen te krijgen.
- veel zaken in het alarmsysteem zijn gewoon niet handig in de meeste domotica systemen. Zoals inschakeling van verschillende zones, in /uitschakel vertragingen, meerdere gebruikers. Bedieningspanelen etc.
- en ja kan natuurlijk altijd de status van het alarm uitlezen met zwave modules, aangezien er een flink aantal uitgangen op zitten.
- Daarnaast is het systeem compleet met noodaccu uitgevoerd, dus geen problemen bij tijdelijke stroomuitval., en zijn bijna alle modules met een tamper beveiliging uitgerust.
Enige grote nadeel is het leggen van de kabels.
Een bekabeld systeem is in ieder geval een no-go voor mij. Ik ben het met je eens dat de betrouwbaarheid dan nog groter is, maar dat gaat 'm niet worden.
Zelf sleutelen ga ik toruwens niet doen aan die bestaande sirene, dan liever kijken of er eentje kant-en-klaar is die hiermee werkt en geschikt is voor buiten.
Bedankt voor de tips jongens! Ik ben er nog niet, maar kom nu wel een heel end. Nog even zoeken naar zo'n gevelkast voor buiten in ieder geval....
Ah, thanks! Daar ga ik eens naar kijken. Dat van die garagedeur-sensor is me nu ook duidelijk. Dat is in ieder geval een item dat ik ga bestellen.Appie Heijn schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 12:35:
@ M.v.Veelen
[afbeelding]
Mbt je garagedeur vraag.
Zelf sleutelen ga ik toruwens niet doen aan die bestaande sirene, dan liever kijken of er eentje kant-en-klaar is die hiermee werkt en geschikt is voor buiten.
Dan misschien nog beter om e.e.a. te combineren. Ik wil niet overal een bewegingsmelder hebben. Al is de Fibaro Multisensor misschien wel een leuk ding om mee te gaan combineren.Femme schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:19:
[...]
Mijn inziens kun je voor een alarmsysteem veel beter bewegingsmelders gebruiken dan raam/deursensoren. Een inbreker hoeft maar een ruit in te tikken waar geen sensor op zit en je alarmsysteem zal niets detecteren. Ik zou wel goed testen of de bewegingsmelder geen false positives geeft.
Mijn
Ja, dat is in ieder geval iets wat ik kan proberen. Des te dichter bij het scharnierpunt, des te minder snel wordt het raam als 'open' gezien. En als dit niet werkt, kan ik ze evengoed weer inzetten op de deuren beneden :-)DRuw schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:01:
...knip...gewoon een deursensor waarbij je hem op een bepaalde plaats zet waarbij hij nog "dicht" aangeeft tot je hem verder open doet. Ze gaan vaak niet direct af als het magneetje een klein stukje van de hoofdunit af zit, pas na 2 cm bijvoorbeeld en bij een kantelraam moet je hem dan in de buurt van je scharnier zetten:)
Bedankt voor de tips jongens! Ik ben er nog niet, maar kom nu wel een heel end. Nog even zoeken naar zo'n gevelkast voor buiten in ieder geval....
¯\_(ツ)_/¯
.
[ Voor 184% gewijzigd door The BounceR op 29-10-2014 08:56 ]
Heeft iets met de triggertimeout te maken.coase schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 13:47:
ik heb 3 fibaro sensoren hangen vooral voor de motion sensor. Maar ik vind de reactietijd (beweging detecteren) wat teleurstellend. Zijn er bepaalde instellingen die ik moet aanpassen?
Heb er ook last van, dat hij X seconde op triggert blijft staan.
Eigenlijk moet hij triggeren, en binnen 1 seconde bijv weer klaar zijn voor de volgende actie.
zal wel meer batterij vreten.
Zelf heb ik best last dat hij niet goed communiceert met mijn vera.
"Unable to get any information on node" en waiting node to wake up meldingen heb ik best vaak.
Jullie enig idee?
Zelfde geldt nu voor mijn Aeon Labs Verborgen raam deur sensor. Die blijft nu op triggert staan, ook als hij gewoon contact maakt. Zou dat te maken kunnen hebben met vocht?? Zit namelijk in mijn achterdeur.