Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 37 ... 76 Laatste
Acties:

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:00

HeroS

SmartHome Nerd

Komt nog meer stuff aan..damn, gaat weer een dure maand worden.

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10675773_900691506626962_2047885433438861926_n.jpg?oh=acc398eaca1adf6eed1a734ee4df4798&oe=548E3829&__gda__=1419537041_045ad706c4a0a886be85ab13716188dc

Info:
http://forum.fibaro.com/v...dac47fc5ad444c5fb51#43148

[ Voor 15% gewijzigd door HeroS op 11-09-2014 07:56 ]

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Een pinguïn? ;)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 15:00
Die push buttons lijken meer op paniekknoppen....Een appel met z-wave ;-)

• Bobswa
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-02-2022
Ben al een tijdje een 'stille luisteraar' en vindt het te gek om te zien wat er allemaal mogelijk is met domotica en wat jullie allemaal voor elkaar krijgen (en wat ook niet).
Nu ik binnenkort mijn eigen appartement zal betrekken ga ik hier ook wat met domotica doen. De voorkeur gaat nu naar een HC2 (en Domoticz als 2e) vanwege de gelikte interface i.c.m. de mogelijkheid om zelf scripts te maken.
Nu de dev omgeving is open gegeven verwacht ik dat de 'geslotenheid' van de HC wel zal krimpen, toch?

Ben alleen benieuwd of iemand de Philips hue lijn al gelinkt heeft aan zijn HC?
Verder heeft het appartement een GJ meter van Kamstrup (stadsverwarming), iemand hier ervaring mee om te linken?

Arguing on the internet is like running the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik verwacht inderdaad dat er de komende tijd veel leuke dingen voor HC2 kunnen komen, zeker nu ze de documentatie eindelijk goed ter beschikking (lijken) te hebben gesteld en plugins mogelijk zijn. Een Vera zal het kwa openheid nooit worden, maar dat hoeft ook weer niet.

De interface zou ik me niet teveel op richten hoor. Mooi van ver, maar echt gemaakt om klanten te trekken. In de praktijk is het eigenlijk vrij onpraktisch, met name omdat je vrij weinig kunt aanpassen. De interface van de iPad is helemaal een draak om mee te werken. Het komt weleens voor dat ik de ipad op de bank naast me heb liggen en moet opstaan voor de telefoon. Dan pak ik alsnog m'n telefoon om iets te bedienen...

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 22:17
Iemand wees mij op dit product ziet er erg gaaf uit, gebaseerd op rasberry pi.
https://www.kickstarter.c...ng-room-talk-to-your-home
http://athom.nl/

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Denk ook dat er leuk dingen gaan komen van Fibaro. De nieuwe producten zien er ook weer goed uit.

Maar Fibaro moet echt aan zijn imago gaan werken. Als ik nu lees wat er allemaal op het forum/facebook/twitter wordt gepost. Dat is nou niet echte goede reclame. Er zit echt diepe haat bij sommige mensen.

• HvB83
Tja, je merkt dat de techneuten best meer zouden willen zeggen, maar dat het van hun marketingafdeling niet mag ofzo. Ze moeten echt wel weken aan die documentatie hebben zitten werken om het op het niveau te krijgen waar het nu is. Maar toch hebben ze bewust hun mond gehouden.

Voor nieuwe producten snap ik dat, ze weten ons elke keer te verrassen met nieuwe dingen. Maar als mensen al maanden steen en been klagen dat er geen vooruitgang in zit, dan kan je maar beter laten zien dat je de klachten serieus neemt, in plaats van niet te reageren en er achter de schermen blijkbaar wel heel serieus mee bezig te zijn.

De 4.x-firmware is momenteel ook nog een beetje twijfelachtig, maar lijkt met grote stappen te verbeteren. Echter ook daar gewoon slecht communiceren over bugs waarvan bekend is dat ze erin zitten en problemen die wel gefixt zouden moeten zijn.

Ik weet niet, misschien ook een cultureel ding ofzo; niet zeiken maar doen en als iemand helemaal uit z'n stekker gaat dan interesseert je dat geen reet en ga je onverstoorbaar door met wat je aan het doen was.

• DRuw

DRuw

Ze zijn ook met alles tegelijk bezig heb ik het idee.
Ze schijnen ook aan een CO sensor bezig te zijn, en deze nieuwe dingen, en nieuwe software….
niets lijkt het gelijk lekker te doen en ieder keer lijkt er weer iets heel simpels mis.
Ook iedere keer iets uitbrengen en dan gelijk niet aan de vraag kunnen voldoen door productieproblemen.
Ik snap ze niet… volgens mij groeien ze te snel….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Laatst online: 08-09 11:01
Ik begin ook steeds meer haat te krijgen wat betreft Fibaro. Ze lijken stapvoets de goede richting op te gaan, maar ook veel onnodige rommel. Zorg eerst eens dat de basis goed werkt!

Laatst is er weer een dimmer module uit het niets defect geraakt. De lamp was zelfs al een meer als en week niet gebruikt!

Dat maakt het lijstje defecte Fibaro modules in 2 jaar compleet naar in totaal 2 dimmers en 3 dubbel relais modules. Hiervan was er een te verklaren door kortsluiting door een defect rakend halogeen spotje. Wel slecht dat ze hier geen beveiliging voor ingebouwd hebben.

De rest ging op onverklaarbare reden in rook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:39
Voor CO meting is de Netatmo ook een redelijk betaalbare oplossing :) Fibaro mag wat mij betreft zichzelf eerst opnieuw bewijzen. Hier ook last gehad van defecte dimmers.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:25
Hoe was de garantieafhandeling dan? Neem aan dat je mag verwachten dat een dimmer het minimaal 2 jaar uithoudt en je dus garantie zou moeten krijgen (ongeacht van wat ze zelf aan termijn hanteren..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Via rob was het zo geregeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Laatst online: 08-09 11:01
Op alle producten heb ik prima garantie, en de desbetreffende winkel geeft een fantastiche service.
Echter blijf je zo bezig met vervangen, en mijn vertrouwen in de producten is weg.

En op dimmers die kapot gaan door een defect rakende lamp (kortsluiting) zit officieel geen garantie. Dit is bij normale dimmers ook zo.

Vandaag nog de alpha van de HC2 geupgraded naar de beta, want eindelijk was er de netatmo support.
Eerste poging werkt niet, dan de box maar opnieuw opstarten. En yes daar waren mijn netatmo devices.
5 min later, heel de HC2 interface zit vast, en nix werkt meer.

Echt tof van alpha naar beta, dat zou normaal juist stabieler moeten worden. NOT!

• Dshop
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-10-2021
DRuw schreef op woensdag 10 september 2014 @ 19:41:
Hehe! Eindelijk kun je dan dus zelf plugins creëren begrijp ik dat goed?
Dan wordt het dus ook mogelijk om direct de rfxcom eraan te hangen gok ik, net als een slimme meter plugin bijvoorbeeld.
Eindelijk die Apple mentaliteit eruit ;)

Edit: je link is gelijk down overigens...?
Helaas geen ondersteuning voor USB..

• DRuw

DRuw

Gemiste kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 21:16

LoneWolf

Just a Byte

Ben onlangs overgestapt van homewizard naar een rpi met domoticz, bestaande modules in gebruik genomen met een rfxcom 433e, en heb net de aeon labs zwave stick er bijgekocht met een fibaro multisensor.
Werkt eigenlijk goed, en heb al wat gedaan met blockly qua programmering.
maar om echt meer te gaan automatiseren is wat kennis van die programmeer taal lua wel noodzakelijk. Nu is mij vraag eigenlijk, is dat uitwisselbaar, dus is de lua van fibaro hc gelijk aan die van bv domoticz ?

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Gisteren de review van de Fibaro Flood Sensor afgerond:
http://www.domotica-blog.nl/post/fibaro-flood-sensor-review

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/FILES%2F2014%2F08%2Ffibaro-flood-sensor-hand-02.jpg.axdx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@HeroS
Ik kom niet uit bij je artikel op je blog

Verder viel mij op Vakantie/afwijzigheids -scenario
Moet dit niet zijn afwezigheids zijn?

Verder leuke blog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

FF verkeerde datum erin gezet :) Nu werkt hij wel.

Bedankt voor je opmerking..dat klopt inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomBoBo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-09-2021
Zijn er mensen hier met recente Indigo ervaring?

http://www.indigodomo.com

Op het Fibaro forum zijn een aantal overstappers c.q. spijtoptanten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

DomBoBo schreef op maandag 15 september 2014 @ 21:32:
Zijn er mensen hier met recente Indigo ervaring?

http://www.indigodomo.com

Op het Fibaro forum zijn een aantal overstappers c.q. spijtoptanten >:)
Draait op Mac, kost geld en kost nog meer als je dingen als verwarming wilt... Die mij maar domoticz ;)

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Vandaag deze binnen gekomen:
Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/download/20140917_193831.jpg
Qubino Dimmer

Bedankt Rob van www.domotica-shop.nl voor het beschikbaar stellen.

Als ik mij pulsdrukkers binnen heb zal ik een review maken.

• CyBeRSPiN
Ben benieuwd! Heeft sowieso meer aansluitmogelijkheden dan de Fibaro dimmer (want support voor 2 extra scene-schakelaars ipv 1, support voor temp sensor en doet aan energiemeting). Maar juist weer minder configuratiemogelijkheden, bijv aansnijd-level voor het dimmen (of zou dat bij MOSFET niet nodig zijn?)
Wel iets duurder dan Fibaro.

Vraagje over de Fibaro Motion Sensor:
heb ingesteld met configuration parameters dat ie alleen beweging moet melden wanneer lux onder de 200 zit.
Dit werkt echter niet helemaal lekker.. soms triggered ie bij teveel licht al, en soms niet in het donker..
Meer mensen mee geexperimenteerd? Wil ivm batterijverbruik liever niet altijd triggeren en dan in de controller bepalen of het licht genoeg is..

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-09-2014 14:31 ]

• Rednas33
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-05 22:13
Vraagje over de Fibaro Motion Sensor:
heb ingesteld met configuration parameters dat ie alleen beweging moet melden wanneer lux onder de 200 zit.
Dit werkt echter niet helemaal lekker.. soms triggered ie bij teveel licht al, en soms niet in het donker..
Meer mensen mee geexperimenteerd? Wil ivm batterijverbruik liever niet altijd triggeren en dan in de controller bepalen of het licht genoeg is..
[/quote]

Ik heb hem op 20 staan en dat gaat prima. Eigenlijk nooit verkeerde meldingen gehad.

• DomBoBo
DRuw schreef op maandag 15 september 2014 @ 21:58:
[...]
Draait op Mac, kost geld en kost nog meer als je dingen als verwarming wilt... Die mij maar domoticz ;)
Mac's genoeg hier :) Pro is prijzig zeker t.o.v. Freeware. Major upgrade is ook weer de portemonnee trekken. Mailcontact verloopt overigens zeer vlot. Het oogt in ieder geval allemaal prettig. Maar dat komt door mijn roze bril 8)7

Bij Domoticz lees ik dat ik deze kan inzetten als secondary z-wave controller, waarbij de configuratie van de master gekopieerd wordt. Kun je dan vervolgens Domoticz promoveren tot primary?

Iemand hier die zo'n exercitie al eens gedaan heeft? Of voorziet het protocol hierin simpelweg niet? Als het kan scheelt het toch weer schakelaars ontmantelen en je door een exclude/include procedure te wurmen |:(

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 09:14
Ik heb gepoogd om mijn Z-Wave netwerk van de ene controller over te zetten op de andere.
Het is mogelijk, maar 1 fout en je kan alsnog je controller resetten en alles opnieuw includen.
Ben in totaal denk 3 avonden bezig geweest met het overzetten, want echt gedocumenteerd is het niet.
Echter stonden mij group associations niet goed voordat ik de oude controller had verwijderd...
Toen alles dus opnieuw moeten excluden & includen, wat me in totaal nog geen uur heeft gekost (~25 Z-Wave modules, waarvan verschillende inbouw achter een schakelaar).

Inbouw schakelaars (die van Fibaro tenminste) kan je trouwens in-/excluden door heeeeeeel snel te schakelen, ook met een bi-stable switch.

TL;DR bespaar je de moeite en doe het gewoon met de hand

edit;
Zie hier mijn euforie toen ik dacht dat het gelukt was: gertjuhh in "Domotica. Ervaringen en vragen."
Bleek helaas dus iets te voorbarig.
Tussen stap 3 en 4 moet je eerst zorgen dat alle referenties naar de oude controller geupdate worden naar de nieuwe controller, achteraf is dit niet meer aan te passen.

[ Voor 27% gewijzigd door gertjuhh op 18-09-2014 21:13 ]

• DomBoBo
gertjuhh schreef op donderdag 18 september 2014 @ 21:08:TL;DR bespaar je de moeite en doe het gewoon met de hand
Ik begin al meer aan het idee te wennen ;(
Inbouw schakelaars (die van Fibaro tenminste) kan je trouwens in-/excluden door heeeeeeel snel te schakelen, ook met een bi-stable switch.
Ik heb pulsdrukkers, dus ga maar even de triple click oefenen :+

• Criminelis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 12:11
DomBoBo schreef op donderdag 18 september 2014 @ 20:15:
[...]

Mac's genoeg hier :) Pro is prijzig zeker t.o.v. Freeware. Major upgrade is ook weer de portemonnee trekken. Mailcontact verloopt overigens zeer vlot. Het oogt in ieder geval allemaal prettig. Maar dat komt door mijn roze bril 8)7

Bij Domoticz lees ik dat ik deze kan inzetten als secondary z-wave controller, waarbij de configuratie van de master gekopieerd wordt. Kun je dan vervolgens Domoticz promoveren tot primary?

Iemand hier die zo'n exercitie al eens gedaan heeft? Of voorziet het protocol hierin simpelweg niet? Als het kan scheelt het toch weer schakelaars ontmantelen en je door een exclude/include procedure te wurmen |:(
Uit je post begrijp ik dat jij Indigo aan het proberen bent? Wat zijn je ervaringen tot nu toe? Ik begin ook steeds meer te twijfelen of ik toch iets anders wil dan mijn HC2. Heb eigenlijk te vaak irritaties, en helemaal de fw 3.9 en 4.0 zijn zwaar buggy (I know, het zijn beta's, maar toch). Terug naar de laatste stable kan ook niet, volgens mij alleen als ik alles leeggooi.

Hoe is bijvoorbeeld het support voor S1 en S2 aansluiting? En enkel, dubbel, trippel klik enzo? En de smoke detector? Ik heb nog wel eens dat mijn HC2 spontaan een brandmelding doet, zonder dat de detector begint te loeien. Echt heel veilig gevoel krijg ik er niet bij, overweeg zelfs om er een old school melder naast te hangen.

• gertjuhh
DomBoBo schreef op donderdag 18 september 2014 @ 21:54:
Ik begin al meer aan het idee te wennen ;(
Ik zocht het ook echt niet om alles met de hand te ex-/includen, maar achteraf gezien was het een kleine moeite :)
Ik heb pulsdrukkers, dus ga maar even de triple click oefenen :+
Met pulsdrukkers gaat dat een stuk makkelijker, maar die had ik alleen voor de dimmers en niet voor de schakelaars.

• CyBeRSPiN
@rednas33: Je bedoelt onder 20lux is 'nacht' en alleen dan triggeren? Heb zelf 100, misschien is dat teveel dan.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-09-2014 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

Voor de Fibaro,
100 Lux is bij mij behoorlijk licht zo licht dat ik dan bv geen lampen meer aan heb.
Als de woonkamer door lampen verlicht wordt, zit ik op 19 lux.
Onder de 70 lux laat ik bij mij de lampen automatisch aangaan, en dat vind ik net een twijfel geval, kan ws nog wel iets lager. (60-65) ik laat ze weer uit gaan bij 100 lux nu.
Ik laat overigens wel elke 1800 min een lux rapport sturen en de treshold staat bij mij op 50 lux.

[ Voor 18% gewijzigd door LoneWolf op 19-09-2014 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Denk dat deel van mijn probleem is dat ie bij mij in de gang staat en er veel lichtwisseling is (licht van buiten, en wisselend licht doordat men langs de sensor loopt). Misschien eens proberen om de sensor anders te plaatsen.. Hij lijkt nu te gevoelig..
Als ik hem per 50 lux laat updaten dan stromen de updates soms binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomBoBo
Criminelis schreef op donderdag 18 september 2014 @ 22:18:
[...]
Uit je post begrijp ik dat jij Indigo aan het proberen bent? Wat zijn je ervaringen tot nu toe? Ik begin ook steeds meer te twijfelen of ik toch iets anders wil dan mijn HC2. Heb eigenlijk te vaak irritaties, en helemaal de fw 3.9 en 4.0 zijn zwaar buggy (I know, het zijn beta's, maar toch). Terug naar de laatste stable kan ook niet, volgens mij alleen als ik alles leeggooi.
Ik orienteer mij nog even. Indigo proberen heeft alleen zin met een USB Zwave controller en die heb ik nog niet 8)7

Ik had een goed werkende beta 3591, maar ben zo stom geweest om 3907 (en daarna 4017) te installeren 8)7 8)7

Net nu ik een start wilde maken met Virtual Devices en LUA, werkt er op dat vlak dus gewoon niets meer fatsoenlijk. |:( |:( |:(

Verder volg ik het Fibaro forum wat actiever de laatste tijd en de boel is daar redelijk ontploft. Ik nog niet ;)

Maar ben ondertussen wel bezig met een mogelijk alternatief. Omdat ik een MacFan ben en omdat deze optie ook op het forum werd aangedragen, is Indigo nu even top of mind. Ik kijk het nog een paar weken aan, maar als er dan geen uitzicht is op verbetering, dan ga ik stappen ondernemen :)

Dus ik heb nog geen antwoord op je vragen. Maar stel ze gerust aan Indigo Support. Kans is dat je snel antwoord krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
DomBoBo schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 13:00:
[...]
Ik orienteer mij nog even. Indigo proberen heeft alleen zin met een USB Zwave controller en die heb ik nog niet
Klopt, die heb ik ook nog niet. Maar zit er wel over te denken om er volgende week 1 te bestellen en dan met de 30 dagen trail aan de slag te gaan. Voor 50 euro vind ik het wel een testje waard.
Ik had een goed werkende beta 3591, maar ben zo stom geweest om 3907 (en daarna 4017) te installeren
Dit had ik precies zo. Super irritant dat je ook niet (makkelijk) terug kan.
Net nu ik een start wilde maken met Virtual Devices en LUA, werkt er op dat vlak dus gewoon niets meer fatsoenlijk.
Ik weet niet waar het aan het ligt, maar de meest simpele scenes doen het bij mij niet meer. Iets als: lamp aan voor 10 seconden = uit. Werkt hier niet eens meer stabiel, soms wel soms niet. Lijkt ook wel of sommige deviceId's opeens anders zijn.
Verder volg ik het Fibaro forum wat actiever de laatste tijd en de boel is daar redelijk ontploft. Ik nog niet ;)

Maar ben ondertussen wel bezig met een mogelijk alternatief. Omdat ik een MacFan ben en omdat deze optie ook op het forum werd aangedragen, is Indigo nu even top of mind. Ik kijk het nog een paar weken aan, maar als er dan geen uitzicht is op verbetering, dan ga ik stappen ondernemen :)

Dus ik heb nog geen antwoord op je vragen. Maar stel ze gerust aan Indigo Support. Kans is dat je snel antwoord krijgt.
Toch bedankt. Mocht je ook besluiten te gaan testen, houd ons hier even op de hoogte. Dat zal ik ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
HeroS schreef op woensdag 17 september 2014 @ 19:48:
Vandaag deze binnen gekomen:
[afbeelding]
Qubino Dimmer

Bedankt Rob van www.domotica-shop.nl voor het beschikbaar stellen.

Als ik mij pulsdrukkers binnen heb zal ik een review maken.
Afgelopen vrijdag ook deze flushdimmer in gebruik genomen ter vervanging van een Fibaro dimmer. Fibaro dimmer is niet stuk, maar heeft nogal wat probleempjes met mijn ledspotjes. Ondanks gebruik van Fibaro weerstand voor gebruik bij lage belasting, flikkerden de leds toch nog regelmatig op onvoorspelbare momenten. Tot nu toe heel tevreden en geen flikkeren van de leds meer. Echt toppie tot nu toe (werkt prima met DomotiGa van domotiga.nl). Later nog een keer gaan stoeien met de mogelijkheid voor scenes....Verder vind ik van voordeel dat ik geen 2 zwarte kabels nodig heb voor de pushschakelaar: gewoon vanaf de flushdimmer naar de schakelaar en dan naar N (blauwe draad). Ben wel nieuwsgierig naar je review!
@Rob. Thx voor je advies en ondersteuning!

[ Voor 3% gewijzigd door kasteleman op 22-09-2014 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
kasteleman schreef op maandag 22 september 2014 @ 09:33:
[...]
Verder vind ik van voordeel dat ik geen 2 zwarte kabels nodig heb voor de pushschakelaar: gewoon vanaf de flushdimmer naar de schakelaar en dan naar N (blauwe draad).
Dat is toch arbitrair? Nu heb je een zwarte (van module naar schakelaar) en een blauwe (van schakelaar naar N) nodig ipv 2 zwarte.. En evt een extra of grotere lasklem om die blauwe draad te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
In mijn geval maakt dat inderdaad niet uit omdat al 2 zwarte draden aanwezig waren en de blauwe draad kon ik aansluiten op het ernaast gelegen stopcontact. Maw geen grote lasklem nodig. Echter bij een andere situatie (lees voor later en bij een andere toepassing), behoef ik dan geen 2. zwarte terug te trekken richting de inbouwmodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coase
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 10:11
verkeerde topic

[ Voor 94% gewijzigd door coase op 23-09-2014 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
niet meer van toepassing

[ Voor 83% gewijzigd door kasteleman op 23-09-2014 10:46 ]

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Misschien een vraag van een hele andere orde, maar zijn hier ervaringsdeskundigen die hun oude telefoon als Imperihome touchscreen,. Tablet, controle panel, thermostaat of wat dan ook aan de muur hebben hangen?

Heb binnenkort een Sony Xperia S over en vind het zonde om hem in de la te gooien ...

Ben op zoek naar ideeën :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:38
Na een defecte wasdroger die gerepareerd moest worden, een NAS die volledig hersteld moest worden omdat de HDD het had begeven en ik geen RAID gebruik(te) en nog wat sociale verplichtingen, ben ik nu toe aan het bestellen van :

Raspberry Pi + RFXtrx433e module.

Ik heb in huis diverse KAKU spullen en ook andere schakelaars die op 433Mhz draaien. Kan ik mbv Domoticz ook buitenshuis de boel aansturen? Dus: ik ben op vakantie en wil de buitenverlichting even aanzetten ofzo, kan dat?

¯\_(ツ)_/¯

fabstar81 schreef op woensdag 24 september 2014 @ 00:47:
Misschien een vraag van een hele andere orde, maar zijn hier ervaringsdeskundigen die hun oude telefoon als Imperihome touchscreen,. Tablet, controle panel, thermostaat of wat dan ook aan de muur hebben hangen?

Heb binnenkort een Sony Xperia S over en vind het zonde om hem in de la te gooien ...

Ben op zoek naar ideeën :)
Ik gebruik een oude iPad 1 die aan de muur hangt om m'n energieverbruik en het weer te tonen.
Hier een plaatje: ThinkPadd in "[Alg] Welke tools heb jij gemaakt? - deel IV"

Inmiddels gebruik ik echter een wat nettere interface: http://www.engineerathome...erface+voor+je+arduino/26
Domoticz zou je ook op een tablet/smartphone kunnen tonen, alleen is de standaard interface daar wat minder mooi voor. Er was een initiatief om een mooie flitsende layout bovenop Domoticz te bouwen (framb0ise), maar dat lijkt een beetje stil te staan.

Telefoon is overigens wel wat klein, misschien beter verkopen en een goedkope tablet halen van de opbrengst? Het topic voor onbekende en exotische Android-tablets
M.v.Veelen schreef op woensdag 24 september 2014 @ 09:26:
Na een defecte wasdroger die gerepareerd moest worden, een NAS die volledig hersteld moest worden omdat de HDD het had begeven en ik geen RAID gebruik(te) en nog wat sociale verplichtingen, ben ik nu toe aan het bestellen van :

Raspberry Pi + RFXtrx433e module.

Ik heb in huis diverse KAKU spullen en ook andere schakelaars die op 433Mhz draaien. Kan ik mbv Domoticz ook buitenshuis de boel aansturen? Dus: ik ben op vakantie en wil de buitenverlichting even aanzetten ofzo, kan dat?
Als daar een KaKu ontvanger op zit, en je het qua bereik red, ja

[ Voor 104% gewijzigd door ThinkPad op 24-09-2014 09:36 ]

• CyBeRSPiN
En van buitenaf bedienen is natuurlijk kwestie van goede VPN-server optuigen.. Ik zou zelf niet beginnen aan het simpelweg forwarden van een poortje van je modem naar de domoticz.. Is vast niet 100% waterdicht voor hackers..
Dat sowieso inderdaad. En als je dan slim bent gebruik je OpenVPN op een custom port (443 over TCP bijv.). Doe ik ook, en dan kom je waar ook ter wereld vaak wel bij je systemen omdat 443 open staat voor HTTPS verkeer (443 = HTTPS). Op die manier kom je ook wel door bedrijfsfirewall enzo heen ;)

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 20:57
Ik ben opzoek naar 'WiFi'-LED verlichting ter vervanging van mijn bestaande woonkamer verlichting en ik heb geen idee wat ik moet kiezen. Ik lees dat er problemen zijn met de richting waar de LED lampen naar schijnen (beperkt licht wat naar beneden schijnt). Daarnaast vraag ik me af of het uberhaupt zin heeft om RGBW-LED lampen te halen. De mogelijkheid om een keer een gekleurd licht te maken lijkt me wel grappig, maar hoe vaak gebruik je het echt? Kun je dan niet beter voor een breed wit spectrum gaan?
M.v.Veelen schreef op woensdag 24 september 2014 @ 09:26:
Ik heb mijn tuinverlichting aangesloten middels KAKU en dat werkt prima. Je bent denk ik vooral afhankelijk van het bereik van de rfxcom/kaku, kwestie van testen en correct positioneren.

• M.v.Veelen
VPN server optuigen? Jongens, dat wordt me te gek hoor.... En OpenVPN? Het zegt me niets.... Wat kan een hacker met mijn verlichting nu voor lol hebben? Als ik een poort forward dan kan hij hooguit m'n lampjes aan en uit laten gaan. Leuk, maar of dat echt zal gaan gebeuren....neh....
Dus als ik een poort forward, dan zou ik er vanaf buiten wel bij kunnen en de boel programmeren en schakelen?

¯\_(ツ)_/¯

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:56
En is er via die web-poort ook geen admin interface te openen? Zo ja dan kan hier ook alles weer naar default zetten. Sommige hacken gewoon puur om andere te pesten ;)

Ik zou in ieder geval wel minimaal ervoor kiezen om een port-translate toe te gaan passen. Dus (als voorbeeld) <extern-ip>:35872 >> <intern-ip>:80 Zo weet de 'aanvaller' van buitenaf niet direct wat voor service er achter draait.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

M.v.Veelen schreef op woensdag 24 september 2014 @ 11:13:
VPN server optuigen? Jongens, dat wordt me te gek hoor.... En OpenVPN? Het zegt me niets.... Wat kan een hacker met mijn verlichting nu voor lol hebben? Als ik een poort forward dan kan hij hooguit m'n lampjes aan en uit laten gaan. Leuk, maar of dat echt zal gaan gebeuren....neh....
Dus als ik een poort forward, dan zou ik er vanaf buiten wel bij kunnen en de boel programmeren en schakelen?
Ik zie in je ondertitel staan dat je een NAS hebt. Bij een Synology NAS heb je in 5 min. een VPN server draaiend, moet met jouw NAS vast ook kunnen.

VPN vind ik persoonlijk handiger dan een portforward, je kunt met een VPN namelijk ook in de rest van je netwerk komen. Handig om even een setting in je router aan te passen op afstand, of wat bestanden van je NAS trekken op afstand. Lukt met port forwards ook wel, maar VPN is een stuk veiliger ;) En heeft als voordeel dat je bijv. in het buitenland ook op geblokkeerde sites kunt komen omdat je alles tunnelt via je verbinding thuis. En op openbare hotspots e.d. is het ook zinvol, het is dan niet zichtbaar wat je doet, dus er kan ook geen misbruik worden gemaakt van je bankgegevens o.i.d.

VPN is de methode, en OpenVPN is een VPN applicatie. Voordeel van OpenVPN is dat je hem op een custom port kunt laten draaien, en daarmee door firewalls heen kunt komen (L2TP VPN of PPTP VPN (onveilig, niet gebruiken!) is vaak geblokkeerd namelijk).

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 24-09-2014 11:26 ]

• CyBeRSPiN
M.v.Veelen schreef op woensdag 24 september 2014 @ 11:13:
Die lampjes zijn inderdaad niet zo boeiend, maar als een hacker toegang heeft tot je domotica systeem en daar willekeurige code kan uitvoeren, dan kan ie ook zonder moeite bij bestanden op je netwerk komen, evt dingen installeren die alle netwerkactiviteit in de gaten houdt, internetbankieren manipuleren, etc..
Je moet erg voorzichtig zijn met systemen zomaar bereikbaar te maken op internet, puur omdat het kan en voor jou dan werkt.. Iedereen kan er dan bij..
Als VPN je niks zegt, dan zou ik echt afraden om te gaan hobbyen met dit soort zaken..

• M.v.Veelen
Het is niet zozeer dat VPN me niets zegt, maar heb er (te) weinig ervaring mee. Ik heb geen Synology NAS en zou dan op de NAS handmatig OpenVPN moeten installeren en dan, als dat lukt, er nog in moeten duiken om te zien hoe dit dan werkt.

In ieder geval zou ik wel, for the time being, het met een port forward kunnen oplossen begrijp ik. En het bereik waar jullie het over hebben is het beriek van de RFX module tot de apparaten die geschakeld moeten worden toch? In principe komt dit in de meterkast en de schakelaars zitten in de woonkamer 9en deels op de 1e etage). Als dit niet werkt, dan zou ik een andere plek kunnen kiezen, bijvoorbeeld in de kast onder de tv.

¯\_(ツ)_/¯

• The-Source
Zojuist aangekondigd, aeotec (AeON) z-wave sirene: http://aeotec.com/z-wave-siren

• DRuw

DRuw

Ik kreeg de email ook binnen:)
Wel jammer dat hij in een stopcontact moet, die zitten vaak toch redelijk in het zicht;)
Ik heb ook net begrepen dat de Fibaro wall plug uit de markt is gehaald door Fibaro zelf.
Ze waren niet meer te leveren door een technisch probleem waardoor ze bezig zijn met een "versie 2" en deze laat maar op zich wachten schijnt het.
Weer een mooi gedoe met ze… net als de firmware…
Ze hebben wel issues tegenwoordig zeg:(

[ Voor 10% gewijzigd door DRuw op 25-09-2014 19:16 ]

• The-Source
Nou juist 230v gevoed met nood-accu vind ik een mooie oplossing voor het stukje noodgevallen (brand bijvoorbeeld) Ik kan genoeg opties bedenken waar een stopcontact niet in het zicht is. Bijvoorbeeld bij nachtkastjes ligt er vaak wel een spanningsslof onder het bed (juist de plek waar je geluid wil hebben) tevens in keukens boven de kastjes etc.

• DRuw

DRuw

Goed punt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Zijn er meer mensen met de Qubino Dimmer?

Ik wil graag op input 2 een scene starten maar loop tegen het probleem aan dat zodra ik de schakelaar aan zet (omhoog) en daarna los laat hij meteen weer uitgaat.

Maak gebruik van een pulsschakelaar.

Kan hier wel een work-around voor verzinnen maar snap gewoon niet waarom het "poortje" niet gewoon open blijft. Meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
Ik heb ook een flush dimmer, maar die functie nog niet getest. Echter als ik zo de handleiding bekijk is dat gedrag precies zo bedoeld. Ze zeggen nl dat er ook een sensor aan kan. Denk dat ze bv bedoelen een bewegingssensor welke vervolgens een relais bv schakelt. Dus ik vrees dat je toch een gewone schakelaar moet gebruiken of een workaround verzinnen. Weet niet welk systeem je gebruikt, maar zoiets als indien status van off naar on verandert, dan voer actie uit maar niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Aantal parameters is ook nogal beperkt tov Fibaro dimmer, daar kun je nog kiezen tussen mono- en bistabiele schakelaar..
Weer een mooi puntje voor je review HeroS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
Mee eens, maar wel nog mogelijkheid tot tempsensor, verbruik kan worden uitgelezen en werkt fijner icm led. Dus HeroS kan een mooi artikeltje schrijven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:27

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Nou, en nu dan? Gister installeerde ik wat updates op mijn domoticapc (een Fit PC 3) en na een reboot is deze niet meer up gekomen. Computer aan een scherm, geen beeld meer. Backups: kut, na de laatste installatie niet goed ingeregeld.

Geen aansturing meer, geen info meer, niks.

Nu overwegen wat te doen. Fit PC is pas 2 jaar oud. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Tja backups zijn belangrijk en helemaal als je updates gaat installeren. Updates aanzetten is voor mij altijd een trigger om eerst handmatige backup aan te zetten. De automatische gebeuren maar sporadisch als alles systemen tegelijk in de lucht zijn.
Heb het dan over volledig OS back-up, config backup van HomeSeer doe ik tussendoor al ;)

edit:
Woordje is aangepast...

[ Voor 25% gewijzigd door The-Source op 28-09-2014 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Iemand ervaring met het zelf aansturen van een Buva ventilatie systeem? Ik heb nu een Buva Q-stream als het goed is, in mijn nieuwe huis. Maar ik zie dat alles draadloos is. Ook de hoofdbediening in de woonkamer is draadloos, en heeft alleen maar bekabeling voor 230V. Misschien dat ik de ventilatie unit open maak om te zien of er wat aan te sturen is, maar ik zag zo gauw geen bedrade aansluiting.
Wellicht uitzoeken in documentatie wat voor frequentie het gebruikt, en kijken of je daar met een ontvangertje wat wijs uit kunt maken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Je zou simpel gezegd de afstandbediening kunnen open maken en dmv eigen relais de knoppen bedienen. Verwacht namelijk dat de ab is ingeleerd op je WTW installatie en zomaar RF codes sturen niet de oplossing is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Iemand hier ervaring met de Vision ZP3102 (PIR + temp) sensor? De EZmotion is eerder deze maand uitgefaseerd, dus die valt af.

Mijn ervaring met Vision (met die paar apparaten die ik heb) is dat ze weinig franje hebben, maar eigenlijk altijd probleemloos zijn met includen en dat je ook nooit gezeur hebt met stabiliteit of de werking.

Waar ik een beetje over twijfel is met name de zinsnede in de handleiding "The user needs to get the controller for receiving the current temperature except when the temperature +1 or -1 degree then the sensor will automatically report to the controller". Daar begrijp ik uit dat hij pas bij een verandering van 1 graad op of neer een gewijzigde temperatuur aan de controller verstuurt. Lijkt me niet logisch, maar ik snap niet helemaal wat ze anders bedoelen. Iemand die hier ervaring mee heeft? Ik wil namelijk elke 0,25 graad een signaal naar m'n controller versturen.

Ook de PIR heeft eigenlijk geen mogelijkheden om de gevoeligheid en dergelijke aan te passen. Iemand die praktijkervaringen kan vertellen met betrekking tot valse meldingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou er staat letterlijk dat de sensor zelf een wijziging stuurt van +1 of -1 graad en dat je anders de temperatuur moet pollen ;) Dus je controller moet de temp status opvragen bij wake-up van de sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Waarom niet de PIR van Fibaro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
@The-Source, dus dan zou je hem bij wijze van spreken elke 10 minuten wakker moeten laten worden? Dat is best zonde van de batterij eigenlijk; bij de Fibaro deursensoren bijv. kan je gewoon een hele lange wake-up tijd instellen en toch elke keer bij een temperatuursverandering groter dan een bepaalde drempelwaarde de nieuwe waarde laten versturen aan de controller.

@Hero, eigenlijk vooral omdat ik ze niet mooi vind. Geen enkele PIR is echt mooi, maar de EZmotion en Vision lijken nog het meest op de PIR's zoals we die al uit alarminstallaties gewend zijn; rechthoekig, onopvallend. Zo'n kattenoog in elke kamer is toch wel een afbreuk aan de verder strakke lijnen van ons interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

Ik heb nu 1 zo'n "katte-oog" van fibaro, en moet zeggen dat ik m niet eens meer zie, hij is echt klein, en tenzij je hem tegen een gekleurde muur hangt, valt ie niet echt op hoor. Komen er nog een paar bij :)

Bijkomend voordeel: Je kan ook de leds uitzetten, dan geeft ie ook geen kleurtje als ie beweging detecteert. (rode ledje van die standaard bewegingsmelders is nogal ruk vind ik, vooral in de slaapkamer of hal/toilet)

Verder heb ik de instelling op 0.2 graden staan qua temperatuur meting, (als je hem hoog hangt kan t zijn dat dat natuurlijk niet bepaald meer klopt en kan je in de sensor zelf al een offset laten doen)

Ook gebruik ik de lux meting om de verlichting in de woonkamer te schakelen, en als ik er straks meer heb, ook in de keuken :)

(ik gebruik ze icm domoticz)

[ Voor 30% gewijzigd door LoneWolf op 29-09-2014 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:39
LoneWolf schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:36:
Ik heb nu 1 zo'n "katte-oog" van fibaro, en moet zeggen dat ik m niet eens meer zie, hij is echt klein, en tenzij je hem tegen een gekleurde muur hangt, valt ie niet echt op hoor. Komen er nog een paar bij :)

Bijkomend voordeel: Je kan ook de leds uitzetten, dan geeft ie ook geen kleurtje als ie beweging detecteert. (rode ledje van die standaard bewegingsmelders is nogal ruk vind ik, vooral in de slaapkamer of hal/toilet)

Ook gebruik ik de lux meting om de verlichting in de woonkamer te schakelen, en als ik er straks meer heb, ook in de keuken :)

(ik gebruik ze icm domoticz)
Inderdaad erg mooie en kleine PIR.
Heb toch enigzins het idee dat de waardes niet helemaal juist zijn.
Weinig verandering in LUX en de temp is ook behoorlijk constant, waardoor het wat argwaan wekt.
Verder heb ik de instelling op 0.2 graden staan qua temperatuur meting, (als je hem hoog hangt kan t zijn dat dat natuurlijk niet bepaald meer klopt en kan je in de sensor zelf al een offset laten doen)
Welke waarden heb je aangepast voor de temp weergave? De mijne zet alles op hele ipv decimalen.
Heb zelf een Vera, maar de hex-waardes zijn uiteraard hetzelfde.
McVirusS schreef op zondag 03 juni 2012 @ 20:06:
Wat zou een goede manier zijn om te zien of inductiekookplaat aanstaat? Meeste powermeters gaan maar tot 3500 watt terwijl aansluitwaarde van kookplaat 7000 watt is (ding heeft 2 eigen groepen). Wil dit gebruik om te bepalen of de mechanische ventilatie aan moet.
Ik heb bijna dezelfde vraag.
Hoe kan ik mijn 7,4kw inductiekookplaat regelen met z-wave modules?
De plaat wordt aangesloten met een perilex.

Graag wil ik dat als scene X wordt aangezet, de stroom van de kookplaat eraf gaat.
Ikzelf kan geen inbouwmodules vinden die meer dan 3000watt kunnen schakelen.

Iemand een idee?

[ Voor 56% gewijzigd door maomanna op 29-09-2014 12:21 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou dat ligt er totaal aan of je ook verbruik wilt meten, zo ja dan is er voor de EU markt niets te vinden. Voor de US markt zie ik wel kant en klare oplossingen maar ook zonder verbruik meting (en daarnaast dus US frequentie en 110vac ;) )
Wat je wel kunt doen is een simpele Fibaro FGS gebruiken en deze een zwaarder relais laten schakelen. Dit relais zal dus wel 2 polig moeten zijn omdat je 2 groepen schakelt.
Je zou dan 2x dit relais kunnen toepassen. Dit is een voorbeeld relais, je moet zelf even uitzoeken of deze qua specificaties wel echt klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
The-Source schreef op maandag 29 september 2014 @ 12:20:
Nou dat ligt er totaal aan of je ook verbruik wilt meten, zo ja dan is er voor de EU markt niets te vinden. Voor de US markt zie ik wel kant en klare oplossingen maar ook zonder verbruik meting (en daarnaast dus US frequentie en 110vac ;) )
Wat je wel kunt doen is een simpele Fibaro FGS gebruiken en deze een zwaarder relais laten schakelen. Dit relais zal dus wel 2 polig moeten zijn omdat je 2 groepen schakelt.
Je zou dan 2x dit relais kunnen toepassen. Dit is een voorbeeld relais, je moet zelf even uitzoeken of deze qua specificaties wel echt klopt!
Het verbruik meten is uiteraard wel erg interessant met een dergelijk hoge aansluitwaarde.
Het zou kunnen met de AEON fase klemmen, of een kwh-meter op die twee groepen en uitlezen.
dan nog kan ik de kookplaat niet schakelen. Een optie is om in de meterkast de twee draden zo te maken dat ze in een normaal stopcontact komen en de stopcontact op de kookgroep. Maar dat vind ikzelf niet de mooiste oplossing.

Een dergelijke relais kan ik nog steeds niet met zwave schakelen, dat is wel iets dat ik belangrijk vind.

[ Voor 4% gewijzigd door maomanna op 29-09-2014 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

is het neit mogelijk om een universele sensor van Fibaro een bepaald circuit in de regelelektronica te bypassen? dit is zwakstroom gok ik en lijkt mij wat slimmer om mee te vogelen dan de 3 fase..
verbruik kan dan het makkelijkst via faseklemmen maar is ook geen goedkope oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
maomanna schreef op maandag 29 september 2014 @ 12:23:
[...]

Een dergelijke relais kan ik nog steeds niet met zwave schakelen, dat is wel iets dat ik belangrijk vind.
Je kunt juist de genoemde relais dmv een Fibaro FGS schakelen. De FGS schakelt de voeding naar het relais om en hiermee bekrachtig je dan al dan niet het relais mee. Als het relais bekrachtigt is zorg je voor een stroomkring naar je kookplaat toe. Het is gebruikelijk om bij hoge stromen daar extra relais te gebruiken die er speciaal voor zijn gemaakt. Je moet dan denken aan vonk vorming en de bescherming daar tegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

@maomanna
Ik heb t volgende ingesteld:

40 ill tresh 20
42 ill rep. 1800

60 temp tresh 2
62 int temp 900
64 temp rep 1800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
Even een luie vraag (heb namelijk nog niet gezocht): ik wil vanavond wat fibaro modules koppelen met mijn Aeon Zstick om wat te kooien met Indigo, maar moet ik deze modules dan eerst 'ontkoppelen' met mijn HC2? Of kan ik een module met 2 controllers verbonden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Makkelijkste is wel eerst exclude op je HC2 want anders moet je op de module een fabrieksreset uitvoeren en dat is niet altijd even makkelijk. (lees soms bijna onmogelijk zonder module uit te bouwen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
The-Source schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 15:30:
Makkelijkste is wel eerst exclude op je HC2 want anders moet je op de module een fabrieksreset uitvoeren en dat is niet altijd even makkelijk. (lees soms bijna onmogelijk zonder module uit te bouwen ;) )
Ah! Top, das idd bij sommige modules een helse klus |:(

Uiteraard zal ik jullie hier op de hoogte houden van mijn ervaringen met Indigo. Ik ben ontzettend benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjuhh
Een module kan maar aan 1 controller gekoppeld zijn.
Je kan echter met iedere controller een exclude procedure uitvoeren, dus ook als de module niet aan die controller gekoppeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 22:00
een module kan maar met 1 controller gekoppeld zijn
ontkoppelen lukt met elke controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Vandaag is deze binnengekomen....

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/download/nest.jpg

Zodra het werkt/hangt zal ik een review maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 22:00
vreemd dat er wel veel plugins zijn voor de thermostaat maar niet voor de rookmelder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4Vette
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-07-2021
akatar schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 21:20:
vreemd dat er wel veel plugins zijn voor de thermostaat maar niet voor de rookmelder
Voor de Vera is er een Nest-plugin die de rook- en CO-melder als aparte devices laat zien. Daar zijn vervolgens scene's, notifications of PLEG's aan te koppelen.

@HeroS
Ik ben benieuwd naar je bevindingen want ik ben zelf ook al een poosje aan het overwegen deze aan te schaffen. Alleen die prijs....
Maar in combinatie met de drie Protects die ik reeds heb wordt het wel één geheel v.w.b. detectie van aanwezigheid en bij detecteren van CO gaat de ketel uit.
Ook is het dan een app minder op mijn telefoon voor mijn huidige thermostaat (ICY) en een plugin minder op de Vera.

[ Voor 36% gewijzigd door C4Vette op 02-10-2014 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
The-Source schreef op maandag 29 september 2014 @ 13:18:
[...]

Je kunt juist de genoemde relais dmv een Fibaro FGS schakelen. De FGS schakelt de voeding naar het relais om en hiermee bekrachtig je dan al dan niet het relais mee. Als het relais bekrachtigt is zorg je voor een stroomkring naar je kookplaat toe. Het is gebruikelijk om bij hoge stromen daar extra relais te gebruiken die er speciaal voor zijn gemaakt. Je moet dan denken aan vonk vorming en de bescherming daar tegen ;)
Dus dan zou op de ene uitgang van de fibaro binaire universele de ene relais komen en op de andere uitgang de 2e relais.
De relais schakelt dan uiteindelijk door naar de kookgroep? of zit ik er nu naast?
De binaire sensor kan geen stroomverbruik meten. Zal ik dan toch een faseklem of slimme meter moeten hebben hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Die FGBS waar je het over hebt kun je ook niet zelf schakelen. Ik heb het over een FGS-221 welke 2x 1.5kw mag schakelen. Nou is het bekrachtigen van een ander relais niet meer dat een paar watt dus meer dan voldoende. Maar het 2e relais van die FGS kun je dan wel weer voor iets anders gebruiken. De FGS-221 heeft ook geen stroomverbruik meter maar al had die dat wel gehad... de werkelijke stroom gaat niet over de FGS heen ivm vermogen van je kookplaat dus er valt niets te meten. Je zou dat inderdaad wel kun oplossen met faseklem meting.

Wat ik mij wel heel erg afvraag of je met de kosten van die faseklem meting eigenlijk wat opschiet, investering tov eventueel wat besparen staat niet in verhouding ;) tenzij je hem later op bijvoorbeeld de gehele groepenkast gaat toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
in principe hoef ik de relais niet zelf te schakelen. dat kan met een scene mee. Wellicht is het met een losse pulsschakelaar op batterijen later wel toe te voegen.

Dus als ik het goed begrepen heb, wordt het dus:

Hoofdschakelaar --> Aardlekschakelaar --> Relais --> kookgroep
............................................................. ^^
............................................................. | |
............................................... Z-wave schakelaar/scene /
................................................. 2x 1,5kw module/binaire

Uiteindelijk wil ik proberen om mijn stroomverbruik inzichtelijk te krijgen.
Nu kan ik wel op allerlei plekken handmatig wat metingen uitvoeren, maar dan krijg ik nog geen goed overzicht.
Zou mooi zijn als dat van elke groep inzichtelijk gemaakt kan worden.

[ Voor 25% gewijzigd door maomanna op 02-10-2014 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik zou niet de module in je groepenkast gaan plaatsen, gewoon om gezeik (als het mis zou gaan) van je verzekering te voorkomen.
Ik zou het geheel bij je kookplaat zelf gaan zetten. Je koop een perilex stekker en perilex stopcontact.
Klein kunstof 'groepenkastje' waar dat relais precies inpast (in de overige ruimte past de fibaro module ook prima)
Dan krijg je het volgende:
Bestaande perilex wcd> eigen stekker met stukje snoer > groepenkastje.
In groepenkastje: blauwe draad doorverbinden met uitgaande kabel. Bruine draden(zouden er 2 moeten zijn maar kan ook kleur combinatie zijn) afzonderlijk op de 2 Com aansluitingen van relais zetten.
Afgaande bruine draaden op de 2 NC contacten van relais zetten.
Van 1 van de 2 groepen (dus let op dat je geen verschillende blauw en bruin doet combineren) gebruik je als voeding voor je FGS-221. Bruin gebruik je ook als input van je schakelcontact van de FGS.
Vanaf de FGS gaat output 1 naar aansluitkant van het relais en de blauwe draad op de andere aansluit positie.
De draden die op de NC contacten zitten en de bijhorende blauwe draden sluit je weer aan op een perilex WCD. In die WCD stop je weer de stekker van je kookplaat.

Zoals je waarschijnlijk leest is dit alles niet even 1 2 3 veilig als je niet weet wat je aan het doen bent! Het is waarschijnlijk knutselen in kleine ruimte, je moet 2.52 kabel gebruiken en daarnaast moet alles ook goed vast zitten vanwege de vermogens die gebruikt worden. Als je zelf weinig tot geen ervaring hebt met 230V installaties zou ik het dus ook afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
dus dan het totaal:

perilex wcd --> perilexstekker --> kleine verdeler zoals (2x relais en 1x fibaro) --> 2e perilex wcd --> kookplaat

[ Voor 11% gewijzigd door maomanna op 02-10-2014 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb een vergelijkbaar vraagje: ik wil in de badkamer een paar infraroodpanelen plaatsen om de ruimte snel bij te kunnen verwarmen. Totaal te schakelen vermogen is circa 1,5 kW. De panelen moeten automatisch ingeschakeld worden op basis van tijd, temperatuur en luchtvochtigheid. De schakelactor moet draadloos werken. Z-wave heeft de voorkeur. Nu betwijfel ik of het handig is om dit direct te gaan schakelen met een Fibaro 1x 3 kW schakelactor. Ze zijn bewezen onbetrouwbaar en ik vind het ook veel vermogen om door zo'n klein dingetje te laten schakelen. De grotere inbouw schakelactoren van Merten zijn gespecificeerd op max 800 Watt. Dat zal ook wel een reden hebben.

Een andere optie is er om een fatsoenlijk gedimensioneerd relais tussen te zetten, bijvoorbeeld deze unit met een spoelspanning van 230V. Als ik het goed begrijp kan ik daar gewoon 230V op zetten mbv een z-wave schakelactor en dan schakelt het relais. Er zijn ook uitvoeringen met een lagere spoelspanning maar dan moet je eerst ergens die lagere spanning van bijv. 24V vandaan zien te halen waarvoor weer een extra onderdeel nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
met deze relais zou ik er volgens mij ook zijn. Deze kan een perilex in een keer schakelen toch? 3x maakcontact en schakelt 7,5kw. Het 1 hulpcontact kan dan geschakelt worden middels een zwavemodule.

Wellicht dat dit ook voor jou werkt Femme
Femme schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 13:11:
Nu betwijfel ik of het handig is om dit direct te gaan schakelen met een Fibaro 1x 3 kW schakelactor. Ze zijn bewezen onbetrouwbaar en ik vind het ook veel vermogen om door zo'n klein dingetje te laten schakelen. De grotere inbouw schakelactoren van Merten zijn gespecificeerd op max 800 Watt. Dat zal ook wel een reden hebben.
Waar heb je gelezen dat ze onbetrouwbaar zijn? Dat maakt me opzich wantrouwig, daar ze op het eerste gezicht er prima uit zien.

[ Voor 43% gewijzigd door maomanna op 02-10-2014 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou het met een extra relais doen zoals diegene waar je zelf ook naar linkt.

Kan best dat een Z-Wave dingetje het vermogen ook wel aan kan, maar punt is gewoon dat zulk soort belastingen een flinke inschakelpiek veroorzaken. Hierdoor gaat er een grote stroom door je relaiscontacten lopen, waardoor je kans hebt dat de relaiscontacten aan elkaar vast 'lassen'. Gevolg is dat de panelen niet meer uit willen.

Een steviger relais bedoeld voor hogere stroomsterktes zal daar niet zo snel last van hebben als een klein relaisje in een Z-wave module.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 02-10-2014 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb als een last gehad van vastzittende Fibaro relais en dat bij een veel lager te schakelen vermogen (24V voedingen die een paar honderd watt vermogen omzetten). Eén relais dat niet meer wilde schakelen is overigens na een maand weer tot leven gekomen :? .

De oplossing met een robuuster relais ertussen lijkt me eenvoudig te maken en hoeft niet veel ruimte te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Hoe wil je de magneetrelais gaan schakelen dan? Via een kleine fibaro? of hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ik zou het ook zeker via een ander relais doen en de Z-wave module alleen voor de stuurspanning gebruiken. Deels ligt het aan de apparatuur die je ermee schakelt, sommige belastingen zijn slechter voor zo'n relais dan andere. Ik had bijv. een Fibaro relais met een LED en een Chinese voeding, die gaf vrij snel de geest. De rest doet het nu al dik een jaar top, ook een relais wat van die spiegelmatjes van 100w een paar keer per dag schakelt.

Overigens komt een deel van de onbetrouwbaarheid mogelijk ook door de gebruiker. Een klein relais kan best lang meegaan, maar een paar keer snel achter elkaar in en uitschakelen is killing in sommige toepassingen. Ik sluit niet uit dat sommige mensen in hun enthousiasme met domotica soms even teveel lopen te pielen en zo ook hun relais' om zeep helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik heb een Vera 3 als centrale(UI7). De basics werken allemaal prima daar redt ik mij wel mee, zelfs de s2 input van een Fibaro dimmer zover te krijgen om de lamp op output 1 op 30% dim te krijgen. Vraag mij niet meer hoe, het heeft mij bijna een zaterdag gekost.

Ik zit echter met het volgende:
Ik heb een Fibaro kattenoog(3 in 1) waarmee ik op basis van de gemeten lux waarde mijn lampen aan wil laten gaan. Dit mag ook rustig overdag gebeuren wanneer het echt donker wordt met een regenbui(liefst alleen wanneer er ook beweging is gedetecteerd afgelopen half uur). Laatste is echter niet echt belangrijk voor nu.

De lampen kunnen/gaan op 2 manieren uit.
Handmatig met KAKU remote(triggered een scene met z-wave apparaten)
of
Wanneer wij niet thuis zijn om 00.30 via de schedule.

En nou komt de uitdaging. Hoe krijg ik het voor elkaar dat de AAN scene niet telkens wordt getriggered na 00.30(lux is dan namelijk laag genoeg om licht automagisch aan te doen). Ik kan nergens een optie vinden en weet ook niet of ik het richting LUA-LUUP-PLEG moet gaan zoeken.

Gewenste situatie voor nu is eigenlijk de scene licht AUTO-AAN(op lux) actief vanaf 06.30 tot 00.30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
je kan toch bij automation --> je betreffende scene --> schedule het een en ander bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

Ik doe dat soort dingen dan bv een check op een dummy switch "nacht" waar n timer op zit van 23.00 tot 07.00. Als de dummy swich off is mag het dus uitgevoerd worden.

of geef er een tijd bij in bij de programmering( ik weet niet wat de vera kan, heb zelf Domoticz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@maomanna,
Ik zie het in ieder geval niet staan, ik kan wel een tijd koppelen aan een scene, maar niet een tijdsinterval van tussen de 00.30 en 07.00 iets wel of niet laten starten.

Ik mis dus eigenlijk iets in de trend van IF val.lux=<30 AND time=00.30-07.00 THEN licht=AAN, ben ondertussen verder gaan googlen, ben al iets tegen gekomen op het gebied van LUA, dit weekend maar even proberen.

@LoneWolf
Dat is op zich ook wel een optie om te overwegen wanneer bovenstaande niet werkt. Voordat ik de 3 in 1 sensor had deed ik het met zonsonderang/opgang switch, echter wanneer ik 's-nachts eraf moet om een fles voor de baby klaar te maken zou het wel ideaal zijn om een lamp automatisch aan te laten gaan op beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:12
Het volgende gebruik ik in een scène op de vera om hem alleen uit te voeren als het donker is. Zou je alleen de if string aan moeten passen, maar dat moet te vinden zijn denk ik.

code:
1
2
3
4
5
if ( luup.is_night() ) then
  return true
else
  return false
end

Dit zou het moeten zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
local pStart = "22:30"   -- Start of time period
local pEnd = "06:15"     -- End of time period
local allow = true       -- true runs scene during period, false blocks it
local hS, mS = string.match(pStart,"(%d+)%:(%d+)")
local mStart = (hS * 60) + mS
local hE, mE = string.match(pEnd,"(%d+)%:(%d+)")
local mEnd = (hE * 60) + mE
local tNow = os.date("*t")
local mNow = (tNow.hour * 60) + tNow.min
if mEnd >= mStart then
     return (((mNow >= mStart) and (mNow <= mEnd)) == allow)
else 
     return (((mNow >= mStart) or (mNow <= mEnd)) == allow)
end

Iets meer dan de if aanpassen dus wel. Alleen de tijden nog goed zetten.

[ Voor 58% gewijzigd door kipfel op 02-10-2014 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf

LoneWolf

Just a Byte

Of je hangt ook een kattenoog in de keuken en als die je s nachts ziet gaat er daar een lampje zacht aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Ik heb nog ui5.

En zo snel gezien kan ik het wel regelen. bij xx lux als trigger, op dag xx om tijd yy:yy:yy. Alleen de eindtijd zie ik zo snel niet. Maar dan kan ik een xx uur later alles uit zetten maken in de scene.

Pagina: 1 ... 37 ... 76 Laatste