Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 36 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Daarvoor zul je inderdaad aparte temperatuursensoren voor moeten installeren in de ruimtes die je als referentieruimte wilt gebruiken. Zodra het setpoint is bereikt schakelt je controller het Z-wave relais wat je aan de ketel hebt gehangen uit en stopt de ketel.

Maar je hoeft niet voor elke ruimte een sensor te hebben. Ik heb 7 kleppen, maar heb maar 3 sensoren hangen.

Nog een tip: de deursensoren kunnen vaak worden voorzien van een temperatuursensor, maar daar vindt echt teveel beinvloeding van buiten plaats. Dat corrigeer je ook niet door een offset-wijziging. Je moet wel een sensor ergens op ooghoogte in een ruimte hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 16:54
Maar heb je dan alleen een aan/uit relais of kan je je ketel ook modulerend aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

nee, helaas is het alleen aan/uit.
maar daar kom ik weer: ik twijfel openlijk aan we winst van opentherm/modulerend....

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 16:54
Ach, als die voor 1 graadje temperatuur verschil niet full blown aan de gang gaat is dit vanuit comfort gezien wel prettig. Of het efficiënter is weet ik niet.

Begint trouwens zo wel te klinken als een echt hobby projectje en niet iets wat vrijwel out-of-the-box werkt :D.

[ Voor 26% gewijzigd door zeezuiper op 26-08-2014 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ik weet het eerlijk gezegd ook niet of modulerend echt efficiënter werkt. Uiteindelijk zijn alle ketels aan de onderkant gebonden aan een minimaal vermogen wat ze kunnen leveren, vaak ruim 5,5 kW. Om een beeld te geven; als je 3 van die elektrische straalkacheltjes in je kamer zet terwijl hij al lekker warm is, dan heb je het na een tijdje toch echt veel te warm. Alle modulerende thermostaten gaan dan ook zodra ze bij het setpoint in de buurt komen in low load modus draaien, een fancy woord voor aan/uit.

Wel is het zo dat ketels bij volledige belasting een paar procent minder efficient draaien. Dit kan je oplossen door de capaciteit (die meestal is gekozen vanwege de tapwatercapaciteit) flink te begrenzen. De meeste huizen hebben bij lange na geen 30 kW nodig, ook niet bij temperaturen onder 0. En mocht dat wel een keer nodig zijn, dan kan je de capaciteit voor die paar dagen handmatig verhogen.

Voor nieuwere technieken als warmtepompen kan ik me wel voorstellen dat het efficient kan zijn; die lopen enorm terug in rendement als ze volgas staan te blazen en zijn veel minder gebonden aan een minimaal opgewekt vermogen.

Maarrrrr.... dat allemaal gezegd hebbende. Domoticz kan wel met de Opentherm Gateway overweg. Het kan dus wel als je echt graag zou willen. Maar stel dat het verschil 3% is (wat ik betwijfel, maar ok) en je stookt per jaar 700 m3 voor je verwarming, dan is dat nog geen 14 euro per jaar. Mij teveel gepiel met een gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xylonite
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-12-2024

xylonite

Certified Prutser

Ik heb een Fibaro Wallplug waarvan het relais de laatste tijd steeds vaker niet werkt, de led ring gaat dan wel aan of uit met de schakelaar maar het relais schakelt niet zodat er stroom op blijft staan.
Voorheen werkte het om de plug even uit de muur te trekken en hem er weer in te stoppen, maar vanochtend werkte ook dit niet meer
Iemand hier ervaring mee, moet ik hem opsturen voor garantie of kan ik er nog iets anders aan doen?

MCSE, MCSA | http://www.linkedin.com/in/jeroens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Opsturen voor garantie, als de LED-ring wel reageert is het duidelijk dat hij wel gewoon wordt aangestuurd, dan moet er intern iets mis zijn. Ik weet niet of ze dezelfde relais gebruiken als in de in-wall modules, maar die geven afhankelijk van wat je ermee schakelt ook wel vaker problemen met het interne relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:39
Sla hem eens een paar keer goed hard opin je handpalm. Mijn nuon switch vertoonde vergelijkbaar gedrag, die doet het na deze "harde" reset al weer maanden prima :)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

je weet dat je daarmee alleen maar een slechte soldeerverbinding tijdelijk kunt oplossen?
als je nog garantie hebt zou daar gebruik van maken ipv de middeleeuwse methode;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xylonite

xylonite

Certified Prutser

Iemand enig idee wat er met EZHome aan de hand is, ze lijken van de aardbodem verdwenen, reageren niet op mails als ik bel krijg ik na 1x overgaan meteen een in gesprek toon. en als ik de in hetzelfde pand gevestigde Lako Electroworld bel heb ik hetzelfde?

De Fibaro Wallplug is daar besteld, dus garantie verhalen gaat denk ik wat lastig worden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 12:11
xylonite schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 13:19:
Iemand enig idee wat er met EZHome aan de hand is, ze lijken van de aardbodem verdwenen, reageren niet op mails als ik bel krijg ik na 1x overgaan meteen een in gesprek toon. en als ik de in hetzelfde pand gevestigde Lako Electroworld bel heb ik hetzelfde?

De Fibaro Wallplug is daar besteld, dus garantie verhalen gaat denk ik wat lastig worden :(
Het is echt verschrikkelijk. Die gasten zijn werkelijk onbereikbaar. In december vorig jaar poste ik hier op Tweakers ongeveer hetzelfde, zie deze post

Het schijnt vaker te gebeuren. Het is mij toch gelukt om telefonisch contact met ze te krijgen. Ze waren mijn pakketje gewoon vergeten te verzenden :X Ik bestel daar in ieder geval niets meer. Er zijn genoeg alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ik zou direct contact met Fibaro opnemen en je probleem uitleggen, kan me niet voorstellen dat ze daar moeilijk over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:25
xylonite schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 09:18:
Ik heb een Fibaro Wallplug waarvan het relais de laatste tijd steeds vaker niet werkt, de led ring gaat dan wel aan of uit met de schakelaar maar het relais schakelt niet zodat er stroom op blijft staan.
Voorheen werkte het om de plug even uit de muur te trekken en hem er weer in te stoppen, maar vanochtend werkte ook dit niet meer
Iemand hier ervaring mee, moet ik hem opsturen voor garantie of kan ik er nog iets anders aan doen?
Wat voor apparaat schakel je ermee? Als dit een apparaat is wat veel stroom verbruikt, of wat een grote inschakelpiek (koelkast, vriezer etc.) heeft dan kan het zijn dat het relais hierdoor blijft plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:50

HeroS

SmartHome Nerd

Inderdaad ezhome niet is te bereiken. Echt ongelooflijk dat ze nog bestaan. Zeer klant onvriendelijk bedrijf. Zelfs het personeel zegt dat beter niks kan kopen.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:53
Ik zou graag de (dubbele) inbouw wandcontactdozen van mijn nieuwe huis (staat er nog niet dus... is het nog puur theoretisch) gaan voorzien van Z-wave modules.
Alleen kan ik daar zo in mijn zoektocht weinig over ontdekken.

Ik heb inbouw-dimmers gezien, modules die een bestaande schakelaar omzetten in een Z-wave powered versie, hele schakelaars die je in 1x vervangt maar voor overige schakelingen zie ik alleen maar van die tussenstekkers.

Voor zaken die uit het zicht staan (droger, wasmachine) kan ik prima een tussenstekker gebruiken maar eigenlijk alles in de huiskamer zou ik liever gewoon weg willen werken.

Zijn er uberhaupt opties om inbouwstopcontacten (anders had ik net zo goed opbouw kunnen doen ;-) ) te voorzien van een Z-wave module en ze zo te kunnen aansturen en uitlezen? Hoe doen jullie dat?

Of stop je daar gewoon zo'n dimmer/toggle unit in die je anders in je lichtknop zou monteren? Of is dit sowieso een waardeloos plan en kan je beter gewoon tussenstekkers gebruiken? Groot hoeven ze natuurlijk niet te zijn, die van Fibaro passen ze gewoon samenin een DWCD.

[ Voor 14% gewijzigd door Sypher op 27-08-2014 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

HeroS schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:45:
Inderdaad ezhome niet is te bereiken. Echt ongelooflijk dat ze nog bestaan. Zeer klant onvriendelijk bedrijf. Zelfs het personeel zegt dat beter niks kan kopen.
Ja ik snap het niet. De website is nog gewoon live en je kunt bestellen als je niet beter weet!
Eigenlijk is het bijna oplichting... Je betaald van tevoren en je krijgt ze niet eens te pakken per mail of phone.
Je moet er bijna met een knokploeg heen:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:12
Sypher schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:50:

Zijn er uberhaupt opties om inbouwstopcontacten (anders had ik net zo goed opbouw kunnen doen ;-) ) te voorzien van een Z-wave module en ze zo te kunnen aansturen en uitlezen? Hoe doen jullie dat?

Of stop je daar gewoon zo'n dimmer/toggle unit in die je anders in je lichtknop zou monteren? Of is dit sowieso een waardeloos plan en kan je beter gewoon tussenstekkers gebruiken? Groot hoeven ze natuurlijk niet te zijn, die van Fibaro passen ze gewoon samenin een DWCD.
Nou achter elk wcd zou je een fibaro schakelaar kunnen stoppen maar of dat handig is moet je helemaal zelf beslissen.
Ik heb zelf wel geschakelde stopcontacten maar die gaan gelijk met de hoofdverlichting(dimbaar dmv zwave inbouw dimmer). De schakeldraad is in dit geval ook naar de vaste stopcontacten gelegd en ipv de bruine sluit je dan een zwarte draad aan. Zo heb ik bij elk dubbel stopcontact 1tje die normaal is en 1 die geschakeld is. Als je een fibaro module achter 1 wcd stopt kun je hem natuurlijk afzonderdelijk schakelen maar let wel op als je bijvoorbeeld een stofzuiger in een dimmer stopcontact stopt ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

The-Source schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 16:37:
[...]
let wel op als je bijvoorbeeld een stofzuiger in een dimmer stopcontact stopt ;)
Of de vriendin….tot 3x toe… (was een plugin met een zekering maar toch…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
45graden stopcontacten bieden wel een uitkomst ;)

• xylonite

xylonite

Certified Prutser

@ThinkPad ik schakel mijn tv kast ermee, het verbruik komt daar nooit boven de 250W dus die plug wordt minimaal belast.

@HvB83 ik ga inderdaad maar rechtstreeks contact opnemen met Fibaro, weet alleen niet of zij ook gebruik maken van de garantie termijn van 2 jaar, dit ding is bijna 1,5 jaar oud.

Jammer Dat EZHome zijn klanten zo behandeld, maar er zijn inderdaad genoeg alternatieven.

To be continued :)

[ Voor 12% gewijzigd door xylonite op 28-08-2014 09:40 ]

• DRuw

DRuw

Jammer van de transportkosten naar Polen..
gefeliciteerd trouwens xylonite!

• HvB83
Ach ja, zo zie je maar dat een mooie website niet alles zegt. Bij mijn leverancier ben ik tot nu toe altijd perfect geholpen wanneer er een garantiegevalletje was.

• xylonite

xylonite

Certified Prutser

Dank je wel Druw :),

De laatste bestellingen had ik ook al niet meer gedaan via ze omdat het al drama was.
De transportkosten naar polen zijn idd best hoog €19,- maarja ik koop er geen nieuwe plug voor.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:52
En via de/een officiele Nederlandse importeur?

• DRuw

DRuw

Die kunnen er niets mee omdat de order niet via hun is gegaan gok ik.
Ezhome bestelde volgens mij direct bij fibaro...
Er is geen Nederlandse importeur, dat zijn alle webshops volgens mij;)

• Dshop
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-10-2021
EZhome is gestopt en het bedrijf incl. website verkocht aan een andere partij.
Stuur de Wallplug maar naar mij dan los ik het voor je op.
xylonite schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 13:19:

• Dshop
@ Druw

Er zijn een aantal die direct bestellen bij Fibaro en een aantal bedrijven die via via bestellen.
Deze laatste categorie wordt niet vermeld op de FIbaro website en hier kun je dus niet rechtstreeks terecht voor garantie.
De officiële bepalingen van FIbaro eisen dat je het product terugstuurt naar Fibaro, echter werd hieronder al vermeld dat dit niet voordelig is.

Officieel mag je in NL geen garantie doorverwijzen naar de importeur, een (web)winkel mag echter wel de kosten mbt. de afhandeling van de garantie doorberekenen.

Het is aan de shop in kwestie om te bepalen hoe hiermee om te gaan.
DRuw schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 19:08:
Die kunnen er niets mee omdat de order niet via hun is gegaan gok ik.
Ezhome bestelde volgens mij direct bij fibaro...
Er is geen Nederlandse importeur, dat zijn alle webshops volgens mij;)

• DRuw

DRuw

Andere partij?
geen idee welke idioot die tent nu runt waarbij er nog zeer veel goede reviews zijn gegeven en dus iedereen gewoon zou kunnen kopen.
Gezien dit dus niet meer dezelfde shop is kun je dat toch niet zomaar legaal overkopen en de grond in runnen. Nog niet eens gesproken over de mensen die je daarmee dupeert.
Dit lijkt me links of rechtsom op een of andere manier strafbaar.

• Dshop
Geen idee wie het nu runt, de vorige eigenaars zijn er mee gestopt.
DRuw schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 20:06:
Andere partij?
geen idee welke idioot die tent nu runt waarbij er nog zeer veel goede reviews zijn gegeven en dus iedereen gewoon zou kunnen kopen.
Gezien dit dus niet meer dezelfde shop is kun je dat toch niet zomaar legaal overkopen en de grond in runnen. Nog niet eens gesproken over de mensen die je daarmee dupeert.
Dit lijkt me links of rechtsom op een of andere manier strafbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xylonite

xylonite

Certified Prutser

@Dshop Dank je wel, ik zoek van het weekend even het serienummer erbij en dan neem ik contact met je op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooner
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-08-2024
Hey,

Ik zou graag enkele zaken in m'n huis automatiseren, maar heb wat moeite om hieraan te beginnen.
Ik zal een voorbeeld geven van een van de zaken die ik zou willen doen, en ik vermoed dat veel andere dingen volgens dezelfde principes kunnen gebouwd worden.
Ik neem aan dat er misschien volledig voorgebakken systemen bestaan, maar ik zou graag wel een deel zelf bouwen (dat is tenslotte het leukste :))

Ik heb een aantal elektrische rolluiken, die ik graag zou aansturen vanop m'n computer. De rolluiken hebben nu een schakelaar met 3 standen: Omhoog, Uit, Omlaag

Ik zou dus tussen de schakelaar en de motor "iets" willen zetten, waarmee ik het signaal kan manipuleren en de lezen. Dit zou dan moeten gebeuren via wifi (of eventueel powerline, maar er is geen ethernet aansluiting mogelijk)

Ik heb een server beschikbaar in mijn netwerk, en de bedoeling is dat ik dan hierop een website zet van waar ik deze (en later andere dingen zoals licht, garagepoort, deurbel, ...) kan beheren.

Ik zou vooral willen weten wat die "iets" is :)

Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Als je het leuk vindt om "iets" te bouwen, dan kan je met Domoticz aan de slag, maar in feite zijn alle andere grote Z-wave controllers ook niet veel meer plug and play; overal zul je nog wekenlang avonden moeten spenderen om alles werkend te krijgen.

Er zijn wel alternatieven, maar dan zou ik voorstellen dat je je eerst in dit topic inleest, daar staat genoeg info in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Wat wil je dan precies zelf maken? De software of de hardware?

Voor hardware zou je bijv. iets zoiets als https://www.spark.io/dev-kits (mini-arduino met wifi) i.c.m. een relay-shield al een simpele internet-enabled aansturing kunnen maken. Je hebt dan geen enkel ander systeem nodig behalve dat stukje hardware en een wifi verbinding ;)

Er zijn echt legio mogelijkheden, maar je zult zelf moeten bedenken waar te beginnen. Schakelt de motor zelf uit als ie maximaal omhoog of omlaag is? Anders zul je daar ook nog een sensor voor nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooner
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-08-2024
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 14:18:
Wat wil je dan precies zelf maken? De software of de hardware?

Voor hardware zou je bijv. iets zoiets als https://www.spark.io/dev-kits (mini-arduino met wifi) i.c.m. een relay-shield al een simpele internet-enabled aansturing kunnen maken. Je hebt dan geen enkel ander systeem nodig behalve dat stukje hardware en een wifi verbinding ;)

Er zijn echt legio mogelijkheden, maar je zult zelf moeten bedenken waar te beginnen. Schakelt de motor zelf uit als ie maximaal omhoog of omlaag is? Anders zul je daar ook nog een sensor voor nodig hebben.
Ik wil voornamelijk de software kant zelf doen, zodat dit volledig moduleerbaar is.
De spark ziet er uit als een goede oplossing, maar ik zou het wel liever in mijn lokaal netwerk houden ipv nr de cloud te laten gaan.

De motor detecteert idd zelf wanneer hij moet stoppen, de schakelaar geeft enkel een signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
Kwestie van een Raspberry Pi (of Banana Pi voor meer power), een RaZBerry insteekkaartje (of een USB stick, voordeel is dat je die kunt verplaatsen naar opvolgers) en een Fibaro rolluik controller. :)

Hoef je ook niet te hannessen met hardware en kan je dat wel met de software doen. Er zijn talloze domotica pakketten op "de markt" zowel betaald als gratis of opensource. Zelf neig ik naar HomeGenie, die zag er wel goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Dshop, Druw, Xylonite, ect.

Sorry dat ik mij even in jullie gesprek meng, maar ik zie dat er wat zaken onduidelijk zijn met betrekking tot de Fibaro garantie en afwikkeling hiervan, de verkopers en wel of geen geliste verkooppunten.

Om de verhalen wat duidelijker te maken en onrust te voorkomen zal ik even wat opheldering geven:

Er zijn op dit moment 3 Fibaro importeurs/distributeurs in Nederland, dit zijn Smarttronix, Osec en JDK.
verder is er een distributeur in Duitsland welke ook levert aan nederlandse resellers.

De meeste webshops dus ook die op de Fibaro site gelist zijn, betrekken de producten van de Duitse distributeur. Doordat deze ook dropshipping aanbieden zal niet elke webshop dus ook daadwerkelijk fysieke voorraad aan hoeven houden waardoor het met een garantiegeval soms wat moeizamer kan verlopen.

De garantie afhandeling is in eerste instantie een zaak tussen de verkoper en koper, en de meeste verkopers gaan hier goed mee om. Het is echter wel zo dat de koper ten alle tijden recht heeft op de garantie van de fabrikant. In het geval van een geschil of een probleem kan een Distributeur inspringen, het is namelijk o.a. zijn taak ervoor te zorgen dat er geen problemen ontstaan die een negatieve impact kunnen hebben op de producten en merknaam.

Fibaro kan er namelijk niets aan doen dat er door een verkooppunt niet de service en garantie gegeven wordt die de consument mag verwachten van dit hoogwaardige product. Fibaro is op dit moment bezig om de verkooppunten te screenen en herzien om dit soort problemen te voorkomen.

EZhome (voormalig distributeur) heeft een geschil gehad met Fibaro en krijgt niet meer geleverd door Fibaro (ze zijn ook van de Fibaro site gehaald), dit zal uiteraard de nodige problemen kunnen geven met het afwikkelen van eventuele garantiegevallen.

Omdat het onzin is om ieder defect product individueel te gaan versturen naar Polen, kunt u in ieder geval bij JDK terecht voor uw garantie en probleem gevallen waar geen (correcte) ondersteuning door uw leverancier op gegeven wordt. Op deze manier krijgt de consument waar hij recht op heeft en kunnen toekomstige kopers beschermd worden door de slechte ondersteuningspunten in kaart te brengen en hier tegen op te treden.

Hopende hiermee een en ander duidelijk gemaakt hebben betreffende de garantie en afwikkeling van de Fibaro producten, mocht je nog vragen en of opmerkingen hebben dan kan je mailen naar info@jdkholding.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dshop
Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 13:13:
@ Dshop, Druw, Xylonite, ect.

Sorry dat ik mij even in jullie gesprek meng, maar ik zie dat er wat zaken onduidelijk zijn met betrekking tot de Fibaro garantie en afwikkeling hiervan, de verkopers en wel of geen geliste verkooppunten.

Om de verhalen wat duidelijker te maken en onrust te voorkomen zal ik even wat opheldering geven:

Er zijn op dit moment 3 Fibaro importeurs/distributeurs in Nederland, dit zijn Smarttronix, Osec en JDK.
verder is er een distributeur in Duitsland welke ook levert aan nederlandse resellers.
Beste Smartcontrol, ik ben van mening dat jouw informatie niet geheel correct is. er zijn meer bedrijven die rechtstreeks bij Fibaro inkopen dan de door jou genoemd 3 ondernemingen.
Als eerste Fibaro wederverkoper in Nederland houden wij al sinds de eerste producten voldoende voorraad voor zowel de verkoop aan de consument alsmede verkoop aan de installateur en andere webshops.

[ Voor 0% gewijzigd door teacher op 31-08-2014 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^ Volgens mij verkoopt een distributeur niet rechtstreeks aan de consument. En als ik jouw omschrijving zo lees doen jullie dat wel ;) Misschien dat er vanuit dat oogpunt gekeken is.

Vind het wel vreemd dat een distributeur(JDK) in een woonhuis is gevestigd :P

PS je bent overigens een [ /quote] tag vergeten

[ Voor 12% gewijzigd door The-Source op 31-08-2014 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

@smartcontrol: Wat maakt iemand naar jouw idee een importeur/distributeur?
Wat ik niet snap van de 3 die je noemt is dat JDK ineens nieuw op de lijst staat en volgens hun eigen site maar 1 verkooppunt te hebben en dat is Bol.com. Als het echt een importeur zou zijn lijkt mij dat alle namen overeenkomstig met de Fibaro site lijst erop zouden staan.
Als je die bol.com vervolgens verder bekijkt kom je op smartcontrolshop.com en laat die nou net op hetzelfde adres staan als JDK... Die/jullie leveren dus gewoon B2C wat jouw post dus eigenlijk een soort van reclame maakt... en dat voor een eerste post...

Dshop had al aangegeven dit ook op te kunnen lossen en ik durf te wedden dat als je contact opneemt met Wirelesswonen, Robbshop, Hashop of een van de anderen op de fibaro lijst je ook prima terecht kunt.

edit: Wij leveren uitsluitend aan Installateurs en Bedrijven welke affiniteit hebben met Draadloze Domotica of hiermee willen beginnen. aldus JDK... maar ook Smartcontrolshop...

[ Voor 14% gewijzigd door DRuw op 31-08-2014 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coase
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 10:11
Ik zit met de volgende situatie en ik weet niet goed welk systeem (homewizard, domoticz, homeseer...) te kiezen:

Het enige wat ik nu momenteel wil, is dat deze hue lampen op een bewegingssensor aan/uit gaan met een bepaalde kleur tijdens een bepaald tijdstip. + rookmelders die een mailtje of sms kunnen sturen

Dus bijvoorbeeld:
6:00 uur tot 10:00 uur => beweging? ja => rood licht springt aan voor 10 min
11:00 uur tot 17:00 uur => beweging? ja => groen licht springt aan voor 10 min

Ik heb reeds dus de HUE + bridge, en ik heb ook een XBMC (BBG van november 2013)(reviews: Desktop Best Buy Guide: november 2013) + readyNAS draaien die ik enkel aanzet wanneer ik films / series bekijk.

Welke domotica oplossing kan mij het beste helpen? Mij lijkt de homewizard de beste keuze hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik zou beginnen met een systeem kiezen waar plugin+eventuele extra hard/software het goedkoopste is. Homeseer gaat dan al afvallen kan ik je wel vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

Ermo

the syntax is painful...

voor basis beveiliging van mijn huis, beweging, sirene, camera, rook en voor het aansturen van lampen via een iphone / ipad wil ik het fibaro systeem aanschaffen.

is dit volgens jullie de juiste keuze?

was eerder van plan de eminent em8610 te kopen, maar dat is eigenlijk alleen alarm. die domotica aanvulling lijkt me eigenlijk wel de extra investering waard.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

heb je ook naar de vera en domoticz gekeken?
Ik zou zelf altijd mijn alarm loskoppelen van mijn domotica, wellicht met signalen die ze van elkaar interpreteren maar combineren gaat mij persoonlijk te ver.
Je hebt systemen die op de HC2 of Vera aangesloten kunnen worden weet ik maar ff niet uit mijn hoofd welke.
Als je echter het gehele assortiment van Fibaro in gedachten hebt kun je het inderdaad ook allemaal bij 1 merk houden, dat heeft ook zo zn voordelen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

De hc2 is een prima systeem. Het alarm gedeelte is alleen wat beperkt. HvB83 kan je daar alles over vertellen.

Heb zelf een Zipabox:
http://www.domotica-blog.nl/post/review-zipato

Ben nu toevallig bezig een guide/review aan het aan het maken van het Alarm systeem.

Vera en Domoticz/Vera moet je zelf iets meer doen om het werkend te krijgen. Andere systemen zijn wat meer af maar wil je meer dan moet je alsnog zelf aan de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik ben zelf ook voorstander van gescheiden systemen mede vanwege het toch in bedrijf zijn bij stroom uitval. Dat je eventueel koppelingen maakt moet je natuurlijk zelf weten. Heb zelf ingeschakeld en inbraak status terug gemeld naar mijn homeseer staan. Overigens emailt mijn alarm mij ook met alle overige meldingen. En ik zou mijn homeseer ook kunnen instellen dat hij de email ook leest en aan de hand van de omschrijving een actie uitvoert. Primaire acties als detectie en aansturen van signaalgevers doet mijn alarm. Extra functies worden door domotica aangestuurd.

• Sypher
Kwestie van je domotica-controller (en evt alarmpaneel) achter een UPS hangen zou je zeggen?
Beetje zonde om twee losse systemen te hebben die lang niet altijd samenwerken of dat je met dubbele sensoren zit.

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

Ermo

the syntax is painful...

Bedankt voor de reacties, HeroS ben benieuwd naar jouw review. Die zal ik dan maar ff afwachten.
Heb sinds deze week de Toon van Eneco en wilde daarnaast de Eminent halen. Middels dit forum kwam ik erachter dat het wellicht beter is om alles van Fibaro te nemen (jammer van de Toon maarja). Voor het alarm gaat het me puur om bewegingssesnoren en rook / gas. Later misschien een camera, dat kattenoog van figaro is wel heel mooi...

Ik denk sowieso dat de 'light' variant voor mij voldoende is....

[ Voor 7% gewijzigd door Ermo op 04-09-2014 14:13 . Reden: aanvulling ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

The-Source schreef op woensdag 03 september 2014 @ 23:19:
Ik ben zelf ook voorstander van gescheiden systemen mede vanwege het toch in bedrijf zijn bij stroom uitval. Dat je eventueel koppelingen maakt moet je natuurlijk zelf weten. Heb zelf ingeschakeld en inbraak status terug gemeld naar mijn homeseer staan. Overigens emailt mijn alarm mij ook met alle overige meldingen. En ik zou mijn homeseer ook kunnen instellen dat hij de email ook leest en aan de hand van de omschrijving een actie uitvoert. Primaire acties als detectie en aansturen van signaalgevers doet mijn alarm. Extra functies worden door domotica aangestuurd.
De sensoren, alarmlichten, sirene en communicatiesystemen in jouw alarmsysteem blijven allemaal werken bij stroomuitval?

Een domoticasysteem kan ook robuust zijn als er stroomuitval is, maar dan moet je het wel goed aanpakken en er ook voor zorgen dat alle apparaten die voor input en output en de communicatieapparatuur zoals router en modem achter een ups zitten om voor een internetverbinding te zorgen.

Overigens heb ik sinds afgelopen maandag weer een Fibaro double relay switch waarvan één relais vast zit. Het blijft junk. Het relais dat vast zit heeft de zwaarste last van alle relais die ik heb, er hangt een 24V-voeding aan waar een batterij led-drivers achter zitten die ik schat zo'n 250W vermogen afnemen (relais is rated voor 1,5 kW).

• The-Source
Femme schreef op donderdag 04 september 2014 @ 14:22:
[...]

De sensoren, alarmlichten, sirene en communicatiesystemen in jouw alarmsysteem blijven allemaal werken bij stroomuitval?
Simpel gezegd, ja en overigens ook een uurtje of 14 op eigen bewaakte! accu. Alarm systeem meet namelijk zelf of de accu nog goed is.
Een 12v pir welke gevoed word door de ccs verbruikt in rust 10mA en in alarm 13mA. En als ik een stroom meting doe is het opgenomen stroom in rust 400mA en in alarm 1A,heb vrij zware sirene eraan maar deze gaat maar maximaal 1 minuut af (ten zij op nieuw geactiveerd word) en flitser blijft tot aan reset geactiveerd en die verbruikt gemiddeld 100mA
Een domoticasysteem kan ook robuust zijn als er stroomuitval is, maar dan moet je het wel goed aanpakken en er ook voor zorgen dat alle apparaten die voor input en output en de communicatieapparatuur zoals router en modem achter een ups zitten om voor een internetverbinding te zorgen.
Modem en router zitten niet achter UPS want als ik niet thuis ben is er ook niemand die even makkelijk wat voor mij kan beteken en sms / mail kijk ik ook niet continu op. Zou via tasker wel een script kunnen maken die mij telefoon zelfs uit de stille stand kan halen maar in een kelder heb je nog steeds geen bereik ;)

En bij stroom uitval verlichting schakelen lijkt mij vrij lastig :P maar bij brand ja dan kan op voorhand alles aanzetten wel voordelen geven.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Led drivers zorgen vaak voor een piekspanning waar de fibaro niet goed tegen kan. Gewone relais gaan ook vaak vonken als je er een led driver aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Goedkoop?
Damn...
Wel hippe gadget;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Mocht je het gemist hebben:
YouTube: Fibaro magic scenes

Fibaro Magic Scenes! (ifttt.com :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Net als bij zipato en domoticz.
Nu de vera nog met hun nieuwe UI straks en dan hebben ze het allemaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ach die magic scenes is leuk gemaakt maar ik zie niet 1 2 3 voorbij komen dan je meerdere if's gecombineerd wil hebben en misschien wel een combinatie van AND/OR if statements. Ik miste het niet bij mijn Vera omdat ik het met code oploste. Maar nu met Homeseer zijn vrij grote scenes zonder code goed mogelijk.
scene Homeseer
Neemt niet weg dat het nog steeds niet aan mijn volledige wens kan voldoen :X maar dat ligt misschien meer dat ik soms wat bijzonders wil wat afwijkt van een normale scene :P
Zo ben ik op mijn gemak (lees wanneer ik zin heb ;) ) ook een lua script aan het omzetten naar VB.net. En moet zeggen dat het toch meer afwijkt dan dat ik zou willen. Maar heb het wel werkend :)
Lua:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
-- eerst bepalen welke dag het is
local t = os.date('*t')
local Hdag = t.wday -- Hdag is huidige dag
local dag = "vandaag"

-- zondag = dag 1 zaterdag = dag 7

if Hdag == 1 then
  dag = "zondag"
  elseif Hdag == 2 then
    dag = "maandag"
    elseif Hdag == 3 then
      dag = "dinsdag"
      elseif Hdag == 4 then
        dag = "woensdag"
        elseif Hdag == 5 then
          dag = "donderdag"
          elseif Hdag == 6 then
            dag = "vrijdag"
          else
            dag = "zaterdag"
end
-- weerbericht site laden

local status, weer = luup.inet.wget("http://www.weermorgen.nl/nederland/amersfoort", 10)
local start = 1
local einde = 2

start = string.find(weer, "Het weer " .. dag)
einde = string.find(weer, "De windsnelheid", start)
einde = einde - 2

local tekst = "tekst"
local tekstv2 = "tekst"
local regenstart = 1
local regeneinde = 2
local TekstEEN = "twee"
regenstart = string.find
tekst = string.sub (weer, start, einde)
regenstart = string.find(tekst, "komma")
regeneinde = string.find(tekst, "milimeter")
regenstart = regenstart -1
regeneinde = regeneinde -1
TekstEEN = string.sub(tekst, regenstart -3, regenstart)
if TekstEEN == "een" then
  tekstv2 = string.sub(tekst, 1, regenstart-3)
  tekstv2 = tekstv2 .. "één"
else
  tekstv2 = string.sub(tekst, 1, regenstart)
end

tekstv2 = tekstv2 .. string.sub(tekst, regeneinde)
tekst = string.gsub (tekstv2, " ", "-")

-- luup.variable_set("urn:upnp-org:serviceId:VContainer1","Variable4", start,119)
-- luup.variable_set("urn:upnp-org:serviceId:VContainer1","Variable5", TekstEEN,119)

luup.inet.wget("http://www.vera.nl/weer.php?weer=" .. tekst)

Wordt dan...
Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
Imports System.IO
Imports System.Net
Imports System.Text
sub Main(parm as object)

Dim Hdag As Integer
Dim start As Integer
Dim einde As Integer
Dim aantal As Integer
Dim regenstart As Integer
Dim regeneinde As Integer

Dim dag AS String
Dim tekst AS String
Dim tekstv2 AS String
Dim TekstEEN AS String
' weerbericht site laden
Dim webClient As New System.Net.WebClient
Dim weer As String = webClient.DownloadString("http://www.weermorgen.nl/nederland/amersfoort/")

start = 1
einde = 2

' eerst bepalen welke dag het is
' zondag = dag 1 zaterdag = dag 7
Hdag = Weekday(now())

If Hdag = 1 then
  dag = "zondag"
  elseif Hdag = 2 then
    dag = "maandag"
    elseif Hdag = 3 then
      dag = "dinsdag"
      elseif Hdag = 4 then
        dag = "woensdag"
        elseif Hdag = 5 then
          dag = "donderdag"
          elseif Hdag = 6 then
            dag = "vrijdag"
          else
            dag = "zaterdag"
End If

start = weer.IndexOf("Het weer " & dag)
einde =  weer.IndexOf("De windsnelheid", start)
einde = einde - 2
aantal = einde - start

tekst = "tekst"
tekstv2 = "tekst"
regenstart = 1
regeneinde = 2
TekstEEN = "twee"

tekst = weer.SubString(start-1, aantal)
regenstart = tekst.IndexOf("komma")
regeneinde = tekst.IndexOf("milimeter")
regenstart = regenstart -1
regeneinde = regeneinde -1

TekstEEN = tekst.SubString(regenstart -3, 3)

if TekstEEN = "een" then
  tekstv2 = tekst.SubString(1, regenstart-3)
  tekstv2 = tekstv2 & "één"
else
  tekstv2 = tekst.SubString(1, regenstart)
End If

tekstv2 = tekstv2 & tekst.SubString(regeneinde+1)
tekst = ""
tekst = replace(tekstv2, " ", "-")

hs.WriteLog("script debug: ", tekst)  'tekst van weerbericht ook tonen in log
Dim WeerBericht As String = webClient.DownloadString("http://www.vera.nlweer.php?weer=" & tekst)
End Sub

Ja het aanmaken van variabelen kan in 1 regel maar had wat debug probleempjes waardoor ik ze eerst maar even apart heb gezet. Grote verschil waar mee ik in de fout ging is dat lua en vb.net een hele andere counter aanhoud van character positie. Als je een start waarde mee geeft dan geeft deze nog steeds de totaal positie vanaf het begin aan en niet vanaf de start positie. Een output van +/-300 karakters werd zo 6500 karakters :F

[ Voor 82% gewijzigd door The-Source op 05-09-2014 21:54 . Reden: code verschillen toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:29

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

The-Source schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 21:40:
Ach die magic scenes is leuk gemaakt maar ik zie niet 1 2 3 voorbij komen dan je meerdere if's gecombineerd wil hebben en misschien wel een combinatie van AND/OR if statements. Ik miste het niet bij mijn Vera omdat ik het met code oploste. Maar nu met Homeseer zijn vrij grote scenes zonder code goed mogelijk.
[afbeelding]
Neemt niet weg dat het nog steeds niet aan mijn volledige wens kan voldoen :X maar dat ligt misschien meer dat ik soms wat bijzonders wil wat afwijkt van een normale scene :P
Zo ben ik op mijn gemak (lees wanneer ik zin heb ;) ) ook een lua script aan het omzetten naar VB.net. En moet zeggen dat het toch meer afwijkt dan dat ik zou willen. Maar heb het wel werkend :)

[...]

Ja het aanmaken van variabelen kan in 1 regel maar had wat debug probleempjes waardoor ik ze eerst maar even apart heb gezet. Grote verschil waar mee ik in de fout ging is dat lua en vb.net een hele andere counter aanhoud van character positie. Als je een start waarde mee geeft dan geeft deze nog steeds de totaal positie vanaf het begin aan en niet vanaf de start positie. Een output van +/-300 karakters werd zo 6500 karakters :F
Hoe doe je dat, The time is before ..., ik heb die keuze niet in mijn HomeSeer? Mis dat behoorlijk. :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Beekforel schreef op zondag 07 september 2014 @ 13:06:
[...]

Hoe doe je dat, The time is before ..., ik heb die keuze niet in mijn HomeSeer? Mis dat behoorlijk. :s
Ik gebruik HS3 misschien dat het daar door komt. Maar ik heb de volgende opties bij een event:
Tijd selectie events

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:29

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

The-Source schreef op zondag 07 september 2014 @ 13:14:
[...]

Ik gebruik HS3 misschien dat het daar door komt. Maar ik heb de volgende opties bij een event:
[afbeelding]
Ik heb ook HS3. Bij mij zijn dit de opties:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7LprXOWznJfz7kqgYwwQihtW/full.png

8)7

Ah, bij een tweede IF heb ik meer opties. Even verder klussen!

[ Voor 6% gewijzigd door Beekforel op 07-09-2014 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou vandaag toch even mijn laatste zwave apparaten overgezet. Zag er nogal tegen op om mijn wandzender opnieuw in te leren (ging de vorige keer ook niet soepel (3 jaar geleden :P )
Nou resetten gaat precies volgens handleiding
En include na wat stoeien ook wel, maar dan de associatie :S
Handleiding zegt:
1. Triple click Association button.
2. Triple click Inclusion for assigning an association or Exclusion for removing an
association.
3. Single or double click the DOWN or UP Button to device which association the target device shall be
associated to (single click group or double click group)
4. Issue a Node Information Frame from the target device. This is usually done by single or triple click a
button. Please refer to the manual of this device how to issue a NIF.
Maar werkelijk was het 3x de UP knop bedienen en daarna de NIF zenden van het apparaat wat je wilt koppelen. Toch lekker z'n handleiding 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:55
Ik ge een poging wagen om me in te lezen (ben al een aardig eind gekomen, maar merk dat het een vrij hoog tweakers gehalte heeft en voel me dan toch wel wat dommig) en wil binnenkort m'n huis gaan voorzien van Domotica.

Ik heb nu op diverse plekken in mijn huis KAKU schakelaars / dimmers / deurbel en daarbij ook nog een aantal Conrad stopcontact schakelaars (geen idee welk protocol zij hebben, maar heel misschien kan ik die nog wel gebruiken) en 1 WEMO schakelaartje die ik hiermee niet kan gebruiken, maar waar ik wel de buitenverlichting mooi mee kan schakelen via IFTTT.

Ik zat/zit te denken aan een Homewizard, eigenlijk omdat dat wel prima schijnt te werken. ook icm. KAKU. Maar....ik lees over 1-weg communicatie zowel voor de Homewizard als voor de KAKU schakelaars en wil me nu niet al gaan beperken. Vervolgens begon ik al enthousiast te worden bij een artikel over de Raspberry Pi met Domoticz. Dit schijnt ook prima te werken met KAKU en met een extra module erbij zou ook andere hardware (op 800Mhz?) aangestuurd kunnen worden. Ohja, op termijn misschien een camera moet ook tot de opties behoren. Daarnaast zou het mooi zijn als e.e.a. gecombineerd kan worden met berichten die ik gestuurd krijg als er een bepaald contact wordt verbroken nadat ik het huis heb verlaten (en er niemand meer in huis aanwezig is). Als ik thuis kom, dat dan de verlichting in de hal aanspringt, enz. enz. Dus met events enz.

Eigenlijk zoek ik iemand die mij een zetje in de goede richting wil geven met een paar steekhoudende argumenten: Homewizard of zelfbouw met de Raspberry Pi (en met welke extra's precies) ? In het geval van de laatste: is het voor de vrouw des huizes allemaal ook goed te begrijpen c.q. aan te sturen als er iets anders moet? We hebben allebei een iPhone / iPad's en er draait een NAS 24/7 waarop misschien ook e.e.a. geïnstalleerd kan worden mits er repositories voor zijn. Ik hoop op wat handige tips, en zoals gezegd, een duwtje in de juiste richting,,,,,

[ Voor 8% gewijzigd door M.v.Veelen op 09-09-2014 12:01 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Je moet eerst een budget indicatie hebben.

Daarna kun je kijken wat mogelijk is met je budget en of dat overeen komt met je wensen. Al dan niet voor een oplossing kiezen welke je later kunt uitbreiden naar je wensen toe. Als je nu al veel kaku hebt en later naar bijvoorbeeld z-wave toe wilt gaan dan zou ook voor een oplossing kiezen waar beide is mogelijk is ( vaak een standaard z-wave controller met uitbreiding voor o.a. kaku zoals een rfxcom )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Dat is dan icm een Raspberry Pi met zo'n Zwave dongle toch? Het budget is inderdaad iets om rekening mee te houden, maar een starterskit van de Homewizard is ook al 239,00 en ik weet dat je er dan nog niet bent. Ik reken dus idd wel op 3/4 honderd om mee te beginnen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 12:36
Voor je huidige KAKU een RFXCOM(RFXTRX433E voor als je evt ook somfy wilt/hebt), Raspberry PI icm zwave dongle voor zwave en volgens mij kan je met domoticz dat wat je wil.
Dan zit je volgens mij met ca 200 wel goed.
Voor Domoticz heb je iPhone en android-apps en zit je goed.
Verder geen ervaring met domoticz, maar hoor er goede verhalen over en de main dev loopt hier ook ergens rond ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Loekie op 09-09-2014 13:55 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
M.v.Veelen schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 13:37:
Dat is dan icm een Raspberry Pi met zo'n Zwave dongle toch? Het budget is inderdaad iets om rekening mee te houden, maar een starterskit van de Homewizard is ook al 239,00 en ik weet dat je er dan nog niet bent. Ik reken dus idd wel op 3/4 honderd om mee te beginnen.
Met HomeWizard sluit je de mogelijkheid om naar z-wave over te stappen al uit ;)
Ik zou persoonlijk wel voor een RFXcom oplossing gaan. En of dat nou met een Vera of met een Pi is moet je zelf beslissen. Met de vera heb je al wel een kant en klare oplossing voor z-wave maar als je daar een RFXcom bij moet kopen zit je om en nabij de 300 als aankoop maar dan ben je wel redelijk goed gedekt voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Euh, wat is een Vera? Kijk, met de Homewizard sluit ik inderdaad al zaken uit en ben ik toch rond de 250,- kwijt. Dan liever iets erbij leggen en niets/minder uitsluiten. Alleen: wat is dan een beetje gebruikersvriendelijk en kan ik gebruiken met events e.d. zoals ik heb beschreven?

Edit: ik heb even gekeken naar de schakelaars die ik nog had liggen en die ik ooit bij Conrad heb besteld en daar staat op dat deze op 433MHz werken. Type: RS-200 (al kan ik er verder helemaal niets meer over vinden).

Afbeeldingslocatie: http://www.ezcontrol.de/images/funkschaltsystem/rs200.jpg

Het zou dus heel goed kunnen dat ik deze kan blijven gebruiken....dat zou mooi zijn zeg!

[ Voor 41% gewijzigd door M.v.Veelen op 09-09-2014 18:51 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Denk dat je het meer zo moet zien:

Domoticz
>> Minder plug en play >> Heel veel mogelijk

Homewizard
>> Plug en play >> Beperkte mogelijkheden

Vera
>> Redelijk plug en play >> Veel mogelijkheden/deels zelf uitzoeken

Zipabox/hc2
>> Plug en play >> Meer mogelijkheden dan homewizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 12:11
Zijn er hier meer Tweakers die de nieuwste beta fw van Fibaro geprobeerd hebben? Ik heb echt het idee dat het vol bugs zit. Sowieso werken al mijn LUA scripts niet meer. Wat hele eenvoudig blokken scenes doen het nog wel. Heb een beetje zitten spelen met die magic scenes, behalve dat het functioneel weinig toevoegt, krijg ik het eigenlijk niet eens aan de praat.

En weet iemand of er al wat bekend is van V4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-09 12:10
M.v.Veelen schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 11:56:

Eigenlijk zoek ik iemand die mij een zetje in de goede richting wil geven met een paar steekhoudende argumenten: Homewizard of zelfbouw met de Raspberry Pi (en met welke extra's precies) ? In het geval van de laatste: is het voor de vrouw des huizes allemaal ook goed te begrijpen c.q. aan te sturen als er iets anders moet? We hebben allebei een iPhone / iPad's en er draait een NAS 24/7 waarop misschien ook e.e.a. geïnstalleerd kan worden mits er repositories voor zijn. Ik hoop op wat handige tips, en zoals gezegd, een duwtje in de juiste richting,,,,,
Dat een redelijke Wife Acceptance Factor belangrijk is kan ik onderschrijven. Tip: zorg ervoor dat de bediening altijd rechtstreeks tussen schakelaars en actuators (switches) loopt. Dus als de centrale eruit ligt moet je altijd via de schakelaar de lampen nog aan en uit kunnen zetten. Bij zowel de Homewizard als de Zipabox heb ik situaties meegemaakt waarbij de centrale niet goed werkte en dan is het belangrijk dat de bediening blijft werken. Dus niet de situatie dat de schakelaar de centrale aanstuurt en de centrale de switch. Bediening via de Iphone is leuk maar is binnenshuis niet altijd handig.

Homewizard heeft bij mij jaren goed gewerkt en heeft veel mogelijkheden gekregen. Wel blijft 433 (Kaku) meer storingsgevoelig (bijvoorbeeld als de batterijen van het weerstation op zijn) en schakelmateriaal is minder goed zelf te kiezen. Inbouwmodules werken, maar werken de status in de centrale niet bij.

Sinds ik zwave heb, werkt het allemaal stabieler. Status van de apparaten klopt en door de mesh techniek heb ik betere ontvangst in het hele huis. Maar als je ziet wat je ongemerkt uitgeeft aan devices is dat wel een klein vermogen.

Ik zou overigens niet kijken naar een 433 schakelaar die je nog hebt liggen. Het is meer een principiële beslissing wat je in de komende tijd wil gaan doen. Bij alle kosten valt de kosten van één stopcontact al snel weg.

[ Voor 5% gewijzigd door Anjos op 09-09-2014 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
@Anjos: wat heb jij zoal staan dan? Ik vind het toch wel erg handig dat er een terugkoppeling is eigenlijk, dus dat de status altijd klopt.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Micasaverde Vera Zwave Controllers; Ervaringen en Vragen
[afbeelding]

Het zou dus heel goed kunnen dat ik deze kan blijven gebruiken....dat zou mooi zijn zeg!
Heb zelf mijn vera net afgekoppeld (is voor overname beschikbaar, is een Vera 2) maar volgens mij is er wel een IFTTT koppeling mogelijk verder heb je ook kant en klare app waarmee je scenes kunt starten of voor een scene kun je ook aangeven.. als het donker is (zonsondergang) doe dan lampje aan. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door The-Source op 09-09-2014 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 15:15

Tim Schuhmacher

abasios

Maar volgens mij kunnen we wel stellen dat je veel tijd kwijt bent met welke oplossing je ook kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
M.v.Veelen schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 21:45:
@Anjos: wat heb jij zoal staan dan? Ik vind het toch wel erg handig dat er een terugkoppeling is eigenlijk, dus dat de status altijd klopt.
Als je terugkoppeling wilt dan kom je al snel op z-wave en valt de Homewizard af.
Huidige opstelling van mij is een Zipabox (zwave) met 433 module (www.zipato.com) met Fibaro inbouwmodules en Duwi inbouwschakelaars, Kaku schakelaars en switches en diverse beweging en deursensors van o.a. Fibaro. De kaku spullen zijn overgebleven uit de homewizardtijd.

Op zich nu tevreden over de werking van de Zipabox. De eerder genoemde Vera met RFX is een goed alternatief hiervoor met meer mogelijkheden voor de 433 (waaronder kaku). Ik zie echter met regelmaat programmeertaal langs komen wat het ongetwijfeld flexibeler maakt maar ook weer iets is waar je tijd in moet willen steken.

Edit: goede review van Zipabox: http://www.domotica-blog.nl/post/review-zipato

[ Voor 4% gewijzigd door Anjos op 10-09-2014 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
Tim Schuhmacher schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 22:34:
Maar volgens mij kunnen we wel stellen dat je veel tijd kwijt bent met welke oplossing je ook kiest.
Eens, je krijgt er een hobby bij :)
Overigens is e.e.a. wel afhankelijk van je wensen. Voor een eenvoudige opstelling met switches en schakelaars van z-wave heb je e.e.a. snel werkend. Zowel met Vera als met Zipabox.
Maar je ziet steeds meer (zinnige en onzinnige) mogelijkheden en dan begint de pret (of soms frustratie)

• M.v.Veelen
Altijd leuk, zo'n hobby erbij :) Maar....die gewenste terugkoppeling...ik begrijp dat dit met de modules van KAKU toch al niet mogelijk is ivm het X10 protocol dat ze gebruiken, of heb ik dat verkeerd begrepen? In dat geval kan ik natuurlijk wel van alles willen, maar is het belangrijker wat er nu kan. Ik heb de review gelezen over de Zipabox en het ziet er goed uit, maar ben toch wel wat huiverig voor de afhankelijkheid van de Zipato servers. Al is het dan tegenwoordig beter, hoe zit dat over 2 jaar? Ik hoef niet zo nodig zelf te programmeren, een fraaie gui waarin ik eenvoudigweg wat (complexe) scenes/events kan maken is prima. Het is lastig en ik weet gewoonweg niet wat de juiste keuze is in mijn geval. Het uitzoeken op zichzelf is al een hobby te noemen :s

¯\_(ツ)_/¯

• Rednas33
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-05 22:13
M.v.Veelen schreef op woensdag 10 september 2014 @ 07:44:
Altijd leuk, zo'n hobby erbij :) Maar....die gewenste terugkoppeling...ik begrijp dat dit met de modules van KAKU toch al niet mogelijk is ivm het X10 protocol dat ze gebruiken, of heb ik dat verkeerd begrepen? In dat geval kan ik natuurlijk wel van alles willen, maar is het belangrijker wat er nu kan. Ik heb de review gelezen over de Zipabox en het ziet er goed uit, maar ben toch wel wat huiverig voor de afhankelijkheid van de Zipato servers. Al is het dan tegenwoordig beter, hoe zit dat over 2 jaar? Ik hoef niet zo nodig zelf te programmeren, een fraaie gui waarin ik eenvoudigweg wat (complexe) scenes/events kan maken is prima. Het is lastig en ik weet gewoonweg niet wat de juiste keuze is in mijn geval. Het uitzoeken op zichzelf is al een hobby te noemen :s
Je bent niet afhankelijk van de zipato servers. De rules draaien lokaal op je zipabox. Alleen de rule generator gaat via de cloud servers van zipato. Ik heb ook z'n box en ben er ook tevreden mee. Vooral de puzzle rule generator is gemakkelijk om snel iets te maken.

• M.v.Veelen
Helder. Zo'n Zipabox, heeft die nog voordelen tov. een Raspberry Pi met extra module? Of is het juist andersom (ivm. de prijs)?

¯\_(ツ)_/¯

• DRuw

DRuw

Tja, ik zal heel voorzichtig zeggen dat ik hem niet aanraad...
de mogelijkheden zijn er wel degelijk maar het is nog steeds niet duidelijk wat er nu betaaldienst gaat worden en voor alle ondersteuning ben je afhankelijk van Zipato.
Om een voorbeeld te noemen heb je de rf433 module welke een hoop ondersteund maar hij red het niet t.o.v. een rfxcom. die heeft gewoon zijn eigen dedicated ondersteuning en is gewoon bulletproof zegmaar.
Ik heb zelf ook enkele zwave modules die gewoon niet werken bij mij (en wel bij anderen met een zipabox) en ik kreeg gewoon het botte response dat hij officieel niet word ondersteund en de andere gebruikers mazzel hadden en ik pech had. Naar mijn idee is de way-to-go op dit moment een pi met domoticz met aeon stickof razberry en rfxcom om een multiplatform te hebben, met als 2e een vera. op 3 de zipabox en de fibaro op 4, puur door de prijs en de apple-mentaliteit...
gewoon mijn mening, denk er gerust anders over;)

• M.v.Veelen
Dank voor je eerlijke antwoord. Ik wil zo min mogelijk afhankelijk zijn en zeker niet voor bepaalde zaken nog een abonnement hoeven af te sluiten. Dan is het dus eigenlijk goed nadenken of de gui voor zo'n Pi handig genoeg is en door mij goed te doorgronden is. Vwb de prijs is het volgens mij ook nog interessanter in eerste instantie?

¯\_(ツ)_/¯

• HvB83
De controller is in verhouding maar een zeer beperkt deel van de investering in een domotica-installatie. Maar zelfs los daarvan zou ik als HC2-gebruiker op dit moment aanraden om met Domoticz te starten; de ontwikkeling gaat ontzettend snel en de input van gebruikers wordt enorm goed verwerkt. Je snapt bijna niet hoe die professionele clubs die ervan moeten leven, met ongetwijfeld veel grotere developmentteams, het niet in dit tempo kunnen bijhouden.

• M.v.Veelen
Dat is dus al 2 vóór een Raspberry Pi met extra module :-) ?

¯\_(ツ)_/¯

• CyBeRSPiN
Heeft natuurlijk ook het hoogste tweakers-gehalte: alles zelf (kunnen) doen en open source ;)

• M.v.Veelen
Mja, ik ben er wel redelijk uit dan nu. Ik hou ook wel wat van tweaken en ben niet bang om wat uit te zoeken. Daarnaast denk ik dat mijn vrouw ook gewoon de boel kan bedienen via de bestaande knoppen en kan er op termijn worden gekeken naar andere schakelaars/dimmers ineen setje gezien voor 169,00 :

Raspberry Pi type B+ inclusief de RfxCom USB 433MHz Transceiver, alle benodigde accessoires (voeding, behuizing, 8GB Class 10 micro SD kaart met SD adapter, Domoticz geinstalleerd, HDMI kabel, netwerkkabel)

Als ik hier de plan mis mee sla, dan hoor ik dat liever vooraf natuurlijk :) !

Edit: ik lees net dat de RfxTrx433 uit productie gaat en dat deze wordt vervangen door de RfxTrx433E (bron: KLIK), dus mss beter om e.e.a. los te bestellen (heb al een adapter, HDMI kabel en netwerkkabel dus scheelt weer).

[ Voor 20% gewijzigd door M.v.Veelen op 10-09-2014 15:48 ]

¯\_(ツ)_/¯

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-06 11:31
Heeft die set al niet de RFXtrx433E, vraag anders de leverancier.

• M.v.Veelen
b_weijenberg schreef op woensdag 10 september 2014 @ 15:59:
Heeft die set al niet de RFXtrx433E, vraag anders de leverancier.
Heb ik net gedaan, maar ik vermoed dat het de 'oude' versie is omdat het er anders wel bij had gestaan vermoed ik. Maar goed, ik wacht hun reactie eventjes af.

¯\_(ツ)_/¯

• DRuw

DRuw

Deze?
De RFXtrx433 wordt niet meer gemaakt en is er alleen nog wat left-over voorraad her en der.
De RFXtrx433E is de vervanger met RFY ondersteuning voor somfy aansturing.

[ Voor 60% gewijzigd door DRuw op 10-09-2014 17:19 ]

• M.v.Veelen
DRuw schreef op woensdag 10 september 2014 @ 16:40:
Deze?
De RFXtrx433 wordt niet meer gemaakt en is er alleen nog wat left-over voorraad her en der.
De RFXtrx433E is de vervanger met RFY ondersteuning voor somfy aansturing.
Ja, inderdaad! Nu heb ik die aansturing eigenlijk niet nodig op dit moment, maar het scheelt zo weinig dat ik wel voor die set wil gaan. Als ik e.e.a. los ga bestellen dan zit ik toch al gauw rond die prijs.

¯\_(ツ)_/¯

• Dshop
Criminelis schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 21:18:
Zijn er hier meer Tweakers die de nieuwste beta fw van Fibaro geprobeerd hebben? Ik heb echt het idee dat het vol bugs zit. Sowieso werken al mijn LUA scripts niet meer. Wat hele eenvoudig blokken scenes doen het nog wel. Heb een beetje zitten spelen met die magic scenes, behalve dat het functioneel weinig toevoegt, krijg ik het eigenlijk niet eens aan de praat.

Deze Beta is inderdaad niet af, maar ja daarvoor is het ook een Beta.
Lua werkt bij mij wel. en ook de plugin voor de smart tv werkt prima.
Het netwerk is sneller en beter.
Nadeel via de browser kun je remote een aantal producten niet zien. Al mijn lampen vallen nu onder airco. en zo zijn er nog wel wat vreemde zaken.
V4 blijft een raadsel Fibaro komt met iets nieuws binnenkort ik hoop dat het deze keer software is en geen hardware.

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Mocht je het gemist hebben:

We are proud to announce that today we have launched the brand new service called FIBARO Developer. By using this platform You will gain the access to our Rest API documentation, full LUA language documentation and last but not least – all informations You need to construct own plugins! Check it out right now: http://www.developer.fibaro.com

• DRuw

DRuw

Hehe! Eindelijk kun je dan dus zelf plugins creëren begrijp ik dat goed?
Dan wordt het dus ook mogelijk om direct de rfxcom eraan te hangen gok ik, net als een slimme meter plugin bijvoorbeeld.
Eindelijk die Apple mentaliteit eruit ;)

Edit: je link is gelijk down overigens...?

[ Voor 8% gewijzigd door DRuw op 10-09-2014 19:43 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 23:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even een quote uit de kroeg:
zeef schreef op woensdag 10 september 2014 @ 11:17:
Beste vrienden,

Voor een nieuwe serie Gathering of the Tweaker zijn wij op zoek naar een huis dat vol zit met domotica. In de vorige serie hebben we de Duurzaamheid al gedaan met de zonnepanelen van JeroenH (klik). Nu dus de tweede D van DED: Domotica! Mijn eigen setup met Homewizard en Foscam camera's is natuurlijk lang niet 1337 genoeg, vandaar ons beroep op jullie. :P

Als jij graag wil laten zien hoe gaaf jouw huis is geautomatiseerd, of je weet een aansprekend voorbeeld: laat je horen en stuur een DM.

Alvast dank!
Dm naar zeef dus :Y

Wise enough to play the fool

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Heb me even aangemeld...whau! Daar is veel tijd en energie ingestoken.

• coase
http://www.wirelesswonen....-+-Zwave+-Smartmeter.html

Is het beter om een zwave aeon stick te kiezen of de zwave extension ?

[ Voor 52% gewijzigd door coase op 10-09-2014 20:28 ]

• DRuw

DRuw

Volgens mij is de Aeon Labs stick net ff wat beter qua bereik.
Verder weinig verschil behalve dat de razberry op de pi zelf zit een de stick in de Usb zit ;)

ps: geen RFXCOM erbij?
HeroS schreef op woensdag 10 september 2014 @ 20:07:
Heb me even aangemeld...whau! Daar is veel tijd en energie ingestoken.
Ik ook inderdaad... man, daar zijn ze wel ff mee bezig geweest:)
Nu die community online en sharen met die handel!

[ Voor 52% gewijzigd door DRuw op 10-09-2014 20:54 ]

• coase
maar als ik nog een RF433Mhz wil aansturen, zal ik toch nog een RF433Mhz module moeten kopen. Dus dan hebben we twee usb apparaatjes hangen aan de raspberry. Het oog wil ook wat :)

• DRuw

DRuw

Als je hem in de huiskamer neerzet wel ja;)
als je een zwave netwerk hebt met meerdere powered modules dan maakt je bereik van de raz niet veel uit natuurlijk,,,

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 15:00
Razberry z-wave heeft inderdaad wat minder bereik. Kan je verbeteren middels draadje (letterlijk): http://blog.ecufix.com/20...istance-for-razberry.html
Heb ik zelf ook toegepast. Helpt echt....ook icm een cubietruck ipv een Razberry.

• DRuw

DRuw

heb ik ook van gelezen maar mocht er iets met het ding zijn in een jaar en je wilt aanspraak maken op de garantie......
aan de andere kant, wat moet er nou stuk gaan aan dat printplaatje;)

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 22:22
sorry verkeerd topic 8)7

[ Voor 93% gewijzigd door Yihaaa op 10-09-2014 22:50 ]

• DomBoBo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-09-2021
Criminelis schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 21:18:

Inmiddels is er een 4.017beta. De overgang van 3.591beta naar 3.907beta verliep redelijk pijnloos. Nu heb ik op wat AeonLabs multisensoren na alles van Fibaro, dus dan mag je dat ook verwachten ;)

Op LUA gebied is er wel wat stuk (ik leun nogal op SceneActivation) en dat lijkt in 4.017 nog steeds het geval :'( Ik peil nog even het forum voordat ik deze upgrade doorzet.

De developer site ziet er inderdaad goed uit. Werd ook wel eens tijd 8)

Er is bij Fibaro op het moment genoeg beweging. Nu kijken of het de goede kant op blijft gaan :+

• Anjos
Heeft iemand misschien ervaring in het toevoegen van een tweede controller aan een bestaand netwerk.

Ik zou wel wat willen gaan experimenteren met Domoticz en dacht erover om een pi die ik nog heb met z-wave toe te voegen aan het bestaande netwerk rond de Zipabox.

Gaat dit goed? Worden dan de statussen doorgegeven aan beide controllers? En kan ik dan vanuit beide een schakelcommando geven die in de andere controller wordt bijgewerkt?

Of moet ik alle devices opnieuw gaan aanmelden bij Domoticz?
Pagina: 1 ... 36 ... 76 Laatste