Fibaro gebruikers ervaringen (z-wave/Home Control 2)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET19611
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-01-2023
Hi,

Ik overweeg om in mijn nieuw te bouwen huis de besturing van licht, CV-installatie, gordijnen/rolluiken/screens en alarm en toegangscontrole met z-wave te gaan realiseren. Mijn huidige woning heb ik voor domotica gekozen voor X10, maar daar loop ik nu tegen beperkingen aan...

Ik zou graag gebruikers ervaringen willen van de Fibaro producten, met name de Home Control 2. Ik overweeg nog om Homeseer icm met een laptop te gaan gebruiken voor de controler, maar ik wil een eenvoudig te configureren systeem, en eigenlijk ook geen 500 euro voor alleen software uitgeven...vandaar de voorkeur voor de Home Control 2 van Fibaro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:32

HeroS

SmartHome Nerd

Ik zou deze even doorbladeren...
Domotica. Ervaringen en vragen.

En als je x10 hebt zou je kunnen gaan voor:
http://www.zipato.com/

[ Voor 5% gewijzigd door HeroS op 29-03-2013 08:04 ]

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET19611
Dank je Hero,

Ik had dat topic al een heel eind doorgelezen, maar het ging voornamelijk over Zipato box.

Mijn interesse gaat uit naar de Home Control 2 van Fibaro. Ook voor de micromodules zou ik voor Fibaro of Aeon Labs willen kiezen.

Van X10 stap ik af, en laat ik achter in mijn bestaande woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Er zijn wel mensen op dit forum die een HC2 hebben maar zijn er niet zoveel.

Je moet vooral even op de eerste pagina's kijken...ik geef toe dat er weinig tussen staat.

Kijk anders eens hier:
http://forum.fibaro.com/

En hier:
http://www.automatedhome....center-2-mega-review.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET19611
De review op automatedhome is perfect om een idee te krijgen wat je met de MC2 in huis haalt. Many thanks for sharing the link!

Enig idee wanneer Fibaro met een android app komt? Ik wil namelijk android tablets integreren in de muur om zo op centrale plaatsen in mijn huis, zaken te kunnen bedienen en monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Graag gedaan.

Geen idee wanneer de android app komt.....Ze zijn er geloof ik al ruim een 1 jaar mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:55
Ik denk er over om voor dit systeem te gaan, helemaal nu er ook een Android App is: http://www.fibaro.com/en/news

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:16
Hey all, vandaag een Fibaro HC2 gehaald met een zooi aan accesoires inclusief wall plugs, sensors, deur sensor en kwam een artikel tegen op robbshop over het schakelen met Somfy :)

Nog meer mensen die ervaringen, tips en ideeen hebben met dit systeem? :)

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-07 23:56
Wat een stilte hier zeg... Zijn er dan zo weinig tweakers die een Homecenter gebruiken? Ben zelf zoekende naar een controller en moet zeggen dat ik erg gecharmeerd ben van de looks van de fibaro Homecenter software.

Zijn er al mensen die de lite in gebruik hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:25
Voor specifiek de Fibaro ben ik ook wel nieuwsgierig naar ervaringen van tweakers.

Op het Fibaro forum is het vooral geklaag over niet werkende apparatuur, dead nodes etc. etc.

Is dit in de praktijk echt zo of valt het allemaal wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Als je gewoon de niet beta versie draait is het een prima systeem en heeft net zoveel problemen als andere systemen.

Maar er zijn wel mensen met een hc2 op dit forum die je meer kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik gebruik de 3.591b en die is prima werkbaar, volgens mij zeker niet slechter dan de andere systemen. M'n verwarming wordt er ook mee geregeld en in deze tijd van het jaar zou ik dat natuurlijk nooit doen als het niet gewoon betrouwbaar zou werken; een paar uur eruit liggen kan dan gewoon niet.

Maar de snelheid van ontwikkelen en met name de kwaliteit van de updates was de laatste maanden dramatisch. Nu lijkt het een beetje alsof ze hun leven gaan beteren, maar eerst zien, dan geloven.

De vraag is wat je ermee wilt. Fibaro ziet er in de marketing heel gelikt uit, maar uiteindelijk moet je echt flink met LUA aan de slag om alles wat ze in de marketing beloven ook daadwerkelijk te kunnen doen. Terwijl in de plaatjes op z'n minst de indruk wordt gewekt dat het een beetje drag 'n drop is (zoals bij Zipabox). En de app is uiteindelijk zo star, dat je toch eigenlijk ook liever een andere app zou willen gebruiken. Zeker voor de ipad is het een leuk dingetje voor de plaatjes, maar in de praktijk een onwerkbare draak.

Maar wat dan een beter alternatief is... ik weet het ook niet meer. Domoticz vind ik wel erg veelbelovend eruit zien. Misschien kunnen andere mensen je dat wel vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09-07 20:06
Ik ben ook geïnteresseerd in de HC2 maar vanwege de bugs heb ik deze nog even links laten liggen. De langverwachte 4.0 FW heeft nu dan eindelijk een releasedatum gekregen, namelijk 6 januari 2015. Deze zou ook drag & drop moeten bevatten. Echter is het net zoals HvB83 zegt, eerst zien dan geloven.

In de tussentijd draai ik Domoticz, waar ik erg tevreden over ben en ik denk dat deze een blijvertje is, zelfs als de HC2 hier aangeschaft is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 655965

Ik heb sinds twee maanden een HC2 systeem. Op zich werkt alles redelijk alleen heb ik vaak en veel problemen met het inloggen op afstand. De site van fibaro lijkt er dan uit te liggen. Heeft iemand tips voor alternatieven? bijvoorbeeld een VPN verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik log sowieso altijd in via VPN, omdat ik die normale functie niet vertrouw. Ik heb de HC2 afgeschermd in de firewall. Werkt bovendien ook sneller; knopje voor VPN op de iphone aanzetten en daarna de fibaro app opstarten werkt sneller dan de app via de normale weg verbinding met je HC2 laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
In verband met een alarmsysteem met steeds meer uitvallende onderdelen, en gebrek aan internetconnectiviteit in dat systeem, ben ik ook naar de Fibaro aan het kijken als vervanger. Ik denk dan aan een paar van die motion sensors en het rookalarm.

Iemand hier al ervaringen met Fibaro vanuit beveiligingsoogpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Bump :)

Ik heb een review aan het maken van de HC2. Mooi systeem en zeer veel mogelijkheden.

Een controller leer je natuurlijk pas goed kennen als je er wat langer mee werkt. In het verleden waren er nog al wat problemen met deze controller. En dan druk ik het nog zacht uit.

Zijn deze problemen inmiddels al opgelost? Iemand hier met wat meer gebruikers ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zero2Cool
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 09:49
Gebruik zelf sinds een weekje of twee een hc2. Had eerst een homewizard, daarna een zipabox. Draai nu firmware 4.056 en de basis werkt super goed. Heb er ongeveer 40 devices aan gekoppeld waarvan 10 die als router fungeren. Heb alleen soms problemen met update van extra functies zoals temp, lux enzo. Is altijd even zoeken naar de juiste instellingen. Bij de zipabox werkte het gewoon.

Voordeel is wel dat de lua scriptie en virtual devices heel goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonnyb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-11-2021
Beste Leden, ik vraag me af op welke forum ik mijn vraag kan stellen betreft een fibaro motion sensor. Ik wil deze graag koppelen aan een woonkamer lamp en op lux laten reageren. Nu heb ik al wel op de fibaro forum een stappen plan gelezen (lua) alleen die ik ergens iets verkeerd. Iemand ervaring met de juiste stappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET19611
Met onderstaande LUA code kan je verlichting automatisch laten schakelen met een fibaro motion sensor.

Ik gebruik deze scene voor mijn entree en hij werkt perfect!

--[[
%% properties
79 value
81 value
%% globals
--]]
-- CHANGE ABOVE VALUES 79 AND 81 TO MOTION DETECTOR AND LIGHT SENSOR ID!
if (fibaro:countScenes()>1) then
fibaro:abort();
end
local motid = 79 -- ID for the motion detector
local luxid = 81 -- ID for the light sensor
local dimid = 33 -- ID for the dimmer you want to operate
local light = 3 -- Lux level below which motion will trigger the light on, if lights should always turn on with motion set at 10000
local ondim = 40 -- Determines what light setting the light will start at
if (tonumber(fibaro:getValue(motid, "value"))) > 0 and (tonumber(fibaro:getValue(luxid, "value")) < light) and (tonumber(fibaro:getValue(dimid, "value")))<1 then
local starttimer =60; -- Determines how long the light will stay on before dimming starts
local timer = (starttimer)+ondim;
local dimout=ondim;
fibaro:call(dimid, "setValue", dimout);
fibaro:debug("Lights on at level "..dimout);
repeat
fibaro:sleep(1000);
--below if condition will turn the light off if the wall switch is pressed and
--timeout for 10 seconds to avoid the scene retriggering due to motion in the
--room.
if (tonumber(fibaro:getValue(dimid, "value"))) < 1 then
timer=1;
fibaro:call(dimid, "turnOff");
fibaro:debug("Light switched off manually, time out for 10 seconds");
fibaro:sleep(10000);
break
end
fibaro:call(dimid, "setValue", dimout);
timer=timer-1;
--below if condition will reset the timer and the dim level to initial values if
--motion has been detected since last sleep period. This means that as long as
--there is movement in the room, the light will remain lit.
if (tonumber(fibaro:getValue(motid, "value"))) > 0 then
timer=starttimer+ondim;
fibaro:debug("Motion detected, reseting timer");
dimout=ondim;
end
--once the full on time is elapsed, below if condition will start to dim from
--initial value to off in one second intervals (one dimlevel/sec).
if (timer<ondim) then
dimout=timer;
fibaro:debug("Dimming, current level = "..dimout);
end
fibaro:debug(timer);
until (timer<40)
--Once the timer has finished and dimlevel reaches 1, the light will be turned off
fibaro:call(dimid, "turnOff");
fibaro:debug("Lights out");
--Change below number to the id of the scene
fibaro:killScenes(14);
end

Groet,

ETienne
Pagina: 1