Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 50 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiZtraL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-08 00:07
Dit kickstarter project MOVE ziet er erg interessant uit. Voor weinig geld ($29) je luxaflex en of rolgordijnen automatiseren. Wat denken jullie? http://t.co/8cih1gb5n4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:50
MiZtraL schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:02:
Dit kickstarter project MOVE ziet er erg interessant uit. Voor weinig geld ($29) je luxaflex en of rolgordijnen automatiseren. Wat denken jullie? http://t.co/8cih1gb5n4
Wow, Die zijn best gaaf!
Doorgaans zijn die dingen sowieso belachelijk duur en hebben ze netstroom nodig terwijl ze niet heel spannend zijn. 1 motortje die 2 kanten op kan draaien...

Alleen jammer dat het bluetooth is, daar kan ik de (rol)gordijnen binnen mijn hele huis niet mee bedienen.. Alhoewel, met dat mesh netwerk misschien wel!

[ Voor 3% gewijzigd door Sypher op 28-07-2015 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 15:00
@n1ck: 11 stuks is een beetje veel. Kan wel nog een enkele pulsdrukker gebruiken.....

[ Voor 4% gewijzigd door kasteleman op 28-07-2015 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 09:32

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Cool, ik vraag me alleen af hoe je checked of hij dicht/open is en op basis waarvan hij stopt? Eenmalig inleren wat boven/onder is waarschijnlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiZtraL
deWit schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 16:34:
[...]

Cool, ik vraag me alleen af hoe je checked of hij dicht/open is en op basis waarvan hij stopt? Eenmalig inleren wat boven/onder is waarschijnlijk?
Volgens de makers komt er een API en een Android app. De standen kunnen worden geprogrammeerd.

Move use back EMF to determine speed and it will have a force limiting regulation function in order to make it safe to use. It will also of course be possible to calibrate end positions.

Afbeeldingslocatie: https://ksr-ugc.imgix.net/assets/004/214/870/d199fcf34a3c46e77cad02833f58554a_original.jpg?v=1437999801&w=680&fit=max&auto=format&q=92&s=8d4881a80ddb92c07ce5c59179ab7b51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:12
Dit API is natuurlijk leuk maar er zal toch op 1 of andere manier iets vertaald gaan worden naar bluetooth. Ik hou het voorlopig nog even in de gaten hoe het project loopt. Zou voor mij anders gelijk om 4 units gaan ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:26
Persoonlijk ben ik het volgende van plan:
http://www.instructables....mated-blinds-with-Web-UI/
Alleen dan zonder webui, maar gebaseerd op mysensors met ikea rolgordijnen.
Moet alleen nog even kijken hoe ik voeding daarnaartoe regel en hoe ik het opdeel(1 groot raam, 2 kiep / deur ramen) en ook veilig houd(als raam op kiep of open stand staat). Waarschijnlijk los ik dat op met simpele reed sensoren.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-08 16:39
Die MOVE ziet er wel tof uit, maar ben persoonlijk eigenlijk meer opzoek naar een oplossing om m'n luxaflex open te draaien, niet perse omhoog. T'is gewoon een recht stokje dus misschien kan ik zelf wel wat vogelen en 3D printen....heb alleen nog geen ervaring met motortjes aansturen, maar dat komt nog wel.

Krijg vandaag als het goed is 2 ESP8266 binnen, daar wil ik wat LED strips mee gaan aansturen als alternatief voor de relatief dure Raspberry Pi :) Daarna gaan kijken naar HomeKit integratie of zelf een app/web frontend maken. (Developer van beroep)

[ Voor 5% gewijzigd door t1mmy op 29-07-2015 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
t1mmy schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 10:55:
[...]

Krijg vandaag als het goed is 2 ESP8266 binnen, daar wil ik wat LED strips mee gaan aansturen als alternatief voor de relatief dure Raspberry Pi :) Daarna gaan kijken naar HomeKit integratie of zelf een app/web frontend maken. (Developer van beroep)
Dit is wellicht nog interessant voor je, Hue nabootsen met ESP8266: Dylantje2 in "Het grote ESP8266 topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-08 16:39
Had ik idd gelezen! (Heb een groot deel van dat topic terug gelezen) Gebruik verder zelf geen HUE en wil eigenlijk wel een eigen implementatie gaan maken. Centrale Raspberry PI (oid) en meedere ESP8266's met strips er aan, kan ik ze via de rasp aansturen. Ik was deze library al tegen gekomen, die ga ik vanavond proberen https://github.com/cnlohr/ws2812esp8266
Misschien zelf nog een makkelijkere JSON API er voor schrijven, maar eerst de strips maar eens aan de praat krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

t1mmy schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 10:55:
Die MOVE ziet er wel tof uit, maar ben persoonlijk eigenlijk meer opzoek naar een oplossing om m'n luxaflex open te draaien, niet perse omhoog. T'is gewoon een recht stokje dus misschien kan ik zelf wel wat vogelen en 3D printen....heb alleen nog geen ervaring met motortjes aansturen, maar dat komt nog wel.
Zoiets?

https://www.kickstarter.c...trol-kit-in-1/description

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Sinds een week of wat ben ik ook in het bezit van eea aan domoticaspullen, ik heb een Fibaro HC Lite. In eerste instantie was het plan vooral om een wat meer internet/mobiel aware alarmsysteem te creeëren maar al die automation van lampen etc is ook wel cool dus ik vermoed dat er veel uitbreidingen gaan komen :P

Eerstvolgende stap is een sirene ter afschrikking van eventueel inbreektuig en een bedienpaneel waardoor dieren en plantenverzorgers makkelijker alarmen uit en aan kunnen zetten dan mij van tevoren appen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:27
Hoe heb je die GUI voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:37
Xiphalon schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 15:05:
[...]

Hoe heb je die GUI voor elkaar gekregen?
Is gewoon een webinterface. Combinatie van jQuery voor die blokken en de interactie, en een achterliggend canvas element voor de lijnen.

GUI viel me eigenlijk alles mee. Heb die op een regenachtige zondagavond in elkaar getimmerd. De backend echter.. :X
t1mmy schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:37:
Had ik idd gelezen! (Heb een groot deel van dat topic terug gelezen) Gebruik verder zelf geen HUE en wil eigenlijk wel een eigen implementatie gaan maken. Centrale Raspberry PI (oid) en meedere ESP8266's met strips er aan, kan ik ze via de rasp aansturen. Ik was deze library al tegen gekomen, die ga ik vanavond proberen https://github.com/cnlohr/ws2812esp8266
Misschien zelf nog een makkelijkere JSON API er voor schrijven, maar eerst de strips maar eens aan de praat krijgen :)
Toch weer bijzonder hoor. Ik ben al weken aan het zoeken naar een goedkoop IO board met built-in wireless communicatie om de handel hier mee op te bouwen maar ik heb die ESP8266 chip nog helemaal niet tegen gekomen.

Even ingelezen, en dat kan best wel eens gruwelijk handig zijn! Lijkt me ook niet heel erg ingewikkeld om daar een netwerkje mee op te zetten, en voor simpele IO of het uitlezen van een sensor is dit natuurlijk ideaal.

Edit: Ah, ik zie dat er ook een NodeMCU variant van is. Breadboard-ready, voeding via micro USB, en te programmeren in LUA. Dat klinkt toch erg goed eigenlijk. Zo even een paar bestellen. :Y Lijkt me leuk speelgoed. Zeker als het nog een beetje te interfacen is met WS2812 IC's.

[ Voor 73% gewijzigd door doltishDuke op 30-07-2015 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:50
Beetje een electra vraag...

Ik heb een dubbele wandschakelaar met een stekker aansluiting ernaast.

Voor de duidelijkheid:

Afbeeldingslocatie: https://zkvsxq.dm2301.livefilestore.com/y2p2o4a13H6rOIe7pntgaLt7cDN6MpVkVtmN7WJhTIp-i_KICwEvy9sTAXizW_FbuywzPfwinBla1uTAZyQMRC9oqEp0riQ9oeueII80pOrMxE0oBSUEU5iTVnVoQGAcYbZt_pzZf7gtb3Yb0q3wqHK89OJIjyHtw6-qOpClk3KSD8/demotica-03.jpg?psid=1

Afbeeldingslocatie: https://zkvsxq.dm2301.livefilestore.com/y2p9djrqI0lGZ7UftoLw1LhUvx9SRcFSPDhob2l7VEw7iblvSt8XU11mUG41u6bTs1K3m2r9qtnc7eGMDVeGM3P-co_Xy7XbvmnorT4upPaWj--vSRf9DEi5cNC0oDIF4Nb7U1nZxAwyYRLjuWQFL_pKWHgCVx4kuqIPjP_qtgAFKM/demotica-04.jpg?psid=1

De bekabeling is als volgt:
1. Schakel -> plafon lamp
2. Schakel -> andere wandoos in gang
3. Fase -> burg naar 6
4. Fase -> stoppenkast
5. Fase -> WCD ernaast
6. Fase -> burg naar 3
7. Schakel -> Buitenlamp

De bedoeling is om de functies van de dubbele wanddoos en enkele wandoos (andere kant van de gang) te behouden. Door middel van een KAKU AWMT-003 inbouwzender wil ik mijn HUE lamp in de gang bedienen.

Nu heb ik de AWMT-003 op de dubbele wandschakelaar aangesloten (zoals in handleiding staat)

Vervolgens:

Fase van 4 en 5 aan elkaar gedopt. WCD krijgt nu nog steeds stroom vanuit stoppenkast
Fase van 3 en 6 (brug) zijn niet veranderd
Schakeldraad 1,2,7 afgedopt

Maar nu het volgende:
-Plafon lamp heeft nu geen aanvoer van stroom (werd gevoed door schakeldraad uit dubbele wandschakelaar)
-Buiten lamp heeft nu geen aanvoer van stroom (werd gevoed door schakeldraad uit dubbele wandschakelaar)
-Wanddoos in de gang, geen aanvoer van stroom, maar niet erg.

Hoe krijg ik stroom naar de plafon lamp? Er loopt alleen schakeldraad naar toe. Ik neem aan dat ik die niet mag afdoppen op het fasedraad?

Edit: gevonden, er zit nog fasedraad in het plafon. Maar zoals het nu lijkt, niet in de buitenlamp... Dus vraag blijft nog wel staan :P

[ Voor 3% gewijzigd door kw_nl op 30-07-2015 09:16 ]

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
doltishDuke schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 18:00:
[...]
Is gewoon een webinterface. Combinatie van jQuery voor die blokken en de interactie, en een achterliggend canvas element voor de lijnen.

GUI viel me eigenlijk alles mee. Heb die op een regenachtige zondagavond in elkaar getimmerd. De backend echter.. :X
[...]
Doe backend heb ik dan weer geen problemen mee, de frontend daarentegen :X

Verder ontopic: Ik heb een uniPi bordje met een RaspBerry PI 2 in een oud din-rail kastje geplaatst, en ga daarmee dus schakelen en meten. Draai er Windows 10 for IoT op, en sinds gister kan hij de temperatuur in de meterkast op de service bus zetten.
Op naar de rest van de functionaliteit. En een website om e.e.a. te kunnen weergeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
Xiphalon schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 10:29:
[...]

Verder ontopic: Ik heb een uniPi bordje met een RaspBerry PI 2 in een oud din-rail kastje geplaatst, en ga daarmee dus schakelen en meten. Draai er Windows 10 for IoT op, en sinds gister kan hij de temperatuur in de meterkast op de service bus zetten.
Op naar de rest van de functionaliteit. En een website om e.e.a. te kunnen weergeven...
Hoe moet ik "Windows 10 for IoT" zien op een PI? Zal wel een beperkte versie zijn, dus zonder GUI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:47
kw_nl schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 23:12:

De bekabeling is als volgt:
1. Schakel -> plafon lamp
2. Schakel -> andere wandoos in gang
3. Fase -> burg naar 6
4. Fase -> stoppenkast
5. Fase -> WCD ernaast
6. Fase -> burg naar 3
7. Schakel -> Buitenlamp

Maar nu het volgende:
-Plafon lamp heeft nu geen aanvoer van stroom (werd gevoed door schakeldraad uit dubbele wandschakelaar)
-Buiten lamp heeft nu geen aanvoer van stroom (werd gevoed door schakeldraad uit dubbele wandschakelaar)
-Wanddoos in de gang, geen aanvoer van stroom, maar niet erg.

Hoe krijg ik stroom naar de plafon lamp? Er loopt alleen schakeldraad naar toe. Ik neem aan dat ik die niet mag afdoppen op het fasedraad?
Door 4 los te halen van de schakelaar heb je de enige stroomaanvoer verwijderd. Nou begrijp ik uit de handleiding dat je geen 230V aan mag sluiten op die zender. Ik neem aan dat je deze zender dan gebruikt icm andere KaKu schakelaars? Als die buitenlamp en plafondlamp een KaKu schakelaar hebben, dan zou je voor nu ook de schakeldraad naar de buitenlamp (7) op 4 en 5 kunnen doppen waarmee er permanent 230V op die draad staat (netter is dan om die draad te vervangen met een bruine zodat je een consequente kleurcodering hebt en je minder kans op verwarrig aan de kant van de lamp hebt als je het over een jaar of door iemand anders aan laat passen).

DISCLAIMER: Volg dit advies niet blind op zonder de nodige dubbel checks. Ik kan niet zien hoe de plafondschakelaar en buitenlamp verder aangesloten zijn en heb zelf nog nooit met KaKu spullen gewerkt.

[ Voor 7% gewijzigd door tsjoender op 30-07-2015 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
kasteleman schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 10:57:
[...]
Hoe moet ik "Windows 10 for IoT" zien op een PI? Zal wel een beperkte versie zijn, dus zonder GUI?
Het is met GUI, maar van 1 app. Dus niet de volledige windows interface met de verkenner, configuratiescherm, startknop etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:50
Thnx, de plafon (Philips Hue) lamp wordt aangestuurd door Domoticz. De buitenlamp gaat een KaKu ontvanger krijgen.

Ik heb nu als test het schakeldraad dat naar de plafonlamp gaat bij 4 en 5 gedopt. Het werkt wel, er gaat natuurlijk gewoon stroom over. Alleen ik vroeg me af of het wel veilig is. Ik denk zelf van wel eerlijk gezegd. Alleen zit ik dan nog wel met de kleur codering die niet klopt.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:47
kw_nl schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 11:16:
Ik heb nu als test het schakeldraad dat naar de plafonlamp gaat bij 4 en 5 gedopt. Het werkt wel, er gaat natuurlijk gewoon stroom over. Alleen ik vroeg me af of het wel veilig is. Ik denk zelf van wel eerlijk gezegd. Alleen zit ik dan nog wel met de kleur codering die niet klopt.
Op zich kan dat wel veilig, maar iemand die niet weet dat die zwarte draad aan de fase is geknoopt, zou een nare verassing kunnen krijgen (al is het bij onderhoud aan het lichtnet altijd een goed idee de automaat om te halen in de meterkast en nog eens te meten dat het inderdaad vrij van stroom is). Mocht je ooit dit huis verlaten, dan zou ik het in ieder geval weer terugdraaien voor de nieuwe bewoner.

Verder zou een bezwaar kunnen zijn dat een zwarte schakeldraad een kleinere diameter heeft en daarom ook niet voor zware verbruikers gebruikt kan worden. Een lamp is geen zware verbruiker, maar mocht je die draad weer gebruiken voor een vaatwasser/frituurpan/oven etc. dan zou het onveilig worden.

[ Voor 5% gewijzigd door tsjoender op 30-07-2015 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor de mensen die vrij betaalbaar (45 euro) een wallplug willen die via WiFi te besturen is + verbruik (volt/amps/watt) kan meten dan is de Ubiquiti mPower een leuke.

Heb de één-poorts variant gekocht. Er is ook een variant met 3-stopcontacten of zelfs 6-stopcontacten.

Ik heb nu een tweetal Z-Wave plugs + een Aeon stick, maar ik krijg het gewoon niet langer dan een paar dagen stabiel werkend op m'n Synology, komt door de (in mijn ogen) crappy 'Openzwave' library die Domoticz gebruikt. IP is dan een stuk beter denk ik. Met SSH kun je zo alle data eruit trekken: https://blog.linitx.com/ubiquiti-mfi-mpower/
Bash scriptje die de data uitleest en in virtuele sensoren in Domoticz (in mijn geval) stopt en klaar!

Een teardown van de 6-poorts versie hier: http://hilo90mhz.com/ubiquiti-mfi-mpower-pro-teardown/

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 31-07-2015 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:18
Thinkpad, ik ben het niet met je eens.
Ik heb nu al drie weken niet meer geupdate en dus ook al een uptime van drie weken zonder een enkel probleem op het gebied van zwave en 433.
Het is rete stabiel.
Ik denk echt dat je afstand te groot is of te weinig nodes.
Bij zwave moet je echt minimaal 3 nodes hebben die redelijk dichtbij beginnen.
Ook het installeren van elke nieuwe beta maakt het er niet beter op heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat geeft niet, maar ik heb het meerdere keren geprobeerd maar het blijft gewoon niet stabiel bij mij. En afstand.... om nou te zeggen dat ik in een kast van een huis woon met 56m2 ? Vanaf de meterkast, waar de Aeon stick zich bevind, naar de verste uithoek van m'n huisje is misschien 10 meter ofzo?

Maar die discussie wil ik hier ook niet voeren, het ging mij meer om het bespreken van die WiFi plug.

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 31-07-2015 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Qua afstand heb ik gemerkt dat dit echt maar een paar meter moet zijn.
Ik vind dit ook erg weinig maar dit blijkt toch zo te zijn :)
Ik heb in het begin erg veel problemen gehad en toen had ik eerst 1 en later maar 2 nodes.
Nu heb ik er een derde bij geplaatst een tijdje terug en alle problemen waren weg.
Ook is toen bij de derde de stick verplaatst van de eerste verdieping naar de meterkast op de begane grond.
De eerste onde zit twee meter verderop. de twee andere een meter of vijf vanaf de stick en de eerste node.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:12
tlpeter schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 10:04:
Thinkpad, ik ben het niet met je eens.
Ik heb nu al drie weken niet meer geupdate en dus ook al een uptime van drie weken zonder een enkel probleem op het gebeid van zwave en 433.
Het is rete stabiel.
Ik denk echt dat je afstand te groot is of te weinig nodes.
Bij zwave moet je echt minimaal 3 nodes hebben die redelijk dichtbij beginnen.
Ook het installeren van elke nieuwe beta maakt het er niet beter op heb ik gemerkt.
Ik sluit me aan bij tlpeter, heb drie powered nodes (waaronder de greenwave/Nuon powernode 6) en heb nooit problemen, daarnaast nog een Z-Wave PIR op batterijen, met de Open-ZWave implementatie in Domoticz is volgens mij vrij weinig mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:23
tlpeter schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 10:10:
Qua afstand heb ik gemerkt dat dit echt maar een paar meter moet zijn.
Ik vind dit ook erg weinig maar dit blijkt toch zo te zijn :)
Ik heb in het begin erg veel problemen gehad en toen had ik eerst 1 en later maar 2 nodes.
Nu heb ik er een derde bij geplaatst een tijdje terug en alle problemen waren weg.
Ook is toen bij de derde de stick verplaatst van de eerste verdieping naar de meterkast op de begane grond.
De eerste onde zit twee meter verderop. de twee andere een meter of vijf vanaf de stick en de eerste node.
ik heb beneden ook een mooi stabiel z-wave netwerk van 10 nodes op domoticz.

ben nu nog aan het bedenken hoe naar de 1e verdieping te gaan.
Ben bang dat als ik een wallplug op de overloop plaats dit al niet goed gaat. (dik beton dek uit 2002)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:13
Ik ben bezig met het volledig renoveren van een huis, waarin een totale nieuwe electrische instalatie moet komen (nieuwe pijpen draden etc. etc.).

Ik twijfel nu of ik moet gaan voor een bedraad systeem (Loxone) of toch moet voor Z-wave.
Mijn voorkeur gaat voor een bedraad systeem, echter wordt er voor Z-wave veel meer componenten ontwikkeld..

Wat is jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
trekker22 schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 10:32:
[...]

ik heb beneden ook een mooi stabiel z-wave netwerk van 10 nodes op domoticz.

ben nu nog aan het bedenken hoe naar de 1e verdieping te gaan.
Ben bang dat als ik een wallplug op de overloop plaats dit al niet goed gaat. (dik beton dek uit 2002)
Recht naar boven moet geen probleem zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:43
Leuk project zeg, zou dit met Domoticz kunnen werken denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:44
Vraagje omtrent security: Ik lees her en der dat de open source Z-wave implementaties zoals ook domoticz gebruiken geen z-wave encrypty gebruiken (kan de bron zo 123 niet vinden) Iemand hier al wel eens goed naar gekeken? Ik ben nu aan het kiezen wat ik ga doen, denk dat het 90% zeker wel z-wave gaat worden maar de controller is nog een vraag. Heeft iemand een goede vergelijking qua security tussen de verschillende controllers / software pakketen? Zowel de security in-home van de z-wave implementatie als de security van controller zelf (en dan name de autonomie, dus geen afhankelijkheden extern/cloud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n1ck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:22
Eigenlijk een elektra vraag maar hopelijk weten jullie hier het antwoord op:

Ik heb nieuw schakelmateriaal gekocht van Busch Jaeger en alle inbouwelementen bevatten zg. "bevestigingsklauwtjes". Aan de voorkant van het element zitten schroefjes waarmee je de klauwtjes naar buiten kan klappen. Wat is het voordeel van die klauwtjes t.o.v. het vastzetten met de schroefjes uit de inbouwdoos?

Afbeeldingslocatie: http://www.n1ck.nl/got/206.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die klauwtjes zijn volgens mij voor als je inbouwdozen zonder schroefdraad hebt. Waarschijnlijk zul je ze dus ook niet nodig hebben omdat de meeste inbouwdozen hier in NL dat wel hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 31-07-2015 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:44
Gaaf ding die mfi stekkerblokken Thinkpad, vooral dat je bij de 6 contacten-versie ook individuele stopcontacten kan meten en bedienen. Geen gekke prijs die 100 euro!

[ Voor 7% gewijzigd door GENETX op 31-07-2015 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Mijn ervaringen met Z-Wave (in combinatie met Domoticz) zijn ook niet geweldig. In plaats van de verwachte gebruiksgemak werd ik getrakteerd op een steile leercurve, netwerken die niet meer functioneren na een crash van de rPi of een update van Domoticz/OpenZwave, vage meldingen en hardware die pas na een jaar na aanschaf ondersteund wordt.

Ik ben over een periode van een jaar heel wat avonden bezig geweest om een ZME stick, ZME WALLC-S schakelaar en een Qubino dimmer combinatie werkend te krijgen. Het werkt nu een paar weken m.b.v. Lua scripts maar zonder hulp van de centrale controller kan de schakelaar nog steeds niet de dimmer bedienen. Terwijl de zeer summiere handleidingen de indruk wekken dat dit allemaal heel makkelijk is.

De belofte van Z-wave, namelijk een gestandaardiseerde, alles klets met alles, eenvoudig op te zetten netwerkprotocol heeft zich bij mij absoluut niet waargemaakt. Wellicht is dit vooral de 'schuld' van OpenZwave maar, hoe dan ook, dit is wel mijn ervaring.

Wat dat betreft werkte RFXCom met de diverse 868 MHz apparatuur intuitief, direct en zonder problemen (hoewel je ook daar een controller nodig hebt om alles aan elkaar te knopen).

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:21
ThinkPadd schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:30:
Die klauwtjes zijn volgens mij voor als je inbouwdozen zonder schroefdraad hebt. Waarschijnlijk zul je ze dus ook niet nodig hebben omdat de meeste inbouwdozen hier in NL dat wel hebben.
Precies, handig als je schroefdraad lam is of weggebroken is. (vooral in oude huizen komt dit nog wel eens voor)
Je kan de inbouwelementen ook zonder klauwtjes kopen, zijn iets goedkoper.

Als ik er eentje heb waar ze nog opzitten haal ik ze eraf, je kan je er lelijk aan verwonden en als ik er nu eentje nodig hebt liggen ze netjes in een bakje bij de andere elektronica spullen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Nice, ThinkPad! Zeker dat 6 stekkerblok is erg handig voor de TV hoek met consoles/players/Horizonbox die allemaal 99% van de tijd niets staan te doen. Dat spul allemaal vanuit de meterkast (relais) schakelen is nogal wat gedoe en dan mis je het meten. Nice!

Lijkt er wel op dat er geen officiële API is maar:
https://community.ubnt.co...let-HTTP-API/td-p/1076449

@Sjembecks: Ik zou zeker voor de bedrade route kiezen. Veel veelzijdiger, als je wilt kan je het altijd nog uitbreiden met Zwave en ik ben eigenlijk nog niets tegengekomen dat er wel is voor Zwave maar niet voor een bedraad systeem. Als je specifiek voor Loxone gaat dan kan je ook vrij eenvoudig KNX componenten integreren en die zijn er ook plenty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiZtraL
overhyped schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 10:56:
Vraagje omtrent security: Ik lees her en der dat de open source Z-wave implementaties zoals ook domoticz gebruiken geen z-wave encrypty gebruiken (kan de bron zo 123 niet vinden) Iemand hier al wel eens goed naar gekeken? Ik ben nu aan het kiezen wat ik ga doen, denk dat het 90% zeker wel z-wave gaat worden maar de controller is nog een vraag. Heeft iemand een goede vergelijking qua security tussen de verschillende controllers / software pakketen? Zowel de security in-home van de z-wave implementatie als de security van controller zelf (en dan name de autonomie, dus geen afhankelijkheden extern/cloud)
Ik heb laatst de Z-Wave hack bekeken Youtube, daar valt op dat de implementatie van Z-Wave niet goed is uitgevoerd. Daarnaast krijg je gelijk meer inzicht in het Z-Wave protocol :)

Lees anders ook dit boek eens door Z-Wave Technical Basics

Ik lees zelf erg veel over domotica, als ik nu zou moeten kiezen voor een Z-Wave controller is dat de Vera Edge. Zelf heb ik al 2 jaar een alarm systeem met een RaZberry met zwave.me 2.0 (geen OpenZwave) en Domoticz. Voldoet momenteel nog prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
styno schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 13:24:
Mijn ervaringen met Z-Wave (in combinatie met Domoticz) zijn ook niet geweldig. In plaats van de verwachte gebruiksgemak werd ik getrakteerd op een steile leercurve, netwerken die niet meer functioneren na een crash van de rPi of een update van Domoticz/OpenZwave, vage meldingen en hardware die pas na een jaar na aanschaf ondersteund wordt.

Ik ben over een periode van een jaar heel wat avonden bezig geweest om een ZME stick, ZME WALLC-S schakelaar en een Qubino dimmer combinatie werkend te krijgen. Het werkt nu een paar weken m.b.v. Lua scripts maar zonder hulp van de centrale controller kan de schakelaar nog steeds niet de dimmer bedienen. Terwijl de zeer summiere handleidingen de indruk wekken dat dit allemaal heel makkelijk is.

De belofte van Z-wave, namelijk een gestandaardiseerde, alles klets met alles, eenvoudig op te zetten netwerkprotocol heeft zich bij mij absoluut niet waargemaakt. Wellicht is dit vooral de 'schuld' van OpenZwave maar, hoe dan ook, dit is wel mijn ervaring.

Wat dat betreft werkte RFXCom met de diverse 868 MHz apparatuur intuitief, direct en zonder problemen (hoewel je ook daar een controller nodig hebt om alles aan elkaar te knopen).
Ik heb ook een Wallc-s dubbel (2knoppen dus). Heb ff wat daagjes zitten prutsen, maar het alsnog werkend gekregen om lampen zonder de controller te schakelen. Schakel hiermee 2 fibaro's waaronder ook 1 dimmer. Duurde ff voordat ik het begreep (was op dat moment ook nog niet zo thuis in zwave). Het toverwoord is associatie. Weet niet hoe dat in domoticz gaat, maar gebruik hier domotiga icm open-zwave en een juiste open-zwave versie opdat je de juiste xml hebt voor de wallc-s opdat je deze goed kan configureren en de associatie kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiZtraL
Volgens mij is het probleem wat jullie beschrijven met name een conflict wat optreedt met OpenZwave en Domoticz.

Z-Wave is een gesloten protocol en alleen leden krijgen toegang tot tech. info die een naadloze implementatie moet garanderen. Met Z-way (RaZberry software) werkt het anders naadloos en zijn alle details en parameters automatisch beschikbaar bij een succesvolle inclusion van een Z-Wave device. Zelfs een plaatje van de devices komt mee in de software.

Mijn inziens zou Domoticz een lidmaatschap bij Z-Wave alliantie moeten nemen...

OpenZwave is opensource en door kosten te besparen krijg je dit soort issues.

[ Voor 30% gewijzigd door MiZtraL op 31-07-2015 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 16:44
MiZtraL schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 14:37:
[...]

Ik lees zelf erg veel over domotica, als ik nu zou moeten kiezen voor een Z-Wave controller is dat de Vera Edge. Zelf heb ik al 2 jaar een alarm systeem met een RaZberry met zwave.me 2.0 (geen OpenZwave) en Domoticz. Voldoet momenteel nog prima
Thanks! ik ga lezen/kijken :) de Vera Edge stond ook hoog op mijn lijstje, maar lees toch ook dat ze de laatste tijd veel dingen in via hun cloud gaan doen.. Ik ga me wat meer inlezen in zwave.me. Op zich heb ik het liefst een stuk software op standaard hardware, in plaats van een stuk software op standaard hardware, maar dan vermomd als "appliance" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

die wall controller komt bij dezelfde software club vandaan als de z-way software dus vind je het gek dat die het goed doet...
Puur op aantallen is openzwave (waar Aeon Labs mee werkt bijvoorbeeld) beter ondersteund dan Zway (van Zwave.me)
Eigenljk een beetje hetzelfde verhaal als dat qubino modules niet goed in te stellen zijn op een HC2 van Fibaro...
De Vera Edge is overigens een prima controller maar momenteel (en dat is al jaren zo) heeft iedere controller wel 1 manco...

overigens is Domoticz opensource maar dat willen ze vast zo houden.
Je kunt best bij de zwave alliantie aankloppen maar dan moet je sowieso een bedrijf zijn en daarnaast kost het gewoonweg geld waar je bijzonder weinig voor terugkrijgt behalve dat je een logotje op je webpage mag zetten... Echt toegevoegde waarde heeft het niet (beetje energielabel-achtig 8) )

[ Voor 27% gewijzigd door DRuw op 31-07-2015 15:21 ]

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 13:43
MiZtraL schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 15:06:
Volgens mij is het probleem wat jullie beschrijven met name een conflict wat optreedt met OpenZwave en Domoticz.

Z-Wave is een gesloten protocol en alleen leden krijgen toegang tot tech. info die een naadloze implementatie moet garanderen. Met Z-way (RaZberry software) werkt het anders naadloos en zijn alle details en parameters automatisch beschikbaar bij een succesvolle inclusion van een Z-Wave device. Zelfs een plaatje van de devices komt mee in de software.

Mijn inziens zou Domoticz een lidmaatschap bij Z-Wave alliantie moeten nemen...

OpenZwave is opensource en door kosten te besparen krijg je dit soort issues.
Wel beetje kort door de bocht denk ik.
Volgens mij kan je als je een opensourcepakket geen licentie krijgen, want vaak daar zit ook een NDA bij en het is nogal inherent aan opensource dat je die NDA niet kunt nakomen omdat iedereen je sources kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Waarom is b.v. zo'n aonlabs zwave stick dan openzwave? Het zou juist handig zijn wanneer dat "gewoon" zwave is, waardoor domoticz open source blijft, en het licentiegebeuren in die usb stick plaatsvindt.
Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiZtraL
Interessante discussie, eigenlijk zouden we moeten vragen waarom Aeontec OpenZwave ondersteund.

Weet zelf niet waar de scheidingslijn zich bevind.

Zou wel gaan voor een gateway met Z-Wave Plus. Fibaro HC2 heeft dat nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

weer zoiets....
Je kunt prima zwave plus nemen maar zodra je 1 module hebt in je netwerk die dat niet heeft vervalt in principe je voordeel van plus (de encryptie).
daarnaast is er aardig wat gedoe met de compatibiliteit van de plus spullen momenteel.
Als je het mij vraagt is het eigenlijk iets te vroeg uitgebracht...
Aeonlabs heeft een antenne, net als vision dat heeft en net ls de razberry.
Allen weken met openzave maar alleen de raz met zwave.me als ik me niet vergis.
zie ook mijn vorige post.
eigelijk kun je dus zeggen dat juist zway de vreemde is t.o.v. openzwave....

openzave is eigelijk gewoon een database met zwave unit configs he... niet veel meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De kosten van Z-wave is voor een open source en gratis domotica pakket ook niet op te hoesten. Had er nooit echt naar gekeken, maar zonet even gekeken en je schrikt je dood als je de prijzen bekijkt: http://z-wavealliance.org/z-wave-oems-developers/
Cost for a Full Alliance membership is $4,000 / year.
Submit your finished product to Sigma Designs for Technical Certification, and to the independent test lab for verification. The cost is $1,000 to $3,000, depending on product complexity.
Nu weet ik niet wat je wel/niet nodig hebt voor een pakket zoals Domoticz, maar die kosten uit m'n quote zijn niet misselijk, zeker als het ook nog eens terugkerende prijzen zijn. Dat is zelfs met donaties vanuit de community niet fatsoenlijk op te brengen.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 31-07-2015 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiZtraL
DRuw schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 21:42:
weer zoiets....
Je kunt prima zwave plus nemen maar zodra je 1 module hebt in je netwerk die dat niet heeft vervalt in principe je voordeel van plus (de encryptie).
daarnaast is er aardig wat gedoe met de compatibiliteit van de plus spullen momenteel.
Als je het mij vraagt is het eigenlijk iets te vroeg uitgebracht...
Aeonlabs heeft een antenne, net als vision dat heeft en net ls de razberry.
Allen weken met openzave maar alleen de raz met zwave.me als ik me niet vergis.
zie ook mijn vorige post.
eigelijk kun je dus zeggen dat juist zway de vreemde is t.o.v. openzwave....

openzave is eigelijk gewoon een database met zwave unit configs he... niet veel meer..
Ahhh het kan me niet los laten en ben eens verder gaan grasduinen. Ik lees op reddit dat series 300 chips (Z-Wave) ook encrypted commands kan doorgeven van een series 500 chip (Z-Wave Plus). Al zie ik dat andere sites melden dat het niet zo is. 8)7

Echt heel veel detail informatie wordt er door Sigma niet over gedeeld. Best wel vervelend dat het gesloten systeem is. Ik lees trouwens in de OpenZwave Final Words dat het dus gebaseerd is op reverse engineering en dat ze het wel proberen open te breken. Dat is mijn inziens alleen maar aan te moedigen.

Oja een aardig link die ik nog tegen kwam mocht je op zoek zijn naar z-wave producten (controllers, etc...)
Z-Wave products

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiZtraL
ThinkPadd schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 22:53:

Nu weet ik niet wat je wel/niet nodig hebt voor een pakket zoals Domoticz, maar die kosten uit m'n quote zijn niet misselijk, zeker als het ook nog eens terugkerende prijzen zijn. Dat is zelfs met donaties vanuit de community niet fatsoenlijk op te brengen.
Die kosten zijn inderdaad niet misselijk.

Domoticz : OpenZwave
OpenHAB : https://github.com/cdjack...i/Z-Wave-Product-Database
Zwave.me (Razberry) : http://www.pepper1.net/zwavedb/

Die laatste ziet er het meest compleet uit. Dat is ook de Z-Wave certificatie instantie. Waarom gebruiken de anderen die bron ook niet?

Wat gebruiken Aeontec, Vera, Zipato, Fibaro etc. voor bron? Ze zijn zeker niet gelijk gezien de compatibiliteits issues.

[ Voor 31% gewijzigd door MiZtraL op 01-08-2015 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GENETX schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 13:08:
Gaaf ding die mfi stekkerblokken Thinkpad, vooral dat je bij de 6 contacten-versie ook individuele stopcontacten kan meten en bedienen. Geen gekke prijs die 100 euro!
bartvb schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 14:27:
Nice, ThinkPad! Zeker dat 6 stekkerblok is erg handig voor de TV hoek met consoles/players/Horizonbox die allemaal 99% van de tijd niets staan te doen. Dat spul allemaal vanuit de meterkast (relais) schakelen is nogal wat gedoe en dan mis je het meten. Nice!

Lijkt er wel op dat er geen officiële API is maar:
https://community.ubnt.co...let-HTTP-API/td-p/1076449

[...]
De plug spuugt mooie JSON data uit:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{
    "sensors": [
        {
            "port": 1,
            "output": 1,
            "power": 45.691894292,
            "enabled": 0,
            "current": 0.199029862,
            "voltage": 230.170126676,
            "powerfactor": 0.997405968,
            "relay": 1,
            "lock": 0,
            "thismonth": 0
        }
    ],
    "status": "success"
}

(Valide JSON volgens http://jsonlint.com/)

Zie voor de rest van m'n ervaring: http://www.domoticaforum....=7&t=10638&p=75741#p75741
Ben nu wat aan het klooien om de data in Domoticz te krijgen met Bash scriptje wat ik dan via cron wil laten draaien, is al grotendeels gelukt.

Eerste indruk: nice!!! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Zo weer even iets verder gekomen met een extra tablet erbij.
OverzichtWoonkamerDetailWoonkaer

Helaas geen mogelijkheid om via tasker scherm aan te sturen, maar kan wel display time-out veranderen. Dus ga dat even finetunen dat deze bij beweging en "ik ben thuis tijden" op minimaal 4 uur word gezet zodat deze na éénmalige activering aanblijft.

[ Voor 4% gewijzigd door The-Source op 01-08-2015 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiZtraL
The-Source schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 15:56:
[afbeelding][afbeelding]

Helaas geen mogelijkheid om via tasker scherm aan te sturen, maar kan wel display time-out veranderen. Dus ga dat even finetunen dat deze bij beweging en "ik ben thuis tijden" op minimaal 4 uur word gezet zodat deze na éénmalige activering aanblijft.
Ziet er goed uit. Kwam laatst ImperiHome tegen. Die heeft een flinke lijst met mogelijkheden o.a. ontwaken op basis van bewegingsdetectie. Heb je geen Tasker nodig.

http://www.imperihome.com/features/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Maar deze layout is geen imperihome en het werkt ook niet samen met HomeSeer. Maar heb al een tussen oplossing gevonden door na X min geen beweging een zwarte scherm als fullscreen te laten openen, dim niveau volledig uit en bij beweging wordt scherm scherm gesloten en dim niveau weer op auto. Dit alles vanuit tasker en motion detector app welke op de achtergrond draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiZtraL
DECT ULE, daar heb ik nog niet veel over gelezen en gehoord. De Gigaset Elements reclame is de eerste keer dat ik er iets van vernam. Het ziet er erg interessant uit (zie o.a. technische presentatie) blijkbaar nog een standaard naast Z-Wave, Zigbee, BLE, EnOcean, etc..

Hier een mening uit het ZigBee kamp: http://www.greenpeak.com/...ons/CeesLinksColumn34.pdf

Beetje zitten rondneuzen, de aanschafprijs is ook niet verkeerd. Met name de mogelijkheden van de Panasonic Home Network System zijn mijn inziens niet verkeerd.
http://www.gigaset-elements.com/nl/
http://en.avm.de/guide/smart-home/intelligent-switching/
http://shop.panasonic.com/home-and-office/connected-home
http://www.vtechphones.com/wireless-monitoring

Heeft iemand op GOT ervaringen die hij/zij wil delen?

[ Voor 4% gewijzigd door MiZtraL op 04-07-2017 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

MiZtraL schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 10:03:
DECT ULE, daar heb ik nog niet veel over gelezen en gehoord. De Gigaset Elements reclame is de eerste keer dat ik er iets van vernam.
Heb er al eens eerder naar gekeken en contact opgenomen voor een review maar ze willen niet zo meewerken. Zal nog eens contact opnemen.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiZtraL
Ik heb je domotica-blog al eens een paar keer bekeken. De reviews zien er erg goed uit en een review door een Tweaker met domotica ervaring zou ik graag lezen. Ik ben met name geïnteresseerd of dit een aardige optie is voor mensen met wat minder domotica kennis (plug en play). Een setje wat je kan aanraden aan vrienden en/of je ouders.

Volgens mij heeft DECT ULE zeker wel potentie, maar er zijn in NL nog niet erg veel producten te koop. Bij Coolblue staan al wel wat reviews van de Gigaset Elements.

Of de Panasonic set ook voor Europa te koop is verneem ik graag, die ziet er wat praktischer uit (al wel te koop bij bijv. Amazon.com). Kom er niet helemaal uit of de verschillende frequenties (Europa / US) nu wel of geen issue vormt.

DECT has its own protected dedicated license-exempt spectrum. The frequency band reserved in Europe
is 1880–1900MHz. In the USA, Japan, and many other countries DECT frequency bands are used with slight country-specific frequency shift, although due to the underlying modularity of the chipset systems, the same devices can cover the frequency shift by a simple change in control parameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:27

dunklefaser

Point Of KnowReturn

DECT ULE

AVM heeft een aantal DECT (ULE?) producten aangekondigd (o.a. thermostaat),
maar voor zover ik weet is alleen de DECT200 stopcontactdoos leverbaar (Heb er zelf drie).
pricewatch: AVM FRITZ!DECT 200 (German version)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiZtraL
dunklefaser schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 18:38:
DECT ULE

AVM heeft een aantal DECT (ULE?) producten aangekondigd (o.a. thermostaat),
maar voor zover ik weet is alleen de DECT200 stopcontactdoos leverbaar (Heb er zelf drie).
pricewatch: AVM FRITZ!DECT 200 (German version)
Die van AVM (Fritz!) heb ik gezien en is inderdaad ook DECT ULE. Wat is zijn jou ervaringen?

Of je nu DECT ULE componenten zoals deze kan uitwisselen op bijv. een Gigaset lijkt me wel interresant om te te weten.

Zelf vind ik de video (camera) en audio mogelijkheden interessant voor o.a. beveiliging en/of deurbel toepassing. Panasonic en Gigaset hebben daar al wel producten.

[ Voor 13% gewijzigd door MiZtraL op 03-08-2015 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:27

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MiZtraL, mijn ervaringen zijn positief.

Reikwijdte en betrouwbaarheid zijn o.k., ca. 15 m door betonnenvloer.
De vermogens- en spanningsmetingen zijn accuraat en de logging en statistiek overzichtelijk.
Je kan per 10 minuten (resolutie 10 sec) en 1 uur vermogen en spanning bekijken.
Per dag, week maand en jaar kan het verbruik in kWh (gemeten en extrapoliert) bekeken worden.
De schakelfuncties zijn uitgebreid, je kan bijvoorbeeld automatisch uitschakelen instellen als een bepaald vermogen wordt onderschreden, etc.

Er zijn ook gebruikers die de DECT200 met andere domotica systemen gekoppeld hebben
(via de Fritzbox als ik me niet vergis)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

The-Source schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 15:56:
[afbeelding][afbeelding]

Ziet er leuk uit. Mag ik vragen waarmee je dit maakt? Ik heb zelf ook al een tablet aan de muur hangen, maar die staat al enige maanden uit omdat ik nog niet heb bedacht wat ik er op ga laten zien en hoe ik het ga aansturen. In het begin even gespeeld met scenes van tasker, maar als vrij snel gestrand (te lastig dat je die alleen op het device zelf kan ontwikkelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AtlonXP1800 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:59:
[...]

Ziet er leuk uit. Mag ik vragen waarmee je dit maakt? Ik heb zelf ook al een tablet aan de muur hangen, maar die staat al enige maanden uit omdat ik nog niet heb bedacht wat ik er op ga laten zien en hoe ik het ga aansturen. In het begin even gespeeld met scenes van tasker, maar als vrij snel gestrand (te lastig dat je die alleen op het device zelf kan ontwikkelen)
Ik denk met 'HStouch' omdat The-Source gebruik maakt van HomeSeer dacht ik. Maar ik kan het mis hebben :P

Ik gebruik zelf Domoticz en heb ook een tabletje aan de muur hangen (tablet was 5 tientjes uit China). Interface is uit dit topic, waar een hoop enthousiaste knutselaars zitten: http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=4698
Vooral de interface van 'G3rard' (zie laatste paar pagina's) ziet er erg gelikt uit moet ik zeggen.
Maar onderwater is het eigenlijk gewoon een basic HTML-pagina met wat tabellen en JSON, AJAX e.d. en daar een mooi CSS-sausje overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
AtlonXP1800 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:59:
[...]

Interface komt vanuit HStouch Designer (programma wat bij HomeSeer hoort).
Dat van dynamisch display timeout is dus vind de functie display timeout te regelen. En eventueel moet je zelf kiezen door wat voor profiel deze triggert binnen tasker. Als je dat helemaal goed hebt kun je je tasker config ook exporteren en importeren op ander apparaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doltishDuke
  • Laatst online: 10:37
Xiphalon schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 10:29:
[...]

Mocht je geïnteresseerd zijn in hoe ik die front-end in elkaar getimmerd heb: http://s000.tinyupload.co...e_id=02379150207721411869 :)
Het is misschien 300 regels JS bij elkaar. jQuery daargelaten natuurlijk.

Wat dat project betreft: inmiddels succesvol kunnen interfacen met Tasker op mijn telefoon. Links met de moodlight en de stopcontact schakelsetjes van de Action bestaat inmiddels. Volgende stap: uitlezen van sensoren en die variabelen (gecombineerd met Change events) integreren in het geheel. En daarnaast komt er een interface om met JSON-RPC2 interfaces te communiceren. Als ik dat een beetje universeel weet te krijgen zou dat natuurlijk perfect zijn.

Moet zeggen dat ik nog niet ver ben, maar het zelf bouwen van een Domoticasysteem naar eigen wensen is toch wel zeer prettig te noemen.

[ Voor 29% gewijzigd door doltishDuke op 06-08-2015 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziglar
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-08 14:03

Ziglar

humulus lupulus

weet iemand een oplossing om een COM(rs232) gestuurd apparaat op een RF/z-wave/ander draadloos gestuurd protocol aan te kunnen sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HC-04 / HC-05 Bluetooth module? Dan kun je een apparaat via Bluetooth uitlezen. Als je je computer koppelt met die Bluetooth adapter krijg je er een virtuele COM-poort bij.

Anders wellicht iets maken met een ESP8266 ofzo (WiFi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
basdejongg schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 12:23:
weet iemand een oplossing om een COM(rs232) gestuurd apparaat op een RF/z-wave/ander draadloos gestuurd protocol aan te kunnen sturen?
met een IP > rs232 convertor ( moxa bijvoorbeeld) ben je weer een stuk flexibeler in aansturen. Punt is dat je een vertaal slag moet maken want je rs232 zal namelijk een bepaald format verwachten. Maar als je wat meer informatie geeft dan kan er beter mee gedacht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziglar

Ziglar

humulus lupulus

The-Source schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:58:
[...]
met een IP > rs232 convertor ( moxa bijvoorbeeld) ben je weer een stuk flexibeler in aansturen. Punt is dat je een vertaal slag moet maken want je rs232 zal namelijk een bepaald format verwachten. Maar als je wat meer informatie geeft dan kan er beter mee gedacht worden.
het gaat om de AXA electronische raamopener 2.0

er zit een RJ25 connector aan de unit, waarvan de middelste 2 voor data zijn.
om met de computer de gevens uit te kunnen lezen, en de unit te kunnen besturen is een converter nodig:
Foto / Schema

Handleiding van AXA

uiteindelijk ziet het er op de computer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://dejong.pro/hyp.PNG

ondertussen wacht ik op mijn Homey, welke de volgende technologieën kan uitsturen:
Afbeeldingslocatie: https://dejong.pro/homey.PNG

het uiteindelijke doel is dat de Homey mijn AXA raamuitzetters kan besturen.

Mvg,
Bas

[ Voor 4% gewijzigd door Ziglar op 07-08-2015 17:49 . Reden: Link naar handleiding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ alvast een reminder voor je UART is niet hetzelfde als rs232! hou daar rekening mee. Aangezien het dus ook geen rs232 is de moxa oplossing ook geen doen. En je hebt het over een draadloze oplossing, hoe ga je de omvormer van voeding voorzien want die gaat dat niet lang trekken op een batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziglar

Ziglar

humulus lupulus

The-Source schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 18:04:
^^ alvast een reminder voor je UART is niet hetzelfde als rs232! hou daar rekening mee. Aangezien het dus ook geen rs232 is de moxa oplossing ook geen doen. En je hebt het over een draadloze oplossing, hoe ga je de omvormer van voeding voorzien want die gaat dat niet lang trekken op een batterij.
de voeding komt van een externe 7,5v /800ma voeding.
deze is (naar verhaal) nodig om de chip in de axa te activeren.

zoals ik in de handleiding denk te lezen sluiten ze de unit aan, aan de rs232 door de converter te gebruiken.
zolang de computer een rs232 communicatie op Data transfer: 19200 BPS, 8 data bit kan zijn, moet dat toch ook omgezet kunnen worden in een draadloos signaal? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Dan neem je een wireless moxa, http://www.moxa.com/product/NPort_W2150A_W2250A.htm
Alleen dan moet je nog steeds van rs232 naar uart maar dat is verloop kabeltje. En je moet een op de juiste manier naar je moxa bericht gaan sturen ( over IP dus).

Of je googled even op 'ir tot uart convertor' en kijkt of daar wat tussen zit. In de resultaten staan wel bi-directionele modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stepdes
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-07-2022
Hoi

Ik werk al een tijdje met Domoticz (Raspberry) voor oa het aansturen van de rolluiken, uitlezen van temp. sensoren her en der, bewegingssensoren ed.
Nu wil ik graag een muurventilator aansturen in de garage die ingeschakeld wordt wanneer de wasmachine en/of droogkast in werking treedt. Bestaat er zoiets als een plug-in stekker die "ziet" dat de machine stroom afneemt en zo via Domoticz de ventilator kan inschakelen?

Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:03

Kraz

Saving the world

stepdes schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 18:34:
Hoi

Ik werk al een tijdje met Domoticz (Raspberry) voor oa het aansturen van de rolluiken, uitlezen van temp. sensoren her en der, bewegingssensoren ed.
Nu wil ik graag een muurventilator aansturen in de garage die ingeschakeld wordt wanneer de wasmachine en/of droogkast in werking treedt. Bestaat er zoiets als een plug-in stekker die "ziet" dat de machine stroom afneemt en zo via Domoticz de ventilator kan inschakelen?

Thnx
Je kan een tussenstekker voor je wasmachine gebruiken (bijv die van Fibaro) en dan op basis van stroomverbruik de ventilator schakelen.
Ik doe hetzelfde met een lamp bij de bank en mijn tv. Als de tv aan staat en de zon is onder dan gaat die lamp aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar heb je niet perse domotica voor nodig, een master-slave schakelaar kan dat ook al. Wel opletten dat hij het vermogen van je wasmachine aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stepdes
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-07-2022
Kraz schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 19:03:
[...]

Je kan een tussenstekker voor je wasmachine gebruiken (bijv die van Fibaro) en dan op basis van stroomverbruik de ventilator schakelen.
Ik doe hetzelfde met een lamp bij de bank en mijn tv. Als de tv aan staat en de zon is onder dan gaat die lamp aan.
Kan je iets meer detail (type) over die Fibaro stekker geven aub, lijkt me net wat ik nodig heb.

Grtz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Daar heb je ook de veel goedkopere van een everspring voor joh. Voor een wasmachine hok ga je toch geen led-ring-overpriced-fibaro unit nemen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:23
DRuw schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 21:14:
Daar heb je ook de veel goedkopere van een everspring voor joh. Voor een wasmachine hok ga je toch geen led-ring-overpriced-fibaro unit nemen...?
en de vraag is heeft die meerdere z-waves nodes om een goed netwerk op te bouwen tot bij de plek van je wasmachine.

Raspberry in meterkast en wasmachine aan andere kant van huis kom je er niet denk ik. en ben je 60 euro kwijt voor een z-wave controller + 60 euro voor die tussenstekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swloo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06-2023

swloo

Jamo R907, ASR Emitter 1

hoi, ik heb net een nest protect v2 gehaald en wil dit op het plafond bevestigen. Helaas is het bij mij niet mogelijk om dit recht in het gat van de goot te doen maar moet ik iets er naast zitten.

Nu steekt de voedingsconnector die je in de nest steekt er nogal hoog boven uit en vroeg ik me af of ik dit zou kunnen vervangen voor een haakse versie zodat dit minder uit steekt en ik het gat minder diep hoef te boren.

Iemand tips?

So what

• The-Source
Ik zie het niet voor me hoe je bedoeld dat de stekker in de goot kan aan het plafond. Normaal gesproken zit er geen goot aan het plafond. Dus als je een foto van de goot en stekker kunt uploaden dan is het misschien beter in te schatten wat een oplossing zou kunnen zijn.

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:34
ThinkPadd schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 14:40:
[...]
Verhaal over de wifi stopcontacten

Eerste indruk: nice!!! 8)
Waarom heb je niet gekozen voor de Orvibo S20? Stukken goedkoper?
Lijkt veel over te zijn beschreven: https://stikonas.eu/wordp...eering-orvibo-s20-socket/
Ice T schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 08:11:
[...]

Waarom heb je niet gekozen voor de Orvibo S20? Stukken goedkoper?
Lijkt veel over te zijn beschreven: https://stikonas.eu/wordp...eering-orvibo-s20-socket/
Omdat die een aarde aansluiting mist, omdat het een Chinees product is en ik daar geen grote vermogens (wasmachine, vaatwasser o.i.d.) op durf aan te sluiten en omdat de data eruit krijgen er voor mij nogal ingewikkeld uit ziet.

De Ubiquiti doet het overigens prima, het lijkt alleen dat hij zonder verbinding met de controller software geen verbruik (kWh) bijhoud. Het actuele vermogen (Watt) en de netspanning, powerfactor, stroom (Ampère) kan ik wel prima uitlezen in Domoticz (zelfgeschreven script).

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

The-Source schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 06:23:
Ik zie het niet voor me hoe je bedoeld dat de stekker in de goot kan aan het plafond. Normaal gesproken zit er geen goot aan het plafond. Dus als je een foto van de goot en stekker kunt uploaden dan is het misschien beter in te schatten wat een oplossing zou kunnen zijn.
Goot = mantelbuis?
Gat van de goot = inbouwdoos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 13:40
Ik heb 3 Aeotec Multisensor 6 sensors gekocht, en die wil ik in het plafond verwerken. Echter loop ik tegen 2 problemen aan:
1. De recessor om ze in het plafond te hangen is nergens te krijgen
2. Ze komen met een USB kabel om ze van prik te voorzien.

Voor punt 1 kan ik nog wel een hobby oplossing verzinnen, maar punt 2 is toch wel een probleem. Ik heb een bruine en een rode draad tot mijn beschikking in het plafond, maar ik kan niet echt een adapter vinden om die op een USB poort aan te sluiten. Wel vind je overal lichtnet adapters, maar ik heb er geen stopcontact en die wil ik er liefst ook niet maken (beetje overbodig veel werk en geld).

Iemand hier wat ervaring met deze problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:22
Zit toch ook batterij in? Gaan met juiste setting (niet continue updates zenden) volgens mij redelijk lang mee dan.
Je zou een goedkope en kleine 5v voeding kunnen gebruiken, zoals deze: http://www.dx.com/p/switc...600ma-151578#.VdDh_3BUerU die kun je wel in een centraaldoos kwijt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Er gaan inderdaad ook batterijen in maar die wil ik eigenlijk alleen als backup gebruiken en continue update doen.

Ik was er zelf ook nog aan het denken om een lichtnet adapter te nemen en de pennen eruit te halen. Volgens mij zitten die ook met draden aan snellas koppelingen. Maar ik vond het een beetje een rare keuze om ze met USB te leveren als er niet echt een simpele inbouw oplossing voor is.

Reden dat ik voor snel las koppelingen wil gaan is omdat mijn soldeer skills niet zo geweldig zijn. Gaat vrijwel altijd mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 07:49
Neem dan deze: http://www.dx.com/p/wall-...white-296675#.VdDvIPOPMn8
Die heb ik ook in een wcd verstopt, lijkt me iets veiliger allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Zoiets was ik aan het zoeken :)

Het hoeft niet direct in een contactdoos, ik wel wat ruimte want er komen ook spots in het plafond.

[ Voor 62% gewijzigd door LOTG op 16-08-2015 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Fire69 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 22:15:
Neem dan deze: http://www.dx.com/p/wall-...white-296675#.VdDvIPOPMn8
Die heb ik ook in een wcd verstopt, lijkt me iets veiliger allemaal :)
Ik kan er misschien overheen lezen maar zie nergens een input spanning en frequentie vermeld staan. Misschien dat deze universeel is maar om daar blind vanuit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 07:49
Hij doet iets van 100-250 en 50/60 dus geen probleem. Hij werkt hier netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Over de 5V voeding voor de Aeotec Multisensor:

http://www.righto.com/201...ipad-chargers-pricey.html

Ik zou even verder zoeken naar iets van een A-merk. Al helemaal als je dit wil gaan wegwerken in het plafond. Kost een paar euro meer maar voorkomt een hoop potentiële problemen.

Die Chinese webshops zijn geweldig voor knutselspul, maar in principe koop ik daar niets dat aan de 230V komt te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nillkin USB-voeding van Banggood is prima, 6 euro. Kan 2A leveren.
bartvb schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:43:
[...]
Die Chinese webshops zijn geweldig voor knutselspul, maar in principe koop ik daar niets dat aan de 230V komt te hangen.
Precies, het geld wat je bespaart door zo'n goedkope China lader kun je mooi investeren in een brandverzekering >:)

[ Voor 53% gewijzigd door ThinkPad op 17-08-2015 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Ja daarom was ik al wat verder aan het zoeken, en blijkbaar heet zo iets een euro module. Die kun je in de UK dus in je muur plaatsen.

Hier in de buurt dus ook nergens te krijgen.

Ik was ook al aan het denken aan een USB hub, dan moet ik wel wat USB kabel gaan verlengen, en maak ik 1 stopcontact waar ik de USB hub op aansluit.

Ik vind het maar irritant dat er geen standaard oplossing voor te krijgen is. Je hebt wel USB inbouw dozen maar dat hoef ik allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swloo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06-2023

swloo

Jamo R907, ASR Emitter 1

The-Source schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 06:23:
Ik bedoel de WCD, kwam niet op de juiste term...

Heb dus een plattere stekkertje nodig voor de Nest protect 2e generatie (stekker ziet er anders uit dan de eerste gen)

So what

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Voor de gene die een sirene zoeken heb ik een vergelijking gemaakt tussen de Zipato en Aeon labs siren.
Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/FILES%2F2015%2F08%2Faeonlabs-siren-versus-zipato-siren.jpg.axdx

Conclusie:

Beide sirenes zijn prima, maar de Aeon Labs versie heeft iets meer pluspunten met name door de ingebouwde accu.

+ Zipato

Diversiteit aan geluiden
Geluiden te selecteren vanuit de rule creator (zipabox)

+ Aeon Labs - Siren

Backup accu
Geluidsniveau instelbaar
Prijs
Kan in een stopcontact worden geprikt

- Zipato

Geen accu
Behoorlijk formaat
USB aansluiting

- Aeon Labs - Siren

Geluiden niet te selecteren vanuit de rule creator (in de zipabox)

Check hier de rest:
http://www.domotica-blog....siren-versus-zipato-siren

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
HeroS schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 22:19:
Fibaro heeft een nieuwe dimmer gelanceerd. Dimmer 2

http://www.fibaro.com/files/presentation_dimmer2.pdf

Ziet er goed uit...als die er echt is komt er een review.
Volgens mij is hij op voorraad?
http://www.robbshop.nl/fibaro-dimmer-2-module-250w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
  • Laatst online: 16-09 16:13
Ik heb vandaag een wemo set gekocht, een switch en een motion, maar heb een probleem met de switch.
Hij laat namelijk altijd stroom door.
Ik kan de switch dmv het knopje op de switch zelf aan/uit zetten, of via wifi, maar in beide gevallen blijft de lamp die ik op de switch heb zitten aan. Dus ook als ik de switch handmatig danwel via mn telefoon op standby zet.
Het moet toch zo zijn dat de lamp uit gaat als ik de switch uitschakel?

Ik heb zitten zoeken op t internet maar vind geen oplossing hiervoor (alsin: ik vind het probleem niet).

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Is het soms een led of spaarlamp welke erop zit? Sommige draadloze schakelaars willen nog wel eens een sluipspanning doorlaten zodat ze zelf kunnen functioneren.
Test het eens met een 40watt gloeilamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
  • Laatst online: 16-09 16:13
Heb het met diverse items getest: een bureaulamp, een lamp met 6 spaarlampen erin (zo'n kolom) en een stekkerblok met aan/uit switch. Die laatste omdat die zo'n dikke stekker heeft. De 2 lampen hebben een platte stekker. Ik dacht dat het misschien daaraan kon liggen.

Ik hoor de switch wel schakelen, het lampje (van het knopje) op de switch gaat ook aan/uit, maar het item wat op,de switch is aangesloten blijft gewoon stroom krijgen.

Ik denk niet dat ik iets verkeerd doe, het lijkt erop dat de switch defect is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Meet eens met een multimeter wat voor spanning eruit komt bij de aan en uit stand. Wellicht dat voltage wel afwijkend is. Is de module een schakel of een dim actor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:13
Ik ben bezig met het voorbereide van de elektrische installatie van ons huis waarin in eerste instantie een standaard bedrade loxone domotica komt (licht aan/+ 2 zonneweringen) om de koste laag te houden.
Echter als de financiële situatie het toe laat wil ik later de installatie uitbreiden

Heeft iemand een lijst waar ik allemaal loze leidingen naar toe moet voorzien om de installatie later uit te breiden?
Pagina: 1 ... 50 ... 76 Laatste