Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 51 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Sjembecks schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:01:
Ik ben bezig met het voorbereide van de elektrische installatie van ons huis waarin in eerste instantie een standaard bedrade loxone domotica komt (licht aan/+ 2 zonneweringen) om de koste laag te houden.
Echter als de financiële situatie het toe laat wil ik later de installatie uitbreiden

Heeft iemand een lijst waar ik allemaal loze leidingen naar toe moet voorzien om de installatie later uit te breiden?
- Wandschakelaars
- Bewegingsmelders
- Temperatuursensoren (kunnen eventueel gecombineerd worden met een andere sensor)
- Vloerverwarmingsdelers (indien aanwezig en als je (groepen) ventielen willen kunnen bedienen
- Vloerverwarmingspomp (om 'm uit te kunnen zetten op momenten dat er geen verwarming/koeling nodig is).
- Warmtepomp/CV-ketel (om waarden uit te lezen of het apparaat aan te sturen)
- Eventuele toekomstige lichtpunten
- Deur/raamsensoren
- Mechanische ventilatie (als je die wil aansturen)
- Rookmelders
- CO/CO2-sensoren tbv luchtkwaliteitsmeting (ook nuttig als input voor mechanische ventilatie)
- Flitslampen/sirenes tbv alarm
- Buitenlampen
- Versterker / AV-receiver (als je die wil aansturen via ethernet of infrarood-interface)
- Luidsprekers (vanuit versterker/receiver)

Kies maar wat je nuttig vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
- Deurpaneel (elektronische toegangscontrole)
- Deuropener
- Mantelbuis naar buiten (voor/achter)
- Toilet (geen idee wanneer je plas doorgemeten gaat worden :D)
- Leidingen voor UTP kabels. In de meeste nieuwbouwwoningen is het Wifi bereik zwaar beroerd. 1 accesspoint per verdieping is geen overbodige luxe. Zelf hecht ik nogal aan een vaste aansluiting op mijn werkplek.
- Garagedeur
- Zonnepanelen (of eigenlijk de inverter)
- LED verlichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hafkensite
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-08 14:42
Misschien is het al eens langgekomen, maar ik ben op zoek naar een voordelige inbouw module om een bestaande schakelaar met verlichting ook draadloos aan te kunnen sturen.

Voor de aansturing heb ik [url=http://www.pilight.org/]pilight[/url[] in gedachten, daarvoor heb ik voor nog geen 3 euro een 434Mhz zender gekocht. Dit lijkt goed te werken met een home-easy stopcontact module.

Helaas zijn de mini schakelaars die ik gevonden heb nog al duur, ik had gekeken naar: Mini inbouw aan/uit ontvanger.
Voor zover ik kan zien bieden de klik-aan-klik-uit modules niet een mogelijkheid om de bestaande schakeling ook draadloos aan te kunnen sturen.

Heeft iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morvale
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-05 09:17
@Hafkensite:
Met een schakelaar bedoel je een wandschakelaar neem ik aan?

Wat betreft KlikaanKlikuit heb je wel dit product:
http://www.klikaanklikuit...en-1/ontvangers/aws-3501/

Of zoek je meer zoiets als dit:
http://www.klikaanklikuit...bouw-schakelaar-acm-1001/

Ik weet alleen niet zo of jouw 433 zender dit ondersteunt maar anders is dit denk ik wel een relatief goedkope optie. Is het ook de bedoeling dat je de gewone wandschakelaar nog kan gebruiken tegelijk?

Zelf ben ik naar iets vergelijkbaars op zoek maar dan op gebied van Z-wave omdat ik in principe wel wil weten wanneer een wandschakelaar is gebruikt en ik op die manier gelijk in de domotica software een "situatie-update" ontvang.

[ Voor 9% gewijzigd door Morvale op 26-08-2015 11:58 ]

Domoticz @ Rpi3 - Rfxcom - Z-wave - Hue - Harmony

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 18:26
hafkensite schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 07:40:
Helaas zijn de mini schakelaars die ik gevonden heb nog al duur, ik had gekeken naar: Mini inbouw aan/uit ontvanger.
Voor zover ik kan zien bieden de klik-aan-klik-uit modules niet een mogelijkheid om de bestaande schakeling ook draadloos aan te kunnen sturen.

Heeft iemand tips?
Duur is nogal subjectief ;) Maar met andere technieken ben je doorgaans duurder uit ;)
Je kunt juist je bestaande schakelaar draadloos aansturen, dat is het hele idee van de gelinkte receiver. Het enige wat deze niet doet, is het uitzenden van de status, dus je pilight controller weet niet of het licht aan of uit is als je handmatig schakelt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:34

Kraz

Saving the world

Heeft er iemand toevallig al ervaring met de Fibaro Dimmer 2 module?
Deze zou beter werken met LED verlichting. KLIK

De specificaties geven echter aan dat er nog steeds een minimale belasting van 50Watt moet zijn.
Aangezien ik m wil aansluiten op een hanglamp met 3 peertjes en elke LEDlamp zo'n 8-10 wat verbruikt haal ik die 50Watt nog steeds niet.

Ik heb nu de Fibaro Dimmer (1) module en maar 'gewoon' halogeen lampen erin gedaan om het OK te laten werken. Doe ik dat niet dan bromt de module heel erg. Zelfs met bypass aangesloten.
Ivm verbruik wil ik er toch graag LED in, maar weet niet of die nieuwe dimmer de oplossing gaat zijn.

Kan er momenteel ook weinig reviews over vinden. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 15:50

HeroS

SmartHome Nerd

Kraz schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 08:35:

Kan er momenteel ook weinig reviews over vinden. :/
Ik heb er vorige week eentje binnen gekregen dus review komt zsm. Maar heb nogal een stapel aan spullen liggen dus kan even duren.

Ik ben ook benieuwd of LED verlichting nu goed werkt. Lees er wat verschillende verhalen over.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Waarom ga je geen Qubino dimmer gebruiken, die kan wel omgaan met lage belastingen.

HeroS je hebt er maar druk mee. Maar je doet in deze wereld goed werk.

[ Voor 31% gewijzigd door sunnybird op 31-08-2015 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

HeroS schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 08:51:
[...]

Ik heb er vorige week eentje binnen gekregen dus review komt zsm. Maar heb nogal een stapel aan spullen liggen dus kan even duren.

Ik ben ook benieuwd of LED verlichting nu goed werkt. Lees er wat verschillende verhalen over.
Dan wordt het waarschijnlijk toch de Qubino zoals Sunnybird al aangeeft.
Die heeft zich al redelijk bewezen met LED.

Ik zie net wel op de site van Fibaro dat er een nieuwe Wallplug aankomt met 'display' erop om stroomverbruik te zien en 2x USB aan de onderkant; KLIK
De echte meerwaarde van dat display ontgaat me even...

Afbeeldingslocatie: http://www.fibaro.com/sites/all/themes/fibaro/images/wall-plug/usa/plugusa_01.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Kraz schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 09:30:
[...]

Dan wordt het waarschijnlijk toch de Qubino zoals Sunnybird al aangeeft.
Die heeft zich al redelijk bewezen met LED.

Ik zie net wel op de site van Fibaro dat er een nieuwe Wallplug aankomt met 'display' erop om stroomverbruik te zien en 2x USB aan de onderkant; KLIK
De echte meerwaarde van dat display ontgaat me even...

[afbeelding]
Deze komt alleen in de USA uit volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

sunnybird schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 08:51:
HeroS je hebt er maar druk mee. Maar je doet in deze wereld goed werk.
Bedankt! komen nog meer mooie dingen aan. Zeker als Fibaro een beetje mee gaat werken. Working on it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 12:12
Misschien is het volgende probleem bekend bij 1 van jullie:
Ik heb een fgs-221 welke spontaan sinds aan/uit schakelt en dat dan 4x in 2 seconde ( knipperlicht dus)
En dat ook wanneer ik mijn z-wave stick niet in gebruik heb dus daar komt het signaal niet uit vandaan.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:16
Lijkt erop dat ie reageert op ALARM frames, standaard gaat ie dan flashen.
Zie parameters 30-33 en 40-43.

Weet niet welke software je gebruikt, maar ik zou je stick aansluiten en ZWave debug logging aan zetten om te controleren of er idd alarm frames verzonden worden en door welk device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 09:29
kan dat flashen ook met een qubino?
Dat zou ik juist willen hebben voor als het alarm afgaat.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
CyBeRSPiN schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 11:09:
Lijkt erop dat ie reageert op ALARM frames, standaard gaat ie dan flashen.
Zie parameters 30-33 en 40-43.

Weet niet welke software je gebruikt, maar ik zou je stick aansluiten en ZWave debug logging aan zetten om te controleren of er idd alarm frames verzonden worden en door welk device.
Heb zover mij bekend geen apparaat welke dat zou mogen sturen. Maar aangezien de melding niet standaard in z-wave log voorbij komt zou kunnen dat het directe controller onafhankelijke berichten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Femme in "Domotica. Ervaringen en vragen."
bartvb in "Domotica. Ervaringen en vragen."
Goeie inspiratie!.

Ik heb van het weekend een pricewatch: Rfxcom gekocht welke ik in combinatie met een Pi2 nu draaiende heb onder Domoticz.

Heb nog wat weinig apparatuur welke stuurbaar is;
  • Temperatuurmeter (en 3 andere in de buurt ;))
  • KAKU schakelaar
(KAKU in de slaapkamer, omdat de kledingkast zo groot was dat de oude schakelaar niet meer gebruikt kon worden. Heb 2 AB's daarvoor.

Besteld:
pricewatch: YouLess LS110 energiemeter (morgen binnen)

Mijn toekomst plan:
  • KAKU tussen mijn mechanische ventilatie
  • CO² meter (wat is een betaalbaar / goeie?)
  • Temperatuur meter in huis
    (met bovenstaande zou je eea al leuk moeten kunnen regelen lijkt me?)
  • KAKU tussen paar lampen (om "thuis zijn" te simuleren??)
  • Stadsverwarming uitlezen
(financieel is daar naast elektriciteit het meeste te verdienen, water verbruik ik amper)

Naast de CO(²) meter vraag; ik kon zo 123 geen verwarmingsregelaars vinden op 433Mhz (of Z-Wave) ?.

[ Voor 8% gewijzigd door Tortelli op 31-08-2015 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ze hebben mij naar hier gestuurd, dus we proberen het hier nog een keer.

Ik ben bezig met het maken van een werkplaats en kan dus van de grond af de stroom gaan aanleggen. Het dak zit er komend weekend waarschijnlijk wel op, dus dan kan ik beginnen met het aanleggen van de stroom. Nou wil ik er ook een beetje een proeftuin van maken voor domotica. Hoe kan ik dan het beste te werk gaan? Mijn eigen idee was eigenlijk om op een centrale plaats alle schakeldraden bij elkaar te laten komen en dan met verschillende relais en een RaspberryPi de boel te gaan organiseren.

Is dat verstandig? Ik heb ook wat op Google gezeten, maar vind het moeilijk om iets te vinden dat mijn vraag beantwoord. Hoe doen ze dat bij nieuwbouw? Hoe zouden jullie dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Tortelli schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 22:08:
Naast de CO(²) meter vraag; ik kon zo 123 geen verwarmingsregelaars vinden op 433Mhz (of Z-Wave) ?.
pricewatch: Danfoss Radiator Thermostaat v2

Waarom je die op 433mhz wilt, is mij een raadsel. Het lijkt me dat je juist op je verwarming een terugkoppeling wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Niet perse Domotica, maar zijn er hier mensen met een CO meter?
Gisteravond was bij TROS Radar een item over CO melders. Van de 15 getestte exemplaren bleken er 12(!) niet te voldoen en 3 bleken zelfs gevaarlijk! Ook veel onduidelijkheid waar die melder nou gemonteerd moet worden.
30 cm onder het plafond en 2m van de bron volgens deskundigen, juist laag aan de grond volgens bijdehante figuren met wat natuurkundekennis (CO is iets zwaarder dan lucht, maar men vergeet dat de CO juist warm is als het mis gaat), helaas niet echt duidelijk gemaakt in de uitzending.

Ook niet duidelijk wat nu wel de goede melders zijn, terwijl het toch echt levens kan redden..
Nadeel is ook dat je zo'n CO meter natuurlijk niet goed kunt testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

Ik wil graag een slimme meter om te kunnen uitlezen met Domoticz, maar ik ben Nederlander dus betaal er liever niet (teveel) voor. Als ik voornemens ben zonnepanelen te gaan plaatsen, maar dat dus nog niet heb, en ik geef dat aan op energieleveren.nl, komen ze dan een slimme meter plaatsen voor niets? Word er gecontroleerd of je de panelen al hebt aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Dacht dat een slimme meter juist geen slim idee is als je zonnepanelen wilt. Een oude meter draait terug bij leveren terwijl de slimme meter de levering apart bijhoudt. Bij een oude meter kan de leverancier dus met geen mogelijkheid zien hoeveel stroom je echt hebt afgenomen, die kan alleen het saldo van gebruik - teruglevering zien. Voor de geleverde stroom krijg je dus het volle tarief, inclusief belasting, "teruggestort".
Mocht het terugleveren in de toekomst ooit anders gaan werken (bijv. tegen lager tarief terugleveren) dan kun je benadeeld worden. (Grote kans overigens dat je dan gedwongen wordt om alsnog een slimme meter te laten plaatsen).
Het duurt overigens niet lang meer dat je gratis een slimme meter aangeboden krijgt, ze zijn al tijd geleden begonnen met de landelijke uitrol.

Zelf had ik ook geen geduld en voor 60 euro de meters laten vervangen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-09-2015 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verstekbakker schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:19:

Ik ben bezig met het maken van een werkplaats en kan dus van de grond af de stroom gaan aanleggen. Het dak zit er komend weekend waarschijnlijk wel op, dus dan kan ik beginnen met het aanleggen van de stroom. Nou wil ik er ook een beetje een proeftuin van maken voor domotica. Hoe kan ik dan het beste te werk gaan? Mijn eigen idee was eigenlijk om op een centrale plaats alle schakeldraden bij elkaar te laten komen en dan met verschillende relais en een RaspberryPi de boel te gaan organiseren.

Is dat verstandig? Ik heb ook wat op Google gezeten, maar vind het moeilijk om iets te vinden dat mijn vraag beantwoord. Hoe doen ze dat bij nieuwbouw? Hoe zouden jullie dat doen?
Maak een centrale regelkast waar je de leidingen laat samenkomen en waar je genoeg ruimte hebt om componenten zoals relais te monteren op din-rails. Zorg ook voor een mooie routing van je kabels door middel van kabelgoten. Als je zowel werkt met 230VAC netspanning als zwakstroom voor bijvoorbeeld het aansturen van relais hou je die gescheiden in verschillende kabelgoten, bijvoorbeeld de goot links en boven een rail is 230VAC en de goot rechts en onder de rails is zwakstroom of signaalkabel.

In professionele installaties worden inkomende kabels vaak op een soort patchpanel (om in netwerktermen te spreken) aangesloten en worden er van daaruit aders gelegd naar bijvoorbeeld relais of ingangen van een plc. Hiervoor zijn allerlei handige klemmen verkrijgbaar voor op din-rails (sommige met meerdere etages zodat je meeraderige kabels makkelijk kunt doorlussen). Het maakt een mooier georganiseerde layout mogelijk. Met zo'n tussenliggend patchpaneel is het ook makkelijk om de nuldraad van een verbruiker op klemmen aan te sluiten die gebrugd zijn en de fase per stuk door te verbinden naar een relais.

De regelkast kan een inbouwkast zijn met bijvoorbeeld underlayment platen als wandbedekking waarop je de rails en kabelgoten schroeft of je haalt van Marktplaats een gebruikte metalen kast waar je je onderdelen in stopt.

Dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BtTPl97IcAE5z4U.jpg

Afhankelijk van je installatie kan het heel klein zijn (een enkele rail met daaromheen kabelgoten) of groot worden met meerdere rails onder elkaar.

Als je niet te veel spul wil gaan schakelen is een Raspberry Pi met een uitbreidingsbordje of een relaisbordje met 5V relais een leuke oplossing. Wil je wat meer dan biedt een plc meer mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• platenspeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-03-2023
Verstekbakker schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:19:

Hoi,

Ik denk dat je iets meer info kan geven zodat je een gericht antwoord krijgt. Een proeftuin is leuk, maar ik neem aan dat je een doel hebt. Waar ga je werkplaats voor gebruiken? Welke en hoeveel apparaten wil je gaan sturen? Wil je ook gaan meten (stroom verbruik of andere sensoren). Wat is je budget. Wil je bedraad schakelen of draadloos? Etc.

Als ik mijn huis (op)nieuw zou laten bedraden dan zou ik bijv. liever niet alleen die centraaldozen hebben maar een aparte aansluiting naar een groepenkast kast en zou daar met DIN rail modules aan de gang willen. Meten van stroomverbruik en schakelen gaat dan bijv. met ZWave prima. Als je van plan bent om grote industriele apparaten te schakelen in je werkplaats zou ik zeker daar naar kijken.

Maar veel domotica installaties in bestaande en nieuwbouw worden sturen een traditionele installatie, en dan vaak draadloos. Die Raspberry stuurt bij mij bijv. geen relais aan maar stuurt via Zwave (868) en 433mhz zenders commando's naar ontvangers bij of in de apparaten. In de contactdozen zitten dan opbouw schakelaars en dimmers die die signalen opvangen OF er zijn schakelaars ingebouwd achter de bestaande schakelaars zodat je de apparaten zowel met de schakelaar of op afstand kan bedienen. Voor huis gebruik werkt dit ok en er zijn modules waar je ook 16A mee kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniCache2
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 09:37
Heeft er iemand ervaring met de Fibaro binary sensor i.c.m. een automatische deuropener?

Ik wil graag de Fibaro Binary sensor op mijn Vera Edge systeem aansluiten. Doel van het project is als input de deurbel te gebruiken, en twee keer output: één naar bel/gong (als er op bel gedrukt word) en één naar automatische deuropener. Hoe ik dit softwarematig voor elkaar ga krijgen kom ik wel uit, maar electrotechnisch kom ik er nog niet helemaal uit.

Manual: http://fibarouk.co.uk/man...iversal-Sensor-en-1.2.pdf

- Mijn gong lijkt gewoon op batterijen te werken. Mijn aanname is dat de bel buiten dus een potentiaal vrije (?) schakelaar is die ik zo op input 1 en GND van de sensor kan aansluiten. De output moet dan ook goedkomen lijkt me.
- Mijn electronische deuropener (zo'n trekhaakje die de deurpal open trekt) lijkt op 12vAC de werken middels een beltransformator in de meterkast. Daar zit ergens een standaard oude belknop tussen om te schakelen. Nu is mijn vraag: Kan ik die sensor hier gewoon tussenplaatsen of moet ik nog ergens mee uitkijken v.w.b. (maximale input of output) spanning? Ik heb helaas veel te weinig kaas gegeten van electronica dus hoop dat er iemand is die hier ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Die Fibaro Binary Sensor is geen schakelaar. Daarvoor meot je de relay switch voor hebben.

De Binary Sensor kan alleen waardes doorsturen of scenes triggeren.
Dus als iemand op de deurbel drukt, dat je dan een notificatie krijgt en dan een scene triggert welke een relayswitch de deur laat openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniCache2
maomanna schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:39:
Die Fibaro Binary Sensor is geen schakelaar. Daarvoor meot je de relay switch voor hebben.
Kan ik hem dan wel gebruiken om het signaal van de deurbel door te zetten door de andere kant van de deurbel aan te sluiten op de output van de binary sensor?
De Binary Sensor kan alleen waardes doorsturen of scenes triggeren.
Dus als iemand op de deurbel drukt, dat je dan een notificatie krijgt en dan een scene triggert welke een relayswitch de deur laat openen?
Inderdaad dit is hoe ik het voorzien had. Input 1: deurbel (knop). Output 1: deurbel (gong), Output 2: automatische deuropener.
Input uit de deurbel stuurt singnaal naar gong en via zwave naar Vera / telfoon. Vervolgens knop in Vera stuurt signaal via output 2 van de binary sensor naar de deuropener.

Wat heb ik dan behalve de binary sensor nog meer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
http://www.robbshop.nl/ov...-projecten/z-wave-deurbel
daar heb je eigenlijk alles dat je wilt doen. incl schema.

Hoe je dat dan met de deur moet gaan doen, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
De output is niet afzonderlijk aan te sturen, de output wordt enkel door de input gestuurd (input actief, dan output actief). Ik vermoed dat je niet de deur wilt openen door op de deurbel te drukken ;), dus dan heb je nog een 'Actor' nodig, een relais, die de automatische deuropener kan schakelen. Dat kan idd met de Fibaro Relay Switch.
Echter wordt het wel een dure grap dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniCache2
maomanna schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:27:
http://www.robbshop.nl/ov...-projecten/z-wave-deurbel
daar heb je eigenlijk alles dat je wilt doen. incl schema.

Hoe je dat dan met de deur moet gaan doen, geen idee.
Die ken ik inderdaad, dank. Alleen bel gaat idd nog wel lukken, is voornamelijk de deuropener.
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:38:
De output is niet afzonderlijk aan te sturen, de output wordt enkel door de input gestuurd (input actief, dan output actief). Ik vermoed dat je niet de deur wilt openen door op de deurbel te drukken ;), dus dan heb je nog een 'Actor' nodig, een relais, die de automatische deuropener kan schakelen. Dat kan idd met de Fibaro Relay Switch.
Echter wordt het wel een dure grap dan..
Goh da's flink balen. Ik had verwacht dat je ook wel die output1 of output2 via zwave kon schakelen zonder dat er iets op de input zat... Ik kan dus ook niet de bel (output1) af laten gaan via zwave zonder dat de input (druk op bel) plaats vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Correct en het is een veelgemaakte vergissing.
Kun je hem nog ruilen? Volgens mij kun je met enkel de Relay Switch de boel wel werkend krijgen, daar zijn input en output wel van elkaar te scheiden en is de output op afstand te schakelen.
Dan gebruik je schakelaar 1 voor de deurbel (en laat die rechtstreeks de bel rinkelen) en schakelaar 2 voor de deuropener (waar je evt ook nog een losse schakelaar aan koppelt).
Zover ik zie kan de relay shield op 24 volt werken, misschien heb je een extra trafo nodig om vanaf de relay switch naar de bel te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniCache2
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:54:
Correct en het is een veelgemaakte vergissing.
Kun je hem nog ruilen? Volgens mij kun je met enkel de Relay Switch de boel wel werkend krijgen, daar zijn input en output wel van elkaar te scheiden en is de output op afstand te schakelen.
Dan gebruik je schakelaar 1 voor de deurbel (en laat die rechtstreeks de bel rinkelen) en schakelaar 2 voor de deuropener (waar je evt ook nog een losse schakelaar aan koppelt).
Zover ik zie kan de relay shield op 24 volt werken, misschien heb je een extra trafo nodig om vanaf de relay switch naar de bel te gaan.
Ik heb de bianry sensor nog niet besteld dus dat komt goed uit. Bedoel je deze?
http://www.robbshop.nl/fibaro-schakelmodule-2-1-5-kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
en dan versie2.
http://www.robbshop.nl/fibaro-inbouwschakelaar-2-1-5-kw

Ik weet niet in hoeverre die een input heeft zoals de binary sensor dat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniCache2
maomanna schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 15:08:
en dan versie2.
http://www.robbshop.nl/fibaro-inbouwschakelaar-2-1-5-kw

Ik weet niet in hoeverre die een input heeft zoals de binary sensor dat heeft.
Die heeft blijkbaar twee keer een switch input, dus dat is goed, en twee outputs:

http://www.fibaro.com/man...ch-2x1.5kW-en-1.4-1.7.pdf

Lijkt er alleen op dat de 12v die benodigd is voor de deuropener dan ook als output op mijn bel komt te staan, die dat waarschijnlijk niet leuk gaat vinden (is nu potentiaal vrij geschakeld op batterijen..)? Of weet iemand of je de belasting / voltage van de twee aparte outputs ook verschillend kunt maken (dus 1 met 12v output en 1 potentiaal vrij)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Nee, kan niet. Aanvoer is gelijk voor beide outputs, zie het schema in de handleiding. Je kunt een 12v relais nemen waarmee je dan de output van de deurbel schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:46

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Ik wil ook beginnen met domotica en heb me zover ingelezen dat ik met z-wave aan de slag wil.

Vraag: Als je met de Vera Edge je slimme meter uitleest, sta je je gegevens af aan een derde partij. Bij BeNext moet je je ook aanmelden. Deel je daar ook de gegevens met hun? En zijn er ook controllers waarbij dit niet zo is? Dat je zelf je gegevens uitleest en ze dus niet ergens "op een server van iemand" zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Weet niet hoe het met de Vera Edge zit, maar je kunt met een simpele USB -> RJ11 kabel de meter rechtstreeks uitlezen zonder tussenkomst van een derde partij. Met opensource oplossingen als OpenHAB of Domoticz kun je de data dan opslaan en verwerken in grafiekjes e.d.

Heb je al de keuze voor de Vera Edge gemaakt? Vanwaar die keuze? Grote nadeel m.i. is data je je dan beperkt tot de mogelijkheden van de Vera, en niet bijv. later nog een RFXCom kunt aansluiten om goedkope sensoren te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
@Twiek-San je zou ook eens [Kickstarter] Homey (Voice controlled Home Automation) kunnen kijken.

Ik gebruik zelf de Vera Edge maar volgens mij kun je nog steeds niet de slimme meter uitlezen met de USB -> RJ11 kabel.
Wil je op korte termijn aan de gang dan zijn de oplossingen die CyBeRSPin aangeeft ook goed bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Dank voor de reacties! Ik dacht dat je met deze: http://www.robbshop.nl/rf...-92mhz-rfxcom-transceiver ook KAKU e.d. kon gebruiken.

En volgens de specs op dezelfde site kun je je slimme meter met de Edge uitlezen. Foutieve info?

@CyBeRSPiN: prik je die kabel in je router en dan met je PC oid uitlezen?
@sunnybird: Homey ziet er veelbelovend uit! Dank voor de tip.

[ Voor 21% gewijzigd door Twiek-San op 08-09-2015 13:36 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Ok, RFXCOM kan blijkbaar ook met de Vera Edge, wist ik niet. Dat is dan een positieve uitzondering onder de merk-specificieke Zwave controllers. Helemaal zelfbouw met opensource is het meest flexibel, maar je moet wel een behoorlijke nerd zijn om het werkend te krijgen en te houden.

Een USB kabel prik je niet in een router ;) (hoewel, het zou nog best wel kunnen ook :P), maar sluit je inderdaad rechtstreeks aan op een PC / Raspberry Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 14:05:
Een USB kabel prik je niet in een router ;) (hoewel, het zou nog best wel kunnen ook :P),
Duh... 8)7 Ik bedoelde uiteraard de andere kant van de USB/RJ11 kabel.

Ik zou een open source best werkend krijgen, maar dan wordt het een hobby. En voor mijn huidige hobby's heb ik al geen tijd. Als een Vera flexibel genoeg is, moet ik daarmee wel vooruit kunnen voor energie meten, gordijnen, lampen, deuren. Zoals ik het nu lees, kan een Homey altijd nog.

[ Voor 34% gewijzigd door Twiek-San op 08-09-2015 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
De andere kant, RJ11, is geen UTP, maar vegelijkbaar met ouderwetse telefoon. Die past in de 'P1' poort van een Slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
@Twiek-San voor de Vera Edge kijk eens bij http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,32081.0.html misschien krijg je het wel goed met de slimme kabel.

En uhh laat me even weten of het je gelukt is :) _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door sunnybird op 08-09-2015 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoop dat ik het in goede forum zet maar Samsung heeft een nieuwe hub die verschillende apparaten kan aansturen. Dus op ZigBee and Z-Wave. Ik heb nu een Homewizard en wil graag wat verder maar heb geen kennis van deze zaken. Dus iets wat kant en klaar is is voor de meesten consumenten makkelijk. Voordeel Homewizard de software ziet er goed uit maar nadeel is ik wil graag de fibaro stekkers gaan gebruiken en dat kan met de hub. Mijn vraag wat vinden jullie van deze hub op papier versus de Homey? als ik het goed heb gelezen sluit je de hub aan op je router wat natuurlijk altijd beter is. Homewizard doet alles via wifi en dat gaat niet altijd goed. Hoop vragen maar misschien kan iemand het makkelijk uitleggen wat de voordelen en of nadelen kunnen zijn.

http://www.pcworld.com/ar...is-finally-available.html
>:) >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Zover ik weet komt hij eerst uit in usa en daarna in de uk. Daarna komt hij pas in nederland/Europa uit. Dus dat kan nog wel even gaan duren.

Ik zou nu voor vera edge, zipato zipabox, of fibaro hc2 gaan. Of nog even wachten wat Homey gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

sunnybird schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 14:44:
En uhh laat me even weten of het je gelukt is :) _/-\o_
De boel is besteld. Hopelijk van het weekend uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
Ik wacht rustig af O-)

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 15:39

Twan V

...en er stralend uitzien

Heeft iemand ervaring met een Qubino Flush2 dimmer die aan blijft als de z-wave connectie weg is?

Ik ben momenteel in mijn nieuwe huis modules aan het inbouwen (zipato centrale ligt nog in mijn oude huis), maar na het inschakelen van de groep in de meterkast schieten de lampen vol aan en zijn met de pulsdrukker niet meer uit te zetten. Gebeurt bij meerdere modules, met meerdere pulsdrukkers.

Is dit normaal gedrag?

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

• The-Source
Klinkt als een instelling. Dat zou type drukker kunnen zijn. Maar dat is simpel te testen door puls drukker ingedrukt te houden en checken of licht dan uit gaat en blijft zolang je deze indrukt en weer aan bij loslaten.
Kan misschien ook met paniek parameter te maken kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Hij doet het m.b.v. de Smart Meter App. Nu nog de HEM3 installeren.

Ik wil een 2x1.5kW module van Fibaro schakelen met een wandzender via de Vera Edge. Ik krijg de wandzender included en de Fibaro ook. De module schakelen met de wandzender moet altijd via een script? Of kan dat simpeler.

Ik zie de Fibaro als 3 schakelaars.... heb ik 'm verkeerd geinstalleerd in de Vera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
@Twiek-San, ik kan me niet herinneren dat er 3 schakelaars komen. Maar soms verschijnen er bij mij ook allerlei spook units. Je kunt deze units via een script weghalen, moet even opzoeken waar dat staat bij de Robbshop site. Ik kan het even niet vinden, gewoon even een email naar de Robbshop.
Je kunt de Fibaro toch via een scene schakelen. Wandzender is de actie en de Fibaro is de reactie.

[ Voor 9% gewijzigd door sunnybird op 11-09-2015 11:25 . Reden: toevoeging. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 18:26
Volgens mij is 3 schakelaars voor de 2x 1.5 KW normaal, 1 hoofddevice met 2 subdevices.
Bij de subdevices zal onder advanced settings altid ook iets als e1 oid laten zien en is parent-id ingevuld,

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
@Twiek-San ja het is mij ook gelukt. Moest even zoeken naar de juiste instelling maar op 9600 Baud ging het prima. Blijkbaar al een wat oudere slimme meter.

En inmiddels het commando gevonden om spookunits te laten verdwijnen in de Vera Edge. Zie http://forum.micasaverde.com/index.php?topic=33438.0

[ Voor 32% gewijzigd door sunnybird op 11-09-2015 13:23 . Reden: Toevoeging. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Kijk, da's handig, Bedankt.

Nu wil ik de FGS-222 op puls in en puls uit zetten. Daarvoor moet ik parameter 4,5 en 14 veranderen. Maar hoe doe ik dat in de Vera Edge? Kan iemand me op weg helpen?

Edit: heb intussen e.e.a. gevonden. Werkt nu uiteraard maar half. Dat wordt dus verder tweaken.

[ Voor 20% gewijzigd door Twiek-San op 11-09-2015 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
Wijzigen van parameters in de Vera Edge. Ga naar devices en zoek het betreffende device op. Rechts staat het volgende teken > druk daar op en scroll naar beneden. Kies dan device options en via Add Configuration Settings kun je de parameters toevoegen en wijzigen. Vergeet niet de nieuwe settings te saven.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

Dank. Dat lukt. Ik krijg alleen de pulstijd niet korter dan 21. Verder krijg ik relais 2 niet geschakeld. Maar dat is iets voor morgen. Voor vandaag ben ik dik tevreden!

• The-Source
Twiek-San schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 20:52:
Kijk, da's handig, Bedankt.

Nu wil ik de FGS-222 op puls in en puls uit zetten. Daarvoor moet ik parameter 4,5 en 14 veranderen. Maar hoe doe ik dat in de Vera Edge? Kan iemand me op weg helpen?

Edit: heb intussen e.e.a. gevonden. Werkt nu uiteraard maar half. Dat wordt dus verder tweaken.
Je weet dat er een speciaal Vera topic is?
Micasaverde Vera Zwave Controllers; Ervaringen en Vragen

• Twiek-San

Twiek-San

Nu wel ;)

En na een nachtje slapen: 05 hex = 21 dec. Dus nu de parameter veranderd naar 2 byte dec "et voila" het werkt. Nu de module nog koppelen aan het juiste knopje van de schakelaar.

[ Voor 90% gewijzigd door Twiek-San op 12-09-2015 12:00 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PappleD
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:08
Hallo,

Ik krijg binnenkort sleutel van mijn nieuwbouw woning. Hier wil ik in de toekomst z wave fibaro systeem inbouwen.
De eerste tijd zal ik nog weinig tijd hebben om alles in te regelen.
Maar ik wil als het mogelijk is wel alvast aantal lampen kunnen dimmen.
Kan ik de dimmers van fibaro alvast inbouwen en gebruiken zonder home center 2/lite?
Anders moet ik eerst gewone dimmers kopen en later fibaro dimmers.

Als niet mogelijk is, wat is dan een goedkope tijdelijke oplossing?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Ja kan prima. Wel puksdrukkers gebruiken dan.

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Twiek-San schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 11:37:
Nu wel ;)

En na een nachtje slapen: 05 hex = 21 dec. Dus nu de parameter veranderd naar 2 byte dec "et voila" het werkt. Nu de module nog koppelen aan het juiste knopje van de schakelaar.
Ik mag hopen dat je 15hex bedoeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stfnlln
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:45
nieuws: Nederlandse start-up introduceert module om stopcontacten slim te maken

Crownstone,

Weer een alternatief voor Plugwise, Fibaro etc, echter zie ik de toegevoegde waarde niet zo snel, jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Bluetooth tov zwave.. Zie geen voordeel maar dat Is zo te zien heeft verschil. En het ding beweert slim te zijn maar als ik 100 watt trek weet dat ding niet of het mijn versterker Is of een lamp volgens mij.
Qua design is hij wel super origineel trouwens : en het zwart Is het een fibaro en blauw net een qubino.. ;)
Leuke naam trouwens: kroonsteentje

[ Voor 5% gewijzigd door DRuw op 15-09-2015 17:38 ]

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
DRuw schreef op maandag 14 september 2015 @ 23:40:
Ja kan prima. Wel puksdrukkers gebruiken dan.
Nog even voor de zekerheid, je kan dus een "Fibaro Dimmer 2" kopen, pulsdrukker eraan, en dimmen maar?
Ik vind dit wel belangrijk, want als de controller een probleem heeft, is het wel fijn om handmatig je lamp nog aan of uit te kunnen doen.

Ik zou nog wel graag willen weten welke E27 led lamp (75W gloeilamp equivalent) goed werkt met deze dimmer. Ik heb soms veel licht nodig, maar wil hem ook goed terug kunnen dimmen.
Er zal dan één lichtpunt komen met één lamp, en een ander lichtpunt met twee lampen.
Misschien heeft er iemand ervaring met deze dimmer?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:18
Ik heb de Dimmer 2 sinds een paar weken, werkt goed, ook zonder controller :)

Ik vind niet direct wat de minimale load is, bij mij hangen er 4 ledspots van 7.5w aan (30w dus) en doen het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

BounceMeister schreef op donderdag 17 september 2015 @ 22:40:
[...]
Ik zou nog wel graag willen weten welke E27 led lamp (75W gloeilamp equivalent) goed werkt met deze dimmer. Ik heb soms veel licht nodig, maar wil hem ook goed terug kunnen dimmen.
Ik ben hem aan het testen maar heb nog niet goed gekeken naar welke lampen werken. Hij werkt in ieder geval beter dan de oude versie.

Een led lamp van 10W (Ikea) was geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Laatst online: 15-09 22:04
Hoe kan ik het beste een verwarmingselement 3 fase schakelen met Domotica (zwave/kaku)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Is het echt 3fase? zo ja hoe groot is de stroom?
Ik vermoed namelijk dat het 3 standen is en dan ook is de vraag, wat is de stroom in maximale stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Ik zoek eigenlijk ook iets op 3fase, niet persé een schakelaar, maar vooral om de stroom te meten, voor een 3fase inductie kookplaat. Maar ik heb nog niets kunnen vinden. Aeonlab heeft de heavy duty zwave switch, maar dat is een enkel fase schakelaar voor grote stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San

Twiek-San

De HEM3?

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Mocht iemand nog een nieuwe controller zoeken. Ik heb een review gemaakt van de Eedomus+. Zij zijn al zeer bekend in Frankrijk maar nu dus ook leverbaar in Nederland.

Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/FILES%2F2015%2F09%2Feedomus-preview-hd.jpg.axdx

Conclusie

Deze controller heeft mij verrast met zijn mogelijkheden. Er zitten een aantal zeer handige functies in. De stabiliteit lijkt prima op orde en de interface reageert zeer snel.

Het maken van regels is zeer uitgebreid en ik kan maar weinig scenario's bedenken die je niet kunt realiseren. Er is een gemakkelijke insteek voor beginners, maar de gevorderde gebruikers kunnen zich ook prima redden met deze box.

De ondersteuning voor verschillende modules lijkt me ook prima op orde. Deze controller is niet de goedkoopste, maar aan de andere kant krijg je wel veel opties voor terug.

Wat ik zeer jammer vind is de zeer onduidelijke interface. Zelfs na een paar keer doorklikken moest ik nog steeds zoeken naar bepaalde opties. Er zijn ook een aantal teksten niet vertaald uit het Frans en er is geen Nederlandse UI aanwezig.
Ander minpunt is dat je altijd via de cloud moet om te configureren en regels te maken. Normaal bedienen kan wel rechtstreeks via de controller.
De controller heeft geen standaard alarm en klimaat paneel. Dit kun je natuurlijk deels zelf in elkaar zetten, want de onderdelen zijn wel aanwezig. Dit vereist wel wat kennis en inspanning. Er is wel een simpele notificatie mogelijkheid.

+
Goede ondersteuning van modules
Zeer uitgebreide mogelijkheden
Regels maken voor beginnende en geavanceerde gebruikers
Open box (API/PHP)
Voice optie leuke gimmick

-
Cloud
Prijs
Standaard missen er een aantal onderdelen (alarm, klimaat, etc)

Bekijk hier het volledige verhaal:
http://www.domotica-blog.nl/post/review-eedomus

Coming up next >> BeNext starters pakket :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:02
Klopt het dat je geen aanschafprijs in je review noemt? Je hebt als minpunt wel de prijs, maar je noemt verder nergens wat er voor zo'n box afgetikt moet worden ;)

• CyBeRSPiN
Zal wel een trucje zijn om ons naar zijn blog te lokken ;)
Daar staat dat ie 299 euro kost en optioneel 6 euro/maand voor een cloud abonnement.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-09-2015 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingre
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 14:57
Hoi!

Ik ben een beetje aan het kijken naar domotica en het lijkt me wel leuk om bijvoorbeeld op me eigen slaapkamer te beginnen ermee en dan als het goed werkt uit te breiden door het hele huis.(zolang dit kan zonder te veel sloopwerk).

Nu zijn er wat dingen waar ik niet zo goed uit kom.

Ik heb zelf een led lampje dat op afstandsbediening werkt van het praxis huismerk denk ik. Kan ik dit aansturen via een bewegingsensor? en via bijvoorbeeld domoticz?

Wat heb ik precies nodig om een lamp aan te sluiten?

Beneden hebben we gewoon standaard lampen, kan ik deze ook aansluiten op bewegingsensor en domoticz?

Ik hoop dat iemand wat antwoorden kan geven op deze vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

CyBeRSPiN schreef op woensdag 30 september 2015 @ 12:46:
Zal wel een trucje zijn om ons naar zijn blog te lokken ;)
Daar staat dat ie 299 euro kost en optioneel 6 euro/maand voor een cloud abonnement.
Whhahaaha. lol. Klopt en het werkt >:)

Ik ben de prijs gewoon vergeten...stupid. Heb hem er even bij gezet.

ps: maar 5% van mij traffic komt van tweakers.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:06
Iemand hier al enig idee wat beste is als 'vervanger' van Toon van Eneco? Dus een klein tablet met thermostaat in 1? Vond nest geweldig maar daar ontbreekt helaas Opentherm, OTGW vond ik geen optie, Anna is niet mijn ding en kan er verder weinig vinden die ook met bijv Fibaro en/of Domoticz kunnen werken en goed uit zien, wat doet iedereen hier? :)

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:41

ATS

tcviper schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 09:16:
Iemand hier al enig idee wat beste is als 'vervanger' van Toon van Eneco? Dus een klein tablet met thermostaat in 1? Vond nest geweldig maar daar ontbreekt helaas Opentherm, OTGW vond ik geen optie, Anna is niet mijn ding en kan er verder weinig vinden die ook met bijv Fibaro en/of Domoticz kunnen werken en goed uit zien, wat doet iedereen hier? :)
Misschien moet je iets duidelijker zijn in wat je verwacht van dat tablet dan? De alternatieven die je noemt hebben dat alvast niet...

Ik zit zelf te kijken naar EvoHome. Dat is ook een touch-screen om je thermostaat te bedienen, maar volgens mij kan je daar geen andere "apps" op draaien om ook andere dingen te bedienen. Er is wel een API voor, al schijnt die incompleet en ondergedocumenteerd te zijn helaas.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
ATS schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 09:28:
[...]

Misschien moet je iets duidelijker zijn in wat je verwacht van dat tablet dan? De alternatieven die je noemt hebben dat alvast niet...

Ik zit zelf te kijken naar EvoHome. Dat is ook een touch-screen om je thermostaat te bedienen, maar volgens mij kan je daar geen andere "apps" op draaien om ook andere dingen te bedienen. Er is wel een API voor, al schijnt die incompleet en ondergedocumenteerd te zijn helaas.
Je hebt gelijk, het gaat mij voornamelijk om heel simpel in de woonkamer te kunnen zien wat stroom verbruik is, gas verbruik en alle thermostaat functies natuurlijk die ook werkt met z-wave of wifi (fibaro hc2/domoticz). Tot nu toe alle produkten die ik vind zijn of 'lelijke groene displays' of werken weer niet met die domotica systemen of ze kunnen gewoon niet tippen aan het 'mooie design' van de Toon.

En wat Honeywell betreft, het is jammer dat de http://lyric.honeywell.com/ nog niet hier is.

[ Voor 4% gewijzigd door tcviper op 01-10-2015 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:41

ATS

Wat is er mis met Toon dat je daar vanaf wil dan?

Edit: ik denk de missende integratie met andere domotica behalve Hue?

[ Voor 42% gewijzigd door ATS op 01-10-2015 10:21 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
ATS schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 10:21:
Wat is er mis met Toon dat je daar vanaf wil dan?

Edit: ik denk de missende integratie met andere domotica behalve Hue?
Ik vind het gewoon jammer dat Toon niet met Fibaro HC2 kan/wil werken, verder is het ding prima, wil er niet perse van af, maar vroeg me af of anderen misschien een alternatief wisten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Als ik de eNet server van Gira wil installeren dan hoeft deze niet perse in de meterkast geplaatst te worden toch?

Is dit de enige eNet server van Gira? Kan ik deze ook gewoon boven op de overloop naast mijn router plaatsen:
Afbeeldingslocatie: http://www.gira.com/abbildungen/gira_enet_enet_server_8117_1395995533.jpg

Of is deze enkel geschikt voor in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

readytoflow schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 15:33:
Als ik de eNet server van Gira wil installeren dan hoeft deze niet perse in de meterkast geplaatst te worden toch?

Is dit de enige eNet server van Gira? Kan ik deze ook gewoon boven op de overloop naast mijn router plaatsen:
[afbeelding]

Of is deze enkel geschikt voor in de meterkast?
De eNet-server is bedoeld voor montage op een din-rail zoals die in de meterkast gebruikt worden voor de montage van zekeringen. Een din-rail kun je ook op een willekeurige andere plek ophangen. Gezien het feit dat het om een draadloos systeem gaat kan ik me voorstellen dat de server beter midden in huis geplaatst kan worden dan bij de voordeur in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Waarom vind je OTGW geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
UltraSub schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 18:28:
[...]

Waarom vind je OTGW geen optie?
Omdat je dan alles moet configgen en ik heb vaak genoeg gelezen dat het na bootsen van een echte thermostaat qua werk niet zo simpel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
OTGW moet je inderdaad niet zelf een thermostaat mee proberen te bouwen. Dat is inderdaad niet simpel. Maar ik denk niet dat je een tablet-achtige thermostaat gaat vinden waar je verder ook domotica stuff op kunt laten zien. Heb me er zelf ook al bij neergelegd, en gewoon een isense thermostaat gehangen, die koppel ik aan mijn Domoticz met OTGW (als dat ding binnen is eindelijk :| ) en dan heb ik het beste van twee werelden als het goed is. Een top thermostaat met comfort dus, en smart gemaakt middels domotica.
Een tablet hang ik er wel een keer onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
UltraSub schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 09:09:
OTGW moet je inderdaad niet zelf een thermostaat mee proberen te bouwen. Dat is inderdaad niet simpel. Maar ik denk niet dat je een tablet-achtige thermostaat gaat vinden waar je verder ook domotica stuff op kunt laten zien. Heb me er zelf ook al bij neergelegd, en gewoon een isense thermostaat gehangen, die koppel ik aan mijn Domoticz met OTGW (als dat ding binnen is eindelijk :| ) en dan heb ik het beste van twee werelden als het goed is. Een top thermostaat met comfort dus, en smart gemaakt middels domotica.
Een tablet hang ik er wel een keer onder.
Blijf voorlopig wel bij Toon :) Ding werkt prima en de API is open gemaakt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Laatst online: 15-09 22:04
The-Source schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 22:09:
Is het echt 3fase? zo ja hoe groot is de stroom?
Ik vermoed namelijk dat het 3 standen is en dan ook is de vraag, wat is de stroom in maximale stand.
Dit is de info die er bij stond

3kW Heizelement:
Material Heizrohre: AISI316L (Edelstahl)
Anschluss: 1½ (6/4) Zoll Außengewinde
Unbeheizte Zone: 110mm ± 5mm
Einbaulänge : 290mm
Gesamtlänge: 365mm
Elektrischer Anschluss: dreiphasige (3 x 1kW 230V 50 Hz) 400V Sternschaltung
Schutzart: IP 54
Für Warmwasserspeicher von 160 bis incl. 500L, oder andere Zwecke.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/23wo2tl.png

---- edit ----

Nu ik nogmaals naar het plaatje kijk, zijn het dus gewoon 3x 1kW elementen?

[ Voor 6% gewijzigd door alberthakvoort op 06-10-2015 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand(of heeft ervaring mee) of het mogelijk is om de AeonLabs E27 RGBW ledlampen te koppelen aan de Razberry z-wave en aan te sturen vanuit Domoticz?

Zou wel leuk zijn want op deze manier heb je dan geen aparte dim module meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz

Kraz

Saving the world

Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 13:11:
Weet iemand(of heeft ervaring mee) of het mogelijk is om de AeonLabs E27 RGBW ledlampen te koppelen aan de Razberry z-wave en aan te sturen vanuit Domoticz?

Zou wel leuk zijn want op deze manier heb je dan geen aparte dim module meer nodig.
Dit is redelijk makkelijk zelf op te zoeken lijkt me? Er is een lijst van supported hardware in Domoticz; KLIK
*Het lijkt erop van (nog) niet...

Stel anders je vraag in het Domoticz forum. Wellicht dat er al anderen zijn die de vraag gesteld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

heeft niets met domoticz te maken, of niet veel in ieder geval.
die lamp is nieuw en Zway (de software van de razberry) zal die nog niet kennen waarschijnlijk.
Als je open zwave draait met de razberry (aangeraden) heb je meer kans want daar doet ook de aeon labs stick het mee (zelfde merk, stukken meer kans) maar garantie heb je niet momenteel.
Maargoed, die ondersteuning, voor zover hij er mogelijk nog niet is, komt echt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Femme schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 17:13:
[...]

De eNet-server is bedoeld voor montage op een din-rail zoals die in de meterkast gebruikt worden voor de montage van zekeringen. Een din-rail kun je ook op een willekeurige andere plek ophangen. Gezien het feit dat het om een draadloos systeem gaat kan ik me voorstellen dat de server beter midden in huis geplaatst kan worden dan bij de voordeur in de meterkast.
Thx! Dan gaat dit 'm wel denk! Wordt elke keer weer in de war gebracht met dat Din-rail systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Wat ik regelmatig lees op dit forum is dat men altijd naarstig opzoek om te achterhalen welke apparaten stand-by staan / sluipstroom hebben. Lijkt mij onnodig veel zoekwerk. Heb mij zelf nog onvoldoende verdiept in domotica dat geef ik zeker toe. Maar geven domotica wandcontactdozen niet door ze stroom trekken en hoeveel? Bestaat zoiets en zo ja welke? Lichtschakelaars kunnen toch wel via een systeem aangeven dat ze aan / uit staan? Zijn er ook modellen die hun verbruik aangeven. Of zijn inzichten die ik via deze manier zou willen bereiken te achterhalen met een centrale unit?

Mijn ideale scenario: stekkerdoos x is verwarming. Verwarming gaat aan en ik zie in het systeem wanneer en hoeveel watt het systeem trekt. Stekkerdoos y is die ene stekkerdoos in de keuken waar op dit moment de waterkoker op is aangesloten. Of lichtschakelaar z op zolder staat nog aan en verbruikt op dit moment b aan watt. Het zou zelf voor de cool mooi zijn als een specifieke stekkerdoor / schakelaar middels domotica uitgeschakeld kan worden 8)

[ Voor 32% gewijzigd door DerKleinePunkt op 13-10-2015 10:17 ]

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Heb mij zelf nog onvoldoende verdiept in domotica dat geef ik zeker toe.
Dat blijkt ;)
Wat jij beschrijft bestaat en is makkelijk te vinden, van Fibaro of Aeon zijn er bijv. Z-Wave 'tussenstekkers': http://www.robbshop.nl/fibaro-tussenstekker en http://aeotec.com/z-wave-plug-in-switch

Voor "sluipstroom" is het wel een valkuil om op elk stopcontact een meter te zetten, want die meters zelf gebruiken natuurlijk ook (een beetje) stroom!
Ook kost zo'n stekker al snel 60 euro/stuk. Dan moet je dus heel veel stroom zien te besparen om dat terug te verdienen.

De dimmers van Fibaro en Qubino kunnen ook stroomverbruik doorgeven, en sowieso terugmelden of ze al dan niet aan staan.

Lees dit topic eens rustig door, er is heel veel te ontdekken!

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-10-2015 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Laatst online: 08-09 11:01
readytoflow schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 15:03:
[...]

Thx! Dan gaat dit 'm wel denk! Wordt elke keer weer in de war gebracht met dat Din-rail systeem.
Ik heb hem juist centraal in het huis hangen, omdat ik anders geen bereik heb in de gehele woning.
En doe jezelf een plezier en koop meteen de extra optionele antenne (868,3 MHz) voor de server, deze kan je beter opstellen en het systeem wordt er stabieler van.

En dan toch ontkom ik niet aan het gebruik van een repeater om bereik op de 2e verdieping te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punked24
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-02 15:47
Vraagje ik ben totaal nieuw met domotica en heb sinds gisteren een Hue set gekocht ( een bridge en 3 lampen ). Als ik het goed begrepen heb maakt de hue gebruik van het zigbee protocol. Ik ben nu benieuwd of ik met de bridge van de hue set nu ook andere apparaten kan aansturen die werken met het zigbee protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Punked24 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 14:37:
Vraagje ik ben totaal nieuw met domotica en heb sinds gisteren een Hue set gekocht ( een bridge en 3 lampen ). Als ik het goed begrepen heb maakt de hue gebruik van het zigbee protocol. Ik ben nu benieuwd of ik met de bridge van de hue set nu ook andere apparaten kan aansturen die werken met het zigbee protocol.
Dat zou je inderdaad denken, maar dat is het niet.
Wat dat betreft is Zigbee momenteel nogal fabrikant specifiek, je kan alle varianten van de Hue lampen koppelen, maar geen andere apparaten.
Niet zoals Z-Wave waar je een controller van merk A hebt en de rest van merk B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Je kunt wel een ander systeem (zoals domoticz of een vera) koppelen met je Hue maar dan werkt het eigelijk andersom:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bozo29
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-10-2018
Ik zelf werk met een Vera Edge.
Op 2 tablets draai ik ImperiHome en op mijn telefoon, specifiek aangepast aan de mogelijkheden en behoeftes voor des betreffende ruimte. Werkt tot nu toe prima en je kan hem behoorlijk uitbreiden en zelf configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
om een fibaro dimmer II te schakelen met de pulsschakelaar, dan kan ik een enkele wip gebruiken.
Maar als ik de tweede ingang wil gebruiken van de dimmer (om een scene te starten oid), moet ik dan
1. https://www.elektroschake...1-inbouw-2-ingangen-89852

of
2. https://www.elektroschake...k-2020us-205-inbouw-94574
hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
tcviper schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 11:29:
[...]

Blijf voorlopig wel bij Toon :) Ding werkt prima en de API is open gemaakt dus.
Ik heb OTGW icm een ATAG thermostaat en Domoticz. In principe regelt Domoticz alles, incl detectie van aanwezigen en dus bijstellen van de gewenste temperatuur, etc

De ATAG thermostaat hangt alleen als interface om de standaard settings te ' overrulen'. Werkt prima en kan ik je aanraden!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
maomanna schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:54:
om een fibaro dimmer II te schakelen met de pulsschakelaar, dan kan ik een enkele wip gebruiken.
Maar als ik de tweede ingang wil gebruiken van de dimmer (om een scene te starten oid), moet ik dan
1. https://www.elektroschake...1-inbouw-2-ingangen-89852

of
2. https://www.elektroschake...k-2020us-205-inbouw-94574
hebben?
Maakt niet uit, zowel S1 als S2 wordt door de Sx uitgang gevoed. Bij de ene met gescheiden ingang moet je dan doorlussen.
Pagina: 1 ... 51 ... 76 Laatste