open source home automation
heating
z-wave vs MAX! vs FS20 vs HomeWizard
FS20
Na wat lurken, kom ik toch ook even advies vragen aan mensen met ervaring.
Beginnen met Domotica is nog niet zo makkelijk.
Ik wil alles kunnen aansturen met open source software en ik wil dus geen off the shelf product.
Ik ben nog aan het twijfelen tussen OpenHAB en Domoticz, maar dat is ook een kwestie van proberen lijkt me.
Mijn eerste project is het regelen van de huiskamer temperatuur. We hebben stadsverwarming en dus alleen maar thermostatische radiator knoppen.

Dit gaat niet zo goed, want afhankelijk van hoe de wind staat valt er koude lucht langs de radiator, welke vervolgens aan springt zonder dat het nodig is.
Het is dus eigenlijk onmogelijk om een setting te hebben welke comfortabel is. En ik ben te lui, om telkens langs 3 radiatoren te lopen om alles een beetje af te stellen. (enter domotica)
Ik ben dus aan het kijken naar draadloze aansturing van radiatoren en al snel zie ik daar VEEL verschillende protocollen en frequenties.
Ik heb de goedkopere producten gezien welke FS20, MAX!, eQ3 of HomeWizard gebruiken.
Ik heb al gezien dat OpenHAB ook HomeMatic en de MAX! apparaten mee aan kunnen sturen (zelfs zonder tussenkomst van een hub).
Maar nou denk ik ook begrepen te hebben dat deze protocollen allemaal onbeveiligd zijn, wat iemand in principe in staat stellen om mijn radiatoren aan te sturen mocht ik op vakantie zijn ofzo.
Dat lijkt me toch minder.
Ik neig nu zelf naar Z-wave en dan in combinatie met een Razberry+RaspberryPi (of misschien gewoon op mijn eigen server in de meterkast, maar dat overdenk ik nog wel).
Wat ik dus nodig denk te hebben is:
Raspberry+Razberry
3 Z-wave radiator controllers (
pricewatch: Eurotronic StellaZ Draadloze radiatorthermostaat)
1 Z-wave thermometer
En dan wat regels om alles lekker te laten lopen.
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met dit soort setups en wellicht nog tips hebben?
Bijvoorbeeld ook met de keuze tussen de Stella en Danfoss?
En lijkt deze setup een beetje een goed idee.