Dan zou ik met z-wave aan de slag gaan en een controller van Fibaro, Vera, Zipato of (in de nabije toekomst) een Athom Homey van het schap trekken.Huttenkloas schreef op maandag 23 november 2015 @ 16:59:
[...]
Ik ben inderdaad naar een goedkoper manier om mijn wensen te vervullen. Dit mede omdat mijn wensen alleen te maken hebben met energiebesparing en een stukje veiligheid. De prijzen van een bedraad systeem zoals KNX gaan me sowieso te ver.
Het beste kan ik dus kiezen voor bepaalde hardware die ingebouwd worden in de stopcontacten en dimmers die ik vervolgens aansluit op een domotica controller. Hierbij zou ik het niet eens erg vinden dat ik de dimmer handmatig zou moeten bedienen (dimmer zal toch bijna op de zelfde stand staan). De reden dat ik Homewizzard wel interessant vond is met name omdat het gebruiksvriendelijk (plug & play) oogt. Aangezien mijn wensen niet exorbitant zijn is het niet erg dat het niet volop doorontwikkeld wordt.
Domoticz is natuurlijk niet plug & play.
Met een domoticaserver waarop je een softwarepakket zoals Domoticz, OpenHab, Homeseer of IP-Symcon draait heb je wel meer veel vrijheid in de systemen die je kunt aansturen maar dat is alleen van belang als je serieus met domotica aan de slag wil gaan.