Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 53 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Huttenkloas schreef op maandag 23 november 2015 @ 16:59:
[...]

Ik ben inderdaad naar een goedkoper manier om mijn wensen te vervullen. Dit mede omdat mijn wensen alleen te maken hebben met energiebesparing en een stukje veiligheid. De prijzen van een bedraad systeem zoals KNX gaan me sowieso te ver.

Het beste kan ik dus kiezen voor bepaalde hardware die ingebouwd worden in de stopcontacten en dimmers die ik vervolgens aansluit op een domotica controller. Hierbij zou ik het niet eens erg vinden dat ik de dimmer handmatig zou moeten bedienen (dimmer zal toch bijna op de zelfde stand staan). De reden dat ik Homewizzard wel interessant vond is met name omdat het gebruiksvriendelijk (plug & play) oogt. Aangezien mijn wensen niet exorbitant zijn is het niet erg dat het niet volop doorontwikkeld wordt.

Domoticz is natuurlijk niet plug & play.
Dan zou ik met z-wave aan de slag gaan en een controller van Fibaro, Vera, Zipato of (in de nabije toekomst) een Athom Homey van het schap trekken.

Met een domoticaserver waarop je een softwarepakket zoals Domoticz, OpenHab, Homeseer of IP-Symcon draait heb je wel meer veel vrijheid in de systemen die je kunt aansturen maar dat is alleen van belang als je serieus met domotica aan de slag wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:09
Ik zat met het zelfde probleem,

ben een huis voorledig aan het renoveren en wil hier domotica in.
Eerste gedachten was beraad d.m.v. Loxone, hiervan ben ik toch af gewezen doordat het erg duur was en ik het moeilijk vind om van te voren te bepalen wat handig is om te automatiseren.
Alles was budgeter niet mogelijk.

Wjj gaan nu voor een standaard systeem (Z-wave voor zone wering etc, klik aan klik uit voor schakelingen welke minder belangrijk zijn) i.c.m. domoticz.

Een andere rede om niet voor loxone te gaan is dat ik het idee heb dat de apparaten ook steeds slimmer worden, kijk naar Miele samsung etc. Ik denk dat deze apparaten draadloos gaan comuniceren.
Kan een Loxone hier mee omgaan?
Een rasberi Pi met domoticz kost niet de wereld, veranderd het protocol dan kun je relatief goedkoop om schakelen naar iets anders. Je blijft in mijn ogen flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25
Sjembecks schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 08:55:
klik aan klik uit voor schakelingen welke minder belangrijk zijn
Welke schakelingen zijn zo onbelangrijk dat het je niet uitmaakt dat ze niet reageren op een commando om aan of uit te gaan?
Voor KaKu heb je een RFXCom nodig van dik 100 euro, voor dat bedrag kun je ook de meerprijs voor een aantal Z-Wave schakelmodules betalen.
Tip: vraag eens naar een offerte bij een van de vele shops. Er kan vaak wat met de prijs gedaan worden als je wat meer bestelt dan een enkele module.
Ik denk dat deze apparaten draadloos gaan comuniceren.
Nee, voor zover ik weet moet je bij Loxone alsnog zelf een domoticasysteem ernaast zetten, zoals IP Symcon of OpenHAB, als je de boel wilt automatiseren bovenop het standaard te programmeren schakelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:30:
[...]

Nee, voor zover ik weet moet je bij Loxone alsnog zelf een domoticasysteem ernaast zetten, zoals IP Symcon of OpenHAB, als je de boel wilt automatiseren bovenop het standaard te programmeren schakelgedrag.
Een Loxon-systeem begint met een Loxone Miniserver of een Miniserver Go. Hier krijg je alles bij om je systeem te configureren en te visualiseren op smartphones en tablets. De Miniserver is voor de bedrade server en heeft acht relais, acht digitale inputs, vier analoge inputs, 4 analoge outputs en een knx-interface voor een prijs van 500 euro. Voor een bedraad systeem is dat een erg goede deal.

De Miniserver Go is voor draadloze systemen op basis van Loxone Air. Dat is blijkbaar een eigen draadloze techniek van Loxone wat ik op zich jammer vindt. Het mooie van de Loxone Miniserver is dat je extensies kunt toevoegen die het systeem laten interface met andere communicatiestandaarden zoals dmx, 1-wire, modbus en EnOcean, zodat je de sterke eigenschappen van deze standaarden kunt benutten. Dmx is bijvoorbeeld uitstekend geschikt voor het aansturen van rgbw-leds en 1-wire is een goedkope oplossing voor het aansluiten van analoge sensoren.
Sjembecks schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 08:55:
Ik zat met het zelfde probleem,

ben een huis voorledig aan het renoveren en wil hier domotica in.
Eerste gedachten was beraad d.m.v. Loxone, hiervan ben ik toch af gewezen doordat het erg duur was en ik het moeilijk vind om van te voren te bepalen wat handig is om te automatiseren.
Alles was budgeter niet mogelijk.

Wjj gaan nu voor een standaard systeem (Z-wave voor zone wering etc, klik aan klik uit voor schakelingen welke minder belangrijk zijn) i.c.m. domoticz.
Loxone is in principe voor een bedraad systeem erg betaalbaar. Bedraad kan nog wat goedkoper met een (gebruikte) plc en een zelfbouwserver. Er gaat zoveel veel geld zitten in het aanleggen van leidingwerk en het bekabelen van het systeem, ook je het werk zelf doet (koper kost geld en je bent ook nog wel wat geld kwijt aan kleinmateriaal voor de afmontage). Bij een draadloos systeem heb je dat allemaal niet.

Ik zou wel z-wave gebruiken ipv goedkope 433MHz meuk zonder bidirectionele communicatie.
Een andere rede om niet voor loxone te gaan is dat ik het idee heb dat de apparaten ook steeds slimmer worden, kijk naar Miele samsung etc. Ik denk dat deze apparaten draadloos gaan comuniceren.
Een rasberi Pi met domoticz kost niet de wereld, veranderd het protocol dan kun je relatief goedkoop om schakelen naar iets anders. Je blijft in mijn ogen flexibeler.
Ik heb geen hands-on ervaring met Loxone. Er zijn wel redelijk wat extensies met interfaces naar andere standaarden verkrijgbaar(maar bijvoorbeeld z-wave is niet mogelijk) en het systeem kan geprogrammeerd worden in PicoC.

Qua flexibiliteit gaat er niets boven een domoticaserver op basis van Domoticz of een vergelijkbaar pakket. Je kunt er zo'n beetje elk denkbare standaard op aansluiten en apparaten die via ip-communiceren en een api hebben kun je zelf met wat scipten (of het gebruik van scripts/modules van anderen) aan je systeem koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• who
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 10:48

who

pfff

Vera Edge Lua/Luup

Hoe ik een status van een lamp op kan vragen is me inmiddels duidelijk:

local lamp_status = luup.variable_get("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1","Status", 35)
if()
then
else

Maar hoe ik een lamp met een pulsdrukker kan schakelen kan ik maar niet achter komen. Kan iemand mij op weg helpen met een stukje code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
who schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:05:
[...]
Kan iemand mij op weg helpen met een stukje code?
Aangezien het een productspecifieke vraag is (en geen algemene domotica vraag), past het beter hier: Micasaverde Vera Zwave Controllers; Ervaringen en Vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• who
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 10:48

who

Je hebt helemaal gelijk. De vraag is daarheen gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:12
who schreef op woensdag 25 november 2015 @ 12:05:
pfff

Vera Edge Lua/Luup

Hoe ik een status van een lamp op kan vragen is me inmiddels duidelijk:

local lamp_status = luup.variable_get("urn:upnp-org:serviceId:SwitchPower1","Status", 35)
if()
then
else

Maar hoe ik een lamp met een pulsdrukker kan schakelen kan ik maar niet achter komen. Kan iemand mij op weg helpen met een stukje code?
Ik denk dat mijn glazen bol stuk is. Deze verteld mij niet hoe de puls drukker of wandzender is aangesloten.
Wat ik van de vera 2 ken is dat je dat geen luup voor nodig heb ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:17
mijn fibaro dimmer deed het zelfs zonder koppeling met mijn vera.
Denk dan net als The Source dat je hem niet goed hebt aangesloten

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 21:15

Balachmar

The truth is out there

Heeft er hier iemand ervaring met een z-wave schakelaar welke eigenlijk alleen een knop is?
Maar wel netjes ingebouwd kan worden.
Wij hebben namelijk een inbouwschakelaar, welke een lichtpunt schakelt welke we niet gebruiken.
Ik zou daar best een soort z-wave knop in willen zetten, maar die heeft dan zelf geen schakelmateriaal nodig. (en kan dus wellicht goedkoper zijn dan de gewone inbouwschakelaars?)
Ik kan ze tot nu toe niet echt vinden, ik vind alleen maar spul met schakelmateriaal.

Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
kan prima. pak een pulsdrukker met een willekeurige inbouwmodule erachter en koppel dat aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Ik kan ze tot nu toe niet echt vinden, ik vind alleen maar spul met schakelmateriaal
https://www.betaalbare-do...ame-dubbel-wit-paris.html
of
http://www.robbshop.nl/zm...utton-and-frame-system-55

Een soort Z-wave remote control
Zelf geen ervaring hiermee
Zou herkend kunnen worden door Z-Wave ....
Proberen ... = leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Domosapiens schreef op woensdag 02 december 2015 @ 00:40:
[...]

of

Proberen ... = leren
Je hebt zoiets als dit nodig:

pricewatch: e-Domotica Inbouw sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik zou eerst dan wel de compatibiliteit met je controller nakijken want dit merk neemt de z-wave specificaties iets minder nauw. Krijg je hetzelfde effect als de 4 voudige input module van merten. Ook z-wave maar werkt alleen met controller van merten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Is volgens mij gewoon een rebrand van philio/tkb/everspring. Zou moeten werken maar zou het idd wel ff nakijken.

Maar hij vraagt toch juist een knop en geen actuator? Ik hen een enkel inbouwraam verwisseld met een dubbele en in de lege een wall controller van zwe gezet. Doet het prima:)

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

The-Source schreef op woensdag 02 december 2015 @ 05:37:
[...]

Ik zou eerst dan wel de compatibiliteit met je controller nakijken want dit merk neemt de z-wave specificaties iets minder nauw. Krijg je hetzelfde effect als de 4 voudige input module van merten. Ook z-wave maar werkt alleen met controller van merten.
Die 4-voudige input van Merten heb ik zelf en daar kun je inderdaad niets mee (inclusion lukt wel, daarna is er niets mee te beginnen).

Fibaro heeft een universele sensor met twee potentiaalvrije contacten die echter op 9-30VDC werkt wat niet handig is als je 'm wil wegwerken in een inbouwdoos waar 230VAC beschikbaar is:

pricewatch: Fibaro Universele Sensor
DRuw schreef op woensdag 02 december 2015 @ 08:11:
Is volgens mij gewoon een rebrand van philio/tkb/everspring. Zou moeten werken maar zou het idd wel ff nakijken.

Maar hij vraagt toch juist een knop en geen actuator? Ik hen een enkel inbouwraam verwisseld met een dubbele en in de lege een wall controller van zwe gezet. Doet het prima:)
Die modules van e-Domotica en Fibaro zijn sensoren en geen actoren.

Persoonlijk vind ik Z-wave druktoets/schakelaar (sensor met druktoets/schakelwip) geen elegante oplossing. Je krijgt dan een druktoets die een afwijkende vormgeving heeft ten opzichte van het andere schakelmateriaal in huis dat meestal uit dezelfde serie afkomstig is. Met een sensor achter de bestaande schakelaars kun je een installatie doen waar je aan de buitenkant niets aan af ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Domosapiens schreef op woensdag 02 december 2015 @ 00:40:

of

Proberen ... = leren
Als ik hiernaar kijk, lijken dit gewoon de plastic opzetstukken voor het schakelwerk. Niets Z-wavigs aan, gewoon plastic. Er staat bij dat het compatible is met een inbouwwerk, wat volgens mij alleen bedoeld dat het mooi op elkaar past.
Femme schreef op woensdag 02 december 2015 @ 08:24:

*snip*

Fibaro heeft een universele sensor met twee potentiaalvrije contacten die echter op 9-30VDC werkt wat niet handig is als je 'm wil wegwerken in een inbouwdoos waar 230VAC beschikbaar is:

*snip*

Persoonlijk vind ik Z-wave druktoets/schakelaar (sensor met druktoets/schakelwip) geen elegante oplossing. Je krijgt dan een druktoets die een afwijkende vormgeving heeft ten opzichte van het andere schakelmateriaal in huis dat meestal uit dezelfde serie afkomstig is. Met een sensor achter de bestaande schakelaars kun je een installatie doen waar je aan de buitenkant niets aan af ziet.
Daar heb je wel een goed punt, en ik had er zo nog niet over gedacht dat je natuurlijk ook ipv, zelf een knop te gebruiken, kan luisteren naar of een knop wordt ingedrukt.
Dat lijkt inderdaad wel een mooie oplossing, en dan is die eDomotica versie wel handiger omdat hij niet apart batterijen nodig heeft!

Super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat iemand mij misschien kan adviseren.

Sinds kort heb ik drie rolluiken met een standaard draaischakelaar. Om precies te zij met deze schakelaars:
Afbeeldingslocatie: http://www.rolluik-motor.nl/image/cache/data/Product/Schakelaars/somfy-opbouw-schakelaar-1-500x500.jpg

Mijn wens is om hier een Qubino Flush Shutter op aan te sluiten, zodat ik de boel kan automatiseren. Helaas past deze Qubino er niet bij in en ben ik dus opzoek naar een andere oplossing.

Helaas zijn mijn google kunsten niet voldoende om iets te vinden wat past. Weet iemand van een soortgelijke schakelaar waar voldoende ruimte in zit om een zwave module bij in te bouwen? Of misschien van een soort verhoging waarom mijn huidige schakelaar geplaatst kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hij hoeft niet daar in natuurlijk, in theorie kan ie ook bij het rolluik zelf of daar tussenin weggewerkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op woensdag 02 december 2015 @ 23:17:
Hij hoeft niet daar in natuurlijk, in theorie kan ie ook bij het rolluik zelf of daar tussenin weggewerkt..
Daar heb je helemaal gelijk in, maar dan heb ik nog weer een extra doosje.

Ik heb er voor gekozen om de snoeren naar binnen te laten komen in een onder hoek van het kozijn. Zodat ik niet veel snoer in het zicht heb. Deze schakelaar zit dan vlak bij een onder hoek, op de muur en achter het gordijn. Ik heb dus niet de mogelijkheid om het doosje bovenin het kozijn (uit het zicht te hangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
In hoeverre wil je de handbediening nog bewaren? Anders dus het hele doosje vervangen voor eentje waar hij wel in past. Verder denk ik dat de universele opbouw rand van Jung / gira misschien wel hoog genoeg is voor een jaloezie schakelaar en dimmer module ( anders 2 voudige variant met extra blind deksel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The-Source schreef op donderdag 03 december 2015 @ 07:11:
In hoeverre wil je de handbediening nog bewaren? Anders dus het hele doosje vervangen voor eentje waar hij wel in past. Verder denk ik dat de universele opbouw rand van Jung / gira misschien wel hoog genoeg is voor een jaloezie schakelaar en dimmer module ( anders 2 voudige variant met extra blind deksel)
Het liefst wil ik de gewone draaischakelaar behouden, zodat ze ook handmatig de bedienen blijven. Maar ik snap het idee, een inbouw schakelaar in een universele opbouwdoos. De optie van een tweede doos met blind deksel zal altijd wel werken (al is het minder fraai). Bedankt voor de tips.

Ik zal vandaag eens langs de bouwmarkt gaan voor wat passen en meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 15:00
Ik had hetzelfde probleem (welliswaar met een fibaro shutter), maar heb dus zoals al eerder voorgesteld een 2-voudige opbouwdoos gebruikt en een 2-voudig puls schakelaar van jaeger gebruikt opdat ik dan nog steeds handmatig kan bedienen. Had wel het voordeel dat de opbouw achter de gordijnen wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knetsooj
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03 16:57
Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2015 @ 20:13:
Ik heb recentelijk voor hetzelde probleem gestaan, met wat breek en schuurwerk van de grondplaat past het precies. Bij interesse kan ik er wel eentje uit elkaar halen om wat foto's te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knetsooj schreef op donderdag 03 december 2015 @ 10:03:
[...]

Ik heb recentelijk voor hetzelde probleem gestaan, met wat breek en schuurwerk van de grondplaat past het precies. Bij interesse kan ik er wel eentje uit elkaar halen om wat foto's te maken.
Graag, als ik mijn huidige kan hergebruiken is dan uiteraard helemaal mooi. Mijn grondplaat zit er uit als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.rolluikonderdeel.nl/WebRoot/StoreNL/Shops/61996988/4982/DD94/F1E7/6C55/EA1E/C0A8/28BC/CEEC/somfy-schakelaar-opbouw-W-p.gif

Het probleem waar ik tegen aan loop is dat die Qubino niet tussen die twee opstaande randen past. Ik kan dat er wel uithalen, maar dan kan de 'echte' schakelaar er niet meer opgeschroefd worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2015 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knetsooj
Dat is inderdaad de standaard Somfy grondplaat, welke ik ook heb. Zal vanavond wat plaatjes schieten. Let wel, er is niet genoeg ruimte om beide pootjes te behouden, maar je ziet er van buiten niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knetsooj schreef op donderdag 03 december 2015 @ 10:25:
Dat is inderdaad de standaard Somfy grondplaat, welke ik ook heb. Zal vanavond wat plaatjes schieten. Let wel, er is niet genoeg ruimte om beide pootjes te behouden, maar je ziet er van buiten niets van.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/Vanalles/somfy-schakelaar-opbouw-W-p.gif

Aah, dus als ik het goed begrijp heb je de hoek (zwarte gedeelte) er uit gehaald (geschuurd). De Qubino in dit geval rechtsboven schoven. De schakelaar zit dan vast op één poot, en uiteraard door de draaiknop zelf?

Als mijn gedachte goed is, heb je dan geen last dat de schakelaar wat los zit? Anders ga ik gewoon op de foto wachten :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knetsooj
Dat begrijp je heel goed. mijn tools waren in dit geval een combinatietang en een vijl. De schakelaar zit dan inderdaad vast op een poot, dit is stabiel genoeg om af en toe gebruik te maken van manuale bediening (stukje extra stevigheid komt ook van de behuizing). Het is weliswaar even prielen met de bekabeling maar het resultaat is natuurlijk dat je de zonsopgang kunt uitstellen. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knetsooj schreef op donderdag 03 december 2015 @ 10:59:
Dat begrijp je heel goed. mijn tools waren in dit geval een combinatietang en een vijl. De schakelaar zit dan inderdaad vast op een poot, dit is stabiel genoeg om af en toe gebruik te maken van manuale bediening (stukje extra stevigheid komt ook van de behuizing). Het is weliswaar even prielen met de bekabeling maar het resultaat is natuurlijk dat je de zonsopgang kunt uitstellen. :O
Helemaal prima, ga ik het ook zo proberen. Bedankt voor het advies.
In mijn geval is het inderdaad zonsopgang en eventueel ook zonsondergang. Echter omdat de slaapkamers op het westen liggen kan het in de zomer erg warm worden dus hij moet ook soms overdag naar beneden om de warmte buiten te houden. Ik wil enkel de handbediening houden voor het geval de automatiek er mee ophoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dremel werkt ook goed om zo'n behuizing te bewerken. Het plastic is toch vrij zacht, en dus makkelijk te bewerken.

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2015 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Ik heb al een tijdje lopen Googlen, maar ik zou graag willen weten of ik aan de volgende componenten genoeg heb om een Zwave plus opstelling te maken.

- Domoticz
- Raspberry Pi B+
- Aeon Labs USB Stick AEOEZW090 ( http://www.robbshop.nl/ae...-batterijen-en-zwave-plus )
- En een Zwave plus raam/deur sensor Philio tech 4-in-1 ( http://www.robbshop.nl/ph...icht-beweging-temperatuur )

Wat is het bereik ongeveer en wordt een mesh netwerk ook ondersteund met deze opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

GrooV schreef op donderdag 03 december 2015 @ 11:18:
Ik heb al een tijdje lopen Googlen, maar ik zou graag willen weten of ik aan de volgende componenten genoeg heb om een Zwave plus opstelling te maken.

- Domoticz
- Raspberry Pi B+
- Aeon Labs USB Stick AEOEZW090 ( http://www.robbshop.nl/ae...-batterijen-en-zwave-plus )
- En een Zwave plus raam/deur sensor Philio tech 4-in-1 ( http://www.robbshop.nl/ph...icht-beweging-temperatuur )

Wat is het bereik ongeveer en wordt een mesh netwerk ook ondersteund met deze opstelling?
Mesh networking wordt wel ondersteund. Je moet er alleen rekening mee houden dat een batterijgevoed apparaat zoals de bovengenoemde deur/raamsensor geen routing node kan zijn. Een batterijgevoede node slaapt namelijk als hij zelf niet aan het communiceren is en kan dus niet luisteren naar verzoeken om een berichtje te routen. Hang je er ergens bijvoorbeeld een schakelactor of dimmer tussen die aan netspanning hangt dan zul die actor wel als routing node dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knetsooj schreef op donderdag 03 december 2015 @ 10:59:
Het is gelukt. met de dremel alles er uit gehaald en wat pielen en alles zit er in. Ik vraag me nu alleen af of ik het wel goed heb aangesloten, open = 100% en dicht = 0%. Mijn gevoel zegt dat het andersom moet zijn.

Of heb ik dat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:29
Binnen domoticz (ga ik even van uit) kun je de schakelaar reversed instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knetsooj
Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2015 @ 17:26:
[...]

Het is gelukt. met de dremel alles er uit gehaald en wat pielen en alles zit er in. Ik vraag me nu alleen af of ik het wel goed heb aangesloten, open = 100% en dicht = 0%. Mijn gevoel zegt dat het andersom moet zijn.

Of heb ik dat mis?
tlpeter schreef op donderdag 03 december 2015 @ 19:51:
Binnen domoticz (ga ik even van uit) kun je de schakelaar reversed instellen.
Dit dus, het gaat er maar net om waar je voorkeur naar uit gaat, mocht je het liever omgedraaid zien kun je de twee outputs richting de motor omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 17:24

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2015 @ 20:13:

Sinds kort heb ik drie rolluiken met een standaard draaischakelaar.

Mijn wens is om hier een Qubino Flush Shutter op aan te sluiten, zodat ik de boel kan automatiseren. Helaas past deze Qubino er niet bij in en ben ik dus opzoek naar een andere oplossing.
Ik heb dergelijke schakelaars uitgeprobeerd met de Qubino Flush Shutter DC, de nieuwere Z-wave Plus variant, in combinatie met de Zipabox.
Dat was geen succes, de schakelaar stuurde de module wel aan, maar de module had niet goed door hoe ver het rolluik daarna open stond. Dat kan ook liggen aan het feit dat calibratie eigenlijk niet lukte.
Maar zonder schakelaar, en met de instelling Motor Up Down time (setting 74) op de juiste tijd, werkt het wel goed.

Ben dus wel benieuwd of het bij jou werkt, die combinatie module en schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ge2rt schreef op donderdag 03 december 2015 @ 20:44:
[...]

Ik heb dergelijke schakelaars uitgeprobeerd met de Qubino Flush Shutter DC, de nieuwere Z-wave Plus variant, in combinatie met de Zipabox.
Dat was geen succes, de schakelaar stuurde de module wel aan, maar de module had niet goed door hoe ver het rolluik daarna open stond. Dat kan ook liggen aan het feit dat calibratie eigenlijk niet lukte.
Maar zonder schakelaar, en met de instelling Motor Up Down time (setting 74) op de juiste tijd, werkt het wel goed.

Ben dus wel benieuwd of het bij jou werkt, die combinatie module en schakelaar.
Ik wilde dat net melden. Bij mij hetzelfde, zonder de schakelaar werkt het prima. Met de schakelaar, niet altijd. Als ik de handleiding mag geloven dan moeten er pulsdrukkers of aan/uit wippers op en geen draaischakelaar. Ik had verwacht dat een draaischakelaar hetzelfde zou werken als de pulsdrukker, maar ik denk dat het een verkeerde verwachting was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt

Ge2rt

Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2015 @ 20:54:
[...]

Ik wilde dat net melden. Bij mij hetzelfde, zonder de schakelaar werkt het prima. Met de schakelaar, niet altijd. Als ik de handleiding mag geloven dan moeten er pulsdrukkers of aan/uit wippers op en geen draaischakelaar. Ik had verwacht dat een draaischakelaar hetzelfde zou werken als de pulsdrukker, maar ik denk dat het een verkeerde verwachting was.
Goed te horen dat jij dezelfde ervaring hebt, in die zin dat ik dus niet gek ben 8)7
Kan iemand dat bevestigen? Dat je alleen pulsdrukkers kunt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ge2rt schreef op donderdag 03 december 2015 @ 21:09:
[...]

Goed te horen dat jij dezelfde ervaring hebt, in die zin dat ik dus niet gek ben 8)7
Je hebt 2 soorten jaloezie schakelaars. 1 blijft of de draai positie zitten en de ander veert terug naar de midden positie. De laatste variant doet hetzelfde als een puls drukker.
Verder heb ik geen ervaring met de schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ge2rt schreef op donderdag 03 december 2015 @ 21:09:
[...]

Ik heb gisteravond de support afdeling van Qubino gemaild met een foto van die Somfy draaischakelaar. Ik heb gevraagd of deze ondersteund wordt, dus ik ben benieuwd. Volgens mij een Somfy een redelijk bekend merk dus ik hoop dat ze info hebben over deze schakelaar.

Als ik die draaischakelaar een klein tikje naar links geef en gelijk weer los laat dan werkt hij prima. Houdt ik hem vast dan begint de qubino te klikken. Ik heb thuis nog ergens een enkele pulsdrukker liggen (helaas geen duo), ik zal die er van het weekend eens tussen zetten om te kijken of dat beter werkt.

Volgens de handleiding mag een normale schakelaar ook, die heb ik volgens mij ook nog en zou ik dus ook kunnen proberen van het weekend. Ik houd je op de hoogte.

Het vervolg. De Somfy Draaischakelaar werkt ondertussen perfect :Y .

Ik heb nu de volgende mogelijkheden:
  • Enkel tikje omhoog of naarbeneden zorgt ervoor dat het rolluik in zijn geheel open dan wel dicht gaat
  • Vasthouden en vervolgens loslaten zorgt ervoor dat het rolluik open/dicht gaat tot het moment dat de knop wordt losgelaten
  • Als het rolluik open of dicht gaat is een tikje op de draaischakelaar voldoende om het te doen stoppen
Zoals ik gemeld had heb ik de Qubino support afdeling gemaild die mij kon melden dat het klik geluid dat ik hoorde waarschijnlijk aan een verkeerde aansluiting lag |:( . Ik heb vervolgens een handleiding gekregen over de Flush Shutter. Wat blijkt, ik heb de boel inderdaad verkeerd aangesloten. Er bestaan namelijk verschillende Flush Shutters met een ander aansluit diagram, waarvan ik helaas de verkeerde gekozen heb. Stom van mij om niet de bijgesloten (zeer kleine handleiding) te gebruiken maar deze op te zoeken op het internet (wat dus de verkeerde bleek).

Ik heb zelf de Zwave Plus variant en zoals je in onderstaande diagrammen kunt zien was voorheen de aansluiting van de I1 en I2 op de N en is dat nu veranderd naar de L. Mijn fout was dus om de I1 en I2 op de N aan te sluiten ipv de L.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/Vanalles/qubino-shutter.png

Ik heb zojuist de boel opnieuw en juist aangesloten en de draaischakelaar begon gelijk goed te werken.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2015 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:59
Beste Tweakers,

Sindskort ben ik begonnen met een aantal Z-wave spullen thuis, nu ben ik opzoek naar een luchtvochtigheid meter met Z-wave functionaliteit, voor een koelmachine regeling die ik wil gaan maken. Heeft er iemand goede suggesties voor mij? Zelf heb ik gezocht maar eigenlijk alleen deze gevonden, ik zoek een losse sensor.

[ Voor 30% gewijzigd door MBgek op 05-12-2015 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Op zwave is dat ook volgens mij de enige (helaas)... Op 433 is meer te krijgen.. Is dat geen optie voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBgek schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 17:17:
Beste Tweakers,

Sindskort ben ik begonnen met een aantal Z-wave spullen thuis, nu ben ik opzoek naar een luchtvochtigheid meter met Z-wave functionaliteit, voor een koelmachine regeling die ik wil gaan maken. Heeft er iemand goede suggesties voor mij? Zelf heb ik gezocht maar eigenlijk alleen deze gevonden, ik zoek een losse sensor.
De aeon Labs multisensor doet ook luchtvochtigheid. Verder geen idee, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
DRuw schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 18:06:
Op zwave is dat ook volgens mij de enige (helaas)... Op 433 is meer te krijgen.. Is dat geen optie voor je?
Wil graag de Vera edge gebruiken, die ondersteunt helaas geen 433Mhz.
Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 18:26:
[...]

De aeon Labs multisensor doet ook luchtvochtigheid. Verder geen idee, helaas.
Bedankt! Met die multisensor moet het lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt

Ge2rt

Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 06:26:
[...]

Ik heb zojuist de boel opnieuw en juist aangesloten en de draaischakelaar begon gelijk goed te werken.
Bedankt voor je ervaringen. Als ik tijd heb zal ik het nog eens opnieuw proberen, en eerst het aansluitschema nog eens doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

MBgek schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 21:42:
[...]

Wil graag de Vera edge gebruiken, die ondersteunt helaas geen 433Mhz.
wel met een RFXCOM... zou ik eens aan denken, voor sensoren die niet 100% betrouwbaar hoeven te zijn (temp/luchtvochtigheid bijv) heb je het ding er best snel uit hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:08
Ik heb in interesse in Livolo schakelaars (met remote). Misschien is er iemand hier met ervaring of een tip, ik kom er even niet uit.
Er zijn verschillende soorten, wat ik zoek is een module die in de muur gaat en twee huidige schakelaars gaat vervangen. Er zijn twee inbouw plekken. Ik kan deze niet direct vinden, heeft iemand een suggestie?

Of moet ik twee enkele kopen en deze naast elkaar plaatsen in de muur?

Tevens heb ik in de keuken 3 knoppen maar 2 inbouwdoos plaatsen. Wat zou je daar dan voor kunnen gebruiken?

EDIT
VInd een NL site met prima uitleg. Ik kan verder. Tips en ervaringen lees ik graag.

[ Voor 11% gewijzigd door vanputten80 op 06-12-2015 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiek-San
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:40

Twiek-San

• Volts jolt, current kills •

Ik heb een Nodon Z-wave+ draadloze wandzender CWS 3-1-01. Als ik deze in de Vera include, vraagt die hoeveel knoppen erop zitten. Na invullen van 4 krijg ik de mogelijkheid om per knop een scene te kiezen. Als ik vervolgens een scene koppel aan knop 1, werkt die op knop 1-3-4 terwijl knop 2 niks doet. Ook als ik een scene toewijs aan knop 2 gebeurt er niets.

Heeft iemand ervaring met de CWS 3-1-01? Zie ik iets over het hoofd?

De Nodon staat op MiCasaVErde als moeilijk te configureren genoemd. Is er een makkelijker/beter alternatief?

[ Voor 11% gewijzigd door Twiek-San op 08-12-2015 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Laatst online: 11-09 21:14
Ik heb wat z-wave vraagjes waar ik niet goed een antwoord op kan vinden. Hoop dat iemand me de goede weg kan wijzen.

Huidige situatie:
Veel KaKu spul, achter elke knop een zelfbouw zender en ontvangers bij alle lampen.

Probleem:
Hotelschakelingen werken niet zoals gewenst, want de zender weet niet dat een andere zender het licht aan of uit gezet heeft. Daarom 'corrigeer' ik dat met pimatic, maar heb ik veel last van vertraging, collisions en gemiste signalen.

Oplossing?
Ik denk er nu aan de hotelschakelingen te vervangen door z-wave. Daarover heb ik een aantal vragen waar ik niet goed uit kom:

- Klopt het dat de inbouwschakelaars van zwave zowel zenden als ontvangen, en 'op de hoogte' blijven van de schakeling van de lamp? En dat een zender dus weet of de lamp aan of uit moet als je op een knop drukt?

- Zijn er ook z-wave zenders die je achter bestaande knoppen kunt plaatsen? Op sommige plekken heb ik electriciteit, maar op andere plekken ook niet en zal het dus op batterijen moeten. Ik kan deze niet goed vinden, ik vind alleen knoppen die een eigen armatuur hebben.

- kan je de inbouwknop koppelen aan een zwave-schakelaar en zo zelf een hotelschakeling creeren die altijd goed werkt zonder al te veel vertraging?

Veel dank voor jullie hulp alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
http://www.robbshop.nl/ov...en/z-wave-hotelschakeling al gelezen? Daar staan de opties.
Zwave schakelaars zelf houden geen state bij van de lamp, daar heb je dan een domoticasysteem voor nodig en zal je altijd iets van vertraging hebben. Met de oplossingen in de link heb je dat niet.

Met batterijgevoede zwave schakelaars heb ik geen ervaring..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 11:00
We zijn bezig met een nieuwbouwhuis. We krijgen in de gehele woning vloerverwarming met naregeling per vertrek. Nu wil ik in de toekomst het huis gaan aansturen dmv. z-wave. Nu heeft de ketel opentherm en dacht ik aan OTGW om de boel aan te sturen. Maar hoe werkt dat als je dus in iedere ruimte een (simpele niet klok) thermostaat hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostHEX
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-04-2019
Ik heb een Logitech Harmony Companion setje in de bestelling. De Harmony Companion Remote heeft dedicated domotica knoppen voor aan/uit schakelaars. Ik zit te denken aan een setje KlikAan-KlikUit schakelaars te kopen, maar wat mij niet helemaal duidelijk is: kan de Harmony Hub met RF stekker dozen zoals die van KlikAan-KlikUit communiceren? Ik weet dat de Harmony Hub RF connectiviteit bied, maar niet of het KlikAan-KlikUit systemen ondersteund.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
Handig daar je eerst iets besteld en daarna pas gaat uitzoeken :p
De afstandsbedieningen die Logitech donderdag heeft aangekondigd, werken onder meer samen met LIFX, Insteon, QIVICON, August, de Nest Learning Thermostat, Philips Hue en SONOS. Volgens de fabrikant komen de apparaten ergens deze maand beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostHEX
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-04-2019
off-topic
Nou nou, wat zijn we weer lekker donker hoor. :) Dat was niet dé reden waarom ik een dergelijk setje nodig had.
/off-topic

Wel jammer. Dubbel jammer is dat de domotica knoppen ook niet programmeerbaar zijn naar wat je wilt, anders had ik die IR naar RF kit van KlikAanKlikUit wel gekocht. Ach ja, zijn meer wegen naar Rome en al dat.

[ Voor 5% gewijzigd door PostHEX op 09-12-2015 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:29:
http://www.robbshop.nl/ov...en/z-wave-hotelschakeling al gelezen? Daar staan de opties.
Zwave schakelaars zelf houden geen state bij van de lamp, daar heb je dan een domoticasysteem voor nodig en zal je altijd iets van vertraging hebben. Met de oplossingen in de link heb je dat niet.

Met batterijgevoede zwave schakelaars heb ik geen ervaring..
Ja, heb die pagina gelezen. Alleen voor zover ik het begrijp gaat dat alleen over bedrade hotelschakelingen, dus niet over draadloze hotelschakelingen. Voor mijn gewenste hotelschakelingen zijn geen draden getrokken naar de juiste plekken, dus ik zit aan een draadloze optie vast.

Teleurstellend dat de schakelaar geen status bijhoudt en dat je dus toch moet gaan corrigeren. Heeft iemand zoiets naar volledige tevredenheid lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
rewind. schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:53:
We zijn bezig met een nieuwbouwhuis. We krijgen in de gehele woning vloerverwarming met naregeling per vertrek. Nu wil ik in de toekomst het huis gaan aansturen dmv. z-wave. Nu heeft de ketel opentherm en dacht ik aan OTGW om de boel aan te sturen. Maar hoe werkt dat als je dus in iedere ruimte een (simpele niet klok) thermostaat hebt?
Vaak hebben dergelijke naregelingen een ketel contact. Dit is meestal een potentiaalvrij contact die de ketel schakelt als de thermostaat vragend staat. Ik zou de naregelingen parralel aan elkaar verbinden met de OTGW, en aansluiten op het on/off thermostat contact op de gateway. http://otgw.tclcode.com/standalone.html#external

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

stat schreef op woensdag 09 december 2015 @ 08:41:
[...]

Ja, heb die pagina gelezen. Alleen voor zover ik het begrijp gaat dat alleen over bedrade hotelschakelingen, dus niet over draadloze hotelschakelingen. Voor mijn gewenste hotelschakelingen zijn geen draden getrokken naar de juiste plekken, dus ik zit aan een draadloze optie vast.

Teleurstellend dat de schakelaar geen status bijhoudt en dat je dus toch moet gaan corrigeren. Heeft iemand zoiets naar volledige tevredenheid lopen?
Ik gebruik in mijn domoticasysteem per zone/ruimte een variabele die aangeeft of de verlichting aan of uit staat. Als de waarde van een drukknop voor het in/uitschakelen van de verlichting in de ruimte true wordt dan triggert dat een script die de input doorgeeft aan mijn zelfgeschreven lighting controller. De lighting controller gaat vervolgens kijken welke actie er op het indrukken van de toets (of het omzetten van een switch in de app) gedaan moet worden. Als de verlichting aan staat en de druktoets wordt ingedrukt dan moet het licht uit, anders aan. Ik kan eindeloos veel druktoetsen aan de verlichting in een ruimte koppelen.

Heel af en toe komt het voor dat mijn systeem de kluts kwijt is en de waarde van die variabele niet overeenkomt met de werkelijke staat van de verlichting. De oorzaak is waarschijnlijk dat het uitvoeren van de scripts wat tijd kost en er naast druktoetsen ook aanwezigheidssensoren zijn die zich bemoeien met de verlichting. Als die processen parallel lopen gaat het mogelijk mis. Dit kan ik met een beetje scripten en optimaliseren waarschijnlijk wel oplossen.

Een universele z-wave sensor waar je een schakelaar of druktoets aan kan hangen zal wel geassocieerd kunnen worden met een schakelactor zodat je direct de schakelactor kunt bedienen maar hoe dat gaat weren als verschillende sensoren met dezelfde schakelactor zijn geassocieerd durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Weet niet of iemand een goed alternatief weet voor de Fibaro fgbs-001 ? Heb er nu al 2 stuk op input 1 en dat met potentiaal vrij schakel contact erop ( en gestabiliseerde 12v voeding).
Heb zelf nu wel een alternatief draaien welke ik op IP basis uitlees maar dat gaat via script en die laat ik 1x per 10 seconde draaien en dat is bij scenario huis verlaten prima, maar binnenkomst vind ik het te langzaam.
Direct op z-wave babbelen gaat sneller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Enig idee wat er precies stuk aan is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
CyBeRSPiN schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:20:
Enig idee wat er precies stuk aan is gegaan?
Gewoon ene avond komt hij in rust, volgende ochtend niet meer in alarm en zo ook geen nieuwe rust melding weer in de avond.
edit:
Ondertussen wel via ip module wat alarm statussen gekoppeld. Als er beweging is in de bijkeuken en het is "NightTime" dan 5 minuten timer aan en lichtje aan. Bij elke beweging hierna timer reset. Timer afgelopen dan lampje weer uit.
En zo ook de direct alarm sensoren gekoppeld maar aangezien dat dezelfde status is als inbraak alarm weet ik nog niet of ik die wel ga gebruiken :P maar voorbereiding is er. Liefst doe ik straks alles via rechtstreekse koppeling met het paneel maar daar zit nog wel wat scripting en trial en error bij :P
Ik krijg wel responses op mijn aanmeld bericht maar commando om echt data door te sturen gaat niet helemaal naar wens, maar straks in de kerst vakantie gaat dat nog wel wat extra aandacht krijgen. :*)

[ Voor 56% gewijzigd door The-Source op 09-12-2015 20:11 . Reden: anders is het weer z'n post na eigen post :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
Femme schreef op woensdag 09 december 2015 @ 09:29:
[...]

Ik gebruik in mijn domoticasysteem per zone/ruimte een variabele die aangeeft of de verlichting aan of uit staat. Als de waarde van een drukknop voor het in/uitschakelen van de verlichting in de ruimte true wordt dan triggert dat een script die de input doorgeeft aan mijn zelfgeschreven lighting controller. De lighting controller gaat vervolgens kijken welke actie er op het indrukken van de toets (of het omzetten van een switch in de app) gedaan moet worden. Als de verlichting aan staat en de druktoets wordt ingedrukt dan moet het licht uit, anders aan. Ik kan eindeloos veel druktoetsen aan de verlichting in een ruimte koppelen.

Heel af en toe komt het voor dat mijn systeem de kluts kwijt is en de waarde van die variabele niet overeenkomt met de werkelijke staat van de verlichting. De oorzaak is waarschijnlijk dat het uitvoeren van de scripts wat tijd kost en er naast druktoetsen ook aanwezigheidssensoren zijn die zich bemoeien met de verlichting. Als die processen parallel lopen gaat het mogelijk mis. Dit kan ik met een beetje scripten en optimaliseren waarschijnlijk wel oplossen.

Een universele z-wave sensor waar je een schakelaar of druktoets aan kan hangen zal wel geassocieerd kunnen worden met een schakelactor zodat je direct de schakelactor kunt bedienen maar hoe dat gaat weren als verschillende sensoren met dezelfde schakelactor zijn geassocieerd durf ik niet te zeggen.
Veel dank voor je uitgebreide antwoord. Dit roept een aantal vragen bij me op:

- Hoe veel vertraging treed er op doordat er een domoticasysteem tussen zit? Is dat merkbaar, storend, duurt het een seconde of veel minder?

- Is het in jouw systeem zo dat als je domoticasysteem crasht de lichten niet meer aan en uit te zetten zijn (omdat er geen directe koppeling is)? Ik vang dat zelf nu op door wel een directe koppeling te maken maar eventueel een correctiesignaal te sturen als er bijvoorbeeld een uit-signaal komt en de lamp al uit is. Als mijn systeem dan crasht dan is het enige gevolg dat je soms 2x zal moeten drukken ipv 1x.

- je hebt het in je laatste paragraaf over z-wave sensor om een druktoets aan te hangen. Heb je een linkje naar zoiets want ik gebruik kennelijk niet de juiste zoektermen.

Veel dank!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 22:46
Snel vraagje: Zijn er hier mensen die Loxone (http://loxone.com/) gebruiken als systeem voor hun domotica?
Het ziet er (voor mijn nieuwbouw) allemaal zeer aantrekkelijk uit, maar hoor graag wat gebruikerservaringen.

[ Voor 5% gewijzigd door minitrue op 10-12-2015 09:54 ]

Niks

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

jeroensteeman schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:54:
Snel vraagje: Zijn er hier mensen die Loxone (http://loxone.com/) gebruiken als systeem voor hun domotica?
Het ziet er (voor mijn nieuwbouw) allemaal zeer aantrekkelijk uit, maar hoor graag wat gebruikerservaringen.
Archeon gebruikt Loxone en heeft zijn ervaringen gedeeld in dit artikel: reviews: Dirigenten voor het domotica-orkest

Verder heb ik nog niet zoveel ervaringen gelezen, wat jammer is want het lijkt me ook een mooi en relatief betaalbaar systeem.

• maomanna
voor de geinteresseerde!
http://www.ibood.com/home-living-nl/nl/

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 19:36
Ik wil rustig, basic beginnen met Domotica, 3 buiten lampen automatisch aan bij donker. En als ultieme einddoel over een paar jaar zone verwarming met bijvoorbeeld Opentherm i.c.m. Danfoss thermostaatknoppen.

Ik hou er niet van om op het verkeerde paard te wedden en een systeem kiezen dat over een paar jaar nog maar weinig support heeft of nieuwe actoren/sensoren toevoegt.
Daarvoor zit mijn keuze al vast op een Raspberry met Domoticz.

Dan de keuze 433 of Zwave. (we vragen het niet aan Femme die roept toch Zwave :P )
Zwave is top, alleen 433 lijkt voor een beginner "goed genoeg", meer keuze en lekker goedkoop.

Want waarom €40,00 voor een Zwave als het ook voor $6,00 lijkt te kunnen.

(Ik heb al begrepen dat het risico is dat hij toch niet werkt op 433mhz, maar dit prijs verschil is het risico waard. En er moeten toch chinese actoren zijn die goedkoop zijn en werken)

Alleen zit ik toch in mijn maag met het (door)brandgevaar van dit "Chinese spul".

Is dit dan toch de reden dat Zwave word aanbevolen? Graag jullie mening.

My life is in 2D, How about yours?

• CyBeRSPiN
Als je enkel buitenlampen met donker wil schakelen dan zou ik een schemerschakelaar kopen voor een paar euro, veel goedkoper en stabieler dan hiervoor een heel domoticasysteem op gaan tuigen..

Als je dit topic leest dan leer je dat Femme helemaal niet zo enthousiast is over draadloze domotica, waaronder ZWave ;) Bedraad is de enige rotsvaste manier, maar is peperduur of niet realistisch in bestaande woningen.
433Mhz heeft als mega nadeel dat er geen terugkoppeling is, je weet dus niet of je buitenlampen daadwerkelijk aan zijn gegaan na een commando. Met ZWave weet je dat wel.
En ja, omdat ZWave gelicenseerd is zijn er (nog) geen goedkope prullen op de markt, hoewel de kwaliteit van Aeon en Fibaro ook niet altijd top is..

Zoveel goedkoper is 433 trouwens niet, je hebt de RFXCOM nodig om het nog enigzins robuust te kunnen gbruiken, die kost dik 100 euro. Je alleen wel meer aanbod van goedkope sensoren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 15:42
Ik ben redelijk nieuw in de domotica, heb alleen een aantal hue lampen. Lees wel af en toe hier mee. Maar wil het nu wat serieuzer aanpakken.

Graag zou ik onze elektrische garagedeur aansturen dmv mijn mobiel (via razberry/z-wave). De afstandsbediening is een behoorlijke ergenis.

Kan iemand mij vertellen welke schakelaar ik hier het beste voor kan aanschaffen? En welke specificaties zijn van belang om in de gaten te houden van de motor van de garagedeur?

De garagedeur is van met merk Hormann en het type Ecomatic.

Zelf had ik al gevonden:
- Qubino rolluikschakelaar DC
- Fibaro Inbouwschakelaar 1*3 kW

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Normaliter wordt de garagedeur geopend dmv puls op de besturing. Maar de kans is behoorlijk dat je besturing geen input heeft voor z'n puls. Dan heb je altijd nog optie 2 en dat is bedrading over de fysieke knop heen solderen. Mooiste zou zijn dat je een aparte knop voor open en dicht hebt. Dan zou ik voor de Fibaro 2*1,5 gaan want er loopt zo goed als geen vermogen door. Je zou ipv op de motor besturing ook draadjes in je afstandsbediening kunnen solderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:52

HeroS

SmartHome Nerd

Voor de mensen die interesse hebben in een Fibaro Home Center 2. Heb ik een review in elkaar gezet:
Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/FILES%2F2015%2F11%2Ffibaro-hc2-review-hd.jpg.axdx

Check hier:
http://www.domotica-blog.nl/post/fibaro-home-center-2

Zit goed in elkaar en interface werkt erg prettige. De opties zijn werkelijk niet normaal. Wat nog meer opvalt is de snelheid van het systeem. Ook het aan-/uitzetten van bv een lamp gaat zeer snel, hier kunnen andere controllers nog wat van leren.

Minpunten zijn de APP, deze ziet er oubollig uit en werkt niet heel fijn. Ander punt is natuurlijk de prijs van 549 euro.

+
3 smaken om regels te maken (Noob, Pro, Nerd)
Zeer uitgebreide mogelijkheden
Standalone (geen cloud)
Snelheid

-
APP
Prijs
Geen mogelijkheid voor extra modules (433mhz, UPS, enocean)

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:52
BroederM schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:33:
Dan de keuze 433 of Zwave. (we vragen het niet aan Femme die roept toch Zwave :P )
Zwave is top, alleen 433 lijkt voor een beginner "goed genoeg", meer keuze en lekker goedkoop.

Want waarom €40,00 voor een Zwave als het ook voor $6,00 lijkt te kunnen.
Een overweging bij Z-Wave is dat daar ook terugkoppelingen gegeven worden. Bij 433 wordt dit niet gedaan. Bij verwarming bijvoorbeeld kan het wel een belangrijk voordeel zijn dat die thermostaat knop terugkoppelt dat het commando om open of dicht te gaan ook ontvangen heeft.

Het aardige van Domoticz is (en vast niet uitsluitend bij Domoticz) dat je 433 en Z-Wave kunt combineren. Je hebt dan de mogelijkheid om actoren waar je terugkoppeling wilt als Z-Wave te kiezen en bijvoorbeeld sensoren voordelig aan te schaffen in een 433 uitvoering.

Afhankelijk van hoe handig je bent of van knutselen houdt is er ook nog MySensors. Daar kun je allerlei sensoren en actoren zelf bouwen met relatief goedkope onderdelen. Terugkoppeling zit ook in dit protocol ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
tsjoender schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 08:28:
[...]

Een overweging bij Z-Wave is dat daar ook terugkoppelingen gegeven worden. Bij 433 wordt dit niet gedaan. Bij verwarming bijvoorbeeld kan het wel een belangrijk voordeel zijn dat die thermostaat knop terugkoppelt dat het commando om open of dicht te gaan ook ontvangen heeft.

Het aardige van Domoticz is (en vast niet uitsluitend bij Domoticz) dat je 433 en Z-Wave kunt combineren. Je hebt dan de mogelijkheid om actoren waar je terugkoppeling wilt als Z-Wave te kiezen en bijvoorbeeld sensoren voordelig aan te schaffen in een 433 uitvoering.

Afhankelijk van hoe handig je bent of van knutselen houdt is er ook nog MySensors. Daar kun je allerlei sensoren en actoren zelf bouwen met relatief goedkope onderdelen. Terugkoppeling zit ook in dit protocol ingebouwd.
Ik ben ook goedkoop begonnen met PiLight icm KAKU modules die ik al had. Werkt top, langzaamaan overgestapt naar OpenHab (die nu pilight als module aanstuurt), maar ook Logitech Media Server (muziek door hele huis) en Plex.

Daarnaast wat gespeeld met MySensors, werkte opzicht aardig, maar niet echt top, en eigenlijk alleen leuk als je zelf een hele berg sensoren door het huis wil hebben. Voor de wat meer kale domotica niet nodig, en echt een hoog hobby gehalte.

Ik zit inmiddels dus ook te kijken naar overstap op z-wave, voordeel van OpenHab icm de Rpi2 is dat dat allemaal makkelijk kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:09
jeroensteeman schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:54:
In belgie wordt het meer gebruikt, er staat meer info op bouwinfo.be

Ik heb daarnaast een e-mail gehad van de leverancier met aansluit schema's etc. als je hier interresse in hebt stuur even een pm met je e-mail adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
Weet iemand een goede z-wave stekkerdimmer die werkt icm met led lampen van Ikea 10 en 6 watt series?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
HeroS schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 08:25:
Voor de mensen die interesse hebben in een Fibaro Home Center 2. Heb ik een review in elkaar gezet:
[afbeelding]

Check hier:

Zit goed in elkaar en interface werkt erg prettige. De opties zijn werkelijk niet normaal. Wat nog meer opvalt is de snelheid van het systeem. Ook het aan-/uitzetten van bv een lamp gaat zeer snel, hier kunnen andere controllers nog wat van leren.
[...]
Die snelheid mag ook wel, het is een volwaardige x86 PC met z'n 1,6Ghz Intel Atom en 1GB RAM.

Vraagje, ik verwacht binnenkort twee Qubino inbouwmodules. Nu staat in de datasheet dat je ze kunt gebruiken met een monostabiele schakelaar, alsook met een bistabiele schakelaar.

Ik zit even te lezen op Wikipedia: Wikipedia: Bistabiel en een bistabiele schakelaar is toch gewoon een normale lichtschakelaar? En een monostabiele schakelaar is dan een pulsdrukker (zoals je deurbel) ?

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 11-12-2015 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

ThinkPadd schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:23:
[...]

Die snelheid mag ook wel, het is een volwaardige x86 PC met z'n 1,6Ghz Intel Atom en 1GB RAM.
Inderdaad, en mag ook wel voor die prijs.

Maar je zou denken dat het schakelen niet zoveel CPU moet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Laatst online: 16-09 15:39

Twan V

...en er stralend uitzien

HeroS schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 08:25:

Check hier:
Lekker uitgebreide review!

Goed om te zien ook dat ze de moeite hebben genomen om overal veel uitleg bij te zetten. Elke optie wordt volgens mij erg goed uitgelegd.

Als ik de USB-poorten aan de achterkant zie, dan zou ik er niet van staan te kijken als er over een half jaar alsnog een compatible 433-stick uitkomt :)

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Twan V schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:32:
[...]

Lekker uitgebreide review!

Goed om te zien ook dat ze de moeite hebben genomen om overal veel uitleg bij te zetten. Elke optie wordt volgens mij erg goed uitgelegd.
Thanks!
Twan V schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 10:32:
[...]
Als ik de USB-poorten aan de achterkant zie, dan zou ik er niet van staan te kijken als er over een half jaar alsnog een compatible 433-stick uitkomt :)
Gaat volgens mij nooit gebeuren. Fibaro is Z-Wave gericht, ze hebben ook alleen maar Z-Wave producten.
Maargoed wie weet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
The-Source schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 06:58:
Normaliter wordt de garagedeur geopend dmv puls op de besturing. Maar de kans is behoorlijk dat je besturing geen input heeft voor z'n puls. Dan heb je altijd nog optie 2 en dat is bedrading over de fysieke knop heen solderen. Mooiste zou zijn dat je een aparte knop voor open en dicht hebt. Dan zou ik voor de Fibaro 2*1,5 gaan want er loopt zo goed als geen vermogen door. Je zou ipv op de motor besturing ook draadjes in je afstandsbediening kunnen solderen ;)
Wat bedoel je precies met de besturing? De afstandbediening of de knop op de motor.

Dit is een afbeelding van de motor van de garagedeur: http://www.garagedoorspar..._promatic_large%20(1).jpg

Er zit maar 1 knop op waarmee je hem zowel open als dicht doet.

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:29
[...]

Ik zit even te lezen op Wikipedia: Wikipedia: Bistabiel en een bistabiele schakelaar is toch gewoon een normale lichtschakelaar? En een monostabiele schakelaar is dan een pulsdrukker (zoals je deurbel) ?
Ja dit klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Fibaro gaat echt niet aan de 433 hoor.... Ze maken zelf de zwave schakelmodules enz dus waarom zou je je eigen markt in gevaar brengen?
Heb ze ooit eens gevraagd de rfxcom te ondersteunen maar vergeet het maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
[...]

Klopt, maar let op met bestellen. Want er zijn ook schakelaars die als een soort balpen werken: 1x indrukken is continu aan, nog een keer indrukken is continu uit. 'Tipschakelaar' heet het volgens mij. En die zouden ook wel eens in de categorie 'monostabiel' kunnen vallen, maar die moet je iig zeker niet hebben icm domotica.. Daar had ik er per ongeluk een paar van besteld toen ik aan de slag ging in huis..

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-12-2015 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
BoschR schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 12:47:
[...]

Wat bedoel je precies met de besturing? De afstandbediening of de knop op de motor.

Dit is een afbeelding van de motor van de garagedeur: http://www.garagedoorspar..._promatic_large%20(1).jpg

Je besturing hangt aan de rail (de motor zit erin gebouwd ;) )
Afhankelijk van je afstandbediening kan het zijn dat je een aparte knop hebt voor open en voor dicht. Als dat het geval is zou apart open en dicht kunnen sturen. Anders zou ik heel erg aanbevelen om ook een contact op je deur te zetten zodat je weet of deze wel dicht is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Laatst online: 16-09 15:39

Twan V

...en er stralend uitzien

Bekijk de handleiding van die motor eens, of trek er de kap eens af.

Goeie kans dat er een aansluiting in zit om een pulsdrukker op aan te sluiten

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

BoschR schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 12:47:
[...]

http://eye-vision.homeip....openen-met-je-smartphone/
Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
@The-Source: bedankt voor de verduidelijking. Logisch ook eigenlijk. Ik heb een afstandbediening met meerdere knoppen, maar voor zowel open als dicht moet ik dezelfde knop gebruiken. Dit is niet gunstig begrijp ik.

Twan V: Ik heb de kap eraf gehaald en de handleiding opgezocht (zowel de papieren versie, als de digitale). https://www.garagedoorson...ormann%20EcoMatic%20B.pdf

Als ik het goed begrijp is (sub)hoofdstuk "3.5.2 Aansluiting van een externe "impuls"-toest" het gene wat ik moet hebben. Of zie je ook andere/betere mogelijkheden?

Beekforel: ja inderdaad lijkt erg op mijn situatie. Het gaat alleen net om een ander type Hormann (Promatic ipv Ecomatic). Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
BoschR schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 15:30:
@The-Source: bedankt voor de verduidelijking. Logisch ook eigenlijk. Ik heb een afstandbediening met meerdere knoppen, maar voor zowel open als dicht moet ik dezelfde knop gebruiken. Dit is niet gunstig begrijp ik.

Twan V: Ik heb de kap eraf gehaald en de handleiding opgezocht (zowel de papieren versie, als de digitale). https://www.garagedoorson...ormann%20EcoMatic%20B.pdf

Als ik het goed begrijp is (sub)hoofdstuk "3.5.2 Aansluiting van een externe "impuls"-toest" het gene wat ik moet hebben. Of zie je ook andere/betere mogelijkheden?

Beekforel: ja inderdaad lijkt erg op mijn situatie. Het gaat alleen net om een ander type Hormann (Promatic ipv Ecomatic). Bedankt!
Als ik het goed zie moet je op 20 en 21a een puls signaal geven en dan gaat de deur open. Als je dat even test dan weet je ook gelijk of deze automatisch dicht gaat (vaak pas na 60 seconden) of hij gaat pas dicht bij het opnieuw aanbieden van een puls.
Daarnaast zou je met schroefjes 6,5,8 ook gelijk de deur status kunnen afvangen. Ook dit zou je kunnen testen want het is een aansturing voor externe lamp maar aangezien het gewoon een relais is heb je zelf keuze waar je deze 'output' op uit laat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 19:36
CyBeRSPiN schreef op donderdag 10 december 2015 @ 22:31:
Als je enkel buitenlampen met donker wil schakelen dan zou ik een schemerschakelaar kopen voor een paar euro, veel goedkoper en stabieler dan hiervoor een heel domoticasysteem op gaan tuigen..

Als je dit topic leest dan leer je dat Femme helemaal niet zo enthousiast is over draadloze domotica, waaronder ZWave ;) Bedraad is de enige rotsvaste manier, maar is peperduur of niet realistisch in bestaande woningen.
433Mhz heeft als mega nadeel dat er geen terugkoppeling is, je weet dus niet of je buitenlampen daadwerkelijk aan zijn gegaan na een commando. Met ZWave weet je dat wel.
En ja, omdat ZWave gelicenseerd is zijn er (nog) geen goedkope prullen op de markt, hoewel de kwaliteit van Aeon en Fibaro ook niet altijd top is..

Zoveel goedkoper is 433 trouwens niet, je hebt de RFXCOM nodig om het nog enigzins robuust te kunnen gbruiken, die kost dik 100 euro. Je alleen wel meer aanbod van goedkope sensoren..
Het is toch gewoon een leuk begin 3 buitenlampen aan de domotica? KAKU met een schermer schakelaar is natuurlijk makkelijker maar niet leuker!

Dat 433Mhz geen terugkoppeling heeft snap ik maar hoe erg is het als een buitenlamp een keer niet aan staat? daarnaast is dit probleem te ondervangen door meerdere malen het "aan" signaal te versturen.
Voor meer geavanceerde dingen dan lampen lijkt mijn Z-Wave dan ook een veeel betere keuze!

RFXCOM mag dan 100 euro kosten maar Chinese schakelaar kennelijk maar $6,00 dus met 3 schakelaars ben je toch alweer goedkoper?
Maar ik praat nu als of ik er verstand van heb, terwijl ik nog niets in huis heb!.
tsjoender schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 08:28:
[...]

Dat Mysensors is een top tip! thanks! Ik wil ook zeker in de toekomst 433 combineren met Z-Wave!

Maar heeft niemand een mening over de brandveiligheid van het Chinese 220V spullen?

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:37
BroederM schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 18:00:
[...]
Dat Mysensors is een top tip! thanks! Ik wil ook zeker in de toekomst 433 combineren met Z-Wave!
Mysensors heeft wel een leercurve, maar is echt leuk om te doen en door grote hoeveelheid mogelijkheden verschillende sensoren blijf je bezig(als in je ziet steeds meer usecases).
Maar heeft niemand een mening over de brandveiligheid van het Chinese 220V spullen?
Brandveilig tot het in de fik vliegt. Persoonlijk houd ik het bij lowvoltage en haal niets uit china dat op 220 zit aangesloten.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
The-Source schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 16:28:
[...]

Als ik het goed zie moet je op 20 en 21a een puls signaal geven en dan gaat de deur open. Als je dat even test dan weet je ook gelijk of deze automatisch dicht gaat (vaak pas na 60 seconden) of hij gaat pas dicht bij het opnieuw aanbieden van een puls.
Daarnaast zou je met schroefjes 6,5,8 ook gelijk de deur status kunnen afvangen. Ook dit zou je kunnen testen want het is een aansturing voor externe lamp maar aangezien het gewoon een relais is heb je zelf keuze waar je deze 'output' op uit laat komen.
Een update voor mensen die dit wellicht in de toekomst ook van plan zijn. Ik heb beide bovenstaande suggesties gestest en met succes.

Door een puls op 20 en 21a te sturen gaat de garagedeur open of dicht.

Ook kan ik op de schroeftjes 6, 5, 8 (zie handleiding) uitlezen of de deur helemaal gesloten is of niet. Deze aansluiting is eigenlijk bedoeld om een externe lichtbron aan te sluiten. In eerste instantie leek dit niet te werken, omdat de relay dezelfde werking had als de lamp op de unit. Deze schakelt bij zowel het open als het sluiten van de garagedeur de lamp voor 60 seconden (gok ik) aan en gaat vervolgens uit.

Maar door DIL-switch "B" op ON te zetten ipv OFF veranderd het gedrag van de relay. (zie handleiding hierboven op pagina 40).

Ik ga van de week een Fibaro FGS-222 bestellen om het ook in de praktijk te brengen.

Bedankt voor de input tot zo ver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korntrae
  • Laatst online: 31-10-2024
Heb al veel gegoogled en gelezen, maar ik krijg of vind geen info omtrent volgende:
Is het mogelijk om met de fibaro HC lite een onkyo AV of een LG smarttv aan te sturen. Zo ja, welke beperkingen zijn er. Het is moeilijk om een lijst te vinden waarop er meer info staat. Dus mocht er iemand dit weten... het gaat tenslotte over het verschil in aankoop van een HC lite en HC2, wat toch wel aanzienlijk scheelt in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 19:47
Ik zie nu dit draadje, na net mijn eigen topic te hebben gestart, dus ik hoop dat ik de vraag hier ook kwijt kan.

In ons volgende huis hebben we wat meer slaapkamers dan nu het geval is, maar omdat we altijd vergeten de radiatoren in deze kamers dicht te draaien als we geen gebruik maken van die kamers, wilde ik 't een beetje automatiseren.

Nu heb ik van Honeywell en eQ-3 van die radiatorthermostaten gezien, dus ik dacht: met m'n huidige verbruik van ca. 5 uur per dag (op de koude dagen) aan verwarming met een cv-ketel, zou dat in die 3 kamers teruggebracht kunnen worden tot ongeveer 1 uur per dag. Dat lijkt me redelijk wat energie te besparen met zo'n automatische radiatorthermostaat :)

Nu had -36- al in mijn eigen topic aangegeven dat dit geen/amper energie scheelt, maar z'n beredenering was me niet helemaal duidelijk. Ik dacht heel simpel "van ±5uur naar ±1 uur per dag aan energieverbruik in 3 kamers, dat moet toch energie schelen?", maar gaat deze vlieger daadwerkelijk op?

Het is maar een lage investering van enkele tientjes, dus het zou een mooi beginnetje zijn in m'n toekomstige energiebesparing via domotica, naast de isolatie die ik in de loop der tijd verder wil toepassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Laatst online: 10-09 23:43
Zie mijn reactie aldaar; natuurlijk bespaart, als de radiatoren vanzelf dicht gaan kun jij het niet vergeten. Verdient het zich terug? Geen idee, maar ik vind het ook al een prettig idee dat ik niet onnodig gas verstook. Ik heb eQ3 gekocht en ben er best tevreden over. 'best', omdat bij mij de knoppen niet overal goed strak op de kraan blijven zitten. Toen ik in de gang de knop een paar keer goed aangedraaid had was de schroefdraad beschadigd. Gelukkig heb ik van conrad netjes een nieuwe knop gekregen.
Je hoeft trouwens niet voor eQ3 te gaan, Conrad heeft van Honeywell ook programmeerbare knoppen van ca 20 euro. Die communiceren dan niet onderling, maar dat hoeft ook niet altijd. Bij mij wel ivm de convectorput ; daar beneden is het veel te warm voor een thermostaatknop, bij mij stuurt ie dus op de temperatuur van de wandthermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Ik ga binnekort juist z-wave gestuurde radiator kranen bestellen (als in vanavond :+ ).
Ik ga voor de Stella Z (zoals deze http://www.hashop.nl/EUR_STELLAZ), maar dat komt omdat ik ze nog eens echt wil gaan aansturen. Dus niet alleen een programme inprogrammeren, maar echt controleren op basis van andere inputs.

Mijn probleem is echter wat anders, omdat ik dus stadsverwarming heb. Ik heb dus geen centrale thermostaat, alle radiatoren hebben thermostatische radiator knoppen. Nadeel is dat die geen programma hebben en dat de temperatuur in huis afhankelijk is van de wind. Want met gelijke stand van de radiator knop, zorgt een bepaalde wind op het huis voor andere luchtstromen, waardoor de sensoren van de radiatorkranen eerder of later open en dicht gaan.

Dus voor mij gaat het als het goed is een besparing en comfort verhoging opleveren. Ik ben benieuwd, ik heb deze kerstvakantie in ieder geval wel wat te doen. :)

edit:
Dit rechtstreeks aansturen kan niet met de EQ3, en ik wilde alles met open source software aan de praat hebben en kunnen uitbreiden naar zonwering automatisering enzo, zonder overal telkens weer een apart systeem voor nodig te hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Balachmar op 15-12-2015 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ah, dan heb jij inderdaad een net iets ander "probleem" dan ik. Waarschijnlijk behaal jij op die manier veel meer winst dan wat bij ons dalijk mogelijk is :)

Voor onze situatie heb ik geen Z-Wave oplossing nodig, maar 't is wel een interessante. Ik hoop in de loop der tijd het huis wat meer domotica-vriendelijk maken (verlichting is de eerste stap), dus die domotica-oplossingen kom ik later zéker nog wel tegen!

Overigens kun je de eQ-3 Max! wel direct aansturen dankzij de eQ-3 CUBE Lan: daarmee kun je via apps en 'n website-account bij eQ-3 je radiatoren per stuk bedienen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elekit
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-09 19:05
Met erg veel interesse heb ik dit topic bijna volledig doorgelezen en ontzettend veel geleerd over domotica, ervaringen en mogelijkheden. In verband met de aanschaf van een huis heb ik nu een redelijk goed beeld van wat er mogelijk is.

Ik hoop dat dit topic aangevuld zal blijven, zal zelf waar mogelijk ook mijn steentje bijdragen. Daarnaast hoop ik dat er in 2016 verder ontwikkeld word en dat er tevens ook een aantal briljante ideeën naar boven komen van gebruikers om enkele tekortkomingen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
De Domotica technologie en innovaties gaan erg hard op 't moment... 't zou me niets verbazen als die trend in 2016 lekker doorzet :) Mooi is de technologie in elk geval wel! Als ze de installatie, het gebruik en de samenwerking tussen verschillende merken nog iets makkelijker zouden kunnen maken in het komende jaar, dan denk ik dat je alle niet-tweakers ook snel over de dam hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
joramoudenaarde schreef op maandag 21 december 2015 @ 16:15:
De Domotica technologie en innovaties gaan erg hard op 't moment... 't zou me niets verbazen als die trend in 2016 lekker doorzet :) Mooi is de technologie in elk geval wel! Als ze de installatie, het gebruik en de samenwerking tussen verschillende merken nog iets makkelijker zouden kunnen maken in het komende jaar, dan denk ik dat je alle niet-tweakers ook snel over de dam hebt :)
Leuk gezegd maar dan heb je hier 60x dezelfde vraag hoe sluit ik de L en de N nu aan. De gebruiker die het zelf installeert dient toch op z'n minst een beetje basis electra kennis te hebben. En niet perce om termen/ afkortingen te kennen maar op z'n minst uit het oogpunt van veilig te werk gaan.
En op wat spul van Merten na (maar dan ook niet elk component) ben ik nog geen incompatibel apparaat tegen gekomen binnen het z-wave segment. Dus het babbelt prima met elkaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik vind basiskennis voor installatie toch wel even iets anders als de (on)duidelijkheid die bij sommige Domotica-systemen aanwezig is hoe je alle apparaten met elkaar en/of de app laat praten. Vaak is voor een leek niet direct duidelijk wat je nu eigenlijk nodig hebt. Koop je een camera of verlichting die je op gezette tijden aan/uit wilt zetten bijvoorbeeld, dan heb je vaak een app of web-apps nodig om dat te regelen. Maar voor de web-apps heb je vaak een IP-adres wat je in moet voeren: waarom geen online account die dat voor je regelt, zoals Synology dat bijvoorbeeld voor je doet? Dat maakt de installatie een stuk makkelijker bijvoorbeeld.

Qua gebruik geldt eigenlijk hetzelfde als wat ik hierboven omschrijf.

En qua (in)compatibele apparaten: je hebt Zigbee, Z-Wave, spulletjes zoals MiLight die helemaal niet met een ander systeem praat... als niet-techneut kan dat knap verwarrend zijn. :)

Het is niet onbegrijpelijk allemaal, maar ook niet echt "consument"-vriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Er zijn zat modules beschikbaar waarbij je geen basis electra kennis bij nodig hebt. Zoals pluggen, bewegingsmelders, sirene's etc.

Hier zit het probleem ook niet want ken genoeg particulieren welke een installateur laten komen om wat inbouwmodules te laten aansluiten.

Het probleem is meer zoals Jora aan geeft. Het is allemaal nog niet plug en play. Er zijn wel systemen die dit proberen maar dan is het weer zo simpel. Je kunt dan alleen een lamp aan/uit kunt zetten en voor de rest niks.

Hier moeten fabrikanten nog echt mee aan de slag. De Fibaro HC2 heeft momenteel naar mijn mening dit het beste op orde omdat je simpel (via een soort ifttt) regels kunt maken. Als je dit onder de knie hebt kun je wat geavanceerde zaken gaan maken. Alleen is de prijs veel te hoog voor de gemiddelde consument.

Ander probleem is de stabiliteit. Ik ken geen 1 controller die 100% betrouwbaar is. Dit kun je ook niet uitleggen aan de gemiddelde consument. Die wil gewoon dat het altijd werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:23
De Fibaro HC2 is bij mij toch anders al maanden stabiel :) zelfs met beta updates.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Pagina: 1 ... 53 ... 76 Laatste