Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 54 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik ben me net wat aan het inlezen in domotica, ik wil iets maken op basis van een Raspberry Pi, dus waarschijnlijk pilight, pimatic of domoticz.

Waar ik vooral nog een beetje mee worstel is het protocol, ik heb nog niets en begin dus vanaf scratch. Maar ik wil er natuurlijk niet tzt achter komen dat ik beter een ander protocol had kunnen gebruiken

Volgens mij is KaKu het goedkoopst, dus interresant. Volgens mij zijn de meeste protocollen vrij dom dus je kunt niet uitlezen of een lamp wel/niet aanstaat terwijl mij dat juist handig lijkt. Of overdenk ik het nu en is dat in de praktijk eigenlijk niet nodig?

Zwave is wel 2-richting verkeer maar gelijk ook stukken duurder, ik wil een stuk of 5 inbouw lampen "slim" maken en zelfs zo'n klein aantal loopt dan al aardig in de papieren. De lampen die voeding via een stekker krijgen komen daar dan nog overheen.

[ Voor 17% gewijzigd door Chaoss op 22-12-2015 00:43 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Chaoss schreef op maandag 21 december 2015 @ 23:52:
Ik ben me net wat aan het inlezen in domotica, ik wil iets maken op basis van een Raspberry Pi, dus wqarschijnlijk pilight, pimatic of domoticz.

Waar ik vooral nog een beetje mee worstel is het protocol, ik heb nog niets en begin dus vanaf scratch. Maar ik wil er natuurlijk niet tzt achter komen dat ik beter een ander protocol had kunnen gebruiken

Volgens mij is KaKu het goedkoopst, dus interresant. Volgens mij zijn de meeste protocollen vrij dom dus je kunt niet uitlezen of een lamp wel/niet aanstaat terwijl mij dat juist handig lijkt. Of overdenk ik het nu en is dat in de praktijk eigenlijk niet nodig?
Draadloze communicatie is inherent onbetrouwbaar. Als een andere apparaat op dezelfde frequentie aan het zenden is kan het zomaar gebeuren dat de een commando niet door een actor wordt ontvangen. In een systeem dat bi-directionele communicatie gebruikt zal de zender een telegram een aantal keren sturen als er geen bericht terugkomt dat het telegram is ontvangen. Dat alleen al maakt de werking een stuk betrouwbaarder.

Tenzij je echt een super simpel huis hebt zonder obstakels die het draadloze bereik beperken en buren die de communicatie kunnen verstoren zou ik altijd een bi-directioneel systeem kiezen. Z-wave is momenteel veruit het populairste systeem. Het doet tevens aan mesh networking waarmee het bereik wordt vergroot met drie hops zodat je eigenlijk in elk huis wel volledige dekking kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:50
Vandaag mag in samen met collega de knx homelynk van Schneider gaan testen icm met honeywell Galaxy dimension centrale. Dit is vooral interessant omdat ik thuis dezelfde alarm centrale heb ;)
De homelynk werkt weer op basis van lua script waarbij mijn ervaring met de vera weer van pas komt :)
edit:
en dan gaat het testen niet door omdat andere klanten storingen hebben :/

[ Voor 34% gewijzigd door The-Source op 22-12-2015 14:04 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Feitelijk zit ik met hetzelfde probleem als Chaoss, ook ik wil beginnen maar ben bang óf te goedkoop te beginnen, óf later veel te moeten vervangen. Toch maar wat vragen dumpen dan:

Z-wave, KaKu of nog wat anders?
Waar ik wil beginnen is met simpele zaken. Bijvoorbeeld een bewegingsmelder in de schuur die de TL-balk aan zet voordat ik mijn nek breek om dat mijn 'din weer puinzooi gemaakt heeft. Dit kan volgens mij prima met KaKu, lekker simpel en goedkoop. Waarom zou ik dan in zo'n geval voor Z-wave willen? Behalve als ik wil uitlezen of de nodes voor mesh gebruiken?

Een iets ingewikkelder scenario is de aanrechtverlichting. Gaat nu mee op het schema van de woonkamer en kan je met de hand hoger zetten. Daar zou ik het mooi vinden om een bewegingsmelder te hebben die ziet dat je bij het aanrecht bezig bent en dan de intensiteit verhoogt tot je weer pleite gaat. Daarna moet hij zich weer inpassen aan het schema van de huiskamer.

Volgens mij zit je dan al op het niveau dat je de huiskamer en aanrechtverlichting met een controller moet gaan regelen en iets als Domoticz gebruiken voor de logica. Dan is van Z-wave of Hue o.i.d. handiger lijkt me?

Dus als je later toch naar Z-wave wil, waarom dan beginnen op KaKu en dus 433 en dus extra kosten voor de RFXcom? Aan de andere kant, volgens mij kan zo'n RFXcom wel mijn weerstation uitlezen, da's dan wel weer tof. :P

Rookmelders
De Fibaro rookmelders vind ik erg mooi spul, mooi formaat en aangesloten op een controller kan je er nog veel leuke dingen mee ook. Alleen kan ik nergens vinden of ze stand-alone kunnen werken of dat je per se een controller nodig hebt. En als ze stand-alone werken kunnen ze dan ook gekoppeld worden of moet je dan alsnog de controller gebruiken? Een rooksysteem moet wat mij betreft autonoom kunnen werken en de controller zou dan slechts zijn voor het voorzien in updates en bedienen van functies. Weet iemand hier meer van?

Mesh netwerk
Als je z-wave gaat haal je voordeel uit het mesh principe. Doen alle componenten daar aan mee? Dus ook spul op batterijen zoals die rookmelders? Of moet je dan per onderdeel weer de kleine lettertjes gaan lezen?

Hue doet ook aan mesh maar volgens mij weer via het eigen protocol, die zigbee. Dus dan heb je feitelijk voor lampen een eigen mesh en voor je z-wave spul een mesh. Toch? Of mis ik weer wat?
Nu gebruik ik gewoon LightLink van die living whites en colours, werkt niet al te best omdat er nogal wat verstoring is. Daar wil ik toch met andere typen communicatie verbetering in brengen als het lukt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 15:39

Twan V

...en er stralend uitzien

Gonadan schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:48:
Feitelijk zit ik met hetzelfde probleem als Chaoss, ook ik wil beginnen maar ben bang óf te goedkoop te beginnen, óf later veel te moeten vervangen. Toch maar wat vragen dumpen dan:

Waarom niet zoeken naar een oplossing die meerdere talen spreekt? Zoals Homeseer, Domoticz of de Zipabox?
Rookmelders
Volgens mij piept zo'n rookmelder autonoom (heb het met de mijne nog niet getest). Het zou ook te gek zijn dat als je homecontroller net even down is, je rookmelders niet werken.
Ook met lampen en schakelaars kun je vaste associaties maken, zodat ze blijven werken als je controller offline is.
Mesh netwerk
Als je z-wave gaat haal je voordeel uit het mesh principe. Doen alle componenten daar aan mee? Dus ook spul op batterijen zoals die rookmelders? Of moet je dan per onderdeel weer de kleine lettertjes gaan lezen?
Bij mij doen vrijwel alle z-wave apparaten die niet op een batterij werken het signaal repeaten.
Als batterij-gevoede devices dat ook zouden moeten doen, zouden de batterijen heel snel leeg zijn.
Sommige apparaten (van goedkope fabrikanten) kunnen wat eenkennig zijn.
Bij het koppelen van een device wordt een signaalroute opgeslagen, daarom is het niet altijd handig om modules te verplaatsen nadat ze toegevoegd zijn aan je systeem.

Met een network heal, een functie die op je controller zit, kun je elk device zijn optimale route (opnieuw) laten bepalen.
Hue doet ook aan mesh maar volgens mij weer via het eigen protocol, die zigbee. Dus dan heb je feitelijk voor lampen een eigen mesh en voor je z-wave spul een mesh. Toch? Of mis ik weer wat?
Klopt. Hue (zigbee) werkt op 2,4GHz, z-wave op 868MHz.
Nu gebruik ik gewoon LightLink van die living whites en colours, werkt niet al te best omdat er nogal wat verstoring is. Daar wil ik toch met andere typen communicatie verbetering in brengen als het lukt.
Hue zit op dezelfde band als wifi. Is het soms druk op die band? Op Android heb je de app Wifi Analyzer, daarmee kun je kijken hoe vol je frequentieband zit.

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Twan V schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 17:08:
Waarom niet zoeken naar een oplossing die meerdere talen spreekt? Zoals Homeseer, Domoticz of de Zipabox?
Oh maar dat komt er sowieso, alleen weet ik nog niet welke. Echter heb je dan investering in hardware van de verschillende protocollen nodig. Investeren in 433 communicatie is alleen nodig als je die ook wilt gebruiken, zo ook een Z-wave stick. Hoe minder protocollen ik wil combineren hoe minder hardware ik voor mijn controller hoef te regelen. Dat is dus een beetje de afweging waar ik mee zit.
Volgens mij piept zo'n rookmelder autonoom (heb het met de mijne nog niet getest). Het zou ook te gek zijn dat als je homecontroller net even down is, je rookmelders niet werken.
Ook met lampen en schakelaars kun je vaste associaties maken, zodat ze blijven werken als je controller offline is.
Piepen volgens mij wel ja, maar ik twijfel dan over koppelen e.d. Als ik het zeker weet kan ik ze in ieder geval alvast ophangen. Autonoom en individueel piepen is nog altijd beter dan helemaal niets. ;)
Bij mij doen vrijwel alle z-wave apparaten die niet op een batterij werken het signaal repeaten.
Als batterij-gevoede devices dat ook zouden moeten doen, zouden de batterijen heel snel leeg zijn.
Sommige apparaten (van goedkope fabrikanten) kunnen wat eenkennig zijn.
Bij het koppelen van een device wordt een signaalroute opgeslagen, daarom is het niet altijd handig om modules te verplaatsen nadat ze toegevoegd zijn aan je systeem.

Met een network heal, een functie die op je controller zit, kun je elk device zijn optimale route (opnieuw) laten bepalen.
Ok, dus het is erg van belang dat áls je voor z-wave gaat vanwege de mesh je een hoop spul bedraad hebt aangesloten om de dekking te regelen? Daar maar eens in verdiepen want ik had het gevoel dat veel componenten op batterij gingen.
Klopt. Hue (zigbee) werkt op 2,4GHz, z-wave op 868MHz.
[...]

Hue zit op dezelfde band als wifi. Is het soms druk op die band? Op Android heb je de app Wifi Analyzer, daarmee kun je kijken hoe vol je frequentieband zit.
Ja dat klopt, daar heb ik nu al ruzie mee met SmartLink/LightLink of hoe die generatie voor Hue ook heet. Mijn afstandsbediening geeft af en toe de bekende 'meh' als ik probeer aan of uit te schakelen. De positie in de kamer is dan erg van belang. Overigens werkt mijn LivingColours lamp beter als ik hem wat verder van mijn trapkast weg zet (router :'))

Tja wat is druk, ik ontvang op goede dagen zo'n 20 tot 25 SSID's op de 2.4 GHz band. :+

Daarom denk ik er over om over te stappen op Hue. Het is weliswaar dezelfde band maar door het meshprincipe hoop ik een stuk betrouwbaarder communicatie te krijgen. Ook is dan de locatie veel minder van belang van waar je het wilt aansturen. Of zal ik hier net zo goed van een koude kermis thuis komen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Gonadan schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 16:48:

Waar ik wil beginnen is met simpele zaken. Bijvoorbeeld een bewegingsmelder in de schuur die de TL-balk aan zet voordat ik mijn nek breek om dat mijn 'din weer puinzooi gemaakt heeft. Dit kan volgens mij prima met KaKu, lekker simpel en goedkoop. Waarom zou ik dan in zo'n geval voor Z-wave willen? Behalve als ik wil uitlezen of de nodes voor mesh gebruiken?
Een reden waarom je z-wave zou willen gebruiken, naast de hogere betrouwbaarheid, is het grotere bereik. Wellicht is de afstand tussen de transceiver in huis (waarschijnlijk in de buurt van je domoticaserver) en de ontvanger in de schuur te groot om met 433MHz te kunnen werken. In het geval van z-wave kan een telegram maximaal drie keer hoppen en heb je (potentieel) een veel groter bereik. Je moet dan uiteraard wel nodes verspreid door het huis hebben om het bereik van het netwerk te vergroten. Als je serieus met z-wave aan de slag gaat groeit de dekking vanzelf.
Volgens mij zit je dan al op het niveau dat je de huiskamer en aanrechtverlichting met een controller moet gaan regelen en iets als Domoticz gebruiken voor de logica. Dan is van Z-wave of Hue o.i.d. handiger lijkt me?
Het maakt niet uit wat je gebruikt, Domoticz en soortgelijke domoticasoftware kan met alle genoemde standaarden overweg.
Mesh netwerk
Alleen apparaten die een vaste voeding hebben doe mee. Omwille van energiebesparingen slaapt een batterijgevoed z-wave-apparaat als hij niet zelf aan het communiceren is. Hij kan dan niet luisteren naar telegrammen die eventueel gerouteerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Femme schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 17:49:
Een reden waarom je z-wave zou willen gebruiken, naast de hogere betrouwbaarheid, is het grotere bereik. Wellicht is de afstand tussen de transceiver in huis (waarschijnlijk in de buurt van je domoticaserver) en de ontvanger in de schuur te groot om met 433MHz te kunnen werken. In het geval van z-wave kan een telegram maximaal drie keer hoppen en heb je (potentieel) een veel groter bereik. Je moet dan uiteraard wel nodes verspreid door het huis hebben om het bereik van het netwerk te vergroten. Als je serieus met z-wave aan de slag gaat groeit de dekking vanzelf.
Maar als de schuur zelfstandig kan schakelen dmv kaku dan heb je toch feitelijk geen bereik naar een controller nodig? Tenzij je de status wilt bijhouden of meer doen dan de bewegingssensor.

Door de benodigde nodes wil je dus wel het liefst zoveel mogelijk zwave als je dat toch al gaat gebruiken, anders is het zonde lijkt me?
Het maakt niet uit wat je gebruikt, Domoticz en soortgelijke domoticasoftware kan met alle genoemde standaarden overweg.
Ik doelde meer op de toegevoegde waarde van dergelijke software. Dat lijkt mij relatief weinig als je niet eens statussen kunt uitlezen. Of is dat te kort door de bocht? :P
Alleen apparaten die een vaste voeding hebben doe mee. Omwille van energiebesparingen slaapt een batterijgevoed z-wave-apparaat als hij niet zelf aan het communiceren is. Hij kan dan niet luisteren naar telegrammen die eventueel gerouteerd moeten worden.
Aha. Houdt dat dan ook in dat alle sensoren en schakelaars bedraad zijn of pollen die gewoon de status (licht, beweging, contact) zeer weinig?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:27

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Vraagje; hoeveel energie verbuikt een op afstand bestuurbare stekkerschakelaar zelf nu eigenlijk (dus bijv. zo'n klikaanklikuit 433Mhz schakelaar)? Ik kan het eigenlijk nergens vinden. Ik heb er nu 3 in huis geïnstalleerd zitten maar vroeg me af of het slim is deze met vakantie bijv. even los te koppelen, of dat dat de moeite ook weer niet is.

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 22-12-2015 18:14 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Gonadan schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 18:10:
[...]

Maar als de schuur zelfstandig kan schakelen dmv kaku dan heb je toch feitelijk geen bereik naar een controller nodig? Tenzij je de status wilt bijhouden of meer doen dan de bewegingssensor.

Door de benodigde nodes wil je dus wel het liefst zoveel mogelijk zwave als je dat toch al gaat gebruiken, anders is het zonde lijkt me?
Dat kan inderdaad ook :) .

Je bouwt dan alleen geen systeem op waarmee je slimme dingen kunt doen, bijvoorbeeld een notificatie sturen als er beweging wordt gedetecteerd in de schuur op een moment dat er niemand thuis zou moeten zijn.
Ik doelde meer op de toegevoegde waarde van dergelijke software. Dat lijkt mij relatief weinig als je niet eens statussen kunt uitlezen. Of is dat te kort door de bocht? :P
Met software zoals Domoticz maak je een geïntegreerd systeem dat de basis is voor een 'smart home'. Als je simpelweg de verlichting wil automatiseren met behulp van een bewegingsmelder heb je geen domoticasysteem nodig. Wil je verder gaan en bijvoorbeeld de input van een sensor voor verschillende doeleinden gebruiken dan biedt een domoticasysteem veel meer mogelijkheden.
Aha. Houdt dat dan ook in dat alle sensoren en schakelaars bedraad zijn of pollen die gewoon de status (licht, beweging, contact) zeer weinig?
Routerende z-wave nodes zijn in zoverre bedraad dat ze aangesloten zijn op een voeding. De communicatie verloopt draadloos. Batterijgevoede nodes kun je combineren met nodes die een vaste voeding hebben. De batterijgevoede nodes zullen dan alleen niet als routing slave dienen (maar de nodes die wel als routing slave dienen kunnen wel berichten routeren die zijn bedoeld voor batterijgevoede nodes).

[ Voor 12% gewijzigd door Femme op 22-12-2015 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeNachtwacht schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 18:14:
Vraagje; hoeveel energie verbuikt een op afstand bestuurbare stekkerschakelaar zelf nu eigenlijk (dus bijv. zo'n klikaanklikuit 433Mhz schakelaar)? Ik kan het eigenlijk nergens vinden. Ik heb er nu 3 in huis geïnstalleerd zitten maar vroeg me af of het slim is deze met vakantie bijv. even los te koppelen, of dat dat de moeite ook weer niet is.
0,5W per stekker. Als je ze 24/7 ingeplugd laat dus één euro per jaar.
Z-Wave modules 0,7W - 1W ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:27

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

ThinkPadd schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 18:20:
[...]

Thx. Nee er zitten wat lampjes aan. Het is trouwens van het merk El Cheapo van de Action... maakt dat nog uit?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zal in dezelfde orde van grootte liggen, qua kosten dus niet heel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
ThinkPadd schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 18:20:
[...]

Bij de FGS-221 staat dat power consumption <0,8W dus het is niet veel maar kan natuurlijk verschillen met andere modules.

[ Voor 48% gewijzigd door The-Source op 22-12-2015 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Femme schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 18:18:
Dat kan inderdaad ook :) .

Je bouwt dan alleen geen systeem op waarmee je slimme dingen kunt doen, bijvoorbeeld een notificatie sturen als er beweging wordt gedetecteerd in de schuur op een moment dat er niemand thuis zou moeten zijn.
Nee dat klopt. Ik ben mij dan ook heel hard aan het bedenken of dat in het schuur scenario een gemis is. Het vervelende is als ik nu denk van niet en later van wel. :P

Een eis is overigens wel dat het autonoom kan werken, dus als de eventuele controller er niet is moet ik niet alsnog mijn nek breken over de fietsen. :+
Met software zoals Domoticz maak je een geïntegreerd systeem dat de basis is voor een 'smart home'. Als je simpelweg de verlichting wil automatiseren met behulp van een bewegingsmelder heb je geen domoticasysteem nodig. Wil je verder gaan en bijvoorbeeld de input van een sensor voor verschillende doeleinden gebruiken dan biedt een domoticasysteem veel meer mogelijkheden.
Dat is wel waar ik uiteindelijk heen wil dus veel van mijn spul zal daar rekening moeten houden. Ik wil simpele automatisering wel ontstijgen op termijn. Maar of dat ik de schuur ook nodig is...
Routerende z-wave nodes zijn in zoverre bedraad dat ze aangesloten zijn op een voeding. De communicatie verloopt draadloos. Batterijgevoede nodes kun je combineren met nodes die een vaste voeding hebben. De batterijgevoede nodes zullen dan alleen niet als routing slave dienen (maar de nodes die wel als routing slave dienen kunnen wel berichten routeren die zijn bedoeld voor batterijgevoede nodes).
Ja ok, ik was even onduidelijk. Ik bedoel dus te vragen of sensoren dan ook een voeding nodig hebben omdat ze moeten kunnen zenden en meten met enige regelmaat. Want hoe kan je een sensor uitlezen als hij slaapt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 21:15

Balachmar

The truth is out there

Bij z-wave kun je bij heel veel dingen ook de elementen rechtstreeks met elkaar laten communiceren. (mits ze elkaar rechtstreeks kunnen zien)
Dus je kan de bewegingsmelder rechtstreeks de lamp laten schakelen en tevens de berichten en statussen doorgeven aan de controller.

Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Kijk, dat is mooi. Van kaku wist ik dat het kon dus het is dan wel gek als z-wave het niet kan, maar je weet het nooit. ;)

Toch maar eens de diepte in duiken dan om te kijken wat verstandig is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Gonadan schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 20:38:
Kijk, dat is mooi. Van kaku wist ik dat het kon dus het is dan wel gek als z-wave het niet kan, maar je weet het nooit. ;)

Toch maar eens de diepte in duiken dan om te kijken wat verstandig is.
Ikzelf ben na veel uitzoeken voor z-wave gegaan.
Zigbee is in principe interessanter, maar er zijn nog veel minder apparaten voor (en die frequenties zijn erg druk bevolkt tegenwoordig).
kaku etc, zijn vaak slecht beveiligd en hebben geen twee-richtingsverkeer wat zich weer uit in minder betrouwbaarheid.
z-wave is helaas gesloten en daardoor duurder, maar er is een ruime keuze aan devices.
Ikzelf ga alles aan elkaar knopen met openhab2, welke ik in ieder geval technisch het meest interessant vind.
Met kerst ga ik de eerste echt nuttige dingen krijgen, dus dan moet ik echt aan de slag.

Dan heb ik 2 fibaro rookmelders, 3 stella z radiator knoppen, 1 fibaro schakel unit, en 1 fibaro stekker.

Dan alles langdurig goed laten werken, voordat ik de rest van mijn plannen aan mijn vrouw voorleg. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Zelf neig ik ook heel erg naar z-wave, maar ik heb nog niet zo goed voor ogen welke apparaten ik dan allemaal kan gebruiken. Op dit moment kom ik nog niet veel verder dan de Fibaro collectie of googlen maar dan weet ik niet of het wat is. Ik mis daar nog een beetje overzicht in, en het schijnt ook niet allemaal perfect te combineren.

Daarnaast zijn er een aantal toepassingen waarin ik mij afvraag of de meerprijs van Z-wave wel de moeite waard is of dat ik beter kan gaan combineren. Want vanwege mijn 433 weerstation ga ik waarschijnlijk toch al een RFXCOM erbij nemen.

Denk daarbij aan het schakelen van het licht in de trapkast als de deur open of dicht gaat en het inschakelen van licht in de schuur als daar beweging is. Feitelijk zijn dit autonome triggers en niet zozeer ingewikkelde domotica. Omdat ik nog niet echt een beeld heb van alle z-wave devices komt het op mij over dat in vergelijking met kaku o.i.d. de prijs verdubbeld en de apparaten lang niet zo handzaam zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:31

HeroS

SmartHome Nerd

Gonadan schreef op woensdag 23 december 2015 @ 13:04:
Zelf neig ik ook heel erg naar z-wave, maar ik heb nog niet zo goed voor ogen welke apparaten ik dan allemaal kan gebruiken.
Kijk eens op mijn website. Daar heb ik wel zo'n beetje alle modules wel behandeld en vaak ook wel waar voor je ze kunt gebruiken.

Maar start gewoon rustig met wat tussen stekkers en sensoren.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Interessant, en ik zie dat je ook fan van Robbshop bent. Daar kan ik leuk spul bestellen zag ik al. :D

Je beoordeelt de compatibiliteit met verschillende controllers. Kan ik e dan van uit gaan dat als jij het met bijvoorbeeld Zipabox aan de praat krijgt ik het met de Aeon stick en Domoticz ook red?

Een weerstation heb ik al, dus wat ik van plan ben is Fibaro rookmelders kopen en dan eens gaan spelen met Z-wave en die RFXCOM. Dan later gaan uitbouwen.

[ Voor 20% gewijzigd door Gonadan op 23-12-2015 14:06 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op woensdag 23 december 2015 @ 14:05:
Interessant, en ik zie dat je ook fan van Robbshop bent. Daar kan ik leuk spul bestellen zag ik al. :D
[...]
ROBBshop is niet de enige ;) Vorige week nog wat bij www.domotica-shop.nl besteld (5 plugs), dat ging ook prima. www.hashop.nl heb ik m'n Aeon stick gekocht een jaar geleden, dat ging ook prima. En zo zijn er wel meer, is maar net wie de beste prijs heeft in mijn geval :P

Verder werken de meeste nodes wel op de verschillende controllers die er zijn, soms is het wat moeilijker om iets aan de praat te krijgen, maar dat is dan vaak de uitgebreidere functies (temperatuurmeting o.i.d.) wat niet direct werkt.

De basisfuncties zoals bij een stekkerplug het aan/uit-zetten werkt meestal direct wel. Met Domoticz zit je met Openzwave voor de Z-Wave ondersteuning wat opensource is en daardoor sneller problemen zal geven dan een controller die een dure Z-Wave licentie hebben (Zipato Zipabox / Fibaro HC2) en daardoor betere ondersteuning hebben. Met Domoticz kun je bijv. problemen ervaren met nodes die erg nieuw zijn (nog maar net op de markt), maar dat is een kwestie van tijd tot dat is opgelost. In de praktijk valt het allemaal reuze mee :)

[ Voor 67% gewijzigd door ThinkPad op 23-12-2015 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ach, qua shop kijk ik nu gewoon naar levertijd, de prijzen lijken aardig overeen te komen bij de meeste populairdere shops.

Qua controller ga ik gewoon beginnen met Domoticz, mocht ik het uiteindelijk echt zat zijn kan overstappen altijd nog. Daarbij ben ik zelf software ontwikkelaar dus wat bij knutselen zie ik ook niet erg tegen op.

Het enige waar ik nog over twijfel is of ik mijn weerstation ga kunnen uitlezen met de RFXCOM. Omdat het 433 is en dus niet beveiligd zou je het sowieso moeten kunnen, al moet je het protocol wellicht nog uitsnuffelen. De vraag is alleen of het dan met die RFXCOM voor elkaar te krijgen is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik moet zeggen dat de support van RFXCOM op dat gebied erg goed is.

Heb al twee keer wat vage Chinese 433Mhz meuk gehad wat nog niet werkte met RFXCOM. Spul opgestuurd en RFXCOM poosje mee laten klooien en toen bericht: "In firmware <xxx> werkt het, ik stuur het spul weer terug hoor :w ".
Daar zou ik mij dus niet al teveel zorgen over maken, zeker als het geen cheapo ding is gaat het waarschijnlijk wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Type stond ergens hierboven in een post. Gezien de diversiteit van die apparaten en de mate waarin het onder verschillende merken en namen wordt verkocht denk ik ook wel dat het gaat lukken.

Bij de shop heb ik nu in mijn winkelmandje:
• PI 2B
• Aeon Labs 5gen z-wave stick
• RFXCOM 433, uiteraard E variant
• Fibaro rookmelders

Leuk om te knutselen dit weekend.

Waar ik nog niet over uit ben is of die PI de goede is. Als ik alles uit vink kan ik zelf die z-wave stick kiezen in plaats van die ingebouwde razzberry ofzo. Of zie ik nog iets over het hoofd?

Het gaat om:
http://www.robbshop.nl/raspberry-pi-v2-model-b-met-z-wave
Alles uitvinden zou dan toch de kale raspberry met behuizing, voeding en Domoticz op kaartje zijn? (voor €67)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Is wel de goeie, maar https://www.sossolutions.nl/starterkit-compleet is goedkoper, moet je alleen zelf even Domoticz erop zetten wat kinderspel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ah, ik had wel bij SOS gekeken naar de voorgeïnstalleerde versie maar dat gaf onzekerheid over de levertijd. ;)

Vandaar dat ik bij Robb kwam en die heeft de rest van de producten die ik wil ook op voorraad. Evengoed bedankt voor de tip. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleujelle
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-12-2024
Vraagje....

Wat is jullie ervaring met Zigbee(hue) in combinatie met Z-wave?

Ik heb geprobeerd hier het werkend te krijgen, een Z-wave USB stick in mijn Nas, 2 Fibaro Wall pluggen... 0 bereik..

Zodra ik mijn Hue uit schakel, alle lampen (9 stuks) fysiek uitzet werken de pluggen vlekkenloos.

Hetzelfde Z-wave setje bij een vriend thuis geprobeerd (geen HUE) en ze werken fantastisch.

Het lijkt dus alsof beide protocollen elkaar gigantisch storen. Klopt dat? Is dat bekend bij jullie? Ervaringen/tips? Ik wil graag beide protocollen naast elkaar gebruiken omdat ik het domotica sigment van Hue gewoon te beperkt vind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Gonadan schreef op woensdag 23 december 2015 @ 14:50:
Waar ik nog niet over uit ben is of die PI de goede is. Als ik alles uit vink kan ik zelf die z-wave stick kiezen in plaats van die ingebouwde razzberry ofzo. Of zie ik nog iets over het hoofd?
Ik zou altijd gaan voor een usb z-wave stick, dan kun je altijd nog verhuizen naar andere hardware.
Ikzelf heb de z-stick van Aeotec, lijkt tot nu toe allemaal goed te werken.
Ik heb ook over de pi nagedacht, maar ik heb toch al een hp microserver welke owncloud enzo staat te serveren met 4 disks, dus ik dacht waarom gooi ik het daar niet gewoon bij, dat kan ie best nog hebben.
Vandaar dus ook dat ik docker wil gebruiken, mooi alles meteen geconfigged en portable indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ja daar heb ik ook over getwijfeld, aangezien ik ook een server in de kast heb draaien. Toch ben ik voor een losse pi gegaan om het domotica systeem autonoom te kunnen laten bestaan. De server is ook altijd weer onderwerp van experimenten en knutselen en dat moet niet resulteren in een donker en onverwarmd huis. :+

Z-wave is inderdaad een losse stick geworden, leek mij wel zo flexibel.

[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 23-12-2015 21:39 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Jelleujelle schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:55:
Vraagje....

Wat is jullie ervaring met Zigbee(hue) in combinatie met Z-wave?

Ik heb geprobeerd hier het werkend te krijgen, een Z-wave USB stick in mijn Nas, 2 Fibaro Wall pluggen... 0 bereik..

Zodra ik mijn Hue uit schakel, alle lampen (9 stuks) fysiek uitzet werken de pluggen vlekkenloos.

Hetzelfde Z-wave setje bij een vriend thuis geprobeerd (geen HUE) en ze werken fantastisch.

Het lijkt dus alsof beide protocollen elkaar gigantisch storen. Klopt dat? Is dat bekend bij jullie? Ervaringen/tips? Ik wil graag beide protocollen naast elkaar gebruiken omdat ik het domotica sigment van Hue gewoon te beperkt vind...
Werkt perfect hier. Heb 2 inbouwdimmers en een motion sensor (zwave, Fibaro), zwave stick, hue bridge (op 20cm afstand) en 5 door Hue bestuurde lampen en led strips.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Jelleujelle schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:55:

Z-wave en Zigbee werken op verschillende frequenties. Z-wave op 868MHz en Zigbee op 2,4GHz. Die twee kunnen elkaar dus niet storen.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

De protocollen zouden elkaar niet de werking moeten verhinderen, maar het kan toch nog steeds zo zijn dat de apparaten elkaar wel in de weg kunnen zitten in bijzondere gevallen? Misschien staat die Hue naast zijn Zigbee uitspattingen nog veel meer straling uit te schreeuwen, of is hij gewoon stuk en daardoor een stoorzender?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-09 21:21
Bij verschillende frequenties is dat niet snel het geval, zie ook radio. Bij verschillende protocollen op dezelfde frequentie kunnen ze elkaar wel storen inderdaad. Verder moet ik Femme ongelijk geven, Zigbee werkt op zowel 868MHz als 2,4GHz...

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Dat is dus precies mijn punt, wie zegt dat het alleen verschillende frequenties zijn? Als de Hue inderdaad 100% zeker alleen 2,4 doet is verstoring niet mogelijk, maar toch gebeurt het.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

GENETX schreef op donderdag 24 december 2015 @ 13:30:
Bij verschillende frequenties is dat niet snel het geval, zie ook radio. Bij verschillende protocollen op dezelfde frequentie kunnen ze elkaar wel storen inderdaad. Verder moet ik Femme ongelijk geven, Zigbee werkt op zowel 868MHz als 2,4GHz...
Ok, maar Philips Hue is wel 2,4GHz als ik het goed begrepen heb :+ .

• Twan V

Twan V

Hier KaKu, Oregon, Z-Wave, Hue, wifi en de magnetron probleemloos langs elkaar werkend :D

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:07
Twan V schreef op donderdag 24 december 2015 @ 16:30:
Hier KaKu, Oregon, Z-Wave, Hue, wifi en de magnetron probleemloos langs elkaar werkend :D
Exact, hier ook werkt perfekt geen last ook niet met wifi :)
Domoticz met Z-Wave module, RFXCOM en Philips Hue bridge en daarnaast een Fibaro HC2 (Z-wave) controller met ca 50 devices.

[ Voor 18% gewijzigd door tcviper op 24-12-2015 16:43 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:08
Kun je Z-wave producten ook krijgen van websites als DX.com of Banggood?

• Twan V

Twan V

vanputten80 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 20:36:
Als je heel erg goed zoekt, kom je ze op AliExpress wel tegen. Maar dan voor dezelfde bedragen als dat je ze in NL of in BE kunt kopen.

Vergeet de frequentie niet, die is in China e.d. ook anders dan voor Z-Wave in Europa. Gewoon hier kopen dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:28

breinonline

Are you afraid to be known?

Met de donkere dagen rond kerst hoor je weer meer over inbreken en het afschrikken van inbrekers. In dat kader kan domotica interessant zijn om je huis er bewoond uit te laten zien, terwijl je niet thuis bent. Losse tijdschakelaars die je in wcd's stopt is niet meer van deze tijd natuurlijk. Aangezien ik geen ervaring noch kennis heb dacht eens in dit subforum rond te kijken, maar ik mis eigenlijk een FAQ/algemeen verhaal over verschillende systemen, voor- en nadelen.

Zie ik iets over het hoofd? Of moet ik gewoon al mijn vragen in dit topic stellen? :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 07:10

Hokkie

Hello

breinonline schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 07:29:
Met de donkere dagen rond kerst hoor je weer meer over inbreken en het afschrikken van inbrekers. In dat kader kan domotica interessant zijn om je huis er bewoond uit te laten zien, terwijl je niet thuis bent. Losse tijdschakelaars die je in wcd's stopt is niet meer van deze tijd natuurlijk. Aangezien ik geen ervaring noch kennis heb dacht eens in dit subforum rond te kijken, maar ik mis eigenlijk een FAQ/algemeen verhaal over verschillende systemen, voor- en nadelen.

Zie ik iets over het hoofd? Of moet ik gewoon al mijn vragen in dit topic stellen? :)
Om te beginnen zou je hier: Domoticz - open source domotica systeem - deel 2 de basis informatie kunnen lezen over de verschillende protocollen. Ik geloof dat de meeste mensen hier op tweakers 'open-source' zoals Domoticz gebruiken.

Bedenk eerst wat je wil automatiseren. Als je alleen lampjes op bepaalde tijden aan/uit wil schakelen, dan vraag ik mij af of domotica de weg is die je moet bewandelen. Dit kun je bijvoorbeeld al zeer eenvoudig met Philips HUE realiseren en i.c.m. IFTTT bijvoorbeeld, kun je al hele handige scènes maken.

Daarnaast moet je beseffen dat domotica niet bepaald 'hufter-proof' is. Als het werkt, is het fantastisch, maar als het niet werkt kan het een irritatiepuntje zijn voor jou en je familieleden.

[ Voor 4% gewijzigd door Hokkie op 25-12-2015 07:58 ]

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Dank. Ik ga dat topic doornemen.

Ik wil eigenlijk gewoon de lampen die er zijn aansturen, niet vervangen. Het mooiste zou zijn als er iets bestaat wat je achter je lichtschakelaar kan zetten. HUE kent bijvoorbeeld een beperkt aantal hanglampen en de lamp die we nu boven de eetkamertafel hebben is eigenlijk vrij nieuw en nog prima. Ik snap je waarschuwing, dat zal ik meenemen in mijn overweging.

Overigens hebben we boven het voorraam een plisségordijn hangen, kan zoiets eigenlijk geautomatiseerd worden?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 07:10

Hokkie

Hello

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
breinonline schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 08:09:
Overigens hebben we boven het voorraam een plisségordijn hangen, kan zoiets eigenlijk geautomatiseerd worden?
Somfy is extreem duur.
Je zou hier kunnen kijken:
http://nl.aliexpress.com/store/933890
Heb zelf een set van 2 buismotoren DM25 TEQ/L (0.7N.m and 20 rpm) plus afstandbediening (excl batterij) daar gekocht voor €260 incl shipping (UPS in 5 dagen) plus ca €32 invoerrechten.
Mevrouw Summer duidelijk maken welke Brackets, Crown Wheel, Tube etc. erbij nodig zijn is niet heel eenvoudig. Het is verstandig om de Dooya catalogus eerst goed te bestuderen.
Maar ik heb inmiddels de set compleet en gereed voor montage.
De afstandbediening is Rfxcom compatible (volgens het manual) maar ik ga het aansturen met Z-Wave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

vanputten80 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 20:36:
Alle z-wave-producten gebruiken de SoC's van Sigma Designs en moeten gecertificeerd worden door de Z-Wave Alliance om het z-wave-logo te mogen dragen. De complexiteit van het protocol is veel groter dan van het uni-directionele spul dat op 433MHz werkt en vaak communiceert via simpele amplitudemodulatie.

Dat zorgt er denk ik ook wel voor dat de prijzen van de verschillende fabrikanten redelijk gelijk zijn. Het is niet eenvoudig mogelijk om wat shortcuts te nemen door even het protocol te reverse engineeren en een product op de markt te brengen met een of andere standaard transceiver.
breinonline schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 07:29:

Check mijn artikel van eerder dit jaar over de standaarden en technieken die er zoal bestaan:
reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken

Uit dezelfde serie een artikel over controllers en software waarmee je een domoticasysteem kunt aansturen:
reviews: Dirigenten voor het domotica-orkest

De goedkoopste en minst betrouwbare manier om aan de slag te gaan is via goedkope 433MHz meuk zoals KlikAanKlikUit. Een stap serieuzer is z-wave. Je bestaande lampen kun je schakelen met tussenstekkers en inbouwschakelactoren of -dimmers. Voor de aansturing kun je een servertje met domoticasoftware zoals Domoticz, Homeseer, IP-Symcon of OpenHab gebruiken of een kant-en-klare controller zoals een Fibaro Homecenter, Vera of Zipabox gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Femme schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 16:24:
[...]
Check mijn artikel van eerder dit jaar over de standaarden en technieken die er zoal bestaan:
reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken

Uit dezelfde serie een artikel over controllers en software waarmee je een domoticasysteem kunt aansturen:
Thanks! Dat levert inderdaad meer duidelijkheid op. Dit is in feite de FAQ/startverhaal wat ik niet kon vinden. Het is misschien toch wel handig om deze linkjes sticky te maken boven aan het subforum. Ik zal toch niet de enige zijn die deze artikelen niet weet te vinden.

Nu ik me enigzins heb ingelezen: gezien de jaren '70 woning die binnen al (niet-domotica-voorbereid) verbouwd is, lijkt met z-wave inderdaad het meest geschikte protocol voor mijn doeleinden.
De inbouwdozen van schakelaars van de benedenverdieping zijn diep, het lijkt erop dat ik dus een pricewatch: e-Domotica Mini Inbouwschakelaar achtige schakelaar kwijt moet kunnen. Wat me nog niet helemaal helder is: ik heb een Synology DS215j staan. Daar kan ik Domoticz op draaien (om te bekijken al geïnstalleerd). Is de aansturing van z-wave spul nu een kwestie van een usb-stick als pricewatch: Z-wave.me USB Stick met Z-wave plus in de Synology stoppen en het werkt? Of heb ik toch nog een tussenstation/stap nodig?

[ Voor 33% gewijzigd door breinonline op 26-12-2015 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:36
Wat je kunt doen is een aeonlabs zwave stick gebruiken (heb ik ook) of een ander merk naar ik denk dat de aeonlabs toch wel de meest gebruikte is.
Ook zou ik beginnen met minimaal 3 tot 4 powered nodes zoals dimmers/ en schakelaars zodat er een netwerk ontstaat. Anders krijg je verbinding problemen. Lees de wiki op www.domoticz.com even hoe je dit op de Synology moet installeren anders gaat het niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

De woonkamer zijn 6 schakelaars, waarvan ik er 3 wil automatiseren, ik kan er boven ook mog wel een onstalleren denk ik. De software draait al op de NAS. Maar om het te gebruiken is een stick in de usb van de NAS voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:36
Ik weet het niet, ik heb een raspberry maar er zijn er genoeg op het domoticz forum (hier en domoticz.com) die het wel via een Synology gebruiken.

Hier kun je vinden hoe je Domoticz moet installeren: https://www.domoticz.com/wiki/Synology

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorien935
  • Laatst online: 13-10-2021
Ik ben recent mijn oude X10 spul, wat nooit lekker gewerkt heeft, aan het vervangen voor z-wave wat een stuk beter bevalt. Nou had ik vroeger al een wens en ik vraag me af of dat nu wel soepel kan: Kun je afhankelijk van tijd/lichtniveau een dimmer presetten op gewenst dimniveau?

Dus midden in de nacht lamp aan op 10%, overdag naar 90%. Dit zonder eerst van vorig dimniveau terug te gaan naar gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Lorien935 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 12:36:
Ik ben recent mijn oude X10 spul, wat nooit lekker gewerkt heeft, aan het vervangen voor z-wave wat een stuk beter bevalt. Nou had ik vroeger al een wens en ik vraag me af of dat nu wel soepel kan: Kun je afhankelijk van tijd/lichtniveau een dimmer presetten op gewenst dimniveau?

Dus midden in de nacht lamp aan op 10%, overdag naar 90%. Dit zonder eerst van vorig dimniveau terug te gaan naar gewenst.
Als je alles via de controller laat lopen, ja dan kan het. Gebruik je lokale bediening op de actor dan kan het ook wel maar hij zal dan eerst op niveau aangaan waar deze ook op uit is gegaan om dan vervolgens door de controller bijgesteld te worden. Maar bij bediening via app of wandzender is het wel mogelijk. In z-wave modules zit geen klok ingebouwd die weet hoelaat het is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Femme schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 16:24:
De goedkoopste en minst betrouwbare manier om aan de slag te gaan is via goedkope 433MHz meuk zoals KlikAanKlikUit. Een stap serieuzer is z-wave.
Toch ben ik hard aan het twijfelen of ik niet moet overwegen om serieus 'meuk' te gebruiken.

Op dit moment heb ik zowel de zwave stick als de rfxcom in gebruik, maar de rfxcom is nu nog bijna overbodig omdat mijn weerstation toch niet te koppelen blijkt.

Als ik dan naar sensoren kijk zie ik dat bij zwave alles vanaf zo'n €50 euro begint. Terwijl een simpele 433 sensor soms minder dan een tientje kost. Als de afstand niet groot is ontvang je die signalen toch wel. Aansturen van schakelaars kan je dan met zwave doen.

Op die manier kan je veel sensoren gebruiken zonder al te veel kosten lijkt me. Het alternatief is volledig zwave, want dat is technisch natuurlijk veel mooier en misschien de semi overbodige rfxcom de deur uit doen.

Of zie ik nog een redenatie over het hoofd?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorien935
  • Laatst online: 13-10-2021
The-Source schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 12:44:
[...]

Als je alles via de controller laat lopen, ja dan kan het. Gebruik je lokale bediening op de actor dan kan het ook wel maar hij zal dan eerst op niveau aangaan waar deze ook op uit is gegaan om dan vervolgens door de controller bijgesteld te worden. Maar bij bediening via app of wandzender is het wel mogelijk. In z-wave modules zit geen klok ingebouwd die weet hoelaat het is ;)
Mja een sensor achter elke drukker vind ik niet ideaal. Simpele mogelijkheid om de dimstand te kunnen setten alvorens daadwerkelijk aan te gaan lijkt me een handige en niet al te moeilijke toevoeging. Ik ga eens experimenteren. Als de controller snel genoeg is, dan merk je het mogelijk niet als de dimmer van 90 teruggezet wordt naar 10 tijdens het aanzwellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou je kunt wel op vaste tijdstippen je dimmer aanzetten naar bijvoorbeeld 20% en daarna gelijk uit geven. Maar of dat bevordelijk is voor je lichtbron? En je hebt natuurlijk dan ook heel even een knipper lamp wat ook niet gewenst is lijkt mij.
Eerst aan en dan naar gewenste dim stand lijkt mij idealer.

Zelf net eindelijk eens de moeite genomen om te kijken of mijn draadloze deurbel ook via de RFXcom gekoppeld kon worden. En na even wat monitoren met RFXcom manager is het antwoord JA :D
Ik heb dit set: zender en Gong
De Gong is niet meer leverbaar maar verwacht dat opvolger via zelfde protocol werkt. Specifieke protocol waar deze dus mee werkt is: Byron SX en de id code welke je mee gezonden krijgt via de zender kan je gebruiken voor aansturen van de gong. Je hebt alleen de laatste 2 characters nodig van de HEX waarde.
In mijn geval kwam er dus het volgende uit de zender:
code:
1
2
3
4
5
6
Packettype    = Chime
subtype       = Byron SX
Sequence nbr  = 23
ID            = 007B
Sound         = SX21 Big Ben
Signal level  = 7

7B is dus de code voor aansturen van de gong (en ja werkelijk is deze bij mij anders ;) )
Wel grappig dat er ook een standaard blaffende hond geluid in zit, niet dat er ook een inbreker van zal schrikken want de binnensirene gaat daar ruim overheen qua db's :P

En gelijk maar even een pushover notificatie ingesteld zodat ik de pakketbezorgers eens kan monitoren :+

[ Voor 3% gewijzigd door The-Source op 26-12-2015 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Tweakers!

Ik heb onlangs een nieuwbouwhuis gekocht en ben mij op dit moment aan het orienteren wat voor mij geschikt zou kunnen zijn. Nou kom ik vanalles en nog wat tegen en heb ik eigenlijk geen goed idee wat nou een goed 'domotica-systeem' is van deze tijd om te hebben.

Ik zie bv Nest, Honeywell EvoHome, Apple's HomeKit, KaKu, Domoticz, Eneco's Toon. Het liefst zou ik met een app op mijn iPhone alles willen bedienen en uitlezen. Lichten aan of uitzetten/dimmen, stroomverbruik inzien, thermostaat regelen.

De vraag zal vast al vaker gesteld zijn, maar wat is op dit moment het meest complete of volledige systeem waarmee je vrijwel alles kunt bedienen?

Ik hoor het graag, alvast bedankt! <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:01
Zijn er hier mensen die Qubino dimmers gebruiken? ik heb 3 puls schakelaars aangesloten maar die op input 2 en 3 werken niet. Het lijkt erop alsof af fabriek alleen input 1 "aan" staat, ik heb inputs 2 en 3 aangezet via de parameters maar nog steeds geen geluk.

Ik gebruik een Vera edge, kan het zo zijn dat het niet werkt omdat de Qubino niet officieel ondersteunt lijkt te worden? ik moet ze namelijk toevoegen als "generic zwave device". Ook ziet de Vera 2 lampen per dimmer, en zie ik "generic IO" wat ik denk dat dan inputs 2 en 3 moeten zijn, alleen heb ik geen idee hoe ik het werkend kan krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LKbsyEx.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

MBgek schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 15:20:
Zijn er hier mensen die Qubino dimmers gebruiken? ik heb 3 puls schakelaars aangesloten maar die op input 2 en 3 werken niet. Het lijkt erop alsof af fabriek alleen input 1 "aan" staat, ik heb inputs 2 en 3 aangezet via de parameters maar nog steeds geen geluk.

Ik gebruik een Vera edge, kan het zo zijn dat het niet werkt omdat de Qubino niet officieel ondersteunt lijkt te worden? ik moet ze namelijk toevoegen als "generic zwave device". Ook ziet de Vera 2 lampen per dimmer, en zie ik "generic IO" wat ik denk dat dan inputs 2 en 3 moeten zijn, alleen heb ik geen idee hoe ik het werkend kan krijgen.

[afbeelding]
Dit viel mij ook al op..kreeg ze ook niet werkend. Dus wachten tot er goed support is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 15:06:
Hallo Tweakers!

Ik heb onlangs een nieuwbouwhuis gekocht en ben mij op dit moment aan het orienteren wat voor mij geschikt zou kunnen zijn. Nou kom ik vanalles en nog wat tegen en heb ik eigenlijk geen goed idee wat nou een goed 'domotica-systeem' is van deze tijd om te hebben.

Ik zie bv Nest, Honeywell EvoHome, Apple's HomeKit, KaKu, Domoticz, Eneco's Toon. Het liefst zou ik met een app op mijn iPhone alles willen bedienen en uitlezen. Lichten aan of uitzetten/dimmen, stroomverbruik inzien, thermostaat regelen.

De vraag zal vast al vaker gesteld zijn, maar wat is op dit moment het meest complete of volledige systeem waarmee je vrijwel alles kunt bedienen?

Dat kun je niet zomaar zeggen. Als ik jouw was zou ik wat verschillende reviews gaan lezen. En dan je eigen conclusies trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
HeroS schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 15:36:
[...]

Dit viel mij ook al op..kreeg ze ook niet werkend. Dus wachten tot er goed support is.
Dat is wel erg balen, heb jij enig idee wanneer er officiële support komt, of is het beter om een controller te kopen die wel Qubino ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Verwijderd schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 15:06:
Hallo Tweakers!

Heb je je speciaal hiervoor geregistreerd? Ik zou eens beginnen met de reeks artikelen die tweakers heeft geschreven.

En dan met name deze:

Een eenduidig antwoord op je vraag bestaat niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Gonadan

Hehe nee! Maar dit is precies wat ik zocht, hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Oh ik keek verkeerd, ik zag maar twee reacties in je profiel, maar dat is FP. :D

Maar de domotica markt is te jong en te divers om gemakkelijke antwoorden te vinden, daarnaast is het allemaal heel erg persoonlijk. Je kunt alles van één merk halen inclusief controller, relatief plug en play maar reteduur en mogelijkheden beperkt. Of alles zelf doen met open source, onbeperkte mogelijkheden maar kost veel tijd en gepruts.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^ en er zijn tussenwegen :P
Dus wel een hardware controller maar van een merk welke zelf geen andere onderdelen maakt en dus ook hun best doen om andere merken zo snel mogelijk en goed te ondersteunen ;)
Dat laatste geld ook voor software oplossingen(closed en open source) als je in ieder geval naar z-wave kijkt.
@maanvis123
Ik draai zelf closed source software (homeseer) maar dan wel op eigen hardware. Dit software pakket met hardware hiervan kost behoorlijk wat. Maar gelukkig ben je ook vrij om de software op eigen hardware te draaien. Ondanks dat het closed source is bieden ze je wel veel vrijheid. Alleen al een help file met voorbeeld code en mogelijke manieren van scripting/variabelen is al een goede 400 pagina's en daarnaast heb je ook nog een online community. Maar wederom heb je dat ook bij andere pakketten.

Belangrijkste stap is gewoon bepalen welke techniek(en) je wilt gaan toepassen. De meeste komen toch wel uit bij z-wave voor de belangrijke componenten waarvan je zeker wilt weten of deze nou aan/uit of gedimd zijn. En vaak met 433MHz module (rfxcom) aangevuld voor lowcost weer sensoren/ andere simpele inputs. En als dit dus ook in jouw straatje valt dan moet je in ieder geval voor een controller/ software kiezen welke beide ondersteund. Uit mijn hoofd gezegd is de Fibaro HomeCenter één van de weinige controllers welke een RFXcom niet aan kan maar dat weet ik niet zeker dus als iemand dat kan bevestigen/ ontkrachten dan ik dat aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Zijn er ook ervaringen met eedomus hier?
Ik heb de box een paar dagen binnen, samen met 5 Qubino inbouwschakelaars, en het werkt best lekker!

Alleen het "home" scherm is wat vaag: Zo kun je (voor zover ik heb kunnen vinden) geen kamers verbergen.. Alles wat geconfigureerd is, krijg je ook meteen op je home scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

EgMaf schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 19:02:
Zijn er ook ervaringen met eedomus hier?
Ik heb de box een paar dagen binnen, samen met 5 Qubino inbouwschakelaars, en het werkt best lekker!

Alleen het "home" scherm is wat vaag: Zo kun je (voor zover ik heb kunnen vinden) geen kamers verbergen.. Alles wat geconfigureerd is, krijg je ook meteen op je home scherm.
Ik heb er wel eentje maar nog niet zoveel mee gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Bij de Qubino dimmer zijn ingang 2 en 3 aparte ingangen. Je kunt er scènes mee aanzetten. Zelf gebruik ik ze om een screen mee op en down te sturen. Maar als je de ingangen 2 en 3 via een scene of via een PLEG unit de dimmer laat sturen dan moet het wel lukken. Het is even puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
sunnybird schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 19:20:
Bij de Qubino dimmer zijn ingang 2 en 3 aparte ingangen. Je kunt er scènes mee aanzetten. Zelf gebruik ik ze om een screen mee op en down te sturen. Maar als je de ingangen 2 en 3 via een scene of via een PLEG unit de dimmer laat sturen dan moet het wel lukken. Het is even puzzelen.
In de Vera controller zie ik de inputs, heb als test een scene gemaakt en dit werkt. De dimmer zelf reageert alleen niet op de hardware matige ingangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
HeroS schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 19:18:
[...]

Ik heb er wel eentje maar nog niet zoveel mee gespeeld.
Mocht je gaan spelen ermee... Ik zoek ook nog manieren om (bijvoorbeeld) dit te doen:
  • Ik ga x uur lang weg zijn, dus:
    1. Meteen dag-fase op "niemand thuis"
    2. Gedurende x uur de agenda negeren (dag-fase niet veranderen)
    3. Na x uur de dag-fase uit de agenda weer nemen, en verder volgens de agenda
  • Ik ga y dagen weg op reis, dus:
    1. Meteen dag-type op "Op reis"
    2. De komende y-1 dagen in de agenda ook als "Op reis" dagen instellen
Dat kan allemaal vast wel, maar ik ber er nog niet achter hoe ;)

Overingens: Het systeem zelf werkt zover prima: Herkent meteen mijn DI-O kaku schakelaars, Oregon en LaCrosse sensoren, en de Qubino schahelaars, en zelfs de NetAtmo van kennissen en mijn internet modem (toch leuk om te zien hoeveel bandbreedte ik nog over heb 8) ), out of the box.
Het agenda systeem is ook best lekker, en daar heb ik dan duidelijk nog niet alles alles van begrepen!

Ik kom trouwens van een ZiBase (end of life) en Domoticz (ik wilde op Ready to Run blijven), voor wie het weten wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Na vandaag wat deurbel dingen voor elkaar te hebben gekregen (en ook een bel van de buren in het overzicht verscheen, weet nog niet welke >:) ) kreeg ik ook weer 2 ideeen erbij. 1 daarvan is wel een lange termijn variant want Bluetooth LE en vb.net is niet echt standaard blijkbaar. Maar het uit eindelijke doel is mijn playbulb lampen bedienen.
Maar de sensibo kit (kan airco aansturen) welke ik nog redelijk ongebruikt heb liggen heeft blijkbaar sinds een paar maanden ook een nette API beschikbaar. En daar heb ik nog wel wat plannen voor om het klimaar in huis nog iets beter te regelen :) Overigens heb ik ook een ethernet control unit aan de airco's vast zitten alleen deze heeft totaal geen api beschikbaar. Er is een modbus TCP communicatie mogelijk alleen er is nergens documentatie te vinden welke registers etc je moet aanspreken/ uitlezen om er iets nuttigs van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Zojuist eens zitten testen of ik blij ga worden van de rxfcom. Met een dubbele homeasy schakelaar lichten aan een uit zetten. Wat ik concludeer is dat als je de knoppen snel achter elkaar in drukt Domoticz de tweede status mist. Dit is een zeer realistisch scenario als je de slaapkamer uit loopt en met twee snelle klikken alle lampen uit zet.

Herkent iemand dit? Is het een beperking van Domoticz? Of van de rfxcom? Of gewoon van communiceren middels 433? Zou dat dan betekenen dat dit met zwave niet zou kunnen gebeuren?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Laatst online: 06:37

tozzke

aka tozzert

volgens mij vuurt rfxcom/kaku/¿alle 433MHz meukapparatuur? een reeks aan commando's af waardoor de ether even "vol" zit en nieuwe commando's dus weleens kunnen verdwalen ja :)

[ Voor 4% gewijzigd door tozzke op 27-12-2015 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Maar de lampen snappen het wel. :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Gonadan schreef op zondag 27 december 2015 @ 17:45:
Zojuist eens zitten testen of ik blij ga worden van de rxfcom. Met een dubbele homeasy schakelaar lichten aan een uit zetten. Wat ik concludeer is dat als je de knoppen snel achter elkaar in drukt Domoticz de tweede status mist. Dit is een zeer realistisch scenario als je de slaapkamer uit loopt en met twee snelle klikken alle lampen uit zet.

Herkent iemand dit? Is het een beperking van Domoticz? Of van de rfxcom? Of gewoon van communiceren middels 433? Zou dat dan betekenen dat dit met zwave niet zou kunnen gebeuren?
Ik herken het toen ik het nog op een vera2 had aangesloten. Toen zat er meer vertraging in dan gewenst. Moet nog steeds zeggen nu ik het op een pc heb draaien dat het wel sneller verwerkt wordt maar toch denk ik dat er ergens in de rfxcom iets voor vertraging zorgt.
Misschien helpt het als je alleen de protocollen aanzet welke je echt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Op dit moment heb ik maar één protocol in gebruik en dus ook ingeschakeld. Zojuist heb ik even getest, het signaal duurt ongeveer een seconde. Als de tweede daarbinnen schakelt wordt hij gemist, schakelt hij na een seconde dan wordt hij wel gepakt.

Leuk dat de lampen hem wel pakken, maar dat zal dan zijn omdat die gewoon kunnen negeren wat niet voor hen is?

Op zich sluit dit dus wel aan bij mijn vraag van even terug:
Gonadan schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 12:57:
Toch ben ik hard aan het twijfelen of ik niet moet overwegen om serieus 'meuk' te gebruiken.

Op dit moment heb ik zowel de zwave stick als de rfxcom in gebruik, maar de rfxcom is nu nog bijna overbodig omdat mijn weerstation toch niet te koppelen blijkt.

Als ik dan naar sensoren kijk zie ik dat bij zwave alles vanaf zo'n €50 euro begint. Terwijl een simpele 433 sensor soms minder dan een tientje kost. Als de afstand niet groot is ontvang je die signalen toch wel. Aansturen van schakelaars kan je dan met zwave doen.

Op die manier kan je veel sensoren gebruiken zonder al te veel kosten lijkt me. Het alternatief is volledig zwave, want dat is technisch natuurlijk veel mooier en misschien de semi overbodige rfxcom de deur uit doen.

Of zie ik nog een redenatie over het hoofd?
Mij was bekend dat 'fire and forget' risico op verloren signaal betekent, maar ik had nog niet mee gekregen dat er een limiet zit op het ontvangen van signalen. Mijn idee van goedkope sensoren zal dus juist vanwege dit punt niet mogelijk zijn lijkt mij?

Als dat inderdaad klopt dan zou ik toch naar zwave uitwijken. Daar heb je 100% garantie op ontvangst toch? Aangenomen dat ze binnen bereik zijn uiteraard. Of zie ik nog andere risico's over het hoofd?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Laatst online: 06:37

tozzke

aka tozzert

Gonadan schreef op zondag 27 december 2015 @ 18:34:
Op dit moment heb ik maar één protocol in gebruik en dus ook ingeschakeld. Zojuist heb ik even getest, het signaal duurt ongeveer een seconde. Als de tweede daarbinnen schakelt wordt hij gemist, schakelt hij na een seconde dan wordt hij wel gepakt.

Leuk dat de lampen hem wel pakken, maar dat zal dan zijn omdat die gewoon kunnen negeren wat niet voor hen is?

Op zich sluit dit dus wel aan bij mijn vraag van even terug:

[...]

Mij was bekend dat 'fire and forget' risico op verloren signaal betekent, maar ik had nog niet mee gekregen dat er een limiet zit op het ontvangen van signalen. Mijn idee van goedkope sensoren zal dus juist vanwege dit punt niet mogelijk zijn lijkt mij?

Als dat inderdaad klopt dan zou ik toch naar zwave uitwijken. Daar heb je 100% garantie op ontvangst toch? Aangenomen dat ze binnen bereik zijn uiteraard. Of zie ik nog andere risico's over het hoofd?
Of je moet de schakelaar alleen koppelen aan Domoticz en niet aan de lamp(en) zelf. Geen idee of dit hinderlijke vertragingen met zich meebrengt maar de status in Domoticz zal dan altijd gelijk zijn aan de status van de lamp(en) lijkt me

PS: ik heb (nog?) geen 433MHz of z-wave spul. Op dit moment alleen Hue en Livingwhites en schakel alles op basis van mijn aan-/afwezigheid icm tijd en/of status van overige devices in huis.
ALS er iets gaat komen, zal dat vrijwel zeker Z-wave worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Mijn mening heb ik hierboven al een keer gegeven. Maar kort en krachtig is deze: voor temperatuur/ vocht sensoren prima. En in mijn geval ook prima voor deurbel (als gimmick). Maar als je echt dingen wilt schakelen zou ik wel voor zwave gaan.
Als je bijvoorbeeld de cresta tx320 temp/vocht sensor en deze 5x aanschaft dan ben je voor rond de 75 euro klaar en kun je 5 ruimtes op relatieve vochtigheid en temperatuur meten. Voor die prijs red je dat echt niet met z-wave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-09 21:21
Hangt ook van het doel af. 433MHz is bijvoorbeeld prima voor automated spul. Je hebt zo te zien met name nadeel van spul dat je zelf buiten je domoticasysteem bedient met de originele remote.

Wat je kan doen is een virtuele switch maken die alle lampen uitzet. Verder is dit goedkope spul ook prima om alle apparatuur uit te zetten om standby killing te doen.

Zelf doe ik alles via mijn domoticasysteem. De originele remotes heb ik een ander doel gegeven. 1 knop om alle lampen te toggelen, andere knoppen om Kodi op pauze te zetten of volgend nummer te spelen. Ging met Elro spul makkelijk, gewoon ander kanaal en een virruele schakelaar met triggers.

Uiteraard wel binnen bereik. Maar mn goedkope china tranceivers en elro meuk hebben me nog nooit in de steek gelaten! Maarja, niks kan tegen 10 euro china tranceivers, een arduino nano of rbpi en 2 10 euro action schakelaars op om mee te starten met pilight! Wat dat betreft is de RFXCOM overpriced.

[ Voor 18% gewijzigd door GENETX op 27-12-2015 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Gedeelte 1 van Sensibo pods naar Homeseer toe brengen is gereed.
Eerst wat virtuele devices aangemaakt zodat ik dmv script kon voorzien van waardes.
Nu is het script eigenlijk best wel slecht in elkaar gezet omdat ik gewoon niet weet hoe ik fatsoenlijk JSON kan verwerken binnen vb.net script. Dus de oplossing voor mij was. Data ophalen > verzenden naar hosting waar php draait > data daar verwerken naar xml en resultaat direct weer inlezen in script :P En dit alles werkt dus voorlopig prima :D
Hieronder de scripts (en ja json2xml heb ik niet zelf ontwikkeld ;) )
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
Imports System.IO
Imports System.Net
Imports System.Text
Imports System.Xml.Linq
sub Main(parm as object)
Dim pod1, pod2, APIkey, URLpod1, URLpod2, P1tHuidig, P2tHuidig, P1vHuidig, P2vHuidig AS String
'248 = set temp Woonkamer
'249 = set temp Slaapkamer

Dim webClient As New System.Net.WebClient
  APIkey = "vCiRsJJOfWxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx"
  pod1 = "iBxxxxxx" 'Woonkamer
  pod2 = "EQxxxxx" 'Slaapkamer

'Voorbeeld URL voor uitlezen huidige waardes
  'https://home.sensibo.com/api/v2/pods/<poduid>/measurements?apiKey=v

URLpod1 = "https://home.sensibo.com/api/v2/pods/" & pod1 & "/measurements?apiKey=" & APIkey
  URLpod2 = "https://home.sensibo.com/api/v2/pods/" & pod2 & "/measurements?apiKey=" & APIkey

'==== pod 1 status ophalen
Dim resultaat AS String = webClient.DownloadString(URLpod1) ' JSON resultaat UploadString(Uri,&#8194;String)
  resultaat = replace(resultaat, " ", "-")
Dim PodXML As XDocument = XDocument.Load("http://www.mijnwebsite.nl/json2xml.php?dedata=" & resultaat)
'PodXML.Element("root").Element("result").Element("temperature").Value
'PodXML.Element("root").Element("result").Element("humidity").Value
P1tHuidig = PodXML.Element("root").Element("result").Element("temperature").Value
P1vHuidig = PodXML.Element("root").Element("result").Element("humidity").Value
'==== pod 2 status ophalen
resultaat = webClient.DownloadString(URLpod2) ' JSON resultaat UploadString(Uri,&#8194;String)
  resultaat = replace(resultaat, " ", "-")
PodXML = XDocument.Load("http://www.mijnwebsite.nl/json2xml.php?dedata=" & resultaat)
P2tHuidig = PodXML.Element("root").Element("result").Element("temperature").Value
P2vHuidig = PodXML.Element("root").Element("result").Element("humidity").Value
'250 = huidig T woonkamer
'253 = huidig T Slaapkamer
'258 = Huidig vocht woonkamer
'259 = Huidige vocht slaapkamer
 P1tHuidig = replace(P1tHuidig, ".", ",")
 P1vHuidig = replace(P1vHuidig, ".", ",")
 P2tHuidig = replace(P2tHuidig, ".", ",")
 P2vHuidig = replace(P2vHuidig, ".", ",")
hs.SetDeviceValueByRef(250, P1tHuidig, true)
hs.SetDeviceValueByRef(253, P2tHuidig, true)
hs.SetDeviceValueByRef(258, P1vHuidig, true)
hs.SetDeviceValueByRef(259, P2vHuidig, true)

hs.WriteLog("script debug: ", "Pod2 temp / vocht: " & P2tHuidig & ", " & P2vHuidig) 
hs.WriteLog("script debug: ", "Pod1 temp / vocht: " & P1tHuidig & ", " & P1vHuidig) 

End Sub

Json2xml.php
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
<?php
  // Require Array2XML class which takes a PHP array and changes it to XML
  require_once('array2xml.php');
  // Gets JSON file
  $data = $_GET['dedata'];
  $json = str_replace("-", " ", $data);

// Decodes JSON into a PHP array
  $php_array = json_decode($json, true);
  // adding Content Type
  header("Content-type: text/xml");
  // Converts PHP Array to XML with the root element being 'root-element-here'
  $xml = Array2XML::createXML('root', $php_array);

echo $xml->saveXML();

?>

array2xml.php
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
<?php
/**
 * Array2XML: A class to convert array in PHP to XML
 * It also takes into account attributes names unlike SimpleXML in PHP
 * It returns the XML in form of DOMDocument class for further manipulation.
 * It throws exception if the tag name or attribute name has illegal chars.
 *
 * Author : Lalit Patel
 * Website: http://www.lalit.org/lab/convert-php-array-to-xml-with-attributes
 * License: Apache License 2.0
 *          http://www.apache.org/licenses/LICENSE-2.0
 * Version: 0.1 (10 July 2011)
 * Version: 0.2 (16 August 2011)
 *          - replaced htmlentities() with htmlspecialchars() (Thanks to Liel Dulev)
 *          - fixed a edge case where root node has a false/null/0 value. (Thanks to Liel Dulev)
 * Version: 0.3 (22 August 2011)
 *          - fixed tag sanitize regex which didn't allow tagnames with single character.
 * Version: 0.4 (18 September 2011)
 *          - Added support for CDATA section using @cdata instead of @value.
 * Version: 0.5 (07 December 2011)
 *          - Changed logic to check numeric array indices not starting from 0.
 * Version: 0.6 (04 March 2012)
 *          - Code now doesn't @cdata to be placed in an empty array
 * Version: 0.7 (24 March 2012)
 *          - Reverted to version 0.5
 * Version: 0.8 (02 May 2012)
 *          - Removed htmlspecialchars() before adding to text node or attributes.
 *
 * Usage:
 *       $xml = Array2XML::createXML('root_node_name', $php_array);
 *       echo $xml->saveXML();
 */
class Array2XML {
    private static $xml = null;
  private static $encoding = 'UTF-8';
    /**
     * Initialize the root XML node [optional]
     * @param $version
     * @param $encoding
     * @param $format_output
     */
    public static function init($version = '1.0', $encoding = 'UTF-8', $format_output = true) {
        self::$xml = new DomDocument($version, $encoding);
        self::$xml->formatOutput = $format_output;
        self::$encoding = $encoding;
    }
    /**
     * Convert an Array to XML
     * @param string $node_name - name of the root node to be converted
     * @param array $arr - aray to be converterd
     * @return DomDocument
     */
    public static function &createXML($node_name, $arr=array()) {
        $xml = self::getXMLRoot();
        $xml->appendChild(self::convert($node_name, $arr));
        self::$xml = null;    // clear the xml node in the class for 2nd time use.
        return $xml;
    }
    /**
     * Convert an Array to XML
     * @param string $node_name - name of the root node to be converted
     * @param array $arr - aray to be converterd
     * @return DOMNode
     */
    private static function &convert($node_name, $arr=array()) {
        //print_arr($node_name);
        $xml = self::getXMLRoot();
        $node = $xml->createElement($node_name);
        if(is_array($arr)){
            // get the attributes first.;
            if(isset($arr['@attributes'])) {
                foreach($arr['@attributes'] as $key => $value) {
                    if(!self::isValidTagName($key)) {
                        throw new Exception('[Array2XML] Illegal character in attribute name. attribute: '.$key.' in node: '.$node_name);
                    }
                    $node->setAttribute($key, self::bool2str($value));
                }
                unset($arr['@attributes']); //remove the key from the array once done.
            }
            // check if it has a value stored in @value, if yes store the value and return
            // else check if its directly stored as string
            if(isset($arr['@value'])) {
                $node->appendChild($xml->createTextNode(self::bool2str($arr['@value'])));
                unset($arr['@value']);    //remove the key from the array once done.
                //return from recursion, as a note with value cannot have child nodes.
                return $node;
            } else if(isset($arr['@cdata'])) {
                $node->appendChild($xml->createCDATASection(self::bool2str($arr['@cdata'])));
                unset($arr['@cdata']);    //remove the key from the array once done.
                //return from recursion, as a note with cdata cannot have child nodes.
                return $node;
            }
        }
        //create subnodes using recursion
        if(is_array($arr)){
            // recurse to get the node for that key
            foreach($arr as $key=>$value){
                if(!self::isValidTagName($key)) {
                    throw new Exception('[Array2XML] Illegal character in tag name. tag: '.$key.' in node: '.$node_name);
                }
                if(is_array($value) && is_numeric(key($value))) {
                    // MORE THAN ONE NODE OF ITS KIND;
                    // if the new array is numeric index, means it is array of nodes of the same kind
                    // it should follow the parent key name
                    foreach($value as $k=>$v){
                        $node->appendChild(self::convert($key, $v));
                    }
                } else {
                    // ONLY ONE NODE OF ITS KIND
                    $node->appendChild(self::convert($key, $value));
                }
                unset($arr[$key]); //remove the key from the array once done.
            }
        }
        // after we are done with all the keys in the array (if it is one)
        // we check if it has any text value, if yes, append it.
        if(!is_array($arr)) {
            $node->appendChild($xml->createTextNode(self::bool2str($arr)));
        }
        return $node;
    }
    /*
     * Get the root XML node, if there isn't one, create it.
     */
    private static function getXMLRoot(){
        if(empty(self::$xml)) {
            self::init();
        }
        return self::$xml;
    }
    /*
     * Get string representation of boolean value
     */
    private static function bool2str($v){
        //convert boolean to text value.
        $v = $v === true ? 'true' : $v;
        $v = $v === false ? 'false' : $v;
        return $v;
    }
    /*
     * Check if the tag name or attribute name contains illegal characters
     * Ref: http://www.w3.org/TR/xml/#sec-common-syn
     */
    private static function isValidTagName($tag){
        $pattern = '/^[a-z_]+[a-z0-9\:\-\.\_]*[^:]*$/i';
        return preg_match($pattern, $tag, $matches) && $matches[0] == $tag;
    }
}
?>

Voor de mensen die zelf iets willen scripten is hier vast wel weer wat voorbeelden uit te halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

tozzke schreef op zondag 27 december 2015 @ 18:45:
Of je moet de schakelaar alleen koppelen aan Domoticz en niet aan de lamp(en) zelf. Geen idee of dit hinderlijke vertragingen met zich meebrengt maar de status in Domoticz zal dan altijd gelijk zijn aan de status van de lamp(en) lijkt me
Geen idee of dat kan, je moet namelijk koppelen met van die variërende kanalen. Die lampen hangen er al jaren, Domoticz heb ik pas net.

Nadeel is dan wel dat je daadwerkelijk een seconde moet wachten voordat je nog een lamp uit kunt zetten, dat is ook niet ideaal.
The-Source schreef op zondag 27 december 2015 @ 18:46:
Mijn mening heb ik hierboven al een keer gegeven. Maar kort en krachtig is deze: voor temperatuur/ vocht sensoren prima. En in mijn geval ook prima voor deurbel (als gimmick). Maar als je echt dingen wilt schakelen zou ik wel voor zwave gaan.
Als je bijvoorbeeld de cresta tx320 temp/vocht sensor en deze 5x aanschaft dan ben je voor rond de 75 euro klaar en kun je 5 ruimtes op relatieve vochtigheid en temperatuur meten. Voor die prijs red je dat echt niet met z-wave.
Feitelijk dus sensoren die je best eens kunt missen. Zelf denk ik eerder aan sensoren voor deur en beweging, die wil je niet missen. Leuk als de prijs laag is, maar als het frustratie oplevert vervang ik het later alsnog en is het gewoon alsnog duur.
GENETX schreef op zondag 27 december 2015 @ 18:49:
Hangt ook van het doel af. 433MHz is bijvoorbeeld prima voor automated spul. Je hebt zo te zien met name nadeel van spul dat je zelf buiten je domoticasysteem bedient met de originele remote.

Wat je kan doen is een virtuele switch maken die alle lampen uitzet. Verder is dit goedkope spul ook prima om alle apparatuur uit te zetten om standby killing te doen.

Zelf doe ik alles via mijn domoticasysteem. De originele remotes heb ik een ander doel gegeven. 1 knop om alle lampen te toggelen, andere knoppen om Kodi op pauze te zetten of volgend nummer te spelen. Ging met Elro spul makkelijk, gewoon ander kanaal en een virruele schakelaar met triggers.
Ik wil niet te veel hardware knutselen, maar gewoon input verwerken tot output. Daarbij fysieke knoppen niet negeren voor het gemak van derden.

Kastdeur open is licht aan, beweging in schuur is licht aan, mensen van huis is licht uit, etc. Nu kan je dat soort dingen prima schakelen zonder domotica, maar dan maakt het ook weinig uit alle hardware. Het lijkt er alleen wel op dat als ik dus stapels met sensoren op 433 zou hebben én wil schakelen je dus gegarandeerd signalen gaat missen.

Toch zijn er zat mensen die het gebruiken dus hoe zit dat dan?
Uiteraard wel binnen bereik. Maar mn goedkope china tranceivers en elro meuk hebben me nog nooit in de steek gelaten! Maarja, niks kan tegen 10 euro china tranceivers, een arduino nano of rbpi en 2 10 euro action schakelaars op om mee te starten met pilight! Wat dat betreft is de RFXCOM overpriced.
Ach hij ontzorgt wel meer dan ik bij pilight het gevoel kreeg. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:03
Gonadan schreef op zondag 27 december 2015 @ 20:31:
Feitelijk dus sensoren die je best eens kunt missen. Zelf denk ik eerder aan sensoren voor deur en beweging, die wil je niet missen. Leuk als de prijs laag is, maar als het frustratie oplevert vervang ik het later alsnog en is het gewoon alsnog duur.
Bij KAKU hebben ze dat opgelost door iig de deursensors 10x statuschange te laten uitzenden die andere communicatie blokkeert, dit in hoop dat 1 van de 10 minimaal aankomt.
Ik wil niet te veel hardware knutselen, maar gewoon input verwerken tot output. Daarbij fysieke knoppen niet negeren voor het gemak van derden.

Kastdeur open is licht aan, beweging in schuur is licht aan, mensen van huis is licht uit, etc. Nu kan je dat soort dingen prima schakelen zonder domotica, maar dan maakt het ook weinig uit alle hardware. Het lijkt er alleen wel op dat als ik dus stapels met sensoren op 433 zou hebben én wil schakelen je dus gegarandeerd signalen gaat missen.

Toch zijn er zat mensen die het gebruiken dus hoe zit dat dan?

[...]

Ach hij ontzorgt wel meer dan ik bij pilight het gevoel kreeg. :)
Die kans heb je inderdaad, als je echter niet essentiele sensoren op 433 hebt en actoren op zwave, zigbee of whatever omzeil je dat. Dan ga je wel altijd via een controller.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Loekie schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:06:
Bij KAKU hebben ze dat opgelost door iig de deursensors 10x statuschange te laten uitzenden die andere communicatie blokkeert, dit in hoop dat 1 van de 10 minimaal aankomt.
Noem het maar een oplossing, feitelijk is dat juist mijn probleem. Doordat hij 10 keer schreeuw komt een tweede zender niet binnen als die binnen die periode probeert te zenden. :P
Die kans heb je inderdaad, als je echter niet essentiele sensoren op 433 hebt en actoren op zwave, zigbee of whatever omzeil je dat. Dan ga je wel altijd via een controller.
Dat zou zich dan beperken tot temperatuur, licht en mogelijk beweging. Qua aantallen niet genoeg om de kosten van de rfxcom eruit te halen ben ik bang.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:03
Gonadan schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:13:
[...]

Noem het maar een oplossing, feitelijk is dat juist mijn probleem. Doordat hij 10 keer schreeuw komt een tweede zender niet binnen als die binnen die periode probeert te zenden. :P

[...]

Dat zou zich dan beperken tot temperatuur, licht en mogelijk beweging. Qua aantallen niet genoeg om de kosten van de rfxcom eruit te halen ben ik bang.
Ik vind het ook lelijk en ben snel met KAKU gestopt.
Als je zwave sensoren neemt, ga je na ca de 5 a 6e sensor besparen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Besparen? Hoe bedoel je dat?

Nadeel is trouwens ook dat zwave spul veel mooier is qua uiterlijk. :(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:31
Heb een vraag over Fibaro modules: ik heb gelezen dat de extra ingang op de dimmer gebruikt kan worden om een andere dimmer te bedienen. Met een pulsdrukker een korte puls voor aan/uit en een lange puls voor het dimmen.

Is het ook mogelijk om met de extra ingang op een schakelmodule een andere dimmer te besturen op dezelfde manier? Hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Gonadan schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:13:
[...]

[...]

5x temp sensor met vocht a 18,- = 90
1x rfxcom a 110,-
totaal 200,-

5x 3-1 philio sensor (beweging, temperatuur en licht) a 45,- = 225
5x alleen beweging is voor 42,50 per stuk te krijgen = 215,-

Nu zijn het niet 2 volledig met elkaar vergelijkbare situaties maar je ziet wel de trend van dat je met meer dan 5 sensoren je al snel goedkoper uit bent met een RFXcom, neem bijvoorbeeld goedkope wandzenders deurbel mogelijkheden. Goedkoper FA21 rookmelders (setje van 3 gekoppeld is in de aanbieding rond 60 euro te krijgen)

Persoonlijk vind ik een RFXcom een goede investering als je veel wilt monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

The-Source schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:21:
5x temp sensor met vocht a 18,- = 90
1x rfxcom a 110,-
totaal 200,-

5x 3-1 philio sensor (beweging, temperatuur en licht) a 45,- = 225
5x alleen beweging is voor 42,50 per stuk te krijgen = 215,-
Ja op die manier, dan bedoelde hij te zeggen dat het met 433 vanaf 5 à 6 sensoren goedkoper is ver moed ik. :)
Nu zijn het niet 2 volledig met elkaar vergelijkbare situaties maar je ziet wel de trend van dat je met meer dan 5 sensoren je al snel goedkoper uit bent met een RFXcom, neem bijvoorbeeld goedkope wandzenders deurbel mogelijkheden. Goedkoper FA21 rookmelders (setje van 3 gekoppeld is in de aanbieding rond 60 euro te krijgen)
Dat hangt dan wel van je koers af die je gaat varen denk ik. Doordat ik al Fibaro rookmelders heb, omdat ze mooi zijn en de rest er voor de honden niet uit ziet, heb ik al temperatuur op meerdere posities. Sensoren voor beweging ga ik ook plaatsen, die zullen in een multigeval ook meteen temperatuur doen. Ze zijn dan wel duurder maar je krijgt weer 'gratis' mogelijkheden die ik anders mogelijk niet eens zou kopen. :+
Persoonlijk vind ik een RFXcom een goede investering als je veel wilt monitoren.
Als je accepteert dat je signalen gaat kwijt raken kan het wel schelen inderdaad. Een deurbel zou ik echter nooit met een éénrichting signaal willen, als die net kwijt raakt is gewoon ruk.

In mijn geval denk ik dat ik te veel scenario's heb waarin ik signalen niet wil missen (beweging, contact) en te weinig signalen waar het niet zo'n ramp is (temperatuur, luchtvochtigheid, licht, etc.).

[ Voor 6% gewijzigd door Gonadan op 29-12-2015 11:43 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Deurbel heb ik gewoon als eigen systeem draaien, maar daarnaast vang ik het signaal af met de RFXcom EN kan ik ook gewoon los de gong aansturen zonder dat er aangebeld word. Puur als extra naast het bestaande werkende gedeelte.

En ja die FA21 rookmelders zijn lang niet zo mooi als die van fibaro ;)
Maar ook deze kan ik monitoren EN aansturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

The-Source schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 12:00:
Deurbel heb ik gewoon als eigen systeem draaien, maar daarnaast vang ik het signaal af met de RFXcom EN kan ik ook gewoon los de gong aansturen zonder dat er aangebeld word. Puur als extra naast het bestaande werkende gedeelte.
Dat was inderdaad wel mijn idee, een autonoom systeem wat je kunt afluisteren.
En ja die FA21 rookmelders zijn lang niet zo mooi als die van fibaro ;)
Maar ook deze kan ik monitoren EN aansturen
Aansturen schijnt wat lastiger te zijn met de Fibaro's hè? Al heeft nog nooit iemand daar echt een antwoord op gegeven.

Ik moet toch nog eens goed gaan snappen hoe die vijf groepen werken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Heb nog nooit met die Fibaro rookmelders kunnen testen, maar wat ik voorbij heb zien komen was het inderdaad lastig/niet mogelijk. Zover mij bekend moet je een panic melding over je netwerk heen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-04 10:23
Ik ben op zoek naar een Peha pulsdrukker en denk deze nu gevonden te hebben;

http://www.robbshop.nl/peha-enkele-pulsdrukker
http://www.robbshop.nl/peha-dubbele-pulsdrukker

Er is een enkele versie en een dubbele, bij de dubbele lijkt het erop dat er 6 contacten zijn en je dus alle vier de knoppen kunt detecteren wanneer deze worden ingedrukt. We de enkele variant lijken er maar twee contacten te zijn wat zou betekenen dat je maar 1 knop kan detecteren en er geen onderscheid is tussen de knop naar boven of naar beneden in te drukken?

Is er iemand die dit zeker weet? De standaard Peha pulsdrukkers hebben altijd maar 1 of 2 maakcontacten afhankelijk van een enkele of dubbele versie, ik ben eigenlijk op zoek naar een enkele wip met twee maakcontacten (naar boven en naar onder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elekit
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-09 19:05
De enkele (H550) heeft 1 maak contact, de dubbele (H619-t) is een dubbele wissel drukker.

Bij de laatste zal het naar ik vermoed zo zijn dat er 1 contact altijd gemaakt is in rust en bij indrukken het andere contact word gemaakt. Deze voldoet het meest naar wat jij beschrijft. Een pulsdrukker veert altijd terug na loslaten.

[edit]

http://www.peha.de/cms/fr...32&catID=116&prodID=14077

[ Voor 14% gewijzigd door Elekit op 29-12-2015 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

The-Source schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 12:12:
Heb nog nooit met die Fibaro rookmelders kunnen testen, maar wat ik voorbij heb zien komen was het inderdaad lastig/niet mogelijk. Zover mij bekend moet je een panic melding over je netwerk heen sturen.
Je schijnt vijf groepen te hebben waar je andere apparaten in kunt koppelen. Uit mijn hoofd:
  1. basisgroep, puur voor koppeling met de controller
  2. notificatie van tamper
  3. notificatie van heat
  4. alarm van tamper
  5. alarm van rook/heat
Ofzo, maar omdat het op batterijen werkt gaan die modules slapen. In mijn ogen kan je die dus nooit een alarmsignaal sturen als ze er niet zelf om vragen. Het meest logische zou dan een goed gevoede sirene in zo'n groep zijn, die gaat dan los van je controller gewoon gillen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-04 10:23
Grafspaaier schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 13:09:
De enkele (H550) heeft 1 maak contact, de dubbele (H619-t) is een dubbele wissel drukker.

Bij de laatste zal het naar ik vermoed zo zijn dat er 1 contact altijd gemaakt is in rust en bij indrukken het andere contact word gemaakt. Deze voldoet het meest naar wat jij beschrijft. Een pulsdrukker veert altijd terug na loslaten.

[edit]

http://www.peha.de/cms/fr...32&catID=116&prodID=14077
Ik wil eigenlijk dat hij terug veert naar het midden. Naar boven is dan het ene contact waarna hij terug veert naar het midden en naar beneden is dan het andere contact voor zolang je hem blijft indrukken.

Onderstaande is wat ik zoek, alleen dan met 1 wip en 2 contacten in plaats van 2 wippen en 4 contacten.
http://www.peha.de/cms/fr...d=&catID=285&prodID=23973

Deze lijkt er nog het meest op, behalve dat als ik verder zoek weer andere afbeeldingen en omschrijvingen te zien krijg.
http://www.peha.de/cms/fr...d=&catID=285&prodID=22205

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elekit
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-09 19:05
Misschien veert die andere H619 ook terug naar het midden, nu ik er zo over denk, lijkt me dat ook veel logischer :-)

Anders voor de zekerheid Robbshop even een e-mail sturen, wellicht kunnen zij het antwoord zo geven of even voor je nazoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou hij veert terug naar het midden maar de 2x3 schroefcontacten zijn te zien als een normaal relais. Dus 1 common en 1x NC en 1x NO contact. Niet 2x NO waarbij je deze afzonderlijk via naar boven/beneden drukken bedient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk ook eens bij https://www.sandervunderink.nl/ trouwens, heb daar toevallig gisteren nog een pulsdrukker (Busch-Jaeger) gekocht. Voor mij was dat de site die alles het meest voordelig aanbood.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2015 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Gloeidendegloeiende! Dat is gewoon de helft van wat de lokale Karwei rekent voor een stopcontactje!

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

mmm, ik ben voorlopig even overgestapt op Domoticz, ik wacht wel met openhab2 totdat daar een echte release van is. Ik wil eigenlijk geen tijd investeren in openhab1 meer, en de domoticz docker image had ik vrijwel meteen aan de praat.

Ik heb voorlopig aleen z-wave spul.
Twee fibaro rookmelders, waarvan ik voornamelijk de temperatuur sensor wil uitlezen in de software. (werkt)
1 fibaro relay switch (die ik niet in de schakelaar, maar bij het lichtpunt moest inbouwen) (werkt)
1 Fibaro wall plug (werkt)

En dan heb ik de wall plug in the relay switch groep gezet zodat hij schakelt zonder de software.
Volgende stap: StellaZ radiator kleppen!

Pagina: 1 ... 54 ... 76 Laatste