Ik heb afgelopen weekend ook weer goede vooruitgang gemaakt aan mijn systeem. De lang gekoesterde wens om de bediening van mijn home cinema systeem te automatiseren is gerealiseerd.
Ik heb de apparatuur zoals av-receiver e.d. in de kelder staan. De kelder bevindt zich onder de lounge waar we film kijken. Dat ziet er zo uit:
Van daaruit via infrarood dingen bedienen kan niet wegens het ontbreken van een zichtlijn. Om het volume te wijzigen moest ik opstaan, de kelder in lopen, aan een knop draaien en hopen dat dit het gewenste effect had. Dat is natuurlijk knudde. Veel mooier is het bedienen van de apparatuur via je de app van je domoticaserver (IP-Symcon in mijn geval).
Ik heb destijds (4 - 5 jaar geleden bij de renovatie van mijn huis) onvoldoende aandacht besteed aan het ontwerp van de elektrische installatie waardoor de installateur maar gewoon wat is gaan doen ipv dat alles in stervorm is aangelegd. Gelukkig heb ik wel een dikke pvc-buizen van de meterkast naar de kelder en de technische ruimte en van de kelder naar de schakelruimte (een ruimte van zo'n 1,20m hoog boven de bedsteden in mijn boerderij waar alle centrale componenten van mijn domoticasysteem zijn gemonteerd). Dit in combinatie met een overdaad een buizen voor verlichting en bewegingsmelders zorgt ervoor dat ik toch bijna overal bedraad kan komen.
Om de apparatuur te kunnen schakelen gebruik ik op verschillende plaatsen in huis handige
Fibox wandbehuizingen met een formaat van 240 x 191 x 107 mm waar een 20cm lange din-rail in kan. Qua formaat zijn ze ideaal voor het monteren van relais en het doorverbinden van kabels op rijgklemmen en met een prijs van € 16,50 zijn ze ook niet erg duur (somehow worden dit soort kastjes snel erg duur naarmate ze groter worden). Ik gebruik ze onder andere naast de vloerverwarmingsverdelers voor het schakelen van de vloerverwarmingsventielen en om de buitenverlichting te schakelen en pir-sensoren door te verbinden.
In dit geval heb ik er een 10A current transformer met 4-20mA output, drie relais, 12VDC stroomverdeling en een rijgklem om de output van een radarsensor op door te verbinden. De voeding komt van mijn centrale 12VDC power supply en is nodig om de current transformer, radarsensor en de infrarood interface van stroom te voorzien. De relais worden bekrachtigd door de 24V outputs van de digitale outputmodules van mijn plc. Hier zitten ook een aantal inputmodules voor 4-20mA op waar de current transformer op is aangesloten. De radarsensor wil ik later inbouwen in de centerspeaker. Het mooie van radar is dat je ze goed onzichtbaar kunt wegwerken (geluid kan immers bepaalde materialen prima doordringen) en een zeer hoge gevoeligheid heeft, wat ideaal is om aanwezigheid te detecteren als er film wordt gekeken en er dus bijna geen beweging is.
Voor het bedienen van de apparatuur gebruik ik een infrarood ethernet interface van IR Trans. De interfaces van IR Trans worden standaard ondersteund door IP-Symcon. Harman Kardon zat helaas niet in de infrarooddatabase op het ding maar inleren is simpel en kan via de webinterface van het apparaat, zodat je geen software hoeft te installeren. Koppelen aan IP-Symcon is een kwestie van het ip-adres en de poort van het apparaat opgeven. Daarna worden de ingeleerde afstandsbedieningen en commando's opgehaald en kun je deze aansturen vanuit je scripts. Met een simpel scriptje schakel ik nu het benodigde relais waarna de av-receiver op standby gaat. Een seconde later stuur ik een power on via infrarood en stel ik de gewenste input in. Volume instellen gaat via de app.
Ik had de besturing ook kunnen oplossen via de com-poort van de av-receiver (of ethernet bij nieuwere av-receivers) maar dit werkt prima en ik kan er ook meteen andere apparaten mee bedienen.
De current transformer heb ik voor 25 euro van
Ali Express gehaald. Ze reageren direct (in tegenstelling tot stroommeting via z-wave) en hebben in combinatie met de gekozen inputmodule een 12-bits resolutie op een bereik van 10A (20A en hoger is ook mogelijk). Ik lees de waarde elke vijf seconde op de plc uit via modbus en vertaal ze via een scriptje naar vermogen.
Analoge inputmodules voor Wago zijn nieuw erg prijzig (de 750-466 die ik gebruik kost 250 en heeft maar twee inputs). Op eBay kun je soms aantrekkelijke aanbiedingen vinden. Zo haalde ik vier stuks voor 60 euro in een veiling waar niemand anders op bood.