Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 55 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-09 19:59
Gonadan schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 15:33:
Gloeidendegloeiende! Dat is gewoon de helft van wat de lokale Karwei rekent voor een stopcontactje!
En het meeste schakelmateriaal heeft vaak een Consumenten-serie en een serie voor Elektriciens.
Het materiaal 'betere' materiaal wat elektriciens gebruiken is daarom (vaak) niet verkrijgbaar bij de bouwmarkt, maar webshops hebben deze series vaak wel, dit scheelt vaak veel in prijs.

(vroeger) werdt dit gedaan om de markt voor de elektricien een beetje te beschermen, maar aangezien elektriciens er ook een webshop op na houden is deze serie ook in de webshop verkrijgbaar met de bijbehorende prijzen.

Dit weet ik uit eigen ervaring dat ik als elektricien werkte maar dat is alweer ruim 5 jaar geleden, het kan natuurlijk ondertussen veranderd zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:50
En dat consumenten spul merk je eigenlijk pas verschil als je echt vermogen gaat schakelen. Dus een licht schakelaar waar 2800watt door heen gaat zal prima werken. Maar spontaan na een jaar niet meer omdat de contacten door vonk vorming zijn verbrand. Schakelaar van Jung of gira heeft dat probleem blijkbaar niet.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Ik zoek nog steeds een zwave schakelaar die ik netjes kan wegwerken in een gira system 55.
Doel: functionaliteit van Hue tap nabootsen via zwave. Dus gewoon een dubbele wip. Dat zijn al 4 mogelijkheden. Als er dan ook nog dubbel kliks en zo bij kunnen...
Kan me niet voorstellen dat het niet te krijgen is. Gewoon een draadloze schakelaar. Ik heb er wel gezien maar die zijn lelijk en niet zonder zaagwerk in een standaard doos te frotten. Begrijpt iemand wat ik bedoel en toevallig een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
_trickster_ schreef op woensdag 30 december 2015 @ 00:12:
En het meeste schakelmateriaal heeft vaak een Consumenten-serie en een serie voor Elektriciens.
Het materiaal 'betere' materiaal wat elektriciens gebruiken is daarom (vaak) niet verkrijgbaar bij de bouwmarkt, maar webshops hebben deze series vaak wel, dit scheelt vaak veel in prijs.

(vroeger) werdt dit gedaan om de markt voor de elektricien een beetje te beschermen, maar aangezien elektriciens er ook een webshop op na houden is deze serie ook in de webshop verkrijgbaar met de bijbehorende prijzen.

Dit weet ik uit eigen ervaring dat ik als elektricien werkte maar dat is alweer ruim 5 jaar geleden, het kan natuurlijk ondertussen veranderd zijn
Die constructie ken ik wel ja, maar ik snap even niet hoe dit aan sluit bij mijn opmerking. :D

De Busch Jaeger crème serie, welke je in veel huizen ziet en ook in de bouwmarkt ligt, kost bij die webshop maar de helft van wat het bij de karwei kost. Nu vond ik het al zo duur bij de lokale bouwmarkt, maar dit gaat mij even te ver. Veel heb ik niet vervangen omdat ik het te duur vond, maar als ik dit zie ga ik alsnog aan de slag.

Overigens zie je wat jij zegt wel bij heel veel zaken. De huismerk of budgetschroeven worden in grote getale aangeprijsd, de merkschroeven liggen wat meer in een hoekje of onderop. Maar als je dan die flinke klus hebt wordt je wel erg blij van goed spul. :P

Het lijkt er trouwens op dat het met z-wave een stuk lastiger is om specifieke sensoren te vinden, bijna alles is een multisensor. Hierdoor loopt het snel in de munten als je ergens gewoon even 'iets' wilt meten. Zo zocht ik gewoon een lichtsterktesensor op z-wave, maar dat is nog niet gelukt.

Zou dit zijn omdat met z-wave de basisprijs voor een module al redelijk hoog ligt en dat ze daarom liever een multi voor vijf tientjes verkopen dan een enkele voor drie en een half?

[ Voor 14% gewijzigd door Gonadan op 30-12-2015 09:24 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:48
UltraSub schreef op woensdag 30 december 2015 @ 09:17:
Ik zoek nog steeds een zwave schakelaar die ik netjes kan wegwerken in een gira system 55.
Doel: functionaliteit van Hue tap nabootsen via zwave. Dus gewoon een dubbele wip. Dat zijn al 4 mogelijkheden. Als er dan ook nog dubbel kliks en zo bij kunnen...
Kan me niet voorstellen dat het niet te krijgen is. Gewoon een draadloze schakelaar. Ik heb er wel gezien maar die zijn lelijk en niet zonder zaagwerk in een standaard doos te frotten. Begrijpt iemand wat ik bedoel en toevallig een oplossing?
Ik ga daar dus een Qubino inbouwmodule voor gebruiken (dimmer in mijn geval). Dat is een ontvanger, die ook met wandknop bediend kan worden, maar heeft daarnaast nog 2 vrije inputs voor pulsdrukkers.

Ik verwacht het spul vandaag/morgen in huis, dus kan nu nog niet zeggen hoe het bevalt. Ik weet wel (van een andere Qubino module die ik in plafondlamp heb weggewerkt) dat de modules erg compact zijn. In een normale inbouwdoos moet je dat makkelijk kwijt kunnen, mits er niet allerlei lasdoppen en meerdere draden al in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ik heb nog een qubino dimmer liggen. Kon ik niet gebruiken door het gemis van de blauwe draad. Even bijtrekken was niet echt een optie dus die ligt hier stof te happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Toevallig zat ik die Fibaro handleiding door te nemen. Die heeft geen blauwe draad nodig en twee inputs beschikbaar. Ik weet echter nog niet hoeveel invloed je hebt op de werking van de inputs en of je hem zonder belasting mag aansluiten. Bij sommige inbouwmodules heb ik namelijk gelezen dat er een lamp aan móet zitten, wel iets om op te letten.

Wel heb ik gezien dat de dubbelklikfunctionaliteit ingebouwd zit. Dan gaat hij naar maximale intensiteit in het geval van een dimmer. Je kunt die optie via de controller aan of uit zetten, maar ik weet niet of je een dubbelklik ook zelf kunt registreren. Met een beetje scripten zou het moeten kunnen lijkt me?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Maar geen last er aan, dat is ook mijn bedenking :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Gonadan schreef op woensdag 30 december 2015 @ 10:21:
Toevallig zat ik die Fibaro handleiding door te nemen. Die heeft geen blauwe draad nodig en twee inputs beschikbaar. Ik weet echter nog niet hoeveel invloed je hebt op de werking van de inputs en of je hem zonder belasting mag aansluiten. Bij sommige inbouwmodules heb ik namelijk gelezen dat er een lamp aan móet zitten, wel iets om op te letten.

Wel heb ik gezien dat de dubbelklikfunctionaliteit ingebouwd zit. Dan gaat hij naar maximale intensiteit in het geval van een dimmer. Je kunt die optie via de controller aan of uit zetten, maar ik weet niet of je een dubbelklik ook zelf kunt registreren. Met een beetje scripten zou het moeten kunnen lijkt me?
Zonder lamp erop kan de module zelf geen powerstealing doen (zo heet dan in de CV wereld in ieder geval).
Dus dan is een blauwe draad wel nodig bij de module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Je bedoelt gewoon stroom gebruiken? :P
De module neem zo weinig stroom dat je lamp niet zal oplichten. Is het dan eigenlijk niet slecht voor sommige lampen? Levensduur bijvoorbeeld?

Ik ben alleen bang dat zo'n module de lamp te allen tijde zal schakelen als je iets op de L1 aansluit. L2 kan je nog afvangen en zelf bepalen wat je doet, maar het lijkt erop dat L1 altijd voor de lamp zal werken.

[ Voor 37% gewijzigd door Gonadan op 30-12-2015 11:21 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:31
ESteg schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:20:
Heb een vraag over Fibaro modules: ik heb gelezen dat de extra ingang op de dimmer gebruikt kan worden om een andere dimmer te bedienen. Met een pulsdrukker een korte puls voor aan/uit en een lange puls voor het dimmen.

Is het ook mogelijk om met de extra ingang op een schakelmodule een andere dimmer te besturen op dezelfde manier? Hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft.
Om even op mezelf voort te borduren :) Ik vond in de handleiding van de Fibaro-switch uiteindelijk het volgende:
Parameter No. 15 - Operation of the Dimmer and Roller Shutter
Controller - enabling this option allows the user to dim
lighting/shut roller by associating Dimmer/Roller Shutter
Controller and holding or double press of double switch (only
mono-stable switch).
Default value: 0
Available configuration parameters:
0 - Dimmer/Roller Shutter Controller control is not active
1 - Dimmer/Roller Shutter Controller control is active
Ik leid hieruit af dat het inderdaad mogelijk moet zijn om met de 2e input van de Fibaro switch een andere dimmer-module te bedienen. Voor zover ik heb kunnen vinden bestaat die optie niet bij de extra inputs van de Qubino-switches, of heeft iemand andere ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Hier toevallig de uitleg en aansluitschema:

Afbeeldingslocatie: http://www.robbshop.nl/media/wysiwyg/Fibaro-dimmer-associatie-met-knop-2.001-V2.png
ESteg schreef op woensdag 30 december 2015 @ 11:41:
[...]

Om even op mezelf voort te borduren :) Ik vond in de handleiding van de Fibaro-switch uiteindelijk het volgende:

[...]

Ik leid hieruit af dat het inderdaad mogelijk moet zijn om met de 2e input van de Fibaro switch een andere dimmer-module te bedienen. Voor zover ik heb kunnen vinden bestaat die optie niet bij de extra inputs van de Qubino-switches, of heeft iemand andere ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Laatst online: 11-09 15:31
Thanks voor de afbeelding, daar gaat het inderdaad om twee dimmers. Waar ik op zoek naar was, was of een switch-module ook die mogelijkheid biedt, en dat lijkt inderdaad zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Balachmar schreef op woensdag 30 december 2015 @ 00:00:
1 fibaro relay switch (die ik niet in de schakelaar, maar bij het lichtpunt moest inbouwen) (werkt)
Hoe heb je hem aangesloten? Ik wil ook lampen via de bestaande schakelaar gaan bedienen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 21:15

Balachmar

The truth is out there

breinonline schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:36:
[...]

Hoe heb je hem aangesloten? Ik wil ook lampen via de bestaande schakelaar gaan bedienen.
Bij de schakelaar had ik enkel de schakeldraad, dus geen blauwe draad, die je voor de relay switch wel nodig hebt.
Dan betekent automatisch dat hij dus enkel bij het lichtpunt kan. In ons geval gebruiken we dat lichtpunt niet eens, dat is zo'n kastop het plafond, maar wij hebben daar geen lamp hangen.
De schakelaar hiervoor zit echter wel op een mooie plek. :)

Ik heb de volgende tekening gebruikt (uit de handleiding):
Afbeeldingslocatie: http://www.wligtenberg.nl/sites/wligtenberg.nl/files/fibaro_relay_switch.png

Echter, omdat ik geen lamp hiermee wil schakelen ziet het er bij mij dus als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.wligtenberg.nl/sites/wligtenberg.nl/files/fibaro_relay_switch2.png

Ik kan nu met de schakelaar aan de wand mijn fibaro wall plug schakelen, die heb ik aan group 1 (schakelaar 1) van de relay switch toegevoegd, dus dat werkt ook zonder software.
Nu kan ik de kerstboom schakelen met de wandschakelaar, na kerst gaat een staande lamp aangesloten worden met de wall plug, dus kunnen we die aan- en uitzetten met de wandschakelaar.

(kleine tip van mij, controleer in je HA software wel dat je het juiste device toevoegd. Ik probeer namelijk eerst te schakelen met het device wat volgens mij het bereik weergeeft, dat werkt natuurlijk niet. :+
Dat, en weten dat je dit niet kon inbouwen bij de schakelaar, had me een paar uur gescheeld)

[ Voor 31% gewijzigd door Balachmar op 30-12-2015 17:16 ]

Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Balachmar schreef op woensdag 30 december 2015 @ 16:48:
Bij de schakelaar had ik enkel de schakeldraad, dus geen blauwe draad, die je voor de relay switch wel nodig hebt.
Dan betekent automatisch dat hij dus enkel bij het lichtpunt kan. In ons geval gebruiken we dat lichtpunt niet eens, dat is zo'n kastop het plafond, maar wij hebben daar geen lamp hangen.
De schakelaar hiervoor zit echter wel op een mooie plek. :)
Is dat niet gewoon de centraaldoos dan? Wel mooie plek inderdaad.
Ik heb de volgende tekening gebruikt (uit de handleiding):
[afbeelding]

Echter, omdat ik geen lamp hiermee wil schakelen ziet het er bij mij dus als volgt uit:
[afbeelding]
Kan je op die manier ook een wisselschakeling laten samenwerken met zo'n Fibaro dimmer? Vaak zie je in de boekjes dat je geen hotelschakeling kunt gebruiken, maar bedoelen ze dan een échte hotelschakeling of eigenlijk gewoon de wisselschakeling?

Zoals ik het zie heb je in een wisselschakeling namelijk twee schakelaars die uiteindelijk resulteren in één schakeldraad naar de lamp. Voor een inbouwdimmer maakt het toch geen kont uit hoeveel schakelaars er voor zitten, als je maar één schakeldraad als resultaat hebt. Uiteraard wel een dimmer nemen die met een wisselschakelaar kan omgaan, dus geen die alleen pulsdrukkers snapt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• The-Source
Gonadan schreef op donderdag 31 december 2015 @ 10:55:
[...]

Is dat niet gewoon de centraaldoos dan? Wel mooie plek inderdaad.

[...]

Kan je op die manier ook een wisselschakeling laten samenwerken met zo'n Fibaro dimmer? Vaak zie je in de boekjes dat je geen hotelschakeling kunt gebruiken, maar bedoelen ze dan een échte hotelschakeling of eigenlijk gewoon de wisselschakeling?

Zoals ik het zie heb je in een wisselschakeling namelijk twee schakelaars die uiteindelijk resulteren in één schakeldraad naar de lamp. Voor een inbouwdimmer maakt het toch geen kont uit hoeveel schakelaars er voor zitten, als je maar één schakeldraad als resultaat hebt. Uiteraard wel een dimmer nemen die met een wisselschakelaar kan omgaan, dus geen die alleen pulsdrukkers snapt.
Ik heb zelf hier een Fibaro dimmer welke tussen in bestaande wissel(hotel) schakeling is ingebouwd. Wel zijn beide puls drukkers. Je plaats de dimmer waar ook de schakeldraad naar je lamp toe gaat. Dus achter de schakelaar, mits daar plek is ;)
Als het goed is komt je voeding (bruine draad) van de schakelaar welke 'beneden' zit en gaat verder met 2x zwart naar de schakelaar boven.
1 van deze 2 zwarte draden ga je nu als continu voeding gebruiken voor je dimmer (komt dus op de L aansluiting van je dimmer en bij de schakelaar beneden naast de bruine draad ) De andere zwarte draad word je puls contact en die gaat parallel werken met de schakeldraad van je schakelaar boven.
En met een wandzender is simpele associatie voldoende :P

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

@Gonadan
Ik heb geen idee, ik ben blij dat ik dit werkend kreeg. :+
Ik heb wel eens een schema gezien voor een hotelschakeling hier:
http://www.robbshop.nl/ov...en/z-wave-hotelschakeling

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

The-Source schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:36:
Ik heb zelf hier een Fibaro dimmer welke tussen in bestaande wissel(hotel) schakeling is ingebouwd. Wel zijn beide puls drukkers. Je plaats de dimmer waar ook de schakeldraad naar je lamp toe gaat. Dus achter de schakelaar, mits daar plek is ;)
Als het goed is komt je voeding (bruine draad) van de schakelaar welke 'beneden' zit en gaat verder met 2x zwart naar de schakelaar boven.
1 van deze 2 zwarte draden ga je nu als continu voeding gebruiken voor je dimmer (komt dus op de L aansluiting van je dimmer en bij de schakelaar beneden naast de bruine draad ) De andere zwarte draad word je puls contact en die gaat parallel werken met de schakeldraad van je schakelaar boven.
En met een wandzender is simpele associatie voldoende :P
Mja, dat is dus precies het advies uit het boekje en de constructie die ik probeer te voorkomen. :P

Waarom zou je niet gewoon bij de schakelaar die de draad naar de lamp heeft de module inbouwen en hem dus tussen de schakelaar en de lamp zetten? De enige eis die ik zelf zie is dat je daar wel een fasedraad beschikbaar moet hebben. Aangezien er ook een wandcontactdoos zit lijkt mij dat geen probleem.

Dus zo is het nu:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/qwwGJDrFcvbjMGDFtVWlsA0z/full.png

En dan moet het zo:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/o93duQgEMuPvpvBeEDkuaiIk/full.png

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ThinkPad
Ik heb die onderste oplossing met een Qubino module. Maar dan wel met het detail dat ik de module in de (plafond)lamp heb gebouwd omdat hij bruin en blauw nodig heeft.

Meevaller voor mij was dat de Qubino schakelmodule (ZMNHAA2) ook bi-stable switches ondersteunt. Oftewel: ik kon gewoon de oude aan/uit schakelaars blijven gebruiken en hoefde deze niet voor pulsdrukkers te vervangen *O* Als je een dimmer wilt dan moet je wel pulsdrukkers monteren volgens mij.

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 31-12-2015 11:58 ]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Fibaro ondersteund dat ook en is een instelling welke optie je wilt gebruiken.
Echter is een puls drukker veel fijner omdat deze altijd het zelfde staat.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Balachmar schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:51:
@Gonadan
Ik heb geen idee, ik ben blij dat ik dit werkend kreeg. :+
Ik heb wel eens een schema gezien voor een hotelschakeling hier:
http://www.robbshop.nl/ov...en/z-wave-hotelschakeling
Optie 4 lijkt er nogal op.
ThinkPadd schreef op donderdag 31 december 2015 @ 11:57:
Ik heb die onderste oplossing met een Qubino module. Maar dan wel met het detail dat ik de module in de (plafond)lamp heb gebouwd omdat hij bruin en blauw nodig heeft.
Volgens mij is dat zelfs gunstig omdat je daar vaak meer ruimte hebt, of niet?
Meevaller voor mij was dat de Qubino schakelmodule (ZMNHAA2) ook bi-stable switches ondersteunt. Oftewel: ik kon gewoon de oude aan/uit schakelaars blijven gebruiken en hoefde deze niet voor pulsdrukkers te vervangen *O* Als je een dimmer wilt dan moet je wel pulsdrukkers monteren volgens mij.
Als ik het goed begrepen heb kan de Fibaro dimmer sowieso met wisselschakelaars omgaan. Daarbij heeft die ook nog eens geen nuldraad nodig. Mijn plan zou dan zijn om, zodra hij hangt, de S1 en S2 om te wisselen (kan in de configuratie) zodat de wisselschakeling een losse trigger wordt binnen mijn z-wave netwerk.

Als dat lukt kan ik middels z-wave gewoon de lampt bedienen en dimmen. Met blockly kan ik dan de wisselschakeling gewoon alsnog de lamp laten aansturen. Volgens mij moet dat gewoon kunnen. :P
tlpeter schreef op donderdag 31 december 2015 @ 12:19:
Fibaro ondersteund dat ook en is een instelling welke optie je wilt gebruiken.
Echter is een puls drukker veel fijner omdat deze altijd het zelfde staat.
Dat is nogal persoonlijk, ik ben een wisselschakeling gewend dus het zal mij jeuken hoe hij staat. Als de lamp aan is dan zorgt schakelen voor uit, en andersom. Ik zie geen reden om daar een pulsdrukker voor te willen, tenzij OCD vereist dat de verschillende knoppen op een rij altijd hetzelfde staan. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Pulsdrukker heb je enkel nodig als je wil dat je ook met de hand kan dimmen en niet enkel via een app.
Gonadan schreef op donderdag 31 december 2015 @ 13:14:

[...]

Dat is nogal persoonlijk, ik ben een wisselschakeling gewend dus het zal mij jeuken hoe hij staat. Als de lamp aan is dan zorgt schakelen voor uit, en andersom. Ik zie geen reden om daar een pulsdrukker voor te willen, tenzij OCD vereist dat de verschillende knoppen op een rij altijd hetzelfde staan. :+

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Wie heeft ooit bedacht dat het handig is om met een pulsdrukker te dimmen? Alle serieuze dimmers werken met een draaiknop die je ook nog in kunt drukken, puls en draai gecombineerd geeft je de meest intuïtieve bediening. Waarom bestaat dat niet op zwave?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Gonadan schreef op donderdag 31 december 2015 @ 14:48:
Wie heeft ooit bedacht dat het handig is om met een pulsdrukker te dimmen? Alle serieuze dimmers werken met een draaiknop die je ook nog in kunt drukken, puls en draai gecombineerd geeft je de meest intuïtieve bediening. Waarom bestaat dat niet op zwave?
Zal wel met kosten te maken hebben omdat je dan een analoge sensor op de dimactor moet integreren om de stand van een potmeter uit te lezen. Het staat je vrij om met behulp van input van een draaiknop het dimpercentage van een z-wave dimactor aan te sturen.

• The-Source
Gonadan schreef op donderdag 31 december 2015 @ 14:48:
De serieuze tast dimmers hebben alles behalve een draai-knop. Draai knop is juist ouderwets als je dat soms bedoeld :P Denk wel dat de tastdimmers in de markt zijn gebracht als design vraag (alles moet vlakker ;) )

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Femme schreef op donderdag 31 december 2015 @ 14:57:
Zal wel met kosten te maken hebben omdat je dan een analoge sensor op de dimactor moet integreren om de stand van een potmeter uit te lezen. Het staat je vrij om met behulp van input van een draaiknop het dimpercentage van een z-wave dimactor aan te sturen.
Hoezo stand uitlezen? Dan maak je het allemaal weer lastig. Gewoon uitlezen of hij links of rechtsom draait en de hoeveelheid eenheden.

Dat tweede ben ik wel benieuwd naar, is dat een beetje te doen? Of noem je het als optie van: "Het kan vast, zoek zelf maar uit."? :P
The-Source schreef op donderdag 31 december 2015 @ 15:04:
De serieuze tast dimmers hebben alles behalve een draai-knop. Draai knop is juist ouderwets als je dat soms bedoeld :P Denk wel dat de tastdimmers in de markt zijn gebracht als design vraag (alles moet vlakker ;) )
Serieuze tastdimmers zijn een moderne, nog bij lange niet geadapteerde doorontwikkeling van de draaidimmer. Beiden berusten op het feit dat een bepaalde beweging en bepaalde wijziging in dimniveau bewerkstelligt. Een pulsdrukkers staat daar totaal los van en is gewoon een low-budgetoplossing. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Gonadan schreef op donderdag 31 december 2015 @ 15:10:
[...]

Hoezo stand uitlezen? Dan maak je het allemaal weer lastig. Gewoon uitlezen of hij links of rechtsom draait en de hoeveelheid eenheden.

Dat tweede ben ik wel benieuwd naar, is dat een beetje te doen? Of noem je het als optie van: "Het kan vast, zoek zelf maar uit."? :P
Ik denk niet dat de oplossing daar eenvoudiger van wordt. Omdat z-wave niet echt snel communiceert en de respons ook niet geweldig snel is kun je beter een draaiknop hebben die tussen een minimum en maximum bewogen kan worden zodat je op de draaiknop kunt zien tot welk niveau het licht zal dimmen.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Femme schreef op donderdag 31 december 2015 @ 15:19:
Ik denk niet dat de oplossing daar eenvoudiger van wordt. Omdat z-wave niet echt snel communiceert en de respons ook niet geweldig snel is kun je beter een draaiknop hebben die tussen een minimum en maximum bewogen kan worden zodat je op de draaiknop kunt zien tot welk niveau het licht zal dimmen.
Het lijkt mij toch niet lastig om in te bouwen dat de knop intern bijhoudt hoeveel je draait en dat na loslaten pas verzendt. Een schaalverdeling op een fysieke knop zal nooit kunnen werken zolang je via de configuratie van de dimmer feitelijk pas bepaalt wat de nul is, wat 100% en hoe hij zich met tussenstappen moet gedragen.

Die functionaliteit maakt het juist mogelijk dat als je drie klikjes doet het bij de ene lamp het hele bereik behelst terwijl het bij een ander om fijnafstelling gaat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Zo, sinds gisteren ook mijn StellaZ radiatorkleppen aan de praat.
Installatie was een fluitje van een cent, helaas kan je vanuit Domoticz niet standaard direct valve control toepassen, dus die ik het nu maar met 2 set points, waarmee ik in principe de radiator gewoon aan en uit zet. (15 graden (uit) en 24 graden (aan)).
Dit werkt tot nu toe al goed.
Ik gebruik nu tijd, de temperatuur gemeten door de rookmelder en de status van mijn lichtschakelaar om te bepalen of ik hem op de hoge, of lage stand zet.

Me like home automation. :+
(Zelfs mijn vrouw vindt het al super)

[ Voor 3% gewijzigd door Balachmar op 01-01-2016 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elekit
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-09 19:05
Tevreden over die StellaZ, aansluiten op radiator, koppelen met zWave etc. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Balachmar schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 12:03:
Zo, sinds gisteren ook mijn StellaZ radiatorkleppen aan de praat.
Installatie was een fluitje van een cent, helaas kan je vanuit Domoticz niet standaard direct valve control toepassen, dus die ik het nu maar met 2 set points, waarmee ik in principe de radiator gewoon aan en uit zet. (15 graden (uit) en 24 graden (aan)).
Dit werkt tot nu toe al goed.
Ik gebruik nu tijd, de temperatuur gemeten door de rookmelder en de status van mijn lichtschakelaar om te bepalen of ik hem op de hoge, of lage stand zet.

Me like home automation. :+
(Zelfs mijn vrouw vindt het al super)
En hoe snel reageert de knop op het zetten van een nieuw setpoint? Dat was namelijk nog wel een puntje waarom ik de danfoss nog nooit heb aangeschaft. Ook al zit ik met wat slimmer cv gebruik al lekker onder de 500M3 waardoor ik in lager levertarrief val :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Temp van je rookmelder? (plafond hoop ik) is dat representatief voor een kamertemperatuur?

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Grafspaaier schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 12:10:
Tevreden over die StellaZ, aansluiten op radiator, koppelen met zWave etc. ?
Tot nu toe, zeer tevreden. Aansluiten was een fluitje van een cent. De eerste goed gelezen wat ik moest doen, en ik was in 20 minuten klaar ofzo, de andere twee, heb ik er in een paar minuten opgezet.
Koppelen in domoticz was eenvoudig, gewoon add node klikken nadat ik de batterijen erin gedaan had, en werd meteen opgepikt!
Regelen in Domoticz duurde wat langer, omdat ik zocht naar de direct valve control. Maar op deze manier werkt het ook.
The-Source schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 12:32:
[...]

En hoe snel reageert de knop op het zetten van een nieuw setpoint? Dat was namelijk nog wel een puntje waarom ik de danfoss nog nooit heb aangeschaft. Ook al zit ik met wat slimmer cv gebruik al lekker onder de 500M3 waardoor ik in lager levertarrief val :)
Dat is toch wel vrij snel volgens mij, sowieso heb ik de wake up time op 10 minuten staan. (Als de batterijen te snel leeg gaan, doe ik er wel oplaadbare batterijen in)
De eerste set point change zie ik op 5 minuten na het ingaan van de tijd gebeuren, dus dat is acceptabel. (Dan gaan ze ook wel alle drie tegelijk aan, vrij grote woonkamer met een open keuken, dus vandaar 3 radiatoren)
De temperatuur schommelt tussen 23.3 en 23.7 graden (gemeten aan het plafond, dus vandaar warmer dan je zou verwachten). Mijn virtuele thermostaat heb ik ook op 23.5 gezet voorlopig, en die kan misschien iets lager, maar niet veel.

Daarvoor heb ik wel op mijn rookmelder de hysterese van het melden van de temperatuur van 1 graad naar 0.2 graad gezet.
DRuw schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 13:26:
Temp van je rookmelder? (plafond hoop ik) is dat representatief voor een kamertemperatuur?
Nee dus, maar uiteindelijk moet je gewoon een lekker setting hebben.
Ook heb ik dus een virtuele thermostaat gemaakt, en daar zou ik natuurlijk altijd het verschil automatisch bij op kunnen tellen, als ik wil kunnen zeggen dat het 20 graden in de woonkamer (op normale hoogte) zou moeten zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Balachmar op 01-01-2016 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

DRuw schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 13:26:
Dat hangt van een aantal factoren af;
• waar hangt de rookmelder precies?
• heb je radiatoren of ander type verwarming?
• moduleert je ketel of verwarm je binair?
• zijn verwarmingspunten goed verdeeld of heb je zeer koude wanden?
• heb je ventilatiemogelijkheden of zit alles potdicht?

Normaal gesproken heb je bij de koude wand (raam) een radiator die de lucht verwarmt. Deze stijgt en verplaatst zich via het plafond de ruimte in tot op ene punt waar hij weer gaat dalen. Dit omdat het bij een koudere muur komt of een tegenliggende stroom van een andere radiator tegen komt. Na het dalen stroomt de lucht, welke wat afgekoeld is, weer naar de radiator om opnieuw verwarmd te worden. Ofwel verwarming middels convectie.

Als je kamer goed ingericht is, je dus geen écht koude muren hebt, en je ketel moduleert dan zal het verwarmen heel gelijkmatig gebeuren. Op die manier zal het verschil tussen lucht bovenin en lucht onderin niet groot zijn. Daarom wordt dit ook als prettigst ervaren. Als de rookmelder dan in het midden van de kamer hangt, dus niet vlak in de buurt van een radiator (wat dan ook afgeraden wordt), dan zal hij de lucht meten die al op weg is naar beneden. Dit is meestal ook ongeveer de locatie waar de thermostaat hangt. Dan is hij redelijk betrouwbaar.

Hangt de rookmelder vrij dicht in de buurt van de radiatoren dan zal hij de zojuist verwarmde lucht meten en dus een te hoge waarde geven. Heb je een zeer koude muur (raam) waar geen radiator zit dan zal de lucht bij die muur extreem veel afkoelen voordat het weer terug stroom naar de radiator. Dit zal resulteren in koude voeten en een rookmelder die een te hoge waarde aan geeft. Dit wordt dan ook niet als prettig ervaren als je huis zo ingericht is.

Moduleert je ketel niet dan zal de hij voor veel temperatuurvariaties zorgen, dus mogelijk ook flinke hittegolven die de roommelder een te hoge temperatuur laten weergeven. Al zal dit ook bij de thermostaat zo gemeten worden als de rookmelder juist geplaatst is. Het verschil is dat als de ketel regelmatig echt afslaat de luchtstroom wat vermindert waardoor de warme lucht kans krijgt om te stijgen en bij het plafond te hangen. In zo'n geval zal de rookmelder wellicht een te hoge waarde geven. Daarom is ventilatie ook belangrijk, dit is vaak koud en stimuleert luchtstroom. Het klinkt tegenintuïtief maar juist de koude lucht zorgt dan voor een prettiger, gelijkmatiger verwarming van je huis.

tl;dr; Als je huis qua verwarming goed en gelijkmatig ingericht is, en je rookmelder is juist geplaatst, dan zal de temperatuur aardig kloppen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Zo ik heb mijn hulp vanuit de programming sectie hier op het forum mijn sensibo parser wat beter gemaakt. Nu niet meer data heen en weer zenden naar php script en xml verwerking doen.
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
Imports System.IO
Imports System.Net
Imports System.Text
Imports Newtonsoft.Json
Imports Newtonsoft.Json.Linq

sub Main(parm as object)

Dim resultaat, json, pod1, pod2, APIkey, URLpod1, URLpod2, P1tHuidig, P2tHuidig, P1vHuidig, P2vHuidig AS String

'JSON
    Dim obj As New Object

'Dim webClient As New System.Net.WebClient
  APIkey = "xxxxx"
  pod1 = "iBxxxxx" 'Woonkamer
  pod2 = "EQxxxxx" 'Slaapkamer

URLpod1 = "https://home.sensibo.com/api/v2/pods/" & pod1 & "/measurements?apiKey=" & APIkey
  URLpod2 = "https://home.sensibo.com/api/v2/pods/" & pod2 & "/measurements?apiKey=" & APIkey

'==== pod 1 status ophalen
resultaat = hs.URLAction(URLpod1,"GET", "", "")
        resultaat=resultaat.Replace("[", "")
        resultaat=resultaat.Replace("]", "")
'hs.WriteLog("script debug: ", resultaat) 
'{"status": "success", "result": [{"time": {"secondsAgo": 20, "time": "2015-12-27T13:20:31Z"}, "temperature": 18.7, "humidity": 64.4}]}
    obj = JsonConvert.DeserializeObject(resultaat)
 '("settings")("framework")
    P1tHuidig = obj.Item("result")("temperature")
    P1vHuidig = obj.Item("result")("humidity")
'==== pod 2 status ophalen
resultaat = hs.URLAction(URLpod2,"GET", "", "") 
        resultaat=resultaat.Replace("[", "")
        resultaat=resultaat.Replace("]", "")
    obj = JsonConvert.DeserializeObject(resultaat)
    P2tHuidig = obj.Item("result")("temperature")
    P2vHuidig = obj.Item("result")("humidity")

'250 = huidig T woonkamer
'253 = huidig T Slaapkamer
'258 = Huidig vocht woonkamer
'259 = Huidige vocht slaapkamer
'248 = set temp Woonkamer
'249 = set temp Slaapkamer
    P1tHuidig = replace(P1tHuidig, ".", ",")
    P1vHuidig = replace(P1vHuidig, ".", ",")
    P2tHuidig = replace(P2tHuidig, ".", ",")
    P2vHuidig = replace(P2vHuidig, ".", ",")
    hs.SetDeviceValueByRef(250, P1tHuidig, true)
    hs.SetDeviceValueByRef(253, P2tHuidig, true)
    hs.SetDeviceValueByRef(258, P1vHuidig, true)
    hs.SetDeviceValueByRef(259, P2vHuidig, true)

hs.WriteLog("script debug: ", "Pod2 temp / vocht: " & P2tHuidig & ", " & P2vHuidig) 
hs.WriteLog("script debug: ", "Pod1 temp / vocht: " & P1tHuidig & ", " & P1vHuidig) 

End Sub

De nieuwe imports is dus wel een JSON libary welke je gedownload moet hebben en via de homeseer settings als reference moet toevoegen. Maar dan is voor toekomst gebruikt wel het beste. Overigens ook webclient eruit gehaald en rechtstreeks via homeseer urlaction data ophalen. Dit ga ik later in andere scripts ook nog wel even aanpassen maar nu geen tijd voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hopelijk weten jullie iets.

Ik heb de vraag ook al in het domoticz topic gesteld ,maar kreeg geen antwoord.
Ik heb domoticz draaien , met daarin een Wake-Up groep.
In die Wake-Up groep zitten een aantal lampen die aangaan.

Ik wil deze graag automatisch aan laten gaan wanneer de wekker van mijn telefoon afloopt.
Het is een iPhone , dus dat maakt het denk ik al lastiger , ik zag dat er voor android wel allemaal apps voor waren.
Het enige wat er moet gebeurenis dat de juiste json link van domoticz word aangeroepen , wanneer de wekker afgaat.

Hebben jullie een idee?

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:01
degroot schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 18:36:

Ik wil deze graag automatisch aan laten gaan wanneer de wekker van mijn telefoon afloopt.
Het is een iPhone , dus dat maakt het denk ik al lastiger , ik zag dat er voor android wel allemaal apps voor waren.
Het enige wat er moet gebeurenis dat de juiste json link van domoticz word aangeroepen , wanneer de wekker afgaat.

Hebben jullie een idee?
Zou zeggen dat minimaal al rooted moet zijn...?
Of middels ifttt.
Zijn er met alarm en hue.

[ Voor 3% gewijzigd door trekker22 op 02-01-2016 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
Dat zou kunnen , maar dat wil ik niet. ik wil niet teveel kloten aan mijn iOS.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
degroot schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 18:49:
dan is de enige mogelijk kijken of middels ifttt iets mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:42

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

degroot schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 18:49:
Overstappen op een andere wekker een optie?

http://www.robbshop.nl/ov...jecten/z-wave-wekkerradio vond ik wel een leuk idee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
trekker22 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 18:55:
[...]

dan is de enige mogelijk kijken of middels ifttt iets mogelijk is.
Daar had ik ook al mee lopen stoeien. Gezien de channel maker een goeie optie , daar knal je gewoon de link in. Alleen moet de wekker iets triggeren. En dat is dus het probleem.
Beekforel schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 21:26:
[...]

Overstappen op een andere wekker een optie?

http://www.robbshop.nl/ov...jecten/z-wave-wekkerradio vond ik wel een leuk idee. :)
Zou inderdaad kunnen. Alleen zijn mijn soldeerkunsten niet zo goed , en draait bij mij alles met de rfxcom stick , heb geen zwave spul. Opzich niet zon probleem , maar had het graag simpel gehouden dmv een simpele iOS app , wekkertje met een trigger eraan.

[ Voor 42% gewijzigd door degroot op 02-01-2016 23:21 ]

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 08:35

iMars

Full time prutser

degroot schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 18:36:

Hebben jullie een idee?
Heb je Philips Hue? Dan is Sleep Cycle misschien wat, deze heeft Hue integratie:
Afbeeldingslocatie: http://a65.tinypic.com/i1xor9.jpg

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:13
Wat mij maar niet duidelijk wordt, is wat het verschil is tussen Domotica middels bijvoorbeeld een NAS of RasPi en neem een controller van 500 euro. Kun je met allebei vrijwel hetzelfde (Nest, Hue, etc besturen)?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 18-09 21:21
Ja, mits de juiste hardware en software modules aanwezig zijn. Dat geldt dus voor beide. Check altijd even wat men ondersteund. Maar doorgaans is opensource goedkoper, uitgebreider en vrij van een vendor lock-in.

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 03-01-2016 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

En de open source is altijd gemaakt door techneuten, die zijn niet goed in gui. :+

Vannacht had de bewegingssensor in de keuken bewegingen geconstateerd, dat kunnen we zelf niet geweest zijn. Dus ik dacht aan de mogelijkheid dat iemand buiten de buitenlamp aan heeft laten gaan welke dan het rolgordijn van buitenaf verlicht.

spoiler:
Kijk ik in de keuken is de melder gewoon van de muur gepleurd. Had hem met plakband op de beoogde positie gehangen om te testen of ik met kaku weg kom of toch een dure melder nodig heb.

[ Voor 73% gewijzigd door Gonadan op 03-01-2016 10:05 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

carpebios schreef op zondag 03 januari 2016 @ 09:32:
Wat mij maar niet duidelijk wordt, is wat het verschil is tussen Domotica middels bijvoorbeeld een NAS of RasPi en neem een controller van 500 euro. Kun je met allebei vrijwel hetzelfde (Nest, Hue, etc besturen)?
Off the shelf controllers zijn vaak toegespitst op één of enkele protocollen terwijl de betere domoticasoftware juist als doel heeft om helemaal platformonafhankelijk te zijn en alle bekende standaarden en technieken ondersteunen.

Als ik de ervaringen lees over OpenHab en Domoticz heb ik wel de indruk dat de stabiliteit en het gebruiksgemak van open source projecten nog te wensen overlaat. Er is zijn ook volwassen commerciële alternatieven zoals Homeseer en IP-Symcon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Laatst online: 14:11

Len

Leeg

Gonadan schreef op zondag 03 januari 2016 @ 09:59:
En de open source is altijd gemaakt door techneuten, die zijn niet goed in gui. :+

Vannacht had de bewegingssensor in de keuken bewegingen geconstateerd, dat kunnen we zelf niet geweest zijn. Dus ik dacht aan de mogelijkheid dat iemand buiten de buitenlamp aan heeft laten gaan welke dan het rolgordijn van buitenaf verlicht.

spoiler:
Kijk ik in de keuken is de melder gewoon van de muur gepleurd. Had hem met plakband op de beoogde positie gehangen om te testen of ik met kaku weg kom of toch een dure melder nodig heb.
Een bewegingsmelder werkt meestal op infrarood. Dus warmte verplaatsing. Een lamp aan of uit zal een bewegingsdetector niet doen activeren.

spoiler:
een vallende melder ziet altijd een hoop verplaatsing op het infrarode vlak ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Len op 03-01-2016 20:42 ]

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:11
Wij zijn bezig met het uitwerken van mijn te renoveren woning.
Echter loop ik er tegen aan dat ik kwa knoppen erg "traditioneel" denk.
En ik me afvraag er nog wel zoveel knoppen nodig zijn.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/lZtoHeMpDhZgoWrXzhnRSQCf/full.jpg

De bedoeling is dat onder de trap in ruimte 0.3 "techniek" een Loxone domotica installatie komt te hangen.
Hoe zouden jullie de lichtsturing regelen?

Ik zat zelf te denken aan 4 zone's.
-1 Woonkamer
-2 Eettafel
-3 Boven eiland
-4 boven keukenblad

Echter om nu voor elke zone een aparte dimmer te hangen lijkt me overdone 8)7 .
Hoe zou dit beter kunnen?/meer in domotica gedacht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elekit
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-09 19:05
Dat ligt helemaal aan je wensen. Ik kan me juist voorstellen dat je juist per ruimte wel afzonderlijk wil kunnen dimmen. Daarnaast, wat is je wens.... conventioneel blijven bedienen icm domotica, of alleen domotica (zonder knoppen).

Zelf kies ik voor de eerste methode, "ouderwetste" schakelaar i.c.m. domotica, dan ben je het meest flexibel qua bedienen (vind ik) en ik kan scene's aansturen middels mijn Zipabox.

In jouw geval zou je per zone dan kunnen kiezen voor 1 of 2 (denk aan wisselschakeling) conventionele schakelaars die je vervolgens een dimmer laat bedienen, waarbij je dan ook nog zo kunt programmeren dat bij 1x indrukken 1 lamp aan gaat, 2x kort 2 lampen etc....

Eigenlijk is met domotica en aansturing niks te gek en kun je in principe bijna alles maken wat je kunt bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 14:17
voor degene die nog een systeempje wil, op Ibood is wel een leuke actie.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Sjembecks schreef op zondag 03 januari 2016 @ 21:47:
Wij zijn bezig met het uitwerken van mijn te renoveren woning.
Echter loop ik er tegen aan dat ik kwa knoppen erg "traditioneel" denk.
En ik me afvraag er nog wel zoveel knoppen nodig zijn.

[afbeelding]

De bedoeling is dat onder de trap in ruimte 0.3 "techniek" een Loxone domotica installatie komt te hangen.
Hoe zouden jullie de lichtsturing regelen?

Ik zat zelf te denken aan 4 zone's.
-1 Woonkamer
-2 Eettafel
-3 Boven eiland
-4 boven keukenblad

Echter om nu voor elke zone een aparte dimmer te hangen lijkt me overdone 8)7 .
Hoe zou dit beter kunnen?/meer in domotica gedacht.
Per lichtpunt een aparte dimmer lijkt me wel verstandig, dan kun je de lichtopbrengst per lichtpunt afstellen.

De dimmer-extensie is helaas erg prijzig. Je zou ook kunnen kiezen voor de dmx-extensie in combinatie met dmx-dimmers. Ik gebruik zelf met succes een aantal goedkope Chinese dmx-dimmers met drie kanalen en fase-afsnijding voor het dimmen van halogeenverlichting. Ze kosten maar 40 dollar per stuk en tot nu toe heb ik geen defecten behalve kapotte kanalen die ik zelf veroorzaakt heb door er een gewikkelde trafo aan te hangen (moet je niet doen, fase afsnijding is alleen geschikt voor elektronische dimmers).

http://www.aliexpress.com...,searchweb1451318400_6149

Voordeel van de dmx-extensie is ook dat je dmx-gestuurde led-drivers kunt gebruiken waarmee je leds op constante stroomsterkte (powerleds) of constante spanning (led-strips) kunt aansturen. Dimmen op de driver via dmx, dali of 0-10V is een veel betere oplossing dan led-drivers proberen te dimmen met een generieke dimmer. Ik gebruik zelf de led-drivers van EldoLed:

http://www.voltus.de/bele...32-volt/cc-konstantstrom/ (RS Components heeft goedkoper)

Ik heb thuis per ruimte een dubbele pulsdrukker. Ik schakel een complete scene in één keer in of uit en nooit individuele lichtpunten. Het maakt de bediening eenvoudiger en je hebt minder druktoetsen nodig. Ik heb geen ervaring met Loxone maar ik neem aan dat je de mogelijkheid hebt om iets te doen met lang indrukken van toetsen of het kort achter elkaar indrukken van een toets, zodat je met een enkele toets meer functionaliteit kunt aanspreken dan met een conventionele wandschakelaar. Dat zorgt er ook voor dat je er minder nodig hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door Femme op 04-01-2016 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Ik ben een beetje aan het experimenteren met de loxone config software, maar neem aan dat met lang indrukken etc moet kunnen.

Als ik het goed begrijp is het slimmer om een DMX module te kopen+Chinese dmx-dimmers dit gaat bij meerdere te dimmen groepen goedkoper uitpakken. Zie alleen wel dat ze niet CE gekeurd zijn.. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Sjembecks schreef op maandag 04 januari 2016 @ 16:30:
Ik ben een beetje aan het experimenteren met de loxone config software, maar neem aan dat met lang indrukken etc moet kunnen.

Als ik het goed begrijp is het slimmer om een DMX module te kopen+Chinese dmx-dimmers dit gaat bij meerdere te dimmen groepen goedkoper uitpakken. Zie alleen wel dat ze niet CE gekeurd zijn.. :(
Op deze exact dezelfde dimmer zit wel een sticker met een CE-logo:
http://www.ebay.de/itm/3-...59bc81:g:p9gAAOSwUdlWcf0S

De prijzen van dimmers lopen nogal uiteen. Persoonlijk vind ik 450 euro voor een viervoudige dimmer nogal gekkigheid. De bovenstaande dimmer werkt prima bij mij en is zo goedkoop dat je een reserve-exemplaar kunt aanhouden. Vervangen kost tien minuten.

Ik weet niet of je led-verlichting wil gebruiken. Ik zou er in het geval van led voor kiezen om de drivers gescheiden van de leds te houden, dus geen led-lampen gebruiken die op 230V werken en een ingebouwde driver hebben. Powerleds worden meestal aangestuurd op een constante stroomsterkte van 350mA of 700mA bij een variabele spanning. Met een geschikte dmx-gestuurd led-driver kun je zo'n powerled mooi dimmen zonder flikkering. De betrouwbaarheid is ook beter. Als er iets stuk gaat aan een led-lamp is het vaak de driver. Losse drivers zijn vaak betrouwbaarder en kunnen hun warmte makkelijk kwijt. Ook kun je ze eenvoudig vervangen als je ze goed bereikbaar gemonteerd hebt in je technische ruimte.

Loxone heeft zelf een driver voor 24VDC rgbw-led-strips: http://shop.loxone.com/enen/rgbw-24v-dimmer-dmx.html

Voor constant current powerleds kun je o.a. de EldoLed PowerDrive DC serie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Vraagje: Ik wil met fysieke schakelaars mijn eeDomus (z-wave en RFXCOM) kunnen vertellen dat we naar bed gaan (en weer opstaan) of het huis uit gaan (danwel weer thuis zijn).

Nu hebben we bij toeval 2 loze wandschakelaars die prima als schakelaar hiervoor kunnen dienen: 1 naast de slaapkamerdeur (voor het naar bed / opstaan commando) en 1 bij de voordeur. Beide schakelaars zouden eventueel ook een verborgen stopcontact kunnen schakelen.

Ik zou hier dus inbouwschakelaars (Fibaro 222 of Qubino ZMNHBD1) voor kunnen gebruiken, maar dat lijkt me nogal overkill. Dus hier de vragen:
  1. Zijn er simpelere / goedkopere manieren om een wand-schakelaar "uit te lezen"?
  2. Of zou ik simpel de stroom voorbij de schakelaar (de verborgen stopcontacten) kunnen detecteren?
  3. Of is het misschien makkelijker / goedkoper om twee goedkope z-wave afstandbedieningen te gebruiken, in plaats van de schakelaars? Wat zijn in dat geval geode (1 of 2 puls, z-wave) afstandsbedieningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

ALs je toch al rfxcom hebt zou je ook een KAKU wandschakelaar kunnen nemen. Die kun je overal ophangen, maar er zitten ook schroefgaten in zodat je ze vast kunt maken op de plek van een normale schakelaar. Met een beetje goed rondzoeken kun je ze voor rond de €15 kunnen vinden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

EgMaf schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:18:

Ik zou hier dus inbouwschakelaars (Fibaro 222 of Qubino ZMNHBD1) voor kunnen gebruiken, maar dat lijkt me nogal overkill. Dus hier de vragen:
  1. Zijn er simpelere / goedkopere manieren om een wand-schakelaar "uit te lezen"?
  2. Of zou ik simpel de stroom voorbij de schakelaar (de verborgen stopcontacten) kunnen detecteren?
  3. Of is het misschien makkelijker / goedkoper om twee goedkope z-wave afstandbedieningen te gebruiken, in plaats van de schakelaars? Wat zijn in dat geval geode (1 of 2 puls, z-wave) afstandsbedieningen?
De twee producten die jij noemt zijn schakelactoren, oftewel relais die via z-wave aangestuurd kunnen worden. Als je de input van een wandschakelaar of pulsdrukker in je domoticasysteem wil gebruiken moet je een universele sensor zoals de Fibaro FGBS001 of deze e-Domotica inbouwsensor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 14:50
Kan je die Fibaro's niet gebruiken zonder load aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
trekker22 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 18:47:
[...]

Zou zeggen dat minimaal al rooted moet zijn...?
Of middels ifttt.
Zijn er met alarm en hue.
Ga deze tablet kopen. Enige wat hij moet kunnen is sochtends een alarm af laten gaan en in domoticz een wakeup scene starten ( gekoppeld aan alarm ).
Volgens mijn info moet Tasker dat kunnen.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
@Janoz: De schakelaars zelf zitten er al, en die wil ik graag houden. Maar ik zou eens kunnen kijken voor een KAKU sensor kan vinden die achter de bestaande schakelaar kan.

@Femme: De Fibaro FGBS001 heeft (voor zover ik het begrijp) een aparte voeding nodig. In de wanddoos heb ik alleen 240V.

@Fire69: De Fibaro en Qubiko werken waarschijnlijk prima, maar ik vind ze een beetje zonde van het geld.

Kortom, bedankt voor de hulp. Ik blijf zoeken en naar jullie luisteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
degroot schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 23:25:
[...]

Ga deze tablet kopen. Enige wat hij moet kunnen is sochtends een alarm af laten gaan en in domoticz een wakeup scene starten ( gekoppeld aan alarm ).
als je meer met tasker/motion detector wil doen om bv de tablet bij beweging aan te laten gaan: zorg voor genoeg geheugen.

Heb een 1 GB asus die vastloopt als ik chrome + motion detector + tasker draai. (komt vooral door geheugen gebruik chrome). Met dolphin krijg ik het wel voor elkaar. Maar het blijft dat android nogal wat geheugen nodig heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

EgMaf schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 23:45:
@Janoz: De schakelaars zelf zitten er al, en die wil ik graag houden. Maar ik zou eens kunnen kijken voor een KAKU sensor kan vinden die achter de bestaande schakelaar kan.
Een AWMT-230 of AWMT-003 dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:49
[...]

Dat kan heel eenvoudig met Morning Routine i.c.m. een Tasker task inderdaad. Gebruik ik nu 's ochtend ook zodat wanneer ik de wekker uit zet de lichten beneden aan gaan (de sleep variabele wordt op off wordt gezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ik zit te kijken om na mijn Y-cam's ook mijn Foscam camera toe te voegen aan mijn telefoon en Domoticz.
Weet iemand hier misschien wat de juiste URL is om de Foscam toe te voegen?
Het gaat om een Foscam F19821W.

Ik had een hele waslijst gevonden op de website van Foscam zelf maar alle URL's daar lijken niet te werken.
rtsp://IPADDRESS:88//videoMain
http://IPADDRESS/videostream.cgi?user=[USERNAME]&pwd=[PASSWORD]
Werken niet bij mij.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Domoticz ondersteunt alleen een (M)JPEG-stream volgens mij.
Kijk ook hier eens: https://www.ispyconnect.com/man.aspx?n=Foscam misschien kun je daar de goede URL vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdegroot
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 23:04
Da_maniaC schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:28:
Ik zit te kijken om na mijn Y-cam's ook mijn Foscam camera toe te voegen aan mijn telefoon en Domoticz.

Ik had een hele waslijst gevonden op de website van Foscam zelf maar alle URL's daar lijken niet te werken.
Werken niet bij mij.
/cgi-bin/CGIProxy.fcgi?cmd=snapPicture2&usr=user&pwd=pass

deze al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69

Werken niet bij mij.
In VLC kan je rtsp://USER:PASSWORD@IPADDRESS:PORT/videoMain gebruiken, misschien ben je daar iets mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
[...]

Wat doet je wakeupscene en hoe heb je die ingesteld?
Zit daar dan ook een wakeuplight in obv een zwave dimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22

Werken niet bij mij.
WEBCAM in frontpagE:
http://foscam.us/forum/ho...-on-hd-cameras-t4328.html
(mjpeg stream enablen voor frontpage)

http://172.16.0.43:88/cgi...&format=1&usr=xxx&pwd=xxx

ik moest dus een bepaalde stream enablen! Wel een ander type: fi9853ep

misschien dat bij jou ook helpt@!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
wmn79 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:14:
[...]

Dat kan heel eenvoudig met Morning Routine i.c.m. een Tasker task inderdaad. Gebruik ik nu 's ochtend ook zodat wanneer ik de wekker uit zet de lichten beneden aan gaan (de sleep variabele wordt op off wordt gezet).
Thanks, zodra die binnen is ga ik met morning routine aan de gang, volgens mij is dat de app die ik nodig heb.

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Thanks voor de reacties mensen. :)
bdegroot schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:37:
[...]

/cgi-bin/CGIProxy.fcgi?cmd=snapPicture2&usr=user&pwd=pass

deze al geprobeerd?
Deze deed het voor mij! (user en pass wel handmatig in moeten vullen).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Niet online
maomanna schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:59:
[...]

Wat doet je wakeupscene en hoe heb je die ingesteld?
Zit daar dan ook een wakeuplight in obv een zwave dimmer?
De wakeup scène zet de spotjes van de kledingkast aan(kaku schakelaar) en de spotjes van de trap(kaku) en zet beneden de lamp van de woonkamer(kaku) en de radio zachtjes aan ( dmv harmony hub).

Dat is allemaal ingesteld met een groep in Domiticz

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Aha dus gewoon aan aan, niet langzaam aan dimmen zoals een wakeup light(zonsopkomst). Opzich is je scene ook wel cool. Eigenlijk zou je nog motion toe moeten voegen, zodat de lampen alleen aan gaan zodra er ook beweging is in de betreffende ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Wake-up light zelf maken is ook echt niet moeilijk met een scripje. Simpel
for i to 60 do
set lamp.dim(i)
wait 10s
loop
in 10 minuten lamp op 60% natuurlijk is dit zeer generiek code maar meer hoef je in een script eigenlijk niet te doen. Voor de vera die ik destijds had was er een plugin voor, voor HomeSeer wat ik nu heb heb ik zelf script voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 08:35

iMars

Full time prutser

The-Source schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 22:34:
Wake-up light zelf maken is ook echt niet moeilijk met een scripje. Simpel
for i to 60 do
set lamp.dim(i)
wait 10s
loop
in 10 minuten lamp op 60% natuurlijk is dit zeer generiek code maar meer hoef je in een script eigenlijk niet te doen. Voor de vera die ik destijds had was er een plugin voor, voor HomeSeer wat ik nu heb heb ik zelf script voor gemaakt.
Ik heb dit met mijn ledlamp gedaan (zelfbouw) welke dmv json kan worden aangestuurd. Een bash script met 3 tellertjes (Rood Groen Blauw) welke van 0 tot 255 oplopen.

Eerst rood van 0-255, daarna groen van 0-255 en daarna blauw van 0-255. Effect, rood komt langzaam op, gaat daarna langzaam over naar oranje, naar geel. En daarna langzaam naar wit. Zonder delay duurt dit zo'n 10 sec, maar met de juiste delay gaat het geleidelijk aan in ~20 minuten ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Janoz schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:40:
[...]

Een AWMT-230 of AWMT-003 dus
Helaas, ik heb dubbele schakelaars in 1 wanddoos. Ook lijken deze batterijen nodig te hebben. Dat lijkt me niet zo handig aangezien het ingebouwd wordt, en er toch al 240V in de wanddoos is.

Ik kan nergens dubbele KAKU inbouwschakelaars vinden, dus het worden waarschijnlijk toch de Qubinos.

Andere vraag: Is er ook een deurbel(-knop), die meteen ook als bewegingsdetector dient? Dan kan de buitenlamp (zonder eigen detector) dus al aangaan voordat er iemand op de bel dukt... Lijkt me wel handig, maar ik kan er opnieuw geeneen vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryonic90
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 14:09
Dubbele schakelaar is inderdaad lastig, meestal kun je dan met die AWMT effectief maar 1 gebruiken.
Batterijen heeft ie niet nodig, wordt gewoon vanuit je 230V gevoed ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Femme schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:07:
[...]

De twee producten die jij noemt zijn schakelactoren, oftewel relais die via z-wave aangestuurd kunnen worden. Als je de input van een wandschakelaar of pulsdrukker in je domoticasysteem wil gebruiken moet je een universele sensor zoals de Fibaro FGBS001 of deze e-Domotica inbouwsensor gebruiken.
Dat moet niet, de Fibaro relais kun je ook als detector gebruiken. Dat is wat ikzelf ook doe op het moment. Er hoeft dan geen stroom doorheen te lopen.
Fire69 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 22:20:
Kan je die Fibaro's niet gebruiken zonder load aangesloten?
Yep, dat kan dus wel. En dit heeft als voordeel dat ze geen batterijen nodig hebben. (En dat heeft ook weer een voordeel dat ze dan als repeater in de mesh gebruikt kunnen worden.)

@EgMaf
Heb je ook een blauwe draad bij je schakelaar zitten? Anders zul je ze in moeten bouwen bij het punt wat geschakeld wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Balachmar op 09-01-2016 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Balachmar schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 14:03:

Yep, dat kan dus wel. En dit heeft als voordeel dat ze geen batterijen nodig hebben. (En dat heeft ook weer een voordeel dat ze dan als repeater in de mesh gebruikt kunnen worden.)
Maar lijkt mij dat je dan wel een fase en nul heb aangesloten. Want met alleen een fase heb je nooit een stroomkring en kan deze ook geen verbruik afnemen. Misschien wel een aardig detail om te vermelden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

EgMaf schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 01:54:
[...]

Helaas, ik heb dubbele schakelaars in 1 wanddoos. Ook lijken deze batterijen nodig te hebben. Dat lijkt me niet zo handig aangezien het ingebouwd wordt, en er toch al 240V in de wanddoos is.

Ik kan nergens dubbele KAKU inbouwschakelaars vinden, dus het worden waarschijnlijk toch de Qubinos.

Andere vraag: Is er ook een deurbel(-knop), die meteen ook als bewegingsdetector dient? Dan kan de buitenlamp (zonder eigen detector) dus al aangaan voordat er iemand op de bel dukt... Lijkt me wel handig, maar ik kan er opnieuw geeneen vinden...
beide zijn ook dubbel, daarnaast heb ik 2 aangegeven. De ene werkt inderdaad op baterijen, maar de andere is gewoon op 240v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 12:13
*knip*, dit kun je prima zelf vinden met de zoekfunctie

[ Voor 94% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2016 20:48 ]

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou vandaag weer eens lekker aan de knutsel geweest. Had namelijk nog een ETH008 module 'over' en die moest natuurlijk een bestemming krijgen. Daarnaast was me 120leds/meter strip ook binnen dus werd tijd om verlichting daar even te upgraden. Bestaande situatie was dubbele 30rgb led/meter strip onder de kastjes door welke via AB en domotica kon schakelen.
Nieuwe situatie 1 strip RGB voor avond verlichting en 1 strip wit licht. Wit licht is via kaku wandzender via domotica te schakelen en RGB via AB en domotica.

Om de ETH008 aan te sluiten had ik natuurlijk wel ethernet nodig. En daar is dus het meeste werk in gaan zitten om vanaf de meterkast een kabel boven de keuken kastjes te krijgen. Maar met wat demontage werk van lampen en boxen (in plafond) heb ik gelijk maar een dubbele UTP kabel gelegd :)

Moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met de hoeveelheid licht welke ik nu heb. Oude situatie gaf wit niet goed weer en miste teveel in het rode segment. En hierdoor leek alles behoorlijk blauw/ onnatuurlijk, maar nu is rood weer rood :P

[ Voor 16% gewijzigd door The-Source op 09-01-2016 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Balachmar schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 14:03:

[...]

.
Vandaag kunnen testen met een Fibaro die net is toegekomen, werkt goed met een Hue samen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
RobbShop heeft de oude (niet-plus) Qubino enkele inbouwschakelaar in de aanbieding.. Dus bent daar toch maar voor gegaan...

Voor de deurbelknop met bewegingsdetectie ben ik toch maar voor een nieuwe buitenlamp met ingebouwde sensor gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
En ook vanmiddag even aan het knutselen geweest.
De RGB led strip kon ik al via losse app bedienen maar heb nu ook even een opzettje gemaakt om deze vanuit HStouch te bedienen.
RGB led test
Het aantikken van de kleuren balk zorgt ervoor dat deze gelijk naar de kleur toe springt. Brightness spreekt voor zich lijkt mij.
Alle modus functies moet ik eerst nog uittesten. De tekstjes onderin het scherm zijn wel functioneel maar gaan uit eindelijk op invisible ;)

Ik maak gebruik van een milight controller (v1 maar werkt ook met v2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 15:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Na advies in dit topic heb ik 3 Qubino zwave plus flush 1 relay switches aangeschaft met een Aeotec z-stick gen5. De Domoticz software had ik als package al eerder op mijn Synology NAS gezet en op de iPhone de Pilot-app gezet. Vandaag tijd gehad om de eerste lamp te voorzien van een switch. Geheel instellen was even puzzelen maar inmiddels heb ik de boel draaiende. Meteen getest ook, we hadden een feestje dus uit huis via de telefoon de lamp aangeschakeld toen het donker begon te worden. Omdat Qubino in de switch een verbruiksmeter heeft gebouwd kon ik ook op afstand controleren of de lamp echt aan was. Nu tijd vinden om de twee overige schakelaars in te bouwen.

Is er iemand hier die Domoticz ook op zijn NAS heeft staan? Waar zijn de bestanden opgeslagen, ik kan ze nu nergens terugvinden?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

The-Source schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 14:42:
[...]

Maar lijkt mij dat je dan wel een fase en nul heb aangesloten. Want met alleen een fase heb je nooit een stroomkring en kan deze ook geen verbruik afnemen. Misschien wel een aardig detail om te vermelden...
Dat klopt, maar ik heb eerder in dit topic al wel gemeld dat je hem wellicht bij het geschakelde punt moet inbouwen. Ikzelf heb hem ook bij het lichtpunt in moeten bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb afgelopen weekend ook weer goede vooruitgang gemaakt aan mijn systeem. De lang gekoesterde wens om de bediening van mijn home cinema systeem te automatiseren is gerealiseerd.

Ik heb de apparatuur zoals av-receiver e.d. in de kelder staan. De kelder bevindt zich onder de lounge waar we film kijken. Dat ziet er zo uit:

Lounge

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000594122.jpeg

Van daaruit via infrarood dingen bedienen kan niet wegens het ontbreken van een zichtlijn. Om het volume te wijzigen moest ik opstaan, de kelder in lopen, aan een knop draaien en hopen dat dit het gewenste effect had. Dat is natuurlijk knudde. Veel mooier is het bedienen van de apparatuur via je de app van je domoticaserver (IP-Symcon in mijn geval).

Ik heb destijds (4 - 5 jaar geleden bij de renovatie van mijn huis) onvoldoende aandacht besteed aan het ontwerp van de elektrische installatie waardoor de installateur maar gewoon wat is gaan doen ipv dat alles in stervorm is aangelegd. Gelukkig heb ik wel een dikke pvc-buizen van de meterkast naar de kelder en de technische ruimte en van de kelder naar de schakelruimte (een ruimte van zo'n 1,20m hoog boven de bedsteden in mijn boerderij waar alle centrale componenten van mijn domoticasysteem zijn gemonteerd). Dit in combinatie met een overdaad een buizen voor verlichting en bewegingsmelders zorgt ervoor dat ik toch bijna overal bedraad kan komen.

Om de apparatuur te kunnen schakelen gebruik ik op verschillende plaatsen in huis handige Fibox wandbehuizingen met een formaat van 240 x 191 x 107 mm waar een 20cm lange din-rail in kan. Qua formaat zijn ze ideaal voor het monteren van relais en het doorverbinden van kabels op rijgklemmen en met een prijs van € 16,50 zijn ze ook niet erg duur (somehow worden dit soort kastjes snel erg duur naarmate ze groter worden). Ik gebruik ze onder andere naast de vloerverwarmingsverdelers voor het schakelen van de vloerverwarmingsventielen en om de buitenverlichting te schakelen en pir-sensoren door te verbinden.

Relaiskastje in kelder

In dit geval heb ik er een 10A current transformer met 4-20mA output, drie relais, 12VDC stroomverdeling en een rijgklem om de output van een radarsensor op door te verbinden. De voeding komt van mijn centrale 12VDC power supply en is nodig om de current transformer, radarsensor en de infrarood interface van stroom te voorzien. De relais worden bekrachtigd door de 24V outputs van de digitale outputmodules van mijn plc. Hier zitten ook een aantal inputmodules voor 4-20mA op waar de current transformer op is aangesloten. De radarsensor wil ik later inbouwen in de centerspeaker. Het mooie van radar is dat je ze goed onzichtbaar kunt wegwerken (geluid kan immers bepaalde materialen prima doordringen) en een zeer hoge gevoeligheid heeft, wat ideaal is om aanwezigheid te detecteren als er film wordt gekeken en er dus bijna geen beweging is.

Voor het bedienen van de apparatuur gebruik ik een infrarood ethernet interface van IR Trans. De interfaces van IR Trans worden standaard ondersteund door IP-Symcon. Harman Kardon zat helaas niet in de infrarooddatabase op het ding maar inleren is simpel en kan via de webinterface van het apparaat, zodat je geen software hoeft te installeren. Koppelen aan IP-Symcon is een kwestie van het ip-adres en de poort van het apparaat opgeven. Daarna worden de ingeleerde afstandsbedieningen en commando's opgehaald en kun je deze aansturen vanuit je scripts. Met een simpel scriptje schakel ik nu het benodigde relais waarna de av-receiver op standby gaat. Een seconde later stuur ik een power on via infrarood en stel ik de gewenste input in. Volume instellen gaat via de app.

Afbeeldingslocatie: http://www.irtrans.de/images.prod/lan-320.jpg

Ik had de besturing ook kunnen oplossen via de com-poort van de av-receiver (of ethernet bij nieuwere av-receivers) maar dit werkt prima en ik kan er ook meteen andere apparaten mee bedienen.

De current transformer heb ik voor 25 euro van Ali Express gehaald. Ze reageren direct (in tegenstelling tot stroommeting via z-wave) en hebben in combinatie met de gekozen inputmodule een 12-bits resolutie op een bereik van 10A (20A en hoger is ook mogelijk). Ik lees de waarde elke vijf seconde op de plc uit via modbus en vertaal ze via een scriptje naar vermogen.

Current transformer

Analoge inputmodules voor Wago zijn nieuw erg prijzig (de 750-466 die ik gebruik kost 250 en heeft maar twee inputs). Op eBay kun je soms aantrekkelijke aanbiedingen vinden. Zo haalde ik vier stuks voor 60 euro in een veiling waar niemand anders op bood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
breinonline schreef op zondag 10 januari 2016 @ 20:17:
[...]
Is er iemand hier die Domoticz ook op zijn NAS heeft staan? Waar zijn de bestanden opgeslagen, ik kan ze nu nergens terugvinden?
Volgens mij ergens in /volume1/@appstore/domoticz/
Femme schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:00:
Ik heb afgelopen weekend ook weer goede vooruitgang gemaakt aan mijn systeem. De lang gekoesterde wens om de bediening van mijn home cinema systeem te automatiseren is gerealiseerd.
[...]
Ik lees je posts altijd vol bewondering, erg gaaf. Het is jammer dat er maar zo weinig animo voor is (ik ken je PLC topic ook, die lees ik ook vaak). Een bedraad systeem is toch wel het meest betrouwbaar. Je moet er echter bij de bouw van de woning al rekening mee houden (met flinke meerkosten als resultaat), waardoor het een achtergebleven methode is. Maar in jouw situatie is het uitbreiden erg makkelijk en valt het qua kosten ook goed te doen als je nieuwe nodes o.i.d. wilt toevoegen.

Keep posting, erg interessant :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Ik heb de apparatuur zoals av-receiver e.d. in de kelder staan. De kelder bevindt zich onder de lounge waar we film kijken. Dat ziet er zo uit:
Volgens mij missen we hier een plaatje. En dat maakt me alleen nog maar nieuwsgieriger!!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

EgMaf schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:25:
[...]

Volgens mij missen we hier een plaatje. En dat maakt me alleen nog maar nieuwsgieriger!!! :)
Die was ik inderdaad vergeten :) . Plaatje is nu toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

*** knip ***
Mooi verhaal met coole foto's...
*** knip ***
Erg gaaf huis trouwens Femme! Wat een thuisbioscoop heb jij!
Valt me wel tegen dat je dat eerst nog handmatig deed hoor. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Balachmar schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:53:
[...]

Erg gaaf huis trouwens Femme! Wat een thuisbioscoop heb jij!
Valt me wel tegen dat je dat eerst nog handmatig deed hoor. :+
Is een kwestie van tijd hè. Langzaamaan begint mijn systeem steeds meer vorm te krijgen.

De projector staat nu overigens op een tafeltje en moet nog een definitieve plek krijgen in een inbouwkast die nog gemaakt moet worden. Hij zal dan onzichtbaar zijn en door een gat van zo'n 125mm in de muur projecteren.

Voor het contrast is het niet optimaal om in een ruimte met witte muren te projecteren in verband de weerkaatsing van licht. Verder is projectoren op een gladde witte muur overigens prima te doen. Op deze manier hebben we een leefruimte waar je overdag weinig ziet van home cinema toestanden behalve de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• compjoep
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-08 13:33
Ben sinds kort aan de slag met een Fibaro Home centre lite en een aantal sensors van Fibaro. Nu heb ik 1 wall plug, die ik op vaste tijden wil schakelen, echter die simpele actie wil niet lukken.
Kan wel dingen schakelen als een andere sensor iets ziet (b.v. beweging) maar dat wil ik niet voor deze toepassing. Wie helpt me op weg. Ik heb al diverse scene gemaakt en gekoppeld aan deze wall plug, echter zonder resultaat. Handmatig schakelen via de web interface werkt wel.
Gr, Hans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:58

Kraz

Saving the world

compjoep schreef op maandag 11 januari 2016 @ 21:33:
Ben sinds kort aan de slag met een Fibaro Home centre lite en een aantal sensors van Fibaro. Nu heb ik 1 wall plug, die ik op vaste tijden wil schakelen, echter die simpele actie wil niet lukken.
Kan wel dingen schakelen als een andere sensor iets ziet (b.v. beweging) maar dat wil ik niet voor deze toepassing. Wie helpt me op weg. Ik heb al diverse scene gemaakt en gekoppeld aan deze wall plug, echter zonder resultaat. Handmatig schakelen via de web interface werkt wel.
Gr, Hans
Ik heb geen ervaring met Home Center Lite van Fibaro, maar volgens mij ben je op zoek naar een Timer -functie?

Eerste google resultaat leverde dit op;
http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-62

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

[...]
Voor het bedienen van de apparatuur gebruik ik een infrarood ethernet interface van IR Trans. De interfaces van IR Trans worden standaard ondersteund door IP-Symcon. Harman Kardon zat helaas niet in de infrarooddatabase op het ding maar inleren is simpel en kan via de webinterface van het apparaat, zodat je geen software hoeft te installeren. Koppelen aan IP-Symcon is een kwestie van het ip-adres en de poort van het apparaat opgeven. Daarna worden de ingeleerde afstandsbedieningen en commando's opgehaald en kun je deze aansturen vanuit je scripts. Met een simpel scriptje schakel ik nu het benodigde relais waarna de av-receiver op standby gaat. Een seconde later stuur ik een power on via infrarood en stel ik de gewenste input in. Volume instellen gaat via de app.

[afbeelding]

Ik had de besturing ook kunnen oplossen via de com-poort van de av-receiver (of ethernet bij nieuwere av-receivers) maar dit werkt prima en ik kan er ook meteen andere apparaten mee bedienen.

[...]
Voor het aansturen van je apparatuur had je ook (gewoon) een Harmony Hub kunnen halen. Deze is ook heel goed te koppelen aan domotica systemen, heeft apps voor ios en android, maar ook gewoon een ouderwetse afstandsbediening die via RF werkt. Ook kun je sowieso 2 ir blasters aansluiten op de hub voor de gevallen dat je apparatuur moet bedienen die geen zichtlijn heeft tot de hub.

[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2016 09:55 . Reden: Quote ingekort, doe eens selectief quoten :D ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Ik ben weer iets verder met het uitzoeken van een eventuele Loxone installatie, echter loop ik nog tegen enkel vragen aan:

Kunnen er op één DMX extensie meerder dimmers worden aangesloten?

Daarnaast heb ik op een Tsjechische site een interessante vervanging voor de vrij dure loxone extensie gevonden een zogenaamde Railduno.

Deze heeft de volgende eigenschappen:
24x digital inputs - 24V DC
•8x relay outputs - max 5A at 230V AC
•3x analog inputs - 0 - 10V - 1024 bits
•4x PWM outputs - 2A / channel, max 24V DC
•1-wire bus - up to 5 pcs of DS18B20 temperature sensors
•RS485 - Modbus RTU protocol
•USB - PC debugging and program loading
•Ethernet - connection to LAN network - optional function - Modbus TCP protocol
•LED status
•reset pushbutton
•DIP switch - RS485 address (4bits = up to 16 Modbus slaves

Deze kun je via een RS485 extensie aansluiten op de Loxone wat neer komt op een totaal prijs (railduno+RS485) van +- 260 euro. Dit klinkt allemaal iets te mooi om waar te zijn, waar zit het adertje onder het gras :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Sjembecks schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 11:20:
[...]

Ik ben weer iets verder met het uitzoeken van een eventuele Loxone installatie, echter loop ik nog tegen enkel vragen aan:

Kunnen er op één DMX extensie meerder dimmers worden aangesloten?
Dmx is een seriële bus waar je maximaal 32 apparaten in daisy-chain (lijntopologie) op kunt aansluiten. De maximale kabellengte is zo'n 400 meter. Het protocol ondersteunt 512 kanalen met een resolutie van 8-bit. Je kunt dmx-splitters inzetten als je meer apparaten wil aansluiten of apparaten in stervorm wil aansluiten.

Het is dus best wel flexibel :) . Het protocol is unidirectioneel maar de waarden van de kanalen worden continu herhaald met een framerate van zo'n 40fps. Kan een frame een keer niet goed geïnterpreteerd worden dan is dat geen ramp. Als de bus betrouwbaar werkt doet je verlichting wat ervan gevraagd wordt.

De Railduno is zo te zien gebaseerd op een Arduino. Hij is niet duur. Je moet bij dat soort apparaten afwachten of ze betrouwbaar zijn maar het zou prima kunnen werken.
Janoz schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:53:
[...]

Voor het aansturen van je apparatuur had je ook (gewoon) een Harmony Hub kunnen halen. Deze is ook heel goed te koppelen aan domotica systemen, heeft apps voor ios en android, maar ook gewoon een ouderwetse afstandsbediening die via RF werkt. Ook kun je sowieso 2 ir blasters aansluiten op de hub voor de gevallen dat je apparatuur moet bedienen die geen zichtlijn heeft tot de hub.
De had ook gekund. Ik zie dat er ook wel scripts zijn om de Harmony Hub te integreren in IP-Symcon. De ethernet interface van IR Trans is behoorlijk prijzig. Einbinden in IP-Symcon is wel super simpel. Ik kan er overigens ook extra IR-ogen op bevestigen en hij heeft een ethernet-poort wat in een kelder met betonwapening beter werkt dan wifi.

[ Voor 27% gewijzigd door Femme op 12-01-2016 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik vind voornamelijk het gegeven dat ik nog steeds een ouderwetse afstandsbediening (lijk te) heb(ben) erg prettig. Ook handig voor de WAF en de oppas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Janoz schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 11:49:
Ik vind voornamelijk het gegeven dat ik nog steeds een ouderwetse afstandsbediening (lijk te) heb(ben) erg prettig. Ook handig voor de WAF en de oppas.
Ik wil juist geen losse afstandsbediening meer :) .

Ik moet wel zeggen dat we eigenlijk alleen maar films en series kijken via de Apple TV. Heel veel handelingen verrichten we niet via de afstandsbediening. De tv gaat maar een paar keer per maand aan.
Pagina: 1 ... 55 ... 76 Laatste