Domotica. Ervaringen en vragen.

Pagina: 1 ... 56 ... 76 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-04 10:23
Wat is de meest handige manier om mijn bestaande wandschakelaars om te bouwen tot draadloze (z-wave?) varianten?

Op dit moment heb ik mijn wandschakelaars allemaal door verbonden waardoor mijn lampen in principe altijd aanstaan. Dit is natuurlijk niet het geval omdat ik deze heb verwisseld met Hue lampen die ik bedien met de app. Nu wil ik deze lampen ook weer met de schakelaar gaan bedienen. Ik kan natuurlijk Hue dimmers / taps kopen maar ik wil juist mijn bestaande schakelmateriaal blijven gebruiken of eventueel vervangen voor impulsdrukker.

Hier achter zou ik dan denk ik z-wave zenders willen welke ik dan mijn lampen laat schakelen via Domoticz of een ander domotica systeem. Deze zenders zouden dan dus op batterijen moeten werken.

Iets als onderstaande komt in de buurt, maar waarom moet deze op 12V worden aangesloten?

http://www.robbshop.nl/fi...M_mjMKXpMoCFWXkwgodf_EH3Q

[ Voor 11% gewijzigd door Black-Xjuh op 12-01-2016 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Eenzelfde vraag stelde EgMaf vorige week: EgMaf in "Domotica. Ervaringen en vragen."

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Bedankt dit heeft mij iets verder geholpen. De binaire sensor had ik zelf ook al gezien maar valt af door de 12V eis. De andere e-Domatica sensor is het ook net niet omdat ik de blauwe draad mis en die dan dus nog zou moeten trekken bij al mijn schakelaars..

Wat in de buurt komt is de AWMT-003 van KAKU. Daar is dan weer het nadeel van dat het niet Z-Wave is..

Eigenlijk zoek ik dus een AWMT-003 op een CR2032 die gebruik maakt van Z-Wave. Voordeel van de e-Domatica is dat wanneer dan de blauwe draad getrokken is deze zender ook continu dienst doet als repeater voor je Z-Wave netwerk. De blauwe draden trekken is dan misschien toch het overwegen waard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:28
Black-Xjuh schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:36:
Bedankt dit heeft mij iets verder geholpen. De binaire sensor had ik zelf ook al gezien maar valt af door de 12V eis. De andere e-Domatica sensor is het ook net niet omdat ik de blauwe draad mis en die dan dus nog zou moeten trekken bij al mijn schakelaars..

Wat in de buurt komt is de AWMT-003 van KAKU. Daar is dan weer het nadeel van dat het niet Z-Wave is..

Eigenlijk zoek ik dus een AWMT-003 op een CR2032 die gebruik maakt van Z-Wave. Voordeel van de e-Domatica is dat wanneer dan de blauwe draad getrokken is deze zender ook continu dienst doet als repeater voor je Z-Wave netwerk. De blauwe draden trekken is dan misschien toch het overwegen waard..
Dan kan je voor 10€ meer beter een Fibaro 2x Relay nemen? Die werkt volgens mij trouwens zonder blauwe draad en je hebt 2 schakelaars..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Het is een tientje duurder, zo'n Fibaro Dimmer, maar dan heb je dus wel 2 inputs voor pulsdrukkers en de mogelijkheid om onderscheid te maken tussen 1x, 2x en 3x klik, dus 6 'scenes' om te triggeren met 2 knoppen.

edit: lol! Twee zielen, een gedachte :)
Ik zou dan voor dimmer gaan, want die maakt geen tikkend geluid bij het schakelen.

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-01-2016 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Inderdaad, de relays klikken wel, zelfs als er fysiek geen load op aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Probleem daarvan is dat deze niet is te combineren met mijn huidige schakelmateriaal. Er is wel een uitvoering voor de BJ Duro serie waar ik dan iets mee zou kunnen als ik mijn meervoudige ramen daarmee vervang. Maar dit lijkt mij dan nog wel iets. Ook prijstechnisch vergeleken met onderstaande alternatieven.
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:52:
Het is een tientje duurder, zo'n Fibaro Dimmer, maar dan heb je dus wel 2 inputs voor pulsdrukkers en de mogelijkheid om onderscheid te maken tussen 1x, 2x en 3x klik, dus 6 'scenes' om te triggeren met 2 knoppen.

edit: lol! Twee zielen, een gedachte :)
Ik zou dan voor dimmer gaan, want die maakt geen tikkend geluid bij het schakelen.
Als ik de handleiding bekijk denk ik dat je deze bedoeld?

http://www.robbshop.nl/fibaro-dimmer-2-module-250w

Ik ben wel bang dat deze niet werkt als ik de schakeldraad van de lamp niet aansluit (deze wordt denk ik gebruikt als nul)? Dat zou betekenen dat ik mijn hue lamen ga dimmen wat mij ook weer niet de bedoeling lijkt?

[ Voor 44% gewijzigd door Black-Xjuh op 12-01-2016 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
Hier de productpagina van zwaveme zelf : https://z-wave.me/index.php?id=30

Er schijnt een versie 2 aan te komen compatibel met wat meer schakelmateriaal.

Welk schakelmateriaal heb je nu dan ?

De route via Eltako en de Hue tap is geen optie of de Hue dimmer switch met opzetstuk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Black-Xjuh schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:11:
[...]

Als ik de handleiding bekijk denk ik dat je deze bedoeld?

http://www.robbshop.nl/fibaro-dimmer-2-module-250w

Ik ben wel bang dat deze niet werkt als ik de schakeldraad van de lamp niet aansluit (deze wordt denk ik gebruikt als nul)? Dat zou betekenen dat ik mijn hue lamen ga dimmen wat mij ook weer niet de bedoeling lijkt?
Ja, of de eerste generatie Dimmer.
Hij heeft idd wel een nul nodig om te werken, daar ontkom je denk ik niet aan in jouw scenario, de module heeft immers een stabiele voeding nodig.
Een Hue dimmen moet je niet doen idd, dat werkt niet.
En S1 van de module zal volgens mij altijd iets doen met de output, dus de lamp gebruiken in de stroomkring voor de module werkt dan niet als je S1 wilt gebruiken.
Als je aan 1 schakelaar genoeg hebt dan wel. Dan sluit je alleen S2 aan op de schakelaar en moet je zorgen dat de lamp altijd op 100% aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
arjanw848 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:41:
Hier de productpagina van zwaveme zelf : https://z-wave.me/index.php?id=30

Er schijnt een versie 2 aan te komen compatibel met wat meer schakelmateriaal.

Welk schakelmateriaal heb je nu dan ?

De route via Eltako en de Hue tap is geen optie of de Hue dimmer switch met opzetstuk ?
Dit had ik inderdaad gevonden, heb nu Peha maar niet de serie die zij gaan ondersteunen. Op zich geen probleem, kan natuurlijk ook een deel vervangen met BJ. Weet niet of iemand daar ervaring mee heeft maar heb ik het juist dat ik onderstaande kan combineren met de BJ Duro serie?

http://www.domotica-shop....s-wandzender-p-16720.html met
http://www.domotica-shop....e-schakelwip-p-16776.html of
http://www.domotica-shop....-schakelwip--p-16747.html

De Tap met Eltako combinatie heb ik al en ik heb zelfs een hue dimmer omgebouwd en in mijn huidige schakelmateriaal gebouwd. Op zich werkt dit maar de dimmer ombouwen is sowieso veel werk en het is lastig deze uit te lezen met andere domotica systemen. De bridge pusht bij een actie geen bericht eruit en ik kan ook niet direct het hue signaal opvangen. Met een Z-Wave schakelaar komt dit bericht wel direct bij mijn domotica controller die de bridge dan direct kan aansturen en eventueel kan ik andere acties ondernemen.
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 15:23:
[...]

Ja, of de eerste generatie Dimmer.
Hij heeft idd wel een nul nodig om te werken, daar ontkom je denk ik niet aan in jouw scenario, de module heeft immers een stabiele voeding nodig.
Een Hue dimmen moet je niet doen idd, dat werkt niet.
En S1 van de module zal volgens mij altijd iets doen met de output, dus de lamp gebruiken in de stroomkring voor de module werkt dan niet als je S1 wilt gebruiken.
Als je aan 1 schakelaar genoeg hebt dan wel. Dan sluit je alleen S2 aan op de schakelaar en moet je zorgen dat de lamp altijd op 100% aan staat.
Ik ben verder onbekend met het systeem maar ik denk inderdaad dat het daar dan mis gaat zoals jij ook al zegt, met schakelaar 1 gaat er waarschijnlijk altijd iets met de output gebeuren waardoor ik mijn hue ongewenst dim, of bij een schakelaar uitzet. Dit is denk ik alleen een probleem als ik geen nul draad wil trekken. Wanneer ik dit wel doe laat ik de output ongebruikt en gebruik ik enkel L, S1, S2, Sx en N. Nadeel blijft dan de nul draad. Ik neem aan dat ik voor de dimmer een impulsdrukker nodig hebt of werkt die ook met mijn normale (huidige) schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
Ik neem aan dat PEHA ook universele basiselementen heeft, dan zou een schakelwip uit de Badora serie ook moeten passen op jouw basiselementen toch ? En dus andersom. Zo te zien mits het voldoet aan System 55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Ik heb Peha standaard.. Dit is met een tussenraam en combineert volgens mij nergens mee..

Wel is het door gecombineerde schakelaars met stopcontacten in een raam makkelijker de nul draad te trekken en in onderstaande thread staat veel nuttige informatie met betrekking tot dit principe. De nul draad hoeft volgens mij niet eens als je de LED lampen dummy er tussen hangt.

https://forum.athom.com/discussion/44/fibaro-support

[ Voor 6% gewijzigd door Black-Xjuh op 12-01-2016 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
Een optie naast z-wave zou natuurlijk ook nog het gebruik van de originele Eltako Enocean kunnen zijn in combinatie met een TCM-120 USB stick aangesloten op Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black-Xjuh
Probleem met Eltako is ook dat dit niet in mijn standaard schakelmateriaal past. Wat voor nu de beste optie lijkt zijn dan toch de Fibaro dimmers zonder load gebruiken. Volgens mijn eerder genoemde link op het Athom forum zou je met het vervangen van de lamp door de dimmer dummy niet eens een nul draad hoeven trekken. Tevens heb ik gelezen dat hij ook met mijn normale schakelaar werkt, bij gebrek aan functionaliteit kan ik deze later alsnog vervangen voor een pulsdrukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer Dean
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 21:58
Binnenkort komt m'n MOVE (kickstarter project voor automatiseren van (rol)gordijnen), dus dit lijkt me goed moment om te beginnen met wat domotica. Probleem is echter dat m'n telefoon, tablets en laptop op Windows 10 (Mobile) draaien. Wat zeker gezien de telefoon de keuze beperkt. Is er iemand die domotica i.c.m. Windows 10 Mobile heeft? Ben zeker geïnteresseerd wat betreft ervaringen van onofficiële apps. Op internet weinig kunnen vinden...

Verder was ik benieuwd of er al iemand Smartthings gebruikt? Tot nu toe alleen in US en UK, maar zou begin 2016 in Europa uitgerold worden. Klinkt voornamelijk interessant vanwege de Zigbee én Z-Wave integratie ☺ !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elekit
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-09 19:05
Fibaro heeft een officiële Windows Phone app, voor windows 8 en 10

https://www.microsoft.com...home-control/9nblggh0jkqc

Ook Domoticz kan via WP bediend worden.

Als je daar voor jezelf echt aan "vast" zit, zijn er zeker mogelijkheden, maar het is zeker wat meer beperkt dan aansturen via iOS of Android.

[edit]

Ik lees dat er ook mogelijkheden zijn om Androis apps op een WP te installeren, wellicht bied dat uitkomst?

http://wmpoweruser.com/ho...pps-on-windows-10-mobile/

[ Voor 23% gewijzigd door Elekit op 13-01-2016 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArJanE
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-08 14:14
Vanavond Domoticz op m'n Synology geinstalleerd, werkt allemaal naar behoren. Enkel nu ik een timer functie wil aanmaken voor een Philips Hue lamp krijg ik de volgende melding. (Domoticz verzie 2.4169)
Iemand enig idee hoe ik dit opgelost krijg?

2016-01-13 21:16:38.078 Error: SQL Query("SELECT ID, Active, [Date], Time, Type, Cmd, Level, Hue, Days, UseRandomness, MDay, Month, Occurence FROM Timers WHERE (DeviceRowID==2) AND (TimerPlan==0) ORDER BY ID") : no such column: MDay

[ Voor 5% gewijzigd door ArJanE op 13-01-2016 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:50
ArJanE schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:18:
Vanavond Domoticz op m'n Synology geinstalleerd, werkt allemaal naar behoren. Enkel nu ik een timer functie wil aanmaken voor een Philips Hue lamp krijg ik de volgende melding. (Domoticz verzie 2.4169)
Iemand enig idee hoe ik dit opgelost krijg?

2016-01-13 21:16:38.078 Error: SQL Query("SELECT ID, Active, [Date], Time, Type, Cmd, Level, Hue, Days, UseRandomness, MDay, Month, Occurence FROM Timers WHERE (DeviceRowID==2) AND (TimerPlan==0) ORDER BY ID") : no such column: MDay
Die vraag kun je beter in het domotics topic plaatsen ;) Domoticz - open source domotica systeem - deel 2

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:45

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik twijfel tussen dit topic en die van Domoticz omdat het een hard- en software (domoticz) is: ik heb nu 3 Qunbino flush 1 relays (zwave+) op de benedenverdieping gemonteerd. Alles lijkt te werken, hoewel een van de schakelaars soms lijkt te blijven hangen. Ik moet de boel nog eens resetten/opnieuw inleren om te kijken of het dan beter gaat.

Als ik één schakelaar toevoeg, dan krijg ik meteen 10 of 11 devices in Domoticz te zien:
Domoticz Qubino flush 1 relay
Wat is nu wat?
28 is de schakelaar, 35 t/m 38 zijn verbruiksmeters. Er werken er echter maar 2 van de vier en die twee geven een verschillende waarde aan. 27 is dan een kWh meter, zeg maar cumulatief verbruik. Is er iemand die weet wat de rest is en waar de verschillen in de verbruiksmeters in zitten? De handleiding vermeld hier niets over.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!
http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=50&t=10978
Grappig idee (printplaatje uit een pricewatch: e-Domotica Lamphouder voor E27 fitting gebruiken in een buitenlamp-armatuur).

Printje ziet er vrij compact uit, wellicht zou je het ook in een stekkerdoosje kunnen bouwen, Z-Wave plug for cheap :D

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 15-01-2016 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Advies gevraagd voor de Qubino flush shutter. Heb hem zojuist gekoppeld aan mijn Berker draaischakelaar http://www.voltus.de/scha...chparam=Berker%20Jalousie en de shutter reageert prima via de vera.

Alleen....probleem is dat nu de schakelaar zelf niet meer reageert. Ik wil nog wel eens de manuals verkeerd interpreteren, maar dit keer ben ik echt overtuigd dat ik het goed heb aangesloten. De manual laat nl weinig "room for error" over en is duidelijker dan bijvoorbeeld de Fibaro manuals.

Heb het als volgt aangesloten:
Live en Neutral van de Qubino komen rechtstreeks uit de Berker schakelaar.
De twee draden die normaal gesproken vanuit de schakelaar naar de motor gingen heb ik nu in Q1 en Q2 gestopt. Vervolgens heb ik twee nieuwe kabeltjes tussen I1 en I2 en resp. de oorspronkelijke op en neer knop van de Berker schakelaar geplaatst.

Er zijn dus geen directe kabels meer van de Berker schakelaar naar de motor.

Wat doe ik fout? Of kan mijn Berker draaischakelaar niet omgaan met de Qubino?

Ik neig ernaar om de kabels van de motor te splitsen naar zowel de Q1 en Q2 van de module, als de op en neer van de Berker draaischakelaar. Ik ben echter bang dat ik zo iets doorlus of zo en kortsluiting veroorzaak en zowel de Qubino als de draaischakelaar kan weggooien.

Iemand?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Na vorige week de RGB strip onderhanden te hebben genomen vond ik het van het weekend nodig om audio/ video wat aandacht te geven.
Nu eerst maar eens alle ingeprogrammeerde radio zenders (maar 34 presets) even in naar een listbox gezet en bij aanklikken hiervan gaat de radio gelijk naar de gewenst zender.
Dit truukje later nog even voor mij TV inbouwen en dan kan straks echt bijna alles via telefoon/ tablet geregeld worden. Koffiezet apparaat staat wel op het gewenst lijstje maar denk dat ik daar nog een klein jaar geduld voor moet hebben voordat deze er is :P (kickstarter project)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 12:13
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik thuis bezig met een kleinschalig projectje qua domotica.
Op dit moment nogal newbie op het gebied van Domotica, maar heb al wel een beetje ervaring met de 433mhz frequenzy samen met mijn RFXCom433E device

Het volgende heb ik op internet uitgezocht.
Daarbij weet ik nu ook dat ik naast mijn RFXCom433E ook een 868mhz controller er op kan zetten met geruimte tussenruimte tussen beide controllers

Reden voor de 868mhz controller is zodat ik ons weerstation kan uitlezen en (hopelijk) in Domoticz kan verwerken

Qua hardware kom ik neer op de RazBerry of de Gen5 USB van AEON

RazBerry:
+ Compatible op de Raspberry Pi 2B
+ Compatible met Domoticz
+ Mooi weg te werken in de case

- Slecht bereik
- (volgens internet) slechte community/support
- (volgens internet) schijnt meer devices te ondersteunen

Aeon Gen5 USB:
+ Plug en Play, voor meerdere platformen
+ Ideaal qua plaatsing t.o.v RazBerry

- (volgens internet) Onstabiel
- (volgens internet) Beperkt bereik i.v.m interne antenne, en deze is ook niet te vervangen/aanpasbaar

Op internet spreekt iedereen elkaar tegen wat betreft de RazBerry en de Gen5 USB, wat het voor mij wat lastiger maakt om de keuze te maken tussen deze twee.
Iemand enige ervaring wat betreft beide devices? Of eventueel nog andere suggesties qua hardware op de 868mhz frequenty

Groetjes Justin

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:34

tozzke

aka tozzert

Wel opletten met die frequenties. Ja... die Aeon Gen5 USB stick werkt op 868MHz MAAR op Z-wave. Daar kun je niet zomaar elk 868MHz pratend device mee koppelen, alleen Z-wave devices. Dat zelfde geldt voor de RazBerry.
Dus alleen als jouw weerstation Z-wave is, zal dit werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
tozzke schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 23:25:
Wel opletten met die frequenties. Ja... die Aeon Gen5 USB stick werkt op 868MHz MAAR op Z-wave. Daar kun je niet zomaar elk 868MHz pratend device mee koppelen, alleen Z-wave devices. Dat zelfde geldt voor de RazBerry.
Wat betreft het weerstation, dat ga ik even uitzoeken! Ik dacht dat 868mhz Z-wave was, maar dan weet ik dat nu ook.

Enige suggestie qua aankopen? Ik twijfel tussen de twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke

tozzke

aka tozzert

Wat ik begrijp, prijst men de Z-wave stick van Aeon vanwege het feit dat je die uit je PC/Raspberry/NAS kunt trekken en mee kunt nemen om devices te in/excluden en dat hij device onafhankelijk is. Stap je dus over van een Pi naar PC of NAS, dan kan dit gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
JustinoFTW schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 21:59:
Aeon Gen5 USB:
+ Plug en Play, voor meerdere platformen
+ Ideaal qua plaatsing t.o.v RazBerry

- (volgens internet) Onstabiel
- (volgens internet) Beperkt bereik i.v.m interne antenne, en deze is ook niet te vervangen/aanpasbaar

Op internet spreekt iedereen elkaar tegen wat betreft de RazBerry en de Gen5 USB, wat het voor mij wat lastiger maakt om de keuze te maken tussen deze twee.
Het belangrijkste verschil is in mijn optiek dat zo'n Aeon stick in elke PC kan, de Razberry is alleen voor je Raspberry PI. Daarnaast heeft het een batterijtje waardoor je er mee rond kan lopen om nodes te koppelen, hierdoor maakt beperkt bereik weinig uit. Operationeel bereik is met z-wave ook niet zo interessant aangezien nodes het signaal zelf ook doorgeven, mits bedraad op stroom aangesloten.
tozzke schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 23:25:
Verwar frequenties niet met protocol. De frequentie is 868 MHz, het protocol is z-wave of wat anders. Waarschijnlijk wat anders, zoals IT+ of hoe ze dat ook noemen. Het zal waarschijnlijk gaan om zoiets of iets wat er op lijkt:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/9Au2fVr8MdiLPvaxYK8PvBjl/medium.jpg

Die werken wel op 868, maar niet met z-wave. Heb er zelf ook een. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 20-01-2016 09:11 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Gonadan schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:10:

Verwar frequenties niet met protocol. De frequentie is 868 MHz, het protocol is z-wave of wat anders. Waarschijnlijk wat anders, zoals IT+ of hoe ze dat ook noemen. Het zal waarschijnlijk gaan om zoiets of iets wat er op lijkt:

[afbeelding]

Die werken wel op 868, maar niet met z-wave. Heb er zelf ook een. ;)
Het heeft er wel iets van weg. Ben door haast vanochtend vergeten het type op te schrijven, dus dat doe ik vanavond even.

Maar ik begrijp dus dat er onder de frequenty 868mhz, verschillende protocollen mogelijk zijn zoals:
EnOcean
Z-wave (Plus)
IT+ ?

Heb even op internet gekeken maar kom alleen de frequenty 868mhz tegen, maar geen lijst met protocollen. Zijn er nog meer dan deze 3?

Qua nodes met Z-wave, bedoel je daar een device mee welke het doorstuurt naar het juiste apparaat zoals ik op internet lees?

[ Voor 6% gewijzigd door JustinoFTW op 20-01-2016 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-09 21:21
JustinoFTW schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:22:
Heb even op internet gekeken maar kom alleen de frequenty 868mhz tegen, maar geen lijst met protocollen. Zijn er nog meer dan deze 3?
Ja. Ieder bedrijf zou zijn eigen protocol kunnen opstellen. 868MHz (of 433MHz of 2,4GHz for that matter) is de frequentie en ook gewoon te vergelijken van de frequentie die wij mensen kunnen uitspreken en horen (transmitter en receiver). Daarmee kunnen we sommige andere dieren niet horen, want die zitten niet in dat bereik. net zo kan een 433MHz receiver geen 868MHz apparaten horen.

Echter, dan heb je dus ook nog de protocollen, ofwel de talen. Jij kunt vast ook gen Chinees. Met andere woorden, je kunt het wel horen, maar je kunt vervolgens niks met hetgeen dat je hoort. Voor jou bevat het geen informatie wat dat betreft. Hetzelfde werkt het met het protocol en iedere fabrikant is vrij om zijn eigen "taal" te creëren. Als de firmware/software in de ontvanger het protocol niet aankan dan is het jammer, maar werkt het niet. Tenzij je het hem kan "aanleren".

Sommige van die protocollen zijn dus simpel, zeker bij 433MHz. Dat is wat men bij RFXCOM (en ook pilight) doen: De commando's oppikken en ontcijferen wat ze betekenen, oftewel een soort woordenboek aanleggen voor elk protocol.

Je zal dus het beste specifiek op zoek kunnen gaan naar een apparaat dat kan verbinden met je weerstation door te kijken in supportlijsten. Maar ik gok dat een nieuw weerstation op 433MHz wel eens makkelijker kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

De 868 band is een kleine bandbreedte bedoeld voor dergelijke apparaten, net zoals 433 MHz dat ook is. Er zijn nog best veel protocollen die op die band werken, waaronder wat jij noemt maar bijvoorbeeld ook Zigbee. Het leuke is dan weer dat een protocol niet gegarandeerd op die band hoeft te werken. Zo doen Zigbee en z-wave het in Europa op een andere band dan erbuiten.

Uiteindelijk is het aan de fabrikant van hardware om te kiezen wat hij wilt. De één sluit zich aan bij de z-wave alliance en moet dus aan die voorwaarden voldoen, kost licenties maar werkt goed. De ander maakt liever iets zelf. Feitelijk ben je daar vrij in als je maar de vrijgegeven banden gebruikt.

Qua verbinding met het weerstation heb ik het per direct opgegeven toen ik ontdekte dat die kerel met het windmolentje op het dak verderop in mijn blok op WU te vinden was. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Voor mijn schuur zoek ik nog een schakelmodule die mijn (nog te monteren) TL-balk gaat schakelen. Ik heb de traditionele TL vervangen door een LED-variant en wil die nu gaan schakelen. Als ik op de site van KaKu kijk zie ik echter dat de inbouw schakelmodules niet geschikt zijn voor LED en TL-verlichting. Waarom is dat eigenlijk?

Het lijkt er op dat ik een serieus grote schakelmodule moet gebruiken die je weer niet direct kunt combineren met een fysieke schakelaar. :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanw848
Zit je niet naar de dimmer varianten te kijken ?

Never mind, zie dat het inderdaad bij de normale mini inbouw schakelaar aangeven wordt.

Is de AWS-3500 geen optie ?

[ Voor 58% gewijzigd door arjanw848 op 21-01-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:49

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Gonadan schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:31:
Voor mijn schuur zoek ik nog een schakelmodule die mijn (nog te monteren) TL-balk gaat schakelen. Ik heb de traditionele TL vervangen door een LED-variant en wil die nu gaan schakelen. Als ik op de site van KaKu kijk zie ik echter dat de inbouw schakelmodules niet geschikt zijn voor LED en TL-verlichting. Waarom is dat eigenlijk?

Het lijkt er op dat ik een serieus grote schakelmodule moet gebruiken die je weer niet direct kunt combineren met een fysieke schakelaar. :?
Ik kan me voorstellen dat de relais niet bestand zijn tegen de inschakelstromen van TL- en led-verlichting. Ik heb hier ook problemen mee gehad toen ik nog Fibaro z-wave schakelactoren en losse Finder-relais gebruikte met een mechanisch relais voor het schakelen van 240-320W voedingen voor led-verlichting. Sinds ik solid state relais gebruik is het probleem verholpen. SSR's zijn bestand tegen hogere inschakelstromen en ook vriendelijker voor je elektronica als ze schakelen op de nuldoorgang.

Je zou met een kaku-schakelactor een voeding kunnen schakelen die een solid state relais bekrachtigt en daarmee je tl- of led-verlichting schakelt. Eerst proberen of je schakelactor stand houdt kan ook, loop je wel kans dat het ding een keer vast komt te zitten en vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

hmm ik heb mijn 5 dubbele TL balken in mijn garage aangestuurd met een 2x1.5w relais van fibaro... sterker nog mijn 2e schakelaar daarvan zit de LED buitenverlichting op...
geen problemen mee hoor

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Op zich wel, al is die er niet echt voor bedoeld zo te zien. Op zich zou ik dan ook gewoon de ACM-1000 kunnen gebruiken, wel wat lomper maar het is toch maar voor in de schuur. ;)
Femme schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 15:45:
Ik kan me voorstellen dat de relais niet bestand zijn tegen de inschakelstromen van TL- en led-verlichting. Ik heb hier ook problemen mee gehad toen ik nog Fibaro z-wave schakelactoren en losse Finder-relais gebruikte met een mechanisch relais voor het schakelen van 240-320W voedingen voor led-verlichting. Sinds ik solid state relais gebruik is het probleem verholpen. SSR's zijn bestand tegen hogere inschakelstromen en ook vriendelijker voor je elektronica als ze schakelen op de nuldoorgang.

Je zou met een kaku-schakelactor een voeding kunnen schakelen die een solid state relais bekrachtigt en daarmee je tl- of led-verlichting schakelt. Eerst proberen of je schakelactor stand houdt kan ook, loop je wel kans dat het ding een keer vast komt te zitten en vervangen moet worden.
Dan wordt het wel weer erg knutselwerk en is het voordeel van één module weg. Als alternatief zou ik een gewoon Fibaro module kunnen halen, die kan wel goed om gaan met een tuimeschakelaar.

Zou het trouwens een probleem zijn als ik de fysieke schakelaar en die ACM-1000 parallel schakel? De communicatie vanuit Domoticz is toch één richting en ga ik op beweging baseren. Je kunt dan de fysieke schakelaar gebruiken als je zonder discussie het licht gewoon aan wilt hebben. Netjes is het uiteraard niet, maar zijn er serieuze bezwaren voor?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Laatst online: 20:20
Ik heb vandaag ook mijn eerste stappen genomen voor wat betreft domotica.

Wat heb ik:

Raspberry PI 2
Razberry
3 x lamp (woonkamer, keuken en eettafel)
Fibaro Dimmer 2 (http://www.robbshop.nl/fibaro-dimmer-2-module-250w)

Loop alleen nu al tegen een probleem aan misschien heeft iemand hier de gouden tip. Ik zou graag de lamp van mijn woonkamer willen aansluiten op de dimmer. Mijn schakelmateriaal bestaat uit een dubbele en een enkele schakelaar (in een dubbel afdekraam). De enkele schakelt de keuken en de dubbele de woonkamer en eetkamer. Wat ik dus gedaan heb is de schakeldraden verwisselen zodat de woonkamer op de enkele klikker kon worden aangesloten. En toen klapte de aardlek eruit :+. Ik had voor het gemak alle groepen uitgegooid en het blijkt dus dat in mijn dubbele doos 2 verschillende groepen zitten. Aan het eind van het verhaal kan ik dus mijn keuken lamp nu dimmen 8) (kreeg ik de vrouw thuis niet echt enthousiast mee)....

Hoe krijg ik nou mijn woonkamer dimbaar :|
  • Ik krijg niet en een zwave dimmer en een normale zwave schaker achter mijn pulsdrukker.. (inbouwdoos is niet zo diep)
  • Er zijn geen pulsdrukkers met gescheiden fase ? (gebruik ook specfiek berker spul zodat ik niet alles hoef te vervangen)
  • Ik kan ook geen dubbele zwave dimmer vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
T-Blizzard schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 20:46:
  • Er zijn geen pulsdrukkers met gescheiden fase ? (gebruik ook specfiek berker spul zodat ik niet alles hoef te vervangen)
Wat bedoel je precies? Een serie (dubbele) pulsdrukker waar de linker en de rechterknop een gescheiden circuit hebben? Die bestaan wel degelijk, iig van Jung en Gira ed, zal je wel ergens moeten bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 14:17
je hebt pulsdrukkers met 1x maak en 2x maak.
dubbel is dan 2x maak.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Laatst online: 20:20
maomanna schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 21:36:
je hebt pulsdrukkers met 1x maak en 2x maak.
dubbel is dan 2x maak.
Nog wat meer nagelezen maar dan zou ik 2 verschillende groepen in 1 inbouwdoos krijgen. Wat ik gedaan had mocht natuurlijk al niet. :F. Officieel er geen doorgang zijn tussen de twee dozen.

Van Berker kan ik ze niet vinden maar van JUNG wel (gescheiden fase)

http://www.jung.de/nl/onl.../63920709/?article=532-4U

[ Voor 16% gewijzigd door T-Blizzard op 21-01-2016 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:51
ThinkPadd schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 11:15:
http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=50&t=10978
Grappig idee (printplaatje uit een pricewatch: e-Domotica Lamphouder voor E27 fitting gebruiken in een buitenlamp-armatuur).

Printje ziet er vrij compact uit, wellicht zou je het ook in een stekkerdoosje kunnen bouwen, Z-Wave plug for cheap :D
Robbshop verkoopt ze niet meer vanwege onbetrouwbaarheid. Ik heb er ook slechte ervaringen mee. Verliezen vaak signaal en koppelen daarna niet meer automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Ik ben mij gaan verdiepen in Domotica. Eerst WeMo producten gekocht maar wilde meer.
Na veel zoeken en vergelijken uit gekomen bij de Vera Edge maar valt mij toch tegen.
Z-Wave producten zijn duur en intergratie van bv mijn Foscam C1 camera's niet mogelijk.
Ook naar Klik aan Klik uit gekeken omdat producten hiervoor goedkoper zijn. Veel twijfel dus.

Ik ben bereid de Vera en de C1 camera's (top dingen trouwens qua beeld) te verkopen en een ander systeem terug te kopen waar ik het volgende mee wil gaan doen.

Diverse lampen schakelen/dimmen, mijn rolluiken bedienen,
Intergratie in software van mij Hue lampen,
Beweging melders en andere sensoren opnemen in systeem voor alarminstallatie.
Daarnaast wil ik ook camera's opnemen in het systeem, maar welke HD camera werkt samen met .....
Het maken van scenes is wel belangrijk.

Of moet ik gewoon mijn C1 camera's verkopen en hiervoor nieuwe bestellen die wel samen werken met de Vera. Blijf ik wel zitten met het kopen van dure Z-wave producten.

Must is ook natuurlijk een iPhone app waarmee ik alles kan bedienen.

Wil veel maar eenvoudig, snap dat dit lastig is.

Domotica ook geprobeerd maar is niet mijn ding.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
fabstar81 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 21:50:
Advies gevraagd voor de Qubino flush shutter. Heb hem zojuist gekoppeld aan mijn Berker draaischakelaar http://www.voltus.de/scha...chparam=Berker%20Jalousie en de shutter reageert prima via de vera.

Alleen....probleem is dat nu de schakelaar zelf niet meer reageert. Ik wil nog wel eens de manuals verkeerd interpreteren, maar dit keer ben ik echt overtuigd dat ik het goed heb aangesloten. De manual laat nl weinig "room for error" over en is duidelijker dan bijvoorbeeld de Fibaro manuals.

Heb het als volgt aangesloten:
Live en Neutral van de Qubino komen rechtstreeks uit de Berker schakelaar.
De twee draden die normaal gesproken vanuit de schakelaar naar de motor gingen heb ik nu in Q1 en Q2 gestopt. Vervolgens heb ik twee nieuwe kabeltjes tussen I1 en I2 en resp. de oorspronkelijke op en neer knop van de Berker schakelaar geplaatst.

Er zijn dus geen directe kabels meer van de Berker schakelaar naar de motor.

Wat doe ik fout? Of kan mijn Berker draaischakelaar niet omgaan met de Qubino?

Ik neig ernaar om de kabels van de motor te splitsen naar zowel de Q1 en Q2 van de module, als de op en neer van de Berker draaischakelaar. Ik ben echter bang dat ik zo iets doorlus of zo en kortsluiting veroorzaak en zowel de Qubino als de draaischakelaar kan weggooien.

Iemand?
iemand? :?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elekit
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-09 19:05
Weet je zeker dat de L en de N op de qubino niet worden geschakeld door de schakelaar? Deze moeten op constante spanning zijn aangesloten. Daarnaast weet ik niet precies hoe die draaischakelaar werkt, probeer het anders eens met een pulsdrukker, wellicht vind de qubino de constante spanning op i1 niet zo prettig om mee te werken.

Voor het schema van de qubino zie:

http://qubino.com/products/flush-shutter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Je zegt dat je de L en N van de schakelaar naar de qubino hebt gedaan? Volgens mij klopt dzt niet. Althans bij mijn Fibaro moet het niet zo.
L en N moeten rechtstreeks 'uit de muur' naar je module. N moet ook rechtstreeks naar je motor (N moet je dus met een klem in 2 splitsen). Q1 en Q2 gaan dan naar je motor (op/neer)
I1 en I2 gaan naar je schakelaar. En waarschijnlijk moet er ook nog een L de schakelaar (hangt af van merk/model, zal er wel op aangeduid staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-09 18:54
<knip>

[ Voor 96% gewijzigd door rasper op 23-01-2016 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Fire69 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 10:25:
[...]

Je zegt dat je de L en N van de schakelaar naar de qubino hebt gedaan? Volgens mij klopt dzt niet. Althans bij mijn Fibaro moet het niet zo.
L en N moeten rechtstreeks 'uit de muur' naar je module. N moet ook rechtstreeks naar je motor (N moet je dus met een klem in 2 splitsen). Q1 en Q2 gaan dan naar je motor (op/neer)
I1 en I2 gaan naar je schakelaar. En waarschijnlijk moet er ook nog een L de schakelaar (hangt af van merk/model, zal er wel op aangeduid staan)
ik heb voor het gemakkelijk stroom uit en aanschakelen de module op een stekker gemonteerd. die zit in het stopcontact dus met L en N. Vervolgens is de Berker schakelaar nog exact hetzelfde aangesloten als voorheen. dus met L en N uit de muur, alleen de op en neer van de motor, zijn nu uit de schakelaar in de module gegaan (Q1 en Q2) , en daarvoor in de plaats vanaf de module I1 en I2 naar terug naar de schakelaar.

de module werkt altijd, heeft dus altijd stroom. het is de Berker schakelaar die nu niets doet. ik snap er niks van 8)7 de Berker schakelaar heeft ook stroom, L doet auw :+

er gaat dus iets mis in de communicatie van de schakelaar naar de module want zodra ik de draaischakelaar omdraai, komt er geen stroom op noch op, noch neer.
de draaischakelaar heeft overigens 2 ingangen voor L, heb beide geprobeerd. geen verschil.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke

tozzke

aka tozzert

fabstar81 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:04:
[...]

ik heb voor het gemakkelijk stroom uit en aanschakelen de module op een stekker gemonteerd. die zit in het stopcontact dus met L en N. Vervolgens is de Berker schakelaar nog exact hetzelfde aangesloten als voorheen. dus met L en N uit de muur, alleen de op en neer van de motor, zijn nu uit de schakelaar in de module gegaan (Q1 en Q2) , en daarvoor in de plaats vanaf de module I1 en I2 naar terug naar de schakelaar.

de module werkt altijd, heeft dus altijd stroom. het is de Berker schakelaar die nu niets doet. ik snap er niks van 8)7 de Berker schakelaar heeft ook stroom, L doet auw :+

er gaat dus iets mis in de communicatie van de schakelaar naar de module want zodra ik de draaischakelaar omdraai, komt er geen stroom op noch op, noch neer.
de draaischakelaar heeft overigens 2 ingangen voor L, heb beide geprobeerd. geen verschil.
Maar met een stekker weet je niet welke ader nou de fase en welke de nul is. Probeer de stekker eens om te draaien in de wcd (stopcontact). Grote kans dat je nu de nul op jouw Q1 en Q2 schakelt ipv de fase :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UJHiEtG.png
en volgens de handleiding moeten de inputs een nul krijgen ipv fase

[ Voor 4% gewijzigd door tozzke op 23-01-2016 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
tozzke schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:20:
[...]

Maar met een stekker weet je niet welke ader nou de fase en welke de nul is. Probeer de stekker eens om te draaien in de wcd (stopcontact). Grote kans dat je nu de nul op jouw Q1 en Q2 schakelt ipv de fase :)

[afbeelding]
en volgens de handleiding moeten de inputs een nul krijgen ipv fase
uiteraard heb ik gemeten welke ader in welk gat zit en heb ik een bouwstekker waar ik precies zie welke draad met welke poot is verbonden! :) maar, voor de test heb ik hem eens omgedraaid. gevolg: de module reageert niet meer. en als ik nu met de schakelaar iets doe, hoor ik heel snel het relais van de module schakelen, maar het zonnescherm doet niets.... 8)7

overigens spreekt het plaatje van jou over Nul, maar op de website http://qubino.com/products/flush-shutter/ over Live. lekker consequent...

[ Voor 8% gewijzigd door fabstar81 op 23-01-2016 15:45 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke

tozzke

aka tozzert

fabstar81 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:44:
[...]

uiteraard heb ik gemeten welke ader in welk gat zit en heb ik een bouwstekker waar ik precies zie welke draad met welke poot is verbonden! :) maar, voor de test heb ik hem eens omgedraaid. gevolg: de module reageert niet meer. en als ik nu met de schakelaar iets doe, hoor ik heel snel het relais van de module schakelen, maar het zonnescherm doet niets.... 8)7
Maar schakel je wel de nul naar die inputs? met een normale schakelaar zou dat de fase zijn namelijk ;)
ninja-edits :(

wazig

[ Voor 12% gewijzigd door tozzke op 23-01-2016 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
lastig te zien. er ging vanaf de schakelaar een zwarte en bruine draad naar het scherm. maar alle kleuren gaan het pijpje in en ik zie echt niet welke uiteindelijk bij het scherm terecht komt. gehannes. :'(

kan wel het zonnescherm misschien openbreken om te zien hoe hij daar is aangesloten.

grrrrr

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke

tozzke

aka tozzert

slechts 1 zwarte? logischerwijs zouden dat er 2 moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Er zouden toch echt 3 draden op de schakelaar moeten hebben gezeten. Tenzij dat het een exotisch apparaat is alle bij gesloten draden omhoog gaat en bij open dicht maar dan zou je hem nooit op een halve stand kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Niemand? :?
Gonadan schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 16:21:
Zou het trouwens een probleem zijn als ik de fysieke schakelaar en die ACM-1000 parallel schakel? De communicatie vanuit Domoticz is toch één richting en ga ik op beweging baseren. Je kunt dan de fysieke schakelaar gebruiken als je zonder discussie het licht gewoon aan wilt hebben. Netjes is het uiteraard niet, maar zijn er serieuze bezwaren voor?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had destijds (nu Qubino Z-Wave) een ACM-1000 bij de hotelschakeling geprikt en dat ging prima: ThinkPadd in "Domoticz - Open source domotica systeem"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:11
sorry, verkeerde topic.

[ Voor 96% gewijzigd door R3m3d7 op 23-01-2016 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ThinkPadd schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 16:33:
Ik had destijds (nu Qubino Z-Wave) een ACM-1000 bij de hotelschakeling geprikt en dat ging prima: ThinkPadd in "Domoticz - Open source domotica systeem"
Op de gedeelde nuldraad is dat feitelijk dezelfde situatie inderdaad. Soms vinden apparaten het niet zo tof als er spanning op de uitgang komt te staan terwijl ze zelf niet gegaan hebben. Maar geen kringetjes rook uit de ACM 1000 dus. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
fabstar81 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:44:
[...]

overigens spreekt het plaatje van jou over Nul, maar op de website http://qubino.com/products/flush-shutter/ over Live. lekker consequent...
Heb je anders niet even een foto of zo, lijkt me makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MavhRik
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:09

MavhRik

Marcel

Iemand ervaring met een Qubino 1D en maakt die ook een irritand geluid continue dat goed hoorbaar is vanaf 1 meter afstand?
Zie filmpje: YouTube: Qubino 1D irritand geluid
Let op staat in proef opstelling dus zo blijft hij uiteraard niet hangen :)

maverick: A person who thinks and acts in an independent way, often behaving differently from the expected or usual way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
tozzke schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:56:
slechts 1 zwarte? logischerwijs zouden dat er 2 moeten zijn
ja, naar de motor bedoel ik. 1 zwarte en 1 bruine.
The-Source schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 16:07:
Er zouden toch echt 3 draden op de schakelaar moeten hebben gezeten. Tenzij dat het een exotisch apparaat is alle bij gesloten draden omhoog gaat en bij open dicht maar dan zou je hem nooit op een halve stand kunnen zetten.
uiteraard 3, naast de bovengenoemde zwarte en bruine naar de motor, zit er aan de onderkant nog een bruine. Dit is de L.
Fire69 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 19:09:
[...]

Heb je anders niet even een foto of zo, lijkt me makkelijker :)
at your service:
Afbeeldingslocatie: http://i1240.photobucket.com/albums/gg481/fabstar81/Mobile%20Uploads/DSC_2397_zpsyjejmrwn.jpg

boven de 2 draden zwarte (is even los) en bruine naar de motor. onderop, niet te zien op de foto zit de fase L (bruin). De Berker schakelaar heeft 2 ingangen L. N (blauw) zit ook onderop de schakelaar aangesloten.

voor het idee hoe het was aangesloten met de Qubino, zijn dus de 2 bovenste draden aangesloten op de Q1 en Q2. En vanaf de I1 en I2 kwamen 2 nieuwe draden naar de schakelaar, de ingangen met de pijltjes.

L en N waren gesplitst vanuit de muur die dan weer de Qubino in gingen.

[ Voor 3% gewijzigd door fabstar81 op 25-01-2016 13:58 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:21
Zijn hier meer mensen met een Eaton Xcomfort systeem (en dan vooral de smart home controller)? En zo ja, welke goedkope camera's zijn compatibel?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Net een Greenwave Z-Wave tussenstekker besteld in de aanbieding bij Robshop voor 17,50
http://www.robbshop.nl/gr...-powernode-1-ns310-f-demo

Is het wat? Of geeft ie kuren? Leek me iig wel een mooie deal om het te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CyBeRSPiN schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:14:
Net een Greenwave Z-Wave tussenstekker besteld in de aanbieding bij Robshop voor 17,50
http://www.robbshop.nl/gr...-powernode-1-ns310-f-demo

Is het wat? Of geeft ie kuren? Leek me iig wel een mooie deal om het te proberen :)
Ik heb er ook 3 van gehad en heb ze teruggestuurd. Werkten bij mij destijds onder Domoticz niet lekker (vaak time-outs). Ook moest ik polling aanzetten om de energiemeting te laten werken. En ze leken bij mij het Z-Wave netwerk als geheel niet te versterken, leek er sterk op dat ze alleen elkaar repeaten.

Een mede-tweaker met een Zipabox heeft toen eentje meebesteld en was er ook niet tevreden over.

Ik heb ze daarom teruggestuurd. Maar misschien is jouw ervaring beter. Voor dat geld kun je het altijd proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 25-01-2016 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
ThinkPadd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:22:
[...]

Ik heb er ook 3 van gehad en heb ze teruggestuurd. Werkten bij mij destijds onder Domoticz niet lekker (vaak time-outs). Ook moest ik polling aanzetten om de energiemeting te laten werken. En ze leken bij mij het Z-Wave netwerk als geheel niet te versterken, leek er sterk op dat ze alleen elkaar repeaten.

Een mede-tweaker met een Zipabox heeft toen eentje meebesteld en was er ook niet tevreden over.

Ik heb ze daarom teruggestuurd. Maar misschien is jouw ervaring beter. Voor dat geld kun je het altijd proberen.
Haha ok, daar was ik al bang voor.. -O-
Dikke kans dat ik dit dan een van jouw teruggestuurde units betreft :+

Naja, ik ga het er maar op wagen. Met OpenHAB werkt het wellicht wel goed, die Z-wave binding wordt iig prima onderhouden.

Update:
Inmiddels binnen en uitgeprobeerd, en ik ben ook niet enthousiast..

-Hij lijkt niet als router te werken terwijl ie dat wel aangeeft aan de controller, waardoor een andere module ineens niet meer bereikt kon worden.
-hij zoemt/piept (zachtjes, maar hoorbaar)
-hij gaat knipperen wanneer ie niet op tijd gepolled is
-om snel/betrouwbaar te reageren moet ie volgens mij rechtstreeks bereikbaar zijn vanaf de controller

Dit weekend nog even aanzien, maar vooralsnog absoluut geen aanrader..

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-01-2016 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kan iemand toelichten hoe het nu precies werkt met bewegingsmelders?

Vaak kan je het interval instellen waarop ze detectie doen en dus een 'on' sturen. Dit schijnt echter weer nadelig te zijn voor de batterijduur dus velen zetten dat interval niet te kort. Heeft dat dan niet ook invloed op de reactiesnelheid? Of blijft hij wel continu detecteren maar zend slechts beperkt een update? Dus dan is het inschakelen wel snel maar het melden dat er geen beweging meer is kan iets langer duren?

Daarnaast was ik wel benieuwd hoe het met de timeout werkt van zo'n ding. Gaat die in bij de eerste beweging of hangt het uitschakelen af van de laatst gedetecteerde beweging?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Gonadan schreef op maandag 25 januari 2016 @ 16:59:
Kan iemand toelichten hoe het nu precies werkt met bewegingsmelders?

Vaak kan je het interval instellen waarop ze detectie doen en dus een 'on' sturen. Dit schijnt echter weer nadelig te zijn voor de batterijduur dus velen zetten dat interval niet te kort. Heeft dat dan niet ook invloed op de reactiesnelheid? Of blijft hij wel continu detecteren maar zend slechts beperkt een update? Dus dan is het inschakelen wel snel maar het melden dat er geen beweging meer is kan iets langer duren?

Daarnaast was ik wel benieuwd hoe het met de timeout werkt van zo'n ding. Gaat die in bij de eerste beweging of hangt het uitschakelen af van de laatst gedetecteerde beweging?
Bij mijn Fibaro unit heb ik het interval op standaard staan, bij een trigger stuurt ie meteen een ON.
Als er beweging blijft dan zie je het oog knipperen, maar volgens mij wordt er dan niet nog een ON gestuurd. Bij stoppen van beweging stuurt ie een OFF.
Heb ook met parameter gestuurd dat ie het alleen doet als de Lux onder een bepaalde sterkte zit, dat scheelt al een hele hoop loze triggers.
Gaat hier nu al 1,5 jaar mee op de originele batterij.
Temperatuur en Lux heb ik volgens mij op een interval van 15min staan.

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-01-2016 20:03 . Reden: update in verkeerde post :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den.mobile74
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-07-2022
Hi,
Ik gebruik al een paar een light manager+wifi bridge icm kaku. Dit bevalt prima, maar nu is er ook een light manager air (zie onderstaande link).
Zoeken op Google of hier op tweakers geeft me geen beeld van gebruikers ervaring. Heeft een van jullie m in gebruik of overwogen?
Het voordeel is dat je met de LM air ook de signalen van de zenders kan ontvangen en hier dus een actie aan kan koppelen. Vergelijkbaar aan de homewizard. Alleen blijft het voordeel van LM air dat het ook met de harmony blijft samenwerken.
Tevens kun je de zendkracht aanpassen.

Iemand ervaring?

jbmedia.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

CyBeRSPiN schreef op maandag 25 januari 2016 @ 17:08:
[...]

Bij mijn Fibaro unit heb ik het interval op standaard staan, bij een trigger stuurt ie meteen een ON.
Als er beweging blijft dan zie je het oog knipperen, maar volgens mij wordt er dan niet nog een ON gestuurd. Bij stoppen van beweging stuurt ie een OFF.
Heb ook met parameter gestuurd dat ie het alleen doet als de Lux onder een bepaalde sterkte zit, dat scheelt al een hele hoop loze triggers.
Gaat hier nu al 1,5 jaar mee op de originele batterij.
Temperatuur en Lux heb ik volgens mij op een interval van 15min staan.

Update:
Inmiddels binnen en uitgeprobeerd, en ik ben ook niet enthousiast..

-Hij lijkt niet als router te werken terwijl ie dat wel aangeeft aan de controller, waardoor een andere module ineens niet meer bereikt kon worden.
-hij zoemt/piept (zachtjes, maar hoorbaar)
-hij gaat knipperen wanneer ie niet op tijd gepolled is
-om snel/betrouwbaar te reageren moet ie volgens mij rechtstreeks bereikbaar zijn vanaf de controller

Dit weekend nog even aanzien, maar vooralsnog absoluut geen aanrader..
Wat heb je nu binnen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Een Greenwave zwave tussenstekker http://www.robbshop.nl/gr...-powernode-1-ns310-f-demo was 17,50 in de aanbieding.
Vandaag nog wat verder mee getest en nu lijkt ie al wat stabieler, de eerste indruk was erg matig en ben nog niet overtuigd dat het een blijvertje is.

Helaas wel een Pi gesloopt toen ik de Zwave stick eruit trok terwijl ie aanstond.. :'( had gelukkig nog een reserve liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

CyBeRSPiN schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 19:28:
[...]

Een Greenwave zwave tussenstekker http://www.robbshop.nl/gr...-powernode-1-ns310-f-demo was 17,50 in de aanbieding.
Vandaag nog wat verder mee getest en nu lijkt ie al wat stabieler, de eerste indruk was erg matig en ben nog niet overtuigd dat het een blijvertje is.

Helaas wel een Pi gesloopt toen ik de Zwave stick eruit trok terwijl ie aanstond.. :'( had gelukkig nog een reserve liggen.
Ah, ik vroeg mij al af wat het met een bewegingssensor te maken had. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 19:54:
[...]

Ah, ik vroeg mij al af wat het met een bewegingssensor te maken had. :D
O crap, heb de update in mn verkeerde post gestopt, vandaar de verwarring, my bad.. :*)
Gefixt nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balachmar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 21:15

Balachmar

The truth is out there

CyBeRSPiN schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 19:28:
[...]
Kan dat? En bedoel je software matig gesloopt, of hardware matig?
Want als hij echt kapot is door een USB device eruit te halen terwijl de Pi aan staat is wel beroerd.

Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Balachmar schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:33:
[...]

Kan dat? En bedoel je software matig gesloopt, of hardware matig?
Want als hij echt kapot is door een USB device eruit te halen terwijl de Pi aan staat is wel beroerd.
Blijkbaar.. Alleen het rode ledje brandt nog bij het inschakelen, dus lijkt me dan geen voedingsprobleem.
Dacht eerst dat de SD kaart corrupt was, heb dat vaker aan de hand gehad, maar in mn andere Pi kon met dezelfde kaart prima booten.
Heb een Zwave stick en zo'n FTDI USB-kabel om mn slimme meter uit te lezen, misschien is er iets van statische elektriciteit gaan lopen of is er iets los gaan zitten op het bord door het wrikken aan de stekkers.

Geeft me wel te denken over de robuustheid van mijn opstelling. Misschien toch maar iets anders dan een Pi nemen, of een gescheiden powered USB hub.
En moet nog eens naar een UPS kijken ivm mogelijke stroomuitval. Zo'n domotica server wordt beetje bij beetje steeds belangrijker in huis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
En wat doe je voornamelijk met je systeem, behalve iets elektrisch schakelen? Want bij stroom uitval gaat dat toch niet ;)
Je kan natuurlijk wel netjes afsluiten met een UPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
The-Source schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 14:03:
En wat doe je voornamelijk met je systeem, behalve iets elektrisch schakelen? Want bij stroom uitval gaat dat toch niet ;)
Je kan natuurlijk wel netjes afsluiten met een UPS
Gaat idd om het netjes afsluiten, dan wel lang genoeg aanblijven om meteen door te draaien als de stroom van de 'raspberry groep' er even af is (bijv tijdens klussen).
Opstarten van mn hele systeem duurt nu iets van 5 minuten.. En dan is het wel ff irritant dat de lampen in de tussentijd niet werken en er geen logging plaatsvindt van alle sensoren die nog wel gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 13:29
Ik ben de afgelopen maanden bezig geweest met domotica voor een vakantiehuis van vrienden op 300 km afstand.
Bedoeling was een Buderus 2107 ketel aan te sturen en uit te lezen op afstand. Iets wat volgens de installateur niet kan met dit type ketel. Omdat er wellicht meer mensen zijn die soortgelijke problemen hebben in het kort mijn ervaringen en oplossing tot nu toe.
Na enig zoeken blijkt Rudolf Koenig een module gemaakt te hebben in Fhem voor de Buderus ketel waarmee het inderdaad mogelijk is om alle waarden van de ketel uit te lezen en om hem in te stellen. (Via Buderus module KM271 - RS232).
Fhem is gebaseerd op Perl als taal en draait op diverse besturingssystemen en hardware, waaronder de RPi en Windows. Omdat ik Linux toch nog steeds lastig vind en een Rpi niet echter stabiel vind werken op 300km afstand, zocht ik naar een windowsplatform voor een schappelijke prijs. Hierbij liep ik aan tegen een tweede hands Thin Client met embedded windows 7 (de HP5740E) voor 99 euro. Dit is geen volwaardige windows computer, maar prima voor mijn doel.
Ik heb deze aangeschaft en ben zeer positief over een aantal ervaringen:
- Zeer degelijk omdat het apparaat gemaakt is om 24/7 aan te staan. Dus stabiel
- Na een stroomuitval start het systeem weer 'schoon' op. Dus bij problemen stekker eruit en erin en alles werkt weer als vanouds.
- Relatief laag stroomverbruik voor een windows PC
- Diverse windowsprogjes draaien binnen korte tijd (sommige ook niet)
- Met teamviewer neem ik op afstand de server over.
Met Backup maker draai ik wekelijkse backups en backup bij stroomuitval (met power backup)

Het geheel draait nu al maanden stabiel en ik ben langzaam aan het uitbreiden (met 1wire temp meting via DS9097U) want Fhem is een volwaardig domotica systeem met (helaas) wel een wat langere leercurce.

Ten slotte recent de opstelling uitgebreid met een APC ES700 power backup module die internetrouter en server 90 minuten van stroom voorziet bij stroomuitval (komt in Belgie regelmatig voor). De server stuurt bij het afsluiten nog een email via Backup maker. Altijd handig te weten.

[ Voor 3% gewijzigd door Anjos op 01-02-2016 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonnyb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-11-2021
Beste allemaal, als net starter in de z-wave wereld heb ik inmiddels heel internet afgestruind. Ik gebruik de homecenter 2 als basis geïnstalleerd, nu wil ik graag een Horstmann c-stat 11zw in combinatie met de hrt4 werkend krijgen. Voor een deel werkt het, ik kan namelijk via het apparaat(c-stat 11-zw) zelf mijn thermostaat bedienen. Alleen zodra ik hem toevoeg in mij homecenter vervalt alles en kan ik hem helemaal niet bedienden dus niet via mijn homecenter en ook niet via het apparaat (c-stat 11-zw). En zo blijf ik hem elke keer resetten en handmatig bedienen.

Heeft iemand nog tips of ervaringen hoe ik deze op beide manieren te beheren. Ik hoor graag #teneinderaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Helaas is het zo dat als apparaten ZWave praten ze nog niet perse goed hoeven samen te werken.
Heb je de de HC2 en die thermostaten bij dezelfde winkel gekocht? Dan zou ik daar om advies vragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ik heb die thermostaat ook een inleer procedure is wel even net anders dan wat de handleiding verteld. Handleiding heb ik nog wel ergens maar niet hier op mijn telefoon. In de basis is het: beide apparaten resetten. Thermostaat is via 2 codes in te leren en die van de handleiding van de fabrikant is het niet ;) je schakel relais kan wel normaal ingeleerd worden. Hierna moet je beide aan elkaar associëren.

Hier de stap voor stap uitleg: http://forum.micasaverde....75.msg49834.html#msg49834

[ Voor 11% gewijzigd door The-Source op 02-02-2016 11:13 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Heb ook ruzie gehad met het ding op mijn vera. Op vesternet staat een procedure voor de koppeling. Misschien dat je er voor de hc2 wat aan hebt?

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Een TL-buis heeft een hoge startstroom, bij sommige schakelaars staat dan dat ze daar minder voor geschikt zijn (bijv. Fibaro 1.5kW). Mijn TL-buis en starter zijn echter vervangen door een LED-buis met bijbehorende starter.

Mag ik dan aannemen dat die beperking vervallen is en dat ik elke z-wave schakelmodule zou kunnen gebruiken die ik wil? Mits hij maar gewoon schakelt en niet dimt uiteraard. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:56
Iemand ervaring met een GreenWave NS310-F of een ander GreenWave product, heb deze overgenomen van iemand en wil deze nu koppelen aan mijn HC2 maar ik kan deze blijkbaar niet loskoppelen als deze nog gekoppeld is aan de originele gateway. Of is er een manier bijvoorbeeld reset factory default? De handleiding laat hier niets over zien.

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kasteleman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 15:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Ja klopt de factory reset werkt, in de handleiding welke ik vond op robbshop kon ik deze niet terugvinden, bedankt! :)

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
wel heel toevallig, maar ik heb ook een NS310-F binnengekregen van Robbshop en ik krijg dat ding met geen mogelijkheid geinclude in mijn vera. heb hem zoals hierboven al gereset, maar niets helpt. nog andere tips?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
fabstar81 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 07:26:
wel heel toevallig, maar ik heb ook een NS310-F binnengekregen van Robbshop en ik krijg dat ding met geen mogelijkheid geinclude in mijn vera. heb hem zoals hierboven al gereset, maar niets helpt. nog andere tips?
De mijne kwam ook van robbshop een demo model, maar door de powerknop in te blijven drukken na plaatsing in het stopcontact en dan zodra het led groen knippert 5 seconde wachten en de reset werkte, ik kon daarna het apparaat toevoegen alleen krijg ik nu de melding dat ik geen template heb voor dit apparaat maar in/uitschakelen werkt en verbruik uitlezen ook, dit weekend maar eens kijken hoe ik een template moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
mensenkinderen. eindelijk gelukt! bleek dat het wieltje ook nog op 1 stond, heb hem op zwart gezet, toen in het stopcontact met powerknop ingedrukt. toen hij groen oplichtte losgelaten, daarna de sync knop.

pffffff, wat een ellende. ze zijn goedkoop, maar wel wat meer hassle...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Laatst online: 18-09 18:53

Eboman

Ondertitel

ik heb nu voor de tuinverlichting nu nog een kaku schakelaar op 443hz, maar wil eens een stapje verder tegen niet al teveel kosten. Om te beginnen met experimenteren, leek me dit wel een leuke schakelaar :

http://www.banggood.com/D...-ABS-Shell-p-1019971.html

Nu komt hij uit china, dus mogelijk gevaarlijk, hij komt uiteindelijk in de schuur. Even daar van los gelaten, verwachten jullie dat dit makelijk te koppelen is aan domoticz ?

hmm misschien eerst maar wat beter rondzoeken, blijkbaar kun je hem flashen met een andere software omdat het een bekende chip is.

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=9670

[ Voor 16% gewijzigd door Eboman op 05-02-2016 15:14 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:59
Eboman schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:12:
ik heb nu voor de tuinverlichting nu nog een kaku schakelaar op 443hz, maar wil eens een stapje verder tegen niet al teveel kosten. Om te beginnen met experimenteren, leek me dit wel een leuke schakelaar :

http://www.banggood.com/D...-ABS-Shell-p-1019971.html

Nu komt hij uit china, dus mogelijk gevaarlijk, hij komt uiteindelijk in de schuur. Even daar van los gelaten, verwachten jullie dat dit makelijk te koppelen is aan domoticz ?

hmm misschien eerst maar wat beter rondzoeken, blijkbaar kun je hem flashen met een andere software omdat het een bekende chip is.

https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=9670
RFLink en gaan neem ik aan. Ziet er interessant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Laatst online: 18-09 18:53

Eboman

Ondertitel

scrappy.doo schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:18:
[...]

RFLink en gaan neem ik aan. Ziet er interessant uit.
Oh sorry, deze schakelaar kan zowel via wifi werken als 443mhz , ik wil hem dus via wifi gebruiken anders kan ik mijn kaku wel blijven gebruiken. Blijkbaar kun je de ESP8266 opnieuw programmeren en andere software erop zetten, maar dat gaat boven mijn kennis. Ik wil hem via wifi kunnen aansturen, het liefst zonder hun eigen app. Maar dan moet ik waarschijnlijk de communicatie gaan afluisteren.

Als ik zo wat reacties lees zit het wel snor met de kwaliteit :

http://tech.scargill.net/itead-slampher-and-sonoff/

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
Net de sonoff ontvangen. (2 stuks eur 16 incl. transportkosten :) ).

probeer nu de wificonnectie te maken :( password lijkt niet te kloppen....) maar even support gevraagd bij de site. wordt vervolgd

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Sinds kort toch maar eens een SIP plugin geïnstalleerd en events voor de brandmelders gemaakt. Per brandmelder verschillende delays voor het bij schakelen van de andere ( de sirene heb ik het dan over).
Maar ook wanneer er 1 af gaat dan gaat er ook gelijk een pushbericht de deur uit, als ik deze bevestigd dan word de aansturing van de andere melders geannuleerd. Bevestigd ik deze niet dan word ik ook nog eens opgebeld door het systeem ( stel je bent op een plek zonder data verbinding) er wordt mij dan verteld wat er aan de hand is.
Daarnaast kan ik nu ook naar mijn systeem bellen ( heb voip-in nummer) en hier kan ik een heel menu achter gooien ( al dan niet pincode beveiligd) om zo ook telefonisch het systeem bedienbaar te maken :D
En ook wel grappige functie van de plugin is dat het ook als voicemail kan werken die dan de opgenomen berichten per mail verstuurd. ( weer genoeg mogelijkheden te bedenken)

Todo is nl tts stem werkend krijgen, Engels werkt prima maar nl klapt eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
van welke brandmelders maak je gebruik?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
fabstar81 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:20:
van welke brandmelders maak je gebruik?
FA21rf icm met rfxcom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Ik heb een GreenWave NS310-F zonder een template, het apparaat functioneert prima alleen krijg ik de foutmelding vanuit de HC2 dat er geen geldig template aanwezig is. Op verscheidene fora's gezocht maar ik kan geen template vinden, iemand die deze wel heeft want ik heb geen ervaring om deze zelf te maken en wat er benodigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Hallo,

Ben nieuw in het domotika gebeuren, en mij aan het orienteren.
Maar heeft iemand hier ervaring met de Samsung SmartThings Hub ver 2?
Kost rond de 100 euro, met ios en android app.
Het SmartThings-systeem is vrij open. Het werkt met zowel ZigBee, WiFi als Z-Wave, waardoor je meerdere slimme lichtschakelaars, lampfittingen en andere apparatuur kunt verbinden. Het werkt ook samen met het cloudgebaseerde If This Then That (IFTTT), waardoor je gehele slimme thuissysteem ook kan praten met bijvoorbeeld Nest en WeMo, omdat ook deze producten IFTTT-integratie hebben.

Of toch wat software op een laptop, met een USB stick?

Zover is het mij wel duidelijk om voor de z-wave produkten te gaan.
Ik wil er geen goud geld aan uit geven, maar het moet wel betrouwbaar werken.
Verder wil ik er niet constant aan sleutelen, en moet goed werken met een android en ios app.
Ik heb sinds ruim een jaar flink wat zonnepanelen. Daar moet nog een lucht/water warmtepomp aan toegevoegd worden. Dus daar kan wat domotika ook nog van pas komen. Verder is een pelletkachel ook nog in overweging.

Wat is de beste keus qua controller op dit moment?

[ Voor 25% gewijzigd door patrickvanvalen op 14-02-2016 13:10 ]

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-09 21:21
Heel lastig te zeggen. Ik vind dingen als IFTTT veel te beperkend. Leuk voor simpele rules en daardoor makkelijk. Maar de beperktheid wordt snel een probleem als je meer sensoren en toestanden wil koppelen op een goede manier. Je gaat al te snel veel te veel rules krijgen die je gewoon niet meer bij kan debuggen als het niet lekker loopt.

Daarentegen heeft een platform als OpenHAB een wat hogere instapcurve, maar éénmaal onder de knie geeft het veel meer flexibiliteit. En daarbij, ook OpenHAB heeft IFTTT ondersteuning en is daarnaast open. Maandelijks komen er bindings bij die nieuwe apparaten kunnen aansturen. Ik zou het gewoon eens op een PC installeren en eens spelen met de demo en die iets aanpassen om te kijken of het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Van de automatisering van pelletkachels, warmtepompen en zonnepanelen zou ik met de basic rules ook niet veel verwachten. Ten eerste, als je eens kijkt in het L/W warmtepomp topic zie je maar dat er weinig gebruik wordt gemaakt van homeautomatisering icm die units. Enige wat je ziet is dat ze de WP bijvoorbeeld uitschakelen bij bepaald aantal graden zodat ie de ketel niet in de weg gaat zitten.

Ikzelf maak gebruik van de vera lite. leuk instapmodel, kant-en-klaar, maar ook de mogelijkheid om alles los te programmeren. elk systeem is goed en heeft zijn voordelen. veel mensen zijn lyrisch over domoticz, andere weer over home center van fibaro.

PS: als je geen goud geld wilt uitgeven, dan zou ik niet voor zwave gaan :+ , elke module 50+ euro en hoewel je modulair kan uitbouwen, heb je na een jaar of 2-3 toch gewoon voor 2000 euro aan met elkaar pratende tussenstekkers/modules, controlers, zenders, etc. in je huis zitten.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, ik heb dezelfde vraag wat is de beste controller op dit moment? En met beste bedoel ik eentje die met een minimale lading gewoon werkt. Dus ongeveer met tien verschillende toepassingen zoals schakelaars en dimmers en twee bewegingsmelders. Dus een zeer kleine set. Ik werk op dit moment met een Homewizard en dat gaat goed maar zou willen overstappen op Zwave plus. Ik lees een hoop negatieve dingen over Smartthings en Homey is ook nog niet klaar. Dus zit zelf te denken aan de nieuwe Vera Plus. wat zijn jullie ervaringen met de Vera controllers?

8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:54
Beste? Control4 waarschijnlijk :)
Wat goedkoper en veel mogelijkheden ik zou zeggen de Fibaro HC2.

Wil je alles zelf doen en bouwen, kom je uit bij Raspberry PI 2 met Domoticz.
Die Vera controllers zijn ook leuk, maar qua cpu enzo liggen die iets achter op bijv de HC2.

[ Voor 20% gewijzigd door tcviper op 16-02-2016 10:56 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Pagina: 1 ... 56 ... 76 Laatste