Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 15 Laatste
Acties:
  • 351.726 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzarect0r
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-06 14:39
redwing schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:46:
[...]

En toch zie je op het slagveld dat Oekraine steeds meer het overwicht krijgt met artillerie. Dat ze meer willen en ook meer zouden kunnen gebruiken is natuurlijk duidelijk. Maar dat is wat anders dan een structureel tekort hebben.

Je moet dus even goed bedenken of je bewijs overeen komt met wat je daadwerkelijk zegt.
Joh nergens stel ik dat er een structureel tekort is, maar de familieleden die ik heb gesproken aan het front kampten met tekorten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Rzarect0r schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:34:
[...]

Wat valt er te proberen? Ben ik nu zelf geen Oekraïner uit Zaporozhye met familie aan het front? Of denk je dat mijn verhaal echt zo ver van de realiteit is dat het een leugen is? Uiteraard geldt dit niet voor iedere soldaat maar dat Zelensky lang niet door iedereen in Oekraïne gezien wordt als een held, en er zelfs genoeg kritiek was over het feit dat hij te soft was tegenover Rusland voor de oorlog.
Tja, wat is soft? In vergelijking met westerse politici vind ik Zelensky behoorlijk hard.

Hij hoeft ook niet als held gezien te worden. Maar hij is wel de president die een meerderheid van de bevolking in 2019 gekozen heeft, dus met hem moeten ze het doen.

Winston Churchill was ook niet geliefd bij velen. Maar soms heb je een politicus nodig die bereid is om tot het gaatje te gaan. Ik proef dezelfde mentaliteit bij Zelensky: "whatever the cost may be".

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 22:44
Het is dat Zelensky hiermee ook een gigantisch risico neemt. Stel je voor dat er toch een granaat naast hem neer valt. Een gigantisch gezichtsverlies voor Oekraïne en een gigantische winst voor Rusland. Putin kan dan zijn volk laten zien dat hij de grote nazi heeft omgebracht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:49
Ik heb het recent al eerder benoemd, de https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rasputitsa komt er weer aan. Mark Milley geeft aan wat dit betekent voor Oekraïne:

Volledig artikel: https://www.bbc.com/news/world-europe-66763868.amp

Denk dat we langzamerhand echt moeten concluderen dat de militaire steun aan Oekraïne onvoldoende is gebleken om een serieus counter offensief tot aan de kust van de Azov zee mogelijk te maken. Ik zou het persoonlijk al een klein wonder vinden als het de komende zes weken nog lukt om Tokmak te bevrijden.

[ Voor 6% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 12-09-2023 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:46:
[...]

En toch zie je op het slagveld dat Oekraine steeds meer het overwicht krijgt met artillerie. Dat ze meer willen en ook meer zouden kunnen gebruiken is natuurlijk duidelijk. Maar dat is wat anders dan een structureel tekort hebben.

Je moet dus even goed bedenken of je bewijs overeen komt met wat je daadwerkelijk zegt.
Wat munitie betreft is er best wat nuancering nodig.

Aan het oostfront hebben de Oekraïners net genoeg munitie om de Russen tegen te houden. Maar uit recente interviews met soldaten kwam naar voren dat ze met véél meer munitie ook offensieve acties zouden kunnen uitvoeren, maar het meerderendeel is gereserveerd voor het zuidfront. Dat geldt ook voor het materieel: aan het oostfront moeten ze het voornamelijk doen met oudere Sovjet wapens.

In het voorjaar waren er ook verschillende interviews met artillerie-eenheden, zoals deze. Die claimden in elk geval dat ze soms lang moeten wachten op bevoorrading. Dit geldt vast niet voor elke eenheid, maar de logistiek is niet altijd perfect. De soldaten zijn dan gefrustreerd omdat ze de infanterie niet kunnen beschermen.

Aan het zuidfront geldt dat veel munitie opgespaard was voor het zomeroffensief. Daarom zien we daar ook successen. De vrees is echter dat die voorraden uitgeput zullen raken - omdat het opgespaarde voorraden zijn - en dat Oekraïne straks alleen nog kan verdedigen zoals aan het oostfront.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:59

Spotmatic

Ken sent me

q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:04:
Denk dat we langzamerhand echt moeten concluderen dat de militaire steun aan Oekraïne onvoldoende is gebleken om een serieus counter offensief tot aan de kust van de Azov zee mogelijk te maken. Ik zou het persoonlijk al een klein wonder vinden als het de komende zes weken nog lukt om Tokmak te bevrijden.
Ik ben het wel met je eens, maar ik wens de Russen ook heel veel succes met de naderende winter. Ik weet dat zij er vast lekker warmpjes bij zitten en heel goeie spullen hebben om in die omstandigheden te (blijven) vechten.

/s ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Denk dat we langzamerhand echt moeten concluderen dat de militaire steun aan Oekraïne onvoldoende is gebleken om een serieus counter offensief tot aan de kust van de Azov zee mogelijk te maken.
denk eerder dat de waarheid in het midden ligt.

Pak bv m777 en de diverse munitie,

- Een set soldaten die niet weten hoe zo'n ding bedient moet worden is handig
- onderhoud is ook noodzakelijk.

Met een vliegtuig(en) in polen vol afleveren heb je nog niet aan het front waar je het nodig hebt dus logistiek is ook een dingetje. zeker als je over een linie hebt van Utrecht tot Lisabon. en ook je logistieke vervoer moet onderhoud hebben.

Daarnaast heb je als soldaat altijd behoefte aan "meer" en "beter" spul

het is aan Zelensky & Co wel noodzaak om te zorgen dat de kranen openblijven

Dat gezegd ik ben het er zeker mee eens dat sommige dingen wel mee getreuzeld is / word .. en sneller wel beter zou zijn..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
Voor de geïnteresseerden. Paar dagen geleden was er een erg interessante podcast aflevering van "The Telegraph", ze konden een interview doen met Ex-General David Patreus, voormalig directeur van de CIA.
Korte versie (aflevering duurt ongeveer een uur), hij heeft wel interessante inzichten in het offensief van UA en ook wat commentaar op de politiek (die veel te laat materiaal goedkeurt).
En nog wat andere onderwerpen, toekomst van oorlogsvoering etc.

https://open.spotify.com/...ohnc9?si=143685e194ac4c99

Computer says no

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Spotmatic schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:14:
[...]

Ik ben het wel met je eens, maar ik wens de Russen ook heel veel succes met de naderende winter. Ik weet dat zij er vast lekker warmpjes bij zitten en heel goeie spullen hebben om in die omstandigheden te (blijven) vechten.

/s ;)
Dat is exact hetzelfde wat we vorig jaar rond deze tijd riepen. Want de russen bleken geen winteruniformen te hebben, dus dat zou niets kunnen worden. Dus verwacht weer 'gewoon' een statisch front.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Rzarect0r schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:50:
[...]

Joh nergens stel ik dat er een structureel tekort is, maar de familieleden die ik heb gesproken aan het front kampten met tekorten.
Tekorten of te langzame bevoorrading is altijd een probleem geweest. Ik zie alleen de relatie met Zelensky niet, zijn regering haalt toch veel wapens en munitie binnen maar het uitbreiden van productiecapaciteit duurt jaren en dat is niet iets wat hij of een andere politicus op dit moment snel kan veranderen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzarect0r
XWB schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:34:
[...]

Tekorten of te langzame bevoorrading is altijd een probleem geweest. Ik zie alleen de relatie met Zelensky niet, zijn regering haalt toch veel wapens en munitie binnen maar het uitbreiden van productiecapaciteit duurt jaren en dat is niet iets wat hij of een andere politicus op dit moment snel kan veranderen.
Mijn opmerking was meer gericht op het feit dat zo'n bezoek van Zelensky weinig doet voor de mensen aan het front qua moraal, als reactie op:
En ik blijf het bijzonder vinden dat Zelensky het front op blijft zoeken. Dat moet toch een enorme boost geven onder het Oekraïens leger.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:38
XWB schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:56:
[...]

Tja, wat is soft? In vergelijking met westerse politici vind ik Zelensky behoorlijk hard.

Hij hoeft ook niet als held gezien te worden. Maar hij is wel de president die een meerderheid van de bevolking in 2019 gekozen heeft, dus met hem moeten ze het doen.

Winston Churchill was ook niet geliefd bij velen. Maar soms heb je een politicus nodig die bereid is om tot het gaatje te gaan. Ik proef dezelfde mentaliteit bij Zelensky: "whatever the cost may be".
Zelensky was ook degene die riep dat hij wapens nodig had, geen lift. Je kan zeggen wat je wilt, maar hij loopt niet weg voor de problemen, weet hoe ontzettend belangrijk moraal is en is wat mij betreft op dit moment de juiste man op de juiste plek.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:30
Ik heb het recent al eerder benoemd, de https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rasputitsa komt er weer aan. Mark Milley geeft aan wat dit betekent voor Oekraïne:

[Embed]
Volledig artikel: https://www.bbc.com/news/world-europe-66763868.amp

Oekraïne heeft al aangegeven dat de komende herfst en winter het offensief door zal gaan. Dat zal wel aangepast zijn afhankelijk van de omstandigheden.

Ze hoeven ook niet tot aan de kust te komen. Als deze binnen schootsbereik komt van hun wapens, dan kunnen ze de boel al effectief splitsen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
https://www.ukrinform.net...system-general-staff.html
The Russians pay very serious attention to their electronic warfare forces, but Ukrainian defenders have already learned to counter their Kometa EW system.
Positief dat ze iig weten hoe ze gedeeltelijk de EW kunnen counteren.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:05
Filmpje van een Oekraïnse tankbemanning over de Leopard 2A6: Lada vs Tesla!

https://twitter.com/DefenceU/status/1701531957509882117?s=20

De strijd is niet makkelijk, en eigenlijk maakt dit filmpje ook wel duidelijk dat ze erg blij mee zijn, maar dat het spul ook gewoon broodnodig is, de strijd blijft immers taai, ook met dit materiaal.

Tussen de regels door kan je erook wel uit halen dat ze nog wel meer kunnen gebruiken.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
*knip* Offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door teacup op 12-09-2023 19:35 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
(jarig!)
Rzarect0r schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:44:
[...]

Mijn opmerking was meer gericht op het feit dat zo'n bezoek van Zelensky weinig doet voor de mensen aan het front qua moraal, als reactie op:
[...]
Je kunt je beter afvragen wat er was gebeurd als Zelensky 'the ride' aan het begin van de oorlog wel had gepakt. Ik durf wel te beweren dat we dan nu een heel andere oorlog hadden gehad met een leger met een stuk slechter moraal. Dus je kunt blijven beweren dat een bezoek van Zelensky niets voor het moraal doet, maar het verleden heeft al aangetoond dat het dus wel helpt.

En dan snap ik best dat degene die aan het front staan roepen dat ze liever munitie willen, maar dat staat toch echt los van de moraalboost die een leger krijgt doordat ze een leider hebben die laat zien dat hij achter ze staat.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzarect0r
redwing schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:39:
[...]

Je kunt je beter afvragen wat er was gebeurd als Zelensky 'the ride' aan het begin van de oorlog wel had gepakt. Ik durf wel te beweren dat we dan nu een heel andere oorlog hadden gehad met een leger met een stuk slechter moraal. Dus je kunt blijven beweren dat een bezoek van Zelensky niets voor het moraal doet, maar het verleden heeft al aangetoond dat het dus wel helpt.

En dan snap ik best dat degene die aan het front staan roepen dat ze liever munitie willen, maar dat staat toch echt los van de moraalboost die een leger krijgt doordat ze een leider hebben die laat zien dat hij achter ze staat.
Tja dan is het gewoon mijn persoonlijke ervaring, de mensen die ik spreek vechten of hebben gevochten voor Oekraïne, en hebben totaal geen meerwaarde gehad aan zijn woorden. Verder hoef ik er niet op in te gaan en heeft het ook geen zin, je mag geloven wat je wilt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skynett
Jerie schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:26:
Een Tesla met een Leopard vergelijken 8)7 nou ja,
Het is de soldaat in het filmpje die die vergelijking maakt, juist om het verschil te duiden met de tank waar hij voorheen op zat.
Gelukkig had het filmpje heel wat meer inhoud dan deze vergelijking :)
En daarom heb ik ook de link bijgevoegd zodat iedereen zelf het filmpje kan zien. (En er vervolgens zelf uithalen wat hij/zij belangrijk vindt.)

[ Voor 8% gewijzigd door Skynett op 12-09-2023 15:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 22:44
Een Tesla met een Leopard vergelijken 8)7
Die vergelijk hij niet. :P
Hij bedoelde het zo:
Leopard>T-64
Tesla>Lada

:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Oryx met een BMP-2 mijlpaal:
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1701584086718947711]
En dit is dan de ondergrens met visueel bevestigde exemplaren. Als je al die duizenden Russische voertuigen naast elkaar zou kunnen zetten, onvoorstelbaar die aantallen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
user109731 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:43:
Oryx met een BMP-2 mijlpaal:
[Twitter]
En dit is dan de ondergrens met visueel bevestigde exemplaren. Als je al die duizenden Russische voertuigen naast elkaar zou kunnen zetten, onvoorstelbaar die aantallen.
Dan moet je de reactie van Oryx zelf ook ook nog even bij zetten:
Russia's losses of BMP-2s are 1,000 times greater than the number of BMP-2s ever operated by the Netherlands (1) 🇷🇺🇳🇱

This could possibly be the worst comparison I've ever made.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
Duitse minister van buitenlandse zaken Annalene Baerbock na haar bezoek aan Kiev in een interview met de Frankfurter Algemeine Zeitung:

Wir müssen einen Winterschutzschirm über die Ukraine spannen

https://m.faz.net/aktuell...e-nachlegen-19168622.html

[ Voor 3% gewijzigd door Skynett op 12-09-2023 19:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:09
Rzarect0r schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:59:
[...]

Tja dan is het gewoon mijn persoonlijke ervaring, de mensen die ik spreek vechten of hebben gevochten voor Oekraïne, en hebben totaal geen meerwaarde gehad aan zijn woorden. Verder hoef ik er niet op in te gaan en heeft het ook geen zin, je mag geloven wat je wilt.
Spreek je alleen met mensen die gevlucht zijn dan? Jouw ervaring zal best maar het staat gewoon vast dat een land of leger qua moraal een boost krijgt als de leider ook aan het front komt.

Hij had ook in de VS kunnen zitten, dan was er helemaal geen moraal meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Een Tesla met een Leopard vergelijken 8)7
Als je kijkt naar de electronica en software dan staat een Tesla ook nog kilometers voor op wat andere fabrikanten maken. Een T80 is waarschijnlijk nog compleet analoog. Alsof ik van mijn Porsche 944 (1985) in mijn Tesla (2019) stap. Die eerste rijdt wel leuker maar alles gaat met de hand.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +23 Henk 'm!

Verwijderd

Zelenski, de mensen aan het front, ze vechten allemaal. Alleen op totaal verschillende vlakken. De 1 met een automatisch geweer in een loopgraaf, de ander met constant netwerken en zware beslissingen.

Ze kunnen niet zonder elkaar.

Natuurlijk sta je niet ineens te juichen en te springen na wat mooie woorden en een handdruk, wanneer je aan het front staat en familie, vrienden en kennissen verliest aan russische kogels. Zo werkt dat in de praktijk gewoon niet.

Het is daar letterlijk de hel op aarde.

Waar je wel iets aan hebt is aan de partij kogels en granaten die volgende maand weer binnenkomen omdat Zelensky en co weer iets hebben kunnen regelen.

Een leider kan niet zonder zijn mensen en zijn mensen kunnen niet zonder leider.

En deze leider loopt niet weg maar staat er, en geeft zijn alles.

Absoluut geen 'Westerse superheld', wel een respectabele en eervolle man die zijn mensen niet in de steek laat maar er juist alles aan doet om ze de beste kansen te geven voor het gevecht van hun leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Snow_King schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:08:
[...]

ALS dit zo is, goed nieuws. Maar inmiddels is er al SCALP/Storm Shadow.

De grote vraag bij ATACMS is wel hoe veel de US er kan/wil leveren, daar leek het steeds toch op de hangen.

Zou dit dan Scholtz doen overtuigen om ook de Taurus te gaan leveren?

Voordeel aan de ATACMS is wel dat men inmiddels al heel veel ervaring met de HIMARS/M270 heeft en ze dus per direct kan inzetten.
Het grootste voordeel van ATACMS is dat deze vanaf de grond gelanceerd kan worden. In theorie zou Oekraïne dan een spervuur aan ATACMS raketten op de Krimbrug kunnen afvuren, waardoor er meer kans is op grote schade. Met Storm Shadow is spervuur niet mogelijk vanwege de beperkte lanceermogelijkheden. Oekraïne heeft namelijk niet genoeg vliegtuigen om tientallen Storm Shadow raketten simultaan af te vuren.

Het zou mij niet verbazen dat dit de reden is waarom de VS zo terughoudend is: zij weten dat ATACMS de Krimbrug potentieel serieus kan beschadigen, en het Kremlin zal dit moeilijk kunnen verkroppen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

XWB schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:52:
[...]

Het grootste voordeel van ATACMS is dat deze vanaf de grond gelanceerd kan worden. In theorie zou Oekraïne dan een spervuur aan ATACMS raketten op de Krimbrug kunnen afvuren, waardoor er meer kans is op grote schade. Met Storm Shadow is spervuur niet mogelijk vanwege de beperkte lanceermogelijkheden. Oekraïne heeft namelijk niet genoeg vliegtuigen om tientallen Storm Shadow raketten simultaan af te vuren.

Het zou mij niet verbazen dat dit de reden is waarom de VS zo terughoudend is: zij weten dat ATACMS de Krimbrug potentieel serieus kan beschadigen, en het Kremlin zal dit moeilijk kunnen verkroppen.
Ik weet niet of dit nog zoveel uitmaakt. Rusland kan de hele tijd al niet verkroppen maar zaait dood en verderf in Oekraine op alle mogelijke manieren.

Ik vermoed dat er andere redenen zijn waarom de ATACMS niet geleverd worden maar ik weet ook niet welke.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Putin geeft aan dat hij graag wil blijven doorvechten in Oekraïne:
De nakende ontmoeting tussen Poetin en Kim Jong-un geeft een nieuwe draai aan de wapenindustrie. De Russische president maakte opnieuw duidelijk dat hij de oorlog in Oekraïne niet zal stoppen.

Voor wie er nog aan twijfelde: Vladimir Poetin is niet geïnteresseerd in vredesonderhandelingen met Volodimir Zelenski en maakt zich verder op voor een lange oorlog. Dat is de belangrijkste conclusie na zijn lange conference bij het begin van het Eastern Economic Forum in Vladivostok.
Dat ze het niet over vrede in Oek­raïne kunnen hebben, is natuurlijk niet de schuld van Rusland, vindt Poetin. ‘Hoe kunnen we nu stoppen met vechten als de Oekraïners volop bezig zijn met hun tegenoffensief?’, antwoordde Poetin op een vraag van een Russische journalist. In Poetins wereld staat de waarheid op haar kop. Pas als de Oekraïners zonder wapens, munitie en soldaten komen te zitten, willen ze misschien aan tafel gaan zitten. Maar dan nog zijn ze niet geïnteresseerd in een duurzame vrede. Ze zullen het staakt-het-vuren alleen maar gebruiken om weer op krachten te komen en hun wapenvoorraden aan te vullen. Dat tegenoffensief verloopt volgens Poetin ook helemaal niet naar wens. De Oekraïners boeken nauwelijks terreinwinst en zouden al 71.000 soldaten hebben verloren.
Poetin wil geen vrede, maar extra wapens

March of the Eagles

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Nog even afwachten wat er precies in het pakket zit, maar dit klinkt alvast goed.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Weer een ongeval met een SU
Russian media said that it was a training flight and the plane was without ammunition. The plane disappeared from radar shortly after takeoff.
Search and rescue naar de piloten zou nog gaande zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
XWB schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:04:
Putin geeft aan dat hij graag wil blijven doorvechten in Oekraïne:

[...]

[...]

Poetin wil geen vrede, maar extra wapens
Met andere woorden : de gifbeker moet leeg en het Russische leger moet min of meer vernietigd worden. Anders blijft het zoals het is of wordt het erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@asing je zegt gif maaruh over dat onderwerp ..

valt Antrax eronder ? https://russia.liveuamap....hrax-in-lebedinka-village

Even zonder gekkigheid, dit is wel zorgwekkend voor UA zeker gezien de locatie

Tja vanalles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
vso schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:32:

Anthrax is een redelijk natuurlijk gif dat kan ontstaan bij rottende kadavers die niet correct behandeld worden.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:36:
[...]

Anthrax is een redelijk natuurlijk gif dat kan ontstaan bij rottende kadavers die niet correct behandeld worden.
valt wel mee dan, loos alarm thx wist ik niet

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
d:)b

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
vso schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:32:

Antrax (miltvuur) is niet echt een gif, meer een dodelijke bacterie. Wiki zegt 1872 als jaar waarin de bacterie werd ontdekt. Het komt in de natuur voor als veeziekte en kan overslaan op mensen. Je zou het een biowapen kunnen noemen maar een gif is het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Anthrax/miltvuur is de infectieziekte die veroorzaakt wordt door een bacterie (Bacillus anthracis).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
The Enforcer (Youtube) meldde al dat er een SU-24MR van de radar was verdwenen. Deze vloog boven Rusland, 300 km ten oosten van Oekraïne. Meer nieuws was er toen niet.

Inmiddels is duidelijk dat het ding is neergestort. Het zijn wat specialere modellen omdat ze een meer gevarrieerde payload mee kunnen nemen. Rusland zou er nog bijna 80 hebben.

Bron : Wikipedia: Sukhoi Su-24

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:38

bloody

0.000 KB!!

Vannacht heeft Oekraïne de haven in Sebastopol aangevallen.
Eerste geruchten zijn dit:

daarnaast nog wat wilde geruchten over een sub in een droogdok, maar dat is wellicht wensdenken. Even wachten tot het licht wordt daar.

nope

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Jerie schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:35:
Anthrax/miltvuur is de infectieziekte die veroorzaakt wordt door een bacterie (Bacillus anthracis).
Behandelbaar met antibiotica? Althans ik zag hem volgens mij in een bijsluiter voorbij komen.

Op YT een filmpje gezien waar de Russen met fosfor schieten op een loopgraaf in het bos. Ziet er mooi uit in de nacht maar dan hoop je toch wel dat je op tijd een uitholling in de zijwand klaar had. :X

Hopelijk komt er de komende winterperiode voldoende cold weather gear. Als de Russische logistiek maar verstoord kan blijven worden doet moeder natuur de rest. Wel weer het probleem met je eigen bevolking warm houden want het stroomnet zal wel weer aangevallen worden voor zover dat nu nog functioneert.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F53-o0nXgAAvBUO?format=jpg&name=medium

'damaged':
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F5369cwXsAAo4ML?format=png&name=900x900

[ Voor 27% gewijzigd door user109731 op 13-09-2023 07:15 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YX8iNCx3LLxUV4oQD87hva8ano=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TmmnvVzue9fNsaYiJdYTT3W.jpg?f=fotoalbum_large

De 270000 gepasseerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Thombias op 13-09-2023 07:22 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 14-09 09:35
*knip* Dubbel, zie post hier direct voor

[ Voor 93% gewijzigd door teacup op 13-09-2023 19:34 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:59

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Poah dat is een dikke hit!

Een droogdok met vulling, mooi! _/-\o_

• Hansieo
  • Laatst online: 16:48
sh4d0wman schreef op woensdag 13 september 2023 @ 06:49:
[...]

Behandelbaar met antibiotica? Althans ik zag hem volgens mij in een bijsluiter voorbij komen.
Op YT een filmpje gezien waar de Russen met fosfor schieten op een loopgraaf in het bos. Ziet er mooi uit in de nacht maar dan hoop je toch wel dat je op tijd een uitholling in de zijwand klaar had. :X
Hopelijk komt er de komende winterperiode voldoende cold weather gear. Als de Russische logistiek maar verstoord kan blijven worden doet moeder natuur de rest. Wel weer het probleem met je eigen bevolking warm houden want het stroomnet zal wel weer aangevallen worden voor zover dat nu nog functioneert.
"vuur met vuur " bestrijden, ofwel fosfor bommen/raketten aan Ukraine geven, en dan factor 10x

en dan gaat P weer janken... ze gebruiken fosfor, dat is verboden

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:28
Als MoD binnen een paar uur meldt dat er iets 'beschadigd' is ga ik er vanuit dat het onherstelbaar is. 8)
Bijkomend effect: het droogdok zal ook een tijd niet bruikbaar zijn.
The Russian MoD acknowledges that two ships that were undergoing repairs were damaged in the attack by cruise missiles.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 22:01

Interessant om te zien, veel mijnen zijn dus niet ingegraven. Ook gaaf om te zien hoe ze nu ook weer RC demining apparatuur bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 11:27

Snow_King

Konijn is stoer!

saikol schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:22:
[YouTube: 12 Sep: NO CREMATION NEEDED! Ukrainians BURN RUSSIAN DEFENSES TO THE GROUND | War in Ukraine]

Interessant om te zien, veel mijnen zijn dus niet ingegraven. Ook gaaf om te zien hoe ze nu ook weer RC demining apparatuur bouwen.
Ik zag hem ook net. Echter dag ik niet de vermelding van de T-55's waar men mee zou 'vechten' tegen de Leo2's en Challengers.

Gaat om deze tweet die ook in ander topic al werd genoemd: Shabbaman in "Zaporizhzhia front + de Krim"

[Twitter: https://twitter.com/PStyle0ne1/status/1701506168869228628?t=yNJxrngAdaLObKgEE7M9yw&s=19]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Hansieo schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:01:
[...]

"vuur met vuur " bestrijden, ofwel fosfor bommen/raketten aan Ukraine geven, en dan factor 10x

Of het nog zo is weet ik niet maar in mijn tijd als Artillerie (voorwaartse waarnemer) hadden we ook gewoon fosfor tot onze beschikking. Gewoon in NL en we gebruikten het ook gewoon op het artillerie schietkamp.

Gebruiken op uitgestegen infanterie was dan misschien een no-go maar zelfs daarvan werd gezegd dat die regel alleen geld in vredestijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Hansieo schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:01:
[...]

Fosfor munitie is niet verboden. Het mag alleen beperkt gebruikt worden. Het mag niet in stedelijk gebied gegooid worden o.i.d.

Maar het produceren, bezitten en (beperkt) gebruiken van fosfor munitie is gewoon 'legaal'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Aangezien de aanval gelukt lijkt te zijn, was Starlink misschien helemaal niet nodig?

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 13-09-2023 10:38 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Het eerste geval zou wat genuanceerder zijn
https://www.theguardian.c...ne-drone-attack-was-wrong
On Friday, Isaacson tweeted a clarification, writing that “the Ukrainians THOUGHT coverage was enabled all the way to Crimea, but it was not. They asked Musk to enable it for their drone sub attack on the Russian fleet. Musk did not enable it, because he thought, probably correctly, that would cause a major war.”
In response to Isaacson’s correction, Musk tweeted “Much appreciated, Walter”, adding that the “onus is meaningfully different if I refused to act upon a request from Ukraine vs. made a deliberate change to Starlink to thwart Ukraine”. He also said that Starlink’s terms of service prohibit Starlink being used for offensive military action as it is a “civilian system”.
Vreemd verhaal, zeker gezien de bemoeienis van DoD en dat het nu wéér gebeurt.

@XWB dat is alleen schade van kruisraketten volgens mij, alle zeedrones waren onderschept.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 13-09-2023 10:40 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Tens
Proton_ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:38:

[...]

[...]

@XWB dat is alleen schade van kruisraketten volgens mij, alle zeedrones waren onderschept.
Musk did not enable it, because he thought, probably correctly, that would cause a major war.”
yeah, sure

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
DE *O*

Laatste stukje wat niet gekwoot wordt op tweakers:
➡️1 8x8 HX81 truck
➡️4 semi-trailers
➡️5 load-handling trucks
➡️3 ambulances
➡️1.5 million rounds of small arms ammunition
RQ35 >>
https://defence24.com/ind...ving-its-worth-in-ukraine

[ Voor 74% gewijzigd door YakuzA op 13-09-2023 10:58 ]

PSN

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:03
Proton_ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:38:

[...]

[...]

Die "verduidelijking" kan aan mijn reet roesten, ze hebben in dat boek het duidelijk opgeschreven en nu mensen erover beginnen te vallen probeert men die keutel weer in te trekken.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
pro_6or schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:49:
[...]
Vannacht om 0100 (aanval op Sebastopol met stormshadow)
Aanval was mogelijk/waarschijnlijk met Neptunes dacht ik volgens eerste indicaties.
Maar zou idd best ook storm shadow/scalp geweest kunnen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 13-09-2023 11:57 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:56:
[...]

Aanval was mogelijk/waarschijnlijk met Neptunes dacht ik volgens eerste indicaties.
Maar zou idd best ook storm shadow/scalp geweest kunnen zijn.
De meeste hints (vanuit Ukraine zelf) duiden op storm shadow. Het zijn ook meerdere inslagen. 2 vliegtuigen is Max 4 storm shadows. Stormshadow is overigens totaal niet afhankelijk van starlink, maar het had natuurlijk kunnen zijn dat ze ook van die zwarte bootjes mee hadden gestuurd, of dat de Russen eerst niet wisten wat er gebeurde. Maargoed iig voor de zekerheid starlink maar uit.

Ik vind het dubieus dat dat gedaan wordt.

een treffende spreuk

• asing
Ik denk niet dat de aanval is gedaan met zee drones. De ingang van de haven is waarschijnlijk extreem beveiligd en met een drone zou je hooguit de deur uit het droogdok kunnen blazen. Een raket IN het droogdok schieten is een stuk makkelijker en doet veel meer schade.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:04:
Ik denk niet dat de aanval is gedaan met zee drones. De ingang van de haven is waarschijnlijk extreem beveiligd en met een drone zou je hooguit de deur uit het droogdok kunnen blazen. Een raket IN het droogdok schieten is een stuk makkelijker en doet veel meer schade.
Het klinkt wel waarschijnlijk dat ze een aantal zee drones wel hebben ingezet ter afleiding van de RU defenses :)

Maar gezien die zee drones tegenwoordig geen starlink meer aan boord schijnen te hebben gezien de beschikbare informatie, lijkt die discussie daarover hier alleen maar afleiding? :)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Ukraine heeft al 2 hints gegeven dat het storm shadows waren. “Occupiers had a stormy night” “aviation did good”

een treffende spreuk

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
pro_6or schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:16:
Ukraine heeft al 2 hints gegeven dat het storm shadows waren. “Occupiers had a stormy night” “aviation did good”
Ik zie het idd:
https://www.ukrinform.net...t-work-in-sevastopol.html

Duid idd meer op storm shadow/scalp :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:33
Verkeerde topic, excuses.

[ Voor 88% gewijzigd door mir4dor op 13-09-2023 13:00 ]

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

mir4dor schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:58:
Landingsschip de Minsk is wel aardig kaput
[Twitter]
Nu die onderzeeër nog en hopelijk liggen er twee goed uitgebrande wrakken in het drydock, hebben ze ook een probleem dat weer te gebruiken.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIIl3NAMN3ICx_TreTn1vpCJuqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iwc88WCqtNqpJAV3s7jOfj2m.jpg?f=fotoalbum_large

De Russen in de bezette gebieden kennen in ieder geval weinig rust.

Edit: bron is een data analist van The Economist

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-09-2023 13:15 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 23:51
Landingschip is niet beschadigd, maar zelfs vernietigd

[Twitter: https://x.com/oryxspioenkop/status/1701911463370076427?s=46&t=V1kXBhoiHWfRuUhY5LnMeA]

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F55nMR8WcAAhYw6?format=jpg&name=large

Ter verduidelijking waar de schade zit.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F55pKqQWkAABUgc?format=jpg&name=900x900

[ Voor 32% gewijzigd door Emryte op 13-09-2023 13:18 ]

game pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 03:35
Emryte schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:16:
Landingschip is niet beschadigd, maar zelfs vernietigd

[Embed]

[Afbeelding]

Ter verduidelijking waar de schade zit.

[Embed]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhIWmih3ny5AJOZ5ndMarUcWIBXc5h6r3zHEOtOEW5af4t0qHNETovZ7e6HJivTyD_mO_-SSPl5nixdNjGNkrU3pBtsw-Rjei_YhtKBAhYN9b2ZX_4erRySCq3CZWxOJ5IYauu_sOLy_vvjUfip-gUSY4ZQ7DU1Jw_CXeGiB24UCEQEpD94pRh3ohOi/s16000/69.png
https://www.oryxspioenkop...l-losses-during-2022.html

Hier linken ze naar in hun post maar of het hetzelfde schip is... Lijkt me die van eerder aangezien er geen groot gat in de bovenkant zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Csotranme op 13-09-2023 13:24 ]

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Wat is de relatie van dit Oekrainse schip in Mikolaiv tot vandaag? :P

Oryx linkt naar: https://twitter.com/UAWeapons/status/1701917293633028509 als je op de Minsk klikt iig

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 13-09-2023 13:33 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing

Uitleg van Sochomimus. De Minsk en de Rostov-on-Don zijn dus beschadigd/vernietigd.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:47
Musk *knip* laat dat gescheld achterwege......komt met veel dingen weg.
Ooit komt de afrekening. Meer woorden is die vent niet meer waard.

En weer over tot de orde van de dag. Naarmate het offensief vordert vrees ik met grote vrezen dat ze de zee van Azov niet meer gaan halen voordat het weer problemen veroorzaakt.

En dan krijgen de russen wéér tijd om mijnenvelden aan te leggen om een evt lente offensief gruwelijk in de weg te zitten.

Oekraïne moet écht een manier krijgen om die mijnenvelden veilig en snel te ruimen, anders gaat dit nog vele jaren duren. Of ze moeten ineens een luchtmacht krijgen met luchtoverwicht. Als ze een goede luchtmacht hadden gehad was dat offensief wel geslaagd lijkt me.

[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 13-09-2023 19:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 15:18

Croga

The Unreasonable Man

LZ86 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:43:
En weer over tot de orde van de dag. Naarmate het offensief vordert vrees ik met grote vrezen dat ze de zee van Azov niet meer gaan halen voordat het weer problemen veroorzaakt.

En dan krijgen de russen wéér tijd om mijnenvelden aan te leggen om een evt lente offensief gruwelijk in de weg te zitten.

Oekraïne moet écht een manier krijgen om die mijnenvelden veilig en snel te ruimen, anders gaat dit nog vele jaren duren. Of ze moeten ineens een luchtmacht krijgen met luchtoverwicht. Als ze een goede luchtmacht hadden gehad was dat offensief wel geslaagd lijkt me.
De Russen zijn in staat geweest om alles aan te leggen omdat ze buiten schotsbereik van de Ukraïnse troepen konden blijven.
Men wil graag de zee van Azof bereiken zodat het grootste deel van de Krim binnen schotsbereik komt.

Als Ukraïne in staat is binnen schotsbereik van de kust te komen dan kunnen ze de aanleg van nieuwe verdedigingswerken bemoeilijken en daarmee een nieuw offensief volgend jaar eenvoudiger maken.

Dit alles uiteraard wel met een beetje een roze bril op ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

*knip* laat dat gescheld achterwege......komt met veel dingen weg.
Ooit komt de afrekening. Meer woorden is die vent niet meer waard.

Het verschil is wel dat UA nu beter in staat is achter de linies te raken. Ik heb fpv drones gezien die hijskranen raakten, en deze werden oa gebruikt om verdedigingswerken mee te bouwen. Het is dus te hopen dat ook in de winter UA het aanleggen van verdediging voldoende kan blijven verstoren.

Daarnaast doet UA de meeste aanvallen met kleine wendbare infanterie units, ze beuken niet door de linies heen met tanks omdat dat niet werkt. Dus ik heb nog enige hoop dat wanneer het weer omslaat, ze alsnog voortgang kunnen boeken, ook al gaat het (nog) trager.

[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 13-09-2023 19:47 ]

• Croga
  • Laatst online: 15:18

Croga

The Unreasonable Man

RoD schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:54:
Daarnaast doet UA de meeste aanvallen met kleine wendbare infanterie units, ze beuken niet door de linies heen met tanks omdat dat niet werkt. Dus ik heb nog enige hoop dat wanneer het weer omslaat, ze alsnog voortgang kunnen boeken, ook al gaat het (nog) trager.
Hoewel dat tot nu toe zeker het geval was (en dus niet uit te sluiten dat ze dat in de herfst ook nog gewoon kunnen) heb ik wel beelden gezien van wat tanks kunnen toevoegen als ze niet voor mijnen hoeven te vrezen.... Dat levert behoorlijk wat extra snelheid op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:06
Croga schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:49:
[...]

De Russen zijn in staat geweest om alles aan te leggen omdat ze buiten schotsbereik van de Ukraïnse troepen konden blijven.
Men wil graag de zee van Azof bereiken zodat het grootste deel van de Krim binnen schotsbereik komt.

Als Ukraïne in staat is binnen schotsbereik van de kust te komen dan kunnen ze de aanleg van nieuwe verdedigingswerken bemoeilijken en daarmee een nieuw offensief volgend jaar eenvoudiger maken.

Dit alles uiteraard wel met een beetje een roze bril op ;-)
Klopt ook inderdaad. Ze hoeven niet daadwerkelijk op de waterlijn te staan. Als die lijn binnen bereik van artillerie ligt, is ook al heel veel bereikt. Niet alleen om aanleg van nieuwe verdedigingswerken te voorkomen, maar ook om aanvoer richting de Krim onmogelijk te maken.
Zelfs zonder roze bril op.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ja, daar zit het probleem wel, die mijnenvelden.

Maar het lijkt er sterk op dat het nu al beter wordt en er minder mijnen liggen. Wellicht nog 2 a 3km vooruit en bent er 'doorheen'.

Een PzH2000 kan tot 40km ver schieten, ze zitten nu op 80km. Dus als ze nog vooruit weten te komen dan komt de zee van Azov binnen bereik en zoals anderen al aangeven, dan kan Rusland niet veel bouwen daar.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Snow_King schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:26:
[...]
Ja, daar zit het probleem wel, die mijnenvelden.

Maar het lijkt er sterk op dat het nu al beter wordt en er minder mijnen liggen. Wellicht nog 2 a 3km vooruit en bent er 'doorheen'.

Een PzH2000 kan tot 40km ver schieten, ze zitten nu op 80km. Dus als ze nog vooruit weten te komen dan komt de zee van Azov binnen bereik en zoals anderen al aangeven, dan kan Rusland niet veel bouwen daar.
Alleen zijn die huidige fortificaties ook gebouwd binnen pzh range?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Interessante thread over FPV drones en een Russisch jamming systeem:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
pro_6or schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:16:
Sky news claimt nu snel dat het storm shadows waren:
British cruise missiles were used in significant Ukrainian attack on Russian submarine

France has also supplied the Ukrainian military with cruise missiles.
"It was Storm Shadow," one of the sources said.
Britain's Ministry of Defence has not yet made a comment.
https://news.sky.com/stor...rimea-naval-base-12960336
Ze gunnen het de Fransen niet dat die gaan claimen dat het Scalp's waren? ;)

(deze strike was natuurlijk gefaciliteerd door de overname van de boorplatforms in de zwarte zee, daardoor is de early warning voor RU verdwenen voor dit soort vluchten)

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 13-09-2023 18:04 ]

PSN

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

YakuzA schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:01:
[...]

Sky news claimt nu snel dat het storm shadows waren:

[...]

https://news.sky.com/stor...rimea-naval-base-12960336
Ze gunnen het de Fransen niet dat die gaan claimen dat het Scalp's waren? ;)

(deze strike was natuurlijk gefaciliteerd door de overname van de boorplatforms in de zwarte zee, daardoor is de early warning voor RU verdwenen voor dit soort vluchten)
Nu het openlijk wordt gepresenteerd: Storm Shadow was toch 1 van de vele rode lijnen indien deze gebruikt zouden worden op de Krim? 8)7

Ik vind het maar een mooie actie van UA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
The aftermath!

Gefilmd met een aardappel (slecht ras ook nog), maar er is sattelietbeeld van vandaag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Snow_King ja, dus nu gaan ze als straf graanhavens bombarderen in plaats van zomaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mir4dor
asing schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:42:
The aftermath!

Gefilmd met een aardappel (slecht ras ook nog), maar er is sattelietbeeld van vandaag.

[Twitter]
Ook wat duidelijker beeld nu;

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:53

Shabbaman

Got love?

YakuzA schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:09:
Interessante thread over FPV drones en een Russisch jamming systeem:
[Twitter]
Daar moet toch wel een soort HARM voor te bedenken zijn.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• RoD
  • Niet online

RoD

mir4dor schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:45:
[...]

Ook wat duidelijker beeld nu;
[Twitter]
Ik heb er geen verstand van, maar als de boot als afgeschreven wordt beschouwd, dan lijkt me dat ook wel te gelden voor de onderzeeër, gezien de vergelijkbare mate van schade.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

RoD schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:55:
[...]

Ik heb er geen verstand van, maar als de boot als afgeschreven wordt beschouwd, dan lijkt me dat ook wel te gelden voor de onderzeeër, gezien de vergelijkbare mate van schade.
vraag me af waarom ze geraakt zijn, (niet bedoelt als kritiek overgens, -1 RU materieel is altijd goed in mijn boekje)

Dacht dat ze geen meuk meer hadden om met de onderzee-ers af te vuren (zijn er geen betere targets ?)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord Sheep
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:58
In de Zwarte Zee is nog een bootje (type KS-701 Tunets) naar de bodem geschoten.

Edit: was in een ander draadje ook al gemeld zie ik nu.

[ Voor 32% gewijzigd door Lord Sheep op 13-09-2023 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

In deze tweet voor en na beelden van de satelliet. Volgens mij is er weinig overgebleven van die onderzeeër.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mir4dor
RoD schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:55:
[...]

Mja, uitdrukkelijk verboden door RU maar het is nog even wachten op fotos van dichtbij, hopelijk komen die nog.
Ik lees wel op diverse kanalen dat zowel de "Minsk" als die "Rostov ennogwat" onherstelbaar vernield zijn. O.a
Noel;

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

mir4dor schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:23:
[...]

Mja, uitdrukkelijk verboden door RU maar het is nog even wachten op fotos van dichtbij, hopelijk komen die nog.
Ik lees wel op diverse kanalen dat zowel de "Minsk" als die "Rostov ennogwat" onherstelbaar vernield zijn. O.a
Noel;
[Twitter]
Dit account, toch wel een van de experts op wapenidentificatie, zegt iets vergelijkbaars.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens
Deze was nog niet gepost dacht ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVscAEXKxBpZuDvWVz3wpV2SROw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aJd6PlpbVdR2wRozmdgEQogK.jpg?f=user_large

edit: de tweet was al wel gepost los plaatje nog niet

[ Voor 11% gewijzigd door Tens op 13-09-2023 19:41 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• asing
vso schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:03:
[...]

vraag me af waarom ze geraakt zijn, (niet bedoelt als kritiek overgens, -1 RU materieel is altijd goed in mijn boekje)

Dacht dat ze geen meuk meer hadden om met de onderzee-ers af te vuren (zijn er geen betere targets ?)
Als eerste heb je de Minsk, een landingsschip. Een tijdje geleden heeft Oekraïne er eentje van hetzelfde type weten te raken. Dat was de Olenegorsky Gornyak die met heftige slagzij naar binnen werd getrokken. Van die landingsschepen liggen er 11 in de Zwarte Zee. Landingsschip is in deze een wat vreemde bewoording, na het bombarderen van de Kerch brug en de diverse bruggen op de Krim zijn dit de schepen die de logistiek van de Russen voor hun rekening nemen. Dus dat is zeker een goede score.

De Kilo class onderzeeër is er eentie die de raketten afvuurt op Oekraïne. Dus dat is ook een goede.

Als laatste, niet geheel onbelangrijk, ze hebben maar een zeer beperkt aantal droogdokken. Dit droogdok ligt nu vol met schroot dus deze kan even niet gebruikt worden. Het droogdok waarin de Olenegorsky Gornyak lag is weer leeg. Dat schip is nergens meer te vinden dus dat is even een raadsel.

Dus : 1 transportschip minder, 1 onderzeeër minder en een drogdok wat niet gebruikt kan worden. Goede score.

• mir4dor
Al met al weer een goede dag voor UA :)
Vanochtend las ik nog; twee schepen totaal vernield en twee schepen beschadigd. Dit laatste kan ik echter niet meer vinden.
In de comments van de tweet van @RoD noemt iemand nog iets belangrijks; de docks zijn nu ook niet te gebruiken totdat de wrakken daar zijn opgeruimd. Gaat ook nog wel even duren :)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:00
Tens schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:31:
Deze was nog niet gepost dacht ik:[
*knip* onnodig om zo te reageren

[ Voor 20% gewijzigd door polthemol op 14-09-2023 07:39 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:01

Garyu

WW

Iemand heeft de informatie op wikipedia in ieder geval ook al aangepast:
Rostov na Donu (B-237) was an improved Kilo-class attack submarine of the Russian navy.

The submarine was destroyed in an attack on the port naval yard of Sevastopol on 13 September 2023 during hostilities of the Russian invasion of Ukraine.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tens
*knip* offtopic

[ Voor 46% gewijzigd door polthemol op 14-09-2023 07:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Laatst online: 13-09 22:01
asing schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:33:
[...]

Als eerste heb je de Minsk, een landingsschip. Een tijdje geleden heeft Oekraïne er eentje van hetzelfde type weten te raken. Dat was de Olenegorsky Gornyak die met heftige slagzij naar binnen werd getrokken. Van die landingsschepen liggen er 11 in de Zwarte Zee. Landingsschip is in deze een wat vreemde bewoording, na het bombarderen van de Kerch brug en de diverse bruggen op de Krim zijn dit de schepen die de logistiek van de Russen voor hun rekening nemen. Dus dat is zeker een goede score.

De Kilo class onderzeeër is er eentie die de raketten afvuurt op Oekraïne. Dus dat is ook een goede.

Als laatste, niet geheel onbelangrijk, ze hebben maar een zeer beperkt aantal droogdokken. Dit droogdok ligt nu vol met schroot dus deze kan even niet gebruikt worden. Het droogdok waarin de Olenegorsky Gornyak lag is weer leeg. Dat schip is nergens meer te vinden dus dat is even een raadsel.

Dus : 1 transportschip minder, 1 onderzeeër minder en een drogdok wat niet gebruikt kan worden. Goede score.
Zouden ze die niet naast de kerch brug hebben laten afzinken? Als anti waterdrone measures

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
saikol schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:51:
[...]

Zouden ze die niet naast de kerch brug hebben laten afzinken? Als anti waterdrone measures
Is een optie. Suchomimus die ik eerder linkte gaf aan dat het ding weg is.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:57
asing schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:33:
[...]

Kon allemaal verkomen worden als ze er autobanden hadden opgelegd..
Pagina: 1 ... 7 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid