Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 15 Laatste
Acties:
  • 351.724 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 22:23
Verwijderd schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:35:
Dit soort berichten lijken mij gelijk te staan aan het schilderen van schietschijven op die stations:

[...]

bron: https://www.theguardian.c...-64fc33c78f08e39cdeca4b5b
Waarom? Het is civiele infrastructuur. Daarbij komt dat je daarmee Russen togang gaat ontnemen tot bijvoorbeeld Telegram. Ongecensureerde toegang tot informatie moeten we ze niet ontnemen. Het maakt het ook voor partizanen lastiger als ze moeilijker kunnen communiceren.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 19:32
asing schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:56:
[...]

Waarom? Het is civiele infrastructuur. Daarbij komt dat je daarmee Russen togang gaat ontnemen tot bijvoorbeeld Telegram. Ongecensureerde toegang tot informatie moeten we ze niet ontnemen. Het maakt het ook voor partizanen lastiger als ze moeilijker kunnen communiceren.
Bruggen zijn ook civiele infrastructuur. Maar als een object ook een militair doel dient, verschuift dat.
Het is wel een lastige afweging. Je beperkt de partizanen wellicht iets, maar ook de communicatie van het leger. Blij dat ik die afwegingen niet hoef te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:26

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:35:
Dit soort berichten lijken mij gelijk te staan aan het schilderen van schietschijven op die stations:

[...]

bron: https://www.theguardian.c...-64fc33c78f08e39cdeca4b5b
GSM-netwerken blijven nuttig voor het binnenvallen in de russische information space en communicatie met de drones over grote afstanden over land zonder Starlink te moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:19

inhico

pw

Muncher schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:23:
[...]

Beiden zouden onacceptabel zijn volgens de Russen, maar een duidelijk tegenreactie is uitgebleven (minus het bombarderen van civiele doelen). Dus schuift de US nu een stapje op.
Laat het de Russen maar niet merken.... komt die tegenreactie alnog.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dat hele mobiele netwerk-verhaal past in het rijtje kogellagers en autobanden wat mij betreft. Ja, er zullen wat meer verstoringen zijn , maar de chinesen (lees: huawei) kunnen prima apparatuur leveren om een heel mobiel netwerk mee op te zetten. Hell, dat hebben ze tot voor kort ook voor de NL providers gedaan.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:21
Apache4u schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:24:
Dat hele mobiele netwerk-verhaal past in het rijtje kogellagers en autobanden wat mij betreft. Ja, er zullen wat meer verstoringen zijn , maar de chinesen (lees: huawei) kunnen prima apparatuur leveren om een heel mobiel netwerk mee op te zetten. Hell, dat hebben ze tot voor kort ook voor de NL providers gedaan.
En nog, onze buren zijn toeleverancier in EU voor grote providers.
En die leveren enkel Huawei infra…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Interessant kijkje in de achterliggende politieke leugens die misbruikt worden om de oorlog goed te praten:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:44
inhico schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:04:
[...]

Laat het de Russen maar niet merken.... komt die tegenreactie alnog.
pfft. Hoeveel final warnings heeft rusland intussen al gegeven?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:35
Puik stukje werk van Nieuwsuur redactie! Echt de moeite waard om te kijken, o.a. Mart de Kruif komt aan het woord:

Wat er gebeurt achter de Russische linies

De oorlog in Oekraïne speelt zich niet alleen af aan het front, maar ook ver daarachter. In deze video analyseren we de beslissende strijd om artillerie, logistiek en drones.

YouTube: Wat er gebeurt achter de Russische linies

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Terra unit heeft weer en video (SFW) gemonteerd:

March of the Eagles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:54
anboni schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 14:26:
[...]
pfft. Hoeveel final warnings heeft rusland intussen al gegeven?
- striking Crimea is the escalation point
- sending Javelins is the escalation point
- sending HIMARS is the escalation point
- sending Leopards is the escalation point
- sending Abrams is the escalation point
[YOU ARE HERE]
- sending F-16s is the escalation point

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
Je vergeet even depleted uranium en cluster munitie :) .

In dit geval blijft het bij een blaffende hond. Ze weten dat het game over is als ze iets met een nuke gaan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door asing op 09-09-2023 19:40 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:06
Hoe releasen ze die granaten eigenlijk? Ik heb zelf ook een DJI, maar geen mogelijk tot een extra kanaal voor een servo o.i.d.?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 22:53
Danielson schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:10:
[...]

Hoe releasen ze die granaten eigenlijk? Ik heb zelf ook een DJI, maar geen mogelijk tot een extra kanaal voor een servo o.i.d.?
Het zal vast per type verschillen, maar ik begreep tot nu toe uit allerlei videos dat veel drones een "lamp aan/lamp uit" commando hebben. Hang een relais op de plek waar het lampje zou zitten in het circuit en hoppa...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 22:01
onkl schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:13:
[...]

Het zal vast per type verschillen, maar ik begreep tot nu toe uit allerlei videos dat veel drones een "lamp aan/lamp uit" commando hebben. Hang een relais op de plek waar het lampje zou zitten in het circuit en hoppa...
Er bestaan release systemen die gewoon op amazon ed. Staan. Veel werken met een LDR sensor, het lampje zet je aan weerstand verandert van weerstand en hoppa. Drones zonder lampje hebben meestal een losse remote zender voor het dropper systeem (wat wss minder bereik za hebben)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:35:
[...]

Je vergeet even depleted uranium en cluster munitie :) .

In dit geval blijft het bij een blaffende hond. Ze weten dat het game over is als ze iets met een nuke gaan doen.
1) er word gesproken over ABC
RU --> in de media we kunnen Londen met onze hypersonice nukes plat gooien
2) RU --> als je ABC naar UA stuurt doet dan worden we boos
westen stuurt ABC
2) RU --> we hebben ze onderweg vernietigt en let op we Nuken we de boel
UA --> gebruikt ABC op het slagveld en vernietigt zeer belangrijke doelen
3) RU --> we hebben er niet zoveel last van

En dat voor alle dingen die @Tens noemt (rinse en repeat) en ook inderdaad die uranium shells enzo ook ja

kortom gewoon negeren, russen laten niet graag hun tranen zien ..

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 09-09-2023 21:34 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Inmiddels is er een tweede drone neergekomen in Roemenië. De reactie is ongeveer dezelfde, alleen werd het feit nu niet ontkend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Leopard 1 training:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:21
Ik Denmark hebben ze de Leopard 1 uit het Museum zelfs gepakt voor de trainingen, die zelfs in beter conditie zijn dan die 100 die geregeld zijn om op te knappen :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• consolefreak
  • Laatst online: 12:03
Voor wie zich afvragen waarom er toch zo veel artillerie sneuvelt van de Russen, doordat de lopen zo versleten zijn zetten de Russen hun wapens dichterbij het front. Hoe dichterbij, hoe sneller gevonden door drones :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Skynett schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:44:
Puik stukje werk van Nieuwsuur redactie! Echt de moeite waard om te kijken, o.a. Mart de Kruif komt aan het woord:

Wat er gebeurt achter de Russische linies

De oorlog in Oekraïne speelt zich niet alleen af aan het front, maar ook ver daarachter. In deze video analyseren we de beslissende strijd om artillerie, logistiek en drones.

YouTube: Wat er gebeurt achter de Russische linies
Tja, ik wil niet lullig doen maar de aantallen die zij onafhankelijk verifiëren liggen stukken lager dan Oryx. De disclaimer is dan leuk, maar er klopt weinig van. Wat ik toch wel pijnlijk vond is dat stukje over Kerch brug, dat er een vrachtwagen tot ontploffing is gebracht, en later een aanval met een zeedrone. Want inmiddels is bekend dat die eerste aanval wel degelijk met een zeedrone heeft plaatsgevonden.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 15:26

rapture

Zelfs daar netwerken?

Video: Leopard 2A6 vs 2 Russische tanks
The battle of the Ukrainian Leopard 2A6 tank with two Russian tanks at a distance of more than 1.5 km in the Zaporizhzhia direction
https://t.me/United24media/13486

Een vijandelijke tank ontploft en de tweede tank vlucht weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 15:10
rapture schreef op zondag 10 september 2023 @ 01:36:
Video: Leopard 2A6 vs 2 Russische tanks

[...]

https://t.me/United24media/13486

Een vijandelijke tank ontploft en de tweede tank vlucht weg.
Ik zie toch echt twee tanks wegrijden. Het is erg onduidelijk wat er nou precies gebeurd.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Jerie schreef op zondag 10 september 2023 @ 00:47:
[...]

Tja, ik wil niet lullig doen maar de aantallen die zij onafhankelijk verifiëren liggen stukken lager dan Oryx. De disclaimer is dan leuk, maar er klopt weinig van. Wat ik toch wel pijnlijk vond is dat stukje over Kerch brug, dat er een vrachtwagen tot ontploffing is gebracht, en later een aanval met een zeedrone. Want inmiddels is bekend dat die eerste aanval wel degelijk met een zeedrone heeft plaatsgevonden.
Uhm. Nee. :?
De eerste aanval was met de vrachtwagen.

Daar waren nu de rdx verpakkingen zelfs getoond die in de vrachtwagen lagen.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 10-09-2023 06:17 ]

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Meer connectivity is altijd beter: :)
https://euromaidanpress.c...et-terminals-for-ukraine/
Ukraine will receive satellite communications aid from the Swedish company Satcube. It will send around 100 of its portable satellite internet terminals to Ukraine
@skunkopaat

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 23:19
Jerie schreef op zondag 10 september 2023 @ 00:47:
[...]

Tjah, maar die onafhankelijke verificatie is een stuk lastiger. Visuals aan het front zullen per definitie veelal niet onafhankelijk zijn, en er zijn natuurlijk genoeg doelen die niet visueel te bevestigen zijn. Onafhankelijk bij Rusland verificatie zoeken over het aantal kapotte materieel en gewonde/ dode mensen is onmogelijk, zij zullen bijvoorbeeld nooit toegeven dat het heel slecht gaat in de oorlog.
De waarheid zal vast ergens er tussen in liggen, ook omdat manieren van verificatie kunnen variëren net als de definitie die gebruikt wordt. Met uitgeschakeld zal de een (bijvoorbeeld) beyond repair bedoelen en een ander dat die zonder (flinke) reparatie niet meer zal functioneren.
I.m.o. moeten we niet teveel vasthouden aan de exacte cijfers, maar meer aan de tendens en de verhoudingen.
Daarnaast is ieder slachtoffer er een te veel, tenminste er vanuit gaande dat de 'masterminds' achter de oorlog buiten schot zijn, en dat ik het ook geen probleem vind als oorlogsmisdadigers hun einde vinden in de strijd, maar dan zijn er gewoon teveel slachtoffers te betreuren aan beide zijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Hier beelden van een tank battle.
Leo2 tegen 2 Russische tanks op 1.5km afstand.

https://reddit.com/r/CombatFootage/s/7iNjuZacrG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gise schreef op zondag 10 september 2023 @ 08:38:
Hier beelden van een tank battle.
Leo2 tegen 2 Russische tanks op 1.5km afstand.

https://reddit.com/r/CombatFootage/s/7iNjuZacrG
7 uur eerder al gepost, zie boven. En minimaal 3 Russische voertuigen bij betrokken .

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaW791H-svr4M3Ss4Zotj59AnAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ExAe6mUqdLG6WZq50EXrFJr.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 10 september 2023 @ 06:16:
[...]

Uhm. Nee. :?
De eerste aanval was met de vrachtwagen.

Daar waren nu de rdx verpakkingen zelfs getoond die in de vrachtwagen lagen.
:) dat is de meest gangbare lezing geweest. Ik zeg niet dat de truck geen rol speelde, ik zeg dat de sea drone aldaar ook was ingezet.

Echter is nu duidelijk geworden dat UA die sea drones al eerder had ingezet (recent bekend geworden: zonder succes bij Sevastopol want Musk), en het is ook duidelijk geworden dat ze die sea drone al eerder in hebben gezet op de Krimbrug. Deze hoefde ook alleen maar naar de truck te varen.

De lezing dat het de eerste keer was de sea drones waren ingezet op de Krimbrug is dan ook incorrect, of op z'n minst discutabel gezien deze nieuwe gegevens.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
jbdeiman schreef op zondag 10 september 2023 @ 08:38:
[...]

Tjah, maar die onafhankelijke verificatie is een stuk lastiger. Visuals aan het front zullen per definitie veelal niet onafhankelijk zijn, en er zijn natuurlijk genoeg doelen die niet visueel te bevestigen zijn. Onafhankelijk bij Rusland verificatie zoeken over het aantal kapotte materieel en gewonde/ dode mensen is onmogelijk, zij zullen bijvoorbeeld nooit toegeven dat het heel slecht gaat in de oorlog.
De waarheid zal vast ergens er tussen in liggen, ook omdat manieren van verificatie kunnen variëren net als de definitie die gebruikt wordt. Met uitgeschakeld zal de een (bijvoorbeeld) beyond repair bedoelen en een ander dat die zonder (flinke) reparatie niet meer zal functioneren.
I.m.o. moeten we niet teveel vasthouden aan de exacte cijfers, maar meer aan de tendens en de verhoudingen.
Daarnaast is ieder slachtoffer er een te veel, tenminste er vanuit gaande dat de 'masterminds' achter de oorlog buiten schot zijn, en dat ik het ook geen probleem vind als oorlogsmisdadigers hun einde vinden in de strijd, maar dan zijn er gewoon teveel slachtoffers te betreuren aan beide zijden.
De cijfers wijken dermate ver af van Oryx (die internationaal serieus staat aangeschreven) dat ik bij de NOS een NIH syndroom dacht te bespeuren. En dat is in deze context gezien het aanzien van Oryx totaal onnodig. Er is al een goede bron, gebruik die dan. Als je het wiel zelf uit wilt vinden, prima, maar dan moet je dat wel goed doen. En dat is in dit geval verre van toereikend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ze zijn nu ook copecages aan het bouwen voor de vliegtuigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-wUbTiO0d-SwLGxaN4TEBwBI7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xlq6tdUQ0yRR1BEyjZnTDGx0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOxmB-K__7qUpTSLdzRW093p3Ps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69Xo7R8j76RbQjgj0dq7VzBL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
gise schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:21:
Ze zijn nu ook copecages aan het bouwen voor de vliegtuigen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zat met de vraag wie "ze" zouden zijn. Gezien de staat van onderhoud van de jet samen met de verweerde rode ster zijn dit de Russen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:20

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Als de payload een explosieve partij titanium schroeven is dan heb je met een cage als deze toch nog steeds een geperforeerde jet? Detonatie in de lucht blaast het zo naar beneden door de cage de jet in.
Ik zie het nut niet zo. :?

Op een (tank/IVF) turret snap ik het, men hoopt dat het afketst en al rijdende ben je verder weg van een explosie.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:08

_Eend_

🌻🇺🇦

sh4d0wman schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:43:
Als de payload een explosieve partij titanium schroeven is dan heb je met een cage als deze toch nog steeds een geperforeerde jet? Detonatie in de lucht blaast het zo naar beneden door de cage de jet in.

Op een (tank/IVF) turret snap ik het, men hoopt dat het afketst en al rijdende ben je verder weg van een explosie.
Mogelijk voor camouflage, zo hoef je niet steeds een stapel banden op een vliegtuig te gooien en/of tegen drones. Al zal het nog niet zo heel effectief tegen drones zijn als je de voor en achterkant open laat natuurlijk :+

En tjee.. Ik snap dat het oorlog is, maar wat ziet die MiG 29 er uit zeg :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er zijn verschillende soorten drones, allicht dat deze wel helpt tegen bepaalde types die ze specifiiek hier verwachten.

Dat gezegd, die kartonnen gevallen met fragmentatie zouden hier gewoon boven exploderen inderdaad en itt de bovenkant van een pantservoertuig heeft dit helemaal geen pantser dus gaat het alsnog fors schade doen.

Ik ben vooral benieuwd naar video's van wat er gebeurt als vliegtuig met dit of met stapel banden bezoek krijgt van drones.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
[b]dion_b schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:52:

Ik ben vooral benieuwd naar video's van wat er gebeurt als vliegtuig met dit of met stapel banden bezoek krijgt van drones.
Ik denk dat we hier allemaal benieuwd zijn hiernaar :Y

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Misschien is het nut niets meer of minder dan:

Officier A: die eens iets tegen die drones.
Officier B: OK baas.

Officier B: regel maar iets tegen die drones ik wil eind van de week resultaat anders maak ik je af.
Officier C: OK baas.

Officier C: ik wil graag zo'n cage zoals om die tanks zit ook om het vliegtuig
Soldaat A: OK baas.

[...] weekje later [...]

Officier C: het is gelukt er zit zo'n cope cage omheen
Officier B: prima bedankt.

Officier B: het is gelukt baas.
Officier A: mooi zo ik zal het rapporteren aan dhr. P.

Officier A: meneer P. we hebben maatregelen genomen tegen de drones.
Dhr. P: mooi zo.

En dan heb ik nog heel wat lagen gemist zoals onderofficieren. Iedereen knikt ja en amen zonder ook maar kritisch te zijn tegen hogerhand. Daardoor durft niemand te zeggen dat het niet werkt, of het wel een goed idee is. Ze staan er allemaal apathisch egoïstisch in, zeer top-down zoals in autoritaire regimes het er aan toe gaat. Terwijl hier de NCOs serieus worden genomen en ook autonoom beslissingen mogen nemen.

Aan de andere kant een hangar kunnen ze niet 1 2 3 bouwen dus misschien was dit het beste van de slechtste oplossingen. En die MiG staat voor de grootste cultuur in Rusland: de schimmelcultuur. :+ In een hangar had je daar niet zo'n last van gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• consolefreak
  • Laatst online: 12:03
Die Oekraïners nemen steeds vaker tactieken over van de Russen. Denk maar aan de vele drone aanvallen in Rusland, er is nu iets nieuws bijgekomen. De Russen hebben meerdere keren tanks vol met explosieven onbemand afgestuurd op de Oekraïeners en hebben die op afstand laten ontploffen. Oekraïne gebruikt die techniek nu ook met veroverde tanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Jerie schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:52:
[...]

:) dat is de meest gangbare lezing geweest. Ik zeg niet dat de truck geen rol speelde, ik zeg dat de sea drone aldaar ook was ingezet.

Echter is nu duidelijk geworden dat UA die sea drones al eerder had ingezet (recent bekend geworden: zonder succes bij Sevastopol want Musk), en het is ook duidelijk geworden dat ze die sea drone al eerder in hebben gezet op de Krimbrug. Deze hoefde ook alleen maar naar de truck te varen.

De lezing dat het de eerste keer was de sea drones waren ingezet op de Krimbrug is dan ook incorrect, of op z'n minst discutabel gezien deze nieuwe gegevens.
Heb je wat bronnen cq links voor wat meer info?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
inhico schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:26:
[...]
Voor zover bekend is er geen enkele aanwijzing dat de truck explosie gepaard was met een zee drone.
En voor zover bekend hadden ze de zee drones met de grotere range toen ook niet.

Dus ik ben ook wel benieuwd wat er uit de mouw geschud wordt. :)

PSN

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
1000 CV90’s klinkt niet slecht :)

PSN

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
inhico schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:26:
[...]

Omdat je het zo aardig vraagt :)

TL;DR heb de bron niet kunnen vinden en enkel suggestief bewijs kunnen vinden, geen sluitend bewijs.

Uit mijn herinnering was er zelfs een filmpje dat er terugslag te zien was bij een CCTV. Momenteel kan ik het helaas niet vinden. Uiteindelijk gevonden!

Wat ik wel kan vinden is het volgende Forbes artikel van 29 Oct 2022 (de eerste aanval op Kerch brug vond plaats op 8 Oct 2022):

https://www.forbes.com/si...-russias-black-sea-fleet/

Dit artikel is ook daadwerkelijk van die tijd. Hier is een Archive.org cache van 30 Oct 2022:

https://web.archive.org/w...n-russias-black-sea-fleet
But Ukrainian sources then released black and white video feed footage recorded by kamikaze boats that clearly managed to smash into Russian ships, including the Black Sea’s new flagship, the multi-role frigate Admiral Makarov, and the minesweeper Ivan Golubets.
Dit was bij Sevastopol, aldus het artikel.

Afbeeldingslocatie: https://imageio.forbes.com/specials-images/imageserve/635d8c7978b5d03560928e2c/Camera-view-of-Russian-frigate-Admiral-Makarov-from-approaching-Ukrainian-drone-boat-/960x0.jpg?format=jpg&width=1440

Deze foto uit het Forbes artikel duikt volgens TinEye voor het eerst in Oct 2022 op op het internet: https://tineye.com/search...awl_date&order=asc&page=1

Volgens dit artikel

https://www.popularmechan...a-bridge-to-crimea-again/

zijn ze gedebuteerd op die dag:
The kamikaze boats’ debut assault on Sevastopol in October damaged three Russian ships, though subsequent harbor attacks have had less success against prepared Russian defenses.
De vroegste cache van dit artikel is veel later, namelijk 18 Jul 2023:

https://web.archive.org/w...a-bridge-to-crimea-again/

Afbeeldingslocatie: https://hips.hearstapps.com/hmg-prod/images/ukraine-multi-purpose-usv-64b5828f9ad1e.jpg?resize=980:*

Echter, deze foto uit het artikel duikt volgens TinEye voor het eerst in Nov 2022 op op het internet: https://tineye.com/search...awl_date&order=asc&page=1

Interessant hierbij, dnevnik.hr (Kroatië) links laten het hier niet zien maar hotnews.ro (Roemenië) wel

https://www.hotnews.ro/st...-united24-numi-herson.htm

Met een eerste Archive.org pagina van dit artikel op 12 Nov 2022:

https://web.archive.org/w...-united24-numi-herson.htm

Als je daar e.e.a. door vertaler gooit krijg je een interessant artikel (met dus die foto) dat o.a. linkt naar

Dat is het daadwerkelijke filmpje. Aan het einde krijg je een drone te zien die richting een schip gaat. Die post is van 11 Nov 2022 en die Twitter account is van UA gov. Ook u24.gov.ua heeft hier een pagina over in het Engels:

https://u24.gov.ua/news/naval_drones

Die is ook up sinds 11 Nov, al lijkt deze op Archive.org niet goed te laden (meerdere data geprobeerd).

Het gedoe mbt Starlink en de hoge kosten stamt van rond 14 Oct 2022, aldus Wikipedia:

Wikipedia: Starlink satellite services in Ukraine
According to The Washington Post, The Starlink equipment sent to Ukraine was funded by SpaceX including partial funding by the U.S. Agency for International Development, as well as the governments of France and Poland.[30][31] By mid August 2022, Ukraine internet service was being provided by more than 20,000 Starlink terminals, some from foreign partners and volunteers, in addition to many provided directly by SpaceX.

On October 14, 2022, Musk warned the service was costing Starlink $20 million per month and stated it could not go on indefinitely.[32][33][34] A month earlier, SpaceX had asked the Pentagon to take over financing for this reason.[35] Earlier in October 2022, Musk had expressed controversial takes on the war, to which Ukraine’s President Volodymyr Zelenskiy responded by inviting Musk to Ukraine to see "what Russia has done here."[36] (Zelenskiy nonetheless praised Starlink, saying "life was maintained" thanks to the service.)[36]

Musk however re-committed on October 15 that SpaceX would continue to pay for Starlink services.[34] By December 2022, Ukraine had secured additional funding from several European countries, and a Ukrainian official stated that "all financial issues have been resolved."[37]
(Dikgedrukt door mij)

Wikipedia linkt ook naar het volgende artikel van The Economist van Jan 5th 2023:

https://www.economist.com...raine-and-changed-warfare

Ook dit artikel is daadwerkelijk van 5 Jan 2023: https://web.archive.org/w...raine-and-changed-warfare

Hieruit blijkt dat het gedoe mbt Musk en Krim was ook al veel eerder bekend.
In September Ukrainian officials told The Economist that Mr Musk had rejected a Ukrainian request to allow Starlink to be used in Crimea, a part of Ukraine which Russia invaded and annexed in 2014, and where Ukraine has conducted numerous raids on ports and air bases. In October Mr Musk polled his followers on Twitter as to whether Ukraine should cede territory to Russia as part of a peace deal, which provoked outrage from the country’s leaders. Mr Musk replied by suggesting that SpaceX would stop carrying the costs for Ukraine’s use. But he quickly changed course, and relations seem to have settled down since. “I’m super grateful to them for what they’re doing for us,” says Mr Fedorov, the minister for digital transformation. Still, SpaceX has continued to restrict the use of Starlink in Russian-occupied territory, according to Ukrainian officials, a power that is unusual for a commercial company, to say the least.
Tenslotte kon ik nog het volgende OSINT onderzoek vinden: https://molfar.com/en/blo...osion-on-the-kerch-bridge (Newsweek artikel van 12 Oct 2022 linkt hiernaar https://www.newsweek.com/...on-ukraine-russia-1751136 ook daadwerkelijk van 12 Oct 2022 https://web.archive.org/w...on-ukraine-russia-1751136 ) [van het molfar.com artikel is geen Archive.org of Archive.today cache te vinden] hier wordt de theorie dat het raket of drone betrof ook aangekaart. Ook linken ze naar bronnen (zoals Rybar) met foto's van aangespoelde sea drone van Sept 2022.

UA had wel degelijk een motief om het niet te delen dat de aanval op die manier was gepleegd. Ze wilden immers destijds de schuld niet krijgen, en bovendien wilden ze het bestaan en/of de effectiviteit van hun wapen niet delen. Het gedoe met Musk kan er bovendien op wijzen dat deze systemen internettoegang hadden of wilden.

Met bovenstaande in het achterhoofd is het niet uit te sluiten dat er gebruik is gemaakt van een sea drone (de 'sea baby') maar er is enkel indirect bewijs, en Starlink zou enkel werken in gebied dat in handen is van UA (in begin was dat een kwestie van uitschakelen maar sinds succesvolle offensieven moet UA steeds aanvraag voor activeren voor heroverde gebieden). Vandaar die aangespoelde bootjes in Sept 2022.

Het filmpje is van de boot en terugslag is hier te vinden: https://t.me/bazabazon/13718 het werd gelinkt door eerdergenoemde molfar.com artikel. Zij gaan ook in op de theorieën dat het een boot of (air) drone was. Ik denk dat het interessant is als iemand met een natuurkunde achtergrond (?) er in duikt.

Alle links waren trouwens prima te lezen in een private browser window zonder addons.

Tot zo ver mijn OSINT onderzoekje. Het is niet mijn specialisme maar ik kan eens rondvragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Rusland wil opnieuw T-80 tanks produceren:
Rusland is van plan om de productie van T-80-tanks uit het Sovjettijdperk te hervatten, nu de oorlog in Oekraïne de militaire voorraden uitput. Machinebouwer Oeralvagonzavod zal de tanks van de grond af opnieuw produceren, zo bericht het financiële nieuwsagentschap Bloomberg op basis van het Russische agentschap Interfax 'Het leger heeft ons deze taak gegeven', zei ceo Aleksander Potapov aan Interfax. De machinebouwer werkt nu de logistieke details van het project uit, waarbij nieuwe capaciteiten nodig zullen zijn. Het bedrijf maakt ook wagons, machines voor de aanleg van wegen en tractors.

De oorlog die Rusland achttien maanden geleden startte tegen Oekraïne, putte de Russische wapenarsenalen uit en noopt het Kremlin ertoe andere wegen te verkennen om munitie en andere voorraden aan te vullen. Rusland zou munitie willen kopen bij Noord-Korea voor de wapens uit het Sovjettijdperk. Het leger zag zich genoodzaakt om de T-54- en T-62-tanks, die in sommige gevallen vijftig jaar oud zijn, van onder het stof te halen.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-08 14:40
_Eend_ schreef op zondag 10 september 2023 @ 15:52:
[...]

En tjee.. Ik snap dat het oorlog is, maar wat ziet die MiG 29 er uit zeg :X
Mischien omdat het geen MiG 29 is, maar een SU-27 :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
XWB schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:20:

[...]
Nu nog? Hadden ze dit niet beter beslissen op dag 4 van de SMO?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

@Jerie
Dank voor het opzoekwerk!
Het ging mij vooral om de, in mijn ogen nogal stellige, stelling dat voor de aanval op de Kerch-brug van 8 oktober een zeedrone zou zijn gebruikt.
Zoals je zelf ook al aangeeft is er geen sluitend bewijs dat er toen een zeedrone is gebruikt. Wel argumentaties dat gebruik van zo'n ding mogelijk/waarschijnlijk is. Ik heb er niet genoeg verstand van om die argumentaties te kunnen beoordelen.
Misschien komen we er ooit achter. Zou mooi zijn als die brug vóór die tijd wordt vernield.

...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jpvZQwWjTgPuPBwuTx-VTfixYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9D8BIX3VXMYrmTYHqqtEzQu4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Jerie schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:33:
[...]
Omdat je het zo aardig vraagt :)

TL;DR heb de bron niet kunnen vinden en enkel suggestief bewijs kunnen vinden, geen sluitend bewijs.

Uit mijn herinnering was er zelfs een filmpje dat er terugslag te zien was bij een CCTV. Momenteel kan ik het helaas niet vinden. Uiteindelijk gevonden!
Op de cctv was een golf bij een verkeerde pilaar te zien en de zeedrones die je erbij post hebben niet de range om de brug te halen.
Die zijn alleen maar gebruikt om Sebastopol lastig te vallen, dat is dan ook de enige plek waar deze v1 van de drone boten opdook.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 11-09-2023 07:37 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 19:32
PASware schreef op maandag 11 september 2023 @ 06:36:
[...]

Nu nog? Hadden ze dit niet beter beslissen op dag 4 van de SMO?
Toen hadden ze wellicht nog de illusie dat ze mega-aantallen T-14's zouden gaan produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Filmpje van T-55 tanks voor de mobiks:

Ik ben benieuwd of we deze straks in de beelden op zien duiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Baerbock is in Kyiv, het eerste nieuwtje van de dag:
Hopelijk horen we zo ook nog iets over extra Gepards.

Edit, directe link: https://www.rheinmetall.c...9-11-40-marder-to-ukraine

Ze verwachten ongeveer 10 per maand te kunnen leveren.

[ Voor 31% gewijzigd door RoD op 11-09-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
user109731 schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:34:
Filmpje van T-55 tanks voor de mobiks:
[Twitter]
Ik ben benieuwd of we deze straks in de beelden op zien duiken.
Wel typerend idd.

Op die vorige leveringen van T62’s hadden ze tenminste nog wat ERA bricks geschroefd, maar die lijken ze er nu ook niet meer voor over te hebben.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
XWB schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:20:
[...]
T80 is idd iets sneller te produceren dan een ‘modernere’ T90M.

Lijkt een beetje hetzelfde als dat de Russische industrie liever de duurdere en betere BMP3 wilde produceren en niet meer de oude BMP2.
Waar de RU overheid liever BMP2’s had omdat die sneller geproduceerd konden worden ivm minder complex en minder geavanceerd.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:41
YakuzA schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:59:
[...]

Lijkt een beetje hetzelfde als dat de Russische industrie liever de duurdere en betere BMP3 wilde produceren en niet meer de oude BMP2.
Waar de RU overheid liever BMP2’s had omdat die sneller geproduceerd konden worden ivm minder complex en minder geavanceerd.
Tja, het aloude verhaal van de russen. Technologisch kunnen ze het niet winnen dus dan gaan ze over van kwaliteit naar kwantiteit. En omdat je dat doet raak je de kennis en kunde kwijt en blijf je altijd hopeloos in techniek achter lopen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Russen presenteren hun T-55 tanks:

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 09:58

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:de indepth discussie over de anti-dronemaatregelen geplaatst op Russische tanks verplaatst naar het wapentopic

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:33:

en de zeedrones die je erbij post hebben niet de range om de brug te halen.

[...]

Die zijn alleen maar gebruikt om Sebastopol lastig te vallen, dat is dan ook de enige plek waar deze v1 van de drone boten opdook.
Dat weet jij niet zeker. Dat is een hypothese.

We weten ook niet hoe de langeafstandsdrones qua radio comms werken.

Starlink is deze oorlog namelijk eerder achter vijandelijke linies ingezet: Mariupol, vliegende drones, artillerie, maar ook de sea drones, aldus Wikipedia:

Wikipedia: Starlink satellite services in Ukraine

Daar linkt men naar:

Starlink Limits Ukraine’s Maritime Drones At Time Of New Russian Threat, een artikel van 15 Feb 2023. Deze linkt ook door naar dit artikel van 18 November 2022: Ukraine’s Maritime Drone Strikes Again: Reports Indicate Attack On Novorossiysk

Dat was ook v1 zeker? :z Novorossiysk ligt veel en veel verder dan de Krim brug.

Ik ben inmiddels wel erg benieuwd naar de verschillen tussen v1 en v2....

Wat ook zou kunnen is dat ze Musk om de tuin hebben geleid om Starlink bij de Krim (brug) te activeren. Hoe dat kan gaan is iedere keer tijdens offensief krijgt Starlink GPS coördinaten door, en een operator die activeert Starlink dan aldaar.

Als je goed naar de data kijkt, zie je dat Musk op 14 Oct klaagt dat Starlink te duur wordt voor UA. Het zou kunnen dat hij de oorlog in UA als belangrijk zag, en ook als goede reclamestunt, maar bij een grootschalige kernoorlog is hij ook z'n 11 kinderen kwijt, dus het is geheel rationeel dat hij dat absoluut niet wil. Hoe dan ook het heeft nog tot half Feb geduurd voor hij Starlink voor de sea drones plat heeft gelegd. Al weten we dus nog steeds niet hoe v2 communiceert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Jerie schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:28:
[...]
Dat weet jij niet zeker. Dat is een hypothese.
Deze is de v1 met de starlink terminal erop, en kleinere range waardoor de krim brug niet binnen de range was:
Afbeeldingslocatie: https://img.pravda.com/images/doc/c/1/c194c88-morskyj-dron690.avif
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/08/1/7413672/ (het plaatje, de tekst gaat hier weer over andere drones)
Mogelijk heeft deze na de starlink perikelen andere comms gekregen, misschien ook wel extra benzine tanks, maar er zijn geen indicaties dat dit zo was ten tijde van de 1e Krim brug explosie.

Deze is een nieuwere versie, die pas vrij recent (dit jaar) is, die een verbeterde range van ca 800 km heeft, en andere communicatie gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://media.cnn.com/api/v1/images/stellar/prod/230729113616-02-ukraine-sea-drones.jpg?c=16x9&q=h_720,w_1280,c_fill/f_webp
https://edition.cnn.com/2...black-sea-intl/index.html
Deze is dan ook gebruikt in een setje van 2 bij de recente aanval op de Krim brug, zoals netjes te zien was op de RU cctv.

Het blijft nog steeds gewoon jouw hypothese zonder onderbouwing dat bij de eerste aanval op de krim brug met de vrachtwagen er ook zee drones aanwezig waren. Daar is nog steeds geen enkel bewijs of iets wat er op duid dat dat zo was.
Het is een beetje onhandig dat je er steeds weer andere verhalen over andere strikes bij neemt, ipv op deze vraag in te gaan :)

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 11-09-2023 11:48 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
800 km bereik, en wat precies heeft UA dat 800 km bereik kan opleveren? Dat weten we niet. (En dat is maar goed ook.)
Het is een beetje onhandig dat je er steeds weer andere verhalen over andere strikes bij neemt, ipv op deze vraag in te gaan
Wat voor vraag? Je stelt geen vraag. Ik haal die voorbeelden erbij om aan te geven dat het mogelijk is. En dat is het ook. Jij kunt het niet uitsluiten. Ik heb aangetoond dat de zeedrones toen bestonden, in gebruik waren, dat Starlink toen voor offensieve doeleinden werd gebruikt (inclusief achter linies en op Rusland zelf), en inmiddels ook dat ze eind September 2022 bij Sevastopol met Starlink drones waren, en half November 2022 met Starlink sea drones bij Novorossyisk konden komen (zie kaart; echt nog een behoorlijk stuk verder dan Krim brug). Dat houdt in dat het ook mogelijk is dat ze 8 October 2022 bij de Krim brug zijn geweest.

Het schemerde toen (nog niet eens 5 uur?); de nacht zorgt er voor dat zo'n bootje niet opvalt. Bovendien was de beveiliging van Sevastopol, de Kerch brug, en Novorossyisk destijds ronduit bagger omdat RU niet aan zag komen dat UA dergelijke aanvallen zou plegen. Mogelijk heeft UA zelfs van te voren met duikers explosieven aangelegd. RU was arrogant genoeg om daar niets te auditten.

Ik kijk uit naar iemand met een natuurkunde achtergrond die e.e.a. kan duiden mbt de explosie en instorting.

Het 'er is geen enkel bewijs' en 'hoge hoed' mantra heb je inmiddels wel voldoende herhaalt. Er zijn wel degelijk voldoende aanduidingen om het niet uit te sluiten. Al heb ik inderdaad niet kunnen bewijzen dat een sea drone betrokken was.

Dat NPO verder besloot om geen Oryx te gebruiken maar hun eigen (in vergelijking met Oryx zeer onvolledige) OSINT onderzoek te doen terwijl zij een verantwoordelijkheid hebben om accuraat te zijn vind ik verwerpelijk. Behalve die elementen vond ik het een voor Nederlandse begrippen goede documentaire (en het is moeilijk om met weinig financiële middelen een goede documentaire te maken in het Nederlands, voor de Nederlandse markt). Maar dat moeten zij ook weten, en daarom snap ik ook niet dat ze geen betrouwbare 3rd party bron hebben gebruikt, zoals Oryx. Riekt naar NIH syndroom.

[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 11-09-2023 11:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 09:58

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:We stoppen hier met de speculaties over de zeedrones van Oekraïne en waar/wanneer ze mogelijk zijn ingezet. Dit hoort niet meer binnen dit topic onderwerp. Voor de uitwerking van het technische kunnen van deze middelen is er oa. het wapentopic.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Wat een beetje PR al niet kan doen:

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
YakuzA schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:30:
Wat een beetje PR al niet kan doen:
[Twitter]
Van 10 naar 17 personen? :9 Zonder getallen heb je niet zoveel aan dat percentage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:36
Muncher schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:34:
[...]
Van 10 naar 17 personen? :9 Zonder getallen heb je niet zoveel aan dat percentage.
offtopic:
mee eens, klinkt leuk, maar als die 70% stijging komt door van 1 naar bijna zeker nog 1 (reken 0,7) te gaan....

Maar goed, we hopen natuurlijk op veel grotere getallen en dan mensen die komen met de beste helikopters, vliegtuigen enzo die RU nog heeft >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Muncher schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:34:
[...]
exacte getallen zullen ze vanuit de GUR niet zo snel publiceren denk ik :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
https://www.ukrinform.net...r-with-ukraine-ignat.html
Russia is unlikely to be able to provide 46 launchers of the Iskander tactical missile system on the border with Ukraine with enough missiles.
Toch wel vervelend als je tegenstander zo'n opmerking maakt voor RU.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

YakuzA schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:59:
[...]

Speelt ook iets anders: de Russische T-80 (itt de UA variant) heeft net zoals de M1 Abrams een gasturbine die erg flexibel is qua brandstof, waar de T-90(M) & co op diesel draaien. Dit kan er dus op wijzen dat er ofwel structurele logisiteke problemen qua brandstof verwacht worden of - nog interessanter - dat RU uitdagingen heeft met de productie van krachtige dieselmotoren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:49:
[...]

Speelt ook iets anders: de Russische T-80 (itt de UA variant) heeft net zoals de M1 Abrams een gasturbine die erg flexibel is qua brandstof, waar de T-90(M) & co op diesel draaien. Dit kan er dus op wijzen dat er ofwel structurele logisiteke problemen qua brandstof verwacht worden of - nog interessanter - dat RU uitdagingen heeft met de productie van krachtige dieselmotoren.
Klopt idd wel.
De T80UD die op diesel liep werd exclusief in UA geproduceerd met UA diesel motor vziw.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
rube schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:42:
[...]

offtopic:
mee eens, klinkt leuk, maar als die 70% stijging komt door van 1 naar bijna zeker nog 1 (reken 0,7) te gaan....

Maar goed, we hopen natuurlijk op veel grotere getallen en dan mensen die komen met de beste helikopters, vliegtuigen enzo die RU nog heeft >:) .
Weet iemand hoe dit is gegaan? Heeft de pilot met een witte zakdoek gezwaaid?
Ik neem aan dat als er een vijandige heli aan komt vliegen dat er iets wordt afgevuurd.

Moderatie comment:
Even zelf op het internet opzoeken, is hier nu niet meer actueel.

[ Voor 7% gewijzigd door teacup op 11-09-2023 20:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
Simbob schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:05:
[...]

Weet iemand hoe dit is gegaan? Heeft de pilot met een witte zakdoek gezwaaid?
Ik neem aan dat als er een vijandige heli aan komt vliegen dat er iets wordt afgevuurd.
Is uitgebreid aan bod geweest. Er is een half jaar aan voorbereiding aan vooraf gegaan. Ook het naar UA smokkelen van zijn gezin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:07
Ik had deze nog niet voorbij zien komen hier:

https://www.rtlnieuws.nl/...latformen-herovering-krim
(En vele andere kanalen)

Die boortorens zijn "mobiel" ...dus die kan je ook op andere plaatsen in de zwarte zee plaatsen (als het niet te diep is).
Daarnaast las ik dat de Moskou er achter probeerde te schuilen na .. dus dat kunnen andere schepen nu ook niet meer.

Nu maar hopen dat ze het goed kunnen blijven bevoorraden en verdedigen.

Ik heb nog geen goed kaartje gevonden waar ze precies liggen tov de Krim en bijvoorbeeld Sebastopol. Een lanceer installatie van wat Neptune raketten er op zou misschien wel eea voldoende dichtbij brengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Nu online
duvekot schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:13:

(En vele andere kanalen)

Die boortorens zijn "mobiel" ...dus die kan je ook op andere plaatsen in de zwarte zee plaatsen (als het niet te diep is).
Daarnaast las ik dat de Moskou er achter probeerde te schuilen na .. dus dat kunnen andere schepen nu ook niet meer.

Ik heb nog geen goed kaartje gevonden waar ze precies liggen tov de Krim en bijvoorbeeld Sebastopol. Een lanceer installatie van wat Neptune raketten er op zou misschien wel eea voldoende dichtbij brengen?
Op Live Ukraine Telegram kanaal is een kaartje te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03:35

(En vele andere kanalen)

In het andere topic al wel incl linkje naar kaart op Twitter, ehhh X
YakuzA schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:15:
Het was al even duidelijk door de raids op de Krim, maar nu toch officieel:
[Twitter][Twitter]

Enorm veel schepen btw daar net in de Roemeense wateren.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Oekraïne rukt op bij het plaatje Opytne nabij het (verwoeste) vliegveld van Donetsk.

https://euromaidanpress.c...-bakhmut-liberates-1-5-km²-in-south/

Deze linkt werkt momenteel niet (GoT lijkt 'm ook niet goed te linken :P), hopelijk repareren ze dat. Ik heb dit dus zelf niet gelezen, maar... Denys Davydov bericht er een paar dagen ook over:

Ook zijn alle 12 de brommers vannacht uit de lucht gehaald:

https://euromaidanpress.c...russias-night-air-attack/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

(En vele andere kanalen)

rond 23/24-augustus all https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1694646878690742667

had er hier al over gepost vso in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M8"

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 11-09-2023 17:28 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
@Jerie deze werkt intussen wel:
https://euromaidanpress.c...r-bakhmut-liberates-15km/

Unicode (het kwadraat) wordt ge-encode in urls maar Chrome kopieert dat wel...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWhFXSwKir41WZtXPSGTA7vxkU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cS9KP06B8kB2af9In0zUVFgv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 23:08

(En vele andere kanalen)

Als je weet hoeveel werk en tijd het kost om zo'n ding te verplaatsen zou ik het niet mobiel willen noemen. En tijdens dat process heb je meerdere schepen die schietschijven zijn.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 20:00

(En vele andere kanalen)

Mobiele boortorens zijn verplaatsbaar, maar dusdanig grote en trage operaties dat dit zeker geen optie is in oorlogstijd. Zie het als een compleet flatgebouw optillen, verplaatsen en installeren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 08:32

3raser

⚜️ Premium member

Dat zoiets dodelijks zo prachtig kan worden gefilmd.

[ Voor 13% gewijzigd door 3raser op 12-09-2023 08:55 . Reden: Tweet gewijzigd naar een meer betrouwbare bron. ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 22:44
Kleine blunder van de Russen. Ze hebben 61 van hun eigen troepen omgelegd met hun artillerie.

En ik blijf het bijzonder vinden dat Zelensky het front op blijft zoeken. Dat moet toch een enorme boost geven onder het Oekraïens leger. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzarect0r
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-06 14:39
wauskoek schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:39:
Kleine blunder van de Russen. Ze hebben 61 van hun eigen troepen omgelegd met hun artillerie.

[YouTube: 11 Sep: FRONT COLLAPSES AFTER Half of Russian Troops Killed in Friendly Fire Accident]

En ik blijf het bijzonder vinden dat Zelensky het front op blijft zoeken. Dat moet toch een enorme boost geven onder het Oekraïens leger. _/-\o_
Denk dat vooral het Westen fan is van Zelensky, de mensen die ik ken in het leger zijn geen fan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• schumi2004
  • Laatst online: 12-09 14:19
Rzarect0r schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:44:
[...]

Denk dat vooral het Westen fan is van Zelensky, de mensen die ik ken in het leger zijn geen fan.
Met als reden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
wauskoek schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:39:
Blunder of expres?

Laatst hebben ze ook expres op/achter eigen troepen geschoten zodat die niet terug konden trekken ergens bij Robotyne dacht ik.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:51:
[...]

Blunder of expres?

Laatst hebben ze ook expres op/achter eigen troepen geschoten zodat die niet terug konden trekken ergens bij Robotyne dacht ik.
Volgnes het filmpje kregen ze de opdracht om terug te trekken, maar dat ging wat overhaast. Vanuit drone werden dus een flinke troepenmacht gezien, en werd artillerie ingezet om de troepenmacht tegen te houden.
Dus in dat kader zou het, dit keer, per ongeluk zijn. Al kun je dat betwijfelen, lijkt me dat iemand die de beslissing neemt dat dit doel met artillerie beschoten mag worden ook op de hoogte is wat zijn eigen troepen doen en zijn...

Hij heeft het overigens 61 killed en wounded. Dus niet 61 killed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
Rzarect0r schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:44:
[...]

Nogal een statement dat je maakt hier. Wil je er wat meer over kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzarect0r
Ossi schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:57:
[...]

Nogal een statement dat je maakt hier. Wil je er wat meer over kwijt?
Ik doel daar niet mee dat ze "tegen" Zelensky zijn, meer dat dit soort acties vooral leuk zijn voor het westen, soldaten aan het front kan het geen moer schelen of Zelensky ze een bezoekje gunt, daar hebben ze vrij weinig aan.

Het is leuk dat Zelensky vooral in het westen als een soort Marvel held wordt aangeprijsd, maar moraal aan het front doen stijgen? Voordat je door artillerie of een drone wordt opgeblazen heb je in ieder geval zelensky ontmoet 8)7

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tens
Rzarect0r schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:07:
soldaten aan het front kan het geen moer schelen
Je beseft dat je 'een beetje' generaliseert. :?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ossi
[...]

Ik doel daar niet mee dat ze "tegen" Zelensky zijn, meer dat dit soort acties vooral leuk zijn voor het westen, soldaten aan het front kan het geen moer schelen of Zelensky ze een bezoekje gunt, daar hebben ze vrij weinig aan.

Het is leuk dat Zelensky vooral in het westen als een soort Marvel held wordt aangeprijsd, maar moraal aan het front doen stijgen? Voordat je door artillerie of een drone wordt opgeblazen heb je in ieder geval zelensky ontmoet 8)7
Dat schept wel een iets ander beeld dan je statement :)
Feit is dat de soldaten aan het vechten zijn voor hun land, dat geeft al een heleboel meer moraal. Als de leiders van hun land zich betrokken tonen zal dat toch beter voor het moraal zijn dan zoals het gaat aan de Russische kant.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• redwing
[...]

Ervaring uit andere oorlogen laat anders toch echt zien dat als de leider betrokkenheid laat zien door b.v. front-bezoeken te plegen, dat wel degelijk helpt voor het moraal. En het is natuurlijk geen wondermiddel, maar het helpt echt wel meer voor het moraal vergeleken met een putin die zijn bunker amper uit durft te komen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:30
[...]

Ik waag dat sterk te betwijfelen. Lijkt me eerder omgekeerd. Als de leider zich niet laat zien zal dat eerder frustrerend zijn.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzarect0r
redwing schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:16:
[...]

Ervaring uit andere oorlogen laat anders toch echt zien dat als de leider betrokkenheid laat zien door b.v. front-bezoeken te plegen, dat wel degelijk helpt voor het moraal. En het is natuurlijk geen wondermiddel, maar het helpt echt wel meer voor het moraal vergeleken met een putin die zijn bunker amper uit durft te komen.
Denk dat ammunitie een stuk beter werkt, ik heb in ieder geval nog geen 1 van mijn familieleden en kenissen in het leger nog gehoord met hoe blij ze waren van een toespraak van Zelensky (ja mijn grootouders die niet aan het front staan), maar wel vaak genoeg dat er niets gedaan kan worden zonder ammunitie en dat er vaak genoeg enkel hopeloos toegekeken wordt vanuit de loopgraven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Rzarect0r schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:22:
[...]
Denk dat ammunitie een stuk beter werkt, ik heb in ieder geval nog geen 1 van mijn familieleden en kenissen in het leger nog gehoord met hoe blij ze waren van een toespraak van Zelensky (ja mijn grootouders die niet aan het front staan), maar wel vaak genoeg dat er niets gedaan kan worden zonder ammunitie en dat er vaak genoeg enkel hopeloos toegekeken wordt vanuit de loopgraven.
En wat heeft dit met elkaar te maken? Tuurlijk willen ze nog liever munitie hebben, maar dat staat toch echt volledig los van een bezoek van Zelensky.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Rzarect0r schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:22:
[...]

tsja, daar zijn loopgraven ook een beetje voor: wachten tot de vijandelijke (artillerie)-aanval uitgeraasd is om zelf tot actie over te kunnen gaan.

Maar ga vooral door om te proberen ons te overtuigen dat je een betrouwbare bron bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzarect0r
Tens schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:28:
[...]

tsja, daar zijn loopgraven ook een beetje voor: wachten tot de vijandelijke (artillerie)-aanval uitgeraasd is om zelf tot actie over te kunnen gaan.

Maar ga vooral door om te proberen ons te overtuigen dat je een betrouwbare bron bent.
Wat valt er te proberen? Ben ik nu zelf geen Oekraïner uit Zaporozhye met familie aan het front? Of denk je dat mijn verhaal echt zo ver van de realiteit is dat het een leugen is? Uiteraard geldt dit niet voor iedere soldaat maar dat Zelensky lang niet door iedereen in Oekraïne gezien wordt als een held, en er zelfs genoeg kritiek was over het feit dat hij te soft was tegenover Rusland voor de oorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Rzarect0r schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:34:
[...]

Wat valt er te proberen? Ben ik nu zelf geen Oekraïner uit Zaporozhye met familie aan het front? Of denk je dat mijn verhaal echt zo ver van de realiteit is dat het een leugen is? Uiteraard geldt dit niet voor iedere soldaat maar dat Zelensky lang niet door iedereen in Oekraïne gezien wordt als een held, en er zelfs genoeg kritiek was over het feit dat hij te soft was tegenover Rusland voor de oorlog.
nou bijvoorbeeld deze claim:
maar wel vaak genoeg dat er niets gedaan kan worden zonder ammunitie
Je stelt hiermee dat er een structureel tekort is aan munitie. Ik zou er niks op tegen hebben om dat onderbouwd te zien.

Overigens nuanceer je je vorige stellige opmerkingen over Zelensky en soldaten in het algemeen al aardig.

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 12-09-2023 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzarect0r
Tens schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:37:
[...]

nou bijvoorbeeld deze claim:

[...]

Je stelt hiermee dat er een structureel tekort is aan munitie. Ik zou er niks op tegen hebben om dat onderbouwd te zien.
8)7 eerste 3 hits op google

Als ze genoeg munitie hadden, hadden ze ook niet steeds meer donaties nodig vanuit het westen, denk je niet?

https://edition.cnn.com/2...s-nato-grapple/index.html
https://www.rand.org/mult...t-doesnt-have-enough.html
https://www.japantimes.co...mentary/u-s-ukraine-ammo/

[ Voor 8% gewijzigd door Rzarect0r op 12-09-2023 10:41 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
Rzarect0r schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:34:
[...]
En wat is daar anders van dan willekeurig elke andere leider? Er zal altijd commentaar op zijn door een groep mensen en zeker aan het front zullen ze vaak andere zaken aan hun hoofd hebben. Feit blijft alleen dat elke oorlog laat zien dat een leider die achter zijn mensen staat en dat ook uitdraagt zorgt voor een betere moraal aan het front. En dat wil dus niet zeggen dat daarmee het moraal plotseling enorm goed zal worden en dat iedereen blij is met zo'n bezoek. Het wil wel zeggen dat het over het geheel genomen een veel positievere invloed heeft dan een leider die zich verschuilt.

En daarmee zul je dus echt met meer onderbouwing moeten komen om te stellen dat Zelensky het front alleen bezoekt voor 'het westen' en het niets doet voor het moraal.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
Rzarect0r schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:41:
[...]

Als ze genoeg munitie hadden, hadden ze ook niet steeds meer donaties nodig vanuit het westen, denk je niet?

tsja, dat ze meer willen is duidelijk, dat 'de wereld' te weinig levert is duidelijk. Maar jouw bewering is dat er soldaten in trenches regelmatig zonder ammo zitten. een beetje ander verhaal vind je zelf ook niet?

en die emoticons.... tsja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Rzarect0r schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:41:
[...]

En toch zie je op het slagveld dat Oekraine steeds meer het overwicht krijgt met artillerie. Dat ze meer willen en ook meer zouden kunnen gebruiken is natuurlijk duidelijk. Maar dat is wat anders dan een structureel tekort hebben.

Je moet dus even goed bedenken of je bewijs overeen komt met wat je daadwerkelijk zegt.

[removed]

Pagina: 1 ... 6 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid