Alweer van gisteren, maar als ik het zo snel zie was het nog niet getipt. Gisteren had Nieuwsuur best een aardig item over Oekraïense zelfbouwdrones (aan het eind, nadat de lineaire kijker zich door de "andere onderwerpen" had heen gekauwd).
In de docu enkele loodrecht omlaag opnames van het gooien van explosieven, voertuigen van boven bekijkend, en rondlopende Russen in de kruin. Het leeuwendeel van het item is dat het over die drones gaat. En ik moet zeggen, pièce the résistance is de grote scratch built zelfbouw drone die "goedkoop" uitschreeuwt. En juist dat laatste maakte mij best opgetogen. De inventiviteit die dat ding uitstraalt. Anderen hebben die dingen misschien al eens gezien (....melkpakken...) voor mij was het een eerste. Een middelvinger naar Rusland, maar misschien ook naar de westerse, best wel prijzige, wapenindustrie.....andere discussie...(die hier niet hoort..)
Tussen neus en lippen werd nog even fijntjes opgemerkt dat de onderdelenstroom uit China binnenkort opdroogt. Die stroom wordt door dat laatste land dan blijkbaar geblokkeerd. Dit wist ik eigenlijk ook nog niet als gegeven. Achteraf allemaal te beredeneren, maar voor mij was het toch even: "Oké, zo duidelijk liggen de verhoudingen dus inmiddels wel". Alles is in het westen ook verkrijgbaar, maar China zou goedkoper zijn.
Naast die "waarom niet zo?" drone ook wat korte opnamen van andere zelfbouwdrones, maar ook van het "militair" ombouwen van kleine en dikke commerciële drones en tenslotte ook wat kort beeldmateriaal van meer industriële exemplaren.
Al met al een volgepakte 6+ minuten. Voor wie veel video's kijkt waarschijnlijk weinig nieuws, maar het geeft een mooi overzicht. En eens een keer deze ontwikkeling voor een groot publiek op het schild gezet.
Nieuwsuur gisteren - derde video van boven.