Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 15 Laatste
Acties:
  • 351.742 views

Onderwerpen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Compuchip87 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:10:
[...]

Zelfs al was het bijna-raak, dat lijkt me voor de Russen toch wel een hoofdpijndossier. Het zou de volgende keer zomaar wél raak kunnen zijn. Ze hadden het logistiek al niet makkelijk, maar het aantal 'veilige' plekken om je vliegtuigen en ammo-depots neer te zetten neemt snel af op deze manier. Maar het alternatief is ze verder weg zeggen met langere aanvoerlijnen, die dan weer kwetsbaarder worden...
Deze is ingewikkelder. De vliegtuigen die nu geraakt zijn, zijn niet zo bijzonder, maar de vlieguitgen waar Artur Rehi naar verwijst zijn uniek en moeten vanuit hun functie in de buurt van Moskva blijven, tenzij RU volledige commandostructuur daarvandaan evacueert. Ze zijn ook te groot om in bunkers te verstoppen.

Dat ze niet gelijk voor die topstukken gegaan zijn heeft allicht met veiligheid van de aanslagplegers te maken - de bom zat in de helikopter - geen bijzonder waardevolle - die opgeblazen is toen het tussen de geparkeerde vliegtuigen door taxide. Bewaking van de IL-80 en consorten zal zwaarder zijn geweest, en daar taxit niet zomaar iets anders tussendoor.

Maar goed, dit is feitelijk het commandocentrum van de RU luchtmacht. Als het hier niet veilig is, waar dan wel? Dat is allicht boodschap dat UA wilde overbrengen en dat lijkt gezien bezorgde reacties RU publiek gelukt te zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:50
souljah1h schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:33:
[...]

Weet de NOS te melden.

Ze kunnen dus redelijk gericht schieten op doelen lijkt het, ben benieuwd wanneer we wat meer actie gaan zien.

[Twitter]
héél bizar hoe mensen nog niets eens meer óp of óm kijken....

fijn ... onder dat RU management... :F

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
3raser schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:46:
[...]

Er is ongetwijfeld nog steeds AA anders hadden er al straaljagers overgevlogen en was de Krimbrug ook al opgeblazen. Maar UA timmert stevig aan de weg. Hopelijk worden deze doelen ook snel bereikt. Het zou toch fantastisch zijn als UA luchtoverzicht krijgt boven de krim.
Luchtoverwicht is volgens mij een illusie, zeker voor UA.

Een paar MANPADS en je kunt je straaljagers van de bodem van de zee gaan vissen.
Tegen een Wikipedia: 9K333 Verba doet een F16 of oudere MIG echt niet veel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:49

Nox

Noxiuz

TheGhostInc schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:04:
[...]

Luchtoverwicht is volgens mij een illusie, zeker voor UA.

Een paar MANPADS en je kunt je straaljagers van de bodem van de zee gaan vissen.
Tegen een Wikipedia: 9K333 Verba doet een F16 of oudere MIG echt niet veel.
Hoger vliegen. Maar ik snap je punt, het aanbod van mobiele wapensystemen die grotere systemen uitschakelen zoals atgm e.d. is zeer voorradig waardoor je meer afstand moet houden. Maar als je enkel met dit soort systemen nog te maken hebt en de S300/S400 nagenoeg weg is heb je veel meer mogelijkheden om met F16/Mig te vliegen natuurlijk.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:38
Ze hebben helemaal geen luchtoverwicht boven de Krim nodig. Als ze luchtoverwicht boven de zwarte zee zouden kunnen krijgen kunnen ze daarvandaan alle relevante landdoelen bestoken.

Aangezien die Manpads een waardeloos bereik hebben moet UA dus de AA (en radars) langs de kust slopen, alsmede zorgen dat de zwarte zee vloot zich niet/nauwelijk durft te vertonen.

Zodra UA die AA paraplu langs de kust heeft opgerold verdwijnt de zwarte zee vloot vanzelf (dit zien we nu al gedeeltelijk gebeuren).

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:46:
[...]

Deze is ingewikkelder. De vliegtuigen die nu geraakt zijn, zijn niet zo bijzonder, maar de vlieguitgen waar Artur Rehi naar verwijst zijn uniek en moeten vanuit hun functie in de buurt van Moskva blijven, tenzij RU volledige commandostructuur daarvandaan evacueert. Ze zijn ook te groot om in bunkers te verstoppen.

[...]
Hier nog even op in hakende: de zwarte zeevloot zou Sevastopol volledig verlaten hebben. De schepen liggen nu in Krasnodar oblast, al weet ik niet meer welke haven. Volgens mij gehoord bij RFU van vandaag.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 22-09-2023 15:43 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Jerie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:43:
[...]
Hier nog even op in hakende: de zwarte zeevloot zou Sevastopol volledig verlaten hebben. De schepen liggen nu in Krasnodar oblast, al weet ik niet meer welke haven. Volgens mij gehoord bij RFU van vandaag.
De onderzeeërs waren idd naar novorussisk, maar de rest lag er afgelopen week iig nog.
Gezien de aanval vandaag zullen die er mogelijk niet lang meer blijven.

Update raketaanval:
https://nos.nl/l/2491425

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 22-09-2023 15:49 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Oekraine wil de Krim omtoveren in een grote gevangenis...

[ Voor 4% gewijzigd door Thombias op 22-09-2023 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:48:
[...]

De onderzeeërs waren idd naar novorussisk, maar de rest lag er afgelopen week iig nog.
Gezien de aanval vandaag zullen die er mogelijk niet lang meer blijven.

Update raketaanval:
https://nos.nl/l/2491425
Volgens dat filmpje zouden ook de corvettes/landingsschepen hem (recent) zijn gepeerd. Tja, zie ze liever naar de hel maar vanuit RU oogpunt verstandig. Die zijn trouwens zeer noodzakelijk wanneer Krim brug en Donbas spoor uitgeschakeld zijn.

Bron 4m

Hij zegt looks like RU started abandoning. Dus slag om de arm. Daarbij 3 schepen volgens mij 1x patrouilleboot 2x landingsschip.

[ Voor 20% gewijzigd door Jerie op 22-09-2023 16:13 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online

https://www.nbcnews.com/n...-range-missile-rcna116876

Wat een roller coaster :)

[ Voor 35% gewijzigd door user109731 op 22-09-2023 17:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:32
In de telegram groep van Davydov staat dat Oekraïne een klein aantal ATACMS krijgt.

https://t.me/pilotblog/6901

edit...

Net te laat :P

[ Voor 11% gewijzigd door wauskoek op 22-09-2023 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:48

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Nou eindelijk!
Nu kijken wat ze ermee gaan doen, atacms vs Russische AA etc..
Hopelijk een nieuwe hoofdstuk in de strijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:51
wauskoek schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:07:
In de telegram groep van Davydov staat dat Oekraïne een klein aantal ATACMS krijgt.

Ja meerdere kanalen inmiddels d:)b

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:22

Spotmatic

Ken sent me

Daar is de escalatie waar de Russen het dun van in de broek loopt. Heerlijk, fijn om zo het weekend te beginnen! *O*

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
Spotmatic schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:10:
Daar is de escalatie waar de Russen het dun van in de broek loopt. Heerlijk, fijn om zo het weekend te beginnen! *O*
Brug, brug, brug, brug, brug...
De Verenigde Staten zullen voor het eerst langeafstands-ATACMS-raketten naar Oekraïne sturen, meldt NBC News, onder verwijzing naar geïnformeerde bronnen. Volgens de tv-zender vertelde Joe Biden aan Vladimir Zelensky dat Washington een “klein aantal” langeafstandsraketten naar Kiev zou sturen. Leverdata worden niet bekendgemaakt
(andere) Bron

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mir4dor
wauskoek schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:07:

edit...

Net te laat :P
Een stukje verderop ATACMS zullen voorzien zijn van clustermunitie dus nog even geen strike op de kerchbrug }:|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wauskoek
mir4dor schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:20:
[...]

Een stukje verderop ATACMS zullen voorzien zijn van clustermunitie dus nog even geen strike op de kerchbrug }:|
Ik las het net inderdaad. Maar het is al een flinke stap! :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Shabbaman

Got love?

[...]

Het zou fijn zijn als deze stap de Duitsers overhaalt, net zoals bij de toezegging om M1's te leveren ook de levering van Leopards mogelijk heeft gemaakt, om nu ook de Taurus te leveren. Taurus is bij uitstek geschikt om bruggen uit te schakelen.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wauskoek
Shabbaman schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:38:
[...]

Het zou fijn zijn als deze stap de Duitsers overhaalt, net zoals bij de toezegging om M1's te leveren ook de levering van Leopards mogelijk heeft gemaakt, om nu ook de Taurus te leveren. Taurus is bij uitstek geschikt om bruggen uit te schakelen.
Ik ben het helemaal eens met wat je zegt. Daarom denk ik inderdaad dat ATACMS's 'lite' al een mooie zet is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skynett
  • Laatst online: 22:14
Zijn waarschijnlijk ook al onderweg, de C17 Globemaster wordt ondertussen bijgetankt boven de oceaan zodat ze daar heel snel zijn. Of misschien zijn ze er al *O*

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Het Russische leger heeft maar weer eens een misdadige raketaanval op een burgerdoel uitgevoerd, ditmaal op Kremenchuk in de regio Poltava (ongeveer in het midden van Oekraïne), één raket werd neergeschoten en een andere raakte de civiele infrastructuur. Er zijn slachtoffers, een dode en tenminste 31 gewonden. Bron: LiveUAmap

[ Voor 4% gewijzigd door Yaksa op 22-09-2023 23:03 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

[...]

Geen brug nog even dus, maar wat zouden dan wel fijne doelen zijn...? :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mir4dor
Fiber schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:12:
[...]

Goede vraag, maar ik neem niet aan dat je perse aan mij vraagt, ik ben geen strategist :)
Maar als ik er zo over nadenk; een ru vliegveldje hier of daar? Met cluster munitie raak je dan wel wat meer.

Gelukkig reageren de ru Telegram kanalen direct _O-

[ Voor 17% gewijzigd door mir4dor op 22-09-2023 18:25 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Csotranme
  • Laatst online: 19:48
Nou hop meneer Scholz! Zet er ook nog ff een paar pallets met Taurus bij 8)

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Csotranme
mir4dor schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:19:
[...]

Goede vraag, maar ik neem niet aan dat je perse aan mij vraagt, ik ben geen strategist :)
Maar als ik er zo over nadenk; een ru vliegveldje hier of daar? Met cluster munitie raak je dan wel wat meer.

Gelukkig reageren de ru Telegram kanalen direct _O-
[Twitter]
Ook geen expert maar als je dat op een vliegveldje gooit met een aantal vliegtuigen dan lijken me die wel kapot door alles wat er van zo'n ding af komt dan.

edit: nog een filmpje wat zo'n cluster ATACMS blijkbaar doet. das aardig boem all over the place... :o

[ Voor 13% gewijzigd door Csotranme op 22-09-2023 18:55 ]

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:40
Fiber schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:12:
[...]

Om een idee te geven :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jHdWY40Utc-02Uxbug03TAFD5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zJ9Qeyc8eFe1VnD3l1uYfPhM.png?f=fotoalbum_large

Er is bijna geen vliegveld meer veilig. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door asing op 22-09-2023 19:01 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ok 1 twijfelachtige bron tot dusverre, maar als dit zo is, is dat ook wel een dingetje:

Oh en Canada heeft zojuist meer Leopard 2’s toegezegd.

Goede vrijdag vandaag en pasen duurt nog wel even 😁

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
asing schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:00:
[...]

Om een idee te geven :

[Afbeelding]

Er is bijna geen vliegveld meer veilig. ;)
Die ene luchthaven in het zuiden met die vervelende Ka-52 helikopters kan wel enkele ATACMS raketten gebruiken :7

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:23

pro_6or

amateur_60r

XWB schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:35:
[...]

Die ene luchthaven in het zuiden met die vervelende Ka-52 helikopters kan wel enkele ATACMS raketten gebruiken :7
Dit dus. Ze krijgen de cluster ATACMS, dus complete AA batterijen en (heli) vliegvelden zijn prima targets. Dat zou betekenen dat de ka-52 niet meer vanaf vlak achter het front kunnen opereren.

Als ze écht hele AD batterijen uit zouden kunnen schakelen zou de Krim wel eens zonder zware AA kunnen komen te zitten. Dat opent ook weer mogelijkheden.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Csotranme schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:44:
[...]

Ook geen expert maar als je dat op een vliegveldje gooit met een aantal vliegtuigen dan lijken me die wel kapot door alles wat er van zo'n ding af komt dan.

edit: nog een filmpje wat zo'n cluster ATACMS blijkbaar doet. das aardig boem all over the place... :o
[YouTube: M39 Army Tactical Missile System (ATACMS)]
Perfect voor die Russische helikopters in Berdiansk :)

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
En dan te bedenken dat de zwaluwen en de lente allang voorbij zijn. Maar ook The Washington Post meldt het. Die krant is vaak wel goed aangesloten op regeringsinformatie. Zij het een iets voorzichtiger titel:

U.S. close to providing Ukraine with long-range cluster missiles
Deelartikel: https://wapo.st/3EPtJ8Q
The Biden administration is close to deciding it will provide Ukraine with a version of ATACMS long-range missiles armed with cluster bomblets rather than a single warhead, according to several people familiar with the ongoing deliberations.
Wat was ook al weer de rem?
[...]the Pentagon still worried that drawing down enough ATACMS from relatively small military stockpiles to make a difference on the Ukraine battlefield would undercut the readiness of U.S. forces for other possible conflicts.
En dan nu de work around, een warhead met clustermunitie betekend dus wel een beperking van de inzetbaarheid:
Ukraine has requested hundreds of the missiles.

But the cluster-armed version of ATACMS are more plentiful than those topped with a single — or “unitary” — warhead and are no longer considered a front-line U.S. weapon. From an estimated original production of 2,500, some from the early 1990s, an unknown number were later refitted with unitary warheads, according to a fiscal year 2018 Defense Department publication. But many of the cluster variant remain in stockpiles.
Over toekomstige productie, blijft die beperkt tot leveringen aan derden, en faseert het platform volgend jaar uit:
The Pentagon has declined to provide the number of unitary warhead ATACMS in the U.S. arsenal. The ground-launched missiles are to be phased out, beginning later this year, by a newer long-range system. Lockheed Martin is under contract to produce 500 ATACMS a year, all designated for overseas sales.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• asing
XWB schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:35:
[...]

Volgens de wiki heeft de KA-52 een combat range van 470 km. Als ze vanaf opstijgen naar het front en terug moeten vliegen dan mag het front niet verder weg zijn dan een km of 200-250. Met een ATACMS range van 300 km ligt het vliegveld waarvandaan je met een KA-52 kan opstijgen dus altijd binnen bereik.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• asing
Apache4u schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:23:
Ok 1 twijfelachtige bron tot dusverre, maar als dit zo is, is dat ook wel een dingetje:
[Embed]
The moment of a missile hit the headquarters of the Russian Black Sea Fleet

Some Ukrainian media are reporting that Russian Black Sea Fleet Commander Sokolov may have been killed as a result of an AFU missile strike. However, there is no official confirmation of this information either from the Russian side or from representatives of the Ukrainian authorities at the moment. The Russian Defense Ministry initially reported that one person was killed in the strike on the Black Sea Fleet headquarters in Sevastopol, but later the ministry clarified the wording and said that the person was "missing".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het past wel precies binnen het beeld van Rusland om eerst te bevestigen dat er iemand dood is om vervolgens te draaien als blijkt dat het om een dood gaat die je niet wil bevestigen :p

Die is dood denk ik dan.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Aangezien de ukrainiers erg innovatief zijn, zouden ze de cluster warhead niet zelf kunnen vervangen door een unitaire warhead? Bijvoorbeeld uit de Neptune?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
eppie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:25:
Aangezien de ukrainiers erg innovatief zijn, zouden ze de cluster warhead niet zelf kunnen vervangen door een unitaire warhead? Bijvoorbeeld uit de Neptune?
Slim maar zo werkt het niet vrees ik. Er bestaat, naar mijn weten, geen standaard in dit soort zaken.
Enkel de diameter wat NATO gebruikt.

Correct me if im wrong, sofageneraal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
eppie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:25:
Zou me niet verbazen.
De raket is een transportmiddel om een lading hetzij cluster hetzij wat anders op een bepaalde plek te doen landen.
Cluster eruit wat anders erin en zorgen dat de boel op het juiste moment plof doet zou je zeggen.

Maar misschien zie ik dat verkeerd, het is overigens meer iets voor het wapen topic...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tijdens het bezoek aan Noord-Amerika deze dagen heeft het hoofd van de UA inlichtingendienst , Generaal Budanov een interview gegeven aan een Amerikaanse news outlet. Erg interessant en voor mij de moeite van het lezen waard:

https://www.thedrive.com/...ss-from-his-dc-hotel-room

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer een teken van attrition, van 1 type arty lijkt RU mogelijk door de barrels heen te raken:

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 22-09-2023 21:33 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

asing schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:55:
[...]

Volgens de wiki heeft de KA-52 een combat range van 470 km. Als ze vanaf opstijgen naar het front en terug moeten vliegen dan mag het front niet verder weg zijn dan een km of 200-250. Met een ATACMS range van 300 km ligt het vliegveld waarvandaan je met een KA-52 kan opstijgen dus altijd binnen bereik.
Ze zullen ze iig moeten gaan verspreiden, geen 20 meer bij elkaar op een (vlieg)veld. Hoe lastig dit daadwerkelijk is met brandstof en munitie aanvoer? Niet ideaal maar er is omheen te werken. En je kan evt ok na een missie kort achter het front landen, bijtanken bij een tankwagen, en weer wegvliegen.

Eigenlijk zou het mooi geweest zijn ze niet aan te kondigen en dan in een keer een raket of 4 op berdiansk heliport knallen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:31:
Weer een teken van attrition, van 1 type arty lijkt RU mogelijk door de barrels heen te raken:
[Twitter]
eronder:

Het lijkt er inderdaad op dat ze door de lopen heen raken. Oryx meldt dat er 43 2S5 Giatsint-S systemen zijn vernietigd of trophies zijn geworden.

Wikipedia geeft aan dat het leger er 400 in actieve dienst heeft, en 500 in opslag. De marine heeft er dan ook nog 170.

Dan die 500 in opslag waren er dan 300 te zien, waar er nu nog 155 van over zijn van wie nu nog 4 hun kanon hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

asing schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 22:21:
[...]

eronder:

[Twitter]

Het lijkt er inderdaad op dat ze door de lopen heen raken. Oryx meldt dat er 43 2S5 Giatsint-S systemen zijn vernietigd of trophies zijn geworden.

Wikipedia geeft aan dat het leger er 400 in actieve dienst heeft, en 500 in opslag. De marine heeft er dan ook nog 170.

Dan die 500 in opslag waren er dan 300 te zien, waar er nu nog 155 van over zijn van wie nu nog 4 hun kanon hebben.
It’s like shooting fish in a, sorry, no longer available.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skynett
teacup schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:45:
[...]

En dan te bedenken dat de zwaluwen en de lente allang voorbij zijn. Maar ook The Washington Post meldt het. Die krant is vaak wel goed aangesloten op regeringsinformatie. Zij het een iets voorzichtiger titel:

U.S. close to providing Ukraine with long-range cluster missiles
Deelartikel: https://wapo.st/3EPtJ8Q
Kogel is nu echt door de kerk:
Reuters, NBC, and CBS are all saying that Joe Biden has confirmed ATACMS for Ukrain

https://www.reddit.com/gallery/16poruv

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skynett

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:35

TrekDr0p

QR niet scannen

Ongekende aantallen, vliegtuigen/helikopters vernietigd in niet combat situaties.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFoMCO7jtOkMI0BosCr0tV14pkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92bZba39a7QJQGtipJGOG1Jc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:44
TrekDr0p schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 07:23:
[Twitter]

Ongekende aantallen, vliegtuigen/helikopters vernietigd in niet combat situaties.
Zijn dit sabotage acties, drone/raket aanvallen en/of defect geraakt in de vlucht?

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38
Volgens ukrinform is de complete zwarte zee vloot onthoofd. Er schijnt een vergadering te zijn geweest in het hoofdkantoor in Sebastopol op het moment van de aanval.

Zou goed nieuws zijn als het waar is.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

Garyu

WW

Kadett schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 08:38:
[...]

Zijn dit sabotage acties, drone/raket aanvallen en/of defect geraakt in de vlucht?
Ja . En friendly fire/ eigen AA in een paar gevallen eventueel ook nog.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
SkiFan schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:10:
Volgens ukrinform is de complete zwarte zee vloot onthoofd. Er schijnt een vergadering te zijn geweest in het hoofdkantoor in Sebastopol op het moment van de aanval.

Zou goed nieuws zijn als het waar is.
Operation ‘Crab Trap’ Idd 🦀
YakuzA in "Zaporizhzhia front + de Krim"

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:07
Die aanval was al even bezig toen die storm missiles dat gebouw raakte. Dan ben je toch allang gevlucht naar een schuilkelder? Of op zn minst gestopt met vergaderen om ergens een veilig onderkomen te zoeken? Het was volgens mij niet echt een verassingsaanval..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
technoaddict schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:42:
Die aanval was al even bezig toen die storm missiles dat gebouw raakte. Dan ben je toch allang gevlucht naar een schuilkelder? Of op zn minst gestopt met vergaderen om ergens een veilig onderkomen te zoeken? Het was volgens mij niet echt een verassingsaanval..
Ik weet de timeline niet van wat er vooraf gebeurde. Had het pas opgepikt na de raketten in het gebouw gister.

Wat gebeurde er vooraf?

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 23-09-2023 10:03 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:03:
[...]

Ik weet de timeline niet van wat er vooraf gebeurde. Had het pas opgepikt na de raketten in het gebouw gister.

Wat gebeurde er vooraf?
Drones en dergelijken om de AA af te leiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tk55 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:08:
[...]

Drones en dergelijken om de AA af te leiden?
Waren die er?
En hadden die tot een preventief lucht alarm geleid gisteren?
Ik kan op twitterz niet zo snel meldingen vooraf vinden, vandaar de vragen :)

Vandaag ging dat alarm pas aan na de 1e explosie daar iig:
YakuzA in "Zaporizhzhia front + de Krim"

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 23-09-2023 10:11 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Het was denk ik wél een verrassing, er liepen nog allemaal mensen buiten hun ding te doen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:07
Ik weet niet wanneer dat alarm af ging, maar voorafgaand aan de hit op dat gebouw waren er al twee rondes gaande met mega veel drone aanvallen om de AA uit te putten. Die drones vlogen ook naar de stad waar dat HQ gebouw is. Of dat alarm af ging of niet, ik ga er vanuit dat die mensen telefonisch ook op de hoogte gebracht kunnen worden van gebeurtenissen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Iets meer details op basis van UA claim
Budanov zegt nooit zomaar wat, maar we moeten wachten op bevestiging.

Edit, iets meer details in Guardian liveblog
Our top story this morning: nine people were killed and 16 injured, among them two generals, in a Ukrainian airstrike on Russia’s Black Sea naval headquarters in Crimea, according to the head of Ukrainian military intelligence.

Kyrylo Budanov told the Voice of America that “among the wounded” in the missile strike on Sevastopol on Friday is “the commander of the group, Col Gen [Alexander] Romanchuk, in a very serious condition. The chief of staff, Lt Gen [Oleg] Tsekov, is unconscious.”

But Budanov did not confirm reports about the alleged death of the commander of Russia’s Black Sea fleet, Adm Viktor Sokolov.

[ Voor 66% gewijzigd door RoD op 23-09-2023 10:25 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:38
Ukrainian forces have broken through in Verbove, top general says

The general leading Ukraine’s counteroffensive along the southern front line says his forces have broken through in Verbove – and predicts an even bigger breakthrough to come.

“On the left flank [near Verbove] we have a breakthrough and we continue to advance further,” Oleksandr Tarnavsky told CNN Senior International Correspondent Frederik Pleitgen during an interview on Friday, though he conceded his troops were moving slower than anticipated.
https://edition.cnn.com/2...-come-intl-hnk/index.html

En er lijkt dus een grotere doorbraak aan te komen. Ben benieuwd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:33
Joeridev schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:32:
[...]

https://edition.cnn.com/2...-come-intl-hnk/index.html

En er lijkt dus een grotere doorbraak aan te komen. Ben benieuwd :)
Dat hoeft natuurlijk niet. Je weet niet wat het motief is om dat te zeggen. Ik bedoel: met welk doel zou hij zeggen dat hij een grotere doorbraak verwacht? Motiveren van z'n mensen misschien, of het westen laten zien wat ze met alle wapens bereiken - maar denk dat er daarvoor efficientere communicatiekanalen zijn. Kan ook zijn dat hij dit zegt om Rusland te misleiden, troepenverplaatsing van de tegenstand in gang te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kadett
vanaalten schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:03:
[...]

Dat hoeft natuurlijk niet. Je weet niet wat het motief is om dat te zeggen. Ik bedoel: met welk doel zou hij zeggen dat hij een grotere doorbraak verwacht? Motiveren van z'n mensen misschien, of het westen laten zien wat ze met alle wapens bereiken - maar denk dat er daarvoor efficientere communicatiekanalen zijn. Kan ook zijn dat hij dit zegt om Rusland te misleiden, troepenverplaatsing van de tegenstand in gang te zetten.
Dat laatste lijkt me stug. UA is al het gehele counteroffensief voor 75% commited in die regio.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Skynett schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 05:03:
[...]

Reuters, NBC, and CBS are all saying that Joe Biden has confirmed ATACMS for Ukrain

Reporting from Ukraine meldt het ook. Tot zover het goede nieuws. Het zou gaan om clustermunitie met een range van 140 km, niet van 300 km. Ik kan dat nog niet bevestigd zien maar het zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
asing schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:49:
[...]

Reporting from Ukraine meldt het ook. Tot zover het goede nieuws. Het zou gaan om clustermunitie met een range van 140 km, niet van 300 km. Ik kan dat nog niet bevestigd zien maar het zou kunnen.
Op Telegraaf staat nu op voorpagina juist de 300km variant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Kadett schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:50:
[...]

Op Telegraaf staat nu op voorpagina juist de 300km variant.
Ik denk dat we moeten wachten op een ontploffende ATACMS op een luchthaven oid om te bepalen welke versie ze hebben. Ik zou nog kunnen denken dat iemand mijlen en kilometers door elkaar haalde maar 140 mijl is iets van 230 km en geen 300.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Welke versie ook, het is een begin, en een begin kan later altijd uitgebouwd worden, dus het is hoe dan ook goed nieuws. Als er één schaap over de dam is volgen er vast wel meer. :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Volgens de Wiki zijn er 2 versies met bomblets. De M39 en de M39A1. De eerste komt 160 km ver, de tweede 300. Een andere veelgebruikte benaming is ATACMS BLOCK I en ATACMS BLOCK IA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
asing schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:56:
[...]

Ik denk dat we moeten wachten op een ontploffende ATACMS op een luchthaven oid om te bepalen welke versie ze hebben. Ik zou nog kunnen denken dat iemand mijlen en kilometers door elkaar haalde maar 140 mijl is iets van 230 km en geen 300.
Zoals in het filmpje van JSW toegelicht, behalve groter bereik dan een storm shadow is er een ander heel groot voordeel, en dat is dat deze vanaf de grond gelanceerd kunnen worden, en storm shadow alleen vanaf een vliegtuig. Dus biedt veel extra flexibiliteit.

Deze launcher wordt ook voor HIMARS gebruikt, dus ze hebben echt een modulair platform, en dat platform kan dus ook de ATACMS lanceren. De Fransen hebben een track launcher gemaakt voor dit systeem waar zelfs 2 'cassettes' in passen, en daarmee de dubbele capaciteit heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
Skynett schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:40:
[...]

Zoals in het filmpje van JSW toegelicht, behalve groter bereik dan een storm shadow is er een ander heel groot voordeel, en dat is dat deze vanaf de grond gelanceerd kunnen worden, en storm shadow alleen vanaf een vliegtuig. Dus biedt veel extra flexibiliteit.

Deze launcher wordt ook voor HIMARS gebruikt, dus ze hebben echt een modulair platform, en dat platform kan dus ook de ATACMS lanceren. De Fransen hebben een track launcher gemaakt voor dit systeem waar zelfs 2 'cassettes' in passen, en daarmee de dubbele capaciteit heeft.
Dat is 'gewoon' een M270 kopie. Zal vast in overleg met de VS zijn geweest.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:13
Apache4u schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:54:
Tijdens het bezoek aan Noord-Amerika deze dagen heeft het hoofd van de UA inlichtingendienst , Generaal Budanov een interview gegeven aan een Amerikaanse news outlet. Erg interessant en voor mij de moeite van het lezen waard:

https://www.thedrive.com/...ss-from-his-dc-hotel-room
Merci. Dit The War Zone interview geeft véél info.
De strategische uitputting van Russische air defence assets, op bezet gebied/Krim tot lokale sabotage-acties diep in Moskou gebied, tot op een 'presidentieel' vliegveld.
(Daardoor staat de FSB voor lul/aan de schandpaal).
Vervolging van Wagner-belangen/poppetjes tot diep in Afrika.
Oorlog met drones naar 'groot-Moskou' brengen en naar vijandige industrie- en brandstof assets.
Natuurlijk de uitputting van Russische VDV troepen aan 't zuidelijke front na 't vermalen van Russische 'mariniers'/naval infantry, als ook vast blijven pinnen van Russische troepen om Bahkmut, zoals net opgezette en verre van volledig bemande en eigenlijk als reserve bedoelde '25e leger'.
Waardoor in 't zuiden amper rotatie ruimte is voor Russen. Et cetera.
Ik zou wel 50 quotes uit het interview kunnen plaatsen.
TWZ: Is the operation in Bakhmut designed to pin down Russian forces and keep them from reinforcing the Berdiansk and Melitopol attack axes?

KB: For sure, and it has delivered the result that we wanted. For example, the Russians recently redeployed their only reserve force - the 25th Army - which was just recently raised and hasn't completed its creation. Now it's redeployed to roughly the north of Bakhmut and that's the place where it's going to be buried.
Interview bevat meer duiding/info dan handenvol andere artikels.
Zéér lezenswaardig.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 21:50
[...]

Ik snap dit niet.
Nog geen week ofzo geleden kwam het bericht dat Biden absoluut geen ATACMS zou sturen.
En nu zo opeens wel.

Wat is er veranderd in die korte periode.
Of is het echt allemaal toneel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

NeutraleTeun schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:51:
[...]

Ik snap dit niet.
Nog geen week ofzo geleden kwam het bericht dat Biden absoluut geen ATACMS zou sturen.
En nu zo opeens wel.

Zo stellig is het nooit gezegd. Het waren meer uitspraken als " voor nu zijn er geen plannen". Nu blijkt dat dus bewust te zijn geweest om de russen niet te alarmeren. Maar helaas is het alsnog gelekt in de media.

Hoe dan ook, het is een jaar te laat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:54:
[...]

Zo stellig is het nooit gezegd. Het waren meer uitspraken als " voor nu zijn er geen plannen". Nu blijkt dat dus bewust te zijn geweest om de russen niet te alarmeren. Maar helaas is het alsnog gelekt in de media.

Hoe dan ook, het is een jaar te laat.
Nou lekt dit soort dingen eigenlijk altijd uit. Er zijn te veel werknemers en officials die er van weten, plus het lekken gebeurt soms (of zelfs vaak) bewust. Daarnaast wordt er al heel lang over gepraat.

Het verbaast me daarom ook niet dat Oekraïne precies weet wanneer er een of andere meeting van Russische bevelhebbers plaatsvindt. Wij op dit forum kunnen het niet zomaar achterhalen. Voor de inlichtingendiensten is het echter een kleine moeite. De uitdaging zit ‘m weer in daadwerkelijk die bevelhebbers uitschakelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YhsTsReTFiIkAx2RteeQ7odrzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROF9jfgQFBOSUkiLZv78DOA4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
mir4dor schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:13:
[...]

Dit is waarom ik sinds het conflict een beetje wantrouwig ben geworden op de mainstream media. Wat mij opvalt is dat nu.nl het ook direct overneemt en ook 300 km schrijft. Zou het kunnen dat er een Wiki pagina is geraadpleegd?
Het AD daarentegen schrijft dat de 300km variant (nog) niet wordt geleverd. Toch andere bronnen denk ik dan.
Vooralsnog lijkt het onbekend.
De cluster variant is er namelijk in beide uitvoeringen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Tk55 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:11:
[...]

Nou lekt dit soort dingen eigenlijk altijd uit. Er zijn te veel werknemers en officials die er van weten, plus het lekken gebeurt soms (of zelfs vaak) bewust. Daarnaast wordt er al heel lang over gepraat.

Het verbaast me daarom ook niet dat Oekraïne precies weet wanneer er een of andere meeting van Russische bevelhebbers plaatsvindt. Wij op dit forum kunnen het niet zomaar achterhalen. Voor de inlichtingendiensten is het echter een kleine moeite. De uitdaging zit ‘m weer in daadwerkelijk die bevelhebbers uitschakelen.
Die meeting gebeurt natuurlijk op Oekraïns grondgebied. Genoeg medewerkers, chauffeurs, bediendes, oplettende burgers die een belletje kunnen plegen (via internet melden).

Ik denk dat medewerkers die er net niet waren die dag erg op moeten passen voor retaliatie.

[ Voor 5% gewijzigd door pro_6or op 24-09-2023 12:10 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:02
Is het niet: Reuters en CBS (en anderen) melden ook dat NBC een anonieme bron heeft die het beweert?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Enkele reacties over de Telegraaf verplaatst naar [UKR] Betrouwbare Bronnen
.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Ik snap dit niet.
En nu zo opeens wel.

Mijn schatting is gewoon diplomatie, dus dat is altijd deels "toneel", maar met een eigen betekenis en signalen afgeven (waarvan wij ongetwijfeld veel missen).

in dit geval is het er in het nieuws weken over gegaan, met de opmerkingen in de categorie "nee, misschien later, weet niet, who knows, we moeten nog eens zien", en ondertussen staat het al weken, zo niet maanden in de media en is als je het dan toch doet eigenlijk helemaal geen schok meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:22

XanderDrake

Build the future!

[...]

Ik snap dit niet.
En nu zo opeens wel.

Nou, ik denk dat Biden in een korte tijd van idee is veranderd omdat een bepaalde groep Republikeinen dwars ligt bij het goedkeuren van een nieuwe ronde financiële en militaire ondersteuning van Oekraïne, ter waarde van $24 miljard. Biden wilde deze steun al langer toekennen maar het lukt nog niet om het door het parlement te krijgen. Ter vervanging daarvan doneert hij nu een beetje ATACMS omdat hij dat via een presidentiële order kan doen.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
XanderDrake schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:39:
[...]

Nou, ik denk dat Biden in een korte tijd van idee is veranderd omdat een bepaalde groep Republikeinen dwars ligt bij het goedkeuren van een nieuwe ronde financiële ondersteuning van Oekraïne, ter waarde van $24 miljard. Biden wilde deze steun al langer toekennen maar het lukt nog niet om het door het parlement te krijgen. Ter vervanging daarvan doneert hij nu een beetje ATACMS omdat hij dat via een presidentiële order kan doen.
Dat gedoe rond ATACMS blijft toch een beetje vreemd. Want blijkbaar zijn dit oude wapens die toch ontmanteld zouden worden (= kost geld), dan hadden deze net zo goed al veel eerder aan Oekraïne gegeven kunnen worden.

March of the Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:11

De uitgravingen rond Izium zijn voltooid en het is wa wehelaas al eerder hebben gezien. Een opeenstapeling van mishandelde mensen :'( .

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wilke
Dit artikel uit de Daily Kos vond ik ook de moeite waard:

https://www.dailykos.com/...or-a-modern-artillery-war

Waarom Rusland de artillerie-oorlog momenteel aan het afleggen is tegen Oekraïene. Voor wie hier dagelijks meeleest misschien niet zoveel nieuws, maar er staat in behoorlijk detail in waarom het verschil zo groot is.

En daarmee ook interessant: het beeld dat ontstaat is dat Oekraïene hun vijand goed kent en behoorlijk correct inschat wat het beste werkt.

Zolang we maar genoeg spullen blijven sturen die ze er op kunnen klappen zie ik hoe het momenteel gaat aardig positief in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 16:49

Nox

Noxiuz

Wilke schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:00:
Dit artikel uit de Daily Kos vond ik ook de moeite waard:

https://www.dailykos.com/...or-a-modern-artillery-war

Waarom Rusland de artillerie-oorlog momenteel aan het afleggen is tegen Oekraïene. Voor wie hier dagelijks meeleest misschien niet zoveel nieuws, maar er staat in behoorlijk detail in waarom het verschil zo groot is.

En daarmee ook interessant: het beeld dat ontstaat is dat Oekraïene hun vijand goed kent en behoorlijk correct inschat wat het beste werkt.

Zolang we maar genoeg spullen blijven sturen die ze er op kunnen klappen zie ik hoe het momenteel gaat aardig positief in.
Tldr: accurate systemen en goede counter battery radar?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:11
XWB schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:47:
[...]

Dat gedoe rond ATACMS blijft toch een beetje vreemd. Want blijkbaar zijn dit oude wapens die toch ontmanteld zouden worden (= kost geld), dan hadden deze net zo goed al veel eerder aan Oekraïne gegeven kunnen worden.

[Twitter]
1000 ATACMS? Dat zijn oorlogswinnende aantallen. Daarmee kun je zo'n beetje alle vliegtuigen, helikopters, oorlogsschepen, luchtverdediging en alle belangrijke bruggen van de Russen in bereik vanuit Oekraïne uitschakelen en dan heb je er waarschijnlijk nog een hoop over.

Geef Oekraïne gewoon die zooi die je toch al wilde scrappen ffs |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
Joep schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:58:
[...]

1000 ATACMS? Dat zijn oorlogswinnende aantallen. Daarmee kun je zo'n beetje alle vliegtuigen, helikopters, oorlogsschepen, luchtverdediging en alle belangrijke bruggen van de Russen in bereik vanuit Oekraïne uitschakelen en dan heb je er waarschijnlijk nog een hoop over.

Geef Oekraïne gewoon die zooi die je toch al wilde scrappen ffs |:(
Helemaal gelijk. Maar dit is niet de 300km versie van wat ik zo begrijp. Is dat dan weer een andere batch?
Wellicht is UA weer zo slim om deze te upgraden naar verder bereik :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:22

XanderDrake

Build the future!

Joep schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:58:
[...]

1000 ATACMS? Dat zijn oorlogswinnende aantallen.
Zeker. De Krim wordt dan wel een geïsoleerd eiland. Maar ik denk ook dat we bij dit soort getallen ook Little Green Man SpecOps operaties op NAVO logistieke doelen kunnen gaan verwachten...

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Nox schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:50:
[...]

TL;DR:
De artillerie meer verspreiden dus moeilijker te raken.
Zoveel mogelijk mobiel blijven dus moeilijker te raken.
Nauwkeurigere munitie en verder kunnen schieten.
Gebruik van clustermunitie op soft targets dus hogere kans op een hit met minder schoten.
Minder schieten is snel weer wegwezen en dus moeilijker te raken.

Ohja,
De Russische smartillerie is zo goed als niet bestaand vanwege de lage productie aantallen van die munitie.
De Russische artillerie moet steeds verder achter het front gaan opereren dan gepland.
De Russische artillerie heeft gebrek aan goede leiding, goede communicatie, goede training en vaak ook munitie.

Conclusie: Blijf bewegen dan werkt de Russische traditionele zware barrage niet en moeten ze mikken waar ze niet goed in zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
XWB schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:47:
[...]

[Twitter]
Om heel eerlijk te zijn, ik had ergens in een video gehoord dat Oekraïne het voornamelijk doet met afgeschreven afdankertjes, Een groot deel van wat ze krijgen was eigenlijk al uitgefaseerd en op weg naar de shredder. Dat zie je oa aan het aantal tanks wat eerst even onder handen moet worden genomen. Ook is ze wat overtollige GLRMS?? spul van Boeing is beloofd maar ook daar zit weer vertraging in.

Ik snap het ook wel een beetje van de Amerikanen. Ik dacht tot deze week "ATACMS = 300 km" en zo denk ik velen met mij. Dat er nog wat ATACMS ligt wat maar de helft ver komt was nieuw. Dat kan je aan de buitenkant niet zien dus als Rusland hetzelfde denkt dan is het een escalatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
asing schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:40:
[...]

Om heel eerlijk te zijn, ik had ergens in een video gehoord dat Oekraïne het voornamelijk doet met afgeschreven afdankertjes, Een groot deel van wat ze krijgen was eigenlijk al uitgefaseerd en op weg naar de shredder. Dat zie je oa aan het aantal tanks wat eerst even onder handen moet worden genomen. Ook is ze wat overtollige GLRMS?? spul van Boeing is beloofd maar ook daar zit weer vertraging in.

Ik snap het ook wel een beetje van de Amerikanen. Ik dacht tot deze week "ATACMS = 300 km" en zo denk ik velen met mij. Dat er nog wat ATACMS ligt wat maar de helft ver komt was nieuw. Dat kan je aan de buitenkant niet zien dus als Rusland hetzelfde denkt dan is het een escalatie.
Dat vind ik niet in lijn met wat ik elders lees. Alle tanks die vanuit Europa naar het land worden gestuurd worden eerst grondig gerenoveerd en geactualiseerd. Groot-Brittannië en Frankrijk hebben hun state-of-the-art raketsysteem naar Oekraïne gebracht. Niet veel terug viel te lezen dat NL de F16's in Charleroi heeft laten opkalefateren speciaal vanwege het gebruik in deze oorlog. Ook de gedoneerde Leopard 1A5's worden door Rheinmetall helemaal voorzien van de laatste updates voor zover dat mogelijk is.

Het is niet reëel om te verwachten dat het materieel dat standby staat in geval van oorlog gedoneerd wordt. Maar er wordt echt wel gekeken naar de staat van het een en ander. Alle voorraden die in het westen aangehouden zijn worden aangesproken. Bovendien wordt er ook veel nieuwe productie opgetuigd en de uitvoer hiervan gaat direct door naar het oosten.

[ Voor 7% gewijzigd door fonsoy op 24-09-2023 20:16 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:49
Volgens Denys (Telegram) hebben de Russen een trein met armoured vehicles weten te raken. Hopelijk niet te veel schade.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
HCMarX schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:42:
Volgens Denys (Telegram) hebben de Russen een trein met armoured vehicles weten te raken. Hopelijk niet te veel schade.
Hebben ze een Russische of Oekraïnse trein geraakt? ;)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:11
YakuzA schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:48:
[...]

Hebben ze een Russische of Oekraïnse trein geraakt? ;)
De Russen hebben een trein van Oekraïne geraakt. Zie onderstaande tweet voor beelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
consolefreak schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:22:
[...]

De Russen hebben een trein van Oekraïne geraakt. Zie onderstaande tweet voor beelden.

[Embed]
Dat is zeer spijtig!
zal zeker wat verloren gegaan zijn, hopelijk kan de rest alsnog z'n weg naar het front vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:24
gise schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:35:
[...]

Dat is zeer spijtig!
zal zeker wat verloren gegaan zijn, hopelijk kan de rest alsnog z'n weg naar het front vinden.
Als ik het filmpje bekijk zie ik een raket die naast de trein komt, en ook nog voorop. Zo te zien heeft de trein zelf de meeste schade en de lading minder, maar er zal uiteraard wel wat kapot zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Nox schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:50:
Er speelt nog wel iets meer: langere range, mobieler, en het voordeel van precisie + mobiliteit: 2x schieten en binnen 2 minuten weer rijden en dan vrijwel zeker zijn van een hit, vs. daar een kwartier voor nodig hebben omdat bij gebrek aan precisie je gewoon veel shells wilt schieten (en kan maar max 3/minuut zonder de loop te slopen).

Een ander probleem daarmee is dat je natuurlijk als een malle door je munitie heen gaat, een probleem waar Rusland inmiddels volop tegenaan aan het lopen is.

Zelfs vuren op hetzelfde doel vanaf verschillende lokaties, terwijl bij Rusland de communicatie eerder zo is dat ze regelmatig zichzelf bestoken.

Enfin, voor meer detail dan dit en onderbouwing is het een goed geschreven stuk!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Nieuw propagandafilmpje van UA
Slim gemaakt, ze gebruiken de woorden van russische milbloggers om het succes van UA aan te tonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik weet niet of dit filmpje hier mag, maar, voor mij een nieuw soort FPV drone impact filmpje, deze keer navigeert de drone tussen de bomen door en vliegt daar een dug-out in.

https://reddit.com/r/CombatFootage/s/azw09ikfNI

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhI4NE4RGL_gVC-KrsZyvnn-W3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOD1vkeq9O7C9Ww9hzjb2Yda.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De graan transit door Polen heen is mogelijk eindelijk opgelost?

PSN

Pagina: 1 ... 12 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid