Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste
Acties:
  • 351.744 views

Onderwerpen

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

btw Andrew zegt toch dat het waar is

@Jerie zie deze thread https://twitter.com/Andre...tatus/1704195792225878351 voor de geo + verderop een foto van de mogelijke locatie
@AndereKoekoek ding stond 70km van het front

Vind het gewoon lastig, maar ja beetje zoals de eerdere westerse tanks die verloren gaan, tis spul wat kapot kan en de russen zijn niet helemaal beunhazen ..

Als je ziet hoeveel $$$ aan materieel van de russen gesloopt is vs dat van UA is dat nog steeds niet in vergelijking dat is dat in geld zwemmen zoals Dagobert duck en janken zoals hem als hij paar cent verliest.. (natuurlijk niet zijn geluksdubbeltje ;) ) of beter gezegd .. hadden ze maar F16 moeten sturen :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zal er eens naar kijken ik dacht zelf aan 47.8993 33.5301 (de parkeerplaats meest NW)

Komt namelijk overeen met de andere parkeerplaatsen, taxi, landings- en startbaan (is er meer eentje), bomen, kanaal.

Alleen het traject is wel raar gezien deze dan uit het noorden kwam.

Btw... wel grappig... hoe dat ding... steeds een paar... frames laat zien... en dan even... niets...

Doet me denken aan Dave Cutler's uitspraak over Unix: "Get a byte, get a byte, get a byte byte byte." xd

[ Voor 33% gewijzigd door Jerie op 20-09-2023 00:42 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tERHN3tYEabozEIVIcbKey0Cg7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZO1GNnUZdlzDTAAcmxcTSWRJ.jpg?f=fotoalbum_large

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:34

bloody

0.000 KB!!

Dit past in geen enkel topic, dus maar in deze… sorry mods :)

Het lijkt dat Oekraïne actief op Wagner aan het jagen is, helemaal in Sudan. Dat is toch wel een verrassing voor mij, maar kan het prima voorstellen dat de haat ontzettend diep zit.

[Twitter: https://x.com/thedeaddistrict/status/1704370345254236422?s=46]

Volledige artikel op CNN: https://www.cnn.com/2023/...agner-cmd-intl/index.html
Ukraine’s special services ‘likely’ behind strikes on Wagner-backed forces in Sudan, a Ukrainian military source says

[ Voor 14% gewijzigd door bloody op 20-09-2023 07:56 ]

nope

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Jerie schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:38:
[knip]

Alleen het traject is wel raar gezien deze dan uit het noorden kwam.
Dan hebben de Russen ook infiltranten achter de linies, of een manier bedacht om Lancets onder lange afstand drones te knopen. Gezien er ook beelden zijn vanuit een andere hoek.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Hippocampus schreef op woensdag 20 september 2023 @ 07:56:
[...]

Dan hebben de Russen ook infiltranten achter de linies, of een manier bedacht om Lancets onder lange afstand drones te knopen. Gezien er ook beelden zijn vanuit een andere hoek.
kwestie van "monkey see, monkey do"

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:44

inhico

pw

bloody schreef op woensdag 20 september 2023 @ 07:55:

Het lijkt dat Oekraïne actief op Wagner aan het jagen is, helemaal in Sudan. Dat is toch wel een verrassing voor mij, maar kan het prima voorstellen dat de haat ontzettend diep zit.

[Embed]

[...]
Hoewel ik Wagnerites van harte gun dat ze nergens veilig zijn, vraag ik me 2 dingen af:
1) Is dit voor Oekraïne nu de meest efficiënte inzet van mankracht?
2) Hoe verhoudt zich dit tot internationaal recht?
Vooral dat laatste: het lijkt me dat geen enkel land zou accepteren dat andere landen ongevraagd mensen laten doden binnen de eigen grenzen. Daarnaast ook nogal een risico dat er ook burgers van dat andere land worden getroffen.
Wat mij betreft een twijfelachtige actie. Als het allemaal waar is, natuurlijk. Misschien is het een false flag.

...

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07:54
inhico schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:31:
[...]

Misschien is het een false flag.
Dit is een oorlog waarin veel onlogisch is, maar ik zou inderdaad denken dat Poetin meer reden heeft om Wagner ver buiten Europa nog op te jagen dan Zelenskiy.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:48

[Embed]

[...]
Er zal best een hoop geld (en misschien ook materiaal voor militaire industrie) vanuit de wagner activiteiten daar richting rusland vloeien. Kan dus best dat dit een zeer tactische keuze is en niet puur uit haat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:38
Het schijnt dat er een (civiel vracht)schip is gezonken in Roemeens vaarwater nabij de grens met UA. Schip is gezonken na een explosie terwijl het voor anker lag.

https://www.antena3.ro/ac...oane-evacuate-686455.html

(even door translator halen).

Aangezien er veel zeemijnen zin dit gebied liggen zou het me niet verbazen als dit de oorzaak van de explosie is...

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
De laatste MedEvac data voor gewonde Oekraïnse burgers en militairen:

Totaalcijfers (Duitsland is 832, Nederland 180):
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F6c-vYSWgAAuYiG?format=jpg&name=large

Duitsland d:)b

Frankrijk doet het ook hier beschamend voor zo'n groot land. Ze nemen amper vluchtelingen op, lopen met militaire steun ook achter. Had Duitsland eens moeten zijn :/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

[Embed]

[...]
Wagner heeft sanctiebestendige buitenlandse geldbronnen en smokkelroutes. De Oekraïners kunnen dat ook gaan slopen om rusland pijn te doen. De geldstromen en smokkelwaren drogen op.

Oorlog voeren op een strategisch niveau vereist een totaal aanpak. rusland kaput maken zodat het russische leger niet meer in stand gehouden kan worden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:03

3raser

⚜️ Premium member

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F6dJN3hXYAANmB_?format=jpg&name=large

[ Voor 52% gewijzigd door 3raser op 20-09-2023 10:31 . Reden: Extra tweet en foto toegevoegd ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Plus nog wat vliegtuigen:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 13:35

TrekDr0p

QR niet scannen

Wat mij ook opvalt deze week is dat er veel filmpjes worden gepost van Russische POW's.
En niet 1 of 2 maar echt soms wel een groep van 10.

Lijkt erop dat veel Russen zich overgeven de laatste tijd. Ook wel een mooi gegeven als je het mij vraagt.

@RoD kan je deze verplaatsen naar het hoofd topic?
Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M9

RoD: done :)

[ Voor 24% gewijzigd door RoD op 20-09-2023 13:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 15:45

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Ik denk goed om erbij te vermelden, die sabotage actie was op een vliegveld net ten noordoosten Moskou, grofweg 40 kilometer met de auto uit het centrum ,dat zal 30-40km hemelsbreed zijn.
Eigenlijk dus in de achtertuin van Putin... niks is veilig :)

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 12:17

Auredium

Informaticus Chaoticus

Een snelle zoektocht zegt het volgende qua kosten:
an-148 en Mi-28N worden verkocht vanaf 18 Miljoen dollar per stuk. Laten we coulant zijn en zeggen dat ze 9 miljoen per stuk waard waren. Dus dat s 18 Miljoen wat de lucht in vliegt. Die Il-20 zal dat bedrag niet hebben maar was wel een handig transportvliegtuigje.

Ik denk dat voor Rusland het vooral belangrijk is wie deze aanslagen heeft gepleegd. Oekraïne infiltranten of mensen van eigen bodem?

Naarmate deze oorlog verder sleept en Rusland steeds meer verliest en burgers steeds meer de gevolgen merken zal weerstand oplopen. Ook kunnen Etnische minderheden wel eens saboteurtje gaan spelen als prelude van grotere gevolgen in Rusland zelf.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:06
Auredium schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:36:
[...]

Een snelle zoektocht zegt het volgende qua kosten:
an-148 en Mi-28N worden verkocht vanaf 18 Miljoen dollar per stuk. Laten we coulant zijn en zeggen dat ze 9 miljoen per stuk waard waren. Dus dat s 18 Miljoen wat de lucht in vliegt. Die Il-20 zal dat bedrag niet hebben maar was wel een handig transportvliegtuigje.

Ik denk dat voor Rusland het vooral belangrijk is wie deze aanslagen heeft gepleegd. Oekraïne infiltranten of mensen van eigen bodem?

Naarmate deze oorlog verder sleept en Rusland steeds meer verliest en burgers steeds meer de gevolgen merken zal weerstand oplopen. Ook kunnen Etnische minderheden wel eens saboteurtje gaan spelen als prelude van grotere gevolgen in Rusland zelf.
Dat doen ze dus niet meer :+ >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 19:48
Alsie boem doet wel maar dan in stukjes :+

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:53
user109731 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:15:
[Twitter]
[Afbeelding]

Frankrijk doet het ook hier beschamend voor zo'n groot land. Ze nemen amper vluchtelingen op, lopen met militaire steun ook achter. Had Duitsland eens moeten zijn :/
Macron heeft de nodige uren aan de telefoon gehangen met Putin (in de veronderstelling dat Putin nog zou bijdraaien -- de meeste in deze topic serie wist al dat Putin Marcon een vervelende zeur vond). Voor FR heeft het heel erg lang geduurd voordat men daar gedraaid is (ja, nog langer dan DE )

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

En nog een extra foto met bewijsmateriaal.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F6dy81WW4AA3vWg?format=png&name=small

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Weer een hulppakket
https://www.defensa.gob.e...919-reunion-ramstein.html

Details ontbreken nog.

[ Voor 37% gewijzigd door RoD op 20-09-2023 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

3raser schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:35:
[...]

En nog een extra foto met bewijsmateriaal.
[Afbeelding]
Ook bevestigt door Oryx, goed nieuws dit.
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1704430270391124093]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

D_Jeff schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:31:
[...]

Macron heeft de nodige uren aan de telefoon gehangen met Putin (in de veronderstelling dat Putin nog zou bijdraaien -- de meeste in deze topic serie wist al dat Putin Marcon een vervelende zeur vond). Voor FR heeft het heel erg lang geduurd voordat men daar gedraaid is (ja, nog langer dan DE )
Voor Frankrijk is het russische buitenlandse beleid in Afrika best wel gevoelig. Macron wou niet dat Putin aan Prigozhin vroeg om de duimschroeven nog wat harder aan te draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_X_6E-cQE2xrs0GVmxdzzaNbM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ka3stnu8Lk6UXNiMThCuikaB.jpg?f=fotoalbum_large
YouTube: Russia secretly in war in Africa

Wagner heeft Franstalige radiozenders om de lokale bevolking anti-Frans en pro-russisch te maken en trapten de Franse troepen uit posities. En Chinese troepen kunnen in Afrika niet vechten, hebben de diensten van Wagner nodig.

Uiteindelijk hebben de Oekraïners een nut voor Frankrijk, het Wagner probleem voor eens en altijd oplossen om de russen en Chinezen buiten te houden. Dat de Amerikanen vuurkracht meebrengen, is voor Frankrijk mooi meegenomen. De Fransen kunnen voor de prijs van wat steun aan Oekraïne, straks als een wereldmacht ipv staart tussen de benen in Afrika voelen.

Dit geeft meer context aan waarom de Oekraïners in Afrika op Wagner huurlingen aan het jagen zijn. Er is goede ROI voor Frankrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik kan hier maar beter niet zeggen wat ik er van denk, dus verder geen commentaar.

• Jerie
  • Niet online
user109731 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:15:
[Twitter]
[Afbeelding]

Je moet doen waar je goed in bent (qua expertise) en zoveel mogelijk opvangen in de regio. Zo deed Litouwen het afgelopen maanden super, en Nederland trouwens ook.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
RoD schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:06:
[Embed] Ik kan hier maar beter niet zeggen wat ik er van denk, dus verder geen commentaar.
Dat geeft Duitsland ook meteen aanleiding om hun Taurus dan ook maar niet te sturen. :/

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Wat meer informatie over het verwachte pakket:

Zonde van de ATACMS inderdaad. Er is steun vanuit beide partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
RoD schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:06:
[Embed] Ik kan hier maar beter niet zeggen wat ik er van denk, dus verder geen commentaar.
Het maakt je wel nieuwschierig naar wat er door Rusland beloofd is zodat de VS ze niet levert. Het ontbreekt inmiddels aan ALLE logica.

En Duitsland, tjah, die Taurus heeft een nog groter bereik en hogere potentie, dat is voor hen om alleen te leveren wellicht wat eng. Wat ik mij voor kan stellen is dat Rutte ze besteld in Duitsland, wij allemaal onze handtekening erop zetten en aan UA geven. Ik bedoel, wij leveren de F16's er ook alvast bij.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Blijkbaar nu alle onderzeeërs geëvacueerd naar novorossisk:

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:42
Kwam dit overzichtje van Russische verliezen tegen waar ook percentages in weergegeven worden.

https://twitter.com/Eurom...1ee-a6bd-ea0cc5451069%2F0

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F6ccCeuW4AA7D8m?format=jpg&name=large

Dus niet om de discussie over percentages weer op te starten, maar mensen die daarin geïnteresseerd zijn kunnen daar dus terecht.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
YakuzA schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:13:
[Embed]
Mag ik hier vragen of deze bron betrouwbaar is? [UKR] "betrouwbare bronnen" vind ik het niet zo.
Komt in mijn feet ook voorbij maar waarheid blijkt niet altijd terecht volgens mij.
offtopic:
Vraag heeft verder niets met jouw te maken he

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Tank vs tank filmpje, extreem dicht bij elkaar:

https://reddit.com/r/CombatFootage/s/xjvoVBgSuc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
mir4dor schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:21:
[...]

Mag ik hier vragen of deze bron betrouwbaar is? [UKR] "betrouwbare bronnen" vind ik het niet zo.
Komt in mijn feet ook voorbij maar waarheid blijkt niet altijd terecht volgens mij.
offtopic:
Vraag heeft verder niets met jouw te maken he
Zullen binnenkort wel de satelliet beelden zien langskomen voor eventuele bevestiging.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mooie bom drop van een drone (turret toss event)

https://twitter.com/UAWeapons/status/1704499178397663377

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07:30
Tank vs tank, ongelooflijk filmpje, Oekraïense T-64 blaast een russische T-72 op van point blank range. Crazy.

Noelreports @ Mastodon - 35 sec filmpje

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Capt Waffles schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:34:
Tank vs tank, ongelooflijk filmpje, Oekraïense T-64 blaast een russische T-72 op van point blank range. Crazy.

Schijnbaar uit 2022, maar dat maakt het niet minder explosief met 2 tanks op 10 meter afstand :)
[Twitter: https://twitter.com/NOELreports/status/1704574787006185879]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09 10:30
NiGeLaToR schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:10:
[...]

Het maakt je wel nieuwschierig naar wat er door Rusland beloofd is zodat de VS ze niet levert. Het ontbreekt inmiddels aan ALLE logica.

En Duitsland, tjah, die Taurus heeft een nog groter bereik en hogere potentie, dat is voor hen om alleen te leveren wellicht wat eng. Wat ik mij voor kan stellen is dat Rutte ze besteld in Duitsland, wij allemaal onze handtekening erop zetten en aan UA geven. Ik bedoel, wij leveren de F16's er ook alvast bij.
Ik denk dat de US de ATACM's achter de hand wil houden om te kunnen escaleren als reactie wanneer Rusland escaleert.

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:07

Falcon10

Hit it i would !

Misschien deel van die 49 Leopard tanks die in Belgie stonden die de Belgische overheid niet wou kopen wegens te duur ?
Capt Waffles schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:34:

Ook al is het van 2022 ..... 9 seconden tussen impact schot 1 en impact schot 2 ...... Als je wil dus 6 schoten/minuut. Stel je voor dat je dat met automatsche richtsystemen enz doet zoals op de moderne Leopards .... Das letterlijk kleiduifschieten dan als er een horde van die oude dingen T-72'ers op je afkomt, en vermoed dat de Leopards er makkelik 7 afschieten/minuut.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Lees op meerdere telegram kanalen dat er al, in het geheim, een tijd getraind wordt op Mirage 2000D vliegtuigen in Frankrijk en dat deze dus ook richting UA gaan. Ben benieuwd, klinkt goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

ATACMS hoofdstuk 579334373

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

YakuzA schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:13:
[Embed]
Op de bijgeplaatste foto zie ik anders nog steeds een (kleine) duikboot aan de kade liggen. De anderen lijken inderdaad vertrokken te zijn, op deze foto lagen ze daar nog:
Afbeeldingslocatie: https://img.pravda.com/images/doc/d/3/d32aa85-rosijski-submaryny-y-sevast.avif

Nu ziet het er wat leger uit kwa duikboten. Of ze dan verplaatst zijn kwa ligplaats, of een actieve missie doen in de Zwarte Zee is koffiedik kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iH3zeIsdBlCoFap0nSh0m3ASn38=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRiwUDeVBGohZ85amHThjLCv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxcLCsOdfGQdkQhThjlKbRacbhY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmy39sZUvxnDsnKP5ZfCq4zL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjzropDTXQzwLdEtKo90W4D8wFw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fp3Snvh8zTZvE1by044NSp1j.jpg?f=fotoalbum_tile

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:02
eppie schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:15:
Lees op meerdere telegram kanalen dat er al, in het geheim, een tijd getraind wordt op Mirage 2000D vliegtuigen in Frankrijk en dat deze dus ook richting UA gaan. Ben benieuwd, klinkt goed.
Niet dat het iets toevoegd maar zag in Frankrijk de Mirage vaak in 4 formatie overkomen en toen dacht ik dit dus ook al (afgelopen Juli, omgeving ten westen van Bordeaux). Juist omdat dit type al in 2018 buiten dienst was gesteld.

https://www.aviacionline....00d/?utm_content=cmp-true

[ Voor 16% gewijzigd door mv_ak op 21-09-2023 00:26 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• consolefreak
  • Laatst online: 22:11
Oekraïne gaat weer los op de Krim. Er zijn aanvallen in twee gebieden bekend, bij een schijnt de luchtafweer niets meer te doen tegen de drones die hoorbaar overvliegen. Er zijn ook beelden van afstand van de explosies. Zie daarvoor https://twitter.com/NOELreports/status/1704608179231842503

Ben benieuwd wat ze allemaal geraakt hebben!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
So_Surreal schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:48:
[...]

Ik denk dat de US de ATACM's achter de hand wil houden om te kunnen escaleren als reactie wanneer Rusland escaleert.
Rusland escaleerde feb 2022 dus waar blijven die dingen

specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Scheelde niet veel of rusland had kunnen zeggen dat ze een drone uit de lucht gehaald hadden met een BMP (weliswaar met een echte turret toss.... :+ )

[removed]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• consolefreak
  • Laatst online: 22:11
Teens op mijn vorige post, het is geen kleine aanval. Hij gaat al ruim twee uur achter elkaar door en treft een groter gedeelte van de Krim. Russische media geven aan dat het de grootste aanval op de Krim ooit is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Tja Polen. 15 oktober zijn er parlementsverkiezingen. Tot die tijd kan je nog rare uitspraken horen van PiS (raarder dan normaal dan) om maar voldoende kiezers aan te spreken. De relatie tussen Oekraïne en Polen is behoorlijk turbulent in de geschiedenis. Ik verwacht die uitspraak eerder te zien richting de Poolse productie die nu voor Polen wordt ingezet ipv alles over de grens af te leveren.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Flink wat lucht-verkeer en ook aanvallen gaande deze nacht, zie ik in de telegram radar groepen. Regio's Kiev, Tsjerkasy, Vinnytsja en Kirovohrad. Veel verkennings UAV's. Halve nacht al lucht alarm in Kiev.

Zo te zien wordt alles goed binnen de perken gehouden door de Oekraïense luchtmacht. Bizar, als je dit van dichtbij meemaakt (we zijn in Kiev).

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rv02tT_YZFxjObWRrdBMgaQ71d8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqHmPYKFSSiAsYDVdZI6d3QH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 07:41

Nox

Noxiuz

consolefreak schreef op donderdag 21 september 2023 @ 00:25:
Oekraïne gaat weer los op de Krim. Er zijn aanvallen in twee gebieden bekend, bij een schijnt de luchtafweer niets meer te doen tegen de drones die hoorbaar overvliegen. Er zijn ook beelden van afstand van de explosies. Zie daarvoor https://twitter.com/NOELreports/status/1704608179231842503

[Embed]

[Embed]
Dat de luchtafweer die er nog staat niks meer doet is wel een goed teken. Of ze zien de drones niet, óf ze hebben geen raketten meer. Of het is gewoon stuk, dat kan ook. Hopelijk lukt het om de resterende radars en launchers ook te slopen, geen luchtafweer meer hebben betekent redelijk vrij vliegen en met de kruisraketten die ze hebben kunnen ze toch aardig wat schade doen zodat de winter hell on earth wordt op de krim.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Nox schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:43:
[...]

Dat de luchtafweer die er nog staat niks meer doet is wel een goed teken. Of ze zien de drones niet, óf ze hebben geen raketten meer. Of het is gewoon stuk, dat kan ook. Hopelijk lukt het om de resterende radars en launchers ook te slopen, geen luchtafweer meer hebben betekent redelijk vrij vliegen en met de kruisraketten die ze hebben kunnen ze toch aardig wat schade doen zodat de winter hell on earth wordt op de krim.
Of de radars staan op dat moment uit omdat ze bang zijn voor HARM raketten.

Das ook nog een extra optie.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 20:27
YakuzA schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:49:
[...]

Of de radars staan op dat moment uit omdat ze bang zijn voor HARM raketten.

Das ook nog een extra optie.
Kan, ik begrijp dat UA een overdosis drones stuurt en daarna pas die kruisraketten. Kan dus net zo goed betekenen dat ze door hun ammo zijn tegen de tijd dat de feitelijke aanval plaats vindt.

Probleem voor Rusland is dat UA nu dezelfde stand-off capaciteiten krijgt als Rusland heeft en Rusland alleen geen groei van AA heeft doorgemaakt - hun 'beste' AA systemens zijn systematisch van de kaart geveegd de laatste weken. Ik lees dat er nog een Pantsir en nog een unit op het vliegveld stonden, dat is wel wat beperkt tegen de overload aan inkomende drones en kruisraketten.

Rusland zal gedwongen worden het vliegveld en de haven te gaan verlaten, precies wat UA wil bereiken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:21
eppie schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:15:
Zal wel is tijd worden dat Frankrijk is en duit in het zakje doet, want ze hebben bijzonder weinig bijgedragen tot nu toe.

Playstation 5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Ukrainian air defenses shot down 36 of 43 missiles launched by Russia on Thursday in attacks across the country, Ukraine's army chief said.
https://edition.cnn.com/e...dae12e67061808a377e4d6795

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
consolefreak schreef op donderdag 21 september 2023 @ 00:25:

[Embed]

[Embed]
Saki was blijkbaar ook een doelwit:
https://edition.cnn.com/e...fba31c9f6002f6a9db30d7811
Sources in Ukraine's Security Services (SBU) say that a massive strike was launched on Wednesday night against the Saki military airfield in Crimea.

Saki - which suffered an extensive attack in August 2022 - is home to Russian combat aircraft.

The sources told CNN that "the SBU and the Ukrainian Navy launched a massive fire strike on the Saki military airfield."
"There were at least 12 combat aircraft (Su-24 and Su-30) and Pantsir MPADS [air defense systems] at the airfield."

PSN

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-09 20:07
Ik zag vanochtend beelden van een civiele plek waar een cruise raket op gevallen is. Doden tot gevolg.
Er zouden 7 cruise raketten voorbij de AA gekomen zijn. Is ergens bekend waar die alle 7 neer gekomen zijn? Hebben ze alle 7 een doel geraakt? Of zijn enkele raketten in een leeg veld terecht gekomen?
Op Telegram lees ik veel berichten van mensen die blij zijn met het gegeven dat 35 van die raketten wel onderschept zijn, maar die 7 die er wel doorheen gekomen zijn kunnen mega veel schade en leed veroorzaken? Of brengt Oekraine niet alles naar buiten?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Nitter is weer kapot hier, de gerookte vredespijp is dus via Mastodon gevonden:
Ukraine and Poland agreed to find a joint solution regarding the export of grain. This became known as a result of the conversation between the Minister of Agrarian Policy and Food of Ukraine, Mykola Solskyi, and his Polish colleague, Robert Telus.
https://mstdn.social/@noelreports/110651838933233709

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 21-09-2023 12:09 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
technoaddict schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:58:
Ik zag vanochtend beelden van een civiele plek waar een cruise raket op gevallen is. Doden tot gevolg.
Er zouden 7 cruise raketten voorbij de AA gekomen zijn. Is ergens bekend waar die alle 7 neer gekomen zijn? Hebben ze alle 7 een doel geraakt? Of zijn enkele raketten in een leeg veld terecht gekomen?
Op Telegram lees ik veel berichten van mensen die blij zijn met het gegeven dat 35 van die raketten wel onderschept zijn, maar die 7 die er wel doorheen gekomen zijn kunnen mega veel schade en leed veroorzaken? Of brengt Oekraine niet alles naar buiten?
Die reports zijn er wel, maar het is wat meer zoeken in het nieuws, bijv:
https://mstdn.social/@noelreports/111101845265957230
In the Rivne region, there is a hit to an energy infrastructure facility. Part of the Rivne district was left without electricity
Rivne is westelijk UA.
Ukraine's state energy provider Ukrenergo says that Russia's overnight missile attacks caused damage to power facilities in western and central regions in Ukraine.

Ukrenergo said it was the first time that Russia had launched attacks on the power infrastructure in six months. The strikes come as Ukraine prepares for the winter months. Last year, Russia began a series of intense attacks on Ukraine's energy infrastructure in October.

"Due to the consequences of the attack, there were partial blackouts in Rivne, Zhytomyr, Kyiv, Dniproptrovsk and Kharkiv regions. The power supply is being restored to consumers," Ukrenergo said.
https://edition.cnn.com/e...b0d5fa3df084531230585e934

[ Voor 37% gewijzigd door YakuzA op 21-09-2023 12:18 ]

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

België bekijkt of er toch F-16's naar Oekraïne gestuurd kunnen worden - https://nos.nl/l/2490888#UPDATE-container-72194711

De lamlendigheid straalt er vanaf bij België.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
RoD schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:31:
België bekijkt of er toch F-16's naar Oekraïne gestuurd kunnen worden - https://nos.nl/l/2490888#UPDATE-container-72194711

De lamlendigheid straalt er vanaf bij België.
Ik vind het ook nogal rare uitspraken van België, “ze zijn te oud, einde leven” en “we hebben ze zelf nog nodig”, dat is nogal een paradox.
Als ze echt afgeschreven zouden zijn dan lijkt het mij dat België er zelf ook niks meer mee kan.

Verder, als ze al niet meer bruikbaar zijn, stuur ze dan naar Oekraïne zodat ze ze kunnen gebruiken voor reserve onderdelen voor vliegtuigen die wel operationeel (zullen) zijn.

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:14
gise schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:17:
[...]

Ik vind het ook nogal rare uitspraken van België, “ze zijn te oud, einde leven” en “we hebben ze zelf nog nodig”, dat is nogal een paradox.
Als ze echt afgeschreven zouden zijn dan lijkt het mij dat België er zelf ook niks meer mee kan.

Verder, als ze al niet meer bruikbaar zijn, stuur ze dan naar Oekraïne zodat ze ze kunnen gebruiken voor reserve onderdelen voor vliegtuigen die wel operationeel (zullen) zijn.
Ze gebruiken ze nog voor trainingsdoeleinden, vandaar.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:18
gise schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:17:
[...]

België zal ze nog nodig hebben voor de onderdelen wellicht.
Voor mij klinkt het meer als: shit, we komen niet met de vorige reden weg. We doen wat 'onderzoek' en dan proberen we het nog een keer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
saikol schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:46:
[...]

België zal ze nog nodig hebben voor de onderdelen wellicht.
Voor mij klinkt het meer als: shit, we komen niet met de vorige reden weg. We doen wat 'onderzoek' en dan proberen we het nog een keer.
Die onderdelen zijn volgens dit artikel inderdaad het probleem:
Een kolonel bij Defensie wijst er wel op dat ons land de afgeschreven toestellen, die dus hun limiet van 8.000 uren hebben bereikt, zal nodig hebben om te kannibaliseren voor wisselstukken.
In hetzelfde artikel staat ook een berekening van de VRT-nieuwsredactie, dat Belgie makkelijk 2 en mogelijk meer kan missen. In het Belgische journaal was er gisteren ook al een politicus die opmerkte dat de Belgen ook aan Nederland kunnen vragen of wij de verdediging van het Benelux-luchtruim wat vaker kunnen doen met F35's (Dat doen we nu ook met de Belgen wekelijks om en om). Dan zouden ze er nog meer kwijt kunnen.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Gigantische aanval gisteren. Prachtige samenvatting op RFU met mooie filmpjes.

Eerst de afleiding op Krasnodar oblast (met succes, grote olieopslag geraakt) en toen de volle aanval op de Krim, op meerdere locaties.

Logisch dat Rusland vannacht op hun eigen wijze (lees: civiele doelen raken) terug aanviel. Dat had Hitler immers ook zo gedaan :F dan kunnen ze nu weer aan de slag hun voorraad kruisraketten verder opbouwen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sowieso nuttige discussie over die F16's. Beetje analoog aan de Leo1/2's.

Er zijn er respectievelijk 4500+, 6500+ en 3600+ van gemaakt. Gaan we zitten zeveren over 1 of 2 stuks...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Walgelijke actie weer van McCarthy:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:02:

Er zijn er respectievelijk 4500+, 6500+ en 3600+ van gemaakt. Gaan we zitten zeveren over 1 of 2 stuks...
Precies! Daarom ook hoop ik nog steeds dat de VS uiteindelijk een veelvoud van die 31 Abrams gaat leveren. ze hebben er 2500 operationeel en 3700 in storage. En VS storage is een beetje anders dan RU storage ;-)

Dat betekent, stam + t .

• user109731
  • Niet online

Helaas :/

Ik denk echt dat we de Taurus eerder in Oekraïne gaan zien. Net als Leopard vs nu-echt-snel Abrams.

[ Voor 39% gewijzigd door user109731 op 21-09-2023 20:52 ]

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verschillende bronnen vanuit de VS melden, geen ATACMS op korte termijn. Jammer. Zouden ze echt nog steeds bang zijn RU te provoceren?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Apache4u schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:48:
Verschillende bronnen vanuit de VS melden, geen ATACMS op korte termijn. Jammer. Zouden ze echt nog steeds bang zijn RU te provoceren?
Of dat het dan te snel afgelopen is....

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:44

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Mensen, binnenlandse politiek in Polen, maar ook de politiek in de VS en Europa zijn onderwerpen die nog steeds thuishoren in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3. Ik kan begrijpen dat het een helling is, het sprongetje van wapenleveringen naar binnenlandse weerstanden is maar klein, maar zolang leveringen nog geen feit zijn horen ze nog niet in dit topic thuis.

In [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 is ook veel meer ruimte om het onderscheid tussen in publiek gemaakte signalen en het eigenlijke beleid goed te maken. Dat is een verhaal met zoveel grijstinten dat het in dit topic gaat knellen, terwijl die nuance zo hard nodig is.

Een aantal posts is naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3 verplaatst. Hier graag de politieke verwikkelingen niet meer.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekiejoekie
MikeyMan schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:02:

Die discussie is helemaal geen analogie. Die F16's van Nederland en Belgie zitten volgens mij allebei op hetzelfde niveau. Dus met midlife-update. Die 45 F16's van Belgie en die 42 van Nederland, die zijn dus allemaal identiek.

Nou kunnen we 2 dingen doen. 1. We sturen ze allemaal in één keer. Da's niet handig, want dan moet je ze buiten laten staan op een vliegveld. Dat is vragen om een raket van Rusland er op... Dus dan is optie 2 handiger: We sturen ze in gedeelten.

Als je ze in gedeelten stuurt, dan is het handiger om eerst de oudere exemplaren te sturen. Want Rusland heeft nu nog anti-aircraft, dus de kans dat er een verloren gaat is reëel. Die oudere exemplaren zijn trouwens niet slecht, ze hebben alleen wat meer kilometers op de teller staan. Kwalitatief zijn ze hetzelfde. Als Zelensky dan belt dat er een is neergestort, dan kunnen we zeggen "het was toch maar een oudje, en morgen sturen we weer een oudje". En als Zelensky over een tijdje belt "we hebben ze verslagen, en ik wil een modern leger opbouwen", dan kunnen we zeggen dat we nog een aantal jonge occasions hebben staan, van een oud vrouwtje geweest, altijd in de garage gestaan en kan nog jaren mee, in plaats van dat we dan roepen "nee sorry, we hebben alleen nog maar oude bakken. Je mag ze hebben, maar je moet ze wel over een jaar of 2 vervangen !"

Bij tanks is het anders. Nieuwere tanks hebben betere bepantsering. Dat houdt je mensen in leven. Daarom moet je daar met het beste spul beginnen zo lang de strijd nog op z'n hefstigst is.

Als je dan toch persé een analogie wilt maken: Belgie en F16's is net als Belgie en het WK voetbal... Ze hebben zich weer niet geplaatst :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Oekiejoekie heel verhaal, maar uiteindelijk komt het neer op onwil. Als Nederland (met partners) 100 T72s kan leveren, kan België of NL desnoods ook 100 F16s leveren. Alles heeft een prijs en het is niet alsof ze zo zeldzaam zijn. Geneuzel in de marge deze hele discussie.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 21-09-2023 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:14
MikeyMan schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:45:
@Oekiejoekie heel verhaal, maar uiteindelijk komt het neer op onwil. Als Nederland (met partners) 100 T72s kan leveren, kunnen we ook 100 F16s leveren. Alles heeft een prijs en het is niet alsof ze zo zeldzaam zijn. Geneuzel in de marge deze hele discussie.
Uiteraard komt het neer op onwil, of planning. Net hoe je het wilt noemen. Het is onzinnig om direct veel of alles te geven. Spreiden is op veel manieren beter. Ook is het onverstandig om direct het achterste van je tong te laten zien. Misschien komen die resterende T72s, of misschien toch niet. Of wat beters, of misschien toch niet.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oekiejoekie
MikeyMan schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:45:
@Oekiejoekie heel verhaal, maar uiteindelijk komt het neer op onwil. Als Nederland (met partners) 100 T72s kan leveren, kan België of NL desnoods ook 100 F16s leveren. Alles heeft een prijs en het is niet alsof ze zo zeldzaam zijn. Geneuzel in de marge deze hele discussie.
Daar moet je Nederland niet op aankijken. Wij schijnen eind vorig jaar al een gedeelte van onze inactieve vloot F16's naar een onderhoudsbedrijf in Charleroi gestuurd te hebben voor een opknapbeurt, zodat ze zo goed als nieuw naar Oekraiene kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
Oekiejoekie schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:49:
[...]

Daar moet je Nederland niet op aankijken. Wij schijnen eind vorig jaar al een gedeelte van onze inactieve vloot F16's naar een onderhoudsbedrijf in Charleroi gestuurd te hebben voor een opknapbeurt, zodat ze zo goed als nieuw naar Oekraiene kunnen.
zoals het hoort, landen als NL / Zweden etc snappen het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Oh, voor wie een bron wil: https://www.vrt.be/vrtnws...erlandse-f16-s-in-belgie/

Ik zat er trouwens ook naast... Ik zei net dat een gedeelte van de inactieve Nederlandse F16-vloot in Belgie stond. Ze staan er alle 18 volgens het artikel. (Nederland heeft nog 24 F16's in actieve dienst en 18 inactief, totaal het aantal van 42 wat Rutte noemde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:42
Oekiejoekie schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:11:
(Nederland heeft nog 24 F16's in actieve dienst en 18 inactief, totaal het aantal van 42 wat Rutte noemde).
We hebben 213 F16's gekocht, dus nu nog ong. 10% daarvan in actieve dienst. Als je in de tachtiger jaren daar nog een slordige 100 stuks NF5 bij optelt, beschikte de Nederlandse luchtmacht destijds over 300 straaljagers.
Andere tijden zullen we maar zeggen, en eigenlijk ook wat offtopic voor hier.

Wikipedia: Koninklijke Luchtmacht

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Skynett schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 00:26:
[...]

We hebben 213 F16's gekocht, dus nu nog ong. 10% daarvan in actieve dienst. Als je in de tachtiger jaren daar nog een slordige 100 stuks NF5 bij optelt, beschikte de Nederlandse luchtmacht destijds over 300 straaljagers.
Andere tijden zullen we maar zeggen, en eigenlijk ook wat offtopic voor hier.

Wikipedia: Koninklijke Luchtmacht
Andere tijden, maar je vergeet de 33 exemplaren f-35 die er ook al zijn.

Bron: https://www.defensie.nl/o...ensie/aantallen-materieel

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZSAiZN-6bpuRnwfgWspFIVPLCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IPXtjnJyJp2qzyDmdht73RB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:49:
[...]
Jup toen werden die 12 2-zitters terug gevlogen uit de VS om in BE opgeknapt te worden idd.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:13
Oekiejoekie schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:30:
[...]
...
Nou kunnen we 2 dingen doen. 1. We sturen ze allemaal in één keer. Da's niet handig, want dan moet je ze buiten laten staan op een vliegveld. Dat is vragen om een raket van Rusland er op... Dus dan is optie 2 handiger: We sturen ze in gedeelten.

Als je ze in gedeelten stuurt, dan is het handiger om eerst de oudere exemplaren te sturen. Want Rusland heeft nu nog anti-aircraft, dus de kans dat er een verloren gaat is reëel. Die oudere exemplaren zijn trouwens niet slecht, ze hebben alleen wat meer kilometers op de teller staan. Kwalitatief zijn ze hetzelfde. Als Zelensky dan belt dat er een is neergestort, dan kunnen we zeggen "het was toch maar een oudje, en morgen sturen we weer een oudje".
...
Als je er van uit gaat dat de piloot van iedere neergestorte F-16 dat overleeft en bereid is om de volgende dag gewoon weer in te stappen in een andere oude straaljager, dan klopt je gedachtegang.

Ik denk zelf dat de hoeveelheid beschikbare capable piloten de beperkende factor is en ik zou zelf een goede piloot in eerste instantie op pad sturen met het best beschikbare materiaal ipv het oudste eerst opmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online

watercoolertje

Untertitel

Spykie schreef op donderdag 21 september 2023 @ 22:48:
[...]

Uiteraard komt het neer op onwil, of planning. Net hoe je het wilt noemen. Het is onzinnig om direct veel of alles te geven. Spreiden is op veel manieren beter. Ook is het onverstandig om direct het achterste van je tong te laten zien. Misschien komen die resterende T72s, of misschien toch niet. Of wat beters, of misschien toch niet.
Prima strategie om op die manier te leveren! Maar het toezeggen kan prima in 1 keer, zonder dat je alles in 1 keer levert.

Deelleveringen zijn heel gangbaar (meestal bij nieuwe spul wat nog gemaakt moet worden).
En voor rusland veel uitzichtlozer als ze weten dat er xxx meer gaan komen.

[ Voor 12% gewijzigd door watercoolertje op 22-09-2023 08:49 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
watercoolertje schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:47:
[...]
Prima strategie om op die manier te leveren! Maar het toezeggen kan prima in 1 keer, zonder dat je alles in 1 keer levert.
Dit is exact wat Nederland heeft gedaan. Sterker nog, het is een toezegging van max X aantal. Of we ze ook allemaal werkend krijgen is een tweede. En hoe lang het duurt, is ook nog niet duidelijk. Maar, ze krijgen ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Jerie schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:56:
[...]
Dit is exact wat Nederland heeft gedaan. Sterker nog, het is een toezegging van max X aantal. Of we ze ook allemaal werkend krijgen is een tweede. En hoe lang het duurt, is ook nog niet duidelijk. Maar, ze krijgen ze.
En Denemarken deed het nog duidelijker, die noemden het aantal totaal en daarna dat ze er 6 in jan 2024, 8 op xx en nog een x aantal rond datum xx zouden sturen dacht ik.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
The Pentagon has determined that the training and support of Ukrainian forces is exempt from a potential government shutdown, according to the Defense Department, and will continue even in the increasingly likely event that Congress fails to pass a spending bill in the coming days.
https://edition.cnn.com/e...8e8c1ec910ff69cc8669b4ece

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 23:32
Dat is echt een terugkerend verhaal. De Amerikanen hebben een maximum gesteld aan de staatsschuld. Iedere keer weer loopt dat op en iedere keer weer bereiken ze het maximum. Ook iedere keer verhogen ze dat maximum weer.

Het is net als dat je de koelkast opent en ontdekt dat de kaas bijna op is. Kaas komt op de agenda (boodschappenlijstje) en daarna is er gewoon weer nieuwe kaas.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:00
@asing En toch zijn ze al een paar keer een week of meer in shutdown gegaan. Toevallig zelf ook last van omdat we in onze build pipelines voor de software tooling gebruiken die weer een database gebruiken die bij een Amerikaanse overheidsinstantie draait. Er zit wel een cache op, maar als het te lang down is dan gaan de build pipelines stuk en moeten we (tijdelijk) wat checks uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

Garyu

WW

Caelorum schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:44:
@asing En toch zijn ze al een paar keer een week of meer in shutdown gegaan. Toevallig zelf ook last van omdat we in onze build pipelines voor de software tooling gebruiken die weer een database gebruiken die bij een Amerikaanse overheidsinstantie draait. Er zit wel een cache op, maar als het te lang down is dan gaan de build pipelines stuk en moeten we (tijdelijk) wat checks uitzetten.
Om bij de analogie van hierboven te blijven - als je niet op tijd naar de winkel gaat, zul je een paar dagen geen kaas kunnen eten - gruwelijk vervelend als je er van afhankelijk bent.

[ Voor 3% gewijzigd door Garyu op 22-09-2023 10:56 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Het tweede graanschip is inmiddels ook onderweg terug. Er zijn drie andere schepen op weg naar de Oekraïnse havens :)
https://twitter.com/OlKubrakov/status/1705114795525947637
https://twitter.com/OlKubrakov/status/1705126874198720763
The vessel AROYAT (flag 🇵🇼 Palau) left the port Chornomorsk after loading 17,6K Ukrainian wheat for Egypt.

This is the second bulker entered the port of Chornomorsk using temporary corridor for civil shipping. The first was RESILIENT AFRICA with 3K wheat for Asia.

The crew of AROYAT is citizens of Egypt, Turkey, Azerbaijan, Belgium and Albania

⛴️3 new cargo vessels are on the way to enter Chornomorsk and Pivdenij ports for loading export products.

Bulk carriers AZARA, YING HAO 01, ENEIDA is using temporary corridor established by the Ukrainian Navy in order to export 127K tones of agroproducts and iron ore for China 🇨🇳 , Egypt 🇪🇬 and Spain 🇪🇸.
Dat schip naar China zullen ze sowieso wel met rust laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Rusland: hoofdkwartier marine op de Krim geraakt door Oekraïense raket
Het hoofdkwartier van de Zwarte Zeevloot in Sebastopol, op de Krim, is vanochtend geraakt door een of meerdere Oekraïense raketten. Dat meldt de gouverneur van het door de Russen bezette schiereiland, Michaïl Razvozjajev, via Telegram. Over schade en mogelijke gewonden is niets bekend, maar volgens Razvozjajev is de brandweer bezig de branden te blussen. Hij roept inwoners van de stad op om binnen te blijven, "want er komen mogelijk nieuwe aanvallen aan."

Via sociale media worden veel beelden gedeeld van het Russische hoofdkwartier, waaruit grote rookwolken opstijgen.
Weet de NOS te melden.

Ze kunnen dus redelijk gericht schieten op doelen lijkt het, ben benieuwd wanneer we wat meer actie gaan zien.

[ Voor 4% gewijzigd door souljah1h op 22-09-2023 13:34 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

souljah1h schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:33:
[...]

Weet de NOS te melden.

Ze kunnen dus redelijk gericht schieten op doelen lijkt het, ben benieuwd wanneer we wat meer actie gaan zien.

[Twitter]
Je ziet het ook mooi uitvouwen. Ze ruimen een S400 systeem op en daarna is het bijna iedere dag raak op de Krim voor Rusland. Gezien de verliezen weet ik wel de beste oplossing voor Rusland maar ik denk niet dat ze die graag willen nemen.
Spreiding is geen optie, er is maar een beperkte hoeveelheid beschikbare havens en vliegvelden op de Krim. Meer AA heeft Rusland niet en is ook van bewezen dat Oekraïne het kan opruimen. De beste oplossing is om de vliegtuigen en de zwarte vloot uit de Krim te halen om zo deze dure en moeilijk te vervangen verliezen te vermijden. Maar de gevolgen zijn wel groot. Het wordt dan lastiger om Odessa te raken en om de graan corridor te bereiken. Toch denk ik dat Rusland geen keus heeft. Het alternatief is zware verliezen leiden die niet makkelijk te vervangen zijn.

Mij stoel als sofageneraal zit waarschijnlijk een stuk makkelijker dan die van menig Russische generaal op dit moment.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Auredium schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:41:
[...]

Je ziet het ook mooi uitvouwen. Ze ruimen een S400 systeem op en daarna is het bijna iedere dag raak op de Krim voor Rusland. Gezien de verliezen weet ik wel de beste oplossing voor Rusland maar ik denk niet dat ze die graag willen nemen.
Spreiding is geen optie, er is maar een beperkte hoeveelheid beschikbare havens en vliegvelden op de Krim. Meer AA heeft Rusland niet en is ook van bewezen dat Oekraïne het kan opruimen. De beste oplossing is om de vliegtuigen en de zwarte vloot uit de Krim te halen om zo deze dure en moeilijk te vervangen verliezen te vermijden. Maar de gevolgen zijn wel groot. Het wordt dan lastiger om Odessa te raken en om de graan corridor te bereiden. Toch denk ik dat Rusland geen keus heeft. Het alternatief is zware verliezen leiden dit niet makkelijk te vervangen zijn.

Mij stoel als sofageneraal zit waarschijnlijk een stuk makkelijker dan die van menig Russische generaal op dit moment.
Er is ongetwijfeld nog steeds AA anders hadden er al straaljagers overgevlogen en was de Krimbrug ook al opgeblazen. Maar UA timmert stevig aan de weg. Hopelijk worden deze doelen ook snel bereikt. Het zou toch fantastisch zijn als UA luchtoverzicht krijgt boven de krim.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:56
[...]

Spreiding is geen optie, er is maar een beperkte hoeveelheid beschikbare havens en vliegvelden op de Krim. Meer AA heeft Rusland niet en is ook van bewezen dat Oekraïne het kan opruimen. De beste oplossing is om de vliegtuigen en de zwarte vloot uit de Krim te halen om zo deze dure en moeilijk te vervangen verliezen te vermijden. Maar de gevolgen zijn wel groot. Het wordt dan lastiger om Odessa te raken en om de graan corridor te bereiden. Toch denk ik dat Rusland geen keus heeft. Het alternatief is zware verliezen leiden dit niet makkelijk te vervangen zijn.

Afgelopen dagen komen ook berichten binnen dat de duikboten en landings schepen verplaatst zijn. Voor de vliegtuigen zulllen ze inderdaad hetzelfde moeten doen. De grote reden dat Rusland de Krim wilde is juist Sebastopol dus dat zal ze zeker pijn doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

oryx repost: https://twitter.com/GuyPlopsky/status/1705180942703419646
Russia's UAC reports that it delivered another A-50U AEW&C aircraft to the VKS. This is the eighth aircraft to be modernized to the A-50U standard. The seventh was delivered almost two years ago (in late 2021).

The photo accompanying press release shows the fifth A-50U.
details Wikipedia: Beriev A-50

Bijzonder dat ze er 1 van de band af rollen..

En over vliegtuigen gesproken, via YT Artur Rhei was blijkbaar het " airforce one" equivalent vliegtuig van Putin blijkbaar doelwit geweest ? afgelopen dagen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vso schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:52:
oryx repost: https://twitter.com/GuyPlopsky/status/1705180942703419646

[...]

details Wikipedia: Beriev A-50

Bijzonder dat ze er 1 van de band af rollen..

En over vliegtuigen gesproken, via YT Artur Rhei was blijkbaar het " airforce one" equivalent vliegtuig van Putin blijkbaar doelwit geweest ? afgelopen dagen ..
Het Chkalovsky vliegveld dat eergisteren geraakt is, is het vliegveld waar o.a. presitdentiele vliegtuig en de vier IL-80VKP vliegende commandoposten staan. Die vliegtuigen zijn echter geen van allen geraakt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07:54
dion_b schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:01:
[...]

Het Chkalovsky vliegveld dat eergisteren geraakt is, is het vliegveld waar o.a. presitdentiele vliegtuig en de vier IL-80VKP vliegende commandoposten staan. Die vliegtuigen zijn echter geen van allen geraakt.
Zelfs al was het bijna-raak, dat lijkt me voor de Russen toch wel een hoofdpijndossier. Het zou de volgende keer zomaar wél raak kunnen zijn. Ze hadden het logistiek al niet makkelijk, maar het aantal 'veilige' plekken om je vliegtuigen en ammo-depots neer te zetten neemt snel af op deze manier. Maar het alternatief is ze verder weg zeggen met langere aanvoerlijnen, die dan weer kwetsbaarder worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

Garyu

WW

[...]

Er wordt hier gewoon dezelfde taktiek gebruikt die Rusland ook inzet - AA overload. Er worden eerst zoveel mogelijk drones die kant op gestuurd, die voor een groot deel afgevangen worden. Deze maskeren de Neptuns en/of Storm shadows die er op volgen en zo flinke schade aan kunnen richten.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Garyu schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:13:
[...]

Er wordt hier gewoon dezelfde taktiek gebruikt die Rusland ook inzet - AA overload. Er worden eerst zoveel mogelijk drones die kant op gestuurd, die voor een groot deel afgevangen worden. Deze maskeren de Neptuns en/of Storm shadows die er op volgen en zo flinke schade aan kunnen richten.
Dat klopt...alleen is er een uitzondering. Rusland heeft over het algemeen veel minder precisie op zijn raketten en hun intel is veel slechter. Dat is ook het verschil in effectiviteit. Oekraïne kan veel preciezer en veel effectiever overload uitvoeren dan Rusland. Wat Oekraïne hier doet is dus iets wat Rusland niet kan doorvoeren met dezelfde effectiviteit.

Pagina: 1 ... 11 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid