Ukraine will receive satellite communications aid from the Swedish company Satcube. It will send around 100 of its portable satellite internet terminals to Ukraine, the company’s CEO, Jakob Kallmer, told Swedish media. Germany will fund the aid. It will bolster Ukraine’s internet connection, including in the military, in addition to already used Starlink terminals.
The Satcube terminals can provide broadband connectivity via satellites operated by the US company Intelsat. Germany funded the $6 million purchase and will deliver the equipment. Satcube said its first terminals will arrive in Ukraine this summer but does not know if the military will use them. CEO Jakob Kallmer doesn’t object to use by the military. He also said the order is Satcube’s largest since starting production in 2017.
Het betreft dus clients; ik dacht eerder dat het een Zweeds netwerk was maar het zijn dus Zweedse clients die gebruik maken van satellieten van Intelsat.
Het zou trager zijn dan SpaceX. Of het ook LEO betreft is me niet duidelijk.
Het zou 6 miljoen USD kosten, bij een aantal van 100 ongeveer 60k USD per terminal, maar er zit natuurlijk ook overhead in de kosten.
Een lijstje van satellieten staat hier:
Wikipedia: List of Intelsat satellites
NB: de coordinaten van UA zijn aldus Wikipedia
Wikipedia: UkraineUkraine is the second-largest European country, after Russia. Lying between latitudes 44° and 53° N, and longitudes 22° and 41° E.
Het actieve spul is dan met name DVB-S (& Co) boven Amerikaanse continent (in Zuid- en Midden-Amerika een gangbare manier van TV ontvangen), al zijn er ook diverse overnames.
Wat betreft de latency en snelheid denk ik dat het grootste gedeelte in de camera feed gaat zitten (dat is vanuit oogpunt van de termina/client dus upload). Die heeft infrarood goede kwaliteit, maar moet ook worden verzonden. Zonder LEO is versturen van satelliet data heel duur. Het zou dus kunnen dat de satelliet(en) hoger boven UA hangen en daardoor geen LEO zijn maar dat ze wel data kunnen versturen en ontvangen met de nodige limieten. Met name latency, dat dan weer ten koste gaat van de bestuurbaarheid (latency = upstream data van camera moet de drone op ontvangen, en er adequaat op reageren).