Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 15 Laatste
Acties:
  • 351.738 views

Onderwerpen

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
YakuzA schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:28:
Het trekt wel een flinke financiele wissel op UA:

[...]

https://www.ukrinform.net...tate-budget-for-2024.html

>100% van de inkomsten gaat naar het leger.

[...]

Zonder geldsteun uit het westen/IMF etc zouden ze dit ook nooit zo vol kunnen houden.

(voor de omrekenaars, de hryvna staat op +/- 1:40 met euro's)
Toevallig ook net een good times video over de economische situatie:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
An experimental Ukrainian marine drone named “Sea Baby” reportedly struck the Russian missile ship “Samum,” damaging it near Sevastopol. If confirmed, it would already be the 4th ship destroyed or damaged by 13-14 September strikes.
Al gemeld? Onbevestigd, aldus eigen bericht.

Bron

En Noord Korea gaat wapens zoals mlrs leveren aan Rusland lees ik, kan ook alleen hier nog geen lekkere bron vinden.

Vraag mij wel af op de schaal van museumstukken hoe dat gaat werken in de praktijk, al is het wellicht voor de NAVO landen motivatie weer meer afstand aan het arsenaal van UA toe te voegen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:02:
[...]
En Noord Korea gaat wapens zoals mlrs leveren aan Rusland lees ik, kan ook alleen hier nog geen lekkere bron vinden.

Vraag mij wel af op de schaal van museumstukken hoe dat gaat werken in de praktijk, al is het wellicht voor de NAVO landen motivatie weer meer afstand aan het arsenaal van UA toe te voegen.
Een escalatie qua levering vanuit Noord Korea zou kunnen betekenen dat Zuid Korea een actievere houding aan neemt?
Ook zou dit vast wat UNSC sancties schenden.

Die hovercraft was idd alleen nog in het Krim topic gemeld :)

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 16-09-2023 09:24 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:08:
[...]

Een escalatie qua levering vanuit Noord Korea zou kunnen betekenen dat Zuid Korea een actievere houding aan neemt?

...
Gaat, net als de sprookjes over Japan die eilanden terug zou gaan veroveren van Rusland, niet gebeuren.

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Als complete leek maak ik me persoonlijk wel zorgen over de levering van NK aan RU. Ik heb het gevoel dat ze in NK een stuk gedisciplineerder zijn, al was het alleen al vanwege de jarenlange onderdrukking en verstrekkende repercussies bij ongewenst gedrag. Ik bedoel te zeggen, de staat van hun oorlogstuig zou wel eens vele malen beter kunnen zijn dan dat van de russen, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
België helpt gelukkig ook een beetje door 2 F16’s om te trainen naar Denemarken te sturen:
Belgium to provide F-16s for training of Ukrainian pilots
https://mil.in.ua/en/news...ning-of-ukrainian-pilots/

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
DeDooieVent schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:31:
Als complete leek maak ik me persoonlijk wel zorgen over de levering van NK aan RU. Ik heb het gevoel dat ze in NK een stuk gedisciplineerder zijn, al was het alleen al vanwege de jarenlange onderdrukking en verstrekkende repercussies bij ongewenst gedrag. Ik bedoel te zeggen, de staat van hun oorlogstuig zou wel eens vele malen beter kunnen zijn dan dat van de russen, of zie ik dat verkeerd?
Over welk materieel maak je je zorgen?
De opgeknapte Russische T55 uit de jaren 50? Of de opgeknapte BM21 uit de jaren 50? ;)

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:10
DeDooieVent schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:31:
Ik meen mij een filmpje te herinneren van een paar jaar geleden met een voertuig dat actief gebruikt werd in het NK leger, het voertuig liep op stoom en ze gebruikte hout om het vuur te stoken...

edit: de Sungri-58/GAZ-51 moet dat zijn geweest...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dl6lmKSH9Wt5OQmFAbSZa60wI28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jatVpIX3Hv406VidEbRHJezO.jpg?f=fotoalbum_large

• Ossi
  • Laatst online: 16:03

• DeDooieVent
YakuzA schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:38:
[...]

De opgeknapte Russische T55 uit de jaren 50? Of de opgeknapte BM21 uit de jaren 50? ;)
Ja ik heb echt geen enkel benul, ik heb wat rondgekeken op internet, maar goed dan zie ik zo'n groen gevaarte en dan weet ik nog niets :+ maar kennelijk is het allemaal oud spul dat ze daar hebben?

edit:
Dat ding op hout is natuurlijk wel een gouden greep gezien de problemen van de russen qua bevoorrading.

[ Voor 11% gewijzigd door DeDooieVent op 16-09-2023 09:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:53
DeDooieVent schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:55:
[...]

Ja ik heb echt geen enkel benul, ik heb wat rondgekeken op internet, maar goed dan zie ik zo'n groen gevaarte en dan weet ik nog niets :+ maar kennelijk is het allemaal oud spul dat ze daar hebben?
Veel van de artillerie die N-K heeft stamt nog uit de tijd dat ze zwaar werden ondersteund door de Soviet-Unie. Na de val van de Soviet-Unie is de ondersteuning van N-K gestopt, waarna het land in een zware economische crisis kwam, en er sindsdien ook nauwelijks is gemoderniseerd.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
DeDooieVent schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:55:
[...]

edit:
Dat ding op hout is natuurlijk wel een gouden greep gezien de problemen van de russen qua bevoorrading.
Ze hebben wel ‘wat’ moderners natuurlijk, maar zijn vooral T62’s en een paar T72’s inclusief homebrew ‘upgrades’.
Wikipedia: List of equipment of the Korean People's Army Ground Force
En zo is het in elke categorie.

(Wel bijna moderner dan wat RU uit de kast kalefatert ;) )

/edit:
Zie dat ik te optimistisch was door de BM21 Grad te noemen. NK heeft daarvan de oudere variant, BM11.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 16-09-2023 10:03 ]

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
mercapto schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:43:
[...]

Ik meen mij een filmpje te herinneren van een paar jaar geleden met een voertuig dat actief gebruikt werd in het NK leger, het voertuig liep op stoom en ze gebruikte hout om het vuur te stoken...

edit: de Sungri-58/GAZ-51 moet dat zijn geweest...

[Afbeelding]
Dat is een vergasser. Omdat NK geen olie heeft (en dikke sancties) gebruiken ze hout als brandstof. Om dit nuttig te maken voor een ICE stook je vuur onder een gesloten pot met hout erin. Dit vergast maar ontbrandt niet doordat er geen zuurstof is. Het gas leidt je dan naar de carborateur en je hebt soort van LPG constructie effectief. In nederland vlak na de tweede wereld oorlog ook wel gebruikt (stadsbussen met zo'n kachel achterop). Ze verschijnen ook wel vaker in NK filmpjes/foto's.

Ik weet ook niet of NK steenkolen heeft maar zonder brandstof geen zware industrie en dus geen 152mm productie?

Edit: ze hebben kolen en ijzer dus shells maken zal ze wel lukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:40
Aragnut schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 10:04:
Ik weet ook niet of NK steenkolen heeft maar zonder brandstof geen zware industrie en dus geen 152mm productie?

Edit: ze hebben kolen en ijzer dus shells maken zal ze wel lukken
Het kan ook zijn dat ze jarenlang shells hebben geïmporteerd uit Rusland. Dan ligt daar een enorme voorraad en Rusland zou daar wel eens een deel van terug kunnen kopen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:01
Maarten_E schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:58:
[...]

Veel van de artillerie die N-K heeft stamt nog uit de tijd dat ze zwaar werden ondersteund door de Soviet-Unie. Na de val van de Soviet-Unie is de ondersteuning van N-K gestopt, waarna het land in een zware economische crisis kwam, en er sindsdien ook nauwelijks is gemoderniseerd.
Naja... als ze een onderzeeër (met nukes?) kunnen bouwen, dan lijkt het mij dat ze wel een bepaalde kennis/kunde hebben

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:53
NeutraleTeun schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 10:31:
[...]

Naja... als ze een onderzeeër (met nukes?) kunnen bouwen, dan lijkt het mij dat ze wel een bepaalde kennis/kunde hebben
De kennis en kunde hebben ze wel, de (geavanceerde) technologie alleen niet. Ook de reden waarom het bouwen van een kernwapen zo lang duurde.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 10:31:
[...]

Dat kan de VS al sinds 1959, dus ik weet niet hoeveel waarde je daar aan kan hechten als het gaat om de kennis en kunde om moderne militaire hardware te ontwikkelen en bouwen.

Toevallig stond er laatst nog een filmpje op reddit over een militaire parade in NK:
https://old.reddit.com/r/..._footage_of_their_recent/

Ik denk niet dat dit de uitkomst van de oorlog gaat veranderen, hooguit gaat het het rekken, wat op zichzelf al erg genoeg is natuurlijk.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
The Times' Frontline heeft een aardig stuk over Noord-Korea:

Het stuk duurt 50 minute, doch prima te luisteren als podcast.
Sung Yoon Lee, a previous advisor to US administrations on North Korea has told Times Radio’s Frontline that Kim Jong Un could send troops to Ukraine disguised as medics.
In die 50 minuten geeft hij duiding aan deze ontmoeting en wat broodnodige diepgang, zonder al te veel lugubere details.

Hij gaat ook in op een fenomeen dat je ook in dit topic ziet: dat Noord-Korea wordt geridiculiseerd. Op zich is dat ook logisch en deels ook terecht, maar militair gezien zijn ze niet te onderschatten, en ze hebben daardoor een stevige onderhandelingspositie.

Mijn take is als volgt:

1) Ik denk dat Poetin inzet op verkiezingen VS (1 jaar).
2) Noord-Korea gaat wat pionnen leveren. Daar hebben ze veel van.
3) Vervolgens krijgt Noord-Korea in ruil technologie terug.

Voedsel is een Westerse bril take, weet niet precies wie dat verzonnen heeft. KJU heeft zat voedsel, hij wil z'n bevolking artificieel klein houden, onder z'n duim.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-09 18:16

J8S

YakuzA schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:38:
[...]

Dat is natuurlijk wel waar, maar NK heeft natuurlijk niet alléén maar zulk materiaal. Verwachting is dat er raketartillerie wordt geleverd met toch aardig bereik, zie https://www.armyrecogniti...es_systems_to_russia.html

En nog los hiervan, het is natuurlijk zo goed als zeker dat er binnen niet al te lange tijd modern Chinees materiaal via NK naar Rusland gaat. We kunnen er natuurlijk lacherig over doen, maar ik moet het nog maar zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mir4dor
  • Laatst online: 18:59
J8S schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:17:
[...]
En nog los hiervan, het is natuurlijk zo goed als zeker dat er binnen niet al te lange tijd modern Chinees materiaal via NK naar Rusland gaat. We kunnen er natuurlijk lacherig over doen, maar ik moet het nog maar zien.
Dat vraag ik me af. China is als de dood dat er (meer) sancties volgen en de economie gaat toch al niet echt denderend daar.

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

YakuzA schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:59:
[...]

Denk dat marketing niet zo zal spelen voor een UA commandant.
Zal meer zijn dat het politieke risico gespreid is.
De Oekraïners laten goede reclame voor de Britse/Franse kruisraketten zien. Wanneer gaan de Duitsers en Amerikanen merken dat ze de boot missen? Laat de Taurus KEPD 350 en MGM-140 ATACMS maar erin FOMO'en.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]
We zullen het zien zodra de eerste gespot wordt in Oekraïne, maar vermoed dat dat nog best lang kan duren.

Vermoed dat ze eerst alleen nog maar wat ammo gaan leveren.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 16-09-2023 14:04 ]

PSN

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:22
[...]

Dat is natuurlijk wel waar, maar NK heeft natuurlijk niet alléén maar zulk materiaal. Verwachting is dat er raketartillerie wordt geleverd met toch aardig bereik, zie https://www.armyrecogniti...es_systems_to_russia.html

Ligt eraan hoe zwaar NK de waarschuwing van de USA weegt.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• SPee
  • Laatst online: 14:35
mir4dor schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:25:
[...]
Dat vraag ik me af. China is als de dood dat er (meer) sancties volgen en de economie gaat toch al niet echt denderend daar.
China doet wat voor hun het beste is.
Aan de ene kant hebben ze de (dreiging) van sancties door het westen. Aan de andere kant een gewillige rusland die ze kunnen uitmelken.
Met landje pikken, goedkope olie en werkgelegenheid kunnen ze nog wel hun economie verbeteren. Als ze geen zware wapens leveren, dan zullen de sancties (vrees ik) beperkt blijven. En zullen ze dus wapens of onderdelen leveren.
Of rusland daar dan wat aan heeft, is weer een ander punt. Oekraïne is goed in het opblazen van munitiedepots. Dus als het alleen vuurwerk voor de russen oplevert, heeft het weinig effect in de oorlog.

Wat betreft Kadyrov. Ik ben wel benieuwd wat de oorzaak is (van zijn coma).
Is het zijn drugsgebruik? Had zijn secondant die zijn drugs toediende toch iets eraan toegevoegd? Of diens vervanger? Of toch die thee van poetin?
En wat zullen de consequenties zijn als hij wegvalt. Hij is een behoorlijke dictator in Tsjetsjenië. Zal zijn opvolger dat doorzetten, alsook de inzet van zijn mensen in de oorlog? Of valt dat weg en wordt het weer onrustig in Tsjetsjenië?

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:29
“I think it says a lot that Russia is having to turn to a country like North Korea to seek to bolster its defense capacity"
Interessante woordkeus van Sullivan. Rusland is toch de agressor in deze oorlog? Is dit een diplomatieke manier om er nog even in te wrijven dat ze aan aanvallen niet meer toekomen? Want dat Rusland in deze oorlog de verdedigende partij is zal hij vast niet bedoeld hebben te impliceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Laatst online: 14:35
hansvk schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:21:
[...]
Ligt eraan hoe zwaar NK de waarschuwing van de USA weegt.
NK heeft al zware sancties. Wat kan de USA nog meer doen? Ik denk niets.
Zolang Kim zijn leventje kan leiden, dan maakt het hem niet uit.
China (en straks ook rusland) zullen hem dan leveren wat hij dan via die sancties niet meer kan krijgen. Zij onderdanen zijn niet zijn probleem. ;(

Enige wat kan helpen is "verandering van management". Maar dat is de USA ook niet bereid om te doen.

let the past be the past.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:46
Compuchip87 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:27:
[...]

Interessante woordkeus. Rusland is toch de agressor in deze oorlog? Is dit een diplomatieke manier om er nog even in te wrijven dat ze aan aanvallen niet meer toekomen? Want dat Rusland in deze oorlog de verdedigende partij is zal hij vast niet bedoeld hebben te impliceren.
In het totaal van de waarheid losstaande wereldbeeld van rusland zijn zij de Krim en Donbas aan het verdedigen tegen het nazi regime in Ukraine... Ik vraag me af of dit propaganda is of dat ze dit werkelijk geloven ook...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
SPee schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:25:
[...]

Aan de andere kant een gewillige rusland die ze kunnen uitmelken.
Waarom zouden ze zich in de huidige oorlog gaan mengen als ze ook achterover kunnen leunen en over een paar jaar in het kader van wederopbouw van rusland de boel kunnen gaan inpikken? China ziet ook wel dat er voor rusland maar een eindresultaat nog mogelijk is. De enige vraag is hoe lang ze het nog weten te rekken.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:22
SPee schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:33:
[...]

NK heeft al zware sancties. Wat kan de USA nog meer doen? Ik denk niets.
Zolang Kim zijn leventje kan leiden, dan maakt het hem niet uit.
China (en straks ook rusland) zullen hem dan leveren wat hij dan via die sancties niet meer kan krijgen. Zij onderdanen zijn niet zijn probleem. ;(

Enige wat kan helpen is "verandering van management". Maar dat is de USA ook niet bereid om te doen.
Ik ga ervan uit dat de USA zoiets niet zomaar roept. Dat zo politiek gezien tegen ze gebruikt kunnen worden als ze alleen blaffen en niet bijten.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Defensie Verenigd Koninkrijk meldt dat Rusland kruisraketten aan het sparen is voor de winter:
Russia likely boosting capacity to attack Ukrainian energy facilities, says UK MoD

Russia will probably be able to build a significant stockpile of air-launched cruise missiles and use them to target Ukrainian infrastructure over the coming winter, the UK Ministry of Defence says.

In its latest intelligence update, the ministry said air-launched cruise missiles (ALCMs) – particularly the modern AS-23a Kodiak – were at the heart of most of Russia’s long-range strikes against Ukraine’s national energy infrastructure between October 2022 and March 2023.
Bron: https://www.theguardian.c...-65054ff38f08c20e22d3e79f

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:56

Fiber

Beaches are for storming.

Verwijderd schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:08:
Defensie Verenigd Koninkrijk meldt dat Rusland kruisraketten aan het sparen is voor de winter:

[...]

Bron: https://www.theguardian.c...-65054ff38f08c20e22d3e79f
Hopen dat Oekraïne nog wat AA over heeft om bij de energie centrales te zetten... :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:29
anboni schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:03:
[...]

In het totaal van de waarheid losstaande wereldbeeld van rusland zijn zij de Krim en Donbas aan het verdedigen tegen het nazi regime in Ukraine... Ik vraag me af of dit propaganda is of dat ze dit werkelijk geloven ook...
Ja maar dit waren dus de woorden van Sullivan. Zal dat even verduidelijken in mijn post.

[ Voor 5% gewijzigd door Compuchip87 op 16-09-2023 15:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
NiGeLaToR schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 09:02:
[...]

Al gemeld? Onbevestigd, aldus eigen bericht.

Bron

Dit krijgt weinig aandacht, maar aangezien er nu beelden opgedoken zijn dat het schip voortgesleept moet worden en daarmee dus bevestigd geraakt lijkt te zijn, lijkt me dit toch wel groot nieuws eigenlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Misschien lees ik er teveel in, maar dit lijkt me wel groot. Stel dat UA binnenkort ATACMS krijgt en ze richting russische vliegbases kan afvuren...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• anboni
RoD schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:56:
[Embed] Misschien lees ik er teveel in, maar dit lijkt me wel groot. Stel dat UA binnenkort ATACMS krijgt en ze richting russische vliegbases kan afvuren...
Het volgende plakje salami. Eerst was de afspraak dat Amerikaanse wapens alleen in (bezet) Ukraine mochten worden ingezet, nu haalt de VS hun schouders op als het daarbuiten gebeurt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
https://edition.cnn.com/e...4ea1f98af0fbeac9c1b56ef6e
Two merchant ships approached Ukrainian ports this morning in preparation to collect about 20,000 tons of wheat for Africa and Asia, according to a Ukrainian official.

Ukraine’s Infrastructure Minister Oleksandr Kubrakov said the ships, Resilient Africa and Aroyat, were headed to Chornomorsk, one of three main ports near the city of Odesa.

Five ships have already used the corridor sailing south from Ukraine’s ports, according to the infrastructure minister, but this is the first such passage in the other direction.

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 16-09-2023 17:32 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Best spannend. Deze week hebben de Britten nog bevestigd dat Rusland eerder kruisraketten op een schip uit Liberia had afgevuurd. Die zijn onderschept maar ik ben benieuwd of ze weer iets proberen.

De NOS heeft ondertussen Russische copium als belangrijkste voorpagina nieuws, "Rusland spreekt tegen dat Oekraïne dorpje bij Bachmoet heeft heroverd". Ze blijven dit soort dingen maar overnemen terwijl het totaal niet strookt met alle beschikbare informatie en beelden :/

[ Voor 23% gewijzigd door user109731 op 16-09-2023 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
user109731 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 18:57:
[...]

De NOS is ook weer lekker bezig. "Rusland spreekt tegen dat Oekraïne dorpje bij Bachmoet heeft heroverd" is voorpagina nieuws. Ze blijven dit soort dingen maar overnemen terwijl het totaal niet strookt met alle beschikbare informatie en beelden :/
Dit is de keerzijde van hoor en wederhoor. Hoe vaak heeft Rusland de waarheid verteld? Je kan geen propaganda blijven verspreiden als je weet dat ze vrijwel altijd liegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:29
Wat zou Rusland doen als Oekraïne het energie netwerk van heel west Rusland aanvalt? Oekraïne valt nu alleen militaire doelen aan. Maar bij aanvallen op de energie infrastructuur val je nog steeds niet direct de bevolking aan. Ja de bevolking komt zonder elektra te zitten, maar er vallen geen doden (al kan elektra levensreddend zijn, bijv in ziekenhuizen als de aggregaat ermee kapt)..
met de destructie van militaire doelen doe je Rusland pijn op militair vlak, maar dat moddert nog jaren door. Je doet ze meer pijn als je terug doet wat Rusland bij Oekraïne doet als ze deze winter weer beslissen om het energienetwerk van Oekraïne aan te vallen. Bovendien heeft Rusland geen AA bij energiecentrales?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
technoaddict schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:45:
Wat zou Rusland doen als Oekraïne het energie netwerk van heel west Rusland aanvalt? Oekraïne valt nu alleen militaire doelen aan. Maar bij aanvallen op de energie infrastructuur val je nog steeds niet direct de bevolking aan. Ja de bevolking komt zonder elektra te zitten, maar er vallen geen doden (al kan elektra levensreddend zijn, bijv in ziekenhuizen als de aggregaat ermee kapt)..
met de destructie van militaire doelen doe je Rusland pijn op militair vlak, maar dat moddert nog jaren door. Je doet ze meer pijn als je terug doet wat Rusland bij Oekraïne doet als ze deze winter weer beslissen om het energienetwerk van Oekraïne aan te vallen. Bovendien heeft Rusland geen AA bij energiecentrales?
UA wint niks door stroomvoorziening aan te vallen.
Je wint geen oorlog door ammo te verspillen op non-militaire doelen?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

YakuzA schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 20:06:
[...]
Ik zei zoiets al eerder, en ben het in zekere maten wel eens met @technoaddict

Een brug, elektra of andere "infra" zou best kunnen, maar RU geeft niks om de mens of dat nu burger of militairen zijn. Dus UA zal 99% zeker aanvallen waar ze het oorlogsapparaat mee plat leggen of impact op het apparaat..

immers die elektra centrale die stroom levert aan een militair fabriek zal ook stroom voorzien voor burgers dus tja dat soort doelen zijn 50/50 discutabel (niet echt in mijn optiek) RU zal wel janken dat burgers de dupe zijn maar in werkelijkheid is het die fabriek die plat ligt. (bij wijze van spreken)

we zullen zien denk ik koffie dik kijken voor nu

Tja vanalles

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Vier Republikeinse senatoren dringen aan op het onmiddelijk leveren van ATACMS. Ze noemen in de brief de 30 dagen voor het einde van het seizoen en dat Oekraïne ze nu nodig heeft voor het begin van de winter.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• anboni
technoaddict schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:45:
Wat zou Rusland doen als Oekraïne het energie netwerk van heel west Rusland aanvalt?
Ik denk dat dat voor de beeldvorming in de rest van de wereld niet gunstig is. Nu zitten we ons met z'n allen groen en geel te ergeren aan rusland die direct en indirect civiele doelen aanvalt en kunnen we rusland een terroristenstaat noemen. Tegelijk staan we te juichen als Oekraine weer een militair doel in schroot verandert. Als Oekraine een energiecentrale binnen rusland vernietigt waardoor een aantal steden ineens zonder stroom zitten, doen ze in zekere zin precies waar wij ons bij russen aan ergeren.

Daarnaast heeft Oekraine weinig te winnen door acties die de russische bevolking raken. Dat volk is waarschijnlijk dusdanig gebrainwashed dat zij juist gesterkt worden in hun propaganda-doorweekte overtuiging dat Oekraine hier de bad guy is en vernietigd moet worden. Als ze serieus de militaire productiecapaciteit van rusland willen uitschakelen, doen ze er waarschijnlijk beter aan om de aanvoerlijnen daarvan en indien mogelijk de faciliteiten zelf onder vuur te nemen.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:07
anboni schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 20:32:
[...]

Ik denk dat dat voor de beeldvorming in de rest van de wereld niet gunstig is. Nu zitten we ons met z'n allen groen en geel te ergeren aan rusland die direct en indirect civiele doelen aanvalt en kunnen we rusland een terroristenstaat noemen. Tegelijk staan we te juichen als Oekraine weer een militair doel in schroot verandert. Als Oekraine een energiecentrale binnen rusland vernietigt waardoor een aantal steden ineens zonder stroom zitten, doen ze in zekere zin precies waar wij ons bij russen aan ergeren.

Daarnaast heeft Oekraine weinig te winnen door acties die de russische bevolking raken. Dat volk is waarschijnlijk dusdanig gebrainwashed dat zij juist gesterkt worden in hun propaganda-doorweekte overtuiging dat Oekraine hier de bad guy is en vernietigd moet worden. Als ze serieus de militaire productiecapaciteit van rusland willen uitschakelen, doen ze er waarschijnlijk beter aan om de aanvoerlijnen daarvan en indien mogelijk de faciliteiten zelf onder vuur te nemen.
Het morele aspect even daar gelaten is het aanvallen van energiecentrales wel zinvol. Het dwingt RU zijn AA te verspreiden waardoor dit aan het front voordelen biedt.

• anboni
blissard schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:17:
[...]

Het morele aspect even daar gelaten is het aanvallen van energiecentrales wel zinvol. Het dwingt RU zijn AA te verspreiden waardoor dit aan het front voordelen biedt.
Dat kunnen ze waarschijnlijk ook wel bereiken door steeds wisselende militaire doelen te kiezen. Daar zijn er ongetwijfeld zat van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
[...]

Rotterdam? Hiroshima?

Moderatie comment:
False Equivalence

[ Voor 18% gewijzigd door teacup op 17-09-2023 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:16
Dat is natuurlijk geen realistisch scenario voor Oekraïne want dan blijft er niets van Oekraïne over met het kernwapen arsenaal van Rusland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:32

_Eend_

🌻🇺🇦

q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:09:
[...]

Dat is natuurlijk geen realistisch scenario voor Oekraïne want dan blijft er niets van Oekraïne over met het kernwapen arsenaal van Rusland.
@olafmol doelde meer op de nutteloosheid van beide bombardementen, niet op de gebruikte wapens.

Maar zelfs dan is het totaal geen vergelijking. Het bombardement op Rotterdam was een van de redenen dat Nederland capituleerde, de angst bestond dat andere steden hetzelfde lot zouden ondergaan. En van Hiroshima en Nagasaki kun je dat ook zeggen.

Maar goed, dat is een discussie voor een ander topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik reageerde op de stelling dat je geen oorlog wint door niet-militaire doelen te bombarderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
RU arty ammo productie update:

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 08:00
[...]

Ik geloof niet dat het zo werkt. Burgerdoelen aanvallen resulteert (bijna altijd) in druk op de regering om te capituleren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:20
UA heeft in de afgelopen vier dagen, zeven schepen aangevallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6OSR3iQOwF7gQjHhKUoZL8v7C8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMOV2WnXxXa83J28mIM9WQSJ.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: Reporting from Ukraine

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Oryx heeft zijn lijstje ook geupdate
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1703129497971634538]

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F6NDdqWWAAAtJrf?format=webp&name=small

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ik vraag me af hoeveel russen erin zaten op het moment van aanval. hoop een paar 100
Strike of the two JDAM on the Russian barracks.
Svitlodars'k, Donetsk region.
https://twitter.com/TheDe...tatus/1703304005139497375

[ Voor 24% gewijzigd door vso op 17-09-2023 09:12 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
De_Bastaard schreef op zondag 17 september 2023 @ 07:16:
[...]
Ik geloof niet dat het zo werkt. Burgerdoelen aanvallen resulteert (bijna altijd) in druk op de regering om te capituleren.
Vaak zorgt dit juist tot verharding tegen de tegenstander.
Tenzij er al een echt verloren positie is zoals de aangehaalde voorbeelden van Rotterdam en Hiroshima.

Een London uit wo2 en een Kyiv/UA zijn tegenvoorbeelden.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:21
YakuzA schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:21:
[...]

Vaak zorgt dit juist tot verharding tegen de tegenstander.
Tenzij er al een echt verloren positie is zoals de aangehaalde voorbeelden van Rotterdam en Hiroshima.

Een London uit wo2 en een Kyiv/UA zijn tegenvoorbeelden.
Nog een voorbeeld zijn de bombing raids op Duitse steden tijdens WW2.
Wat je dan wel ziet is, is de innovativiteit. Bijvoorbeeld voor de nachtelijke bomvluchten van de RAF op Duitse steden (ik dacht Hamburg en Berlijn), was de Ringkøbing fjord een belangrijk herkenningspunt. Hier werd dan door de Duitsers een radarstation en luchtafweer geplaatst (Kryle Ringelnatter stelling), die de nachtjagers konden ondersteunen. Tevens kon dan al een alarm gegeven worden in de Duitse steden.
Rond die steden werden dan weer flaktürms gebouwd, die enerzijds als luchtafweer konden dienen, anderzijds als schuilplaats voor de burgerbevolking.

Nu ook in Oekraïne, eerst aanvallen met raketten op steden. Steden worden beschermd door patriots. Dan gaat men over op die Iraanse brommertjes drones, waartegen de patriots eigenlijk niets kunnen aanvangen. Wordt er een, bij wijze van spreken afgeschreven, stuk luchtafweer geplaatst (gepard), die wel succes heeft tegen drones, en bijgevolg zet de industrie nu volop in op dergelijk luchtafweer. Oekraïne en Rusland maken nu ook terug gebruik van de ZU-23, een korte-afstandsluchtafweer uit eind de jaren 50. De Russen hebben die stukken nu gemoderniseerd om op afstand te bedienen, zoals @vso aanhaalt in het wapentopic.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Spykie schreef op zondag 17 september 2023 @ 07:19:
UA heeft in de afgelopen vier dagen, zeven schepen aangevallen.

[Afbeelding]

Bron: Reporting from Ukraine
Belangrijke noot in het verhaal van RFU is dat het enige droogdok in de regio bezet is met 2 wrakken, de Minsk en de Rostov-on-Don. Reparatie is op dit moment dan ook niet mogelijk.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:37
als je veel kan schieten, maar de vijand staat buiten bereik, heb je er toch niet zo heel veel aan?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:18
olafmol schreef op zondag 17 september 2023 @ 00:45:
Ik reageerde op de stelling dat je geen oorlog wint door niet-militaire doelen te bombarderen.
‘Klein’ verschil is wel dat in de voorbeelden die je noemt de landen die op die manier verslagen / tot overgave gedwongen werden geen nucleaire wapens hadden. Situatie is dus totaal niet vergelijkbaar.

Moderatie comment: Niet laten verleiden tot False Equivalence discussie.

[ Voor 15% gewijzigd door teacup op 17-09-2023 12:59 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Speculatieve discussie over welke doelen wel en niet relevant zijn raakt inmiddels dorspekt met false equivalences. Graag deze discussie verder achterwege laten.

Voor mensen die toch de neiging hebben te reageren, bedenk dan dat door allerlei andere (historische) vergelijkingen de discussie hier afgeleid wordt van waar het hier echt om gaat: wat gebeurt er hier en nu in de Oekraïne Rusland oorlog. Dit topic heeft niet tot doel te speculeren op toekomstige handelingen.

Nieuwe reacties in deze discussie worden verwijderd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
Lees op X dat Kadyrov dood is, weet niet hoe betrouwbaar?

[ Voor 46% gewijzigd door DeDooieVent op 17-09-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DeDooieVent schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:56:
Tenzij je een sub was van zijn tik-tok kanaal zal het toch roesten :+

net zoals Laverov komt ook niks zinnigs uit
https://twitter.com/NOELreports/status/1703356748164186213
..... ...............................
Lavrov said
hoop ruis dus ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:20
DeDooieVent schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:56:
Hij leeft nog volgens https://gathering.tweaker...message/76546206#76546206

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
asing schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:35:
[...]
Belangrijke noot in het verhaal van RFU is dat het enige droogdok in de regio bezet is met 2 wrakken, de Minsk en de Rostov-on-Don. Reparatie is op dit moment dan ook niet mogelijk.
Ze hebben nog steeds wat floating drydocks, dus helemaal zonder zitten ze niet.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:29:
[...]

Ze hebben nog steeds wat floating drydocks, dus helemaal zonder zitten ze niet.
Dan wordt het tijd om daar ook een Storm Shadow aan te besteden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Die accountants maken de oorlog toch moeilijk:

(Zelfs als corruptie 50% steelt is het veel)

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 17-09-2023 16:57 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:24:
Die accountants maken de oorlog toch moeilijk:
[Twitter]
Ehh, klopt dat wel, 372k doden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBE9_M3CJftRw0WBzlIAP9yhY8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wDm8HI5O1ELV4P0IK6psS9aF.jpg?f=fotoalbum_large

Moderatie comment: Liever geen discussie over de cijfers hier, zie startpost van dit topic

[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 18-09-2023 20:05 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Het is hoeveel RU blijkbaar betaald, zelfs als corruptie 50% steelt zijn dit enorme aantallen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Waarschijnlijk niet, en dat geeft dus aan dat de cijfers opgeblazen zijn zodat anderen profiteren van deze pot, corruptie as usual in Rusland.

Win win dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Je kan er geen kaas van maken. Als eerste erkennen ze hun eigen doden niet (aka geven geen cijfers). Daarnaast hebben ze uiteraard een berg gewonden, waarbij een deel alsnog kan overlijden door slechte medische verzorging of een gebrek aan evacuatie. Dan overleef je de aanval wel, maar je verwonding niet.

De grootste misser in de tweet is wel dat de vergoeding wordt uitbetaald in Roebel en de tweet in Dollar is. En dan wordt het heel dubieus afhankelijk van de koers die je gebruikt.

Dus het enige wat je kan zeggen is dat de uitkeringen een bak geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:07
Kadyrov dan toch aan zijn einde gekomen?

https://www.reddit.com/me...dd.it%2F9fsq89usxtob1.jpg

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Het wordt nog keihard ontkent, dus hij zal inderdaad wel dood zijn...
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-72112082

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
anboni schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:10:
[...]

Het wordt nog keihard ontkent, dus hij zal inderdaad wel dood zijn...
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-72112082
In theorie kunnen de video's al veel ouder zijn.
Kortom, er is een video uitgebracht van Kadyrov, en dat zegt verder helemaal niets.

Als je direct contact met hem denkt te hebben dan zou je het op kunnen lossen middels een challenge response. Bijvoorbeeld je begint met een deel van een Russisch spreekwoord, en hij maakt het af en zet er een datum bij. Dan heb je al iets meer credibility.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Jerie schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:17:
[...]
Kortom, er is een video uitgebracht van Kadyrov, en dat zegt verder helemaal niets.

Als je direct contact met hem denkt te hebben dan zou je het op kunnen lossen middels een challenge response. Bijvoorbeeld je begint met een deel van een Russisch spreekwoord, en hij maakt het af en zet er een datum bij. Dan heb je al iets meer credibility.
Of ouderwets met een krant omhoog houden :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Hoort dit niet in een ander topic? Rusland viel de "Republic of Ichkeria" binnen, en zette Ramzan als leider neer. Ik zit mezelf nu af te vragen welk nut het vergiftigen van Ranzan voor Putin heeft. Ramzan is loyaal en het is er redelijk rustig volgens mij. Ramzan uit de weg ruimen levert op dit moment denk ik alleen maar hoofdpijn op.

Het kan ook zijn dat het niet Putin is maar een andere macht. Mocht hij overlijden dan horen we dat vanzelf wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 15:01
asing schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:53:
[...]

Dan wordt het tijd om daar ook een Storm Shadow aan te besteden :)
Laten we daar even mee wachten tot die ook gevuld zijn dan 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:17:
[...]

[...]

Ik weet niet wat voor video er is uitgegeven,
Maar het laatste nieuws was dat hij in coma lag (en dat hij zijn dokter had beschuldigd van hem te vergiftigen en dat ze die dokter levend begraven hebben)

Dus als ze willen bewijzen dat hij nog leeft, dan zou hij daar alsnog in coma moeten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
gise schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:17:
[...]
Ik weet niet wat voor video er is uitgegeven,
Maar het laatste nieuws was dat hij in coma lag (en dat hij zijn dokter had beschuldigd van hem te vergiftigen en dat ze die dokter levend begraven hebben)

Dus als ze willen bewijzen dat hij nog leeft, dan zou hij daar alsnog in coma moeten liggen.
Vooralsnog heb in alleen maar ‘geruchten’ over kadyrov gelezen en nog niets dat kwalificeert als ‘nieuws’ :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:54
Ondanks de geruchten dat Rusland alles opspart voor de winter, zijn er weer 5 bears opgestegen. Hopelijk geen doden en lezen we morgen dat de raketten allemaal onderschept zijn

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• asing
Perun heeft een verse video:

Hij probeert via diverse bronnen de Russische grootspraak over hun militaire productiecapaciteiten te duiden. Mocht je niet de hele 70 minuten willen uitzitten :) , dan bij deze de TL;DW:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VI28zGsXKuYKfncUhieGAFzdQ7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UdYorm2UtuoIkhfz7e9SeZiT.png?f=fotoalbum_large

Perun heeft deze keer geen index onder het filmpje geplaats dus voor de conclusie moet je kijken na 1:07 uur.

[ Voor 7% gewijzigd door asing op 17-09-2023 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:52
Het opruimen van AA of radar gaat ondertussen gestaag verder, zo lijkt het:

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/09/17/7420222/

(Nog niet duidelijk of er echt iets geraakt is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wilke schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:55:
Het opruimen van AA of radar gaat ondertussen gestaag verder, zo lijkt het:

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/09/17/7420222/

(Nog niet duidelijk of er echt iets geraakt is)
Zie 5 posts boven jou, die van Yakuza. De foto is oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldgrumpy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:54
consolefreak schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:59:
Ondanks de geruchten dat Rusland alles opspart voor de winter, zijn er weer 5 bears opgestegen. Hopelijk geen doden en lezen we morgen dat de raketten allemaal onderschept zijn

[Embed]
Waarom zouden ze opsparen, er komt allicht binnenkort een massa wapentuig vanuit N-Korea

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
oldgrumpy schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:15:
[...]

Waarom zouden ze opsparen, er komt allicht binnenkort een massa wapentuig vanuit N-Korea
Reken daar maar niet te hard op.

https://www.theguardian.c...korea-meeting-five-things

Noord Korea heeft magazijn vol oude munitie en die wil Kim graag ruilen voor technische know-how om zijn eigen sattelieten te gaan maken. Gezien de situatie waar Rusland in zit zat Kim dat tot het randje toe willen uitbuiten en daar heeft Putin dan weer geen zin in.

Dus als er al wat komt is het oude ammo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
asing schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:46:

[YouTube: Russian Defence Production 2023 - Can Russia keep up with equipment attrition in Ukraine?]

Hij probeert via diverse bronnen de Russische grootspraak over hun militaire productiecapaciteiten te duiden. Mocht je niet de hele 70 minuten willen uitzitten :) , dan bij deze de TL;DW:

[Afbeelding]

Perun heeft deze keer geen index onder het filmpje geplaats dus voor de conclusie moet je kijken na 1:07 uur.
Ik begrijp niet wat hij bedoeld met “polarize in terms of equipment quality going forward”. Kan je dat uitleggen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dICrwOUFv7MavZqU-aT8YhF7ZJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rYIe9mjZyBrsi9PHmD6oLBwz.jpg?f=fotoalbum_large

18 van de 24 drones neergeshoten
17 van de 17 kruisraketten neergeschoten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-30SbWREok4wdZGNRCCo03eiyNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqRnou4JZBIUlQYVQ2vfqq9F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:49
Muncher schreef op maandag 18 september 2023 @ 00:52:
[...]

Ik begrijp niet wat hij bedoeld met “polarize in terms of equipment quality going forward”. Kan je dat uitleggen?
Niet geluisterd, maar denk dat hij bedoelt dat er een (klein) deel hoge kwaliteit en een (groot?) deel meuk geproduceerd zal worden?

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:17

Auredium

Informaticus Chaoticus

Muncher schreef op maandag 18 september 2023 @ 00:52:
[...]

Ik heb de video geluisterd. In principe komt het erop neer dat naarmate de oorlog verder gaat Rusland twee groepen apparatuur steeds meer gaat gebruiken; Heel oude apparatuur uit storage en nieuw gemaakte apparatuur. Pakweg tussen de 10-20% in iedere wapencategorie is 'nieuw' als in gemaakt door Rusland zelf dit afgelopen jaar en die grens is stabiel. Zo hebben ze bijvoorbeeld pakweg 18% BMP3 die nieuw zijn. Maar de rest is oud. Bijvoorbeeld BMP 1 en 2 waarbij initieel er 65% BMP 2 was en een kleiner deel BMP 1. Maar BMP 2's worden niet meer gemaakt en komen uit cold storage. Rusland gebruikt zijn beste oude apparatuur als eerste op.

TLDR - Naarmate de oorlog door gaat krijg je een kleine marge nieuw geproduceerde wapens zoals de BMP 3 en de T80/90 tanks. De rest wordt steeds oudere wapens omdat de cold storage van de 'nieuwere oudere' wapens op raakt. Uiteindelijk zullen we dus kleine aantallen BMP 3's het slachtveld op rijden met grote aantallen BMP 1's omdat ze bijna geen BMP 2 meer over hebben.

In het voorbeeld van Perun neemt hij bijvoorbeeld de T80 modellen De T80B (Oudste) T80U (intermediate) en de T80BMV (nieuwste). In het begin waren er nog veel T80U op het slachtveld omdat Rusland ze had. Inmiddels hebben ze alleen nog een groepje T80BMV die ze nieuw hebben gemaakt of via upgrades hebben verkregen en heel heel veel T80B die ze in cold storage hadden. T80U (die beter is dan de T80B) is er bijna niet meer die zijn op.

[ Voor 14% gewijzigd door Auredium op 18-09-2023 08:32 ]

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:16
*knip* Liever niet zo, het is geen sportwedstrijd

[ Voor 9% gewijzigd door teacup op 18-09-2023 20:09 ]

Twitch kanaal Kepro_ - wot stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:55
Kepro schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:41:
[...]

Gaan we dit jaar nog de 300k doden aantikken? :/
Makkelijk. We hebben nog ruim 100 dagen. Bij 650 uitgeschakelden per dag komen er nog bijna 70.000 poppetjes bij waarvan een gedeelte de de rest van hun 'leven' boos op de leugens van Poetin gaan zijn omdat ze wat onderdelen of functies missen. Rusland wordt de komende jaren een vat van boosheid.

[ Voor 14% gewijzigd door SkiFan op 18-09-2023 09:00 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
[...]

Als je het gemiddelde aantal slachtoffers neemt keer het aantal dagen nog te gaan dit jaar dan zou je een voorspelling kunnen doen. Er van uitgaande dat de oorlog dit jaar volmaakt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

Die 300.000 gaan wij nog wel aangetikt zien worden dit jaar. Er zal wellicht iets minder vallen in de omslag naar winter maar toch denk ik dat die nog gaat worden aangetikt.

Ik denk ook dat de presidentsverkiezingen in de VS niet veel gaan uithalen op de steun aan Oekraïne van de VS uit. In de Russische top wordt de realiteit langzaam aan steeds zichtbaarder.

Rusland kan nog best een nieuwe mobilisatieronde doen. Maar met wat gaan ze die jongens uitrusten? Hun industrie in oorlogssterkte (dus lange dagen, overwerk en werken in het weekend) weet gemiddeld per wapen (drones uitgezonderd) pakweg 20% van het maandelijks verbruikte materiaal te leveren. Hoe gaat Rusland dit doen over een jaar als ze door al hun goede oude materiaal heen zijn?

Ik bedoel stel ze verbruiken in een maand 400 BMP voertuigen en de BMP 2's zijn op omdat ze nu eenmaal gewoon echt op zijn. Dat betekend dat er 80 BMP3's worden gebruikt en 320 BMP1's die uit de jaren 60 komen. Hetzelfde met de tanks. Zodra de T-80B modellen op zijn dan zullen de russen een mix hebben van 18% T-80BMV en 82% oude meuk a-la T-55.

Deze oorlog zal nog lang duren maar op papier (en dat is wel een gevaarlijke uitspraak) is deze oorlog gewonnen door Oekraïne zolang we ze maar blijven voorzien van nieuw materiaal.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Auredium schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:05:
[...]

Die 300.000 gaan wij nog wel aangetikt zien worden dit jaar. Er zal wellicht iets minder vallen in de omslag naar winter maar toch denk ik dat die nog gaat worden aangetikt.

Ik denk ook dat de presidentsverkiezingen in de VS niet veel gaan uithalen op de steun aan Oekraïne van de VS uit. In de Russische top wordt de realiteit langzaam aan steeds zichtbaarder.

Rusland kan nog best een nieuwe mobilisatieronde doen. Maar met wat gaan ze die jongens uitrusten? Hun industrie in oorlogssterkte (dus lange dagen, overwerk en werken in het weekend) weet gemiddeld per wapen (drones uitgezonderd) pakweg 20% van het maandelijks verbruikte materiaal te leveren. Hoe gaat Rusland dit doen over een jaar als ze door al hun goede oude materiaal heen zijn?

Ik bedoel stel ze verbruiken in een maand 400 BMP voertuigen en de BMP 2's zijn op omdat ze nu eenmaal gewoon echt op zijn. Dat betekend dat er 80 BMP3's worden gebruikt en 320 BMP1's die uit de jaren 60 komen. Hetzelfde met de tanks. Zodra de T-80B modellen op zijn dan zullen de russen een mix hebben van 18% T-80BMV en 82% oude meuk a-la T-55.

Deze oorlog zal nog lang duren maar op papier (en dat is wel een gevaarlijke uitspraak) is deze oorlog gewonnen door Oekraïne zolang we ze maar blijven voorzien van nieuw materiaal.
UA is niet alleen materieel maar ook mensen. Ze gaan er veel zorgzamer mee om dan RU, maar goed getrainde, gemotiveerde soldaten zijn een schaars goed en in huidige offensief worden die net zo goed opgebrand als alle staal.

Dat is ook het punt dat Perun maakt - hoe dit af gaat lopen hangt voor het grootste deel af van de intensiteit van de oorlogsvoering. Huidige verliezen zijn absoluut niet duurzaam te dragen door RU, maar UA bereikt die Russische verliezen alleen maar door zelf ook meer in te zetten dan ze langdurig vol kunnen houden. Als UA's offensieve voorraden van spullen en mensen op zijn, gaat het initiatief over op RU. Kiezen zij voor nog een Bakhmut-achtige offensief, dan kan UA net zoals afgelopen jaar defensief alsnog de boel leeg laten bloeden - maar als RU ervoor kiest om rustig aan te doen en eigen voorraden op te bouwen heeft UA een probleem.

RU heeft tot nu toe niet bepaald overtuigd met strategisch goede keuzes in deze oorlog, maar feit dat over niet al te lange tijd de keuze weer aan hen is, is niet prettig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

asing schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:46:

[YouTube: Russian Defence Production 2023 - Can Russia keep up with equipment attrition in Ukraine?]

[Afbeelding]

Mijn take-away was dat RU gewoon "bling bling" doet met reviseren (als je dat zo kan noemen) van oude meuk

Het voorbeeld van tanks waar @Auredium het overheeft, is nog iets genuanceerder, de T-80 worden uit voorraad gehaald en opgepoetst voordat ze naar het front gaan..
Terwijl T-90's procentueel gezien best wel geproduceerd worden maar de vraag is of je beter af bent met eeen T-80 of T-64 bij wijze van spreken Wat men produceert is dus nogal "wazig" omdat half fabrikaten en burger productie ook het beeld vertroebelen

Wat Perun min of meer impliceert: is dat op bepaald moment hun "bling bling" gedrag gewoon heel hard ophoud maar daar moet UA wel de huidige Quotum van tanks(niet gelimiteerd tot) per dag wel halen en volhouden voor de komende tijd,

Artur Rehi heeft een kortere variant over Ka-52 (17 min) gemaakt (ding is uit 1968 geproduceert en sinds kort "in dienst")

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 18-09-2023 09:49 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
vso schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:45:
[...]

Mijn take-away was dat RU gewoon "bling bling" doet met reviseren (als je dat zo kan noemen) van oude meuk

Het voorbeeld van tanks waar @Auredium het overheeft, is nog iets genuanceerder, de T-80 worden uit voorraad gehaald en opgepoetst voordat ze naar het front gaan..
Terwijl T-90's procentueel gezien best wel geproduceerd worden maar de vraag is of je beter af bent met eeen T-80 of T-64 bij wijze van spreken

Wat Perun min of meer impliceert: is dat op bepaald moment hun "bling bling" gedrag gewoon heel hard ophoud maar daar moet UA wel de huidige Quotum van tanks(niet gelimiteerd tot) per dag wel halen en volhouden voor de komende tijd,
Wat Perun probeert is te achterhalen wat er correct is aan de claims van Rusland dat hun wapenproductie opgeschroefd is. Dat leek niet te kloppen met het budget wat er gebruikt werd.

In het kort : 15-20% van de door Oryx gerapporteerde verliezen is een moderne tank of BMP. Er stonden geen aantallen bij maar plat gezegd kan Ruslands wapenindustrie voor 15-20% van alle kapot geschoten exemplaren een moderne versie sturen.

De overige 80-85% waarmee de verliezen worden aangevuld is een opgekalefatert exemplaar uit de koude opslag. Zoals hierboven werd aangegeven pakken ze eerst het modernste en beste uit de opslag, en als dat op is pakken ze minder modern spul. Dus eerst de BMP-2s en toen die zo goed als op waren de BMP-1.

De logische gedachtengang is dat je uiteindelijk het spul moet gaan inzetten wat echt slecht is. De investering in tijd om dat op te lappen wordt meer en meer, hoe dieper je de cold storage in duikt. Op een gegeven moment is de cold storage leeg of duurt het zo lang om spul weer klaar te maken dat ze het tempo van vernietiging niet kunnen bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

asing schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:00:
[...]

Wat Perun probeert is te achterhalen wat er correct is aan de claims van Rusland dat hun wapenproductie opgeschroefd is. Dat leek niet te kloppen met het budget wat er gebruikt werd.

In het kort : 15-20% van de door Oryx gerapporteerde verliezen is een moderne tank of BMP. Er stonden geen aantallen bij maar plat gezegd kan Ruslands wapenindustrie voor 15-20% van alle kapot geschoten exemplaren een moderne versie sturen.

De overige 80-85% waarmee de verliezen worden aangevuld is een opgekalefatert exemplaar uit de koude opslag. Zoals hierboven werd aangegeven pakken ze eerst het modernste en beste uit de opslag, en als dat op is pakken ze minder modern spul. Dus eerst de BMP-2s en toen die zo goed als op waren de BMP-1.

De logische gedachtengang is dat je uiteindelijk het spul moet gaan inzetten wat echt slecht is. De investering in tijd om dat op te lappen wordt meer en meer, hoe dieper je de cold storage in duikt. Op een gegeven moment is de cold storage leeg of duurt het zo lang om spul weer klaar te maken dat ze het tempo van vernietiging niet kunnen bijhouden.
Dit inderdaad. Mijn bewoording was wellicht wat moeilijk te volgen. De vraag is ook wat Rusland gaat doen als de BMP1 voorraad ook zijn einde bereikt en ze gewoonweg niet genoeg BMP's meer hebben voor offensieve operaties door te voeren.

Het dient overigens gezegd te worden dat verschillende van ons al aanzienlijk eerder hier op het forum hebben geopperd dat Rusland hoofdzakelijk cold storage gebruikt en doet aan het beste van cold storage eerst.
Iemand moet Rusland zeggen dat zelfs de supermarkt weet dat FiFo verstandiger is dan LiFo. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:19
Volgens NoelReports heeft Oekraïne zes onderministers van defensie (geloof dat dat alle onderministers zijn) ontslagen.
The Cabinet of Ministers of Ukraine dismissed Volodymyr Havrylov, Rostyslav Zamlynskyi, Hanna Maliar, Denys Sharapov, Andriy Shevchenko and Vitaliy Deynega from the position of Deputy Minister of Defense of Ukraine.
In het liveblog van the Guardian kom ik iig een bevestiging tegen dat Maliar ontslagen zou zijn.
Deputy defence minister Hanna Maliar among officials dismissed by Ukraine

Reuters has a quick snap that Ukraine’s government has dismissed deputy defence minister Hanna Maliar along with five other deputies.
Nog onduidelijk waarom dit is, of er specifieke problemen zijn met hun functioneren, of simpelweg dat het in Oekraïne (zoals in veel landen) gebruikelijk is dat een nieuwe minister een eigen ploeg onderministers aanstelt.

(edit): Berichtgeving van pravda.com.ua suggereert inderdaad dat een nieuwe minister ook nieuwe onderministers kiest.
Details: Under Ukraine’s Law on Executive Bodies, when a minister is dismissed, the first deputy minister and deputy ministers are dismissed by the Cabinet of Ministers.

Background: On 5 September, the Verkhovna Rada (Parliament) accepted Oleksii Reznikov’s resignation as Minister of Defence.

[ Voor 17% gewijzigd door onkl op 18-09-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Maljar deed het niet zo lekker, dus dat verbaast me niet. Een verse ploeg onderministers lijkt me dus niet zo'n slecht idee.
Pagina: 1 ... 9 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid