Het lijkt me zo frustrerend dat je elke keer weer moet horen dat 99% van je rakketen worden afgeschoten
Misschien dat deze vraag/opmerking al eerder gemaakt is, maar ik lees de laatste weken vrij veel over kleine (potentiële) doorbraken in het zuiden om op termijn de landbrug door te knippen. Als ik het correct begrijp is 1 van de primaire redenen dat de Russen stilaan tegen troepentekorten oplopen om alle sectoren/linies te blijven bemannen.
De vraag die ik mij dan stel: Klopt dit effectief? Of moeten we dit lezen als propaganda? Mijn redenering daarachter: ik wil gerust geloven dat het continu gebeuk van Oekraïne (met moderner materiaal) stevige impact heeft op de Russen (de cijfers die we voorbij zien komen illustreren dat), maar als het aantal troepen het probleem is, dan zou er toch al lang een nieuwe mobilisatieronde afgekondigd zijn? Uiteraard begrijp ik dat die troepen niet op een week of 2 gevechtsklaar zijn, maar als (één van de) primaire problemen effectief troepentekorten zijn, dan doe je toch iets als Rusland zijnde?
We gaan stilaan richting de winter, waar er weinig/minder mogelijk zal zijn en de Russen opnieuw hun verdedigingen kunnen opbouwen, maar wat je ook doet qua voorbereidingen, als je simpelweg de linies niet langer kunt bemannen is het op (lange) termijn toch niet relevant wat voor verdedigingen je opbouwt? Dus ik zou stilaan een nieuwe mobilisatieronde verwachten om in het voorjaar terug aangesterkt te zijn?
De vraag die ik mij dan stel: Klopt dit effectief? Of moeten we dit lezen als propaganda? Mijn redenering daarachter: ik wil gerust geloven dat het continu gebeuk van Oekraïne (met moderner materiaal) stevige impact heeft op de Russen (de cijfers die we voorbij zien komen illustreren dat), maar als het aantal troepen het probleem is, dan zou er toch al lang een nieuwe mobilisatieronde afgekondigd zijn? Uiteraard begrijp ik dat die troepen niet op een week of 2 gevechtsklaar zijn, maar als (één van de) primaire problemen effectief troepentekorten zijn, dan doe je toch iets als Rusland zijnde?
We gaan stilaan richting de winter, waar er weinig/minder mogelijk zal zijn en de Russen opnieuw hun verdedigingen kunnen opbouwen, maar wat je ook doet qua voorbereidingen, als je simpelweg de linies niet langer kunt bemannen is het op (lange) termijn toch niet relevant wat voor verdedigingen je opbouwt? Dus ik zou stilaan een nieuwe mobilisatieronde verwachten om in het voorjaar terug aangesterkt te zijn?
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Nein, Nein, Nein Njet, Njet, Njet!!!barry86 schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:03:
[...]
Het lijkt me zo frustrerend dat je elke keer weer moet horen dat 99% van je rakketen worden afgeschoten
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
De vorige mobilisatieronde verliep al niet zo heel soepel en een volgende ronde zal nog veel meer problemen geven. Bedenk daarbij dat dit soort oorlogen vaak eindigen doordat een land intern uit elkaar valt. En putin mag stevig op zijn plek zitten, een echte opstand kan ie toch niet hebben.Jebus4life schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:08:
Misschien dat deze vraag/opmerking al eerder gemaakt is, maar ik lees de laatste weken vrij veel over kleine (potentiële) doorbraken in het zuiden om op termijn de landbrug door te knippen. Als ik het correct begrijp is 1 van de primaire redenen dat de Russen stilaan tegen troepentekorten oplopen om alle sectoren/linies te blijven bemannen.
Daarbij is Oekraine volop bezig met slopen van alle materieel. Je ziet al een tijd dat b.v. er enorm veel artillerie kapot geschoten wordt. En zonder materieel heb je ook weinig aan meer mensen. En rusland is hard bezig om meer te kunnen produceren, maar door alle sankties en gebrek aan kennis gaat dat niet echt hard. Ze kunnen de huidige verliezen iig met geen mogelijkheid compenseren (wat ook bewezen wordt door de steeds oudere meuk op het slagveld). Pak daarbij dan ook nog de sterke toename van aanvallen op produktie/militaire lokaties in rusland zelf en er is weinig dat rusland nog kan doen.
Bij veel van de huidige aanvallen wordt nog weinig gebruik gemaakt van zwaar materieel. De kans is dus groot dat de aanvallen ook in de winter gewoon door zullen gaan. Bedenk daarbij ook dat je voor die verdedigingswerken ook materieel nodig hebt, wat net zo goed in de problemen komt door de zachte grond. En met de grotere range van de artillerie van UA, kunnen ze de boel dus gewoon blijven bestoken. Ik verwacht dan ook niet dat er echt een stop komt in de herfst/winter.We gaan stilaan richting de winter, waar er weinig/minder mogelijk zal zijn en de Russen opnieuw hun verdedigingen kunnen opbouwen, maar wat je ook doet qua voorbereidingen, als je simpelweg de linies niet langer kunt bemannen is het op (lange) termijn toch niet relevant wat voor verdedigingen je opbouwt? Dus ik zou stilaan een nieuwe mobilisatieronde verwachten om in het voorjaar terug aangesterkt te zijn?
[removed]
Ik denk dat de berichtgeving lichtelijk enthousiast is en mogelijk soms berust op andere interpretaties van de term 'doorbraak'.Jebus4life schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:08:
De vraag die ik mij dan stel: Klopt dit effectief?
De 'doorbraak' is daar vaak een 100 of 200 meter aan moeilijk terrein met die piramides en tank grachten.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Het gaat vaak om daadwerkelijke verdedigings-linies die doorbroken zijn. Dat wil alleen niet zeggen dat de oel erachter niet verdedigd wordt. Het zorgt er vooral voor dat UA de verdedingslinies kan gebruiken en ze dus een betere positie hebben. Ook zie je steeds meer dat UA de high-ground in aan het nemen is en ook daardoor de betere posities krijgen.YakuzA schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:19:
[...]
Ik denk dat de berichtgeving lichtelijk enthousiast is en mogelijk soms berust op andere interpretaties van de term 'doorbraak'.
De 'doorbraak' is daar vaak een 100 of 200 meter aan moeilijk terrein met die piramides en tank grachten.
[removed]
Er komen af en toe ook wel berichten voorbij dat de Russen nog druk aan het werven zijn, hoor. Laatst nog stuk dat ze in de oude satellietstaten de lokale bevolking oproepen zich aan te melden, wat gezien de salarissen die ze aanbieden nog aantrekkelijk is in arme gemeenschappen ook, ondanks het feit dat ze volgens mij pas na paar maanden betalen - waarbij dat soms dus niet meer hoeft. Maar vooral in het Oosten zijn gebieden waar maandloon rond de 400-500 euro ligt, terwijl leger inmiddels 3000 biedt, plus bonussen en toeslagen. Ik sluit niet uit dat ze daarmee net genoeg werven om de boel gaande te houden, zonder dat ze de bevolking in Moskou en Sint Petersburg lastig hoeven te vallen. (En ja, dit zou je ook kunnen zien als een soort cynische semi-genocide op niet-etnische Russen.)Jebus4life schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:08:
Verder moet je toch ook wat zwaarder materiaal hebben, dat is lastig te krijgen/maken voor Rusland, en zullen zelfs de Russen niet mensen volledig zonder training van kantoor- of boerenbaan het slagveld op sturen - 1 of 2 maanden training zullen de meeste alsnog wel krijgen, tenzij ze recent hun dienstplicht gehad hebben.
Maar het is sowieso het geval dat het doel is die landbrug uiteindelijk te sluiten. In de tussentijd, echter, beginnen we al aardig de goede kant op te gaan om het hele stuk tot de kust binnen artilleriebereik te krijgen. Dat is een heel aardig tussendoel: als je de hele route met een HIMARS kunt raken, wordt bevoorrading voor de Russen echt een probleem, ook al hebben ze in theorie de spoorlijnen en wegen nog 'onder controle'. Het is inmiddels wel duidelijk dat de Oekraïners vrij nauwkeurige info krijgen en goed kunnen raken wat ze willen raken. Naarmate die doorbraken groter worden, wordt het voor de Oekraïners steeds veiliger om artillerie dichter bij te kust op te stellen, waardoor je op een gegeven moment dit proces zult zien versnellen: hoe minder bevoorrading, hoe sneller de boel instort, hoe makkelijker het is om de bevoorrading te verstoren, etc.
Bijzonder filmpje, dit had ik nog niet eerder gezien. Een FPV drone die slingerend door het bos een russische bunker in vliegt. Geeft aan hoe goed de Oekraïense drone operators zijn geworden
The best delivery service ever.
— Defense of Ukraine (@DefenceU) 24 september 2023
FPV drones of the joint tactical group "Adam" deliver gifts to the occupiers directly to their dugouts. pic.twitter.com/tolEAP3kGK
Tnx voor het linkje.RoD schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:26:
Bijzonder filmpje, dit had ik nog niet eerder gezien. Een FPV drone die slingerend door het bos een russische bunker in vliegt. Geeft aan hoe goed de Oekraïense drone operators zijn geworden
[Embed]
Zag gisteren idd deze post voor vermoedelijk hetzelfde filmpje, alleen die verwees naar Reddit waar het filmpje zelf niet te zien was voor mij
gise in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M9"
Tis idd bijzonder dat je met een ‘VR bril’ zo goed een drone kan besturen.
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 25-09-2023 10:31 ]
PSN
Dat is inderdaad hetzelfde filmpje.YakuzA schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:30:
[...]
Tnx voor het linkje.
Zag gisteren idd deze post voor vermoedelijk hetzelfde filmpje, alleen die verwees naar Reddit waar het filmpje zelf niet te zien was voor mij
gise in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M9"
[removed]
Doen ze met drone races toch ook? Dan gaan ze met vrij hoge snelheid door diverse obstakels.YakuzA schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:30:
[...]
Ik hoop dat dit filmpje aan 'de andere kant' intensief zal worden gedeeld.RoD schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:26:
[Embed]
De boodschap is i.i.g. duidelijk: Je bent niet veilig. Nergens. Nooit!
Dan nog even een aanvulling op de bovenstaande discussie m.b.t. attritie:
Als je launchers voor dieptebommen op je MT-LB's schroeft, dan moet er iets aan de hand zijn zou je zeggen.
Maar ja, bij de Zwarte Zee hebben ze inmiddels ook niet veel meer aan die dingen
https://nitter.net/AndreiBtvt/status/1705726469924639218#mYou thought there would be nothing surprising - but no. MT-LB with RBU-6000 launcher.
— Andrei_bt (@AndreiBtvt) 23 september 2023
The RBU-6000 was adopted in 1961. Almost all Soviet warships are equipped with it. It fires depth bombs RGB-60. pic.twitter.com/OVEdkN9nhT
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
toch is dat weinig zinvol....de betrouwbaarheid van troepen uit gebieden met weinig affiniteit met de russische staat, die mogelijk niet als moedertaal russisch spreken en vaak andere culturele gebruiken en religies hebben is een redelijk risico, omdat dat de eenheid van de eigen troepen juist veel zwakker maakt, en zulke troepen een lage moraal en motivatie hebben.Twam schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:25:
[...]zonder dat ze de bevolking in Moskou en Sint Petersburg lastig hoeven te vallen. (En ja, dit zou je ook kunnen zien als een soort cynische semi-genocide op niet-etnische Russen.)
Als kanonnenvoer wel toepasbaar, of troepen die vechten met erachter een special forces die hen moeten afknallen als ze durven te terug te trekken of vluchten.
maar niet iets waarvan je je oorlogsinzet wil laten afhangen.
Echter, het mobiliseren van troepen in de core van Rusland en de gebieden waar ook de mensen met macht en invloed gevestigd zijn, vormt juist en grote bedreiging qua ondersteuning vanuit de core-russische bevolking.
Niet voor niks durft de russische regering het daarvan niet aan om grootschalig te mobiliseren, hoe hard ze dat ook nodig hebben.
Het grootste gevaar om te verliezen bestaat vooral uit een Paleis-revolutie in Rusland zelf..
als de machts-elite het vertrouwen in de eigen regering verliest en men daar aanstreeft op een regime-wissel, kan en zal het heel snel gaan en dat is allerminst ondenkbaar (de Wagner-opstand maakte al duidelijk dat het potentieel darvoor zeer goed aanwezig was en kreeg steun vanuit de moskouer-elite, speciaal de GRU en selecte leger en inlichtingenkringen)
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Abrams.Arrive()
https://www.nytimes.com/2...abrams-tanks-ukraine.htmlFirst Abrams Tanks Arrive in Ukraine, U.S. Officials Say
PSN
https://newsukraine.rbc.u...liminated-1695642819.html
TL;DR : 34 officieren omgekomen bij de aanval op het HQ van de Zwarte Zee vloot. Dat is inclusief vice admiraal Sokolov, die het ook niet gered heeft. 105 man gewond. Verder zou de Minsk de dag na de aanval uitvaren, dus de bemanning was al aan boord. 62 Russen verloren daarbij hun leven.
TL;DR : 34 officieren omgekomen bij de aanval op het HQ van de Zwarte Zee vloot. Dat is inclusief vice admiraal Sokolov, die het ook niet gered heeft. 105 man gewond. Verder zou de Minsk de dag na de aanval uitvaren, dus de bemanning was al aan boord. 62 Russen verloren daarbij hun leven.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Zodra ze goed ingepast zijn in de divisies, ook qua logistiek, dan is het tijd voor nog een stuk of 100!
Dan kunnen ze volgend jaar mooi verder.
Dan zou je zeggen dat het risico op acties vanuit de Russische marine de komende tijd flink verminderd is.asing schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:19:
asing schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:19:
https://edition.cnn.com/e...85000decb8ef5faef82dc6a9aCNN cannot independently confirm Ukraine's claims about Solokov or the number of casualties.
CNN has reached out to the Russian Ministry of Defense for comment.
Moscow has said that one serviceman is missing as a result of Ukraine's attack on Sevastopol.
Dat Rusland met het bijzondere slachtoffer aantal van 1 komt, geeft wel het antwoord dat er iets aan hun verhaal niet klopt.
PSN
Het Russische aantal van 1 slachtoffer bij de aanval op het hoofdkwartier van de Zwarte zee vloot is een koekje onzin. Het is om een toch al rampzalige PR ramp op het wereldtoneel in te laten krimpen. Gezien de schade zou 1 slachtoffer betekenen dat het hoofdkwartier zo goed als leeg is of Russen plotseling bestand zijn tegen explosies.
Ik denk dat wat belangrijker is hier is hoe precies de inlichtingen zijn waar Oekraïne mee werkt. Dit is meer dan satellietbeelden. Dit is informatie van computernetwerken, langdurige observaties en waarschijnlijk ook mensen in het apparaat van Rusland zijn leger zelf. Het is een indrukwekkend staaltje planning.
Het is weten wanneer de vergadering plaats vind, waar en wie er is. Het is luchtafweer succesvol uitschakelen in grote maten in de dagen en weken ervoor. Het is gebruik maken van de capaciteiten van je apparatuur. en dan, na de aanval, succesvol weten te achterhalen wat de schade zelf is.
Er valt hier niet veel aan te ontkennen; Rusland is bij deze aanval in zijn onderbroek gezet. Ze hebben belangrijke mensen verloren, een hoofdkwartier en konden het niet stoppen.
Dat is mooi om te vieren, maar de oorlog gaat verder. Met de herovering van de boorplatformen op de zwarte zee, de vernietiging van het HQ van de zwarte zee vloot en de succesvolle aanval op de vloot zelf alsook de vliegvelden is de controle over de westelijke delen van de zwarte zee in handen van Oekraïne. De graanschepen kunnen weer door. Oekraïne kan weer geld verdienen aan het graan. De landen in Afrika worden niet meer gechanteerd door Rusland en Rusland zelf kan minder verdienen met hun (deels gestolen) graan.
Laten we hopen dat de landoorlog en de weg naar Tokmak succesvol en voorspoedig lopen. Want dat is de echt grote vis.
Ik denk dat wat belangrijker is hier is hoe precies de inlichtingen zijn waar Oekraïne mee werkt. Dit is meer dan satellietbeelden. Dit is informatie van computernetwerken, langdurige observaties en waarschijnlijk ook mensen in het apparaat van Rusland zijn leger zelf. Het is een indrukwekkend staaltje planning.
Het is weten wanneer de vergadering plaats vind, waar en wie er is. Het is luchtafweer succesvol uitschakelen in grote maten in de dagen en weken ervoor. Het is gebruik maken van de capaciteiten van je apparatuur. en dan, na de aanval, succesvol weten te achterhalen wat de schade zelf is.
Er valt hier niet veel aan te ontkennen; Rusland is bij deze aanval in zijn onderbroek gezet. Ze hebben belangrijke mensen verloren, een hoofdkwartier en konden het niet stoppen.
Dat is mooi om te vieren, maar de oorlog gaat verder. Met de herovering van de boorplatformen op de zwarte zee, de vernietiging van het HQ van de zwarte zee vloot en de succesvolle aanval op de vloot zelf alsook de vliegvelden is de controle over de westelijke delen van de zwarte zee in handen van Oekraïne. De graanschepen kunnen weer door. Oekraïne kan weer geld verdienen aan het graan. De landen in Afrika worden niet meer gechanteerd door Rusland en Rusland zelf kan minder verdienen met hun (deels gestolen) graan.
Laten we hopen dat de landoorlog en de weg naar Tokmak succesvol en voorspoedig lopen. Want dat is de echt grote vis.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Stel er liggen honderd knikkers in een potje.YakuzA schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:49:
[...]
[...]
https://edition.cnn.com/e...85000decb8ef5faef82dc6a9a
Dat Rusland met het bijzondere slachtoffer aantal van 1 komt, geeft wel het antwoord dat er iets aan hun verhaal niet klopt.
Er ligt een (of één) knikker in het potje.
Taalkundig klopt dat
(Dit is trouwens ook het dehumaniseren van deze overledenen.)
[ Voor 5% gewijzigd door Jerie op 25-09-2023 15:21 ]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Nou... het kan wel kloppen:YakuzA schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:49:
[...]
[...]
De rest is niet vermist, maar gewoon kaput...Moscow has said that one serviceman is missing as a result of Ukraine's attack on Sevastopol.
Precies. Kijk bijvoorbeeld naar dit filmpje om een beetje beeld te krijgen wat er mogelijk is qua vliegkunsten: YouTube: Forest Flow - FPV FreestyleKeRsTmAnNeKe schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:55:
[...]
Doen ze met drone races toch ook? Dan gaan ze met vrij hoge snelheid door diverse obstakels.
Ze borduren voort op hobby-drone technieken volgens mij.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
De aanval was al een tijdje bezig. Kan ook zo zijn dat iedereen al in de bunkers onder het gebouw zaten, en er natuurlijk 1 iemand de wacht moest houden buiten.YakuzA schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:49:
[...]
[...]
In de filmpjes online is op het moment van de raket inslag geen luchtalarm te horen?IJsbeer schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:27:
[...]
De aanval was al een tijdje bezig. Kan ook zo zijn dat iedereen al in de bunkers onder het gebouw zaten, en er natuurlijk 1 iemand de wacht moest houden buiten.
PSN
Goed punt.YakuzA schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:28:
[...]
In de filmpjes online is op het moment van de raket inslag geen luchtalarm te horen?
ze vliegen, lijkt mij, wel iets behoudender want de "stakes" met het vliegen van een drone met een granaat of RPG eronder om je vijanden uit te schakelen liggen vele malen hoger dan het winnen van een wedstrijd op welk niveau dan ookKeRsTmAnNeKe schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:55:
[...]
Doen ze met drone races toch ook? Dan gaan ze met vrij hoge snelheid door diverse obstakels.
@pingkiller
Mij lijkt dat een meeting met senior officials op een plek toch direct afgebroken wordt bij de eerste signalen, of iig verder gezet wordt op een veilige plek. Volgens RFU was het een wave drones, neptunes missiles die onderschept werden, weer een wave drones en daarna de Storm shadow/scalp EG raketten. Oftewel er waren dan in mijn ogen al meer dan voldoende redenen om voor het zekerste maar dekking te zoeken.YakuzA schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:28:
[...]
In de filmpjes online is op het moment van de raket inslag geen luchtalarm te horen?
Russische cultuur kennende, blijft iedereen gewoon zitten in de vergaderzaal om te laten zien hoe grote bikkel ze wel niet zijn.saikol schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:47:
[...]
Mij lijkt dat een meeting met senior officials op een plek toch direct afgebroken wordt bij de eerste signalen, of iig verder gezet wordt op een veilige plek. Volgens RFU was het een wave drones, neptunes missiles die onderschept werden, weer een wave drones en daarna de Storm shadow/scalp EG raketten. Oftewel er waren dan in mijn ogen al meer dan voldoende redenen om voor het zekerste maar dekking te zoeken.
(totdat de grootste baas naar de schuilkelder loopt, dan lopen ze mee)
PSN
Ja precies, met een racing drone ergens tegenaan klappen betekend dat je onderdelen moet vervangen, met een granaat onder je drone heb je boem en zijn de russen die je wilde aanvallen gewaarschuwd. Maar je hebt nu 'niks te winnen' en kan iets netter vliegen, de techniek werkt wel.Fraggert schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:38:
[...]
ze vliegen, lijkt mij, wel iets behoudender want de "stakes" met het vliegen van een drone met een granaat of RPG eronder om je vijanden uit te schakelen liggen vele malen hoger dan het winnen van een wedstrijd op welk niveau dan ook
@pingkiller
De piloot moet in de buurt zijn geweest. Analoge FPV videosignalen en bossen/bomen gaan absoluut niet samen. Je video signaal word door bomen en takken zo verstoord dat je vaak nog geen 100 meter ver kan vliegen zonder een breakup in je video feed.RoD schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:26:
[Embed]
Maar wat ik mij ook al een tijdje af vraag: Waarom worden die videofeeds niet verstoord?
1 van de grote uitdagingen tijdens FPV races is dat iedereen een goed video signaal heeft. Doordat je met meerdere drones vliegt is het frequentie bereik waarop het videosignaal zit nogal krap en bestaat de kans dat je elkaars signaal wegdrukt. In de praktijk betekend dat vaak dat je andermans beeld ziet. Frequentie afstemming maar ook de sterkte van het uitzend signaal zijn daarom erg van belang tijdens wedstrijden. En zelfs als je dat op orde hebt gaat het vaak nog mis.
Nu is het verstoren van zo'n videofeed in de praktijk vrij simpel: Je koopt een sterke zender + antenne (kost je nog geen 4 tientjes) en begint gewoon te zenden. Natuurlijk regelmatig van frequentie hoppen maar zodra er een drone in de buurt komt en jouw signaal is sterker dan die van de bestuurder, is hij gewoon zijn video feed kwijt.
Niemand die daar nog aan heeft gedacht? Kan het me haast niet voorstellen...
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
#Ukraine's military intelligence report, the Ukrainian missile attack on Russia's Black Sea fleet HQ, killed 34 officers, including commander of the Black Sea Fleet, Victor Sokolov. Also wounded 105 military. They were holding a HQ meeting at the time. https://t.co/Cy7g6HqRj0 pic.twitter.com/XK6yly5Kag
— Glasnost Gone (@GlasnostGone) 25 september 2023
Geen bewijs, maar het is een vrij heldere claim, en rusland kan het natuurlijk gemakkelijk ontkrachten door aan te tonen dat Sokolov leeft.Ukraine now officially claiming to have killed commander of Russia’s Black Sea Fleet & 33 others in last weekend’s strike on Sevastopol. It also claims 62 Russian sailors killed in previous attack on sub and landing ship in dry dock in Sevastopol. No independent confirmation yet. https://t.co/4bAwBpmyUx
— Christopher Miller (@ChristopherJM) 25 september 2023
denk je dat die drones op RF bestuurd worden ?
Zou hopen van niet want anders moeten ze heel dichtbij zijn
Zou hopen van niet want anders moeten ze heel dichtbij zijn
Ivm dat verstoren, ik denk dat dat in de praktijk nog niet zo simpel is. Grote verstoorzenders worden snel afgeknald. Kleine heb je massaal nodig. (+1000km frontlijn)
Tis ook niet dat die Russische militairen in de loopgraven IT'ers zijn die checken of heel de boel wel functioneert. Ze zitten ook met de sancties dat bepaalde onderdelen lastig verkrijgbaar zijn. En heel de boel moet ook nog tegen een stootje kunnen.
Tis ook niet dat die Russische militairen in de loopgraven IT'ers zijn die checken of heel de boel wel functioneert. Ze zitten ook met de sancties dat bepaalde onderdelen lastig verkrijgbaar zijn. En heel de boel moet ook nog tegen een stootje kunnen.
Het is hier ergens een keer genoemd ook met een voorbeeld filmpje waar je ziet dat het beeld weg valt.ChojinZ schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:11:
[...]
De piloot moet in de buurt zijn geweest. Analoge FPV videosignalen en bossen/bomen gaan absoluut niet samen. Je video signaal word door bomen en takken zo verstoord dat je vaak nog geen 100 meter ver kan vliegen zonder een breakup in je video feed.
Maar wat ik mij ook al een tijdje af vraag: Waarom worden die videofeeds niet verstoord?
1 van de grote uitdagingen tijdens FPV races is dat iedereen een goed video signaal heeft. Doordat je met meerdere drones vliegt is het frequentie bereik waarop het videosignaal zit nogal krap en bestaat de kans dat je elkaars signaal wegdrukt. In de praktijk betekend dat vaak dat je andermans beeld ziet. Frequentie afstemming maar ook de sterkte van het uitzend signaal zijn daarom erg van belang tijdens wedstrijden. En zelfs als je dat op orde hebt gaat het vaak nog mis.
Nu is het verstoren van zo'n videofeed in de praktijk vrij simpel: Je koopt een sterke zender + antenne (kost je nog geen 4 tientjes) en begint gewoon te zenden. Natuurlijk regelmatig van frequentie hoppen maar zodra er een drone in de buurt komt en jouw signaal is sterker dan die van de bestuurder, is hij gewoon zijn video feed kwijt.
Niemand die daar nog aan heeft gedacht? Kan het me haast niet voorstellen...
Ik kan het alleen even niet meer vinden. Wellicht dat het een van de andere topics was.
Russen gebruiken kleine antenne gevalletjes waarmee ze die drones proberen te verstoren.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
*knip* nu gaat het droneverhaal heel erg offtopic, dit is voorbij het dagelijkse strijdtoneel
[ Voor 92% gewijzigd door polthemol op 25-09-2023 17:06 ]
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
*knip* offtopic, dit gaat veel verder ondertussen dan het dagelijkse strijdtoneel
[ Voor 92% gewijzigd door polthemol op 25-09-2023 17:08 ]
Poetin wil dat het oekrainse offensief voor begin oktober wordt tegengehouden:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/09/25/7421246
[ Voor 5% gewijzigd door Thombias op 25-09-2023 16:49 ]
Ik begrijp dat shoigu uit de buurt van ramen moet blijven en zelf zijn thee moet zetten.Thombias schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:48:
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Rusland kan het natuurlijk gemakkelijk bevestigen door het te ontkennen!RoD schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:16:
[Embed] [Embed] Geen bewijs, maar het is een vrij heldere claim, en rusland kan het natuurlijk gemakkelijk ontkrachten door aan te tonen dat Sokolov leeft.
Heerlijk Russisch ook. Gewoon lekker stevig bepalen welk resultaat je verwacht zonder mee te hoeven denken over de haalbaarheid. Deed de Sovjet-Unie ook met hun 5 jaren plannen. Werkt prima. Als het niet behaald wordt transporteer je de verantwoordelijke naar de Gulag. Met als gevolg dat er alleen successen worden gerapporteerd.asing schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:28:
[...]
Ik begrijp dat shoigu uit de buurt van ramen moet blijven en zelf zijn thee moet zetten.
Thombias schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:48:

He órders sergei!!!....
tja, dan moet je wel hehehehe
waneer wilt u dat gedaan hebben??? begin oktober???

En ánders??? NOOIT meer bij het raampje zitten?? en front bezoekjes te voet? niet meer met luchtvaartje
[ Voor 5% gewijzigd door Hansieo op 25-09-2023 18:06 ]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Verwijderd
Is dit net zoiets als Steiners tegenaanval in 1945?Thombias schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:48:
Een kleine week om het complete tij van de oorlog te keren is toch redelijk schappelijk?Hansieo schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:03:
[...]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
He órders sergei!!!....
waneer wilt u dat gedaan hebben??? begin oktober???![]()
![]()
![]()
En ánders??? NOOIT meer bij het raampje zitten?? en front bezoekjes te voet? niet meer met luchtvaartje
PSN
Es ist ein Befehl!!Hansieo schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:03:
[...]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
He órders sergei!!!....
waneer wilt u dat gedaan hebben??? begin oktober???![]()
![]()
![]()
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Het is een beetje onduidelijk wat er verwacht wordt. Until october zou betekenen t/m oktober (dus inclusief). Until october komt uit de titel van het artikel.Thombias schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:48:
Er zit wel een politieke/informatieoorlog gedachte achter:Russian President Vladimir Putin has given his Defence Minister Sergei Shoigu until October to stop the Ukrainian counteroffensive, the Institute for the Study of War reports, citing an insider source.
De daadwerkelijke situatie en vorderingen zijn niet belangrijk: er moeten propaganda punten gescoord worden."Putin and the Kremlin have been framing Russian defensive operations as a major battlefield victory, and persistent Russian counterattacks allow the Kremlin to claim these operations as individual victories amidst the general lack of Russian battlefield advances elsewhere," the report reads.
Analysts suggest that these efforts are likely seeking to undermine support for and confidence in Ukrainian forces both in Ukraine and in the West.
"Putin may have ordered the Russian military command to hold all Russia’s initial defensive positions to create the illusion that Ukrainian counteroffensives have not achieved any tactical or operational effects despite substantial Western support. This informational undertaking can only succeed in the long run if Russian forces can actually prevent Ukrainian forces from breaking through and liberating large areas, however," ISW pointed out.
Bron: GelderlanderBij het inspecteren van een 'gekaapte' Oekraïense drone in de Russische grensregio Koersk zijn naar verluidt verschillende soldaten en leden van de binnenlandse veiligheidsdienst FSB omgekomen.
De drone landde zondag op het vliegveld bij Chalino nadat leden van het Russische luchtregiment haar hadden onderschept, meldde de Kyiv Post maandag onder verwijzing naar een bron bij de Oekraïense militaire inlichtingendienst. Toen de leiders van het regiment en de FSB-leden de drone wilden onderzoeken en fotograferen, explodeerde het het onbemande vliegtuigje.
Daarbij vielen volgens de bron meerdere doden, onder wie de commandant van het 14de luchtregiment, een van zijn plaatsvervangers, enkele luchtmachtofficieren, een lid van de militaire contraspionagedienst van de FSB en luchthavenpersoneel. De Kyiv Post kon niet bevestigen welke personen omkwamen en gewond raakten.
Zou dit een gerichte actie zijn geweest met een remote of oid?
Of een booby-trap oid. Ik kan me voorstellen als er een paar drones zo onderschept worden je iig wat gaat verzinnen.Simbob schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:28:
[...]
Bron: Gelderlander
[removed]
Legio opties. Het ding kan zonder accu gezeten hebben, ze kunnen hem neergehaald hebben met electronic warfare en... het zou een paard van Troje geweest kunnen zIjn. Strategisch ergens landen en als je iedereen om je heen hebt... BOEM!Simbob schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:28:
[...]
EW kan ook kort geweest zijn, zodat erna weer contact gemaakt kon worden. Dan heeft UA weer beeld en als ze bijvoorbeeld mee naar binnen zijn genomen dan kom je niet meer weg. Dan daar maar je lading laten detoneren.
Helaas niet want Rusland kan de troepen die in het noorden zitten richting Kupiansk nog roteren naar het Zaphorizia front. Dus het is wat dat betreft geen spook leger zoals dat van SteinerVerwijderd schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:12:
[...]
Is dit net zoiets als Steiners tegenaanval in 1945?
Rusland heeft altijd nog onderzeeërs helaas.Auredium schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:08:
...is de controle over de westelijke delen van de zwarte zee in handen van Oekraïne. De graanschepen kunnen weer door.
En het slopen van artillerie gaat maar door en door. Heerlijk!
weer gewoon 40 stuks arty

Personnel blijft mooi schommelen tussen de 300-600ish....geen schokkende aantallen maar gestaag.
Zonder materieel heb je ook niets aan het personeel. Dit is ook een manier om personeel uit te schakelen zonder te doden.Fraggert schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 07:27:
[...]
weer gewoon 40 stuks arty![]()
Personnel blijft mooi schommelen tussen de 300-600ish....geen schokkende aantallen maar gestaag.
Personeel wat niet ingezet kan worden voor bijv. Artillerie, worden gewoon doorgestuurd naar het front.murphydrz schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:05:
[...]
Zonder materieel heb je ook niets aan het personeel. Dit is ook een manier om personeel uit te schakelen zonder te doden.
Dat kan, maar wapenopslagplaatsen die geraakt worden, waar geweren en andere zaken liggen, maakt het personeel nutteloos.Sir_Lion schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:16:
[...]
Personeel wat niet ingezet kan worden voor bijv. Artillerie, worden gewoon doorgestuurd naar het front.
Ja en Nee. Je hebt alleen veel minder aan dat personeel aan het front als het geen artillerie ondersteuning heeft.Sir_Lion schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:16:
[...]
Personeel wat niet ingezet kan worden voor bijv. Artillerie, worden gewoon doorgestuurd naar het front.
UA heeft dus wel drones en goede artillerie, dan ben je als personeel heel erg kwetsbaar. Nu weet ik dat Putin daar weinig om geeft, maar uitgeschakeld personeel kan niet meer verdedigen in welke vorm dan ook.
Door dus de logistek en ondersteuning (artillerie) weg te nemen van het personeel aan het front maak je hen veel minder effectief.
Het is nu wachten tot de ATACMS en hopelijk Taurus of wellicht toch Storm Shadow die Kerchbrug eindelijk definitief naar de bodem van de zee brengt. Dan gaat het echt lastig worden voor RU.
Oorlogen win je met logistiek.
Wat betreft artillerie heb ik begrepen dat de Russen klagen dat Oekraïne meer artillerievuur kan leveren dan Rusland in het zuidelijke front.Snow_King schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:21:
[...]
Ja en Nee. Je hebt alleen veel minder aan dat personeel aan het front als het geen artillerie ondersteuning heeft.
UA heeft dus wel drones en goede artillerie, dan ben je als personeel heel erg kwetsbaar. Nu weet ik dat Putin daar weinig om geeft, maar uitgeschakeld personeel kan niet meer verdedigen in welke vorm dan ook.
Door dus de logistek en ondersteuning (artillerie) weg te nemen van het personeel aan het front maak je hen veel minder effectief.
Het is nu wachten tot de ATACMS en hopelijk Taurus of wellicht toch Storm Shadow die Kerchbrug eindelijk definitief naar de bodem van de zee brengt. Dan gaat het echt lastig worden voor RU.
Oorlogen win je met logistiek.
Let op dat Rusland nog duizenden stuks artillerie heeft. Maar het grote probleem is bevoorraden. Als gevolg van zaken zoals Himars en Storm Shadow heeft Rusland geen echt grote depots meer in de Kherson en Krim regio. Ze doen alles via vrachtwagen en trein vervoeren wat meer druk op hun logistieke systeem zet.
Dit zorgt ervoor dat Rusland niet heel snel nieuwe stukken kan plaatsen aan het front en dat ook de munitie ervan soms op zich laat wachten.
Anderzijds is het zo dat Oekraïne behoorlijk goed is geworden met de hamer. Als je als Rus schiet moet je direct daarna weg zijn en dat kan in veel gevallen niet snel genoeg omdat er nogal wat artillerie is wat dient te worden voort getrokken door een ander voertuig. Ik heb ook het idee dat Oekraïne actief aan het spotten is met drone en satellietbeelden en zo stukken vind die wat wellicht nog niet eens hebben geschoten.
Het is tekenend dat je nog zoveel materiaal kunt hebben, als je het niet op locatie krijgt kun je net zogoed maar een fractie ervan hebben.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Vergeet ook niet dat alle systemen in reserve ook worden gebruikt om actieve systemen te onderhouden. Het kanon vervangen begint langzamerhand ook een probleem te worden voor de Russen.Auredium schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:00:
[...]
Wat betreft artillerie heb ik begrepen dat de Russen klagen dat Oekraïne meer artillerievuur kan leveren dan Rusland in het zuidelijke front.
Let op dat Rusland nog duizenden stuks artillerie heeft. Maar het grote probleem is bevoorraden. Als gevolg van zaken zoals Himars en Storm Shadow heeft Rusland geen echt grote depots meer in de Kherson en Krim regio. Ze doen alles via vrachtwagen en trein vervoeren wat meer druk op hun logistieke systeem zet.
Dit zorgt ervoor dat Rusland niet heel snel nieuwe stukken kan plaatsen aan het front en dat ook de munitie ervan soms op zich laat wachten.
Anderzijds is het zo dat Oekraïne behoorlijk goed is geworden met de hamer. Als je als Rus schiet moet je direct daarna weg zijn en dat kan in veel gevallen niet snel genoeg omdat er nogal wat artillerie is wat dient te worden voort getrokken door een ander voertuig. Ik heb ook het idee dat Oekraïne actief aan het spotten is met drone en satellietbeelden en zo stukken vind die wat wellicht nog niet eens hebben geschoten.
Het is tekenend dat je nog zoveel materiaal kunt hebben, als je het niet op locatie krijgt kun je net zogoed maar een fractie ervan hebben.
Enkele posts verwijderd: zie ook de modbreak die gisteren geplaatst is: dit is niet de huiskamer, we verwachten enig niveau. Voortdurende grappen over of een gezonken boot een duikboot is, vallen hier vrij evident niet onder.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Niet schokkend? Word je nu een beetje murw van deze aantallen en is het inmiddels 'gewoon' geworden?Fraggert schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 07:27:
[...]
Ik kan er niet aan wennen en vind het _niet_ gewoon. Het zijn bizarre aantallen, iedere dag weer. Wat een leed....
zou eerder niet verkondigen dat mensen eraan wennen, misschien is dat in zekere zin wel zomichielRB schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:34:
[...]
Niet schokkend? Word je nu een beetje murw van deze aantallen en is het inmiddels 'gewoon' geworden?
Ik kan er niet aan wennen en vind het _niet_ gewoon. Het zijn bizarre aantallen, iedere dag weer. Wat een leed....
Tja de leed zou makkelijk verholpen zijn als een bepaalde groep mensen het land verlaten, maar als ik hoor dat in hun thuisland de situatie door sancties wellicht een stoomtrein die die wat (laat) een immiddels merkbaar rol-moment heeft ..(meer voor ander topic)
500 gemiddeld per dag is best hoog dat ben ik met je eens maar het mag hoger en hoop dat er meer effectief wapentuig (wat ? ) geleverd word
Tja vanalles
Verwijderd
Gemiddeld ongeveer een halve woonwijk per dag aan mensen is zeker schokkend en helemaal wanneer je ziet wat voor verwondingen er mee gepaard gaan. Dat is echt onmenselijk.michielRB schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:34:
[...]
Niet schokkend? Word je nu een beetje murw van deze aantallen en is het inmiddels 'gewoon' geworden?
Met afgerukte ledematen en een romp vol granaatscherven spartelend sterven in de drek voor een oude dictator.
Al dit onmenselijke leed zou helemaal niet nodig zijn als rusland zich terug zou trekken en de grenzen van een soevereine staat zou respecteren.
Naast de aantallen is het tevens schokkend dat het kremlin al dit menselijk leed prima geoorloofd vindt voor de doelen die zij gesteld hebben.
Zonder aarzelen blijven deze bejaarde psychopaten jonge soldaten als vlees in de gehaktmolen drukken, totdat zelfs de tegenstander er moe van wordt.
Fucking ziek.
If Russia stops fighting, war is overmichielRB schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:34:
[...]
If Ukraine stops fighting, Ukraine is over
De Russen hebben een keuze die Oekraïne niet heeft. Ze zouden kunnen vertrekken maar dat doen ze niet. Het logische gevolg is dat ze zullen sterven in Oekraïne.
Verwijderd
Met alles wat Poetin tot nu toe met zijn 3 daagse speciale militaire operatie heeft bereikt (uitbreiding NAVO, versterken Westerse onderlinge banden, sancties op zijn land, decimeren van zijn eigen leger, mobilisatie) is er eigenlijk geen weg meer terug. Hij heeft gegokt en verloren, en klampt zich krampachtig vast aan het enige wat hij nog heeft: tijdelijk bezet Oekraïens gebied.asing schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:21:
[...]
If Russia stops fighting, war is over
If Ukraine stops fighting, Ukraine is over
De Russen hebben een keuze die Oekraïne niet heeft. Ze zouden kunnen vertrekken maar dat doen ze niet. Het logische gevolg is dat ze zullen sterven in Oekraïne.
Poetin zal doorgaan met slachten totdat iemand het mes uit zijn handen slaat.
En weer migs van Oekraïne die door de Russen gesloopt zijn. Ze moeten toch echt iets van maatregelen gaan nemen om hun luchtmacht te gaan beschermen. Die Russische extended range lancet drones zijn vrij effectief lijkt het helaas.
[Twitter: https://twitter.com/SmartUACat/status/1706589877591056560]
[Twitter: https://twitter.com/SmartUACat/status/1706589877591056560]
Hm, tweede filmpje lijkt een misser toch? en het eerste kan van alles zijn.consolefreak schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:47:
En weer migs van Oekraïne die door de Russen gesloopt zijn. Ze moeten toch echt iets van maatregelen gaan nemen om hun luchtmacht te gaan beschermen. Die Russische extended range lancet drones zijn vrij effectief lijkt het helaas.
[Embed]
Met een explosie zo dicht bij zal er best wel schade zijn, maar fubar lijkt me niet.
Fighters stationeren op 70 km van de frontlijn? kan natuurlijk
[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 26-09-2023 10:56 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Dus na 1,5 jaar slagen ze er eindelijk in de luchtmacht van UA te vinden en te treffen.consolefreak schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:47:
[Embed]
Hoewel enorm rot en absoluut een bedreiging is het in het perspectief van Ruslands theoretische capaciteiten ook wel bijzondere te noemen dat het ze nu pas mondjesmaat lukt de toestellen te vinden en te treffen.
Wordt dus voor UA ook een kwestie van ze beter verstoppen en verbergen achter/onder netten etc.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Is dit niet hetzelfde fimpje, maar dan van andere kant (al dat natuurlijk niets voor rusland is om hetzelfde 'aanslag' nog een keer vanuit een andere hoek breed uit te meten...consolefreak schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:47:
[Embed]
Ze zijn wel goed in het recyclen van beeldmateriaal. Neemt niet weg dat Oekraïne hun kisten buiten Lancet range moeten parkeren want anders wordt het moeilijker en moeilijker. Je hebt weinig aan een vernietigde Russische AA als je zelf geen luchtmacht meer hebt.IJsbeer schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:58:
[...]
Is dit niet hetzelfde fimpje, maar dan van andere kant (al dat natuurlijk niets voor rusland is om hetzelfde 'aanslag' nog een keer vanuit een andere hoek breed uit te meten...)? Beide filmpjes wordt de neus van het vliegtuig geraakt vanaf rechts en ook de locatie is bij beide rechtsonder van de 4 pads waar vliegtuigen staan...
[ Voor 6% gewijzigd door asing op 26-09-2023 11:13 ]
Hoog tijd dat we dezelfde bunkers als er op Volkel liggen ook in Oekraïne gaan bouwen. We weten vast nog wel hoe dat moet.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
ja, daar snap ik OOK geen reet van.. of het zouden opblaas decoys moeten zijn, maar dat is niet zo.Tens schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:55:
[...]
Hm, tweede filmpje lijkt een misser toch? en het eerste kan van alles zijn.
Met een explosie zo dicht bij zal er best wel schade zijn, maar fubar lijkt me niet.
Fighters stationeren op 70 km van de frontlijn? kan natuurlijk
Ze wéten nu toch van het verlengde bereik van die lancet drones?? wtf...
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
áls dat zo is... is dat óók niet best... want dat betekend dat ze minimaal 2!! drones hadden hangen zónder opgemerkt te worden..... gggrrr...IJsbeer schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:58:
[...]
Is dit niet hetzelfde fimpje, maar dan van andere kant (al dat natuurlijk niets voor rusland is om hetzelfde 'aanslag' nog een keer vanuit een andere hoek breed uit te meten...)? Beide filmpjes wordt de neus van het vliegtuig geraakt vanaf rechts en ook de locatie is bij beide rechtsonder van de 4 pads waar vliegtuigen staan...
Oekraïne maakt al een tijdje wat meer levensechte decoys:Hansieo schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:22:
[...]
ja, daar snap ik OOK geen reet van.. of het zouden opblaas decoys moeten zijn, maar dat is niet zo.
https://www.theguardian.c...sting-its-missiles-report
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
je interpreteert mijn post verkeerd. Elk verloren leven is schokkend, ook RU.michielRB schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:34:
[...]
Het aantal is in vergelijk met de 1000+ tijdens andere weken (met aanvalsgolfen vanuit RU) veel lager en minder schokkend.
Het feit dat hier onnodig mensenlevens verloren gaan vanwege Putin is zum kotzen.
Dat was ook bekend bij de eerste keer dat die beelden getoond werden, ook toen was er al meerdere 'angles' te zien. Ook het stukje van boven dat de lancelot aan komt vliegen.Hansieo schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:24:
[...]
áls dat zo is... is dat óók niet best... want dat betekend dat ze minimaal 2!! drones hadden hangen zónder opgemerkt te worden..... gggrrr...
en deze, ook van smartuacat:
[Twitter: https://twitter.com/SmartUACat/status/1704173123635945635]
Kan geen enkele foto vinden met deze kleurstelling, en Oekraïne heeft de autobanden ook al klaar liggen blijkbaar.
zie bv staartvinnen, ik vind wel foto's met blauw vóór en geel achter, maar geen enkele met geel op de tip en blauw tegen de romp.
[Twitter: https://twitter.com/SmartUACat/status/1704173123635945635]
Kan geen enkele foto vinden met deze kleurstelling, en Oekraïne heeft de autobanden ook al klaar liggen blijkbaar.
zie bv staartvinnen, ik vind wel foto's met blauw vóór en geel achter, maar geen enkele met geel op de tip en blauw tegen de romp.
Al eens opgezocht wat de verliezen waren van de Oekraïense luchtmacht alleen al in de eerste paar dagen tot week van de inval ? Er zijn veel kisten in opslag vernietigd door kruisraketten en nog eens een hoop uit de lucht gehaald. Enorm veel schade aan basissen en infrastructuur benodigd om kisten in de lucht te krijgen en houden zoals landingsbanen, radar stations en brandstof depots. Veel ervaren piloten verloren. Van de luchtmacht was vrij weinig over na de eerste maand. Dus deze uitspraak vind ik een beetje raar.NiGeLaToR schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:57:
[...]
Dus na 1,5 jaar slagen ze er eindelijk in de luchtmacht van UA te vinden en te treffen.
Hoewel enorm rot en absoluut een bedreiging is het in het perspectief van Ruslands theoretische capaciteiten ook wel bijzondere te noemen dat het ze nu pas mondjesmaat lukt de toestellen te vinden en te treffen.
Wordt dus voor UA ook een kwestie van ze beter verstoppen en verbergen achter/onder netten etc.
Sindsdien doen ze het inderdaad redelijk slim met de beperkte aantal kisten die ze nog over hebben door constant verplaatsen van en ook landen/opstijgen vanaf velden en wegen. Maar er gaat nog genoeg fout.
En het moment dat daar F16's geparkeerd gaan worden zullen we ze hier op video uitgeschakeld zien worden door drones of cruise missiles. Dat gaat prio 1 worden, al is het alleen al om propaganda redenen.
Net zoals al die Himars die de Russen vernietigd hebben.Skybullet schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:11:
En het moment dat daar F16's geparkeerd gaan worden zullen we ze hier op video uitgeschakeld zien worden door drones of cruise missiles. Dat gaat prio 1 worden, al is het alleen al om propaganda redenen.
Het is niet meer dan logisch dat er aan de UA kant redelijk wat sneuvelt. Er wordt actief jacht gemaakt met drones en Lancets. Ook de Russen zijn niet dom en kunnen iets ontwikkelen. Er worden af en toe verbeterde wapens geïntroduceerd. Het is alleen wel zaak om daarop te anticiperen. Als Lancets 70 km ver komen dan moeten de jets 80 km van het front blijven.Skybullet schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:11:
[...]
Al eens opgezocht wat de verliezen waren van de Oekraïense luchtmacht alleen al in de eerste paar dagen tot week van de inval ? Er zijn veel kisten in opslag vernietigd door kruisraketten en nog eens een hoop uit de lucht gehaald. Enorm veel schade aan basissen en infrastructuur benodigd om kisten in de lucht te krijgen en houden zoals landingsbanen, radar stations en brandstof depots. Veel ervaren piloten verloren. Van de luchtmacht was vrij weinig over na de eerste maand. Dus deze uitspraak vind ik een beetje raar.
Sindsdien doen ze het inderdaad redelijk slim met de beperkte aantal kisten die ze nog over hebben door constant verplaatsen van en ook landen/opstijgen vanaf velden en wegen. Maar er gaat nog genoeg fout.
offtopic:
Vandaag kantoordagje. Om mij heen hoor ik Nederlands, Engels en Oekraïens. En dan zit ik ergens in het westen van Nederland.
Vandaag kantoordagje. Om mij heen hoor ik Nederlands, Engels en Oekraïens. En dan zit ik ergens in het westen van Nederland.
@Skybullet de verliezen zijn zeker groot, ik kan mij alleen niet vinden in je perceptie dat de luchtmacht van UA in de begindagen zoveel verliezen heeft geleden - 9 toestellen op de eerste dag van de invasie tel ik.
De totalen, opgeteld na 1,5 zijn wel enorm, aan beide zijden overigens. Maargoed, kan zijn dat ons beider beeld bij de verliezen anders zijn, ik had van Rusland verwacht na dag 1 luchtoverwicht te hebben en dat hebben ze tot op de dag van vandaag niet.
De totalen, opgeteld na 1,5 zijn wel enorm, aan beide zijden overigens. Maargoed, kan zijn dat ons beider beeld bij de verliezen anders zijn, ik had van Rusland verwacht na dag 1 luchtoverwicht te hebben en dat hebben ze tot op de dag van vandaag niet.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik heb het onderste filmpje (de 'eerste') destijds geolocated. Op de cm preciesIJsbeer schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:58:
[...]
Wat betreft het tweede filmpje: dat is een vrij goede kwaliteit IR

Ik kon ze snel niet een militair vliegveld bij Mykolaiv ontdekken (het civiele wel, ligt ten ZO van Mykolaiv).
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Het is het vliegveld bij Mykolaiv in dat ene filmpje. De eerste 4 seconden lijken ook te kloppen. Even snel geolocate via de telefoon:Jerie schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:46:
[...]
Ik heb het onderste filmpje (de 'eerste') destijds geolocated. Op de cm preciesJerie in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M9"
Wat betreft het tweede filmpje: dat is een vrij goede kwaliteit IRhet begint op 8 seconden, alles ervoor is BS. Vergelijk je het vliegveld uit tweede met het eerste dan kan dit onmogelijk hetzelfde vliegveld zijn. De banen bij het tweede filmpje zijn zo anders en er staat vliegtuigen evenwijdig aan de taxibaan. Dat is bij het eerste (originele) filmpje niet het geval.
Ik kon ze snel niet een militair vliegveld bij Mykolaiv ontdekken (het civiele wel, ligt ten ZO van Mykolaiv).
:strip_exif()/f/image/CKAcrtPRFyKxJB5gZZ1unxdF.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yJhLUhvCr6VgI0NUdQf34gj1.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/pWw2PO9bwZm3xKQc7Q0UqIzb.jpg?f=fotoalbum_large)
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Er valt weinig over te zeggen als je niet weet wanneer het afspeelde iig.Hansieo schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:22:
[...]
ja, daar snap ik OOK geen reet van.. of het zouden opblaas decoys moeten zijn, maar dat is niet zo.
Het is idd jammer als er inderdaad een vliegtuig geraakt is.
PSN
wat een geneuzel over een verloren plane..
lijkt me niet dat de airforce van UA te weinig vlieguren heeft .. als het niet meer nodig is voor parts dan kan je het best als decoy neerzetten.
+ die F16's kwamen in oktober ? oid
lijkt me niet dat de airforce van UA te weinig vlieguren heeft .. als het niet meer nodig is voor parts dan kan je het best als decoy neerzetten.
+ die F16's kwamen in oktober ? oid
Tja vanalles
Dat lijkt mij niet te kloppen, als de drone in het POV filmpje wat naar rechts hangt klopt dat beeld gewoon.SkiFan schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:55:
Filmpje lijkt gewoon fake
https://twitter.com/AaronMullet/status/1704194902270124185
Jammer, die claim klopt dus niet.Admiral Viktor Sokolov, the commander of Russia’s Black Sea Fleet, is apparently not dead, according to this photo released by the MOD today, despite Ukraine’s claims to have killed him last week. pic.twitter.com/ZJ3Bfbwzbf
— max seddon (@maxseddon) 26 september 2023
Hij lijkt wel in een soort bed te liggen op de foto. En van wanneer is deze foto precies?
In ander nieuws; die Zwarte Zee admiraal zou volgens UA omgekomen zijn bij de recente aanval op hun hoofdkwartier op De Krim.
Maar surprise; hij duikt weer op! (edit; misschien maakte mijn onderbewustzijn een connectie Admiraal <-> opduiken)
Eerst de Russische kant van het verhaal; die zijn blij dat er iig beeld van hun Admiraal is in een meeting met o.a. Shoigu.
Maar het is erg apart; hij ligt op een kussen te liggen oid.
Zou er een camera op z'n doodskist staan gericht?
Blijkbaar wordt het nu verder uitgezocht door UA... Zou wel typisch Russisch zijn om om zoiets te liegen.
Edit: ik zie dat @RoD ook al zoiets gepost had gedurende mijn post-creatie, oeps
Maar surprise; hij duikt weer op! (edit; misschien maakte mijn onderbewustzijn een connectie Admiraal <-> opduiken)
Eerst de Russische kant van het verhaal; die zijn blij dat er iig beeld van hun Admiraal is in een meeting met o.a. Shoigu.
Well Well Well look who showed up board meeting of the MOD.
— ayden (@squatsons) 26 september 2023
So now we 1000% know the Ukrainian government is lying through it teeth.
The commander of the Black Sea Fleet, Admiral Viktor Sokolov reporting for duty. pic.twitter.com/jdwCHrehZN
Maar het is erg apart; hij ligt op een kussen te liggen oid.
Zou er een camera op z'n doodskist staan gericht?

Looking like the undead in a stupidly high-backed cushioned chair, without moving or saying anything - 🇷🇺 Black Sea Fleet commander, Admiral Viktor Sokolov was seen on a screen today in a 🇷🇺 ministry of defence video. #Ukraine said he was killed in #Crimea https://t.co/0DEMJpYt0r pic.twitter.com/Prn2elMP5a
— Glasnost Gone (@GlasnostGone) 26 september 2023
Blijkbaar wordt het nu verder uitgezocht door UA... Zou wel typisch Russisch zijn om om zoiets te liegen.
The SSO reacted to the appearance of a video with the commander of the Black Sea Fleet Sokolov:
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 26 september 2023
"Available sources claim that he was among the dead. Since the Russians were urgently forced to publish a response with an apparently alive Sokolov, our units are clarifying the info" pic.twitter.com/Eq1hW6mTlT
Edit: ik zie dat @RoD ook al zoiets gepost had gedurende mijn post-creatie, oeps
[ Voor 12% gewijzigd door bloody op 26-09-2023 15:06 ]
nope
:strip_exif()/f/image/mqH8b2HeYVhXXrALAj0wiav7.jpg?f=fotoalbum_large)
Zitten alle commandanten, via een video-verbinding aanwezig, nou op een witte stoel (met toevallig ook allemaal blauw/witte vlaggen achter zich) , zodat het ziekenhuisbed-kussen van Sokolov niet/minder opvalt?
(cynisme hoedje /af).
[ Voor 35% gewijzigd door Baserk op 26-09-2023 15:19 ]
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Hij lijkt te ademen, geen oog en hoofdbewegingen waar te nemen
hier alle geknipte beelden uit het filmpje:
[Twitter: https://twitter.com/SanderRegter/status/1706636140596306051]
Als er een filmpje is dan is ook te bepalen of er bloed rondpompt. Er is software die op basis van kleurveranderingen van de huid de hartslag kan bepalen. Al ontgaat de naam me even. Was open source iig beschikbaar een aantal jaar geleden.Tens schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:17:
[...]
Hij lijkt te ademen, geen oog en hoofdbewegingen waar te nemen
hier alle geknipte beelden uit het filmpje:
[Twitter]
Ik betwijfel of de Russen zo ver gaan om bloed door een lijk te pompen gelijk met een geschikte hartslag. Aan de ademhaling faken is nog wel te doen.
Addicted to silent computing
Dat is al een ander verhaal dan " Dus na 1.5 jaar slagen ze er eindelijk in de luchtmacht van UA te vinden en te treffen"NiGeLaToR schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:26:
@Skybullet de verliezen zijn zeker groot, ik kan mij alleen niet vinden in je perceptie dat de luchtmacht van UA in de begindagen zoveel verliezen heeft geleden - 9 toestellen op de eerste dag van de invasie tel ik.
Ik wil verder alleen de gemoederen hier wat temperen zeker gezien de totale paniek toen de eerste brandende leopard hier op film te zien was. De F16 en de abrams gaan net zo goed niet het wonderwapen zijn, en ook daar gaan we brandende wrakken van zien.
En uitspraken die UA ophemelen en RU belachelijk maken gaan dit coflict niet helpen. Thats all
Zelenskii speelde in het begin alsof UA niet zou worden aangevallen. Hij wist donders goed dat dat wel zo was, maar wilde geen paniek veroorzaken. Toen Rusland uiteindelijk aanviel en daarmee het conflict escaleerde in een totale oorlog (bijnaam 'SMO'), was UA voorbereid. Maar helemaal voorbereid kun je niet zijn. Hostomel werd aangevallen, is uiteindelijk met succes verdedigd waardoor de luchtbrug is voorkomen, en het satellietnetwerk ViaCom had last van een cyberaanval en lag plat. Dat laatste zou ook invloed kunnen hebben gehad op de luchtmacht UA. Want ze hadden wel degelijk geanticipeerd op aanvallen van RU op hun vliegbases. Daarom hadden ze hun toestellen verplaatst.Skybullet schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:24:
[...]
Dat is al een ander verhaal dan " Dus na 1.5 jaar slagen ze er eindelijk in de luchtmacht van UA te vinden en te treffen"
Na het gevecht om Hostomel hebben we weinig vernomen van verliezen van luchtmacht straaljagers UA, behalve dan 'the ghost of Kyiv', wat nep bleek te zijn, en recent het ongeluk in West-UA mbt de trainer + rookies.
Maar wat wil je zeggen? Wil je zeggen dat deze Mig 29 die zijn aangevallen allemaal door Oost-Europese landen zijn gedoneerd omdat UA er voorheen geen meer had?
zijn hoofd en nek is naar links verschoven ten opzichte van het lichaam, zo lijkt het. En een tikkeltje lange nek ook ten opzichte van de rest. Is de man zo lang?Muncher schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:01:
[...]
Hij lijkt wel in een soort bed te liggen op de foto. En van wanneer is deze foto precies?
De claim is Kryvy Rih, Er zijn alleen geen foto's te vinden waarop het zelfs maar lijkt dat het vliegveld in gebruik is.So_Surreal schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:44:
[...]
Dat lijkt mij niet te kloppen, als de drone in het POV filmpje wat naar rechts hangt klopt dat beeld gewoon.
47.900902, 33.525762
Wat een onzin, die man knippert gewoon met zijn ogen... zijn we nu niet echt dingen aan het zoeken om onszelf of de Ukraïners beter te laten voelen ?murphydrz schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:40:
[...]
zijn hoofd en nek is naar links verschoven ten opzichte van het lichaam, zo lijkt het. En een tikkeltje lange nek ook ten opzichte van de rest. Is de man zo lang?
Intel was fout, Sokolov is still alive, deal with it
Het oudste filmpje is van Kryvy Rih en heb ik geolocated. Het andere filmpje zou dan ook van Kryvy Rih zijn? Kan ik daar niet geolocaten. Ik denk wel dat @Rene een punt heeft mbt zijn geolocate; dan is het Mykolaiv civiel vliegveld ten ZO (ofwel O-ZO) van Mykolaiv.Tens schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:54:
[...]
De claim is Kryvy Rih, Er zijn alleen geen foto's te vinden waarop het zelfs maar lijkt dat het vliegveld in gebruik is.
47.900902, 33.525762
Dit topic is gesloten.
Let op:
UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid