Helaas dat werkt dus niet.Solarman schreef op woensdag 3 december 2025 @ 06:50:
[...] Dat bestaat toch al door een extra profiel in de auto te maken.
De extra gebruiker dient een apart Skoda Connect account aan te maken op zijn mobiele telefoon die je dan kan koppelen in de auto.Per profiel worden dan alle instellingen opgeslagen van deze gebruiker.
De auto start dan met de instellingen van het laatst gebruikte profiel.
EDIT: Ik vermoed nu dat het niet om het profiel gaat maar om de rijmodus zo te lezen.
Het meest opvallende is de rijmodus, maar ook de niet werkende vermoeidheids herkenning wil ik kwijt, en het automatisch afremmen voor bochten. Oh, vergeet ik bijna het meest opvallende. Het is mijn auto, als ik met de sleutel binnenkom moet hij gewoon klaar voor gebruik zijn. En niet ook nog op ok moeten tikken.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Dat hoeft in 5.6 dus niet meer. En volgens mij in 3.8 ook niet: als je lang genoeg doorrijdt gaat ie uiteindelijk wel door zonder ok te klikken. Duurt alleen wel lang idd.onetime schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:38:
[...]
Helaas dat werkt dus niet.
Het is mijn auto, als ik met de sleutel binnenkom moet hij gewoon klaar voor gebruik zijn. En niet ook nog op ok moeten tikken.
Helaas ik zit op 3.8 en ik moet gewoon nog op OK klikken.BGFG schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:38:
[...]
Dat hoeft in 5.6 dus niet meer. En volgens mij in 3.8 ook niet: als je lang genoeg doorrijdt gaat ie uiteindelijk wel door zonder ok te klikken. Duurt alleen wel lang idd.
Dat moet ik dan ook eens testen, bij mijn vorige Enyaq 3.8 was het niet nodig om de gebruiker te bevestigen. In mijn MY2025 met softwareversie 5.6 moet ik dit wel (ik heb dus nog niet geprobeerd om dan te gaan rijden om te kijken of het dan vanzelf mijn gebruikersprofiel wordt, ik heb hem net 2 dagenBGFG schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:38:
[...]
Dat hoeft in 5.6 dus niet meer. En volgens mij in 3.8 ook niet: als je lang genoeg doorrijdt gaat ie uiteindelijk wel door zonder ok te klikken. Duurt alleen wel lang idd.
Ik heb 'm sinds afgelopen maandag ook, alleen in de kleur Steel Grey met Business Upgrade Plus pakket - Maxx en het Winterpakket erbij. De auto bevalt me uitstekend en voelt als veel meer auto aan ten opzichte van mijn vorige Enyaq.BGFG schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:40:
Inmiddels de eerste kilometers op mijn nieuwe Enyaq staan. Overgestapt van een Business Edition 80 my2022 naar een Sportline 85 met panodak en Business Upgrade pakket - Advanced in de kleur Olibogroen. Krijg veel positieve reacties op de kleur, is inderdaad erg mooi. Ik ben er blij mee. Los van het feit dat deze auto echt veeel sneller is, is ie door de Sportline uitvoering ook veeeel completer. Auto heeft SW 5.6. Opvallend:
-Ik heb nu HUD, had niet gedacht dat dat zo handig zou zijn. Toont ook aanwijzingen van Google Maps trouwens
-de sportstoelen vinden wij veel echt lekkerder zitten dan de standaard stoelen maar dat is persoonlijk uiteraard
-elektrische verstelling is makkelijk, alleen jammer dat je dat niet kunt koppelen aan een profiel/sleutel. Gemiste kans!
-massage is best geinig, maar gebruik je in de praktijk niet veel
-Canton audio; klinkt goed maar of het zoveel meerwaarde heeft ben ik nog niet achter. Het kost best wel wat ruimte in de kofferbak door de subwoofer
-360 gr camera:top!
-lightband voor; leuk maar als ik erin zit zie ik het niet😉
-LED Matrix koplampen met mistlampen en bochtverlichting; echt helemaal geweldig, wat een bak licht geeft dat zonder dat tegenliggers er last van hebben. In ieder geval nog niet gemerkt. Grootlicht staat altijd op automatisch bij mij, werkt prima.
-automatisch sluiten als je wegloopt; makkelijk, maar volgens mij werkt dat niet als de auto op slot is en je alleen wat in de kofferbak wil leggen. Als je dan wegloopt gaat ie volgens mij niet meer op slot. Nog eens goed testen
-elektrische achterklep, makkelijk. Alleen dat schoppen richting de bumper werkt vaker niet dan wel. Geen showstopper voor mij.
-SW 5.6: echt een verademing tov de 3.8 van mijn vorige auto. Dit is echt razendsnel, direct bij de les na het starten en compleet; je kunt nu bijvoorbeeld preheating van de accu ook manueel starten vanaf het startscherm.
-verbruik; tsja ik had gehoopt dat ie zuiniger zou zijn dan de 80, maar dat merk ik nog niet. Maar het was ook dramaweer met ontzettend veel regen, kou en een paar lange snelwegritten 😜. Bewust gekozen voor de standaard 20 inch sportline velgen ivm het verbruik en het feit dat 21 inch gegarandeerd gaat zorgen voor stoeprandschade. Denk dat ik er binnenkort wel winterbanden onder laat zetten trouwens. O ja, geen warmtepomp meer, op advies van een aantal techneuten op dit forum. Kan nog niet oordelen of dit ook zorgt voor een hoger verbruik, het is wel warm genoeg in de auto
En dan het mooie: deze Sportline 85 is, als ik ‘em terugreken exclusief panodak en businesspakket exact net zo duur als mijn vorige Business 80, die echt veel minder compleet was. Nieuwe motor, veel meer vermogen en koppel, echt heel veel meer standaard: ik ben er blij mee![Afbeelding]
Heb je Park Assist (en Remote Park Assist) al uitgeprobeerd? Ik ben daar toch wel heel erg blij mee! Niet dat ik niet zelf parkeren, maar het is gewoon erg fijn om je geen zorgen te hoeven maken over het te dicht tegen de stoeprand aan te staan.
De memory functie als ik thuiskom hierbij is ook erg prettig, hij herkent dat ik er ben en hij rijd vanzelf strak achteruit onze oprit op
[ Voor 79% gewijzigd door A3-D op 03-12-2025 13:55 ]
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V154 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Gisteren te horen gekregen dat de eerstevolgende beschikbare datum voor diagnose 5 Januari is...Jozzle schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:35:
[...]
Al een diagnose? We hebben hetzelfde model
Leasemaatschappij heeft geprobeerd om wat druk te leggen, maar ik vermoed dat het niet veel gaat uithalen.
Heeft hij eindelijk geleerd niet aan het stuur te draaien als hij stilstaat? Want als je dat doet heb je extra banden slijtage, dat mag hij van mij dus echt NOOIT doen.A3-D schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:34:
[...] Heb je Park Assist (en Remote Park Assist) al uitgeprobeerd? Ik ben daar toch wel heel erg blij mee! Niet dat ik niet zelf parkeren, maar het is gewoon erg fijn om je geen zorgen te hoeven maken over het te dicht tegen de stoeprand aan te staan.
De memory functie als ik thuiskom hierbij is ook erg prettig, hij herkent dat ik er ben en hij rijd vanzelf strak achteruit onze oprit op
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Je hebt een punt, mij is vroeger ook altijd geleerd om al rollend te sturen om de slijtage van banden te beperken. Het systeem houd hier niet altijd rekening mee en zullen de banden dus inderdaad wat sneller slijten....onetime schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:16:
[...]
Heeft hij eindelijk geleerd niet aan het stuur te draaien als hij stilstaat? Want als je dat doet heb je extra banden slijtage, dat mag hij van mij dus echt NOOIT doen.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V154 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Ik heb zelf een VW T6.1 California uit 2020 met dit probleem. De fout is niet uit te wissen en de auto is natuurlijk ook uit de garantie. Er is nooit een TSB (Technical Service Bulletin) van VW geweest, terwijl het aantal meldingen echt wel zegt dat er een structureel issue is. Zullen ze ook wel niet doen, want dat gaat ze heul veul centjes kosten.
Het goedkoopst is (als particulier die zich niet droog in de poepert wil laten nemen) om iemand te vinden die middels VCDS even die module uitzet.
Leuk detail: voor de APK-keuring mag er geen storing in deze module aanwezig zijn, dan volgt afkeur. Het wordt nog leuker: de module geeft bij mij een fout, maar WERKT wel gewoon. Al meerdere keren getest en doodleuk een dame aan de lijn van de hulpdiensten. Maar toch moet de storingsmelding eruit anders mag ik er na de apk niet meer mee rijden
Puinhoop.
edit: er staan zelfs een aantal TPI's bij VAG die reparatiekits voor de module bevatten. Het gaat dan om een reparatiesetje (5WA-998-058-D) van een tientje. Maar als consument sta je er natuurlijk bij en kijk je er naar. Je moet de dealer maar geloven dat het toch echt minimaal 500 was. Jaja, ze zien me altijd graag komen daar bij de dealer als ik zeg dat ik live mee wil kijken bij de ODIS diagnose
[ Voor 22% gewijzigd door WiseGuy! op 03-12-2025 17:54 ]
we only make way for the man who boldly pushes past us
Ik heb daar ook al een paar keer mee te maken gehad. Volgens mijn contact bij Van Udenhout gaan facturen met die bedragen naar Pon. Die beheert de onderhoudscontracten.Melvin15397 schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:54:
Ik heb voor morgen een onderhoudsbeurt staan bij de Skoda dealer. Telefonisch werd bij het maken van de afspraak bevestigd dat de auto met 5 jaar onderhoud inclusief geleverd is (de auto is hier niet gekocht).
Nu kan ik de auto online 'inchecken' voor de beurt. Hier staan wel voor alle werkzaamheden bedragen vermeld (totaal circa 800Euro). Is dit gebruikelijk, of hoort hier overal 0Euro bij te staan? Helaas is het al te laat om te bellen hiervoor.
Helemaal mee eens! Ik denk zelfs dat leasemaatschappijen hiervoor forse nota's gaan ontvangen. Mijn dealer heeft drie dagen voor het inleveren van de Enyaq zelfs de module volledig vervangen omdat deze in backorder stond en niet meer terug gegeven kon worden? Vreemd verhaal, maar de leasemaatschappij had er al akkoord voor gegeven, en die wordt dus gewoon gefactureerd.....WiseGuy! schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:08:
Ik lees hier toevallig even mee. Totaal ongerelateerd aan dit topic (Skoda), maar dat gezeik met de sos-module is een VAG (zelfs breder dan dat) probleem. Het internet staat er helemaal vol mee. Heel vaak is het euvel de backup-batterij die zijn lading niet houdt (geeft bij een 98% SoC al een fout). Door de dealer wordt dan vaak gezegd dat 'de sos-module' stuk is... met bijbehorende rekening van bedragen tussen 500 en 1500 euro. KOEKOEK. Da's lekker cashen voor een lullige batterij (waar ze overigens ook 100 euro voor durven vragen). Ding heeft iets van 1490mAh ofzo...
Ik heb zelf een VW T6.1 California uit 2020 met dit probleem. De fout is niet uit te wissen en de auto is natuurlijk ook uit de garantie. Er is nooit een TSB (Technical Service Bulletin) van VW geweest, terwijl het aantal meldingen echt wel zegt dat er een structureel issue is. Zullen ze ook wel niet doen, want dat gaat ze heul veul centjes kosten.
Het goedkoopst is (als particulier die zich niet droog in de poepert wil laten nemen) om iemand te vinden die middels VCDS even die module uitzet.
Leuk detail: voor de APK-keuring mag er geen storing in deze module aanwezig zijn, dan volgt afkeur. Het wordt nog leuker: de module geeft bij mij een fout, maar WERKT wel gewoon. Al meerdere keren getest en doodleuk een dame aan de lijn van de hulpdiensten. Maar toch moet de storingsmelding eruit anders mag ik er na de apk niet meer mee rijden![]()
Puinhoop.
edit: er staan zelfs een aantal TPI's bij VAG die reparatiekits voor de module bevatten. Het gaat dan om een reparatiesetje (5WA-998-058-D) van een tientje. Maar als consument sta je er natuurlijk bij en kijk je er naar. Je moet de dealer maar geloven dat het toch echt minimaal 500 was. Jaja, ze zien me altijd graag komen daar bij de dealer als ik zeg dat ik live mee wil kijken bij de ODIS diagnose
Als particulier zou ik zelf ook wat kritischer zijn en dit toch wel aankaarten. Misschien weer een mooi item voor de consumentenprogramma's op de televisie?
Interessant! Ik en mijn broer met zijn ID4 hebben beide de sos in storing staan. Ik heb de knop niet geprobeerd, maar alleen al de meldingen zijn natuurlijk best irritant en mogelijk apk afkeur straks.
Is zo'n module die je linkt en dat resetten met vcds door een onafhankelijke garage te doen? Want die kunnen natuurlijk net zo'n verhaal ophangen, dan kom ik een beetje beslagen ten ijs.
Voor een VW Id4 pro performance gegaan uiteindelijk. Met veel plezier in gereden en nu overgestapt naar de overheid, dus geen leaseauto meer.
Tijdje aan het rond kijken geweest voor een hybride. Kia Sportage Gt line, VW Tiguan, Link&co 01, Volvo XC40.
En toen kwam ineens een hele mooie Enyaq op mijn pad voor een hele mooi prijs. Van september 2023, slechts 20k(incl nap) gereden en gewoon bij de Skoda dealer te koop. Wel maar een Enyaq60, maar we rijden weinig lange stukken (gemiddeld 80km per dag) en hebben en laadpaal thuis(ook nog met een gunstig tarief
:strip_exif()/f/image/6thDn9ePuJu8WsMmA60UsmHO.jpg?f=fotoalbum_large)
Liefde op het eerste gezicht! Rondje gereden en alles is echt nog als nieuw. Nog niet eens lakschade op de rand van de voordeuren.
31-12 mag ik 'm ophalen en dan de id4 terug naar de werkgever brengen 🥰
Grappig, dat heb ik juist niet meer besteld. Zat wel op mijn vorige, maar echt maar 1 of 2 keer gebruikt om te laten zien aan iemand anders. Het gaat mij veel te traaaag. Als ie klaar is met parkeren zit ik al aan de koffie…A3-D schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:34:
[...]
Heb je Park Assist (en Remote Park Assist) al uitgeprobeerd? Ik ben daar toch wel heel erg blij mee! Niet dat ik niet zelf parkeren, maar het is gewoon erg fijn om je geen zorgen te hoeven maken over het te dicht tegen de stoeprand aan te staan.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.