Helaas dat werkt dus niet.Solarman schreef op woensdag 3 december 2025 @ 06:50:
[...] Dat bestaat toch al door een extra profiel in de auto te maken.
De extra gebruiker dient een apart Skoda Connect account aan te maken op zijn mobiele telefoon die je dan kan koppelen in de auto.Per profiel worden dan alle instellingen opgeslagen van deze gebruiker.
De auto start dan met de instellingen van het laatst gebruikte profiel.
EDIT: Ik vermoed nu dat het niet om het profiel gaat maar om de rijmodus zo te lezen.
Het meest opvallende is de rijmodus, maar ook de niet werkende vermoeidheids herkenning wil ik kwijt, en het automatisch afremmen voor bochten. Oh, vergeet ik bijna het meest opvallende. Het is mijn auto, als ik met de sleutel binnenkom moet hij gewoon klaar voor gebruik zijn. En niet ook nog op ok moeten tikken.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Dat hoeft in 5.6 dus niet meer. En volgens mij in 3.8 ook niet: als je lang genoeg doorrijdt gaat ie uiteindelijk wel door zonder ok te klikken. Duurt alleen wel lang idd.onetime schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:38:
[...]
Helaas dat werkt dus niet.
Het is mijn auto, als ik met de sleutel binnenkom moet hij gewoon klaar voor gebruik zijn. En niet ook nog op ok moeten tikken.
Helaas ik zit op 3.8 en ik moet gewoon nog op OK klikken.BGFG schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:38:
[...]
Dat hoeft in 5.6 dus niet meer. En volgens mij in 3.8 ook niet: als je lang genoeg doorrijdt gaat ie uiteindelijk wel door zonder ok te klikken. Duurt alleen wel lang idd.
Dat moet ik dan ook eens testen, bij mijn vorige Enyaq 3.8 was het niet nodig om de gebruiker te bevestigen. In mijn MY2025 met softwareversie 5.6 moet ik dit wel (ik heb dus nog niet geprobeerd om dan te gaan rijden om te kijken of het dan vanzelf mijn gebruikersprofiel wordt, ik heb hem net 2 dagenBGFG schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:38:
[...]
Dat hoeft in 5.6 dus niet meer. En volgens mij in 3.8 ook niet: als je lang genoeg doorrijdt gaat ie uiteindelijk wel door zonder ok te klikken. Duurt alleen wel lang idd.
Ik heb 'm sinds afgelopen maandag ook, alleen in de kleur Steel Grey met Business Upgrade Plus pakket - Maxx en het Winterpakket erbij. De auto bevalt me uitstekend en voelt als veel meer auto aan ten opzichte van mijn vorige Enyaq.BGFG schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:40:
Inmiddels de eerste kilometers op mijn nieuwe Enyaq staan. Overgestapt van een Business Edition 80 my2022 naar een Sportline 85 met panodak en Business Upgrade pakket - Advanced in de kleur Olibogroen. Krijg veel positieve reacties op de kleur, is inderdaad erg mooi. Ik ben er blij mee. Los van het feit dat deze auto echt veeel sneller is, is ie door de Sportline uitvoering ook veeeel completer. Auto heeft SW 5.6. Opvallend:
-Ik heb nu HUD, had niet gedacht dat dat zo handig zou zijn. Toont ook aanwijzingen van Google Maps trouwens
-de sportstoelen vinden wij veel echt lekkerder zitten dan de standaard stoelen maar dat is persoonlijk uiteraard
-elektrische verstelling is makkelijk, alleen jammer dat je dat niet kunt koppelen aan een profiel/sleutel. Gemiste kans!
-massage is best geinig, maar gebruik je in de praktijk niet veel
-Canton audio; klinkt goed maar of het zoveel meerwaarde heeft ben ik nog niet achter. Het kost best wel wat ruimte in de kofferbak door de subwoofer
-360 gr camera:top!
-lightband voor; leuk maar als ik erin zit zie ik het niet😉
-LED Matrix koplampen met mistlampen en bochtverlichting; echt helemaal geweldig, wat een bak licht geeft dat zonder dat tegenliggers er last van hebben. In ieder geval nog niet gemerkt. Grootlicht staat altijd op automatisch bij mij, werkt prima.
-automatisch sluiten als je wegloopt; makkelijk, maar volgens mij werkt dat niet als de auto op slot is en je alleen wat in de kofferbak wil leggen. Als je dan wegloopt gaat ie volgens mij niet meer op slot. Nog eens goed testen
-elektrische achterklep, makkelijk. Alleen dat schoppen richting de bumper werkt vaker niet dan wel. Geen showstopper voor mij.
-SW 5.6: echt een verademing tov de 3.8 van mijn vorige auto. Dit is echt razendsnel, direct bij de les na het starten en compleet; je kunt nu bijvoorbeeld preheating van de accu ook manueel starten vanaf het startscherm.
-verbruik; tsja ik had gehoopt dat ie zuiniger zou zijn dan de 80, maar dat merk ik nog niet. Maar het was ook dramaweer met ontzettend veel regen, kou en een paar lange snelwegritten 😜. Bewust gekozen voor de standaard 20 inch sportline velgen ivm het verbruik en het feit dat 21 inch gegarandeerd gaat zorgen voor stoeprandschade. Denk dat ik er binnenkort wel winterbanden onder laat zetten trouwens. O ja, geen warmtepomp meer, op advies van een aantal techneuten op dit forum. Kan nog niet oordelen of dit ook zorgt voor een hoger verbruik, het is wel warm genoeg in de auto
En dan het mooie: deze Sportline 85 is, als ik ‘em terugreken exclusief panodak en businesspakket exact net zo duur als mijn vorige Business 80, die echt veel minder compleet was. Nieuwe motor, veel meer vermogen en koppel, echt heel veel meer standaard: ik ben er blij mee![Afbeelding]
Heb je Park Assist (en Remote Park Assist) al uitgeprobeerd? Ik ben daar toch wel heel erg blij mee! Niet dat ik niet zelf parkeren, maar het is gewoon erg fijn om je geen zorgen te hoeven maken over het te dicht tegen de stoeprand aan te staan.
De memory functie als ik thuiskom hierbij is ook erg prettig, hij herkent dat ik er ben en hij rijd vanzelf strak achteruit onze oprit op
[ Voor 79% gewijzigd door A3-D op 03-12-2025 13:55 ]
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V156 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Gisteren te horen gekregen dat de eerstevolgende beschikbare datum voor diagnose 5 Januari is...Jozzle schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:35:
[...]
Al een diagnose? We hebben hetzelfde model
Leasemaatschappij heeft geprobeerd om wat druk te leggen, maar ik vermoed dat het niet veel gaat uithalen.
Heeft hij eindelijk geleerd niet aan het stuur te draaien als hij stilstaat? Want als je dat doet heb je extra banden slijtage, dat mag hij van mij dus echt NOOIT doen.A3-D schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:34:
[...] Heb je Park Assist (en Remote Park Assist) al uitgeprobeerd? Ik ben daar toch wel heel erg blij mee! Niet dat ik niet zelf parkeren, maar het is gewoon erg fijn om je geen zorgen te hoeven maken over het te dicht tegen de stoeprand aan te staan.
De memory functie als ik thuiskom hierbij is ook erg prettig, hij herkent dat ik er ben en hij rijd vanzelf strak achteruit onze oprit op
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Je hebt een punt, mij is vroeger ook altijd geleerd om al rollend te sturen om de slijtage van banden te beperken. Het systeem houd hier niet altijd rekening mee en zullen de banden dus inderdaad wat sneller slijten....onetime schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:16:
[...]
Heeft hij eindelijk geleerd niet aan het stuur te draaien als hij stilstaat? Want als je dat doet heb je extra banden slijtage, dat mag hij van mij dus echt NOOIT doen.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V156 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Ik heb zelf een VW T6.1 California uit 2020 met dit probleem. De fout is niet uit te wissen en de auto is natuurlijk ook uit de garantie. Er is nooit een TSB (Technical Service Bulletin) van VW geweest, terwijl het aantal meldingen echt wel zegt dat er een structureel issue is. Zullen ze ook wel niet doen, want dat gaat ze heul veul centjes kosten.
Het goedkoopst is (als particulier die zich niet droog in de poepert wil laten nemen) om iemand te vinden die middels VCDS even die module uitzet.
Leuk detail: voor de APK-keuring mag er geen storing in deze module aanwezig zijn, dan volgt afkeur. Het wordt nog leuker: de module geeft bij mij een fout, maar WERKT wel gewoon. Al meerdere keren getest en doodleuk een dame aan de lijn van de hulpdiensten. Maar toch moet de storingsmelding eruit anders mag ik er na de apk niet meer mee rijden
Puinhoop.
edit: er staan zelfs een aantal TPI's bij VAG die reparatiekits voor de module bevatten. Het gaat dan om een reparatiesetje (5WA-998-058-D) van een tientje. Maar als consument sta je er natuurlijk bij en kijk je er naar. Je moet de dealer maar geloven dat het toch echt minimaal 500 was. Jaja, ze zien me altijd graag komen daar bij de dealer als ik zeg dat ik live mee wil kijken bij de ODIS diagnose
[ Voor 22% gewijzigd door WiseGuy! op 03-12-2025 17:54 ]
we only make way for the man who boldly pushes past us
Ik heb daar ook al een paar keer mee te maken gehad. Volgens mijn contact bij Van Udenhout gaan facturen met die bedragen naar Pon. Die beheert de onderhoudscontracten.Melvin15397 schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:54:
Ik heb voor morgen een onderhoudsbeurt staan bij de Skoda dealer. Telefonisch werd bij het maken van de afspraak bevestigd dat de auto met 5 jaar onderhoud inclusief geleverd is (de auto is hier niet gekocht).
Nu kan ik de auto online 'inchecken' voor de beurt. Hier staan wel voor alle werkzaamheden bedragen vermeld (totaal circa 800Euro). Is dit gebruikelijk, of hoort hier overal 0Euro bij te staan? Helaas is het al te laat om te bellen hiervoor.
Helemaal mee eens! Ik denk zelfs dat leasemaatschappijen hiervoor forse nota's gaan ontvangen. Mijn dealer heeft drie dagen voor het inleveren van de Enyaq zelfs de module volledig vervangen omdat deze in backorder stond en niet meer terug gegeven kon worden? Vreemd verhaal, maar de leasemaatschappij had er al akkoord voor gegeven, en die wordt dus gewoon gefactureerd.....WiseGuy! schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:08:
Ik lees hier toevallig even mee. Totaal ongerelateerd aan dit topic (Skoda), maar dat gezeik met de sos-module is een VAG (zelfs breder dan dat) probleem. Het internet staat er helemaal vol mee. Heel vaak is het euvel de backup-batterij die zijn lading niet houdt (geeft bij een 98% SoC al een fout). Door de dealer wordt dan vaak gezegd dat 'de sos-module' stuk is... met bijbehorende rekening van bedragen tussen 500 en 1500 euro. KOEKOEK. Da's lekker cashen voor een lullige batterij (waar ze overigens ook 100 euro voor durven vragen). Ding heeft iets van 1490mAh ofzo...
Ik heb zelf een VW T6.1 California uit 2020 met dit probleem. De fout is niet uit te wissen en de auto is natuurlijk ook uit de garantie. Er is nooit een TSB (Technical Service Bulletin) van VW geweest, terwijl het aantal meldingen echt wel zegt dat er een structureel issue is. Zullen ze ook wel niet doen, want dat gaat ze heul veul centjes kosten.
Het goedkoopst is (als particulier die zich niet droog in de poepert wil laten nemen) om iemand te vinden die middels VCDS even die module uitzet.
Leuk detail: voor de APK-keuring mag er geen storing in deze module aanwezig zijn, dan volgt afkeur. Het wordt nog leuker: de module geeft bij mij een fout, maar WERKT wel gewoon. Al meerdere keren getest en doodleuk een dame aan de lijn van de hulpdiensten. Maar toch moet de storingsmelding eruit anders mag ik er na de apk niet meer mee rijden![]()
Puinhoop.
edit: er staan zelfs een aantal TPI's bij VAG die reparatiekits voor de module bevatten. Het gaat dan om een reparatiesetje (5WA-998-058-D) van een tientje. Maar als consument sta je er natuurlijk bij en kijk je er naar. Je moet de dealer maar geloven dat het toch echt minimaal 500 was. Jaja, ze zien me altijd graag komen daar bij de dealer als ik zeg dat ik live mee wil kijken bij de ODIS diagnose
Als particulier zou ik zelf ook wat kritischer zijn en dit toch wel aankaarten. Misschien weer een mooi item voor de consumentenprogramma's op de televisie?
Interessant! Ik en mijn broer met zijn ID4 hebben beide de sos in storing staan. Ik heb de knop niet geprobeerd, maar alleen al de meldingen zijn natuurlijk best irritant en mogelijk apk afkeur straks.
Is zo'n module die je linkt en dat resetten met vcds door een onafhankelijke garage te doen? Want die kunnen natuurlijk net zo'n verhaal ophangen, dan kom ik een beetje beslagen ten ijs.
Voor een VW Id4 pro performance gegaan uiteindelijk. Met veel plezier in gereden en nu overgestapt naar de overheid, dus geen leaseauto meer.
Tijdje aan het rond kijken geweest voor een hybride. Kia Sportage Gt line, VW Tiguan, Link&co 01, Volvo XC40.
En toen kwam ineens een hele mooie Enyaq op mijn pad voor een hele mooi prijs. Van september 2023, slechts 20k(incl nap) gereden en gewoon bij de Skoda dealer te koop. Wel maar een Enyaq60, maar we rijden weinig lange stukken (gemiddeld 80km per dag) en hebben en laadpaal thuis(ook nog met een gunstig tarief
:strip_exif()/f/image/6thDn9ePuJu8WsMmA60UsmHO.jpg?f=fotoalbum_large)
Liefde op het eerste gezicht! Rondje gereden en alles is echt nog als nieuw. Nog niet eens lakschade op de rand van de voordeuren.
31-12 mag ik 'm ophalen en dan de id4 terug naar de werkgever brengen 🥰
Grappig, dat heb ik juist niet meer besteld. Zat wel op mijn vorige, maar echt maar 1 of 2 keer gebruikt om te laten zien aan iemand anders. Het gaat mij veel te traaaag. Als ie klaar is met parkeren zit ik al aan de koffie…A3-D schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:34:
[...]
Heb je Park Assist (en Remote Park Assist) al uitgeprobeerd? Ik ben daar toch wel heel erg blij mee! Niet dat ik niet zelf parkeren, maar het is gewoon erg fijn om je geen zorgen te hoeven maken over het te dicht tegen de stoeprand aan te staan.
Uiteindelijk werd bij het brengen van de auto gemeld dat er geen onderhoudscontract was, terwijl ze bij het maken van de afspraak hadden bevestigd dat het wel zo was. Nadat ze hiervoor gebeld hadden met PON (of de partij waar PON de onderhoudscontracten onderbrengt) bleek er toch wel een onderhoudscontract te zijn en hoefde er niets betaald te worden voor het reguliere onderhoud. Om de een of andere reden kwam dat niet vanzelf naar voren in hun systeem.jdbiggelaa schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:18:
[...]
Ik heb daar ook al een paar keer mee te maken gehad. Volgens mijn contact bij Van Udenhout gaan facturen met die bedragen naar Pon. Die beheert de onderhoudscontracten.
Alleen het apparaat om de warmtepomp opnieuw te vullen met R744 was defect, dus daar moet ik binnen een jaar nog een keer voor terug komen.
Dat reparatie setje lijkt een cover te zijn met contactpunten voor een antenne?!WiseGuy! schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:08:
Ik lees hier toevallig even mee. Totaal ongerelateerd aan dit topic (Skoda), maar dat gezeik met de sos-module is een VAG (zelfs breder dan dat) probleem. Het internet staat er helemaal vol mee. Heel vaak is het euvel de backup-batterij die zijn lading niet houdt (geeft bij een 98% SoC al een fout). Door de dealer wordt dan vaak gezegd dat 'de sos-module' stuk is... met bijbehorende rekening van bedragen tussen 500 en 1500 euro. KOEKOEK. Da's lekker cashen voor een lullige batterij (waar ze overigens ook 100 euro voor durven vragen). Ding heeft iets van 1490mAh ofzo...
Leuk detail: voor de APK-keuring mag er geen storing in deze module aanwezig zijn, dan volgt afkeur. Het wordt nog leuker: de module geeft bij mij een fout, maar WERKT wel gewoon. Al meerdere keren getest en doodleuk een dame aan de lijn van de hulpdiensten. Maar toch moet de storingsmelding eruit anders mag ik er na de apk niet meer mee rijden![]()
Puinhoop.
Dat zou dan los staan van de kwaliteit van de batterij.
Maar valt dit net aan te vechten onder de wet van garantie. Als elke auto rond de 3-4 jaar dit probleem krijgt is het wel een bloedzuigend probleem voor je portemonnee.
Niet elke garage kan en/of wil dat doen want je moet de module uitprogrammeren. Dat heeft ook risico’s en feitelijk ben je niet meer conform de regelgeving zonder dat ding. Maar het kan zeker weten. Ik ben er nog niet uit hoe ik het op ga lossen maar heb nog tot januari voor mn apk verloopt. De module vervangen vereist trouwens ook opnieuw inleren met ODIS, dus simpel een nieuwe erin stoppen gaat ook niet als particulier.Currry schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:28:
[...]
Interessant! Ik en mijn broer met zijn ID4 hebben beide de sos in storing staan. Ik heb de knop niet geprobeerd, maar alleen al de meldingen zijn natuurlijk best irritant en mogelijk apk afkeur straks.
Is zo'n module die je linkt en dat resetten met vcds door een onafhankelijke garage te doen? Want die kunnen natuurlijk net zo'n verhaal ophangen, dan kom ik een beetje beslagen ten ijs.
Op zich vind ik een vendorlock niet zo’n punt maar met die sos-module is duidelijk veel meer structurele crap aan de hand. Ik vind het kwalijk dat dat niet erkend wordt en onder coulance opgelost wordt.
Zoals velen wil ik graag ABRP gaan gebruiken voor het plannen van de reis, om mijn verbruik al wat beter in beeld te krijgen ben ik van plan om +/- een maandje met ABRP te rijden en te zien wat het verbruik doet.
Nu heb ik een ABRP premium abbo met Enode afgesloten, nu valt het mij op dat na circa 5 minuten de verbinding/live feed wegvalt in Carplay en SOC etc niet geupdate worden. Lijkt wel alsof de app geen data meer van de Skoda servers afkrijgt.
Toevallig meer mensen die hier issues mee hebben/een fix voor hebben? Liefst heb ik geen dongle in mijn auto)
Daarbij vond ik de adaptieve regeneratie wel erg fijn werken, waarbij op veel stukken je toch nog af kan met alleen het stroompedaal loslaten, zoals bij rotondes, remmende auto's, snelheidsverlagingen etc.
[ Voor 20% gewijzigd door HaTe op 04-12-2025 10:16 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Wat heb je echt gedaan?
En wat is het verschil?
Oeps, normaal B. Ik heb het aangepast.Cafe Del Mar schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:35:
Je zegt telkens "D", dus het is me niet duidelijk wat je nu anders gedaan hebt?
Wat heb je echt gedaan?
En wat is het verschil?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Dus als ik het goed begrijp is de stand B, het zogenaamde “one padel driving” minder zuinig ten opzichte van de D stand waarbij je het rempedaal meer gebruikt?
Ik denk dat je door het automatisch remmen in de B-stand je als vanzelf minder gaat anticiperen (=uitrollen) op stoplichten/rotondes/etc.. Meer remmen is meer verbruik, ook bij een elektrische auto. Naast het meerverbruik is er ook een toename van de bandenslijtage. Meer remmen is meer slijtage.A3-D schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:35:
[...]
Dus als ik het goed begrijp is de stand B, het zogenaamde “one padel driving” minder zuinig ten opzichte van de D stand waarbij je het rempedaal meer gebruikt?
Overigens kun je in de B-stand ook wel anticiperen, het is alleen minder intuïtief. Je moet dan namelijk het pedaal ingedrukt houden om uit te rollen.
edit: dat geef ik hier al bijna 3 jaar aan. Fijn dat het nu door iemand anders wordt bevestigd. Met getallen.
Iets van 20% extra verbruik. Dat alleen voor een beetje anders rijden?
[ Voor 34% gewijzigd door onetime op 04-12-2025 10:08 ]
De remmen zaten daar namelijk fysiek vast aan het hydraulische systeem en was geen "brake by wire" die eerst regeneratie deed, pas bij remkracht > max regeneratie komen de echte remmen bij helpen.
VW heeft echt brake by wire en heeft daar nul last van.
Prima dat Volkswagen groep daar anders over nadenkt en gas los je weer gewoon gratis kilometers geeft. Die zero point regeneratie had ietjes meer gemogen, Toyota is nog net wat fijner want je rolt in VW wel erg ver door, maar hey, het werkt.
Ik ben ook erg benieuwd wat je anders hebt gedaan.HaTe schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:22:
Vandaag eigenlijk voor het eerst in D stand gereden, normaal altijd in de B. Ik was skeptisch over dat de D stand veel zuiniger zou zijn, maar ik heb vandaag dezelfde route gereden naar werk met 17 kWh/100km in plaats van 21 a 23 kWh/100km met vergelijkbaar winterweer. Dat is nogal een verschil!
Daarbij vond ik de adaptieve regeneratie wel erg fijn werken.
Zelf vind ik B-stand heerlijk rijden. Afhankelijk van snelheid en afstand laat ik het elektronen pedaal opkomen om zo gedoseerd tot stil stand te komen.
Ik schrok er laatst weer van toen ik de auto tot 100% had opgeladen en de B stand werkte als D-stand.
Ik snap dat onnodig remmen op de motor extra verliezen met zich meebrengt, maar tegelijkertijd vraag ik me dan af of je niet door de D-stand, slechts later gaat remmen waardoor je mogelijk eerder gaat bijremmen met de remblokken/remschoenen.
Ik denk in de B stand dat ik onbewust toch wel wat het gas loslaat bij bijvoorbeeld drempels of bij het anticiperen en ik dus in de D stand veel meer de snelheid houd. Wellicht ook gevaarlijker, want het resultaat is harder rijden, maar blijkbaar niet zo gevaarlijk dat ik het nodig vind om bewust te remmen. Het zit dus echt in het stukje onbewust remmen door het gas los te laten.elektriekert schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:18:
[...]
Ik ben ook erg benieuwd wat je anders hebt gedaan.
Zelf vind ik B-stand heerlijk rijden. Afhankelijk van snelheid en afstand laat ik het elektronen pedaal opkomen om zo gedoseerd tot stil stand te komen.
Ik schrok er laatst weer van toen ik de auto tot 100% had opgeladen en de B stand werkte als D-stand.
Ik snap dat onnodig remmen op de motor extra verliezen met zich meebrengt, maar tegelijkertijd vraag ik me dan af of je niet door de D-stand, slechts later gaat remmen waardoor je mogelijk eerder gaat bijremmen met de remblokken/remschoenen.
Ik had op youtube en video gezien waar gezegd werd dat regenereren ongeveer 60% efficient is, dus het beste is om het zo min mogelijk te gebruiken. Resultaat is minder remmen en constantere snelheid.
En zoals ik zei, op de punten waar het er toe doet, zoals bij rotondes, snelheidsverlagingen en medeweggebruikers, zal adaptieve regeneratie zelf de gevoeligheid van het gaspedaal veranderen waardoor ik vaak alsnog uit kon met alleen het gas loslaten.
Wat je zegt over rijden in B stand op 100% accu, vond ik het ook erg vervelend en gevaarlijk dat de auto opeens anders reageert.dan je gewend bent Als je altijd in D rijd is het wel altijd hetzelfde en leer je daar ook mee omgaan, dus dat is ook een voordeel.
Ik schakel om uit te rollen geregeld zelfs naar <N> om helemaal van regeneratie af te zijn en echt uit te rollen.w00key schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:17:
Jep. Bij elke auto was gas los het zuinigste, [...]
VW heeft echt brake by wire
[...] Die zero point regeneratie had ietjes meer gemogen, [...] je rolt in VW wel erg ver door, maar hey, het werkt.
Maar dat is toch weer juist minder efficiënt? In dat geval heb je geen profijt van regeneratie, het is toch weer 60% kinetische energie die je in dat geval niet in je accu zal pompen.onetime schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:33:
[...]
Ik schakel om uit te rollen geregeld zelfs naar <N> om helemaal van regeneratie af te zijn en echt uit te rollen.
Deze conclusie lijkt mij voorbarig met N=1. Ik rijd al bijna 5 jaar in mijn Enyaq en alleen met de B stand. Totaal gemiddelde is 17,3. Zegt dat iets? Ik denk het niet, maar dat je in de D stand rijdend hier 20% af zou halen geloof ik niet. En anticiperen kan heus ook in de B stand, het is niet zo dat je dan je ‘gaspedaal’ ineens loslaat. Je kunt juist ook heel geleidelijk afremmen zonder gedoe met flippers aan je stuur. Weg met de flippers!onetime schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:02:
Wie kan zijn voet echt stil houden? In <B> geeft iedere beweging van de voet extra actie van de auto met extra verliezen. Of dat nu regeneratie (met verlies!, kan nooit 100% ), of extra accelereren is. (ook extra verlies)
edit: dat geef ik hier al bijna 3 jaar aan. Fijn dat het nu door iemand anders wordt bevestigd. Met getallen.
Iets van 20% extra verbruik. Dat alleen voor een beetje anders rijden?... -> compleet weg met <B>...
Ik zou in ieder geval eens proberen of ie uberhaupt werkt. En ook wanneer die melding optreedt. Is het al bij het op contact zetten? Of ergens gaandeweg het rijden.Currry schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:28:
[...]
Wat je ook zelf kan proberen (als het wel de batterij is). Zet je accu aan een acculader (ZONDER je auto op contact). En dat voor een 40 minuten ofzo. Dan wordt ook de backup-batterij opgeladen. Zou zomaar kunnen dat de melding dan weg is als die op een goede SoC komt.
Ik begrijp je, maar zelf rijd ik iets vlotter dooronetime schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:28:
@elektriekert Als je ver genoeg vooruit kijkt en anticipeert rem je bijna nooit.
Niet N=1, zie mijn verbruik, ik heb alleen zelf geen directe vergelijk met <B> in cijfers.jdbiggelaa schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:57:
[...] Deze conclusie lijkt mij voorbarig met N=1. Ik rijd al bijna 5 jaar in mijn Enyaq en alleen met de B stand. Totaal gemiddelde is 17,3. Zegt dat iets? Ik denk het niet, maar dat je in de D stand rijdend hier 20% af zou halen geloof ik niet. En anticiperen kan heus ook in de B stand, het is niet zo dat je dan je ‘gaspedaal’ ineens loslaat. Je kunt juist ook heel geleidelijk afremmen zonder gedoe met flippers aan je stuur. Weg met de flippers!
Dit is een directe vergelijking.
Wat geeft jouw GOM aan bij hoeveel %?. (70+%)
Daar ben ik uit milieuoogpunt geen voorstander van, maar je betaald zelf het extra verbruik.elektriekert schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:26:
[...] Ik begrijp je, maar zelf rijd ik iets vlotter door
Mijn GOM zegt nu 398km bij 75%. Wat zegt die bij jou?
Zeker wanneer mensen de cruise control en/of travel assist gebruiken heb je helemaal niks te maken met het niet perfect stil kunnen houden van je voet op het pedaal, waar je eerder naar hinte.
Ik kijk niet naar verbruik of slijtage, de auto is er voor mij en ik niet voor de auto.
(Al vind ik wel dat je normaal met een auto moet omgaan).
Ga laden wanneer dat nodig is, thuis of onderweg. De GOM is voor mij alleen om in te schatten of ik het in 1 keer haal ja of nee.
Heb all-seasons die onder de 4 mm gelijk vervangen worden.
Gebruik alle gemakken van de auto incl. park pilot en voorgeprogrammeerd parkeren, en verwarm de auto zo veel als mogelijk voor. Heerlijk.
Wanneer ik goedkoop had willen rijden had ik beslist geen Enyaq moeten nemen maar een 2e hands ICE van 10 jaar oud.
Of je nu hypermilen iets vindt of nergens naar kijkt, het is allebei goed. Ieder zijn ding zeg ik maar..
NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
De komende tijd blijf ik in ieder geval in D rijden en zal het dan weer laten weten.
Voor mijn gevoel liet ik ook atlijd rustig het stroompedaal los in B stand om niet te snel af te remmen en ik was ook van mening dat je precies hetzelffde in B kan rijden als in D, maar dan met meer comfort door maar 1 pedaal te gebruiken.. Ik denk daar nu toch echt anders over.
Dit is trouwens de video die ik had bekeken, en hier is het verschil ongeveer 10%.
YouTube: Skoda EV Expert Reveals D or B Mode Efficiency SECRET
[ Voor 10% gewijzigd door HaTe op 04-12-2025 15:26 ]
Ja de accu zijnde de reguliere ouderwetse accu laden? Ik heb geen eigen druppellader of iets dergelijks. Maar ik ga een onafhankelijke garage vragen om eens mee te kijken en misschien is dit dan ook te proberen.WiseGuy! schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:06:
[...]
Ik zou in ieder geval eens proberen of ie uberhaupt werkt. En ook wanneer die melding optreedt. Is het al bij het op contact zetten? Of ergens gaandeweg het rijden.
Wat je ook zelf kan proberen (als het wel de batterij is). Zet je accu aan een acculader (ZONDER je auto op contact). En dat voor een 40 minuten ofzo. Dan wordt ook de backup-batterij opgeladen. Zou zomaar kunnen dat de melding dan weg is als die op een goede SoC komt.
De melding komt overigens nu direct in beeld op de 'teller' zeg maar.
Ik ben met de Enyaq juist rustiger gaan rijden dan de 206gti die ik hiervoor had.onetime schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:44:
[...]
Niet N=1, zie mijn verbruik, ik heb alleen zelf geen directe vergelijk met <B> in cijfers.
Dit is een directe vergelijking.
Wat geeft jouw GOM aan bij hoeveel %?. (70+%)
[...]
Daar ben ik uit milieuoogpunt geen voorstander van, maar je betaald zelf het extra verbruik.
Mijn GOM zegt nu 398km bij 75%. Wat zegt die bij jou?
Met 80% zat ik 2 weken geleden rond de 405km (wel een 85 die iets efficiënter is)
Dat was laatst met de temperatuur onder de 400 gezakt.
Voornamelijk woon werk en dat is binnen 2 minuten de snelweg op en dan de ACC op 115km/h.
Met een half uur reistijd heb ik minimale winst door veel harder te rijden.
En ja, je wil toch een beetje opletten hè.
Afgelopen weekend was ik bij schoonfamilie op bezoek en ja, die banden van een EV zijn toch wel duur en ze slijten een stuk harder van een non-EV.
Dit ligt natuurlijk aan je rechtervoet..
Snap ik helemaal, maar om nou 400meter in de N uit te rollen (gechargeerd) gaat me wat te ver.onetime schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:28:
@elektriekert Als je ver genoeg vooruit kijkt en anticipeert rem je bijna nooit.
Idd gewoon de 12v boordaccu.Currry schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:15:
[...]
Ja de accu zijnde de reguliere ouderwetse accu laden? Ik heb geen eigen druppellader of iets dergelijks. Maar ik ga een onafhankelijke garage vragen om eens mee te kijken en misschien is dit dan ook te proberen.
De melding komt overigens nu direct in beeld op de 'teller' zeg maar.
[ Voor 7% gewijzigd door WiseGuy! op 04-12-2025 16:43 ]
Ik doe niet aan hypermilen. Nee, het kan echt nog een stuk zuiniger. Dan ga je hypermilen. Ik hou daarvoor echt veel te veel rekening met het verkeer om me heen. Hypermilen heb ik jaren terug een keer geprobeerd, met groot succes (1:27 ipv 1:18), rond 03:00 in de nacht op een lege snelweg.Homer-Simpson schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:16:
@onetime Alsjeblieft laat dat hypermilen nou toch gaan. Ja jouw rijstijl is de meest economische die maar bestaat. Maar ga alsjeblieft niet mensen de maat nemen die in B rijden of die hun auto automatisch laten parkeren omdat de banden daar teveel van zouden slijten. Het is compleet onlogisch dat het verschil tussen rijden in B en D 20% verbruik is. Dat zou alleen logisch zijn op korte stukken waarin veel geremd (iedereen behalve jij gebruikt de rem van zijn auto zo nu en dan) en opgetrokken wordt.
Zeker wanneer mensen de cruise control en/of travel assist gebruiken heb je helemaal niks te maken met het niet perfect stil kunnen houden van je voet op het pedaal, waar je eerder naar hinte.
- Ik neem niemand de maat. -
Ik geef aan waar voor veel mensen verbeter punten kunnen zitten. En probeer dat, liefst goed onderbouwd, te laten zien. En ik overstroom het topic er niet mee.
Doe ermee wat je wilt.
Maar als je niet weet wat er kan, ga je het ook niet doen.
Dat jij er over doorgaat heeft als resultaat dat ik jouw incorrecte interpretatie "moet" corrigeren.
(Mij vals "beschuldigen", wat is eigenlijk het verschil met flamebait?) Ik vind het in ieder geval vervelend.
Je haalt het uit context; natuurlijk rem ik ook soms. Lees het in de context van de paar berichten ervoor.
Of voor jou blijkbaar beter, sla het over.
Zal die 20% een extreem geval zijn, nu is er ook een link naar een filmpje dat 10% zou aangeven. Het maakt dus serieus verschil. Doe ermee wat je wilt. Maar als je niet weet wat er kan, ga je het ook niet doen.
Iemand ervaring met actieve koolstoffilter? vind er niks over terug als ik er op zoek.
AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V
Mn 2021 enyaq 80, heeft vooral bij de start tijdens uitparkeren zwaar en ver door sturen. Met beetje vaart wordt het iets lichter, en met kleine beweging haal je al wel een bocht.
Hebben jullie dat ook? Ik dacht dat dynamic steering vooral bij lage snelheden, en ook parkeren zou moeten werken? Of is dat onmogelijk bij <5kmh?
On a side note: Voor de geïnteresseerden ik heb met 80% opgeladen batterij en dit weer 8-10 graden met 92%SOH 330km range op het dashboard (rij altijd stukje stad en 20 min snelweg). Opzich best blij mee, had bij koop met 370km op 100% gerekend. Genoeg om in Duitsland te komen zonder snelladen! De 80 is voor mij echt een must, of ze moeten een 65 met LFP batterij maken die wel altijd tot 100% mag.
[ Voor 32% gewijzigd door Badname2 op 05-12-2025 11:02 ]
Gratis af te halen, regio Zuid-Limburg.
De autofabrikanten filteren die bewegingen van de voet er gewoon uit hoor. Dat is al zolang auto's drive by wire hebben. Doorgaans is de auto slimmer dan de bestuurder, en zijn de engineers weer slimmer dan de auto.onetime schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:02:
Wie kan zijn voet echt stil houden? In <B> geeft iedere beweging van de voet extra actie van de auto met extra verliezen. Of dat nu regeneratie (met verlies!, kan nooit 100% ), of extra accelereren is. (ook extra verlies)
Iets van 20% extra verbruik. Dat alleen voor een beetje anders rijden?... -> compleet weg met <B>...
Overigens geeft hij op ACC ook bij ieder hobbeltje elektra bij, en na het hobbeltje gaat hij dan te snel en "remt".
Daar zijn al die idioot aanflitsende remlichten bij een hobbelige snelweg van...
Dat voorkom ik dus ook als ik het aan zie komen.
Mocht deze er nog zijn - ik ben geïnteresseerd. Ook regio Zuid-Limburg.MacDuck schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:56:
I.v.m. overstap naar een Elroq heb ik een rubberen kofferbakmat in de aanbieding.
Gratis af te halen, regio Zuid-Limburg.
Definieer 'laat', maar hij piept inderdaad niet heel snel. In de 2+ jaar dat wij hem hebben heeft hij denk ik 3x gepiept over een remmende voorganger, maar ik houd dan ook graag wat afstand om niet als een jojo te forenzen. Hij piept overigens wel vlot met kruisend verkeer. Op mijn woonwerkroute is een fietsers-oversteekplaats waar de auto voorrang heeft. De meeste fietsers remmen hier last minute en zorgen dat ze precies op de rand van de weg stilstaan. De auto lijkt hun vertraging niet goed te registreren en piept vrij consistent bij iedere fietser daarBadname2 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 03:14:
Nog een vraag, In deze eerste 2 maanden heb ik nog nooit heb ik een piepje gehoord van de front assist / collision detection. Staat wel aan in het touchscreen menu.
Bij mn MG4 is het elke week wel raak. Vooral in de stad achter iemand aan rijdt,
Is de Enyaq heel laat in piepen?
In de vorige enyaqs geen dynamisch steering, nu wel. Ik vind het fijn: je stuurt directer, dus je hoeft het stuur minder te draaien dan zonder. Op parkeersnelheid merk ik geen verschil. Ik vind de Enyaq sowieso niet zwaar sturen, maar dat is natuurlijk subjectief. Anders eens een ander exemplaar proberen. Zwaarder sturen wordt meestal veroorzaakt door te lage bandenspanning. Ook kan de uitlijning impact daarop hebben.Badname2 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:01:
Heeft iemand hier ook het sport stuur met dynamic steering? Zou graag ervaringen vergelijken!
Mn 2021 enyaq 80, heeft vooral bij de start tijdens uitparkeren zwaar en ver door sturen. Met beetje vaart wordt het iets lichter, en met kleine beweging haal je al wel een bocht.
Hebben jullie dat ook? Ik dacht dat dynamic steering vooral bij lage snelheden, en ook parkeren zou moeten werken? Of is dat onmogelijk bij <5kmh?
.
Ik denk dat een grote boosdoener, tegen zuinig rijgedrag, de verkeersdrukte zelf is. Ik kan om 3 uur 's nachts ook heel zuinig rijden ja, maar ik moet 3 dagen per week precies om 8 uur aan de andere kant van Amsterdam zijn. Als je min of meer verplicht in de spits naar je bestemming moet, en je woont in een druk gedeelte van NL zoals de randstad, dan belemmert letterlijk iedere andere idioot op de weg jou om zuinig te rijden. Op de meeste tweebaans 100km/h snelwegen kan je bij gemiddelde drukte alleen kiezen tussen rechts 85km/h of links 130km/h of tussen vrachtwagens en laagvliegers door pingpongen. Op de overige wegen kan je kiezen tussen met het verkeer meerijden en steeds kneiterhard op de rem, of je probeert ruim afstand te houden en zuinig uit te rollen maar wat efficient asfaltgebruik betreft is dat op die momenten niet erg wenselijk, je krijgt dus geheid ruzie of er knallen steeds mensen voor je waardoor je alsnog op de rem kan.Homer-Simpson schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:16:
@onetime Alsjeblieft laat dat hypermilen nou toch gaan. Ja jouw rijstijl is de meest economische die maar bestaat. Maar ga alsjeblieft niet mensen de maat nemen die in B rijden of die hun auto automatisch laten parkeren omdat de banden daar teveel van zouden slijten. Het is compleet onlogisch dat het verschil tussen rijden in B en D 20% verbruik is. Dat zou alleen logisch zijn op korte stukken waarin veel geremd (iedereen behalve jij gebruikt de rem van zijn auto zo nu en dan) en opgetrokken wordt.
Ik merk aan mezelf dat ik op rustige wegen uiterst relaxt en zuinig kan rijden, met 96km/h op de rechterbaan naar de andere kant van het land op een zaterdagmiddag. Maar zodra ik in de spits terecht kom, en iemand tegenkom die constant bij het minste geringste op de rem gaat staan, of er schiet een ongeduldig iemand voor me terwijl ik zuinig uitrol voor de verkeerslichten (die vervolgens tergend traag van begrip is als het licht weer groen is) dan ben ik er heel snel klaar mee en ben ik degene die links rijdt. Helaas vreten ze je met huid en haar op als je rustig of defensief wil rijden.
Helemaal happy hier met mijn Enyaq die ik na bijna 4 jaar van de leasemaatschappij heb overgekocht. Net de eerste APK achter de rug, helaas besloot de auto kort daarna te waarschuwen dat service ingepland moet worden. Ik had zo in mijn hoofd zitten dat ze vorig jaar groot onderhoud hadden gedaan maar ik denk dat de auto nu aan zijn 4 jaar beurt toe is. Ik had wel al gevraagd of ik nog garantie of gratis onderhoud had maar dat was niet meer het geval. Vond ik wel raar had gehoopt dat dit voor 5 jaar stond. Heb nu bijna 60k op de teller, ben nu al bang, vast opeens een of andere accu koelvloeistof die aan vervanging toe is.
[ Voor 11% gewijzigd door Pixal op 06-12-2025 11:38 ]
Dank! Binnenkort nieuwe banden, zal eens kijken of het helpt. En ja door de stad met beetje vaart is het echt heel nice en licht Alleen bij parkeren is het zwaar. Heb 21 inch velgen.BGFG schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:21:
[...]
In de vorige enyaqs geen dynamisch steering, nu wel. Ik vind het fijn: je stuurt directer, dus je hoeft het stuur minder te draaien dan zonder. Op parkeersnelheid merk ik geen verschil. Ik vind de Enyaq sowieso niet zwaar sturen, maar dat is natuurlijk subjectief. Anders eens een ander exemplaar proberen. Zwaarder sturen wordt meestal veroorzaakt door te lage bandenspanning. Ook kan de uitlijning impact daarop hebben.
Dit waren de werkzaamheden bij mijn beurt afgelopen week. Ook na 4 jaar, maar wel 145k km. Volgens mij zijn deze werkzaamheden niet afhankelijk van het aantal km's:Pixal schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:29:
[...]
Helemaal happy hier met mijn Enyaq die ik na bijna 4 jaar van de leasemaatschappij heb overgekocht. Net de eerste APK achter de rug, helaas besloot de auto kort daarna te waarschuwen dat service ingepland moet worden. Ik had zo in mijn hoofd zitten dat ze vorig jaar groot onderhoud hadden gedaan maar ik denk dat de auto nu aan zijn 4 jaar beurt toe is. Ik had wel al gevraagd of ik nog garantie of gratis onderhoud had maar dat was niet meer het geval. Vond ik wel raar had gehoopt dat dit voor 5 jaar stond. Heb nu bijna 60k op de teller, ben nu al bang, vast opeens een of andere accu koelvloeistof die aan vervanging toe is.
Hopelijk viel dit nog binnen het “X” jaar gratis onderhoudMelvin15397 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:07:
[...]
Dit waren de werkzaamheden bij mijn beurt afgelopen week. Ook na 4 jaar, maar wel 145k km. Volgens mij zijn deze werkzaamheden niet afhankelijk van het aantal km's:
[Afbeelding]
Zeker. Ik ga zelf niet zoveel betalen voor een interieurfilter.elektriekert schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:24:
[...]
Hopelijk viel dit nog binnen het “X” jaar gratis onderhoud![]()
[YouTube: Skoda Enyaq iV 2021 Pollenfilter cabin filter replacement location how to]
Ik ga hem overigens ook geen twee jaar laten zitten (volgens Skoda is er geen km beperking voor de volgende onderhoudsbeurt). Dan zou hij er 60k km in moeten blijven zitten. Dat vind ik te lang.
Als ik een google zoekopdracht doe krijg ik dit als antwoord.
Voor een tweedehands elektrische Škoda van bouwjaar 2022, zoals een Enyaq, krijg je meestal nog gratis onderhoud via de originele 5 jaar gratis service die Škoda biedt op nieuwe EV's, bovenop de 8 jaar accugarantie (tot 160.000 km). Controleer altijd de datum eerste toelating (op de kentekencard) en vraag bij de dealer naar de resterende looptijd van de gratis onderhoudsperiode, want dit geldt voor de eerste 5 jaar.
[ Voor 3% gewijzigd door qwasd op 07-12-2025 01:55 ]
Ik kreeg ook zon hele lijst aan line-items maar uiteindelijk is enkel 360,- gefactureerd voor 'grote beurt'. en enorme mazzel op deze eccasion auto zat van de lease maatschappij nog een onderhoudscontract. Dus die 360,- rekening ging zelfs naar PON toen.Melvin15397 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:07:
[...]
Dit waren de werkzaamheden bij mijn beurt afgelopen week. Ook na 4 jaar, maar wel 145k km. Volgens mij zijn deze werkzaamheden niet afhankelijk van het aantal km's:
[Afbeelding]
Bij mij werd in eerste instantie aangegeven dat dit de werkelijke kosten van de beurt zouden worden. Uiteindelijk bleek, na telefonisch contact met PON, dat er toch een onderhoudscontract was. De kosten zouden dus aan PON worden gefactureerd. Ik heb niet het idee dat ze me anders lagere kosten in rekening zouden gaan brengen dan in het overzicht staan.Badname2 schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:31:
[...]
Ik kreeg ook zon hele lijst aan line-items maar uiteindelijk is enkel 360,- gefactureerd voor 'grote beurt'. en enorme mazzel op deze eccasion auto zat van de lease maatschappij nog een onderhoudscontract. Dus die 360,- rekening ging zelfs naar PON toen.
Vannacht was het weer raak. De auto gaf in Home Assistant vanaf ongeveer middernach took aan dat de verbinding verbroken was.
Vanmorgen werkte KESSY niet, wel via de afstandbediening.
Heb via OBD de SOC van de 12V batterij gelezen: 55%.
Klopt het dat de auto ook niet wil laden als de 12V batterij een te lage SOC heeft? Ik vind dat raar.
Voor nu heb ik de dashcam maar weer uitgezet.
Heb je geen beveiliging bij je dashcam zitten die de camera uitschakelt als je 12V accu beneden een bepaald niveau komt?HaTe schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:54:
Ik heb nu een paar keer gehad dat de auto niet start met laden als ik dit in de nacht in plan door de lader dan pas aan te zetten. Ik denk dat dit komt omdat de 12V batterij (te) leeg is door gebruik van dashcam in timelapse mode als de auto uit staat.
Vannacht was het weer raak. De auto gaf in Home Assistant vanaf ongeveer middernach took aan dat de verbinding verbroken was.
Klopt het dat de auto ook niet wil laden als de 12V batterij een te lage SOC heeft? Ik vind dat raar.
Jawel, maar dat is te laag blijkbaar (11.4 of 11.8V) en ook niet in te stellen.cOOlrUnnINgs schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:19:
[...]
Heb je geen beveiliging bij je dashcam zitten die de camera uitschakelt als je 12V accu beneden een bepaald niveau komt?
Pas ook gehad.HaTe schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:54:
Ik heb nu een paar keer gehad dat de auto niet start met laden als ik dit in de nacht in plan door de lader dan pas aan te zetten. Ik denk dat dit komt omdat de 12V batterij (te) leeg is door gebruik van dashcam in timelapse mode als de auto uit staat.
Garage geweest. Accuspanning zou te hoog zijn?!?
En zou komen door een laadpaal die niet goed is.
Onzin, want op die paal laden meer auto's en die hebben geen problemen.
Na bezoek garage gaat het inmiddels weer bijna 2 weken goed.
Is vrij makkelijk te vinden, maar deze moet je hebben:mister9 schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:56:
Ik krijg binnenkort mijn Enyaq 85 Sportline geleverd. Ik lees overaal dat de standaard ruitenwissers zo ruk zijn, dus om de ervaring van een nieuwe auto niet te later "overschaduwen" door piepende wissers, wil ik er direct een nieuwe set op zetten. Welke zijn aan te raden? Ik lees over Bosch ruitenwissers, maar moet ik dan een specifiek type hebben?
Voor: Bosch Aerotwin A027S
Achter: Bosch Aerotwin A284H
Ik heb de originele en nergens last van.. ik zou het lekker laten zitten en pas later bepalen of je ze gaat vervangen (of niet).mister9 schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:56:
Ik krijg binnenkort mijn Enyaq 85 Sportline geleverd. Ik lees overaal dat de standaard ruitenwissers zo ruk zijn, dus om de ervaring van een nieuwe auto niet te later "overschaduwen" door piepende wissers, wil ik er direct een nieuwe set op zetten. Welke zijn aan te raden? Ik lees over Bosch ruitenwissers, maar moet ik dan een specifiek type hebben?
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Inderdaad, zo ontzettend beroerd zijn ze bij aflevering niet.Ankh schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:18:
[...]
Ik heb de originele en nergens last van.. ik zou het lekker laten zitten en pas later bepalen of je ze gaat vervangen (of niet).
Maar ze slijten gewoon sneller dan de Bosch variant, dus sneller vervangen zou ik wel aanraden.
Hier ook 0 problemen, streep en geluidloos.cOOlrUnnINgs schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:21:
[...]
Inderdaad, zo ontzettend beroerd zijn ze bij aflevering niet.
Maar ze slijten gewoon sneller dan de Bosch variant, dus sneller vervangen zou ik wel aanraden.
Pas 2 weken oud dus over de duurzaamheid kan ik nog niks zeggen maar direct vervangen lijkt me nogal zonde.
Hoewel ik zeker tevreden ben over die Bosch wissers, waren ze bij mij na iets meer dan een jaar ook (al?) niet meer optimaal. Er zit regelmatig een hinderlijke streep. Al moet ik er wel bij zeggen dat ik al 2-3 maanden een nieuw setje in de gang heb liggen; dus zo hinderlijk is het kennelijk nietcOOlrUnnINgs schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:21:
[...]
Inderdaad, zo ontzettend beroerd zijn ze bij aflevering niet.
Waarom valt dit niet meer onder de garantie? nvm mosterd na de maaltijd, maar hier iig de info van skoda.nl zelfPixal schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:29:
[...]
Skoda Enyaq gratis onderhoud
/f/image/m05cok9WgAZNN2bls69pB29p.png?f=fotoalbum_large)
* Onderhoud inclusief is uitsluitend van toepassing op nieuwe volledig elektrische voertuigen die door Pon’s Automobielhandel B.V. zijn geïmporteerd en te naam zijn gesteld in Nederland. De looptijd van Onderhoud Inclusief wordt bepaald door de datum kentekenaanvraag. Voor elektrische auto's met een datum kentekenaanvraag t/m 30 september 2022 geldt een looptijd t/m 5 jaar (voor de Citigo e iV geldt daarbij een maximum van 90.000 km). Voor de Škoda Enyaq Coupé geldt altijd een looptijd t/m 7 jaar. Elektrische voertuigen die niet door Pon's Automobielhandel B.V. zijn geïmporteerd of waarvoor een refund is aangevraagd zijn uitgesloten van onderhoud inclusief. Voor meer informatie kun je terecht op skoda.nl of in de brochure of prijslijst van het elektrische model waarin je interesse hebt. Vraag je dealer naar de exacte voorwaarden voor jouw Škoda.
Mij is vorige week verteld dat dit voor de auto(VIN) geldt en overdraagbaar is op de volgende eigenaar.
Extra toevoeging:
Skoda onderhoud elektrisch
Onderaan deze pagina staat coupe tussen haakjes, dus zouden alle Enyaq modellen 7 jaar onderhoud hebben:
Het kan wel zijn dat de leasemaatschappij het onderhoud heeft ingewisseld voor korting op de aanschafprijs.* De kosteloze service-verrichtingen zijn uitsluitend van toepassing op volledig elektrische voertuigen die nieuw door Pon's Automobielhandel B.V. zijn geïmporteerd. Elektrische voertuigen die niet door Pon's Automobielhandel B.V. zijn geïmporteerd of waarvoor een refund is aangevraagd door de eerste eigenaar zijn uitgesloten van de kosteloze service verrichtingen. Enyaq (Coupé) modellen met een kenteken registratiedatum tot en met 16 maart 2025 zijn voorzien van 7 jaar Onderhoud Inclusief (op basis van de kentekenregistratiedatum van het voertuig bij de RDW, 'datum eerste inschrijving in Nederland'). Voor de nieuwe generatie Enyaq geldt standaard 5 jaar onderhoud inclusief.
[ Voor 51% gewijzigd door AndereKoekoek op 08-12-2025 15:56 ]
Ik heb ook wel eens een streep bij een ruitewisser; dan haal ik mijn vinger er even langs en is de troep eraf.cryptapix schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:54:
[...] Hoewel ik zeker tevreden ben over die Bosch wissers, waren ze bij mij na iets meer dan een jaar ook (al?) niet meer optimaal. Er zit regelmatig een hinderlijke streep. Al moet ik er wel bij zeggen dat ik al 2-3 maanden een nieuw setje in de gang heb liggen; dus zo hinderlijk is het kennelijk niet
Weg streep...
Ja, dat had ik misschien ook kunnen proberen voordat ik nieuwe besteldeonetime schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:12:
[...]
Ik heb ook wel eens een streep bij een ruitewisser; dan haal ik mijn vinger er even langs en is de troep eraf.
Weg streep...
Het is een streep ongeveer halverwege het blad, maar ook nog een streep aan het einde. Van de wisser aan de bestuurderszijde.
[ Voor 11% gewijzigd door cryptapix op 08-12-2025 20:25 ]
Ik heb een probleem met de Cruise Control van mijn Enyaq uit 2022. Als ik de auto start staat de CC gewoon klaar voor gebruik. Na een stukje rijden, afstand en tijd varieert, springt de CC ineens op 'OFF' (zie bijgevoegd filmpje). En nee, dat doe ik niet met de schakelaar op de richtingaanwijzer.
Wat heb ik allemaal al geprobeerd:
1. Simpel de 'switch' op de richtingaanwijzer, naar OFF geschoven en weer naar ON.
2. Het infotainment systeem gereset door de 'AAN' knop 10 seconden ingedrukt te houden tot het scherm zwart wordt. (was de tip van de telefoniste bij de dealer, werkplaats was al gesloten toen ik belde)
3. Infotainment systeem teruggezet naar fabrieksinstellingen
4. Ik vond ergens op internet dat het mogelijk te maken had met zekering 19 en dat je die er uit trekt. 5 minuten de auto uitgeschakeld laten en dan weer terug er in stoppen.
Zoals je begrijpt uit deze post. Nul resultaat.
Heeft iemand een soortgelijke ervaring en weet iemand daarvoor de oplossing? Of moet ik echt een afspraak gaan maken bij de dealer?
Filmpje:edit: For the record: mijn auto heeft geen 'Adaptive' Cruise Control.
edit 2: Net nog een rondje gereden en ik ben er achter dat hij in storing springt als ik het knipperlicht naar rechts aanzet (niet bij comfort knipperen overigens). In het korte rondje dat ik heb gereden, heb ik het 7 keer geprobeerd en ik kreeg 6 keer een storing. Wordt toch richting de garage dus...
[ Voor 14% gewijzigd door psvjw op 08-12-2025 23:36 ]
Ik heb al in dit topic gezocht en kom eigenlijk geen concrete voors- en tegens van bepaalde types tegen dus bij deze de vraag: welk merk en type adviseren jullie? Het gaat mij vooral om zo laag mogelijk geluid en verbruik (zolang het rijden natuurlijk wel goed blijft).
Een model dat ik googlend tegenkwam is Continental Wintercontact TS870.
Dank voor het meedenken!
Ja die is er en het is even zoeken. In de app ga je naar je accu. Daar kies je laadmodi. Die staat default op direct laden. En die kun je aanpassen naar: vertrektijd. Beetje onlogisch en je moet het iedere keer weer kiezen, maar het kan wel.Admiral Freebee schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:22:
Hoe plannen jullie het laden tot 100% voor een lange trip? Ik heb eens geëxperimenteerd met de vertrektijden in de app maar de auto lijkt gewoon zo snel mogelijk als de lader toestaat te laden tot 100% waarna de auto urenlang op 100% blijft staan. Is er geen manier om dit beter te plannen zodat de auto minder lang op 100% moet staan?
Hier staat die standaard bij m'n laadlocatie op 'vertrektijd + Climate Control' maar hij laad gewoon direct en dan 'conserveren' tot je vertrekt.haaibaa2 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:07:
[...]
Ja die is er en het is even zoeken. In de app ga je naar je accu. Daar kies je laadmodi. Die staat default op direct laden. En die kun je aanpassen naar: vertrektijd. Beetje onlogisch en je moet het iedere keer weer kiezen, maar het kan wel.
AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V
Zo ziet het er bij mij uit in de app maar de instelling die je vermeldt vind ik niet.haaibaa2 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:07:
[...]
Ja die is er en het is even zoeken. In de app ga je naar je accu. Daar kies je laadmodi. Die staat default op direct laden. En die kun je aanpassen naar: vertrektijd. Beetje onlogisch en je moet het iedere keer weer kiezen, maar het kan wel.
:strip_exif()/f/image/CTpQHMHGKINFzQXkd26MyQyD.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/bGcfGXDZuhvURQ1IwbMvo2U8.jpg?f=fotoalbum_small)
De K127E versie is nog 3dB stiller.
Winter banden heb ik zelf nog geen ervaring mee.
Wel lijkt 19" standaard set zuiniger te zijn dan 20" breed set.
Qua verbruik is het wat lastiger te vergelijken. Ik schat nu dat het verbruik 1-1,5kWh/100km hoger ligt dan de zomerbanden. Beide zijn breed sets.
Je moet kijken bij 'Laadlocaties'/charging locations. wel moet je eerst in de auto zelf toevoegen. (ipv in de app...)Admiral Freebee schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:27:
[...]
Zo ziet het er bij mij uit in de app maar de instelling die je vermeldt vind ik niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik mij niet vergis, krijg je zodra je uitstapt (de deur van de bestuurder opent) op je infotainment scherm een lijstje met instellingen te zien. De eerste geeft volgens mij aan wat de auto gaat doen met het laden (direct laden tot X of laden tot X op basis van vertrektijd). Volgens mij moet je daar de instelling dus ook aanpassen als je zou willen dat de auto pas vol is net voordat je vertrekt. Mind you, het is mij opgevallen maar ik heb het nog niet zelf getest.Admiral Freebee schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:22:
Hoe plannen jullie het laden tot 100% voor een lange trip? Ik heb eens geëxperimenteerd met de vertrektijden in de app maar de auto lijkt gewoon zo snel mogelijk als de lader toestaat te laden tot 100% waarna de auto urenlang op 100% blijft staan. Is er geen manier om dit beter te plannen zodat de auto minder lang op 100% moet staan?
Je moet eerst een laad locatie aanmaken. Ik heb thuis als laad locatie aangemaakt, maar dat is maar een naam.Admiral Freebee schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:27:
[...]
Zo ziet het er bij mij uit in de app maar de instelling die je vermeldt vind ik niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat heb ik gedaan. Één voor laden op het werk en één voor laden thuis en daar vind ik enkel de lijst met vertrekuren en tijden waartussen laden toegestaan is. Maar het vertrekuur aanpassen zorgt gewoon dat hij alsnog gaat laden en te vroeg klaar is.haaibaa2 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:43:
[...]
Je moet eerst een laad locatie aanmaken. Ik heb thuis als laad locatie aangemaakt, maar dat is maar een naam.
Ik zal eens kijken of ik in de auto meer instellingen vind.
Dus eerst een instelling in de auto zoeken dus. Ik kijk straks eens.ThaFlub schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:39:
[...]
Je moet kijken bij 'Laadlocaties'/charging locations. wel moet je eerst in de auto zelf toevoegen. (ipv in de app...)
Dat knopje ontbreekt bij mij?haaibaa2 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:39:
[Afbeelding]
Zie het pijltje. Als je daar op klikt kun je de laad modus kiezen.
Edit: laat maar. Ik heb geen laadlocaties (meer) ingesteld. Ik ben nog niet wakker.
[ Voor 31% gewijzigd door cryptapix op 10-12-2025 09:28 ]
Ik snap wat je wilt bereiken en dat lange tijd op 100% je auto laten staan vindt de accu niet leuk maar laten we wel wezen dit gaat eerder over dagen/weken dan enkele uurtjes. Als hij om 01:00 al op 100% is en je gaat pas rijden om 08:00 dan maakt dat echt geen verschil voor je accu hoor.Admiral Freebee schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:22:
Note: Als het wel om langer dan een dag gaat zou ik zeggen: Kabel andere dag inprikken
Die knop heb ik dus niet ondanks dat ik wel laadlocaties ingesteld heb en de auto momenteel op de laadlocatie staat. Ik heb enkel de knop "charge limit" om aan te geven tot welke SOC ik wil laden.haaibaa2 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 08:39:
[Afbeelding]
Zie het pijltje. Als je daar op klikt kun je de laad modus kiezen.
https://tweakers.net/i/84....jpg?f=fotoalbum_medium">
[ Voor 24% gewijzigd door Admiral Freebee op 10-12-2025 09:54 ]
Hier staat hij er soms wel soms niet ondanks dat hij altijd op de oprit staat en aan de locatie zelf niks veranderdAdmiral Freebee schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:52:
[...]
Die knop heb ik dus niet ondanks dat ik wel laadlocaties ingesteld heb en de auto momenteel op de laadlocatie staat. Ik heb enkel de knop "charge limit" om aan te geven tot welke SOC ik wil laden.
Ge-wel-dige auto. Ik word alleen he-le-maal simpel van het mediasysteem, dat meestal níet connect, zichzelf reset, etc. Voor een afspraak om dit op te lossen moet ik anderhalve maand wachten. Het zijn dit soort 'kleine' dingen die het plezier van een auto kunnen wegnemen.
Maar verder; topding 😅
Volgens mij moet je in de auto ook nog aangeven dat je locatie gegevens wil delen, anders zie je de laadlocaties en laadmodi ook niet in de app. Dat was tenminste bij mij zo.Admiral Freebee schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:52:
[...]
Die knop heb ik dus niet ondanks dat ik wel laadlocaties ingesteld heb en de auto momenteel op de laadlocatie staat. Ik heb enkel de knop "charge limit" om aan te geven tot welke SOC ik wil laden.
https://tweakers.net/i/84...f=user_large][Afbeelding]
Hail to the king baby!
Hebben meer mensen dit probleem ervaren?
De bluetooth verbinding is er wel, maar de telefoon krijgt geen IP-adres toegekend door de auto.
De telefoon blijft in een soort van loop hangen met verbinding proberen te maken.
Edit: Enyaq 85 pre-facelift
[ Voor 4% gewijzigd door elektriekert op 11-12-2025 07:58 ]
Ik heb een onlineprofiel dus de auto deelt al locatiegegevens. Ik zie ook wel mijn laadlocaties in de app maar het ziet er toch anders uit.urk_forever schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:48:
[...]
Volgens mij moet je in de auto ook nog aangeven dat je locatie gegevens wil delen, anders zie je de laadlocaties en laadmodi ook niet in de app. Dat was tenminste bij mij zo.
App is ook up to date. Het lijkt alsof de app verschillende layouts en functionaliteiten kent afhankelijk van de software op de auto misschien
Op een gegeven moment leer je wel wat truukjes. Op 3.8 niet te snel zelf proberen te forceren, google maps eerst op telefoon starten, als het icoon groen is scherm eerst kruisje drukken en dan pas als hij grijs is weer aanklikken etc. etc.elektriekert schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:06:
Ik heb een Pixel 8a en zo'n 1 op de 15/20 keer komt het voor dat Android auto niet werkt.
Hebben meer mensen dit probleem ervaren?
De bluetooth verbinding is er wel, maar de telefoon krijgt geen IP-adres toegekend door de auto.
De telefoon blijft in een soort van loop hangen met verbinding proberen te maken.
Het blijft na 2,5 jaar op een s24 iig hit&miss. Zo weken geen problemen, dan ineens opeenvolgend allerlei verschillende redenen en oplossingen dat het niet goed opstart.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
/f/image/GNx1AFzxSzux2soxq1PSvWre.png?f=fotoalbum_large)