NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
Ik heb een MY24 60 van januari 2024 met 55k km op de teller.
Het lijkt de Enyaq te worden: meeste kofferbakruimte, genoeg ruimte voor de kinderen achtering en prima accupakket - zou dan zelf een 80 zoeken. Bovendien is iedereen het er over eens dat de afwerking in deze auto beter is dan de ID.4's van deze wereld - die bovendien iets minder ruim zijn. Door omstandigheden hebben we de ruimte nog niet nodig tot het voorjaar (~april) en verder hebben we op zich ook geen haast: energiecontract loopt nog een jaar (niet-dynamisch, +-36 cent/kwh) en ik ben erg benieuwd wat een nieuw kabinet met EV's in het algemeen gaat doen, dus ook MRB - maar waarschijnlijk is het meer afstel voor de Enyaq dan uitstel.
We zitten te kijken naar autos rond de €25k en eigenlijk is er best wat aanbod in Enyaqs, ook bij een 80 met trekhaak <120k km standen. Ik kan echter ook best voorstellen dat er best wat tweedehands exemplaren uit 2021 ineens vrij komen uit de lease (eerste op naam zijn uit april 2021, zeker gezien die mensen kunnen overstappen op de refresh). Dat geldt volgens mij ook voor de ID.4, IONIQ 5, XC40.
Vraag voor hier is eigenlijk simpel: zou het gezien de huidige markt waarin tweedehands EV's ook niet echt gewild zijn veel uitmaken om te wachten op die lichting - zeg tot rond de zomer? Moet wel significant wat uitmaken (€2k of meer eerlijk gezegd) als we er rekening mee willen houden.
Let ook op de opties die je verder nog interessant vind of nodig hebt.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ter info, de snellaadprestaties van de verschillende MEB batterijen tot nu toe (brondata: https://docs.google.com/s...1593904708#gid=1593904708 )FJP84 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:21:
Aangezien ik hier meerdere reacties lees dat de SW5.6 toch wel een behoorlijke verbetering is t.o.v. de SW3.8 die ik nu heb en dat de rijeigenschappen die ik al erg goed vind bij de iv80 (2021) ook verbeterd zijn, overweeg ik toch een proefrit om te kijken of een nieuwe Enyaq 85 Business Edition toch op de shortlist voor volgend jaar kan.
Om niet helemaal hetzelfde dashboard te hebben denk ik aan Eco-Suite + Racing Blue of Oblido Green met dit keer 21" Aquarius velgen. Qua opties op de warmte pomp alles max aangevinkt.
Paar dingen die ik uit de brochure gezien apart vind of niet helemaal duidelijk.
- Bij Eco-Suite staat dat het geventileerde stoelen zijn. Is dit actieve ventilatie ergo, stoelkoeling of meer het idee van "ademende" stoelen.
- De 60 kan volgens de brochure tot 165kW snelladen, de 85 echter tot max 135kW. Ik dacht dat dit in de loop der jaren wel meer verbeterd was, of in ieder geval andersom zou moeten zijn. Klopt dit wel of mis ik iets?
/f/image/BP2H92NzQrU2qf5d5zFFqINU.png?f=fotoalbum_large)
Conclusie: de beste batterijen in de 77/82kWh (netto/bruto) zijn in volgorde:
- "175kW" variant (4motion / 85x variant en de 85 variant tot ergens begin 2025 gebouwd)
- "135kW" variant (85 variant ergens na begin 2025 gebouwd)
- "165-175kW" variant met korte piek enkel bij lage SoC (80 variant met laatste software)
- "125kW" variant, zelfde als de lijn erboven enkel dan met de sofware van begin 2021 (pre v3.0)
Voor de batterijen in de 58/62kWh en 59/63kWh (netto/bruto) reeks is het:
- "165kW" variant (Elroq 60, Enyaq 60 met 204pk). 2024 of nieuwer
- "135kW" variant (Enyaq met 180pk en software >v3.0) tot 2024
- "100kW" variant (Enyaq met 180pk en software <v3.0) tot 2024
Conclusie is dat een moderne Enyaq 60 net zo snel laadt als een oude 80. Een nieuwe 85 ("135kW" versie) laadt trager, maar flexibeler (laadsnelheid daalt minder snel met hogere SoC).
Mits je graag plant en optimaliseert (lees: tot zeer age SoC rijdt) kan je met een Enyaq 60 "165kW" quasi even snel (of zelfs net sneller) langere afstanden doen dan met een "135kW" 85.
Voor lange afstanden snel af te leggen is een 85x beter dan beide vanwege de veel hogere laadsnelheden over de hele SoC range.
De GTX/RS is nog iets beter, daar zit de 79/84kWh batterij in, die doet dezelfde profielvorm als de 77/82kWh 4motion/85x maar dan iets hoger (185kW ipv 175kW).
Inteeessante data, dank! Kleine opmerking: mijn Enyaq60 van januari 2024 (besteld nadat de 85 werd geïntroduceerd) heeft nog 180pk en kan niet met 165kW laden. De nieuwe 60 is pas later geïntroduceerd (al weet ik niet precies wanneer).AndRo555 schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:20:
[...]
Voor de batterijen in de 58/62kWh en 59/63kWh (netto/bruto) reeks is het:
- "165kW" variant (Elroq 60, Enyaq 60 met 204pk). 2024 of nieuwer
- "135kW" variant (Enyaq met 180pk en software >v3.0) tot 2024
[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 24-11-2025 07:35 ]
Mij ook twee keer dit weekend met een MY24 85 van januari 24.cryptapix schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:38:
Het is mij zojuist ook overkomen: de laadklep ging niet meer open. Uiteindelijk wel gelukt, want ik was door dit topic voorbereid. Het viel me op dat toen de klep open was, het pinnetje niet meer goed draaide. Wel bij dichtduwen naar horizontaal, maar bij openen niet helemaal naar verticaal. Hij stond dan een tikje gedraaid en daardoor kan de klep niet open. Vanalles geprobeerd, wd40, tangetje. Niets lukte. Lipjes maar afgeknipt. Dealer mag het gaan repareren.
Ik heb een MY24 60 van januari 2024 met 55k km op de teller.
Deuren op slot en weer van slot af heeft mij twee keer geholpen.
Dat werkt soms ja, maar in dit geval niet. Bij mij ging het klepje een klein stukje open, genoeg om mijn vingers erachter te krijgen en het open te trekken. Maar het pinnetje i) kwam kwam niet ver genoeg naar buiten om het klepje volledig te ontgrendelen en ii) bleef niet meer zitten als ik het terugduwde. Mijn klepje staat nu dus permanent een stukje open. Als ik er toch op duw, vielen de lipjes weer in het klepje en moest ik het klepje weer openbreken; daarom de lipjes maar afgeknipt.AlexTol schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:35:
[...]
Mij ook twee keer dit weekend met een MY24 85 van januari 24.
Deuren op slot en weer van slot af heeft mij twee keer geholpen.
Tot slot: er kwam ook water uit het pinnetje lopen als ik hem indrukte. Dus er loopt gewoon water het motortje in.
Ik vroeg mij laatst af of ik dit nu had of niet. Hoe kom je hier uberhaupt achter? En welk model heb jij?Boeie schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:04:
Weet iemand of de automatisch dimmende buitenspiegels aan beide kanten van de auto zitten? Of alleen aan de bestuurderskant? Volgens mij doet mijn rechter buitenspiegel het niet meer alleen weet ik nou niet zeker of het erop zat of niet.
©2004
Die zelfdimmende spiegel zit alleen aan de bestuurderskant. Als het licht goed is, kan je zien dat er een soort folie op de spiegel lijkt te zitten. De passagierskant heeft dat niet.hk12nl schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:10:
[...]
Ik vroeg mij laatst af of ik dit nu had of niet. Hoe kom je hier uberhaupt achter? En welk model heb jij?
...
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
2022 Sportline met warmtepomp, comfort plus, assistentie, klimaat en family.hk12nl schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:10:
[...]
Ik vroeg mij laatst af of ik dit nu had of niet. Hoe kom je hier uberhaupt achter? En welk model heb jij?
Dan ben ik toch niet gekjvbijleveld schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:19:
[...]Die zelfdimmende spiegel zit alleen aan de bestuurderskant. Als het ligt goed is, kan je zien dat er een soort folie op de spiegel lijkt te zitten. De passagierskant heeft dat niet.
Waar zie je dit lampje? Echt in het dashboard of ergens in een menu? (Waarschijnlijk enkel in SW 4.x en/of 5.x, gok ik.)BGFG schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:44:
Vanmorgen reed ik weg met een volgeladen accu. Auto was mbv de timer voorverwarmd. Ik zag aan het accu preheatlampje dat de accu tijdens het rijden werd verwarmd. Iemand een idee waarom? De accu was immers vol en ik neem aan dat dat verwarmen ten koste gaat van de range toch?
Op het grote scherm, SW 5.6 inderdaad. Daar kun je manueel de accuverwarming starten, maar hetzelfde icoontje wijzigt als ie zelf gaat verwarmen.RangedNeedles schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:57:
[...]
Waar zie je dit lampje? Echt in het dashboard of ergens in een menu? (Waarschijnlijk enkel in SW 4.x en/of 5.x, gok ik.)
Ik laad de MY23 v3.8 met een granny charger 2x per week gemiddeld en het gaat dus vrijwel altijd goed.
Geen idee of er een verband bestaat maar ook opvallend was dat vanmorgen de notificatie van de app over het afbreken van de laadsessie ineens in het Duits was:
Als je accu besparende modus aan hebt dan laad hij standaard met 80%, maar ook af en toe op 100% om zo de accu te kalibreren.IronFist schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:29:
Vanmorgen voor de tweede keer deze maand gehad dat de laadsessie niet stopt bij 80%, maar vrolijk doorloopt tot 100%. In de app en de auto staat de laadlimiet gewoon ingesteld op 80%. Is dit een bekend probleem?
Ik laad de MY23 v3.8 met een granny charger 2x per week gemiddeld en het gaat dus vrijwel altijd goed.
Geen idee of er een verband bestaat maar ook opvallend was dat vanmorgen de notificatie van de app over het afbreken van de laadsessie ineens in het Duits was:
[Afbeelding]
Mijn enyaq is net terug van de dealer. Daar is de software geupdate om zo het AC-laadprobleem dat fase 1 uitvalt op te lossen. Vannacht maar eens proberen of dat inderdaad zo is.
[ Voor 9% gewijzigd door HaTe op 25-11-2025 13:03 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Weliswaar geen 85-rijder, maar ik rijd nu 2 jaar een Enyaq en het huidige weer is wel zo’n beetje het dieptepunt qua range voor mij. De wat langere ritten (60km snelweg die jij noemt) zijn juist relatief zuinig. ‘s morgens even mijn dochter naar school brengen (3km/10–15 min enkele reis) of andere korte ritten zoals naar de supermarkt (2km enkele reis) zijn pas echt funest voor de range. Verbruiken van (ver) boven de 30kWh/100km zijn dan geen uitzondering.SparksNL schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:48:
Voor de Enyaq 85-rijders onder ons: nu de temperaturen wat lager zijn, ben ik benieuwd hoe het bij jullie zit met de actieradius. Ik kom zelf gemiddeld nu uit op zo’n 350 km met een volle lading. Dat voelt eerlijk gezegd wat aan de lage kant, dus ik vraag me af wat een beetje het gemiddelde is. Is dit normaal gedrag in de winter, of zit ik echt aan de ondergrens? Op doordeweekse dagen rijd ik voornamelijk op de snelweg (60km per dag), dus dat zal ook niet echt bijdragen aan zuinig rijden![]()
[Afbeelding]
In de zomer zat ik op 16,5kWh/100km. Geen warmtepomp hier.
Er stond 340km met 90% op de batterij gisteren toen ik gedaan had met opladen. Nu nog 290km met 75%.
AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V
cryptapix schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:23:
[...]
Weliswaar geen 85-rijder, maar ik rijd nu 2 jaar een Enyaq en het huidige weer is wel zo’n beetje het dieptepunt qua range voor mij. De wat langere ritten (60km snelweg die jij noemt) zijn juist relatief zuinig. ‘s morgens even mijn dochter naar school brengen (3km/10–15 min enkele reis) of andere korte ritten zoals naar de supermarkt (2km enkele reis) zijn pas echt funest voor de range. Verbruiken van (ver) boven de 30kWh/100km zijn dan geen uitzondering.
Dat komt wel aardig overeen met mijn ervaringen, top! Thanks voor het delenThaFlub schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:27:
85 rijder hier. (MY25) Ik zit momenteel aan 21,5kWh/100km. Geen autosnelweg. Wel korte ritten (15km).
In de zomer zat ik op 16,5kWh/100km. Geen warmtepomp hier.
Er stond 340km met 90% op de batterij gisteren toen ik gedaan had met opladen. Nu nog 290km met 75%.
Wellicht dat er voor een betere indicatie erbij kan worden aangegeven wat de gemiddelde snelheid is na de laatste laadsessie?
Dan nog zegt dit natuurlijk niet alles, want hele korte ritjes waarvoor je de auto telkens voorverwarmd gaan hard natuurlijk.
Ik merk hetzelfde, na verloop van tijd zakt de laadsnelheid thuis naar 7 KW waar ik in huis juist minder stroom verbruik.HaTe schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:02:
[...]
Mijn enyaq is net terug van de dealer. Daar is de software geupdate om zo het AC-laadprobleem dat fase 1 uitvalt op te lossen. Vannacht maar eens proberen of dat inderdaad zo is.
Mijn laadpaal geeft aan dat de voertuig cofiguratie het laden beperkt.
Wat laadstroom betreft geeft mijn laadpaal aan:
fase 1: 0,47A
fase 2: 14,5A
fase 3: 14,6A
Max per fase is 15A.
Volgens mij was dat precies wat jij ook hebt/hopelijk had
Als het opgelost is na je laadsessie vannacht hoor ik graag wat ze gedaan hebben bij de dealer, dan kan ik dat ook melden bij mijn dealer.
Ik heb het zelfde (denk ik) iedere keer start mijn laadpaal op 10 kW en zakt dan heel snel terug naar constante 7 kW.. vrij irritant omdat daarmee mijn auto niet volledig opgeladen is wanneer ik laat thuis ben en weer vroeg weg wil/moetDe Sjeik schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:47:
[...]
Ik merk hetzelfde, na verloop van tijd zakt de laadsnelheid thuis naar 7 KW waar ik in huis juist minder stroom verbruik.
Mijn laadpaal geeft aan dat de voertuig cofiguratie het laden beperkt.
Wat laadstroom betreft geeft mijn laadpaal aan:
fase 1: 0,47A
fase 2: 14,5A
fase 3: 14,6A
Max per fase is 15A.
Als het opgelost is na je laadsessie vannacht hoor ik graag wat ze gedaan hebben bij de dealer, dan kan ik dat ook melden bij mijn dealer.
Over het algeheel een hele fijne auto, zeker met een gezin met jonge kinderen en behoefte aan de nodige bagageruimte. Dat zou je in de toekomst nog bijna gaan missen.
Wat ik niet ga missen zijn alle tripjes naar de dealer omdat ik een maandagochtend model bleek te hebben en de continu terugkerende meldingen over handen aan het stuur houden. Tegenvallende laadsnelheid ivm ontbreken pre-heating.
Net als @JanHenk blijf ik bij de VAG familie en neem ik zo mijn VW iD.7 Tourer Pro in ontvangst.
Enter: minstens net zoveel bagageruimte, nog meer ruimte achterin voor de kinderen, massagestoelen+ventilatie. Daarnaast dezelfde gemakken als de nieuwe Enyaq zoals de nieuwe snelle software, een veel betere laadcurve enz.
Ik blijf dit topic nog zijdelings volgen en dank iedereen voor de hulp, tips, adviezen en het luisterend oor.
PS. de mijne is nu officieel een stuk langer
Toevallig had ik dezelfde vraag.SparksNL schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:48:
Voor de Enyaq 85-rijders onder ons: nu de temperaturen wat lager zijn, ben ik benieuwd hoe het bij jullie zit met de actieradius. Ik kom zelf gemiddeld nu uit op zo’n 350 km met een volle lading. Dat voelt eerlijk gezegd wat aan de lage kant, dus ik vraag me af wat een beetje het gemiddelde is. Is dit normaal gedrag in de winter, of zit ik echt aan de ondergrens? Op doordeweekse dagen rijd ik voornamelijk op de snelweg (60km per dag), dus dat zal ook niet echt bijdragen aan zuinig rijden![]()
[Afbeelding]
Nu circa 1500km op de wagen gereden, ritje van 75km enkele reis waarvan 65km snelweg doe ik rond de 19.5 kWh/100km.
Verwarming/airco op 19,5 + stoel en stuur op standje 2.
Laad de wagen altijd op tot 80% en dan geeft het display met 5 graden buitentemperatuur circa 330km aan, als ik de wagen leeg zou rijden zou ik de 300km wel kunnen halen.
Ben vooral benieuwd wat het verbruik doet wanneer het weer wat warmer gaat worden.
Het is moeilijk om daar goeie uitspraken over te doen:
- snelheid van optrekken (+ frequentie van optrekken/remmen: nachtverkeer is "rustig", overdag is het wat zenuwachtiger)
- snelheid
- binnentemperatuur, zetelverwarming, ...
- lengte trip: de auto laten voorverwarmen om elke dag 600m naar de bakker te rijden zal relatief meer verbruiken dan een lange trip aan 70 km/u
-
De Sjeik schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:47:
[...]
Dat llijkt inderdaad hetzelfde. BIj mij is het nu opgelost en heb voor het eerst (sinds een paar maanden in ieder geval) de hele cyclus op 10kW geladen!GoTHaan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:43:
[...]
Ik heb het zelfde (denk ik) iedere keer start mijn laadpaal op 10 kW en zakt dan heel snel terug naar constante 7 kW.. vrij irritant omdat daarmee mijn auto niet volledig opgeladen is wanneer ik laat thuis ben en weer vroeg weg wil/moet
Zie ook mijn vorige reactie voor hoe het is gegaan, maar het kwam er op neer dan de Facebook groep "Skoda EV Lounge" mij heeft geholpen om de informatie bij de dealer te krijgen, want de dealer kon het probleem, en dus ook de oplossing, zelf niet vinden.
De oplossing is een software update. Volgens de monteur waar ik even mee mocht kijken waren er 2 modules die geupdate konden worden, van het aandrijfsysteem en van het laadsysteem (als ik het me goed herinner). Dit heeft in totaal een hele ochtend geduurd.
Ik vraag me af of het misschien ook te maken heeft gehad met dat ik een melding kreeg dat de update naar 3.8 was mislukt en deze modules net niet geraakt waren. Hebben jullie deze melding ook gehad?
Het is bij mij opgelost bij Pouw Rijssen, daar weten ze er in ieder geval van
Reparatie was kosteloos. Heb nu ook de diagnosekosten teruggekregen.
[ Voor 4% gewijzigd door HaTe op 26-11-2025 09:45 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Heel erg afhankelijk van omstandigheden en gedrag;spijk860 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:50:
[...] Toevallig had ik dezelfde vraag.
Nu circa 1500km op de wagen gereden, ritje van 75km enkele reis waarvan 65km snelweg doe ik rond de 19.5 kWh/100km.
Laad de wagen altijd op tot 80% en dan geeft het display met 5 graden buitentemperatuur circa 330km aan, als ik de wagen leeg zou rijden zou ik de 300km wel kunnen halen.
Ben vooral benieuwd wat het verbruik doet wanneer het weer wat warmer gaat worden.
Mijn huidige bereik met dit weer is net onder de 500km; mijn record in de zomer was 680km op de GOM.
Met 100 of 120?spijk860 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 07:50:
[...]
Toevallig had ik dezelfde vraag.
Afgelopen week heb ik mijn Enyaq iV60 uit 2021 ingeleverd. Omdat er hier veel (toekomstige) Enyaq-rijders actief zijn, deel ik graag mijn ervaringen na ruim 105.000 kilometer.
🔻 Minder positieve punten
• Updates en beloften
Škoda heeft na de aankoop niet alle beloofde updates geleverd. Sommige kwamen te laat of helemaal niet (zoals accuverwarming). Ook de serververbindingen waren vooral de eerste twee jaar erg instabiel.
• Softwarekwaliteit
Zelfs de laatste update naar 3.7 gaf problemen: de hoogteverstelling van de koplampen viel uit
• Laadsnelheid in de winter
Zonder accuvoorverwarming zakte de laadsnelheid regelmatig naar ~40 kW. Dat voelt toch niet als “snelladen”.
• Laadklep
Tot twee keer toe laten vervangen. Voor zover ik weet komt dit nog steeds voor bij nieuwere modellen.
• Diensten die na drie jaar stoppen
Het wegvallen van functionaliteit na drie jaar blijft frustrerend.
• Navigatie en laadplanning
Bij routes met laadstops kiest de navigatie vaak voor 11 kW-laders, terwijl er vlakbij gewoon snelladers staan.
• Warmtepomp
Na verloop van tijd regelmatig koude lucht en koude voeten.
🔼 Positieve punten
• Betrouwbaarheid
In al die kilometers nooit met pech stilgestaan.
• Comfort
De Enyaq blijft een heel fijne reisauto, ook op lange afstanden.
• Ruimte
De kofferbak is heerlijk praktisch.
• Travel Assist
Werkt verrassend goed, zeker vergeleken met de rest van de software.
• Voorverwarmen in de winter
Blijft echt luxe.
❓ Zou ik hem opnieuw kopen?
Ja, ondanks de langere lijst met minpunten. De auto rijdt gewoon heel prettig. Toch heb ik nu—vooral vanwege de kosten—gekozen voor een Elroq.
🔋 Range iV60 in de praktijk
Voor wie twijfelt over de actieradius: het kan inderdaad beter, maar voor mij is sneller kunnen laden belangrijker dan langer doorrijden. Tijdens vakanties naar Italië en Frankrijk (zomer én winter), is mijn blaas eerder vol dan de accu leeg.
Je moet in het begin wennen aan de laadstops, maar uiteindelijk kom je uitgeruster aan doordat je vaker pauzeert. En wat is een uur tot anderhalf uur extra op een hele reisdag nou werkelijk?
Even voor mijn beleving, wordt er dan soms gereden op ECO stand?
Zelf rij ik nu 5 maanden met de 85 facelift met warmtepomp maar nog geen moment een probleem gehad (rij ook niet in ECO stand). Niet helemaal waar, ik rij via de DCC instelling ECO, maar daar kan je de warmtepomp dan op normaal zetten.
EV6 heeft vergelijkbare problemen indien je ECO stand rijdt, de warmtepomp gaat dan ook in ECO draaien Alleen is de warmtepomp bij de ECO rijstand van de EV6 in te stellen naar NORMAAL.
Bij de Enyaq kan dit niet, mits je DCC hebt.
[ Voor 62% gewijzigd door Solarman op 26-11-2025 15:12 ]
NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT ( voorheen: KIA EV6 GT-Line 77,4 RWD MY23)
edit: aanvulling: hij begint bij mij koel, warmt op, en bij bereiken temperatuur blijft hij blazen, maar ik stel de temperatuur redelijk laag in, dan voelt blazende lucht als koud.
[ Voor 51% gewijzigd door onetime op 26-11-2025 15:16 ]
ik heb m'n tekst even verder aangevuld.onetime schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:08:
@Solarman Ik rij idd wel altijd Eco. Anderen? Ik denk eigenlijk dat het niet uitmaakt.
Nee, geen ECO, altijd op 21 C staan maar na 20 tot 30 minuten komt er enige tijd koude lucht.Solarman schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:06:
Even voor mijn beleving, wordt er dan soms gereden op ECO stand?
Er schiet me ineens iets te binnen.MacDuck schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:01:
[...]
Nee, geen ECO, altijd op 21 C staan maar na 20 tot 30 minuten komt er enige tijd koude lucht.
Dat kwam bij de EV6 soms ook voor in rijstand NORMAAL en wel wanneer de temperatuur niet op 22 graden C ingesteld stond.
Dit bleek de ontwerptemperatuur te zijn.
Zelf heb ik hem eigenlijk altijd op 21,5 staan en nooit geen last?
Edit: nou dat is opvallend. Ik post dit, kloot wat met in en uitschakelen van het laden en hij wil weer. Desalniettemin wel geïnteresseerd in jullie reacties. Ik lees dat het best veel voorkomt, maar lijkt bij de update naar ME3.7 te ontstaan?
[ Voor 21% gewijzigd door cryptapix op 27-11-2025 07:47 ]
En als je laadt in de “straat” ipv thuis?cryptapix schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:08:
@De Sjeik @GoTHaan @HaTe sinds wanneer hebben/hadden jullie dat laadprobleem? Ik lijk het ook ineens te hebben. Mijn Enyaq wil nog maar met 8kW laden. Ik kan helaas niet zien hoeveel ampere per fase, maar zie wel dat ik totaal over 3 fases met gemiddeld 11,73A per fase laad (ja thanks bluecurrent voor het verwijderen van de meting per fase….). Dat komt wel aardig in de buurt van 2x16 en 1x1. Ik heb nog ME3.7 (ook nooit wat anders gehad overigens).
Edit: nou dat is opvallend. Ik post dit, klopt wat met in en uitschakelen van het laden en hij wil weer. Desalniettemin wel geïnteresseerd in jullie reacties. Ik lees dat het best veel voorkomt, maar lijkt bij de update naar ME3.7 te ontstaan?
Ik heb de auto sinds augustus en er stond al 3.7 op. Het was me niet direct opgevallen dat het niet goed ging.cryptapix schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:08:
@De Sjeik @GoTHaan @HaTe sinds wanneer hebben/hadden jullie dat laadprobleem? Ik lijk het ook ineens te hebben. Mijn Enyaq wil nog maar met 8kW laden. Ik kan helaas niet zien hoeveel ampere per fase, maar zie wel dat ik totaal over 3 fases met gemiddeld 11,73A per fase laad (ja thanks bluecurrent voor het verwijderen van de meting per fase….). Dat komt wel aardig in de buurt van 2x16 en 1x1. Ik heb nog ME3.7 (ook nooit wat anders gehad overigens).
Edit: nou dat is opvallend. Ik post dit, kloot wat met in en uitschakelen van het laden en hij wil weer. Desalniettemin wel geïnteresseerd in jullie reacties. Ik lees dat het best veel voorkomt, maar lijkt bij de update naar ME3.7 te ontstaan?
Volgens Skoda speelt het inderdaad sinds 3.7, zie mijn vorige post.
Ja en dat is dus opvallend, want mijn auto is in januari 24 geleverd met toen al 3.7-software en ik weet 100% zeker dat ik het probleem niet had. Maar goed, ik weet nu niet eens zeker of ik het probleem wel heb of dat het een eenmalige error was. Gisteren na wat herstarten werkte het weer. Ik houd het in de gaten. Dank!HaTe schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:33:
[...]
Ik heb de auto sinds augustus en er stond al 3.7 op. Het was me niet direct opgevallen dat het niet goed ging.
Volgens Skoda speelt het inderdaad sinds 3.7, zie mijn vorige post.
Bij mij was het, nadat ik het heb opgemerkt, eigenlijk elke keer mis met laden. Als ik maar kort laad zou het niet opvallen, omdat het soms 35 minuten duurt voordat fase 1 wegviel.cryptapix schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:42:
[...]
Ja en dat is dus opvallend, want mijn auto is in januari 24 geleverd met toen al 3.7-software en ik weet 100% zeker dat ik het probleem niet had. Maar goed, ik weet nu niet eens zeker of ik het probleem wel heb of dat het een eenmalige error was. Gisteren na wat herstarten werkte het weer. Ik houd het in de gaten. Dank!
Toen ik de auto heb opgehaald stond de update naar 3.7 klaar en die heb ik meteen geinstalleerd al voor de eerste laadbeurt bij mij thuis. Het wisselt bij mij of de auto 1 - 25min met volle por laadt of dat hij terugzakt naar 7kWcryptapix schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:08:
Ja, maar maak je geen illusies. 3.8 is al beschikbaar sinds mei van dit jaar, maar ruim 6 maanden later heeft mijn auto (3.7) de update nog niet OTA aangeboden gekregen.Admiral Freebee schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:45:
Ik zie in dit topic regelmatig software versie 5.6 langskomen. Mijn Enyaq 85 facelift zit nog op versie 5.4. Komt die update vanzelf OTA?
Is er ook geen manier om de update te forceren?cryptapix schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:59:
[...]
Ja, maar maak je geen illusies. 3.8 is al beschikbaar sinds mei van dit jaar, maar ruim 6 maanden later heeft mijn auto (3.7) de update nog niet OTA aangeboden gekregen.
Niet dat ik weet. Wat wel lijkt te kunnen, is de update opnieuw “oproepen”. Dat werkt in de situatie dat je hem al hebt aangeboden gekregen, maar het toen niet uitkwam om de auto een paar uur te laten updaten. Hoe dat precies moet, weet ik niet meer; ik heb er volgens mij in dit topic wel eens iets over gelezen.GoTHaan schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:15:
[...]
Is er ook geen manier om de update te forceren?
Ik zit nog steeds op versie 3.2. Auto is van september 2023. Heb dit ook aan de dealer gevraagd maar die konden ook niks forceren of initiëren. Je zou toch verwachten dat het ook weer niet zolang zou moeten duren voordat 3.7 of 3.8 wordt aangeboden. Denk dat ik 1 van de weinige ben die nog op 3.2 zit.cryptapix schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:28:
[...]
Niet dat ik weet. Wat wel lijkt te kunnen, is de update opnieuw “oproepen”. Dat werkt in de situatie dat je hem al hebt aangeboden gekregen, maar het toen niet uitkwam om de auto een paar uur te laten updaten. Hoe dat precies moet, weet ik niet meer; ik heb er volgens mij in dit topic wel eens iets over gelezen.
Het is ook hier weer zover; de koude dagen zijn er weer en het laden is weer een groot drama. Waar het vorige winter nog met regelmaat van 11kw naar 8kw ging, is het nu echt feest: maar liefst laden met 4kw (3,6kw) om precies te zijn.cryptapix schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:08:
Dit jaar zit ik op ME 3.8, vorig jaar één van de voorgaande versies. Dus het zit niet specifiek in ME 3.7 of 3.8.
Met deze laadsnelheid wordt het erg lastig om de auto voldoende op te laden om fatsoenlijk van A naar B en terug te komen.
Ik moest destijds een afspraak inplannen om van 3.2 naar 3.5 te gaan, was onder de noemer van een "terugroepactie". Daarna heb ik pas OTA updates gehad dus ik vind het raar dat een dealer aangeeft dat ze je niet kunnen helpen met het updaten van de auto.Rambeer2000 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:56:
[...]
Ik zit nog steeds op versie 3.2. Auto is van september 2023. Heb dit ook aan de dealer gevraagd maar die konden ook niks forceren of initiëren. Je zou toch verwachten dat het ook weer niet zolang zou moeten duren voordat 3.7 of 3.8 wordt aangeboden. Denk dat ik 1 van de weinige ben die nog op 3.2 zit.
In 2 jaar tijd heb ik, op één keer een uitvallend infotainment-systeem, geen software-issues gehad.
En dat wil ik graag zo houden, dus gezien de vele "positieve" verhalen hier heb bij de beurt die hij onlangs gehad heeft, aangegeven dat er géén software-update gedaan mocht worden.
Thanks, dan ga ik bij mijn dealer navragen of er nog losse software module geupdate kunnen worden, en dan met name rond de accu/laden en aandrijfsystemen.HaTe schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:30:
[...]
[...]
Dat llijkt inderdaad hetzelfde. BIj mij is het nu opgelost en heb voor het eerst (sinds een paar maanden in ieder geval) de hele cyclus op 10kW geladen!
Zie ook mijn vorige reactie voor hoe het is gegaan, maar het kwam er op neer dan de Facebook groep "Skoda EV Lounge" mij heeft geholpen om de informatie bij de dealer te krijgen, want de dealer kon het probleem, en dus ook de oplossing, zelf niet vinden.
De oplossing is een software update. Volgens de monteur waar ik even mee mocht kijken waren er 2 modules die geupdate konden worden, van het aandrijfsysteem en van het laadsysteem (als ik het me goed herinner). Dit heeft in totaal een hele ochtend geduurd.
Ik vraag me af of het misschien ook te maken heeft gehad met dat ik een melding kreeg dat de update naar 3.8 was mislukt en deze modules net niet geraakt waren. Hebben jullie deze melding ook gehad?
Het is bij mij opgelost bij Pouw Rijssen, daar weten ze er in ieder geval van
Reparatie was kosteloos. Heb nu ook de diagnosekosten teruggekregen.
Ik heb overigens geen melding gehad dat de update mislukt was, maar aan de andere kant had ik dit volgens mij ook al lang voor ik op 3.8 zat.
Top dat het kostenloos opgelost is, bonuspunten voor Pouw!
Gelukkig mogen ze voor mij de rekening naar de leasemaatschappij sturen.
Wij zijn sinds september blije eigenaren van een mooie occasion race blue iV80 MY22.Rambeer2000 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:56:
[...]
Ik zit nog steeds op versie 3.2. Auto is van september 2023. Heb dit ook aan de dealer gevraagd maar die konden ook niks forceren of initiëren. Je zou toch verwachten dat het ook weer niet zolang zou moeten duren voordat 3.7 of 3.8 wordt aangeboden. Denk dat ik 1 van de weinige ben die nog op 3.2 zit.
Staat ook nog op 3.2. Service partner gaf aan de update te kunnen uitvoeren. Volgende week gaat hij daar 2 dagen logeren voor de update..
Btw, iemand enig idee of ik kan vinden met welke opties de auto uit de fabriek is geleverd. We zijn er heel blij mee, maar ben gewoon nieuwsgierig wat t exact is.
In mn VIN optie lijst staat "progressive dynamic steering" ertussen en ik heb ook het sport stuur met 3 spokes.
Echter merk ik niet dat dit werkt sinds ik de auto heb, is juist op lage snelheden het best zwaar om te sturen. Laten we zeggen 4x zo zwaar als met mn oude MG4.
Wat kan ik doen om te vinden of er iets stuk is of hoe je dit systeem kan resetten?
"SilverDAT VIN-informatie Rappo" kreeg ik bij mn occasion aankoop. Kan je volgensmij online kopen. Moet je nog wel zelf onderzoeken welke functie bij welk optie pakket hoort. Veel kan je visueel aan de auto zien als je de optie pakketen kent. 3 spaaks stuur = sport comfort. Verhoogde achterbak? ACC? Achteruitrij camera?ddgcpeters schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:21:
[...]
Wij zijn sinds september blije eigenaren van een mooie occasion race blue iV80 MY22.
Staat ook nog op 3.2. Service partner gaf aan de update te kunnen uitvoeren. Volgende week gaat hij daar 2 dagen logeren voor de update..
Btw, iemand enig idee of ik kan vinden met welke opties de auto uit de fabriek is geleverd. We zijn er heel blij mee, maar ben gewoon nieuwsgierig wat t exact is.
Kreeg je ook een melding in de auto dat er een update klaar staat bij de dealer? of ben je door de dealer benaderd?
Dank voor de info, helaas zover ik kan vinden niet voor een particulier los even aan te vragen. Maar zal eens vragen nog bij m'n zwager, die heeft z'n eigen garagebedrijf.Badname2 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:09:
[...]
"SilverDAT VIN-informatie Rappo" kreeg ik bij mn occasion aankoop. Kan je volgensmij online kopen. Moet je nog wel zelf onderzoeken welke functie bij welk optie pakket hoort. Veel kan je visueel aan de auto zien als je de optie pakketen kent. 3 spaaks stuur = sport comfort. Verhoogde achterbak? ACC? Achteruitrij camera?
Viel mij vooral op dat er een travelassist knop op het stuur zit, maar deze niks doet. Staat in de TS iets over dat je evt. de travel assist kan 'aan' programmeren. Daar ga ik niet zo snel zelf aanzitten, maar vroeg mij wel af hoe dit zo komt.
Over jouw vraag:
Heb zelf geen sport, maar staan dit soort instellingen niet onder het menu onder de 'Mode' knop? Daar zou ik ze in ieder geval verwachten
wellicht mosterd na de maaltijd maar voor anderen ook nog nuttig: je kunt de startknop indrukken op de stuurkolom om de auto te activeren. Als je dat doet zonder op de stoel te gaan zitten (bijv vanuit de passagierskant) houd je de auto draaiende terwijl je bezig bent.SparksNL schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:08:
[...]
Het enige nadeel is dat het vervelend kan zijn als je een keer spontaan weg moet en de achterruit bevroren is. Dan moet je alsnog de auto uit om te krabben (of wachten tot hij ontdooit), en dan is het niet handig dat de achterruitverwarming automatisch uit gaat. Maar eerlijk gezegd komt dat bijna nooit voor, dus daar kan ik wel mee leven.
Ik kreeg een melding van de auto en ik heb ook (later) een mail gekregenAlexTol schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:52:
Vraag aan de bestuurders die de update van 4.x naar 5.4.3 of 5.6 hebben gehad.
Kreeg je ook een melding in de auto dat er een update klaar staat bij de dealer? of ben je door de dealer benaderd?
[ Voor 32% gewijzigd door helloitsme op 28-11-2025 14:07 ]
Om de simpele reden dat het voor Skoda veel goedkoper (én makkelijker te managen) is om 1 stuur te maken met alle knoppen dan voor iedere variant een ander stuur. Dat is heel gebruikelijk. Mijn pa had ooit een Mondeo zonder stoelverwarming. Althans, zonder het knopje ervoor, want als je de draadjes onder de stoel met elkaar verbond, ging de stoelverwarming gewoon aanddgcpeters schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:52:
[...]
Dank voor de info, helaas zover ik kan vinden niet voor een particulier los even aan te vragen. Maar zal eens vragen nog bij m'n zwager, die heeft z'n eigen garagebedrijf.
Viel mij vooral op dat er een travelassist knop op het stuur zit, maar deze niks doet. Staat in de TS iets over dat je evt. de travel assist kan 'aan' programmeren. Daar ga ik niet zo snel zelf aanzitten, maar vroeg mij wel af hoe dit zo komt.
[...]
Ik kreeg een melding van de auto en ik heb ook (later) een mail gekregen
Knip
Dank je wel, heb via de Skoda EV lounge op fabebook de bevesting gehad dat de update voor mij klaarstaat. Net Poncenter gebeld en jawel staat klaar.. februari komt eerst meneer.. Druk in Amersfoort.
gelukkig zijn er alternatieven en kan ik 17 december terecht.
Nu heb ik ook de auto toegevoegd aan mijn home assistant, en daar zie ik wel de stoelverwarming staan, maar krijg het met geen mogelijkheid aan. Ik heb de dealer al bericht, maar vroeg mij af of ik misschien iets simpels over het hoofd zie.
Waar zie je het niet staan? In je auto staat het linksonder op je scherm voor de bestuurder en rechtsonder voor de passagier. In de app kun je het niet separaat aanzetten. Je kunt het alleen automatisch aan laten gaan bij het voorverwarmen.Pjetrof schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:09:
Zojuist mijn Skoda Enyaq 80 uit 2021 opgehaald bij de dealer, en ben nu thuis het een en ander aan het instellen, en de auto aan het ontdekken. Het viel mij daarbij op dat de stoelverwarming nergens te bekennen is. Heb deze wel bij de proefrit gebruikt, en de auto erop uitgezocht.
Nu heb ik ook de auto toegevoegd aan mijn home assistant, en daar zie ik wel de stoelverwarming staan, maar krijg het met geen mogelijkheid aan. Ik heb de dealer al bericht, maar vroeg mij af of ik misschien iets simpels over het hoofd zie.
[Afbeelding]
Dat is mijn probleem, die icoontjes op het scherm zijn foetsie. Ik zag dat ik op 3.8 zit wat software betreft. De stuur verwarming werkt overigens wel gewoon. Ik dacht dat dit in hetzelfde pakket zat, maar ik zie net in de prijslijst van 2021 dat ik dat mis heb.cryptapix schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:27:
[...]
Waar zie je het niet staan? In je auto staat het linksonder op je scherm voor de bestuurder en rechtsonder voor de passagier. In de app kun je het niet separaat aanzetten. Je kunt het alleen automatisch aan laten gaan bij het voorverwarmen.
Wel heel vreemd dat je het wel had bij je proefrit dan (aangenomen dat je hebt proefgereden in de auto die je nu hebt). In theorie (kleine kans, maar het kan) is het mogelijk dat de vorige eigenaar de verwarming achteraf heeft geïnstalleerd. Dat blijkt te kunnen (simpele Google search). Daarna kun je via ODB de optie inschakelen in het infotainmentsysteem. Als de software tussen proefrijden en aflevering is geüpdatet naar 3.8, is die instelling mogelijk verloren gegaan (want niet origineel).Pjetrof schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:44:
[...]
Dat is mijn probleem, die icoontjes op het scherm zijn foetsie. Ik zag dat ik op 3.8 zit wat software betreft. De stuur verwarming werkt overigens wel gewoon. Ik dacht dat dit in hetzelfde pakket zat, maar ik zie net in de prijslijst van 2021 dat ik dat mis heb.
De software stond wel op 3.5 tijdens de proefrit. Misschien binnenkort maar eens een obdeleven aanschaffen.cryptapix schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:02:
[...]
Wel heel vreemd dat je het wel had bij je proefrit dan (aangenomen dat je hebt proefgereden in de auto die je nu hebt). In theorie (kleine kans, maar het kan) is het mogelijk dat de vorige eigenaar de verwarming achteraf heeft geïnstalleerd. Dat blijkt te kunnen (simpele Google search). Daarna kun je via ODB de optie inschakelen in het infotainmentsysteem. Als de software tussen proefrijden en aflevering is geüpdatet naar 3.8, is die instelling mogelijk verloren gegaan (want niet origineel).
Thanks voor het meedenken in ieder geval. Ik zal de skoda binnenkort overigens met foto's intorduceren
Helaas veranderd de sport vs normale modus zo goed als niks merkbaars aan het stuurgedrag.ddgcpeters schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:52:
[...]
Dank voor de info, helaas zover ik kan vinden niet voor een particulier los even aan te vragen. Maar zal eens vragen nog bij m'n zwager, die heeft z'n eigen garagebedrijf.
Over jouw vraag:
Heb zelf geen sport, maar staan dit soort instellingen niet onder het menu onder de 'Mode' knop? Daar zou ik ze in ieder geval verwachten
Misschien is dynamic steering stuk bij mij oid. Hoe zwaar is bij jullie het sturen bijvoorbeeld tijdens inparkeren? Hier niveautje klein busje. Zelfs Jeep wrangler is zachter in sturen.
Maar ik kan online ook niks hierover vinden. Hoop dat mensen hier meer weten dan de dealer.
Bij mn MG4 is het elke week wel raak. Vooral in de stad achter iemand aan rijdt,
Is de Enyaq heel laat in piepen?
Gisteren heb ik even in het stopcontact op de auto gekeken, maar daar zijn ook maar 2 fase aansluiting beschikbaar (L1, L2) bij L3 is geen aansluiting aanwezig.
Betekend dit dat de auto dus maar op 2 fases geladen kan worden? Of is dit nog aan te passen dat hij op 3 fasen kan laden?
Hail to the king baby!
Op de afgelopen paar pagina’s staan de antwoorden die je zoekt. Het hoort op 3 fases te werken.urk_forever schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:47:
Hallo allemaal, sinds vorige week ben ik eigenaar van een Skoda Enyaq iV 50 uit 2023. Ik heb de auto nu een paar keer geladen, maar de auto laad met 7kw en niet met 11kw. Ik heb een keer bij mijn vader geladen en die zag in zijn app van de laadbox dat de auto maar laad over 2 fases. Ook bij een publieke laadpaal laadt hij maar op 7kw.
Gisteren heb ik even in het stopcontact op de auto gekeken, maar daar zijn ook maar 2 fase aansluiting beschikbaar (L1, L2) bij L3 is geen aansluiting aanwezig.
Betekend dit dat de auto dus maar op 2 fases geladen kan worden? Of is dit nog aan te passen dat hij op 3 fasen kan laden?
Edit: zie hieronder.
Heb je een foto? Hoe zie je 2 fases?urk_forever schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:47:
Hallo allemaal, sinds vorige week ben ik eigenaar van een Skoda Enyaq iV 50 uit 2023. Ik heb de auto nu een paar keer geladen, maar de auto laad met 7kw en niet met 11kw. Ik heb een keer bij mijn vader geladen en die zag in zijn app van de laadbox dat de auto maar laad over 2 fases. Ook bij een publieke laadpaal laadt hij maar op 7kw.
Ik dacht dat ze alleen 3 fase leveren hier maar sluit niet uit als het origineel lijkt dat dit een andere configuratie is.
Lijkt wel anders hoor. Bij het software probleem valt altijd fase 1 weg en initieel laad hij wel met 3 fases. Pas na 10 tot 35 munten valt fase 1 definitief weg na een paar korte stops.cryptapix schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:51:
[...]
Op de afgelopen paar pagina’s staan de antwoorden die je zoekt. Het hoort op 3 fases te werken.
Als er fase 3 in de stekker niet aanwezig is, dan gaat het natuurlijk nooit werken. Maar wel raar! Wellicht een buitenlands model?
[ Voor 14% gewijzigd door HaTe op 29-11-2025 23:26 ]
De50 laad idd met twee fases en dit kun je niet aanpassen.urk_forever schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:47:
De 50 is heel even in productie geweest meeste in NL zijn geïmporteerd uit Duitsland.
Ik zou het doen!
Het klonk mij als hetzelfde omdat 1 van de 3 fases niet werkte. Maar ik zie nu dat het een 50 is; ik wist niet dat die anders laadt (zie @rammes hierboven).HaTe schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 23:24:
[...]
Lijkt wel anders hoor. Bij het software probleem valt altijd fase 1 weg en initieel laad hij wel met 3 fases. Pas na 10 tot 35 munten valt fase 1 definitief weg na een paar korte stops.
Als er fase 3 in de stekker niet aanwezig is, dan gaat het natuurlijk nooit werken. Maar wel raar! Wellicht een buitenlands model?
Klopt. Ik ben benieuwd wat er over het laden in de advertentietekst stond. Is namelijk best essentieel, zeker bij een auto met meer beperkte range.rammes schreef op zondag 30 november 2025 @ 05:14:
[...]
De50 laad idd met twee fases en dit kun je niet aanpassen.
De 50 is heel even in productie geweest meeste in NL zijn geïmporteerd uit Duitsland.
https://ev-database.org/de/pkw/1187/Skoda-Enyaq-iV-50
[ Voor 12% gewijzigd door BGFG op 30-11-2025 09:22 ]
2e foto hoe het in mijn enyaq zat (incl subwoofer). 1e foto van de vloer in mijn Tavascan, waar hij niet past.
:strip_exif()/f/image/4HdKwTyQbgzbcAA5v1jBxCkE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tXJgQyIyZSMwamFWXwYesZyX.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen ophalen in Enschede, mag weg voor 25 euro
Spidermellow
Opmerkelijk: Ik heb afgelopen weekend bij een andere laadpaal geladen en daar heeft de auto de gehele laadbeurt op 10kW geladen... Dan zou het toch in mijn laadpaal moeten zitten, thuis heeft hij weer de bekende spike naar 10kW en vervolgens alles afgetikt rond de 6kWcryptapix schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:08:
Desnoods zelfs even de 12V accu 5 minuten los gehad? Voor een echt grondige reset.
Zie je niet toevallig ergens SYNC staan? Ik heb namelijk ze gekoppeld wat betreft warmte en dan zie je alleen SYNS staan aan de rechter zijde.Pjetrof schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 18:27:
[...]
De software stond wel op 3.5 tijdens de proefrit. Misschien binnenkort maar eens een obdeleven aanschaffen.![]()
Thanks voor het meedenken in ieder geval. Ik zal de skoda binnenkort overigens met foto's intorduceren
Is allemaal gebeurd. Vrijdagavond eerste voorval, daarna verschillende keren met tussenpozes van enkele uren nog geprobeerd, zaterdagochtend nog eens opnieuw. Zaterdagmiddag pecherverhelping langsgekomen. 12V batterij eraf, gewacht, verschillende 12V boosters geprobeerd. Geen leven in te krijgen. Uiteindelijk zondag gesleept.onetime schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:39:
@Farmie Je hebt hem wel weer aantal keer aan / uit gezet, ook even weggelopen en afgesloten?
Desnoods zelfs even de 12V accu 5 minuten los gehad? Voor een echt grondige reset.
Nu kan ik de auto online 'inchecken' voor de beurt. Hier staan wel voor alle werkzaamheden bedragen vermeld (totaal circa 800Euro). Is dit gebruikelijk, of hoort hier overal 0Euro bij te staan? Helaas is het al te laat om te bellen hiervoor.
Niet helemaal hetzelfde, maar toch wel vergelijkbaar: ik heb dit al 2 keer gehad met reparaties onder garantie. Bij het aftekenen heb ik de opmerking gemaakt dat ik de kosten niet accepteer, maar de werkzaamheden wel. Dat was prima. Is een leaseauto, maar de kosten zijn nooit naar de leasemij gegaan.Melvin15397 schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:54:
Ik heb voor morgen een onderhoudsbeurt staan bij de Skoda dealer. Telefonisch werd bij het maken van de afspraak bevestigd dat de auto met 5 jaar onderhoud inclusief geleverd is (de auto is hier niet gekocht).
Nu kan ik de auto online 'inchecken' voor de beurt. Hier staan wel voor alle werkzaamheden bedragen vermeld (totaal circa 800Euro). Is dit gebruikelijk, of hoort hier overal 0Euro bij te staan? Helaas is het al te laat om te bellen hiervoor.
Die subwoofer ziet er beter uit dan dat kleine ding wat bij mij ergens weggemoffeld zit in de kofferbak.langevoort schreef op zondag 30 november 2025 @ 23:09:
Hallo, heeft er hier nog iemand belang bij een vakverdeler voor onder de standaard kofferbak bodem. Erg handig ding, ik heb hem met plezier 4 jaar gebruikt in mijn Enyaq, maar rijdt inmiddels iets anders. Kan er gewoon los onder gelegd worden, vak voor kabels blijft bereikbaar.
2e foto hoe het in mijn enyaq zat (incl subwoofer). 1e foto van de vloer in mijn Tavascan, waar hij niet past.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelfde plek maar dan alleen een tempex box aan de rechterzijde (de helft ongeveer).
Welke modificaties heb jij uitgevoerd qua muziek.
Ik heb standaard Canton, maar de subwoofer is wel ondermaats.
Toevallig deze?:langevoort schreef op zondag 30 november 2025 @ 23:09:
Hallo, heeft er hier nog iemand belang bij een vakverdeler voor onder de standaard kofferbak bodem. Erg handig ding, ik heb hem met plezier 4 jaar gebruikt in mijn Enyaq, maar rijdt inmiddels iets anders. Kan er gewoon los onder gelegd worden, vak voor kabels blijft bereikbaar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.speaker-city....skoda-enyaq-soundsysteme/
Ervoor in de plaats komt weer een Skoda, ditmaal de Kodiaq PHEV. Waarom geen Enyaq meer? Gezien ik toch regelmatig langere stukken rijdt is het onderweg laden een beetje onhandig, zeker als je savonds naar huis rijdt in de winter en dan nog een verplichte laadstop hebt, ook moet ik regelmatig naar een leverancier aan de Bodensee en dan kosten mij die laadstops teveel tijd.(vakantie zou een ander verhaal zijn).
Mocht er nog iemand interesse hebben in een gebruikte rubber mattenset (geen kofferbak) voor een schappelijke prijs en zelf ophalen in regio Noord/Midden Limburg graag een pb.
Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),
Ja dezefde Match versterker, maar bijpasende Match subwoofer, verder de standaard luidsprekers behouden.
Spidermellow
Ik kwam ook nog een enkele subwoofer tegen, stuk beter geprijsd zonder kabelboom en DSP, maar dan zijn de crossover frequenties wellicht niet ideaal (aldus een review)langevoort schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:29:
[...]
Ja dezefde Match versterker, maar bijpasende Match subwoofer, verder de standaard luidsprekers behouden.
https://www.ars24.com/en/...anton-sound-system-option
Heel subjectief: hoe vond jij de verbetering na je upgrade?
Waar heb je het setje vandaan en hoeveel heeft het gekost? Ik heb een enyaq als lease auto (nog voor 2 jaar) en denk er nog steeds over om een subwoofer met DSP te nemen. Die speaker city mag geen match direct leveren in NLD, dus moet al heen rijden. Beetje zonde om veel geld uit te geven voor een tijdelijke oplossinglangevoort schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:29:
[...]
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Daarna alles weer gewoon.~ Laden van gebruikers account duurde langer dan verwacht, U gebruikt de auto zolang als gast. ~
edit: bij 56.665 km en na bijna 3 jaar.
Had gisteren ook even dat het laadklep pennetje niet wilde bewegen, na het verwijderen van de beschermkap. Maar de auto op slot, van slot, en hij deed het weer.
[ Voor 31% gewijzigd door onetime op 02-12-2025 14:07 ]
Zal wel even een foto maken, maar ik kijk gewoon in de aansluiting op de auto, dan zie ik bij L3 een leeg gat, L1 en L2 zijn wel aangesloten.w00key schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:08:
[...]
Heb je een foto? Hoe zie je 2 fases?
Ik dacht dat ze alleen 3 fase leveren hier maar sluit niet uit als het origineel lijkt dat dit een andere configuratie is.
HaTe schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 23:24:
[...]
Lijkt wel anders hoor. Bij het software probleem valt altijd fase 1 weg en initieel laad hij wel met 3 fases. Pas na 10 tot 35 munten valt fase 1 definitief weg na een paar korte stops.
Klopt de auto komt origineel uit Duitsland. Ik dacht dat ze misschien alle auto's met een 11kw lader hadden uitgerust, maar bij sommige modellen alleen L1 en L2 aangesloten hadden. Dat het misschien nog aan te passen was naar 3 fasen.rammes schreef op zondag 30 november 2025 @ 05:14:
[...]
De50 laad idd met twee fases en dit kun je niet aanpassen.
Maar als het niet aan te passen is, is ook geen groot probleem. Die 7kw is wel snel genoeg om thuis te laden.
Dat weet ik ook niet meer, advertentie is al van AutoTrack afBGFG schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:19:
[...]
Klopt. Ik ben benieuwd wat er over het laden in de advertentietekst stond. Is namelijk best essentieel, zeker bij een auto met meer beperkte range.
https://ev-database.org/de/pkw/1187/Skoda-Enyaq-iV-50
Hail to the king baby!
Gebruikt gekocht op Ebay kleinanzeigen. Versterker kostte meen ik rond de 350 en subje was een Match PP 8E-Q en koste 120 euro. Moest er nog originele kabel voor de sub bijkopen meen ik. Was in totaal 550 euro kwijt. Geluid was veel beter dan de standaard installatie, zou het zo weer doen (ga ik ook weer inbouwen in mijn Tavascan die ik nu heb). Wel is afstemmen van de frequenties met software van Match en een laptop essentieel. Door de diepe bas bij de voorspeaker weg te halen, konden deze veel betere kickbass produceren. Gevolg was ook dat het aanzienlijk harder en cleaner kon spelen, ben niet zo'n bass fetisjist.Ankh schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:07:
[...]
Waar heb je het setje vandaan en hoeveel heeft het gekost? Ik heb een enyaq als lease auto (nog voor 2 jaar) en denk er nog steeds over om een subwoofer met DSP te nemen. Die speaker city mag geen match direct leveren in NLD, dus moet al heen rijden. Beetje zonde om veel geld uit te geven voor een tijdelijke oplossing
Dus het is wel een uitgave, maar neem hem gewoon mee naar de volgende auto!
Spidermellow
Oh dat valt wel mee inderdaad, bij de speaker city kost het setje rond de 1100 euro. Vond dat net te aangezien ik niet wat ik over 3 jaar rij. Ik ga er toch eens op zoek naar, thanks!langevoort schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:16:
[...]
Gebruikt gekocht op Ebay kleinanzeigen. Versterker kostte meen ik rond de 350 en subje was een Match PP 8E-Q en koste 120 euro. Moest er nog originele kabel voor de sub bijkopen meen ik. Was in totaal 550 euro kwijt. Geluid was veel beter dan de standaard installatie, zou het zo weer doen (ga ik ook weer inbouwen in mijn Tavascan die ik nu heb). Wel is afstemmen van de frequenties met software van Match en een laptop essentieel. Door de diepe bas bij de voorspeaker weg te halen, konden deze veel betere kickbass produceren. Gevolg was ook dat het aanzienlijk harder en cleaner kon spelen, ben niet zo'n bass fetisjist.
Dus het is wel een uitgave, maar neem hem gewoon mee naar de volgende auto!
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Er zijn veel te veel instellingen die steeds gereset worden.
Jeroen Vreeken schreef op woensdag 3 december 2025 @ 00:35:
Weet iemand of het mogelijk is het rijprofiel permanent te kiezen? Onze Enyac 85 (2025) start elke keer met het standaard profiel, en ik wil hem het liefst op het individuele profiel hebben.
Dat bestaat toch al door een extra profiel in de auto te maken.onetime schreef op woensdag 3 december 2025 @ 00:53:
Weten we al iemand te vinden die een stel commando's op een USB stick weet op te slaan die de auto iedere start configureert? Of ergens in de boordcomputer opslaan en met 1 link aan te klikken of zo?
Er zijn veel te veel instellingen die steeds gereset worden.
De extra gebruiker dient een apart Skoda Connect account aan te maken op zijn mobiele telefoon die je dan kan koppelen in de auto.Per profiel worden dan alle instellingen opgeslagen van deze gebruiker.
De auto start dan met de instellingen van het laatst gebruikte profiel.
EDIT: Ik vermoed nu dat het niet om het profiel gaat maar om de rijmodus zo te lezen.
[ Voor 5% gewijzigd door Solarman op 03-12-2025 07:35 ]
Ik had gehoopt dat ik de telefoon van mijn vrouw kan koppelen aan haar account.
Dat je door wisselen van account dus ook van telefoon wisselt.
Nu is het zo dat als we beiden in de auto zitten (en ik rijd meestal) dan is het 50/50 wiens telefoon als carplay wordt gestart. En dan moet ik met teveel clicks (instellingen -> verbinding -> mobiele apparaten) weer naar mijn telefoon switchen.
Heeft iemand hier een betere oplossing voor gevonden?
P.S. dit is geloof ik mijn eerste post in dit topic. Sinds begin novemeber lease ik een Enyaq 85 business in olibo groen
Hij pakt bij mij altijd de laatst gekoppelde. Mooier was geweest als dat gekoppeld zou zijn aan de sleutel of een profiel, maar helaas. In CarPlay kun je trouwens heel snel switchen naar een andere telefoon: uit mijn hoofd het skoda pictogram….Bensjero schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:18:
Om even in te haken op instellingen onthouden en profielen:
Ik had gehoopt dat ik de telefoon van mijn vrouw kan koppelen aan haar account.
Dat je door wisselen van account dus ook van telefoon wisselt.
Nu is het zo dat als we beiden in de auto zitten (en ik rijd meestal) dan is het 50/50 wiens telefoon als carplay wordt gestart. En dan moet ik met teveel clicks (instellingen -> verbinding -> mobiele apparaten) weer naar mijn telefoon switchen.
Heeft iemand hier een betere oplossing voor gevonden?
P.S. dit is geloof ik mijn eerste post in dit forum. Sinds begin novemeber lease ik een Enyaq 85 business in olibo groen
Van het Skoda pictogram wist ik niet! Dat ga ik proberen, thanks!BGFG schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:31:
[...]
Hij pakt bij mij altijd de laatst gekoppelde. Mooier was geweest als dat gekoppeld zou zijn aan de sleutel of een profiel, maar helaas. In CarPlay kun je trouwens heel snel switchen naar een andere telefoon: uit mijn hoofd het skoda pictogram….
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/ZFrJ0F77fgXofXVpA3KUh3rM.jpg?f=fotoalbum_large)